Herménégilde ChiassonTransparenc(i)es au Centre culturel franco-manitobain

Programmation des membres de l’AGAVF

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Chris Foster en résidence du 3 au 15 avril 2018
Conférence d’artiste le mercredi 11 avril de 17h à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Herménégilde ChiassonTransparenc(i)es
du 15 mars au 18 mai 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Constellation bleue (Caraquet)
Serge V. RichardContinuum
du 25 mars au 29 avril 2018
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean/

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Caroline MonnetWanderlust
du 12 avril au 19 mai 2018
vernissage le jeudi 12 avril à 17 h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Mathieu LégerEspace Plausible
Danièle Petit, Nina Gisele Roy, Patricia Lortie et Krista Acheson Alias Gerri Harden – exposition des membres
du 16 mars au 20 avril 2018
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Ufuk GuerayCarrés et Paysans / Peasants and Squares
du 1er mars au 14 avril 2018

Kristiane Church et Marijana MandusicLe coeur d’un, la bouche d’un autre / One’s heart, another’s mouth
du 29 mars au 14 avril 2018

219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Émilie Pardoën, Suzanne Cormier et Alex SmithEncorps trois: exposition des finissantes et finissants en arts visuels 2018
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Sans Nom (Moncton)
Katia Grenier et Carole Piédalue
Résidence : Les Traversées
25 mars au 19 avril 2018
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Denyse Gérin – Nature morte sous influence
Gunes-Hélène Isitan
– Hybridités
du 10 avril au 15 mai 2018

Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Les Éloizes (Edmundston)
Marie Hélène Allain, Barbara Safran de Niverville, Mario Doucette, Paul Roux et Georges GoguenExpo-Éloizes
Commissaire : Chloé Gagnon
du mercredi 2 mai au samedi 5 mai 2018

organisée par l’Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick
au Centre des arts d’Edmundston
82, rue Canada
Edmundston, Nouveau-Brunswick

www.leseloizes.ca

Le Labo (Toronto)
projection de ISHYAKA: la volonté de vivre documentaire de Joseph Bitamba
mardi 17 avril à 18h
Bibliothèque de référence de Toronto.

projection du film Djamilia de Aminatou Echard
Le vendredi 20 avril à 20h30
en partenariat avec le Festival IMAGES

Maryse ArseneaultSanguine et terres brulées / Blood Ties, Scorched Earth
du samedi 28 avril au samedi 12 mai 2018.
Dans le cadre du festival de photographie Scotiabank CONTACT 2018
#277 – 401, rue Richmond Ouest
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Le LOBE – Chicoutimi – 20 avril
Maison de l’architecture du Québec – Montréal – 6 mai
Centre national d’exposition – Saguenay – 30 avril
3e Impérial – Granby – 2 mai
Centre d’art autochtone des Affaires autochtones et du Nord Canada – 30 avril
ART-IMAGE ou ESPACE ODYSSÉE – Gatineau – 23 avril
Chantier de recherche sur l’image imprimée et photographique – Montréal – 15 avril
Optica – Montréal – en tout temps
MOMENTA | Biennale de l’image – Montréal – 8 avril
Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville – Ottawa – 3 mai
Centre CLARK – poste audio- Montréal – 15 avril
École d’art d’Ottawa – 6 avril

2. appels en anglais du Canada

Concours de peintures canadiennes 2018 RBC – 1er mai
Art Spin – Toronto – 23 avril
Visualeyez festival of performance art – Edmonton – 18 mai
Ottawa International Animation Festival – 25 mai
NAISA – Toronto – 4 juin
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Latitude 53 – Edmonton – 30 avril
Burtynsky Grant – 30 avril
Hamilton Artists Inc. – Photophobia Contemporary Moving Image Festival + Cotton Factory Residency Program – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Tempting Failure – London, Angleterre – 7 avril
MAC International – Irlande – 27 avril
Festival of Regions – Region Perg-Strudengau, Upper Austria – 20 juin

4. résidences

Oxygen Art Centre – Nelson – 30 avril
Embassy of Foreign Artists – Genève – 30 avril
Résidence à Nantes – Maison de l’architecture de Montréal – 8 avril
atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

City of Peterborough—Downtown Mural Project YES – 27 avril
Scarborough Centre Subway Station – 25 avril
Réfection de la rue Elgin – Ottawa – 23 avril
Appel national de propositions s’adressant aux artistes émergents – Passage – Ottawa – 16 avril
16 York St Public Art Program – Toronto – 6 avril
Royal Botanical Gardens, The Reflecting Pools – 6 avril

6. pour commissaires

Congrès de l’Association d’art des universités du Canada 2018 – 1er mai
Southern Alberta Art Gallery – 12 avril

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Le LOBE est à la recherche d’artistes pluridisciplinaires dont la pratique oscille entre la musique, la performance, les nouveaux médias, la claquette, le chant insolite, la danse trop personnelle, la boucane, la lumière nouveau genre; bref tout ce qui provoque une hystérie collective.

_ LOBESCÈNE; \\ en équilibre sur cette fine frontière séparant les arts visuels des arts de la scène, des artistes n’ayant pas froid aux yeux, tous prêts à tonifier l’énergie des fêtards, prêts à les entraîner jusqu’au bout de la nuit et de l’extravagance. _
+ infos … http://lelobe.com/fr/appel-lobescene/

Le Lobe Résidences · 114 Rue Bossé · Chicoutimi, Qc G7J 1L4 · Canada

date de tombée: 20 avril

•••••

Appel à projet pour exposer à la Maison de l’architecture du Québec
Date limite le 6 mai 2018 !

Artistes, architectes, commissaires, historiens et concepteurs, entrez dans le débat sur votre cadre bâti, nourrissez la réflexion, le regard et la connaissance sur ce qui fait notre environnement !

La MAQ vous invite à proposer vos projets d’exposition ou d’évènement pour la programmation 2018-2019 dans notre salle principale, et dès ce printemps 2018 pour la vitrine.

link.pixelmail.ca/c/443/3d8c94449a315ce4d6d8f3610def8a90ddeb0fe2c54bec8b3d042188099d9b1623f1f694ea285081

•••••

Centre national d’exposition

Soumission de projets

Dates limites pour le dépôt des dossiers : 30 avril et 31 octobre de chaque année
Les dossiers peuvent être reçus en tout temps au cours de l’année.

Documents requis:

Curriculum vitae récent
CD, DVD ou 10 à 15 diapositives dont la majorité illustre votre travail récent

Démarche artistique (1 page)

Projet d’exposition (1 page)

Dossier de presse (récent)

Fiche technique du projet d’exposition (si nécessaire)

Tout autre document pertinent à l’étude du dossier

Centre national d’exposition

4160, rue du Vieux Pont (Mont Jacob), C.P. 605
Ville de Saguenay, (arr. Jonquière) (Québec)
G7X 7W4

http://www.centrenationalexposition.com/index.php?id=29&lang=fr

•••••

APPEL À PROJETS

Projets de coproduction en art infiltrant :
participatif, contextuel, in situ, in socius, performatif, installatif, multidisciplinaire, manœuvrier, interdisciplinaire, etc.

Trancher dans le vif du Temps :
Infuser/diffuser
Date limite : 2 mai 2018
Période de réalisation : 2019-2021

3e impérial, centre d’essai en art actuel est voué à une exploration interdisciplinaire et contextuelle des arts visuels prenant pour assises la quotidienneté et la proximité avec les communautés. Ses activités – création, production, diffusion, pensée et écriture critiques, édition, résidence d’artistes/chercheurs – se fondent sur la collaboration et la rencontre de savoirs et d’expériences pour soutenir et mettre en œuvre des projets d’art public qui s’infusent et se diffusent dans des particularités territoriales et humaines.

3e impérial, centre d’essai en art actuel
164 rue Cowie, suite 310, Granby, Québec, Canada  J2G 3V3
Tél. 450-372-7261 info [arobas] 3e-imperial [point] org
www.3e-imperial.org

•••••

Appel de soumission pour les œuvres d’art réalisées par des artistes autochtones canadiens
Programme d’acquisition d’œuvres d’art autochtones 2018-2019

S’il vous plaît partager auprès de ceux et celles qui seraient intéressés. Nous avons inclus une affiche que vous pouvez imprimer et afficher dans votre espace si vous le désirez.

Le Centre d’art autochtone des Affaires autochtones et du Nord Canada (AADNC)invite les artistes autochtones à postuler afin d’être considéré pour l’édition 2018-2019 du Programme d’acquisition d’œuvres d’art autochtones par le comité d’évaluation par les pairs tel que décrit dans cet appel de soumission.

Qu’est-ce que la collection d’art autochtone?
La collection d’art autochtone, à Gatineau (Québec), est une des collections d’art traditionnel et contemporain autochtone les plus importante au pays. Depuis le début des années 1960, le Centre d’art autochtone fait la collection d’œuvres d’artistes vivants afin de constituer une collection unique en son genre représentant les pratiques artistiques qui se perpétuent dans les communautés autochtones et urbaine au travers du Canada.
La collection d’art autochtone comprend divers types d’art dont la vannerie, le perlage, la sculpture, le dessin, la peinture, l’estampe, le textile, les techniques mixtes, la photographie, etc. d’artistes autochtones de la relève ou en milieu de carrière. Depuis plus de 40 ans, le Centre d’art autochtone des Affaires autochtones et du Nord Canada fait la promotion au Canada et à l’étranger d’œuvres réalisées par des artistes autochtones canadiens, grâce à son programme de prêts d’œuvres d’art à des institutions, ses projets internationaux ainsi qu’à des centres de recherche destinés aux conservateurs et universitaires de réputation nationale et internationale.

Conditions:
·         Les artistes doivent être d’origine métisse, inuit ou membres des Premières nations.
·         Les artistes doivent être âgés de plus de 18 ans.
·         Les œuvres doivent être en excellente condition, prête à être expédier et l’auteur doit consentir à les vendre.
·         Elles doivent avoir été créées après 2012; si possible nous les acheminées: non encadrées et sans passe partout.
·         Les œuvres de tous médias sont acceptées (e.g. nouveaux médias, œuvres de pratique traditionnelle, estampe, peinture, photographie, dessin, sculpture, textile, etc.)

Les artistes doivent présenter :
Un formulaire de demande doit être rempli (Voir pièce ci-jointe ou demandez-en en contactant : aadnc [point] centredartautochtone-aboriginalartcentre [point] aandc [arobas] canada [point] ca)
·         Une liste de jusqu’à cinq œuvres et cinq images numériques
o    Format JPG seulement
o    Dimensions des images : 17,7 cm X 12,7 cm ; 7’’ x 5’’
o    Résolution : maximum 100 dpi sur CD ou par courriel
·         Une courte démarche artistique de l’artiste à propos de chaque œuvre soumise (le cas échéant)
·         Une biographie de l’artiste et curriculum vitae ou un formulaire biographique en attachement (voir formulaire disponible ici : http://www.aadnc-aandc.gc.ca/fra/1407247418734/1407247473118).
·         S.V.P. ne pas envoyer les œuvres d’art avec le formulaire de soumission

Date limite :
Toutes soumissions doivent être reçues au plus tard le 30 avril 2018. Celle-ci est la date de réception au centre d’art autochtone, et non la date du cachet de poste.Les soumissions incomplètes ou remises après la date limite ne seront pas acceptées.

Vous pouvez faire parvenir votre soumission et demandez de plus amples informations par la poste, par téléphone, par facsimilé ou par courriel au :

Programme d’acquisition d’œuvres d’art autochtone 2018-2019
Le Centre d’art autochtone
Affaires autochtones et du Nord Canada
10 rue Wellington, Salle 928,
Gatineau (Québec) K1A OH4
Téléphone : 819-994-1262
Facsimilé : 819-953-0165
aadnc [point] centredartautochtone-aboriginalartcentre [point] aandc [arobas] canada [point] ca

Chi Miigwetch.

Michelle LaVallee, Directrice, Centre d’art autochtones,
Et toute l’équipe du Centre d’art autochtone

Pour lire le PDF: cliquez ici

•••••

Le présent appel vise le calendrier de programmation 2019 d’ART-IMAGE ET ESPACE ODYSSÉE. Veuillez bien lire les caractéristiques de chacun des lieux de diffusion et bien indiquer pour lequel des lieux vous soumettez votre proposition.

Vous pouvez soumettre un dossier distinct pour chacun des lieux.

RÉCEPTION DES DOSSIERS

DU 2 AU 23 AVRIL 2018

Les propositions sont soumises sur clé USB et adressées à :

Madame Vickie Séguin
ART-IMAGE ou ESPACE ODYSSÉE
855, boulevard de la Gappe Gatineau (Québec) J8T 8H9

ou transmises via un système de transfert Web (WeTransfer) à artimage [arobas] gatineau [point] ca

http://www.gatineau.ca/artimage/renseignements/appels-de-dossier.html

•••••

Appel de dossiers

L’imprimerie, centre d’artistes lance le Chantier de recherche sur l’image imprimée et photographique, un vaste projet de recherche-création collaboratif qui étudiera des aspects techniques, esthétiques et théoriques de la production de l’image imprimée et photographique. Fort de sa double identité, le centre désire générer des échanges entre les disciplines afin de provoquer une transformation des pratiques artistiques, au-delà du métissage technologique. Il prône l’indiscipline et la liberté de création comme moteurs d’invention.

Nous lançons ce printemps notre Chantier de recherche sur l’image imprimée et photographique et sommes à la recherche d’artistes et d’un.e auteur.e pour former le premier groupe de recherche. Vous désirez soumettre un dossier? C’est ici: https://limprimerie.art/appel_dossiers_chantier/

Date limite : 15 avril 2018

•••••

OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

http://www.optica.ca/info/dossier.php

•••••

Thème : La vie des choses

Commissaire : María Wills Londoño

MOMENTA | Biennale de l’image lance son appel de dossiers d’artistes du Canada en vue de sa prochaine édition, qui se déroulera en septembre et en octobre 2019. Sous le thème La vie des choses, proposé par la commissaire indépendante colombienne María Wills Londoño, la 16e édition de la biennale présentera le travail d’une trentaine d’artistes provenant d’ici et d’ailleurs à travers plusieurs expositions.
La vie des choses
Dans un contexte économique, social et culturel où la production matérielle est omniprésente, les objets risquent à tout moment de se retrouver éphémères et de perdre leur potentiel symbolique. MOMENTA 2019 explorera le caractère, voire la personnalité, que revêt l’objet traduit par l’image. La 16e édition de la biennale présentera des artistes qui examinent la dimension métaphysique des choses, au-delà de la matière.

La manifestation mettra ainsi en lumière les univers qui se construisent entre les individus et leur environnement, en se penchant sur diverses approches qu’adoptent les artistes envers les choses : compositions, constructions, utilisations inusitées d’objets abandonnés et sculptures involontaires. Les expositions reflèteront en quoi l’être humain est un mélange de sujet et d’objet, et comment l’un peut se transformer en l’autre. L’objet finit toujours par être marqué d’une empreinte, d’un souvenir ou d’une évocation qui lui confère une certaine subjectivité.

La biennale s’articulera autour de divers axes thématiques. Les choses apparaitront comme des traces d’existence, des journaux intimes, des monuments à l’oubli. L’aspect surréel de l’objet, en tant que protagoniste d’un récit de l’absurde, sera envisagé. Le concept de « nature morte » sera problématisé au regard de la question de la mort de la nature, qui s’explique aujourd’hui par la crise environnementale mondiale. Un autre volet de la programmation portera sur l’importance culturelle de l’objet et ses potentialités en tant qu’icône, symbole ou extension d’un groupe social donné, où il acquiert parfois une signification poétique, mystique ou ésotérique. Il sera également question du corps chosifié et de l’objet qui, par des gestes humains assimilés, finit par prendre une dimension performative.

Commissaire
María Wills Londoño (Colombie) est chercheuse et commissaire d’exposition. Ses principaux travaux portent sur le caractère instable de l’image contemporaine et offrent des points de vue novateurs sur le visage urbain de l’Amérique latine. Mentionnons entre autres les expositions Urbes Mutantes, Latin Fire et Fernell Franco, Cali Clair-obscur, présentées à l’International Center of Photography de New York, à la Fondation Cartier pour l’art contemporain à Paris, au Círculo de Bellas Artes de Madrid (PHotoESPAÑA), au Centro de la Imagen de Mexico et au Museo de Arte del Banco de la República à Bogota, où elle a été responsable des expositions temporaires de 2009
à 2014. Elle a également été cocommissaire des expositions Pulsions urbaines, présentée à l’Espace Van Gogh dans le cadre des Rencontres d’Arles en 2017, et Oscar Muñoz. Photographies, mise en circulation au Jeu de Paume à Paris, au Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires et au Museo de Arte de Lima, de 2011 à 2013. Londoño a fondé et dirigé jusqu’en 2018 le programme Visionarios de l’Instituto de Visión, à Bogota, destiné à réhabiliter des figures marquantes de l’art conceptuel colombien. Elle a par ailleurs collaboré à titre de cocommissaire à la foire internationale ARCO Colombia 2015 de Madrid.

ŒUVRES RECHERCHÉES

Nous sommes à la recherche d’œuvres d’artistes du Canada qui explorent les relations variées entre objets et images et qui en démontrent la complexité. Nous souhaitons approfondir, dans les différentes expositions, une multiplicité de perspectives pouvant inclure mais n’étant pas limitées à ces types de relations : symbolique, envoutante, poétique, mystique, performative, excessive, fétichiste, évocatrice, obsédante, enivrante. Nous nous intéressons à des œuvres investissant les territoires photographiques et vidéographiques, qui peuvent prendre diverses formes dont certaines plus installatives ou matérielles.
Seules les propositions liées au thème La vie des choses seront examinées. Nous vous prions de ne pas envoyer de propositions de commissariat d’exposition. Cet appel de dossiers ne concerne que les personnes ayant la citoyenneté canadienne ou la résidence permanente.
ENVOI DES DOSSIERS

Faites parvenir vos dossiers (en français ou en anglais) par courriel, au plus tard le 8 avril à 23h59, à : soumission2019 [arobas] momentabiennale [point] com
Pour plus de renseignements :

momentabiennale.com

Directives de soumission

•••••

APPEL DE PROPOSITIONS : expositions de 2019
Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville

DATE LIMITE : Le jeudi 3 mai 2018
Les propositions envoyées par voie électronique doivent être reçues d’ici 23 h 59 HE le jeudi 3 mai 2018 et celles envoyées par courrier doivent porter un cachet de poste à cette date ou à une date antérieure. Les propositions incomplètes ou en retard seront rejetées. N’apportez pas votre proposition directement à la Galerie Karsh-Masson ou à la Galerie d’art de l’hôtel de ville.

SÉANCE D’INFORMATION : Le mardi 27 mars 2018 à 19 h
Galerie Karsh-Masson, 110, avenue Laurier Ouest
Il y aura une brève présentation, suivie d’une période de questions.

L’appel de propositions est sur ottawa.ca :
http://ottawa.ca/fr/residents/les-arts-la-culture-et-le-patrimoine/soumissions-et-occasions-dans-le-domaine-de-la#appel-de-propositions-expositions-de-2019

La Galerie Karsh-Masson et la Galerie d’art de l’hôtel de ville sont gérées par le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa. Pour obtenir de l’aide ou demander de l’information, veuillez écrire à l’adresse programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca ou téléphoner au 613 244 6852.

•••••

 

La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

http://www.forestcitygallery.com/submissions

•••••

POSTE AUDIO
Appel de dossier 2018-2019
Centre CLARK invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions d’œuvres sonores pour le volet «poste audio» de sa programmation annuelle. Les propositions peuvent être adaptées à notre poste d’écoute (situé à l’entrée de CLARK) ou à en dépasser les paramètres, sans toutefois avoir besoin des salles d’exposition*. Les modes de présentation divers sont bienvenus : espace «cabane», dispositif personnel, interventions extérieures, parcours, infiltration urbaine, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de pratiques audios (expérimentales, électroacoustiques, radiophoniques, spoken word, improvisation, etc.). Quoiqu’ouvert à la performance musicale, le comité de sélection audio désire recevoir des projets que les visiteurs du centre pourront expérimenter sur place en même temps que nos expositions présentées en galerie.

CLARK offre un cachet de 250$ pour la diffusion du travail. Nous offrons aussi une aide au montage et, si nécessaire au projet, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK pour la fabrication de dispositif de présentation en bois.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit envoyer les éléments suivants sous la forme d’un document PDF :
– vos coordonnées (au minimum votre courriel et numéro de téléphone);
– une courte description du projet (environ 150 mots);
– au minimum, un des trois éléments suivants : une bio, un cv d’artiste ou un texte de démarche;
– matériel audio : lien internet (soundcloud ou autre) du projet proposé et/ou de projets antérieurs;
– matériel visuel si nécessaire (dans le cas d’un dispositif spécifique*, par exemple) : jpg ou pdf;
– une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu

Date limite : 15 avril 2018
Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org

CENTRE CLARK

5455 avenue de Gaspé, local 114,
Montréal [Qc] Canada H2T 3B3
514-288-4972 / info [arobas] clarkplaza [point] org

clarkplaza.org

•••••

 

L’École d’art d’Ottawa (ÉAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2019. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.
Les artistes doivent soumettre un seul projet et indiquer dans laquelle des galeries ils désirent présenter leur exposition (marché By ou Orléans). Une seule proposition d’exposition peut être déposée pour une soumission aux deux campus. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.

Information de base sur les deux galeries:

La galerie du marché By offre un espace mural d’environ 735 pieds carrés et possède un plancher de bois franc.
Dimensions de la pièce : 28′ – 7.5″ x 25′ – 6.5″.
Hauteur de plafond : 11′ – 7.5″.
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 9″.

La galerie d’Orléans offre environ 1313 pieds carrés d’espace mural et possède un sol en béton.
Dimensions de la pièce : 60′ – 0″ x 22′ – 0″
Hauteur de plafond : 12′ – 3″
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 8″

La galerie d’Orléans a également plusieurs panneaux muraux mobiles mesurant 118″ x 48″, qui peuvent être utilisés pour diviser la pièce sur sa longueur.

Soumissions :
Pour être considérées, les soumissions de projets DOIVENT inclure les renseignements ci-dessous :
1. Une description de l’exposition précisant les intentions de l’artiste et le titre de l’exposition;
2. La démarche artistique et un curriculum vitae d’expositions à jour;
3. Joindre à la demande un maximum de dix images numériques d’œuvres récentes réalisées au cours des deux dernières années. Ne pas joindre d’œuvres originales. Veuillez consulter les Directives de soumission pour les documents d’accompagnement (ci-jointes);
4. Une liste d’œuvres qui comprend : le nom, la technique, les dimensions et l’année de réalisation.
* Note: Nous effectuons une transition vers les soumissions en ligne. Veuillez vous référer aux Directives de soumission pour les documents d’accompagnement pour plus de détails.

Processus de sélection :
Le jury, formé de trois professionnels du domaine artistique, basera ses choix sur la qualité des œuvres, l’intégrité de l’ensemble du projet et le lien de celui-ci avec les programmes courants de l’ÉAO. (Les projets mal organisés ne seront pas considérés). Les membres du jury se rencontreront au cours des quatre semaines suivant la date limite de soumission.
• Les artistes seront informés de la décision du jury dans les deux semaines suivant la rencontre du jury.
• Les documents accompagnant la soumission pourront être récupérés au bureau de la réception de l’ÉAO à ce moment-là ou, si vous fournissez une enveloppe de retour affranchie, elle vous sera renvoyée par la poste. Les soumissions non réclamées seront détruites dans un délai de deux semaines.
• Les DC, DVD et clés USB seront renvoyés par la poste seulement si l’artiste a fourni une enveloppe de retour suffisamment affranchie.
• L’ÉAO n’assume aucune responsabilité pour les dommages causés aux DC, DVD ou clés USB, ou pour la perte de ceux-ci lors du transport par Postes Canada.
Conditions de l’exposition:
• L’artiste recevra (ou les artistes recevront) un cachet d’exposition selon le tarif fixé
par CARFAC.
• Les artistes sélectionnés assumeront la responsabilité du transport des œuvres et veilleront à se procurer une assurance transport à destination et en provenance de l’ÉAO.
• Pour les œuvres tridimensionnelles, vidéo ou médiatiques sélectionnées qui exigent des équipements spéciaux pour l’installation, il est de la responsabilité de l’artiste de fournir l’équipement nécessaire.

Date limite de soumission:
16 h 30, le vendredi 6 avril 2018
Faites parvenir votre soumission par la poste, par messager ou en personne (les soumissions par courriel ne seront pas acceptées) à:
Comité des galeries
École d’art d’Ottawa
35, rue George, Ottawa, ON
K1N 8W5
Les soumissions doivent être affichées au plus tard à la date de clôture. Les soumissions tardives ne seront pas acceptées.

Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumissions de projets d’exposition, veuillez contacter:
Cathy Brake pour le campus du marché By au 613-241-7471 poste 27 boutique [arobas] artottawa [point] ca
Nadine Argo pour le campus d’Orléans au 613-580-2765 osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Le Concours de peintures canadiennes 2018 de RBC est en cours, et les candidatures seront acceptées jusqu’au 1er mai 2018 à 16 h (HE).

Ce concours a été créé en partenariat avec Canadian Art pour faire valoir le talent de quelques-uns des meilleurs artistes émergents au pays. Quinze finalistes profiteront d’une visibilité nationale et recevront du mentorat. Dans le cadre du 20e anniversaire du concours, le lauréat national remportera une résidence d’artiste au Banff Centre for Arts and Creativity en plus de recevoir 25 000 $. Les deux gagnants d’une mention honorable recevront 15 000 $ chacun et les 12 autres finalistes toucheront 2 500 $ chacun.

Les noms des 15 finalistes seront annoncés à la fin de juin 2018 et ceux des lauréats, le 18 septembre 2018 à la galerie The Power Plant, à Toronto (Ontario).

http://www.rbc.com/collectivites-durabilite/community/emerging-artists/rbc-painting-competition.html

•••••

Call for Submissions for Holding Patterns

Art Spin is gearing up for its tenth season of programming and is looking for submissions for an exciting new exhibition titled Holding Patterns, scheduled for October 2018. This exhibition will take place in a storage locker facility located in Toronto’s south Junction neighbourhood, animating a series of storage locker units with a wide array of art projects.

CURATORIAL FRAMEWORK:

We are looking for project submissions that will respond to and think critically about the following curatorial framework:

Recognizing the shifts, upheavals and transience that storage lockers often suggest, Holding Patterns will explore movement, space, belonging, material culture, and transition as themes that animate personal narratives and histories of place more broadly. These issues are particularly important for artists with lived experiences of site-lessness, displacement, or exclusion. In light of this, priority will be given to artists that identify as indigenous, LGBTQ+, or from visible minorities. Drawing together these varied realities of space, storage, excess, and access, Holding Patterns will explore not only the personal stories, but the histories of urban development and community migration that accompany them.

Some of the ideas which this project has inspired in its curators and which artists are invited to think critically about are:

  • self-representation via the material goods one owns (the notion that storage locker contents reveal a type of “self-curation”)
  • storage lockers and their contents as a metaphor for memory and/or forgetting, or consciousness and unconsciousness
  • the storage locker as a receptor for a seemingly contradictory objects that range from the precious to the useless
  • what do these relatively recent spaces say about consumer capitalism and the culture of materialism
  • the idea that at the core of material culture and the insatiable drive to consume/possess lies a fundamental denial of mortality
  • what does it mean to be “site-less” both in the literal sense of the word but also in the conceptual, more nuanced sense of being relegated to the fringes of society where one occupies a form of existential site-lessness
  • the position of site-lessness as an antecedent to resistance or revolution both personal and political
  • it is interesting to note that the storage locker industry is driven by short-term tenants, whose situations are defined by what the storage industry calls the Seven D’s: Death, Divorce, Disaster, Delay, Dislocations, Deliveries and Densification; how can the phenomenon of the storage locker help us to better understand these core human concepts

HOW TO SUBMIT:

Art Spin is seeking submissions from individual artists and collectives working in a variety of disciplines including but not limited to: sculpture, installation, film & video, electronic & kinetic work, painting, drawing, photography, printmaking, performance art, dance/movement and sound art. We are eager to receive submissions for new projects but are also open to reviewing existing works. Only submissions that respond to the curatorial framework, listed above, will be reviewed.

Selected artists/collectives will receive an artist fee and small budget for materials. Fees to be determined on a project-to-project basis. See guidelines for more details.

Exhibition dates will be in October 2018, exact dates yet to be determined. Further details about the site can be found in the guidelines.

Applicants must read the Art Spin submission guidelines and submit a completed submission package. The full guidelines and application form can be found at → http://www.artspin.ca/submissions

Deadline: Monday April 23rd (11:59pm)

If you have any further questions about the submissions process, please don’t hesitate to contact us at info [arobas] artspin [point] ca.

•••••

CALL to ARTISTS: VISUALEYEZ 2018: forgiveness
The 19th annual Visualeyez festival of performance art happens from 24 – 30 September 2018 in the downtown core of Edmonton, Alberta, exploring on the curatorial theme of forgiveness.

Visualeyez takes place over a period of seven days and it is required that all invited artists are able to attend for the entire length of the festival. Artists experience the work of other artists; engage in discussion groups, meals and other activities that enhance the work of individual artists and the performance art community within Canada and beyond. Please visit www.visualeyez.org for the past festival information.

The public performances of the festival will be truncated over three days – Thursday to Sunday, 27 – 30 September. The time prior to thus will serve as a residency of festival artists and engagements to develop and enhance works in a rich, critical environment.

Latitude 53 will invite artists to Edmonton to explore issues around the curatorial theme of forgiveness and this curatorial thematic will afford new interactions between communities and audiences. We are seeking works that explore the fragility of the human ego and expand upon the positive nature of gestures of moving beyond and living, reconciliation, and a healing. The submissions should connect with Edmonton and Alberta residents and have resonance within an international dialogue. The festival pays a CARFAC artist fee, two-way travel and accommodations for all artists.

Proposals should include: a CV; artist statement; a detailed description of the work you wish to present, or explore; and support material all sent as individual pdfs. You can include images, video, print or digital documentation of your work or as links, pdf, or image files
The deadline for submission is Friday, 18 May 2018, 2300h MST.
Artists shall be contacted by June regarding the status of their proposals.
Proposals by email to: visualeyez [arobas] latitude53 [point] org

Please be courteous of image size and materials that you are sending. Please ensure that attachments total to less than 10MB; if more space is required for time-based or intermedia work please provide a link via DropBox or G-Drive.
Kindly, please place Visualeyez 2018 submission in the subject line.

For information, please contact visualeyez [arobas] latitude53 [point] org.

 

http://www.visualeyez.org/

•••••

OTTAWA INTERNATIONAL ANIMATION FESTIVAL SEEKS SUBMISSIONS FOR 2018
The Ottawa International Animation Festival (OIAF), North America’s leading animation film festival, is now accepting film entries for competition in 2018! Entries are due May 25 and there is no entry fee.

>From September 26-30, Ottawa will once again play host to the animation universe; a hub of inventive, mesmerizing, and provocative art. OIAF invites animators from around the globe to submit their recent work in the following major categories:

Animated Feature.
Narrative Animated Short.
Non-Narrative Animated Short.
Student Animation.
Commissioned Animation (series, commercials, music videos).
Young Audiences – Preschool, Ages 6-12.
VR Animation.

OIAF18 features a brand new VR animation category acknowledging and celebrating the exhilarating and pioneering work being done in Virtual Reality.

In addition to category prizes, submissions will also be considered for a variety of craft and other awards including the Festival’s Academy Award recognized Grand Prize for Short Animation. In addition, there are National competitions for Canadian animators and a Canadian student competition.

“Well, it’s that time again when Ottawa is pleasantly bombarded with a feast of animation wonders from around the globe,” says Chris Robinson, OIAF Artistic Director, “This is always an exciting time for us as we watch all the new submissions and slowly start to see the festival’s identity for the year being formed. We’re particularly excited about the brand new VR animation competition. It’s a testament to the quality of work being done in this new medium that we’ve decided it warranted a competition. Viewing and judging the VR entries will also require us to engage these projects in a whole new manner (goggles and interactivity!).”

Each year the OIAF receives more than 2,000 entries that are reviewed by the Festival’s programming team. Approximately 150 films will be chosen for Official Competition and Out-of-Competition Showcase screenings. During OIAF18, juries comprised of animation professionals, media and local kids will sit with the audience to judge the festival competition screenings.

For more information, including Festival rules, please visit the OIAF website at: www.animationfestival.ca

The Ottawa International Animation Festival (OIAF) is one of the world’s leading animation events providing screenings, exhibits, workshops and entertainment since 1976. OIAF is an annual five-day event bringing art and industry together in a vibrant hub and attracting more than 28,000 artists, producers, students and animation fans from around the world. This year’s OIAF runs September 26-30.

For more information, interviews, press materials and photos, please contact the Ottawa International Animation Festival by e-mail (media [arobas] animationfestival [point] ca) or by phone at 613-232-8769.

•••••

NAISA is pleased to launch its
2018 Call For Submissions OFF THE BEAT(EN) TRACK
Deadline: June 4, 2018
www.naisa.ca

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other

Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and the on-line application.

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Off The Beat(en) Track for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2019 programming.

A year ago, NAISA staff and its board of directors decided to move the organization from Toronto to the Village of South River, ON – very much Off the Beaten Track. Sound and media art centres and dissemination points are typically in urban centres but now with greater access to and availability of digital technology, a dissemination point can be anywhere where there is internet access. NAISA’s early programming explored the connections between natural acoustic environments and media arts and so NAISA’s move to the Near North and its proximity to Algonquin Park brings it closer to its origins and provides NAISA the opportunity to present works that intersect between the natural and digital realms. NAISA’s facility, the NAISA North Media Arts Centre, functions as a hub for artists in the region to network with each other and experience NAISA’s programming, including Arts Meetups, Artist Residencies, Interactive Exhibitions and Performances, all under one roof.

For its 2019 programming, NAISA is interested in submissions that address the ideas related to the theme Off The Beat(en) Track and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Off The Beat(en) Track. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 4, 2018. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.

Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

•••••

PROJECT SUBMISSION INFORMATION AND GUIDELINES

Mercer Union is an artist-centred platform for contemporary art. Our objective is to support the creation and development of new and site-specific work, often premiering artists’ work from Canada and across the globe.

We are delighted to accept exhibition and curatorial proposals from artists, artist collectives and curators across all media for our front and/or back galleries. The submission deadline occurs once a year on 15 March.

We provide curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, documentation, and commission critical essays to accompany selected projects and are committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).

Each year we review a large number of submissions but unfortunately are only able to accept a small number of projects for presentation at the gallery. Your submission may also lead to a follow up studio visit with the Director of Exhibitions & Programs.

Our programming committee reviews materials within two months of the deadline  and you will be informed within a three month period. Exhibition submissions which arrive after the due date of 15 March will be held over until the next deadline.

In preparing your submission please consult the extensive archive of Mercer Union’s previous exhibitions as well as the floorplan to give an indication of the gallery spaces. We also consider off-site projects relevant to Mercer Union’s mandate.

All applications must be submitted by email by midnight, hardcopies will not be accepted.

Submissions must include, in the following order:

An Exhibition proposal (max. 500 words)
Artist statement outlining an overview of your practice/interests (max. 500 words)
Current CV
Images (10 max) including installation images and individual works
The proposal, artist statement, CV, images and image list should be submitted together as a single .pdf attachment. Ten images of current work should be included in the .pdf document. Microsoft Word documents and submission text in the body of email correspondence will not be accepted.

For sound or time-based submissions, please include a direct link to the content on your website or host page (Vimeo, etc.). Please do not include video files in your email application; only links.

Please submit all proposal information as a single email, your PDF should be no larger than 8 MB.

Please send email submissions to submissions (at) mercerunion.org

Within two weeks of the deadline you will receive an email from Mercer Union confirming that we have received your submission. If you do not receive an email within that time, please contact the gallery.

Contact

•••••

Gallery submissions

Latitude 53 Contemporary Visual Culture is an artist-driven organization that thrives at the intersection of art and ideas, promoting innovation, experimentation, and dialogue, while fostering active, creative, and collaborative communities. We offer a plenitude of portals to local, national, and international contemporary art.

Through engagement and risk, Latitude 53 creates programming that explores the boundaries of contemporary art. Our programming works to build a lively and engaged artistic community and diverse audiences through an ongoing responsiveness to artists, ideas, and questions that are relevant to our community.

Latitude 53 programs two main spaces year-round, for exhibitions proposed by artists and curators from across Canada and elsewhere, including emerging to established. We seek exhibitions for these two gallery spaces (labelled the Main Space and ProjEX Room on the floor plan) that range from solo shows, to curated group projects, to works-in-progress and new developments that would benefit from constructive critical feedback. We are also interested in proposals for larger-scale projects that would inhabit both spaces, and perhaps incorporate our community gallery space, or otherwise challenge the borders and shapes of our exhibition programming.

As well as these two spaces, Latitude 53 makes available space for community-oriented programming, primarily in our smaller Community Gallery, facing onto the patio. This space is also programmed on a submission basis.

Our three exhibition spaces are all located within our 10242 106 St. location in downtown Edmonton. For detailed dimensions of each space, please see our floor plan.

Call For Submissions – Main Gallery Spaces
For our two main spaces, artists and curators are invited to submit individual or group proposals in any media. Proposals should specifically address the space both in the format of the exhibition and as an exhibition site in the city of Edmonton and in the context of Canadian communities. Edmonton is the northernmost city of its size in Canada, and Latitude 53 specifically seeks work that will resonate with the city, push local and national dialogues further, and approach local, regional, and national identities and social politics. Proposals should also consider the idea of what is contemporary visual culture.

Latitude 53 has a non-discriminatory exhibition policy. We pay artists fees in agreement with the CARFAC schedule, pay travel, accommodation and for shipping of work.

Latitude 53 is committed to exhibiting artists at all stages of their careers, emerging or established, and to evaluating each project by its own merits. With this in mind, please take the time to consider and communicate what exhibiting here could mean to you at the current point in your practice and career. If you are applying to, or showing at other locations in the Edmonton area in the next year, please let us know in your application.

Currently, our programming advisory committee meets twice a year to review submissions after deadlines April 30 and September 30.

Proposal requirements
Project description;
Artist’s or Curatorial statement;
Curriculum Vitae (4 pages maximum);
15 digital images of proposed work. If this work has yet to be created, please provide a selection of work to provide context and to illustrate your competency;
Video or Audio work in Mac-compatibile formats, or with file links;
Image list (including title, medium, date, and size); and
Contact information
Please include all written material as PDF files, and send submissions by email only to program [arobas] latitude53 [point] org with “Programming Submission” in the subject line. Please ensure that attachments total to less than 10MB; if more space is required for time-based or intermedia work please provide a link via DropBox or Vimeo.

You will receive an acknowledgement of your submission.

We do not accept submissions by mail.

http://www.latitude53.org/calls/gallery

•••••

2018 Burtynsky Grant
Call for Submissions
Deadline: April 30, 2018

Canadian photographer Edward Burtynsky and the Scotiabank CONTACT Photography Festival are requesting submissions for the 2018 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook. Burtynsky generously donated his 2016 Governor General’s Award in Visual and Media Arts to create the grant and foster the careers of emerging Canadian artists.

This grant is intended to support photo-based artists who are in the advanced stages of developing a photobook. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy, are currently seeking funding to work with a publisher or to self-publish, and who have had little to no prior opportunity to publish a photobook. The winner and a short list of honourable mentions will be announced at the end of May 2018.

Past Winners
2017 – The Broadbent Sisters, A Telepathic Book
2016 – Aaron Friend Lettner, Doorways

SUBMISSION DETAILS
Deadline: April 30, 2018

Please submit the following as a PDF by a file hosting service (eg. WeTransfer or Dropbox) to photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com. Hardcopy submissions are also welcome in person or by mail at the applicant’s expense; please deliver to our office at the address below. You must be a Canadian citizen or resident to be eligible.

Minimum ten (10) spreads of your book dummy that best communicate your project and vision for publication
Project statement about your photobook and how you would use the grant funding
Expressions of interest from publishers, and/or other publishing grants, if available
CV and/or artist statement
For questions, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.

•••••

Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.

Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.

Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.

 

Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018

Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.

For an extended description and submission guidelines, click here.

Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE

The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.

For more information, or questions about the submissions process, please contact:

Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355

Submissions

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

OPEN CALL FOR APPLICATIONS: Tempting Failure 2018
Deadline date: April 7, 2018; City: London, England; Source: TF18

Applications for TF18 are now open!

We’re back, and thrilled to launch our open call for applications to our 7th year of performance art and noise. TF18 will be the first event in our new biennial format and will take place July 9–22 in and around Croydon, South London. Our open call is your chance to get involved–it’s open to artists from anywhere in the world, at all stages of their careers and we are interested in work from live performance, noise/sound, and fine art disciplines. If you live in Croydon, then we especially want to hear from you! As always, Tempting Failure is dedicated to radical, transgressive and under-represented work that explores risk and challenges preconceptions. Find out more about us and the work we programme.

Our provocation for 2018 is Fractured Bodies. We welcome diverse, immediate, radical, philosophical, inventive, political, abstract and urgent responses to this theme. We additionally invite applications from artists with experiences or responses to refugee crisis or mental health and we welcome applications from disabled/neurodiverse artists–we have resources in place to support your work.

What we offer
Artists we programme will receive the following:
–We believe in paying artists: each artist programmed will receive a fee for their work.
–Help with travel costs: emergent artists from outside London can apply for a grant towards their travel costs, up to £100.
–See everything else in the festival for free: at TF2016 we programmed 85 artists from around the world and held a number of networking and professional development sessions. As a programmed artist, you’ll get access to all of this.
–Food on the day of your performance: on the day your work is shown we’ll give you a meal voucher worth £10 that supports local independent business.
–Professional development support based on where you tell us you are in your career currently.
–In-kind technical, production and publicity investment as part of the festival.
–High quality and sensitive documentation of the work you show–check our galleries from previous events and our videos on Vimeo.

How to apply
Just complete our application form and tell us all about you, your practice and the piece you are proposing. We also accept video applications from disabled/neurodiverse artists-information about submitting a video can be found in the form.

The deadline for application is Midnight on Saturday 7th April. Application form can be found at: www.temptingfailure.com/tf18opencall

We will shortly be opening applications for our mentoring scheme. We will have 7 places for emergent and graduate artists to work one-on-one with an established artist mentor and develop new work to show at Tempting Failure. Join our mailing list if you’d like to be notified when that scheme launches.

This opportunity is made possible through the gracious support of Arts Council England and Croydon’s Creative Partnership Fund.

•••••

Open call for submissions
MAC International 2018
April 27, 2018, 12pm

themacinternational.com
themaclive.com

MAC International is the largest arts prize in Ireland and one of the few major art prizes in the UK, offering artists from around the world an opportunity to exhibit at the MAC (Metropolitan Arts Centre) in Belfast, with a prize of 20,000 GBP awarded to the artist deemed to have made an outstanding contribution to the exhibition.

Now in its third edition, MAC International presents a snapshot of the most exciting and ambitions art practices from across the world. The 2016 MAC International exhibition featured work by artists based in Ireland, the UK and Europe, as well as from as far afield as the USA, Iceland, Cuba and Brazil.

MAC International 2018 is now open for submissions.
Deadline for applications is April 27, 2018, noon (BST).

Click here to submit your entry for MAC International 2018: http://themacinternational.com/apply_2018

The shortlist of exhibiting artists will be announced in Summer 2018 and the exhibition will run from November 9, 2018–March 31, 2019.

•••••

Call for projects for Festival of Regions 2019 
Social Warmth
June 28–July 7, 2019

Application deadline: June 20

Festival of Regions
Region Perg-Strudengau, Upper Austria

www.fdr.at
Facebook

 

 

 

 

4. résidences

Oxygen Art Centre – Call for Exhibition and Residency Submissions

Deadline: April 30, 5pm

Oxygen Art Centre is currently accepting submissions for our Exhibition and Residency program. Regional, national and international professional artists from any discipline are welcome to submit proposals for a solo or group exhibition and/or residency.
Oxygen Art Centre is particularly interested in work with regional relevance, cross-disciplinary work and work that engages audiences in participatory processes.
Professional (CARFAC) exhibition and artist presentation fees are paid for selected programming. Residencies and exhibitions are typically planned two to three years in advance. Please submit all of the following documents as specified in the Submission Guidelines.

Oxygen Art Centre is an artist-run multidisciplinary centre in Nelson, British Columbia that provides space and programming for artists and the public to engage in the creation, study, exhibition and performance of contemporary art. The goals of Oxygen Art Centre are to stimulate the creation, exhibition and discussion of contemporary art in all disciplines, to stimulate rural cultural development and professional practices in rural artists, to engage in community development through art-based projects and to achieve diversity in all programming.

Submission Guidelines

– Indicate if you are applying for an Exhibition or a Residency or both.

– Curriculum Vitae (maximum three pages)

– Proposal describing the program of work intended for the exhibition or residency.
Include a brief artist statement that contextualizes your work (maximum one page)

– Artist Bio (maximum 1 paragraph)

– 10 to 15 images a maximum of 1 MB file size each (jpeg format with a resolution of 72 dpi at 1024 x 768 pixels ) of the work intended for exhibition or related/recent work for a residency proposal. Images must be labeled with a number/name (01_Smith)

– Image list with image numbers, artist name, title of work, date, medium and
dimensions. — For new media or performance projects submit direct links or DVD related to your proposal in .avi, .mov, .mpg, .mpeg format. Do not send video files
electronically.

Deadline: April 30 2018, 5pm

To: info [arobas] oxygenartcentre [point] org

Attention: Submissions

Or by Drop Box ” share your submission folder with Oxygen Art Centre

Group exhibition proposals include the cv, bio and artists statement for each
participating artist. Oxygen Art Centre is committed to paying CARFAC fees for
exhibitions and artist talks. Pending funding, funds are available for transportation of artwork and artists to and from Nelson. Visiting artists will be billeted with local artists in the community. All accepted proposals are contingent on funding. To review previous exhibition and residency programming visit here.

Questions about Oxygen Art Centres submission guidelines or artist eligibility can be directed to:

info [arobas] oxygenartcentre [point] org

Submission Call Links:

Website: https://oxygenartcentre.org/exhibitions-residencies/submissions/

On Facebook: https://www.facebook.com/events/164851544172578/

•••••

Vous pouvez soumettre votre candidature du 1er avril jusqu’au 30 avril 2018, avant minuit (UTC+2).

La République et Canton de Genève, en partenariat avec l’association Laps, ont ouvert un lieu de résidences dans la Maison Baron en 2012. Ce projet intitulé Embassy of Foreign Artists vise à créer, par la présence de créateurs venus d’ailleurs et leurs échanges avec des artistes et organismes culturels locaux, un réseau d’interactions propice au développement de regards novateurs.

EoFA est un lieu de recherche et de création pluridisciplinaire basé à Genève. Nos espaces accueillent les différentes étapes du processus créatif, des premières réflexions à la présentation aboutie. La conception et la réalisation d’une œuvre sont des étapes importantes. Nous offrons la possibilité au public de suivre ces mécanismes et d’interagir avec ses producteurs afin de mieux comprendre leurs démarches.

Nous portons une attention particulière à la qualité des projets que nous accueillons et pensons nos activités comme des outils d’émancipation et des alternatives à la culture mondiale standardisée. Notre rôle est d’offrir un espace et un soutien à des démarches originales et critiques qui interagissent avec ces domaines et s’inscrivent dans une réflexion sur notre société.

Accéder au questionnaire et au règlement: www.eofa.ch/candidature-delai

•••••

RÉSIDENCE À NANTES (PAYS DE LA LOIRE, FRANCE) 2 À 3 SEMAINES, OCTOBRE 2018 + 2 SEMAINES À MONTRÉAL, ENTRE JUIN ET SEPTEMBRE 2018.

DATE LIMITE DU DÉPÔT DES DOSSIERS : 8 AVRIL 2018

CANDIDATS ADMISSIBLES : ARCHITECTES OU ARCHITECTES PAYSAGISTES INSCRITS AUX ORDRES PROFESSIONNELS, DE NATIONALITÉ CANADIENNE OU RÉSIDENTS PERMANENTS.

Maison de l’architecture du Québec
181, rue St-Antoine Ouest
Montréal (Québec) H2Z 1X8
(514) 868.6691
info [arobas] maisondelarchitecture [point] ca
www.maisondelarchitecture.ca

Téléchargez l’appel

•••••

Programme artistes en résidence

Date de tombée 15 avril

Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes pour travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com

•••••

Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

Call to Artists—Expressions of Interest (EOI)
City of Peterborough—Downtown Mural Project @YES

Figure 1 YES Shelter for Youth and Families, (Photo Credit: W. Trusler)

The City of Peterborough invites artists or artist teams residing in Ontario to submit their credentials, examples of prior experience and a conceptual approach for an outdoor mural to be installed in Peterborough, Ontario.

This call follows a two-stage selection process.

Deadline for Artist EOI: April 27th, 2018 Midnight

https://publicartprogrampeterborough.submittable.com/submit/110200/call-to-artists-for-expressions-of-interestthe-downtown-mural-project-yes

•••••

SCARBOROUGH CENTRE STATION PUBLIC ART
Call to Artists: Request to Prequalify

The TTC is looking to pre-qualify an Artist or Artist Team to develop an integrated public artwork for the following possible sites at the Scarborough Centre Subway Station:

The North Retaining Wall of the Bus Terminal and/or
Other locations of the Station that may be identified by the project team.
The Artist will be required to work with the TTC’s Scarborough Subway Extension (SSE) team to develop their artwork, including the production of technical documents, for the tender, fabrication and installation of the artwork.

The Artist will be required to attend, in person, one (1) kickoff meeting with the project team, a minimum of two (2) meetings on site at the place of the art installation, a minimum of two (2) meetings for the purposes of presenting their design proposal to the public and/or to the TTC, one (1) meeting to attend the official opening of the project and to attend additional meetings scheduled as required.

The Artist’s Scope of Work will include all stages of the design, technical document preparation and oversight of the fabrication and installation of the artwork from conception to completion, including but not limited to:

Conducting technical research and providing samples of the proposed technique of integrating the artwork into the station design;
Attending Public Information Consultation to present the concept to both public and TTC events, as required;
Coordinating with TTC’s SSE Design Team to develop a complete set of technical documents for the fabrication and installation of the work;
Incorporate the TTC’s existing best practices for transit project design and construction;
Working with the TTC’s construction team to oversee installation of the artwork and integration with proposed designs and finishes;
Working to design an artwork that does not include any moving parts or parts susceptible to wear (i.e. requiring regular replacement).
A total budget of $587,000.00 Canadian, plus HST has been allocated for all costs associated with the fabrication and installation of the artwork and integration of the artwork with existing finishes. It is the Commission’s intention to award one contract for the Artist’s consulting fees at Scarborough Subway Station in a Fixed Fee amount of $150,000.00 Canadian, plus HST.

The TTC will reimburse the commissioned artist for travel costs related to the Scope of Work described in Stage 2, outside a 200 kilometre radius of the City of Toronto, to a maximum of $10,000 Canadian, plus HST.

The Toronto Transit Commission is inviting Artists to request Pre-Qualification Statement which outline the submission materials required for Stage 1 and Stage 2 of the Competition. Stage 1 submissions will be evaluated and ranked by a five person jury that will pre-qualify up to 5 Artists to be invited to submit Stage 2 proposals.

An electronic copy of the pre-qualification statement can be requested by email: ttcproject [point] procurement [arobas] ttc [point] ca

Hard copy submissions must be received by Wednesday April 25th, 2018 at 2:00 p.m. Late submissions will be rejected and will be returned to the Artist.

Submissions will be reviewed by an independent jury convened for this project. A short list of a maximum of 5 artists or artist teams will be selected to prepare a Stage 2 design proposal. Artists will be paid a $2,500.00 (plus HST) honourarium for their Stage 2 proposals. If applicable, the TTC will reimburse Stage 2 artists, to a maximum of $1,500.00, for travel costs outside a 200 kilometre radius of the City of Toronto.

Artist presentations for Stage 2 are scheduled to take place in July of 2018.

Please be advised that the TTC has also advertised the Request for Pre-Qualification on the TTC’s Materials and Procurement Website accessed at www.ttc.ca under “Business with the TTC” or go directly to: http://www.ttc.ca/TTC_Business/Materials_and_procurement/index.jsp

•••••

Appel aux artistes

Projet d’art public – Réfection de la rue Elgin

 

Demande de qualifications (DDQ) :

Artiste résident

 

Date limite :                Le lundi 23 avril 2018, à 16 h (HE)

Budget:                       150 000 $ CA (TVH en sus)

Personne-ressource : Melissa Black, agente d’art public

Melissa [point] Black [arobas] ottawa [point] ca, 613-244-4261

 

Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa invite les artistes à soumettre leur candidature d’artiste résident pour la conception, la fabrication et l’installation d’une œuvre d’art permanente pour la rue Elgin, selon les modalités décrites dans le présent document. Ce concours en trois étapes est tenu conformément à la Politique d’art public.

Le Conseil municipal a approuvé le plan fonctionnel des rues Elgin (de la rue Gloucester à la promenade Reine-Élizabeth) et Waverley (de la rue Elgin à la ruelle Jack-Purcell). La conduite d’eau principale et les égouts profonds sous ces rues sont parmi les plus anciens de la ville, datant de la fin des années 1800. Le remplacement de cette infrastructure vieillissante est une occasion en or d’évaluer les revêtements routiers et d’en revoir la conception afin qu’ils soient conformes à la désignation de rue principale traditionnelle du Plan officiel, à la politique sur les rues complètes et aux normes de conception accessibles de la Ville d’Ottawa.

 

 

Artiste résident
Le concours d’artiste en résidence pour la rue Elgin vise à recueillir des propositions de projets novateurs et captivants de la part d’artistes qui s’intéressent dans leur travail à la collaboration créative et au dialogue interdisciplinaire. La résidence est l’occasion pour un ou plusieurs artistes d’utiliser des stratégies innovantes dans la création conjointe d’une œuvre d’art public avec divers membres de la communauté ou différentes entreprises afin d’élargir les horizons artistiques de la collectivité et son lien avec l’art.

Le ou les artistes retenus organiseront des séances d’interaction et de collaboration avec la communauté de la rue Elgin pendant leur résidence de cinq mois, qui aura lieu d’août à décembre 2018. Cette période de création communautaire et inclusive donnera l’occasion à divers secteurs de la rue Elgin d’échanger sur l’art public en explorant les défis et les possibilités associés à chaque site. La résidence permettra de créer des œuvres d’art public permanentes, qui seront installées le long de la rue Elgin. On encourage aussi l’installation d’art public temporaire.

 

 

Admissibilité

Conforme au principe d’égalité des chances, le concours s’adresse aux artistes et aux collectifs d’artistes professionnels ayant déjà créé des œuvres d’art communautaire et des œuvres d’art public permanentes. Les employés de la Ville d’Ottawa ne sont pas admissibles.

 

La Ville d’Ottawa prône les activités culturelles inclusives et représentatives de ses diverses communautés, dont les membres se distinguent par différentes caractéristiques, comme l’ascendance, les capacités, l’âge, le pays d’origine, la culture, le sexe, le revenu, la langue, la race et l’orientation sexuelle. D’ailleurs, la nation algonquine Anishinabeg est reconnue comme nation autochtone hôte d’Ottawa. La Ville d’Ottawa s’engage à appuyer les activités culturelles qui répondent aux appels à l’action du rapport de la Commission de vérité et réconciliation. Les artistes inuits, métis et des Premières Nations sont encouragés à participer. La Ville d’Ottawa entend accorder les mêmes droits, statuts et privilèges aux groupes des deux langues officielles.

 

L’appel aux artistes est sur ottawa.ca

•••••

Art public 2018
Appel national de propositions s’adressant aux artistes émergents

Passage

Patrimoine canadien est à la recherche d’une image vibrante et puissante qui évoque le thème du « passage » (en route; sur le chemin; en voyage; acte, processus ou démarche qui consiste à traverser ou à franchir; en marche; transition, etc.).

L’image retenue sera reproduite sur un film graphique pour un emploi extérieur et sera installée dans les escaliers de la rue York pendant un an, à partir du printemps 2018.

L’appel s’adresse à tous les artistes visuels, photographes, concepteurs graphiques et illustrateurs canadiens âgés de 18 à 35 ans. Tous les genres sont acceptés : art figuratif, art abstrait, collage, trompe-l’œil, illusion d’optique, motif, etc.

Objectif
Le programme Art dans la capitale, géré par Patrimoine canadien, vise à mettre davantage en évidence l’art public dans les espaces urbains de la région de la capitale du Canada. L’art public fait partie intégrante des paysages urbains et contribue au dynamisme et à l’enrichissement de la société.

Appel de propositions

•••••

REQUEST FOR CREDENTIALS

16 York St Public Art Program

Closing Date: April 6, 2018 5:00 PM EST

Public Art Management, on behalf of The Cadillac Fairview Corporation Limited, are excited to announce this Request for Credentials to all professional artists as part of the 16 York Street office project in downtown Toronto, Canada.

We are inviting interested professional artists to submit their credentials for consideration as part of the first stage of a two-stage public art process to select candidates to be considered for this new Class A, 32-storey office development.

Located at the southwest corner of York St and Bremner Blvd, 16 York is being designed by the renowned Toronto-based architecture firms architects Alliance and B+H Architects. The project is currently under construction and scheduled for completion in the summer of 2020. Additional information on the development as well as images of the project can be found at: http://www.16york.ca/

The total Public Art budget for the project is $2.5 million CAD. Currently there are a maximum of three locations being considered for public art, all of which are in the interior of the at-grade lobby space, however the number of locations being considered may be revised based on the outcome of this Request for Credentials, and at the Owners discretion.

The budget distribution for the locations is to be determined and this information will be provided to the shortlisted artists once they have been selected. The total Public Art Budget includes; artist design fees, administration, travel, engineering, supply, materials and fabrication, insurance, delivery, and installation and maintenance of artwork(s). The goal is to commission art that is iconic, impactful, durable, and requiring minimal maintenance.

The submission deadline is: 5:00PM EST, April 6, 2018. We regret that only advancing artists will be contacted.

Public Art Management (PAM) will be managing this stage of the project on behalf of the Owner, The Cadillac Fairview Corporation Limited. Questions must be submitted in writing via email only at the address noted below.

Evaluation Criteria

Each candidate may be evaluated on the basis of the following:

Aesthetic evaluation: original thinker: strong, contemporary, innovative and original work
A demonstrated strong sense of scale exhibited through past work coupled with an interest in and ability to create permanent, maintainable, sustainable artwork
History of public exhibition in reputable public institutions, innovative artist-run spaces, and installation projects
Confirmation of ability to work within a team environment, with a generosity of spirit and patience
Proven track record and ability to complete projects on time and within budgets (either public art commissions or museum/gallery projects).
Professional standing by peer or art expert references will be a major consideration as well.

RFC Submission Requirements

For this Stage, we are inviting artists to submit a single document in pdf format.

This document must be labeled with the name of the artist or artist team and must include:

A current CV (or one for each member of the team, if applicable);
Images of up to a maximum of ten (10) past projects/installations/artworks (up to a maximum of 3 images for each project, if necessary) noting the materials, location, commissioning body and project cost;
The names and contact information of two references (preferably related to projects completed within the past 10 years)
Please do not submit concept proposals at this stage.

The deadline for this RFQ is April 6, 2018 5:00PM EST.

All inquiries for this RFQ must be sent via email to: publicartoronto [arobas] gmail [point] com

Only emailed communications to this address will be accepted. No telephone inquiries are permitted. If the file size exceeds 25MB, email via a file transfer service.

On the subject line clearly mark: ’16 York St Public Art Stage 1 and the name of the artist/artist team.

Artists are responsible for the timely submission of their entries. Incomplete submissions will be subject to disqualification. All submission materials will be retained by Public Art Management and The Cadillac Fairview Corporation Limited.

We thank all respondents for their submissions but regret that only advancing proponents will be contacted. Beyond formal notification to finalists, Public Art Management and/or The Cadillac Fairview Corporation Limited will not enter into any correspondence regarding the artist selection process nor the decision concerning advancing candidates.

•••••

Request for Expressions of Interest
Royal Botanical Gardens, The Reflecting Pools

Deadline: Friday April 6, 2018
Budget: $70,000 CAD (maximum)

About:
The Dan Lawrie International Sculpture Collection (DLISC) invites professional artists to submit Expressions of Interest to create a permanent public artwork to be installed in the Reflecting Pool located in the Royal Botanical Gardens (RBG). The artwork will act as a signature feature to Hendrie Park, including the newly rejuvenated Rose Garden. The Reflecting Pools offer a number of locations in which the artwork may be installed. Shortlisted artists may propose artwork to be located in one or both of the pools. The artwork should complement the existing landscaping and architecture of the RBG grounds. The Royal Botanical Gardens is located at the western tip of Lake Ontario and includes four distinct formal gardens contained with 1,100 hectares of nature reserve nestled into the slopes of Niagara Escarpment World Biosphere Reserve.

Submissions:
Please note – this is a Request for Expression of Interest. Artwork proposals are not requested at this time. A maximum of three artists will be short-listed to develop artwork concept proposals. Short-listed artists will be paid an honorarium of $1,000 (CAD). The budget for this project is $70,000 inclusive (CAD), including all tax, artist fees, fabrication, transportation, and installation of the artwork.

Deadline: 4:00pm on Friday April 6, 2018

Click here to view the full Expression of Interest document (pdf)

Contact Information:
Kim Selman
T: 905-548-0111
E: kim [arobas] cobaltconnects [point] ca

http://www.rbg.ca/tisc

 

 

 

6. pour commissaires

Congrès de l’Association d’art des universités du Canada 2018

Congrès AAUC 2018
CALL FOR PAPERS /APPEL À COMMUNICATIONS
OCTOBER 25-27 OCTOBRE 2018

DEPARTMENT OF FINE ARTS, UNIVERSITY OF WATERLOO
WATERLOO, ONTARIO
https://uwaterloo.ca/fine-arts/, https://uwaterloo.ca/

Submission deadline / Date limite de soumission: May 1, 2018 / le 1 mai 2018

Pour accéder au document complet de l’appel à communications, veuillez suivre ce lien-ci or encore celui du document ci-dessous.

http://www.uaac-aauc.com/fr/congrès

•••••

Southern Alberta Art Gallery – Executive Director

The Southern Alberta Art Gallery (SAAG) is seeking applications for a full-time Executive Director.
SAAG is a leading Canadian contemporary art gallery committed to the learning and growth of our visitors and community. We are a bridge between artists and audiences, a platform to access, experience and engage in the ideas of our time. The Gallery is in an extraordinary phase of growth having secured $2.7 million to expand administrative, storage, programming and visitor facilities by 2020.

Job Summary: The Executive Director works to further the Southern Alberta Art Gallery’s mandate to foster the work of contemporary artists who challenge boundaries; encourage broad public engagement; and promote awareness and exploration of artistic expression. SAAG’s work extends to local, national and international communities. The Executive Director reports to SAAG’s volunteer Board of Directors and is responsible for leading, developing and enacting the strategic vision of the Southern Alberta Art Gallery. The position is accountable for leading all areas of operation including finance, HR, fund development, government relations, marketing and gallery programming. The Executive Director will ensure the continued development of advocacy, engagement and strong relationships with our local,
regional, national and international communities.

Qualifications: A Masters degree in Arts Administration, Curatorial Studies, Management, or a similar field of study is preferred. 8 to 10 years related experience in an art gallery, museum or not-for-profit organization.

Skills and Experience:
Excellent organizational, administration, verbal and written communication and curatorial skills. Proven leadership ability and financial management skills.
Excellent skills with strategic development and organizational planning.
Demonstrated experience with fund development including major gifts and capital campaigns.
Experience with project management pertaining to capital expansions.
A proven ability to work effectively with a Board of Directors, professional staff, volunteers, artists, members of the community, other community based organizations and municipal government organizations.
Previous experience with local, provincial and national cultural government agencies, related institutions and funding bodies.
Demonstrated interest and expertise in contemporary art and culture.
Possess an open-minded, liberal attitude valuing creativity, innovation, collaboration, diversity and inclusiveness.

Employee status: Full-time, permanent
Application deadline: ASAP or by April 12, 2018

Please email or mail cover letter and CV and 2 references to:

Carol Williams
Chair, SAAG Board of Directors
601 3rd Avenue S.
Lethbridge, AB
T1J 0H4

The Southern Alberta Art Gallery is an equal opportunity employer and thanks all applicants for their interest in the Gallery. Only those short-listed will be contacted.