La Liste: 27 mars 2015

Blake Morin chez Imago à Moncton

Blake Morin chez Imago à Moncton

Programmation des membres de l’AGAVF

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Blake Morin – exposition
en cours
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Danielle Gignac, Greta Grip, Mariana Lafrance, Judith Martin – P0P F0LK T3XT1L3S
commissaire invitée : Sophie Leblanc
commissaire mentor : Thom Sokoloski
en collaboration avec Le Labo
du 13 mars au 18 avril 2015
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Jacinthe LorangerÉveil sur des rives étrangères
du 5 mars au 11 avril 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie du Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Patrick Sternon – Oxymoron
du 12 mars au 15 mai 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Paul Édouard Bourque Les Mikeys de Paul Édouard Bourque
Commissaire: Rémi Belliveau
du 11 février au 4 avril 2015
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Sans Nom (Moncton)
Sam KinsleyDrawing on Ecomomy
Rachel ThorntonMagic Collections
Text(e) Image Beat
Commissaires: Daniel Dugas / Valerie LeBlanc
du 20 mars au 1er mai 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Monica Marquez
Du 14 mars au 14 avril 2015
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Panache art actuel – Sept-Îles – 15 mai
art[o] – Saint-Jean-sur-Richelieu – 1er juin
La crème de la relève des arts imprimés – plusieurs espaces région Montréal – 30 avril
CIRCA – Montréal – 15 mai
Concours de peintures canadiennes de RBC – 6 mai
Centre d’Artistes Voix Visuelle – Ottawa – 17 mai
Maison des artistes visuels (la boîte lumineuse) – Saint-Boniface – 3 avril
Galerie Colline – Edmundston – 30 avril
Galeries de l’École d’art d’Ottawa – 24 avril
Internationale d’Art Miniature – Lévis – 7 avril
Minute vidéo Folie/Culture 2015 – Québec – 31 mars

2. appels en anglais du Canada

Western Front – Vancouver – en tout temps
Artspace – Peterborough – 5 juin
AKA artist-run – Saskatoon – 31 mai
Nuit Rose (Play/Space) – Toronto – 31 mars
Sounds Like V Audio Art Festival – Saskatoon – 29 mars
Untitled Art Society  – Calgary – 31 mars
Asinabka Indigenous Film & Media Arts Festival – Ottawa – 15 mai

3. appels internationaux

Junk with art – recherche en cours
ART Habens – 23 mai
Artits’ Association MUU – video performances – 15 juin
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 31 mai
Préavis de désordre urbain – Marseille – 20 avril
Sound Development City – Belgrade + Athènes – 19 avril
womenartconnect – 15 mai
Black Box Seattle – 31 mars
Touch.my.prints – 6 avril
CONDUCTA: Global Art & Technology Challenge – Gijon, Asturias, Espagne –  17 avril
Six Inch Gallery – internet – 30 avril
:60 Leap second festival – internet – 25 juin
Ende Tymes V – outer NYC – 1er avril
Gif Awards – Clermont-Ferrand – plusieurs dates
maps-dna-and-spam – internet – sans date de tombée
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin

4. résidences

atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Contrat local d’éducation artistique – Boulonnais – 5 avril
Résidence de création photographique Nature Humaine – Le Blanc, France – 1er avril
Artists in Communities Program – Vancouver – 15 avril
Arts/Industry residency program – Wisconsin – 1er avril
Résidence BMW au musée Nicéphore Niépce – Chalon-sur-Saône – 15 avril
Eastside International – Los Angeles – plusieurs dates
Digital Fabrication Residency – États-Unis – 31 mars
KIAC Artist in residence – Dawson City – 1er avril
La Fragua Artist Residency – aucune date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

OC Transpo – Ottawa – 9 avril
Monogram Residential Trust and Urban Preservation Foundation – San Francisco – 6 avril
Permanent Public Art Project at Trans Canada Highway/Bowfort Road Interchange – Calgary – 10 avril
Lansdowne Road Public Art Artist Call – Richmond – 17 avril
Pilot Sound Fire Station Public Art Project – Edmonton – 16 avril
Iowa Art in State Buildings Program – 2 avril

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

link twitter facebook

 

1. appels en français du Canada

 

Programmation 2015-2016 / Panache art actuel15 mai 2015Sept-Îles (Québec)

Appel de dossiers
Panache art actuel invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet pour la programmation 2015-2016 de la Virée de la culture.

PANACHE art actuel s’intéresse à la mise en valeur des singularités nord-côtières telles que les notions de rapprochement/éloignement et d’espace/temps. Il soutient la recherche reliée à des thématiques qui découlent directement des caractéristiques particulières de la région (distance, éloignement, environnement, espace, territoire, ressources, isolement etc.) à travers des projets de résidences et des projets impliquant des commissaires et des critiques d’art invités. PANACHE art actuel se définit également, dans son action culturelle, comme une plate-forme de dialogue entre l’artiste et la population, invitant à une réflexion sur l’humain, le territoire et ses paradoxes.

Le mandat de PANACHE art actuel est de dynamiser le milieu de l’art actuel nord côtier en rassemblant les artistes professionnels en arts visuels de toute la région et en échangeant avec des artistes de l’extérieur. Son premier mandat est de promouvoir la diffusion d’expositions itinérantes sur l’ensemble de son territoire, via la Virée de la culture. La Virée de la culture est un réseau de sept diffuseurs, dans six villes et quatre MRC de la grande région de la Côte-Nord.

La Virée de la culture est une structure de diffusion novatrice et souple pour les artistes professionnels en arts visuels à travers un réseau alternatif de salles d’exposition dans huit lieux sur la Côte-Nord.

Note importante : Comme les expositions doivent circuler à travers les salles du réseau de la Virée de la culture, et qu’il s’agit d’expositions itinérantes, les oeuvres photographiques ou sur papier doivent être encadrées. La Virée de la culture offre un service d’encadrement gratuit, cependant les oeuvres doivent être conformes à nos formats d’encadrement (voir formulaire d’inscription obligatoire). Les expositions doivent s’insérer dans un espace moyen de 50 pieds linéaires (16 mètres) et 400 pi2 (37 M2). Les lieux de diffusion seront attribués aux exposants après la sélection des dossiers. Voir dossier PDF des salles.

Volets : Projet d’exposition – Projet de résidence – Projet de commissariat
Contenu du dossier
Un curriculum vitae
Un texte résumant la démarche artistique (250 mots)
Une description du projet (maximum 500 mots)
Documentation visuelle (10 images maximum)
Formulaire d’inscription obligatoire
Facultatif : Publications et dossier de presse (sélection)

Soumission du dossier
Envoyer votre dossier sur CD ou DVD à :
PANACHE art actuel, 500, boul. Laure, Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Ou par courriel : panache [arobas] emdx [point] org
Date limite : 15 mai 2015, le sceau de la poste en faisant foi.
Panache art actuel respecte la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais de transport, ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.

•••••

Programmation 2016 de la Salle d’exposition art[o]

37, rue Saint-Jacques
Saint-Jean-sur-Richelieu
(Québec) J3B 2J6

Dans le cadre des expositions et événements qu’art[o] organise, la coopérative lance chaque année plusieurs appels aux artistes qui souhaitent faire découvrir leurs talents au grand public. C’est parce que l’art n’a aucune frontière qu’art[o]o propose aux artistes de présenter leurs œuvres dans des lieux et pour des événements différents les uns des autres.

 

Salle d’exposition art[o]

C’est une galerie entièrement rénovée, située en plein centre-ville de Saint-Jean-sur-Richelieu.

 

Salon Rouge, espace d’exposition de la bibliothèque Saint-Luc

En collaboration avec la Ville de Saint-Jean-sur-Richelieu, Le Salon Rouge de la bibliothèque Saint-Luc est un espace qui offre un mur d’exposition pour les artistes de la région. Le Salon Rouge est dédié à l’actualité avec téléviseur, revues et journaux. Des fauteuils confortables et des tabourets y sont disposés pour s’informer tout en relaxant.

 

Le Rendez-vous des arts

D’une durée de 3 jours au mois de juillet, le Rendez-vous des arts est un événement de performance en peinture et en sculpture. Dans le parc de la Promenade du quai, la vingtaine d’artistes invités à cet événement créent des œuvres de très grands formats en direct, sous chapiteaux. Le public est convié à s’attarder pour observer et échanger sur le cheminement des artistes.

 

VOLET ARTS VISUELS

Dans le cadre de sa programmation 2016, art[o] invite les artistes en arts visuels à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition ou tout autre projet spécifique pouvant s’inscrire dans nos activités.

 

COMPOSITION DES DOSSIERS VISUELS

 

  • Description du projet
  • Démarche artistique
  • Curriculum vitae
  • Dix photographies numériques d’œuvres (format JPEG).
  • Liste descriptive (titre, dimensions, techniques et matériaux utilisés, année de réalisation)
  • Dossier de presse
  • Enveloppe de retour pré affranchie, si vous faites parvenir votre dossier par la poste

 

Date limite de la réception de dossiers le 1er juin 2015.

Accueil

•••••

Appel de dossiers : La crème de la relève des arts imprimés
Date limite : 30 avril 2015

La relève des arts imprimés ne représente pas seulement l’avenir, mais aussi un présent dynamique et créatif qui mérite d’être souligné. Ainsi, les centres d’artistes l’Atelier Circulaire, Zocalo, et Arprim se sont réunis pour organiser une exposition collective qui soulignera la contribution importante des artistes de la relève au développement des pratiques actuelles en art imprimé. La Bibliothèque et Archives nationales du Québec et la Maison de la culture de Villeray-St-Michel-Parc Extension participeront également à cette initiative.

L’exposition La crème de la relève des arts imprimés, qui aura lieu en avril 2016, diffusera le travail d’artistes nationaux et internationaux dont la pratique artistique démontre une qualité remarquable et une approche innovatrice des arts imprimés. Les œuvres seront présentées simultanément dans plusieurs espaces de diffusion de la région de Montréal, et les artistes seront sélectionnés par un jury composé d’un représentant de chaque centre et de professionnels du milieu des arts visuels.

Appel de dossiers :
Cet appel est ouvert à tous les artistes de la relève (35 ans et moins) dont la pratique est liée aux arts imprimés. Les candidats intéressés peuvent soumettre jusqu’à 5 œuvres à être incluses dans une exposition de groupe.

Votre dossier doit inclure :

  • 5 à 10 images (fichiers compatibles MAC, format JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768px max)
  • une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
  • un curriculum vitae
  • un court texte de démarche artistique

* Si votre dossier est plus de 10 Mb, veuillez l’envoyer par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, We Transfer ou Hightail.

LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL à :
communications [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca
Objet : La crème de la relève

•••••

APPEL DE DOSSIER AUX ARTISTES ET AUX COMMISSAIRES

Date de tombée du présent appel : 15 mai 2015

Depuis sa création, CIRCA s’est démarqué en présentant la sculpture contemporaine. Aujourd’hui, ce sont les œuvres qui intègrent plus largement les préoccupations de l’espace qui constituent le cœur de la programmation.

Les problématiques de l’espace (espace social, personnel, géographique, culturel, politique ou environnemental) peuvent prendre ancrage dans le réel, le fictif ou le virtuel. Elles peuvent s’exprimer dans les œuvres à travers divers médiums tel que la sculpture, l’installation ou la performance. La notion d’espace peut également faire partie intégrante de démarches d’autres médiums qui enrichissent la problématique tels que le dessin, la photographie, la peinture, l’art sonore, le multimédia, etc.

Les expositions du CIRCA sont sélectionnées par le comité Programmation formé de membres actifs, de membres du conseil d’administration et de la directrice. CIRCA se fait un devoir d’avoir une équité dans sa programmation : homme/femme, générations et minorités.

Les critères de sélection des dossiers sont les suivants :

– la pertinence du projet en regard de la problématique de l’espace

– la singularité de la proposition artistique par rapport aux autres pratiques en art actuel

– la variété des projets sélectionnés en fonction du type de pratiques

Chaque artiste reçoit le cachet CARFAC, soit 1845 $ pour une exposition solo.

Les commissaires reçoivent 1000 $ pour leur projet, qui doit investir les 2 galeries du CIRCA, et les artistes du projet reçoivent le cachet CARFAC selon le nombre d’artistes de l’exposition.

Le dossier de soumission doit inclure

ARTISTES 

En format PDF en envoi courriel ou utilisant Dropbox ou WeTransfer

Merci d’inclure ces documents en un seul PDF

  • CV à jour

  • Texte de démarche (300 mots maximum)

  • 15 images de travaux récents à 1024 x 768 ppp en résolution de 72 dpi

  • Lien viméo pour les vidéos

  • Texte de proposition de projet artistique (400 mots maximum)

  • Liste descriptive des images

COMMISSAIRES 

En format PDF en envoi courriel ou utilisant Dropbox ou WeTransfer

Merci d’inclure ces documents en un seul PDF

  • CV à jour du commissaire

  • CV des artistes

  • Texte de proposition de projet de commissariat

  • Textes de démarche des artistes (300 mots chaque maximum)

  • 3 ou 4 images de travaux récents des artistes participants

Le comité se réserve le droit d’assigner chaque artiste à la Galerie I ou à la Galerie II. Cependant, n’hésitez pas à spécifier quelle galerie vous aimeriez investir ou si vous aimeriez investir les deux galeries.

Rappel : chaque projet de commissariat devra investir les 2 salles.

La date de tombée est le 15 mai 2015 à 23 : 59

* Veuillez noter que la Galerie POPOP est exclue de cet appel.

TÉLÉCHARGEZ

Visualisateur 3d Google Sketchup

•••••

 

RBC et la Canadian Art Foundation ont annoncé le début de la période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes de RBC 2015.

Ce concours, qui s’inscrit dans le cadre du projet Artistes émergents RBC, vise à promouvoir la carrière des artistes en arts visuels canadiens de la prochaine génération. De plus, des bourses totalisant 85 000 $ seront versées aux finalistes. Réputé dans le monde canadien des arts, le Concours de peintures canadiennes de RBC a contribué à accroître la notoriété de nombreux artistes émergents et leur a procuré d’intéressantes occasions de mentorat. Parmi les anciens finalistes du concours figurent Dil Hildebrand, Sasha Pierce, Kristine Moran et Rebecca Brewer.

« Le concours procure aux 15 finalistes, qui commencent à se faire connaître sur la scène nationale, une aide des plus précieuses par les possibilités de soutien, de couverture médiatique et de mentorat qui en découlent,» a déclaré Robin Anthony, Art Conservatrice à RBC. « Le concours donne aux participants l’occasion unique de faire partie d’un distingué groupe de lauréats. De plus, il a été pour la plupart des finalistes un tremplin vers une fructueuse carrière dans le monde des arts visuels. »

Les dossiers de candidature, qui sont maintenant acceptés en ligne à www.rbc.com/concoursdepeintures, doivent être déposés au plus tard à 16 h (HE) le 6 mai 2015. Un jury indépendant composé de spécialistes du monde artistique canadien sélectionnera 15 finalistes. Ces 15 finalistes seront annoncés le 24 juin 2015 et leurs œuvres seront exposées à la Contemporary Art Gallery de Vancouver en novembre 2015.

Le jury de neuf spécialistes se réunira en novembre pour la sélection du lauréat national et de deux gagnants d’une mention honorable, décisions qui seront annoncées le 18 novembre 2015 à Vancouver. Le Concours de peintures canadiennes de RBC verse aux finalistes des bourses totalisant 85 000 $. Le lauréat national recevra 25 000 $, les deux gagnants d’une mention honorable recevront 15 000 $ chacun et les 12 autres finalistes toucheront 2 500 $ chacun.

Les tableaux du lauréat national et des deux gagnants d’une mention honorable seront ajoutés à la collection d’art de RBC, qui comprend déjà les œuvres primées des seize concours précédents. La collection RBC est composée de plus de 4 000 œuvres réunies depuis 1929, notamment des œuvres d’artistes canadiens émergents et renommés.

Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC fait connaître et appuie des artistes visuels canadiens en début de carrière en leur offrant l’occasion de démontrer leur talent au pays et, si possible, en ouvrant la porte à de nouvelles perspectives. Les détails et le règlement du concours se trouvent à rbc.com/concoursdepeintures.

 

•••••

Le Centre d’artistes Voix Visuelle situé depuis 2007 dans le secteur Vanier à Ottawa, souhaite mettre en lumière les talents de jeunes créateurs contemporains d’Ottawa. Le projet Voix Jeunes Talents invite les jeunes artistes de 15 -35 ans à créer une œuvre selon le thème Génération Numérique. Les artistes choisis exposeront leurs travaux au sein de la galerie le temps d’une soirée festive le 18 juin. Trois œuvres seront sélectionnées par un jury et leurs créateurs se verront remettre un prix. Alors que vous soyez peintre, photographe, graphiste, vidéaste ou encore artistes en art médiatique, Voix Visuelle vous ouvre ses portes pour exposer votre créativité et mettre en exergue le dynamisme et l’existence d’une force jeune créative au sein de notre région.

Date butoir pour les soumissions : 17 mai 2015

Virginie Iacklé
Commissaire
Le Centre d’artistes Voix Visuelle
67 avenue Beechwood
2ème étage
Ottawa (Ontario) K1M 1L8
voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
613-748-6954
www.voixvisuelle.ca

THEME : Génération numérique

On n’a plus à présenter le numérique aujourd’hui. Il a envahi notre quotidien dans tous ses aspects, qu’ils soient culturel, social, politique ou économique. Et pourtant, comme le rappelle Milad Doueihi, le numérique a entrainé de profonds bouleversements, remettant en cause les conventions établies, notamment dans le domaine de la création. Tour à tour, chacun a pu assister à ces transformations et au retournement de notre société et observer les évolutions de nos pratiques culturelles et de nos manières de les aborder. C’est pourtant un nouveau défi qui se présente aux artistes d’aujourd’hui, à savoir comment recomposer avec l’influence de technologies dans notre quotidien et légitimer ces nouvelles pratiques.
Dans ce foisonnement de créativité, un groupe parmi tant d’autres y trouve son compte. La jeunesse se réapproprie le terrain dont elle était chassée. La transmission du savoir par les plus expérimentés n’est plus la norme, ce sont maintenant aux jeunes de montrer la voie. Smartphones, web, blog, appareils photo numériques, vidéo, réseaux sociaux, il n’est rien qui ne soit exploré et maitrisé par la nouvelle génération. L’ouverture des jeunes à ces nouvelles formes de créativité entraîne de ce fait l’émergence d’une nouvelle culture, celle de la génération numérique, un groupe qui tend à s’imposer dans un univers créatif qui leur était encore étranger il y a quelques années.
Cette première édition de Voix Jeunes Talents nous invite à découvrir cette nouvelle génération numérique et l’influence que le numérique a entrainé sur leur pratique artistique. Des questions restées jusqu’ici en suspens trouveront leur réponse au cours de cette soirée qui leur est spécialement dédiée. Quelle est la place du numérique dans leur quotidien ? Avec quelle aisance ils s’en accaparent, quelles sont les possibilités engendrées par leur production artistique ? Cette génération numérique parviendra-t-elle à dépasser la dualité art traditionnel / numérique pour unir ces deux mouvements et les réconcilier ?
•••••
LA BOÎTE LUMINEUSE

 

Nous sommes présentement à la recherche d’une image ou œuvre 2-dimensionnel pour remplacer celle qui figure dans la boîte lumineuse près du stationnement, côté Ouest du jardin, en ligne avec la rue Aulneau.L’image soumise doit respecter les dimensions (6x4pieds)L’image choisie sera posée dans la boîte lumineuse à la mi-mai 2015 et demeurera pendant six mois.

Un comité de sélection prendra la décision finale. Un cachet de 300 $ sera payé à l’artiste choisi.

La MDA s’occupera des coûts d’impression et d’installation de l’image.Pour faire demande, S.V.P. envoyer jusqu’à trois photos numériques d’images que vous proposez pour la boîte lumineuse, ainsi qu’un paragraphe explicatif à maison [arobas] mts [point] net avant le vendredi 3 avril 2015.

*À noter que les images soumises peuvent être à basse résolution, mais pour assurer une qualité d’impression suffisante la taille d’image originale ne devrait pas être plus petite que 200ppi à 4×6 pieds ou 300ppi à 2×3 pieds.

 

La Maison des artistes

219 Provencher Boulevard, Winnipeg, MB, Canada

WinnipegMB  R2H 0G4

Canada

204.237.5964 
http://www.maisondesartistes.mb.ca 
Facebook

•••••

 

APPEL: Galerie Colline

La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain. Son conseil d’administration sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2015-2016.
Les dossiers doivent comprendre :
une lettre d’intention (indiquer clairement le titre du projet proposé et son contexte de présentation en galerie)
une description détaillée du projet
les besoins techniques en salle d’exposition
un curriculum vitæ (une biographie de l’artiste est également acceptée)
de dix à quinze exemples d’œuvres récentes (en format numérique seulement)
une liste détaillée du matériel d’appui
une enveloppe de retour affranchie
les dossiers de presses sont facultatifs (cinq pages maximum)
La Galerie Colline :

La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Notre centre de diffusion préconise les pratiques artistiques dont l’accent est porté sur l’expérimentation et l’innovation. Notre programmation tient compte des différentes tendances de l’art actuel, considérant la pertinence de celles-ci comme sources d’inspiration et de développement pour le milieu des arts et sa propre communauté artistique.

 

Adresse pour le dépôt des dossiers :

Galerie Colline
165, boulevard Hébert
Edmundston, NB
E3V 2S8

Pour toutes autres informations, vous pouvez communiquer avec M. Christian Michaud au numéro de téléphone suivant : 506 737-5282.
Courriel : cmichaud [arobas] umoncton [point] ca

date limite: 30 avril

•••••

Galeries de l’École d’art d’Ottawa
APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION pour la saison d’exposition 2016
L’École d’art d’Ottawa (EAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2016. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.
Les artistes doivent soumettre un seul projet et indiquer dans laquelle des galeries ils désirent présenter leur exposition (marché By ou Orléans). Une seule proposition d’exposition peut être déposée pour une soumission aux deux campus. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.

Date limite de soumission :
16 h 30, le vendredi 24 avril 2015
Faites parvenir votre soumission par la poste, par messager ou en personne (les soumissions par courriel ne seront pas acceptées) à:
Comité des galeries
École d’art d’Ottawa
35, rue George, Ottawa, ON
K1N 8W5
Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumissions de projets d’exposition, veuillez contacter:
Cathy Brake pour le campus du marché By au 613-241-7471 poste 27;
Nadine Argo pour le campus d’Orléans au 613-580-2765.

artottawa.ca/wp-content/uploads/2015/02/2016-Call-For-Exhibition-Proposals-Bilingual.pdf

•••••

APPEL de DOSSIERS
8e édition de l’Internationale d’Art Miniature Présentée à Lévis du 14 juin au 6 septembre 2015
Inscriptions et Informations
www.artmini.com

Date limite 7 avril 2015

•••••

Appel à participer à la
Minute vidéo Folie/Culture 2015
Folie/Culture propose à tous — artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social — de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute sur le thème de La normalité ostentatoire.

La Minute vidéo Folie/Culture entame cette année une réflexion sur la thématique La normalité ostentatoire. Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? La normalité ostentatoire se présente comme une ouverture sur les espaces limites : sexualité, comportements hideux, fusion culturelle, ruptures de toutes sortes. Il s’agit de proposer des formes inouïes comme des choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui est par ailleurs reclus et sans éclat. À la modestie craintive des gênés, nous opposons la jubilation ostentatoire de nos écarts de conduite. Il n’y a plus rien dans le placard.

Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2015-2016.

Pour participer, vous pouvez :

OPTION A : Produire une vidéo — fiction, documentaire, vidéo d’art — en un plan-séquence d’une minute en continu sur le thème de La normalité ostentatoire.

Attention :
Aucun montage d’image, de son ou de générique n’est permis
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé

OPTION B : Produire une vidéo d’animation d’une durée d’une minute
sur le thème de La normalité ostentatoire

Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé

Date limite de dépôt : 31 mars 2015

Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées
(prénom, nom, adresse complète, numéro de téléphone et adresse électronique)

par Internet via un lien Drop Box ou WeTransfer
ou
par la poste à l’adresse suivante :
La Minute vidéo Folie/Culture
335, rue Saint-Joseph Est — Bureau 520
Québec (Québec) G1K 3B4

Pour information :
Marie-Pier April, 418 649-0999 ou programmation [arobas] folieculture [point] org

2. appels en anglais du Canada

 

Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

•••••

Artspace’s Annual Call for Submissions

Artspace is seeking proposals from artists working in all media for the centre’s 2016/17 programming season.

Deadline: June 5, 2015, 5pm

Submit Online: https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works are alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals.

With two gallery spaces available, we invite artists to apply to the following:

GALLERY 1: Gallery 1 (1500 sq. ft.) is Artspace’s fully accessible main gallery and features 12-foot ceilings, hardwood floors, and a 40’ wall of street facing windows. The space is designated for the presentation of solo and group exhibitions, as well as performances. We invite artists, collectives and curators to apply with new or existing exhibition proposals.

GALLERY 2: Gallery 2 (500 sq. ft.) is a black box style gallery suitable for smaller installations, experimental work from regional artists, workshops, and and a variety of media installations. Gallery 2 is equipped with an A/V projection system. Unfortunately, Gallery 2 is not an accessible space.

SUBMISSION GUIDELINES

All submissions should be made online through:
https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.

You will be asked to include the following:

  1. Proposal/Project Description (1 page max)
  2. Technical Requirements
  3. Artist Statement (250 words max)
  4. Artist Bio (250 words max)
  5. Current CV (3 pages max)
  6. Visual Support Material with Support Material List (15 images max)

Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

Programming Policy

Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus.

All submissions to the Annual Call are vetted by a Programming Committee composed of the Director, the Media Arts Coordinator, 2 working artists or curators from the region, and 1 invited artist or curator from outside of Peterborough. The Director makes final decisions and considers budgetary and scheduling constraints in selecting each exhibition.

An extensive archive of past exhibitions can be found at www.artspace-arc.org.

Please allow 3-4 months for Artspace’s jury to consider submissions.

Mandate

Artspace is Peterborough’s artist-run centre. We are a non-profit organization that assists artists with the presentation of new work by practicing artists. We change in response to the needs of artists and work to engage and inform the public about their work. Formally, our mandate aims to foster a stronger appreciation for Canadian contemporary art. In our ongoing efforts to increase public awareness, we also aim to build on our reputation as one of our region’s most vital arts organizations.

We advocate for artists. We nurture dialogue across disciplines, cultures and perspectives. We are also representatives, responsible for building ties within the community. Ours is a necessary voice in the cultural landscape, and has been since 1974.

Our programming, though national in scope, is regional in spirit. In connecting artists to the community and welcoming community involvement, we continue to attract respected talent from across the country.

If you have any questions regarding submissions, please contact:

Jon Lockyer
Director
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

•••••

AKA artist-run is currently seeking submissions for exhibitions/proposals of innovative, experimental contemporary artwork in any visual media for the upcoming programming season. Deadline: May 31 2015. Submissions are reviewed annually by a rotating programming committee. We encourage all applicants to read AKA’s Mandate and Vision Statement before applying.

AKA is committed to exploring emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse community, including work in all media by local, national and international artists. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average and is an active member of the Plains Association of Artist-Run Centres.

Submissions Guide
Submissions as a single PDF document are encouraged. AKA artist-run only accepts digital submissions via email: gallerycoordinator [arobas] akaartistrun [point] com with subject heading: AKA Submission 2015.

Please ensure ALL FILES contain your NAME.

Submission packages should include:
1. Exhibition or project DESCRIPTION (max one-page)

2. CV with contact information

3. IMAGE LIST (titles, dimensions, dates, media)

4. Support Material

  • a of maximum of 15 JPEGs at no larger than 1024 x 768, 1 MB
  • images must be numbered, titled and include your last name, and correspond to the image list, example: 01LastNameRedPainting.jpg
  • RGB, or grayscale colour mode files only (no CMYK)
  • Do not submit images embedded in programs such as: iphoto, Powerpoint, and formats other than JPEG of PDF.

IF you are submitting time-based work:

  • a maximum of 15 minutes* of time-based work (.mov, .mp4, .avi or link to Youtube, Vimeo or Flickr)

*If you are submitting a combination of images and time-based work, subtract one digital still for every 2 minutes of time-based work submitted.
AKA artist-run
424 20th St. W
Saskatoon, SK
S7M 0X4
akaartistrun.com
info [arobas] akaartistrun [point] com
Twitter | Facebook

•••••

NUIT ROSE (Play/Space)

– Call For Expressions of Interest –

Artists, Performers, Curators, Cultural Organizations and Community Businesses
The Throbbing Rose Collective is holding an open call for proposals from artists, art collectives, curators and cultural organizations to participate in NUIT ROSE 2015, a queer-focused contemporary art and performance festival. After a great debut at last year’s WorldPride celebrations, Nuit Rose returns for a second year on Saturday, June 20, 2015, with the theme Play/Space, as an official event of Toronto’s Pride Festival.

NUIT ROSE offers a space for Canadian queer artists and international artists to showcase their work. This celebration of LGBTQ culture will engage local audiences and visitors from around the world with site-specific exhibitions, installations and performances. Toronto is home to vast and diverse LGBTQ communities. We strongly encourage artists and organizations that reflect this diversity to apply.

Deadline Tuesday March 31, 2015
We encourage submissions from artists, performers, curators, cultural organizations and community businesses interested in presenting indoor and outdoor projects for NUIT ROSE (Play/Space). Artists may submit work in various media, including but not limited to: two dimensional work, sculpture, installation, screen based & new media, performance based works and multi-media.

The Throbbing Rose Collective will do its utmost to accommodate as many proposals as possible, given the resources of the festival. A jury of local art specialists will evaluate the proposals and make recommendations for the final selection of works to be included in the festival. The selected Feature Artists will receive fees based upon current CARFAC rates, in addition to exhibition and/or performance space in key venues. Those selected to present as Independent Artists are eligible for exhibition assistance and promotional support. The jury may also use its discretion to award commissions to specific projects. Organizations are welcome to apply for inclusion with their own projects.

We invite local, national and international artists, artist teams, businesses and cultural organizations to respond to this Call for Expression of Interest by submitting the following:

One Page Proposal. Please describe your project and include your zone preference, if you have a venue or location available, or three suggested locations where your project could be realized.
Artist Statement outlining interest in project, relevant experience and general artistic approach (in text formats .doc or .pdf)
CV for artists, teams and curators. (in text formats .doc or .pdf)
Images of work: a maximum of five (5) images should clearly indicate the title of the work, proposed location and dimensions. (format .jpg or .pdf) For video submissions, please provide a link where your video can be viewed online. (format .mov or .avi)
Please provide all components electronically. (Combined file size not exceeding 10MB)

Submissions must be received by midnight on Tuesday March 31, 2015. via email, with “NUIT ROSE Expression of Interest” in the Subject line, to: nuitrosetoronto [arobas] gmail [point] com
Background

Nuit Rose is a community-based, cultural festival first conceived as part of WorldPride 2014. The multi-venue event fosters the work of Canadian and international visual and performance artists. The aim of NUIT ROSE is to enhance the scope of cultural programming of Pride Toronto by promoting collaborative relationships between community partners, artists and the public. Like the highly successful inaugural edition, NUIT ROSE (Play/Space) will be a visually stunning multi-venue event designed to commemorate LGBTQ histories, spaces and places. This year, NUIT ROSE has joined forces with Pride Toronto to present additional projects in new venues with added dates during Pride Week 2015.
Event Locations: Two Zones

The festival will take place in two Toronto neighbourhoods: West Queen West and the Church-Wellesley Village, which collectively have a rich queer-activist, visual art and cultural history. NUIT ROSE (Play/Space) is yet another opportunity for the two communities to come together to showcase the work of artists of diverse backgrounds, orientations and identifications.

EAST ZONE: CHURCH-WELLESLEY VILLAGE
The Church-Wellesley Village is one of the most vibrant, colourful and unique neighbourhoods in Canada. It is the traditional site of Toronto’s Pride Week, the city’s largest festival and Canada’s largest LGBTTIQQ2SA event. The neighbourhood is the traditional home of Canada’s LGBTQ community, with such notable organizations as The 519 Church Street Community Centre, the Canadian Lesbian & Gay Archives and the Buddies in Bad Times Theatre.

WEST ZONE: QUEEN STREET WEST
West Queen West is the largest hub for visual art in Canada, and is known to foster new and emerging talent and ideas. It is the home of the historic Gladstone Hotel, the Museum of Contemporary Canadian Art, Artscape Youngplace, the Theatre Centre and many important nationally and internationally recognized art galleries. It is also a gathering point for some of Toronto’s most innovative thinkers and creative art makers.

Confirmed community partners for NUIT ROSE (Play/Space) include: Artscape Youngplace, The Theatre Centre, The 519 Church Street Community Centre, The Gladstone Hotel, the City of Toronto, and the Ontario Arts Council.
More Information:
Web: www.nuitrose.ca
Twitter: @nuitroseto
Facebook: nuitrosetoronto

•••••

Sounds Like V Audio Art Festival
Call for Local, National, International Experimental Audio Artists

Deadline for submissions: Sunday, March 29, 2015, 11:59 CST
Sounds Like Festival Dates: July 23 to 25, 2015.

Sounds Like invites local, national and international audio artists to submit proposals for the latest iteration of Saskatchewan’s only audio art festival. We are seeking submissions for audio works that explore ideas around LOCATIONS AND BORDERS. We are looking for innovative approaches to this theme with possible inclusions of site-specific installations, live performances, video projection and/or sculptural components. Venues include the AKA/Paved multipurpose Event Space, gallery spaces and/or the second story outdoor catwalk, as well as ad hoc off-site spaces at the discretion of the programming committee.

Selections for the festival are juried by a selection of contemporary audio artists and curators, rotating annually.

Please send an electronic submission with the subject line SOUNDS LIKE 2015 PROPOSAL to director [arobas] akaartistrun [point] com by March 29, 11:59 pm CST.

Submission guidelines:

  • CV (max 3 pages)
  • 1 page project description
  • technical outline/ staging description
  • related work samples via online links or if necessary by dropbox

About
Sounds Like is an annual audio art festival based in Saskatoon, Saskatchewan. Started in 2011 by AKA artist-run, it quickly expanded to a three-fold partnership between PAVED Arts, a Saskatoon media based artist-run gallery and production centre and Holophon, a non-profit organization that seeks to unite communities using sound as an artistic medium. Past iterations have also included a partnership with Soundasaurus (Calgary, AB). SL V is a partnership between AKA artist-run, PAVED arts and Ed Video Media Artist-Run with Holophon as a programming collaborator.

•••••

OPEN CALL FOR EXPRESSIONS OF INTEREST
UNTITLED ART SOCIETY MAIN SPACE

SUBMISSION DEADLINE: MARCH 31st, 2015

This is a special call geared towards artists, curators, researchers, and
writers for expressions of interest for the Untitled Contemporary Art Main
Space September 2015 program opening.
Untitled Art Society (UAS) is a not-for profit artist-run centre with the
purpose of supporting emerging art and ideas, and encouraging artistic
endeavors that foster and engage in experimentation, innovation, and
critical discourse.

With the intention of stimulating new and emerging contemporary art
practices, this call for expressions of interest will be left largely open
to the interpretation of applicants.
Applicants are encouraged to consider interdisciplinary and experimental
methods as well as how their ideas might stimulate dialogue and contribute
to contemporary debate and current events. Applicants are welcome to
include projects that are ongoing or that include multiple elements, such
as lectures, workshops, performances, etc.

UAS is pleased to announce that as of 2015, we will be offering
professional fees commensurate with CARFAC stipulated fee guidelines for
all UAS exhibition programming.

The selected project will be presented in the UAS Main Space from September
2015 to late November 2015.

Please include the following materials in your expression for interest:

1. PROJECT DESCRIPTION
2. ARTIST/ CURATORIAL/ RESEARCH STATEMENT
3. C.V. INCLUDING CONTACT DETAILS
3. SUPPORT MATERIAL (DIGITAL IMAGES, VIDEO, AUDIO, ETC.)
4. CORRESPONDING IMAGE LIST

Please submit to: info [arobas] uascalgary [point] org by March 31st, 2015.

•••••

Asinabka Indigenous Film & Media Arts Festival 2015

– Call For Submissions –
Algonquin Territory * Ottawa * Canada

The 4th annual Asinabka Festival will be taking place in Ottawa, from August 19-23, 2015. The Festival is currently seeking works from independent filmmakers, any film or video that tells First Nations, Métis, or Inuit stories, or that focuses on international Indigenous issues, is eligible. Submissions can be in any genre (documentary, drama, animation, experimental etc.) or any length, and must be finished works.

To find out how to submit visit our website:
http://asinabkafestival.org/Submit.html

Submission Deadline: Monday, May 15, 2015

 

3. appels internationaux

 

Junk With Art
http://junkwithart.tumblr.com/

Project launch for Junk with Art. People are invited to submit GPS coordinates in google street view wherever they found Junk Art on Google Street View. The images obtained will be posted on project page http://junkwithart.tumblr.com/

Wonderful examples of street art, graffiti of extraordinary beauty made onto poor support are appearing in every city: rubbish bins. The choice fell on the containers and not, more trivially, on the walls, since a wall remains someone’s property , while waste is something that we all produce, which comes from our homes and therefore represent us most intimately. Furthermore, bins are perishable media compared to a solid wall, which, unless the builinding is demolished, It is able to withstand for decades to weather and adversity . If we add that, because of the gradual spread of the collection, soon all these containers will disappear permanently, the desire to save these works so that they are usable for years to come definitely takes on a new meaning.
Visitors can choose between viewing through Google Street View physically inaccessible works, or exploring their territory and then going down the streets and admire them live.
Junk With Art is a virtual art gallery open 24/7 and it is fully interactive through the use of Google Maps: clicking on the links that follow the work, the visitor has the opportunity to view directly the works herein documented. A real appreciation of what could undoubtedly be defined, albeit wrongly, junk art.
Users will also have the opportunity to participate actively in the collection of these testimonies reporting new graffiti or sending firsthand photos of the works in their city or encountered in the course of their journeys.

INFO
Website: http://junkwithart.tumblr.com/
Email: ilariocaliendo [arobas] gmail [point] com

•••••

ART Habens International Call for Artists 5th Edition 2015

Deadline: May 23 2015

Call for Artists:

For the 5th time, ART Habens is inviting entries for the competition to find the most interesting emerging worldwide artists.

This year’s edition will focus on a recurrent paradox in contemporary art: the vague and ambiguous but thoroughly entrenched boundaries between the different practices of new media.

In particular it will engage with artists dealing with process-driven changes in our society, who pair their observations to produce their art projects: this competition aims to give the impetus and opportunity to artists to work between the boundaries of Contemporary Art.

All kinds of art are welcomed to participate to the selection. There is no limitation in terms of topics and techniques, but we will really appreciate if you could keep in line with the following guiding categories:

– Painting
– Fine Art Photography
– Mixed Media
– Video
– Performance
– Body Art & Experimental Dance
– Installations
– Sculpture
– Experimental Media

No entry fees for submissions.

Please fill the entry form that you will find at

Entry form at http://www.jotformpro.com/artcall/arthabens2015

or contact directly our board, mailto: arthabens [arobas] mail [point] com

Further information at http://arthabens.yolasite.com

We are reaching out to the whole creative community to come together and express their opinions on the cultural sector’s changes and how it is affecting creative people. Our aim is that we show the world that we do have a voice and that the creative and cultural industry is not only vital to our economy but also vital to us as people.

Link:

http://www.jotformpro.com/artcall/arthabens2015

•••••

OPEN CALL: Performance Voyage 6
Theme: Future / Tomorrow.

• Artists’ Association MUU announces an open call to artists to submit video performances to the international PERFORMANCE VOYAGE 6 event.
• The deadline for submissions is 15 June 2015!
• The premiere of the selection will take place in the beginning of 2016. The works will go on a worldwide tour in 2016.

•••••

RENCONTRES INTERNATIONALES SCIENCES & CINÉMAS (RISC)
9e ÉDITION
MARSEILLE (FRANCE), 21 – 28 NOVEMBRE 2015

L’association Polly Maggoo, organisatrice des 9e Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) qui se dérouleront du 21 au 28 novembre 2015, lance un appel à films.

Tous genres de films (documentaires, fictions, films expérimentaux, art vidéo, animation…), dont le sujet est lié à des thématiques scientifiques (sciences fondamentales, sciences du vivant, environnement, médecine, sciences humaines et sociales…) sont éligibles.

Les films doivent être en version originale sous-titrée en français si la production est non francophone.

Pour la troisième année, nous proposerons une compétition (courts et longs métrages) avec un prix du jeune public et un prix du jury (constitué par des scientifiques, des enseignants et des professionnels du cinéma).

Les démarches les plus originales seront privilégiées. Les films concourant dans la compétition auront été produits à partir du 1er janvier 2014. Les films produits à une date antérieure pourront être programmés hors compétition ou lors de séances scolaires. Dans le cadre de l’Année Internationale de la Lumière, une séance spéciale sur cette thématique sera programmée.

Télécharger la fiche d’inscription et le règlement (.doc ou .pdf): ICI

DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 31 MAI 2015

•••••

PREAVIS DE DÉSORDRE URBAIN – 9th Festival
International Laboratory Festival of performances
14 -19 september 2015, Marseille, FranceAnd if we introduced a grain of sand on an urban route
And if we created Emergency Stop Performances
DOWNLOAD CALL FOR SUBMISSION 2015
Deadline : April 20th 2015

+ info: http://redplexus.org/appel-a-projets-2015

•••••

 

Sound Development City 2015 – Call for Projects

We are very happy to launch the call for projects for Sound Development City Artist Expedition 2015! This call is open to artists working in all disciplines.

The expedition cities will be Belgrade and Athens.
The expedition will take place from September 9 – 27, 2015.
The application deadline is April 19, 2015.

http://sound-development-city.com/now/en/application-form/

Sound Development City is looking for independent and dedicated project proposals and work theses that are to be tested and put into practice during a three-week expedition to Belgrade and Athens.

We are interested in interventions, installations, performances, experiments, moving images, artistic research projects and concepts which benefit from being on the road, and probe urban environments as sites of both playfulness and social involvement. The projects should be research-based and developed towards this open horizon.

Artists working in all disciplines can apply through the open call process. The key requirements are curiosity, openness to experimentation, process-oriented work, and adventurousness. We also welcome an inter-disciplinary approach and readiness to collaborate. There is no age limit.

An international jury of five will select about ten participants from the submitted applications. The selection criteria are artistic quality, originality and feasibility of realizing the proposed project.

Further information and travel details can be found on the Sound Development City website.

About Sound Development City

Sound Development City is a project by Sound Development, a non-commercial and independent cultural initiative based in Zurich, Switzerland. Sound Development City aims to inspire through practical experiences and enables a close exchange between artists of various backgrounds. The expedition format was developed in collaboration with Heller Enterprises, an agency for cultural projects.
•••••

Call for entries
Deadline: 15 May 2015

Womenartconnect
Call For Women Artists, Filmmakers & Choreographers

SUMMARY

CinéWomen launches its fourth annual call for women artists, filmmakers and choreographers.
Building on the success of the third edition, CinéWomen continues showcasing video, film and dance practice from around the world. Honoring the influence of women in video art, cinema and choreography, we will present a selection of artists worldwide for the 2015 Edition.

There are 3 categories to submit works to:

– VIDEO ART
– DANCE/PERFORMING ARTS
– INDEPENDENT CINEMA

You are invited to submit your video by May 15th.
The selection will be proceded by our team in collaboration with womenartconnect.com and will cover worldwide productions.
It is possible to tender up to 2 works. Selected artists will be published in our art review.

HOW TO SUBMIT

You can submit your film/video her e :
http://www.womenartconnect.com/Call-for-artists.php

or

send to womenartconnect [arobas] inbox [point] com a link to your video (vimeo/youtube/dropbox/wetransfer) and a 200 words or less description of your submitted work.

Link: http://www.womenartconnect.com/Call-for-artists.php

•••••

Call for entries
Deadline: 31 March 2015

BLACK BOX SEATTLE
Festival Dates: May 6 – June 7, 2015

Artists from around the world are invited to submit work to BLACK BOX – the first international art, film and technology festival in Seattle. A multi-platform program of significant scope, BLACK BOX presents contemporary artists who expand the language of cinema. The festival cultivates an engaged community that thinks creatively and critically about emerging technologies and digital culture.

Core programming is nomadic and antidisciplinary, focusing on experimental film, video, new media art and moving-image-based work.

BLACK BOX 2.0 will take place from May 6 – June 7, 2015, during the 41st Seattle International Film Festival. It is organized independently by Aktionsart, a new art and technology nonprofit based in the Pacific Northwest.

A comprehensive festival program with screenings, exhibitions, artist talks, discussion panels, educational events and special presentations occurs in various locations throughout Seattle. BLACK BOX 2.0 incorporates multiple platforms – movie theaters, living rooms, galleries, museums, public spaces and shipping containers. An online channel premieres and distributes exclusive content to audiences in Seattle and beyond.

INSTITUTIONAL PARTNERS
Seattle Art Museum, Seattle International Film Festival, Center for Digital Arts and Experimental Media at the University of Washington, Cornish College of the Arts, Institute of Emergent Technology + Intermedia

Learn more about festival objectives, eligibility, platforms and apply online:
http://www.aktionsart.org/submissions

•••••

Touch.My.Prints. ISSUE03

Personal Identity through Virtual Spaces

In ISSUE03, Touch.My.Prints seeks papers and projects exploring personal identity through virtual spaces (social media, forums, gaming, social apps, etc). T.M.P. is interested in showcasing ideas about how one can find identity or create identity or exploring issues with identity within online communities. Such topics can include, but not limited to, online personality vs offline personality, acting through avatars, community in gaming / forums / social media / social apps, LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender) online identity, race online identity, etc.

SUBMISSION GUIDELINES

Submission Fee: Free

Please submit 3-5 works from a body of work (complete or in-progress) for ISSUE03. Please include a brief description of your body of work. (250 words or less)

-or-

Please submit an essay or paper topic for ISSUE03. (Paper topics must include a 500 word abstract with a working bibliography)

IMAGE SUBMISSIONS

Please submit files at 300 dpi, with the longest side being 8 inches (2400 pixels), 8-bit and as a JPEG.

File Name would be Doe_Jane_01.jpeg

In the email (TouchMyPrints @ gmail .com) please list the following information.

Title, Year Produced
Medium (i.e. Screenshot / Digital Photograph / Digital Collage)
Your Website (Professional Site / Twitter / Tumblr / etc)
Brief description of your body of work. (250 words or less)

WRITING SUBMISSION

Please submit a RTF file.

Essays should be a minimum of 500 words and a maximum of 2000.

Carefully copy edit your work before submitting.

File Name would be Doe_Jane_01.rtf

In the email (TouchMyPrints @ gmail .com) please list the following information.

Title, Year Produced
Your Website (Professional Site / Twitter / Tumblr / etc)

GENERAL GUIDELINES

Submit your own work.
Follow the guidelines.
Please email me if you have questions.

DATES:

Submissions Due Date : April 6, 2015 (Noon: EST)

Notification of Accepted Works : April 10, 2015

Final Papers Due : April 15, 2015 (Participations will be notified asap if they submit a paper topic with an abstract to allow time for the completion of the paper)

Release Date : TBA

http://www.touch-my-prints.com/
http://www.aaronbrumbelow.com/

•••••

NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA: Global Art & Technology Challenge
Call for ideas: Open Hardware Fellowship

Submision deadline: April 17, 2015

LABoral Centro de Arte y Creación Industrial
Los Prados, 121
33394 Gijón
Asturias

T +34 985 185 577
F +34 985 337 355
info [arobas] laboralcentrodearte [point] org

www.laboralcentrodearte.org
Telefonica R&D and LABoral are proud to organize NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA, the Forth Global Art & Technology Challenge.

The goal of the challenge is to bring together art and technology, artists with technologies, and to unleash the huge potential of mixing the creativity and perspective of artists with the nowadays powerful open hardware technologies.

NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA pursues innovative and breakthrough ideas on the Internet of Things in the context of art and technology.

Telefonica R&D and LABoral are seeking researchers/artists/designers who are working on artistic and research projects exploring the modulation of human behavior in groups of people through new technologies, particularly ideas and techniques involving data mining and pattern recognition, machine learning, collective group behavior and wearable technologies and biometric data and similar.

Key words: Quantifed self, behavior, self-tracking, aggregate data, machine learning, wearable tracking

It is important to reflect on these frameworks and to explore the impact that the Internet of Things, and Interactions Machine to Machine (M2M) can have on the lives of people, on a scale that spans from individual to whole societies.

It will be appreciated in the proposals:
–That may be converted in manufactured objects, employed by people and societies
–Connected wirelessly to the Internet

The call is open to all creators in the space between art and technology. Basic ability to build the project on your own, with occasional support from Telefónica R&D and LABoral, is required: knowledge of open hardware platforms such as Arduino and general programming skills.

NEXT THINGS 2015 is looking for ideas that can be prototyped and built within the course of six months, based on open hardware platforms such as Arduino connected to the Internet.

The selected project will be awarded with a six-month artist fellowship, split between LABoral Centro de Arte y Creación Industrial (through Plataforma 0. Production Centre) in Gijón for two months and Telefónica R&D (Telefonica’s technology research and development arm) in Barcelona for four months. The goal of the fellowship is to enable the fellow to bring the chosen idea to life. The fellowship will start the latest, on June 1, 2015.

The artist will receive 12,000 euros gross as fees and a grant of up to 2,000 euros gross for travel, accommodation and expenses at LABoral.

Please send a one-page idea proposal, a one-page visual description and a CV in PDF format to produccion [arobas] laboralcentrodearte [point] org before April 17 2015. The proposal should outline the project and describe—on a high level—the building blocks required to make it.

Check for the rules: www.laboralcentrodearte.org

For any additional information or queries on the proposal call:
produccion [arobas] laboralcentrodearte [point] org

•••••

The Six Inch Gallery is a virtual gallery. It is a collaborative effort between Orlando Leibovitz and various artists. Orlando draws the rooms and the visitors, digitally hanging other artists’ paintings, drawings and photographs.
SixInchGallery.com
Link to an article about Six Inch Gallery ttp://www.local-iq.com/arts/107-profile4/3655-off-the-white-wall.html

Six Inch Gallery is looking for painting, photography, and prints that depict or reference dreams.

Dreams and Art will be part of Currents 2015, and will be shown there June 12-28, 2015 and at SixInchGallery.com

Currents is an annual new media festival that shows established and emerging New Media artists in interactive and fine art video installations, multimedia performances, single channel video, animation, digital dome programs, experimental documentary and web based/app art forms.
Currents is found at http://currentsnewmedia.org/festivals/currents-2015/

Email submissions to Orlando [arobas] OrlandoLeibovitz [point] com
Include work title, artist name, and image file (jpeg preferred)
Deadline for submissions is April 15th 2015
Artists will be notified by April 30th 2015 of their inclusion.

•••••

:60
LEAP SECOND FESTIVAL 2015

Deadline: 25 June 2015

Call for entries: Works lasting one second or less.
The festival is also interested in texts and essays.

The festival takes place on the leap second which occurs
30th June 2015 23:59:60 UTC.

Submission at festival website: http://noemata.net/leapsec26/
The closing date for submissions is the 25th of June.

The leap second festival is an open, free, distributed, international,
non-profit festival for art, technology and precarity coordinated on
the Internet. The festival intends to take place on every leap second
in the years to come. The first festival took place in 2012 and is
documented at http://noemata.net/leapsec/.

This second festival marks the 26. leap second and will be arranged
the 30th of June 2015 23:59:60 (UTC), lasting one second. During this
second all the works are exhibited, performed, and executed. The event
is documented afterwards.

The festival focus is on the leap second as
i) deviation and glitch, a bug in the machination of time,
ii) a reality-check and celebration (glitz) of natural cycles taking
place at the moment when the ideal time we have on our clocks is
synchronized with the real time based on the rotation of the earth;
iii) precarity, an unpredictable and insecure condition, affecting
material/physical and social/psychological welfare – from how this
inserted second wreaks havoc in computers worldwide, to how a technology
(of time and production) aggravate the precariat as social class;
iv) a marginal and intermittent existence, short and discontinuous,
autonomous and freely self-inserted/-exploited/-realized/-precarizated,
v) as art, out of time, out of order, out of line, a defiant leap;
vi) a school of sudden realization, perhaps – without past or future –
not here, not now, not this, not that – letting time fall away, together
with its minions – becoming vast and expansive beyond the seconds of the
wobbling earth – with the leap second as their paradox.

See full announcement: http://noemata.net/leapsec26/callforentries.html

•••••

Ende Tymes V is the 5th annual festival for NOISE and VIDEO ART in outer NYC. This year it will be held from May 13-17 at multiple venues in Brooklyn and QueensSubmissions of video art are requested for screening at Outpost on May 17, 2015.

??The theme is “sound vision” – sound as an integral component of the conceptual / thematic / technical video material. Single-channel works with time lengths of 2-15min are recommended.

??Please consider these simple requests:
– You may submit only 1 video for consideration, please do not send more than 1 proposal, and do not send multiple emails.
– Please send streaming links (YouTube, Vimeo preferred), not downloads.
– Make sure that the video will be available for viewing after the deadline – we will likely not watch any videos until after the deadline has passed, so make sure the links will not expire.
– Please do not email us to ask if we got the message, or if we have made a decision – we get a lot of submissions, so we cannot respond to every proposal. We’ll be in touch if we are interested

??Deadline April 1, 2015

Email your link, a short artist bio, and screening history of the work to endetymes [arobas] gmail [point] com

Please write this in the subject: ENDE TYMES V video submission [your name here]??

Announcements will be made by April 22. Final screening copies will be due by May 1 – uploads preferred. Screenings will be May 17 at Outpost Artists Resources.

more info:
http://halfnormal.com/endetymes/?

Home

•••••

Transcultures, lance, en partenariat avec VIDEOFORMES, un appel à participation Gif Awards (dans le cadre des Transnumériques Awards – Arts & Networks)
Exposition à VIDEOFORMES 2015 puis à la Biennale d’art contemporain et patrimoine ARTour (Belgique) et à la Biennale des cultures numériques
Transnumériques dans le cadre de Mons 2015, Capitale européenne de la Culture.
3 prix Transnumériques Gif Awards / VIDEOFORMES 2015 seront décernés en mars.
Toutes les infos sur transcultures.be

www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

Quatre partenaires, 3 deadlines pour 3 expositions minimum tout au long de l’année 2015.

  • @ Biennale ARTour, Art contemporain et patrimoine
    • Exposition Homo Faber Gifs
    • deadline le 01/04/2015
    • exposition entre le 26-6 et le 30-08-2015
  • @ Les Transnumériques dans le cadre de Mons 2015
    • Symposium Les Transnumériques + Café Europa
    • deadline le 01/08/2015
    • exposition entre le 27/11 et le 12/12/2015

•••••
maps-dna-and-spam, a home for wayward new media, is looking for new occupants.

All work must be in html format. If you are interested in having your web-based project shown, send an email to mail (at) michaeldemers (dot) com

Work will be shown for a limited duration so check back often to see who is living there now.

Link:

http://www.michaeldemers.com/maps-dna-and-spam

•••••

7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”

Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.

Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015

Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire

Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015

http://www.saint-maur.com/musee/actus.htm

 

4. résidences

 

Appel d’offres/ résidence de création à l’atelier d’estampe Imago.
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.
Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.
L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes pour travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines.
Imago absorbera les frais de transport, l’hébergement et donnera un cachet d’artiste de 500$ par semaine.
Veuillez soumettre un dossier comprenant :
– un curriculum vitae à jour
– un texte de démarche artistique – un texte décrivant le projet de recherche
– 10 images numériques d’oeuvres récentes,
Date limite: 15 avril
Jennifer Bélanger, Directrice
Atelier d’estampe Imago, Centre culturel Aberdeen 140 rue Botsford, local 35, Moncton, NB
506 388-1431 Fax 506 857 2064 imago [arobas] nb [point] aibn [point] com www.atelierimago.com

•••••

Résidence-mission – Appel à candidatures en direction des artistes des arts visuels et et du cinéma ou de l’audiovisuel d’animation

Contrat local d’éducation artistique (C.L.E.A.)
de la communauté d’agglomération du Boulonnais

Il est recherché en vue de ces résidences-missions qui vont déployer sur le territoire de la communauté d’agglomération du Boulonnais deux artistes professionnels relevant du domaine des arts visuels, dans leurs différentes composantes, et du cinéma ou de l’audiovisuel d’animation, dont la recherche et la démarche, délibérément inscrites dans le champ de la création contemporaine, sont régulièrement ou ponctuellement traversées par un intérêt pour la sensibilisation à l’éducation artistique et culturelle auprès des publics les plus variés, à un intérêt aussi pour des actions participatives.
Les deux artistes, au travers de leur collaboration, sont invités à familiariser un public large avec leurs domaines d’expression artistique et leurs propres démarches.

Les notions de territoire et de patrimoine sont également à prendre en compte, voire primordiales au cours de ce temps de présence. La proximité avec l’Angleterre, le complexe portuaire et maritime, le littoral de la Côte d’Opale, la politique de valorisation du patrimoine, etc. sont autant d’éléments et de particularités qui pourront être explorées lors de ce projet.
À titre indicatif, l’éducation nationale privilégie actuellement, localement, deux thèmes, à savoir la question de la collection et l’autoportrait.

Chaque artiste candidat, étant Français ou Étranger, a déjà à son actif une production conséquente et doit être en mesure de s’impliquer pleinement dans ce type particulier d’action que représente la résidence-mission.
Il est également en mesure de fédérer autour de sa présence et de son œuvre une large communauté scolaire, éducative, associative et culturelle. Il maîtrise l’usage oral de la langue française.

Chaque artiste retenu est appelé à résider effectivement sur le territoire et à se rendre disponible, de manière exclusive, pour la mission. Il doit être autonome dans ses déplacements et disposer d’un véhicule personnel et donc d’un permis de conduire en cours de validité.

Les informations sur la residence-mission

•••••

Résidence de création photographique Nature Humaine

date limite: 1er avril 2015

La résidence pour photographes nature humaine

Cette résidence est conçue comme une étape dans l’oeuvre des photographes. Le réseau et l’implantation de l’association sur son territoire donnent aux artistes accueillis les ressources nécessaires à l’éclosion de leur travail. Le temps et le cadre de la résidence Nature Humaine offre la possibilité d’une photographie en regard avec les habitants et leur lieux de vie.

La résidence a une durée de trois mois, de mi-septembre à mi-décembre 2015. Le projet réalisé est présenté l’année suivante, sous la forme d’un livre coédité par Nature Humaine, les éditions Filigranes (Paris/Trézélan) et les éditions Anomalas (Barcelone) et d’une exposition au Moulin de la Filature. Les tirages de l’exposition enrichissent un fonds photographique conservé à l’écomusée de la Brenne.

Les conditions matérielles et financières :

Mise à disposition d’un logement et d’un atelier en centre ville
Production du livre et de l’exposition plafonné à 7.300€
Droits d’auteur fonds photographique 2000€
édition: 50 exemplaires du livre cédés au photographe
Bourse de résidence de 3500€ comprenant une action pédagogique complémentaire (20 heures au lycée Pasteur du Blanc)
Communication et service de presse assuré
Véhicule personnel conseillé

Le comité de sélection est le 17 avril 2015

Le comité de sélection Résidence Nature Humaine 2015 est composé de personnes représentatives du monde photographique, de l’association Nature Humaine et des institutions culturelles régionales.

Votre dossier de candidature, les pièces à fournir :

Votre lettre de motivation présentant votre démarche photographique.

Précisez de quelle manière vous inscrivez cette démarche dans le contexte de la résidence Nature Humaine. Précisez l’étape supplémentaire que cette résidence peut représenter dans votre oeuvre.

Votre sélection de 15 à 20 photographies de format A4 maximum,

Votre projet de création décrivant vos envies, votre thème, votre sujet de travail. Décrivez les étapes de développement de votre projet et intégrez vos idées pour l’atelier pédagogique en quelques lignes,

La présentation de vos publications et de vos expositions antérieures,

Votre CV retraçant votre parcours artistique,

Un CD regroupant ces éléments et tout autre document jugé utile.

La présentation de ces documents doit se limiter à une page pour chacun.

L’envoi de votre candidature par courrier postal à:

Nature Humaine pour la photographie

Comité de sélection résidence 2015

13 rue Sainte Catherine – 36300 Le Blanc.

La date limite d’envoi des dossiers est le 1er avril 2015, cachet de la poste faisant foi. Envoi sans accusé de réception.

Pour le renvoi du dossier, joindre une enveloppe adressée et suffisamment affranchie. Les dossiers ne comportant pas d’enveloppe affranchie pour le retour ne seront pas renvoyés.

Pour tout renseignement concernant votre candidature :

Philippe Pavageau – 0631 828 500 – 0218 010 121

Adresse bureau/atelier: 13 rue Sainte Catherine – 36300 Le Blanc

naturehumaine36 [arobas] gmail [point] comhttp://www.naturehumainephoto.fr

•••••

Call for Artists – Artist in Residence
Artists in Communities Program
Vancouver Park Board
Vancouver, BC
Eligibility: Open to artists in all disciplines who can demonstrate the ability to engage the community in creative processes
Deadline: April 15, 2015
 
The following community centres are hosting residencies for 2015:
  • Mount Pleasant Community Centre
  • Thunderbird Community Centre
  • Dunbar Community Centre
  • Trout Lake Community Centre
 
Artists in Communities projects are based on principles of community cultural development. The intention and desire is that there be a lasting creative legacy from the projects, whether it involves new understanding of creative processes, the development of collaborative skills or an artwork, which in some form remains in the community. Artists should develop their proposal based on both the community cultural development goals and the identified issues and interests defined by each community. The Artists in Communities program is based on partnerships between community centre associations and the Vancouver Park Board.
 
For more information and submission guidelines: http://vancouver.ca/people-programs/artists-in-communities-program.aspx
 
For questions regarding the submission requirements or process, contact Cyndy Chwelos at cyndy [point] chwelos [arobas] vancouver [point] ca or Lorrie Wager at lorrie [point] wager [arobas] vancouver [point] ca.

 

•••••

ARTS/INDUSTRY RESIDENCY APPLICATION PROCESS

PROGRAM DESCRIPTION
Apply for the Arts Center’s world-renowned Arts/Industry residency program! Up to sixteen exceptional artists from around the world are chosen each year for two- to six-month residencies in the Pottery or Iron/Brass Foundry and Enamel shop in Kohler Co.’s Kohler, Wisconsin, plant. With the guidance of an excellent staff, artists of all disciplines can explore new ideas and technologies in order to create a body of work impossible in their own studio as well as new ways of thinking and working. Previous experience with clay or metal sculpture is not required.

Artists accepted into the program receive housing, transportation, materials, use of equipment, studio space, photography services, and a small stipend. Artists-in-residence may work in the Kohler Co. Pottery, Iron and Brass Foundries, and Enamel Shop to develop a wide variety of work in clay, enameled cast iron, and brass including but not limited to murals and reliefs, temporary or permanent site-specific installations, and functional and sculptural forms.

Applications are now being accepted for the 2016 program year. Applications are accepted through the Café Call for Entry site only. Click here to begin your application. The application deadline is April 1, 2015.

Required Application Materials

  • 20 images of your strongest work
  • A resume or CV
  • Project proposal of 200 words or less accompanied by proposal images
  • List of four professional references

For more information on the application process, please contact the Arts/Industry coordinator at (920) 694-4548.
Corning/Kohler Joint Artist-in-Residence Option

Amie Laird McNeel created work that combined cast iron and glass during her Kohler/Corning joint residency, working both at The Studio of The Corning Museum of Glass and at the Kohler Co. Foundry. During the residency, she investigated how glass can affect perceptions through optics and lenses, embedding metal sculptures with mirrored interiors to create multiple reflections.

PROGRAM DESCRIPTION
The Studio of The Corning Museum of Glass in Corning, New York, and the John Michael Kohler Arts Center in Sheboygan, Wisconsin, announce a joint artist-in-residency program.

Artists-in-residence spend one month at The Corning Museum Studio and twosix months in Kohler Co.’s Foundry (casting iron and brass) or Pottery (slip-casting clay). The Corning/Kohler residency program is open to emerging and established artists working in any discipline. Training in ceramics or metal sculpture is not required, but artists must have experience working with glass, and be capable of quickly mastering the industrial technologies. Successful proposals will incorporate a unified project using the resources available at both institutions. Travel, accommodations, supplies, equipment, technical assistance, and stipend are provided.

A Joint Corning/Kohler residency will be offered in 2017. Check back again for application details or contact the Arts/Industry Coordinator at 920-694-4548.

http://www.jmkac.org/index.php/artsindustry-residency/application-process

•••••

 

Résidence BMW au musée Nicéphore Niépce / Appel à candidatures 2015

BMW et le musée Nicéphore Niépce organisent, pour la cinquième année consécutive, un appel à candidatures pour une Résidence où un jeune artiste photographe réalisera un projet photographique au cours d’un séjour de trois mois à Chalon-sur-Saône.

Après Alexandra Catiere, Marion Gronier, Mazaccio & Drowilal et Natasha Caruana, François Cheval, conservateur du musée Nicéphore Niépce et toute son équipe accompagneront dans son projet le nouveau lauréat en résidence du 7 septembre au 27 novembre 2015.

Une sélection des photographies produites en Résidence sera exposée dans deux événements majeurs consacrés à la photographie en France dont BMW est partenaire : Les Rencontres d’Arles et Paris Photo.

Un film illustrant le parcours créatif et l’univers du lauréat sera réalisé par François Goizé et présenté lors de ces expositions.

Enfin, un livre co-édité avec les éditions Trocadéro dévoilera l’intégralité des œuvres conçues au cours de la Résidence.

Afin d’avoir l’esprit libre pour créer, le lauréat bénéficiera également d’une aide matérielle sous la forme d’une bourse de 6 000 ? ainsi que d’une prise en charge de ses frais d’hébergement à Chalon-sur-Saône, pendant les trois mois de Résidence au musée Nicéphore Niépce.

Les dossiers de candidatures devront être composés d’une biographie, d’un dossier présentant la démarche générale de l’artiste et d’une note d’intention du projet artistique envisagé. Ils pourront être transmis par voie postale au musée Nicéphore Niépce jusqu’au 15 avril 2015.

Musée Nicéphore Niépce
François CHEVAL, Conservateur
Appels de projets

Chalon-sur-Saône (France)
+33 (0)3 85 48 41 98

L’appel à candidatures est téléchargeable ici.

•••••

Eastside International (ESXLA) Artist-In-Residence program
Deadline: ongoing

The self-structured residency lasts 3 months and includes a bedroom and adjoining studio for a contemporary visual artist to come to Los Angeles, make new work, network with other artists, spaces, galleries, curators, and others and explore Los Angeles.  Beginning Sept 2015, ESXLA will be restructuring the AIR program to 3-month residency terms.

APPLICATION DEADLINES:

Feb-Aug 2015 Rolling deadline for one-, two- or three-month residencies.
See www.eastsideinternational.com/air for schedule and available slots.

FALL TERM – Sept 1st – Nov 29th, 2015
Deadline: May 1st, 2015
Accepted applicants notified mid-May, 2015.

WINTER TERM – Dec 1st, 2015 – Feb 27th, 2016
Deadline: August 1st, 2015
Accepted applicants notified mid-August, 2015.

SPRING TERM – Mar 1st – May 30th, 2016
Deadline: November 1st, 2015 Accepted applicants notified mid-November, 2015.

SUMMER TERM – June 1st – Aug 29th, 2016 Deadline February 1st, 2016
Accepted applicants notified mid-February, 2016.

More details about fees and application process at www.eastsideinternational.com/air

•••••

The Digital Fabrication Residency program is launching an online special speaker series that will be free to the public and members of the Digital Fabrication Residency community. The Digital Fabrication Residency program provides an online professional development opportunity for artists, educators and designers to learn and explore digital tools in their work. We are accepting proposals from artists, educators, technicians, critics and art historians with experience and knowledgeable insights into the convergence of contemporary art, craft, design and digital fabrication technologies.

Proposals should describe outline the main project or idea to be presented. Please keep proposals brief and provide supplemental website links related to the focus of the proposal as well as contact information (name, email, contact #, city, country) and a brief bio with c.v. or resume. All proposal materials can be sent to digitalfabricationresidency [arobas] gmail [point] com with Speaker Series Proposal as the subject line.

To learn more about the Digital Fabrication Residency program, visit www.digitalfabricationresidency.com

Link:
http://www.digitalfabricationresidency.com/

Address:
Digital Fabrication Residency
Online
United States of America

•••••

ARTIST IN RESIDENCE PROGRAM

Founded in 2001, the KIAC Artist in Residence Program has welcomed over 200 talented artists, musicians and filmmakers to Dawson City from all regions of Canada and around the world. The program operates year-round and accommodates two artists concurrently for residencies of four to twelve weeks in duration. Artists in Residence also facilitate outreach programs such as artist talks, open studios and workshops intended to promote interaction and professional development, and advance the understanding and appreciation of contemporary arts practices within the community.

Complete submission guidelines for the Artist in Residence Program are available here: http://kiac.ca/artistinresidence/apply/

DEADLINE FOR RESIDENCE APPLICATIONS: APRIL 1st, 2015

Contact:
Tara Rudnickas
Director, ODD Gallery & KIAC Artist in Residence Program
gallery [arobas] kiac [point] ca

Nicole Rayburn
Coordinator, KIAC Artist in Residence Program
artistresidence [arobas] kiac [point] ca

Klondike Institute of Art & Culture
Box 8000, Dawson City, Yukon, Y0B 1G0
(867) 993 5005
www.kiac.ca

•••••

La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.

lafragua.eu/apply

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

Appel aux artistes: OC Transpo – 925, chemin Belfast

La Ville d’Ottawa lance un appel de candidatures aux artistes qui souhaiteraient concevoir, fabriquer et installer une œuvre d’art permanente pour l’immeuble d’OC Transpo situé au 925, chemin Belfast. Le budget total de l’œuvre d’art est estimé à 16 000 $, TVH en sus, et doit comprendre tous les coûts de conception, de fabrication, d’entreposage, de transport et d’installation de l’œuvre. Les candidatures devront être transmises en personne ou par la poste et reçues au plus tard le jeudi 9 avril 2015, à 17 h.

Une séance d’information optionnelle aura lieu le mercredi 25 mars 2015, de 18 h à 19 h 30. Les artistes se réuniront au 899, chemin Belfast pour prendre connaissance des plans du projet et du processus de soumission. Il est obligatoire de s’inscrire d’ici le lundi 23 mars, 17 h pour la visite du site. Pour en savoir plus sur l’inscription et les instructions, veuillez écrire à Lynda [point] hall [arobas] ottawa [point] ca ou téléphoner au 613-244-4429.

http://ottawa.ca/fr/culturevive/art-public-chemin-belfast

•••••

 

Request for Qualifications
Site-Specific Permanent Public Artwork
OM – On Mission Development
Monogram Residential Trust and Urban Preservation Foundation
San Francisco, CA, USA
Budget: $225,000 USD (all inclusive)
Eligibility: Open to all professional artists and artist teams, based
locally, nationally and internationally
Deadline: April 6, 2015 – 11:59 p.m. (PST)

The owner, Monogram Residential Trust and managing agent, Urban
Preservation Foundation are seeking applications to create a permanent
public artwork for the façade(s) and/or interior lobby of a building
development in San Francisco. The work should activate and enliven the
façade(s) and/or lobby area of the residential building, and appeal to both
building residents and to the public.

For more information and submission guidelines:
http://www.sfartscommission.org/gallery/2015/om-on-mission-sf-public-art-project-rfq/

For questions regarding the OM – On Mission Public Art Project RFQ, contact
Jill Helffenstein at publicart [arobas] urbanpreservation [point] org.

•••••

Request for Proposals
Permanent Public Art Project at Trans Canada Highway/Bowfort Road Interchange
The City of Calgary Public Art Program
Calgary, AB
Budget: $500,000 (all inclusive)
Eligibility: Open to all professional artists based nationally and
internationally
Deadline: April 10, 2015 – 4 p.m. (MST)

The City of Calgary Public Art Program is seeking a professional artist(s)
with established public art experience for a permanent public art project
at the new Trans Canada Highway/Bowfort Road interchange located in the
northwest quadrant of Calgary.

This is a high profile and exciting opportunity to create a significant
corridor for entering Calgary, and/or exiting to the majestic Rocky
Mountains and mountain parks to the west. The goal is to have bold,
site-specific public artwork integrated into the interchange area.

To apply:
Download the complete Request for Proposal (Solicitation Number: 14-1762)
from the Alberta Purchasing Connection (www.purchasingconnection.ca).
Select “vendors” on the home page and register if you are a first-time
user. (Registration only needs to be done once). Be sure to follow all
instruction and direct ALL inquiries relating to the download of the
document to APC [point] Help [arobas] gov [point] ab [point] ca or 780-644-5726.
All requests for clarification and questions regarding the RFP must be
submitted via email to Dean Scott at dean [point] scott [arobas] calgary [point] ca or
supplyconsulting [arobas] calgary [point] ca.

•••••
Request for Qualifications
Lansdowne Road Public Art Artist Call
City of Richmond Public Art Program
Richmond, BC
Budget: $50,000
Eligibility: Open to artists residing in British Columbia
Deadline: April 17, 2015 – 4 p.m. (PST)

The City of Richmond Public Art Program invites artists residing in British
Columbia to submit applications to assist in developing an overall thematic
framework for identity and wayfinding for Lansdowne Road, and to create
specific short-term and temporary artwork interventions to be installed in
the summer of 2015.

For more information and submission guidelines:
http://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm

For questions regarding the submission requirements or process, contact the
City of Richmond by email at publicart [arobas] richmond [point] ca

•••••

Call to Artists – Pilot Sound Fire Station Public Art Project
The Pilot Sound Fire Station public art competition, open to professional Artists residing in Western Canada, including Edmonton, Alberta, British Columbia, Saskatchewan, Manitoba, Yukon, North West Territories, and Nunavut, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$50,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, April 16, 2015

Installation:
Spring 2017

An INFORMATION SESSION will be held:
Wednesday, March 11, 2015 , 5:00 pm – 7:00 pm
Governor’s Boardroom – Prince of Wales Armouries,
10440 108 Avenue, Edmonton, AB
RSVP is required – please email Robert Harpin
City of Edmonton & EAC Public Art personnel will outline the specifics of the project and requirements.
To view detailed renderings and plans of this project, please email Robert Harpin
We thank all artists for contributing their time and professional work for their initial concept proposal submissions.

We thank all artists for contributing their time and professional work for their initial concept proposal submissions.

>> Click Here to download the full Call

•••••

Request for Proposals
Iowa Art in State Buildings Program
Iowa City, Iowa, USA
Budget: $386,000 USD (all inclusive)
Eligibility: Open to all professional public artists, artist teams, or artist representatives
Deadline: April 2, 2015

The University of Iowa, in Iowa City, Iowa is issuing this Request for Proposals from artists, artist teams, or artist representatives for artwork for permanent exterior installation on the site of the replacement Art Building, which is currently under construction.

Please note: opportunities for integration of the artwork with the building and site are very limited; therefore, the selection committee primarily seeks to purchase and place a new or existing work of art on the site.

For more information and submission guidelines: http://www.facilities.uiowa.edu/art-on-campus/RFP%20-%20Art%20Building%20Replacement%20-%20020615.pdf

Questions about the project may be directed to:
Shawn Albaugh Kleppe
artinstatebuildings [arobas] uiowa [point] edu

 

© 2024 AGAVF

Theme by Anders NorenUp ↑