Denis Lanteigne
, Monter aux cieux, 2017, installation : bois et chaux teintée,
à la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen

 

 

La Liste de l’AGAVF

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Rudi Aker, Léopold L. Foulem, Séamus Gallagher, Hailey Guizik, Denis Lanteigne, Meagan Musseau, Reiko Pleau, Serge V. Richard et/and Lisa TheriaultSpace, Place, Home
Organisée par le collectif de commissaire 3E : Emma Hassencahl-Perley, Erin Goodine, Emilie Grace Lavoie
du 15 août au 18 octobre 2020
www.umoncton.ca/umcm-ga  

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Marjolaine BourgeoisLégendes de la Demoiselle
Dominik Robichaud – Albedo
exposition physique et virtuelle
du 12 août au 1er septembre 2020
140, rue Botsford, local
Moncton, Nouveau-Brunswick

www.galeriesansnom.org

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Tara Francis, Indigo Poirier et Nicole Haché –  Elisgenooasig / Entre: Croiser, Lacer, Lier / Inter: Fuse, Lace, Relate
commissaire: Collectif 3E
jusqu’au 6 septembre 2020
Collaboration: Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick, ArtsLink NB et Mawi’art Wabanaki Artist Collective

220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com

 

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)

Karen Blanchet, Doris Charest, Doris arbasie et Rhéa Plouffe – Espace membre
Patricia Gauvin – Espace exploration
du 24 juillet au 4 septembre 2020
en ligne
www.galeriecava.com

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

A.Torrie | A. Ouattara | A. Credico | B. Nossik | B. Levia | C. Lafrance
C. Pollock | E. Cook | E. Back | F. Somers | G. Conrad | I. Dubois | J. Harrington
L. Saracino | M.F. Caron | N. Adams | R. Panaccio | S. Blauer | S. Audet Welke
S. Mason | Z. Aubin | Z. TessierVoix Jeunes Talents
Commissaire: Margot Gronnier
exposition sur instagram
à partir du 11 juin 2020
67, avenue Beechwood Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Charley FarreroRenouveau
du 6 août au 26 septembre 2020
Monique Fillion La voix des arbres
du 7 au 29 août 2020
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Pauline BoutalCarrefour/Crossroads web exposition
depuis le 6 juin 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

Être une femme artiste en 2020. «Le jeu des 2 questions»
avec Lise Beaudry, Maria Legault, Martine Côté et Quitterie Hervouet

Chroniques de Quarantaine avec  Jean-Christophe Foolchand
www.lelabo.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Exposition depuis février 2020
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org  

 

COVID-19

Plus de détails.

 

 

linktwitterfacebook

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Conseil des arts du Canada – artistes en début de carrière – jusqu’à ce que les fonds soient épuisés
Boîte blanche – Galerie Sans Nom – Moncton – 27 août
Collectif des commissaires autochtones – fonds d’urgence pour les personnes inuites, métisses et des Premières Nations
Municipalité de Saint-Alphonse-Rodriguez – artistes sculpteurs – 27 août
Skol – Montréal – 30 septembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre

2. appels en anglais du Canada

Community Banner Program – Pickering – 10 septembre
Galvanized Sun – 31 août
Myseum Intersections 2022 – Toronto – 2 novembre
Critcial Mass 2020 Port Hope Soundscapes Project – 17 septembre
the8fest – 1er octobre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
Video Out – 8 septembre
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Mar de islas rencontre d’art performance des Caraïbes – Puerto Rico – 14 septembre
Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre
Investec Cape Town Art Fait – Cape Town – 8 octobre

4. résidences

Boîte blanche – Galerie Sans Nom – Moncton – 27 août
AIR Frais – Nouveau-Brunswick – 25 août
Programme des artistes en résidence Doris McCarthy – Scarborough – 30 septembre
micro Residency at New Media Gallery – 14 septembre

5. art public

Arbre du Parc Odell – Fredericton – 31 août
StreetARToronto (StART) – Destination Danforth – Toronto – 27 août

6. pour commissaires


Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute – 7 septembre
Research fellowship – Running with Concepts: the mediatic edition – Mississauga – 8 septembre
MeMichael Canadian Art Collection – Kleinburg – 26 août
Esse – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Coodinator, special initiatives – Art Gallery of Windsor – 21 août
Organised Sound An International Journal of Music and Technology – 18 septembre
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre

 

1. appels en français du Canada

Les artistes en début de carrière ou qui démarrent une nouvelle carrière rencontrent souvent des défis. C’est pourquoi le Conseil des arts du Canada a lancé un profil pour rejoindre la prochaine génération d’artistes. Pour en savoir plus sur ce projet pilote de deux ans: https://buff.ly/2XzEUvm

•••••

L’appel est lancé : Boîte Blanche de la Galerie Sans Nom est un programme de mini-résidences ouvert aux artistes du Nouveau-Brunswick. La GSN invitera deux à trois artistes dans ses espaces entre septembre et novembre 2020. Nous vous offrons notre espace principal, nos équipements et une bourse de création pour une période de une à deux semaines. Vous créez et explorez sans qu’on vous demande de résultats. Nous pouvons vous aider à défrayer les coûts de déplacement si vous êtes à l’extérieur du Grand Moncton. Une composante publique est requise et sa forme est négociable.

SVP nous envoyer ce formulaire par le 27 août à 23h59. Pour toute question veuillez joindre Annie : direction [arobas] galeriesansnom [point] org

•••••

Le Collectif des commissaires autochtones (CCA) est plus que ravi de présenter Communauté solidaire : un fonds d’urgence pour les personnes inuites, métisses ou des Premières Nations qui travaillent dans le secteur des arts. Il s’agit d’une initiative  communautaire mise sur place en partenariat avec le Conseil des Arts du Canada, l’Indigenous Performing Arts Alliance, le Bureau de l’écran autochtone et la Inuit Art Foundation. Ce fonds est offert à tous les créateur.trice.s artistiques autochtones dont les pratiques et les gagne-pains ont été directement touchés par la COVID-19.
lire la suite »

•••••

Appel de projet aux artistes sculpteurs
La Municipalité de Saint-Alphonse-Rodriguez souhaite développer son offre de sculptures extérieures sur son territoire et favoriser la médiation culturelle avec ses citoyens en offrant des conférences interactives avec des artistes. Pour se faire, la Municipalité est à la recherche de propositions sculpturales pour un projet de sculpture dans l’un des sentiers pédestres. Le mandat de création se divise en deux étapes : la création de l’oeuvre, suivi d’une conférence. La création de l’oeuvre comprend l’achat de matériaux, la création par l’artiste et l’installation sur le terrain. La conférence comprend une rencontre avec les citoyens (en présentiel ou en virtuel), ainsi qu’une inauguration de l’oeuvre.

CONTRAINTES DE L’OEUVRE

L’oeuvre devra être pensée pour sa durabilité et sa résistance aux passage des saisons. L’oeuvre devra être pensée pour être réalisée dans le sentier pédestre #8. L’oeuvre peut être pensée au sol ou s’intégrer à un arbre ou… nous sommes ouverts à toutes les propositions. L’artiste devra travailler en harmonie avec la nature et ses éléments, sans les détériorer.

CONFÉRENCE

Une conférence suivra la réalisation de l’oeuvre. La Municipalité souhaite offrir la parole à l’artiste pour faire découvrir aux citoyens son processus de création et son parcours professionnel. La conférence en présentiel peut se transformer en capsule vidéo si la situation liée à la COVID-19 ne permet pas ce type d’événement.

IMPLICATIONS ET CACHETS

Création d’une oeuvre oeuvre d’art : 1 000 $

Matériel : 700$

Conférence : 300$

CRITÈRES DE SÉLECTION

L’originalité de la proposition

La durabilité des matériaux

Le respect des contraintes et du budget

L’harmonie avec l’espace

CONTENU DU DOSSIER

Le formulaire Appel aux artistes – sculpture dûment rempli

Un curriculum vitae de l’artiste

Une estimation des coûts pour les matériaux

2 à 5 photos d’anciens projets

1 à 3 croquis de l’oeuvre projetée 

Nous invitons les artistes de la relève à participer, au même titre que les artistes professionnels.

Envoyez votre dossier avant le 27 août 2020 inclusivement à l’adresse suivante : biblio [arobas] munsar [point] ca via Wetransfer.

Pour des questions ou pour obtenir le formulaire Appel aux artistes – scultpture, contactez Caroline Fortin, coordonnatrice à la culture, au 450 883-2264 poste 7435 ou à biblio [arobas] munsar [point] ca.

•••••

Appel de dossier 2021-2023

Tous.tes les participant.e.s recevront une réponse par courriel.

Date de tombée — 30 septembre 2020 à 23h59

Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour les années de programmation 2021-2023.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images, et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :

L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.
Pour créer votre dossier en ligne cliquez ici
Si vous avez des questions, n’hésitez pas à nous contacter à l’adresse skol [arobas] skol [point] ca

* Dans un esprit de diversité et d’équité, nous encourageons les candidat.es à faire mention de s’ielles sont notamment issu.e.s de la diversité culturelle, Autochtones, LGBTQIA+ ou en situation d’handicap.

site web

•••••

Programmation 2021-2022

Date limite: 1er octobre 2020 à minuit
APPEL RELÈVE
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES DE LA RELÈVE À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

PROJET D’EXPOSITION
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) 


Le Centre d’artistes Caravansérail cherche des propositions variées dans le but de constituer une programmation annuelle représentative de la diversité des pratiques en arts visuels actuels. Le Centre soutient la recherche et l’expérimentation ainsi que la circulation des œuvres.

À noter que la notion de jeunesse que peut sous-entendre le terme « relève » s’applique uniquement à la carrière des créateur·rice·s et non à leur âge.

Pour télécharger l’appel en format PDF: https://www.caravanserail.org/appel-de-dossiers

Pour nous joindre
274, avenue Michaud
Rimouski, QC  G5L 6M4
T 418 722-0846

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Call to Artists: 2020 Community Banner Program, City of Pickering

Add Your Art to Pickering’s City Centre Community Banner Program
Community Banner submissions in all mediums are being accepted, on or before September 10, 2020. Entries should be inspired by the message: Live, Work, Play, Inspire.

Submissions will be reviewed by a jury, up to 35 entries will be professionally scanned, reproduced on a banner, and hung for a period of one year.

Contact:
Jesse St. Amant
jstamant [arobas] pickering [point] ca
905.420.4620 ext. 3607

•••••

Galvanized Suns: Call for net art, video
art, sound art, performance art,
creative or critical writing, readings, and animations

Galvanized Suns seeks artworks that re-imagine pasts, presents and
futures through narratives of diaspora outside of Western hegemony.
We are excited to feature works by artists, designers, performers and
writers who contribute to Caribbean and Latin American diaspora
culture in Canada and whose works can be optimized for online
delivery.
Galvanized Suns is a three day live-stream media event organized by
the curatorial collective Diasporic Futurisms in partnership with Subtle
Technologies. Galvanized Suns is the first of an ongoing project
exploring diverse facets of transformative practice.
Drawing from the roaring beats of rainstorms against galvanized
rooves of the Caribbean and Latin American landscape, Galvanized
Suns aims to gather and galvanize voices from this diaspora in Canada
to critically and creatively reimagine pasts, presents, and futures
beyond xenophobic,
Western-centric systems of oppression.
Join us in thinking about these questions:
How can we engage pasts, presents and futures without relying on
common tropes that perpetuate, reify and oppress?
What might new ways of being outside of oppressive systems look,
feel, or sound like?
How can pervasive belief systems and power structures be challenged,
dismantled, or re-conceptualized?
How can we build new mythologies and vocabularies to re-imagine
pasts, presents and futures?
Galvanized Suns pays CARFAC fees.
Diasporic Futurisms (Adrienne Matheuszik and Vanessa Godden) is a
curatorial collective, working to create space for artworks that
challenge Western hegemony through magical realism, fantasy,
science fiction, speculative fiction, folklore, and related sub-genres.
Diasporic Futurisms Galvanized Suns is a project of Subtle
Technologies 2020 Emerging Curator Mentorship Program. Subtle
Technologies is a Toronto-based platform for community-building and
knowledge-sharing at
the intersection of art, science and technology.
Galvanized Suns is generously supported by the Canada Council for
the Arts Digital Originals Grant.

Submission Guidelines:
Please apply using the provided Google form or by emailing your
submissions to diasporicfuturisms [arobas] gmail [point] com
Due: August 31, 2020 by 11:59pm
Project Statement (150 words)
Artist bio (50 words)
Website, social media, Video/Artwork Google Drive links
Medium
Duration of work (15 min maximum)
Files or links to video or sound works (Follow name convention:
LastnameFirstname_Title.jpg)

•••••

Myseum Intersections 2022 – Call for Submissions
CALL FOR COMMUNITY EVENTS AND EXHIBITIONS
FESTIVAL DATES: April 1 – 30, 2022
DEADLINE: Nov 2, 2020 at 11pm EDT

 

Myseum of Toronto has launched a call for submissions for their seventh annual Myseum Intersections festival.

Myseum Intersections is an annual festival that will take place during the month of April 2022. The festival explores intersectional perspectives of Toronto through collaborative exhibits, events, and experiences. Intersections presents a wide array of programming intended to create dialogue on civic issues and inspire a deeper knowledge and appreciation of our city.

Project proposals can range from exhibitions to events such as walking tours, workshops, panel discussions, lectures, public programs, exhibition tours, community celebrations, interactive experiences, and performances. We prioritize participatory and co-created projects, and encourage collaborative partnerships between organizations, collectives and individuals.

To view past festivals and examples of Intersections projects from previous years, click here. For examples of past projects please see the Intersections 2019 festival booklet here, or browse projects and their photos here.

Myseum of Toronto will be hosting online information sessions taking place from 6:30pm-8:00pm EDT on September 9th, 2020 and October 7th, 2020. Participants only need to attend one of the two information sessions. To register click here.

To find out more in-depth information about Myseum Intersections 2022 and to submit an application, click here.

Should you have any accessibility concerns that might impact your ability to access or complete the digital submission form, please inform Sarah Tumaliuan (by email: saraht [arobas] myseumoftoronto [point] com or phone: 416-583-2030) in advance of October 19, 2020 to allow Myseum to appropriately accommodate your needs.

•••••

Call for Submissions: Critical Mass 2020 Port Hope Soundscapes Project

Queen Street, photo by Debbie Beattie

Call for Submissions Released: Friday, July 17, 2020

Open Information Sessions for prospective applicants:
ZOOM registration required in advance

Session 1: Sunday, August 9, 2PM
https://zoom.us/meeting/register/tJEvf-CqrD4vH9dPEIDqGiOuy3-3R1Yflrt3

Session 2: Sunday, Sept 6, 2PM
https://zoom.us/meeting/register/tJ0tcemgrzwvGdSgZbAd-r1sneleSw5ihjcE

Submission Deadline: September 17, 2020 by 11:59 p.m.
Jury Deliberation and Selection: September 18 – September 30, 2020
Notification by: October 6, 2020

Project Start/End: START mid-October, 2020; END March 2021

Budget allows for 115 hours (includes 10yr usage agreement); Beta version available by spring 2021 (March/April); Final launch by fall 2021 (September/October)


Critical Mass: A Centre for Contemporary Art is a Port Hope-based not-for-profit arts organization dedicated to bringing contemporary art experiences to our community.

Critical Mass is offering two socially-engaged sound artists (or collectives) an opportunity to create and develop immersive soundscape experiences played through a GPS-guided walking app in Port Hope, funded by Ontario Trillium Foundation.

The project will begin this October (2020) and must be ready for a March 2021 beta launch. The total stipend awarded to a selected artist is $7,500 (for up to 115 hours of community research, admin, and project development) with 50% paid at the start of the project and 50% upon conclusion. The budget includes an agreement for a 10-year usage agreement. Please note that artists will require their own equipment and materials, and/or will be responsible to cover any rental fees required.

This 2020 soundscape project is the first of its kind in Port Hope and has been created to provide professional sound artists with the opportunity to work with coders and app developers and a user experience consultant to animate Port Hope cultural and heritage spaces with immersive sound art experiences delivered by mobile phones on a GPS-guided app. The goal of this project is to enrich how locals and visitors alike experience Port Hope’s identity, by using smartphone geolocation capabilities to explore the town’s landmarks and local stories.

Selected artists will work with the community to co-curate compelling, art-forward auditory interpretations of space. Artists will also work closely with our Program Director and an app developer to ensure the app is art-forward and will meet the artist’s needs as set out in the initial scope of the project.

Learn more about the Critical Mass Soundscape Project in our 2020 Soundscape Project Overview.

Critical Mass is committed to cultivating a positive and supportive creative environment that promotes equity and diversity and welcomes applications from persons with disabilities, Indigenous and racialized persons, women and individuals of diverse genders and sexual orientations.

Application Deadline: Friday, September 17, 2020 by 11:59 p.m.

Applications are reviewed by a panel of arts and culture professionals, board members and our program director. Decisions will be announced by Tuesday, October 6, 2020.

To apply, fill out the online application form through Submittable.
https://criticalmassart.submittable.com/submit


For more information, contact:

Debbie Beattie
Program Director
Critical Mass: A Centre for Contemporary Art
Port Hope, ON

Phone: 905-269-2120
Email: info [arobas] criticalmassart [point] com
Website: criticalmassart.com

Facebook: /CriticalMassPortHope
Instagram: @CriticalMassArt
Twitter: @CriticalMassArt

•••••

the8fest seeks your 8mm, Super 8, 9.5mm or other small-gauge film projects (such as loops, handmade, experimental and installations) for our 14th festival being held January 22nd to 24th, 2021.

SUBMISSION DEADLINE: OCTOBER 1st, 2020.

***THE8FEST EXHIBITS ALL WORK ON FILM! Works selected for the festival, therefore, must be finished on small-gauge film (8mm, Super-8, Ultra Pan 8, 9.5 mm). We do NOT exhibit digital or video projects. We do accept Super 8 blown up to 16mm or even 35mm!***

Films can be:
– Experimental, animated, personal, handmade
– Diary and essay films, documentaries
– Live performance and music mixed with film
– Films from everyday culture – historical footage, home movies

the8fest uses professional small-gauge projection equipment including Elmo GS-1200 and ST-1200 models. Our technicians and programmers have many years experience specializing in small-gauge film formats and technology. The greatest care will be taken in handling, previewing and projecting films, but standard wear on prints is to be expected with any exhibition on celluloid. By submitting your film, you agree to waive the8fest of any liability for minor damage to the submitted film. Each work will be inspected upon arrival and departure from our custody, and any notable issues will be communicated to the filmmaker’s contact.

GUIDELINES:

– No Submission Fee!
– Submission deadline is October 1st, 2020.
– We encourage submissions from Black, Indigenous, and artists of colour. We encourage DIY filmmakers, experimental artists, established filmmakers, and everyone who has an interest in small gauge film to apply!
– Submissions can be sent either on film or online preview video (sorry we can’t accept video files by email or file transfer at this time). If you have any accommodation needs, please email us at the8fest [arobas] gmail [point] com as soon as possible in order to arrange the shipment of your film to us!
– PLEASE NOTE: Exhibition is exclusively on celluloid only!
– We do NOT exhibit digital or video projects.
– We do accept Super 8 blown up to 16mm or even 35mm
– Please include film/project description, artist biography and filmography.
– Artist fees (screening fees) paid to all selected films/projects.
– Application requires the film/project be available for exhibition in Toronto from January 22nd to January 24th, 2021.
– Sound on film, separate sound CD/cassette and live performance/narration can all be accommodated. For separate or “wild” sound, please record the soundtrack so that it cues at first image, or provide clear instructions as to when to start the sound.
– MP3, AIFF, WAV or other compressed audio (sound) files can be sent by email.
– Cuing instructions should be included and clearly stated.
– Filmmakers with separate sound should not expect exact audio synchronization with their picture.
– Please note that the8fest will screen what is sent to us. The leader with the film will be removed, unless the leader is itself part of the film. the8fest’s projectionist assembles the accepted films into sequenced programmes, so applicants should make it clear where the projectionist can or should cut.
– For installations or performances: Please include detailed technical requirements and any equipment needs. We have limited resources for non-projection equipment (e.g. lights, multiple mics, etc.) – the more information the better!

•••••

BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!

Please send us the following:

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications:

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website: :

https://www.ethnoculturalarts.com/

•••••

Video Out Call for Submissions: Tricky Eyes
Wednesday, April 15 12am-Wednesday, September 9, 2020 12am
Call For Submissions: Tricky Eyes

Video Out Distribution in partnership with IFF-Animation are seeking short experimental animated works that challenge the conventions of the animated form.  

‘Tricky Eyes’ asks artists to take inspiration from the ‘chase film’, which animation historian Norman M. Klein referred to as “the collision of improbables”. Popularizedby Tex Avery’s Wile E. Coyote and Roadrunner series, the chase film relies on animating in a logically illogical way. Tricks used throughout chase films became a mechanism to expose the machinery of animation—a way for animators to show-off and hold the viewer’s attention. How can these creative tricks be applied to contemporary animation practices? 

With this in mind, Video Out invites submissions of experimental animation that disrupt or play with contrasting opposites, drawing a dark circle that becomes a hole to fall into. 

Possible topics include but are not limited to:

acceleration versus anticipation
action versus motivation
soft versus solid
catch and release 
stretch and squash
pursuit followed by avoidance
Making the physically impossible possible 
 

To submit:

please send a weblink of the work (Wetransfers not accepted), a short synopsis, and an artist bio to distribution [arobas] vivomediaarts [point] com. Digital (3D, 2D, hand-drawn, stop-motion, paper cutout, digitized film, etc.) submissions only, maximum two submissions per artist.

Send your submission with the subject: TrickyEyes_LastName by September 8th.

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

 

 

3. appels internationaux

Appel Ouvert
MAR DE ISLAS rencontre d’art performance des Caraïbes
français
 
DESCRIPTION
À partir de l’urgence d’incarner notre Mar de Islas en opposition à la ségrégation actuelle de la Caraïbe, se créera cette rencontre d’artistes caraïbéen·nes dans l’archipel de Borikén (Porto Rico). L’objectif principal se veut d’unir et d’échanger des créations, des sensibilités, des résistances et des savoirs entre nos voisin·es insulaires caraïbéen·ne·s et ce, à travers l’art performance. Depuis Borikén (Porto Rico), une des colonies les plus anciennes du monde, se lance cet appel pour la production et l’exposition de performances inédites d’artistes et de créateur·rices caraïbéen·nes vivant dans la Caraïbe.
Cette première édition de Mar de Islas rencontre de performance de la Caraïbe se célèbrera du 3 au 9 mai 2021. 6 artistes provenant de 6 îles distinctes seront choisi·es afin de se réunir et de créer entre toustes notre Mar de Islas.
Trois écosystèmes se présentent: la mer, la forêt et la ville. Chaque artiste aura la possibilité de travailler dans l’un ou l’autre de ces ésosystèmes pour créer une performance in situ. Avant la présentation publique des performances, les créateur·rices bénéfieront d’une période de résidence pour créer leurs pièces.
En plus des performances, la rencontre offrira un volet pédagogique à travers une série d’ateliers performatifs disponibles au grand public. Ces ateliers seront donnés par des artistes locaux·ales, ainsi que par les artistes sélectionné·e·s souhaitant en présenter un.
L’ouverture de la rencontre se tiendra à l’Université de Puerto Rico avec une conversation entre militant·es, universitaires, artistes et penseur·es des Caraïbes. 
 
OFFERT
_Espace pour l’échange de savoirs.
_Déplacement aller-retour et transport local dans le cadre de la rencontre.
_Séjour pour la durée de la rencontre.
_Repas (un par jour). Un espace sera aménagé pour la création d’une cuisine collective.
_Lettre d’invitation et la documentation nécessaire pour l’obtention d’un visa.
_Appui logistique (non économique) pour la production de la performance.
_Archive photographique et vidéographique de l’oeuvre présentée. Ce matériel peut être librement utilisé par les autres artistes en autant que le texte suivant apparaisse :
 “oeuvre produite par MAR DE ISLAS rencontre de performance de la Caraïbe 2021”

CONDITIONS
_L’appel est ouvert aux artistes des Îles des Caraïbes, qui y vivent actuellement.
_Seulement des oeuvres inédites seront acceptées, créées uniquement pour la rencontre.
_6 artistes provenant des îles distinctes seront sélectionné·es.
_Pour cette première édition se tenant à Borikén (Porto Rico) aucun·e artiste local·e ne sera sélectionné·e.
_Les artistes séleccionné·es sont responsable de la gestion de leurs visas à l’avance. Nous vous soutiendrons dans cette démarche.
_Les artistes cédent leurs droits à l’image de leur oeuvre à des fin d’archives générées par la rencontre (numérique et avec la possibilité d’être publiées et /ou exposées).
_La participation à cet appel implique l’acceptation inconditionnelle de toutes et chacune des bases qui y sont spécifiées.
 
POUR PARTICIPER, VEUILLEZ ENVOYER
_Informations personnelles (prénom et nom – île de résidence – adresse courriel – no de téléphone)
_Répondre oui ou non à la question suivante: Avez-vous déjà effectué un traitement de visa d’entrée aux États-Unis ou comptez-vous sur un tel visa? (Cette réponse ne sera pas excluante)
_Biographie et démarche artistique
_Curriculum Vitae
_Portefolio d’oeuvres récentes et liens (site web, instagram, youtube, etc.)
Toute information doit être envoyée dans un seul document en format PDF à l’adresse courriel suivante: mar.de.islas.encuentro@gmail.com
 
DÉPÔT DES DEMANDES OUVERT JUSQU’AU LUNDI 14 SEPTEMBRE 2020
 
 
•••••

Appel à candidatures / Open call: VIDEO ART ACADEMY 2021

// for Art Schools, Universities, etc.
 and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
 et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement

VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.

VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.


Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020

Site web

•••••

Call for applications
Investec Cape Town Art Fair, Cape Town / South Africa
February 19–21, 2021


Application deadline: October 8

Investec Cape Town Art Fair
Cape Town International Convention Centre Convention Square
1 Lower Street
Cape Town
8001
South Africa

www.investeccapetownartfair.co.za

We are pleased to announce that applications for Investec Cape Town Art Fair 2021 are now open. The application guidelines and entry forms are accessible on our website here. Applications close on October 8, 2020.

Taking place between February 19-21, 2021, at the Cape Town International Convention Centre (CTICC), Investec Cape Town Art Fair offers an intimate experience of the largest contemporary art fair in Africa, in one of the world’s most vibrant art cities. With over 107 exhibitors, 22,000 visitors, 4800 VIPs and a supportive local art community, the fair provides a platform for collectors, galleries, curators, artists, and art journalists from around the globe to engage and create connections. Investec Cape Town Art Fair has proven to be the place where the fast-growing African art market and the international art world meet. The fair continues to attract the participation of prominent galleries from the region and beyond, with many international galleries presenting their artists within an African context alongside Africa’s leading contemporary art galleries.

With the emergence of COVID-19, the world is being driven into a state of uncertainty and the urgency of rebuilding. Therefore, Investec Cape Town Art Fair’s focus for its ninth edition is shared-support, collaboration and inspiring new initiatives to ensure momentum and establish a support system amongst exhibitors. We believe in the art fair model to bring people together to connect, converse and contemplate at the forefront of contemporary art. The 2021 edition of the fair looks profoundly to the notion of collaboration across aspects of Investec Cape Town Art Fair with the intention of opening up a dialogue and a shared support structure, with an exchange of ideas, research, artists, strategies and resources.

The fair’s curated sections contribute to its intimate engagement: Tomorrows/Today showcases artists who will be tomorrow’s leading names. The section will again be co-curated by Nkule Mabaso (Head Curator, Michaelis Galleries, South Africa) and Luigi Fassi (Artistic Director, MAN-Contemporary Art Museum, Italy). The Tomorrows/Today platform is meant to act as a forecast of future relevant practises and ideas. There is no knowable line that one crosses to move from emerging to established, therefore the section can present artists who have a track record but for whatever reason have not gained significant attention. SOLO: insight-out seeks to more fully explore the artistic practices of artists working locally and abroad, through curated solo presentations. In its fourth iteration, the section will explore how artists have reacted to the isolation period, as well as opening up a conversation about the effect that exchange and collaboration has in the artist’s production. The questions of how sharing has enriched the artist’s practice and how virtual contact has impacted their practice come to mind.

Investec Cape Town Art Fair is produced by Fiera Milano S.p.A, a global leader in exhibition management and the organisers of miart art fair.

In the fourth year of our partnership, Investec Cape Town Art Fair continues to leverage the support of our title sponsor, Investec. The fair offers collectors the unique opportunity to engage with a wide cross-section of the art world, through events in collaboration with our participating galleries and partnering art institutions. In addition, Investec Cape Town Art Fair will expand its public programme, giving all visitors an in-depth view of Cape Town’s ever-thriving contemporary art scene.

For more information on the application procedures please contact Hanna Noor Mahomed, hanna [arobas] fieramilano [point] co [point] za

 

 

 

 

4. résidences

L’appel est lancé : Boîte Blanche de la Galerie Sans Nom est un programme de mini-résidences ouvert aux artistes du Nouveau-Brunswick. La GSN invitera deux à trois artistes dans ses espaces entre septembre et novembre 2020. Nous vous offrons notre espace principal, nos équipements et une bourse de création pour une période de une à deux semaines. Vous créez et explorez sans qu’on vous demande de résultats. Nous pouvons vous aider à défrayer les coûts de déplacement si vous êtes à l’extérieur du Grand Moncton. Une composante publique est requise et sa forme est négociable.

SVP nous envoyer ce formulaire par le 27 août à 23h59. Pour toute question veuillez joindre Annie : direction [arobas] galeriesansnom [point] org

•••••

Les parcs provinciaux et les sites touristiques offriront un nouveau programme d’artistes en résidence

Les artistes professionnels du Nouveau-Brunswick sont invités à participer à un nouveau programme d’artistes en résidence dans des parcs provinciaux et des sites touristiques pendant la fin de semaine de la fête du Travail.

Lancé par le ministère du Tourisme, du Patrimoine et de la Culture, le programme AIR Frais vise à fournir aux artistes un lieu autre qu’un atelier ou un lieu de travail ordinaire, où ils pourront produire des œuvres tout en discutant avec le public.

« Offrir des résidences d’artistes, surtout pendant la pandémie de COVID-19, aidera à rehausser le profil des arts et de la culture dans notre province », a déclaré le ministre du Tourisme, du Patrimoine et de la Culture, Bruce Fitch. « En raison de la COVID-19, les artistes du Nouveau-Brunswick, toutes disciplines confondues, ont dû faire face à des difficultés pour présenter et vendre leurs œuvres. Cette nouvelle initiative sera une excellente occasion pour nos artistes professionnels de bénéficier d’une bonne visibilité, et elle donnera aux gens du Nouveau-Brunswick la possibilité d’en apprendre davantage sur le travail artistique effectué dans notre province. »

L’initiative d’artistes en résidence aura lieu du 5 au 7 septembre dans les parcs provinciaux et sites touristiques suivants :

  • Rochers Hopewell;
  • Jardin botanique du Nouveau-Brunswick / parc provincial de la République;
  • Mont Carleton;
  • Mactaquac; et
  • Village historique acadien.

Les disciplines artistiques admissibles comprennent l’architecture, l’artisanat, la danse, les arts littéraires (y compris la création orale, la narration, la performance littéraire et la traduction littéraire), les arts médiatiques, les arts multidisciplinaires, la musique classique et non classique, le théâtre et les arts visuels. Les artistes choisis recevront 500 dollars par jour pendant au plus trois jours.

Les artistes professionnels intéressés peuvent obtenir de plus amples renseignements sur le programme en ligne.

Les résidences d’artistes seront soumises aux règles de fonctionnement relatives à la COVID-19, y compris la distanciation physique.

•••••

Le Programme des artistes en résidence Doris McCarthy est ouvert aux artistes professionnels de partout au Canada qui créent dans un éventail de disciplines. Situé au « Paradis d’une folle », l’ancienne demeure de Mme McCarthy, sur les falaises Scarborough à Toronto, le programme offre un hébergement et un studio dans un cadre serein et pittoresque où les artistes, musiciens et écrivains peuvent se concentrer sur leur travail créatif. Des résidences dont la durée varie entre un et trois mois sont offertes tout au long de 2020. Dans le cadre de ce programme, on demande aux artistes de faire preuve de mentorat afin de favoriser le développement d’un ou plusieurs artistes émergents. Ce programme est soutenu par la Fondation RBC. Prière de lire toutes les directives relatives à la présentation d’une demande au www.heritagetrust.on.ca/pardm. Si les candidats ont des questions concernant l’admissibilité ils sont invités à communiquer avec la Fiducie par courriel à l’adresse dmair [arobas] heritagetrust [point] on [point] ca.

https://heritagetrust.slideroom.com/#/login/program/55140

•••••

Micro Residency at New Media Gallery – Learning Lab

New Media Gallery Learning Lab is a creative studio space run by the gallery. We offer
arts + technology programming with access to a range of technologies. Moving into
September we are sensitive to a continued need for social distancing. We are introducing
the Micro Residency as a new and effective use of the Learning Lab and as a way to offer
free, concentrated time to Artists who wish to experiment with technology.

The Residency Offers:

Access to NMG Program Coordinator and limited input from Director-Curator.
Access to the Learning Lab and a separate, personal area to set up projects.
Hours of access can be discussed
but generally must be concurrent with opening hours.
Access to Technology instruction and demonstrations on Day 1
Access to advice and help with trouble-shooting on Days 2 & 3

Who Can Apply:

Artists of all backgrounds and ages are invited to submit proposals. All applications will be
seriously considered. We will consider proposals from applicants without a formal CV. We
will consider proposals from those without technological experience. For this Residency
we hope to support Black, Indigenous, People of Colour, Gender Diverse and Senior
Artists who demonstrate a desire to experiment with technologies. We also hope to
encourage applications from those who may not have the resources to afford expensive
technology. At least one Residency will be awarded to an Artist from New Westminster.
Artists will be asked for a short interview prior to the final selection.

Proposals:

We will seriously consider all proposals but we are especially interested in proposals that:

Demonstrate the
potential and need to experiment with technology.
Describe the Technology you will use in the Learning Lab
Describe your past experience with Technology.
Demonstrate your potential for developing challenging projects
Demonstrate your interest in exploring issues related to social justice or the environment.
Describe how your background relates to your artistic practice.
Describes why you require this Residency

Residency Dates:

You will be asked to choose any or all of these potential Residency dates. If you are
successful, the Learning Lab and its technologies will be made available to you for 3 Days
within one of these periods. The Lab will remain open to gallery staff at this time. Hours
of access can be discussed but generally must be concurrent with opening hours & staff
availability..

Week of October 3 – 11
Week of October 17 – 25
Week of October 31 – Nov 8
Week of November 14 – 22
Week of November 28 – Dec 6

Applicant Requirements:

Complete our Micro Residency application
which includes:

Name, Phone and Email
Dates you are available for Micro Residency
The municipality where you live and where you work or have a studio
Project Proposal (500 words)
Description of a Past Project you have completed (100 words)
3-7 images and/or 3 minutes of video documenting existing work or future projects
(provide URL links to video)
Image List
2 References
Application is due by September 14th, 2020. Submit application in PDF format to
https://newmediagallery.ca/micro-residency/

All Micro Residencies will be actively documented and recorded by New Media Gallery
Staff. Videos and photos will be created for New Media Gallery Archives and possible
shared on social media or in reports (public sharing will be discussed before posting).

This is a pilot program and if successful can be extended into 2021. We look forward to
receiving your proposals.

 

 

 

5. art public

Fredericton lance un appel à propositions de sculpture d’un arbre du parc Odell

Les artistes qui habitent au Nouveau-Brunswick ont jusqu’au 31 août 2020 pour soumettre une proposition

 

La Ville de Fredericton lance une demande de propositions conceptuelles de sculpture à être gravée in situ sur un pin blanc du parc Odell ayant subi des dommages irréversibles pendant un violent orage survenu en juin dernier. L’arbre a été élagué lorsque les forestiers municipaux et la Commission des arbres de Fredericton ont déterminé qu’il était devenu structurellement dangereux.

Les employés municipaux ont été très soigneux pour conserver un tronc d’environ 3 m de haut et 2 m de diamètre près des racines, qui deviendra une œuvre artistique; plusieurs grosses branches sont toujours en place.

L’arbre devra être sculpté cet automne afin de bénéficier de températures optimales pour l’application d’un traitement de préservation du bois.

Les artistes, les collectifs d’artistes et les sculpteurs intéressés qui habitent actuellement au Nouveau‑Brunswick peuvent soumettre leur concept accompagné d’un croquis, d’un calendrier d’exécution, d’une description du procédé de traitement et d’un curriculum vitae décrivant leur expérience pertinente. Il est possible que le concept initial doive être modifié selon l’état du bois. De la moisissure a été décelée, mais on n’en connaît pas l’ampleur.

Ce projet de sculpture est assorti d’un budget de 7500 $ et comprend le matériel d’artiste, l’équipement et l’application du traitement de préservation. Une preuve d’assurance de responsabilité civile est exigée. L’appel d’offres complète et des photos de l’arbre en question se trouvent sur la page web www.fredericton.ca/art-civique.

Les propositions doivent être envoyées par courriel à culture [arobas] fredericton [point] ca au plus tard à minuit le lundi 31 août 2020.

 

https://www.fredericton.ca/fr/communaute/lart-et-la-culture/art-civique

•••••

In partnership with the City of Toronto’s StreetARToronto Program, East End Arts invites artists to submit proposals to participate in Destination Danforth.
Deadline: August 26, 2020 at 11:59 PM EST.

This posting has been edited for length – to view the full call and to apply, click here.

StreetARToronto (StART) programs and projects are designed to celebrate the City of Toronto motto “Diversity Our Strength” and foster a greater sense of belonging among all.

CALL SUMMARY
This Artist Call is Stage 1 of a Two-Stage selection process (Stage 1. Artist Call/Proposal, Stage 2. Final Design Proposal).

#DestinationDanforth aims to help local businesses recover from this pandemic, restore consumer confidence and give people safe alternatives to the TTC. The #DestinationDanforth pilot will see an unprecedented $4 million investment this summer to enhance our public realm, create new opportunities for patios, provide dedicated parking, and add the infrastructure we need so that people can walk, ride and roll through our Danforth neighbourhoods.

#DestinationDanforth will also include a robust public art program including creative curb extensions, painted signal boxes and four signature murals (one within each BIA area along the corridor).

Production of the art will roll out over the next year, with four mural installations and twelve traffic signal boxes completed by October 2020. This Call is specifically to request proposals for 4 murals, one in each of the Business Improvement Areas – (Broadview Danforth BIA, GreekTown on the Danforth BIA, Danforth Mosaic BIA, and Danforth Village BIA) located on Danforth Avenue between Broadview Avenue and Dawes Road. (Wall Locations TBA).

Brief descriptions of the themes form the basis of this art call and are included below, to read the full text please visit the East End Arts’ web page.

Learn more about the Destination Danforth pilot here.

 

Bareket Kezwer, Find The Love, 2018

GUIDING THEMES
There are two themes we are addressing with this call, submissions can respond to one or both themes:

Theme One: Gratitude, Resilience, Hope
Over the course of this pandemic, communities throughout the Danforth – and indeed, the city, province, country, and beyond – have shown incredible care and love for one another, and this has manifested in the form of many public displays of art. Children’s chalk art, window scavenger hunts, light-up hearts made of blinking lights have filled our neighbourhoods with the evidence of this love. Let’s celebrate these already-thriving moments and enlarge them into wall sized murals. This theme invites submissions that tell stories of gratitude, resilience and hope for our Danforth Community. Even when this pandemic is long behind these murals will remain to remind us of our capacity to care and show-up for one another. The artworks should speak to and celebrate: the service local businesses bring to the communities that they support, the community members and residents who support them in return, and the benefits and opportunities to support local and celebrate community pride.
Theme Two: #EastEndLove
EastEndLove was a community-engaged public art project, presented by East End Arts through 2018 and 2019. This project used conversation, collaboration, stencil screen printing, and public art to facilitate difficult conversations, and to spread messages of love and inclusion in our community. #EastEndLove was born as a response to the increase in discriminatory discourse and vandalism in the east Toronto community, and aimed to unite community members while building stronger, more inclusive and responsive communities at large. Sadly, since the completion of this project East End Arts has observed specific neighbourhoods and communities in east Toronto being subjected to an alarming increase in instances of racism, homophobia, xenophobia, and hate, including vandalism, anti-Black racism, attacks on local residents and more. Clearly the work is not yet done. This theme invites submissions in support of Black Lives Matter. The artworks should speak to past and current injustice against visible minorities, and the importance, benefits and opportunities to build a better future through inclusion, collaboration and knowledge sharing.
PURPOSE
The purpose of this call is to gather a list of artists or artist collaborations who will be short-listed based on relevant professional credentials and preliminary design concepts. Shortlisted artists will be contacted by August 31 and will receive an honorarium of $1000 to develop a final design concept, budget and material list. Final designs will be presented to the Selection Committee on September 4th.

Please note that we only require the proposal in written form (Maximum 500-words) and documentation of past works at this stage in the process. This will include:

Artist Contact information
Short description of the mural you propose (Maximum 500-words)
Short bio including past experience working on outdoor projects of a similar nature and scale (Maximum 300-words)
CV (2 pages maximum)
Contact information for 2 references
Maximum 3 images of past work (jpeg format 72 dpi, dimensions of 1024 pixels on longest side – approx. 500 KB) (Please indicate location and date of installation)
Final Designs will be required from shortlisted artists in Stage 2.

Please note: Selected candidates for the Destination Danforth Murals must have, or may be required to successfully complete Working at Heights and Aerial Work Platform training and, if applicable to the wall site, will be asked to provide their course completion plan at the shortlisting phase if selected.

Competition Schedule

Deadline for submission of artist proposal – August 26
Notification of short-listed artists – August 31
Final Designs submitted – September 8
Final Selection Committee meeting – September 11
Notification of successful artist – September 11
Painting Schedule – September 16 – October 2
For full information on Eligibility Requirements, Project Partners, Project Sites and Deliverables, Budget, Selection please visit StreetARToronto’s web page or East End Arts’ web page.

Contact Info: chelsea [arobas] eastendarts [point] ca

Facebook: @eastendartsto
Instagram: @eastendartsto
Twitter: @eastendartsto

 

 

6. pour commissaires

Call for applications: Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute

Application deadline: September 7, 2020

documenta archiv
Untere Karlsstraße 4
34117 Kassel
Germany

www.documenta-archiv.de
Facebook / Instagram


The Goethe-Institut, the documenta archiv and the Kunsthochschule Kassel (University of the Arts Kassel) / University of Kassel are launching their joint fellowship program for international young scientists and researching artists and curators at the documenta Institute. Twice a year, starting in October 2020, one fellowship holder each—preferably from non-European countries or European countries comparatively underrepresented in the art context—will be invited to Kassel for a period of six months to conduct their research in relation to documenta. International fellows will benefit from a wealth of materials on documenta history and on modern and contemporary art stored at the documenta archiv, as well as from the exchange with the teams of the documenta archiv, the documenta Institute under development, the Kunsthochschule Kassel, the University of Kassel and their academic environment. Public events or publications in Kassel and, if possible, preferably also in the fellows’ countries of origin, will lend visibility to the fellows’ research and perspective.

The Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute enables to examine diverse interdisciplinary and international references to the documenta exhibitions in art and contemporary history and to gain new insights with regards to art production and the networks emerged therefrom. It aims to contribute to further breaking open a Western European/North American dominated art historical canon and to expand it by new perspectives.

The program runs from October 1, 2020 to September 30, 2023; the research stay for the first fellow should, if possible, begin on October 1, 2020 and last until March 31, 2021. The residency will be located in Kassel. The scholarship is endowed with 2,000€ per month. The applicant should ideally have prior experience in archival research, critical exhibition research and German language skills, at least reading comprehension at B1/B2 level. The application deadline for the first cycle is September 7.

In case of questions regarding the Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute and the application procedure please see https://www.goethe.de/en/kul/bku/ser/fel.html and contact:

-on the scholarship: Lena Prents, consultant at the visual arts division at Goethe-Institut; E-Mail: lena [point] prents [arobas] goethe [point] de
-on research at the documenta archiv: Martin Groh, head of scientific research at documenta archiv; Email: archiv [arobas] documenta [point] de
-on Kunsthochschule Kassel: Carina Herring, scientific coordinator for TRACES at Kunsthochschule Kassel; Email: carina [point] herring [arobas] uni-kassel [point] de

•••••

CALL FOR PROPOSALS
Research Fellowships, Running with Concepts: The Mediatic Edition

A virtual public program, fellowship, and experimental conference
October 2020 – January 2021
Blackwood Gallery, University of Toronto Mississauga

Deadline for Proposals to Participate: September 8, 2020
Full program will be announced in late September 2020

With Guest Presenters: Emma Gilchrist, Rick Harp, Shalini Kantayya, Kite, Sean Lee, Pedro Neves Marques, Carmen Papalia, Karyn Pugliese, Tiara Roxanne, Lewis Raven Wallace, and more to be announced.

Running with Concepts: The Mediatic Edition, the sixth edition of the Blackwood’s hybrid educational event, bridges recent and ongoing Blackwood programming and publishing on spectatorship, animatic technologies, and media ecologies. Interrogating the contexts, conditions, and forces that modulate, arbitrate, and disrupt knowledge-production and political action, The Mediatic Edition unfolds as an online durational event with a concurrent fellowship program taking place across October 2020–January 2021. Participants bring expertise from emergent and established media disciplines whose methodologies can shape artistic practice: newer movements in data sovereignty, data governance, and citizen science develop models for participation and engagement; social media users, meme-makers, and decolonial map-makers work within and against existing platforms to create counter-narratives; and critical journalists question the norms and epistemologies on which their discipline is founded. Across a durational online format, Running with Concepts: The Mediatic Edition asks: how can we intervene in and interrogate the conditions that mediate knowledge production and political action? What intersectional and cross-sectoral approaches to data and data ethics do we need now? How can artistic research engage with the interfaces and platforms that constitute our mediated environment? How can we better comprehend and work within our always-mediated conditions of spectatorship?

Foundational to the Running with Concepts model is the inclusion of practitioners from diverse fields at various levels of their careers, with mentorship, dialogue, and the workshopping of ideas built into the hybrid conference model. For the first time, this year’s virtual edition of Running with Concepts includes a paid research fellowship, geared at supporting the research practice of emerging practitioners, and providing mentorship for in-progress projects. Eight research fellows will follow the program from October 2020–January 2021. Fellows will be expected to:

  • present work once in digital form (e.g. as an online text, film screening, workshop, performance, or other virtual presentation hosted on the Blackwood Gallery’s website)
  • participate in three closed sessions with mentors (invited artists, researchers, and media-makers)
  • attend the virtual program of time-limited broadcasts and live online programs throughout duration of Running with Concepts: The Mediatic Edition
  • contribute one short post reflecting on the event to the Blackwood Gallery’s web feed

Research fellows are paid an honorarium of $1500 CAD.

Most public programs will be made available throughout a 72-hour period, enabling asynchronous viewing, access from various time zones, and closed captioning. Some sessions (e.g. workshops and performances) will be live, taking place in Eastern Standard Time.

Please see the full program schedule and Call for Proposals for more information.

For information on previous editions of Running with Concepts, please see The Empathic Edition, The Choreographic Edition and The Geologic Edition.

Proposals for Fellowships must include:

  • A 250-word description of your project or research trajectory, including the type of presentation you have in mind. We welcome a broad response to the notion of presentation (especially in consideration of online formats) which could take the shape of a talk, text-based contribution, performance-for-the-camera, film screening, workshop, demonstration, conversation, series of images, social media project, etc.
  • Include a 150-word bio and support material directly linked to proposal (for example: 3–5 minute video, 5 images, up to 2 pages of text—e.g. excerpts of a case study, score, or script)
  • Identify technical requirements for presentation on Blackwood Gallery’s website and the preferred amount of time required (5–30 minutes)

Participants from a wide range of disciplines and backgrounds are encouraged to apply. Graduate students and emerging artists, writers, and organizers will be given priority. Proposals from local and international contributors are welcome.

Submit all materials as a single PDF to blackwood [point] gallery [arobas] utoronto [point] ca
DEADLINE: September 8, 2020

•••••

Chief Operating Officer
McMichael Canadian Art Collection, Kleinburg

Deadline: August 26

Reporting to the Executive Director, the successful candidate will be responsible for the operational, human capital and financial oversight of the organization.

Read more

•••••

Esse

No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021

[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.

La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?

 

Appel de textes + Politique éditoriale

•••••

Coordinator, Special Initiatives (12 Month Contract)
Art Gallery of Windsor

Deadline: August 21

Under the direct supervision of the Executive Director, the successful candidate will be responsible for developing LGBTQ2S+ exhibition and education projects for youth at the gallery.

Read more

•••••

Organised Sound
An International Journal of Music and Technology

Call for Submissions
Volume 26, Number 2

Issue thematic title: Socially Engaged Sound Practices

Date of Publication: August 2021

Publishers: Cambridge University Press

Issue co-ordinators: Tullis Rennie (tullis [point] rennie [arobas] city [point] ac [point] uk)

Deadline for submission: 18 September 2020

https://www.cambridge.org/core/journals/organised-sound/information/call-for-submissions#

•••••

Appel à contribution

La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.

L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.

Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.

Lien

•••••

revue esse art+opinion

APPEL DE TEXTES – SOUMISSIONS

Les textes proposés peuvent être envoyés en format lettre US (.doc, .docx ou .rtf) à redaction [arobas] esse [point] ca avant le 1 septembre 2020 (dossier Nouveaux matérialismes). Veuillez inclure, à même le texte, une courte notice biographique (35-45 mots), un résumé du texte (80-100 mots), ainsi que votre adresse courriel et postale. Les personnes qui aimeraient d’abord soumettre un résumé d’intention (250 mots) sont invitées à le faire au moins 3 mois avant la date de tombée. Les propositions non afférentes aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (prière de référer au point 2 de la politique éditoriale ci-dessous). Un accusé de réception sera envoyé dans les 7 jours suivant la date de tombée. Si vous ne l’avez pas reçu, nous vous invitons à communiquer avec nous pour vérifier la réception de votre texte.

No 101 : Dossier Nouveaux matérialismes
Avant le 1er septembre 2020

S’il est aujourd’hui courant d’interroger l’hégémonie du visible et de remettre en question l’idée de la représentation comme condition préalable fondamentale de l’art, l’orthodoxie constructiviste portée par le poststructuralisme persiste à favoriser une approche discursive des pratiques artistiques au détriment de la matière et de son agentivité. Bien que le courant philosophique du réalisme spéculatif – aussi désigné sous le label ontologie orientée objet (OOO) – ait été un levier euristique incontournable pour réfléchir la relation de l’humain au monde des objets, cette notion est demeurée liée au langage, aux discours et à la culture, perpétuant l’idée d’une expérience de la matière purement représentationnelle. Comme le souligne à propos les historiennes de l’art et féministes Estelle Barrett et Barbara Bolt en introduction de Carnal Knowledge. Towards a “New Materialism” Through the Arts, cette lacune concourt encore aujourd’hui à reconduire une rhétorique des binarismes opposant matérialité et signification, nature et culture, objet et sujet. Depuis le tournant du XXIème siècle toutefois, des voix issues de disciplines multiples – et aussi « éloignées » que la physique quantique, les féminismes, l’écologie et les arts – s’élèvent et s’unissent pour plaider en faveur d’un renouveau des perspectives matérialistes pour réintégrer la matière dans le débat philosophique et dépasser, enfin, une interprétation polarisée et duelle du monde.

Ce qu’il est désormais convenu de rassembler sous l’appellation des « Nouveaux matérialismes » (de l’anglais New Materialisms) décrit un ensemble de postures à la fois théoriques et pragmatiques inscrites en réaction face au logocentrisme de la postmodernité. Ces postures vont critiquer vivement la tendance postmoderne à ne prendre en compte que la logique du langage comme modèle de référence et de signification du réel. Sans retourner à ce que Bruno Latour nomme le Grand Partage, c’est-à-dire une recherche ontologique objective typiquement moderne opposée au langage, les Nouveaux matérialismes s’attèlent plutôt à mettre sur pied une démarche éthico-onto-épistémologique (Barad: 1998) à même de pointer l’inséparabilité du monde matériel et discursif.

Véritable cristallisation de ces nombreux enjeux, l’art occupe une position enviable dans le débat, mettant simultanément la matière au profit du sens et la signification au service de la forme. Conscients de cette complémentarité co-constitutive et inhérente aux pratiques artistiques, nombre d’artistes, d’institutions muséales et d’évènements artistiques mettent aujourd’hui de l’avant l’évidence du « fait matériel » de l’art, proposant des réflexions autour de la notion d’objet ou de choséité, d’une expérience axée sur la polysensorialité et la matérialité des œuvres ou encore, tendent à mettre en lumière l’autonomie et la performativité de la matière à travers ses propres processus de transformation. Ces nouvelles sensibilités initient une esthétique matérialiste qui déplace l’expérience de l’objet d’art (et de sa technique) avec l’humain en une relation horizontale où sens et matière s’informent.

Portée par l’actualité de ces réflexions et de leurs implications tangibles pour la refonte d’une conception des arts dits « visuels », Esse arts + opinions invite les auteur.e.s et artistes à proposer des textes qui réfléchissent à la reconfiguration de la matière à l’aune de pratiques sociales, politiques, artistiques et scientifiques qui ne sont plus enfermées dans le spectre humain, mais relèvent de la « vie » tout entière, y compris le « non-vivant ». À cet égard, les avenues de réflexion sont à l’image des nouveaux matérialismes, soit tentaculaires, hybrides et critiques. Comment ces approches de la matière modulent-elles de nouveaux regards critiques face à l’asymétrie arbitraire entre beaux-arts et artisanat ? Comment cette sensibilité matérialiste se traduit-elle réellement pour les artistes et leurs œuvres ? À l’aube de cette époque que d’aucuns nomment anthropocène, comment les nouveaux matérialismes permettent-ils de déjouer une critique anthropocentrique (ou humaniste) des objets d’art et de leur contexte de production ? Dès lors, quelles places reste-il pour la critique et l’histoire de l’art dont la matière première est le discours ?

https://esse.ca/fr/appeltextesfr