La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF:  www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Chantal Dupas et Matthieu Bohemier à la Maison des artistes

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Chantal Dupas et Matthieu Bohémier
Surface de l’obsession
Du 28 juillet au 15 septembre 2011
219, boulevard Provencher à Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
François GaudetHippique
du 1er août au 10 septembre
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
Paula Franzini et Claire Lemay
du 9 juillet au 16 août 2011
81 avenue Beechwood à Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury) 
art en direct | art en mouvement
hôtel hwy 11 – marc audette, denis bradette, denys tremblay, daniel landry
automne 2011 – exposition à la GNO, Sudbury
hiver 2012 – exposition à la Galerie 815, Hearst
174, rue Elgin, Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Fabriquer des nuagesJacques Arseneault, Maryse Arseneault, Mark Bovey, Erik Edson, Mitch Mitchell et  Yo Rodeo
commissaire: Jennifer Bélanger
15 juin 2011 au 11 septembre 2011
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

1. appels en français du Canada

programmation La Maison des artistes – Winnipeg – 1er septembre 2011
jardin de sculptures La Maison des artistes – Winnipeg – 15 septembre 2011
3x3x3 – Festival du nouveau cinéma – 1er septembre 2011
Symposium d’art/nature Moncton 2012 – 12 août 2011
sortons les archives Skol – Montréal – 15 août 2011
Centre  national d’exposition – Mont-Jacob – 31 octobre 2011
Les Territoires – Montréal – 15 septembre 2011
volets arts médiatiques Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 18 août 2011
Galerie d’art de Matane – 30 septembre 2011

2. appels en anglais du Canada

Truck Contemporary Art Gallery – Calgary – 1er septembre 2011
Highlands Branch Library Public Art Project – Edmonton – 25 août 2011
Borden Park Public Art Project – Edmonton – 25 août 2011
www.thisgreatsociety.com – web – 1er septembre 2011
La Maison des artistes – Winnipeg – 1er septembre 2011
Propellor Centre for Visual Arts – Toronto – 23 septembre 2011
Living Arts Centre – Mississauga – 8 août 2011
New Adventures in Sound Art (NAISA) – Toronto – 30 septembre 2011
Black Box White Box Small Box No Box – Hamilton – recherche en cours
Untitled Art Society – Calgary – 31 août 2011
The Winifred Shantz Award for Ceramics and The RBC Award for Glass – Waterloo – 26 août 2011
Web based art – UTAC Gallery – Toronto – 12 août 2011

3. appels internationaux

Eau sans frontière – Paris – 10 septembre 2011
The boat project – Angleterre – 31 août 2011
American Indian Film Festival – San Francisco – 16 août 2011
performances – openEPAF 2011 – Varsovie et Lublin – 22 août 2011
Robots and Avatars Exhibition – UK, Slovenie et Roumanie – 7 septembre 2011
Simultan Festival – Timisoara Roumanie – 15 août 2011
Transmediale 2012 – Berlin – 31 août 2011

4. résidences

Ross Creek Centre for the Arts – Canning – 15 septembre et 15 décembre 2011
Mecklenburg Inspiriert – Allemagne – 15 août 2011
résidence d’artiste au lycée Jean Zay – Thiers, France – 1er septembre 2011
Résidence d’artiste MAAC 2012 – Bruxelles, Belgique – 14 octobre 2011
Atelier des ailleurs – archipel de Kerguelen, Antarctique – 30 septembre 2011
résidence de photographie – Saint-Nazaire, France – 19 septembre 2011
Transmediale: Vilém Flusser Residency Programme – Berlin – 31 août 2011

5. divers

Création, intégration, vitalité… ensemble vers la réussite
Forum sur les arts et la communauté en Nouvelle-Écosse

1. appels en français du Canada

La Maison des artistes: Appel aux artistes, Date limite 1 septembre
Nous lançons l’appel aux artistes intéressés de soumettre une soumission de projet pour l’année de programmation 2012-2013 de la Galerie contemporaine de la Maison des artistes visuels. Date d’échéance le jeudi 1 septembre 2011.
Veuillez consultez les documents ci-joint pour de plus amples détails. 
N’hésitez pas de me contacter si vous avez des questions. Merci! 
http://maisondesartistes.mb.ca/galerie/appel
Renée Saurette

Directrice artistique
La Maison des artistes visuels francophones
219, boul Provencher
Winnipeg, MB R2H 0G4
(204) 237-5964

•••••

La Maison des artistes: Appel aux artistes, Date limite 15 septembre

APPEL AUX ARTISTES CANADIENS

Pour le Jardin de sculptures
de la Maison des artistes visuels francophones inc.

Projet d’art public en sculpture administré par la Fondation de
La Maison des artistes visuels
Les amis des arts visuels du Manitoba inc.

RÉALISATION DE TROIS NOUVELLES ŒUVRES EXTÉRIEURES PAR UN ARTISTE :
PRÉ-SÉLECTION DES CANDIDATS

Date limite :                             15 septembre  2011
Budget:    90 000$ tout compris pour l’ensemble des trois œuvres

APERÇU DU PROJET
La Maison des artistes visuels invite les artistes professionnels canadiens à présenter des propositions pour trois nouvelles sculptures qui s’ajouteront au Jardin de sculptures dont l’élaboration a commencé en 2009 et qui est une initiative de La Maison des artistes visuels, située à Saint-Boniface, au Manitoba. Le Jardin comprend déjà des œuvres des artistes suivants : Michel de Broin (2009), Marcel Gosselin (2009), Madeleine Vrignon (2010), Joseph (Joe) Fafard (2011).

DATE LIMITE
Les dossiers de proposition complets doivent parvenir au plus tard  Nouvelle date  le 9 septembre 2011 à 16 h (date limite de réception, et non date du cachet de la poste).

Veuillez adresser les dossiers de demandes complets à :
Jury de sélection, Jardin de sculptures
La Maison des artistes visuels francophones inc.
219, boulevard Provencher
Winnipeg (Manitoba) R2H 0G4

La Maison des artistes se réserve le droit de ne retenir aucun dossier, aucune proposition ou aucun finaliste, et de mettre fin à un projet quel qu’il soit ou de l’annoncer de nouveau.

Veuillez consulter le site Web : http://www.maisondesartistes.mb.ca  pour vous informer de toute éventuelle mise à jour de l’appel aux artistes.

Pour tout renseignement supplémentaire ou toute question, veuillez communiquer avec :

Mme Renée Saurette, directrice artistique 204-237-5964 ou reneesaurette [arobas] mts [point] net

•••••

3X3X3
3 PROJETS, 3 PLATEFORMES, 3 MENTORS
Vous travaillez sur un projet audiovisuel (de documentaire, d’animation, de fiction ou télévisuel) et vous désirez le décliner sur de nouvelles plateformes multimédia?
Envoyez-nous votre candidature d’ici le 1er septembre pour participer à la toute nouvelle activité de formation-réseautage 3X3X3, présentée dans le cadre du FNC Pro, volet professionnel du Festival.
Pour plus d’information: Appel à soumissions
Le Festival du nouveau cinéma fêtera ses 40 ans à Montréal du 12 au 23 octobre 2011.

•••••

Symposium d’art/nature
Moncton, du 28 septembre au 7 octobre 2012
au Parc écologique du millénaire,
avec des incursions ailleurs dans la ville
–Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada–

Parc écologique du millénaire
Le Parc écologique n’est pas un îlot de verdure en milieu urbain comme les autres. Inauguré en 2000, il a pour mission d’être un outil d’éducation à l’environnement invitant tous et toutes à des actions et engagements réels et réfléchis pour inverser la crise écologique contemporaine. Il héberge plus de 600 arbres/arbustes indigènes. On y retrouve des sentiers, un pavillon, un étang et un ruisseau, et ce, en bordure de l’Université de Moncton, d’un quartier résidentiel et de l’autoroute Wheeler.
http://maps.google.ca/maps?ll=46.102861,-64.782708&spn=0.00787,0.015965&t=h&z=16

Symposium d’art/nature : énergie
Le comité organisateur prépare la tenue d’un Symposium d’art/nature du 28 septembre au 7 octobre 2012 à Moncton. Avec comme thème l’énergie, l’évènement se déroulera principalement au Parc écologique du millénaire, avec des incursions ailleurs dans la ville. Le parc et la ville deviendront pendant dix jours des laboratoires de création et d’intervention in situ, et seront hôtes d’ateliers et de conférences.

L’énergie désigne le moteur de l’organisation de notre société (alimentation, transport, construction immobilière, développement urbain), le prétexte principal pour toute action (développement technique, exploration et extraction des ressources naturelles, pollution de la nature) et le transfert de capacité d’une entité à l’autre (entre êtres humains et avec l’environnement naturel et construit).

Soumission de projets au plus tard le 12 août 2011
Nous invitons les artistes qui ont une démarche artistique in situ à proposer un dossier/portfolio au plus tard le 12 août 2011. Toutes les pratiques sont éligibles, mais un intérêt particulier sera accordé à la sculpture. Le comité s’intéresse aux projets artistiques non-permanents.

Votre dossier doit comprendre :
• une lettre de présentation avec coordonnées complètes;
• un texte décrivant une intention de recherche (max 200 mots) (.doc, .pdf);
• un curriculum vitæ (.doc, .pdf);
• une documentation succincte permettant un aperçu de votre travail: dix à vingt images numériques (max. 2 Mo total) accompagnées d’une courte description (liste en .doc, .pdf), une bande audio/vidéo (max. 5 min placée sur un service de vidéo sur internet) et tout document pertinent;
• un dossier de presse (si disponible) (.doc, .pdf).

Par souci écologique, nous vous invitons à transmettre votre dossier (poids maximal: 8Mo) par voie électronique à l’adresse:  symposium [arobas] sonore [point] ca
Le symposium paie les droits correspondant aux normes recommandées par CAR/FAC.

Pour tout renseignement supplémentaire, communiquez avec André Lapointe au +1.418.737.4694.

Comité organisateur
Ronald Babin,  Herménégilde Chiasson,  André Lapointe,  Marie-Noël Ryan,  Nisk Imbeault, Jean-Pierre Caissie. Avec l’appui de l’Association acadienne des artistes professionnel.les du Nouveau-Brunswick, l’Université de Moncton, la Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen de l’Université de Moncton et le Parc écologique du millénaire de l’Université de Moncton.

•••••

Centre des arts actuels Skol

rappel : tombée le 15 août
APPEL DE DOSSIERS
Sortons les archives!

Pour célébrer son 27e anniversaire*, Skol invite les professionnels en art à proposer des interventions basées sur ses archives nouvellement traitées. L’approche et la forme de ces interventions donneront lieu à autant d’interprétations permettant de nuancer le passé de Skol, et même d’agir sur ce qui est encore à venir. Nous encourageons le regard transversal, sensible aux fissures et aux interstices, permettant de complexifier la perception d’un passé linéaire homogène.
Afin de faciliter ces interventions, Skol offre un espace de recherche, de même que l’assistance ponctuelle de l’archiviste Denis Lessard. Les propositions retenues seront présentées dans le cadre de la programmation de Skol, en novembre-décembre 2011.
On se rappelle qu’à l’été 2009, Skol accueillait le Bureau d’investigation des archives BIA/OAR, un premier projet d’investigation des archives motivé par un engouement pour l’histoire de l’émergence des centres d’artistes. Présentement, l’artiste et archiviste Denis Lessard occupe la petite salle de Skol jusqu’en août 2011 pour effectuer le traitement des archives historiques du Centre, traitement qui facilitera la consultation, et permettra de nouvelles explorations.

Veuillez faire parvenir :
• une intention de projet (maximum 500 mots) ;
• votre c.v. ;
• ainsi que quelques échantillons visuels (20
  images jpeg) ;
et/ou
• textuels (deux exemples, photocopies
  maximum de 4 pages par texte), selon
  votre pratique, à :
_ _ _ _ _ _

Centre des arts actuels Skol /
Sortons les archives!
372, rue Sainte-Catherine Ouest, suite 314
Montréal, QC
H3B 1A2

→ Les propositions devront être postées au plus tard le lundi 15 août 2011.
. . . . . . . . . .

* Alors que nous nous apprêtions à célébrer le 25e anniversaire de Skol, nos archives nous ont fait un pied de nez en rectifiant le compte, révélant deux années de programmation antérieures à l’incorporation officielle du centre, en 1986.

•••••

Soumission de projets
Centre  national d’exposition
4160, du Vieux-Pont (Mont Jacob) C.P. 605
Jonquière (Québec)  G7X 7W4
info [arobas] centrenationalexposition [point] com
www.centrenationalexposition.com

Dates limites pour le dépôt des dossiers : 30 avril et 31 octobre de chaque année
Les dossiers peuvent être reçus en tout temps au cours de l’année.
Documents requis:
•    Curriculum vitae récent
•    CD, DVD ou 10 à 15 diapositives dont la majorité illustre votre travail récent
•    Démarche artistique (1 page)
•    Projet d’exposition (1 page)
•    Dossier de presse (récent)
•    Fiche technique du projet d’exposition (si nécessaire)
•    Tout autre document pertinent à l’étude du dossier

•••••

APPEL À PROJETS D’EXPOSITION HIVER 2012
Pour les expositions de janvier à juin
Les Territoires est une galerie à but non lucratif qui accueille des expositions
d’artistes et de commissaires émergents. Les Territoires, par le biais de ses expositions, projets et évènements, se veut le reflet d’une pratique artistique multidisciplinaire et se positionne comme un lieu de diffusion et d’échanges. Les Territoires est située au 5e étage de l’Édifice Belgo à Montréal. La galerie accepte maintenant les propositions de projets d’exposition pour l’hiver 2012.

Date limite : jeudi 15 septembre 2011(sceau de la poste)
Artistes éligibles : moins de 6 années de pratique professionnelle

Le programme d’exposition inclus :
– une exposition
– des actions de communications des expositions (un communiqué de presse, une infolettre annonçant l’exposition à nos abonnés et une diffusion internationale via le web);
– une discussion avec la coordonnatrice générale afin de préparer le montage et le commissariat de l’exposition;
– une mise en contact de l’artiste avec des professionnels du milieu des arts (galeristes, commissaires, professeurs, etc.);
– une rencontre afin d’évaluer avec l’artiste la valeur marchande de ses œuvres et son positionnement dans le marché de l’art;
– une rencontre afin de discuter des stratégies de développement de carrière avec la coordonnatrice générale de la galerie;
– une immersion dans le monde du marché de l’art avec les oeuvres en vente dans la galerie : l’artiste touche 100 % des ventes;
– une page permanente sur notre site internet;
– une programmation de conférences données par les artistes exposants si souhaitée.

Le coût du programme d’exposition est de 1 500 $ CA TTC.
Il est également possible de participer au programme en n’exposant que
dans l’une des deux salles d’exposition. Le programme est alors de :
Le Territoire Est : 1 000 $ CA TTC
Le Territoire Ouest : 800 $ CA TTC

Votre proposition de projet doit inclure :
– la période d’exposition souhaitée;
– un CV;
– une adresse postale de retour, une adresse courriel et un numéro de téléphone pour vous rejoindre;
– une description du projet d’exposition;
– des documents visuels du projet proposé et de projets antérieurs : 10 à 15 jpegs sur CD et/ou vidéo sur DVD avec une liste descriptive des images;
– une enveloppe affranchie pour le retour du dossier, si souhaité.

Faire parvenir vos soumissions de projets à :
Les Territoires / Projet d’exposition
372, rue Sainte-Catherine Ouest, suite 323
Montréal QC H3B 1A2
ou par courriel : info [arobas] lesterritoires [point] org
Pour plus d’informations : info [arobas] lesterritoires [point] org

•••••

Appel de dossiers
Volet arts médiatiques – Festival international du cinéma francophone en Acadie du 17 au 26 novembre 2011
Dans le cadre du Volet arts médiatiques du Festival international du cinéma francophone en Acadie (FICFA), nous invitons les artistes en arts médiatiques à soumettre des propositions d’expositions et d’installations, de performances et d’oeuvres vidéos. Cette exposition en arts médiatiques comprend des projections de vidéos d’art, des expositions/installations en galerie et des prestations in situ.
Les soumissions devraient inclure les éléments suivants :
♦ cv/bio de l’artiste
♦ description de l’oeuvre proposée
♦ exemples d’oeuvres
♦ description des besoins techniques
♦ enveloppe pré-affranchie pour le retour du matériel
Les dossiers doivent être envoyés à l’adresse suivante avant le 18 août 2011.
FICFA – Volet arts médiatiques
A/S Angèle Cormier
140, rue Botsford, # 21
Moncton, NB E1C 4X5
Pour toute autre information, communiquez avec Angèle Cormier à l’adresse suivante : angelecormier [arobas] gmail [point] com

•••••

Appel de dossiers

Les artistes professionnels en art actuel désirant exposer à la GAM pendant la programmation régulière sont invité-es à faire parvenir leur dossier à l’adresse suivante :
La Galerie d’art de Matane
520, avenue Saint-Jérôme, bureau 101
Matane (Québec) G4W 3B5

Le dossier doit contenir :
•    Un curriculum vitæ (deux pages maximum)
•    Une démarche artistique
•    Une proposition d’exposition claire
•    Dix images des œuvres proposées
•    Une liste numérotée et détaillée de ces images
•    Un dossier de presse, s’il y a lieu
•    Une enveloppe de retour préaffranchie
Date limite : 30 septembre de chaque année

2. appels en anglais du Canada

TRUCK Contemporary Art Gallery (Calgary): Call to Visual Artists, Deadline September 1
MAIN SPACE CALL FOR SUBMISSIONS
DEADLINE: September 1

TRUCK’s Main Space is programmed through an annual call for submissions as well as by curated exhibitions. TRUCK hosts eight exhibitions each year in this space and accepts applications from professional artists only. TRUCK’s definition of a professional artist is someone who has:

Completed his/her basic training (or the equivalent)
Produced an independent body of work
Presented their work in a professional context
Maintained an independent professional practice for at least one year.
Undergraduate students currently enrolled in school, college or university are not eligible to apply, however this restriction only applies to our Main Space and students are welcome to apply to our +15 Window and CAMPER spaces. Graduate students are eligible only if they meet TRUCK Gallery’s definition of a professional artist.

Selection Procedure:
The TRUCK Programming Committee selects proposals through a peer review process. The Committee is comprised of board members who have extensive visual, performance, and media art backgrounds. Proposals will be selected based on consideration of the following criteria: artistic merit of the proposed project, fit with TRUCK Gallery’s mandate, feasibility of the proposed budget, and the ability of TRUCK Gallery to provide appropriate space/support for the project. TRUCK is committed to paying a minimum of CARFAC fees, and when possible provides travel support for our exhibiting artists. Unfortunately TRUCK has limited resources and is unable to consider projects that require production support. We will endeavor to provide what assistance where we can for the presentation and exhibition of work, but operate within our meager resources.

Submission Procedure:
TRUCK accepts submissions in ELECTRONIC FORMAT ONLY. Please send all written support in a SINGLE PDF FILE. Images must be in JPEG FORMAT burned to a single CD, all files must be Mac compatible. Please do not send any paper documents, printed images, or return envelopes as submissions will not be returned. Please do not e-mail submissions.

ALL SUBMISSIONS MUST INCLUDE THE FOLLOWING:

1. A completed application form (available for download at http://www.truck.ca)

2. Proposal (maximum of 1 pages): Clearly describe the proposed exhibition or project. Provide details about your spatial, and material requirements, including equipment needs. Explain what kind of venue is best suited to your proposed work (gallery, theatre, off-site, public space, etc.).

3. Artist Statement (maximum of 1 page): Contextualizes the work submitted within your artistic practice.

4. Curriculum Vitae (maximum of 3 pages): Describe your artistic background (e.g. education, grants, scholarships or awards received, professional status, previous exhibitions or performances, commissions, professional memberships, articles, etc.)

5. Images/Support Material: 10 to 15 JPEG images and/or DVD for video. All images must be numbered and labeled to match the corresponding image list. Images must be in JPEG format and no larger than 1MB in size.

6. Image List

7. Budget: For curatorial projects, touring exhibitions, and proposals for group exhibitions please provide a clear budget of anticipated expenses and related fees for the exhibitions.

Please Note:

Digital images: Should be in JPEG format, 300 dpi and no larger than 1MB in size. Names should correspond to the image list.

Video: Submit only the material that demonstrates your artistic accomplishments related to the proposed project, and please limit each example to 5 minutes in length.

Faxed, e-mailed, late or incomplete submissions will NOT be reviewed, submissions must be received by or post-marked for September 1st. Applicants are encouraged to follow the above guidelines carefully, for questions on submissions, please contact the gallery at info [arobas] truck [point] ca or 403-261-7702.

Submissions should be addressed to:

Programming Committee
TRUCK Contemporary Art in Calgary
Grain Exchange Building
815 First Street SW (basement)
Calgary AB T2P 1N3

•••••

For complete information on both of these calls visit: http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

Requests for Proposals
Call to Artists – Highlands Branch Library Public Art Project

The Highlands Branch Library public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
*       Budget: $39,500 CAD (maximum, all inclusive)
*      Deadline for Submissions: 4:30 pm on Tuesday, August 25th, 2011
*      Installation: March 2013

•••••

For complete information on both of these calls visit: http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

Requests for Qualifications
Calls to Artists – Borden Park Public Art Project

The Borden Park public art competition, open to all Canadian and international visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
*       Budget: $212,000 CAD (maximum, all inclusive)
*      Deadline for Submissions: 4:30 pm on August 25th, 2011
*      Installation: Summer 2012

•••••

www.thisgreatsociety.com | CALL: online creative journal | SEP 1

This Great Society is an online creative journal exhibiting visual,
time-based, and audio arts in all mediums.

We are currently accepting submissions for our 24th issue.
Pieces considered will relate to the curatorial
theme “TECHNOLOGY” (wide interpretation is encouraged).
Send examples of your work (or a portfolio link) to
thisgreatsociety [arobas] gmail [point] com before SEPTEMBER 1st.

Illustrating and Other Involvement:

The Society is always looking for quality illustrations to accompany
the written work we publish. If you are interested in providing
illustrations (static visual content in any media) please email
thisgreatsociety [arobas] gmail [point] com

thisgreatsociety [arobas] gmail [point] com
www.thisgreatsociety.com

•••••

La Maison des artistes: Call to Artists, Deadline September 1
 

We are inviting all interested francophone/Francophile artists to submit a project proposal for la Maison des artistes visuels 2012-2013 programming year in our Contemporary gallery. Deadline for submissions is Thursday, September 1, 2011.
Please consult documents attached for more info. 
Don’t hesitate to contact me if you have any questions. Thank you! 
http://maisondesartistes.mb.ca/galerie/appel
Renée Saurette

Directrice artistique
La Maison des artistes visuels francophones
219, boul Provencher
Winnipeg, MB R2H 0G4
(204) 237-5964

•••••

Propellor Centre for Visual Arts (Toronto, ON): Call to Visual Artists, Deadline September 23
CALL FOR SUBMISSIONS:
An Art Exhibition Curated by Moses Znaimer
In collaboration with Propeller Centre for the Visual Arts
At the ZoomerShow 2011: October 29 – 30, 9 – 5 pm
Direct Energy Centre, Exhibition Place
100 Princes Blvd., Toronto, Ontario
Twist Gallery: November 3 – 27, 2011
Twist Gallery Opening: Thursday, November 3, 7 – 10 pm
1100 Queen St West, Toronto, Ontario
TIMELESS
* Zoomers and Immortality
An Exhibition Curated by Moses Znaimer
Since time immemorial, humans have used the visual arts to both define and understand that which is timeless.
Through procreation, through knowledge and belief systems and the creation of works of art and architecture, we have tried to create that which can withstand the confines of time. One might say we have striven to achieve a measure of immortality.
But, does time actually exist, or is it merely an invention we use to measure change? As Zoomers and Artists, what are we creating that might survive the ebb and flow of time?
Send in one image of a two or three-dimensional work in any traditional or new media on your interpretation of the Timeless.
Deadline for TIMELESS – September 23, 2011
$2000.00 for best in show, $1000 for People’s Choice and separate Award of Distinction.
Carfac fees will be paid to all selected / participating artists.
CALL FOR SUBMISSIONS:
An Art Exhibition Curated by Moses Znaimer
In collaboration with Propeller Centre for the Visual Arts
Submissions should include the following:
•    One image only for of the work you wish to exhibit burned on a CD: 200dpi, maximum 1 MB and saved as a jpeg; if you send more than one image, only the first image will be considered. Online e-mail submissions will not be accepted.
•    Details about the work including: Your Name, Title, Year, Medium, Size & Value as well as a brief written statement about the work (maximum 80 words) stating how it relates to the exhibition parameters. Please use a 10pt. Helvetica font and save as a Word file (.doc) on the same disk. Include a hard copy with your submission as well.
•    A Curriculum Vitae and contact information which much include name, address, phone number, and e-mail; include as Word file (.doc) on CD as well as a hard copy on paper.
•    Non-refundable Entry Fee of $45.20 (CDN or US) cheque or money order made out to Propeller Centre for the Visual Arts.
•    A self addressed, stamped envelope for the return of the materials. Entry materials without a SASE will not be returned. 
 
 
Deadline for Submissions: Friday September 23, 2011
Send entry to:
TIMELESS / ZoomerShow 2011
c/o Simone Rojas- Pick, Gallery Director
Propeller Centre for the Visual Arts
984 Queen St West
Toronto, Ontario, M6J 1H1
Propeller Centre for the Visual Arts was established as a non-profit organization in August 1996 to give visual artists curatorial and commercial control over their creations. As a visual arts collective, Propeller supports vital contemporary art practices and initiatives by artists at all stages of practice. The Center’s mandate is to provide a professional venue for exhibitions along with technical support and promotional resources. Propeller is located in the Queen West Gallery District in downtown Toronto. For more information on membership, please contact the gallery:
gallery [arobas] propellerctr [point] com | http://www.propellerctr.com

•••••

Living Arts Centre (Mississauga, ON): Call to Visual Artists, Deadline August 8
Final Call for Submissions
Saving Face: Juried Exhibition of Contemporary Portraiture
September 13 – November 13, 2011

SUBMISSION DEADLINE: Monday, August 8, 2011

Living Arts Centre Gallery
4141 Living Arts Drive
Mississauga, ON L5B 4B8
905.306.6161

The Living Arts Centre invites artists to submit works for Saving Face, an exhibition about contemporary portraiture in Canada and its relevance today.

Portraiture is constantly reinventing itself. Within the expanding boundaries of art media, countless functions for reproducing human likeness exist – preservation, the deconstruction of identity, homage, etc. Yet despite this expansion, portraiture is often associated with tradition. Saving Face asks artists to re-evaluate the portrait within a contemporary framework. Drawing from the history of the genre and integrating media both old and new, the exhibition will identify contemporary Canadian portraiture and reveal new trends in its practice.

Artists working in all media are encouraged to submit up to two works for consideration. There are no restrictions on size. Cash prizes will be awarded.

Exhibition jurors:

Alejandro Arauz, multi-disciplinary artist & educator, University of New Mexico
Steven Schwartz, Director, Engine Gallery, Toronto
Cole Swanson, Curator, Living Arts Centre Gallery, Mississauga

SUBMISSION INFORMATION:

$25.00 application fee (cheques made out to the Living Arts Centre, cash accepted)
artist statement (max. 100 words)
current CV
2 image submissions of current work (jpegs on CD at 72 dpi), including a word document listing title, medium, size, date, and artist’s name for each submission
* Artist’s name must be clearly labelled on the submission CD*
SASE (self addressed and stamped envelope) – please ensure correct postage for return of CD (The Living Arts Centre assumes no responsibility for images sent without return postage)
Email submissions will not be accepted.
Please send submissions to:

Saving Face Juried Exhibition
c/o Exhibition Curator, Cole Swanson
Studio Arts
Living Arts Centre
4141 Living Arts Drive
Mississauga, ON
L5B 4B8

For more information, please email curator Cole Swanson at cole [point] swanson [arobas] livingarts [point] on [point] ca or call 905.306.6161.

Notification of Acceptance: Artists will be notified by phone or email on Wednesday, August 17, 2011 if their piece has been selected to be in the exhibition. Only those accepted will be notified. Accepted artists will receive details pertaining to the exhibition including delivery of artwork, insurance, opening reception and awards.

•••••

New Adventures in Sound Art (NAISA)
2011 Calls For Submissions on the theme FREEDOM
Categories: Radio & Transmission Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Sound based media art, Installation Art
September 30, 2011 Deadline

Go to www.naisa.ca/opportunities.html for full information and on-line application
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme FREEDOM for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2012 programming in Toronto, Canada. Using the theme of FREEDOM for its 2012 programming, NAISA will commemorate the 100th anniversary of the birth of John Cage, an artist that challenged established artistic conventions in many fields. He also helped to broaden the already evolving language of sonic expression to include the existence of sound within the realm of art.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme of FREEDOM. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works for live performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on September 30, 2011. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions.

•••••

Black Box White Box Small Box No Box

Dear Colleagues,
I am the co-curator of a symposium on the status of media arts in
Canada today – Black Box White Box Small Box No Box to be
held in Hamilton, ON on Saturday, October 22, 2011 through
Hamilton Artists Inc. As part of the symposium, you are invited to
submit your opinions on what you believe to be the top issues
for media artists in Canada.
See http://blackboxwhiteboxsmallboxnobox.wordpress.com/ for
more information.

Send your opinions, preferably in brief bullet format, to:
blackboxwhitebox [arobas] gmail [point] com or irene [arobas] hamiltonartistsinc [point] on [point] ca

Please include:
a i/ Your first and last name
a ii/ What media arts your see yourself involved with (optional)
a iii/ Your organization etc. (optional)
b/ Whether you want your name published or prefer
“anonymous”
c/ Your city and province/territory in Canada
d/ Your opinions

The opinions will appear:
i/ on the wall of the room that the “Black Box, White Box, Small
Box,
No Box” Symposium will be held in
ii/ possibly on the website
iii/ possibly in an archival video created about the event.

Best regards,
Jim Riley
Co-Curator
Black Box White Box Small Box No Box
http://blackboxwhiteboxsmallboxnobox.wordpress.com/

•••••

Untitled Art Society (Calgary)

Call For Submissions for Exhibition Programming
NEXT DEADLINE: August 31st, 2011 @ 4pm

All applications must include the following:

– Artist’s Statement (1 page max, 12 point font, preferably in a .pdf, or .doc)

– Project Proposal (1 page max, 12 point font, preferably in a .pdf, or .doc)

– Curriculum Vitae (2 pages max, 12 point font, preferably in a .pdf, or .doc)

– Support Material: 8 to 12 Portfolio images and/or up to 5 minutes of video footage, if appropriate.

Digital images must be in .jpg format, with file names as: last name followed by numbers corresponding to image list (e.g. lastname01.jpg).

Images must be 800 pixels wide, max. Do not submit a website address in lieu of digital files, and no thumbnail images please!

Video: All computer-based work must be self-supporting. Do not send original works of art.

Contact the gallery if you have questions regarding submitting support materials.

– Corresponding image list including: Name, Medium, Size (H x W x D), Year, Title.

PLEASE NOTE:

– The jury process is a competitive process.  It is highly recommended that those submitting consult the UAS website prior to submitting.

– It is expected those submitting ensure the work/exhibition/project being proposed fits into the UAS mandate.  The mandate and information on past exhibitions can be found on the UAS website.

– It is important to clearly indicate what space you are applying for.  Failure to do this may result in immediate rejection of the proposed exhibition.

– Email submissions only.  All digital information submitted must be Windows-compatible. Please direct all submissions and related inquiries to info [arobas] UAScalgary [point] org.

– Late or incomplete submissions will not be reviewed.

For more information on the exhibition spaces, and for resources on how to put together a submission please referr to the UAS website submissions page http://www.uascalgary.org/submissions.html

http://www.uascalgary.org/

•••••

The Canadian Clay and Glass Gallery is calling for submissions to The Winifred Shantz Award for Ceramics and The RBC Award for Glass.

With the ongoing generosity of Ms. Winifred Shantz and the RBC Foundation, the Canadian Clay and Glass Gallery presents these prestigious national awards for early-career practicing ceramic and glass artists who have been working professionally for between 3 to 10 years. The awards are intended to allow each winning artist to undertake a period of independent research, or other activities with the capacity to advance their artistic and professional practice at a key moment in his or her career. Winners of the Winifred Shantz Award for Ceramics and the RBC Award for Glass will receive $10,000 each.
Juries comprised of respected artists and arts professionals associated with the silica arts will choose a finalist list. This year’s winners will be announced at a gala event on October 13, 2011.
Each of these annual awards presents a monetary prize for innovative professional development to an emerging ceramic or glass artist, allowing the recipients time to travel, to attend international residencies or to conduct research that will enrich experience and fortify career aspirations in the field of contemporary art or fine craft.
To apply to either of these awards, you must be a Canadian citizen or have Permanent Resident status, as defined by Citizenship and Immigration Canada. You must also meet the definition of a professional artist. The Winifred Shantz Award for Ceramics and the RBC Award for Glass is accessible to Aboriginal artists and artists of diverse cultural and regional communities of Canada.
Deadline for Submissions – Friday, August 26, 2011 by 5pm
For more information, please contact Christian Bernard Singer, Curator, at (519) 746-1882, ext. 230 or via email at: christian [arobas] canadianclayandglass [point] ca. Or visit our website: www.theclayandglass.ca/events/awards

Winners of the Winifred Shantz Award have included the following outstanding recipients: Brendan Tang (2010), Jasna Sokolovic (2009), Kasia Piech (2008), Rory MacDonald (2007), Ying-Yueh Chuang (2006), Kate Hyde (2005), Joan Bruneau (2004), Marc Vincent Egan (2003), Laurent Craste (2002), Susan Collett (2001). All of the RBC Award for Glass winners to date have represented the remarkable practices that make up contemporary glass art. Previous winners of the RBC Award for Glass are Rachael Wong (2010), Cali Bales (2009), and Julia Reimer (2008).
The Canadian Clay and Glass Gallery fosters interaction among artworks, artists, and community and is recognized nationally for its critically acclaimed exhibitions of regional, national, and international artists. The Gallery offers lectures, classes, workshops, tours, and houses an ever- expanding collection of historical and contemporary Canadian ceramic, glass and enamel art, conserving and promoting a rich and active component of Canada’s rich cultural heritage. Our award winning architecture, outstanding exhibitions and programs have placed The Canadian Clay and Glass Gallery at the forefront of contemporary art experience.
The Gallery is located at 25 Caroline Street North in Waterloo, Ontario. It is open Tuesday to Friday, from 11 am to 6 pm, Saturdays from 10 am to 5 pm, and Sundays 1 to 5 pm. Admission to the Gallery is free.

•••••

Call for entries
Deadline: 12 August 2011
CALL FOR WEB BASED ART
Call for artists and artworks to be featured in a web-based exhibition.
Digital submissions of images, video, codes, text, links to existing projects and everything else which can be accomodated will be considered. The project will be lauched and will be debuted at the UTAC gallery in Toronto on August 12th 2011.

Please send a short bio, a link to personal website allong with your work and a brief statement to polinateif [arobas] gmail [point] com
This is an idependent curitorial project.
Thank you and hope to hear from you,
Polina Teif.

3. appels internationaux

APPEL A CANDIDATURES
DESSINS CONTEMPORAINS
Plus que jamais le monde vit des moments difficiles aussi bien financièrement que
psychologiquement.
Un grand nombre de personnes à travers le monde souffre par manque d’aide financière et
psychologique. C’est pourquoi le Rotary Club Paris Notre-Dame, dont les actions
humanitaires ont pu changer les êtres humains, a décidé de mener une action artistique
pour aider humainement et financièrement les personnes qui souffrent dans leurs chairs et
dans leurs âmes.
Les artistes et le monde de l’art ont toujours été très sensibles aux problèmes humains et de
tous temps ils se sont associés pour aider les plus faibles.
Le Rotary Club Paris Notre-Dame et Chic Art Fair se sont associés afin d’organiser cet
événement unique et qui se déroulera pendant la semaine de l’art à Paris.
Nous aimerions inviter les dessinateurs à donner une oeuvre au profit d’Eau Sans Frontières
(http://www.eau-sans-frontieres.org), cette oeuvre sera vendue aux enchères sous le
marteau d’un commissaire priseur de premier plan.
Eau Sans Frontières est une oeuvre 100% bénévoles qui reversent 100 % des dons au profit des
projets choisis.

CONDITIONS DE PARTICIPATION
• être un artiste professionnel
• proposer un dessin original dont les dimensions (hors encadrement) sont de
30 x 40 cm maximum. Le dessin sera mis en vente aux enchères au profit d’Eau Sans
Frontières.
• chaque dessin sera mis en enchères à 150 €

LE DOSSIER DE CANDIDATURE
L’artiste intéressé(e) enverra un dossier de candidature pour sélection qui sera réuni dans un
pdf unique.
Ce dossier comprendra :
• un curriculum vitae
• un texte sur votre démarche artistique
• 5 visuels de vos travaux récents
• le visuel du dessin que vous souhaitez donner, comprenant le titre, dimension, année.
(veillez à la qualité du visuel)
• l’attestation ci-après signée certifiant que vous acceptez de donner une oeuvre au
profit d’Eau Sans Frontières lors d’une vente aux enchères
à envoyer par email à rotary [point] culture2 [arobas] gmail [point] com , avant le 10 septembre 2011.

LE COMITE DE SELECTION
Afin de proposer des dessins de grandes qualités, uniques, originaux, un comité de sélection
se réunira pour choisir les oeuvres.
Ce comité est composé de
Cécile Griesmar et Sandrine Bisognin, directrice de Chic Art Fair
Julie Perin, directrice d’Alternatif Art
Sophie Blachet, directrice d’Art Vitam
Appel à candidature
Dessins contemporains
Philippe Verdier, président du Rotary Club Pars Notre-Dame

INFORMATIONS PRATIQUES
En cas de sélection, l’artiste sera averti par email ou par téléphone.
La vente aux enchères se déroulera le dimanche 23 octobre dès 15h.
Les dessins devront être reçus au plus tard le 1er octobre 2011.
Les artistes sélectionnés seront responsables du transport.
Les artistes seront invités à participer, gratuitement, à cette journée.

•••••

An open call for proposals from Lone Twin
In May 2012 a remarkable boat will set sail on its maiden voyage. The 30ft yacht, crafted by a fearlessly adventurous team of boat builders, will be a living archive of people’s lives and stories. Its maiden voyage will follow, with the boat visiting five locations at each of which a bespoke festival will be created around its arrival, stay and departure.
We have launched a commission process inviting submissions from artists/companies to propose a version of a ‘ship’s log’ that would both respond to the boat’s unique history, the thousand of lives that came together to create it and its voyage along the south coast of England.
We are interested to hear from artists working in performance, photography, text, sound, screen or digital–based medias.
The selected artist[s] will be onboard as part of the crew throughout the voyage and will create a serial project that has an outcome at each of the five maiden voyage destinations.
For more details on how to submit a proposal please go to our website www.theboatproject.com
The deadline for receiving proposals is 31st August 2011.

In May 2012 a remarkable boat will set sail on its maiden voyage. The 30ft yacht, crafted by a fearlessly adventurous team of boat builders, will be a living archive of people’s lives and stories.
Since February 2011 members of the public have been donating their wooden belongings to the project. From the mundane to the extraordinary, donations come in every size and shape: toothpicks, coffee tables, hair-brushes, picture frames, walking sticks and front doors. Each donation has played a part in the life of the donor, each has a story to tell – of personal and national significance.
The boat is constructed from these donations. A book published at the boat’s launch will document each of the individual donations and the stories behind them. A copy of the book will be kept on the boat, as an index to its constituent parts. The boat will be launched in May 2012. Its maiden voyage will follow, with the boat visiting five locations where a bespoke festival will be created around its arrival, stay and departure. The boat’s crew will be made up of members of the public, nominated by family and friends, working under a professional skipper. An artist – selected through this call-out – will also be onboard working on a serial project that has an outcome presented at each of the five maiden voyage destinations: Brighton (as a part of the Brighton Festival), Portsmouth (as part of Portsmouth Festivities), Hastings, Margate and Milton Keynes (as a part of the Milton Keynes International Festival).
We are interested to hear from artists/companies working in performance, photography, text, sound, screen or digital-based medias to propose a version of a ‘ship’s log’ that would both respond to the boat’s unique history, the thousands of lives that came together to create it and its voyage along the south coast of England. The commission will present an outcome in each of the five voyage destinations, so will need to function in series, and will perhaps have an accumulating structure. The shape, form and length of the outcomes are entirely up to you, as is its location and context – although the voyage, the course of the journey and the boat itself need to function as the centre of the work.
Your project may address, though not be limited to, one or more of the following concerns:
• Expedition, adventure and voyaging
• Navigation and wayfinding
• Mythologies of the sea and seafaring
• The sea and leisure
• The sea and commerce
• Ideas of ‘the coast’
• Archives of the everyday, collecting and collections
• The boat’s five ports of call during its maiden voyage
• The boat’s crew
• The Boat Project’s donation archive
The boat is a daysailer and does not offer accommodation; a small cuddy creates something of an internal space. The voyage will run from May to July 2012 with a number of breaks in the schedule where you will be land-based. Artists without sailing experience will be fully trained ahead of the voyage. This callout is international and artists based in all countries are welcome to submit a proposal. The fee for the project, including your material costs, is £8,000. Your travel and accommodation costs will be covered separately.
Before writing your proposal please fully acquaint yourself with The Boat Project through this website.
Your proposal must be no longer than one page of an A4 Word document and must begin with a 100-word (max) synopsis of your project. If you wish to share documentation of any previous work please provide a web address where it can be viewed online – consider using flickr.com, or similar, if you don’t already have dedicated web space. Please do not include any further attachments with your proposal document.
Proposals exceeding one page and any proposals arriving with further attachments will not be included in the selection process.
Please title your proposal document using your name, i.e. ‘Josephine Bloggs.doc’.
Please email your proposal to commission [arobas] theboatproject [point] com by August 31st 2011

•••••

Calls for Submissions
American Indian Film Festival, San Francisco, CA
Entry Deadline: August 5, 2011
Extended Deadline: August 16, 2011

The American Indian Film Institute is currently seeking film and video entries for the 36th annual American Indian Film Festival. The AIFF is the nation’s oldest and most recognizable venue for American Indian film arts and entertainment, earning a reputation for excellence and integrity. The 2011 AIFF will be presented November 4-12 in San Francisco, California. Films to be entered for competition should be by or about American Indian or Canada First Nations people and produced during year 2010-2011. 

For more information: www.aifisf.com

•••••

open call for performances – openEPAF 2011 – new deadline

New deadline: August 22th, 2011
New date of the festival: Warsaw – 24-27.11.2011; Lublin – 30.11-2.12.2011

The Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle in Warsaw, Art and the Present Foundation, Performance Art Foundation and Labirynt Gallery in Lublin invites young emerging performance artists (born after 1st January 1976) to submit proposals of performance art works for the openEPAF 2011 – open programme of the European Performance Art Festival EPAF 2011. The festival will take place from 24-27 November 2011 at the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle and from 30th November to 2nd December in Labirynt Gallery in Lublin during Performance Platform Lublin.

EPAF is interested in programming experimental practices that may be described as: Performance Art, Live Art, Time-based art. Note: we are not interested in programming conventional theatre, dance, ballet, music. Applications will be accepted from artists from all areas of the world.

How to apply:
In order to participate in openEPAF 2011, please send us application and documentation of recent performances

I. Application should contain the following:
a) full name, date of birth, postal address, website (optional), e-mail, phone number, bio-data: date of birth, information about education and list of the most important exhibitions and artistic projects (not more than 100 words)
b) short artistic statement (not more than 100 words)
c) short description (not more than 100 words) of proposed performance including its expected duration as well as materials and equipment required.

II. Documentation of performances:
a) 5 photographs (300 dpi, preferred formats are: tiff, jpg) recorded on CD or DVD
b) video documentation of 3-5 performances (preferred formats are: DVDVideo, avi, mov)
The documentation should be accompanied by a description containing: title, date, place and name the photographer/video-maker.

The application must be sent by email at epafwarsaw [arobas] gmail [point] com
Documentation must be delivered to the address:
openEPAF 2011
Galeria Labirynt
ul. Grodzka 5a
20-112 Lublin
Poland

The application and documentation must be submitted by August 22, 2011, 4:00 pm to be considered
The materials submitted will not be returned.

Succesful applicants will receive:
– board and lodging
– artists fee of 800 PLN
– financial assistance towards international travel costs
– copy of photographic and video documentation of performances presented during festival

The list of artists invited to participate in the festival will be announced by 10th September 2011 at www.epaf-festival.blogspot .com

Festival is organized with financial support of: Ministry of Culture and National Heritage, City of Lublin

•••••

Call for Proposals Robots and Avatars Exhibition

Collaborative and Intergenerational Future

Deadline: 07/09/11

We invite submissions to this Call for Development Commissions and Call for Exhibits.
The Jury will select two Development Commissions and additionally a minimum of six existing works
Robots and Avatars will present two Development Commissions and additionally a minimum of six existing works as an Exhibition in 2012. Lead producer and concept developer of this EU Culture project is body>data>space and the partner for the commissions is National Theatre in London.
The exhibition will tour to FACT, Liverpool (UK), AltArt, Cluj-Napoca (Romania), KIBLA (Slovenia). The Exhibition will tour to other European and Asian venues across 2013-15. The Exhibition is part of a wider programme of activities, supported by the European Union Culture Programme (2007-13).

Please use our online form on the Robots and Avatars website at:

Call for Proposals – Application Form

••••••

Call for entries
Deadline: 15 August 2011
Simultan Festival 2011 6-8 October 2011 – Timisoara/Romania

Call for video submissions
www.simultan.org/en/2011/callforentry
The Simultan Festival is an annual festival for video, media art, experimental music and a/v projects.
The festival wishes to sustain and to stimulate the creative ways of the most modern visions of perceiving and recording the cultural realities in contemporary art. It presents the current processes and the way in which technology and society give rise to new forms of artistic expression by using the new media.
Based on a different theme every year, the festival presents video art projections, live performances, interdisciplinary works, installations, lectures.
This year’s edition runs under the theme “imaginary” and will take place between 6-8 OCT.. 2011, in Timisoara, Romania.
TERMS OF ENTRY
Those interested may apply with a maximum number of 2 works; each of them must not exceed 10 minutes in length, in the following categories:
– video art, experimental video
– motion graphics and experimental animation
– generative video based on sound and image manipulation – programmed data visualization
Works must be sent in avi or quicktime format, with dv-pal compression and 48kh sound, on data DVD.
The deadline for submission is: 15 August 2011 (postmark)
Application form
Deadline: 15/08/11 – postmark
Contact:
Simultan Association – Asociatia Simultan
Levente Kozma
OP.1 – CP.577
Romania
phone: +40 – 740 300 806
simultan [arobas] simultan [point] org 
www.simultan.org

•••••

Call for entries
Deadline: 31 August 2011
Transmediale 2012 
January 2012 – Berlin
Transmediale 2012: in/compatible
www.transmediale.de/content/open-call-works
Our thematic call for works is now open! tm.12 postulates that
incompatible beings drive the logic of contemporary cultural
production. We understand in/compatible beings as aesthetic things
and processes that do not necessarily connect on the terms we are
used to.
CONCEPTUAL FRAMEWORK
The too new and the too old are two sides of the same coin: nothing
ever works perfectly. The simultaneous monumental failure and
global ubiquity of technology seems to move us beyond the polarity
of utopia and dystopia.
Instead we are entering the blurred environments of the unadapted, monstrous and “uncorporated”. These increasingly unclear
tension-states between open and closed, military and civilian,
idealistic and commercial are giving rise to a new kind of
“techno-cultural uneasy”. The in/compatible in this context is a
singular moment where it becomes evident that certain technologies
or models of thought are not possible to use in combination.
Artists, practitioners and thinkers engage this imperfect nature of
technology. They give it a cultural shape, developing a critical
reflexivity that responds to the ever-changing social and
economical terrains of the networked world.
More than a failed operation, incompatibility is a matter of
management and ultimately governance of the inherent differences
and heterogeneity of network culture. This means that the
incompatible is not the outside of networks but it is an internal
and constant state of disruption which is totally necessary in
order to enable the “open” state of the never completed system.
Allowing for incompatibility in other words is central to the
capitalist logic of always being “open to business”, predicated on
the constant integration of new areas of production. But this
integrative process is increasingly invisible to the user and even
the producer – especially the “pro-sumers” and “prod-users” of Web
2.0 or cloud-computing. Contrary to this invisibility the festival
wants to raise the question of what happens when incompatible
beings are brought to the fore rather than hidden away in the dark
underbelly of digital culture?
In the common social imaginary of the global network society and
culture it is increasingly hard to discern that which does not
actually connect, differences that matter beyond being exoticised,
integrated or disarmed through the politics of particularisation.
Only certain points of voluntary or involuntary break-down and
disconnection, involving unfamiliar and strange reversals, allow
some of this heterogeneity of net culture to be re-articulated.
Such reversals may involve going beyond the digital and even the
network as the ultimate horizon of cultural production, exploring
new forms of transversal materiality and temporality.
SUBMIT YOUR WORK
With the conceptual framework of in/compatible we are looking for
artistic works in any genre and format that either explicitly or in
more subtle ways engage the incompatible nature of contemporary
technological cultures. We imagine that these works rather than
anticipating resolution, address, accentuate and invest in the
unresolved tensions across translocal media practices and systems.
In particular we are calling for works that take us by surprise by
not quite “fitting in“.
The selected works will form part of our exhibition as well as of
our screening, performance and conference programme. While there
will be no transmediale Award this year, works may be considered
for the Vilém Flusser Residency Programme, taking the form of a 2
months artistic research residency run by tm and UdK in Berlin.
Works taken into consideration for the programme can be related to
the following keywords and areas:
dissensual aesthetics, hacktivism, operating systems, speculative
realisms, queer technologies, strange ontologies, displacements,
ecologies, psychedelia, glitches, spam, media-archaeologies,
technological obsolescence, haunted media, reverse remediations,
the untimely, erotics, ambivalences, tools, law, anxieties,
confusions, violence, obscurities, junk, addictions, restlessness,
destructions, attractions, accidents, isolation, punk, surrealisms,
aggressiveness, the uncommon, frustrations, spiritualities, risks,
dubious calculations, psychosis, uneven structures, crimes.
PROCEDURE
Applications are accepted from individuals, groups, or collectives
as well as recognised organisations or individuals acting on behalf
of entrants.
There are no entry fees for the Call for works.
Applicants must agree to the Conditions of Entry, and incomplete or
late entries [Deadline: 31st August 2011 (24:00 CEST / UST+2)] will
not be considered. Entrants must register and use the online
application form only (additional hardcopy or preview materials may
be sent by post/courier ONLY as backup information, not in lieu of
the online applications themselves. Hardcopy materials will not be
returned unless 20 EURO cash has been included for this purpose).
Notification of selected works will be made in October 2011.
• Please read our Conditions of Entry before applying.
• Submit your work using the online form. In order to do so you
must register at the transmediale website by creating your own
personal and unique user account or, if you have registered in the
past, login to transmediale.
Deadline: 31/08/11
Contact:
transmediale
festival for art and digital culture
Klosterstrasse 68
10179 Berlin
Germany 
phone: +49 (0) 30 / 24 749 761
fax: +49 (0) 30 / 24 749 763
info [arobas] transmediale [point] de 
www.transmediale.de

4. résidences

Ross Creek Centre for the Arts
Call For Submissions
Fall Artist Colonies and Residencies
Deadline extended: August 5, 2011

Now accepting applications for
2012 winter/spring Artist Colonies
and Residencies

Located on 186 acres of farm and forest overlooking the Bay of Fundy, The Ross Creek Centre for the Arts is the ideal artist’s retreat. Our residencies provide tranquil space and time for artists to develop their projects and ideas.  Participants receive 24-hr access to large brightly lit studios, accommodations in our farmhouse, and fresh meals prepared by our chef.

We welcome submissions from emerging and professional artists of all disciplines, including but not limited to individual or collaborative visual artists, curators, dancers, writers, actors, musicians and architects.  In the submission proposal, please make reference to how your project might fit within the context of the Centre and our rural community.  The Centre is a registered not-for-profit organization dedicated to encouraging and promoting the arts through education and arts development. Selection for our residencies is a juried and competitive process.

Submissions for our fall season (September 1- December 15, 2011) should be postmarked on or before Aug 5th, 2011.  Applicants will be notified by the third week of August.  Residencies last from four weeks to four months.

Upcoming Deadlines

August 5, 2011
September 15, 2011
December 15, 2011

Residency Period

September 1 – December 15, 2011
January 10 – April 30, 2012
May 1 – June 30, 2012

PLEASE NOTE: We encourage gallery artists to also be colony artists. If you are interested in being considered for both, please ensure you fill out both the gallery application form and residency package.

For more information and to apply:
http://www.artscentre.ca/artists/colonyandresidency.html

Mail your submissions to:
Colony Director
Ross Creek Centre for the Arts
P.O. Box 190, 555 Ross Creek Road
Canning, Nova Scotia, B0P 1H0
Canada

•••••

Open call – residencies for artists from all disciplines.

Mecklenburg Inspiriert
in the Region in and around Kühlungsborn, Heiligendamm and Bad Doberan

The cultural association “Mecklenburg Inspires” invites artists and creatives from all disciplines to stay and work inspired by the beautiful region of the German Riviera (German Baltic Sea). Artists are accomodated in 3 to 5 star hotels and provided with working space. The art work will then be exhibited or presented in front of an audience and. In the planning of each residency season, the project manager plans with each invited artist a parallel activity, depending on the artists interests and skills. The aim of the parallel activity is to produce an output or impact that will remain with the region or its people after the artist has left. We particularly welcome theme- or site-specific proposals of the artists himself when applying for a residency.
Deadline for winter residencies: 15. August
For all necessary infos on timings and application please check:
http://www.mecklenburg-inspiriert.com/en/http://www.mecklenburg-inspiriert.com/en/applicationhttp://www.facebook.com/MECKLENBURGINSPIRIERT

•••••

Appel à résidence d’artiste au lycée Jean Zay de Thiers

La Nat : lumière et technologies ” Faire rentrer la lumière dans les têtes “

Cet intitulé détourne une célèbre phrase de Jean Zay, qui fut ministre de l’Education « faire rentrer la lumière dans la tête de nos élèves ». Le lycée Jean Zay, par son architecture aérée et lumineuse, illustre parfaitement cette maxime.
Le lycée Jean Zay se situe à Thiers, ville industrielle par excellence. A la fois proche de la montagne du Livradois Forez et de la plaine de la Limagne, le lycée ne passe pas inaperçu avec son architecture des années 1930 et sa couleur blanche. Surplombant la ville, il est cher au cœur des thiernois. La Nat, son surnom, irrigue le terroir industriel qui l’entoure. Il est vrai que l’industrie a toujours été présente qu’elle soit restée aux mains des artisans ou qu’elle se soit ouverte vers des marchés plus vastes. De plus, le lycée comme la ville s’ouvrent à d’autres perspectives mariant la technologie aux savoirs et aux arts. Le lycée Jean Zay affirme l’ambition de devenir un pôle culturel à Thiers avec des partenaires comme le centre d’art contemporain Le Creux de l’Enfer et désire dans cet élan accueillir un artiste en résidence.

La résidence d’artiste au lycée Jean Zay propose un lieu propice à la poursuite de la réflexion artistique du résident. Elle s’adresse à un artiste qui sera amené à :

-utiliser les moyens et les savoir-faire du plateau technique
-rencontrer le public scolaire
-faire découvrir son travail aux élèves et étudiants du lycée
-partager son expérience
-composer un projet à partir de ses réflexions et des questionnements des élèves

Cette offre de résidence concerne en priorité les arts plastiques, nous souhaiterions faire connaître à cette occasion notre région à des artistes venant de l’extérieur.

Propositions liées à la résidence

Bourse de résidence de 5000 euros
Durée : 8 semaines, entre décembre 2011 et mars 2012
Logement sur place dans une chambre de maître d’internat
Accès possible au self pour les repas du lundi au vendredi inclus pendant la période scolaire
La possibilité de créer dans un lieu d’exception, différents locaux pouvant être mis à disposition
Des moyens techniques : moyens de production de mécanique générale, de plasturgie, moyens de reprographie, liaison internet haut débit…
Un fonds documentaire riche, en collaboration avec le centre d’Art du Creux de l’Enfer
Possibilité d’exposition au sein du lycée
Liens forts avec le territoire, la municipalité, les industriels locaux

Contraintes

Respect des contraintes liées à la présence dans un établissement scolaire (règles de sécurité, horaires d’ouverture)
Les œuvres éventuellement produites devront être assurées par l’artiste, il prendra également en charge d’éventuels frais de transport

Calendrier

Dossiers à fournir pour le 01 09 2011 sur support papier uniquement dont :

une biographie/bibliographie
photos/illustrations légendés des œuvres
exemples des projets réalisés et/ou en cours de réalisation
texte de présentation de son travail
texte de présentation de ses motivations pour la résidence

à l’adresse :

le Creux de l’enfer – centre d’art contemporain, Vallée des Usines 63300 Thiers, Puy-de-Dôme, France

Le Creux de l’enfer ne retournera pas les documents fournis, les dossiers demeurant consultable sur rendez-vous à la bibliothèque du centre d’art

Rencontre préparatoire éventuelle septembre 2011
Annonce de la sélection finale 30 septembre 2011

Plus d’infos :

www.lyc-jean-zay-thiers.ac-clermont.fr
www.creuxdelenfer.net

•••••

Appel à candidature : Résidence d’artiste MAAC 2012 (Belgique)

La MAAC, soutenue par la Ville de Bruxelles, la COCOF et la Communauté française de Belgique, propose deux résidences de travail d’une durée de 6 mois pour jeunes artistes plasticiens travaillant dans le domaine de l’art contemporain. Tous les médiums sont acceptés mais les artistes candidats doivent travailler depuis au moins trois ans. Les étudiants ne sont pas éligibles.
La première résidence débutera en janvier 2012 et la deuxième en juillet 2012.

La démarche consiste pour l’artiste en résidence à développer un projet artistique qui se conclura au terme du séjour par une exposition. Il devra également lier sa création à l’atelier qu’il dirigera auprès de publics locaux, prioritairement des enfants de 6 à 12 ans (à raison de 3 x 5 jours) issus des maisons d’enfants de la Ville de Bruxelles. Il donnera également trois visites pour des groupes divers et trois après-midi pédagogiques.

Conditions générales :

Durée : 6 mois

Description du local de travail : Atelier de création MAAC situé au troisième étage de la maison et composé d’un espace individuel ouvert (30m²) et d’un espace individuel fermé (15m²).

Superficie : 45 m2 (eau et électricité à charge de la Ville de Bruxelles)

Conditions financières : L’artiste bénéficiera d’un budget de 2500 € (budget COCOF).

Conditions de candidature : Le dossier devra comprendre :

Une note d’intention précisant les thèmes de recherche et la nature des travaux que le candidat propose de réaliser pendant son séjour (max : 2500 signes espaces compris) 1.

CV ;2.

Un dossier présentant la démarche artistique, des visuels d’œuvres récentes, toute publication pouvant éclairer la compréhension du travail et/ou site Internet (texte : max 3000 signes);3.

Projet pédagogique : description  + objectifs pédagogiques (3000 signes maximum)4.

Date limite de dépôt des dossiers : vendredi 14 octobre 2011

Mi-novembre 2011 : les candidats seront notifiés des résultats du comité par email.

Les recommandés ne sont pas acceptés. Le cachet de la poste ne faisant pas foi.

Dossier à déposer au Palais du Midi : Service Jeunesse (à l’attention de Nancy Suárez)

Palais du Midi / Service Jeunesse
Rue Roger van der Weyden, 3
1000 Bruxelles

Contact : maac [arobas] brucity [point] be
TEL: + 32 (2) 513.14.69

Le dossier complet de candidature pour les résidences MAAC en www.maac.be

•••••

Appel à candidature
Atelier des ailleurs
Vous êtes poète, écrivain, musicien, plasticien, sculpteur, dessinateur, vidéaste, photographe… vous voulez vivre une expérience extraordinaire -trois mois de création dans les Terres australes et antarctiques françaises (TAAF), archipel de Kerguelen- entre janvier et mars 2012 ; vous n’avez pas peur de l’éloignement -les Kerguelen sont à deux semaines de mer de l’île de La Réunion, vous ne craignez pas de vivre sans liaison internet, sans téléphone portable, vous êtes en bonne santé physique… Vous vivrez pendant ces trois mois sur la base de Port-aux-Français, aux côtés d’une centaine de  personnes (scientifiques, physiciens, météorologues, militaires…)
A l’issue de ces trois mois de résidence de création et de votre retour à La Réunion, la direction des affaires culturelles-océan Indien (DAC OI) assurera la production/diffusion de votre proposition artistique pour une présentation à Saint-Pierre (siège de l’administration supérieure des TAAF), dans la zone sud ouest de l’océan Indien, en Europe et, si possible, dans le monde. Cette présentation pourra se réaliser dans le cadre de partenariats avec des musées, des galeries, des fondations ou des espaces associatifs d’exposition… A l’issue de cette itinérance, vous aurez naturellement la propriété intellectuelle de votre œuvre. En cas de vente, il vous faudra rétrocéder à la DAC-OI les frais de production engagés.
Conditions
1.    déposer un dossier (deux pages maximum) présentant votre projet
2.    joindre un cv résumant votre parcours artistique et professionnel
Envoyez votre dossier avant le 30 septembre 2011 à la DAC-OI, à l’attention du directeur, Marc Nouschi, 23 rue de Labourdonnais, BP 224, 97464 Saint-Denis cedex, adresse courriel : la-reunion [arobas] culture [point] gouv [point] fr, marc [point] nouschi [arobas] culture [point] gouv [point] fr ou olivier [point] lerch [arobas] culture [point] gouv [point] fr.
Un jury composé de trois représentants des TAAF et du ministère de la culture et de la communication, de trois personnalités venues du monde artistique et d’une collectionneuse allemande se réunira le 19 octobre 2011 à Paris, pour retenir deux dossiers de candidat(e)s qui se verront payer un voyage en avion pour se rendre à La Réunion, pour un départ fin décembre 2011sur le Marion Dufresne, navire des TAAF desservant l’archipel de Kerguelen. Sur place, à Port-aux-Français, vous serez logé, nourri, blanchi et disposerez d’une bourse de résidence d’un montant de 5 000 euros.

http://www.reunion.pref.gouv.fr/drac/ateliers-des-ailleurs-2011.html

•••••

RÉSIDENCE DE PHOTOGRAPHE
Appel à candidature

Date : Appel à candidature : RÉSIDENCE-ATELIER PHOTOGRAPHIE octobre 2012/ juin 2013
Lieu : à Saint Nazaire
Date limite de réception des dossiers de candidatures : Lundi 19 septembre
Téléchargement du dossier voir lire

Le Centre de Culture Populaire association inter Comités d’entreprise, lance un appel à candidature, ouvert à tous photographes professionnels, pour un projet de résidence d’artiste, autour du monde du travail qui se déroulera d’octobre 2012 à juin 2013 sur Saint-Nazaire.
En accueillant un photographe en résidence d’artiste, le Centre de Culture Populaire participe à promouvoir la création plastique sur le monde du travail. C’est à la fois une manière forte d’encourager la démarche artistique d’un photographe, l’occasion de renforcer la connaissance du monde du travail, et impulser la création des salariés au travers d’ateliers dans l’entreprise.
Lire la suite sur le dossier de candidature en pdf
http://www.ccp-asso.org/uploaded/photographe/110630_CINE_RPHappelacandidature.pdf

•••••

Call for entries
Deadline: 31 August 2011
Transmediale
Vilém Flusser Residency Programme
Call for applications
www.transmediale.de/award/vilem-flusser-award
transmediale Award RIP! For the 2012 festival there will be no general transmediale Award and also no Open Web Award. Instead, we are opting for tight curatorial coherence in the programming as well as more community engagement outside of the festival. Related to these changes we are transforming the Vilém Flusser Theory Award into a Residency Programme for artistic research.
For Vilém Flusser theory and praxis are intrinsically tied to each other. His nomadic thinking was shaped by a philosophy of positions, experimental testing of different ways of thinking and the linking of different disciplines and methodologies played a significant role for him. Not the search for the truth but rather the playing around with the aesthetic constitution of truth characterised his thinking, often developed in dialogue with others. A fundamental principle of his philosophy is the dialogue between the disciplines, points of view and methodologies. Knowledge production as a dialogue between different standpoints, such as between science and art, laboratory and applied research, old and new media, local and global forms of organisation, is therefore the guiding principle for the concept of artistic research, which the Vilém Flusser Residency Programme supports.
In the current times of the crisis of revolutionary movements, artistic research is not only a dialogue between theory and praxis. The work within in-between spaces and moments of transitions is necessary in order to make the complex structures of today’s networked culture comprehensible.
We are calling upon artistic research to actively explore the capabilities and limitations of transdisciplinary and transmedial situations in contemporary culture and thus to understand artistic research as exploring the links between aesthetics, materiality and politics.
The newly organised Vilém Flusser Residency Programme supports projects and activities which are simultaneously conceptual and practice-based. The programme is geared towards the initiation of new research or to the further development of existing projects. This is not a production grant and while a public presentation/event will be expected, there is no pressure to present finished works. Where applicable, the support of publications, exhibitions, interventions and other results of the residency may be negotiated on a project to project basis. Special priority will be given to young and/or emerging artist-researchers.
RESIDENCY
The program starts from April 2012 on as a 2 month work-and research-residency in Berlin. The applicant selected by the jury will have the opportunity to further develop the submitted project during the time of the residency. The program includes:
• travel costs to Berlin
• accomodation costs in Berlin
• stipend of 1000 EUR per month
• studio / workspace in the Flusser Archive at the University of Arts (UDK) in Berlin.
Further details of the project presentation at the transmediale festival and Flusser Archive will be negotiated directly with the applicant.
PROCEDURE
Applications are accepted from individuals, groups, or collectives as well as recognised organisations or individuals acting on behalf of entrants. There are no entry fees for the Call for works. Applicants must agree to the Conditions of Entry, and incomplete or late entries [Deadline: 31st August 2011 (24:00 CEST / UST+2)] will not be considered. Entrants must register and use the online application form only (additional hardcopy or preview materials may be sent by post/courier ONLY as backup information, not in lieu of the online applications themselves. Hardcopy materials will not be returned unless 20 EURO cash has been included for this purpose). Notification of selected works will be made in October 2011.
• Please read our Conditions of Entry before applying.
• Submit your work using the online form. In order to do so you must register at the transmediale website by creating your own personal and unique user account or, if you have registered in the past, login to transmediale.
Deadline: 31/08/11
Contact:
transmediale
festival for art and digital culture
Klosterstrasse 68
10179 Berlin
Germany 
phone: +49 (0) 30 / 24 749 761
fax: +49 (0) 30 / 24 749 763
info [arobas] transmediale [point] de 
www.transmediale.de

5. divers

Création, intégration, vitalité… ensemble vers la réussite
Forum sur les arts et la communauté

L’Association acadienne des artistes de la Nouvelle-Écosse (AAANÉ) et la Fédération culturelle acadienne de la Nouvelle-Écosse (FéCANE) annoncent avec plaisir la tenue d’un forum sur les arts et la communauté, les 18, 19 et 20 novembre 2011 à Halifax.

Sous le thème « Création, intégration et vitalité… ensemble vers la réussite », l’AAANÉ et la FéCANE saisissent l’occasion pour réunir la communauté lors de ce forum.  Elles souhaitent bâtir des ponts entre les artistes et les organismes communautaires et de maintenir l’union entre ces derniers dans le but de créer des communautés en santé. Grâce à cette collaboration, les participants pourront discuter des meilleures façons d’intégrer les arts à tous les secteurs d’une communauté afin d’en faire un vecteur de développement culturel, touristique et économique.

« Les produits culturels de nos artistes de tous les secteurs  se démarquent par leur qualité, leur originalité ainsi que par  leur authenticité de l’expression acadienne et francophone de la Nouvelle-Écosse. Ce forum devra permettre de forger davantage les réseaux économiques de production et de  promotion. Dans l’optique de promouvoir nos artistes auprès de nouveaux marchés, on encourage la participation de tous nos artistes », souligne Nadine Belliveau, présidente de l’AAANÉ. Selon Martin Théberge, directeur général de la FéCANE, « il est primordial que le secteur communautaire soit plus à l’affut des actions du secteur artistique et vice versa. De cette manière, les intervenants des deux milieux seront plus aptes à travailler ensemble vers le développement culturel communautaire de nos communautés et d’assurer la croissance de ses secteurs d’activités. »

Les membres de la FéCANE, de l’AAANÉ et le grand public intéressés à en apprendre plus sur les arts et la communauté d’expression française en Nouvelle-Écosse sont les bienvenus à participer.  Les discussions et ateliers de formation seront accompagnés présentations artistiques.  Le forum permettra non seulement de favoriser le réseautage entre les participants, c’est aussi une occasion unique de développer des partenariats et des collaborations favorisant le développement culturel et économique de nos communautés à travers une présence accrue des arts. Les détails concernant l’horaire et l’inscription seront publiés sous peu sur le site de la FéCANE (www.fecane.com), sur le site de l’AAANÉ (www.aaane.ca) de même que sur les pages Facebook de ces deux organismes (www.facebook.com).  Vous pouvez également suivre les nouvelles sur le fil Twitter de la FéCANE (www.twitter.com/InfoFéCANE, #FeCANE) pour être au courant des plus récentes nouvelles.