The Highwaymen

The Highwaymen à la Galerie SAW Gallery. Œuvre Sunrise Indian River Scene de Johnny Daniels

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Al Black, Ellis Buckner, George Buckner, Mary Ann Carroll, Johnny Daniels, Willie Daniels, James Gibson, Alfred Hair, R.A. Roy McLendon, Harold Newton, Lemuel Newton, Sam Newton and Livingston RobertsThe Florida Highwaymen
commissaire: Guy Bérubé

jusqu’au 29 février 2016
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Le Labo (Toronto)
Francis Montillaud – Monologues
du 22 janvier au 18 mars 2016
coprésenté avec le Goethe-Institut Toronto
au 100, av. University, North Tower 2e étage
Toronto ON M5J 1V6
www.lelabo.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
L’inventaire: résidences
sophia bartholomewThe Keeping Myself Company presents Been Trying To Meet You: a silent film in eight movements
Elise Anne LaPlante – Interstice(s)
Marjolaine BourgeoisJe(u)
Julie Caissieun portrait de l’inventaire
en février et mars 2016
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Entre nous / Between Us
du 8 mars au 17 mars 2016
échange : le jeudi 17 mars
67, avenue Beechwood (2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Valérie NadonD’où je viens
en janvier et février 2016
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
YoonJung Kim400 Suction Cups
Marika Drolet-FergusonPoème
du 22 janvier au 18 mars 2016
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Elizabeth RoyL’autre face
du 7 janvier au 26 février 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Guillaume Boudrias-PlouffeMines de rien pas pour cinq cennes
du 22 janvier au 27 février
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

APPEL aux artistes francophones et francophiles de la relève en Ontario – 15 mars
VU centre de diffusion et de production de la photographie – Québec – 15 mars
Impulse – Pan-Canadian Media Arts Summit – 16 mars
Centre d’arts visuels de l’Alberta – Edmonton – 1er mars
Galerie Karsh-Masson – Ottawa – 25 avril
Prix Sobey pour les arts – 4 mars
Studio XX – Montréal – 15 mars
Praxis Art Actuel – Sainte-Thérèse – 14 mars
Le Lobe – Chicoutimi/Saguenay – 29 février
Folie-Culture – Québec – 13 mai
Panache art actuel – Sept-Îles – 1er avril
La Minute vidéo – Folie/Culture – Québec – 31 mars
Le Labo – Toronto – 29 février
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er mars
Fibreworks Biennale-concours des arts canadiens de la fibre – 28 mars

2. appels en anglais du Canada

Face Time Contemporary Portraiture – Latcham Gallery – 15 mars
Eastern Edge Gallery – St John’s – 1er avril
Artbomb – internet – encours
Artists in Communities Program – Vancouver – 15 mars
ODD Gallery – Dawson City – 29 février et 1er mars
Vector Festival – Toronto – 1er mars
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Research fellowship in the fields of architecture, design and digital culture – Rotterdam – 28 mars
Update_6 – Ghent, Belgique – 31 mars
FUGAZ: Feria de Performance des estado Lara – Venezuela – 15 mars
Land Art Generator Initiative 2016 – 15 mai
Galerie La Box – Bourges – 15 mars

4. résidences

Living Arts Centre – Mississauga – 24 mai
Artist caretaker in residence – Port Moody – 4 avril
Résidence – Aire-sur-la-Lys – 15 mars
Studio XX – Montréal – 15 mars
Association Horizome – Strasbourg – 1er mars
Asiatopia Artist in Residence – Thailand – en cours
Munson-Williams-Proctor Arts Institute School of Art Artists-in-Residence Program – USA – 10 mars
Art at the Heart Artist in Residency program – Australie – 29 février
Klondike Institute of Art & Culture – Dawson City – 1er avril
La Box – Bourges, France – 15 mars
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Caldera Arts Center Artist Residencies – Oregon, États-Unis – dès mi-janvier 2016
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

StreetARToronto Underpass Program – 4 mars
Parc-o-bus Innovation – Ottawa – 9 mars
Community Digital Art Project – Vancouver – 29 mars
œuvre d’art permanente destinée au projet de réfection des ponts Minto – Ottawa – 18 mars
Alex Decoteau Park Public Art Project – Edmonton – 23 mars
Mount Pleasant Fire Station 7 – Calgary – 4 mars
Capilano Library – Edmonton – 10 mars
Churchill Connector Public Art Project – Edmonton – 3 mars
Davies Ramp public art competition – Edmonton – 3 mars

6. pour commissaires

revue esse arts + opinions – concours jeunes critiques – 10 mai
Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 15 avril
Award for Young Curators 2016 – 31 mars
galerie La Box – Bourges, France – 15 mars
Re-Directing: East Curatorial Residency – Varsovie – 28 février

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

APPEL aux artistes francophones et francophiles de la relève en Ontario

DATE LIMITE D’APPLICATION : 15 mars 2016

Appel réservé aux artistes âgés de 35 ans et moins résidant en Ontario

Contact : Salomé Viguier, curatrice, releve [point] ontario [arobas] gmail [point] com

L’influence de la langue, de sa grammaire et de ses expressions, sur l’attitude, la pensée et la réactivité ne sont plus à prouver. Chaque langue reflète une culture et porte en elle une histoire. Parler français en Ontario est aujourd’hui un engagement citoyen et politique fort. Considérée comme un patrimoine à protéger, on aurait presque parfois tendance à figer cette langue pour empêcher que son verbe ne soit grignoté. Comment celui qui crée en Ontario français, partage-t-il cet héritage ?

Dans un contexte où la francophonie a aujourd’hui 1000 visages, peut-il exister une unité dans la culture commune de la langue ? Ou celle-ci est-elle un moyen de communication, un socle dont l’expression se décline à l’infini ?

Quel est donc le rôle – s’il y en a un – de la langue sur le processus créatif plastique, langage en soi ? Est-ce un outil, une parenthèse, un énoncé artistique, un mode d’apprentissage voire une revendication ?

S’appuyant sur l’idée que la pratique du commissaire est celle de la conversation, les artistes francophones de la relève sont invités à cheminer autour de ces questions dans l’objectif d’assembler un corpus d’œuvres issues de différentes disciplines.
Ainsi cet appel convie les artistes à soumettre des œuvres phares de leur répertoire en résonnance avec ce questionnement ou qui illustre leur démarche artistique.

Les artistes sélectionnés recevront un cachet selon la grille tarifaire CARFAC.

OEUVRES ACCEPTÉES
Les œuvres proposées peuvent appartenir aux disciplines suivantes : arts visuels, arts médiatiques, performances, œuvres virtuelles, écriture, photographie, vidéo, métiers arts, œuvres pluridisciplinaires.
– Si vous souhaitez proposer une œuvre en cours de réalisation merci d’indiquer le processus et les états d’avancement du projet.

LIEUX D’EXPOSITION
Plusieurs lieux d’exposition sont envisagés en galerie et dans l’espace public. Un choix final sera fait en fonction des œuvres proposées.

DOCUMENTATION À FOURNIR
* Un curriculum vitae artistique avec mention de vos coordonnées
* Un texte décrivant votre démarche artistique
* Une présentation de votre œuvre (incluant texte, visuels, mode d’accrochage, environnement d’exposition souhaité)
*Merci de faire parvenir les visuels d’appui par système de transfert Web (Wetransfer, we sendit, google drive/disque…)

MODALITÉ D’ENVOI
Par courriel : releve [point] ontario [arobas] gmail [point] com

•••••

VU, centre de diffusion et de production de la photographie

Travaillant à positionner la photographie dans la multidisciplinarité qui caractérise de nombreuses pratiques actuelles, VU invite les artistes qui souhaitent réfléchir au photographique à soumettre un projet pour sa programmation à venir.

Expositions (date de tombée : 15 mars)
Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion en lien avec la photographie. Les artistes œuvrant dans d’autres disciplines et qui souhaitent investiguer leur rapport au photographique sont également invités à soumettre un projet. VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une douzaine d’expositions.

Résidences d’artistes (date de tombée : 15 mars)

Pour les artistes œuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création. VU privilégie les propositions de projets qui pourront bénéficier des installations du centre, et encourage les projets d’expérimentation – que ce soit par la prise de vue, des réflexions sur le médium, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche. Il est possible qu’une résidence mène éventuellement à une diffusion (exposition, publication, conférence…).

Le centre offre un soutien artistique et technique aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit de production. Les espaces de production sont dotés d’équipements complets dont des numériseurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels. Les résidences offertes par VU sont en général d’environ 10 jours.

*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.

Pour une exposition ou une résidence, votre dossier devra comprendre :

  • une lettre de présentation
  • une description du projet (1 page max.)
  • un texte de démarche artistique (1 page max.)
  • un curriculum vitae (3 pages max.)
  • tout autre document pertinent
  • un dossier visuel avec un maximum de vingt documents visuels du projet proposé et du travail récent
    (fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)

Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Veuillez indiquer dans l’objet du message si vous soumettez un projet pour une exposition ou une résidence.

•••••

: : Appel de soumission – Présentation PEAK (le 1er juin 2016) : :

Impulse – Pan-Canadian Media Arts Summit
L’Alliance des arts médiatiques indépendants (AAMI) présentera du 31 mai au 4 juin prochain, le Grand sommet pancanadien sur les arts médiatiques. Intitulé Impulsion/Impulse, ce vaste événement rassembleur comportera tables rondes, débats, conférences, réseautage et présentation d’œuvres.

À cette occasion, une soirée de type « Pecha Kucha » sera présentée afin de mettre en valeur des initiatives signifiantes ayant eu lieu à travers les différentes régions du pays au cours des deux dernières années. Ainsi, au moyen de micro-conférences, accompagnés d’images, de vidéos ou d’extraits sonores, des présentateurs de chacune des six régions offriront un tour d’horizon de projets porteurs en arts médiatiques canadiens.

Afin de favoriser une meilleure représentativité pour la soirée, la communauté des arts médiatiques dans son ensemble est invitée à soumettre leurs projets tels qu’initiatives particulières, artistes importants, projets novateurs, etc. destinés à être présentés lors de cette soirée.

Type de présentations recherchées :

L’objectif est de faire la découverte de projets artistiques inspirants dans un cadre informel et festif. Ainsi, les présentations soumises peuvent mettre en valeur une ou des expositions diffusées dans leur région, des collectifs et leur travail, des projets d’arts publics, des activités de médiation culturelle, etc. Le travail et la démarche d’un artiste en particulier peuvent également faire l’objet d’une présentation.

Une sélection sera effectuée, et les meilleures idées seront présentées par un représentant de chaque région lors de la soirée. Les présentations sélectionnées devront inclure une description du projet incluant les informations pertinentes pour présenter adéquatement le projet en moins de 5 minutes, ainsi que 10 fichiers visuels ou sonores (photos, vidéos d’une durée de 20 secondes, ou fichier audio d’une durée de 20 secondes). Toutefois, pour l’étape de sélection, une courte description du projet proposé, ainsi que 3 fichiers visuels ou sonores seront suffisants.

Le comité de sélection portera une attention particulière afin de représenter toutes les formes d’arts médiatiques (art sonore, cinéma, installations, etc.).
Échéancier

 Étape  Échéance
 Réception des candidatures  Jusqu’au 16 mars 2016
 Sélection des projets  2 au 30 mars 2016
 Confirmation des projets sélectionnés  3 avril 2016
 Date limite de réception du matériel audiovisuel  15 avril 2016
 Soirée PEAK  1er juin 2016

Formulaire de participation

Titre du projet ou de la présentation : _______________________________
Année de réalisation du projet : ____________________________________
Nom de l’organisme présentateur:__________________________________
Nom de la personne responsable : _________________________________
Ville/Province : ________________________________________________
Courriel : _____________________________________________________
Numéro de téléphone : __________________________________________

Dossier à joindre
Nous vous invitons à envoyer votre dossier de candidature par courriel au plus tard le 16 mars 2016 à 17 h.

VOTRE DOSSIER DOIT ÊTRE INCLUS DANS UN FICHIER .ZIP d’un maximum de 6 MO envoyé par courriel à l’adresse suivante : info [arobas] labandevideo [point] com

Tout dossier non conforme ne sera pas évalué.

Le dossier doit comprendre les documents suivants :

  • Le formulaire de participation avec tous les champs complétés;
  • Un résumé du (ou des) projet(s) dont vous désirez faire la présentation et une description sommaire du support visuel qui pourra être présenté;
  • 3 images ou vidéos de 20 secondes ou fichiers audio de 20 secondes;

Il est possible d’obtenir des informations supplémentaires en contactant Mélissa Landry, à la Bande Vidéo au 418.522.5561 ou info [arobas] labandevideo [point] com.

•••••

CAVA
Centre d’arts visuels de l’Alberta
Appel de dossiers
Date de tombée: 1er mars 2016
À propos de CAVA

Créée en 1997, CAVA est le Centre d’arts visuels de l’Alberta à but non lucratif dont la mission est l’apprentissage, la diffusion et la promotion de pratiques diverses en arts visuels sur un plan local, provincial et national. Autre sa programmation régulière d’exposition, le centre est un lieu de rencontres multidisciplinaire et organise plusieurs évènements qui offrent à ses membres une occasion de réseautage et stimulent le développement d’un discours critique.

Projet :
Migrants syriens : deux regards.
Un sentiment d’urgence et de vertige nous gagne face à la question des migrants. Victimes d’une crise humanitaire, 25 000 de Syriens décident de migrer vers Canada courant l’année 2016 pour sauver leur vie. Pour comprendre ce phénomène, nous voudrons croiser deux regards ; celui des artistes canadiens et celui des réfugiés syriens accueillis au Canada.
Nous vous invitons à participer en utilisant une variété de médias artistiques différents (peinture, photographie, performance, installation, projection, éléments sonores, etc.)

Programme :
Volet 1 – du 6 au 20 avril 2016 – 1ère exposition : regard des artistes canadiens sur la migration avec une invitation aux réfugiés syriens pour le vernissage
Volet 2 – mai-juin-août 2016 – cours de peinture offerts aux réfugiés syriens par CAVA
Volet 3 – septembre 2016 – 2ème exposition : regard des réfugiés syriens sur la migration
Véritable médiateur entre les sociétés et les changements radicaux auxquels les populations sont confrontées, l’art permet de mieux comprendre la crise des migrants syriens.
Deux regards croisés, entre vécu et vu de l’extérieur, deux subjectivités.
La parole est donnée aux artistes pour qu’ils réagissent face à la crise des migrants.
La parole est donnée aux réfugiés syriens pour qu’ils puissent nous raconter leur propre histoire
Le dossier doit inclure:
•Une fiche d’inscription ci-jointe
•Description du projet proposé (250 mots max.)
•Démarche artistique (250 mots max.)
•3 à 6 images de travaux récents (Format jpeg n’excédant pas 1024 x 768 pixels )
•Liste descriptive du document d’appui (voir formulaire)
•Vos documents doivent être compatibles avec Mac, Windows et Linux
*Veuillez ne pas envoyer d’œuvres originales, il n’y aura aucun retour de dossier
Date limite d’envoi de dossiers :
1er mars 2016
Cachet d’artiste :
Grille tarifaire CARCC, catégorie 1 : http://www.carcc.ca/fee_schedule_2015_1_exhibitionFR.html#A18
Mode d’envoi :
Nous encourageons l’envoi de dossiers électroniques au : cavalberta [arobas] gmail [point] com

Si vous préférez envoyer des documents par la poste, il vous est également possible de le faire :
Centre d’arts visuels de l’Alberta 9103 95 avenue Edmonton, Alberta
T6C 1Z4

•••••

Appel de propositions : Saison d’exposition 2017 de la Galerie Karsh-Masson

 

Date limite : Le lundi 25 avril 2016, à 17 h

Les propositions doivent avoir été reçues d’ici le lundi 25 avril 2016, à 17 h, ou encore porter un cachet de poste à cette date ou à une date antérieure. Les propositions incomplètes ou en retard seront rejetées. Ne déposez pas votre proposition à la Galerie Karsh-Masson en main propre.

Dans le cadre des célébrations entourant le 150e anniversaire du Canada, en 2017, le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa tiendra une saison d’exposition thématique spéciale et étudiera en priorité les propositions des demandeurs inuits, métis et issus des Premières nations.

Ainsi, pour souligner ce jalon important, la Ville invite les artistes professionnels, les collectifs d’artistes et les commissaires d’exposition du domaine des arts visuels, des arts médiatiques et des métiers d’art à soumettre une proposition d’exposition en lien avec le thème général de la cartographie. Les propositions reçues seront soumises à un comité d’évaluation par les pairs et celles qui seront retenues seront présentées à la Galerie Karsh-Masson en 2017.

« La cartographie est un moyen fondamental de convertir les connaissances personnelles en connaissances transmissibles. »
– Arthur Howard Robinson, The Nature of Maps

La cartographie englobe les façons de connaître, de structurer et de présenter le monde et la place que nous occupons dans celui-ci et par rapport aux autres. Elle nous aide à tracer notre passé et notre avenir. Au-delà du sens premier du terme, la cartographie désigne aussi des réalités biologiques, psychologiques et numériques, entre autres. Elle peut être physique, culturelle et affective. Tout comme l’art, la cartographie est un processus en perpétuelle transformation.

L’appel de propositions est sur ottawa.ca/culturevive

La Galerie Karsh-Masson est gérée par le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa. Pour obtenir de l’aide ou demander de l’information, envoyez un courriel à programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca ou téléphonez au 613-244-6852.

•••••

Le Prix Sobey pour les arts, considéré comme le plus prestigieux en art contemporain canadien, est décerné chaque année à un artiste canadien de 40 ans et moins qui a présenté ses œuvres dans un musée ou une galerie d’art publique ou commerciale au cours des 18 mois précédant sa mise en candidature. Le Prix Sobey pour les arts est doté d’une bourse de 50 000 $. Les finalistes recevront pour leur part une bourse de 10 000 $, et les autres artistes figurant sur la liste préliminaire, un montant de 500 $.

Les dossiers de candidature seront examinés par un jury présidé par la conservatrice principale de l’art contemporain au Musée des beaux-arts du Canada, Josée Drouin-Brisebois. Le jury sera composé d’un représentant de chacune des cinq régions du Canada : les Provinces de l’Atlantique, le Québec, l’Ontario, les Prairies et le Nord, la côte ouest et le Yukon, et, pour la première fois cette année, d’un juré international. Le jury déterminera les nominés de la liste préliminaire, de la liste des finalistes, ainsi que le lauréat du prix.

La liste préliminaire des nominés sera annoncée en avril prochain, alors que la liste des finalistes sera dévoilée en juin. Une exposition des œuvres de cinq artistes finalistes sera présentée au Musée des beaux-arts du Canada du 6 octobre 2016 au 5 février 2017. Le lauréat du Prix Sobey pour les arts 2016 sera annoncé lors d’un gala au Musée en novembre 2016.

Le Musée des beaux-arts du Canada accepte les mises en candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2016 de la part d’agents, d’artistes et d’institutions reconnus, et fera parvenir au proposant un avis par courriel sur la suite donnée à la/aux candidature(s).

Tous les documents relatifs aux candidatures doivent parvenir au Musée des beaux-arts du Canada au plus tard à midi (UTC -5) le vendredi 4 mars 2016.

http://www.gallery.ca/sobey/fr/20.htm

•••••

APPEL À PROJETS 2016 / 2017

PROGRAMMATION RÉGULIÈRE

DATE LIMITE : 15 MARS 2016

APPELS À PROJETS | PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
Le Studio XX célèbre son vingtième anniversaire en avril 2016. Afin de rendre hommage à ces deux décennies, nous sommes à la recherche de propositions pour notre programmation 2016-2017 qui graviteront autour d’un thème central : l’espace public.

Par espace public, nous entendons “un éventail de lieux sociaux” offerts par les espaces géographiques actuels ainsi que par les espaces électroniques. En d’autres termes, notre compréhension de l’espace public inclut “la tension palpable entre le lieu, vécu à différentes échelles dans la vie quotidienne, et la spatialité apparente d’Internet, l’opinion publique, les institutions internationales et l’économie” (Low et Smith). En partant de l’idée que les espaces publics sont loin d’être homogènes et qu’ils sont également ouverts à tous les corps et aux pratiques inconstantes, nous cherchons des propositions qui se réapproprient des utilisations créatives de l’espace public : en ligne et hors ligne.

Cette emphase sur l’espace public s’inspire d’une multiplicité d’événements et de mouvements à travers le monde, en particulier les protestations à propos des femmes autochtones disparues et assassinées au Canada, les soulèvements de 2014 en Amérique du Nord pour manifester contre la brutalité policière envers les personnes de couleur, ainsi que la législation et la fermeture de l’espace public au nom des politiques de sécurité publique qui ont suivi des événements comme ceux du 11 Septembre 2001 et la peur généralisée du terrorisme dans le soi-disant Occident. Ces faits et événements peuvent (mais ne sont pas obligés) fournir de cadre sur la façon dont le féminisme, l’activisme et la société civile répondent à l’infraction, la violation, et la corruption de l’espace public.

Dans notre exploration de l’espace public, une inspiration centrale concerne l’héritage d’artistes et de chercheur-e-s féministes qui ont défié les structures sociales de l’inégalité basées sur des constructions telles que le genre, la spécificité géographique, la race et la sexualité. À partir de l’idée fondamentale selon laquelle les perspectives féministes peuvent façonner l’espace public, nous invitons les artistes et les personnes créatives à explorer comment les arts médiatiques, animés par des perspectives féministes, peuvent prendre l’espace public en ligne et hors ligne ?

Nous recherchons des propositions qui explorent la façon dont nous utilisons l’espace public, comment nos corps se déplacent et occupent des espaces où nous nous sentons bienvenu-e-s ou non, en sécurité ou non. Le thème susmentionné peut inclure plusieurs définitions de l’espace public, s’adressant à la fois au monde littéral, tangible et/ou à celui du cyber insaisissable (dans de nombreux cas, nous recherchons des propositions qui se situent entre les deux !).
CE QUE NOUS CHERCHONS

Le Studio XX recherche des projets artistiques en arts numériques créatifs, critiques, drôles et poétiques pour ses événements de diffusion et/ou pour ses ateliers qui engagent les personnes de manière créative autour de débats sur l’espace public. Nous sommes à la recherche de propositions inspirées par (mais sans s’y limiter) : le féminisme, les études critiques de la race, le cyberféminisme, l’incapacité et les études queer. Nous croyons que les pratiques et les méthodologies féministes peuvent continuer à faire la lumière sur les activations inégales de l’espace public.

Le Studio XX recherche des propositions d’artistes s’identifiant comme femmes, trans et dissident-e-s, de commissaires, d’activistes, de collectifs et d’organismes communautaires.

Exemples de médias / formats : net art, art électronique et audio, oeuvre interactive, art radiophonique, art vidéo, installation, médias géolocalisés, animation 3D, l’art du jeu vidéo, la réalité augmentée, oeuvre numérique à trame narrative, court métrage, bio art, interventions publiques, pratiques du libre et ancrées dans la communauté, performances et pratiques interdisciplinaires, ateliers, discussions et tables rondes – ou quelque chose de tellement audacieux que nous n’en avons même pas encore entendu parler…
CE QUE NOUS OFFRONS

Le Studio XX offre des cachets d’artistes basés sur la grille des barèmes de diffusion en arts médiatiques du CQAM : http://www.cqam.org/files/pdf/baremes-diffusion.pdf.

Les projets retenus bénéficient d’un soutien artistique et technique (*à définir en fonction de chaque projet et selon les ressources disponibles).

* Veuillez prendre note que cet appel ne concerne pas des projets qui nécessitent un soutien à la production (les oeuvres soumises doivent avoir atteint leur stade de diffusion).

Avant de soumettre une proposition, les candidat-e-s sont fortement encouragé-e-s à consulter le mandat du Studio XX, les modalités de soumission et les plans de la galerie.
MODALITÉS DE SOUMISSION

Pour soumettre une proposition au Studio XX, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format .pdf ou dans un fichier .zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le mardi 15 mars, à minuit.

S’il vous plait, veuillez télécharger et compléter le formulaire et inclure les documents requis.

Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation du Studio XX avisera les participant-e-s sélectionné-e-s en avril 2016.

Objet du courriel : Programmation régulière 2016-2017
Date de soumission : 15 mars 2016
Pour plus d’informations : www.studioxx.org
Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] studioxx [point] org
•••••

Appel à projets Praxis Art Actuel

Laboratoire-résidence Bloc 11 – en 2017

Date de tombée : 14 mars 2016.

 

 Praxis Art Actuel est un centre d’artistes autogérés qui offre un contexte particulier et original de

laboratoires-résidences mettant l’accent sur la recherche et l’expérimentation en art actuel. Une partie de la programmation du centre s’articule autour de « Blocs », composés de trois artistes appelés à expérimenter, individuellement, sur une période d’environ 5 mois. En ce moment, Praxis Art Actuel lance son appel de dossiers pour la programmation du Bloc 11. Ce Bloc se tiendra du printemps à l’automne 2017.

Nous invitons les artistes professionnels à proposer des projets innovants qui s’éloignent du cadre habituel d’exposition, s’infiltrent dans l’espace public et s’inspirent des caractéristiques du lieu dans lequel ils se retrouvent afin de le questionner, de l’interpréter, de le modeler et de le transformer. Les projets peuvent toucher à la fois à des particularités et des caractéristiques géographiques, sociales, économiques ou culturelles de la Ville de Sainte-Thérèse ou de la région des Laurentides. Praxis Art Actuel s’intéresse aux processus de création axés sur le travail in situ ou in socius, en lien avec des groupes (individus, étudiants, travailleurs, commerçants…), des organismes, des espaces, des lieux ou des territoires considérés dans leur spécificité.

Votre dossier doit être entièrement transmis par voie électronique (ex : DropSend, Dropbox, YouSendIt…). Nous n’acceptons pas les hyperliens conduisant à des sites internet.

Votre dossier doit comprendre :

– Un curriculum vitae (3 pages maximum)

– Un court texte expliquant votre démarche artistique (300 mots maximum).

– Un texte décrivant votre intention de recherche et vos motivations (500 mots maximum).

– Une liste de vos images (contrainte : 72 dpi, .JPG, 1000×1000 pixels, n’excédant pas 1.0 Mo).

– Une documentation visuelle de votre travail avec description :

– 15 images numériques maximum, clairement identifiées (en lien avec une liste).

– et/ou 1 extrait audio ou vidéo (3 minutes maximum).

– Un dossier de presse – facultatif.

*Tous vos textes doivent être au format : .PDF .DOC ou .RTF

Praxis Art Actuel défraie :

– Frais de recherche/production, droits de diffusion, transport et per diem : 1900$.

– Support, soutien, suivi lors du laboratoire-résidence.

– Impression d’une publication.

La sélection des dossiers sera effectuée par le comité de programmation. Veuillez nous faire parvenir votre dossier, avant le 14 mars 2016, ici : praxis [arobas] praxisartactuel [point] org.

Info : 450-434-7648 | www.praxisartactuel.org | praxis [arobas] praxisartactuel [point] org

*****

Le Lobe

114, rue Bossé,
Chicoutimi / Saguenay (Québec) G7J 1L4
Tél. +1 418.690.3182
Téléc. +1 418.690.3182
lelobe [arobas] videotron [point] ca
http://www.lelobe.com

Appel Lobscène

Date de tombée: 29 février 2016

http://lelobe.com/appelsdedossiers/

•••••

Appel de propositions
Cahier Folie/Culture nº 11

Québec, le 8 février 2016 – Folie/Culture est à la recherche de collaborateurs et collaboratrices intéressés à soumettre des textes et des créations visuelles pour son 11e numéro du Cahier Folie/Culture, qui porte sur la thématique de La normalité ostentatoire.

Avec ce nouveau Cahier, Folie/Culture propose d’ouvrir une brèche dans la normalité. Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? Il s’agit de porter un regard sur les formes inouïes comme sur les choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui, par ailleurs, est reclus et sans éclat. Il n’y a plus rien dans le placard !

Rappelons que les Cahiers Folie/Culture sont des objets d’édition audacieux à périodicité aléatoire. Se rapprochant du livre d’artiste, leur forme se démarque par son originalité toujours en rapport avec la thématique abordée. Publications surprenantes, ces Cahiers se donnent à regarder, à toucher, à soupeser, à lire et aussi à entendre…
Contraintes formelles :

  • Les œuvres plastiques originales devront être bidimensionnelles, dimensions 8 ½ x 11 pouces (bleed), format JPG ou TIF, résolution minimale 300 dpi.
  • Les textes originaux ne pourront excéder deux feuillets et devront être en format Word si envoyés par Internet.
Les propositions soumises seront sélectionnées par un comité – l’identité des auteurs et des créateurs ne sera pas divulguée à ses membres.
Date limite pour acheminer vos propositions : 13 mai 2016
Faites parvenir vos documents par courriel à programmation [arobas] folieculture [point] org, par Dropbox ou We Transfer, ou encore par la poste à :
Comité de sélection Cahier Folie/Culture
335, rue Saint-Joseph Est – bureau 520
Québec (QC) G1K 3B4
•••••

Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 / Panache art actuel
1er avril 2016
Sept-Îles (Québec)

PANACHE art actuel est mandaté pour inviter les artistes professionnels à soumettre un projet pour le Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles, qui se déroulera pendant 10 jours, soit du 12 au 21 août 2016 sur le thème : Art et industrie. Les artistes qui souhaitent présenter un projet en sculpture monumentale ou en installation insitu, accompagné ou non d’un projet de performance(s)/animation(s), doivent faire parvenir leur proposition avant le 1er avril 2016.

L’objectif premier du Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 est de démystifier lapratique de la sculpture et de favoriser les échanges entre les artistes professionnels, les citoyens et les touristes. Dans le but de favoriser des discours artistiques sensibles aux réalités nord-côtières et d’amener la population septilienne à une réflexion sur l’art dans la profusion du phénomène industriel, le thème retenu pour cette première édition est l’Art et l’industrie. Les volets principaux de cet évènement extérieur sont la sculpture monumentale et l’installation en art in-situ. Les activités de création seront regroupées en deux endroits, soit au Vieux-Quai (sculptures monumentales) et au Jardin communautaire Ruisseau Bois-Joli (installations in-situ). L’édition 2016 se clôturera avec la fin du symposium de peinture MAMU (Uashat).

PANACHE art actuel est un centre d’artistes professionnels en arts visuels qui couvre l’ensemble de la région de la Côte-Nord. Il s’intéresse à la mise en valeur des singularités nordcôtières. Ses manifestations se veulent en lien avec l’actualité culturelle et sociale de la grande région de la Côte-Nord et visent également des échanges avec des créateurs de l’extérieur.

Grâce à la contribution de l’Entente de développement culturel de Sept-Îles pour ce projet, le comité organisateur du Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 est en mesure de respecter la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais d’hébergement, certains repas ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.

Formulaire interactif de l’appel de dossiers – Symposium 2016

http://www.lavireedelaculture.com/fr/symposium_80/

•••••

Invitation à participer

La Minute vidéo 2016

Québec, le 19 janvier 2016 — Folie/Culture propose à tous les artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social, de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute produite encore cette année sur le thème de La normalité ostentatoire.

Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? La normalité ostentatoire se présente comme une ouverture sur les espaces limites : sexualité, comportements hideux, fusion culturelle, ruptures de toutes sortes. Il s’agit de proposer des formes inouïes comme des choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui par ailleurs est reclus et sans éclat. Il n’y a plus rien dans le placard.

Les Minutesvidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2016-2017. Pour participer, vous avez deux options :

OPTION A : Proposer une fiction, un documentaire ou une vidéo d’art

  • Produire une vidéo abordant le thème de La normalité ostentatoire
  • Forme : un seul plan-séquence
  • Durée : 1 minute, en continu
  • Formats acceptés : .mov ou . avi non compressé
  • Attention :   Aucun montage (image, son ou générique) n’est permis, seule la musique originale ou libre de droits est admise
OPTION B : Proposer une vidéo d’animation ou, nouveau cette année, un GIF
                    animé !
  • Produire une vidéo d’animation ou un GIF animé abordant le thème de La normalité ostentatoire
  • Durée : 1 minute
  • Seule la musique originale ou libre de droits est admise
  • Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé, ou .gif

Date limite de dépôt : 31 mars 2016

Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées (nom, adresse complète, numéro de téléphone et adresse électronique) par Internet via un lien Dropbox ou WeTransfer ou par la poste à l’adresse suivante :

335, rue Saint-Joseph Est – Bureau 520, Québec (Québec) G1K 3B4

Invitation à participer (PDF)
Pour information : Éloïse Plamondon-Pagé, 418 649-0999 ou programmation [arobas] folieculture [point] org

•••••

Appel à projets
Programmation 2016-2017

Le Labo, pôle dans le monde des arts médiatiques, est un lieu d’innovation qui favorise le rayonnement de ses artistes. Sa programmation annuelle se fait sur la base d’un appel à projets. Pour sa programmation 2017-2018, Le Labo cherche des œuvres qui interrogent sur le thème suivant :

L’humanité plurielle et ses comportements
” Droits humains, au-delà de nos multiples identités,
nous sommes tous une même espèce ”
Dans cet appel ouvert, les artistes canadiens francophones / francophiles dont le travail questionne les comportements et les débordements d’une humanité plurielle et contemporaine sont invités à proposer des projets en arts médiatiques. Parmi ceux sélectionnés au moins un projet devra émaner d’un artiste basé en Ontario.
Appel réservé aux artistes qui sont résidents du Canada.

Pour plus d’informations veuillez nous contacter au 647-352-4411 ou à soumissions [arobas] lelabo [point] ca ou visiter notre site web : www.lelabo.ca

Téléchargez ici la fiche d’inscription.

Information : www.lelabo.cainfo [arobas] lelabo [point] ca – 647 352 4411

•••••
APPEL DE DOSSIERS
GALERIE SANS NOM ET SALLE SANS SOUS
DATE DE TOMBÉE : 1er MARS 2016
La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2016 – 2017. Les dossiers doivent être envoyés par l’entremise de notre formulaire web. Pour plus d’informations veuillez joindre Annie ou Rémi par courriel ou au 506.854.5381
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford | Locaux 13 et 16
Moncton, NB  E1C 4X5
•••••

FIBREWORKS 2016
Biennale-concours des arts canadiens de la fibre
Du 9 septembre au 13 novembre 2016

Fibreworks 2016 est la 16e édition du concours biennal populaire d’art de la fibre. Fibreworks est une des expositions la plus vaste pour les œuvres en fibre au Canada et peuvent inclure jusqu’à 35 artistes. Toutes les œuvres sélectionnées sont éligibles pour le prix du jury et peuvent être achetés par Idea Exchange Art + Design pour sa collection permanente dédiée exclusivement à l’art de la fibre canadienne. L’exposition Fibreworks 2016 prend place au Galerie Queen’s Square du 9 septembre au 13 novembre 2016.

APPEL DE CANDIDATURES

CONDITIONS D’ADMISSION

La biennale est ouverte à tous les artistes canadiens. Chaque artiste peut soumettre un maximum de 3 oeuvres. La date limite est le lundi, 28 mars 2016.
Pour être admissibles, les oeuvres doivent comporter des fibres ou des matériaux textiles comme élément principal.
Les oeuvres doivent avoir été produites au cours des deux dernières années. Les oeuvres doivent être de dimensions raisonnables, prêtes à être installées et disponibles pour être expédiées à l’intérieur du Canada.
Chaque oeuvre proposée peut être illustrée au moyen d’un maximum de 3 images numériques, y compris les détails. Chaque image doit être numérotée et doit comporter le nom de l’artiste, ainsi que le titre de l’oeuvre. Prière de soumettre des images sur CD, sauvegardées en fichiers JPEG compatibles avec le système RVB. Dimensions des images : 1024 x 768 pixels; résolution : 300 ppp.
NB tout information soumis doit être en format numérique (Word et PDF accepté). Veuillez inclure un court texte (150 mots maximum) décrivant chaque oeuvre proposée, ainsi qu’un CV d’une page. Les dossiers de candidature ne seront pas retournés aux artistes.
La sélection finale sera complétée par le jury. Toutes les décisions sont sans appel. Les artistes sélectionnés seront avisés par 30 juin 2016.
Les finalistes recevront des honoraires de 100$ pour chaque oeuvre sélectionnée. Les frais de transport seront pris en charge par la galerie .
Le Prix du jury sera attribué lors du vernissage, le vendredi 9 septembre.
S’il vous plaît soumettre tous les documents et les images grâce à notre application en ligne à https://ideaexchange.submittable.com/submit/49885

Pour plus d’information: Cherie Fawcett, cfawcett [arobas] ideaexchange [point] org

IDEA EXCHANGE ART + DESIGN | QUEEN’S SQUARE GALLERY
1 North Square, Cambridge, ON N1S 2K6
T: 519.621.0460

2. appels en anglais du Canada

FACE TIME: Contemporary Portraiture

The Latcham Gallery is looking for Ontario artists working in all media who consider portraiture to be an aspect of their art making. We are looking for works that reflect a spectrum of practices as well as the diversity that is found within our communities. Work in all media will be considered for this small group exhibition.

The exhibition will run from May 19 – July 2, 2016
Deadline for submissions: March 15, 2016

To apply, please submit the following items by email to curator [arobas] latchamgallery [point] ca (images as jpegs and documents as a Word or PDF document):

Up to ten images of recent work (within the last five years) that reflect the theme. We accept submissions in all media. Image files should be no more than 1024 pixels wide, or if you are sending video – provide web link only
An image list indicating artist name, title, dimensions in inches, medium, and year, as a PDF or Word document.
A 150-250 word statement describing your submitted work and art practice in general and in relation to the theme, as a PDF or Word document.
A current cv (3 page max) as a PDF or Word document
Please note: All Artists will be notified by April 15, 2016,
All participating artists will be paid an artist fee.

www.latchamgallery.ca

•••••

HOLD FAST 2016

Eastern Edge Gallery, St. John’s
Deadline: April 1

Seeking submissions from local, national, and international artists, groups and collectives in all visual arts media, for this four-day contemporary arts festival.

Read more

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS: ARTBOMB

ARTISTS: CONNECT WITH BUYERS, SUBMIT TO ARTBOMB!

ARTBOMB is a carefully curated daily online auction featuring an
artwork by a rising Canadian art star.

ARTBOMB Already established in Toronto, Vancouver, Montreal
and Halifax http://www.artbombdaily.com is a brand new,
successful way for Ottawa artists to expose – and sell – their work to
thousands of potential art buyers.

ARTBOMB is a service that delivers one email featuring an artwork
into subscribers’ inboxes every morning, seven days a week. There is
a starting bid, and bidding is open from 6 am to 11 pm. At end of day,
the highest bid wins the piece, which is delivered directly to the buyer.
The artwork – including painting, prints, photography, sculpture,
drawing, mixed media and video art – reflects a broad cross-section of
Toronto’s most exciting talent, and is selected by Lisa Campos Aziz,
an expert in contemporary art. Artworks are mostly priced at under
$1000. Delivery is by FedEx. All works are delivered ready to hang.

ARTBOMB is a project by Jim Shedden, Carrie Shibinsky and Andrea
Carson Barker.

SUBMIT YOUR WORK! Artists interested in participating may contact

ARTBOMB at karine [arobas] artbombdaily [point] com. Please send a link to
your website or 5-10 low resolution images of your work.

Please put ARTBOMB in the subject line.

SUBSCRIBE NOW! If you would like to receive our daily eblast,

please visit http://www.artbombdaily.com/ and click on the subscribe
button. It’s FREE and we never share any addresses.

ARTBOMB. Buy what you love.

•••••

Opportunity for Artists or Artist Collectives of all disciplines:
Vancouver Park Board launches a call for the Artists in Communities Program

Submission Deadline: March 15, 2016

Fee:
Artist fee: $10,000.00
Materials expenses: $2000.00

Artist information session:
Tuesday, Feb. 16, 5-7PM
Roundhouse Community Centre (181 Roundhouse Mews)

NEW ONLINE APPLICATION http://vancouver.ca/people-
programs/artists-in-communities-program.aspx

2016 communities that are hosting residencies:

1. Roundhouse Community Centre, 181 Roundhouse Mews,
Vancouver: http://roundhouse.ca/

2. Britannia Community Centre, 1661 Napier Street, Vancouver:
http://www.britanniacentre.org/

3. Kerrisdale Community Centre, 5670 East Boulevard, Vancouver:

Home

About the Artists In Communities Program:

This program is based on principles of community cultural
development, which literally means building community by making art
together. Its purpose is to support artists working in community
contexts and to encourage the development of a wide variety of
interactions between artist and community members. The intention and
desire is that there be a lasting physical and/or social legacy from the
projects, whether it involves new understanding of creative processes,
the development of collaborative skills or an artwork, which in some
form remains in the community.

Community engaged arts practices see artists collaborate with
community members who may not see themselves as artists working
together over an extended period of time as creators, producers,
performers and active audiences. Contributing to the growing
vibrancies of our neighborhoods this program seeks to inspire
participation and relationship building where art becomes a catalyst for
individual and community engagement.

Community Cultural Development Principles:

* To support artists working in community contexts;
* To encourage the development of a wide variety of interactions
between artist and community members;
* To provide a framework for creative collaboration between artist and
communities;
* To encourage and support artistic projects which leave a physical
and/or social legacy in the community;
* Make our communities more vibrant
* Inspire participation and relationship-building
* Engage communities and people – even those who don’t see
themselves as artists – as creators, producers, performers, and active
audiences

Please refer to the Community Cultural Development (CCD) goals
(above) and the Community centres profiles that outline the issues and
interests of their community. Artists should develop their proposal
based on both the CCD goals and the identified issues and interest
defined by each community.

If you have any further questions please contact the Arts Programmers:
lorrie [point] wager [arobas] vancouver [point] ca or
cyndy [point] chwelos [arobas] vancouver [point] ca

•••••

ODD GALLERY
Calls For Submissions 2017

The Natural & The Manufactured – Call for Curatorial Proposals: February 29

ODD Gallery – Call for Exhibition Proposals: March 1

Submission Guidelines:

N&M / ODD Gallery:  http://www.kiac.ca/oddgallery/submissions/

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS

Vector Festival
Deadline: Tuesday, March 1, 2016 at 5pm.

Canada’s pioneering game and new media art festival, Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice.

Now entering its fourth year, Vector Festival has developed an active presence in regional and international communities related to contemporary art and critical game cultures. Curators Skot Deeming and Martin Zeilinger invite you to contribute artworks for consideration toward festival programming, which will include a feature exhibition at InterAccess throughout the month of July, along with off-site screenings, performances, workshops, and panels from July 14-17, 2016.

We currently seek works from artists at all stages of their careers that are working within the spectrum of new media art. This call is open to works on any subject.

The curators seek works for the following programs:

  • Artworks for Exhibition
  • Film/Video/Machinima works for Screening (Curated by Clint Enns)
  • Performances, including sound, live coding, chipmusic concerts, as well as performances and interventions in virtual and public spaces.

SUBMISSION REQUIREMENTS

  • Project description and artist statement (2 pages maximum)
  • Documentation (maximum five images and one video; for large files please provide a URL)
  • Detailed description of technical requirements (please outline materials provided by the artist and materials expected from the exhibiting venue)
  • Current CV (3 pages maximum)
  • Artist biography (100 words)

Send your submissions by Tuesday, March 1, 2016 at 5pm to vector [arobas] interaccess [point] org using the subject line, “Vector 2016 Submission.” Attachments should not exceed 15MB. Please indicate which program your submission falls under. Selected artists will be paid according to CARFAC’s fee schedule.

About Vector Festival

Founded in 2013, Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice.

About InterAccess

Founded in 1983, InterAccess is an art gallery, educational facility and production studio dedicated to the creative use of technology, electronic art and new media culture.

Our programs support art forms that integrate new technologies, from conception and development to exhibition and discussion. We provide a public forum for the development of practices involving interactivity, networked and remote connection, and the interface of the physical and the virtual. InterAccess is regarded as a preeminent Canadian arts and technology centre.

For more information or publicity images contact:
Marissa Neave, Programming Coordinator
416-532-0597 ext. 21
art [arobas] interaccess [point] org

InterAccess Vector Festival
9 Ossington Avenue
Toronto, Ontario
M6J 2Y8

•••••
Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

International call for fellows
Research fellowship in the fields of architecture, design and digital culture

Application deadline: March 28, 2016

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam
The Netherlands

hetnieuweinstituut.nl

Het Nieuwe Instituut, the Dutch institute for architecture, design, and digital culture in Rotterdam, announces an open call for three research fellows to work in residence from June to December 2016.

Alongside the institute’s exhibitions, lectures, publications, and archives, the fellowship program will explore and challenge how research is conducted within an institutional context, pursuing alternatives to the expectation of predetermined outcomes, the use of official jargon, and the inertia power of the curriculum vitae. In the long term, the program is also intended to complement, reflect on, interact with, and critique the ongoing activities of the institute.

Applicants are asked to submit an independent research proposal that illuminates their own approach to research, including specific and unconventional methodologies. Proposals should confront subjects within or between the fields of architecture, design, and digital culture, but can also rely on a larger system of references, schools of thoughts, and practices from the fields of art, performance, non-fiction and creative writing, programming, humanities, social, physical, and life sciences. Research projects may influence or contribute to future exhibitions or events, but other possibilities may emerge independently of the existing programs of Het Nieuwe Instituut.

Previous fellows include Annet Dekker, Tal Erez, Dan Handel, Ruben Jacobs, Chris Kabel, Roos Meerman, Christien Meindertsma, Sascha Pohflepp, Malkit Shoshan, and Matthew Stadler. More information about them can be found here.

Research
In recent years, the concept and practice of research has attracted renewed attention within the cultural sector. In a world increasingly documented—and simultaneously obscured—by the speed and quantity of information in circulation, research plays a critical role in elucidating the relevance of both existing and new ideas, and the responsibility of institutions in their construction and promotion.

Het Nieuwe Instituut wants to acknowledge and give visibility to research projects, practices, and initiatives whose success is understood not in terms of academic citations, adherence to official formats, or profitability, but in their ability to offer departures from established modes of thinking and to become the motor for sharing collective forms of knowledge.

Theme
The programs of Het Nieuwe Instituut are organized around a framework of landscapes and interiors, things and materials, and an annual theme that confronts temporal shifts within these fields.

Taking as a departure point the centennial anniversary of the Russian Revolution, Het Nieuwe Instituut’s 2017 program will explore revolution, reflecting on radical movements of the 20th century while also investigating the unstable landscape of the present and the unpredictable territories of the future. Revolution has both political and cultural associations, referring to sudden disruptions in social, technical, and aesthetic practices and theories as well as to the cyclical, self-perpetuating nature of systems of governance and production.

Application
Applicants for a fellowship are invited to develop an independent research proposal and to articulate a relationship between their proposal and the frameworks and thematic subjects unfolding within the institute.

Starting from February 15, 2016, Het Nieuwe Instituut will take applications for the research fellowships. The submission deadline is March 28, 2016. The full application requirements and submission instructions can be found here.

•••••

Update_6
Technology as context
November 5–December 4, 2016

Submission deadline: March 31, 11:59pm

Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium

www.ntaa.be

Entry forms and guidelines are available at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.

In 2016, the Liedts-Meesen Foundation organizes update_6. The professional jury is composed of:
Head of the jury Martin Honzik (Head of Department Prix/Festival Ars Electronica) together with Peter Weibel (Director, ZKM Karlsruhe), Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Isolde De Buck (Art Historian, Liedts-Meesen Foundation), Stef Van Bellingen (Consultant for Zebrastraat – Artistic leader VZW Warp), Paul Dujardin (Artistic Director, Bozar), Nick Ervinck (Artist, winner of the Update II public award), Julien Maire (artist, winner of the Update II jury award), Alain Thibault (Artistic Director of Elektra), Edwin Carels (Curator, New Media exhibitions), Karen Helmerson (Program Director for Electronic Media, Film & Visual Art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)) and Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission).

The mission of the Update biennial events
Update’s mission is to expand the scope of contemporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.

General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with Update’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.

There will be a publication of the Update_6 exhibition.

Calendar and conditions of the competition
The choice of the projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2016.

Eligibility and submission details
This international competition is open to all age groups and to all nationalities. English is the working language.

Prize
A cash award of 5,000 euro will be allocated to a work and to its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next edition. There will possibly also be a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.

Exhibition: Lee Lee Nam
During the same period Zebrastraat shows work of the South-Korean artist Lee Lee Nam. His works are located at the intersection of tradition and modernity, humanity and nature, East and West, analog and digital, originality and duplication and of neoliberalism and digital technology. Often referring to art history, he creates a dialogue between different traditional and modern media technologies and their cultural history. He lifts the barrier between diverse cultures and periods of time and questions the habits of perception and handling with art.

•••••

CONVOCATORIA
FUGAZ: Feria de Performance del estado Lara – Venezuela 2016
Arte a la Calle = Calle al Arte

En una sociedad venezolana convulsa, trastocada. Diferenciada en instantes, lugares y distancias, mediante prácticas redefinidas, creadas y condicionadas. El yo y el otro habitan en el desarraigo, los patrones y valores personales, familiares y sociales, juegan a la supervivencia del más fuerte, se condicionan en distancias abrumadoras, en desesperos por lo tangible, por lo necesario e innecesario. En este sentido, FUGAZ: Feria de Performance del estado Lara – Venezuela, en su edición 2016 convoca al Arte a la Calle= Calle al Arte, con el objeto de redimensionar al artista a su centro, a abandonar la comodidad del salón alternativo, o no. De volverlo al origen, al compromiso con su carácter transformador, agitador, reflexivo, en coherencia con una realidad que demanda vías, hilos para tejer y sostener un país.
Arte a la Calle= Calle al Arte, demanda propuestas conceptuales reflexivas que de forma metafórica promuevan interrogantes, no desde la politiquería panfletaria, pero si desde el arte social, político y comprometido, que la sociedad venezolana más que nunca necesita en un contexto de desabastecimiento, inflación, crisis económica, sanitaria, de migración de talento joven, que plantee alternativas para la calle y desde la calle con la gente -el único recurso imprescindible para generar cambios de conciencia-.
La feria se realizará en la RUTA FUGAZ correspondiente a ocho cuadras que forman parte del casco histórico y comercial de la ciudad de Barquisimeto (desde la calle 26 hasta la calle 24, entre carreras 16 al boulevard de la avenida 20), en horarios desde las 7am, hasta las 5pm, considerando el flujo de personas en la zona.
Convocatoria abierta hasta el 15 de marzo 2016 (sin prórrogas)
Publicación de seleccionados 22 de marzo 2016
Fecha de la Feria 21 y 22 de abril 2016.Interesados enviar a fugazferiadeperformance@gmail.com
proyecto de performance: concepto, desarrollo, recursos, tiempo, espacio y planos.
Bio de artista, book, 3 fotografías en 300dpi de performance anteriores.
 
•••••

LAGI 2016 SANTA MONICA IS OPEN!

Calling all artists, designers, architects, landscape architects, engineers, scientists, city planners, inventors, activists, creatives, policy makers, students, professionals, and everyone who cares about climate justice and harmony between people and our beautiful planet.

The free and open Land Art Generator Initiative 2016 international design competition is now live with a design site adjacent to the historic Santa Monica Pier and with an all-star cast of project partners, supporters, and jurors. There is a cash prize of $15,000 for the 1st Place winner and $4,000 for the 2nd Place winner. The submission deadline is May 15, 2016.

LAGI 2016 invites you to design a large-scale work of public art that serves to provide utility-scale carbon-free electricity and/or drinking water to the City of Santa Monica, while capturing the imagination of the world and inspiring us all about the beauty of our sustainable future.

Spend some time with the complete LAGI 2016 Design Guidelines document. With a coastal site comes many new opportunities to incorporate solar, wind, wave, tidal, and other technologies as the medium for your artwork.

The 2016 Land Art Generator Initiative is free and open to anyone. In order to make that possible we rely on the generosity of people like you. If you appreciate the work that LAGI is doing to promote sustainable development and the arts—both in education and in the built environment—please consider a tax-deductible gift to help make LAGI 2016 and our educational content possible.
the LAGI 2016 design site

We are living at a critical moment when the power of human imagination is needed like never before—both to provide new solutions and to communicate a message of positive change. The Paris Climate Accord has united the world around a goal of 1.5–2° C, which will require a massive investment in clean energy infrastructure.

LAGI 2016 will provide a positive and proactive vision of how these new infrastructures can be enhancements to our most cherished places. Whether providing clean and renewable electricity to power our homes and automobiles, or providing the clean water so vital to our survival, public services are at their brightest when they can be a celebrated component of urban planning and development. LAGI 2016 is an opportunity to present your vision of what our energy landscapes can aspire to be in their built form.

A special thanks to our supporters and project partners, especially Rebecca Ehemann at Green Public Art who invited us to bring LAGI to Los Angeles County and worked with us every step of the way to make it possible.

Thank you for being a part of LAGI 2016!
Elizabeth Monoian and Robert Ferry
LAGI Founding Directors

4. résidences

Call for Submissions
Living Arts Centre
Resident Artist Program
Arts Fellowship, 2016 – 2017

The Living Arts Centre invites new graduates of arts institutions to submit applications for the 2016 – 2017 Arts Fellowship Program in the Flameworking, Glass, Painting & Drawing, Textiles/Jewellery, and Wood Studios.

This program offers graduates an opportunity to work within a professional studio environment after completing their studio education. This program provides a venue to assist new artists with the production of their first body of work in a specialized studio. Based on studio availability, fellowships will be awarded to recent graduates in the above noted studios.

Flameworking: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Glass: Single Slot Residency – one blow/casting slot per week, 10 hours cold-working per week

Painting & Drawing: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Textiles/Jewellery: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Wood: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week
Program Benefits

The ability to complete an independent body of work to use when approaching galleries and commercial institutions therefore jumpstarting a professional career
Highly subsidized studio fees
Participation in the Art Gallery’s Resident Artist Exhibition
The opportunity to sell work in the Centre’s Gift Shop
Consideration for corporate commissions
Exposure to a greater network of artists working in the field
Opportunities for collaboration between artists or cross-media projects
Access to valuable critique during the production of work and the opportunity to be mentored by more established Resident Artists in the program

Eligibility and Application

To be eligible for the competition, applicants must be new graduates (within two years of graduation) of a post-secondary school degree in studio arts, or of an educational equivalent. Artists must submit a full application package including the following information:

Completed application; download from:
http://www.livingartscentre.ca/gallery/resident-artist-program/how-to-apply
Artist CV as of application date outlining education, exhibition history (if any), and awards/scholarships;
Artist statement – 500 words or less and a 500 word statement of intent describing how the applicant will benefit from receipt of the scholarship;
10 digital images and/or video submissions of work produced within two years prior to the application date;
2 sealed letters of recommendation
SASE for the return of application materials.
Applications are due by Monday, May 24, 2016

Exhibitions & Residency Program Coordinator
The Living Arts Centre
4141 Living Arts Drive
Mississauga, ON
L5B 4B8

•••••

Artist Caretaker in Residence Program
City of Port Moody, BC
Residency Term: June 1, 2016 – October 31, 2017
Eligibility: This opportunity is open to all artists legally able to work
and live in Canada for the entire duration of the residency
Application Deadline: Monday, April 4, 2016 at 5pm

Port Moody is launching its first artist in residence program. This
opportunity provides an artist with a rent-free one bedroom apartment in
Rocky Point Park in exchange for artistic and caretaker services. This
program is open to all artists legally able to work and live in Canada for
the entire duration of the residency (June 1, 2016 to October 31, 2017) and
capable of performing all of the duties expected of the resident caretaker.
This program is open to artists working in any discipline that suits the
studio/residence space.

Complete details on the program, including the application process, can be
found on the City of Port Moody’s website:
http://portmoody.ca/index.aspx?page=1362

•••••

Appel à candidature : Résidence-mission à Aire-sur-la-Lys

Le principe de résidence-mission repose sur une pleine disponibilité de l’artiste, durant 3 mois, ainsi que sur une diffusion, à travers les quartiers d’Aire-sur-la-Lys, d’un ensemble représentatif de son œuvre déjà accomplie et disponible. Cette diffusion, en lieux dédiés comme non dédiés, s’envisage en amont de la période de résidence à proprement parler et se poursuit tout au long de sa durée.

Une résidence-mission ne se confond nullement avec une résidence de création puisqu’il n’y a ni enjeu de production ni commande d’œuvre.

Pour l’artiste-résident(e), il s’agit plus particulièrement de s’engager dans une démarche d’action culturelle donnant à voir et à comprendre à un public, non forcément initié, la recherche artistique qui l’anime ainsi que les processus de création qu’il (elle) met en œuvre : réflexion, expérimentation, réalisation …

Il est donc recherché en vue de cette résidence-mission Qu(ART)ier un(e) artiste français(e) ou étranger(e) dont le domaine d’expression artistique est l’image sous forme audiovisuelle et avec une préférence marquée ou ponctuelle pour l’utilisation du multimédia.

L’ensemble du dossier est à adresser pour le 15 mars 2016 par envoi électronique uniquement à l’adresse suivante :
t [point] dallongeville [arobas] ville-airesurlalys [point] fr
http://www.cndp.fr/crdp-lille/PartAGER/IMG/pdf/pdf_QUARTIER_AIRE_SUR_LA_LYS_appel_a_candidature.pdf

APPELS À PROJETS | RÉSIDENCES D’ARTISTESDATE LIMITE : 15 MARS 2016
Le Studio XX lance un appel afin de recueillir des propositions pour son programme de résidences en recherche et création 2016-2017.Les résidences du Studio XX offrent aux artistes la possibilité d’expérimenter et de créer de nouvelles œuvres. Nous répondons à leurs besoins techniques, créatifs et théoriques en les référant à notre réseau communautaire d’expert-e-s (la décision de s’y impliquer revient à l’artiste).

Les artistes en résidence ont accès à un espace de travail (partagé avec l’équipe du Studio), à un ordinateur réservé et aux équipements du Studio XX pendant six semaines. Ils-Elles profitent d’un soutien technique ainsi que d’un cachet d’artiste. Leur travail est présenté dans le cadre de nos activités de diffusion. Trois résidences ouvertes sont offertes annuellement. Le Studio XX souhaite offrir un espace de création privilégié aux artistes qui recherchent un lieu d’échange et d’encadrement où ils-elles peuvent définir leurs projets autour de leurs préoccupations et de leur démarche personnelle.
INFORMATIONS PRATIQUES

Toute proposition est examinée par un comité de sélection. Les projets sont choisis selon les conditions suivantes :
œuvres créées ou dirigées par des artistes s’identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s ;
œuvres d’art Web, d’art-réseau, numérique ou audionumérique, installation ou performance multimédia, innovatrices autant au point de vue du contenu que de la forme ;
œuvres qui peuvent être réalisées avec les ressources matérielles disponibles au Studio XX (équipement, connaissance technique, ressources financières).
De plus, la sélection du projet d’un-e candidat-e devra aussi répondre à au moins 2 des critères suivants:

contribuer de manière significative au développement de la pratique d’un-e artiste en arts médiatiques ;
s’inscrire dans une volonté d’expérimentation technique ;
exprimer d’une manière pertinente et captivante un engagement théorique, politique et/ou social.
Pour les projets acceptés, le Studio XX offre :

un espace réservé à l’artiste et à ses instructeur-rice-s pendant 6 semaines
un cachet de 1 000 $
un soutien technique
un accès à l’équipement du centre
la possibilité d’assister à certains ateliers du Studio XX
la possibilité de diffuser le projet à travers la programmation et les plateformes de diffusion du Studio XX : événements, festival Les HTMlles, blogue et revue électronique .dpi, émission de radio XX Files et archives Matricules
* À définir en fonction de chaque projet et selon les ressources disponibles.

Les résidences n’incluent pas le coût des déplacements, de l’hébergement ni les per diem ; l’artiste est responsable de trouver un arrangement pour son séjour à Montréal (pour les artistes internationaux-ales). Le Studio XX peut fournir des lettres de soutien et/ou d’engagement pour des applications à des programmes de bourses de voyage pour un projet sélectionné.

ÉQUIPEMENTS OFFERTS AUX RÉSIDENT-E-S

Espace disque sur les serveurs (local et Web) du Studio XX
1 ordinateur IMAC:iMac (21.5-inch, Mid 2011) 2.5 GHz Intel Core i5 4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6750M 512 MB
500.11 GB SATA/SATA Express 6GO/s drive
HL-DT-ST DVDRW  GA32N
Système MAC OSX Yosemite avec logiciels libres et propriétaires : Suite Adobe CS5, Final Cut Pro X et plus.
Interface audio Focusrite Saffire Pro 24 Firewire
Système de diffusion sonore :6 haut-parleurs pré-amplifiés KRK Rockit8 et supports
Console Mixer Allen & Heath Mix Wizard 16 mic/line inputs
Matériel d’enregistrement et périphériques :1 enregistreur Zoom H4N
1 caméra Canon EOS REBEL T5i
1 caméra vidéo JVC 3CCD Pro HD Camcorder et trépied
Autre :2 projecteurs fixes et 1 projecteur portatif BENQ “Short-Throw”
1 imprimante 3D Dito Pro
Matériel et composants électroniques divers
Accès aux archives Matricules : Matricules est le projet d’archives en ligne du Studio XX et rassemble plus de 5 000 images, textes, sons et vidéos qui documentent les œuvres, événements et collaborations d’artistes remontant à la fondation du centre en 1996. Conceptualisé à partir de l’image du tissage ainsi que du principe d’inclusion propre aux féminismes et aux logiciels libres, ce projet est fondé d’une part sur le besoin de s’approprier notre propre histoire et les outils pour la raconter,  et, d’autre part, sur le désir d’être ouvert-e-s à de multiples voix en le faisant. L’accès à Matricules encourage l’utilisation des archives du Studio XX comme source ou matériau du projet de résidence. [http://studioxx.org/fr/matricules]
MODALITÉS DE SOUMISSION

Pour soumettre une proposition au Studio XX, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format .pdf ou dans un fichier .zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le mardi 15 mars, à minuit.

S’il vous plait, veuillez télécharger et compléter le FORMULAIRE et inclure les documents requis.

Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation du Studio XX avisera les participant-e-s sélectionné-e-s en avril 2016.

Objet du courriel : Résidences d’artistes 2016-2017
Date de soumission : 15 mars 2016
Pour plus d’informations : www.studioxx.org
Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] studioxx [point] org

•••••

Appel à résidence artistique !
Candidature DU 21 Janvier AU 1 mars

L’association Horizome accueille chaque année des artistes en résidence au sein de ses locaux dans le quartier de Hautepierre à Strasbourg.

Ces résidences artistiques sont conçues comme un levier vers la démocratisation de la culture à travers une transdisciplinarité dans les actions et les réflexions entre différents acteurs sur un même territoire.

Au travers de ces collaborations artistiques et d’un travail de recherche transdisciplinaire, Horizome participe au décloisonnement du quartier et à l’ouverture des champs d’interventions dans l’espace public.
Plus d’info : horizome.org

•••••

ARTIST IN RESIDENCE: Asiatopia Artist in Residence
Deadline date: unspecified; City: Nan Province, Thailand;

Asiatopia Artist in Residence
Director: Chumpon Apisuk & Noi Apisuk
Location: Mae Kumpaeng House, Baan Namkrog Mai, Nan Province, Thailand
Address: Joko Center, Hug Nan Foundation, Baan Haadked Village, Umphur Phupieng, Nan Province, Thailand.

Principle: This residency program is specifically for visual performance, time-based and interdisciplinary art practice, artists will stay and work in residency at Baan Namkrog Mai village, Nan, Thailand. Artists are not required to present their works, but can be arranged if artists request. Artists must give 1 public speaking engagement about his/her own work and /or 1‐3 day(s) workshop with local young people. At the end of residency artists should share his/her documents for the center’s archive. Duration of the residency is 1‐2 months, where artists will be working in village environment in a quarter hectar area.

To apply,contact and information about residency, email:concretehouse [arobas] empowerfoundation [point] org

•••••

Munson-Williams-Proctor Arts Institute Artists-in-Residence Program 2016/17
Deadline: March 10, 2016
The Munson-Williams-Proctor Arts Institute School of Art Artists-in-Residence Program consists of two emerging artists from different disciplines recruited via an open call  to live and work on the MWPAI/PrattMWP campus in Utica, NY for one academic year. The program is designed for emerging artists and/or recent MFA graduates in the visual arts to gain teaching experience within the School of Art’s non-credit program while developing their studio practice. Artists receive support for these endeavors by being provided with housing, studio, meals, professional opportunities, and financial support. MWPAI and the surrounding community gain creatively from interactions with resident artists. AIR’s are an energizing and crucial component of creative life on campus.
Read On…

•••••

ART AT THE HEART RESIDENCY 2016
Deadline: 29 February 2016
Application fee: none

The Shire of East Pilbara is proud to announce that entries have opened for the 2016 Art at the Heart Artist in Residency program for 2016. Art at the Heart is perhaps the richest artist residency program in Australia with $15,000 awarded to the selected artist along with up to $40,000 available to them to produce a body of art. The Shire seeks expressions of interest from artists working in any medium, in Australia or overseas to make application to fulfill the residency guidelines while exploring the 2016 theme of ‘Light’.
Read On…

•••••

ODD GALLERY

Calls For Submissions 2017

KIAC Artist in Residence Program – Call for Residency Proposals: April 1

Submission Guidelines:

Artist in Residence: http://www.kiac.ca/artistinresidence/apply/

•••••

Appel à résidences La Box 2016-2017Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.

Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf

Le dossier doit impérativement être envoyé par voie postale
avant le 15 mars 2016 à :

La Box _École nationale supérieure d’art de Bourges
Chloé Nicolas
Candidature Résidences
9 rue Édouard Branly
BP 297
18006 Bourges cedex
http://www.ensa-bourges.fr/index.php/fr/la-box/la-box-appel-candidatures/2771-appel-a-residences-la-box-2016-2017

•••••

Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
www.atelierimago.com
Étant le seul centre de production en estampe au Nouveau-Brunswick, Imago se distingue par son interdisciplinarité, son ouverture sur d’autres médiums et sa capacité de sortir de son espace de travail pour rejoindre le public.

Date de tombée 15 avril/ Deadline April 15th. submissionsimago [arobas] gmail [point] com

•••••

Caldera Arts Center Artist Residencies, Oregon

Open to artists internationally
Deadline for 2016 General Residency: June 15 2016; for Artists in Schools Residency August 1
Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

Every winter from January through March, creative individuals and collaborative groups are awarded the gift of time and space at our beautiful Arts Center in the foothills of the Cascade Mountains near Sisters, Oregon, for month-long residencies.

Residencies are open to national and international artists in any discipline including 2-D, 3-D, installation, film, digital, photography, music, dance, theater, and literary, as well as creative thinkers in engineering, design, and the sciences, who have emerged and established themselves beyond university training. Caldera also accommodates parent-artists. In 2016, we are also opening additional residency opportunities to culinary artists.

APPLICATIONS

Applications for 2016 are now open through June 15, 2016. The applications process must be completed online through submittable.com. Apply here.

Those artists who wish to apply as collaborators must submit under the collaboration category. Mature, as well as emerging artists, are encouraged to apply. Artists in the United States, US citizens abroad, and international artists are eligible. Proposals for creative residencies must be compatible with available working studio spaces, facilities, and resources.

Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

If you are a parent-artist, please inquire directly with AiR Director, Elizabeth Quinn.

SELECTION PROCESS

Panels meet in late summer to review applications and invitations are made in early September. Artistic merit and promise are the basis for selections. While it is not required, an embrace of how art and nature communicate is encouraged at Caldera.

A panel of fellow artists and art professionals chooses 21-36 artists for residences each year. The panel changes annually in order to keep the program dynamic. Final awards of residencies are at the discretion of Caldera. In some special instances, artists are invited to participate without submitting an application.

Depending on funding, Caldera may make stipends available to attending residents. For more information about stipends, contact Elizabeth Quinn. Residents are responsible for food, travel, materials, and other expenses.

LIVING ENVIRONMENT

Residents are provided a private cabin (two walk-up log cabins and five A-frame cabins available) with sleeping loft, living room/work area, kitchenette, bathroom, and a porch overlooking Link Creek or with a view of Blue Lake from their windows. Cabins are heated by woodstove (with chopped wood provided) and electric heat. The kitchens have a coffeepot, two-burner stove, microwave, small refrigerator, dishes, and pots and pans. Once a week, dinner provided by Caldera, is shared as a group.

There is very little cell service at Caldera. Dependable service is a 20-minute drive away in Sisters. A landline is available to residents. A phone card is required for long-distance calls. Wi-Fi is available throughout the Hearth Building, studios, and cabins.

We regret that pets are not allowed. Caldera is a smoke-free environment.

Overnight accommodations are limited to invited residents only. Artists with children and a caretaker are the only exception. Studio time and teaching and presentation opportunities are only for artists invited through the application process. Accommodations for visitors are available in the local area community and range from 10 – 16 miles from Caldera.

»Click here for a virtual tour

WORK ENVIRONMENT

Residents are given 24-hour access to studios and the time and space to create.

They have access to the Hearth Building where there is rehearsal and performance space, a mixing board, sound booth, speakers, a projector and large screen, and a well-equipped commercial kitchen. There is also shared access to wet and dry studios that house a darkroom, two kilns, 18” x 36” etching press, and large blank walls.

By design, residents form a small community of 7–12 artists, depending on the group. Collaboration and exchange is encouraged.

Writers and others not needing an expansive space, work in their A-frames, which contain a large table and living area. A shared loft space in the Hearth Building is optional for writers and digital artists.

Visual artists work in one of Caldera’s two studios. Campbell Studio is a semi-private space that holds two studios for visual artists of all kinds. One side of Campbell Studio has two kilns, drying shelves, a work table, sink and counter; the other side has large walls, a work table, a large and small sink and counters. Studio B has large walls, a sink, counter, work table, a darkroom and the etching press. Both studios include natural light and large loft spaces above the main floor.

COMMUNITY OUTREACH

Artists are not required to finish a project during their residency, but they share their work with the local community at our Open Studios events at the end of each month. Open Studios are held at our Arts Center on the last Saturday of every residency. They are free and open to the public.

Artists are also encouraged to do outreach projects with Caldera youth and in neighboring schools in the area. There are opportunities to present work or to create workshops for youth.Occasionally calls for applications for teaching residencies are announced at Caldera. If you would like to be notified of these opportunities, please email AiR Director, Elizabeth Quinn.Go here, for past residents’ perspectives of a residency at Caldera. Read this, to help understand if a residency is right for you go to.

Blue Lake Drive
Sisters, Oregon 97759
United States

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

StreetARToronto Underpass Program – StART UP

2016 StART Underpass Program Artist Roster Applications now open!

Deadline March 4, 2016, 4:30pm

The City of Toronto invites artists to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Underpass Program, StART UP.

StART UP provides opportunities for artists to create works of art that contribute to the program mandate to make our City’s underpasses safe, walkable and beautiful. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.

The goal of this Expression of Interest (EOI) is to obtain a roster of artists who will be eligible to participate in StART UP projects.

Background:

This EOI for the 2016 StART UP Artist Roster is part of a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with new and enhanced lighting, improved sidewalks and walking conditions, pigeon proofing, removal of weeds and the installation of mural or street art. StART UP aims to transform up to 5 underpasses per year, with the mural or street art installation being the final component of the program. Qualified artists will be selected to be part of the StART UP Artist Roster, and the commission for each underpass will be awarded following a two-stage selection process outlined in the REOI (see link below). Artists are eligible to receive one StART UP commission per calendar year.

Application Deadline: March 4, 2016 @ 4:30pm

Download the REOI application package:

http://bit.ly/1DE7Y36

For further information or general questions please contact Carolyn Taylor ctaylor [arobas] toronto [point] ca.

•••••

Appel aux artistes : Parc-o-bus Innovation

Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa invite les artistes à se qualifier pour participer à un concours visant la conception, la fabrication et l’installation d’une œuvre d’art permanente destinée au parc-o-bus Innovation.

Date d’échéance des qualifications : Le mercredi 9 mars à 16 h HNE
Budget : 32 000 $ hors taxe
Information : Hannah Kingscote, coordinatrice de projet – Commandes hannah [point] kingscote [arobas] ottawa [point] ca 613-244-4429

Pour obtenir de plus amples renseignements, consultez la page Œuvre d’art public pour le parc-o-bus Innovation :
http://ottawa.ca/fr/hotel-de-ville/urbanisme-et-amenagement/transformer-ottawa/oeuvre-dart-public-pour-le-parc-o-bus

•••••

Artist Opportunity
Community Digital Art Project
Vancouver Public Library – ncamat ct Strathcona branch
Budget: $8,000 (combined artist fee and materials expense)
Submission Deadline: March 29, 2016

The Vancouver Public Library is seeking an artist to work with
community members to create a digital artwork for the ncamat ct
Strathcona branch. The selected community artist or artists will use the
process of creating art as a means of connecting community members
to the new branch, and will use digital and artistic skills and tools to
encourage creativity and imagination of community members. The final
art piece will be displayed prominently by being shown on the digital
display screen planned for the ncamat ct Strathcona branch and will
inspire other community members to use the ncamat ct Strathcona
digital creation space to create their own art.

Link to Call: Vancouver Public Library call for a Community Digital Art
Project for the ncamat ct Strathcona
branch

For additional information or questions please email Liz Simon at
liz [point] simon [arobas] vpl [point] ca

•••••

Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa invite les artistes à se qualifier pour participer à un concours visant la conception, la fabrication et l’installation d’une œuvre d’art permanente destinée au projet de réfection des ponts Minto.

Date limite de soumission : Le vendredi 18 mars 2016 à 16 h
Budget : 52 000 $, plus TVH
Information : Hannah Kingscote, coordonnatrice de projet – Commandes hannah [point] kingscote [arobas] ottawa [point] ca 613-244-4429

Pour obtenir de plus amples renseignements, consultez la page http://ottawa.ca/fr/art-public-dans-le-cadre-de-la-refection-des-ponts-minto

•••••

Call to Artists – Alex Decoteau Park Public Art Project

The Alex Decoteau Park public art competition, open to professional
artists residing, in Canada is held in accordance with the City of
Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in
Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council Public Art Program, on behalf of the City of
Edmonton, seeks an artist or artist team to integrate a site-specific
three dimensional artwork in Alex Decoteau Park. The art location is a
paved triangular alcove, located centrally within the overall park site.
This location provides park users with the opportunity to discover a
significant sculptural work while enjoying the park’s pathways or
pausing at adjacent park furniture. The artist will be required to do
community consultation to develop the final work.

Budget:
$112,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, March 23 2016

Installation:
Spring 2017

For more information, email Andrea Bowes or call (780) 424-2787 ext
230

We thank all artist for their interest and submissions to this call.

http://calgaryartsdevelopment.com/content/call-artists-alex-decoteau-park-public-art-project

•••••

Mount Pleasant Fire Station 7 public art project

The City of Calgary Public Art Program and the Calgary Fire Department are seeking a professional artist or artist team with established public art and community cultural development experience for the development and execution of a permanent public art project at the Mount Pleasant Fire Station 7.

The Calgary Fire Department is rebuilding the Mount Pleasant Fire Station at 2708 4th St. N.W. Almost 50 years old the current station cannot accommodate many of the modern firefighting equipment used by the Calgary Fire Department to provide emergency services. A new fire station will allow the Calgary Fire Department to better provide emergency services to the community.

An opportunity exists to provide a permanent artwork within the facility’s glass interior stairwell adhered with minimal protrusion to the concrete wall. The resulting site–specific public artwork should provide a connection to the Calgary Fire Department and the citizen’s they serve, and consider the Calgary Fire Department’s values of pride, professionalism, teamwork and respect. The artist is also expected to ensure the project engages with the local community/residents, artists, user groups of the North Mount Pleasant Art Centre and fire fighting personnel.

Deadline for submissions is Friday, March 4, 2015 at 4 p.m. MST.

For more information and to view the Call to Artists, visit our Opportunities for Artists page.

Any questions regarding this call can be directed to publicart [arobas] calgary [point] ca.

•••••

RFP: Capilano Library

Edmonton Arts Council (EAC)
Deadline: March 10

Professional artists and artist teams residing in Canada are invited to submit proposals for a suspended work to be installed within the central bay of the library.

Read more

•••••

Call to Artists – Churchill Connector Public Art Project

The Churchill Connector public art competition is open to Canadian and International professional artists, and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$195,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, March 3, 2016

Installation:
August – November 2018

For more information, contact Robert Harpin: phone (780) 424–2787 ext 231 or email: rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca

http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

•••••

Call to Local, Canadian, and International Artists :: Valley Line Davies Ramp at 83 Street

The Davies Ramp public art competition is open to all professional Canadian and International Visual artists and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$195,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, March 3, 2016

Installation:
August – November 2018

For more information, please contact Andrea Bowes, Public Art Officer: 780.424.2787 ext 230 or email abowes [arobas] edmontonarts [point] ca

http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

6. pour commissaires

Concours Jeunes critiques 2016
La revue esse arts + opinions lance, pour une quatorzième édition, un concours de rédaction ouvert aux jeunes critiques inscrits dans un programme de premier ou de deuxième cycle universitaire.

Vous avez jusqu’au 10 mai 2016 pour envoyer vos textes !

Le concours

Votre texte, de 750 à 1250 mots, peut prendre la forme d’un essai ou d’un compte rendu critique (exposition, événement, performance, théâtre, danse, musique, art visuel ou intervention in situ) correspondant au mandat de la revue.

Le ou la gagnant(e) du concours verra son texte publié dans la revue esse no 88 (septembre 2016). L’auteur(e) recevra un soutien du comité éditorial pour la rédaction finale de son texte, ainsi qu’un abonnement de deux ans à la revue esse.

Mandat de esse

La revue esse arts + opinions s’intéresse aux diverses pratiques disciplinaires et interdisciplinaires et à toutes formes d’interventions à caractère social, in situ ou performatif. Elle privilégie les analyses qui abordent l’art en relation avec le contexte (géographique, social, politique ou économique) dans lequel il s’inscrit, les pratiques relationnelles, les œuvres engagées, les manifestations hors les murs.

Pour nous faire parvenir votre texte ou pour toutes questions, contactez-nous par courriel à l’adresse suivante : revue [arobas] esse [point] ca avec la mention « concours jeunes critiques ».

http://esse.ca/fr/jeunes-critiques

•••••

Invitation aux commissaires – Appel de dossiers // Invitation to Curators – Call for Submissions

Date limite : le vendredi 15 avril 2016
Deadline: Friday, 15 April 2016

Le Centre d’exposition L’Imagier s’est engagé dans un vaste projet architectural qui permettra d’offrir un lieu d’exposition de qualité aux artistes. Pour ce faire, L’Imagier sera fermé d’avril 2016 à février 2017. Mais l’équipe de L’Imagier ne s’arrête pas pour autant et vous convie à participer à une série d’évènements hors-murs.

Dans ce contexte, le Centre d’exposition L’Imagier invite les commissaires à investir le Parc de L’Imaginaire et à faire sortir l’art visuel des murs de la salle d’exposition. Adjacent au Centre d’exposition L’Imagier qui organise les programmations artistiques qui y sont présentées, le Parc de L’Imaginaire accueille chaque année des musiciens et des professionnels des arts de la scène. Durant la saison estivale, une série de concerts de musiques du monde, de jazz et de musique actuelle y sont offerts gratuitement.

Nous encourageons les propositions qui incluent des pratiques multidisciplinaires permettant une réflexion sur les dispositifs de présentation de l’art actuel et leurs influences sur la communauté.

Renseignements importants
Le Centre d’exposition L’Imagier met à la disposition des artistes une roulotte de chantier de 8’ x 20’ qui sera installée dans le Parc de L’Imaginaire;
Le budget du projet doit être d’un maximum de 8 000 $ (excluant la location de la roulotte);
L’exposition dans la roulotte doit être présentée du 17 juin au 11 septembre 2016;
La proposition doit inclure une installation dans la roulotte et un ou des évènements ponctuels dans le Parc de L’Imaginaire;
Une scène permanente est installée dans le Parc de L’Imaginaire;
Le Centre possède l’équipement nécessaire aux présentations sonores ou musicales à l’extérieur.
Date limite : le vendredi 15 avril 2016

Le dossier doit comprendre :
Description du projet, incluant un budget détaillé;
Curriculum vitae (maximum 3 pages par artiste et par commissaire);
Démarche artistique (maximum 1 page par artiste);
Documentation visuelle: 10 images JPEG sur CD (n’excédant pas 1,0 Mo);
Documentation vidéo: format Quicktime sur DVD ou un lien vers des extraits vidéo (Viméo, Youtube);
Liste descriptive des images identifiée au nom de l’artiste;
Dossier de presse, s’il y a lieu.
Les dossiers reçus seront soumis à un jury de sélection. Veuillez noter qu’il n’y aura aucun retour de dossier.

Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante :

Centre d’exposition L’Imagier
Appel de dossiers 2016
9, rue Front
Gatineau (Québec) J9H 4W8

Renseignement
Marianne Breton, directrice
info [arobas] limagier [point] qc [point] ca
819-684-1445

•••••

Award for Young Curators 2016
MARCO / 49 Nord 6 Est / SFKM

Deadline: March 31, 2016

www.marcovigo.com
www.fraclorraine.org
www.sfk.museum.no
What is the competition about?
MARCO, Museo de Arte Contemporánea de Vigo, 49 Nord 6 Est—FRAC Lorraine, Metz and SFKM, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde have organized the Award for Young Curators. This award gives participants the opportunity to submit a topic of research and reflection which is of personal interest, and the possibility to bring it to fruition in the project venues at MARCO, at 49 Nord 6 Est-FRAC Lorraine, and at SFKM.

How does it work?
–The proposal must be within the field of contemporary artistic creation and is open to any creative forms.
–Experimental proposals including a collaborative dimension or a collective practice (with communities, social groups, multidisciplinary participants, etc.) are welcomed.
–The project may be accompanied or constituted by a program of activities in order to open a new space of reflection regarding the treated topic. The project may include works already in the Collection of FRAC Lorraine and the Collections of SFKM (to be discovered during the residency in Førde).
–The winning project will have a maximum budget of 20,000 EUR for each venue.
–The project will open at the first venue early in 2017.

Who can apply?
All curators born in 1975 and later are eligible to enter the competition. If the entry is a group project, one person will be chosen from that group to represent it and act as a mediator. Curators will not be allowed to participate as artists in the projects. No more than one project per entrant will be accepted. Entries must be previously unpublished and must provide for the participation of two or more artists or contributors.

The curator of the winning project will receive the sum of 6,500 EUR, tax included, as an honorarium. His/her travel expenses (for the residencies and installation periods in the three institutions) will be reimbursed, upon presentation of appropriate supporting documents, for up to 5,000 EUR, including taxes.

Where can I find the application guidelines?

Download the submission guidelines:
www.fraclorraine.org (Section: Travel / Somewhere Else)
www.marcovigo.com
www.sfk.museum.no

Submission / deadline
Entries must be exclusively and simultaneously submitted (PDF format) to the following email addresses—info [arobas] marcovigo [point] com, coordination [arobas] fraclorraine [point] org, and curator [arobas] misf [point] no—with the subject: “Award for Young Curators.” Applications received in only one venue will not be accepted. Projects must be written in English.

Deadline for the delivery of the projects: Midnight, Thursday, March 31, 2016
Applications received after this time will not be accepted.

Winner prize announcement
The jury will select the winning project in May 2016. The jury’s decision is final. The jury may declare the award void should they consider this necessary. The criteria for evaluating the entries will be based on the quality and the originality of the research project.

The jury’s decision will be announced before May 31, 2016 and all participants will be notified by email.

•••••

date limite: 15 mars 2016
rémunéré

La galerie La Box est l’un principaux outils pédagogiques de l’École nationale supérieure d’art de Bourges. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de 10 ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités. Choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école, les curateurs développent un programme expérimental, intégrant la présence et la participation des étudiants, permettant à ces derniers d’être au plus près des acteurs de la scène contemporaine et de se confronter à la réalité de l’élaboration d’un projet d’exposition.

Une partie du programme d’expositions de la galerie La Box – janvier – mars – 2017 est confiée à un(e) curateur(trice), un(e) critique ou un collectif. Le projet doit répondre aux préoccupations de l’Ensa. Il n’y a pas de projet d’exposition prédéfini. Le rythme reste à l’initiative du (de la) curateur(trice) invité(e). Il est possible d’imaginer plusieurs expositions, ou une seule évolutive. Le commissariat est encouragé à proposer des échanges constructifs avec les partenaires locaux de l’Ensa (Emmetrop, Bandits-Mages, Ville de Bourges, collèges, lycées, etc.).

ICI appel_projet_curatorial (1)

•••••

Open call for Re-Directing: East Curatorial Residency
“The Making of Collective Agencies”

Application deadline: February 28, 2016

Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle
2 Jazdów Street
00-467 Warsaw
Poland
Hours: Tuesday–Sunday 12–7pm,
Friday 12–9pm

T +48 22 628 12 71
csw [arobas] csw [point] art [point] pl

csw.art.pl

The Artists-In-Residence Laboratory at the CCA Ujazdowski Castle in Warsaw invites art professionals such as curators, organisers, researchers and art managers to apply for a one-month long residency. The notion of “re-directing” refers here to a need to facilitate collaborations in-between art initiatives, which due to geopolitical conditions hasn’t had many opportunities to collaborate thus far. The Re-Directing: East Curatorial Residency is a peer-learning workshop, a curatorial seminar, extended site exploration and a research opportunity for a group of four to six individuals together with the CCA team and local participants. The participants are expected to share their experience and understanding of respective artistic and socio-political contexts, as well as to prepare themselves for participation in this year’s exploration of the topic “The Making of Collective Agencies.” This curatorial residency is a platform for developing a possible working collaboration with the CCA Ujazdowski Castle and other parties concerned in the years to come.

During the month long residency we want to (self) reflect on the curatorial practices that take place outside of formal institutions and which draw inspiration from critical, social, and collective modes of action for the commonwealth. The starting point will be to look at examples of social practices (e.g. cooperative work, like the Indonesian “gotong royong,” or the already non-existent Polish “communal work,” which has been replaced by modern forms of the “exchange platforms”), artistic (e.g. activities supporting the self-governance of artistic circles and also “alternative” institutions and forms of presentation and creation of art) and beyond, or post-artistic practices within politics, economics, and social life (protests, cultural resistance, informal education). We will utilize the presentations as well as the experiences of the participants to talk about the different strategies and consequences of entangling curatorial and artistic practices in collective actions and implementing within their frames political commentary regarding the position of specific collectives. The question of who and what collectives are, on behalf of those and within the frames of those which artistic statements are created will constitute another important issue.

The month long residencies: July 18–August 17, 2016
Submission deadline: February 28, 2016
The results will be announced by April 8, 2016

Selection will be based on the professional excellence of the applicant’s work and their plans for sharing the benefits of the exchange with artists and institutions in their home country / site of activities. Due to the programme agenda aiming at creating collaboration opportunities beyond the already existing cultural policies, we do not accept applications from individuals residing and working within the EU. Applicants must have sufficient knowledge of English to function independently and communicate with the A-I-R Laboratory staff and other residents.

We will be offering:
–Individual living space connected with the working space
–A grant of 3200 PLN / approx. 800 USD
–Reimbursement of travel costs
–Organizing a customised programme of lectures, presentations and study visits in Warsaw and beyond
–Organizing the final seminar including participants’ presentations created collaboratively during the residency
Please note that we do not cover visa fees or the insurance costs required for visa application.

How to apply
Please send an electronic version of your application in one document to the e-mail: air [point] opencall [arobas] gmail [point] com—preferred format: pdf (in English). The application document should include:
1. professional work experience in the form of a portfolio containing a description of maximum five projects
2. a cover letter
3. a paper proposal (max. 300 words). This should describe the presentation subject which you would like to develop in relation to this year’s topic “The Making of Collective Agencies.” The presentation will contribute to the seminar during the RDE residency.
4. your CV.
Please label the portfolio as follows: your surname_your name_application.pdf.

The project is implemented with financial support from the City of Warsaw.