Zahra Baseri, Outcry #1 : Acrylic on canvas 2016. À la Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Omar Elhamy, Philippe Leonard, Rah Eleh, Hassaan Ashraf, Hazim Ismail et Zahra BaseriLire entre les lignes : l’Art de traduire l’Islam
Commissaire: Noor Bhangu
du 4 avril au 25 mai 2019
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

4 Ateliers exposition d’Estampe
du 4 mai au 15 juin
Vernissage le 11 mai
collaboration avec les ateliers d’estampes du sud-ouest de la N.É.: TH’YARC, Yarmouth, Egpc, Annapolis, Mahone Bay Printmakers, Lunenberg et La Manivelle, Pointe de l’Église.
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Jérôme Bertrand ILL (exposition et performance)
du 6 avril au 14 mai 2019
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Véronique DoucetRalentir le temps
du 14 mars au 16 mai 2019
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Klervia Desbois, Frédéric Gayer et LiriceExposition annuelle des finissantes et finissants en arts visuels 2019
du 12 avril au 12 mai 2019
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Mélanie GagnonLe reflet
du 14 mars au 4 mai 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Adam BasantaBallet Pathétique
du 17 mai au 21 juin 2019
vernissage: le 17 mai à 19h

Festival de musique expérimentale et d’art sonore RE:FLUX
du 27 mai au 2 juin 2019
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Le Labo (Toronto)

Lancement de catalogue FRAGILE en présence de la commissaire Salomé Viguier
mardi 25 juin 2019 de 18h à 19h
Une co-présentation du Labo avec BRAVO
401 rue Richmond Ouest, Studio 277
Toronto ON
www.lelabo.ca

 

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Sylvain Rivard, Alisa Arsenault, Marjolaine Bourgeois, Christine Comeau et Carole DeveauÉpistola
jusqu’au 31 mai 2019
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

 

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le pays, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Appels de dossiers

 

1. appels en français du Canada

Projet C.R.É.E.R. – Toronto – 25 juin
BRAVO – 3 septembre
A Handmade Assembly – Owens Art Gallery et Struts Gallery & Faucet Media Arts Centre – Sackville – 15 mai
Spécial Elektra – Montréal – 3 mai
Voix Visuelle – Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Ottawa – 15 juillet
Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville – Ottawa – 8 mai
Galerie d’art du Centre des arts et de la culture de Dieppe – 3 mai
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

 

2. appels en anglais du Canada

aceartinc – Winnipeg – 1er août
Winnipeg Beading Symposium – 17 mai
The New Gallery – Calgary – 31 mai
2 St. Clair W » Rotating Art Program – Toronto – 10 mai
Emerging Canadian Ceramic Artists – 24 mai
NAISA 2019 Themed Call For Submissions : Transfomations – Toronto – 24 juin
HCMA Architecture + Design – 31 mai
Streetcar Art Exhibition – Toronto – 31 mai
Neutral Gound – Regina – 15 mai
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

 

3. appels internationaux

Résidence de recherche au CAIRN centre d’art – 16 juin
Glassbox – Paris – 10 mai
Instants Vidéo 2019 – Marseille – 1er juin

 

4. résidences

L’association Bonus – deux résidences de création – 2 juin
Noorderlicht International Photography Festival – Groningen, Pays-Bas – 15 mai
Don Phillips Scholarship + Jeannie Thib Mentorship Residency – 14 juin
Centre d’estampe Imago – Moncton – 30 mai
Centre Sagamie – 17 mai
Cape Breton Centre for Craft & Design
– Sydney – 31 mai
Embassy of Foreign Artists – Suisse – 15 mai
Queer Environmental Worlds Residency at Anima Case Rural – 13 mai
centre d’art contem­po­rain Les Capucins – Hautes-Alpes – 10 mai
Fondation FIMINCO, Résidence d’artistes – Romainville (Seine-Saint-Denis) – 31 mai
La Chambre blanche – Québec – 5 mai
NEKaTOENEa, résidence d’artistes au domaine d’Abbadia / Hendaye – France – 19 mai
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

 

5. art public

City of Mississauga – 13 mai
Open Call for Artist-Initiated Projects – Vancouver – 6 juin

 

6. pour commissaires

Commissaire autochtone – Galerie Clark – 1er juin
Inter Art Actuel – Québec – 20 mai
Esse Art + Opinion – Montréal – 1er septembre
Écosystème – appel de textes aux auteur·e·s, praticien·ne·s et chercheur·e·s concerné·e·s par la question de l’intelligence artificielle – La Chambre blanche – Québec – 2 juin

 

 

linktwitterfacebook

 

 

1. appels en français du Canada

Résidences d’artistes / programme d’échange
Artistes de la région de TORONTO

Projet C.R.É.E.R.

Circulation / Réseau / Échanges / Expertises / Rayonnement

Date limite: mardi 25 juin 2019 à minuit

Résidences d’artistes / programme d’échange pour les artistes de la région de TORONTO
Le Labo et le Centre SAGAMIE d’Alma lancent conjointement un appel de dossier aux artistes de la région de TORONTO pour le projet C.R.É.E.R., un programme d’échange d’artistes en résidence.

Appel de dossier Projet CREER

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BRAVO- Exposition Du conceptuel dans l’art – 3 septembre – les détails ICI.

 

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Date limite : mercredi 15 mai 2019, 17 h HNA

 

A Handmade Assembly est un événement de quatre jours organisé par l’Owens Art Gallery et Struts Gallery & Faucet Media Arts Centre qui réunit des artistes, des commissaires et d’autres pour partager un motif commun, celui de la main.

Nous sommes à la recherche de participants pour animer des discussions et des conférences d’artistes, pour animer des ateliers et pour lancer des projets et des performances durant l’événement de cette année.

Si vous désirez faire partie de cet événement, veuillez nous envoyer :

1. Une brève biographie et une description de votre pratique artistique ou domaine de recherche (500 mots)
2. Une idée de ce que vous aimeriez contribuer à l’événement (discussion, atelier, projet, etc.)
3. Votre curriculum vitae
4. Un lien vers votre site Web ou jusqu’à 10 images de votre travail

Veuillez envoyer vos propositions à info [arobas] strutsgallery [point] ca

Les cachets d’artistes, les frais de voyage, les indemnités journalières et les frais d’hébergement seront payés par les organisations d’accueil.

Struts Gallery & Faucet Media Arts Centre
7, rue Lorne Street
Sackville, NB
E4L 3Z6
www.strutsgallery.ca
Accessibility/ Accessibilité : Partially Accessible/ Partiellement accessible

Owens Art Gallery
61, rue York Street
Sackville, NB
E4L 1E4
www.mta.ca/owens

 

 

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Appel de projets
Date limite : 3 mai
PRÉSENTATION DE PROJETS EN DÉVELOPPEMENT POUR LES ARTISTES ÉMERGENTS EN ARTS NUMÉRIQUES
— SPÉCIAL ELEKTRA —

L’appel de projets pour la 16e édition des Labsessions qui se tiendra dans le cadre du festival ELEKTRA est lancé! L’équipe des Labsessions invite les artistes émergents en arts numériques à soumettre leur projet, en développement qui sera, si sélectionné par le jury, présenté le mardi 11 juin 2019 de 15 h à 17 h dans les locaux de NT2. La Société des arts technologiques (SAT) le Conseil québécois des arts médiatiques CQAM, Agence TOPO, Le Labo NT2, OBORO, Studio XX ainsi que Vidéographe seront partenaires de l’évènement.

Le Labsessions
Le modèle des Labsessions propose à l’artiste, dont le projet a été retenu, à présenter son œuvre devant un jury formé de représentants issus des centres d’artistes participants. Suite à la présentation, et dans un esprit critique et constructif, les représentants dégageront des commentaires ainsi que des recommandations. Ces échanges fournissent aux participants un premier vrai contact professionnel : la rétroaction et évaluation des pairs!

À la discrétion des organismes participants, les partenaires pourraient offrir aux artistes sélectionnés un soutien pouvant varier en fonction de leur mandat et des ressources disponibles (prêt de matériel, support technique, mentorat, accès à des évènements, formation, etc.).

POUR PARTICIPER
DATE LIMITE D’ENVOI : Vendredi le 3 mai 2019
_Être un artiste émergent canadien en arts numériques;
_Avoir un projet novateur en cours de développement;
_Ne soumettre qu’un projet par édition;
_Remplir le formulaire d’inscription en respectant la date limite;
_Si sélectionné, être disponible pour présenter en personne son projet devant un public et préparer une présentation de 15 minutes (avec des images si possible) en français ou en anglais.

Critères d’évaluation des dossiers
_Qualité artistique et originalité
_Capacité de l’artiste à réaliser le projet
_Possibilité de diffusion et retombées
_Qualité du dossier

Parmi les dossiers obtenus, un jury formé des différents organismes partenaires sélectionnera trois projets retenus et les candidats seront informés par courriel.

Veuillez noter que les frais de transport ne sont pas couverts

À propos du Labsessions
Initiées par la Société des arts technologiques (SAT) et coordonnées par le Conseil québécois des arts médiatiques (CQAM) avec la collaboration de l’Agence TOPO, OBORO, le Labo NT2, Studio XX, et Vidéographe, les rencontres Labsessions se déroulent à Montréal deux fois par année depuis 2011. Leur but premier : offrir un tremplin aux artistes émergents en arts numériques en plus d’être un lieu d’échanges et de rencontres pour les artistes, intervenants et organismes du milieu des arts numériques.

Infos et contactsJoseph Lefèvre
Directeur création et résidences (SAT)
514 844.2033 # 214
Labsessions [arobas] sat [point] qc [point] ca

 

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APPEL AUX ARTISTES
QUATORZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE

Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la QUATORZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 9 novembre au 10 décembre 2019.

On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 15 juillet 2019.

L’édition 2019 de l’exposition porte le thème CRISE CLIMATIQUE. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.

La commissaire, Paula Franzini, fera la sélection des œuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

Les informations et les formulaires sont sur le site web.

Le Centre est situé au 67, avenue Beechwood (2e étage) à Vanier, et est ouvert de 11 h à 16 h, du mardi au samedi.

Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

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Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville

Date limite : le mercredi 8 mai 2019

/ Ottawa (Ontario)
Programmation 2020
Les artistes exposés à la Galerie Karsh-Masson et à la Galerie d’art de l’hôtel de ville sont des professionnels s’intéressant à toutes les formes d’art. Il s’agit aussi bien d’expositions solo, collectives ou itinérantes que d’expositions préparées par des commissaires ou d’expositions du monde diplomatique.

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Appel de dossiers pour La Galerie d’art

Centre des arts et de la culture de Dieppe

La Galerie du CACD présente au public, dans un espace judicieusement conçu, des expositions illustres de qualité artistique. Les productions artistiques choisies sont nourries de recherche et de questionnement théorique. Ces vitrines contribuent d’une part, à l’épanouissement des artistes reçus et, par le fait même, insufflent à la communauté des occasions de découvertes et d’expériences variées en arts visuels. Toutes les disciplines sont éligibles et considérées.
Le Centre invite les artistes et les commissaires à soumettre leurs projets d’exposition pour la programmation 2019-2020 et 2020-2021. Les dossiers doivent être reçus par courriel au plus tard le vendredi 3 mai 2019.

Votre dossier doit comprendre :
– Une description précise du projet d’exposition (maximum de 400 mots);
– Votre démarche artistique (maximum de 400 mots);
– Votre curriculum vitæ et une courte biographie (maxime de 300 mots), ainsi qu’un lien ou l’adresse de votre site Web ou page d’artiste sur les médias sociaux;
– Un maximum de 20 images de vos oeuvres en format JP, en suivant le gabarit ci-dessous : Nom/prénom/numéro (Ex. Lucgauget1, Lucgaudet2, etc.). Vous pouvez aussi inclure des supports audio/vidéo d’un maximum de 5 minutes*

Pour accéder à l’appel complet CLIQUEZ ICI

https://centredesartsdieppe.ca/fr/171-appel-de-dossiers-pour-la-galerie-d-art

 

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

 

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

 

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

 

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

 

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

 

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

 

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

 

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

 

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

 

director [arobas] forestcitygallery [point] com

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

Regular Exhibition Program  | 1 August 2019

aceartinc. exhibits 5 major exhibitions a year by contemporary visual artists and is dedicated to diversity in its programming. To this end we encourage applications from all contemporary artists and curators, groups and collectives in all visual arts media.

This Artist Run Centre is passionate about the work being produced by contemporary artists and arts writers and critics in Canada and abroad. Many successful, well known and not so well known Canadian artists have shown work at ace early in their careers- we are an established (but not establishment) part of the unique ecosystem of Canadian contemporary art.

Selection process

Selections for the Regular Program are made by a jury consisting of Winnipeg-based artists/curators/critics, ace staff and board. The ace jury reviews submissions within the context of aceartinc.’s mandate and goals and our available resources. aceartinc. will pay CARFAC exhibition fees to artists; travel and accommodation, one-way shipping and per-diems will also be provided. A writer is commissioned to write a response to the Regular Program exhibitions via the Critical Distance writing program, which is published online and printed in PaperWait. Get a sense of aceartinc. by visiting our website and social media platforms (Facebook, Instagram, website). To see a floor plan of our Main Gallery visit https://www.aceart.org/facilities

Please call (204) 944-9763 or email gallery [arobas] aceart [point] org if you require other assistance regarding your submission.

 

FIND OUT MORE HERE

 

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Call for Presentations; panels, papers or talks: Winnipeg Beading Symposium
Deadline May 17, 2019 11:59 pm

Call for Presentations; panels, papers or talks
Deadline: May 17th, 2019

Winnipeg 2020 is seeking presentations in the form of panels, papers or talks relating to beading and how it connects with identity and community.

Proposals are welcome from contributors of all backgrounds and perspectives of contemporary and traditional beadwork ranging from academics to artisans. Creative and innovative presentation methods are welcomed.

Beading Symposium: Winnipeg 2020 is a multi-venue beading symposium organized by the Manitoba Craft Council. The Manitoba Museum and Urban Shaman Contemporary Art Gallery are collaborative project partners. The symposium will be hosted at the Manitoba Museum in Winnipeg, Manitoba February 6th to 9th 2020.

Selection process

Speakers, panelists and presenters will be selected by a jury consisting of the main organizing committee of Beading Symposium: Winnipeg 2020.

Contributing organizations will assemble panels for the symposium through the call for panels, papers and talks integrated with select local and national contributors to create robust and diverse conversations about beading.

Please upload one PDF with your full name as the file name, including:

Cover Letter (1 page max)
CV or Professional Resume (3 pages max)
Proposal (1 page max)
Images of beadwork referenced (if applicable, 10 max)
Proposals can be emailed to Franchesca Hebert-Spence at maythelandremember [arobas] gmail [point] com by May 17th, 2019 midnight CST.

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For any questions about the program or application process, please contact Katrina Craig, Manitoba Craft Council Programme Coordinator, at 1 (204) 615-3951 or mccprogramming [arobas] c2centreforcraft [point] ca

Winnipeg Beading Symposium is able to provide a limited amount of support in putting an application together. If you have specific needs that you would like us to address or any concerns, please reach out or mention them in your application.

 

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Main Space Programming 2021
The New Gallery, Calgary

Deadline: May 31

Artists are invited to submit proposals for solo and group exhibitions, and curatorial projects for the 2021 programming season. The Main Space is also able to support projects outside of a traditional exhibition format, including but not limited to residencies, community engagement initiatives, and publication projects.

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Call for Artists
2 St. Clair W ” Rotating Art Program

Deadline:
5pm, May 10th, 2019

Project:
Slate Asset Management is seeking proposals for a rotating public art
gallery/exhibit that will animate the lobby of 2 St. Clair West in the
Yonge + St. Clair community. Slate welcomes fine artists,
photographers, visual artists, sculptors, mixed-
medium artists and others to submit proposals of all mediums. Slate is
seeking medium to large-scale pieces to be displayed on two walls in
the lobby. Slates rotating art program will occur two times a year.

Programming:
Slate will select one artist to exhibit their work (2 pieces or option to do
multiple smaller pieces on Wall 2 if requested) inthe lobby of 2 St. Clair
West from June 2019 ” December 2019 (6-month period).

Grant:
Artists will receive a $3,000 grant (includes the cost of
supplies/materials) to support their pieces and framing. *If you are
submitting existing pieces, the grant is still valid. A brief artist bio will be
displayed with the works.

Criteria:
Pieces must fill both walls appropriately
Pieces can be exhibited with option for sale at the end of the term
Fine art pieces must be framed
Originality (large scale pieces are encouraged)
Artist must handle any associated costs for installation and de-
installation

Eligibility:
This program is only open to artists in the Toronto and Greater Toronto
Area.
Site & Audience Applicants are encouraged to visit the location and
see the walls. Artworks will be on display free of charge to visitors.
Monday ” Friday, 8am ” 6pm.

Timeline:
May 10, 2019 ” Proposals Due
May 13, 2019 ” Artist is selected
June 3, 2019 ” Pieces installation
December 1, 2019 ” Exhibit ends

Proposal Package:
1. Cover Letter: including your name, telephone number, email, project
title, and 100-word artist bio.
2. Proposal and Budget: renderings/sketches of the proposed pieces. If
the pieces are already produced, dimensions and
high-resolution photos of the works are required.
3. Current Resume: include prior relevant education, work experience,
exhibition history, and awards.
* To be delivered via DropBox or USB drive to madeline [arobas] slateam [point] com
// Subject line: 2 St. Clair W ” Rotating Art Program

2 St. Clair W Lobby ” Wall 1 Dimensions
Current piece is Size: 40 X 60 in. Seeking pieces similar in size

2 St. Clair W Lobby ” Wall 2 Dimensions 16.5×10

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The 2019 Call for Applicants is Open to Emerging Canadian Ceramic
Artists

The Canadian Clay & Glass Gallery is calling for submissions to the
2019 Winifred Shantz Award for Ceramics. In order to be considered,
applications for the award must be received electronically by Friday,
May 24, 2019.

This prestigious national award allows practising emerging ceramic
artists to undertake a period of independent research, or other activities
that advance their artistic and professional practice. The winner of the
Award will receive $10,000. The selection is made by a jury comprised
of respected contemporary ceramic artists and other arts professionals.

The winner and up to five finalists will have their work featured in a
group exhibition at the Gallery from September 21st to November 17th,
2019. The exhibiting finalists will receive an artist fee commensurate
with the current CARFAC Fee Schedule. The Award will be presented
at the opening reception, held at the Gallery in Waterloo on Sunday,
September 29th at 2:00pm. Transportation and accommodation will be
provided to the winner, as required. In order to be eligible for the
Award, applicants must be available to attend the reception on
September 29th and be prepared to make a brief artist talk. The winner
and finalists will be notified on June 17th.

To be eligible for the Winifred Shantz Award for Ceramics, artists must
be Canadian citizens or have Permanent Resident status. Applicants
must have maintained a professional practice for fewer than 7 years
prior to the date of application and developed skills through training
and/or practice in the field (not necessarily in academic institutions)
and have a body of work that incorporates a public presence and peer
recognition. Successful candidates seek payment for their work and
actively practice their art.

For Application Guidelines and Submissions, please visit:
http://www.theclayandglass.ca/events/awards/

 

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NAISA 2019 Themed Call For Submissions: Transfomations
Deadline: June 24, 2019

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other
Go to https://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and the on-line application.

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Transformations for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2020 programming.

One definition of Transformation is: a marked change in form, nature or appearance. This can be seen in the numerous changes we have been experiencing over the last 10 years in how media artists have used technological advances to create works of art that reflect the transformation of our planet, human experience, social changes, ecological changes caused by overextended use of natural resources, and have even changed how we experience art. This also applies just as much to media artists who are using old technologies in new ways to transform the use and/or perception of how art is experienced.

For its 2020 programming, NAISA is interested in submissions of work that address the ideas related to the theme Transformations and creative ways that this theme can be explored. Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Transformations. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element.

Please complete in full the online submission form and upload your support materials by midnight on June 24, 2019. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.

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Call for Applications | Through May 31, 2019
hcma.ca/tilt/artist-in-residence/

CALLING CURIOUS ARTISTS!
At HCMA Architecture + Design were on a quest to explore whats possible”for
architecture, for design, for art, for society, and for all points in between. As part of our
TILT Curiosity Labs initiative, our Artist in Residence (AIR) program is one of our
experimental forays that arranges a new collaborative relationship between disciplines:
What happens when artists set up shop in an architecture and design studio?

HOW CAN ARTISTS PROVOKE COLLABORATIVE EXCHANGE WITH OTHER
CREATIVE DISCIPLINES?
Were interested in broadening the discourse between disciplines. So, in 2014 we
launched our Artist in Residence (AIR) program to stimulate discussion and challenge
preconceptions about architectural and design practice. Since then we have invited
numerous artists to challenge us, spark our curiosity, help us ask better questions about
the world around us, and discover new forms of creativity.

FOR MORE INFORMATION VISIT hcma.ca/tilt or email tilt [arobas] hcma [point] ca

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Call for Submissions
Artists Network Gallery – Streetcar Art Exhibition

Submissions: March 8 ” May 31, 2019
Exhibition: June 11 ” 27, 2019
Opening reception: Saturday June 15, 2019, 1:00 ” 5:00 PM
Artists Network Gallery is celebrating two years at our Queen Street
East Riverside location, a Streetcar Developments property. The TTC
Red Rocket Streetcar debuted in 1938 and has become a Toronto icon,
a frequent artists model, and stops outside our Gallery doors.
We are calling on artists to submit their original art of the beloved Red
Rocket Streetcar. Interpretation, realism and non-representational
inspired by, and medium are up to you.
Submissions are welcome from both Artists Network members and
non-members.
All Artists Network Gallery shows are juried; we will notify you by June
4 with details on artwork delivery.
info [arobas] artistsnetwork [point] ca
www.artistsnetworkgallery.ca/streetcar/
David Johns
416-768-1744

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CALL FOR PROPOSALS: Neutral Ground Artist Run Centre (Main
Gallery & Window Gallery)
Exhibition season: 2020 – 2021
APPLICATION DEADLINE: May 15th, 2019
More information and proposal requirements at:
www.neutralground.sk.ca

NEUTRAL GROUND:
Located in downtown Regina, Saskatchewan, on Treaty 4 Territory,
Neutral Ground is a not-for-profit, artist-run-centre that presents
contemporary visual and media art. We connect audiences to the work
of emerging and mid-career artists, and from established artists
experimenting with new directions in their practices.

Neutral Ground invites contemporary, professional artists to submit
artworks, exhibitions, projects, or performances in any media. We
welcome exhibition proposals from all professional artists regardless of
ability, age, culture, ethnicity, citizenship, gender identity, or race.
Neutral Ground pays artists in accordance with the current CARFAC
suggested fee schedule, for Category 1 galleries. (Please note that
proposals from artists based outside of Canada will be considered only
as budget and resources allow.)

PROPOSALS:
Proposals for the May 15th deadline will be assessed by jury in
consideration for the 2020 – 21 programming season. Proposals will be
accepted for both the Main Gallery and the Window Gallery. Neutral
Ground presents 4-5 exhibitions per year in the Main Gallery, as well
as additional performances and special events. Up to 6 presentations
per year are supported in the Window Gallery. (More details, floorpans
and proposal requirements available on our website.) Artists are limited
to one solo exhibition in a three year period and work that has been
shown previously in Regina will typically not be eligible.

We encourage experimentation, risk-taking, and work that pushes the
boundaries of artists established practices; Neutral Ground is receptive
to projects outside of a traditional exhibition format, including but not
limited to:
Community engagement initiatives;
Curatorial proposals;
Performance work;
Work to be developed and/or created on-site;
Projects that are in development/to be developed.

Questions about application details as well as inquiries into the
feasibility of proposals may be directed to:
program [arobas] neutralground [point] sk [point] ca

To apply, download pdfs with proposal requirements at:
https://www.neutralground.sk.ca/?page=eventdetail&year=2019&id=201931419182921

 

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

 

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

 

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

 

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

 

Submission PDF (max 7MB) must include:

 

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

 

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

 

306-652-0044
akaartistrun.com

 

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

 

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

 

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

 

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

 

3. appels internationaux

Appel à candidature : Résidence de recherche au CAIRN centre d’art

Public
Ce programme est ouvert à tou.te.s les artistes professionel.le.s, français.e.s ou étranger.e.s, sans limite
d’âge. Tous les domaines d’expression artistique sont acceptés.
Une bonne maîtrise de la langue française ou anglaise est exigée.
Date Limite
16 juin 2019
Gain
L’artiste retenu.e recevra une bourse de 5000 euros comprenant les honoraires, les frais de déplacement, les frais journaliers et les frais inhérents à la recherche. Le logement sera mis à disposition gratuitement par le centre d’art pendant toute la période de résidence. Les frais de communication et l’organisation d’évenements et workshops seront pris en charge par le centre d’art.

Détails

 

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GRANDE FORME – APPEL À PROJETS 2019

Glassbox réactive son programme GRANDE FORME pour l’année 2019, en proposant, sous la forme d’un appel à candidature, de soumettre à l’équipe de Glassbox des événements de courtes durées tels que :
– concert / performance / projection
– lancements d’éditions / multiples d’artistes – expositions pop-up
La durée de chaque événement ne doit pas dépasser 3 jours (montage et démontage inclus).
Le porteur du projet peut être un collectif, ou un artiste, sans limite d’âge et de nationalité.

DOSSIER
– Présentation du projet : 1 feuillet max
– Présentation du ou des porteurs du projets
– Portfolio de travaux ou projets antérieurs (facultatif )
– Période souhaitée : proposer deux mois consécutifs (ex: octobre/novembre 2019)
– mentionner le contact clairement en première page (nom, prénom, adresse mail, téléphone du ou des porteurs de projet)
Budget production : 250€ par événement
Deadline: 10 MAI 2019 – envoyer le dossier complet par mail à l’adresse suivante : glassbox [point] smart [arobas] gmail [point] com – avec en objet du mail « GRANDE FORME 2019 »

http://www.glassbox.fr/appels-a-projet/

Appel

 

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Les inscriptions pour les 32es Instants Vidéo 2019 sont ouvertes !

L’art vidéo n’a ni dit son dernier mot, ni montré sa dernière image.
Artistes de tous les pays, unissons nos films, installations vidéo et performances pour que chaque humain puisse librement marcher sur la terre, léger comme un cosmonaute dans l’espace.
Date limite d’inscription : 1er juin 2019

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin -13003 Marseille – France
+ 33 (0)4 95 04 96 24
inscription [arobas] instantsvideo [point] com

32e Festival Les Instants Vidéo Appel à participation 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. résidences

 

Appels à candidatures pour deux résidences de création

L’association Bonus développe des programmes de résidences de création destinés à favoriser la mobilité des artistes. Ces résidences s’adressent à des artistes professionnel.les de tous les domaines d’expression des arts visuels. Chacun des programmes est conçu comme un espace de travail en résonance ou non avec le contexte de chacun des sites du projet Bonus. L’objectif de ces temps de travail est aussi de faciliter la rencontre entre artistes et différents acteurs du secteur des arts visuels tout comme avec les publics. Chaque résidence pourra être suivie d’une exposition.

L’association Bonus propose deux résidences de création : un projet pour le site de l’Ilot des Iles et un autre pour celui de Félix Thomas.

Télécharger les 2 appels à candidatures

Date limite de dépôt des dossiers : le dimanche 2 juin 2019 à minuit.

 

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Open call and travel grant
Noorderlicht International Photography Festival , Groningen / The Netherlands
October 5–December 1, 2019

Lana Mesić, Wizard of Oz 1, 2017. Hand made cross-stich, wooden frame and museum glass, 35.5 x 27.5 cm.

Application deadline: May 15

Noorderlicht International Photography Festival
Noorderlicht | House of Photography
Akerkhof 12
9711 JB Groningen
The Netherlands

T +31 50 318 2227
info [arobas] noorderlicht [point] com

www.noorderlicht.com

Taxed to the Max…at least you are not afraid to live life on the brink of chaos.

Taxed to the Max, the 26th edition of the International Photography Festival of Noorderlicht, takes place from October 5 till December 1, 2019 in Groningen, the Netherlands. “Taxed to the Max” examines the societal tensions created by international conglomerates with their vast accumulations of capital and their influence on national and global politics. How does the increasingly perfected entanglement of corporatism, finance capital and modern government affect the lives of regular people?

Taxed to the Max deals with the increasing political weight and capital of transnational corporations and the resulting pressure on political, public and private spheres. They are seemingly unshakeable strongholds with market shares exceeding the national budget of entire countries. To what extent are elected political bodies still sufficiently empowered to supervise or curtail the global transactions of business entities that are not bound by state borders and jurisdiction? And what role can and do citizens still play within these dynamics?

Taxed to the Max aims to foreground the narratives of individual people grappling with political and economical movements that remain largely invisible or out of reach, yet who are facing the direct consequences in their daily lives and are constantly asked to ‘do the right thing’.

Open call & travel grant
Taxed to the Max seeks out photographers and artists whose work reveals the costs of widespread acceptance towards the effects of a governance catering to rather than scrutinising the interests of the privileged elites. We specifically invite submissions that focus on the unseen, unspoken, hidden, or ignored social, political and human consequences of neoliberal and corporatist policies. We aim to foreground the narratives of people grappling with political and economical movements that remain largely invisible or out of reach, yet who are facing the direct consequences in their daily lives and are constantly asked to “do the right thing.”

Last not least: Capitalist and state forces control the reach, voice and evolution of photography and others in the media industry. How can photography expose the forces it depends on for its very existence? And even if you manage to raise a voice, the persistence of cognitive bubbles makes them almost impossible to penetrate. How can one reach an audience that refuses to hear or insists to misread what you are saying out loud? Can a visual festival with a broad audience such as this act as a platform for and a place of exchange between artists, activists and open-minded citizenry?

Submissions
Taxed to the Max will encompass a mix of research carried out by Noorderlicht and open submissions. Taxed to the Max speaks of global issues that affect everyone. Therefore, Noorderlicht welcomes proposals from photographers, affiliated artists and curators from any part of the world, of any age and nationality. Relevant subjects not mentioned here or contrasting perspectives on the festival theme are equally welcome. Neighbouring lens based art forms such as digital media, video or VR are also emphatically in the picture.

Travel Grant
This year, Noorderlicht has created a mobility grant, which funds the travel costs of 2-3 participating artists within Europe to the festival. The recipients of this grant, to be selected from the open call, will be invited to present their work in person during the opening weekend. The grant covers tickets and accommodation for one night in Groningen. Please indicate in your submission if you want to be eligible for this program.

Deadline
Proposals can be submitted until May 15, 2019.

Submission guidelines
Submissions to the open call are free. Selected artists will receive a fee according to the Dutch guidelines for artists fees. Noorderlicht endorses the Fair Practice Code of conduct for work in art, culture and creative industries.

Please read the Submission Guidelines and the Exhibition FAQ on our website before filing your submission.

 

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Residency Opportunities

Call for Submissions!
Deadline: Friday, June 14 @ 11:59pm EST

Open Studio’s intaglio area.
PUBLIC CALL FOR SUBMISSIONS

Don Phillips Scholarship

The Don Phillips Scholarship is open to students currently enrolled in an undergraduate art program (full or part-time) with a printmaking major at an accredited Canadian institution who will be graduating in the Spring of the year of application and who will not be returning to studies full-time in September.
Click to apply

 

Jeannie Thib Mentorship Residency

Through the generous support of Jeannie Thib’s family, friends and colleagues, the Jeannie Thib Mentorship Residency is given to an artist in the early stages of their professional career, who has demonstrated an ongoing commitment to their practice within the last one to five years. Submissions should reflect recent professional development initiatives such as: active exhibiting practice, participation in artist residencies, or successful grant awards.
Click to apply

 

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Centre d’estampe Imago – Moncton

Appel d’offres programme artiste en résidence prolongé au 30 mai 2019

Hyperlien

 

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Appel de dossiers

Le Centre SAGAMIE lance un appel aux artistes en art actuel afin de lui soumettre un projet de recherche/création pour sa programmation 2020 de résidences d’artistes.

Ouverte à l’ensemble des recherches et des pratiques artistiques en art actuel, ces résidences vous permettent d’initier et de réaliser des projets qui questionnent l’image et d’élaborer des stratégies singulières pour la générer, la transformer et la diffuser.

Modalités
Les artistes sont soutenus par une équipe de techniciennes-artistes, avec expertise et sensibilité, dans un vaste laboratoire numérique comprenant 6 imprimantes grand format couvrant les principales technologies d’impression sur le marché.
Les artistes reçoivent un cachet et un budget de production. Un montant leur est également alloué pour leurs déplacements et leur hébergement.
Les résidences sont de courtes durées. Elles sont à la fois intenses en créativité, favorables à l’exploration, et s’adaptent avec souplesse à votre horaire.
Une vaste gamme de supports d’impression est mise à votre disposition afin d’expérimenter pleinement avec l’impression numérique.
Le Centre accueille plus de 40 artistes en résidence par année.
Le présent appel est inclusif aux différentes communautés culturelles, aux Premières Nations, aux différents genres, groupes d’âge et provenances géographiques.
Comment appliquer?
Votre dossier devra comprendre :

La description de votre projet de résidence (1 page)
Votre curriculum vitae (3 pages maximum)
Votre dossier visuel (20 images maximum)
Vos coordonnées (adresse postale, téléphonique et courriel)
Date limite : 17 juin 2019
Pour appliquer faites parvenir votre dossier au Centre SAGAMIE par courriel à coordination [arobas] sagamie [point] com

 

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Emerging Artist Residency

Fall Residency Application Deadline: May 31, 2019

Cape Breton Centre for Craft & Design offers an Emerging Artist Residency program for emerging artists in ceramics, textiles, printmaking and metal/jewellery who have graduated from a craft program in the last five years. 

At Cape Breton Centre for Craft & Design, participants in the emerging artist residency, will be given access to equipped shared studio space, in ceramics, metal/jewellery, or textiles, in exchange for community involvement. Emerging Artists are also expected to spend one day a week hosting an open studio day, where they will act as studio technician for their respective studios: maintaining the studio and assisting community members currently enrolled in classes. This residency is a yearlong commitment.

https://capebretoncraft.com/learn/air/sydney/

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PROGRAMME DE RÉSIDENCE 2020

Embassy of Foreign Artists met en place des appels à projets thématiques ouverts à tous types de pratiques. Ceux-ci reflètent nos centres d’intérêts et notre ambition d’offrir un temps de recherche et une visibilité à des projets originaux qui portent une réflexion critique sur leur sujet.

THÉMATIQUES

Art et Citoyennetés: porter un regard critique sur le monde ➤ Des projets qui s’ancrent dans le réel en abordant des questions politiques, culturels, sociales, économiques ou environnementales.

Art et Sciences: explorer les enjeux scientifiques par l’art ➤ Des projets autour de la science et l’éthique.

Art et Histoires: donner forme aux archives ➤ Des recherches en lien avec les archives des organisations internationales.

Art et Territoire : intervenir dans l’espace urbain ➤ Des démarches artistiques pour accompagner l’appropriation citoyenne d’une friche.

FOCUS 2020

Focus 9ème art ➤ Un focus sur la pratique de la bande dessinée et l’illustration en lien avec une des quatre thématiques.

DURÉE DE LA RÉSIDENCE

3 mois ou 6 mois

DÉLAI

15 mai 2019

 

Plus d’informations pour l’appel à candidatures sur notre site:

www.eofa.ch

 

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Call: Queer Environmental Worlds Residency at Anima Case Rural.

Applications due: May 13th, 2019.

Description of residency:

Future worlds. Alternate realities. Parallel universes. Far off planets. These are just
some of the places we may discover in Queer Environmental Worlds, which is the
theme for a residency at Anima Casa Rural.
Queering environmental futures means busting down the divisions between utopia and
dystopia and asking: what can queering the future bring to the environmental crises of
the current moment? As queers we already occupy liminal bodies, have activist
histories, have lived with and through toxicity, and thus bring a unique perspective to
environmental catastrophe. Queering the future is about refiguring the paradigms of
colonialism, capitalism, white supremacy, patriarchy and heteronormativity that have
brought us to this environmentally precipitous moment.

Anima Casa Rural, because it creates ecological alternatives, is an ideal location for
imagining environmentally sustainability. Queer Environmental Worlds turns to tropes of
science fiction where we can render the familiar unfamiliar and see it anew. We like to
imagine the future as environmentalist and fuelled by an spirit of radical ethical
experimentalism.

Curators: Sabine Lebel & Alison Taylor

More details, including submission process and fees:
http://animacasarural.com/2018/07/23/queer-environmental-worlds/?
fbclid=IwAR34YxKQyDEAxeTpO1M433_YWP_qsXa4sxe_RPbUMwrkM0q1sKUocV5frE
E

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Résidences

Appel à candidatures – artiste invité
call for candidates/ artist in residence invitation
L’appel à candidatures s’adresse à des artistes pleinement engagés dans une pratique et une recherche, souhaitant mettre en œuvre un programme de création avec les étudiants du Master Art, en lien avec les axes de travail développés par l’équipe de l’EESAB-site de Brest. L’artiste invité est accueilli à l’école le temps d’un semestre universitaire, du 15 septembre 2019 au15 février 2020, sur la base de 16h hebdomadaires d’interventions en Master et de temps d’interventions ponctuels (workshops) en 1er cycle.

EESAB-site de Brest – Brest
Date limite du dépôt du dossier :
23 Avr 2019

https://www.eesab.fr/eesab/leesab-recrute/

 

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Appel à candidature 2019
Résidence de recherche et d’expérimentation
Appel à candidature – Du 8 mars au 10 mai

QUI SOMMES-NOUS ?

Notre projet artis­ti­que et cultu­rel

Situé en plein cœur des Hautes-Alpes, en milieu rural, le centre d’art contem­po­rain Les Capucins conçoit :
quatre à cinq expo­si­tions par an,
un pro­gramme de sen­si­bi­li­sa­tion avec notam­ment des visi­tes et ate­liers à l’atten­tion des sco­lai­res,
un pro­gramme d’évènements cultu­rels (ren­contres, pro­jec­tions, per­for­man­ces, ate­liers…),
et depuis 2017, des rési­den­ces d’artis­tes (sur sol­li­ci­ta­tion et appel à projet).

Le centre d’art contem­po­rain Les Capucins, en tant qu’espace de recher­che, d’expé­ri­men­ta­tion et de pro­duc­tion, orga­nise des expo­si­tions et des évènements conçus spé­ci­fi­que­ment pour le lieu ins­crit dans un ter­ri­toire de mon­ta­gne.

Les artis­tes sont invi­tés le plus sou­vent à réa­li­ser des pièces iné­di­tes en consi­dé­rant le contexte spé­ci­fi­que des Capucins. Cette impli­ca­tion du côté de la pro­duc­tion, cou­plée à un tra­vail de pros­pec­tion, permet au centre d’art de se posi­tion­ner, non pas comme un simple relai de ce qui a déjà été exposé, mais au début de la chaîne de dif­fu­sion. Parallèlement, le centre d’art contem­po­rain Les Capucins conçoit des pro­gram­mes de sen­si­bi­li­sa­tion et de média­tion ambi­tieux et inno­vants à l’atten­tion de tous les publics, ama­teurs et pro­fes­sion­nels, jeunes et adul­tes.

Notre espace de tra­vail

Le centre d’art permet au rési­dent de béné­fi­cier d’un espace de vie ainsi que de moyens pro­pi­ces au déve­lop­pe­ment d’une recher­che. Son implan­ta­tion en milieu rural invite l’artiste à consi­dé­rer ses spé­ci­fi­ci­tés géo­gra­phi­ques, his­to­ri­ques et cultu­rel­les, à savoir une zone mon­ta­gneuse avec une faible den­sité de popu­la­tion. Néanmoins le centre d’art contem­po­rain Les Capucins initie des pro­gram­mes reven­di­quant le foi­son­ne­ment et l’ambi­va­lence plutôt que des lec­tu­res défi­ni­ti­ves et uni­vo­ques.

Sur place, l’équipe des Capucins accom­pa­gne l’artiste en rési­dence dans les divers aspects de sa recher­che et en le met­tant en rela­tion avec des struc­tu­res res­sour­ces et inter­lo­cu­teurs pou­vant contri­buer au déve­lop­pe­ment du projet.

Le centre d’art contem­po­rain Les Capucins dis­pose d’un ate­lier équipé, cepen­dant cet espace de tra­vail n’est pas chauffé et ne béné­fi­cie pas de lumière natu­relle.

LA RESIDENCE

A propos

Cette rési­dence est des­ti­née à donner les moyens à un artiste pro­fes­sion­nel, rele­vant de tous les domai­nes d’expres­sion, de déve­lop­per une recher­che ori­gi­nale qui nour­rira ses pro­jets à venir.

Ce pro­gramme est ouvert à tous les artis­tes fran­çais ou étrangers, sans limite d’âge, maî­tri­sant l’usage oral de la langue fran­çaise et dis­po­sant d’un permis de conduire pour véhi­cule léger vala­ble en France.

Une ren­contre publi­que est orga­ni­sée pen­dant la période de rési­dence (elle peut pren­dre la forme d’une per­for­mance, d’une lec­ture… selon le projet déve­loppé par l’artiste). L’artiste est invité à y pré­sen­ter sa pra­ti­que et la recher­che qu’il mène au centre d’art contem­po­rain Les Capucins.

Conditions d’accueil

La rési­dence aura lieu à partir de mi-sep­tem­bre 2019 et jusqu’à fin décem­bre 2019 sur une durée de 8 semai­nes conti­guës ou non (maxi­mum en 2 fois), défi­nies par un plan­ning entre le centre d’art contem­po­rain Les Capucins et l’artiste.
Hébergement : mise à dis­po­si­tion d’un studio de 35m² à l’usage seul de l’artiste.
Les frais de dépla­ce­ment seront rem­bour­sés à l’artiste par la mairie d’Embrun sur pré­sen­ta­tion de jus­ti­fi­ca­tifs et pour un mon­tant maxi­mal de 500€ : aller-retour à partir du domi­cile.

Bourse

L’artiste rece­vra une bourse de 4 000€ com­pre­nant hono­rai­res, frais inhé­rents à la recher­che ainsi que besoins per­son­nels.

Sélection

Le can­di­dat sera sélec­tionné selon les cri­tè­res sui­vants :
Qualités artis­ti­ques du projet ins­crit dans des pro­blé­ma­ti­ques contem­po­rai­nes,
Pertinence du projet dans le contexte spé­ci­fi­que du centre d’art,
Singularité de la recher­che, matu­rité du tra­vail artis­ti­que,
Perspectives d’évolution du projet au-delà du cadre de la rési­dence.

http://www.lescapucins.org/spip.php?article225&lang=fr

 

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Appel à candidature : Fondation FIMINCO, Résidence d’artistes

Public
artistes plasticiens et visuels de toutes disciplines issus du monde entier, en vue d’une résidence de recherche, de création et de production

Date Limite
31 mai 2019

Gain
Les artistes sélectionnés auront à leur disposition des ateliers de travail, un logement et des espaces de vie collectifs.
Ils bénéficieront d’un accompagnement artistique et technique selon leurs besoins et en accord avec le projet qu’ils
souhaitent développer : accompagnement de leur démarche artistique, aide technique à la production, à la promotion,
à la diffusion, accompagnement administratif et accès à des formations professionnelles. Afin de financer la recherche
et le projet développés par chacun des artistes, un accompagnement pour la recherche de fonds en complément d’un budget de production alloué par la Fondation sera également proposé.
Lieu
Romainville (Seine-Saint-Denis)

www.institutfrancais-seoul.com/wp-content/uploads/2019/05/appel-a-candidature_VF.pdf

 

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Appel de propositions – Résidence de recherche

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite stimuler l’intérêt pour l’analyse et la réflexion en arts actuels en offrant une résidence de recherche au centre de documentation. Nous invitons les artistes, les auteurs(es), les commissaires, les historien(ne)s de l’art à soumettre leurs propositions pour une résidence de recherche au centre de documentation. La résidence aura une durée de six à huit semaines pour la programmation 2019-2020. La date limite pour postuler est le 5 mai 2019.

Plus de détails sur notre site Web

 

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NEKaTOENEa, résidence d’artistes au domaine d’Abbadia / Hendaye

Cette résidence est dédiée à la recherche et la création.

La démarche proposée par l’artiste, et exposée dans la note d’intention, devra être spécifique au contexte de la résidence. *La reglementation du Domaine d’Abbadia n’autorise aucune installation pérenne d’oeuvres sur site ou d’actions modifants son aspect. D’une durée de quatre mois, la résidence s’adresse à des artistes professionnels ayant un parcours artistique déjà affirmé et n’ayant pas bénéficié récemment d’une résidence en Aquitaine

Date Limite
19 mai 2019

Gain
Bourse : forfait de 1400 € TTC par mois effectif de présence en résidence pour un total maximal de 5600 € TTC.
• Déplacement : participation aux frais aller/retour (montant maximum remboursable 500 € TTC sur
justificatifs).
• Aide à la production : montant maximum sur factures 1200 € TTC.
• Témoignage de la résidence : sous forme d’une édition imprimée, virtuelle ou multimédia, d’un écrit
d’auteur… les exemplaires seront à partager entre la structure d’accueil et l’artiste (montant maximum
remboursable 2000 € TTC sur factures).
L’artiste doit être en mesure d’établir des factures.

www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/160857_appel_projet_residence_creation_2020_0.pdf

 

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. art public

 

City of Mississauga – Call for Submissions
Digital Artwork

DEADLINE: Monday, May 13, 2019 by 4:00 p.m. EST

The City of Mississauga Public Art Program invites submissions for digital, screen-based artworks in all genres as part of the Art on the Screens Program. Works may be submitted by individual artists, arts collectives, and film or digital media festivals.

Art on the Screens is an annual programming series hosted by the City of Mississauga Celebration Square on Monday nights throughout the summer, with opportunities for additional screenings or short-form screenings throughout the week. As part of this series, we are excited to present digital-based work by local, national, and international artists on large outdoor screens.

Artist fees range between $500.00 and $772.00.

To learn more about this opportunity, including eligibility criteria and submission requirements, review the full Call for Submissions made available at:
https://culture.mississauga.ca/event/celebration-square/call-submissions-digital-artwork

Any requests for clarification and questions regarding this artist opportunity must be submitted in writing via email to public [point] art [arobas] mississauga [point] ca.

 

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Open Call for Artist-Initiated Projects

The City of Vancouver Public Art Program invites artists to submit their
ideas for public art projects. Artists can propose artworks in any scale,
scope, and medium, including the performative and temporary. We are
most interested in proposals that reflect on the complexities of place
and publics, engage cultural practices, and engender critical dialogue.
This is an invitation for artists to experiment and propose meaningful
gestures within public space today. Initial applications require only a
short statement of interest, resume and images of previous work.

The Artist-Initiated Call is open to both established and emerging
artists, including those interested in expanding their practices into the
public realm for the first time. The City of Vancouvers Public Art
Program is committed to supporting artists in the creation of new
works, by providing necessary resources and staff support through the
course of project development and realization. Artists and cultural
practitioners of the Musqueam, Squamish, and Tsleil-Waututh Nations
are especially encouraged to apply.

Submission Deadline: Thursday, June 6, 3pm PDT

For more information and to apply: https://vancouver.ca/parks-recreation-culture/open-call-for-artist-initiated-projects.aspx

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

 

APPEL DE PROPOSITIONS POUR
COMMISSAIRES AUTOCHTONES :
programme vidéo

DATE LIMITE : 1er juin 2019

Pour la deuxième année consécutive, CLARK, en collaboration avec l’Aboriginal Curatorial Collective/Collectif des Commissaires Autochtones (ACC-CCA), désire inviter les commissaires et artistes autochtones (Premières Nations, Métis ou Inuit) de n’importe quelle région du territoire que l’on nomme Canada à déposer un projet pour une soirée de projection qui aura lieu en décembre 2019. La personne sélectionnée pourra travailler à partir du thème de son choix pour une présentation d’œuvres vidéographiques (expérimentales, courts métrages, documentaires) d’artistes autochtones du Québec ou d’ailleurs. CLARK et le CCA encouragent la personne sélectionnée à accompagner la projection d’une discussion, mais celle-ci, ainsi que toute autre forme d’activité parallèle à la projection (performance, etc.), demeure à la discrétion du commissaire, en discussion avec les partenaires du projet.

Tous les détails sur l’appel : ICI !

 

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APPEL AUX TEXTES
Numéro 133 • LE MANIFESTE, LE SLOGAN, LE PROGRAMME

Date limite : 20 mai 2019
Depuis plus d’un siècle, les mouvements artistiques ont recours aux manifestes : futurisme (Marinetti), Dada (Tzara), Fluxus (Maciunas), etc. Quel rôle joue aujourd’hui la déclaration de positions esthétiques et politiques ? Qu’est devenue la pratique du manifeste au XXIe siècle ?

☛ Descriptif complet ici

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APPEL DE TEXTES
CALL FOR PAPERS
[English follows]

No. 98 – Dossier « Savoir »
Date de tombée : 1er septembre 2019En empruntant au monde de l’enseignement ses manières de faire dans ses conférences, installations, workshops et plateformes de discussions, l’artiste-pédagogue a contribué à ouvrir un vaste champ de pratiques artistiques aujourd’hui associées au « tournant éducatif de l’art » (Rogoff, 2008 ; O’Neill & Wilson, 2010). Dans les dernières années, les expositions d’archives, les conférences-performances, les œuvres participatives à visée éducative, les films et le théâtre documentaires, les workshops, les symposiums se sont multipliés, faisant de l’art un moyen alternatif non seulement d’enseigner, mais aussi d’informer, de faire de la recherche, d’échanger des idées et de susciter des réflexions épistémologiques. […]

Plusieurs souhaitent mettre en évidence les rapports de pouvoir inhérents à la production de savoir, considérant avec Michel Foucault « qu’il n’y a pas de relations de pouvoir sans constitution corrélative d’un champ de savoir, ni de savoir qui ne suppose et ne constitue en même temps des relations de pouvoir » (Surveiller et punir). […]  Pour d’autres, l’art représente un espace privilégié pour la pensée, une plateforme démocratique où des personnes de cultures et de statuts sociaux différents sont rassemblés autour d’enjeux politiques contemporains, pour trouver de nouvelles idées et ainsi imaginer un autre monde que celui, néolibéral, dans lequel nous vivons. […] Pour certains, enfin, il s’agit d’investir les limites du savoir par-delà son acception scientifique.

Esse arts + opinions invite les auteur.e.s et artistes à proposer des textes qui problématisent les rapports entre art et savoir à partir de pratiques artistiques et commissariales contemporaines.

[Consulter l’appel de textes complet]

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Appel de textes – Collection Écosystème

Pour le troisième volet de sa collection Écosystème, LA CHAMBRE BLANCHE lance un appel de textes aux auteur·e·s, praticien·ne·s et chercheur·e·s concerné·e·s par la question de l’intelligence artificielle. Le centre s’adresse aux collaboratrices et aux collaborateurs de toutes disciplines, ayant ou non le statut d’artiste, dont la recherche ou la pratique hybride conjuguent l’art à un autre domaine de l’activité humaine tel que le développement de projets informatiques, la programmation, l’ingénierie, la géographie, la sociologie, la médecine, l’environnement, la santé, etc. Nous recherchons des propositions qui nous feront découvrir de nouveaux champs d’investigation où le développement de l’intelligence artificielle associée à l’art enrichit notre environnement. La date limite pour l’envoi des dossiers est le 2 juin 2019.

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