La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf

La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faites comme les plus de 1 800 abonnés, abonnez-vous gratuitement par courriel et recevez La Liste toutes les deux semaines!
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Barbara Claus

Barbara Claus au Centre culturel franco-manitobain

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Barbara ClausLégers tremblements
du 12 septembre au 1er novembre 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Mario DoucetteBagarres
13 septembre au 15 novembre 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Transformer: Le corps remixé
Avec Asger Carlsen, Beth Frey, Anne McGuire, Bjørn Melhus, Susy Oliveira, Photographer Hal, Raheleh Saneie + Peter Shmelzer
Commissaire: Jason St-Laurent
Du 21 septembre au 2 novembre 2013
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Agit P.O.V (Petit Objet de Vélo)

Dans le cadre de la Nuit Blanche
du 3 octobre au 6 octobre 2013
Ateliers : 3 ou 4 octobre Performance / Nuit Blanche : 5 octobre
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Voix autochtones : Quatre artistes du Canada atlantique
avec Ned Bear, Jordan Bennett, Ursula Johnson et Alan Syliboy
du 25 septembre au 3 novembre 2013
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Sans Nom (Moncton)
Megan Morman Art party & super bingo
du 27 septembre au 1er novembre 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Michel Boulanger
Terre blanche
du 12 septembre au 28 octobre 2013
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Pierre Raphaël Pelletier – osons l’humain
du 10 septembre au 12 octobre 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Stefan Hoffman
12 septembre au 7 octobre 2013
Conférence d’artiste le 2 octobre à 17h30

Centre3: Will Kwan, Shelly Bahl, Tor Lukasik-Foss, Hitoko Okada Micah Lexier, Brendan Fernandes, Fiona Kinsella, Matt McInnes
Atelier Imago: Angèle Cormier, Carole Deveau, Blake Morin, Mark Young, Jean-Denis Boudreau, Jennifer Bélanger, Jonah Haché, Mathieu Léger
présentée en ce moment au Centre3 for Print and Media Arts à Hamilton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Cécile Boucher – Antémémoire
du 14 septembre au 22 octobre 2013

Vanier: quartier numérique
avec: Alex Leblanc, André Paquin, Cécile Boucher, Dominique Laurent, Doris Lamontagne, Frances Caswell-Routhier, Joan Rzadkiewicz, Joseph Muscat, Jules Villemaire, Lost Paradigm, Martine Gilbert, Patricia Pigeon, Paul Walty, Paula Franzini, Raymond Aubin, Louis Godbout, Claire Cloutier et Denis Leclaire
du 13 juin au 13 décembre 2013
Au Centre Richelieu-Vanier
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie Glendon (Toronto)
Espacios Compartidos / Shared Spaces / Espaces Partagés
avec Charmaine Lurch, Shaniqueki S. Bartley, Mira Martínez, Carlos Torres, Oswaldo León Kandule
du 24 septembre au 11 octobre 2013
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery

1. appels en français du Canada

Le temps à l’œuvre – Symposium international d’art contemporain de Baie – 20 décembre
Maison de l’architecture du Québec – Montréal – avant le 31 octobre
Arprim – Montréal – 1er novembre
La Centrale Galerie Powerhouse – Mntréal – 15 octobre
Rendez-vous du cinéma québécois – Montréal – 18 octobre
Galerie Clark – Montréal – 1er novembre
Vidéographe – Montréal – 15 octobre
Galerie Circulaire – Montréal – 15 novembre
Les HTMlles – Festival féministe d’arts médiatiques – Montréal – Montréal – 17 novembre
L’œil de poisson – Québec – 15 octobre
Dazibao – Montréal – en tout temps
Diagonale – Montréal – 1er novembre
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Toronto Pearson International Airport – 4 novembre
Hot Docs – Toronto – 22 novembre
Festival Images – Toronto – 15 octobre
Rustad Galleria at Two Rivers Gallery – Prince George – 3 mois à l’avance
Urban screen art projects – 14 octobre
Latitude 53 – Edmonton – 15 octobre projex room
The Alternator Gallery – Kelowna – en cours
Artbomb – internet – en tout temps

3. appels internationaux

Participatory City 2014 –  plusieurs villes – 13 octobre

4. résidences

CouveNt – Auzits, France – 18 octobre
Inside-out Art Museum – Beijing – 30 novembre
Shangyuan Residency – en cours
Auckland Print Studio – 31 octobre
Galerie Circulaire – Montréal – 15 octobre
Nodar rural art lab – São Pedro do Sul, Portugal – 31 octobre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Southwest Corner at Dundas Street West and Islington Avenue – Toronto – 18 octobre
Waterfront Streetscape Development project – Seattle – 7 novembre
Borden Park Natural Swim Experience – Edmonton – 13 novembre
Art Plinth – Richmond Colombie-Britannique – 7 octobre

6. divers

L’AGAC et le RAAV signent une première entente générale
Le Front des réalisateurs indépendants du Canada accueille sa nouvelle Directrice générale

1. appels en français du Canada

 

LE TEMPS À L’OEUVRE

APPEL DE CANDIDATURES POUR LA 32e EDITION DU SYMPOSIUM INTERNATIONAL D’ART CONTEMPORAIN DE BAIE-SAINT-PAUL (QUÉBEC, CANADA)

 20 décembre 2013

http://www.symposium-baiesaintpaul.com/

 

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APPEL DE PROPOSITIONS – avant le 31 octobre 2013
Montréal, 11 septembre 2013
Pour diffusion immédiate
Artistes, architectes, commissaires, historiens et concepteurs, entrez dans le débat sur votre cadre bâti, nourrissez la réflexion, le regard et la connaissance sur ce qui fait notre environnement !
La Maison de l’architecture du Québec (MAQ) vous invite à proposer vos projets d’exposition ou d’évènement pour la programmation 2014-2015 (ou 2015-2016)
Organisme sans but lucratif, la MAQ a pour mission de stimuler et diffuser la création et la réflexion touchant aux disciplines de l’architecture, de l’architecture de paysage et de l’urbanisme.
La MAQ comporte deux espaces d’exposition :
> un espace de 100m2 rue St-Antoine, avec façade patrimoniale vitrée niveau trottoir, au cœur du Quartier International de Montréal, sous le toit du Palais des congrès (Visitez la MAQ sur Google Map )
> une vitrine d’exposition de 40 x 12 pi. dans le corridor souterrain reliant le Palais des Congrès et la Caisse de dépôt et placements du Québec. Exclusivement réservée aux travaux photographiques.
Nous serons heureux d’étudier les dossiers reçus, sous la forme suivante :
• un C.V. ou un profil de l’organisme, du collectif ou de l’artiste,
• un texte de présentation décrivant le projet d’exposition (3 pages),
• une liste descriptive du corpus envisagé pour l’exposition,
• 10 à 20 images (format numérique de préférence),
• les coordonnées complètes du ou des soumissionnaires,
• souhaitable : une idée du budget de réalisation envisagé*,
• tout autre document jugé pertinent : catalogues, dossiers de presse… (avec enveloppe retour affranchie).
Critères de sélection :
• qualité du contenu intellectuel et artistique de l’exposition proposée, • qualité du portfolio et de la démarche du soumissionnaire,
• pertinence de la proposition en regard de la mission de la MAQ.
*Les conditions de réalisation sont négociées, au cas par cas, entre le soumissionnaire et la MAQ, une fois le projet retenu par la direction artistique et son comité de programmation.
Plus d’informations au www.maisondelarchitecture.ca dans la section « COMMENT EXPOSER ».
Merci de faire parvenir votre dossier à l’adresse suivante au plus tard le 31 octobre 2013 181, rue Saint-Antoine Ouest, Montréal (Québec) H2Z 1X8
ou à : info [arobas] maisondelarchitecture [point] ca
MAISON DE L’ARCHITECTURE DU QUÉBEC
Catalyseur de créativité architecturale depuis 2001
181, rue Saint-Antoine Ouest, Montréal (Québec) H2Z 1X8 514.868.6691 info [arobas] maisondelarchitecture [point] ca www.maisondelarchitecture.ca

 

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Programmation 2014-2015 d’ Arprim

Date limite: 1er novembre 2013

Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement pour la programmation 2014-2015 d’Arprim.

Plus d’information: www.arprim.org
ARPRIM
372 sainte-catherine o. # 426, Montréal, QC
514-525-2621 | info [arobas] arprim [point] org | www.arprim.org
bureau : mercredi – vendredi, 10h – 17h
exposition : mercredi – samedi, 12h – 17h

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APPEL DE DOSSIERS – VOLET EXPOSITIONS

DATES POUR L’APPEL DE DOSSIERS DE LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE
Dates limites 15 octobre et 15 mars

Fondée et issue des mouvements féministes en 1973, La Centrale galerie Powerhouse est un des plus anciens centres d’artistes autogérés du Québec. Le centre s’est donné pour mandat de développer les pratiques artistiques féministes et de soutenir la visibilité d’artistes et d’initiatives moins ou peu représenté-es auprès des institutions culturelles établies. Le centre encourage les artistes à toutes les étapes de leur carrière afin de permettre les échanges intergénérationnels.

Nous sommes un centre d’artistes qui offre une plateforme pour les langages en art actuel porté par les discours féministes, les théories du genre, ainsi que les pratiques interculturelles et transdisciplinaires.  Nous accueillons des propositions pour des projets d’expositions et de performances qui répondent à ces thématiques.
Les projets sont sélectionnés par le Comité de programmation, qui est composé d’artistes membres de la Centrale et du personnel de programmation.
Envoyez votre demande à l’attention de:
Comité Programmation
LA CENTRALE
4296 Boulevard Saint-Laurent
Montréal, Québec.
H2W 1Z3, Canada

La date limite de soumission des dossiers est le 15 octobre 2012 et le cachet de la poste en fait foi. Les soumissions par Dropbox ne seront acceptées que si elles sont conformes aux directives de notre appel de dossiers. Les dossiers retard ne seront évalués que lors du prochain appel de dossiers en mars 2013. Les résultats sont envoyés par la poste ou par courriel environ 3 mois après la date limite de soumission. La sélection des propositions est effectuée par le comité de programmation. Les réponses seront envoyées par la poste ou par courriel dans un délai de 3 mois après la date de tombée.
Avant de soumettre une proposition de projet, les artistes sont fortement encouragés à consulter notre site Web. Vous y trouverez les plans de la galerie, le mandat détaillé ainsi que la liste des expositions passées. Pour de plus amples informations, contactez-nous: programmation [arobas] lacentrale [point] org. Pour un formulaire de proposition de projet, cliquez ici.
Quatres Décennies de La Centrale:

L’an prochain, La Centrale préparera la célébration de son 40e anniversaire. Les propositions de projets sur des sujets comme l’histoire, les expositions, les spectacles, les publications et la communauté artistique des 40 dernières années au centre seront acceptés et donc évalués  pour des activités de programmation supplémentaires. Les artistes et les commissaires sont invités à interpréter ces thèmes de manière large et créative. La documentation et les publications de de la Centrale et ses archives, sont disponibles pour consultation à La Centrale et à la bibliothèque de l’Université Concordia.

 

Pour soumettre votre dossier veuillez nous envoyer :

  • Un curriculum vitæ
  • Un texte de présentation incluant une description du projet, la démarche artistique et une description des besoins techniques requis pour la réalisation du projet (500 mots maximum)
  • Tout document visuel ou sonore nécessaire à la compréhension du projet (CD, DVD ou CD-ROM compatible avec Mac OSX)
    • Documentation visuelle, 10 à 15 images en format numérique
    • Documentation vidéo, VHS ou DVD NTSC seulement (10 min. max )
    • Bande sonore (10 min. max )
    • Documentation visuelle ou projet numérique, site Internet, portfolio interactif, bande sonore, film ou vidéo numérique, ou tout autre support numérique
  • Une liste descriptive des documents visuels et d’accompagnement (qui inclut les dimensions, le médium, le titre et l’année de production)
  • Un dossier de presse (s’il y a lieu)
  • Une enveloppe de retour pré-affranchie (tout dossier sans enveloppe pré-affranchie sera conservé trois mois après la réponse du comité)
  • Un formulaire complété (téléchargeable ici)DROPBOX:Le dossier Dropbox sera partagé avec l’adresse suivante : dossiers [arobas] lacentrale [point] org mais ne seront évalués que s’ils sont strictement conformes aux lignes directrices.Les dossiers dropbox (en fichier ZIP s’il vous plait), doivent être présentés avec l’étiquette :
    Nomdel’artiste_Dossier_15OCT_Année ou Nomdel’artiste_Dossier_15MARS_Année.
    Chaque document ou image doit être numérotée et les images doivent être étiquetées :
    example: Nomd’artiste_Image1sur12_Titre.
    Les dossiers DOIVENT contenir un document texte répertoriant et identifiant chaque image.
    Nous vous ferons parvenir un courriel de confirmation lorsque le dossier aura été ouvert et répertorié pour évaluation.
    Si vous ne recevez pas cette confirmation deux jours après la date limite de dépôt, renvoyé votre dossier.

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L’appel de films est lancé ! 32e édition des Rendez-vous du cinéma québécois

Les Rendez-vous du cinéma québécois lancent un appel à tous les réalisateurs, producteurs et distributeurs de films québécois ou franco-canadiens. À quelques mois de la 32e édition, l’équipe de programmation est à la recherche d’œuvres de fiction (courts ou moyens / longs métrages), documentaires (courts ou moyens / longs métrages), d’animation, d’art et expérimentation et étudiantes. Date limite de soumission : 18 octobre 2013

Règles d’admission et formulaire d’inscription | Foire aux questions

Les oeuvres doivent avoir été produites entre le 1er janvier et le 31 décembre 2013. 

Produit par Québec Cinéma, les Rendez-vous du cinéma québécois offrent pendant dix jours la plus grande célébration annuelle de notre cinéma. Vitrine exceptionnelle pour nombre de jeunes cinéastes, lieu de rencontres, d’échanges et de germination pour l’ensemble des professionnels de l’industrie, occasion unique d’apprécier l’étendue de la production québécoise pour les cinéphiles et le grand public, les Rendez-vous sont un incontournable dans le panorama cinématographique et festivalier québécois!

La 32e édition se déroulera à Montréal du 20 février au 1er mars 2014

http://www.rvcq.com/festival-31e/en-direct/billet/2045/lappel-de-films-est-lance

 

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APPEL: Galerie Clark

Soumission de projet
Clark reçoit les soumissions de projets à l’automne de chaque année. Les dossiers d’artistes et de commissaires sont soumis à l’étude d’un comité, composé de membres du Centre. Le comité se réunit également ponctuellement pour répondre aux propositions d’événements spéciaux (performances, activité hors galerie, etc.).
Date limite de soumission de dossier :
le 1er novembre
Ne privilégiant aucun champ disciplinaire ou médium en particulier, Clark se dit ouvert à la pluralité des approches et aux formes les plus novatrices de l’expression artistique et prête une attention diligente à la qualité des propositions artistiques et à la sensibilité des discours. Qu’il s’agisse de premiers solos ou d’expositions d’artistes aguerris, le Centre encourage particulièrement les pratiques qui manifestent une ouverture vers de nouvelles avenues.

Veuillez inclure dans votre dossier
• Documentation visuelle
De 15 à 20 images JPEG sur CD-ROM, et/ou documents vidéographiques (DVD)
• Une liste descriptive des documents visuels et d’accompagnement
• Un texte de 2 pages maximum (500 mots) comprenant un exposé des orientations artistiques et une description du projet
• Un curriculum vitæ
• Un dossier de presse (s’il y a lieu)
• Une enveloppe affranchie pour le retour du dossier

Veuillez noter que les applications par courriel ne sont pas acceptées.

Veuillez adresser votre envoie à :
Centre CLARK
Comité de programmation
5455 Avenue de Gaspé, Local 114
Montréal [Québec]
Canada H2T 3B3
Quelques conseils

Afin de nous permettre d’apprécier votre proposition à sa juste valeur voici quelques conseils pour la présentation de votre dossier:

• Soyez clair et concis dans l’exposé de votre orientation et dans la description du projet. Nous apprécions la clarté des énoncés et l’originalité des idées et nous reconnaissons aussi la sensibilité du discours. Utilisez un langage que vous maîtrisez bien, et qui nous convaincra de la pertinence de votre projet.

• Assurez-vous que vos documents visuels soient de la meilleure qualité possible. Les documents visuels qui accompagnent votre dossier nous permettent de nous faire une idée juste de votre proposition, malheureusement, malgré la pertinence plausible du projet, nous avons trop souvent de la difficulté à en apprécier la valeur à cause de la mauvaise qualité des photographies. Lors de la séance photographique, soignez la mise en scène et l’éclairage afin que le document reflète le plus fidèlement possible l’œuvre originale. N’hésitez pas à faire appel à un photographe spécialisé, la qualité de leur travail vaut pleinement l’investissement.

• Ce n’est pas la taille du dossier qui témoigne de sa valeur. Donc, joignez à votre dossier seulement les documents qui selon vous sont les plus éloquents à vous décrire et à appuyer votre projet.

• Pour plus de commodité et pour éviter d’abîmer vos documents lors de la manupulation du dossier, veuillez vous assurer que la reliure du dossier permette de détacher et de rattacher aisément les différents feuillets.

http://www.clarkplaza.org/

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Vidéographe diffuse annuellement plusieurs programmations, 3 à 4 installations dans divers lieux à Montréal, en collaboration avec nos partenaires institutionnels. La recherche de lieux de diffusion pour chaque activité ouvre la voie aux collaborations et partenariats multiples entre différents acteurs du milieu des arts médiatiques canadiens.Depuis sa création en 1998, cet espace-nomade Vidéographe se consacre à promouvoir et faire connaître l’art vidéo dans ses multiples incarnations et dans les rapports qu’il entretiennent avec d’autres pratiques artistiques.Nous encourageons les propositions qui stimulent une réflexion sur le langage vidéographique et ses modes de représentation; qui incitent au débat d’idées; qui favorisent les échanges entres pratiques en arts médiatiques, entre la production locale et internationale.Le budget par activité comprend des cachets d’artistes et de commissaires, les droits d’auteur, les frais reliés à l’équipement de diffusion, à la location du lieu de présentation et à la promotion. Vidéographe verse des droits conformes aux minimums établis par les groupes de représentation et les sociétés de perception de droits.

Recommandation

Avant tout dépôt de demande à ce programme, nous vous invitons à contacter Audrey Legerot, au (514) 521-2116 poste 221, pour valider l’admissibilité de votre projet, et pour vérifier la régularité de votre adhésion.

Sélection des projets

Un comité formé d’artistes professionnels des arts médiatiques, de membres de Vidéographe et de membres du personnel, sélectionne les œuvres. Deux à quatre projets sont accueillis par an dans le cadre de ce programme. Les réponses seront communiquées à la mi-août 2012.

Les projets retenus feront l’objet d’une entente contractuelle entre l’artiste et Vidéographe. Échéancier, budget révisé, besoins en équipement, en salles, en ressources humaines d’accompagnement y seront détaillés et planifiés, ainsi que les obligations et conditions relatives à chacune des parties.

Critères de sélection

 

  • Les liens entre les médias et les technologies utilisées et leur application artistique;
  • L’originalité et l’innovation de la proposition artistique;
  • L’originalité et l’innovation technologique de la proposition;
  • Les retombées-bénéfices pour l’artiste;
  • La capacité de l’artiste à mener à bien son projet.

S’il y a lieu

  • Biographie et rôle des collaborateurs dans le projet;
  • Présentation des organismes partenaires impliqués dans le projet;
  • Structure financière détaillée qui doit comprendre l’ensemble des sources de financement, s’il y en a, y compris la vôtre, celle d’autres participants, la ou les bourses ou subventions pour le projet, ainsi que le montant de l’aide demandée à Vidéographe.

Documents d’appui

Les artistes peuvent soumettre des croquis, des plans, des sketchs en format PDF et deux (2) documents vidéo ou audio (maximum de 10Mo chacun si envoyé par courriel ou déposé sur serveur FTP) ou deux (2) URL présentant autant de documents audio ou vidéo. Chaque document doit être accompagné d’une description et, s’il y a lieu, d’un court texte expliquant le lien avec le projet proposé.

Dates de tombée :

15 FÉVRIER 2013, 15 JUIN, 15 OCTOBRE ET 15 FÉVRIER 2014

Merci d’adresser votre projet à :
Vidéographe – Espace Nomade
Audrey Legerot
4550, rue Garnier
Montréal, QC
H2J 3S7

www.videographe.qc.ca/appeldedossiers.html

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GALERIE CIRCULAIRE
Date limite : 15 novembre 2013
Dans le cadre de sa programmation 2014-2015, la Galerie Circulaire invite les artistes et les commissaires à soumettre un dossier pour un projet d’exposition. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique et/ou conceptuel.
Fondé en 1982, l’Atelier Circulaire se consacre à la production et à la diffusion de l’estampe. Aujourd’hui, l’Atelier Circulaire représente l’un des centres d’estampe les plus actifs au Canada et compte près de 100 artistes membres. Orienté vers la recherche et la création en arts imprimés, l’Atelier Circulaire est équipé pour la taille-douce, la lithographie, l’impression en relief et l’impression numérique. À partir de mars 2014, la galerie occupera un espace au rez-de-chaussée dans le nouveau « Pôle de diffusion Gaspé », avec quatre autres galeries en art visuel et permettant une plus grande visibilité et accessibilité au public.
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
– une description du projet (maximum 1 page);
– un CD ou DVD de 10 à 15 images JPEG
[ fichiers compatibles MAC, RVB d’environ 1024 x 768 dpi ];
– une liste descriptive des oeuvres;
– un curriculum vitae (maximum 3 pages);
– une démarche artistique (maximum 1 page);
– tout autre document pertinent;
– une enveloppe suffisamment affranchie pour le retour du dossier (si désiré).
Votre proposition doit être envoyée par la poste ou remise en personne à l’attention de « COMITÉ DE PROGRAMMATION GALERIE ». Les dossiers envoyés par courriel ne seront pas acceptés.
Il y aura une sélection par jury.
Les réponses seront communiquées par courriel avant mars 2014.

5445, Av. de Gaspé, Espace 101 Montréal (Québec) H2T 3B2 Tél.: 514-272-8874 www.atelier-circulaire.qc.ca info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca

 

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Les HTMlles – Festival féministe d’arts médiatiques + de culture numérique
11e édition, novembre 2014, à Montréal
Date limite : 17 novembre 2013
Basé à Montréal, Les HTMlles est un festival biennal international qui rassemble des artistes, des théoricien-ne-s et des activistes qui sont passionné-e-s par la réflexion critique en nouvelles technologies sous une perspective féministe. S’inspirant d’un thème spécifique, chaque édition aborde des questions sociopolitiques urgentes en dépassant les frontières des pratiques artistiques et féministes.

Les HTMlles est une production du Studio XX, centre d’artistes féministe bilingue engagé dans l’exploration technologique, la création et la critique. Lancé en 1997, le festival a débuté en tant que plateforme internationale introduisant l’art web créé par les femmes. En étroite collaboration avec des organismes partenaires, Les HTMlles est devenu un festival multi-site dédié à la présentation d’œuvres d’arts médiatiques indépendantes créées par des artistes s’auto-identifiant comme femmes, trans ou dissidents et dissidentes du genre, dans un environnement transdisciplinaire, axé sur l’anti-oppression.

DESCRIPTION DU THÈME DE LA ONZIÈME ÉDITION
ZÉRO FUTUR
Le futur est obsolète.

Zéro. Zéro comme dans inertie. Zéro comme dans déterritorialisation. Zéro comme dans bruit. Zéro comme dans Générations XYZ = Génération 0. Zéro comme dans Ground Zero. Zéro comme dans zéro budget, zéro temps, trop de #travail & d’#information (les 0 et les 1), pas assez de baisers. Zéro comme dans l’économie de la mort. Zéro comme dans WTF. Zéro comme dans rembobiner. Zéro comme dans zéro courriel, zéro message texte, zéro « vues », zéro « aime », zéro abonnés. Zéro comme dans repos. Zéro comme dans refus. Zéro comme dans degré zéro. Zéro comme dans Jour 0.

Futur. Le futur comme une idée qui a été inventée au cours du siècle dernier par le capitalisme moderne. Le futur comme dans le mythe du progrès pour tous (mais pas vraiment). Le futur comme dans dette. Le futur comme quelque chose qui est constamment reporté parce que le présent est tout simplement « trop ». Le futur comme un horizon de dissolution. Le futur comme dans Retour vers le futur. Le futur comme dans « poésie du futur ».

Les années 1990 ont été la fin du siècle qui a mobilisé sur « le futur ». Depuis, le néolibéralisme mondial a propagé le vide de l’idéologie du « post » et l’idée illusoire selon laquelle nous serions allé-e-s au-delà des concepts de classe, de race et de genre, laissant alors la porte ouverte au désert des désirs sémiocapitalistes, au bruit de la surproduction de marchandises et de la propriété intellectuelle et à la montée de la biosurveillance. La décennie 00, qui a commencé avec le crash des dotcom, a connu un Nouveau Déclin, puisque les mouvements sociaux ont été acculés par la guerre contre le terrorisme, l’obsession de la soi-disant sécurité et la mise en œuvre de l’insécurité financière, à l’échelle mondiale. En parallèle, des aliens ont commencé à proliférer sous les formes de l’afrofuturisme, du cyberféminisme et de la futurition queer, entre autres, et ont souligné le fait que le « futur » inventé par le futurisme et le capitalisme moderne, et dans une certaine mesure le cyberpunk, était blanc, mâle et hétéronormatif.

Après plus d’un siècle, devrions-nous nous préoccuper encore du « futur »? Récemment, le tournant/la tendance spéculative et les appels à se concentrer sur le présent pourraient être des symptômes d’un futur en crise. Le futur, comme une imagination qui à la fois projette et affecte le présent, est donc fondé sur la perception. Ce qui a été proposé alors comme une utopie à l’époque pourrait ressembler à une totale dystopie aujourd’hui. Allons-nous abandonner le futur? Comment négocier la tension qui existe entre un futur oppressif dans le présent et faire du présent notre terrain de lutte dans le but de (re)construire une communauté?

Si l’idée du futur a été fondamentalement développée par rapport à la technologie, à la science et au progrès, comment les artistes contribuent à la construction et/ou à la subversion du futur, aujourd’hui? Quels types d’imaginations peuvent être révélés de l’épuisement collectif, de la mélancolie, du fait d’en avoir marre, sur une grande échelle? Quel genre de valeur non marchande peut co-émerger sans un avenir et du refus de la résilience/positivité néolibérale? Quelle sorte de créativité peut être révélée par le fait d’être libéré du futur? Est-ce que la négativité, le nihilisme, le cynisme ou l’ironie correspondent à une éthique des privilégié-e-s? Quel genre d’éthique féministe est créé sans un avenir? Est-ce que l’idée de Zéro Futur est effrayante, encourageante ou autre chose? Comment embrasser ensemble le Zéro Futur?

CE QUE NOUS CHERCHONS
La 11e édition des HTMlles cherche des soumissions qui mettent en lumière la perception des « futurs d’aujourd’hui » appréhendée par les différentes générations, y compris les propositions critiques et créatives inspirées par (mais pas exclusivement) l’afrofuturisme, le chicanafuturisme, le cyberpunk féministe, le cyberféminisme utopique et dystopique ou d’autres SF féministe et futuritions queer, par exemple.

Les HTMlles 11 accueille des propositions de projets d’artistes, de commissaires, d’activistes s’auto-identifiant comme femmes, trans ou dissidents et dissidentes du genre, ainsi que de collectifs et d’organisations.

Exemples de médias/formats : net art, art électronique et audio, art radiophonique, art vidéo, installation, médias géolocalisés, animation 3D, l’art du jeu vidéo, la réalité augmentée, œuvre numérique à trame narrative, court métrage, bio art, interventions publiques, pratiques du libre et ancrées dans la communauté, performance et pratiques interdisciplinaires, ateliers, des discussions et tables rondes – ou quelque chose de tellement futuriste que nous n’en avons même pas encore entendu parler…

NOTE: Les HTMlles et l’Institut Genre, sexualité et féminisme (IGSF) organiseront également un colloque dans le cadre du festival. Un appel à communications sera publié en janvier 2014.

CE QUE NOUS OFFRONS
Les HTMlles est un festival à but non lucratif qui compte sur le soutien d’ami-e-s et de bénévoles et qui vise à rester accessible (avec peu ou pas de frais d’entrée). Nous ne pouvons pas contribuer financièrement aux coûts de production des œuvres, mais nous pouvons offrir un soutien en termes d’échanges de service, un accès à certains équipements et des lettres de référence pour les participant-e-s qui postulent pour des financements.

Les HTMlles offre des cachets d’artistes basés sur le CARCC/CARFAC.

Les HTMlles est une excellente occasion de rencontrer des gens partageant des idées similaires à travers une série d’événements unique et un ensemble diversifié de coprésentations. Les partenaires des HTMlles 11 comprennent actuellement : articule, La Centrale, Eastern Bloc, Groupe intervention vidéo (GIV), IGSF, OBORO, le collectif RATS 9, Centre des arts actuels Skol et le collectif radiophonique Venus.

MODALITÉS DE SOUMISSION
Pour soumettre une proposition aux HTMlles 11, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format pdf ou dans un fichier zip (taille du fichier max. 5 MB) à festival [arobas] htmlles [point] net au plus tard le dimanche 17 novembre 2013, à minuit.

S’il vous plaît, veuillez télécharger et compléter le formulaire et inclure les documents requis.

Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation des HTMlles 11 avisera les participant-e-s sélectionné-e-s avant janvier 2014.

Pour plus d’informations : htmlles.net + studioxx.org Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] htmlles [point] net

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L’Œil de Poisson, centre de production et de diffusion en art actuel et multidisciplinaire, invite les artistes et commissaires à soumettre leur projet d’exposition pour la programmation 2014-2015 (Grande galerie, Petite galerie et Entrée vidéo). Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques, désirant accueillir autant les artistes émergents qu’établis.

Les artistes sélectionnés reçoivent des droits d’exposition suivant les normes du CARFAC et ont accès gratuitement à nos ateliers de production pour une période d’un mois précédant leur exposition.
Dans un fichier .zip (10 mo maximum et évitez les sous-dossiers) :
CONTENU DU DOSSIER :

Curriculum vitae (max. 3 pages)

Texte de démarche (max. 250 mots)

Biographie (max. 250 mots)

Description du projet proposé (max. 500 mots)
(précisez l’espace souhaité : Grande galerie, Petite galerie, Entrée vidéo)

Documentation visuelle (max. 15 images au format JPEG, 72 dpi)

Documentation de vidéos (liens Youtube, Vimeo ou autre diffuseur Web)
Note : La documentation vidéo doit demeurer en ligne jusqu’en janvier 2014.

Dossier de presse (facultatif)
FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :
info [arobas] oeildepoisson [point] com
Titre du courriel (objet) : Dossier 2014-2015
Au plus tard le 15 octobre.

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Appel de projets d’exposition et de publication
À l’automne 2013, Dazibao s’installera au 5445-5455 de Gaspé : nouveau point névralgique pour les arts visuels à Montréal! Nos espaces compteront une galerie d’environ 140 mètres carrés (1500 pieds carrés) et une salle de projection de 25 places. Le centre sollicite vos projets en vue de sa programmation 2014-2015.

APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION ET DE PUBLICATION POUR LA PROGRAMMATION 2014-2015

PROPOSITIONS ACCEPTÉES EN TOUT TEMPS

La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du centre.
VOTRE PROPOSITION D’EXPOSITION OU DE PUBLICATION DOIT COMPRENDRE :
1. une description précise du projet
2. un texte expliquant votre démarche artistique
3. de la documentation visuelle de vos oeuvres (17 MB maximum) ou un lien vers celle-ci
4. un curriculum vitæ
Merci de n’envoyer de projet qu’une fois l’an.
Seules les propositions envoyées à dossiers [arobas] dazibao-photo [point] org seront considérées.
Les réponses seront communiquées dans les six mois.

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Programmation régulière
Prochain appel : 1er novembre 2013
DIAGONALE invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation régulière du centre.
L’appel de dossier s’adresse à tous les artistes qu’ils soient des artistes « occasionnels » de la fibre ou des inconditionnels du domaine.
DIAGONALE regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.
Art / Fibre
Il faut mieux parler de fibre et non de textile qui est une matière propre à être tissée. La fibre désigne quant à elle toute matière filamenteuse de forme allongée, d’origine naturelle ou non, qui entre dans la composition d’un corps ou d’un objet. Ses qualités tactiles ainsi que sa structure molle et flexible constituent des potentialités spécifiques indéniables.
Entrent dans la catégorie : la fibre, le fil et le tissu incluant les fibres végétales, animales, synthétiques et artificielles, les fils métalliques, les tubulures plastiques, les lanières de cuir, les languettes de bois, les bandelettes de papiers et la fourrure.
Les techniques et les procédés comprennent toutes les formes de construction et de traitement possible ; couture, tissage, haute lice, maillage, tressage, nouage, dentelle, broderie, laminage, façonnage, feutrage, taille direct, assemblage, gaufrage, feutrage, pliage, froissage, entrelacs, plissage, moulage, teinture, etc.
En prenant compte le concept fibre on doit ajouter les possibilités d’intégration de techniques et de matériaux propres à d’autres pratiques. La fibre peut être évoquée, représentée ou utilisée.  On retrouve de tout chez DIAGONALE : la peinture, la sculpture, l’installation, la vidéo, la performance …
Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs. DIAGONALE encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.
Le dossier doit comprendre :
•    Curriculum vitae
•    Démarche artistique
•    10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
•    Proposition de projet
•    Dossier de presse, s’il y a lieu
Les artistes intéressés doivent faire parvenir leur dossier PAR COURRIEL à : info [arobas] artdiagonale [point] orgwww.artdiagonale.org/appel-de-dossiers.html

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APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel

190 rue Richelieu

Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec) 
J3B 6X4
INFORMATION 
Marie Hébert
 450 357-2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org

www.action-art-actuel.org

 

2. appels en anglais du Canada

 

Call to Artists /€“ Juried Exhibition
Toronto Pearson International Airport is the starting point for 
millions of journeys each year, taking people within the province, 
across the country or to the other side of the globe. For the 2013 
juried exhibition, artists are invited to reflect upon their travels. 
Images may be inspired by an actual place or by the experience of 
travel.

One work from the exhibition will be chosen for a Purchase Award, 
and will become part of the Greater Toronto Airports Authority’s 
Corporate Collection.

Submission deadline: Monday November 4
http://torontopearson.com/Juried_Exhibition/#

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Film submissions to Hot Docs 2014 are now open.

www.hotdocs.ca/festival/submit_a_film

Early bird: 22 novembre 2013

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Call for entries
Deadline: 15 October 2013

IMAGES FESTIVAL 2014 On Screen Film + Video

Established in 1987, the Images Festival is the largest festival in North America for experimental and independent moving image culture, showcasing the innovative edge of international contemporary media art both on and off the screen.

Images has presented thousands of vanguard media-based projects in its 26-year history and is committed to an expanded concept of film and video practice: Alongside film and video screenings (ON SCREEN), the festival presents groundbreaking live performances (LIVE IMAGES), media art installations (OFF SCREEN) in local galleries and new media projects by many renowned Canadian and international artists. Images provides audiences with an annual extravaganza of contemporary moving image culture.

www.imagesfestival.com/

Deadline Tuesday October 15th, 2013
Images is now accepting entries for the ON SCREEN section of the festival, which includes both feature length and short film and video that screens in a cinema.
DEADLINE dates (postmark):
15 October 2013 (regular deadline) and 15 November 2013 (late deadline)
Artist fees (screening fees) paid for all works presented.

www.imagesfestival.com/submission_form_video.php

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Call for Submissions: 
Rustad Galleria at Two Rivers Gallery
An Exhibition Space For Smaller Projects
Smaller exhibitions, experimental projects, or projects by emerging artists are 
welcome in the Rustad Galleria at Two Rivers Gallery. Exhibitions usually run 
for a month and are generally not booked more than three months in advance. 
We encourage the submission of artworks by BC based artists in particular 
artists from the Regional District of Fraser Fort-George though we are open to 
submissions from other regions. 
Please submit proposals or questions via email or mail to Maeve Hanna, 
Assistant Curator. Proposals should include a brief description of the project, 
a CV and 5 – 10 images. Please ensure digital images are high resolution.
Two Rivers Gallery, 725 Civic Plaza, Prince George, BC. V2L 5T1
TEL (250) 614 7800 ex. 492 FAX (250) 563 3211 Email: 
maeve [arobas] tworiversgallery [point] ca

Two Rivers Gallery
725 Civic Plaza
Prince George, BC
V2L 5T1

T. 250 614 7800 ext.492
Toll Free. 1 888 221 1155
F. 250 563 3211
E. maeve [arobas] tworiversgallery [point] ca
FTP: dropbox.yousendit.com/TwoRiversGallery

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National Call for Proposals from Artists and Curators for Urban Screen Art Projects

Digital screens and billboards offer new sites for the public display of arts and cultural projects, and new opportunities for the exchange of ideas. The 2013 Art in Transit program features 25 local and national projects on a variety of Pattison ‘urban screen’ and print media across Canada.

Pattison Onestop is now accepting proposals by artists and curators for original projects to include in our 2014 Art in Transit program. Possible venues/media include the network of screens in the Toronto subway system; screens in the Edmonton LRT; screens in the Calgary airport; our national digital mall network of over 300 screens, and digital billboards. Most of our screens are silent, and interactivity is not possible. We also occasionally work with HD (and 4K) video walls and print media such as subway posters and bus cards.

 

Video, animation, photo, digital imagery, illustration, text and conceptual projects are acceptable. Work for the Toronto and Edmonton transit can be produced as a series of 30 or 60 seconds pieces. Work for our network of shopping mall screens can be produced as a series of 15 or 30 seconds pieces. Please note that artwork is screened once every 10 minutes on the TTC and once every 5 minutes on the mall network.

 

Work for digital billboards can be produced as as series of 6 or 8 second pieces. Some digital billboards support video (8 seconds) and some support still imagery (6 seconds). Please note that artwork is screened about once per minute on digital billboards.

 

Artists are reminded that their work will exist within the context of a public forum and should reflect an awareness of such an open platform for artistic communication. Depending on the scope of the project, artist fees may be available.

 

For examples of past programming visit www.artintransit.ca.

Deadline for Submissions: October 14, 2013

 

Instructions for proposals:

Proposals must include CV/bio plus 5 – 10 examples of past work (jpgs or links).

Proposals can be emailed, shared via dropbox, or sent by mail.

If emailing proposal, email must not be larger than 5MB.

Address your email with the subject heading: Art in Transit PROPOSAL

 

 

Send to:

Sharon Switzer, Arts Programmer and Curator, Pattison Onestop

266 King Street West, Suite 300, Toronto ON, M5V 1H8

sswitzer [arobas] pattisononestop [point] com

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Submissions

Latitude 53 Society of Artists is a not-for profit artist-run centre. Its purpose is to encourage contemporary artistic endeavors, to foster experimental cultural development, and to stimulate dialogue within the art community. A forum for dialogue about contemporary art practices is provided through exhibitions, criticism and projects.

Latitude 53 is willing to take risks in its programming and is fully prepared to support experimental ideas. Through the presentation of content-oriented art, our programs generate dialogue, political debate, and large-scale public awareness and discussion. Through proactive programming, which combines ongoing selections with a standard submission process that can remain flexible and responsive to current events in our community and elsewhere, we feel we can serve our community by providing more interesting, radical and provoking exhibitions.

Latitude 53 has a non-discriminatory exhibition policy and pays full artist fees in agreement with the CARFAC Schedule.

View the gallery floor plan

  • ProjEX ROOMArtists and collectives (emerging to established) are invited to submit proposals of projects in any media. This site is specifically for members, other artists, and cultural producers to exhibit works in progress, ideas that are in the middle stages of development, projects exploring and expanding the parameters of new media, or work that comments on current sociopolitical issues and for artists to receive critical discourse about their work. Projects are programmed on an ongoing basis as to remain flexible and timely.The ProjEx Room is an initiative of Latitude 53 that showcases the work of artists and cultural producers experimenting with visual culture. This work is often in process and provides the artist opportunities to expand upon their research and development in and generates dialogue between artists and audiences about the work. At this current time, Latitude 53 is unable to provide travel assistance so artist should consider this limitation prior to submitting for a space within the ProJEX Room space.The projects for this space will be reviewed and selected by the Executive Director. Submission deadlines: 15 January; 15 April; 15 July; and 15 October.

PROPOSAL REQUIREMENTS:

  • Project description
  • Artist or Curatorial statement
  • Curriculum Vitae (4 pages maximum)
  • 15 digital images of proposed or recent work
    on a Compact Disc (JPEG format, 300 dpi, 6×6 inches, RGB)
  • Digital Video Disc or Compact Disc for video or audio work
  • Image List (including title, medium, date and size)
  • Web address/URL if available
  • Press kit (4 pages maximum)
  • Contact information (mailing address, phone number and email)
  • Self-Addressed Stamped Envelope (for return of submission materials)

We do not accept:

  • Email submissions
  • URL’s exclusively as support material
  • Original artwork
  • Slides, VHS tapes or audio cassette
  • PowerPoint format
  • Fax submissions

Please print out all written material and do not staple. Do not include any other files in your digital image disc except for your images.

Send submissions to:

MAIN SPACE:

Programming Committee
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street, Edmonton, AB
T5J 1H5
Canada

ProjEX ROOM:

Todd Janes, Executive Director
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street
Edmonton, AB
T5J 1H5
Canada

For more information, contact us at program [arobas] latitude53 [point] org or (780) 423 5353

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Call for Submissions

The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:

  • Compatibility with the Alternator’s mandate
  • Quality of the proposal
  • Quality of work submitted by the artist
  • Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid. Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis on an experimental approach.

In 2015 the Alternator is inviting exhibiting artists to create an extension of their work for public space. Please include a short proposal for this secondary component along with your submission. For example this might include a banner, posters, public performance or outdoor projection. A separate presentation fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:

  • A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are proposing
  • Artist statement – maximum 500 words
  • Curriculum vitae
  • 15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than 5 minutes
  • Image list detailing medium and size
  • Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)

Please submit images in jpeg format. Label jpg images with number and title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum 1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

Send proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

alternatorcentre.com/submit/call_for_submissions/

Related Documents:
Alternator Programming Policy

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ARTBOMB is a carefully curated daily online auction featuring artwork by rising Canadian artists.

ARTBOMB www.artbombdaily.com is a new, successful way for Canadian artists to expose—and sell—their work to thousands of potential art buyers.

ARTBOMB
is a service that delivers one email featuring selected artwork into subscribers’ inboxes every morning, seven days a week. There is a starting bid, and bidding is open from 6 a.m. to 11 p.m. At end of day, the highest bid wins the piece, which is delivered directly to the buyer.

The artwork—including painting, prints, photography, sculpture, drawing, mixed media and video art—reflects a broad cross-section of Canada’s most exciting talent. The East Coast submissions are selected by curator Teri Walsh.

EAST COAST ARTISTS SUBMIT YOUR WORK! Artists interested in participating may contact the ARTBOMB East Coast Curator at teriwalsh [arobas] gmail [point] com.

Please send a link to your website or low resolution images of your work. Please put ARTBOMB in the subject line.

SUBSCRIBE NOW! If you would like to receive our daily eblast, please visit www.artbombdaily.com/ and click on the subscribe button. It’s FREE and we never share any addresses.

 

 

3. appels internationaux

 

Call for Proposals: Participatory City 2014

Introduction

As participation has become hegemonic – from prosumers to crowdsourcing, from collaborative practices to civic media – there is a demand for a redefinition of the notion of participation itself. The much-discussed idea of collective creativity should now be explored and developed into transformative actions. With the goal of raising awareness being no longer enough, we want to look into practices of situated, world-making interventions that redefine reality and can have an impact on everyday life.

Media facades and screens are our medium of choice for these collective experiences as they function as a membrane between the urban space and the digital world. They can become stages for the citizens to perform fictional roles and reinvented identities, and integrate multiple media, infrastructures and spatialities. They are an interface between technology, practice and place and make our experiments visible to a large public audience.

Participatory City 2014 will take place in Aarhus, Berlin, Brussels, Helsinki, Linz, Liverpool, Madrid, Montreal, Riga and Sao Paulo. The Connecting Cities infrastructure to be considered by the artists for this Call for Proposal corresponds to the urban media facades of these cities.

Connecting Cities Network

The Connecting Cities Network currently includes 18 European and worldwide partners who aim at building up a networked infrastructure of urban media facades for the circulation of artistic works. As a paradigmatic feature in dynamics of urban corporatization, these big screens and animated surfaces in the public space are an extremely relevant factor in the cultural and social exploration of the city. When operated as a trans-local platform for participative and networked artistic scenarios they open up new possibilities for citizens to explore their local neighborhoods and to engage in a trans-local exchange with other cities.

About the Open Call

Selection of the artists’ works

The curators of the Connecting Cities Network will select at least 7 artist projects for the Connecting Cities Events of the Participatory City 2014. These projects will be presented on the urban media facades of the CCN and open live windows to other cities. The main challenge of Participatory City will be to identify contents with relevance on an international level and a site-specific local level by including the public audience in an artistic scenario.

Fee and production budget

Artist fee: 1500 Euro
Production costs: 3000 Euro

Application documents

Mandatory documents: CV (200 words), description of the project idea (500 words) and possible locations of presentation (200 words).

Optional documents: up to 3 visuals/photos/videos/… that support your project idea.

Submission deadline

Please submit your proposal until 13 October 2013 via email to contact(at)connectingcities(dot)net

Selection results
Planned to be published on 8 November 2013.

See creteria for selection, complete guidelines and detailed information here

 

 

4. résidences

 

Le CouveNt is a creative space dedicated to music, visual arts, writing, multimedia and performing arts.
Its mission is to promote contemporary artistic practices and the exchange between artists and co-creation projects that connect different creative processes.
Our approach includes :
  • Art Residencies & workshops
  • Musical Performance Coaching sessions
  • Concerts, Exhibits & Performances.
  • Sound recording sessions
While in residence, the artists will benefit from an intense production time enhanced by the exchange of ideas and experiences with peers.
The “CouveNt” can provide lodging for up to 20 people and working space for up to 5 visual artists at the same time.
The “CouveNt” also organizes Open Studio events, for the public to witness the creative process and work in progress of the artists in residence.
The purpose is to provide the forum for communication and exchange of ideas.
Each artist designs the format, agenda and dynamics that best suits their work and the messages they want to pass on to the audience.
Our premises include an old convent (17th century), that has been restored over the last three years with the aim to preserve its history and style.
Le CouveNt works with a large network of local professional artists (arts advisory committee) and technicians (sound, lighting) and it is recognized as the regional culture & arts reference. Here are some of our partners:
Le Don du Fel – http://www.ledondufel.com/
Office de tourisme du pays rignacois – http://www.pays-rignacois.com/
The residency fee is 900 euros for one-month residency (sliding scale pricing depending on its length and number of persons in the case of a group).
It  includes:
  • accommodation (single occupancy),
  • use of the common areas: kitchen/dining and relaxing areas),
  • working spaces (individual or shared)
  • the opportunity to exhibit your work in our exhibition rooms
  • a fully equipped music room, a recording facility, as well as a computer lab.
  • a complete sound system for live music or events
  • a stage lighting system (DMX controllers, traditional and LED instruments and accessories)
  • a 3D-HD Projector (3500 ANSI lumens)
  • a complete set, of hand-tools and power-tools to work all types of materials (plastic, wood, metal, leather, stone, etc.)
  • a CNC milling machine
  • a 3D printer
  • WI-FI & ethernet internet access.
  • computers (mac/windows/linux) are also available on demand.
  • administrative and basic technical support.
  • a car for individual use without additional cost (fuel being at the artist’s own expenses). In order to benefit from this service you will need to bring with you a valid driver license (we advice you check the international agreements between your home country and France in this regards).
Other services or support are available on demand at extra cost.
The monthly fee during the winter period (from october 16th until april 14th) is 1.100 euros, which includes the heating.

 

This project is supported by the European Union through the LEADER funds.
Encouraging the implementation of integrated, high-quality and original strategies for sustainable cultural and artistic development, It has a strong focus on partnership and networks of exchange of experience.
If you wish to submit an application, please email us ( info [arobas] lecouventauzits [point] com) the following documentation and information:
(You may send it in any of these languages: english – français – español – català – italiano – português)
  • an up-to-date CV
  • a residency proposal and its specific technical requirements -equipement, tools, support & working space features
  • details about duration and desired period
  • information whether you’re in contact with funding bodies or if you’ve applied to grant programs to cover the residency fees and travel costs
  • any further information which might be relevant.

http://www.lecouventauzits.com/fr/le-couvent/47-open-call-2014

Spoken languages: français, english, español

Download OPEN CALL 2014

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Calling for artist at the Spring/Summer 2014 residency at Inside-out Art Museum, Beijing

Beijing~China~Free accommodation and studio~call for the artists at the Spring/Summer 2014

The Artist Residency Programme at Inside-Out Art Museum (IOAM) is dedicated to be a non-profit public platform to promote and support young emerging artists, as well as to foster greater interactions between China’s and the international art communities.

Through the programme, a multifarious art environment will thus be created that gives rise to different international emerging artists to develop meaningful interactions and collaborations with one another.

Located within the Beijing metropolis, the art museum also sits near the borders of hilly regions – an ideal location that offers an undisturbed ambiance for participating artists to devote their time and effort to the making of their art. Through this Residency Programme, we would like to see the involved artists’ careers and development break into new frontiers as a result of the fresh artistic inspirations gained.

The Artist Residency Programme accepts applications from international visual artists and curators. Paid by us Accommodation and Studio In order to meet the needs of the programme’s resident artist in his or her accommodation and work, IOAM will provide a space with two private bedrooms, one shared studio and living room. Assistant (Volunteer) International resident artists who have difficulties in the Chinese language can indicate their need for an assistant, in order to adapt to the life in Beijing quickly.

The assistants of the Artist Residency Programme are selected from the museum’s volunteers and would have undergone interview in order to ensure that they meet a certain standard of language ability.

Paid by Artist Travelling expenses to and from Beijing The materials fee for studio activities Living expenses during the Residency period Other foreseen expenses to be incurred during residency Language English/ Mandarin Chinese Applicition The Spring/Summer residency is accepting application from Sept. 1st to Nov. 30th, 2013.

Deadline The deadline for Spring/Summer residency application is Nov. 30th, 2013. The selection committee will review all the applications and announce the results in December, 2013. Resident duration 2014 residency for Spring/Summer period is from Feb. 17th to Aug. 31st. IOAM accepts residency duration between 2 weeks to 2 months. How to apply? Please refer to the instructions provided in the application form and complete the form carefully, especially clarifying the details of your project proposal.

Please attach your CV/Biography, Portfolio, a standard photo with your application form and send them in an application email to us. Email address: artist-residency [arobas] ioam [point] org [point] cn For further enquiries, you can check our Frequently Asked Questions on our website.

Download:
application_form-9.doc

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Shangyuan Residency Programme

We will offer you free spaces to create, live and exhibit for seven months.

After these seven months, we will organize a symposium which will also include exhibition, publication and criticism on your work. Our aim is to discover and promote excellent art practitioners.

We encourage art pertaining to one’s own existence and life experience, distinguished by creativity and poetic quality. We would like to choose 30 persons each year to participate in our residency program, which runs from March to October.

We don’t restrict the age, education, district and race. It is required that you should be the creator of the paintings, sculptures, architecture designs or other art forms which you submit. This fact is affirmed by no less than three committee members of Shangyuan Art Scene.

To introduce yourself, you can send your books, information on your works and resume to the office of Shangyuan Art Scene. Or you can record your personal information in CD form. The address is Shangyuan Art Scene, Shayukou Village, Qiaozi Township, Huairou District, Beijing. The postcode is 101402. Please send to Ms Cheng Xiaobei.

Or you can send email to ssyuan [arobas] 126 [point] com. Please archive your document with pictures and words.

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Open Call: 4th International Artist in Residence
Deadline
Thursday 31 October 2013 at 23:00

Auckland Print Studio, founded in 2008, specialises in stone and
photo-plate lithography and is located in Auckland, New Zealand.

APS is equipped with a 30″ x 50″ Charles Brand lithography press and has an
assortment of stones. APS is also capable of generating and printing
photopositive lithography plates.

Residency Duration and Dates: 13th December 2013 – 19th January 2014
(5 weeks). Dates are flexible by a few days either way.

International artists are invited to apply to Auckland Print Studio’s 4th
International Artist-in-Residence programme. The residency’s aim is to
collaboratively produce a suite of hand-printed lithographs. The
editioned suite of prints will be split evenly between the artist and
APS.

We are welcoming all artists to apply, regardless of
printmaking experience. Shared accommodation and all printmaking
materials are included.

Trips to some of New Zealand’s famous west coast beaches are also an integral
part of the residency!

Please include the following in your application:

-Curriculum Vitae / Resume.
-Cover letter describing your overall artistic practice.
-Project idea (this should be a starting point, as the collaborative element to the residency implies projects will develop organically with the artist and APS).
-Visual Documentation of 10 recent works (include additional detail
images if needed).
(JPEGs must have a resolution of 72dpi with a maximum width of 2000 pixels).
-IMPORTANT: Subject line should include your name followed by ‘AIR at APS 2013′
(Jane Doe: AIR at APS 2013).

Expenses and resources covered by APS
• Shared accommodation
• Project materials such as paper, ink, plates, etc.
• Studio hire and press rental
• Project assistant and printer

Expenses paid by artist
• Travel
• Food

Deadline (annual): 31st October
Notification (annual): 11th November

Feel free to contact us at the email below if you have any questions
regarding your application.
This opportunity is available in: International
For further information, please contact aucklandprintstudio [arobas] gmail [point] com (John), or call +642108177611, or visit www.aucklandprintstudio.com/air.html. The deadline is Thursday 31 October 2013 at 23:00.

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Galerie Circulaire

RÉSIDENCE D’ARTISTE
Date limite : 15 octobre 2013
La résidence inclut :
– accès aux ateliers pour une durée consécutive d’un mois;
– cachet d’artiste de 600 $;
– un cachet de 100$ pour l’achat de matériel au magasin de l’atelier;
– aide technique d’un imprimeur et/ou encadrement professionnel (25 heures).
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
– 10 à 15 images JPEG accompagnées d’une liste descriptive [ fichiers compatibles MAC, max 2Mo par image ];
– un curriculum vitae;
– un court texte de démarche artistique;
– une description du projet à réaliser;
– une enveloppe pré-affranchie pour le retour du dossier.
Il y aura une sélection par jury. Les réponses seront communiquées par courriel avant février 2014.
L’atelier est équipé pour la taille-douce, la lithographie, le relief et l’impression numérique. Nous n’acceprons pas de projets en sérigraphie pour le moment.

5445, Av. de Gaspé, Espace 101 Montréal (Québec) H2T 3B2 Tél.: 514-272-8874 www.atelier-circulaire.qc.ca info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca

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Nodar Rural Art Lab

Open call for sound and intermedia art projects

PATHS OF RURAL MOBILITY
Artist Residency Program in Sound and Intermedia Arts for 2014
Montemuro, Arada and Gralheira Mountain Ranges (Portugal)
April and October 2014

An organization of Binaural/Nodar (São Pedro do Sul, Portugal)
In partnership with Audiolab.org (Basque Country, Spain) and Tramontana Network of Memory Archives from Southern Europe

[Call for creative projects open until 31 October 2013]

1. Creative proposal

Rural societies as the mountain ranges around Nodar (central Portugal) are usually understood as still being anchored in a sense of rootedness, of deep connection between communities and their landscapes of reference, in which mobility is essentially seen as being forced by extreme circumstances, as an exit from the natural flow of life (eg, emigration or military draft).

However, if one attentively analyses to the social history of these communities, we find a whole series of movement impulses since ancient times, and were probably the limitations of routes and transportation that made the radius of action more limited than the desired or needed.

On the other hand, the rapid social change of Portugal in recent decades stimulated an increase in the pace and range of geographical mobility, and people with life experiences abroad or even born elsewhere are now common in rural villages.

Binaural/Nodar’s artist resdiency program in sound and intermedia arts for 2014 will specifically focus on the ancestral and contemporary aspects of mobility in the rural areas of Montemuro, Arada and Gralheira mountains trying, by hosting artists’ field work together with communities and landscapes and innovative uses of audiovisual technologies, and interactive communication, to contribute to the debate on the new directions of rural mobility.

Below are the types of rural mobility which should be selected by each proposal (a typology for each proposal):

Commercial Mobilities: food pedestrian vendors, cattle and goats vendors, ore traders during the XX World War, traditional itinerant services (animal killers, animal castrators, blacksmiths, carpenters, basket weavers, coopers, clog makers, etc.), modern international transport drivers (TIR), smuggling, itinerant minivans selling grocery, bakery, greens and fruit, fish, etc.
Farming Mobilities: the mobility of farmers employed both within the region and to other regions, etc.. The cyclic mobility depending on the seasons and their agricultural activities.
Shepherding mobilities: the paths of transhumance, the daily mobility of shephers, etc.
Religious Mobilities: pilgrimages (to both local sites and to Fatima), promises, processions, sacred routes, etc.
Leisure Mobilities: the roaming of musicians and people from villages to traditional dance and music parties, etc., New ways of leisure and rural as weekend or vacation.
Social mobilities: Marriage, military service, war, school, university, seminary, emigration and immigration (Lisbon, Porto, France, Switzerland, Brazil, etc..). Departure and return. Traveled paths, crossing borders, etc.

2. Application

a) In the selection process the following types of artistic works will be privileged: Electroacoustic / vocal / sound art compositions; Permanent or ephemeral sound sculptures; Radio works; Free improvisation and performance works for/from the local religious phonosphere.

b) The artistic creation labs will be developed in two phases, in April and October 2014 (each artist will develop his/her project during three weeks in only one of the mentioned periods).

c) Applications are accepted only if sent by October 31th, 2013, exclusively using the online application form found at:http://www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/application-form.

d) The document attached to the application (a pdf, doc or zip file) should include the following information:

Art project proposal to be developed (indicating both work methodology and planned chronology);
Brief artistic biography (one paragraph) and Curriculum Vitae;
Web links to previous works from the artist(s);
Material and technical needs of the project;
Proposed time period for the artist residency.
d) For additional inquiries, please write to Manuela Barile (manuela [arobas] binauralmedia [point] org) or Rui Costa (rui [arobas] binauralmedia [point] org).

e) For additional information on the conditions of the residency, please refer to Binaural/Nodar’s website:http://www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/the-residency.

3. About Binaural/Nodar

Binaural – Associação Cultural de Nodar (BINAURAL/NODAR) is a Portuguese non-profit Cultural Organization founded in 2004 with the aim of promoting the exploration and research in sound and media cultures, focusing on the crossing of media and languages and on the articulation between creative production, academic research in social and environmental sciences and the surrounding rural context of Gralheira mountain range (Dão/Lafões Sub-­Region, Portugal), where the organization develops most of its activities.

BINAURAL/NODAR holds creation, production, promotion, research, documentation and teaching activities with the objective of establishing itself as a platform for experimentation and sharing of theoretical and methodological thought in the fields of technology, artistic practice and sound/visual anthropological documentation of rural areas.

BINAURAL/NODAR is managed by an international team of social researchers, cultural managers, artists and curators (with more than 10 years of activity). The board of directors is comprised of three persons with deep roots and/or living for many years in the rural area of Gralheira Mountain Range.

Underlying to the activities of the BINAURAL/NODAR is the concern of establishing connections between sound / visual arts and the anthropological and geographical environment, by supporting documentation projects, artist residencies and public events directed to diversified audiences and that deal with its capacity for generating meanings and building identity and memory.

Since March 2006, over 100 international sound and media artists and social scientists developed projects in the area in close connection with the region’s communities. Issues such as collective memory, identity, gender and age, life and death, geography, topography, music, sound heritage, landscape, vegetation, water and fire, consumption and leisure dynamics, myths and traditions, crafts, agriculture and shepherding, were used as a thematic background for many of the works produced there.

Throughout the year, the organization programs various scientific and creative residency modules in order to stimulate a collaborative environment between artists and researchers from different fields and geographic origins. During the course of the residencies several parallel activities are organized, such as conferences, lectures and educational activities (namely youth-­oriented). At the end of each residency module there is a public presentation organized in the village, in which the different projects are presented and discussed by the authors and the organization.

Nodar Rural Lab is the technological, logistical and curatorial platform by which the development of projects is carried out, by means of audiovisual technologies and languages and permanent dialogue with the various elements that shape the region. Many of the projects held at Nodar Rural Lab are of an interdisciplinary nature, i.e. crossing different artistic, scientific and traditional practices, often cancelling its borders in order to seek for a hybrid sense that can amplify their expressive and functional possibilities.

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

City of Toronto Call to Artists for Expression of Interest (EOI)
Permanent Public Art Work

Southwest Corner at Dundas Street West and Islington Avenue
Ward 5 – Etobicoke-Lakeshore (City of Toronto)

Located in Toronto’s Ward 5 (Etobicoke-Lakeshore) at the busy traffic crossroads of east/west Dundas Street and the north/south Islington Avenue, this site has been specifically identified as the most suitable for an innovative public artwork in the City Council-approved, “Etobicoke Centre Public Space and Streetscape Plan.”

To this end, Toronto Cultural Services is holding a two-stage open national competition with a production budget of $285,000.00 (+ HST). This amount is to include all fees, materials, fabrication and installation costs, while the finishing of the site’s pavement will be a contribution of the Public Realm Section/Transportation Services. The project completion date is anticipated for spring/fall 2015.

The commissioned site-specific artwork should define the site as a focal entry-marker to the area known as the Village of Islington, create a pedestrian friendly environment and encourage awareness of the neighbourhood’s collective heritages, identities and future aspirations. The total available area for the installation, which can also include light, new media components and plantings, is +/- 600 metres square, with some restrictions on existing above and below grade utilities and vehicular site lines.

On an historical note, the site for the public artwork sits over a now-buried portion of Mimico Creek and is across the street from the historic Montgomery’s Inn (erected 1830, ceased operation 1855, now a City of Toronto museum). The inn was a resting stop—and popular drinking establishment—along Dundas Highway/The Governor’s Road (today’s Dundas Street), the first road to link the town of Dundas to York. During the 1837 Upper Canada Rebellion, Montgomery’s Inn billeted soldiers loyal to the government while the more famous Montgomery’s Tavern (formerly located on Yonge Street, north of Eglinton Avenue, now demolished) was the headquarters of the reformers, led by journalist and politician, William Lyon Mackenzie.

Today the surrounding area has an abundance of urban neighbourhoods, green spaces, expansive parklands and convenient access to public transit. With a steady influx of a culturally diverse population the area is now a busy hub of new commercial, retail and residential developments. Several community-based organizations are active in, among others, heritage preservation, the contemporary arts, and environment ecology, the latter particularly in light of the current needs for sustainability of the area’s two important watersheds, the Etobicoke and Mimico creeks.

At this stage-one of the competition, Toronto Cultural Services invites artists to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following:

Note: Artists are NOT to submit concept proposals.

  • Resume (in printed text form, max. 4 pages). Please ensure that your postal mailing address, telephone number and email address are included.
  • Artist’s statement outlining interest in the project and experience (in printed text form, max. 1 page).
  • 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
  • jpg images on a PC compatible CD-R (please label the CD-R with your name)
    – each maximum of 1024 x 768 pixels
    – each resolution of 72 dpi
    – each maximum of 1 MB
    – each RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
    – caption each jpg with number, name of artist and title of work
  • An “Image Information Sheet” that describes each image with number; name of artist; title; date; medium; dimensions (in printed text form).
  • Please be sure the number on this list matches the number of the jpeg image.
  • If desired, include a stamped, self-addressed envelope for the return of your submission material.

 

Deadline: FRIDAY, OCTOBER 18, 2013 by 12:00 NOON sent via mail, courier or hand-delivered to the address below. Submissions by email are NOT accepted.

Toronto Cultural Services
City Hall
100 Queen Street West
East Tower, 9th floor
Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth

An independent Selection Panel made up of practicing arts professionals and community representatives will be convened for the adjudication. During the stage-one competition process the panel will review the submissions received as a result of this Expression of Interest (EOI) and identify a short list of 3 to 5 artists. These short-listed artists will be paid a fee to develop a concept proposal based on a Terms of Reference document, which will also delineate technical considerations. The panel will then determine a competition finalist.

The staff of Toronto’s Cultural Services, in collaboration with the Public Realm Section/Transportation Services, administers the public art project.

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Call to Artists – Waterfront Streetscape Development Project

The Seattle Office of Arts & Culture

Seattle, WA, USA

Eligibility: Open to professional artists working in the United States and Canada

Budget: $200,000 USD (all inclusive)

Deadline: November 7, 2013, 11:00 pm PST

 

The City Office of Arts & Culture, in collaboration with the Seattle Department of Transportation (SDOT), seeks an artist or artist team to create an integrated artwork in streetscape developments connecting to the Elliot Bay waterfront. The selected artist will work with the design team to integrate a site-specific or site-responsive artwork into the project area. The call is one of a series of calls for permanent and temporary artworks along the redeveloped Seattle waterfront.

 

Budget: The total project budget is estimated to be $200,000, all-inclusive of travel expenses, taxes, fabrication, delivery, installation, and other project costs.

 

For full details on the project and submission requirements go to:

https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=1558

 

Please direct any questions to Eric Frederickson at eric [point] fredericksen [arobas] seattle [point] gov

 

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Borden Park Natural Swim Experience

The Borden Park Natural Swim Experience public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

 

Budget:                                                                  $66,951 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:      4:30 pm on Wednesday, November 13, 2013

Installation:                                                                           Summer 2015

http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

 

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Call for Proposals for the Art Plinth. Richmond, BC

Art Plinth, a City of Richmond Public Art program represents an exciting opportunity for artists to experiment with temporary interventions in the public realm. The art works will be installed on the last supporting column of the Canada Line guideway at Richmond-Brighouse train station, highly visible to both vehicular and pedestrian traffic. Artworks will be installed for a minimum of six (6) months to a maximum of twelve (12) months.

The Art Plinth program offers the City an opportunity to develop a dedicated site for temporary public artwork. While the art works may serve as a place marker, they could also serve to question and anticipate future uses of the plinth site at this Canada Line station. Similar programs have been implemented locally through the Canada Line public art program, OFFSITE in Vancouver and internationally with the Fourth Plinth in London, UK.

Suggested budgets of $25,000 to $50,000 per project are available to the artist or artist team. Five (5) to eight (8) projects will be commissioned over a five year period, with a total budget of $200,000 for all projects, all inclusive, with the first installation to be installed in winter of 2014.

For more information and to download the project Terms of Reference, visit www.richmond.ca/culture/artists.
Deadline for submissions of proposals is on Monday, October 7, 2013.
This artist call is open to all Canadian residents.

Questions? Contact:
Richmond Public Art Program
publicart [arobas] richmond [point] ca

 

 

6. Divers

L’AGAC et le RAAV signent une première entente générale
12 septembre 2013

L’Association des galeries d’art contemporain (AGAC) et le Regroupement des artistes en arts visuels du Québec (RAAV) sont fiers d’annoncer la signature d’une première entente générale négociée conformément à la Loi sur le statut professionnel des artistes des arts visuels, des métiers d’art et de la littérature et sur leurs contrats avec les diffuseurs (L.R.Q., chapitre S-32.01).

Mesdames Manon Pelletier et Émilie Grandmont-Bérubé, respectivement présidente du RAAV et de l’AGAC, ont procédé à la signature de cette entente historique en présence de représentants du Ministère de la Culture et des Communications du Québec. La présidente du RAAV a déclaré « Je suis très heureuse de l’aboutissement de ce long processus et tiens à féliciter, et remercier, l’AGAC pour sa collaboration dans cet important projet. » Pour sa part, Mme Émilie Grandmont-Bérubé, nouvelle présidente de l’AGAC et propriétaire de la Galerie Trois Points, a déclaré « Nous sommes fiers de pouvoir présenter le fruit de cet important travail de collaboration entre l’AGAC et le RAAV qui jette des bases solides aux relations cruciales entre artistes et galeristes. »

Cette entente fait état des travaux réalisés conjointement par le RAAV et l’AGAC au cours des trois dernières années. L’objet de ces discussions était d’élaborer un premier contrat-type commun, réalisé grâce à l’appui du ministère de la Culture et des Communications, et de définir un ensemble de normes des meilleures pratiques de diffusion en galerie privée. L’objectif visé par les deux associations est d’offrir, tant aux artistes qu’aux propriétaires de galeries, des outils pour les aider à établir des relations d’affaires profitables et respectueuses des droits et devoirs de chacun.

Le RAAV et l’AGAC s’entendent donc pour promouvoir l’utilisation du contrat et pour diffuser le document intitulé : La diffusion en galerie privée, auprès de leurs membres respectifs. Notons que La diffusion en galerie privée est le cinquième volet d’une série de documents publiée par le RAAV et intitulée Normes québécoises des meilleures pratiques de diffusion en arts visuels.

L’entente générale signée entre l’AGAC et le RAAV s’inscrit dans une démarche de collaboration entamée depuis plusieurs années pour stimuler le marché de l’art québécois.

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Le Front des réalisateurs indépendants du Canada accueille sa nouvelle Directrice générale
Toronto, le jeudi 3 octobre 2013 – Le Front des réalisateurs indépendants du Canada (FRIC) est heureux d’annoncer la nomination de madame Laurence Véron à la direction générale de l’organisme.
Le Front des réalisateurs indépendants du Canada est un regroupement de réalisatrices et réalisateurs francophones oeuvrant dans tout le Canada. Depuis 2004, le FRIC s’emploie à représenter ses membres sur la scène politique et culturelle du Canada, participe aux différentes initiatives de l’espace culturel francophone et travaille au développement professionnel et au rayonnement de ses membres, qui travaillent en français en Acadie, en Ontario, dans l’Ouest et le Nord canadien.
“Nous nous réjouissons tous de l’arrivée de madame Laurence Véron comme nouvelle directrice du FRIC, après une longue période de flottement, affirme le président, Monsieur Vital Kasongo. À l’approche de son 10ème anniversaire, le FRIC entre ainsi, nous l’espérons, dans une nouvelle ère de stabilité et de renouvellement.”
Laurence Véron s’est impliquée dans le FRIC depuis ses débuts. Elle faisait partie du comité de mise en place de l’organisme et a ensuite siégé au conseil d’administration pendant plusieurs années.
“Je suis très heureuse de pouvoir mettre mes connaissances et expériences au service d’une association qui me tient à coeur, déclare madame Véron. Je travaille dans le domaine de la réalisation depuis 1999, et ma carrière de scénariste-réalisatrice m’a amenée à voyager aux quatre coins du pays. Je connais très bien les différentes réalités francophones et les défis auxquels font face les réalisteurs et réalisatrices oeuvrant dans un contexte minoritaire.”
Le FRIC est une association professionnelle qui est reconnue comme interlocuteur dans les questions liées au métier de cinéaste et d’artiste médiatique au Canada. Les priorités de l’association demeurent l’équité dans le financement des oeuvres, la visibilité des membres et de leur travail, le développement professionnel ainsi que le réseautage avec les créateurs dans divers domaines artistiques.

http://www.fricanada.org