La Liste compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc. Les appels proviennent du Québec, du Canada et d’ailleurs. N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et vous y abonner gratuitement: liste.agavf.ca.

Prochaine édition: 10 septembre.

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen de l’Université de Moncton
Dano LeBlanc – Acadieman vs les Beaux-arts
24 juin au 7 septembre 2009
Exposition thématique regroupant des dessins originaux, des reproductions, des articles de journaux, des vidéos d’animations, DVD et BD, ainsi qu’une multitude d’autres objets, produits dérivés d’Acadieman, réalisés par l’artiste Dano LeBlanc aka Daniel Omer LeBlanc de Memramcook.
www0.umoncton.ca/gaum

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Animal House : Oeuvres d’art réalisées par des animaux
1er  août au 26 septembre 2009
Les animaux sont-ils capables de créer des «œuvres d’art»? Bien que fondée sur une approche ludique, cette exposition propose une analyse critique de la créativité des animaux par rapport à leur exploitation, et explore la créativité animale dans la nature, de même que les collaborations entre les artistes humains et leurs animaux de compagnie.
www.galeriesawgallery.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
Moncton Rock : Art et musique de la capitale acadienne, 1968-2008
10 juillet au 28 août 2009
Moncton Rock regroupe le travail d’une vingtaine d’artistes, ainsi que les traces matérielles (affiches, t-shirts, documentation, etc.) qui témoignent de l’activité artistique de l’époque et met de l’avant la contribution de la scène monctonienne à l’esthétique grunge ayant débuté à Seattle dans les années 1980.
Acadie Underground
atelier: œuvres cinématographiques de 3 min. en 8mm
présentées pendant le Festival international du cinéma francophone en Acadie
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
La MDA invite les artistes professionnels manitobains francophones ou francophiles à présenter un projet de sculptures au tout nouveau Jardin de sculptures de La Maison des artistes visuels, située à Saint-Boniface, au Manitoba.
Date limite : 15 septembre 2009. Budget: 90 000 $ tout compris
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Le Centre d’artistes Voix Visuelle invite les artistes professionnels à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2010-2011.
Date de tombée : Le vendredi 11 septembre 2009
www.voixvisuelle.ca

1. appels en français du Canada

Voix Visuelle – Ottawa – en tout temps
Dazibao – Montréal – 1er septembre
Espace [im] média – Hatley – 15 septembre
Praxis art actuel – Ste-Thérèse – 30 novembre
Atelier Circulaire – Montréal – 15 novembre
L’Œil de Poisson – Québec – 15 octobre
Occurrence – Montréal – 10 octobre
MATERIA – Québec – 5 octobre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
4e Biennale internationale du lin de Portneuf – 28 septembre
VU – Québec – 15 septembre
festival Vidéaste Recherché•e – Québec – 11 septembre

2. appels en anglais du Canada

Tay River Gallery – Perth – 10 septembre
Gallery 44 – Toronto – 30 septembre + 1er mars
Public Realm – Toronto – 27 novembre
Spark Box Studio – Picton – en cours
Trinity Square Video – Toronto – 15 novembre
Giant Incandescent Resonating Animation Festival – 31 août
Filmmaker Assistance Program du NFB – en cours
Open Studio – Toronto – 15 septembre
Anti-Hero – Toronto – 25 septembre
MONITOR 5: New South Asian Film and Video – Toronto – 16 novembre
Images Festival – Toronto – 30 octobre
FemFest 2009 – Winnipeg – en cours
Art City – Winnipeg – 4 septembre
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – 28 septembre

3. appels d’ailleurs

Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid – 5 et 15 septembre
International Live-Media Floor of Netmage – Bologna – 19 septembre
Cinematheque – Cologne – 30 septembre
Performance in Crisis – New York – en cours
Digimovies – New York – en cours
International Film Festival of India – Goa – 31 août
Duende Studios – Rotterdam – 15 septembre
Nodar Artist Residency Program – S. Martinho das Moitas – 30 septembre
SOUNDCURIOUS #1 – Brighton – 11 septembre

1. appels en français du Canada

Voix Visuelle accepte en tout temps des projets d’exposition en art visuel actuel.

• Nous n’acceptons que les demandes soumises sur CD ou DVD.
• Voix Visuelle verse des cachets d’exposition selon les tarifs de CARFAC.

Les demandes doivent comprendre :
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo

Les images numériques doivent être :
• en format JPEG
• compatibles PC
• ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre   Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre dossier.

Veuillez faire parvenir votre demande à :
Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood
Ottawa, Ontario
K1M 1L7

•••••

DAZIBAO ~ appel
deadline : 1 sept | Sept 1

* english follows ~ La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du conseil d’administration. Prière de n’envoyer votre dossier qu’une fois l’an.
Votre proposition d’exposition ou de publication doit comprendre :
1. un CD-ROM contenant un maximum de 20 images bien identifiées et accompagnées d’une description claire (titre, médium, dimensions et date) ou un DVD dans le cas d’une œuvre vidéo ; n’envoyez pas d’originaux
2. une description précise du projet
3. un texte expliquant votre démarche artistique
4. un curriculum vitæ
5. une enveloppe de retour affranchie suffisamment, si vous désirez que votre dossier vous soit retourné; les dossiers sans enveloppe de retour seront détruits
Envoyez à :
Appel de dossiers
Dazibao, centre de photographies actuelles
4001, rue Berri, espace 202
Montréal (Québec) H2L 4H2
Canada

•••••

ESPACE [IM] MÉDIA ~ appel
Programmation Pubs d’art
Date limite : 15 septembre

Dans le cadre de la programmation Pubs d’art de l’événement Espace [im] média, Camestrie et la Galerie Horace invitent les artistes de tous les horizons et de toutes les disciplines à soumettre une proposition de vidéo promotionnelle de leur art, un « remix » de leurs vidéos existantes ou encore un court documentaire sur eux-mêmes.

Cet appel est une réponse à une programmation de plus de 50 artistes européens qui ont produit un spot publicitaire afin de promouvoir leur personne et/ou leur travail. Il en résulte des vidéos aux approches différentes, parmi lesquelles certaines ont résolument transcendé leur statut de publicité. Certains artistes proposent une courte introduction à leur univers, tandis que d’autres livrent de véritables œuvres vidéos miniatures. Ces pubs d’artistes européens seront également présentées au cours de cette soirée.

En jouant avec ce format si typique de nos postes de télévision, les propositions ne se contentent pas de présenter les artistes, mais soulèvent aussi le rapport étroit entretenu entre art et publicité, entre le mythe de l’Artiste et la démesure de la société de communication.
Les propositions retenues devront aussi être accompagnées d’un document (catalogues, affiches, brochures, DVD’s) consultable sur place lors de l’événement qui aura lieu à Sherbrooke, le samedi 3 octobre 2009. Veuillez noter que les oeuvres et les documents soumis ne seront pas retournés aux artistes et qu’aucun cachet ne sera versé pour les publicités sélectionnées.

Faire parvenir vos pubs de 30 SECONDES EXACTEMENT sur CD, en fichier QuickTime ou AVI au format DV NTSC 720 x 480 pixels, 48 Khz stéréo. Les vidéos plus courtes ou plus longues que trente secondes seront automatiquement retirées du processus de sélection.

~ seuls les artistes retenues seront contactés :
Espace [im] média – PUBS D’ART
904 Route 208 Ouest, Hatley (Québec) J0B 4B0
camestrie.org

•••••

Appel de dossiers 2010-2011

date de tombée : 30 novembre 2009

Programmation Mon espace / Your space

Être de passage à Praxis art actuel pour l’un des blocs de la programmation Mon espace / Your space implique une découverte du lieu dans lequel vous vous retrouverez. Praxis souhaite amener les artistes professionnels du milieu de l’art au-delà du processus habituel de création/production/diffusion. Dans le cadre de sa programmation 2010-2011, le Centre vous invite à déposer des projets pour y questionner ou redéfinir des problématiques liées à votre démarche artistique ou approfondir certaines facettes de votre pratique. Praxis offre un espace de réflexion, des circuits d‘échange, et des collaborations avec les communautés et ses territoires afin de soutenir votre processus de création.

Sous le thème Mon espace / Your space, les artistes doivent proposer un projet qui s’inspire des particularités et des caractéristiques géographiques, sociales, économiques ou culturelles propres à la Ville de Sainte-Thérèse ou à sa région. Les artistes seront jumelés à des membres-accompagnateurs nommés par le Centre et l’agente de développement de la Ville de Sainte-Thérèse sera mise à leur disposition. Praxis considère ces paramètres comme des éléments devant stimuler la création tout en tenant compte des spécificités de la démarche artistique de chacun. Les artistes sélectionnés réaliseront une série d’explorations et d’expérimentations afin de développer et d’enrichir leur projet initialement proposé. Le rapprochement avec les communautés étant primordial pour Praxis, les artistes doivent également travailler de concert avec les citoyens et les intégrer dans leur processus de création. Le public pourra donc être témoin de l’évolution de chaque projet tout au long du bloc, en particulier lors des séjours des artistes en expérimentation et à travers les traces de leur projet en cours laissées dans le laboratoire-atelier.

Un bloc de programmation réunit trois artistes. Toujours en collaboration avec le Centre, ces derniers doivent réalisés leur projet sur une période de trois mois : bloc d’automne (mi-septembre à mi-décembre 2010) ou le bloc du printemps (début avril à fin juin 2011). Pendant ces périodes, les trois artistes seront amenés à se croiser, à échanger et à partager leurs idées. Ils participeront également aux rencontres de travail pilotées par Praxis dans le but de susciter les discussions et faire progresser les projets en cours. L’une des propositions explorées devra être finalisée et présentée hors nos murs, dans le cadre d’un événement spécial réunissant le travail des trois artistes. Organisé à la fin du bloc, l’événement sera conçu en collaboration soit avec des groupes de citoyens, avec des commerçants ou avec des organismes de nos territoires.

En adéquation avec la vision revisitée de la résidence-laboratoire, le Centre tente de s’éloigner du cadre habituel de présentation en salle pour valoriser davantage le développement de nouveaux projets, l’avancement des pratiques artistiques et le rapprochement des publics.

Votre dossier doit comprendre :

– un curriculum vitae (3 pages maximum)
– un court texte expliquant votre démarche artistique (250 mots maximum)
– un texte décrivant votre intention de recherche et vos motivations (250 mots maximum)
– une documentation visuelle de votre travail avec description :
– 15 images numériques maximum, clairement identifiées
– 1 bande audio/vidéo VHS ou DVD format NTSC (3 minutes maximum)
– un dossier de presse (facultatif)
– une enveloppe de retour préaffranchie pour le renvoi des documents. Prenez note que les dossiers sans enveloppe de retour préaffranchie seront détruits au mois d’août de l’année suivante.

Le centre n’accepte pas les dossiers envoyés par courriel.

Économisez le papier. Tout votre dossier doit être remis sur CD-ROM, DVD ou clé USB dans les formats suivants :

– Textes format “.PDF”, “.DOC” ou “.RTF”;
– Images format “.JPG” seulement;
– présenter des fichiers compatibles avec PC seulement;
– soumettre des images d’une résolution de 72ppp n’excédant pas 1.0 Mo;
– Dossier de presse et documentation d’appui numérisé (“.JPG” ou “.PDF”).

Assurez-vous que vos supports informatiques soient lisibles dans l’environnement Windows et qu’ils ne requièrent aucun téléchargement.

Nous n’acceptons pas :
– des présentations sous forme PowerPoint;
– des fichiers compressés (au moyen de WinZip ou de Stuffit, par exemple);
– des hyperliens menant à des sites Web.

Barèmes des droits, redevances et services offerts aux artistes

Praxis art actuel défraie à l’artiste :
– Un droit d’exposition de 1 200 $
– Un per diem de 15 $ par jour, 10 jours maximum (150 $)
– Frais de production 200 $
– Frais de déplacement et de transport (maximum de 350 $) payable à la réception des factures

Total des droits et des dépenses : 1 850 $

Praxis assume les frais de :
– Hébergement de 10 jours maximum (pas nécessairement consécutifs), petit déjeuner et souper inclus (d’une valeur pouvant atteindre 300 $) payable au membre-hébergeur
– Soutien par un membre-accompagnateur (un maximum de 30 heures par artiste, pouvant atteindre des frais payés de 420 $)
– Rédaction d’un texte sur l’expérience vécue et le travail effectué (150 $)
– Production d’une publication à discuter en groupe et avec le Centre (450 $)

Total maximal des dépenses défrayées : 1 320 $

Praxis offre les services suivants :
– Obtention des permis et des autorisations
– Recherche de commandites spécifiques (au besoin)
– Coordination des projets et des réunions de travail

Coût total maximum défrayé par Praxis pour chacun des artistes : 3 220 $

La sélection des dossiers sera effectuée par le comité de programmation.

Veuillez nous faire parvenir vos documents à l’adresse suivante avant le 30 novembre 2009 :

Praxis art actuel
Comité de programmation
34 rue Blainville Ouest C.P. 98549
Sainte-Thérèse (Québec) J7E 1X1

À PROPOS DE PRAXIS ART ACTUEL

La mission de Praxis art actuel est de soutenir, promouvoir et diffuser des projets d’arts visuels d’artistes professionnels reconnus ou en voie de reconnaissance. Praxis offre ses territoires et ses communautés comme un vaste laboratoire d’expérimentation. Le centre stimule les échanges entre les publics, les artistes et les membres.

Praxis a pour mandat d’accueillir, accompagner et soutenir les artistes de sa programmation. Il joue un rôle de médiateur auprès de la population des Basses et des Hautes Laurentides en offrant des événements artistiques, des laboratoires, des conférences, des colloques et des publications. Nous encourageons le développement professionnel de nos membres, offrons des activités de réflexion, d’échange, d’accompagnement et favorisons l’élaboration de projets artistiques.

T : (450) 434-7648

praxis [arobas] artactuel [point] ca

www [point] praxis [arobas] artactuel [point] ca

•••••

15 novembre 2010
Projet d’exposition / Atelier Circulaire
Lieu : Montréal (Québec) Canada

Dans le cadre de sa programmation 2010-2011, l’Atelier Circulaire invite les artistes et commissaires à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition. Le contenu de l’exposition doit comprendre des éléments en art imprimé.
Fondé en 1982, l’Atelier Circulaire se consacre à la production et à la diusion de l’estampe. Aujourd’hui, l’Atelier Circulaire représente l’un des centres d’estampe les plus actifs au Canada et compte près de 100 artistes membres. Orienté vers la recherche et la création en arts imprimés, l’Atelier Circulaire est équipé pour la taille-douce, la lithographie, l’impression en relief et l’impression numérique. Depuis janvier 2008, la galerie occupe un espace au rez-de-chaussée permettant une plus grande visibilité et accessibilité au public.
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
• une description du projet (maximum 1 page);
• 10 à 15 images JPEG accompagnées d’une liste descriptive [ fichiers compatibles MAC, RVB d’environ 1024 x 768 dpi ];
• une liste descriptive des oeuvres;
• un curriculum vitae (maximum 3 pages);
• une démarche artistique (maximum 1 page);
• tout autre document pertinent;
• une enveloppe susamment aranchie pour le retour du dossier (si désiré).
Votre proposition doit être envoyée par la poste ou remise en personne à l’attention de « COMITÉ DE PROGRAMATION GALERIE».
Les dossiers envoyés par courriel ne seront pas acceptés.
Il y aura une sélection par jury.
Les réponses seront communiquées avant mars 2010.

•••••

15 octobre 2009
Programmation 2010-2011 / L’Œil de Poisson
Lieu : Québec (Québec) Canada

L’Œil de Poisson invite les artistes et commissaires à soumettre leur projet pour la programmation 2010-2011 au plus tard le 15 octobre 2009 – le sceau de la poste faisant foi.
Le centre reçoit également en tout temps des dossiers pour l’Entrée vidéo et tout autre projet de soirées multidisciplinaires, de commissariat et de création en atelier. Tous les artistes sélectionnés ont accès gratuitement à nos ateliers de production pour une période d’un mois précédant leur exposition.
CONTENU DU DOSSIER :
Un curriculum vitae
Un texte présentant la démarche artistique
Une description du projet proposé (veuillez préciser les espaces de diffusion que vous souhaitez occuper, s’il y a lieu : Grande galerie, Petite galerie, Entrée vidéo.
Documentation visuelle sur support digitalisé (CD ou DVD). Maximum de 15 images, format JPEG, 72 dpi. Faites en sorte que les images apparaissent dès l’ouverture du CD. Extraits vidéo : 10 minutes ou moins. Ne pas utiliser d’étiquettes pour identifier vos CD et DVD.
Un dossier de presse
Tout autre document jugé pertinent
Une enveloppe pré-affranchie
Soumission de dossiers par envoi postal seulement.
Veuillez inclure une version imprimÉe de votre curriculum vitae, de votre dÉmarche, de votre description de projet et de la liste descriptive des documents soumis.

FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À : 
L’Œil de Poisson / Appel de dossiers
541, Rue de Saint-Vallier Est
Québec (Québec)
Canada
G1K 3P9

•••••

10 octobre 2009
Saison 2010-2011 / OCCURRENCE espace d’art et d’essai contemporains
Le dossier devra inclure:
• Votre démarche artistique
• Une description du projet proposé
• Un curriculum vitae
• Des images en jpeg sur CD ou DVD,  des liens internet peuvent être proposés mais les diapositives ne sont plus acceptées
• Une fiche technique accompagnant les images
• Une enveloppe de retour pré-affranchie
• Toute autre documentation pertinente
Veillez nous faire parvenir vos documents à l’adresse suivante:

Occurrence, espace d’art et d’essai contemporains
5277 avenue du Parc,
Montréal, Québec
H2V 4G9

courriel: info [arobas] occurrence [point] ca
T: 514-397-0236
F: 514-397-8974

•••••

5 octobre 2009
MATERIA, centre d’artistes et de diffusion en métiers d’art, lance un appel de dossiers aux artistes dans le cadre de sa programmation 2010-2011.

L’espace : 162 mètres2
Plan de la salle disponible au

Accueil


Date de tombée : Lundi le 5 octobre 2009

Salle d’exposition
Contenu du dossier à présenter:
• Présentation de la démarche artistique
• Description du projet d’exposition
• Curriculum vitae récent (maximum 3 pages)
• Diapositives d’oeuvres récentes (entre 5 et 10 images) et / ou
• Photographies numériques sur CD (fichiers .jpg) Il peut y avoir un dossier comprenant des fichiers en haute résolution (300 dpi, 5 pouces x 7 pouces) et un autre comprenant des fichiers en basse résolution (72 dpi, 1024 x 768 pixels).
• Tout autre document pertinent (esquisses, dvd, etc.)
• Une enveloppe de retour pour votre dossier, pré-affranchie
Poster à :
MATERIA
Comité de programmation
367, boul. Charest Est, 7e étage, Québec (Québec) CANADA G1K 3H3 


appeldedossiers20102011 [arobas] centremateria [point] com
***Veuillez s.v.p. noter que MATERIA souhaiterait fortement recevoir votre proposition de projet par voie électronique, à l’adresse suivante : appeldedossiers20102011 [arobas] centremateria [point] com.***

Pour information :Marianne Thibeault, directrice l (418) 524-0354, poste 221 l Sans frais : 1-888-524-7768 l
mthibeault [arobas] centremateria [point] com

•••••

1er octobre 2009
Artistes et commissaires de la relève / Caravansérail
Bien implanté dans sa région et sur la scène nationale, Caravansérail assiste la relève artistique depuis plus de 5 ans dans la production, la promotion et la diffusion des arts visuels au Québec. L’intérêt que nous manifestons envers les artistes professionnels de la relève nous rend sensible à l’émergence d’oeuvres novatrices, à des stratégies de diffusion inédites et à la résurgence de réflexions en adéquation avec notre époque.
Dans le cadre de sa programmation 2010-2011, le Centre d’artistes Caravansérail invite les artistes de la relève en arts visuels, ainsi que les commissaires en début de carrière, à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition ou tout autre projet spécifique [performance, projet hors les murs…] pouvant s’inscrire dans le cadre de ses activités.
Votre dossier doit comprendre :
• une description du projet (maximum de 300 mots)
• une démarche artistique
• un curriculum vitae
• 10 à 15 documents visuels du travail récent [fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 dpi; le CD ou DVD doit être lisible sur MAC]
• une liste descriptive des oeuvres
• tout autre document pertinent
• une enveloppe pré-affranchie si vous souhaitez le retour de votre dossier

Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, incluant l’atelier, sont à aires ouvertes.
N’hésitez pas à nous contacter pour tout renseignement supplémentaire.
Jean-Philippe Roy, coordonnateur à la programmation
418.722.0846 caravanserail [arobas] globetrotter [point] net

•••••

28 septembre 2009
Appel aux commissaires
4e Biennale internationale du lin de Portneuf
Les organisateurs de la Biennale internationale du lin de Portneuf lancent un appel de candidatures aux commissaires pour son quatrième événement qui aura lieu de juin à septembre 2011. Ils confieront trois mandats de commissariat pour des expositions collectives, respectivement en arts visuels, en métiers d’art ainsi qu’en mode et design.
Depuis ses débuts, la Biennale du lin impose à ses organisateurs des défis qui sont à la fois stimulants et sérieux. C’est ainsi que ceux-ci choisissent d’avancer sur la mince ligne qui sépare l’art visuel contemporain des métiers d’art de création et du design. Ils demeurent convaincus qu’il est heureux de faire état de la « zone de frottement » entre les disciplines, une approche qui contribue à la spécificité de la Biennale du lin d’une part, et au développement de chacune des disciplines d’autre part. Rappelons que le lin, parce qu’il est à la fois sujet et matière, permet de mettre en lumière, côte à côte et simultanément, des modes d’expression qui cohabitent et se confondent parfois. Le projet d’intégrer l’art contemporain à des édifices et à des sites patrimoniaux est aussi audacieux, mais combien pertinent. Bien que ces lieux soient fortement chargés, tant historiquement que visuellement, et en dépit des contraintes que leur nature impose, les créateurs y trouvent des défis qui provoquent leur imaginaire et nourrissent leur recherche.
Le développement des publics posant d’importants défis, particulièrement en région rurale, les organisateurs de la Biennale du lin accordent beaucoup d’importance à la vulgarisation des textes d’accompagnement, à la sensibilisation des visiteurs ainsi qu’aux éléments de la programmation qui permettent aux citoyens d’avoir un accès privilégié aux artistes et la démarche créatrice. Bien qu’il n’y ait pas de thématique générale prédéterminée pour l’événement de 2011, un intérêt particulier sera porté à l’Irlande du Nord, à ses traditions linières et à ses créateurs en raison des résultats positifs obtenus lors d’une récente mission de prospection.
DÉPÔT DE CANDIDATURE
• Les commissaires doivent décrire leur intérêt à concevoir une exposition collective dans le cadre de la Biennale du lin. Ils doivent tenir compte des particularités imposées par les lieux, les réalités régionales et les orientations de l’événement.
• Ils doivent faire parvenir leur dossier par courriel à biennaledulin [arobas] globetrotter [point] net avant le 28 septembre 2009.
• Un dossier complet comprend :
• Le formulaire d’identification
• Un curriculum vitæ à jour
• Un texte descriptif d’une exposition de leur choix (version longue de une à trois pages et version courte de 100 mots du même texte)
• Un projet préliminaire d’exposition (une proposition de deux pages maximum décrivant la vision, la thématique ou les orientations envisagées – à ce stade-ci les artistes n’ont pas à être sélectionnés)
• Un dossier de presse (facultatif)
MANDAT DU COMMISSAIRE
• Proposer un projet d’exposition collective en lien avec les orientations de l’événement;
• Faire la sélection des artistes et des oeuvres;
• Présenter ses choix, fournir la documentation nécessaire à l’évaluation du projet d’exposition collective par le comité de direction artistique et les bailleurs de fonds;
• Rédiger les textes de présentation de l’exposition, des artistes et des oeuvres;
• Fournir un plan d’accrochage ou d’installation;
• Être présent selon un calendrier pré-établi;
• Se rendre disponible pour consultation et approbation du contenu d’une éventuelle publication;
• Contribuer à l’évaluation du projet et à la rédaction d’un post-mortem.
LIEUX DE DIFFUSION
Arts visuels : cap Lauzon1, église Saint-Joseph2 et Vieux Presbytère de Deschambault
117, rue Saint-Joseph, Deschambault-Grondines
Métiers d’art : Moulin de La Chevrotière
109, rue de Chavigny, Deschambault-Grondines
Mode et design : Moulin Marcoux
1, boul. Notre-Dame, Pont-Rouge
CALENDRIER DE RÉALISATION :
28 septembre 2009 : date limite pour le dépôt des candidatures
30 octobre 2009 : sélection des commissaires par le comité de direction artistique
18 janvier 2010 : dépôt de la sélection des artistes et de la documentation
mars et septembre 2010 : dépôt des principales demandes de financement
décembre 2010 : dépôt des textes et des images pour la réalisation du matériel de communication
mai 2011: montage des expositions
PROCESSUS DE SÉLECTION

• Le commissaire doit démontrer ses compétences dans la recherche et la réalisation d’au moins une activité de diffusion et de promotion dans un contexte professionnel;
• Les candidatures seront analysées par le comité de direction artistique de la Biennale internationale du lin de Portneuf. Les dossiers incomplets ne seront pas étudiés par le comité;
• Le comité de direction artistique favorise les propositions de projets qui mettent la démarche créatrice originale au premier plan tout en démontrant des liens pertinents avec le lin et les fonctions patrimoniales, symboliques et poétiques qu’on lui attache et qui permettent de positionner l’événement dans le circuit estival des grands événements artistiques;
• Le comité portera une attention particulière à la qualité des textes écrits.

•••••

15 septembre 2009
Expositions / VU
Lieu : Québec (Québec) Canada

VU invite les artistes œuvrant en photographie à soumettre un projet d’exposition. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions intégrant la vidéo ou qui interrogent les nouvelles technologies de l’image sont aussi les bienvenues. VU verse des droits d’exposition de 2000 dollars.
• Faites-nous parvenir votre dossier par la poste d’ici le 15 septembre 2009. Il devra comprendre :
• une description du projet
• un texte de démarche artistique
• un maximum de vingt documents visuels du travail récent (fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
• votre curriculum vitae
• tout autre document pertinent
• une enveloppe de retour pré-affranchie pour récupérer le dossier

VU / 523 De Saint-Vallier Est Québec (Québec) G1K 3P9 ⎯ 418-640-2585
Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2010-2011 du centre. 
N’hésitez pas à nous con¬tacter pour tout renseignement supplémentaire.

•••••

La Bande Vidéo invite les jeunes artistes et les réalisateurs(trices) professionnel(le)s canadiens à soumettre leurs œuvres pour la 19ième édition du festival Vidéaste Recherché•e.
Après une 18ième édition lors de laquelle les gagnants se sont partagés 30 000 $ en prix, La Bande Vidéo invite de nouveau les jeunes réalisateurs et les réalisateur(trice)s professionnel(le)s* canadiens à soumettre leurs œuvres vidéo pour la 19ième édition du Festival Vidéaste Recherché•e.  

Cette année, Vidéaste Recherché•e est particulièrement fier d’ouvrir pour une première fois, un volet professionnel* à son concours annuel. Cette nouvelle programmation d’œuvres professionnelles en compétition complètera la programmation traditionnelle de premières oeuvres.  *Par réalisateur(trice) professionnel(le) nous entendons un réalisateur(trice) qui diffuse ou réalise publiquement des oeuvres dans des lieux et/ou contextes reconnus par les pairs.  Un curriculum vitæ artistique devra être joint au formulaire d’inscription.

L’objectif premier de l’événement est de stimuler la création d’œuvres originales et d’établir un pont entre les professionnels du milieu et les jeunes créateurs, ainsi qu’entre les régions et les grands centres de production. Vidéaste Recherché•e agit comme promoteur en création vidéo et cinéma et crée un tremplin incontournable dans ces secteurs. 

Il n’y a aucune restriction de genre appliquée aux œuvres soumises. Celles-ci doivent être en français ou sous-titrées en français. Pour le volet relève comme pour le volet professionnel, la durée des monobandes ne doit pas excéder 20 minutes, générique inclus. Les productions soumises doivent avoir été réalisées dans les 18 mois précédant la date de dépôt. Tous les formats de tournage sont acceptés, toutefois, la copie présentée avec le formulaire d’inscription doit obligatoirement être de format VHS ou DVD

Un jury de présélection se réunira fin septembre pour choisir les œuvres qui seront présentées en compétition. Formulaires d’inscription requis, téléchargeable à l’adresse : www.videaste.labandevideo.com

La 19ième édition du festival Vidéaste Recherché•e se déroulera à Québec, les 19, 20 et 21 novembre 2009

Date limite de dépôt : 11 septembre 2009 


Pour informations: Nicolas Bolduc, 418-522-5561, vr [point] labandevideo [arobas] meduse [point] org

Faites parvenir votre court-métrage à l’adresse suivante : 
Vidéaste Recherché•e 
Bibliothèque Gabrielle-Roy
350, rue Saint-Joseph Est
Québec, Qc, G1K 3B2
http://videaste.labandevideo.com/iiix/home/

2. appels en anglais du Canada

“Strange and Beautiful” – Call for Artist Submissions by Sept. 10 , 2009

Tay River Gallery is accepting submissions from Ontario and Quebec artists for an upcoming juried show,”Strange and Beautiful”. Deadline for submissions is Sept 10th. Quality artwork in your choice of media, of an illustrative or abstract nature with the emphasis on the Strange “the unusual,different, eccentric, unfamiliar, peculiar, fantastic, bizarre, mystifying, perplexing” art that can at the same time be viewed as Beautiful ” having beauty; having qualities that give great pleasure or satisfaction to see, hear, think about, etc.; delighting the senses or mind”. Either content (subject matter) or perspective taken (interpretation) should be unique and arresting, definitely not ordinary.

Submission by email to lbrown [arobas] tayrivergallery [point] com Please Include Artist Statement, Biography and Resume. Description of works (size, media, price etc) 4 – 6 images (low resolution jpg). and reference to personal website if available. We will acknowledge submissions as received, so if you do not hear within a few days, please resubmit. Selection mid- September. Tay River Gallery is a commercial contemporary fine art gallery located in Perth Ontario, 45 minutes west of Kanata via Hwy 7.
Date of exhibition and sale of selected artwork to be announced.

•••••

Call for Submissions from Artists and Curators
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography

Deadlines: September 30, 2009; March 1, 2010

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to the advancement of photographic art. We encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists who are innovative in their use of materials and approach to subject matter.

Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in Canadian society. Please submit:

1. A maximum of twenty slides or digital images (CD must be MAC compatible) representing a recent body of work or a specific project. Digital images should be RGB, jpeg format no larger than 1024 x 768 pixels at 300 dpi. They should be numbered 01 to 20 (01_tree, 02_house, 03_car etc.) Slides must be numbered and marked with the artist’s name and a red dot in the lower left corner. Gallery 44 does not accept original artwork. We do not accept images by email.
2. An image list indicating title, year, medium and dimensions.
3. An artist’s statement, curatorial statement, or other written description.
4. A physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required and any unusual installation requirements.
5. Curricula vitae, resumes or biographies of the artist(s) and curator, if applicable.
6. A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately.

Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. Please contact us to discuss your project.

Submissions must be postmarked no later than September 30th 2009 or March 1st 2010. If this date falls on a weekend or statutory holiday, the deadline moves to the next business day. Submissions sent after the competition closing date will be reviewed at the next deadline.

Results are communicated within three months.

Gallery 44 will take reasonable care with submission materials; however, we cannot accept responsibility for damage or loss to original photographic prints.

Gallery 44 does not accept submissions by fax or email. Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule.

The Gallery’s floor plan is available on our website.

Send submissions to:

Exhibition Coordinator
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond St. West, Suite 120
Toronto ON M5V 3A8

www.gallery44.org

•••••

Propeller 09/10 annual Curated Exhibition

CALL FOR SUBMISSIONS
An Exhibition Curated by Christopher Hume

Public Realm
January 20 – 31, 2010

Cities can be divided into two realms, private and public. They encompass the spaces in which we live, work and play; but what are the demarcation lines between them? Plazas, sidewalks, parks and the areas not encompassed by private and corporate usage are what we want you to contemplate. What are your ideas on the public realm? What do we have now and what would you want for the future?

People are quitting the saturated suburbs and moving back to the city. This has necessitated a rethinking of myriad areas of urban life, from buildings and open spaces to street furniture. How would you animate the public realm? How would you exploit and use the public realm?

Artists are engaging cities around the world, from Christo’s wrapped buildings to Paris’ temporary summer beaches along the Seine to our own Nuit Blanche and Luminato festivals. London’s Trafalgar Square has been transformed by a series of twenty-four hour art works. Tweet parties use networking to create engaging public events from bike rallies to political statements. What would you do?

Here is your opportunity to re-examine what we have always accepted, to re-imagine and break the rules that deserve to be broken. What are your ideas as a guerrilla urbanist? How would you bring spaces to life and make them usable by all, not just consumers? What would you do to make spaces that have power, that can transform a people in the way Tiananmen Square did in Beijing?

This is an open call for your art work that responds to the Public Realm. Any medium will be considered for this curated show, which will take place in January 2010. We look forward to seeing your painting, drawing, photography, video, sculpture, maquettes, plans, performance…or however you see your concept.

Submissions should include the following:

1. CD/DVD of the work, or photos/slides
no online e-mail submissions accepted.

2. A detailed list of the work on the disc

3. A written description of the work
(maximum 250 words) relating it to the exhibition parameters.

4. Curriculum Vitae and contact information
must include address, phone number and e-mail.

5. Non-refundable Entry Fee of $40 (CDN or US) cheque or money order [per submission]
made out to Propeller Centre for the Visual Arts.

6. A self addressed stamped envelope for return of materials.
Entries without a SASE will not be returned.
Foreign submissions must have correct postage.

7. Deadline for submissions: Friday, November 27, 2009

*Please Note:
We will only accept one piece per submission. Do not send multiple proposals per submission. Any subsequent proposals must be made as separate submissions in order to be considered.

* Christopher Hume is the architecture critic and urban issues columnist of the Toronto Star. Hume was also the art critic for many years.  He has been nominated for four National Newspaper Awards . He won a Toronto Heritage Award in 2000 and in 2004 he received a Landscape Ontario award. Hume appears frequently on radio and television as a commentator on city issues. Hume was named Toronto’s best newspaper columnist by NOW magazine in 2005 and Eye magazine in 2006.

*Questions regarding the scope of the exhibition may be sent via e-mail to:
Ian Amell (Public Realm exhibition co-ordinator) at iamell [arobas] hotmail [point] com

Send entry to:
Propeller Curated Exhibition, Public Realm
C/O Shannon Taylor, Gallery Administrator
Propeller Centre for the Visual Arts
984 Queen Street West, Toronto, Ontario, Canada, M6J 1H1

984 Queen Street West, Toronto ON, M6J 1H1
416.504.7142   Wed –Sat 12 to 6 / Sun 12 to 5
www.propellerctr.comgallery [arobas] propellerctr [point] com

Propeller Centre for the visual Arts was established as a non-profit organization in August 1996 to give visual artists curatorial and commercial control over their creations. As  a visual arts collective, Propeller supports vital contemporary art practices and initiatives by artists at all stages of their development. The Centre’s mandate is to provide a professional venue for exhibitions along with technical support and promotional resources. Propeller is located in the heart of the Queen West Gallery District in downtown Toronto. For information on membership, please review our website at www.propellerctr.com

•••••

New Art Studio Accepting Residency Applications
[sans droit de résidence]

Spark Box Studio, an art studio, print shop and artists’ residency that offers unique opportunities to emerging and professional artists, writers, and students, has just opened up in Prince Edward County, Ontario.

About Us:
Spark Box Studio provides space for artists to live, research, investigate and experiment in a focused environment. We aim to encourage discovery and the cultivation of new ideas, provide career-building opportunities and resources for artists at all stages, and promote engagement with the local community through the arts.

Artist Residency Program
Spark Box Studio’s Artist Residency Program provides live/work space to accommodate both emerging and professional printmakers, photographers, painters, illustrators and writers, as well as those currently undertaking studies in fine art. Artists-in-residence have access to our professional studio and resource library. The Residency Program affords artists the space, time and resources to support the advancement of their careers and to strengthen their practice. Artists-in-residence stay in a charming Victorian house located by the historic Picton Harbour.

For more information about Spark Box Studio Residency Program or to learn about other programs we offer, visit www.sparkboxstudio.com.

Spark Box Studio
206 Main St.
Suite 2M
Picton ON
T. 613.476.0337
E. info [arobas] sparkboxstudio [point] com
www.sparkboxstudio.com

•••••

Call for Submissions
Deadline: November 15th, 2009

Trinity Square Video (TSV) has a long history of supporting and presenting video-based works that are mediated by images of protest and activism, providing a space to explore the range of meaning that can be generated from such imagery. Our upcoming programming will build from this history. In the fall of 2009, TSV will begin an extended investigation of the current state of political engagement in contemporary art by exhibiting works that question the motivations, objectivity and ethics found in and around political representations.

TSV is eager to hear from artists and curators working with video and video installation who are rigorously invested in enriching and expanding the field of socially critical visual and media-based art.

We are looking for dynamic video and video-based artworks that are engaged with varying forms of contemporary politics in unexpected or unconventional ways.

We are seeking innovative artist’s works that use video, its forms and its processes, to examine the modes of presentation found in activist gesture, social action or cultural critique.

We intend to offer a wide range of video programs and installations: from those that feature direct activist gestures to those that call into question the relationship between aesthetic value and the promotion of social causes.

TSV is an artist-run resource for the production, education and dissemination of video by artists and community organizations. Since 1971, TSV has made access to the means of communication its priority, providing a diverse community of video practitioners media-arts related development through workshops, seminars and classes, as well as offering a space for the creation and exhibition of video-based images.

Through its public programming, TSV has advanced the understanding and appreciation of media works produced by various community-based groups and numerous internationally recognized artists, such as Michael Balser, John Greyson, Vera Frenkel, Richard Fung, Nancy Nicol, and Lisa Steele and Kim Tomczak. In recent years, TSV has presented works by Sara Angelucci, Jeremy Blake, Deanna Bowen, Manon De Pauw, Isabelle Hayeur and Éric Raymond, Nelson Henricks, Gunilla Josephson, Jude Norris, 640 480 Collective, among many others.

Submission Requirements:

1. One DVD with a maximum of 10 minutes of previous and/or proposed work.*
2. Written proposal (1-page)
3. Artist’s Statement (1-page)
4. Curriculum Vitae
5. Self-addressed, stamped envelope for return of support material.**

*DVDs can be supplemented with up to 10 digital slides on CD-ROM (Mac compatible, .jpg images only, no folders, all images must be listed with slide number, artist’s last name, title of work and year, eg. 01_smith_untitled_2009.jpg).
**Support material will not be returned without a SASE.

Submissions must be postmarked no later than November 15th. If this date falls on a weekend or statutory holiday, the deadline moves to the next business day.

Submissions will not be accepted electronically.

A floorplan of the TSV Gallery is available at www.trinitysquarevideo.com

We encourage proposals from emerging to established artists and curators.

We firmly support the equitable remuneration of artists. TSV pays all of it exhibiting artists in accordance with the CARFAC fees schedule.

Our exhibitions are presented for 4 to 5 weeks. We will accept proposals by curators for single-night screenings.

If you have any questions, please contact Jean-Paul Kelly, Programming Director at programming [arobas] trinitysquarevideo [point] com , or 416-593-1332.

Please send submissions to:

Jean-Paul Kelly
Programming Director
Trinity Square Video
401 Richmond Street West, Suite 376
Toronto, ON, Canada
M5V 3A8

•••••

GIRAF5: (Giant Incandescent Resonating Animation Festival) Call for Submissions GIRAF celebrates the spirit of independent and underground animation, showcasing animators from across Canada and around the Globe. We are now looking for YOUR animated short films, and project proposals which bridge disciplines of animation with new forms of contemporary art, including performance, installation and new media projects Animated Performance and Installation Proposals — Deadline: Monday, August 3, 2009 Short Animated Film + Video Submission –Deadline: Monday, August 31, 2009
http://www.giraffest.ca

•••••

Filmmaker Assistance Program: NFB The National Film Board’s mandate as a public producer and distributor is to make films and videos that are culturally and socially relevant to the Canadian public. The Filmmakers Assistance Program (FAP) offers developing independent emerging filmmakers, working in both film and video, an opportunity to receive financial support for their productions. FAP is designed to provide financial assistance for: production equipment; processing; film-video transfers; editing suite rental; mixes; printing; titles; and other post- production services. Additional services, including the use of NFB edit suites and NFB production equipment can be utilized by filmmakers on a case-by-case basis. In addition to this support, FAP also provides an ideal avenue for emerging filmmakers to develop a profile and relationship with the NFB. The program has played a significant role in the careers of many Canadian independent filmmakers. Seeking submission on an on-going basis. For more info, visit www3.nfb.ca/professionals/help.php?id=52

•••••

Call for Submissions for Open Studio, Canada’s leading print media centre

* Open Studio Gallery Exhibitions Program
* Visiting Artist Residency Program
* Guest Renter Program

DEADLINE: Submissions for all 3 programs must be received on or before 5:00 pm on Tuesday, September 15, 2009.

For more information about each program and guidelines on how to apply, including digital submission requirements, please visit www.openstudio.on.ca.

OPEN STUDIO GALLERY EXHIBITIONS PROGRAM
Submissions are being accepted to exhibit in the Open Studio Gallery for the period between September 2010 and July 2011.

Open Studio is an artist-run printmaking centre that presents a wide range of print media-based works from traditional to experimental, including work that, although not produced using traditional printmaking techniques, shares through its conceptual concerns a relationship to printmaking. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, bookworks, digital and multi-media installation-based work. Proposals by individual artists, groups and curators will be considered. CARFAC Artist Fees are paid. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Submissions.”

Mail Application to:
The Gallery Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

VISITING ARTIST RESIDENCY PROGRAM
Through this program, Open Studio is accessible to all professional artists, with or without printmaking experience, to explore and develop a new body of work through print media. Artists produce their work in the Open Studio facilities followed by a two-person Visiting Artist exhibition in the Open Studio Gallery. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Residencies.”

Projects will be scheduled between September 2010 and April 2011.

Mail Application to:
The Visiting Artist Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

GUEST RENTER PROGRAM
Each year, Open Studio accepts Guest Renters who are established printmakers. Guest Renters are responsible for securing their own funding to cover travel and accommodation expenses if necessary. Artists will also pay the appropriate studio area supply fee during their residency and will be required to sign the standard studio rental contract. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Residencies.”

Projects will be scheduled between September 2010 and June 2011.

Mail Application to:
The Guest Renter Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

Open Studio 401 Richmond Street West, Suite 104 Toronto ON M5V 3A8
Phone/Fax: 416-504-8238
E-mail: office [arobas] openstudio [point] on [point] ca Website: www.openstudio.on.ca

••••••

Trinity Square Video Themed Commission Program
Anti-Hero
Call for Submissions
Deadline: September 25, 2009 at 5pm

TSV continues our trilogy of Themed Commissions: Icon, Villain and Anti-Hero, inspired by classic film archetypes. We are now seeking proposals for the final program in the trilogy, Anti-Hero, which will premiere in early 2010.

Anti-Hero explores the complex characterizations of contemporary narratives: it is a program that deals with shifting lines between the good and the bad. Growing out of traditional literary tropes and classic film-noire archetypes, the contemporary Anti-Hero is an illusive figure, often one that we, in a postmodern world, most closely gravitate to. The Anti-Hero respects our sense of reality in a world that has not delivered on the orderly promises of modernism. Although a fictional type, these disillusioned outsiders operate as figures caught between real structures: sometimes a character is defined by the limits of physical borders or partitions, sometimes the formal structures of narrative shape a character’s difference. Each time a story is read or watched the Anti-Hero is held up against the limits of an audience and it is that limit that uneasily defines both sides.

TSV is looking for proposals for 5 to 7 minute videos that engage with these flawed characters. We are looking for works that acknowledge the Anti-Heroes that we know – the Holden Caulfields, the Travis Bickles, the Thelmas and the Louises – as well as lesser-known folk that represent the spirit of the Anti-Hero – the family ne’er-do-well, the neighbour who has never married, or those who simply live a little differently. TSV is looking for videos that intensively explore the avant-garde or counter-culture impulses that characterize the Anti-Hero.

A catalogue for the Icon, Villain and Anti-Hero trilogy will be published following the completion of all videos and will be launched during the February 2010 premiere of Anti-Hero. All of the artists who have participated in the trilogy will be included in the catalogue.

Selected artists receive:

* $750 in production equipment rentals;
* 40 hours in the Final Cut Pro Editing Suite;
* a TSV workshop;
* TSV membership or renewal;
* $350 Honorarium;
* a public screening;
* inclusion in the Icon, Villain and Anti-Hero catalogue.

Complete details and application form is available on www.trinitysquarevideo.com

Questions? Call TSV Programming Director Jean-Paul Kelly at 416-593-1332 or email: programming [arobas] trinitysquarevideo [point] com

pic

Completed applications to be dropped off or mailed to:
Trinity Square Video
401 Richmond Street West
Suite 376
Toronto, ON M5V 3A8

•••••

MONITOR 5: New South Asian Film and Video
DEADLINE: November 16, 2009

SAVAC (South Asian Visual Arts Centre) invites submissions for its sixth annual experimental short film and video screening program, MONITOR 6.
MONITOR 6 is dedicated to the presentation of experimental short films and videos by and/or about South Asians from Canada and around the world. We invite independent and innovative short films and videos that explore the aesthetic and form of the moving image and its relation to narrative. MONITOR 6 encourages new experimental work that takes risks and beckons the viewer’s active engagement.

Selected works will be screened at the sixth annual short film and video program, MONITOR 6 in Toronto, Canada in March 2010. Monitor 6 will be curated by Toronto-based video artist and cultural critic Richard Fung.

Works must be under 20 minutes and produced between 2007 – 2009. Submissions from first time directors are welcome. Artists’ fees will be paid.
Submissions should be sent on DVD (PAL, NTSC) enclosed with the following:
– Name artist or director
– Full contact information (address, phone, fax, email)
– Title of work
– Date of production
– Brief synopsis of the work
– Brief biography of the artist
– High-resolution production stills

Send all materials to:
SAVAC – MONITOR 5
401 Richmond Street West, Suite 450
Toronto, ON Canada M5V 3A8
Inquiries can be sent to info [arobas] savac [point] net

All deliveries from international participants must be marked:
“NO COMMERCIAL VALUE” Please do not claim any monetary value over $50 on your package for insurance or otherwise or you will be charged customs, duties and taxes.
All submissions must be sent prepaid. SAVAC will not accept collect or C.O.D. shipments and will not accept shipments incurring expenses for duties, taxes or customs brokerage. Submissions will only be returned with a self-addressed stamped envelope (in Canadian postage) or send a cheque payable to SAVAC for the return postage amount.

For more information, please contact:
Srimoyee Mitra
Programming Co-ordinator
SAVAC [South Asian Visual Arts Centre]
Telephone: 416.542.1661
Email: info [arobas] savac [point] net
Website: www.savac.net

•••••

Images Festival (Toronto): Call to Filmmakers & Video Artists, Deadline October 30
2010 IMAGES FESTIVAL film/video submissions now open – Oct 30
Early Deadline October 30, 2009
The Images Festival is now accepting FILM & VIDEO submissions for consideration for the 23rd Festival, April 1-10, 2010. The Images Festival is North America’s premiere annual showcase for the innovative edge of international contemporary media art. Over the past 22 years, Images has presented thousands of vanguard projects in all genres, 
formats and configurations and has presented groundbreaking live performances and media art installations by 
renowned Canadian + international artists. Attended by 30,000+ people each year, the Images Festival is a critical 
forum for the independent media arts in Canada and around the world.
**SCREENING FEES PAID FOR ALL WORKS PRESENTED
**NO SUBMISSION FEES FOR STUDENTS
Early Deadline: 30 October 2009 [postmark]
**Discount for submitting your projects via our ONLINE FORM!
For more information, visit http://www.imagesfestival.com/

•••••

FemFest 2009 – Herstory: Call to Female Filmmakers, Deadline Ongoing
Sarasvàti Productions’ FemFest 2009 , is looking for a female film artist
Sarasvàti Productions’ FemFest 2009 will run from Sept. 25th – Oct. 4th 2009 at the Canwest Centre for Theatre and Film. We are currently looking for a female film artist who would be interested in creating a film installation that would be showcased at our closing cabaret on the evening of Oct. 3rd. The artist would capture testimonials, stories, thoughts etc. of women and create a piece that would tie in with this years theme: Herstory. For more information please contact Samantha at production [arobas] sarasvati [point] ca .”
Thanks again!
Samantha Walters, Production Assistant
Sarasvati Productions
242 Cathedral Ave.
Winnipeg, MB R2W 0X3
(204) 586-2236
http://www.sarasvati.ca
FemFest 2009: Herstory runs from Sept. 25th – Oct. 4th, 2009 at the Canwest Centre for Theatre and Film. Be sure to check it out!

•••••

Art City: Call to Artists of All Disciplines, Deadline September 4
REQUEST FOR PROPOSALS
PROFESSIONAL ARTIST SERIES 2010
Art City invites artists to submit proposals to conduct workshops at its community art
studio located in Winnipeg’s West Broadway neighbourhood. The proposals will be
considered for the Art City Professional Artist Series in 2010.
Founded by Winnipeg artist Wanda Koop, Art City is a free-of-charge, all-ages,
community art studio for inner-city residents. The Professional Artist Series ensures Art
City programming is high quality and continually evolving. Selected guest artists are
supported in their workshops by experienced Art City staff and volunteers.
Workshop proposals should be suited to a drop-in atmosphere and geared towards
children and youth ranging from 6 to 15 years of age, though still be of interest to older
teens and adults. The standard format for workshops by professional artists is based on
a 5-day period, Monday to Friday, 3:30 p.m. to 7:30 p.m. Artists will receive $1,400.00
for the one-week workshop. Travel and accommodation for selected visiting artists are
provided by Art City.
All submissions must include the following:
• Applicant’s name, address, e-mail and phone number.
• Title and description of the workshop.
• A 5-day workshop timeline describing in detail each daily 4-hour session.
• A supply list.
• A brief biography summarizing professional achievements. (1 paragraph)
• CV including professional activity and past community engagement. (3 pgs max)
• Visual support in digital format. (up to ten images and/or five minutes video)
Include corresponding list of works with title, date, medium, and dimensions.
Catalogues and/or reviews of work are also welcome.
Selection criteria for Professional Artist Series proposals:
• Demonstrated professional art practice
• Knowledge of inner city issues.
• Knowledge of art and community, and their relationship.
• Experience working with youth.
• Creativity of workshop.
• Applicability and thoroughness of five-day workshop outline.
• Content appropriateness for a youth audience.
• Art media appropriate to Art City and youth audience (cost, toxicity, ability to
instruct, avoiding excess duplication of particular media in calendar year).
• Interest in involving new and diverse artists with the Art City community.
Submission Deadline: September 4, 2009 (postmarked or delivered)
Please mail proposals to Art City, 616 Broadway, Winnipeg, Manitoba, R3C 0W8, or
drop off at Art City between 9:00 a.m. and 5:00 p.m. Monday to Friday.
Incomplete or email applications cannot be considered.
Selected artists will be asked to provide a Criminal Reference Check and Child Abuse
Registry Check that will be paid for by Art City.
For further information about Art City and the Professional Artist Series, please contact
Art City at 204-775-9856, artcity [arobas] mts [point] net, or visit our web site at artcityinc.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (Lethbridge): Call to Film & Video Artists, Deadline Sept. 28
Mark your calendars for the weekend of October 16 – 18 and join us at the historic Empress Theatre in Fort MacLeod for the inaugural Southern Alberta Film Festival. With the support of the Rural Alberta Development Fund, the Southern Alberta Art Gallery has teamed up with the Empress Theatre and cInéMAGINE to present a program of contemporary and alternative film together with workshops for would-be filmmakers and a juried screening of recently produced short film. Check out our website for updates to the festival line-up.

Call for Film Submissions / Appel de dossiers

Filmmakers are invited to submit short films produced in the last 5 years.

Submissions should include a $10 shipping and handling fee, contact information, and an artist statement. Please submit all entries on DVD.

An honorarium will be awarded to those whose work is shown.

Deadline for submissions: September 28th, 2009 5PM

Send your submissions to:
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Avenue South
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

Screening
The top 5 films selected by a panel of jurors will be screened in a special showing during the Festival. The audience will be invited to vote on their favourite, the producer of the successful film will be presented with the Southern Alberta Film Festival’s Audience Favourite Award after the evening feature on Saturday, October 17th.

Tricia Butt, Art Education Coordinator
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Avenue South,
Lethbridge, Alberta,
T1J 0H4
(403) 327-8770 Ext. 6
tbutt [arobas] saag [point] ca
http://www.saag.ca

3. appels d’ailleurs

APPEL A PROPOSITION
||||||| JUSQU’AU 5 SEPTEMBRE 2009, PAR ENVOI POSTAL
||||||| JUSQU’AU 15 SEPTEMBRE 2009, AVEC TELECHARGEMENT VIDEO
||||||| www.art-action.org

||||||| RENCONTRES INTERNATIONALES PARIS/BERLIN/MADRID
||||||| FILM / VIDEO / MULTIMEDIA

L’appel à proposition pour les prochaines Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid est ouvert jusqu’au 5 et 15 septembre 2009.

Les Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid se dérouleront au Centre Pompidou, au Jeu de Paume et sur d’autres lieux à Paris du 30 novembre au 9 décembre 2009. La même programmation sera présentée à Madrid en avril 2010 et à Berlin en juillet 2010.
Ces trois événements proposeront une programmation internationale inédite -nouveau cinéma, vidéo contemporaine et multimédia-, réunissant des œuvres d’artistes et de réalisateurs reconnus sur la scène internationale aux côtés de jeunes artistes et de réalisateurs présentés pour la première fois à Paris.

TOUT INDIVIDU OU ORGANISME PEUT EFFECTUER UNE OU PLUSIEURS PROPOSITIONS D’OEUVRE. L’APPEL A PROPOSITION EST OUVERT POUR LES CYCLES FILM, VIDEO ET MULTIMEDIA, sans restriction de genre et de durée. Les propositions sont gratuites, sans limitation de provenance géographique… [cliquez ici >>>] http://www.art-action.org/site/fr/info/appel.htm

• FILMS ET VIDEOS – Tout support film et vidéo
* Vidéo / Vidéo expérimentale / Art vidéo
* Fiction / Court, moyen, long métrage
* Documentaire, documentaire expérimental
* Cinéma expérimental
* Animation

• MULTIMEDIA
* Installation vidéo, installation multimédia * Net art * Performance multimédia, concert multimédia

POUR FAIRE UNE PROPOSITION CLIQUEZ ICI >>> http://www.art-action.org/site/fr/info/appel.htm
Vous avez la possibilité de choisir entre deux modes d’inscription:
• Jusqu’au 5 septembre 2009: Fiche de proposition avec envoi postal
• Jusqu’au 15 septembre 2009: Proposition 100% en ligne avec téléchargement de fichier vidéo

N’HESITEZ PAS A DIFFUSER CETTE INFORMATION auprès d’organismes de création, réseaux artistiques, sociétés de production, artistes et réalisateurs avec lesquels vous êtes en relation.

Plus qu’une simple présentation d’œuvres, les Rencontres Internationales proposent un véritable forum interculturel, en présence de nombreux invités venus du monde entier, artistes et réalisateurs, responsables d’institutions et de structures émergentes, pour témoigner de leur expérience, de leur réflexion et de contextes artistiques et culturels connaissant souvent de profondes mutations.
Les Rencontres Internationales rendent compte des spécificités et des convergences des pratiques artistiques entre nouveau cinéma et art contemporain, explorent les formes artistiques émergentes et leurs propos critiques, et permettent ce temps nécessaire où les points de vue se croisent et s’échangent.
Les Rencontres Internationales ont pour vocation de faire découvrir ces œuvres à un large public, de créer des circulations entre différentes pratiques artistiques et entre différents publics, de susciter des échanges entre artistes, réalisateurs et acteurs de la vie artistique et culturelle.
La manifestation souhaite ainsi contribuer à une réflexion sur notre culture contemporaine de l’image, au travers d’une programmation exigeante ouverte à tous.

PARIS/BERLIN/MADRID
Initialement entre Paris et Berlin, les Rencontres Internationales se sont ouvertes en 2007 à une troisième ville de présentation, Madrid. La manifestation est désormais une plate-forme unique en Europe où les artistes peuvent se rencontrer, échanger avec un large public, développer de nouveaux projets.
En 2008-2009, les lieux de présentation dans les trois villes étaient notamment à Paris le Centre Pompidou, le Jeu de Paume et la Maison Européenne de la Photographie, à Berlin la Haus der Kulturen der Welt, à Madrid le Musée national Reina Sofia, l’Auditorium du Ministerio de Cultura, la Tabacalera – futur Centre national des arts visuels, la Cinémathèque espagnole, le CA2M Centro de Arte Dos de Mayo de la Comunidad de Madrid.

•••••

NETMAGE FESTIVAL The call for participation is now open for the International Live-Media Floor of Netmage 10 a festival aimed to explore media innovation within the context of electronic arts that will take place in Bologna from the 28th to the 30th January 2010. The Live-Media Floor is the main section of the Netmage festival program, an international platform to confront practices of generating and/or mixing images and sound of every type and format. A window on cinematic and inter-media aesthetics that change form year by year. Participation is open to projects that employ electronic, electroacoustic, analogue and cinematic means to produce visuals and sound. The projects selected will be performed in a single event space, single or multi-screen, for a duration of about 20 minutes each. All material must be sent to: Netmage, Via Cà Selvatica 4/d, 40123 Bologna, Italy tel (+39) 051 331099 bando [arobas] netmage [point] it www.netmage.it
Download entry form: www.netmage.it/2010/download/N10_bando_eng.pdf
E-mail: info [arobas] netmage [point] it Web: www.netmage.it Deadline: 2009-09-19

•••••

extended deadline: 30 September 2009
—————————————
2010 – 10th anniversary of [NewMediaArtProjectNetwork]:||cologne

Cinematheque – streaming media project environments
http://cinema.nmartproject.net

Call for entries

\\
Flash & Thunder
Flash as a medium and tool for artistic creations
//

Since the Internet became popular in the late 90’ies of 20th century, the software program “FLASH”, once developed and prepared for the commercial market by Macromedia, and now owned by Adobe, represents a vector based developing
environment which enables the creator to combine different media and develop vector based animations especially for the Internet. .swf data file extension became a standard for animations online and offline, and Flash video and its .flv file format stands for “videostreaming” on the net.
As soon as the Internet started, artists captured it for artistic purposes, and the same is good for certain software used for the net, particularly Flash is
predestined for developing artistic creations due to its intuitive use. It became one of the most popular software tools for the net, computer based animations and interactive applications like games. Flash based artworks entered media festivals, even festivals solely based on movies created in Flash are organised.

After Cinematheque – streaming media environments – explored in 2007 the
capabilities of “Quicktime” as an artistic medium in the comprehensive show
\\Slowtime? Quicktime as an artistic medium// – its now the time to explore in
2009/2010 the artistic potential of Flash in its own way in a big online show, as well.

//
Flash and Thunder
Flash as a medium and tool for artistic creations
\\

Cinematheque
is looking for the best artistic Flash works created since 2000.

Please find the regulations and entry form on

cropped-agricola20112.jpg

•••••

CONCEPTPLUS CALL FOR PROPOSALS

CURRENT CALLS
PERFORMANCE IN CRISIS Due September 15
DIGIMOVIES Initial deadline November 2

PERFORMANCE IN CRISIS
October 2 – December 19, 2009
“In extraordinary times, an extreme reaction is necessary”

Performance in Crisis are performative responses to the many crises in the global society from a particular view of the artists’ aesthetic. Often it is a presentation of an extreme action. These “performances with a purpose” are a radical and profound look at the art of performance/actions. Exit Art is doing this project to make space for the urgent matters of our culture in crisis.
The upcoming solo retrospective exhibition by Guatemalan performance artist Regina José Galindo (October 2 – November 21, 2009) will be the inauguration of the Performance in Crisis program, a series of site-specific, performative responses to the current global political and economic environment. These performances will happen over three months, using Galindo’s performance work as a point of departure. Each artist will have one evening to perform their work. This will be documented with photography and video which will become part of the show in the gallery and on the web over the three months, creating a shifting installation each week. What begins as a solo exhibition will become a collective expression of performance in crisis; the Galindo presentation will merge with the works in Performance in Crisis and continue to evolve in the space until the program ends on December 19.

These performances/actions will examine our cultural condition and respond urgently to the monumental challenges we currently face, from health care reform to immigration laws, to the horror of war and the manipulation of banks, from the poisoning of the environment to the corruption in our government. Performance in Crisis confronts these issues, exposing them and encouraging further response.
Artists are asked to submit a one-page description of a proposed performance for this series with any relevant sketches and equipment / prop needs and a CV to Assistant Curator Lauren Rosati at lauren [arobas] exitart [point] org. Selected performances will be performed on Friday/Saturday evenings during the course of Performance in Crisis. Submissions should be received by September 15; late submissions will be considered for inclusion in December. This is an exhibition whose presentation is in process, and will evolve as the show progresses.

Already scheduled performers include: Rob Andrews, Regina José Galindo, Saeri Kiritani, Jodie Lyn-Kee-Chow, David Perez, Boryana Rossa and Oleg Mavromatti, and Rafael Sanchez.
Performance in Crisis conceived and curated by Papo Colo.

DIGIMOVIES
Ongoing

Presenting a new forum for the distribution and presentation of digital movies, Exit Art is seeking submissions of “digimovies” (digitally-produced movies in video format) in any genre – such as feature-length movies, shorts, documentaries, fiction, non-fiction, animated, etc. – for screening in Exit Underground, a new multi-media event space below Exit Art’s main gallery.

Exit Art recognizes the need for a forum to screen independently-produced digital movies. Planned to officially launch in Spring 2010, Exit Underground’s digital theater will contain a 5000 lumens HD projector as well as state-of-the-art audio and cinema equipment. As an ongoing site for bi-weekly screenings, directors’ discussions and premieres, we intend to create a new destination for digital cinema in Manhattan and to provide a public venue for digital moviemakers to screen their works and interact with their audiences.

Digimovies are movies produced in digital format.

To apply, please submit:

1.    One full-length copy of the video on an NTSC DVD
2.    One 3-5 minute ‘trailer’ for the video, or a 3-5 minute excerpt on an NTSC DVD*
3.    A one-page document describing the submitted video and listing past work and past screenings. The heading of this document should also contain your name, address, email address, title of the video, and the ‘type’ of work submitted (i.e., “SHORT”, “DOCUMENTARY”, etc.)

*The full video and trailer may be on the same DVD, as long as the DVD is properly menued.

You may submit up to 5 (five) videos at once.

Please include a SASE if your work is not selected and you would like your DVD(s) returned. Submissions will be reviewed on a rolling basis; we will notify you when we view your work and make a selection decision. Selected works will be included in Exit Underground’s cinema library, a permanent archive of “digimovies” accessible for viewing to the public by appointment only. All digital video screenings, festivals and other events will be culled from this library. The advisory committee for the Exit Underground digital theater includes Larry Kardish, Senior Curator for Film and Media at the Museum of Modern Art; Adam Richman, Producer with Double Nickel Entertainment; and Producer and Curator Kathy Brew.

Submissions should be mailed to:

EXIT ART
c/o Digimovies
475 Tenth Avenue
New York, NY 10018

No phone calls, please.

•••••

40th International Film Festival of India (Goa, India): Call to Filmmakers, Deadline August 31
40th International Film Festival of India – Goa – August 31
40. International Film Festival of India 2009
Goa, India, November 23 to December 3, 2009
(Feature-length films)

The International Film Festival of India is currently accepting entries for its 2009 edition.

Information and registration process

Application Deadline : August 31, 2009

Eligibility
Consult the Information and registration process for all the details and entry procedures.

The International Film Festival of India (IFFI), the oldest and largest international film festival in India, aims at providing a common platform for cinematographers of the world to project the excellence of film art; contributing to the understanding and appreciation of film cultures of different nations in the context of their social and cultural ethos.

National and International Business Development
Telefilm Canada, Montréal
514-283-6363
For more information, visit http://www.telefilm.gc.ca/upload/appels/EN-GOA-2009_305_en.pdf

•••••

Duende Studios, Rotterdam
Duende Studios, Rotterdam
Deadline: 15 September, 2009
Stichting Duende Aktiviteiten offers three guest studios for artists from The Netherlands and abroad. Two of these studios are programmed and managed by a commission formed by Duende volunteer members. Studios (60 – 90 m2, 4,5 meters high) and accommodation (30 – 50 m2 adjacent rooms to the studios) are available to artists from all over the world for a period of three months.
Guest artists are offered the possibility to present their work in public. This usually takes place during the open studio days at the end of the residency. Some other ways of public presentations can be discussed according to the guest’s interests.
More Information: 
http://www.duendestudios.nl/index.php?s=gueststudios
Duende Studios
Tamboerstraat 9 
3034 PT ROTTERDAM 
Netherlands
http://www.duendestudios.nl

•••••

International Open Call for Art Projects, Nodar Artist Residency Program, Portugal
Residency – Binauralmedia and Nodar Artist Residency Center
Deadline: 30 September 2009
Selection of 12 art projects to be developed during several 2-week residency modules to take place between February and October 2010.
Art disciplines: Phonography; sound installation; vocal performance; sound poetry; acoustic, electroacoustic or electronic improvisation / composition.
The Nodar Artist Residency Program for 2010 will have a single aggregating subject: the Paiva River. Throughout the year, from winter to autumn, several multidisciplinary art projects (having sound as a central element) will be developed in a context-specific perspective, interacting with the river’s different geographical areas, from its spring to its mouth.
More Information
http://www.binauralmedia.org/news/artist-residency/open-call-for-2010
Nodar Artist Residency Center 
A co-production between Binauralmedia 
and Associação Cultural de Nodar
Nodar – Caixa Postal N∨dm; 106 
3660-324 S. Martinho das Moitas 
Portugal
http://www.binauralmedia.org
Email: info [arobas] binauralmedia [point] org 
Tel. +351 91 895 18 57

•••••

SOUNDCURIOUS #1 – AUDIO/VISUAL, Coachwerks, Brighton
SOUNDCURIOUS #1 – AUDIO/VISUAL
Deadline: September 11th, 2009
10-11th October 2009
SoundCurious [www.soundcurious.org.uk] is an ongoing series of curated performances, workshops, lectures and demonstrations examining all aspects of sound and vibration.
SoundCurious #1 will present a weekend of engaging performances and activities focussing on the relationship between sound and moving image.
Film makers, animators, sound-smiths and AV artists are invited to submit either a short silent film, which can be soundtrack by live musicians, or propose a radical AV installation or experiment.
Submission Guidlines
Please send a short text description and example of your work to:
info [arobas] soundcurious [point] org [point] uk Include myspace/bandcamp etc addresses
Proposed work should be no more than 8mins in length.
Deadline: Fri Sept 11th
Successful applicants will be informed by Sept 25th