La Liste : 21 septembre 2018

Jeff Mann, Sounds of the Garden, Sounds of the Home, présenté par Imago

Programmation des membres de l’AGAVF

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Jeff MannSounds of the Garden, Sounds of the Home
du 13 au 28 septembre 2018
présenté à la Galerie Sans Nom

Alexandre Ménard en résidence
du 17 au 28 septembre 2018
causerie : mercredi 26 septembre de 17h à 19h (présentation à 17h20)
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Exposition sténopé numérique, 3e édition | Les corps éblouis
Commissaire : André Paquin
Du 21 septembre au 23 octobre 2018
Vernissage : jeudi 27 septembre à 17 h
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Labo (Toronto)

Lise Beaudry, Louise Bourque, D. Taman Bradette, Daniel Cockburn, Marie Dauverné, Jacquelyn Hébert, Jean Marc Larivière, Maria Legault et Nadine ValcinLa troisième langue / The Third Tongue
Commissaire : Carolina Reis
du 4 octobre au 12 décembre 2018
projection : jeudi 4 octobre au Bachir/Yerex Presentation Space, 401 rue Richmond Ouest, Suite 440
vernissage : samedi 6 octobre au Labo, 401 rue Richmond Ouest, Suite 277
table ronde : vendredi 7 décembre au Labo

Simon M. Benedict et Sonia RobertsonToronto’. Trialogue
commissaire : Guy Sioui Durand
du 7 septembre au 12 décembre 2018
une coprésentation Le Labo et le centre d’artistes YYZ Artists’ Outlet
en partenariat avec imagineNATIVE Film + Media Arts Festival et Charles Street Video
#140-401, rue Richmond, Ouest
Toronto, ON
www.lelabo.ca

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Shaun FinniganLes oeuvres sauvages / Wild Works
du 6 au 22 septembre 2018

Roger Sutherland, Gino Mazzei, Lucie-Madeleine Delisle et Ruth KamenevRoger Sutherland &…
du 27 septembre au 13 octobre 2018
vernissage : jeudi 27 septembre de 19h – 22h

Candace LipischakDéterré
du 27 septembre au 24 novembre 2018
vernissage : Jeudi 27 septembre de 19h – 22h
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)

Nathalie F. Mercure – Femme
du 13 au 28 septembre 2018

Croûtes & Critiques
le 30 septembre 2018
L’heure d’une histoire : Couleurs Primaires
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

Angélina Comeau, Anette Comeau, CoraAnne Belliveau, Venessa Comeau, Noella DeMille, Alvina LeBlanc, Anne LeBlanc, Rose Marie Mahar, Jane Melanson, Diane Nadon, Isao Sanami-Morrill, Diane Surette, Claude Edwin Thériault et Réanne Isabelle CooperLes Vieux Logis
du 1er juin au 31 octobre 2018

Maggie Schmidt
du 10 octobre au 24 novembre 2018
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Guy ArsenaultSaynètes dans la picture window : peintures et dessins de Guy Arsenault
Commissaire : Maryse Arseneault
du 15 juin au 25 septembre 2018
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)

Doris Charest, Sylvie Boudreault et Léonie Poole – Exposition des membres
du 17 août au 21 septembre 2018

Camille Bernard-GravelEspace exploration
du 17 août au 21 septembre
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Inspirations manitobaines, exposition de groupe
commissaire : Emilie Lemay
du 26 août au 5 octobre 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Daïmon – Gatineau – 31 octobre
Lignes de différence : L’art de traduire l’islam – Maison des artistes visuels – 15 octobre
Centre Clark – Montréal – 1er novembre
Galerie de l’Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
Centre d’artistes Voix Visuelle – Vanier – 30 septembre
Maison des artistes visuels – St-Boniface – en cours
Arprim, centre d’essai en art imprimé – Montréal – 1er novembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Galerie Diagonale – Montréal – 15 octobre
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

the8fest Small-Gauge Film Festival – Toronto – 29 septembre
Uncommon Common Art – Nouvelle-Écosse – 14 octobre
Canadian Clay & Glass Gallery – Winifred Shantz Award for Ceramics – 24 septembre
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

apexart – New York – 31 octobre
Horizons « Arts-Nature » – Sancy – 12 novembre
SpallArt Prize Salzburg – 14 octobre
European Media Art Festival – Osnabrueck – 16 novembre
Media Art Biennale WRO 2019 – Wroclaw – 15 novembre
Artists’ Association MUU – 20 octobre
Concours international d’architecture – Chartreuse de Neuville – 2 octobre

4. résidences

Bonnie McComb Kreye Studio Residency – Victoria – 1er novembre
L’atelier Circulaire- Montréal – 31 octobre
Research and Production in Animation – 5 octobre
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Legacy Art Project Toronto – 8 octobre
Artist Design for Park Sculpture – Oakville – 30 octobre
Toronto Sculpture Garden – Toronto – 5 novembre
Kelowna Community Health & Services Centre – 28 septembre

6. pour commissaires

Images Festival – Off Screen/LIVE & Guest Programmer – Toronto – 29 septembre
Centre Clark – commissaires et chercheurs indépendants à New York – 15 novembre
Emploi Executive director – Art Gallery of Southwestern Manitoba, Brandon – 24 septembre
Editorial Residencies – Canadian Art – 8 octobre
Symposium National des Artistes et Commissaires Autochtones – Halifax – du 10 au 13 octobre

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

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1. appels en français du Canada

APPEL DE DOSSIERS –
date limite le 31 octobre 2018
 

Situé dans l’Outaouais, DAÏMÔN est un centre d’artistes autogéré qui a pour mission de soutenir la recherche – création, la production et la diffusion des arts médiatiques et numériques. À travers ses programmes de résidences d’artistes, soutien aux premières œuvres et programme de recherche et création, le centre invite les artistes à pousser les limites de leur pratique et à développer de nouvelles approches par le biais de l’image, de la photographie, de la vidéo, des arts sonores et des arts numériques ; y compris les pratiques de l’installation et de la performance.

Le Centre DAÏMÔN encourage les croisements entre les disciplines de même qu’il soutient la recherche dynamique entre les arts et la technologie. Le centre met à la disposition des artistes l’hébergement et offre un espace de travail, un accès aux équipements et un encadrement technique. Les locaux de DAÏMÔN sont situés à la Filature, bâtiment un du patrimoine industriel de la ville de Hull, à Gatineau. Les espaces de la Filature sont partagés avec AXENÉO7, centre en Arts visuels.

Résidence d’artiste – 4 semaines
Offert aux artistes professionnels. Il s’adresse aux artistes en mi-carrière et établis ou qui ont cumulé plus de cinq (5) années de pratique. Les artistes du Québec, du Canada et de l’étranger sont admissibles à ce programme.

DAÏMÔN offre :
– L’encadrement technique et artistique
– L’hébergement pour la durée de la résidence
– L’accès à l’équipement du Centre
– Les services d’un technicien
– Un cachet de 1700$
– Des indemnités de déplacement*
* Tous les autres frais concernant la production du projet doivent être assumés par l’artiste.

 

Recherche et création – 4 semaines
Ce programme est offert aux artistes professionnels de la relève, en mi-carrière ou établis qui ont une pratique en arts médiatiques. Ce programme de résidence n’offre pas l’hébergement. Les artistes de la région de Gatineau – Ottawa, du Québec et du Canada sont admissibles à ce programme.

DAÏMÔN offre :
– L’encadrement technique et artistique
– L’accès à l’équipement du Centre
– Les services ponctuels d’un technicien
– Des indemnités de déplacement et des indemnités quotidiennes*
* Tous les autres frais concernant la production du projet doivent être assumés par l’artiste.

 

Soutien aux premières œuvres – 2 à 4 semaines

DAÏMÔN maintient par ce programme son soutien à la réalisation d’une première oeuvre en arts médiatiques pour les artistes de la région de Ottawa – Gatineau et de l’Outaouais. Sont admissibles à ce programme, les artistes, en début de carrière, avide de créer dans un contexte professionnel une première proposition en arts médiatiques. Les artistes professionnels ayant déjà une pratique artistique dans une autre discipline et voulant développer une production en nouveaux médias sont également admissibles.

DAÏMÔN offre :
– L’encadrement technique et artistique
– L’accès à l’équipement du Centre
– Les services ponctuels d’un technicien
– Un cachet de 750$*
* Tous les autres frais concernant la production du projet doivent être assumés par l’artiste.

 

Soumission des dossiers

Date limite le 31 octobre 2018.
Les dossiers seront sélectionnés par un comité de programmation.

Votre dossier doit comprendre :
– Une indication claire du choix du programme
– Votre curriculum vitae (max. 3 pages) avec vos coordonnées complètes
– Une description du projet (maximum 500 mots)
– Une liste des besoins techniques
– Un échéancier de production (max. 1 page)

– Un des documents d’appui suivant :
– Un maximum de 15 images OU
– Un maximum de trois documents audio/vidéo (max. 10 min au total) OU
– Un maximum de 5 images et 2 documents audio/vidéo (max. 5 min au total)
– Une liste descriptive des documents d’appui.

 

Envoi des dossiers

Électroniquement :
Vous pouvez faire parvenir votre proposition par voie électronique
en suivant ce lien : daimon.wetransfer.com

Le poids total de votre dossier ne doit pas excéder 2gb.

Par voie postale :
Appel de dossiers / DAÏMÔN
78, rue Hanson
Gatineau (Québec)
Canada J8Y 3M5

Information :
Martine H. Crispo
dg [arobas] daimon [point] qc [point] ca
819.770.8525 #302

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APPEL DE DOSSIERS – Lignes de différence : L’art de traduire l’islam

Pour son exposition à venir, Lignes de différence : L’art de traduire l’islam, la commissaire Noor Banghu cherche des soumissions d’artistes visuels de tous horizons islamiques. Le but de cette exposition est de réfléchir aux transformations de la signification de l’islam à travers la religion, la culture, la nation et comme point de contestation dans ces voix dont les antécédents et les identités reviennent à l’islam. Compte tenu de l’urgence dévastatrice de diversifier l’islam, il faut voir le langage et les actes de (non)traduction comme un point de départ afin de pour considérer les façons dont la différence peut être négociée et dont les solidarités puissent se créer. Dans ce projet, l’attention sera dirigée afin de réfléchir localement aux répercussions qui émanent de la diaspora et des rencontres interculturelles dans l’Ouest.

Par cet appel de dossier, un artiste sera sélectionné pour se joindre aux artistes Midhat Alam, Hassaan Ashraf, Zahra Baseri et Hazim Ismail. L’artiste  doit s’identifier comme francophone doit entretenir des liens avec l’islam par le biais de la religion, de la culture ou de la nation. La force de ces affirmations dépend de chaque appliquant et ne sera pas régi par la commissaire. Les artistes de tous médians sont invités à soumettre une proposition. L’artiste sélectionné sera payé selon les standards de la CARFAC pour une exposition collective.

Pour appliquer :
Par courriel à l’attention del Noor Bhangu à cette adresse avec le titre “Lignes de différence,” avec les documents suivants : un texte d’intention de 200 mots, une ou des images du travail proposé ainsi qu’un texte de démarche artistique.

Dates importantes :

– 15 octobre 2019 : Date limite pour soumettre une proposition

– 15 novembre 2019 : Annonce de la sélection

– Du 4 avril au 1er juin 2019 : Exposition

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APPEL DE DOSSIERS
POUR EXPOSITIONS À CLARK

DATE LIMITE : 1er NOVEMBRE 2018 ! ! !

Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet à l’automne de chaque année. Ne privilégiant aucun champ disciplinaire ni médium en particulier, CLARK est ouvert à la pluralité des approches et des formes. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, le centre encourage les pratiques qui explorent de nouvelles avenues. Les dossiers seront étudiés et sélectionnés par un comité de programmation.

Pour plus d’informations ou pour commencer votre soumission, veuillez vous rendre à www.centreclark.com/fr/appel-de-dossiers !

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PROJETS D’EXPOSITION
Dans le cadre de sa programmation annuelle, la Galerie de l’Atelier Circulaire accueille des expositions de 5 semaines par des artistes canadiens et étrangers. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique ou conceptuel (techniques d’impression traditionnelles, de nouvelles technologies ou mixtes).

Consulter l’appel de dossier Projet d’exposition.

Date limite de soumission : 31 octobre de chaque année

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Voix Visuelle

Le Centre d’artistes Voix Visuelle invite les artistes professionnels à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2019-2020.

Date de tombée : Dimanche 30 septembre 2018
Renseignements : Shahla Bahrami
(613) 748-6954
voixvisuelle [arobas] gmail [point] com

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appel ouvert expositions Studio

La Maison des artistes visuels francophones vous invite à soumettre une proposition d’exposition Studio.

CRITÈRES Être artiste francophone ou artiste provenant d’une autre communauté en situation minoritaire ou artiste explorant un thème lié à La Maison et ses préoccupations. Bien que les artistes de partout sont invités à soumettre des projets, une attention particulière est accordée aux propositions des artistes du Manitoba, de l’ouest canadien et des artistes provenant de milieu rural.

Notez que La Maison n’est pas en mesure d’offrir un cachet d’artiste pour ces expositions. L’artiste bénéficie par contre d’un lieu d’exposition de courte durée (2 à 4 semaines) ainsi que d’un vernissage, du soutien professionnel et de promotion autour de l’exposition.

DOCUMENTS À SOUMETTRE dans un seul PDF :
Lettre d’intérêt incluant votre motivation et une description du projet (1 page)
5 à 10 images ou des hyperliens vers des vidéos (Notez que chaque minute de vidéo équivaut une image.)
Curriculum vitae

SOUMETTEZ PAR COURRIEL
Objet : Appel ouvert / appels [point] mda [arobas] gmail [point] com

PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions du Studio sont sélectionnées à l’interne en fonctions des thèmes abordés par les projets et du mandat, des objectifs et des priorités établis par La Maison.

Pour plus d’information contactez
Alexandra Keim, directrice maison [arobas] mts [point] net

maisondesartistes.mb.ca/sites/maisondesartistes.mb.ca/files/appel_ouvert_open_call.pdf

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Programmation 2019-2021 / 
Arprim, centre d’essai en art imprimé
1er novembre 2018
Montréal (Québec)

Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement (projet ponctuel, lancement de livre d’artiste, performance, etc.) pour les deux prochaines années de programmation, soit 2019-2020 et 2020-2021.

Arprim aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Le centre se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé. En tant que diffuseur de l’art actuel, il contribue à accroître la visibilité de pratiques émergentes en art imprimé en présentant des expositions, des événements, des actions hors les murs et en organisant des événements spéciaux.

Arprim s’engage à couvrir les frais reliés à la salle d’exposition, aux communications et au vernissage.

Le dossier doit comprendre :
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo
– une liste descriptive du visuel 
(PDF)

Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.

Envoyez votre dossier à : info [arobas] arprim [point] org 
(Objet du courriel : Dossier de proposition)

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APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2019-20
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

— PROJET D’EXPOSITION | 2019-2020
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2018

Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.

— FORME ET CONTENU DU DOSSIER*
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone) ;
2 Une description du projet (environ 250 mots) ;
3 Une démarche artistique (environ 250 mots) ;
4 Un curriculum vitæ ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes (fichiers JPEG, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp) ;
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins ;
7 Une liste descriptive des oeuvres ;
8 Tout autre document pertinent (médias, blogue, site internet).

*Tout dossier incomplet sera refusé

L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

— Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org

Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

— SPÉCIFICITÉS DE LA SALLE D’EXPOSITION

Située dans un ancien cinéma, la salle d’exposition de Caravansérail a gardé l’inclinaison du plancher d’origine ainsi que la hauteur du plafond. Les propositions doivent donc tenir compte de cette réalité.

Centre d’artistes Caravansérail
274, avenue Michaud,
Rimouski (Québec)
G5L 6A2
CANADA

http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/

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Galerie Diagonale

PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
ARTISTES ET COMMISSAIRES
Date de tombée : 15 octobre

Centre de diffusion en art contemporain situé au cœur du quartier dynamique du Mile End, Diagonale présente annuellement un programme d’expositions, de résidences et de conférences. Les commissaires et les artistes en arts visuels et médiatiques sont invités à soumettre leurs projets pour la programmation régulière de la galerie.

L’appel de dossiers s’adresse à l’ensemble des projets artistiques au sein desquels s’inscrit la fibre (matière et/ou concept).

Rassemblés dans un document PDF n’excédant pas les 12 meg, le dossier doit comprendre :

•                Curriculum vitae
•                Démarche artistique
•                10 à 15 images
•                Liste descriptive des images envoyées
•                Proposition de projet
•                Dossier de presse, s’il y a lieu

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel à coordination [arobas] artdiagonale [point] org

5455 av. de Gaspé, rdc/espace 110
Montréal (Qc)
H2T 3B3 Canada

* Merci de noter que même si le 15 octobre tombe un dimanche, la date de tombée est tout de même conservée
** Merci de noter que nous ne proposons pas d’assistants techniques pour les montages et démontages. Les artistes choisis doivent être autonome et/ou engager quelqu’un pour leurs besoins techniques.

http://www.artdiagonale.org/appels-de-dossiers.html

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OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

http://www.optica.ca/info/dossier.php

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici : http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à :

director [arobas] forestcitygallery [point] com

http://www.forestcitygallery.com/submissions

 

 

2. appels en anglais du Canada

the8fest Small-Gauge Film Festival is a little festival for small films. We
are a unique Toronto-based festival that screens films solely on
celluloid : 8mm, Super 8 and 9.5mm. We also welcome installation,
loops, performance/film, music/film and proto-cinema devices like
zoetropes. Programming ranges from personal, handmade,
experimental, animations, diaries, essays, collage, cut-ups, and more.

the8fest is pleased to announce that it is now soliciting submissions to
this years festival

Submission deadline : September 29, 2018.

the8fest seeks your 8mm, Super 8, 9.5mm or other small gauge film
projects (such as loops and installations) for our 12th festival being
held January 25th to 27th, 2019.

You can submit your application using the following form :
https://goo.gl/forms/5UnGZCHsSXTZw91j1

If you have any questions, feel free to reach out to the8fest [arobas] gmail [point] com

Please share this call far and wide !

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2019 Call for Submissions are now open.
2019 Concept – Wearing the Land
Curated by Bonnie Baker – https://bonniebakerstudio.com

UCA invites artists to develop temporary outdoor installations animated by the theme of Wearing the Land, expressing the idea of reciprocity between the landscape of King’s County, Nova Scotia, and the people who live there.

People have passed through, lived in, and cultivated this region for millenniums. Our habits of movement wear paths and tracks along the land ; sweeps of cultivated fields, flattened forest, shorelines reconstructed and waterways rerouted (or polluted) are the purposeful indications of ourselves on the landscape. We wear the land with the marks of our occupation, whether temporary or permanent, settler or original inhabitant, urbanite or rural dweller, capitalist or worker.

Taking this notion a step further, you might say that in shaping the land, the land shapes us. How we occupy and move through a landscape impresses itself upon our imaginations, our minds, our identities as well as our bodies.

In proposing the theme of Wearing the Land, UCA asks artists to consider the relationship between landscape and the people who inhabit it with a broad eye and, to paraphrase Robert MacFarlane, to think of it as the relationship between the landscape and the human heart.

Submitting an installation proposal
Submission Deadline : October 14, 2018
Uncommon Common Art (UCA) is an annual site responsive art project that brings visual art out of institutions and into rural communities of Kings County, Nova Scotia between June 1 to October 30. This free event which is starting its’ 12th year, highlights the exceptional location of the Minas Basin Valley. UCA Guidebooks leads residents and visitors to explore the art installations in our communities, nature trails, and country lanes. Our projects expand the relationship of art and nature, and constantly work to make visual art and physical activity a more important part of life in Kings County.

A jury composed of professional artists and community members will select the artists for the exhibition. Applicants will be notified November 1.

Submission Information sessions :
Halifax – September 24, 7:30 to 8:30, VANS office, 1113 Marginal Road
Wolfville – September 25, 7:30 to 8:30, Irving Centre 32 University Ave.

Location
All installations are to be located in Kings County, Nova Scotia and are to be accessible to the public.  If on private land the artist must seek written approval of the landowner.

Support – Fees to artist based on CARFAC guidelines.

Submissions
This is a visual art project and all media is welcome.  Installations are to be temporary. Artwork is to be completed and installed by May 25 and removed after October 30, 2018.

Submit
1. Completion of the attached « Installation Submission » form,
2. Examples of 3 to 10 related artworks,
3. Current CV no more that 3 pages

Proposal will be juried on the following criteria maximum 30 points ;

1. visual impact 10 points,
2. relationship to the concept 5 points,
3. relationship to the location 7 points,
4. viability of completion 5 points,
5. artists relationship to Kings County 3 points.

Email submissions to uncommoncommonart [arobas] gmail [point] com, Subject 2019 submission

https://uncommoncommonart.us12.list-manage.com/track/click?u=11b8ec700a7aac5a08c4bfcfe&id=689ea413aa&e=51981a64fe

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Deadline for Winifred Shantz Award is September 24 !

Are you an emerging ceramic artist ? Do you want to develop your artistic practice ? We have an opportunity for you !

The Canadian Clay & Glass Gallery is calling for submissions to the 2018 Winifred Shantz Award for Ceramics. In order to be considered, applications for the award must be received electronically by Monday, September 24, 2018.

This prestigious national award allows practising early career ceramic artists to undertake a period of independent research, or other activities that advance their artistic and professional practice. The winner of the Award will receive $10,000. The selection is made by a jury comprised of respected contemporary ceramic artists and other arts professionals. The winner will be celebrated and the award presented at a ceremony in Waterloo, Ontario on Saturday, December 1, 2018.

To be eligible for the Winifred Shantz Award for Ceramics, artists must be Canadian citizens or have Permanent Resident status. They must have developed skills through training and/or practice in the field (not necessarily in academic institutions) and be recognized by other artists working in the same artistic tradition. Successful candidates seek payment for their work and actively practice their art. All applicants have maintained a professional practice for no more than 10 years prior to the date of application.

Application Guidelines :
To download the complete guidelines for the Winifred Shantz Award for Ceramics, visit www.theclayandglass.ca/awards.

About the Awards :
The Winifred Shantz Award for Ceramics is supported by The Keith and Winifred Shantz Fund for the Arts, held at The Kitchener Waterloo Community Foundation.

Past recipients of the award truly represent the best of the emerging ceramic artists in Canada. Zimra Beiner of Toronto, Ontario was the winner of the 2017 Winifred Shantz Award for Ceramics.

Image : The Weight of Things, 2017. Zimra Beiner, winner of the 2017 Winifred Shantz Award for Ceramics.

Contact Information :
For additional information, contact Sheila McMath, Curator at 519-746-1882 ext. 230 or curator [arobas] theclayandglass [point] ca

Canadian Clay & Glass Gallery
Galerie canadienne de la céramique et du verre
25 Caroline Street North
Waterloo, Ontario N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space ; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes : curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard ; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email : gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading : AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include :

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10) ; OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission : a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to :

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

NYC Open Call 2019-20
Accepting applications : October 1-31, 2018

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA

www.apexart.org

apexart is accepting exhibition proposals for its NYC Open Call from October 1-31, 2018. Three winning proposals will be presented at apexart’s NYC space as part of its 2019-20 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online.

The submission process
Proposals should describe focused, idea-driven, original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and must be submitted in English. Jurors rate proposals based on their content and the organizer’s ability to communicate, rather than by familiar names or past accomplishments.

The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowd-sourced voting system allows many jurors to individually review a subset of proposals. An international jury composed of 300+ individuals from a wide variety of professional backgrounds will rate the proposals. Proposals are made anonymous and randomized to make sure each receives the same consideration. apexart does not influence the results of the jury.

The results
The submitters of the three highest-ranked proposals each receive an exhibition budget of up to USD 10,000 and work closely with the apexart team to turn their ideas into apexart exhibitions. Exhibition organizers are expected and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into compact, focused, noteworthy exhibitions. It is interesting to note how prescient our jurors have been, showing an extreme ability to forecast relevant exhibition themes and topics.

To submit an exhibition proposal, visit apexart.org/opencalls.php between October 1-31, 2018.

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Appel à candidature : Horizons « Arts-Nature » en Sancy 2019, Massif du Sancy, France

Horizons « Arts-Nature » en Sancy, programmé du 15 juin au 22 septembre 2019, est la treizième édition d’un événement d’art contemporain qui puise son originalité dans l’inscription de 10 œuvres plastiques éphémères réalisées, en pleine nature, spécifiquement pour le Massif du Sancy (Puy-de-Dôme), cadre grandiose entre lacs, volcans et eaux tortueuses, au sein des volcans d’Auvergne.

Rémunération artistique : montant de 8 000 € (comprenant la conception, le transport des matériaux, la réalisation, l’installation et le démontage de l’œuvre, les déplacements, la restauration et l’hébergement des artistes sélectionnés).

L’événement est ouvert à tous les artistes sans limite d’âge, et aux jeunes talents (Diplômés depuis moins de 2 ans).

Nombre de candidats sélectionnés : 10

Date limite de réception des candidatures le 12/11/2018 à 17h

Dossier numérique uniquement à adresser par WeTransfer à : candidature-horizons [arobas] sancy [point] com

Pour une présentation complète de l’événement et télécharger l’appel à candidature et les fiches descriptives des sites : www.horizons-sancy.com

Date limite pour envoi des candidatures : Lundi 12 novembre 2018.

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International call : SpallArt Prize Salzburg

Application deadline : October 14, 2018

Salzburger Kunstverein
Künstlerhaus
Hellbrunner Straße 3
5020 Salzburg
Austria
Hours : Tuesday–Sunday 12–7pm

T +43 662 8422940
F +43 662 84229422
office [arobas] salzburger-kunstverein [point] at

www.salzburger-kunstverein.at
Facebook

Sponsor : SpallArt Collection
Administered by the Salzburger Kunstverein, Austria
Director : Séamus Kealy

The Salzburger Kunstverein announces the SpallArt Prize Salzburg. This international award for excellence in contemporary art is a rotating prize. For the years 2019 to 2021, the focus will be on contemporary photography.

Sponsored by SpallArt, the SpallArt Prize Salzburg consists of EUR 4,000 and a residency at the Salzburger Kunstverein.

Applicants must be practising artists who work with photography and who have a signficiant professional practise (ie. exhibitions in contemporary art institutions). Applications must be accompanied by a recommendation from a recognized art professional (professors, artists, art critics or curators / directors of museums, galleries, Kunstvereine, or other public art institutions). A one page recommendation form and all application material may be found here.

Applications without recommendations will not be reviewed. The present jury is Karin Peyker (Artist-Photographer, Board Member, Salzburger Kunstverein), Andrew Phelps (Artist-Photographer, Board Member, Fotohof), and Nicolaus Schafhausen (Director, Kunsthalle Wien).

The winning candidate will be offered a one month residency at the Salzburger Kunstverein as well as the EUR 4,000 prize. A limited edition of an agreed photograph will be provided to the Salzburger Kunstverein by the successful artist (costs borne by the SKV).

Deadline for submissions : October 14, midnight Central European Time, 2018. Only the successful candidate will be contacted.

Applications (in German or English) should include as a single word or pdf document (please do not send multiple documents nor exceed the below criteria) by email to info [arobas] salzburger-kunstverein [point] at (subject line : SpallArt Prize Salzburg 2019) in the following format :

1. One page cover letter with contact details and any short description of artwork.
2. Two page CV listing exhibitions.
3. Portfolio : Up to five pages of images of recent work. 1 or 2 photos per page recommended. Titles, medium, dates included. Choose your best work. A sample page is available on the website.
4. Completed recommendation form (may be sent separately by either party, and does not need to be combined into a single document as above material)

By post :

SpallArt Prize Salzburg
Salzburger Kunstverein
Hellbrunnerstrasse 3
5020 Salzburg
Austria

Queries may be directed to the addresses above. Please note that materials will not be returned. Please do not send original materials, DVDs, CDs or .mov files. Only word or pdf documents or printed materials will be reviewed. Please use the available Recommendation Form.

About SpallArt
The private art collection SpallArt arose from Andra Spallart’s enthusiasm for the diversity of possibilities that photography uses to obstruct, deny and challenge our perception. Andra Spallart first acquired contemporary photography and video in the end1980s. The collection commenced with a focus on contemporary Austrian photography and has broadened to a European and international focus. Since 2011, the collection has increased its presence in the public eye through various publications and exhibitions ; for example, Andra Spallart has presented curated exhibitions at the Foto-Raum (www.foto-raum.at) in Vienna. After moving to Salzburg the collection thrives to this day. Temporary pop-up exhibitions at the Foto-Raum’s depot are shown under the title “Open Space,” regularly conveying a sense of the collection’s breadth of photographic themes. The entire collection is also presented online.

About the Salzburger Kunstverein
The SpallArt Prize Salzburg is administered by the Salzburger Kunstverein. Founded in 1844, the Salzburger Kunstverein is a long-running and leading contemporary art organisation specialising in contemporary art. It is located is Salzbur, Austria, and is housed in the Künstlerhaus, built in 1885. The Salzburger Kunstverein organises about twelve exhibitions of international and Austrian artists annually, and generates discourse and other relevant programming through its lectures, residencies and screening programs. The Director since January 2014 is Séamus Kealy.

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European Media Art Festival
Festival : 24 – 28 April 2019
Exhibition : 24 April – 26 May 2019

www.emaf.de

CALL FOR ENTRIES

WE INVITE ALL MEDIA ARTISTS AND FILMMAKERS TO SUBMIT THEIR CURRENT WORK FOR THE EMAF 2019 BY 16 NOVEMBER 2018 !

Films, videos, installations and performance projects or expanded
media works – we look forward to receiving your entries for the
32nd European Media Art Festival 2019 !

Every year, EMAF offers visitors a current overview of experimental
films, installations, performances and new digital formats, ranging
from personal and political subjects or formal experiments to
provocative statements from the pulsating area of « Media Art and
Society ». The festival sees itself as a place of experimentation and
as a lab where extraordinary works, experiments and ventures are
created and presented.

At the festival, two juries will select the winners of the « EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik », the « Newcomer Award », the
« Dialog Award » given by the German Ministry of Foreign Affairs and the
« EMAF Award » for a trend-setting work in Media Art.

 

European Media Art Festival

EMAF is one of the most influential forums of international Media Art.
As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries, scientists
and students, the festival has a great impact on the topics and
aesthetics of Media Art.

The 32nd EMAF will take place in Osnabrück, Germany,
from 24 to 28 April 2019.

We warmly invite you to submit your projects and works !

Please use the online forms to submit all your entries by
16 November 2018 at the latest.

MORE INFORMATION AND THE SUBMISSION DOCUMENTS ARE
AVAILABLE AT www.emaf.de

Contact :
European Media Art Festival
Lohstraße 45 a
D-49074 Osnabrueck

phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
e-mail info(at)emaf.de
http://www.emaf.de

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Open call for 18th Media Art Biennale WRO 2019 : Human Aspect

WRO Art Center
Widok 7
50-052 Wrocław
Poland

T +48 71 343 32 40

opencall.wrocenter.pl

The program is open to various forms of expression and communication applying the artistic potential of new media and completed after January 1, 2017.

Submissions deadline : November 15, 2018
Opening events of WRO 2019 : May 15-19, 2019

WRO 2019 : Human Aspect
Structures of continually increasing capacities, artificial intelligence environments, power and knowledge which trigger self-propelling relationships within vast networks, natural and artificial lives, and non-human cognitive perspectives locate the human aspect in novel contexts. In how far is the human aspect subject to technology ? To what degree and from what viewpoint is the human aspect autonomous, unpredictable, faulty, creative ?

WRO Biennale : about
The WRO Media Art Biennale is the major forum for media art in Poland and one of the leading international contemporary art events in Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms created using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories, and forming a critical perspective of emerging issues in culture, art, society, technology, and humanities.

Featuring works of over 120 artists, the previous edition of the Biennale—WRO 2017 : Draft Systems—was held at 17 different venues across the city of Wroclaw : museums, galleries, department stores, historical spaces—both abandoned and restored—and various public spaces. The main program of the 2017 WRO Biennale was followed by two large exhibitions in Warsaw, and an intensive WRO on Tour program of traveling screenings. The exhibitions, concerts, performances, video screenings, and conferences were attended by over 100,000 visitors.

The WRO 2017 catalogue is available online here : http://wro2017.wrocenter.pl/en/catalogue/

Contact
info [arobas] wrocenter [point] pl ; T : +48 71 343 32 40

Program director : Viola Krajewska
Artistic director : Piotr Krajewski

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Artists’ Association MUU :
PERFORMANCE VOYAGE 8
A Series of international Video Performances

Theme :
Code : LGBT+

Application deadline : 20 October 2018

Artists’ Association MUU invites artists to participate in Performance Voyage 8, a collection of video performances, and to explore the passion of the LGBT+ community, existing regardless of historical times, geographical location, political system or tradition, universally longing for acceptance and acknowledgement.

The relentless battle for human rights has survived violence and persecution, and the impetuous passion has broken the silence, but is it enough ?

PV8 open call mainly focuses on LGBT+ but invites all artists.

The open call for the Performance Voyage 8 selection is for recent video works, preferably 1–5 minutes in duration (max. 10 min.). Only submit edited footage – unedited raw footage will be rejected.

The videos will be showcased as a compilation on a worldwide tour in screening events. The compilation will be presented worldwide in 2019. Note : no videos will be installed or exhibited separately during the tour.

The jury will be announced later.

Rear more HERE

Online application form HERE

The maximum allowed duration of the videos is 10 minutes. Each submission must include the name of the artist, the title of the performance, the duration of the video and, where appropriate, also information about where, how and when the original performance took place.

Selected artists will be contacted by email late 2018. We will answer all the applicants.

Performance Voyage 8 theme by : Valentas Strolys (Pride House), Marianne Fincke ja Timo Soppela (MUU)

Inquiries : muugalleria(a)muu.fi
www.muu.fi

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CONCOURS INTERNATIONAL D’ARCHITECTURE
La Chartreuse de Neuville
(Hauts-de-France)
Date limite d’inscription : 2 octobre

La Chartreuse de Neuville, en partenariat avec la Fondation d’entreprise Wilmotte, lance un concours international d’architecture pour l’extension d’une partie de ses bâtiments. Successivement monastère, communauté d’artistes, refuge pour exilés de guerre, asile psychiatrique, la Chartreuse est depuis 2016 Centre culturel de rencontre, et nécessite donc des équipements complémentaires pour assurer sa mission d’innovation sociétale et artistique.

La limite de dépôt des fichiers est fixée au mardi 2 octobre à 18h (heure française).

https://www.lachartreusedeneuville.org/le-concours-d-architecture.html

 

 

 

 

4. résidences

CALL/2019 Bonnie McComb Kreye Studio Residency, Victoria, BC/Nov 1

The Bonnie McComb Kreye Studio Residency, which originated in 2016 in Victoria , BC, is a partnership of the Kreye family and Vancouver Island School of Art. Artists have the use of a private 30 sq. m. garden studio for a residency of 2 months (studio only) or 1 month (studio with accommodation). The residency is open to artists working in all media.
Opportunities are available for artists to give talks and workshops at VISA and works will be included in a January 2019 exhibition. As well, The Ministry of Casual Living will offer possibilities for exhibition of work.

2019 Residencies Dates (Deadline : Nov 1, 2018)
January – February (studio)
March – April (studio)
May (studio and accommodation)
June (studio and accommodation)
Sept – Oct (studio)
Nov – Dec (studio)
For application information :
bonniemccombkreye.com
or contact

Donald Kreye
bmkresidency [arobas] gmail [point] com
IG @bmkresidency

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RÉSIDENCES D’ARTISTES DU CANADA ET DE L’ÉTRANGER
L’Atelier Circulaire remet gracieusement des résidences d’un mois à des artistes professionnels de partout à travers le pays et le monde.  La sélection des lauréats est faite par un jury renouvelé annuellement et composé de 3 personnalités du milieu des arts visuels et 2 membres de l’Atelier Circulaire.

Lors de leur résidence, les artistes de passage dans notre centre de production sont invités à présenter leur travail aux membres et au public de l’atelier. Ces rencontres sont le lieu d’échanges riches entre les artistes et le public qui découvre chaque fois une pratique singulière.

Date limite de soumission : 31 octobre de chaque année
Période de résidence : Avril à mars de l’année suivante
(Ex : Soumission jusqu’en novembre 2018 pour résidence entre avril 2019 et mars 2020)

Consulter l’appel de dossier Résidence d’artiste. (pdf)

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CALL FOR PROPOSALS : 2019 Artist in Residence Program
Research and Production in Animation
Opening date : August 13, 2018
Deadline : October 5, 2018
Details : www.tais.ca/events/call-for-proposals-residency-program-2019

FOR DETAILS, CLICK HERE : http://tais.ca/events/call-for-proposals-
residency-program-2019/

This program supports research and production of new animated work
by artists through a combination of funding and in-kind resources.

TAIS is seeking ONE (1) Canadian artist and ONE (1) International
artist to each engage in self-directed work, towards the completion of a
new independent animated film or video. This residency comes with a
combination of monetary funding and in-kind use of studio space,
equipment and resources at TAIS Studios.

CALL FOR PROPOSALS : Studio Production Support Program
Opening date : September 14, 2018
Deadline October 15th, 2018
Details : www.tais.ca/studio-production-support

TAIS SPS program directly supports new animation production, offering
significantly reduced studio booking rates that come with all production
equipment included.

FOR DETAILS, CLICK HERE : www.tais.ca/studio-production-support
Deadlines for this program will occur quarterly (4-times a year).

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

 

5. art public

CALL TO ARTISTS FOR EXPRESSION OF INTEREST :
NEW ART and LANDSCAPE COMMISSION
ON TORONTO’S WATERFRONT…INSPIRED BY TERRY FOX

INVITATION
Legacy Art Project Toronto is inviting Canadian artists to submit an expression of interest for a permanent public art commission in a landmark location on Toronto’s Waterfront. The Legacy Art Project Toronto…Inspired by Terry Fox is a public art concept that is realized as a fully integrated, art-led landscape. It will become a gathering place which embraces the key concepts of innovation, perseverance, community engagement, interactivity and hope, which Terry Fox exemplified.

In July 2018, Toronto City Council approved allocation of the downtown waterfront site located between the Music Garden and the Spadina Wetlands for Legacy Art Project Toronto…Inspired by Terry Fox. The footprint of this art-led landscape commission will occupy approximately 1/3-1/2 of the available open green space on the identified waterfront site (~1440m2 – 2160m2) and will be synergistic with the existing landscapes on either side of the site, becoming part of a neighbourhood with numerous existing public artworks.

VISION
Legacy Art Project Toronto is creating a public space which pays tribute to the spirit of altruism, selflessness, courage, determination and action that Terry Fox embodied. Rooted in the legacy of Terry Fox’s power to inspire, this project will honour our collective past and look towards our shared future. Terry Fox’s mother always portrayed Terry as “an ordinary boy who did something extraordinary” and his legacy points to every person’s capacity to do something extraordinary in their own lives.

While there are many powerful, figurative representations of Terry across Canada, this project is envisioned differently, looking to the future, not the past, looking at the collective rather than the individual, and aiming to inspire all visitors with the spirit and ideals that drove Terry on his quest to demonstrate that “Anything is possible if you try.”

The art and landscape commission will create a setting to ignite passion, inspire action and generate impact. A journey through the site will engage and inspire visitors to ask themselves what extraordinary thing they can do – a question relevant to Canadians, present and future.

SELECTION PROCESS
Please note that submissions to this Call must come from Artists and that it is expected that the Artist will be the project lead (both conceptually and administratively) for this collaboration. All Artists shortlisted to prepare proposals must collaborate with a Landscape Architect who will support realization of the artistic concept with landscape integration, structure and material. Landscape Architects must be licensed to practice in the province of Ontario under the Canadian Society of Landscape Architects Full Reciprocity Agreement. Artists who have a preferred Landscape Architect collaborator must identify this individual or firm in this submission, and confirm their qualifications.

It is not expected that Landscape Architects are exclusive at this stage. Artists who do not have a preferred Landscape Architect collaborator must indicate this in their submission and Legacy Art Project Toronto’s art consultant will assist with identifying an appropriate collaborator.

Shortlisted artists will be asked to develop proposals that can be scaled to both ends of the fundraising objective ; the art and landscape commission will be between $600,000 and $1,200,000 CDN (inclusive of HST and all associated costs, including professional fees).

The selection process and project implementation will be facilitated by Rebecca Carbin, Art + Public UnLtd.

Phase One : Expressions of Interest (please see submission requirements below)

Submission deadline : October 8th, 5PM

Phase Two : A shortlist of three to five artists will receive a Request for Proposals and an honorarium to develop an art and landscape concept for the site.

Artists who have not identified a Landscape Architect as part of their team in Phase One will be assisted in identifying a potential Landscape Architect with whom to collaborate on this project and develop a proposal for Phase Two.

The same jury, comprised of representatives of the project team, stakeholders and independent experts will select both the short list and the winning proposal.

The contract will be awarded by January 2019 and project initiation is anticipated before July 2020.

BACKGROUND
When Terry Fox reached Toronto in July 1980, thousands lined the streets and Nathan Philips Square to cheer him on. The love and support Terry received in Toronto was a turning point for the momentum of the Marathon of Hope and catapulted its fundraising for a cure to cancer. Terry’s parents (and key community members) had long hoped that a permanent tribute to Terry would be established in Toronto to both commemorate his run and recognize his unparalleled contribution to Canada. Terry’s selfless pursuit of a cure for cancer has energized countless others around the globe to “dream big”, to discover, innovate and persevere over the past 38 years.

Legacy Art Project Toronto and its working group include diverse members of Toronto’s community from business and civic leaders to philanthropists, planners, architects and dedicated volunteers. For more information about the Legacy Art Project…inspired by Terry Fox, please see background and news at terryfoxlegacyproject.com.

SUBMISSIONS REQUIREMENTS
Canadian artists are invited to submit the following, as a single PDF package by email :

Artist Statement outlining interest in project, relevant experience, and general artistic approach to landscape collaboration. (maximum 1 page .pdf)
Artist CV
Maximum eight (8) images of work. Image files should be titled with image number, name of artist and title of artwork (.jpg format only)
Image Information Sheet (.pdf) that describes each image with : number, name of artist, title, date, materials and dimensions
NOTE : Artists with preferred Landscape Architecture collaborators must identify this, confirm qualifications and include CV in their package.
Submissions must be received by October 8th 2018, 5PM

Email submissions to : rebecca [point] carbin [arobas] artpluspublic [point] com
Please use subject line : LAPT Call to Artists (must not exceed 10MB total size).

Questions should be emailed to rebecca [point] carbin [arobas] artpluspublic [point] com, by October 1st, 5PM

www.artpluspublic.com

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Call for Proposals
Artist Design for Park Sculpture
Burnet Park
Town of Oakville

Deadline : October 30, 2018 Midnight. EST
Artist Fee : $4,000 CAD (maximum)

The Town of Oakville invites professional and emerging artists to submit proposals to design a public artwork at Burnet Park to commemorate Oakville’s early Black history.

The final artwork will be a site specific sculpture that incorporates local lake stones. The work will be fabricated and installed by Town staff in a flat green park area approximately 7 x 7 metres.

Eligible artists will be emerging and/or professional Canadian artists with outdoor, installation or public art experience. This call is open to national artists, however preference will be given to artists living within the Greater Toronto Area community. Artists with demonstrated connections to Oakville’s Black history will be given priority.

Burnet Park is located at the corner of Kerr and Burnet Streets. The town has recovered lake stones from the foundation of a local property with historic associations to Oakville’s early Black history. These lake stones are to be integrated into the final artwork.

Proposals will be assessed based on artistic merit, relevance of the proposed artwork to the site and demonstrated capacity to complete the project.

Submission requirements :

Application form (Download here).
Artist curriculum vitae (maximum 3 pages).
Proposal and design. A project description outlining your experience, your approach to incorporating the lake stones into the creation of the artwork, a project plan/timeline, and a preliminary budget (maximum 2 pages). 5 images maximum.
Artwork/portfolio. A maximum of 5 images of your artwork related to this project.
References.
Submissions accepted by email to : public [point] art [arobas] oakville [point] ca

Only one submission per artist will be accepted.

Artist interviews may be scheduled.

Only selected artists will be contacted.

Download the Application document here.

Project timeline :

Submission Deadline : October 30, 2018 EST, Midnight
Artist Notification : December 2018
Installation Project Completion and Public Launch : Spring/Summer 2019

For more information contact : Tonia Di Risio, Program Supervisor – Culture, 905-845-6601 ext. 4614 or email : public [point] art [arobas] oakville [point] ca

Visit oakville.ca for information about arts and culture in Oakville.

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CALL FOR PROPOSALS :
TORONTO SCULPTURE GARDEN
115 King Street East, Toronto

Deadline for proposals : November 5, 2018
Installation Date : May – September, 2019

Since opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG) commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of Toronto park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until 2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and the Louis L. Odette family, whose non-profit L.L.O. Sculpture Garden Foundation funded and administered the exhibitions. Under the direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to work experimentally in public space, explore issues of scale and materials, and engage with the local community as well as visitors to the neighbourhood. For some, the expansion of their practice beyond the studio led to major public artworks elsewhere.

Now managed by the City of Toronto’s Arts & Culture Services (part of Economic Development & Culture), the TSG will host two projects per year. We are currently inviting proposals from artists for the Spring 2019 installation.

The successful proposal will be selected by the TSG Selection Panel, which will meet in November 2018. Preference will be given to new work that responds to the site ; only in exceptional cases will existing work be considered.

Budget : $30,000.00 CAD (+HST), which includes all artists’ fees, materials, installation and removal, transportation, insurance, and permits.

General Proposal Requirements :

Drawing(s) showing dimensions and materials
Plan showing the location of the work on the site
Brief description of your project
Budget outline showing critical costs
Annotated images of the proposal and any relevant previous work
CV / Biography
For detailed information about proposal and submission requirements, please visit www.toronto.ca/publicartcompetitions

Contact :
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
416.395.0249

Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON, M5H 2N2

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EOI : Kelowna Community Health & Services Centre

City of Kelowna Public Art Program
Deadline : September 28

Professional artists and artist-led teams are invited to submit expressions of interest and qualifications for a site-specific artwork to be located at the Kelowna Community Health & Services Centre (KCHSC) within Kelowna’s downtown.

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6. pour commissaires

Off Screen/LIVE & Guest Programmer Submissions
Images is currently accepting entries for OFF Screen, Guest Curator, ON Screen and ON Screen for STUDENTS ! OFF Screen include gallery installations and live performances. Guest Curator includes curatorial proposals for both in cinema programs and gallery installations, sections of our festival. ON Screen includes both feature length and short moving image works that screen in cinema. more details : https://www.imagesfestival.com/submissions/

Deadline : September 29

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APPEL DE RÉSIDENCE DE RECHERCHE POUR COMMISSAIRE ET CHERCHEUR INDÉPENDANT À BROOKLYN (NY)

DATE DE TOMBÉE : 15 NOVEMBRE 2018
RÉSIDENCE : AVRIL à MI-MAI 2019
Le Centre CLARK est heureux d’annoncer le sixième appel de résidence de recherche destinée à des commissaires et chercheurs indépendants à New York. Rendue possible grâce au soutien du Conseil des arts de Montréal, cette résidence de six semaines est réalisée en partenariat avec l’organisme Art in General dont les locaux sont situés à Dumbo, Brooklyn (www.artingeneral.org).

Art in General est un organisme new-yorkais dont le mandat est d’accompagner les artistes et commissaires dans la recherche, la production et la présentation de nouvelles œuvres à travers différents programmes dont les résidences, les partenariats internationaux, etc.

Le programme de résidence d’Art in General a été mis en place en 1994 et se dédie à la promotion des pratiques artistiques critiques tout en offrant des opportunités de recherche pour les commissaires. Les résidents sont intégrés au sein de l’institution, menant leur recherche dans la ville de New York et travaillant côte à côte avec l’équipe d’Art in General, les artistes et une plus large communauté.

La personne choisie se verra attribuer un espace de travail dans les bureaux d’Art in General. Elle sera conviée à des événements publics et privés afin de l’introduire à la communauté new-yorkaise, incluant des vernissages, des conférences d’artistes et des rencontres avec des professionnels du milieu des arts. Une aide additionnelle sur le plan commissarial et organisationnel sera offerte par l’équipe d’Art in General afin que le ou la résident.e puisse tirer le maximum de ce séjour et atteigne ses objectifs de recherche.

Chaque résidence est accompagnée de :
– 1 250 $ CAN en cachet de recherche
– 1 250 $ CAN pour les per diem
– 500 $ CAN de frais de déplacement
– 3000 $ CAN pour l’hébergement

* La personne choisie sera responsable de trouver son hébergement.

Date disponible de résidence (six semaines) : AVRIL à la MI-MAI 2019
Une rencontre avec le public montréalais est prévue à la suite de cette résidence.

Merci de nous transmettre en français ou en anglais :
– une lettre d’intention de recherche d’un maximum de 500 mots
– un CV
– Une sélection d’images (10 max) et de textes (communiqués, catalogues pdf, etc.) de projets déjà commissariés.

Envoyez vos propositions par courriel : administration [arobas] clarkplaza [point] org

* Les candidat(e)s doivent être domicilié(e)s à Montréal.

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Executive Director

Art Gallery of Southwestern Manitoba, Brandon
Deadline : September 24

Reporting to the Board of Directors, the successful candidate will oversee the vision, direction, and development of exhibitions, education, and community programming, prepare and report on the annual budget, and provide energetic leadership for the gallery.

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Editorial Residencies

Canadian Art is committed to mentoring the next generation of art writers in Canada. We are pleased to announce the creation of a new mentorship program, which takes the place of our existing summer residency and editorial internship.

The Canadian Art Editorial Mentorship is a national quarterly program for a current or recent undergraduate, graduate or other post-secondary student, or equivalent experience,* with an interest in developing expertise in the realm of professional art-magazine publishing. Experience will be gained in writing, editing, proofreading, layout, image research and digital initiatives.

The Canadian Art Editorial Mentorship is an 11-week, full-time residency in Canadian Art’s office located in downtown Toronto. Applications are now open for the fall session, commencing in September, and the winter session, commencing in November 2018. Residents will be paid a $10,000 honorarium, and are responsible for arranging their own travel and accommodations.

Dates

Winter : December 3 to March 1

Application deadline : Monday, October 8, 9:00 a.m. EST

To apply, submit a writing sample on an art-related topic (maximum 1000 words), a cover letter and a one-page CV (PDFs only) to mentorship [arobas] canadianart [point] ca with the subject line “Editorial Mentorship, Fall” or “Editorial Mentorship, Winter,” depending on the session to which you are applying. Your writing sample should take the form of a review, profile or short essay (no Q&A-style interviews). Successful writing samples will be opinionated, provocative and original, and will reflect Canadian Art’s commitment to intelligent, accessible prose that connects contemporary art to wider ideas, culture and politics. Before submitting, we encourage you to become familiar with our editorial vision and contributor guidelines.

* As defined by graduation within two years of the Editorial Mentorship period. For questions about equivalent experience, please contact us at mentorship [arobas] canadianart [point] ca

https://canadianart.ca/editorial-residency/

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The Aboriginal Curatorial Collective / Collectif des commissaires autochtones (ACC-CCA) est fier d’annoncer le 8ième Symposium National des Artistes et Commissaires Autochtones qui aura lieu à Halifax, NS, sur le territoire Mi’kmaq, du 10 au 13 octobre 2018. Ces 4 jours de conférences d’artistes, discussions, présentations et célébrations artistiques rassemblera des représentant.es de partout au Canada et à travers le monde dans une région locale afin d’explorer, de créer et de discuter de tout ce qui touche aux arts autochtones.

ACC/CCA | Toronto Office, 414-401 Richmond St W., www.acc-cca.com,
Toronto, M5V 3A8 Canada (416)559-2178