La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

Danielle Sturk, Jukebox El Toro à la Maison des artistes visuels francophones

 

Nouvelle de l’AGAVF

Le 8 octobre 2021. Mathieu Léger dans son studio à Moncton devant quelques-unes de ses oeuvres. Gracieuseté: Vanessa Moeller.

Mathieu Léger lauréat de deux prix : une reconnaissance de son parcours exceptionnel

Félicitations à Mathieu Léger, lauréat du Prix Strathbutler présenté par la Fondation Sheila Hugh Mackay du Nouveau-Brunswick, ainsi que du Prix de la lieutenante-gouverneure pour l’excellence dans les arts visuels 2021, une reconnaissance de ses réalisations artistiques exceptionnelles par le Conseil des arts du Nouveau-Brunswick, mandataire du prix.

Lire la nouvelle

 
 
 

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Danielle SturkJukebox El Toro
du 23 septembre au 27 novembre 2021

 
Alexandra Keim, Allison Moore, Alyssa Bornn, Andrew Beck, Barb Bain, Bella Luna, Beth Gage, Bev Pike, Briony Haig, Cameron Johnson, Charlene Brown, Chase Martin, Colette Balcaen, Colleen Leduc, Connie Chappel, Chris Simonite, Dena Decter, Derek Brueckner, Elise Dawson, Francesca Carella Arfinengo, Francine Martin, Frank Stanley David Livingston, Gilles Hébert, Grant Guy, Gurpreet Sehra Dhanjal, Heather Komus, Julian Kirchmann, Karen Cornelius, Ken Gregory, Ken Harasym, Kieran Valde, Lily Despic, Lindsay Joy, Loricia Pacholko-Matheson, Mariana Muñoz Gomez, Meganelizabeth Diamond, Melanie Wesley, Racheal Tycoles, Rachel Schappert, Sacha Kopelow, Sandra Brown, Scott Fitzpatrick, Sean McLachlan, Seth Woodyard, Shelley Vanderbyl, Shereen Ramprashad, Sheri Turner, Susan Aydan Abbott, Susan Turner, Theo Pelmus, Tracy Peters, Valérie Chartrand, Yolanda Paulsen, Zephyra VunStudyUntitledStudy
Commissaire: Connie Chappel

101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Mehrnaz RohbakhshCultiver le bleu
résidence à domicile
octobre et novembre 2021

Norman BarneyConnexions
résidence à domicile
jusqu’en octobre 2021

54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
gn-o.org

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)

Shaya IshaqBibliothèque des infinis
du 6 août au 30 octobre 2021
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Exposition présentée dans le cadre du Volet arts médiatiques du Festival international du cinéma francophone en Acadie

Automne 2021

Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga  

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Lucas MorneauQueer Newfoundland Hockey League
Lucia ChoulakianFéminicide
Van PhamBeneath the Veil
du 8 octobre au 5 novembre 2021

140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org

 

Le Labo (Toronto)

Découvrez le projet Ne grandis pas de Karen Vanderborght en 10 questions

www.lelabo.ca

 

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul – 15 décembre
La Centrale galerie Powerhouse – Montréal – 15 novembre
Biennale de Venise en architecture – 29 novembre
OBORO – Montréal – 15 novembre
Culture Trois-Rivières – 1er février 2022
Aprim – Montréal – 1er décembre
Dazibao – Montréal – 15 octobre
L’imprimerie – Montréal – 29 novembre
La Centrale galerie Powerhouse – Montréal – 15 octobre
Galerie McClure – Montréal – 15 octobre
Centre Clark – Montréal – 1er novembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Revue Ancrages – Acadie – 15 novembre

2. appels en anglais du Canada

countermap.land – plusieurs endroits au Canada – 15 novembre
Hotam Press Gallery – Vancouver – 3 décembre
Richmond Public Art Program and Richmond Art Gallery  – 15 octobre
McClure Gallery  – Montréal – 15 octobre
Craftivism = craft + activism – Canadian Clay & Glass Gallery – sans date

Images Festival – Toronto – 15 octobre

3. appels internationaux

ArchDaily’s 2021 New Practices – 31 octobre
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – 30 octobre
NYC Open Call – apexart – 31 octobre
European Media Art Festival – Osnabrück – 7 janvier 2022

4. résidences

Villa Beleville – France – 6 novembre
Productions Recto-Verso – Québec – 5 novembre
Indigenous Artist in Residence – 25 novembre
Toronto Waterfront Artist Residency – 27 octobre
DAÏMÔN – Gatineau – 29 octobre
Ceramic Arts Residency at the Canadian Clay & Glass Gallery – Waterloo – 15 octobre
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre

5. art public

Silos – Installations portuaires et services ferroviaires de Rio Tinto – La Baie – 31 octobre
Temporary Floating Public Art – Harbour Square Park Basin – Toronto – 10 décembre
Calgary Arts Development public art microgrant investment funds – 18 octobre
Artist-Initiated Public Art for City of New Westminster – 26 novembre
ArtworxTO  – 18 octobre
Poèmes-affiches – Québec – 25 octobre
Passages insolites – Exmuro – Québec – 15 octobre
Brampton Fire and Emergency Services Memorial – 14 octobre
7th Street South & Post Public Art Project – Lethbridge – 2 novembre

6. pour commissaires

Fédération des francophones de Terre-Neuve et du Labrador (FFTNL)  – emploi Coordination du Réseau culturel francophone – en cours
MST Performative Art – emploi Co-Director – 8 novembre
Prix de rédaction d’art autochtone – 21 novembre
Geist Foundation – emploi associate director – Vancouver – 26 octobre
Museums Director – University of Alberta Museums – Edmonton – 15 octobre
direction générale – Regart – Lévis – 15 octobre
Nasher Prize Graduate Symposium : open call for papers – 19 novembre
Contributions – Blockchain Scenes – Journal of Digital Social Research – 15 octobre
Centre Clark – Montréal – 1er novembre
esse art + opinion – No. 105 – Dossier Nouvel nouvel age – 10 janvier 2022

 

 

1. appels en français du Canada

Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul : l’appel à projets est officiellement lancé!

La thématique proposée à tous les artistes intéressé.e.s offre une opportunité d’aborder des pistes aussi diversifiées que nombreuses :

Connecté – Interconnecté : le monde numérique en question.

Tous les artistes des différentes disciplines des arts visuels (peinture, sculpture, dessin, arts numériques, performance, vidéo, photographie, installation) sont invité.e.s à soumettre leur candidature à cette 40e édition de l’événement.

La date limite pour soumettre un projet est le 15 décembre 2021.

Vivez une expérience mémorable de création intense! On attend impatiemment vos projets!

 

•••••

APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2022-2024

La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.

La Centrale invite les artistes et commissaires à tous niveaux de leur carrière à soumettre des projets d’expositions, de commissariats et projets numériques en lien avec le mandat du centre. Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC). Nous soutenons aussi financièrement les artistes qui habitent hors Montréal, pour des frais tels que l’hébergement, le déplacement et le transport des œuvres.

 

Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/2688957181407045/
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-programmation-reguliere-2022-2024/

 


APPEL DE DOSSIERS EXPOSITION DE VITRINE – PROGRAMMATION 2022-2023

La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.

La vitrine de la galerie est un espace de diffusion qui offre aux artistes une visibilité directement sur l’une des rues les plus animées de Montréal : le boulevard Saint-Laurent. Les projets soumis devront ainsi utiliser la vitrine comme élément scénographique afin de faire dialoguer l’œuvre avec les passant‧e‧s et résident‧e‧s du quartier. La Centrale accueille les artistes en arts visuels de toutes disciplines et qui résonnent avec le mandat du centre.

Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC).

 

Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/586500832779808
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-exposition-de-vitrine-programmation-2022-2023/

•••••

Appel de déclarations d’intérêt
Biennale de Venise
en architecture 2023
 
Le Conseil des arts du Canada lance un appel à propositions d’expositions pour la représentation officielle du Canada à la 18e exposition internationale d’architecture – La Biennale di Venizia, une exposition prestigieuse dont la plateforme internationale suscite des conversations critiques sur l’architecture contemporaine et attire chaque année 300 000 visiteurs.

À propos du rôle
L’équipe sélectionnée sera responsable de tous les aspects de l’exposition, y compris sa création, sa conception et sa production. En savoir plus sur le rôle. 

À propos de l’exposition proposée
L’exposition se tiendra au Pavillon du Canada, dans les Giardini, de mai à novembre 2023. Le Conseil des arts du Canada recherche des propositions d’idées audacieuses et inspirantes qui mettent le public au défi et qui répondent aux réalités actuelles en misant sur l’architecture canadienne contemporaine. 

Notre appui
Pour continuer d’honorer son engagement de promouvoir la présence et la visibilité des artistes et des professionnels des arts du Canada à l’international, le Conseil des arts du Canada supervise en tant que commissaire la participation officielle du Canada, conseille l’équipe sélectionnée et investit 500 000 $ dans la production de l’exposition. 

Cela vous intéresse? Cliquez ici pour vous renseigner sur les critères d’admissibilité, les exigences associées à l’exposition et le processus de sélection. 

Date limite pour soumettre votre déclaration d’intérêt : le lundi 29 novembre 2021, 23 h 59 (heure du Pacifique).

Voyez comment

Processus de sélection
Les finalistes de l’appel de déclarations d’intérêt seront invités à développer pleinement leur proposition et à participer à une entrevue avec le comité de sélection. L’équipe et la proposition sélectionnée seront annoncées en mars 2022.

Pour plus d’information
Si vous avez des questions ou avez besoin de conseils, écrivez-nous à biennaledevenise [arobas] conseildesarts [point] ca

•••••

Programme d’expositions 2022-2023

Date de tombée  : 15 novembre 2021, à midi 

OBORO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires en arts visuels, en arts médiatiques et numériques, ou en pratiques interdisciplinaires, à présenter des projets d’exposition entre l’automne 2022 et la fin 2023. Nous nous intéressons aux pratiques innovantes qui posent un regard actuel sur les enjeux auxquels nous sommes confrontés en tant qu’individus, société ou artistes. OBORO s’est donné le mandat de soutenir la création issue de diverses pratiques culturelles et d’encourager l’innovation, l’expérimentation, l’échange d’idées et le partage du savoir. L’objectif d’OBORO est de susciter la réflexion dans le domaine artistique et dans la société en général, et de contribuer à une culture de paix.  
 
Votre projet d’exposition peut également inclure un volet performatif ou une suggestion d’événement public (visite commentée, causerie, atelier, classe de maître, activité de médiation, etc.).  

OBORO encourage particulièrement les artistes et commissaires autochtones ainsi que celles et ceux issu.e.s de la diversité culturelle, tout comme les membres de groupes en quête d’équité et de communautés sous-représentées, à proposer un projet d’exposition. Les soumissions seront évaluées en fonction de leur mérite artistique, de leur cohérence avec la mission d’OBORO, de leur impact écologique et de leur faisabilité sur les plans techniques ainsi que des ressources humaines. OBORO cherche à appuyer les artistes qui ont des enfants à réaliser leur projet en offrant un soutien pour la recherche de gardiennage et une aide financière lorsque disponible.


Plus d’informations ici et à oboro [arobas] oboro [point] net.

•••••

APPEL DE DOSSIERS 2023-2024
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2023-2024.  Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis. 

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
 

Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières.  Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel. 
 

L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques.  Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections, comme des courts métrages et films sur l’art.
 
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2022
 
Pour information ou pour soumettre un dossier :
 
Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *

*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.

•••••

Programmation 2022-2024 / Arprim
1 décembre 2021
 
/ Montréal (Québec)
 
Pour son cycle de programmation 2022-2024, Arprim invite les artistes, collectifs et commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés à proposer un projet d’exposition ou d’événement s’inspirant des orientations décrites ci-dessous.

À travers son mandat, Arprim propose d’aborder l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Cette vision de l’art imprimé est ancrée dans une histoire qui lie le médium à la pratique de l’affiche, du pamphlet, du zine ou encore de l’(auto)édition, à des fonctions sociales, activistes, militantes, revendicatrices, et à des approches DIY, communautaires, collectives ou carrément autodidactes.

Bien qu’il soit toujours possible de générer des espaces de dialogues démocratiques, par tous et pour tous, grâce aux arts imprimés, qu’en est-il actuellement? L’hybridité et la multidisciplinarité des pratiques artistiques a-t-elle permis de transformer la fonction (sociale, politique, émancipatrice, etc.) de l’imprimé? Le web, dans toutes ses ramifications (applications mobiles, réseaux sociaux, objets connectés, etc.) a-t-il remplacé, sur les plans idéologiques et pratiques, l’imprimé comme médium de tous les possibles? Au contact des technologies numériques et dans un paradigme où l’éphémérité des images est soutenue par leur diffusion à vitesse grand V, comment les arts d’impression conservent-ils leur pertinence, leur importance, leur valeur ? Que permettent-ils de dire, quelles communautés peuvent-ils rejoindre, comment se développent-ils aujourd’hui?

Par un ensemble de projets (expositions, lancements, ateliers, discussions, etc.), Arprim souhaite réunir les artistes, les professionnels de la culture et le public autour d’enjeux actuels qui redéfinissent notre rapport aux arts imprimés. Les propositions qui sortent du cadre traditionnel de l’art ou de la salle d’exposition sont les bienvenues.

Le dossier doit comprendre:
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo (optionnel)
– une liste descriptive du visuel 
(PDF)

Le cas échéant, un lien vers votre site web ou encore,
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)

Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.

Envoyez votre dossier à : prog [arobas] arprim [point] org 
(Objet du courriel : Dossier de proposition)

En savoir plus

Arprim, centre d’essai en art imprimé
372 Sainte-Catherine Ouest, #426,
Montréal (Québec) H3B 1A2
+1 514.525.2621
info [arobas] arprim [point] org
http://www.arprim.org

•••••

Appel à projets d’exposition – Dazibao
 
 
Appel à projets d’exposition

Date de tombée : 15 octobre 2021

La programmation de Dazibao se compose de projets reçus dans le cadre de nos appels à propositions et/ou choisis à l’initiative du centre. Les artistes et commissaires sont invités à soumettre une proposition de projet se développant autour de problématiques propres aux pratiques de l’image, et sont encouragés à consulter notre site internet pour en savoir plus sur nos programmations antérieures et se familiariser avec notre mandat. Les propositions peuvent être soumises pour la salle d’exposition ou la salle de projection.

Bien que les « pratiques fondées sur l’image » fassent généralement référence à la photographie, à la vidéo et au film, Dazibao cherche surtout à présenter des œuvres qui réfléchissent sur l’effet et le rôle des images dans la société contemporaine. Les soumissions sont évaluées en fonction de leur rigueur artistique et de leur propension à contribuer aux discours sociétaux actuels.

Conditions de soumission

• Texte de démarche artistique (250 mots)
• Description du projet (500 mots)
• Site web, s’il y a lieu
• Matériel visuel: jusqu’à 20 images JPEG, pas plus de 2 Mo et/ou 10 minutes de vidéo
• Liste des images et des instructions pour visionner des vidéos (format pdf)
• CV

Seules les propositions soumises via le formulaire en ligne seront acceptées. Les résultats seront communiqués dans les six mois.

La diversité et l’inclusivité sont prioritaires pour Dazibao. Nous encourageons les artistes à tous les stades de leur carrière à soumettre des propositions, ainsi que les artistes s’identifiant comme membres de minorités visibles ou non visibles. Les droits versés par Dazibao suivent les recommandations CARFAC.

En raison du nombre élevé de propositions que nous recevons, seul·e·s les artistes dont les projets sont sélectionnés seront contacté·e·s. Nous sommes conscients que la préparation d’une proposition nécessite un travail considérable et nous sommes reconnaissants envers tous les artistes qui nous font part de leurs recherches.

Un comité consultatif contribue au développement de nos programmations. 


Appel en ligne

•••••

L’imprimerie lance la seconde édition de son Chantier de recherche sur les pratiques de l’imprimé et du photographique, portant cette fois sur les pratiques artistiques écoresponsables!

Ce vaste projet de recherche, de création et d’échange vise à générer un dialogue entre les milieux artistiques, écologistes, scientifiques et entrepreneuriaux et à permettre le développement de pratiques écoresponsables innovantes. Fort du succès des mesures et actions pro-environnementales déjà en place en atelier, le centre souhaite se positionner en tant que leader canadien des pratiques artistiques écoresponsables.
 
Le Chantier se déploiera autour de quatre laboratoires de recherche-création d’une durée de 3 à 12 mois consécutifs, menés par des artistes engagés dans une démarche écoresponsable et accompagnés par l’expertise d’entrepreneurs locaux partenaires de L’imprimerie. Ces échanges permettront d’explorer de nouveaux procédés et matériaux respectueux de la nature et de l’environnement.
 
L’imprimerie invite donc les artistes, collectifs d’artistes et créateur.trices de tous horizons à soumettre un projet de recherche abordant l’image imprimée et photographique dans une approche d’écoconception, c’est-à-dire, l’ensemble de son cycle de création, de l’idéation jusqu’à la gestion des résidus. Chaque candidat.e est prié.e de sélectionner l’entreprise avec laquelle il.elle désire collaborer parmi les partenaires présenté.es ci-bas. Il est possible de suggérer une entreprise non mentionnée, sur présentation de documents supplémentaires.

Conditions d’accueil

L’accès privilégié aux services, équipements et installations de L’imprimerie pour une durée de 3 à 12 mois consécutifs, entre le 1er février 2022 et le 30 avril 2023;
Un cachet de 2000$ par mois (frais de matériaux inclus); 
Une rémunération pour la participation à des activités publiques et éducatives.
*Il est à prévoir que les frais de déplacement et de subsistance ne sont pas couverts. 
 
*Une attention particulière sera accordée aux personnes autochtones (Premières Nations, Inuit, et Métis), racisé.e.s (y compris les artistes récemment immigré.e.s), aux membres des communautés 2SLGBTQQIPAA+, et/ou aux personnes ayant des capacités différentes ou vivant une situation de handicap ou de maladie chronique. L’imprimerie encourage l’auto-identification des artistes et créateur.trice.s concerné.e.s afin de favoriser une représentation plurielle des diversités au sein du centre d’artistes.

Consultez l’appel complet pour tous les détails.

•••••

APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2022-2024

La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.

La Centrale invite les artistes et commissaires à tous niveaux de leur carrière à soumettre des projets d’expositions, de commissariats et projets numériques en lien avec le mandat du centre. Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC). Nous soutenons aussi financièrement les artistes qui habitent hors Montréal, pour des frais tels que l’hébergement, le déplacement et le transport des œuvres.

 

Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/2688957181407045/
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-programmation-reguliere-2022-2024/


APPEL DE DOSSIERS EXPOSITION DE VITRINE – PROGRAMMATION 2022-2023

La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.

La vitrine de la galerie est un espace de diffusion qui offre aux artistes une visibilité directement sur l’une des rues les plus animées de Montréal : le boulevard Saint-Laurent. Les projets soumis devront ainsi utiliser la vitrine comme élément scénographique afin de faire dialoguer l’œuvre avec les passant‧e‧s et résident‧e‧s du quartier. La Centrale accueille les artistes en arts visuels de toutes disciplines et qui résonnent avec le mandat du centre.

Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC).

 

Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/586500832779808
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-exposition-de-vitrine-programmation-2022-2023/

•••••

APPEL AUX ARTISTES ET AUX COMMISSAIRES

La Galerie McClure lance un appel de dossiers pour sa programmation 2022-2023.

L’appel se termine le 15 octobre 2021 à 23h59.

Pour plus de renseignements : https://www.visualartscentre.ca/fr/galerie-mcclure/soumissions/

Événement Facebook : https://www.facebook.com/events/386355266498819

•••••

 

DATE LIMITE / 1ER NOVEMBRE 2021

Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet d’exposition pour notre appel de dossiers général. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, locaux ou internationaux, CLARK soutient une pluralité d’approches et de pratiques artistiques novatrices et expérimentales. Notre programmation annuelle présente une multiplicité de voix, de perspectives, d’héritages, de points de vue et d’expériences qui se traduisent en autant de formes d’art actuel. Cette multiplicité se concrétise entre autres par l’inclusion d’une pluralité culturelle, par l’échange intergénérationnel et par l’équité des genres.
 
TOUS LES DÉTAILS ICI :
https://centreclark.com/fr/galerie/

•••••

La revue acadienne de création littéraire Ancrages cherche des textes et de l’art visuel

No 30  Échange avec la Revue Feux Follets
Date : 15 novembre 2021
Un appel à textes pour parler de la distance entre le Nord pis Sud. Entre le Coude pis Lafayette. Entre la Nouvelle-Orléans pis Bouctouche. Entre un homard pis un écrevisse. Entre le Bayou Lafourche et l’Atchafalaya. Entre Codofil, la Fane pis une ploye. Entre Emeline LaBiche et Évangéline, Gabriel Bellefontaine et Beausoleil. Rien de ça du tout ou tout en même temps.

Ou pour parler du rapprochement. D’y être. Des textes qui parlent des regards, des mines qu’on reconnait tout de suite. De la parenté. Du territoire qu’on habite.

Ou pour parler de chanter, de danser et de grouiller dans le mot de la langue. Dans tout ce que la chaleur peut inspirer.

Un appel à textes dans le français qui habite la personne.

En collaboration avec la revue Feux Follets.

 

Veuillez envoyer vos textes à l’adresse appel [arobas] ancrages.ca . Prière de consulter le protocole de soumission. Merci d’indiquer dans l’objet du courriel le numéro de l’édition pour lequel vous soumettez.

Artistes visuel : La revue reçoit vos portfolios électroniques. Veuillez envoyer un lien vers votre site web.

Ancrage accompagne les auteurs et autrices et se réserve le droit, au terme de ce processus d‘échange éditorial, de publier ou non le texte conformément au contrat de publication signé avec l’auteur ou l’autrice.

Tous les détails ici.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

countermap.land: Request for Expressions of Interest

ARCA along with 221A and The Architecture Lobby Tkaronto, have formed a Research Partnership to produce 15 regional engagement workshops which will inform the development of a new digital platform, countermap.land. Each of the workshops will be designed as counter-mapathons, and will be supported with a $5000 micro-grant disbursed by ARCA.

These events will develop the first data layer of countermap.land. And, the feedback and learnings gained from these events will help to inform the functionality, submission vetting process, and the interface of the website. Artist Run Centres (ARCs), artistic groups and collectives are asked to submit a brief Expression of Interest to detail their intentions, ambitions and credentials to host a workshop in their region. Any self-organized group of artists and cultural workers may apply to this program. 

This collectively drafted countermap of the land we call “Canada,” will be developed continually and pluralistically to mark the spatial manifestations of centuries of white supremacist doctrines within officially-constituted narratives of nation-building and map-making. countermap.land allows users to locate and upload images and writing about racist and colonial sites of trauma (monuments, objects, buildings, structures), areas (parks, streets, neighbourhoods, infrastructure, waterways, geographic zones), and events (memories, time-based processes). Users can equally submit proposals for counter-monuments and safer spaces, as to advance narratives of repair and care. 

This project recognizes that maps and the associated technologies of cartography are inseparable from the colonial project; they describe and segment space, defining boundaries to movement, the exploitable resources of landscapes, and the reaches of imperial power. We hope through this work to appropriate and build on top of these tools to define new collective histories. This project will always be a work in progress. We hope through countermap.land, we not only challenge the data which is included and excluded in maps of so-called “Canada”, but to also reexamine and retool the technology of the map itself. 

countermap.land explores new methods for repatriation and pursues creative and collectively developed strategies for addressing real harm caused to BIPOC and Queer communities that cut across race, class, and gender identities. This platform will be an essential tool for architects, designers, planners and communities to create counter-power to hold colonial structures accountable, and it recasts space counter to established settler presumptions.

Date: 15 novembre

 

•••••

Hotam Press Gallery – The News Room

Call for Artists

Hotam Press Gallery is calling for artists to submit artworks for our upcoming exhibition
– The News Room. We are looking for works by artists that are made in the form of a
newspaper. All submitted artworks will be included in the exhibition.

Although not all works need to be printed on newsprint, the exhibition is also a
celebration of the humble yet diverse medium of the newsprint – a Canadian invention.

The News Room is scheduled to take place in the months of December 2021 and
January 2022.

Please note that after the exhibition, all the submitted works will be donated to
our
gallerys library for public reference use. As an appreciation of the submission, each
participant will receive a printed piece by Hotam Press.

If there are questions regarding the exhibition and the details, please email hotampress
@ gmail.com

Deadline for submissions: December 3, 2021

Mailing Address:
Hotam Press
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G6
Canada

(Please use postal service only, no couriers)

https://bookshopgallery.hotampress.com

•••••

Call for Submissions

The Richmond Public Art Program and Richmond Art Gallery invite artists and artist collectives/groups to submit proposals for photo-based temporary

public art projects to be presented at the Aberdeen Richmond Canada Line station as part of the Capture Photography in Richmond in April 2022.

Deadline: October 15, 2021, 5:00pm PDT

Duration: April, 2022 – March, 2023

Application Form;
https://www.richmond.ca/__shared/assets/2022_capture_photography_festival_richmo
nd59024.pdf

SUBMISSION DEADLINE

October 15, 2021, 5:00pm PDT

SUBMISSION ADDRESS

publicart [arobas] richmond [point] ca

•••••

CALL TO ARTISTS AND CURATORS

The McClure Gallery launches its call for dossiers for its 2022-2023 programming season.

The deadline to submit your dossier is October 15, 2021.

For more information: https://www.visualartscentre.ca/mcclure-gallery/submissions/

Facebook event: https://www.facebook.com/events/386355266498819

•••••

Craftivism = craft + activism
Call for Proposals

The Canadian Clay & Glass Gallery is seeking project proposals from Canadian artists on the theme of craftivism for a potential major solo or group exhibition.

We are looking for large scale projects in the craft of ceramics, glass or copper enameling that push the boundaries of contemporary craft and installation art. We want your wild ideas and collaborations. Surprise us with something powerful that will make a statement and command attention when installed in one of our Galleries. Proposals should engage with current Canadian social issues to start conversations, education, and sharing towards the greater good. These proposals will be considered for potential exhibitions in future programming seasons at the Canadian Clay & Glass Gallery (Waterloo, Ontario), with the possibility to circulate across the country.

Projects can include community involvement, workshops, or other initiatives. The resulting exhibition can extend beyond the walls of the gallery into the community, public spaces, and more. We’re looking for truly innovative approaches to contemporary exhibitions. Show us your creativity and vision for an exhibition that brings the community together both physically and visually.

As Ele Carpenter writes in Activist Tendencies in Craft: “In these practices the social, performative and critical discourse around the work is central to its production and dissemination. Here craft is not simply a luddite desire for the localized handmade, but a social process of collective empowerment, action, expression and negotiation.” (Arnolfini Journal, April 2010)

Proposals must be submitted through our online submission system. Click here to submit your proposal.

Proposals should include:

  • CV or resume of creator (PDF format)
  • A single PDF document including:
    1.  Proposal title
    2.  List of participants (if known)
    3.  Rationale for the project
    4.  Social issue addressed
    5.  Description of the planned artworks, processes, and installation including any unique installation requirements
    6.  Description of possible educational or public engagement activities
    7.  Materials needed
    8.  Project timeline
    9.  Draft budget items and costs (including CARFAC fees for artists – Category II Institution)
  • Up to 5 supporting images (past work or concepts for the proposal)

For information call Denis at 519-746-1882 x: 231 or by email at denis [arobas] theclayandglass [point] ca

We welcome submissions that are representative of the diversity of our community and encourage proposals from artists of colour, Indigenous artists, Deaf artists, artists with disabilities, and members of the LGBTQ2S+ community. If you require accommodations or assistance with your proposal, contact Denis Longchamps.

About the Canadian Clay & Glass Gallery
The Canadian Clay & Glass Gallery celebrates contemporary ceramic and glass artists engaged in conceptual, technical or material research. Located in Waterloo, Ontario, we are a not-for-profit institution that aims to collect, exhibit, research, promote, and preserve work by Canadian artists and makers in clay, glass, and copper enameling to represent the diversity of the Canadian landscape. Our rotating exhibitions celebrate and support diverse artists from across Canada working in these mediums and present their work to the public. Through exhibitions that address current and relevant issues, and public programs that engage, educate, and inspire, we are accessible to all. An essential organization within the Canadian cultural landscape, the Canadian Clay & Glass Gallery is a site of leadership that influences craft, design, and fine art communities.

A relevant and dynamic cultural organization, the Gallery provides supportive education programs to people from across the region. Using exhibitions as a starting point, individuals develop arts vocabulary, arts appreciation and cultivate confidence in their interpretation of contemporary artworks. People who return to The Canadian Clay & Glass Gallery many times come to understand that the Gallery is a space with dynamic exhibitions, ever-changing hands-on programs and multiple opportunities for learning.

Land Acknowledgement
We acknowledge that the Canadian Clay & Glass Gallery is located on the traditional territory of the Attawandaron, Anishinaabe and Haudenosaunee peoples. The Gallery is situated on the Haldimand Tract, land promised to Six Nations in 1784 that includes six miles on each side of the Grand River; yet, today, the Six Nations reside on less than five per cent of this unceded territory. Indigenous peoples have inhabited this land for thousands of years, and we respectfully share this territory in peace and friendship. We are grateful and we re-affirm our commitment to do the work, to unlearn and relearn, towards a true reconciliation.

Canadian Clay & Glass Gallery
25 Caroline St. N.
Waterloo, ON N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca

•••••

Images Festival invites you to submit works to our 2022 Call for Submissions! Check out our calls for ON SCREEN (including Student Submissions), OFF SCREEN + LIVE, and GUEST PROGRAMMER.

 
The 35th edition of the Images Festival will take place from April 21 – 27, 2022. Visit this link for more information on how to submit.
 
Deadline: October 15, 2021

 

 

 

 

 

 

 

3. appels internationaux

Call for Submissions: ArchDaily’s 2021 New Practices

From social, racial, economical inequity to virtual, immersive environments, the COVID-19 pandemic is reshaping trends and pushing societies to discuss how we will live together in the future. 

In this context, architecture has been navigating through sequential changes over the last decades with the rise and latter consolidation of new technologies, tools, formats, topics, scales, and interdisciplinary approaches, along with the emergence of the Internet that led towards a disruptive decentralization of the architecture production and discussion. Architects and designers from all over the world are embracing these challenges by pondering their roles and exploring their own practical approaches.

For the second consecutive year, ArchDaily wants to highlight emerging, new practices, offices, collectives, practitioners, professionals, and startups that are providing innovative approaches, proposals, startup ideas, and solutions to these discussions. Tell us how your practice approaches the challenges we’re facing, share your portfolio with us, and describe your contribution to the future of architecture and cities.

Détails

•••••

APPEL À FILMS / CALL FOR FILMS 

 14E ÉDITION DES RENCONTRES INTERNATIONALES SCIENCES & CINÉMAS (RISC)

Prolongation de la date limite !
Submission deadline extended!
La 14e édition des Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) se déroulera du 18 au 26 mars 2022 à Marseille (et villes alentours).

Le festival propose de découvrir une programmation de courts, moyens et longs métrages (documentaire, fiction, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, et dont le thème et/ou la démarche témoignent d’une forte proximité (ou affinité) avec des champs de la recherche scientifique (incluant les sciences humaines et sociales), en présence des cinéastes et de chercheur.e.s invité.e.s à venir rencontrer le public après chaque projection.

The 14th edition of the Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) will take place from March 18 to 26, 2022 in Marseille (France) and surrounding cities.

The festival offers to discover a program of short, medium and feature films (documentary, fiction, experimental, video art, animation…) from an international selection, and whose theme and / or approach testify to a close proximity / affinity with fields of scientific research (including human and social sciences), in the presence of filmmakers and researchers invited to come and meet the public after each screening.
NOUVELLE DATE LIMITE / NEW DEADLINE
 30 septembre 31 octobre 2021
September 30th October 31th, 2021

Détails

•••••

NYC Open Call invites exhibition proposals for 2022-2023 season

apexart

Application deadline: October 31

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA
Hours: Tuesday–Saturday 1–6pm


T +1 212 431 5270
info [arobas] apexart [point] org

apexart.org

apexart is accepting exhibition proposals for its NYC Open Call from October 1–31, 2021. Five winning proposals will become apexart exhibitions presented at apexart’s NYC space as part of its 2020-21 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online.

The submission process
Proposals should describe focused, idea-driven, original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and must be submitted in English. Jurors rate proposals based on their content and the organizer’s ability to communicate, rather than by familiar names or past accomplishments. See examples of past winners here.

The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowd-sourced voting system allows hundreds of jurors to individually review proposals. An international jury composed of 400+ individuals from a wide variety of professional backgrounds—including students at over 10 international universities—will jury the proposals. Proposals are anonymous and randomized to make sure each submission receives the same consideration. apexart staff does not influence the results of the jury in any way.

The results
The five winning proposals will each receive an exhibition budget of 10,000 USD, staff support, and be part of apexart’s 2022-2023 exhibition season. Working closely with the apexart team, curators will realize their original ideas into apexart exhibitions. Exhibition curators are expected, encouraged and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into small, focused, noteworthy exhibitions.

To submit an exhibition proposal, visit here between October 1-31, 2021.

•••••

CALL FOR ENTRIES

The Call for Entries for the 35th European Media Art Festival is now open.

The deadline is 7 January 2022.

Films, videos, installations and performance projects or expanded media works – we look forward to receiving your entries for the European Media Art Festival No. 35!

The festival takes place from 20 to 24 April 2022. For five days, Osnabrück will again become an international and trend-setting platform for media art and a meeting place for artists, curators, researchers and students. The exhibition at Kunsthalle Osnabrück will be on view until 29 May 2022.

Our selection committee and curators will review the submissions in the coming months and develop the programme for the upcoming festival. The full programme will be available on our homepage www.emaf.de from mid-March 2022.

EMAF pays artist fees for all works selected for the festival.

At the festival, two juries will select the winners of the “EMAF Media Art Award of German Filmcritics (VDFK)”, the “Dialogue Award” and the “EMAF Award” for a trend-setting work in Media Art.

Please find our submission platform and festival regulations here:
https://registration.emaf.de/en/

We look forward to receiving your work!

 

Contact

European Media Art Festival
Lohstraße 45a
D-49074 Osnabrück
info [arobas] emaf [point] de

 

 

 

 

 

4. résidences

Lancement des prochains appels à projets
pour des ateliers temporaires à la Villa Belleville sur des sessions de 3 mois ou 6 mois
> Date limite d’envoi le 6 novembre 2021
Retrouvez toutes les modalités sur le site de la Villa Belleville 
http://www.villabelleville.org/wp-content/uploads/2021/10/appel-a-projet-2022.pdf

•••••

Projets 2022-2023 / Productions Recto-Verso

Les Productions Recto-Verso est le lieu d’expression des mutations qui agitent les pratiques artistiques contemporaines en favorisant l’innovation et la prise de risque. Il soutient la recherche, la création et la diffusion des arts multi. Actif et engagé auprès des artistes et de la communauté de Québec, Les Productions Recto-Verso œuvre au sein d’un réseau national et international. Pour en savoir plus sur nos activités – Résidences – Productions – Diffusions – Festival Mois Multi et autres activités en salle : https://mmrectoverso.org/

RÉSIDENCE – EXPÉRIMENTATION/CRÉATION

Développé dans un esprit de travail en laboratoire, ce programme permet l’élaboration d’œuvres nécessitant un travail intensif dans des lieux et à l’aide d’équipements spécialisés. À cet égard, le studio d’Essai, est particulièrement bien adapté aux travaux de recherche et d’expérimentation. Le programme de résidences offre aux créateur.rice.s multidisciplinaires un contexte exceptionnel et unique au Québec qui permet l’émergence d’œuvres nouvelles, l’exploration de leurs possibilités devant public et le partage avec la communauté artistique.

Le studio d’Essai est un espace libre de type « boîte noire » dont la configuration est malléable et s’adapte à chaque projet. D’une capacité de 150 places et d’une superficie au sol de 145 m2, le studio d’Essai possède des systèmes de sonorisation, d’éclairage et de projection vidéo, des habillages de scène, des gradins amovibles, des loges et une équipe technique chevronnée ! Le studio d’Essai dispose d’un trampoline qui facilite et accélère l’installation des dispositifs scéniques ou de type installatifs et immersifs. Les artistes accueillis par Recto-Verso profite du milieu de vie exceptionnel de la coopérative Méduse regroupant 10 organismes de production et de diffusion.

Nature du soutien offert :

  • Une résidence de 15 jours chez Recto-Verso incluant : l’espace studio d’Essai, équipements et technologies spécialisés, prémontage selon le devis technique pour que l’artiste puisse se consacrer à la création une fois sur place (valeur de 8 000 $);
  • Soutien de l’équipe technique, artistique et logistique ;
  • Soutien aux frais de production forfait 500 $ ;
  • Soutien aux frais de transport et subsistance forfait 1 000 $ (maximum) ;
  • Soutien aux frais de d’hébergement forfait 2 000 $ (maximum) ;
  • Mise en réseau professionnelle selon les besoins et intérêts ;
  • Organisation d’un événement de type sortie de résidence, conférence, atelier ou présentation publique selon l’avancement du projet ;
  • Accès sur demande (tarifs membres) à des studios techniques (bois, métal, travail de l’image…) en collaboration avec d’autres centres d’artistes de la coopérative.

MODALITÉS DE DÉPÔT

Date limite pour déposer: 5 Novembre 2021
Annonce des résultats: Décembre 2021
Période des résidences: Septembre 2022 à septembre 2023

Les artistes multidisciplinaires sont visé.e.s et peuvent soumettre une demande.

Arts multidisciplinaires, pratiques artistiques nouvelles et/ou hybrides incluant :

  • Les pratiques performatives menant à des propositions multi : arts scéniques, arts vivants, pratiques in situ, de la mise en scène à la musique, la danse, l’art sonore, la littérature : conte, fiction, textes littéraires, poésie, slam, etc.
  • Les pratiques installatives incluant : arts visuels, médiatiques, numériques, cinéma et vidéo menant à des œuvres de type immersif, sculptures cinétiques, expériences interactives, oeuvres participatives et d’environnement sonore.

Quoi inclure dans la demande:

  • Une lettre d’intérêt
  • Description du projet (2 page maximum)
  • Biographie et CV de l’artiste
  • Un ou des liens vers le travail de l’artiste

Les demandes sont évaluées selon les critères suivants:

  • Riche et solide sur le plan artistique
  • Se démarque sur le plan de l’innovation conceptuelle et/ou technologique
  • Constitue une expression de la multidisciplinarité et des nouvelles formes artistiques

DÉPÔT DE LA DEMANDE – MERCI DE COMPLÉTER CE FORMULAIRE ET DE LE JOINDRE À VOTRE DOSSIER. FAIRE PARVENIR LE TOUT AVANT LE 5 NOVEMBRE 2021 À L’ADRESSE SUIVANTE : PROJET [arobas] MMRECTOVERSO [point] ORG

Tous.te.s les candidat.e.s recevront une réponse, quels que soient les résultats de leur demande.

•••••

Call for Applications: 
Indigenous Artist in Residence
Apply before November 25th, 2021
NTS is looking for an Indigenous artist who has been working in theatre, their art form or cultural practice for a number of years, and who is interested in expanding their theatre-making skills. Is this the next step in your career? Or do you know someone who should apply? 

Rebecca Cuddy (Indigenous Artist in Residence 2020-2022), during a directing workshop at NTS
This residency allows artists the opportunity to design their own course of study at NTS, giving them access to to training across all the School’s core programs is possible: Acting, Directing, Playwriting, Production Design and Technical Arts and Set and Costume Design.imprim

Share far and wide: The National Theatre School of Canada is currently receiving applications for an Indigenous Artist Residency, a flexible training opportunity designed to give access to resources, time and space at the school to Indigenous artists.

Application deadline: November 25th, 2021

•••••

Call to Artists: Toronto Waterfront Artist Residency 2022

Overview

The Waterfront BIA and Waterfront Toronto are seeking applications for an exciting Artist Residency opportunity. The 12-month residency will start in December 2021 with a period of community integration and research, and will culminate with the implementation of projects during 2022, which will coincide with ArtworxTO: Toronto’s Year of Public Art. Artists will have the opportunity to engage with current projects led by the BIA and Waterfront Toronto, as well as connect with members of the local community, in order to develop innovative and compelling art projects that are relevant to Toronto’s waterfront. This opportunity is open to all professional artists or artist teams in the Greater Toronto Area who have experience in art presented in the public realm and community-engaged art.

The aim of this residency is to create meaningful, experiential encounters with the community, to activate multiple underutilized spaces along the lakefront, and draw new audiences to the waterfront. It will also develop thinking around the 2022 residency focus on climate change. Projects may include workshops, performances, events, urban interventions, and temporary or ephemeral installations. Interactive and participatory projects will be encouraged, as will projects that invite collaborations with artists from different disciplines. This residency will create an opportunity for artists to expand their practice and develop innovative ways to integrate art into the fabric of the city. It will also contribute towards the ongoing dialogue on public art and civic space.

Climate change – a code red threat to humanity, according to the recent United Nations report – requires us to think differently. It challenges us to imagine alternative futures. Highlighting the urgency around the loss of biodiversity and ecological collapse, as well as intersectional equity issues related to the unevenly distributed impacts of nature, is critical. However, just as important is a call-to-action that offers solutions. Public art can help us reckon with the crisis and provoke creative responses, helping us push the boundaries of what can be possible. This artist residency will address climate change through thematics, and will focus on sustainability and the environment by exploring practices, processes, materials, and reuse as important mitigation solutions towards impacts on nature.

COVID-19 has resulted in a constantly evolving present and an unforeseeable future. The approach to this Artist Residency will be rooted in the current times and must therefore involve flexibility, a willingness to improvise, and an ability to think of new ways of engaging the public and using our public spaces. If restrictions are still in place, artists must explore creative ways to engage with communities in ways that are exciting and safe for everyone. These processes must take into consideration public health guidelines.

This project is an equal partnership between Waterfront Toronto and The Waterfront BIA. Funding and artist support will be provided by both organizations.

General Submission Requirements

Artist Statement
Images of previous work
Artist CV
References
Budget

The total commissioning amount for this project is $85,000 CAD, split into five phases over the residency.

Timeline

Issue Call to Artists (Stage 1): September 22, 2021
Submission Deadline: October 27, 2021
Shortlist Interviews (Stage 2): November 8-12, 2021
Proponent Selection: Mid-November 2021
Contract issued: December 2021
Residency Start: December 2021
Research and planning period: December 2021-March 2022
Project implementation: April 2022-December 2022

For more information about the opportunity, including detailed submissions requirements, download the complete call (PDF)

Submission Deadline: October 27, 2021, at 4:00pm EST.
Submissions sent after the deadline will be disqualified.

For questions, please contact Katherine Hebb at katherine [arobas] waterfrontbia [point] com

This page is a letter of introduction only. Please read in full the Call to Artists, which contains instructions, evaluation criteria, submission requirements, and residency scope.

•••••

ARTISTE(S) EN RÉSIDENCE
 
Ouvert à tous les profils d’artiste ayant une pratique en arts médiatiques, de toutes les régions du globe; le programme Artistes en résidence permet de soutenir les projets de recherche et de création en arts médiatique. Ces résidences sont d’une durée de quatre (4) semaines. Dans le cadre de ce programme, DAÏMÔN offre :

L’encadrement technique et artistique
L’hébergement pour les artistes hors région
L’accès à des équipements de pointe
L’accompagnement par un technicien
Un cachet de 1800$
Une indemnité de déplacement*
* Tous les autres frais concernant la production du projet doivent être assumés par l’artiste.

Prochain appel : 29 octobre 2021
Pour informations : soumission [arobas] daimon [point] qc [point] ca

Appel en ligne

•••••

Call for Applications: Ceramic Arts Residency at the Canadian Clay & Glass Gallery

Canadian Clay & Glass Gallery
Ceramic Arts Residency
Call for Applications
The Canadian Clay & Glass Gallery is pleased to announce our first Ceramic Arts Residency program! We are now seeking applications from qualified emerging ceramic artists for this exciting 8-week, full-time residency based at the Canadian Clay & Glass Gallery in Waterloo, Ontario.

This program will offer an emerging ceramic artist the opportunity to work in the studio at the Canadian Clay & Glass Gallery 35 hours per week for a period of 8 weeks, gaining critical experience, mentorship, and opportunities as they begin their career. Working in the studio from November 2021 to January 2022 (dates are flexible), the resident will:

have access to our fully equipped ceramic studio
participate in mentorship opportunities with the Gallery Executive Director and Chief Curator, Curator, and Public Programs Manager
receive mentorship from up to two artists or arts administrators in the Region
present artist talks, demonstrations, and/or workshops to the public
have the opportunity to sell work in the Gallery Shop (standard consignment agreement applies, contact Denis Longchamps for more information)
Following completion of the Residency, a selection of the resident’s work will be presented in an exhibition at the Gallery (dates TBD).

The selected artist will receive an honorarium of $500 per week and will have access to a budget of $500 for materials and specialized tools. The Gallery Studio includes access to 2 electric kilns, a pug mill, slab roller, pottery wheels, and basic tools, as well as support from the Studio Technician and other Gallery staff.

Deadline
Applications must be received no later than October 15, 2021.

Eligibility
To apply for the Canadian Clay & Glass Gallery Ceramic Arts Residency, you must be a Canadian citizen or have Permanent Resident Status, as defined by Citizenship and Immigration Canada. You must also meet our definition of an emerging professional artist, which is an artist who:

Is between the ages of 18 and 35 years old at the time of application
Has developed skills through training and/or practice in the field
Has a body of work that incorporates a public presence and peer recognition; and
Seeks payment for their work and has an active and engaged practice
The Canadian Clay & Glass Gallery is committed to equity and diversity. We encourage applications from individuals that reflect the diversity of our audience and who are typically underrepresented in institutional settings, including artists of colour, Indigenous artists, deaf artists, artists with disabilities, and LGBTQ2S+ artists and ask that they self-identify in their applications.

Application Components

Curriculum Vitae (PDF)
Up to 10 images of your previous work
Artist Statement (200 words maximum)
Artist Bio (150 words maximum)
How will this residency benefit your practice and help you in the development of your career as a ceramic artist? (200 words maximum)
What techniques, themes, or narratives do you intend to explore through the residency? (200 words maximum)
How will you engage the public through your residency (workshops, talks, demonstrations, activities in the community, etc.)?
What materials or special equipment would be required for your work (the Gallery Studio includes 2 electric kilns, wheels, pug mill, slab roller, and basic tools. A $500 budget for clay, glazes and specialized tools is available for the resident)?

Submissions
Applications must be received through our online submission portal no later than October 15, 2021.

Contact
If you have any questions or require assistance with the application, contact Peter Flannery, Curator, at peter [arobas] theclayandglass [point] ca or 519-746-1882 ext. 235.


About the Canadian Clay & Glass Gallery
The Canadian Clay & Glass Gallery celebrates contemporary ceramic and glass artists engaged in conceptual, technical or material research. Located in Waterloo, Ontario, we are a not-for-profit institution that aims to collect, exhibit, research, promote, and preserve work by Canadian artists and makers in clay, glass, and copper enameling to represent the diversity of the Canadian landscape. Our rotating exhibitions celebrate and support diverse artists from across Canada working in these mediums and present their work to the public. Through exhibitions that address current and relevant issues, and public programs that engage, educate, and inspire, we are accessible to all. An essential organization within the Canadian cultural landscape, the Canadian Clay & Glass Gallery is a site of leadership that influences craft, design, and fine art communities.

A relevant and dynamic cultural organization, the Gallery provides supportive education programs to people from across the region. Using exhibitions as a starting point, individuals develop arts vocabulary, arts appreciation and cultivate confidence in their interpretation of contemporary artworks. People who return to The Canadian Clay & Glass Gallery many times come to understand that the Gallery is a space with dynamic exhibitions, ever-changing hands-on programs and multiple opportunities for learning.

 

Canadian Clay & Glass Gallery
25 Caroline Street North
Waterloo, ON N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca

•••••

APPEL DE DOSSIERS _ Résidences d’artiste

À travers son programme de résidence, l’Atelier Circulaire reçoit dans ses ateliers de production des artistes du monde entier.

Ces résidences sont l’occasion d’échanges entre les artistes invités et nos membres. À la fin de leur séjour, les résident·es offrent une présentation de leur travail au public.

Date limite : 31 octobre 2021

En savoir plus

 

 

 

 

 

 

 

 

5. art public

Silos / Installations portuaires et services ferroviaires de Rio Tinto

APPEL DE PROPOSITION – Artistes ou firmes en arts visuels ou numériques recherché(E)s

POUR L’INTÉGRATION VISUELLE DES SILOS DANS LE PAYSAGE BAIERIVERAIN

Mise en situation :
Le Comité bon voisinage des Installations portuaires et services ferroviaires de Rio Tinto a mis en place en 2018 un sous-comité embellissement afin d’effectuer une recherche de solutions pour l’amélioration de l’aspect visuel de ses installations portuaires situées dans l’arrondissement La Baie.

Le mandat en 2021 est de recommander de manière concertée une proposition pour l’intégration visuelle des silos dans le paysage baieriverain.

Des démarches participatives ont eu lieu en février dernier, notamment l’appel de candidatures de citoyens qui ont intégré le sous-comité et également, un vote sur les thématiques à privilégier.

Pour obtenir des informations relatives au vote sur les thématiques, consultez le lien suivant : Résultats des votes thématiques

Pour de plus amples détails, consultez la page du Sous-comité | Embellissement des silos

L’appel :

Le sous-comité embellissement est donc à la recherche d’un-e artiste ou firme en arts visuels ou numériques pouvant produire une œuvre originale afin de couvrir les silos des Installations portuaires à La Baie.

L’appel de proposition est ouvert jusqu’au 31 octobre 2021. Le sous-comité embellissement agira à titre de comité de sélection et la décision quant à la proposition retenue sera rendue au début de l’année 2022.

La réalisation du projet devra être complétée pour l’automne 2022.L’artiste ou la firme retenu-e devra signer un contrat avec Rio Tinto. Cette entente définira l’ensemble des dispositions relatives à la réalisation de l’œuvre.

Les critères d’évaluation

Les critères d’évaluation qui seront utilisés par le comité de sélection sont les suivants :

  • Faisabilité technique
  • Durabilité
  • Intégration au paysage et à la communauté
  • Qualité artistique de l’œuvre

La grille de pondération des critères et des sous-catégories sera annexée au devis.

Conditions et éligibilité

  • Exercer une activité culturelle professionnelle régulière dans le secteur des arts visuels, des arts numériques, de l’installation et de l’art public, des métiers d’art, de la muséologie, des arts médiatiques, de la production audiovisuelle ou du patrimoine
  • La proposition doit être envoyée au plus tard le 31 octobre 2021
  • L’oeuvre finale devra être livrée au plus tard en octobre 2022

Pour obtenir le devis complet
Pour obtenir le devis et les détails de l’appel de proposition, vous devez faire parvenir votre demande par courriel à Mme Caroline Gagné, Spécialiste en approvisionnement chez Rio Tinto à l’adresse caroline [point] gagne [arobas] riotinto [point] com

•••••

Call to Artists: Temporary Floating Public Art
Harbour Square Park Basin, Toronto

Opportunity

Waterfront Toronto is seeking to commission a professional artist or artist team to create a temporary floating artwork for Harbour Square Park Basin. Artists are asked to submit proposals for installation during summer 2022. The artwork will activate the basin by engaging with the local community and visitors to the waterfront. This Call is open to all interested Canadian artists and artist teams with relevant experience as practicing professional artists.

Harbour Square Park is located on the shore of Lake Ontario, one of the five Great Lakes of North America. Containing one-fifth of all surface freshwater on Earth, the lakes are a vital source of drinking water and food. Throughout history these interconnected bodies of water have been critically important for trade, human settlement and migration. They are sacred to the First Peoples, who have inhabited the shores and fished in their waters since time immemorial. The lakes’ unique ecosystems are host to a diverse array of plants and animals, and their shores and waters provide recreation for millions of people.

Today, multipoint pollution, climate change, over-extraction, invasive species, and wetland loss are all taking a toll on their watersheds. Water scarcity, often perpetuated by climate change, is one of the most pressing global challenges today, particularly in its relationship to migration. It is imperative we remain engaged with the importance of these waters and with the challenges they face.

With this broad context in mind, artists are asked to develop work that explores water as a connector. They should consider the histories and importance of these waterways and their role as geographical, ecological, political, economic, social, and spiritual connectors.

General Submission Requirements

Waterfront Toronto is inviting practicing professional artists to include in their submission:

  • Artist statement
  • Images of proposed artwork
  • Proposed budget breakdown and schedule
  • Images of previous and relevant work
  • Artist CV
  • References

This is a one-stage competition. Submissions will be reviewed by an independent evaluation panel convened for this project. Waterfront Toronto intends to identify one successful Artist or Artist Team to undertake this project.

Budget

The total commissioning budget is $60,000 CAD +HST. This includes all artist fees, design costs, materials, shipping, installation and removal, insurance and permits.

Timeline

Issue Call – October 13, 2021
Deadline for Questions – November 30, 2021
Submission Deadline – December 10, 2021 at 2pm EST
Artist Selection – Early January 2022
Contract Issued – Mid-January 2022
Fabrication – January-June 2022
Installation – Early July 2022
Artwork removal – Mid to late September 2022

For more information about the opportunity, including detailed submission requirements, visit the Waterfront Toronto website, on the Public Art page, and scroll down to the Temporary Art Opportunities to download the PDF.

Submission deadline is December 10, 2021 at 2:00pm EST

Please direct all enquiries by email to: publicart [arobas] waterfrontoronto [point] ca, and reference the opportunity title, Temporary Floating Public Art Harbour Square Park Basin in your email.

This page is a letter of introduction only. Please read in full the Waterfront Toronto Call for Proposals document which contains instructions, evaluation criteria, submission requirements, site details and technical requirements, and terms and conditions.

•••••

Calgary Arts Development public art microgrant investment funds are provided through the Government of Alberta and The City of Calgary. We thank these funders for their generous support.

DEADLINE: OCTOBER 18, 2021

Program Overview

This microgrant program recognizes that public art opportunities can come from grassroots ideas that are initiated by professional artists.

Professional artists are defined as artists who are actively pursuing a career in the arts, who have invested in the development of their artistic skills, voice, and goals, and who primarily create artistic work on their own. Professional artists may have formal training, have shared their work publicly, have been compensated for their work, and have a relationship with their artistic communities and peers. Artists do not need to be working professionally in the arts full-time.

Calgary Arts Development invites Calgary and area artists or artist teams to submit their project ideas to create art in public spaces. Professional artists of all experience levels are encouraged to partner with community associations, businesses or private landowners to explore any form of public art in any part of the city.

Please note that this is a request for proposals and an initial artwork concept is required. Artist or artist teams will be expected to complete community engagement after they are commissioned to inform the final artwork concept.

Eligibility

This opportunity is open to Calgary-based professional artists of all disciplines. Individual artists or artist teams or collectives are eligible. Applicants must be 18 years of age or older.

We will only accept one application per group, and only one application per project. You may not receive more than one Calgary Arts Development grant for the same project or phase of a project. Success in this program does not affect your eligibility to apply to other Calgary Arts Development grant investment programs.

This program cannot fund projects retroactively, meaning that projects that have begun before the deadline of October 18, 2021, are not eligible.

Projects funded through this program must be completed by December 31, 2022.

Applicants may apply for up to $40,000 to support eligible projects.

Total funding available for this program is $150,000.

Accommodation and Accessibility

Calgary Arts Development is committed to open, fair, and transparent processes. If you have any questions, want feedback on your application or if it’s your first time applying, please don’t hesitate to contact us for support.

While we may not be able to meet in person at this time, our team is available to provide support over the phone, through email, or through the use of audio and video platforms.

The public art microgrant programs follow many of the same guidelines as Calgary Arts Development’s other granting programs. Please see Investment Program FAQ for answers to common questions, and contact the public art community liaison as early as you can to ensure they can provide the best support possible. Staff can provide feedback on your application up to one week before application deadlines.

We will work one-on-one with applicants who experience barriers to access to develop accommodations that suit their abilities and situations. Some examples of accommodations are:

  • Translation of written materials into other languages.
  • Transcription of verbal meetings or audio and video recordings into a written document.
  • Verbal video or audio applications. If you would prefer to answer the application questions verbally you can submit an audio or video recording of yourself or our staff can help record your responses using an online platform, such as Zoom.
  • Language interpretation for phone or video meetings (Note: this will depend on the availability of external service agencies).
  • Grant writing assistance if you need help.

You may be eligible for application assistance to pay someone to help you prepare and submit an application if you need it or for any of the reasons listed below:

  • An artist who is Deaf, hard of hearing, has a disability or is living with a mental illness.
  • An artist facing language, geographic or cultural barriers.

Please contact Ophelia Liew, Public Art Engagement Liaison, at ophelia [point] liew [arobas] calgaryartsdevelopment [point] com to inquire about application assistance.

Contact Information

Please note that Calgary Arts Development staff are continuing to work remotely. For any questions about the Calgary Arts Development public art program please contact publicart [arobas] calgaryartsdevelopment [point] com or call 403.264.5330 and leave a message for a member of the public art team to return your call.

Apply now through our Grants Interface.

•••••

Call for Expressions of Interest: Artist-Initiated Public Art for City of New Westminster

The City of New Westminster invites artists or artist teams who live or work in New
Westminster and the Lower Mainland (which includes the regional districts of Metro
Vancouver and Fraser Valley) to submit expressions of interest for an Artist-Initiated
Public Art project. This is an opportunity for artists to propose artworks in any medium,
including non-object based work and temporary installations with a maximum total
budget of $30,000.

This is a two-phase process and will be undertaken by a Selection Panel comprised of
artists, community members, arts professionals and one member from the PAAC
(Public Art Advisory Committee).

Phase I – Expressions of Interest The Artist Selection Panel will review all eligible
Expressions of Interest submissions with the goal of shortlisting three candidates for
further consideration.
The Phase I submissions will only require a letter of interest, cv
or rsum and examples of past work.

Phase II “Concept Proposal Once identified, the shortlisted artists will be invited to
prepare a concept proposal for presentation to the Selection Panel. Each completed
and delivered Concept Proposal will receive a fee in the amount of $1200.00.
Shortlisted artists will be invited to make a presentation to the Selection Panel. These
presentations will be reviewed and decisions made based on quality of the proposal,
artistic merit, budget considerations and feasibility of the project. The Selection Panel
reserves the right not to award the commission.

Submissions to this call for expressions of interest are due Friday, November 26, 2021
by 4:30 p.m. PST

To learn more about this opportunity, including eligibility criteria and submission
requirements, review the full Call to Artists here:
https://www.newwestcity.ca/database/files/library/EOI___Artist_Initiated_Public_Art_(1)
.PDF

Contact Quyen Hoang, Public & Community Art Coordinator qhoang [arobas] newwestcity [point] ca
or at 604.636.3553 for questions and support.

•••••

ArtworxTO Request for Proposals: Temporary Public Artwork
Deadline: October 18, 2021 at 4:00 pm.
View full Request for Proposals.

Project Overview

The City of Toronto invites professional artists (including artist teams) who have ties to both Toronto and Quebec to submit proposals for an outdoor temporary three-dimensional sculptural public artwork. The artwork will represent the theme of “public art of tomorrow.” The City of Toronto’s new Public Art Strategy seeks to redefine what public art is and what qualifies as public art in our “new normal.” The pandemic has changed the ways in which residents interact and experience public realm, such as public art. As urban areas begin to rebuild and reopen, the public has been forced to reimagine how to move through and relearn space throughout their city. The artwork submissions will depict and predict the future of public art.

The selected artwork will simultaneously celebrate the outstanding relationship between the City of Toronto and the Gouvernement du Quebec, including the close collaborations between Toronto and artistic cities like Montreal and Quebec City. The awarded artwork will be selected by way of peoples’ choice; participants attending the ArtworxTO Symposium: Public Art of Tomorrow will be able to vote for their favourite option.

The project has a maximum budget of $75,000.00 CAD, including all costs associated with the artwork: design fees, fabrication, installation, professional services, insurance, travel and other incidental expenses. The work should not be site specific as the location is not yet confirmed.

Public Art Opportunity

This project will be funded as part of ArtworxTO: Toronto’s Year of Public Art 2021–2022, a year-long celebration of Toronto’s exceptional public art collection and the creative community behind it. Working closely with artists and Toronto’s arts institutions, ArtworxTO will deliver major public art projects and commissions, citywide, from fall 2021 to fall 2022. Supporting local artists and new artworks that reflect Toronto’s diversity, ArtworxTO is creating more opportunities for citizens to engage with art in their everyday lives. This September, the City of Toronto invites the public to discover creativity and community–everywhere. Visit www.artworxTO.ca for full details.

The City of Toronto’s new Public Art Strategy outlines the City’s commitment to public art created for, and with the input of, Toronto communities, and to create opportunities for artists of diverse backgrounds, experience and practice.

The commissioned artist or artist teams will work closely with the City’s Economic Development and Culture division and other partners to develop and complete the project.

Competition Process

This competition is for professional artists or artist teams residing and working in either Toronto or the province of Quebec. The artwork will represent the theme of “the future of public art” while simultaneously celebrating the outstanding relationship between the City of Toronto and the Gouvernement du Quebec. Submissions from women, Indigenous, Black, and racialized artists and those who may not have previously worked in the public realm are especially welcome.

Per the Canada Council’s guidelines, a professional artist is defined as someone who:

has specialized artistic training (not necessarily in academic institutions)
is recognized as a professional by their peers (artists working in the same artistic tradition)
has a history of public exhibitions
has produced an independent body of work
The contract will be awarded on November 26, 2021.

Timelines

October 18, 2021 at 4 p.m.: Request for Proposals submissions due

October 18 – 31, 2021: City Divisions will review the applications for feasibility and public safety.

November 1 – 12, 2021: Artistic Director for the ArtworxTO Symposium, MASSIVart, will evaluate the submissions and select the five (5) that best fit the theme and goals described.

November 15-19: All artists will be notified on the status of their submission.

November 22-24, 2021: During the Symposium, attendees will vote for the submission they would like to see in public space.

November 26, 2021: Contract awarded to artist or team with the most support.

December 2021 – June 2022: The artwork will be produced and installed as part of ArtworxTO.

Submission Requirements

Professional artists (artist teams) are invited to respond to by submitting one PDF document including the following information:

One PDF file labelled: ArtworxTO Symposium Submission – Last Name First Name

Written proposal concept relating to the theme of the “future of public art”, an explanation of their Toronto-Quebec connection, and the project description (maximum three pages).
Proposal concept sketches, renderings, design details including measurements.
Details on proposed materials and any other relevant information to explain the proposed project.
A preliminary budget outlining critical costs such as production/fabrication, professional fees, insurance, transportation, installation and de-installation.
CV (one for each team member, if applicable) including contact information.
Maximum ten images of previous and relevant work, with caption including title, materials, dimensions, location, and commissioning body (if applicable).
The documents should be emailed to artworxTO [arobas] toronto [point] ca with subject line: “ArtworxTO Symposium Submission – Last Name First Name” and should not exceed 20 MB total size per email.

The submission deadline is 4 p.m. on October 18, 2021. Late submissions will not be accepted.

Contact

For questions, or to request this information in an alternate format, please contact Katriina Campitelli, Public Art Officer, City of Toronto.
Katriina [point] Campitelli [arobas] toronto [point] ca

•••••

Appel à poèmes – Poèmes-affiches
 
 
Vous aimeriez voir votre poème affiché dans les rues de la Ville de Québec en mars 2022?

Vous avez jusqu’au lundi 25 octobre (23h59) pour nous envoyer vos textes inédits d’un maximum de 25 mots sur le thème « Moi / qui ne vaux rien sans toi », un vers du regretté Alix Renaud, à info [arobas] affairespoetiques [point] ca

Assurez-vous que l’objet du courriel soit : « appel à poèmes » et que le texte se trouve dans le corps du message (aucun fichier joint). Vous pouvez participer plus d’une fois, en nous faisant parvenir vos poèmes dans des envois séparés.

Notre jury de poètes aguerris sélectionnera quelques textes qui feront partie de notre campagne promotionnelle du Mois de la Poésie 2022!

Vous aimeriez voir votre poème affiché dans les rues de la Ville de Québec en mars 2022?✨
Vous avez jusqu’au lundi 25 octobre (23h59) pour nous envoyer vos textes inédits d’un maximum de 25 mots sur le thème « Moi / qui ne vaux rien sans toi », un vers du regretté Alix Renaud, à info [arobas] affairespoetiques [point] ca
Assurez-vous que l’objet du courriel soit : « appel à poèmes » et que le texte se trouve dans le corps du message (aucun fichier joint). Vous pouvez participer plus d’une fois, en nous faisant parvenir vos poèmes dans des envois séparés.
Notre jury de poètes aguerris sélectionnera quelques textes qui feront partie de notre campagne promotionnelle du Mois de la Poésie 2022!

Facebook

•••••

9e édition de PASSAGES INSOLITES (2022)


Alors que la huitième édition de PASSAGES INSOLITES bat son plein, l’équipe d’EXMURO arts publics prépare la prochaine itération de son événement phare en arts publics éphémères. La neuvième édition de PASSAGES INSOLITES aura lieu dans la ville de Québec au cours de l’été 2022.

Date de tombée : vendredi 15 octobre 2021 à 16 h 59

Détails

Lien vers le formulaire

Télécharger l’appel de dossier au format pdf

•••••

Request for Proposals: 7th Street South & Post Public Art Project, City of Lethbridge

Request for Proposals – 7th Street South & Post Public Art Project
The City of Lethbridge is inviting Artists to submit Request for Proposals for a public art project in conjunction with the recent modernization and repurposing of the city’s historical post office and the replacement of an adjacent sidewalk. The art project provides three distinct installation opportunities:

A major walkway connecting the downtown transit hub with the center of downtown
A metal divider adjacent to the loading area for the modernized facility
A series of ground level windows in the building adjacent to the newly upgraded sidewalk
Proposed artworks should enhance the buildings south wing while respecting the original building’s historical presence and value as well as creating an enjoyable pedestrian journey. The selected artist will be responsible for conceptualizing, designing, fabricating and installing permanent artworks that add vibrancy to the downtown environment and improve the pedestrian experience.

7th Street
7th Street serves as a primary pedestrian street with some of the highest pedestrian volumes in Downtown. It connects the Lethbridge Park ’n Ride Transit Terminal to the heart of the downtown core which includes many businesses, Galt Gardens urban park, a community arts centre, a contemporary art gallery and a downtown retail shopping mall. The street is also a designated bicycle travel route and will have cycle lanes constructed in Spring 2022. As part of the Post Office redevelopment project and the 7th Street cycling lanes, restorative work is planned for the sidewalk with the inclusion of a snowmelt heating system.

The Post Building
“Post” is the new name for the building formerly known as the J.D. Higginbotham Building and locally referred to as the downtown Canada Post building. The classic beaux-arts Tyndall stone building has been a local landmark since its construction as the result of an investment from the federal government over one hundred years ago.

Today, the building is privately owned through investments from local parties. The rebrand to Post, along with extensive redevelopment of the buildings dated office space, are important indicators of the historical building’s transition from a federally owned facility to a locally held private entity. The building’s redevelopment is designed to turn the landmark into a vibrant new hub for downtown businesses and innovation through an offering of individual office condo units.

Budget
The all-inclusive budget for the design, fabrication and installation of the 7 Street South & Post Public Art Project is $180,000 plus GST. This fee will be inclusive of all project costs.

Eligibility
The competition is open to qualified professional visual artists as defined by the Canada Council for the Arts. This professional context excludes the school environment, and so a student attending college or in an undergraduate degree program at a university may not enter this competition.

Proposal Submission
Interested artists are invited to view complete RFP details, submit questions and submit proposals at: COL-21-78 – 7 Street South & Post Public Art Project

This opportunity closes on: November 2, 2021

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

Offre d’emploi : Coordination du Réseau culturel francophone

La Fédération des francophones de Terre-Neuve et du Labrador (FFTNL) est à la recherche d’une personne dynamique qui a à coeur le rayonnement des arts et de la culture pour remplir le poste de Coordonnateur (trice) du Réseau culturel francophone de Terre-Neuve-et-Labrador (RCFTNL).

Mis sur pied par la communauté francophone et acadienne de la province, le RCFTNL favorise l’épanouissement de sa vie artistique et culturelle et participe à sa construction identitaire. À cet effet, il soutient la formation, le développement, la promotion des artistes et des artisans et la circulation de leurs oeuvres. Il stimule le développement des capacités des intervenants culturels. Il encourage la communauté à prendre fièrement sa place dans son milieu.

FONCTIONS PRINCIPALES:

  • Oeuvrer à développer la visibilité des cultures francophone et Acadienne de Terre-Neuve-et-Labrador ;
  • Oeuvrer à faciliter le développement artistique et professionnel des artistes et artisans francophones de la province ;
  • Assurer une veille sur les possibilités de partenariats et de financements pour les artistes membres et pour le RCFTNL ;
  • Mettre en oeuvre le plan de développement global des communautés francophones de TNL en ce qui a attrait aux arts et à la culture ;
  • Réviser et mettre en oeuvre le plan stratégique du RCFTNL ;
  • Faire la conception, la rédaction et la mise en oeuvre de projets culturels ;
  • Préparation des rapports d’activités, des budgets et des demandes de financement ;
  • Planifier et organiser les réunions du Comité aviseur du RCFTNL ;
  • Développer le membrariat du RCFTNL ;
  • Favoriser la communication avec et entre les membres du RCFTNL ;
  • Assurer la liaison avec les organismes culturels francophones de la province, interprovinciaux et pancanadiens.

Tous les détails ici: COORDINATION DU RÉSEAU CULTUREL FRANCOPHONE DE TERRE-NEUVE-ET-LABRADOR (713 Ko)

•••••

JOB | MST Performative Art |
Co-Director | NOV 8


Hours: 30 hours per week with occasional early morning, evenings, and weekends

Compensation: $39,000 (approx. $2,600 per month after deductions)

Benefits: Blue Cross extended health insurance, 3 weeks paid vacation with an additional
2 weeks paid vacation in December

Location: Mohkinstss/Calgary (can work remotely for the first two months)

Application deadline: November 8, 2021

https://www.mountainstandardtime.org/opportunities

•••••

PRIX DE RÉDACTION D’ART AUTOCHTONE
Date limite de soumissions : 21 novembre

Le Collectif des commissaires autochtones (ICCA) lance le premier Prix de rédaction d’art autochtone avec C Magazine, une initiative créée pour soutenir, récompenser et promouvoir trois personnes exceptionnelles qui font avancer les pensées critiques et créatives sur l’art contemporain autochtone.

Le/la gagnant.e recevra 1 500 $ CND et chacun.e des 2 finalistes recevra 1 000 $ CND ; les trois personnes recevront également un soutien éditorial pour publier leur travail dans C Magazine, ainsi qu’un abonnement de 2 ans à C Magazine.

Les candidat.e.s doivent s’identifier en tant qu’Autochtone.

Détails

•••••

ASSOCIATE EDITOR
THE GEIST FOUNDATION

ABOUT GEIST
Geist is a Canadian literary magazine of ideas and culture. We publish narrative (fiction
and non-fiction), essays, poetry, reviews, photography, drawings, comix, puzzles and
little-known facts of interest”with a special interest in fresh interactions between text
and image. We strive to be articulate, humorous and identifiably Canadian. Our
mandate is to find and encourage a wide audience for new and established
Canadian
writers and artists of merit. Over the course of our 30-year history, we have published
the work of more than 1,500 emerging and established writers and artists from across
the country, many of whom were published for the first time in the pages of Geist.

Geist is currently in a transitional phase and we are in search of a new Associate Editor
for the organization. If working for Geist and the idea of leading a national magazine
excites you, we want to hear from you. We realize the following list of responsibilities is
vast. We do not anticipate that candidates will have experience with everything on this
list. When applying, please share where your experience lies and your vision for the
magazine. We are willing to offer mentorship for the right candidate.

JOB DESCRIPTION
If you do not have experience with all of the below responsibilities, we encourage you
to apply and describe your experience, your vision for Geist, and why youre excited
about this opportunity.

Editorial & Production Management:

Developing the Geist voice and maintaining a style guide
Working with contributors to edit submissions
Editorial Workflow Management: submission management, including slush pile,
rejections, managing intern and volunteer editorial members
Manage all aspects of print and digital magazine production, including creating
production schedule, managing permissions & author contracts, assigning contractors
tasks for layout, fact-checking etc, collecting images, overseeing Copyfit, Asana, and
Issuu, proofreading, communication with printer
Collaborate with staff, Board of Directors and alumni on strategies to evolve production
standards
Liaise with the graphic designer
Marketing & Circulation:

Correspond with subscribers; coordinating renewal notices
Work with Admin & Circulation Manager on Geist in the Classroom program and to
implement subscription campaigns
Work with Digital Publishing Coordinator on newsletter, social media, and website
Overseeing any
merch
Financial Management:

Working with staff & Board of Directors to support fundraising strategies
Consult with Executive Director on budget
Administration of editorial production expenses & revenues
Providing input on grants and funding applications
Administration and reporting on editorial project grants
Outreach and Engagement:

Uphold an active involvement in the literary community across Canada for example,
attend special events, conferences and professional development opportunities where
possible
Collaborate with staff & Board of Directors to implement anti-oppressive, intersectional
and decolonial practices within editorial, production and workplace protocols

QUALIFICATIONS
Experience in magazine production is necessary (preferably with literary magazines)
At least three years experience in editorial-focused roles with strong skills in
substantive editing and copy-editing
Thorough knowledge of grammar, professional style, writing and editing
Proven experience in sourcing
& editing content for print and online publication
A strong interest in publishing and Canadas literary landscape
Post-secondary education (or a combination of relevant education and work
experience)
Strong communication skills and an ability to work with internal and external
stakeholders
Strong problem solving skills
Detail oriented and organized
Ability to juggle competing priorities; good time management
Ability to work both independently and collaboratively
Understanding of Microsoft Office tools
Familiarity with Asana and subscription management software an asset
REPORTING

This position reports directly to the Executive Director, and the Board of Directors.

The incumbent will be supported by a team of three, in addition to contractors, a
volunteer Board of Directors and additional volunteers

REMUNERATION

30 hours per week, benefits package, 4 weeks vacation, at an hourly rate of $22.50 per
hour.

This position is based in our Vancouver, BC, office. Some flexibility for a
hybrid remote
schedule is possible.

We encourage applications from candidates with a broad range of backgrounds
including, but not limited to: race, ethnicity, indigeneity, gender, gender-identification,
sexual orientation, class, neuro-diverse and physical ability.

HOW TO APPLY
Please send your resume and cover letter to geist [arobas] geist [point] com by Tuesday October 26,
midnight PDT. We thank all applicants for their interest, however only shortlisted
candidates will be contacted.

•••••

Museums Director
University of Alberta Museums, Edmonton

Deadline: October 15

Reporting to the Vice-Provost (Library & Museums) and leading a staff of twelve dedicated individuals as well as project staff, the Director provides visionary and professional leadership for the university’s campus-wide museum system.

Read more

•••••

Offre d’emploi
Poste de direction générale
 
 
Du récent déménagement dans trois lieux distincts, le conseil d’administration de Regart est à la recherche d’une personne pour le poste de Direction générale, qui sera responsable de la gestion administrative, financière, politique et du développement et qui saura incarner une nouvelle ère pour le centre.
Sous l’autorité du conseil d’administration, la direction a pour principales fonctions de :

Mettre en application ses mandat et mission et mettre en action les objectifs du centre ;
Promouvoir et représenter l’organisme et ses intérêts auprès de différentes instances publiques, culturelles et politiques;
Assurer une saine gestion des ressources humaines, financières et matérielles de l’organisme ;
Réaliser les dossiers de demandes de subvention et les rapports connexes ;
Collaborer au suivi comptable, en synergie avec le technicien-comptable ;
Assurer le suivi avec le conseil d’administration et s’assurer du suivi avec les artistes locataires des ateliers ;
Gérer l’accompagnement et le travail au sein de l’équipe ;
Être au-devant du comité de développement et du comité stratégique ;
Développer des projets de pairs avec la direction artistique qui feront progresser le centre dans son objectif de pérennisation territoriale.
Compétences et expériences requises pour ce poste:

Formation universitaire en arts visuels, gestion d’organismes culturels ou domaines connexes;
Trois à cinq années d’expériences en direction ou gestion;
Sens accru de l’organisation ;
Aptitudes en planification budgétaire ;
Excellentes aptitudes rédactionnelles et maîtrise de la langue française (expérience dans la réalisation de dossiers de subventions et rapports financiers) ;
Dynamisme, créativité et capacité d’adaptation aux différentes tâches liées à ce poste ;
Habilités relationnelles, de communication et de réseautage ;
Capacité à travailler en équipe, avec différents intervenants ;
Connaissance approfondie du milieu des centres d’artistes ;
Maitrise de la langue anglaise parlée et écrite, un atout;
Connaissance du milieu culturel de Lévis et de Québec, un atout.
Conditions :

Horaire de 30 heures / semaine, modulable du mardi au vendredi (flexibilité pour réunions, vernissages et évènements) ;
Salaire selon la politique en vigueur ;
Entrée en fonction : 1er décembre 2021 ;
Période de probation : 3 mois
Durée : contrat d’un an renouvelable.
Faire parvenir votre curriculum vitae ainsi qu’une lettre d’intention avant le 15 octobre 2021 par courriel à recrutement [arobas] centreregart [point] org.

Seules les personnes retenues pour une entrevue seront contactées.
Notre centre :

Regart, centre d’artistes en art actuel assure une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec depuis 1986. En tant que centre d’artistes, il fait partie du Réseau des centres d’artistes autogérés du Québec (RCAAQ) et est reconnu et soutenu par les instances publiques que sont le Conseil des arts et des lettres du Québec et la Ville de Lévis. Le centre présente chaque année des programmations d’expositions ouvertes à l’hybridation et à l’expérimentation où la qualité artistique est mise de l’avant. En parallèle des expositions, Regart propose aussi une pluralité d’évènements ponctuels en partenariat avec des organismes des deux rives, mélangeant divers média et ouvrant vers une approche multidisciplinaire.

Téléchargez l’offre d’emploi

•••••

2022 Nasher Prize Graduate Symposium: open call for papers
Nasher Sculpture Center

Submission deadline: November 19

www.nashersculpturecenter.org

Nasher Sculpture Center announces an open call for participation in the 2022 Nasher Prize Graduate Symposium, which aims to expand scholarship on the field of contemporary sculpture in its many forms. Submissions should address themes related to the work of the 2022 Nasher Prize Laureate Nairy Baghramian.

The Nasher Prize Graduate Symposium—dedicated to the work of Baghramian and open to graduate students from around the world, studying in any field—will take place virtually from January 18–21, 2022. The multi-day event will address a broad audience of art historians and museum professionals, allowing symposium participants to receive feedback from fellow presenters, the moderator, the keynote speaker, and audience members. Presentation proposals will be accepted through November 19. Students selected to participate will have their papers published in the annual Nasher Prize Graduate Student Symposium compendium which will be published in April 2022 in tandem with the award gala.

Suggested topics for the 2022 Nasher Prize Graduate Symposium:
–Reconsiderations of sculptural traditions
–Intersection of design and sculpture
–Architecture and the body
–Vulnerability and authority
–Failure as artwork

Complete proposals must include the following:
–Contact information, participant’s field and university affiliation, and CV
–Paper title and abstract of no more than 200 words, and 3 to 5 keywords

Proposals are due by Friday, November 19, 2021.

Send submissions and questions to symposium [arobas] nashersculpturecenter [point] org.

About Nairy Baghramian, 2022 Nasher Prize Laureate
Nairy Baghramian is a German citizen born in 1971 in Iran. She is a visual artist living and working in Berlin since 1984. Her work explores the relation of modeling, molding, and casting—interrelated elements of sculpture production involving positive and negative forms, and she consistently humanizes this largely mechanical process through overt or oblique references to the body.  Using an abstract vocabulary that often combines geometric and organic forms, as well as industrial materials and processes with elements that appear soft and supple, Baghramian highlights the subtle ligatures uniting disparate human activities.

Baghramian was a nominee of the Hugo Boss Prize 2020 and has been the recipient of the Malcolm-McLaren-Award with Maria Hassabi (2019); the Zurich Art Prize (2016); the Arnold-Bode Prize, Kassel (2014); the Hector Prize, Kunsthalle Mannheim (2012); and the Ernst Schering Foundation Award (2007). Her works are held in institutional collections including the Museum of Modern Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Walker Art Center, Minneapolis; Tate Modern, London; MUDAM, Luxembourg; Tamayo Museum, Mexico City; Jumex Museum, Mexico City; and the Art Institute of Chicago. Upcoming solo exhibitions of Nairy Baghramian include Secession, Vienna AT, 2021; and Carré d’Art, Nîmes, France, April 2022. Baghramian will be the subject of a long-planned solo exhibition at the Nasher Sculpture Center, unaffiliated with the Nasher Prize, in fall 2022.

•••••

Call for contributions on the theme *Blockchain Scenes* for the Journal of Digital Social Research

This JDSR special issue has two goals: It aims to bring together empirical research on the social composition, organizational forms and material settings of blockchain scenes through various research methods (onsite ethnography, web ethnography, social network analysis; etc.); It also seeks innovative theoretical, analytical, and critical approaches to blockchain through the lens of scene studies.

Deadline to submit:  October 15
More details on the themes and submission process.  

•••••

Vie des arts

Date de tombée : 4 octobre 2021

No 266 : Dossier « TEXTE/ŒUVRE »
L’usage d’un langage écrit ou oral dans les arts visuels n’est pas nouveau. Il a été particulièrement porteur pour l’art conceptuel (certains auteurs parlent d’un tournant linguistique de l’art1), et était employé comme matériau en lui-même qui amenait à sa propre déconstruction et reconstruction. Le texte joint à l’œuvre enrichit sa signification, soit il en fait pleinement partie soit qu’il s’y annexe, comme autant de manières de dénoter l’image ou d’y ajouter une connotation. Si une partie de l’art conceptuel a soutenu une sorte de désubjectivisation de l’écriture qui s’attelait plutôt à critiquer le langage de l’art lui-même2, les artistes trouvent aujourd’hui dans le texte un lieu pour faire advenir leur narratif personnel et faire vivre des récits et mythes joignant leur création à leur réalité quotidienne. Comme méthode de création, le langage permet de réinterpréter sa subjectivité comme élément porteur : par l’acte de nommer, de dire et d’énoncer, les artistes sculptent le réel tant le langage a une puissance performative qui est forte. Provenant aussi de tout cet héritage riche de l’art comme chambre d’écho d’expériences intimes et comme langage performatif, les pratiques artistiques faisant usage du texte ou de l’écriture révèlent désormais une intention de se faire entendre.


Bénéficiant d’une longue tradition en art – nous pourrions aussi esquisser l’influence mutuelle de la littérature sur les arts visuels et vice versa –, le langage est employé comme matière (le signe, la voix), comme médium (inclusion du texte dans les œuvres), ou comme mode de création axé sur la communication (correspondance, art postal, dialogue, traduction). La résurgence forte qu’on observe en art contemporain et actuel pour l’usage des mots et du texte s’inscrit dans cette lignée, mais est aussi portée par des artistes-auteurs qui font de la textualité une approche à part entière : apparaissent ainsi des pratiques investiguant le livre comme objet artistique, ou se déployant dans l’exposition en considérant cet espace comme un texte en lui-même, à lire ou à écrire. La textualité s’incarne dans des formes intermédiales, parfois performatives ou citationnelles, supportée notamment par une complexification des modalités de lecture d’une œuvre au regard de la mutation du champ des communications et de l’information. Employé dans des démarches faisant écho aux postures féministes, anti-racistes et décoloniales désormais centrales à la création contemporaine, la textualité en tant que méthode d’énonciation en arts trouble les lieux communs pour faire émerger des significations décentralisant les récits dominants. En même temps, on cherche dans le langage l’énonciation et la réception d’affects ou d’émotions qui seraient traduites en d’autres formes communicantes. Dans les arts, le texte s’incarne en des formes visuelles ou ressenties, qu’il soit porté dans l’oralité, la tactilité ou la gestualité, il peut aussi intervenir pour combler les failles de l’oculocentrisme : il advient parfois en tant que traduction de ce que perçoit le sens de la vue. Le texte peut être lu autant qu’il peut être dit, entendu, touché, sculpté, écrit. Au mieux, les mots fonctionnent comme des systèmes de significations qui contredisent le régime langagier ou le régime visuel d’une œuvre d’art : les artistes joueront ainsi avec le sous-titrage et la description visuelle, faisant émerger une dissonance entre les mots, les choses, leur contexte de lecture et d’énonciation, pour ouvrir les possibles sens d’une œuvre d’art comme objet sémiotique, voire situé dans une expérience singulière. Quelle(s) position(s) les mots en arts permettent-ils de prendre ? Se dégage-t-il une tendance chez les artistes en faisant l’usage ? Quel est l’apport du texte dans des œuvres intermédiales ? Comment envisager des formes artistiques qui pourraient se lire, ou des expositions en tant que textes ? 


Le dossier thématique « TEXTE/ŒUVRE » vise ainsi à regrouper des articles qui investiguent les formes que prennent le texte, les mots et leur traduction dans l’art contemporain et actuel en tant que systèmes sémiologiques. Ces procédés riches cristallisent des récits collectifs qui, eux, ajoutent à l’œuvre d’art une complexité de significations à comprendre à partir de lieux précis et situés, prenant en compte l’expérience individuelle, affective et émotive comme autant de nuances des sens communs. À l’œuvre peut s’ajouter un langage écrit ou oral qui valide, complète ou contredit les signaux visuels ou sensitifs, et dans les contradictions possibles entre les différents régimes de langage d’une œuvre réside sa nature intermédiale et communicante. Les autrices et auteurs pourraient ainsi s’intéresser aux pratiques de collages alliant texte et image (digitale ou non), aux pratiques motivées par une traduction des sens pour l’accessibilité ou à l’écriture tactile comme forme artistique, aux pratiques épistolaires ou d’art postal informées par une écriture affective ou personnelle, aux pratiques se cristallisant en tant que livre, à celles procédant au détournement du langage digital et des codes de communications électroniques – courriels, textos, clavardage, émoticônes ou ceux caractérisés par des possibilités de réinterprétation multiple tels les mèmes –, enfin à la mise en espace des mots et du texte en contexte d’exposition et de participation à l’œuvre. 


Toutes les soumissions pour le dossier doivent comprendre une proposition de texte en lien avec la thématique, incluant le sujet anticipé (350 mots), la liste des artistes et des œuvres qui seront analysés dans le texte, trois extraits de textes antérieurs (publiés ou non) ainsi qu’une courte biographie de l’autrice ou de l’auteur (40 mots), et être envoyées à redaction [arobas] viedesarts [point] com avant le 4 octobre 2021. Nous ferons un suivi avec les propositions pressenties, et les textes finaux, suivant l’entente préalablement prise avec la rédaction, devront être rendus au courant du mois de janvier 2022.


Les propositions pour les portraits d’artistes doivent désormais répondre au thème annoncé du dossier thématique. 


Veuillez noter que les propositions d’artistes portant sur leur propre travail ne seront pas considérées.


Dans l’optique de favoriser une pluralité de voix et de regards sur l’art actuel, Vie des arts souhaite lancer une invitation spécifique, mais non exclusive, aux personnes autochtones et racisées afin qu’elles puissent soumettre une proposition d’article.



Appel en ligne

•••••

DATE LIMITE / 1ER NOVEMBRE 2021

Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet d’exposition pour notre appel de dossiers général. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, locaux ou internationaux, CLARK soutient une pluralité d’approches et de pratiques artistiques novatrices et expérimentales. Notre programmation annuelle présente une multiplicité de voix, de perspectives, d’héritages, de points de vue et d’expériences qui se traduisent en autant de formes d’art actuel. Cette multiplicité se concrétise entre autres par l’inclusion d’une pluralité culturelle, par l’échange intergénérationnel et par l’équité des genres.
 
TOUS LES DÉTAILS ICI :
https://centreclark.com/fr/galerie/

•••••

esse art + opinion

No. 105 – Dossier Nouvel nouvel age

Date de tombée : 10 janvier 2022


Tel un spectre malicieux ou une force surnaturelle indocile, la résurgence ponctuelle des croyances occultes – sorcellerie, divination, astrologie, magie, alchimie – hante depuis toujours l’histoire de l’humanité. Tour à tour ennemi du Christianisme, pierre d’achoppement de la logique kantienne ou carrément menace du patriarcat (la sorcière étant une figure « maléfique » puissante largement revendiquée par les féministes), cet engouement sporadique pour le mystique et ses innombrables déclinaisons semble être le symptôme tangible d’une lassitude sourde face à l’ordre établi et aux systèmes de pensée hégémoniques. Aujourd’hui encore, l’intérêt renouvelé pour le mysticisme et les modalités d’agentivité et de pouvoir parallèles qu’il suggère se fait l’écho de l’inertie politique générale. Des concoctions hormonales « faites maison » aux pratiques animistes antispécistes, les multiples stratégies offertes par ce nouvel nouvel âge, comme nous serions tenté·e·s de le nommer à la suite du mouvement contre-culturel occidental des années 1970, répondent au besoin pressant d’agir hors d’un néolibéralisme qui tue, petit à petit, notre planète et les relationalités qui s’y jouent. Mais bien plus qu’une simple riposte ésotérique, l’existence de forces occultes – ou de forces théoriquement inexplicables – semble désormais entérinée par la science elle-même, à preuve les récentes découvertes de la mécanique quantique et des états presque « magiques » de la matière, ouvrant toute grande la porte au mysticisme quantique ! Si l’occulte séduit et fait peur tout à la fois, c’est qu’il ne peut être assujetti, qu’il n’a de cesse de se dérober au sens commun.

[…] Figure incontournable de ces croisements disciplinaires et icône iconoclaste par excellence pour nombre d’artistes actuel·le·s, la sorcière est d’ailleurs une source incontournable d’inspiration. Guérisseuse, chamane, alchimiste, herboriste, magicienne et sybille, la sorcière appelle à une décolonisation des savoirs et de la spiritualité, à l’effritement du patriarcat et du capitalisme, à une affinité intime avec la nature et le cosmos, au métissage des arts et de l’artisanat, du politique et du magique. Loin d’être la seule à caractériser ce nouvel nouvel âge, la sorcière s’accompagne d’une multiplicité d’entités réelles et imaginaires, de méthodologies queers, de posture antispécistes et de formes de création hybride repoussant toujours davantage les frontières de l’art. À la lumière des perspectives ouvertes par ce nouvel nouvel âge, ce dossier cherche à explorer les croisements entre ces approches multiformes de l’occulte et de la spiritualité 2.0 et les pratiques artistiques actuelles.

 

Appel de textes + Politique éditoriale