Karen Spencerenveloping self i smell memory, à la Galerie Sans Nom

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie Sans Nom (Moncton)

Karen Spencer – enveloping self i smell memory
Jean-François CaissyExposition agricole
Kevin MelansonAccumulations
Emma DelaneyTo the Old House
du 16 novembre au 14 décembre 2018
vernissage: 16 novembre à 17h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Stephanie De Couto Costa en résidence
du 14 au 27 novembre 2018
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Elisabeth MarierLe temps noué
du 8 novembre 2018 au 12 janvier 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean/

Le Labo (Toronto)

Lise Beaudry, Louise Bourque, D. Taman Bradette, Daniel Cockburn, Marie Dauverné, Jacquelyn Hébert, Jean Marc Larivière, Maria Legault et Nadine ValcinLa troisième langue / The Third Tongue
Commissaire: Carolina Reis
du 4 octobre au 12 décembre 2018

Simon M. Benedict et Sonia RobertsonToronto’. Trialogue
commissaire: Guy Sioui Durand
du 7 septembre au 12 décembre 2018
une coprésentation Le Labo et le centre d’artistes YYZ Artists’ Outlet
en partenariat avec imagineNATIVE Film + Media Arts Festival et Charles Street Video

Jacquelyn HébertFrancophone-Hybride
film présenté le vendredi 7 décembre 2018 à 18h30
#140-401, rue Richmond, Ouest
Toronto, ON
www.lelabo.ca

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Candace LipischakDéterré
du 27 septembre au 24 novembre 2018
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Exposition internationale d’estampe numérique, 13e éditionJ. Aird-Bélanger, A. Asselin, N. Blundell, D. Collet, P. Csaba, L. Csízy, L. Daigle, M. Des Aulniers, E. Dupond, A. Dworzak-Subocz, M. Dziomdziora,  L. Finet,  P. Franzini, O. Golub,  J. Graham, S. Hanji, G. Kells, I. Kobayashi, J. Lafrenière, A. Lakoma, D. Lamontagne, D. Leclerc, M. Mandeep Singh, L. Mercure, L. Morrissey, J. Muscat, M. Palka, J. Parker, G. Pavlova, O. Petca, M. Périat, C. Perrichot, H. Pouillon, I. Retkowska, R. Robesco, L. St-Jacques, S. Swinimer, G. Vallée, J.M. Van Hees, R. Kempen, M. Vàradiovà, M. Wagner, P. Walty
Commissaire: Henriette Ethier
Du 9 novembre au 11 décembre 2018
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

Maggie Schmidt
du 10 octobre au 24 novembre 2018
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Olivia BoudreauScènes et séquences
Commissaire : Penelope Smart
Présentée dans le cadre du volet Arts médiatiques (VAM) du Festival international du cinéma francophone en Acadie (FICFA)
du 17 octobre au 16 décembre 2018
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Stéphanie MorrissetteFable du déclin // Fable of the decline
du 10 octobre au 5 décembre 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Le nouveau Louvre
du 24 novembre au 22 décembre 2018
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Résidence dans la cuisine VIVA! – Viva Art Action – Montréal – 30 novembre
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier
Atelier Presse Papier – Concours livre d’Artiste – 1er mars 2019
Centre de diffusion Presse Papier – Trois-Rivières – 15 mars 2019
DARE-DARE – Montréal – 15 décembre
Langage Plus – Alma – 31 janvier
Culture Trois-Rivières – 30 janvier 2019
Prix Rideau 2019 – 7 décembre
Maison des artistes visuels – St-Boniface – en cours
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Hamilton Artists Inc. – 15 décembre (multiples appels)
Rendezvous With Madness Festival – Toronto – 19 décembre
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

FILE – Electronic Language International Festival – Brésil – 30 novembre
International art exhibition for new technology – Ghent, Belgique – 31 mars 2019
Lih Pao 4th International Sculpture Biennial Awards – Taipei – 31 décembre
European Media Art Festival – Osnabrueck – 25 novembre

4. résidences

School of the Photographic Arts – Ottawa – 7 décembre
Compass Live Art – Leeds, Angleterre – 30 novembre
Résidence « Thereval, nouveau territoire, cherche identité » – FRance – 19 janvier 2019
Odyssée 2019 – France – 17 décembre
Naked State – Bare Oaks Family Naturist Park – 15 décembre
Usine Utopik – Tessy Bocage – 16 novembre
Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq – 15 avril 2019
Kingsbrae International Residence for the Arts – St Andrews – 15 décembre
Centre Sagamie – Micro-résidence – Alma – 16 novembre
Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 1er décembre
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

5. art public

EXMURO arts publics – Québec – 10 décembre
Keltic Development – Richmond – 6 décembre

6. pour commissaires

Re–Directing: East Curatorial Residency and Seminar “Designing Futures” – Varsovie, Pologne – 6 janvier 2019
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier
Inter art actuel – appel à textes – 7 janvier 2019
Durham Art Gallery – Artistic Program Director – 31 décembre
Director of Programming – Tangled Art + Disability, Toronto – 16 novembre
Le Lobe – Chicoutimi – 30 novembre
Est-Nord-Est – Résidence d’auteur-e-s canadien-ne-s – 1er décembre

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Appel de dossiers: Résidence dans la cuisine VIVA! l

Date limite : vendredi 30 novembre 2018

Depuis la première édition de VIVA! Art Action en 2006, la cuisine VIVA! a toujours été au cœur de la programmation du festival. Cette plateforme inédite se manifeste aujourd’hui sous la forme d’une résidence artistique de trois semaines, offrant à un.e artiste ou à un collectif d’artistes la possibilité d’intégrer sa pratique en performance contemporaine à un service communautaire opérationnel. La cuisine VIVA! propose ainsi une expérience à la fois artistique et gustative aux artistes participant.e.s, à l’équipe du festival et au grand public.

L’artiste ou le collectif en résidence dans la cuisine VIVA! sera responsable de la plateforme et teintera de sa pratique artistique le menu, la préparation ou le service des repas. Lors des éditions précédentes, certain.e.s artistes ont profité de leur présence en cuisine pour construire une seule et unique performance s’étalant sur la durée du festival, alors que d’autres ont proposé un service performatif, ou encore une approche relationnelle quant à la façon dont les invité.e.s partageaient ou consommaient les plats. Peu importe l’avenue empruntée, ces approches ont en commun de faire des repas et du contexte dans lequel ils sont partagés le point de rencontre du public avec l’œuvre.

VIVA! invite les artistes et les collectifs ayant une pratique performative en lien avec la nourriture (cuisine, service ou consommation) à soumettre une proposition dans le cadre de cette résidence d’artiste inédite.
Informations logistiques

Dans le cadre de la résidence, la tâche de l’artiste ou du collectif sélectionné.e sera de développer le menu, puis de préparer, produire et servir les repas pendant toute la durée du festival. Officiellement, le service dure une heure et une plage de 90 minutes est allouée au repas performatif, qui inaugure chaque jour la programmation quotidienne. Compter environ 150 convives par repas.

En plus des repas performatifs accessibles au public, des collations simples doivent être disponibles tout au long de la journée pour combler les petits (et gros) creux des artistes, de l’équipe et des bénévoles. L’artiste ou le collectif en résidence se verra allouer un petit montant pour organiser la cuisine et garnir le garde-manger d’ingrédients de base, en plus d’un budget quotidien pour acheter les aliments nécessaires à la préparation des repas. Il sera également de la responsabilité de l’artiste ou du collectif en résidence de participer à la recherche de commanditaires, avec le soutien du festival.

Un cachet de performance de 700$ (doublé dans le cas d’un duo ou d’un collectif) sera remis à l’artiste ou aux artistes en résidence, de même qu’un cachet de résidence et un honoraire quotidien pour le travail en cuisine. Une équipe sera également embauchée pour assister l’artiste ou le collectif pendant le festival, et des bénévoles aideront à faire la vaisselle.

Le dossier doit inclure :

– Une lettre d’intention expliquant votre intérêt pour la résidence dans la cuisine VIVA!, de même que vos expériences passées en lien avec cet appel
– Un bref texte sur votre démarche artistique
– Un CV (maximum trois pages)
– Un maximum de dix images et/ou vidéos (incluant une liste descriptive du matériel)

Les dossiers doivent être envoyés à : info [arobas] vivamontreal [point] org
(SVP inscrire « Cuisine VIVA! » comme objet du courriel)

•••••

Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.

•••••

CONCOURS – livre d’artiste
PRIX FRANCINE-TURCOTTE 2è éd.

Date limite:  1er mars 2019
Trois-Rivières, 1 novembre 2018 – L’Atelier Presse Papier présente le lancement officiel du concours livre d’artiste de la deuxième édition du Prix Francine-Turcotte.  Le but étant toujours de reconnaître, supporter et promouvoir le livre d’artiste comme œuvre à part entière.

INSCRIPTION:
Les règlements et le formulaire sont disponibles via notre site Web

suivre ce lien:  https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers/

Renseignements
Atelier Presse Papier
819.373.1980
presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

•••••

Appel de dossiers régulier
Date de tombée : le 15 mars de chaque année

Le Centre de diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifestent par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Une attention particulière sera portée aux dossiers qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects :

L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.

Le dossier de présentation doit inclure :

Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
De 10 à 15 reproductions numériques des œuvres (format JPG, maximum 1000 pixels de haut et/ou de large ; maximum 100 dpi)
Veuillez noter que les artistes choisis doivent attendre un minimum de 5 ans avant de refaire une demande d’exposition.

Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.

Les documents peuvent être envoyés par la poste ou par courrier électronique.

Les dossiers soumis ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe pré-affranchie soit incluse dans la demande.

Téléchargez le plan de la salle

 

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
(819) 373-1980

presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers/

•••••

APPEL À CANDIDATURES
programmation 2019-2020
15 novembre 2018 – 15 décembre 2018Afin de réaliser sa programmation artistique qui se déploiera du 1er avril 2019 au 31 mars 2020, DARE-DARE propose cette année un mode d’action par jumelage plutôt que le traditionnel appel à projets. Le centre est motivé par la prise de risque en création et souhaite voir émerger des œuvres/interventions inédites qui seraient le fruit de collaborations hybrides entre artistes et/ou chercheur.e.s de tous les horizons.

DUOLOGIE consiste à former des tandems originaux, pour dynamiser par ce jumelage et par la richesse de la rencontre la sensibilité et la singularité des approches de recherche mises en dialogue. Le comité formera les duos à partir des champs de recherche des candidat.e.s

Notre plan est clair : faire des cocktails explosifs et bouleversants de beauté, de finesse et d’intensité.

 

Dossier de candidature

–  Texte de démarche (1000 mots et moins)

–  Lettre de motivation à développer un projet d’art avec un.e partenaire inconnu.e  (500 mots et moins)

– Exemples de votre recherche/pratique, au choix : 10 images en format .jpg ET/OU vidéo de moins de 10 minutes ET/OU enregistrement sonore ET/OU brefs extraits textuels.

 

Envoyez le tout à : info [arobas] dare-dare [point] org

PRIÈRE DE NE PAS ENVOYER DE CV

PRIÈRE DE NE PAS ENVOYER DE PROJET

DATE LIMITE : 15 DÉCEMBRE (23h59)

un accusé de réception vous sera acheminé

•••••

Langage Plus

Alma, Québec

Programmation régulière
Appel de dossiers

Date limite : 31 janvier 2019, minuit

http://langageplus.com/programmation/appel-de-dossiers-programmation-reguliere.html

•••••

APPEL DE DOSSIERS 2020-2021
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2020-2021. Avec deux centres d’exposition, un volet en art public et différentes actions sur le territoire, CULTURE TROIS-RIVIÈRES travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.

Situé en plein coeur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières. Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.

Le Centre culturel Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques. Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). Considérant le caractère multidisciplinaire du lieu, les expositions ne peuvent occuper l’espace au centre de la salle.
Les photos et informations sur les salles d’exposition sont disponibles sur
notre site web : CULTUR3R.COM

Le dossier doit inclure :

Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle* avec description (10 à 15 images sur support numérique);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse;
Enveloppe suffisamment préaffranchie et pré-adressée pour le retour du dossier, s’il y a lieu.
* La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les oeuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis.

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2019

Pour information ou pour soumettre un dossier :

CULTURE TROIS-RIVIÈRES

1425, place de l’Hôtel-de-Ville, C.P. 368

Trois-Rivières, Québec, G9A 5H3

artsvisuelsc3 [arobas] v3r [point] net*

* Pour les dossiers de plus de 8 MO, utilisez We Transfer.

•••••

Appel de dossier

Achat d’estampes

pour les Prix RIDEAU 2019

Date limite : vendredi 7 décembre 2018 à midi

Les prix RIDEAU, qui soulignent la créativité et l’originalité en diffusion des arts de la scène, lancent un appel de dossier pour la sélection d’une édition de six (6) estampes identiques d’un artiste québécois.

Organisés par RIDEAU, l’Association professionnelle des diffuseurs de spectacles, les prix RIDEAU rendent hommage depuis 30 ans aux diffuseurs et artisans du spectacle qui font preuve d’imagination et d’audace dans la diffusion de leurs spectacles. La soirée des prix RIDEAU 2019 aura lieu en février prochain au Théâtre Capitole de Québec. Les six estampes identiques sélectionnées seront remises aux lauréats à cette occasion. Lors d’éditions précédentes, des estampes de Nancy Retallack-Lambert, Marc Séguin, Michel Beaucage, Francine Simonin, Paul Cloutier, Carmelle Martineau, Diane Fournier, Cynthia Dinan Mitchell, Ann McCall et Odette Théberge furent offertes.

Pour soumettre un dossier, veuillez envoyer les documents suivants à agentecoordination [arobas] rideau-inc [point] qc [point] ca avant midi le 7 décembre 2018. Seuls les dossiers électroniques seront acceptés. Le dossier doit comprendre :

une image numérique d’une œuvre récente dont six (6) copies identiques sont disponibles pour la vente (format JPEG, maximum 4 Mo);

le titre, les dimensions et la technique de réalisation de l’œuvre, ainsi que sa date de création;

un court texte de trois lignes décrivant le contexte de création de l’œuvre;

un curriculum vitae récent (maximum trois (3) pages).

Le format maximum de l’œuvre (dimension du papier) ne doit pas excéder 22 x 30 pouces (56 x 76 cm) et ne doit pas être inférieur à 11 x 15 pouces (28 x 38 cm). L’estampe soumise doit être en 2D et pouvoir facilement être encadrée.

Un maximum de trois œuvres différentes par artiste peut être soumis à l’appel.

La sélection de l’estampe se fera par un comité de sélection formé par RIDEAU. Les réponses vous seront communiquées par RIDEAU uniquement.

Prix de l’œuvre : maximum de 150,00 $ par exemplaire ou 900.00 $ pour les six.

Date limite : 7 décembre 2018 à midi

•••••

appel ouvert expositions Studio

La Maison des artistes visuels francophones vous invite à soumettre une proposition d’exposition Studio.

CRITÈRES Être artiste francophone ou artiste provenant d’une autre communauté en situation minoritaire ou artiste explorant un thème lié à La Maison et ses préoccupations. Bien que les artistes de partout sont invités à soumettre des projets, une attention particulière est accordée aux propositions des artistes du Manitoba, de l’ouest canadien et des artistes provenant de milieu rural.

Notez que La Maison n’est pas en mesure d’offrir un cachet d’artiste pour ces expositions. L’artiste bénéficie par contre d’un lieu d’exposition de courte durée (2 à 4 semaines) ainsi que d’un vernissage, du soutien professionnel et de promotion autour de l’exposition.

DOCUMENTS À SOUMETTRE dans un seul PDF :
Lettre d’intérêt incluant votre motivation et une description du projet (1 page)
5 à 10 images ou des hyperliens vers des vidéos (Notez que chaque minute de vidéo équivaut une image.)
Curriculum vitae

SOUMETTEZ PAR COURRIEL
Objet: Appel ouvert / appels [point] mda [arobas] gmail [point] com

PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions du Studio sont sélectionnées à l’interne en fonctions des thèmes abordés par les projets et du mandat, des objectifs et des priorités établis par La Maison.

Pour plus d’information contactez
Alexandra Keim, directrice maison [arobas] mts [point] net

maisondesartistes.mb.ca/sites/maisondesartistes.mb.ca/files/appel_ouvert_open_call.pdf

•••••

OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

http://www.optica.ca/info/dossier.php

•••••

La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

http://www.forestcitygallery.com/submissions

 

 

2. appels en anglais du Canada

Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and More!

Deadline: December 15, 2018

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers for its numerous exhibition platforms and public programs. The Inc. is mandated to exhibit a range of artistic disciplines and career levels, and a cross-section of artists from local, regional and national communities. As an artist-run centre, we are interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental thinking from a diverse range of perspectives and voices. We are committed to providing platforms for risk-taking and creating an inclusive space for exploring expanded art practices. The Inc. supports submissions that showcase artists’ and curators’ most recent endeavours as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives.

We welcome submissions from all qualified individuals and strongly encourage submissions from members of equity-seeking communities, including women, racialized and Indigenous persons, persons with disabilities, and persons of all sexual orientations and gender identities/expressions. Please advise us of any accommodations needed to ensure you can access and complete the submissions process.

Hamilton Artists Inc. adheres to, and where possible exceeds, recommended CARFAC/ IMAA compensation rates to artists. Please see the full descriptions for each call on our website to identify which opportunity is best suited to your practice and objectives.

Cannon Gallery
Deadline: December 15, 2018

The Cannon Gallery is the Inc.’s largest gallery space and is programmed three years in advance. We encourage open proposals from local, national, and international artists and curators at all levels of their careers.

Click here for more information.

James Gallery
Deadline: December 15, 2018

The James Gallery is the Inc.’s dedicated members’ gallery. Submissions to exhibit in the James Gallery are based on annual themed calls developed by the Programming Committee.

Click here for more information.

Cannon Project Wall
Deadline: December 15, 2018

The Cannon Project Wall is an 8x 36 foot billboard on the side of our building. Located at the corner of James and Cannon Streets, the billboard sees upwards of 10,000 vehicular and pedestrian foot traffic each day.

Click here for more information.

ArcelorMittal Dofasco Courtyard
Deadline: December 15, 2018

The ArcelorMittal Dofasco Courtyard is a malleable outdoor space that hosts a range of activities including an outdoor screening series and film festival, short-term installations, and participatory community arts projects.

Click here for more information.

Special Projects
Deadline: December 15, 2018

Special Projects are independent initiatives diverse in nature that may take place at the gallery or off-site. They may manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, multiples, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention.

Click here for more information.

Incoming!
A project for refugee, newcomer and immigrant artists
Deadline: December 15, 2018

Incoming! addresses the needs of newcomer, immigrant and refugee artists through free workshops, events, and an art exhibition taking place in winter 2018-19. Interested artists are encouraged to apply for the exhibition.

Click here for more information.

Call for Youth Artists: Sandwich Board Re-Design
Deadline: December 15, 2018

We’re seeking proposals from young artists (aged 15 – 25) to re-design the face of our sidewalk sandwich board. The sandwich board serves as a welcoming invitation to the gallery, encouraging pedestrians and passerby to enter our space.

Click here for more information.

 

Need help preparing your application?
Attend our free proposal writing workshop.

Wednesday, November 21 from 6:30-8:30 pm

Join us for a workshop on preparing exhibition proposals with Geneviève Wallen, Programming Coordinator at Xpace Cultural Centre. Geneviève will go over what is needed to compose a strong application package. She will also address specific questions and provide tips on how a proposal should be written, highlighting things like composing a strong artist statement, a developed project description, and thorough support material. Whether you are an emerging artist looking for advice on getting started, or an established artist needing to refresh your skills, this workshop is for you.

Following the workshop there will be an opportunity to get feedback on your in-progress applications. This is your chance to ask specific questions and receive advice to improve your proposal to the Inc. and other galleries.

Geneviève Wallen is a Toronto-based curator and writer interested in the manifestation of healing spaces within the arts. Wallen’s focus on diasporic narratives, intersectional feminism, intergenerational healing and BIPOC alternative timelines, inform her practice. She has curated exhibitions in Montreal and Toronto, and is currently Programming Coordinator at Xpace Cultural Centre and a board member-curator at YTB (Younger Than Beyoncé) Gallery.

Hamilton Artists Inc. (The Inc.) is committed to the presentation of contemporary art and related cultural practices. The Inc. facilitates a national dialogue surrounding issues in contemporary art through exhibitions, publications, performances, education and outreach projects. The Inc. actively engages in community arts programming and educational initiatives that represent the cultural life in our city and beyond.

Hamilton Artists Inc. gratefully acknowledges the support of the Ontario Arts Council, City of Hamilton, Canada Council for the Arts, Incite Foundation for the Arts, Hamilton Community Foundation and all of our funders, donors, and programming partners.

To read frequently asked questions on submissions, click here. For more information, or additional inquiries about the submissions process, please contact:

Abedar Kamgari
Programming Director
programming [arobas] theinc [point] ca  /  905.529.3355

Hamilton Artists Inc.
155 James St N
Hamilton, ON L8R 2K9

Home

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS: 2019 Rendezvous With Madness Festival

Deadline date: December 19, 2018; City: Toronto, Canada; Source: Sara Kelly

Toronto’s Workman Arts is accepting applications for performance work as a part of the Rendezvous with Madness Festival from October 10 – 20, 2019. The deadline for applications is Wednesday, December 19, 2018.

Workman Arts is an arts and mental health organization known internationally for its artistic collaborations, presentations, knowledge exchange, best practices and research on the impact of the arts on the quality of life of people living with mental health and/or addiction issues.

Workman Arts is currently accepting performance proposals for the 2019 Rendezvous With Madness Festival, one of the first and largest arts and mental health festivals in the world. Submissions are invited for performances that are between 45–60 minutes in length that integrate the topic of mental health and/or addiction. Projects where members of the artistic team have lived experience with mental health and/or addiction issues and where the content or subject matter addresses or explores mental health or addiction issues in a sophisticated and artistically grounded way will be prioritized.

For more information and application link, see: https://workmanarts.com/rwm-2019-performance-submissions/

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

OPEN CALL – FILE 2019
FILE 2019 | Call for Entries
Registrations are opened to the 20th edition of FILE – Electronic Language International Festival, from September 05 to November 30, 2018.

Since year 2000, FILE is a non-profit cultural organization that has been promoting exhibitions, workshops and gatherings that seek to investigate the appropriations of the technologic media in artistic accomplishments. With annual exhibitions in Sao Paulo, in addition to participations in national and international events, FILE is the biggest electronic art event in Latin America.
For 2019, artists and researchers can submit their works in the main categories: Interactive Art, Digital Language, Electronic Sonority and FILE Led Show.
FILE Led Show consists of a public art show in the large Led panel located on the Fiesp building’s facade, at Paulista Avenue, 1313. FILE Led Show gets interactive and non-interactive proposals to be presented at the Digital Art Gallery. *

To participate, you need to fill out the entry forms (attached), being in accordance to the General Regulations of FILE.

 

– The submission is free of charge –

https://file.org.br/highlight/open-call-file-2019/

•••••

Call for entries
NTAA’19
International art exhibition for new technology
November 2–24, 2019

Application period: November 1, 2018–March 31, 2019

Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium

www.ntaa.be
www.zebrastraat.be
Facebook

Entry forms and guidelines will be available from November 1 at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.

Organisation: Liedts-Meesen Foundation

The professional jury is composed of:
The Liedts-Meesen Foundation, Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Stef Van Bellingen (consultant for Zebrastraat / artistic leader vzw WARP), Paul Dujardin (artistic director BOZAR), Nick Ervinck (artist, winner of the update_2 public award), Yves Bernard (artistic director iMal), Alain Thibault (artistic director ELEKTRA), Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission) and Karen Helmerson (program director for electronic media, film & visual art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)).

Zebrastraat
During the last few years, Zebrastraat Ghent has developed into a stimulating knowledge centre with a strong interest in art. Every two years we organize a biennial called update_, and the New Technological Art Award (NTAA) contest, which tries to fill in a gap in the mainstream art world, by paying attention to the technological developments that drive our global culture.

NTAA selects and presents creations in which the culture-forming role of technology occupies a central place. Low or high tech, intuitive or experimental, the creations always draw our attention to actual innovative trends. The exhibition of achievements of the selected winners is a compass that orients you to the relevant temporal and resilient use of technology in the artistic sector.

The mision of NTAA
NTAA’s mission is to expand the scope of temporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.

General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with NTAA’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.

This international competition is open to all age groups and to all nationalities. Artists can present their candidacy for one art work less than two years old at the time of its submission, but which may already have been exhibited. English is the working language.

There is no artist fee. Free accommodation for the artists is available at Zebrastraat.

The 20 projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2019.

Prize
A cash award of 5,000 EUR will be allocated to a work and its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next exhibition. There will also be a public prize and a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.

For more information, contact art consultant Annelies Geenen, annelies [arobas] zebrastraat [point] be.

•••••

Lih Pao 4th International Sculpture Biennial Awards

Application deadline: December 31, 2018

Lih Pao Cultural & Arts Foundation
2F., No.270, Xinhu 3rd Rd., Neihu Dist.
TaiwanTaipei 11494
Taiwan
Hours: Monday–Friday 8:30am–5:30pm

T +886 2 793 9922
art [arobas] mail [point] lihpao [point] com [point] tw

lihpao.org.tw

In the past three years, from Sculpture Forest, The Sustainability between Circle and Square, to Transformation, we have set up the award themes rich in humanistic feeling and social concern.

This year, in view of the global turbulent atmosphere in recent years, we have made “Harmony” the theme of the biennial award this year.

It is hoped that through this award, the works can not only express the artists’ personal style but also strike the conversations of different media, different nationalities, areas, ethnic groups, and even different generations through the language of sculpture and further create the harmony in human civilization.

The 4th Lih Pao International Sculpture Biennial Awards will be open for submission from April 26 to December 31, 2018. The creative materials should be aimed for long-term exhibition.

The preliminary shortlist will be available in March 2019. It is expected to announce the winners list in October 2019 and hold the grand award giving ceremony.

This year we root in Asia and harbor in the world, inviting the sculptors, commentators, and artists from Japan, China, and Taiwan to serve as the judges, including father of kinetic sculpture of Japan, Takamichi Ito, sculpture authorities of Japan, Izumi Hatano and Takeda Mitsuyuki, sculpture authorities of China, Sui Jian-Guo, Sun Zhen-Hua, and Jiao Xing-Tao, sculpture masters of Taiwan, Han Xu-Dong and Li Zhi-Wen, Vice President and CEO of Motif Art Group, Huang Wen-Rui, and professor of Department of History, National Cheng Kung University, and famous commentator, Xiao Qiong-Rui.

About Lih Pao Cultural & Arts Foundation
By sticking to the corporate responsibility to contribute to the society, Lih Pao Cultural & Arts Foundation has been dedicated to the art promotion and charity service for a long time, and with the concept of cultivating the Taiwanese outstanding young artists, has conducted the art and charity activities including Lih Pao International Sculpture Biennial Awards, Cai Yun Lecture: Life and Art Series Lectures, Cai Yun Art Space Exhibition, and Lih Pao Fullon Scholarship. We expect to create a new-style environmental concept of the trinity of “environment,” “architecture,” and “sculpture,” cultivating the Taiwanese local artists wholeheartedly, actively promoting life aesthetics, expressing the more delicate aesthetic experience, and contributing to the vitality bringing the overall upward development to art so that culture and art and the corporation will have the mutual benefit on each other and we can do our share in the art circle of Taiwan.

•••••

European Media Art Festival
Festival: 24 – 28 April 2019
Exhibition: 24 April – 26 May 2019

www.emaf.de

CALL FOR ENTRIES

WE INVITE ALL MEDIA ARTISTS AND FILMMAKERS TO SUBMIT THEIR CURRENT WORK FOR THE EMAF 2019 BY 25 NOVEMBER 2018!

Films, videos, installations and performance projects or expanded
media works – we look forward to receiving your entries for the
32nd European Media Art Festival 2019!

Every year, EMAF offers visitors a current overview of experimental
films, installations, performances and new digital formats, ranging
from personal and political subjects or formal experiments to
provocative statements from the pulsating area of “Media Art and
Society”. The festival sees itself as a place of experimentation and
as a lab where extraordinary works, experiments and ventures are
created and presented.

At the festival, two juries will select the winners of the “EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik”, the “Newcomer Award”, the
“Dialog Award” given by the German Ministry of Foreign Affairs and the
“EMAF Award” for a trend-setting work in Media Art.

 

European Media Art Festival

EMAF is one of the most influential forums of international Media Art.
As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries, scientists
and students, the festival has a great impact on the topics and
aesthetics of Media Art.

The 32nd EMAF will take place in Osnabrück, Germany,
from 24 to 28 April 2019.

We warmly invite you to submit your projects and works!

Please use the online forms to submit all your entries by
16 November 2018 at the latest.

MORE INFORMATION AND THE SUBMISSION DOCUMENTS ARE
AVAILABLE AT www.emaf.de

Contact:
European Media Art Festival
Lohstraße 45 a
D-49074 Osnabrueck

phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
e-mail info(at)emaf.de
http://www.emaf.de

 

 

 

 

 

4. résidences

Apply for the 2019 SPAO Residency: Deadline December 7, 2018
The School of the Photographic Arts: Ottawa (SPAO) invites
applications for the Artist in Residence for Photographers and Photo-
Based Artists. This extended photographic mentorship and residency is
one of the most unique residencies of its kind. This residency is
designed for visual artists who have previously completed formal
training in visual arts and/or lens-based media and are ready to
intensely focus on an aspect of their existing career or on a specific
upcoming project. As a self-directed residency, artists are afforded the
time and environment needed to research, experiment, and produce an
on-going body of work as a professional working artist. Through an
extensive residency, we provide the physical space and regular
mentorship consultation designed to meet the individual needs of our
participants.

Residency Dates:
January 2019 ” August 2019 (inclusive). Application deadline:
December 7, 2018

Opportunities
The residency will culminate in an exhibition of the artists work, a
public artist talk or in the production of a catalogue or photo book.
Residents may also be invited to participate in SPAOs instructional
courses and programs. Participation may take the form of a guest
lecture, contribution to photography critiques, or consultation with
students, as is appropriate to the resident’s interests and objectives.
SPAO invites each participant to donate a single artwork to our archive
at the completion of their residency.

Residency Fee: $5500
In addition to the residency fee, participants are responsible for all
costs associated with their stay such as living expenses, materials and
supplies, including but not limited to photographic chemistry, printing,
paper and any specific facilities fees. Accommodations are not
provided by SPAO.

Funding Opportunities
Applicants that demonstrate financial need are eligible for the Jason
Michaels Memorial Bursary. For more information about this bursary,
please email info [arobas] spao [point] ca.
Past participants in the residency have successfully received funding
from granting bodies to help facilitate their residency.

How to Apply
Complete information about the Residency is posted on the SPAO
website: http://spao.ca/residency/ After completing the Artist-in-
Residence form on the SPAO website, applicants are asked to submit
supporting documents and images via email to info [arobas] spao [point] ca. The
deadline for the next residency is December 7, 2018; however, space
is extremely limited and we encourage early applications.

For more information contact visit www.spao.ca, email info [arobas] spao [point] ca,
or call 613-562-3824.

•••••

Compass Live Art: Artist Residencies 2019 Open Call
Compass Live Art invites residency proposals from artists working in any medium whose practice is based in public engagement – artists who are interested in collaborating with the public to make work.

Selected artists will be invited to Leeds in 2019 to develop ideas over 2-3 weeks through a mixture of studio time and public facing activity.

Projects may be inspired by a particular theme, idea or inquiry or a particular place or community. They must hold the public at their heart and require interaction and engagement to complete or animate them.

These residencies will be run with a view to possible commissioning of new artist projects for presentation in Compass Festival 2020.

We envisage supporting two artists’ residencies, one for a UK based artist and one for an international artist through support from Leeds 2023.

For more information and to make a submission, please visit the link below

CONTACT
email info [arobas] compassliveart [point] org [point] uk
website https://compassliveart.org.uk/compass/news/artist-residencies-2019
tel 07866604924

•••••

Appel à candidature : Résidence “Thereval, nouveau territoire, cherche identité”

La résidence accueillera 2 artistes
Chaque artiste développera son projet de manière individuelle et autonome. Les artistes seront accueillis sur des temps décalés mais auront des temps de présence communs pour découvrir collectivement le territoire, les partenaires, les publics et personnes ressources et restituer leurs
productions.

Les artistes sélectionnés seront complémentaires et issus de
préférence de disciplines différentes pour montrer la pluralité des modes d’expression artistiques.

Date Limite
19 janvier 2019
Gain
4.000 € + 1.000 €
Lieu
Thereval (50)
Lien
http://www.hebecrevon.fr/Donnees/Structures/81608/Upload/607969.pdf

•••••

ODYSSÉE 2019
Résidences

Appel à candidatures

Le programme Odyssée, créé en 2003 par le Ministère de la Culture et coordonné par l’Association des Centres culturels de rencontre (ACCR), s’adresse à des artistes, chercheurs, professionnels de la culture étrangers, qui ne résident pas en France et qui souhaitent développer des projets au sein des Centres culturels de rencontre français.

Depuis sa mise en place, plus de 600 artistes et professionnels de la culture représentant 78 nationalités différentes ont bénéficié de ce programme, dans des domaines aussi variés que la musique, l’architecture, l’artisanat, les arts plastiques, l’écriture théâtrale ou encore le cinéma d’animation, la photographie, le journalisme…

Les candidats sélectionnés se voient attribuer une bourse d’entretien de 1200 € par mois de résidence et le remboursement des frais de voyage engagés.

L’Appel à projets 2019 est donc ouvert jusqu’au 17 décembre !

https://www.accr-europe.org/fr/les-residences/appel-a-candidature/appel-a-candidatures-odyssee-2019

•••••

NAKED STATE
Programmed Art Residency
Bare Oaks Family Naturist Park, Canada
NakedState.ca

Residency Dates: August 15-25, 2019
Submission Deadline: December 15, 2018

Naked State is a 10-day residency to create artworks that explore the nude human body
in context of nature, culture and art. For the duration of the residency, the artists and
residency Facilitator live as *naturists (in the nude) within the naturist community of Bare
Oaks Family Naturist Park to create works that explore questions such as: What is
nudity? Does stripping away clothing rid us of class, gender, and personal expression?;
Do the connections between our bodies and the land change when nude? Is nudity
always sexual? What is the role of the nude in historical and contemporary art?; Is an
animal with fur naked? Is it possible to be civil in the nude?; Is there a natural state for
human being?

Residents artists work individually or collaboratively to create artworks that explore
these questions through media of their choice, such as photography, video, installation,
drawing, painting, performance art, movement, sound art, media art, etc. Naked State
welcomes people in all walks of life into a creative journey of criticality thinking and self-
discovery. Indigenous, people with disabilities, people of colour and diverse gender
identifications are encouraged to apply.

This programmed residency is a production of Arts Unfold, offering facilitation by
multimedia artist Teresa Ascencao, a seminar on naturism with *Stphane Deschnes,
guest visits by artists and members of the Bare Oaks naturist community, and plenty of
studio time. Critiques of residents works occur on a regular basis, individually with the
Facilitator and through group discussions. Resident artists are encouraged to socialize
and integrate with the Bare Oaks community at campfires, swimming, sharing meals,
and through the creation of artworks. The Bare Oaks community will be invited to the
introductory resident artist talks, guest seminar with Stphane, and scheduled studio
visits with artists (who wish to participate). The closing event will be open to members of
Bare Oaks and the public.

Bare Oaks Family Naturist Park is a year-round naturist park near Toronto in Canada,
where individuals and families experience traditional naturist values in a modern setting.
It is nestled among the natural wilderness of the Ontario Greenbelt and Oak Ridges
Moraine. Its varied landscape includes open spaces, forests, ponds, streams and a
small lake. Amenities include a store, restaurant, sun deck, TV and sports lounge,
outdoor pool, whirlpool, saunas, exercise room, laundromat, and a small common
kitchen with microwave and fridge. Wireless Internet can be purchased at the front desk.
The Outback common room (and possibly a marquis tent and yurt) will be dedicated as
a large shared studio space for the duration of the residency. There is some wheel chair
accessibility. Bare Oaks is located in East Gwillimbury, under an hour north-east of
Toronto. For more information visit BareOaks.ca.

Naturism is the practice of complete nudity in a social setting. Though nudity is the most
obvious aspect of naturism, it is simply a tool to reach closer to a natural state. The
purpose of naturism is to promote wholesomeness and stability of the human body,
mind, and spirit. It also promotes wellbeing through complete contact of the body with
the natural elements. For a full description of naturism, visit
BareOaks.ca/index.php/en/about-naturism.

For more details and to apply visit: NakedState.ca/apply

•••••

APPEL À CANDIDATURE – RESIDENCE D’AUTEUR (30 jours)
1ère période : avril-mai 2019
2ème période : novembre-décembre 2019
Le Relais Culturel Régional, l’Usine Utopik accueille chaque année des auteurs en résidence pour mener un projet d’écriture durant un mois.
La résidence est ouverte à tous les genres littéraires, aux auteurs français et étrangers francophones.

Dossier de candidature à envoyer avant le 16 novembre 2018

www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/158779_usine_utopik_appel_a_candidature_residence_auteur_2019_v2.pdf

•••••

Appel à candidature : Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq

Public
Avoir publié un ouvrage minimum à compte d’éditeur. 
Sont concernés toutes les disciplines artistiques, tous les genres littéraires et tous les domaines du savoir.
Francophonie : écrire en langue française (sans nécessité qu’elle soit langue natale).

Date Limite
15 Avril 2019

Lieu
Mauges-sur-Loire (49)

Lien
http://www.maisonjuliengracq.fr/spip.php?rubrique6

•••••

CALL FOR ARTISTS-IN-RESIDENCE: KIRA 2019 SUMMER

Kingsbrae International Residence for the Arts (KIRA) will award up to fifteen artists with one month residencies in St. Andrews, New Brunswick Canada. Artists will be provided with an individual studio space, comfortable housing, up to two prepared meals each day and a stipend. Artists will live on a historic property in a beautiful seaside town and work in studios located on the property. The residence is within walking distance of the down town, however artists should bring all materials needed for their creative process when they arrive, as supplies and provisions are limited in town. As part of the residency, artists will be asked to engage with the community weekly during Open Studio Days. During this time the artist will be expected to share their weekly progress and present to the visiting public a final Artist Experience the last week of residency.

Program Goals

Support artists by providing space for creative inquiry and time to take their creative practice to the next level

Invite artists to explore their ideas and practice within the context of the region including Kingsbrae Garden, a 27-acre horticultural masterpiece located in the historic seaside town of St. Andrews, New Brunswick.

Create a community of artists, thinkers, and practitioners

Introduce and thoughtfully engage artists with the community

Program Period

The application period for the summer 2019 program is October 15, 2018 to

December 15, 2018 .

The one month residency periods are in June, July, and August 2019.

Awarded artists will be notified no later than February 1, 2019.

Artist Eligibility

Applications are open to a range of disciplines and types of artists including but not limited to the visual arts, music/composition, new media, and interdisciplinary arts.

Artists from all levels in their career who exhibit a strong professional work ethic and a collaborative attitude are invited to apply.

Artists from New Brunswick are encouraged to apply.

Program Details and Support

One month of free studio space in a freestanding 300-square foot studio equip with

Wi-Fi.

Awarded stipend of $1,500 per month.

Private bedroom/bathroom in a well-maintained historic property located steps away from the studio.

Up to 5-artists living on-site plus the program director.

Two meals a day.

Audience engagement opportunities.

Access to Kingsbrae Garden public events.

Scheduled access to: nontoxic printmaking equipment (portable proofing press suitable for linoblock, woodcut, and letter set printing, range of typeset), ceramics equipment (pottery kick-wheels, medium sized kiln, outdoor gas fired kiln), woodshop (chop saws, table saws, planer, clamps, etc.), mechanical shop with a range of basic hand tools and resources.

Artists will be responsible for covering costs associated with the purchase of materials, shipment of artwork/supplies, travel costs and other living expenses including supplemental food.

Artists will participate in Open Studios for the public each Saturday from 10am-1pm.

An end of residency Art Exhibit of the body of work completed during the residency month will take place in the final week of each residence.

Selection Process

Artists will be selected using a panel review process who considers the following criteria: overall merit of work, readiness to engage with the community, potential to develop creative practice, influence by the location, and statistical data including career level, and geographic location.

References of finalists will be contacted.

A 30-minute conference call between the finalists and program administrators will be conducted before acceptance into the residency program.

Application Requirements

Resume or CV (3-page maximum – pdf format)

Artist Statement (6,000 character limit – pdf format)

Responses to following open-ended questions:

Tell us about you and your work and why this residency would be important to you at this time in your career. (2,000 character limit – pdf format)

Tell us about how your artistic inquiry may or may not be supported by the location of the residency and public interactions with the community. (1,000 character limit – pdf format)

Artists are expected to engage with the community through weekly Open Studio days. These will be each Saturday morning – with a final Artist Experience Talk and Exhibit the last week of residency. Describe how you would share your weekly progress and final Artist Experience with the visiting public. (1,000 character limit – pdf format)

Contact info for three professional references (Name, email, phone number, and relationship – pdf format)

Portfolio of work (5 to 10 forms of documentation – with all images in jpeg format)

$10 Application Fee (Can)

For Questions, Please Contact:

Mary Jones

Kingsbrae International Residence for the Arts

506-529-8281

kira [arobas] kingsbraegarden [point] com

www.kingsbraegarden.com/kira/

To Apply:

Please forward your submission including all “Application Requirements” to

Mail: Kingsbrae International Residence for the Arts Email: kira [arobas] kingsbraegarden [point] com

130 Prince of Wales Street

St. Andrews, NB

E5B 1R3

Attention: Artist in Residence Review Panel

•••••

Centre SAGAMIE
Résidences en MICRO-ÉDITION
Nouveau programme au Centre SAGAMIE

Appel de dossiers

Date limite : 16 novembre 2018

Le Centre SAGAMIE annonce l’ouverture d’un nouveau programme de résidence axé sur la recherche et le développement de contenu créatif dans le domaine de la micro-édition. Destinée aux artistes en art actuel, la résidence offrira la possibilité de réfléchir la publication en tant qu’espace autonome de création artistique. L’artiste pourra expérimenter en développant autant le contenu littéraire que l’objet/livre lui-même tout en laissant place à l’innovation, aux pratiques transversales et aux hybridations.

Au cours des dix dernières années, le Centre SAGAMIE a développé une expertise dans le domaine de l’édition d’art avec plus de 50 livres réalisés à ce jour. Cette résidence mettra donc à la disposition des artistes des outils technologiques de pointe, un soutien technique personnalisé ainsi que des connaissances et des savoir-faire spécialisés qui seront partagés avec les artistes.

Ce programme de résidence est rendu possible grâce à l’acquisition d’une nouvelle presse numérique haute performance soutenue financièrement par le programme Exploration et déploiement numérique du Conseil des arts et des lettres du Québec (CALQ) qui s’inscrit dans le Plan culturel numérique du Québec.

Le présent appel de dossier est inclusif. Les artistes de la diversité culturelle ou des Premières Nations sont également invités à déposer leurs projets.

VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :

1 • Votre curriculum vitae (max. 3 pages)

2 • La description du projet proposé (max. 1 page)

3 • La documentation visuelle (max. 20 images)

par courriel : emiliesagamie [arobas] cgocable [point] ca

Pour en savoir plus sur nos activités, visitez: http://www.sagamie.com

SAGAMIE
Centre d’art actuel / Contemporary Art Centre
50, St-Joseph, C.P. 2037, Alma, (Québec), G8B 5W1, téléphone et télécopie : (418) 662-7280
sagamie [arobas] cgocable [point] ca http://www.sagamie.com/

•••••

Est-Nord-Est

Appel de dossiers pour résidence d’artistes 2019

Date limite : le 1er décembre 2018

Présentation

Est-Nord-Est (ENE) est un centre d’artistes autogéré dont le mandat est de soutenir une communauté internationale d’artistes et d’auteur·e·s en art actuel en offrant un espace et du temps pour la recherche et l’expérimentation, ainsi qu’un accès privilégié à des ressources et des savoir-faire locaux.

En 2019, ENE vit un moment charnière de son histoire : suite à la reconstruction intégrale des locaux du centre à même son site actuel, l’année 2019 se déroulera sous le signe du changement, ENE inaugurant ses nouveaux quartiers.

Le centre est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dans un cadre géographique et historique unique. Les paysages se caractérisent par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et du fleuve. Saint-Jean-Port-Joli se trouve à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.

Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel régional, ENE est aujourd’hui ouvert à toutes les disciplines et pratiques en arts visuels et médiatiques actuels. Les résidences à ENE s’adressent aux artistes professionnels, établis et émergents, venant de partout dans le monde. Ces séjours offrent aux artistes et aux auteur·e·s l’occasion d’approfondir leurs recherches, d’expérimenter, de créer dans un espace culturel unique, vivant et stimulant. ENE fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.

De huit semaines chacune, les périodes de résidence permettent de réunir quatre artistes et un·e auteur·e en art actuel et sont généralement offertes au printemps, à l’été et à l’automne. Or, ENE a entrepris cette année son grand projet d’immobilisation dans le cadre duquel ses quartiers seront entièrement reconstruits d’ici l’été 2019. Pour assurer l’édification et l’aménagement de son nouveau bâtiment, ENE annule donc exceptionnellement sa résidence de printemps 2019 pour offrir une résidence à l’été et à l’automne. Par conséquent, seulement huit artistes et deux auteur·e·s seront sélectionné·e·s pour la programmation 2019 d’ENE qui se tiendra dans son nouveau bâtiment pour la toute première fois.

Périodes de résidence

Été : du 8 juillet au 30 août 2019
Automne : du 16 septembre au 8 novembre 2019

Modalités

La résidence de 8 semaines inclut :
Des droits de résidence de 1500 $
L’accès à un studio-atelier individuel servant de lieu de travail et d’hébergement
L’accès à des équipements spécialisés (bois, métal, céramique)
L’accès à un centre de documentation (ouvrages, revues)
L’accès à des ressources locales
Un soutien technique et logistique
L’accès à un vélo

Votre dossier doit comprendre : Le formulaire d’inscription dûment complété
Un curriculum vitae (maximum de deux pages en format PDF)
Un texte de démarche artistique (maximum d’une page en format PDF)
Un texte présentant vos intentions de recherche, d’expérimentation ou de production, incluant vos besoins précis en ressources techniques, s’il y a lieu (maximum une page en format PDF)
Un dossier visuel de 10 à 15 images (format JPG) accompagné d’une fiche descriptive des images
Pour les vidéos, inclure un lien (Viméo, YouTube) accompagné du mot de passe s’il y a lieu. S’assurer que les vidéos seront accessibles jusqu’au 1er avril 2019

Soumettre un dossier

Les dossiers doivent être téléchargés directement sur le site Internet de l’organisme à cette adresse :
http://estnordest.org/appel-de-dossiers-artistes-2019/

Pour toute question, contactez l’équipe d’ENE: info [arobas] estnordest [point] org

•••••

Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Date de tombée 15 avril 2019
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com

•••••

Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

 

 

 

5. art public

APPEL DE DOSSIERS – Passages Insolites 2019

EXMURO arts publics est en préparation de la sixième édition du parcours d’art public PASSAGES INSOLITES qui sera présenté à l’été 2019 à Québec. L’organisme invite les artistes visuels ainsi que les collectifs en architecture de Québec et d’ailleurs dans le monde à faire parvenir des propositions inédites d’œuvres d’art public temporaires.
À chaque année, PASSAGES INSOLITES présente des installations éphémères de grande envergure qui questionnent notre rapport au monde et à l’espace urbain. Cet événement en art public à grand rayonnement propose aux visiteurs une expérience artistique unique à travers d’étonnantes propositions visuelles (passagesinsolites.com).
Pour l’édition 2019, l’organisme souhaite mettre en place des œuvres qui exploitent à la fois l’idée du passage et de l’insolite. Que le passage soit physique, métaphorique ou virtuel, que l’insolite surgisse du caractère surréel, ludique ou extravagant, chaque œuvre devra réinterpréter ces idées et proposer à sa manière un passage insolite.
EXMURO portera une attention particulière aux propositions qui sortiront de l’ordinaire par leur caractère surprenant et déstabilisant, ainsi que par leur potentiel à provoquer un dialogue nouveau et inusité avec l’architecture ou l’historique du lieu. Bref, affirmer, sans retenue, la place importante que doit prendre l’art dans le paysage urbain !
Pour la première fois, PASSAGES INSOLITES étend son territoire ! Outre les secteurs habituels du Vieux-Port, de la Place-Royale et du Petit-Champlain, l’exposition se tiendra jusque dans le centre-ville de Québec, soit dans le quartier Saint-Roch.
L’œuvre soumise pourra être élaborée en fonction d’un site précis (in situ) ou être conçue pour s’adapter à plusieurs lieux (parc, trottoir, toit, façade, place publique, quai, etc.). Celle-ci pourra occuper un emplacement unique ou se déployer sur plusieurs sites (morcellement, séquence etc.). L’emplacement envisagé devra obligatoirement se situer à l’intérieur du périmètre prédéfini (voir la carte à la page suivante). Les sites exploités lors des éditions antérieures peuvent aussi être considérés. Il est possible de contacter EXMURO afin de valider les choix de lieux avant le dépôt du projet.
Un budget maximal de 25 000 $ pourra être accordé pour la réalisation de l’œuvre. Celui-ci inclut, entre autres, les droits d’exposition (environ 10%), les frais de production, les honoraires professionnels ainsi que les frais de montage et de démontage. EXMURO assurera un suivi artistique et technique avec les créateurs choisis tout au long du processus de réalisation.
L’œuvre proposée doit être conçue spécifiquement pour l’événement et être durable (quatre mois), sécuritaire et autonome (ne demande pas de surveillance particulière).
* Date de tombée : le lundi 10 décembre 2018 à 23 h 59.

DOSSIER DE CANDIDATURE
Le dossier doit être envoyé par courriel ou par WeTransfer au plus tard le lundi 10 décembre
2018 à 23 h 59 à l’adresse suivante : dossier [arobas] exmuro [point] com

CONTENU DU DOSSIER :
• Curriculum vitae (abrégé) ;
• Court texte de démarche artistique (250 mots max);
• Texte d’intention de projet (500 mots max) ;
• Mention du lieu d’intervention convoité (ou type de lieu privilégié) ;
• Un maximum de 5 images de travaux récents (en format .jpg, 72 dpi, 1024 x 768 ppi);
• Un maximum de 10 images de maquette du projet soumis (photomontage, dessin, plan, modélisation 3D etc.) ;
• Budget préliminaire.
Le dossier complet doit être compressé en .zip (max 10 Mo) et doit être identifié au nom du demandeur ou du collectif.
Pour toutes questions relatives à cet appel de dossiers, veuillez contacter EXMURO à l’adresse
suivante info [arobas] exmuro [point] com ou par téléphone au 418 529.0909.

Passages Insolites 2019

•••••

Keltic Development, Request for Proposals (RFP)

The City of Richmond Public Art Program is seeking an artist to propose an
integrated glass artwork for a new 15-storey, mixed-use commercial and residential
development at 6340 No. 3 Road, Richmond, BC. The artist will work in collaboration
with a specialist glass fabricator and GBL Architects during production and
construction phases of the building. A two-stage artist selection process will be
implemented for this opportunity. For the first stage, artists will be selected based on
demonstrated experience, past work and statement of intent. A $1,500 CAN
honorarium will be provided for shortlisted artists to develop a visual concept for the
artwork. Artists will be reimbursed for travel and accommodation, up to $1,000 CAN.
Artists will not be responsible for fabrication and installation costs. The project will be
funded from Keltic Canadas public art community amenity contribution.

Artist Fee: $30,000 CAN

Eligibility: Open to all artists

Deadline: Thursday, December 6, 2018, 5:00 p.m. PST

Completion: Winter 2021

For more information and how to apply visit
www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm

 

 

 

 

6. pour commissaires

Open call for Re–Directing: East Curatorial Residency and Seminar “Designing Futures”
Submissions deadline: January 6, 2019

Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art
2 Jazdów Street
00-467 Warsaw
Poland
Hours: Tuesday–Sunday 12–7pm,
Thursday 12–9pm

T +48 22 628 12 71
info [arobas] u-jazdowski [point] pl

u-jazdowski.pl
Facebook / YouTube

Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art and Biennale Warszawa invite professionals such as curators, organizers, researchers and art managers to apply for a one-month-long residency.

The Re–Directing: East is a peer-learning workshop, a curatorial seminar, extended site exploration and a research opportunity for a group of six individuals working together with the teams of U–jazdowski, Biennale Warszawa and local actors. The participants are expected to share their experience and understanding of respective artistic and socio-political contexts and to actively participate in the discussion on alternative models of the transnational collaboration as a form of practicing planetary commons. We’d like to widen our political imagination, formatted by both neoliberal TINA ideology, identity politics and right-wing politics of memory, and speculate about the possible future relations between the former Eastern Bloc, Middle East and North African countries, focusing rather on the commons, than on the cultural differences, discussing possibilities of creating alliances and forms of solidarity beyond the framework of nation-state. This curatorial residency is a platform for developing a possible working collaboration with U–jazdowski, Biennale Warszawa and other parties concerned in the years to come.

The residency will be devoted to work with curators and experts on a project of a new transnational institution, which would transgress the international initiatives based on the concept of nation states (such as the UN) and think about new models of representation and new democratic, equal and ecological futures. In the beginning of the residency the participants will take an active part in the transnational assembly in the frames of Biennale Warszawa, where they will give individual presentations.

The month-long residencies:
June 2019

Submission deadline:
January 6, 2019

The results will be announced by:
January 28, 2019

Selection will be based on the professional excellence of the applicant’s work, the relevance of past projects and interest of the applicant in relation to this year’s topic of the seminar and their one-page paper proposal – a draft of the presentation that aims to project an institution of the future and/or to propose a new, speculative model of relations between Central–Eastern Europe and Middle-East and North Africa.

We strongly encourage curators and researchers based in and/or working in the North African, Middle Eastern and Arab countries to apply.

Due to the programme agenda, aimed at creating collaboration opportunities, applicants must have sufficient command of English to communicate with the U–jazdowski’s and Biennale Warszawa’s staff as well as other residents and to take an active part in the public programme.

 

What we offer:
–Individual living space connected with working space
–A grant of 3200 PLN
–Reimbursement of travel costs
–Customised programme of lectures, presentations and study visits in and outside Warsaw
–Admission to the Biennale Warszawa and U–jazdowski programme
–The possibility to take an active part in the Biennale Warszawa 2019 transnational assembly
Please note that we do not cover visa fees or insurance costs connected to visa applications.

 

How to apply:
Please send an electronic version of your application in one document to the following e-mail: opencall [arobas] u-jazdowski [point] pl —preferred format: pdf (in English).

The application document should include:
1. professional work experience in the form of a portfolio containing descriptions of up to five projects
2. a cover letter
3. a paper proposal (max. 300 words), outlining the presentation which will be developed by the applicant prior to the residency and presented in the frames of the transnational assembly about future relations between Central–Eastern Europe and MENA region, which will happen in the beginning of the residency as a part of Biennale Warszawa.
4. your CV.
Please label the portfolio as follows: your surname_your name_application.pdf.

•••••

Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.

•••••

Appel aux textes et aux visuels / Inter, art actuel – revue d’arts visuels
date limite: 07/01/2019

Québec (Québec)

https://inter-lelieu.org/inter/inter-a-venir/

INTER 132 • LA DISPARITION DE L’EXCEPTION ARTISTIQUE : CHASSE AU MONSTRE CRÉATEUR

Aujourd’hui le combat contre les problèmes sociaux du racisme et du sexisme se transpose dans le domaine artistique. Les oeuvres et les artistes sont soumis au même rigorisme que les politiciens et les juges que l’on veut irréprochables. Les artistes sont considérés comme des figures publiques qui se doivent d’être exemplaires. Quant aux oeuvres, elles sont prises comme des reflets directs de la société : nous leur prêtons la capacité de conditionner les lecteurs et les spectateurs, d’inciter le viol et la haine, ce qui traduit un nouveau rapport entre l’art et la société, lorsque l’art doit être au service de ce bien commun défini par les regroupements progressistes. La création est devenue un outil pour travailler les représentations sociales, et non pas un espace du fantasme, un territoire abstrait, une expérimentation au coeur de l’expérience humaine. Le tribunal de l’opinion a tôt fait de livrer une lecture littérale des oeuvres et de condamner les artistes renégats en les privant des moyens de produire et en marquant d’opprobre leur héritage artistique ainsi que tous ceux qui persistent à l’admirer. Cela signifie la disparition de l’exception artistique, la fin du monstre créateur par trop égocentrique et peut-être immoral.

En proposant cette problématique, nous ne suggérons pas que l’art soit un prétexte valable pour excuser les violences sexuelles, la pédophilie, l’antisémitisme, la haine, le fascisme. Nous voulons attirer l’attention sur le fait que l’art est attaqué lorsqu’il est présenté comme un culte de l’élite, une dérive des privilégiés et même, selon certains critiques, un besoin archaïque d’idolâtrer le patriarche abusif. Les notions de « génie » et de « talent » sont déjà bannies, elles paraissent affreusement inégalitaires. Le domaine artistique met en valeur l’inventivité de quelques individus, mais l’indépendance d’esprit de ces individus, qui n’adhèrent pas au discours de leur groupe, irrite fortement ceux qui n’ont pas une haute idée de l’art, ceux qui n’attaqueront pas l’art directement, pour lesquels ce n’est que le jeu d’une classe aisée, une fétichisation de la marchandise pour le 1 %, la sous-industrie d’un spectacle absurde et abrutissant. Ils n’attendent pas de l’artiste qu’il enrichisse et diversifie le monde, c’est pourquoi ils ne veulent pas lui donner un statut particulier, une liberté plus grande, le droit d’être différent. Ils voudraient plutôt un art qui serait une vitrine pour les groupes, une animation pour susciter l’esprit citoyen.

En effet, il faudrait se méfier de l’art qui, semble-t-il, pousse les individus à l’excès, les révèle ambivalents et contradictoires, rabelaisiens et… imparfaits ! Il faudrait se méfier de l’art, car le métier d’artiste requiert notamment masochisme, impulsivité, obsession, folie des grandeurs, bipolarité, doute, narcissisme et exigences démesurées chez les hommes comme chez les femmes. La fin de l’individu, irréductible et autonome, entraînerait la fin de l’art.

Nous devons avoir une tolérance zéro pour les violences sexuelles et les discours haineux, du reste condamnés par les lois, mais ce rigorisme doit-il s’étendre aux films, aux romans, aux poèmes, aux pièces de théâtre, aux performances ? Est-ce que la société peut se priver de l’exception artistique ? Nous vivons une période de purge cathartique, c’est-à-dire de purgation au sens archaïque de katheiro : « débarrasser le territoire des monstres ». C’est le paradoxe d’une époque qui met au premier plan l’accueil de la diversité et le respect de l’égalité, mais qui croit par ailleurs que l’on peut assainir la société en se débarrassant d’individus trop marqués par la différence, en effaçant des oeuvres entachées par la honte.

Le Lieu
345, rue du Pont,
Québec (Québec) G1K 6M4

•••••

Artistic Program Director

Durham Art Gallery
Deadline: December 31

Working closely with the Arts Administrator and the Board of Directors, the successful candidate will be responsible for developing the long-term artistic vision for the Gallery’s programming, affecting the curatorial work and engaging the broader arts community of Ontario and Canada.

http://www.akimbo.ca/124918

•••••

Director of Programming

Tangled Art + Disability, Toronto
Deadline: November 16

Inviting applications from Deaf, Mad or Disability-identified people. The DOP will develop and implement the long-term artistic vision for Tangled programming including curating or overseeing the curation of Tangled Art Gallery exhibits and inclusive educational and public programming.

Read more

•••••

LE LOBE

APPEL DE DOSSIERS

RÉSIDENCE DE COMMISSAIRE

Artistes, penseurs, critiques et/ou théoriciens 2019-2020

Date limite : 30 novembre 2018

La Résidence_

La résidence de commissaire consiste à mener une recherche soutenue sur une réflexion thématique et, favorisant son avancement, produire un appel de dossier thématique orientant la programmation du LOBE tout au long de son séjour. En plus, d’accroître leurs expertises et de rayonner au sein d’un organisme qui les soutient, le commissaire singularise l’accueil, l’encadrement, la découverte et la rencontre avec le milieu des artistes de la programmation régulière.

Le LOBE_

Le centre d’artistes le LOBE se développe sur trois axes complémentaires. Soutenant principalement l’accueil d’artistes et la diffusion de projets d’art actuel réalisés en résidence, il s’engage également à promouvoir les pratiques évènementielles ainsi que le développement des savoirs.

Favorisant le potentiel créateur des défis plutôt que la constance, les notions de contre-pratique et de projet casse-gueule, hybrides, novateurs, inclassables et les démarches à risque sont inscrites dans le code génétique du LOBE.

Nos programmations mettent l’accent sur un laboratoire d’étude expérimentale en art actuel en soutenant la recherche, l’expérimentation, les pratiques innovantes et plus particulièrement celles qui induisent une réflexion sur la place et les modes de présentation de l’art.

Dossier à soumettre_

– Lettre de motivation

– Intention de projet thématique en lien avec les orientations du centre (500 à 1000 mots)

– Texte relatant le désir d’investissement envers la recherche (250 mots)

– Suggestions d’artistes (2-3) en lien avec la thématique

– Ébauche d’un appel de dossier thématique (Lancement février 2019)

– Des exemples de textes et publications antérieurs.

Conditions_

Durée : 1 an

Début : Été 2019

Fin : Été 2020

Honoraire : 10 000$/an,

Prenez note que deux séjours d’une semaine sont à prévoir à l’hiver 2019.

La résidence requiert une présence accrue au centre tout au long de l’année en particulier lors des résidences d’artistes de la programmation et des évènements du centre.

TRANSMETTRE VOTRE DOSSIER AVANT LE 30 NOVEMBRE 2018

À l’adresse suivante : direction [arobas] lelobe [point] com

Prenez note que seules les candidatures retenues seront contactées.

Une entrevue est à prévoir.

Le LOBE invite les artistes issu(e)s de la diversité culturelle, autochtone ou groupes marginalisés, à soumettre leur dossier.

Pour plus d’information_

www.lelobe.com

Caroline Fillion, directrice générale

direction [arobas] lelobe [point] com

418 690-3182

Plus de détails (pdf)

•••••

Est-Nord-Est

Appel de dossiers

Résidence d’auteur·e·s canadien·ne·s 2019

Date limite : le 1er décembre 2018

Présentation

Est-Nord-Est (ENE) est un centre d’artistes autogéré dont le mandat est de soutenir une communauté internationale d’artistes et d’auteur·e·s en art actuel en offrant un espace et du temps pour la recherche et l’expérimentation, ainsi qu’un accès privilégié à des ressources et des savoir-faire locaux.

En 2019, ENE vit un moment charnière de son histoire : suite à la reconstruction intégrale des locaux du centre à même son site actuel, l’année 2019 se déroulera sous le signe du changement, ENE inaugurant ses nouveaux quartiers.

Le centre est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dans un cadre géographique et historique unique. Les paysages se caractérisent par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et du fleuve. Saint-Jean-Port-Joli se trouve à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.

Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles qui relèvent d’un savoir-faire traditionnel régional, ENE est aujourd’hui ouvert à toutes les disciplines et pratiques en arts visuels et médiatiques actuels.

Convaincu de l’importance de l’alliage entre les œuvres et les mots, ENE encourage la pratique de l’écrit en art actuel en offrant une résidence aux auteur·e·s canadien·ne·s. Plus précisément, ces résidences sont réservées aux auteur·e·s dont le travail de recherche et d’écriture porte sur des notions, pratiques ou enjeux relatifs aux arts visuels et médiatiques contemporains et actuels.

Les espaces de travail et d’hébergement étant communs à tous·tes les résident·e·s, les auteur·e·s peuvent s’imprégner de l’art en train de se faire. Ces séjours offrent aux résident·e·s l’occasion d’approfondir leurs recherches, d’expérimenter et de créer dans un espace culturel unique, vivant et stimulant. ENE fait partie du réseau Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.

De huit semaines chacune, les périodes de résidence permettent de réunir quatre artistes et un·e auteur·e en art actuel et sont généralement offertes au printemps, à l’été et à l’automne. Or, ENE a entrepris cette année son grand projet d’immobilisation dans le cadre duquel ses quartiers seront entièrement reconstruits d’ici l’été 2019. Pour assurer l’édification et l’aménagement de son nouveau bâtiment, ENE annule donc exceptionnellement sa résidence de printemps 2019 pour offrir une résidence à l’été et à l’automne. Par conséquent, seulement huit artistes et deux auteur·e·s seront sélectionné·e·s pour la programmation 2019 d’ENE qui se tiendra dans son nouveau bâtiment pour la toute première fois.

* Pour une deuxième année consécutive, l’auteur·e pourra choisir entre une résidence de quatre ou de huit semaines. À qualité égale, la priorité sera accordée aux candidats et candidates demandant une résidence de huit semaines.

Durée de la résidence

4 ou 8 semaines

Périodes de résidence (calculées sur 8 semaines)

Été : du 8 juillet au 30 août 2019
Automne : du 16 septembre au 8 novembre 2019

Modalités

La résidence de 4 ou de 8 semaines inclut :
Des droits de résidence de 750 $ pour 4 semaines et de 1500 $ pour 8 semaines
L’accès à un studio-atelier individuel servant de lieu de travail et d’hébergement
L’accès à un centre de documentation (ouvrages, revues)
L’accès à des ressources locales
Un soutien logistique
L’accès à un vélo
Votre dossier doit comprendre :
Le formulaire d’inscription dûment complété
Un curriculum vitae (maximum de deux pages en format PDF)
Un texte présentant vos intentions de recherche, d’expérimentation ou de production, incluant vos besoins précis en ressources techniques, s’il y a lieu (maximum une page en format PDF)
Deux textes publiés sur l’art actuel : compte-rendu ou critique d’exposition, essai, texte d’opuscule, de catalogue ou de livre d’art (maximum de 10 pages au total en format PDF

Soumettre un dossier

Les dossiers doivent être téléchargés directement sur le site Internet de l’organisme à cette adresse :

http://estnordest.org/appel-de-dossiers-auteur-e-s-canadien-ne-s-2019/

Pour toute question, contactez l’équipe d’ENE: info [arobas] estnordest [point] org