Patricia Lortie au Centre d’arts visuels de l’Alberta

 

 

La Liste de l’AGAVF

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

Programmation virtuelle des membres de l’AGAVF

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)

Patricia Lortie, Sabine Lecorre-Moore et Monique Béland – Espace membre
Joëlle Morosoli – Espace exploration
du 5 juin au 17 juillet
en ligne

www.galeriecava.com

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Voix Jeunes Talents
Commissaire: Margot Gronnier
exposition sur instagram
à partir du 11 juin 2020
67, avenue Beechwood Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Mylène MichaudExposition 1:1
du 26 mars au 25 juillet  2020 
Zoom sur l’artiste Mylène Michaud
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Les « Greatest Hits » de l’Internet avec Annie France Noël, Lisa Theriault, Alisa Arsenault, Elise Anne LaPlante, Emma Hassencahl-Perley, artiste et commissaire et Jacinthe Loranger

Savannah Beaupré et Kimberley VallilleeJamais une sans l’autre
Exposition des finissantes du Département des arts visuels
Exposition virtuelle

Entrevue vidéo avec les artistes en résidence: Michèle Bouchard, Xavier Gould et Samuel Landry, et Marika Drolet-Ferguson
www.umoncton.ca/umcm-ga  

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Pauline BoutalCarrefour/Crossroads web exposition
réouverture: depuis le 6 juin 2020
www.ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

Être une femme artiste en 2020. «Le jeu des 2 questions»
avec Lise Beaudry, Maria Legault, Martine Côté et Quitterie Hervouet

Chroniques de Quarantaine avec  Jean-Christophe Foolchand
www.lelabo.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Exposition de février à mai 2020
www.gn-o.org  

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Revoyez Re:flux 14.5 Maryse Arseneault, Tanya Daigle, David Gregory, Mike Trask, Adrian Kleinlosen, Diogo Lopes et Les Partitions Invisibles
www.festivalreflux.com

Sarah ThibaultL’intimité spectacle

Emily PhillipsAbstracted Landscapes
Mathieu LégerUne structure, découverte par la coupe (série 02020)/A Structure Revealed by the Cut (Series 02020)
visites virtuelles
www.galeriesansnom.org

 

 

COVID-19

Les galeries et centres d’artistes ferment leurs portes jusqu’à nouvel ordre, en respect des consignes des gouvernements provinciaux au Canada, afin d’éviter la propagation du Covid-19/coronavirus. Plus de détails.

 

 

linktwitterfacebook

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Voix Visuelle – Ottawa – 15 août
Skol – Montréal – 30 septembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
VU – Programme d’édition – Québec – 10 août

2. appels en anglais du Canada

Grunt Gallery – Vancouver – 31 juillet
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
SAVAC – Toronto – 10 juillet
PostScript – Public Access et Tangled Art + Disability – 30 juillet
Colours of South Asia 2020 – en ligne – 10 juillet
Martha Street Studio – Winnipeg – 15 juillet
Video Out – 8 septembre
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre
Sortie de rout(in)e – Vidéoformes – 15 juillet
Booked 2020 – Artists Book Fair – Helsinki – 16 août
Investec Cape Town Art Fait – Cape Town – 8 octobre
Revue Marges: Art contemporain et insitutions – 15 juillet
Sortie de rout(in)e – Vidéoformes – 15 juillet

4. résidences

Le Lobe – Chicoutimi – 15 août
Toronto Waterfront Artist Residency – 22 juillet
association Bonus – Nantes – 26 juillet

5. art public

New Commissions addressing Equity in Public Space – Toronto – 24 juillet
Stadium LRT RFQ – Edmonton – 3 août
Arrondissement de Saint-Laurent (CTMO) – Montréal – 10 juillet

6. pour commissaires

Organised Sound An International Journal of Music and Technology – 18 septembre
Direction générale – offre d’emploi – ARCA – 14 juillet
Call for indigenous curator – Calgary – 16 juillet
accompagnement jumelé pour commissaires en arts visuels – Articule -MAI – Montréal – 15 juillet
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre

 

1. appels en français du Canada

APPEL AUX ARTISTES
 
Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la QUINZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE. 

L’édition 2020 de l’exposition a pour thème L’intelligence artificielle. La commissaire d’exposition, Katy Le Van, fera la sélection des œuvres et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

Les informations et les formulaires sont sur
le site Web. 
CALL TO ARTISTS

This is an invitation to all professional artists to participate in the FIFTEENTH INTERNATIONAL DIGITAL ART MINIPRINT EXHIBITION.

Artificial Intelligence is the theme of the 2020 edition of the exhibition. The curator of the exhibition, Katy Le Van, will select the works, and a jury comprised of three renowned artists will decide on the cash prize winners and the honorable mentions.

Details and entry forms can be found on the website.
 

 
Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

Le Centre d’artistes Voix Visuelle remercie le Conseil des arts de l’Ontario, Patrimoine canadien, la Ville d’Ottawa, Marcil Lavallée, la Caisse Desjardins d’Ottawa et l’AGAVF de leur appui.

Site web

•••••

Appel de dossier 2021-2023

Tous.tes les participant.e.s recevront une réponse par courriel.

Date de tombée — 30 septembre 2020 à 23h59

Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour les années de programmation 2021-2023.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images, et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :

L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.
Pour créer votre dossier en ligne cliquez ici
Si vous avez des questions, n’hésitez pas à nous contacter à l’adresse skol [arobas] skol [point] ca

* Dans un esprit de diversité et d’équité, nous encourageons les candidat.es à faire mention de s’ielles sont notamment issu.e.s de la diversité culturelle, Autochtones, LGBTQIA+ ou en situation d’handicap.

site web

•••••

Programmation 2021-2022

Date limite: 1er octobre 2020 à minuit
APPEL RELÈVE
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES DE LA RELÈVE À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

PROJET D’EXPOSITION
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) 


Le Centre d’artistes Caravansérail cherche des propositions variées dans le but de constituer une programmation annuelle représentative de la diversité des pratiques en arts visuels actuels. Le Centre soutient la recherche et l’expérimentation ainsi que la circulation des œuvres.

À noter que la notion de jeunesse que peut sous-entendre le terme « relève » s’applique uniquement à la carrière des créateur·rice·s et non à leur âge.

Pour télécharger l’appel en format PDF: https://www.caravanserail.org/appel-de-dossiers

Pour nous joindre
274, avenue Michaud
Rimouski, QC  G5L 6M4
T 418 722-0846

•••••

Programme d’édition / VU
10 août 2020
 
/ Québec (Québec)
 
Appel de maquettes de livres
—Programme d’édition, Assemblages et bourses d’accompagnement

VU conçoit le livre comme un espace de création, une voie de matérialisation des images et des idées, une matière à réflexion. Lorsque consacré au photographique, le livre réfléchit et se déploie dans des formes qui vont du récit autobiographique à l’imaginaire fictionnel, du carnet de voyage ou d’exploration au livre d’histoire, du manifeste artistique au pamphlet. Dans le livre, les photographies se lisent et se parlent dans un espace qui leur est propre.

Repoussant les conventions plus traditionnelles du catalogue ou de la monographie, les artistes inventent par l’objet livre de nouvelles formes possibles pour la matérialisation de leurs projets photographiques. Les artistes explorent le livre autant par des concepts, des séquences, ou des modes narratifs que par l’importance que prend la matérialisation par une attention au papier, à l’encre ou à la reliure. Le livre permet un rapport tactile avec l’œuvre devenue nomade, en se retrouvant dans les mains de nombreuses personnes en divers lieux. Le livre fait vivre l’œuvre dans le temps, lui assure une pérennité dans l’univers de ceux qui lui font une place, dans des collections et bibliothèques autant publiques que privées.

Avec ses publications, VU affirme sa vision du livre comme espace consacré au photographique, ainsi qu’aux histoires, problématiques et univers poétiques portés par les artistes. VU incite les artistes à développer leurs pratiques en explorant ce médium de création propre au photographique. Le livre est ainsi réfléchi de différentes façons non seulement par nos publications mais aussi par la présentation d’expositions, de formations, de tables rondes et de classes de maître consacrées à ce médium, par l’appui à la production par des résidences et par notre atelier annuel de maquettes de livres Assemblages, et par l’attribution de bourses de soutien aux artistes.

C’est dans ce contexte que VU lance un appel de maquettes avec l’objectif de soutenir les projets d’édition de la communauté photographique. Les propositions sont sollicitées pour le programme d’édition, pour l’atelier de maquettes Assemblages, et aussi pour offrir deux bourses de soutien aux artistes. Des maquettes physiques sélectionnées seront aussi présentées à l’occasion d’Assemblages à l’hiver 2021.

L’appel s’adresse aux artistes du Québec qui s’intéressent au support livre comme médium de création. Le projet proposé devra être photographique et non publié.

Le dossier devra comprendre :

une lettre d’intention ou une description de projet
une documentation visuelle de votre projet, dans la forme que vous souhaitez : un pdf, un dessin, un collage, une maquette…
les maquettes physiques ne sont pas obligatoires mais encouragées
une démarche et un cv
Le comité d’édition se chargera d’attribuer différents types d’accompagnements :

Programme d’éditionsoutien artistique et développement éditorial
suivi de production (graphisme et impression)
production du livre à hauteur de 10 000 $
appui à la recherche d’autres sources financières
diffusion et distribution
Assemblages : atelier annuel de création de maquettes de livresrésidence de trois semaines pour la création ou le développement d’une maquette
espace partagé entre deux artistes
développement professionnel (formation, classe de maître…)
crédit d’impression de 300 $
cachet de résidence de 1100 $
hébergement pour le temps de l’atelier
allocation de déplacement de 90 $
Bourse de soutien au développementrésidence d’une semaine pour la création d’une nouvelle maquette, incluant un suivi artistique et technique du projet de l’artiste
présentation de la maquette lors de l’atelier Assemblages
bourse de 500 $
crédit d’impression de 500 $
hébergement pour 5 jours
allocation de déplacement de 90 $
Bourse de parrainageune rencontre d’accompagnement autour du projet de l’artiste abordant des aspects artistiques, techniques et logistiques d’un livre (concept, contenant, fabrication, design, éditeurs, distribution…)
présentation de la maquette lors de l’atelier Assemblages
bourse de 500 $
allocation de déplacement de 90 $
Date de tombée : 10 août 2020

Pour envoyer vos dossiers :

par voie numérique via WeTransfer à l’adresse communications [arobas] vuphoto [point] org
par la poste : 523, De Saint-Vallier Est, Québec QC  G1K 3P9
prévoyez une enveloppe de retour préaffranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre maquette

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

CALL | grunt gallery | Mount Pleasant Community Arts Screen (MPCAS) | JUL 31

We accept submissions on an ongoing basis.
To be considered for the Fall/ Winter 2020 program, submissions must be received by
July 31st, 2020 at 4pm.
Submissions received after this date will be considered at a later time.

Background:
The MPCAS is a 7×4 metre outdoor community and media arts LED screen, located on
unceded Coast Salish territories at Kingsway and Broadway in Mount Pleasant.
Broadcasting from 9am to 10pm most days, it is programmed by grunt gallery, an artist-
run centre that has been in the neighbourhood since 1984. For more information please
visit mpcas.ca

*please note the screen does not have audio capabilities, therefore all
submitted content
is currently limited to image and captioning only.

PLACE:
The current programming theme of the MPCAS is PLACE, which looks at a changing
Mount Pleasant and Vancouver through works by artists, curators, and residents who
live here or are connected to the area, exploring its past, current, and future vitality.

Mount Pleasant was one of Vancouvers earliest neighborhoods, built along a large
salmon and trout creek that ran from the swampy higher grounds down to the ocean “
the same path as what is now Main Street. The area became a focus of colonial
settlement in the mid-19th century and local Indigenous communities were forced out to
make way for businesses that grew into a bustling destination neighbourhood. By 1910,
business moved west with Shaughnessy becoming the preferred neighbourhood, and
Mount Pleasant fell into economic decline for almost 100 years. With working-class
roots, abundant rental housing, and transient tenants, it was the poorest neighbourhood
outside of the Downtown Eastside. A community of immigrants, urban poor, and artists
created the conditions from which much of Vancouvers early modern cultural life grew.

Beginning in the 1990s, Mount Pleasants gentrification started to take hold, initially
through the live/work studio condos that gradually began to appear in the area. In 2010,
with the development in the Olympic Village area, aggressive upzoning began, and
many residents were evicted from their long-held homes as rents doubled and tripled
within a few years. Mount Pleasants gritty characteristics suddenly became its new
selling points. Developer marketing highlighted its arts community and heritage
buildings- although ironically both became early targets in the gentrification process.
Mount Pleasant quickly transformed from one of Vancouvers cheapest neighbourhoods
to one of its most expensive, ground zero for the increasing unaffordability of the city.

The MPCAS engages with this complex and, at times, tense
history of displacement,
creativity, expansion and grit.

Participate:
Our vision is to provide an urban screen with content received from and responsive to its
viewers, in contrast to the advertising/consumer paradigm that is the rule with most
highly visible screens in a public space.

As we build a program that reflects, engages with and enriches the complex cultural
history of Vancouvers Mount Pleasant neighbourhood, our call for submissions
welcomes contributions from artists, collectives, curators and other community
members, organizations and community festivals. Topics could include (but are not
limited to) identity, language, housing, city streets, food, neighbourhoods, landmarks,
loss, memories, narratives of the past, and potential futures.

The racialized, immigrant and working class communities that have been the backbone
of Mount Pleasant have also been disproportionately impacted by the economic swings
and recent gentrification of the area. Without a doubt, the history
of this unique
neighbourhood is entwined with colonial legacies and systemic inequities, and we invite
submissions that explore the idea of place from the angle of disPLACEment, too.

Generally speaking, submitted works should be ten minutes or less in length and could
include (but are not limited to) still images, time-based media, animations, performance
works, archival video, interactive pieces, GIFs, experimental video, event proposals, and
curatorial/screening proposals.

How To Submit Your Work:
Please include the following information in your proposal :
Maximum one-page proposal describing your project, and how it relates to PLACE.
Supporting Documentation: Video submissions should be sent as a link to a host site
(Youtube, Vimeo, etc). You may also send preview files via WeTransfer, Dropbox, or
similar services if you prefer, please keep files to a maximum of 500MB.
Photography and image based submissions: 10-12 images. Image files should be no
more than 1200 pixels wide.
Creator CV and a short biography.
Artist / Curator Statement (optional).
Please email proposals to submissions[at]grunt[dot]ca by July 31st at 4pm to be
considered for Fall/Winter 2020 programming.

MPCAS Content and Technical Guidelines are available as a downloadable PDF

**Due to the situation with COVID-19, we will only be accepting digital submissions until
further notice.

Become A Part of the MPCAS through our Digital Stories Workshops!
grunt gallery and EastVan Digital Stories join forces with Mount Pleasant and Vancouver
residents who wish to create short videos around the theme of PLACE. Artists Lorna
Boschman and Sebnem Ozpeta will host a series of free workshops that walk
participants through the process of digital story making. Selected videos from the
workshops will be shown on the MPCAS. For more information on EastVan Digital
Stories please email lorna[at]digitalstories[dot]ca

Details on MPCAS programming and submissions can be found on our website
mpcas.ca

Follow
@gruntgallery and @MPCAS.Vancouver on Facebook for announcements and
registration info for upcoming Fall and Winter workshops.

•••••

BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!

Please send us the following:

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications:

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website: :

https://www.ethnoculturalarts.com/

•••••

SAVAC Open Call: The Practice of Art

The Practice of Art
The current global health crisis and movements for racial justice provide an opening to engage the possibilities and limitations that arise for artistic practice during states of emergency. They have us asking: How do we practice art and to what end? What does it mean to continue, to insist on making art now? What changes? What doesn’t?

Through this open call, SAVAC is seeking proposals that reflect on the practice of art – and the art of practice. We are looking for works that center practice, for projects that confront it, surrender to it, undo it, cheat it, insist on it, or disregard it all together. We want to imagine artistic practice in a multiplicity of forms (production of works, research, works-in-progress, durational projects, etc.) and interrogate the act of practice itself (as labor, repetition, rehearsal, preparation, play, failure, collective action, etc.). Building on our artistic vision, we encourage works that are paced, imaginative, and inquisitive in method and content.

SAVAC invites artists, writers, performers, filmmakers, curators and multi-disciplinary creatives to submit proposals for projects/interventions/gestures that consider artistic practice in response to states of crisis and emergency – either directly or indirectly. Ideas could be implemented offline or online, in public or private space. Given the physical restrictions we are currently under, we encourage proposals that are creative yet accessible, nuanced yet easy to produce. Research proposals are also accepted, as well as proposals that involve interaction and participation with others.

We hope that this open call will support artists under these new conditions for artistic production. We recognize that the questions we pose above are broad, and we are open to collaboratively developing project ideas and conversing with artists around what artistic practice could look like at this moment. Accepted artists will be awarded an artist fee and a production fund in line with CARFAC recommendations. A total of 6 projects will be selected.

Deadline for applications is 10 July 2020, with projects commencing over the summer.

To apply, email the following to submissions [arobas] savac [point] net with the subject line “OPEN CALL 2020” and including the following separate documents as attachments:

Document 1: A project proposal, 500 words max. Please include a preliminary timeline and a list of (practical) requirements for your project if necessary.
Document 2: Your bio (250 words max) AND a link to your website OR portfolio OR CV

Due to the COVID-19 pandemic, the SAVAC offices are temporarily closed. We continue to work remotely and looking forward to connecting with and supporting our community by working remotely.

Suite 450
401 Richmond St. W.
Toronto, ON M5V 3A8
Canada

savac.net
toleen [arobas] savac [point] net
416 542 1661

•••••

Open Call for Artists: PostScript

In collaboration with Tangled Art + Disability, Public Access invites disabled, crip,
d/Deaf, Mad, Sick, and chronically ill artists to submit proposals for new
commissioned works on the theme of accessibility and digital publishing. The
selected works will be presented as part of PostScript, Public Accesss series of
online sessions on accessibility and digital publishing
in October 2020.

The deadline for applications is July 30, 2020.

The name PostScript simultaneously references a page description language used
in publishing applications, the historical problem of seeing accessibility as an add-
on or afterthought, and future publishing innovations made possible by digital media
that come after print publishing.

PostScript will connect artists, researchers, academics, publishers, and distributors
from around the world who work in the arts and arts publishing and have a stake in,
focus on, or interest in issues related to disability. As an online series of sessions
that fosters the exchange and debate of ideas and practices about accessibility and
digital publishing, PostScript will encourage the development of networks and
knowledge sharing, collaboration, and communication. Artists will exhibit their works
as part of these sessions and on the Public Access and Tangled Art + Disability
websites for the duration of the series. PostScript will take
place every Friday in
October 2020.

PostScripts themes may include, but are not limited to:

-Accessibility and digital spaces
-Challenges and opportunities that digital publishing poses for disabled, crip, d/Deaf,
Mad, Sick, and chronically ill artists
-The relationship between disabled artists and art criticism
-Broad perspectives and understandings of art publishing
-The future of publishing (AR/VR/XR)
-Innovative and creative ways to exhibit and publish work in digital spaces
-Ocularcentrism in the arts (visual culture) and the intersection with accessibility and
disability
-Digital technologies and accessibility
-Diversity, neoliberalism, and inclusion

For submission details, and to access different versions of the call (including an
accessible PDF, audio versions, a simple English version, and an ASL version), visit:
http://www.publicjournal.ca/open-call-for-artists-postscript/

We acknowledge the support of the Canada Council for the Arts.

For information about the partners,
visit www.publicjournal.ca and
www.tangledarts.org.

•••••

Call for Submissions: Colours of South Asia 2020
Brought by Visual Arts of South Asia (VASA) – Arts Festival
ARTIST CALL FOR SUBMISSION
COLOURS OF SOUTH ASIA
ONLINE EXHIBITION
AUGUST 15, 2020 – NOVEMBER 30, 2020

Due to the current COVID-19 situation, this year Visual Arts of South Asia – (VASA) is going bigger and taking its annual visual arts expo – “Colours of South Asia” online. We have extended the usual 2 weeks duration of the exhibition to span over 3 months to extend our reach to larger audiences.

Art from South Asia is culturally rich and artistically diverse attracting admirers from all over the world. To bring this vibrant art and culture to the Canadian mainstream Colours of South Asia invites art that narrates and explores social, cultural and transitional experiences. We are keen to see art that brings to life personal stories, memories and influences that are important to the artists and have shaped their journey.

A curated exhibition Colours of South Asia welcomes digital submissions of original artworks from all levels of artists across Canada. Artwork images can include painting, drawing, photography, printmaking, textiles, sculpture and mixed media. If your artwork is 3-dimensional we would need images from all view points.

There is an opportunity for participating artists to offer few online workshops of their art form during the exhibition. Artists facilitating the workshops will be paid an honorarium. Please express your interest in the submission email.

ALL SUBMISSIONS ARE FREE!

IMPORTANT DATES

Deadline for entry: July 10, 2020 (11:59 pm Eastern Time)
Notification of Selection: on or before July 30, 2020
Exhibition Dates: August 15, 2020 – November 30, 2020

SUBMISSION GUIDELINES FOR SELECTION

Each digital submission allows an artist the opportunity to submit up to 3 images of original artworks of which up to 2 images will be selected
Send submissions via email to Aparna Rangnekar – vasaartsfestival [arobas] gmail [point] com with “Colours of South Asia Submission” in the subject line
Name images with your first and last name, followed by title of work. Email must include image list with details of your artwork such as title, medium, size, date. Image files should have minimum resolution of 72 dpi
Results will be emailed no later than July 30, 2020 with further information. The curator will appraise work in accordance with the exhibition theme while looking for creativity that successfully represents the objective of the theme along with technical skill, form and concept
FINAL SUBMISSION

If you are accepted, by submitting your entry you give VASA – Arts Festival the right to publish your images for publicity purposes (credits to the artist will be included) for the current year and within all future promotions
No entry may be withdrawn once it has been accepted
ABOUT THE CURATOR

As an art professional Aparna Rangnekar’s style has developed from her connection to her Indian heritage and her desire to create art across a variety of genres and substrates as a mode of exploring form, texture and different mediums. While her early works have been an array of abstract and expressionist experimentation, she has now returned to her original passion of creating large scale murals over the last few years. Aparna’s unique style of using vibrant colours and bold textures to create striking yet simplistic compositions have fast become her signature.

A compassionate art educator, Aparna is also engaged with various art groups and not-for-profit organizations promoting Arts and Culture in the community. She has conceptualized and facilitated several community art projects in the Greater Toronto Area, at the Vibrant Brampton South Asian Cultural Festival as well as Ontario Culture Days in Milton.

ABOUT US

Now in it’s fourth year Visual Arts of South Asia (VASA) – Arts Festival is an initiative by Arts & Culture Initiative of South Asia (ACISA), the organizers of the very successful Vibrant Brampton Festival to create awareness and appreciation for South Asian Art and foster inter-cultural understanding that is integral to Canada.

Visual Arts of South Asia (VASA) – Arts Festival and exhibition aims to introduce the unique flavour of South Asian art to mainstream art aficionados by showcasing south asian influenced art created by Canadian artists from different cultures. The event showcases South Asian culture as it evolves in this country and integrates with Canadian values.

Aparna Rangnekar
Festival Director & Curator
Website: www.vasaartsfestival.ca
Facebook: @V.A.S.A.ARTSFESTIVAL
Email: vasaartsfestival [arobas] gmail [point] com

•••••

Martha Street Studio Annual Call for Submissions: Main Gallery 2021/22

Martha Street Studio Annual Call for Submissions: Main Gallery
Deadline for Submissions: July 15, 2020
Contact: Mariana Muñoz Gomez, gallery [arobas] printmakers [point] mb [point] ca, 204 779-6253

Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions. We are currently programming for the year 2021/22.

To propose a solo or group exhibition, email your submission to gallery [arobas] printmakers [point] mb [point] ca with the subject line ‘Gallery Submission.’ Please refer to the Submission Requirements below. If you are unable to send your proposal by email you can mail it to:

Gallery Programming, c/o Martha Street Studio, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2

Submission Requirements:
Please include the following as a single PDF:

Project proposal – please indicate if you are open to a solo exhibition, group exhibition, or both (max 1 page)
Artist statement (may include artist bio) (max 1 page)
CV with contact information (max 3 pages)
Support material (see below)
Image list corresponding to support material including title, medium, dimensions, and date
Support material:

Up to 12 jpeg images (1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)
Up to 5 minutes of video (sent by Vimeo, Youtube, or Google drive link; or on USB)
Optional: Up to 2 items of extra support material such as proposed layout, essays, or reviews (max 5 pages for each written material)
In an effort to make the submission process more accessible, we also accept applications in video format. Video applications are not to exceed 10 minutes and may be submitted as Vimeo, Youtube, or Google drive links. Video applications may be sent to gallery [arobas] printmakers [point] mb [point] ca or to the above address on USB.

Please see the Gallery page on our website for a downloadable floorplan of the gallery: www.printmakers.mb.ca/gallery/submissions/

•••••

Video Out Call for Submissions: Tricky Eyes
Wednesday, April 15 12am-Wednesday, September 9, 2020 12am
Call For Submissions: Tricky Eyes

Video Out Distribution in partnership with IFF-Animation are seeking short experimental animated works that challenge the conventions of the animated form.  

‘Tricky Eyes’ asks artists to take inspiration from the ‘chase film’, which animation historian Norman M. Klein referred to as “the collision of improbables”. Popularizedby Tex Avery’s Wile E. Coyote and Roadrunner series, the chase film relies on animating in a logically illogical way. Tricks used throughout chase films became a mechanism to expose the machinery of animation—a way for animators to show-off and hold the viewer’s attention. How can these creative tricks be applied to contemporary animation practices? 

With this in mind, Video Out invites submissions of experimental animation that disrupt or play with contrasting opposites, drawing a dark circle that becomes a hole to fall into. 

Possible topics include but are not limited to:

acceleration versus anticipation
action versus motivation
soft versus solid
catch and release 
stretch and squash
pursuit followed by avoidance
Making the physically impossible possible 
 

To submit:

please send a weblink of the work (Wetransfers not accepted), a short synopsis, and an artist bio to distribution [arobas] vivomediaarts [point] com. Digital (3D, 2D, hand-drawn, stop-motion, paper cutout, digitized film, etc.) submissions only, maximum two submissions per artist.

Send your submission with the subject: TrickyEyes_LastName by September 8th.

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

3. appels internationaux

Appel à candidatures / Open call: VIDEO ART ACADEMY 2021

// for Art Schools, Universities, etc.
 and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
 et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement

VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.

VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.


Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020

Site web

•••••

SORTIE DE ROUT(IN)E : LA VIE D’APRÈS ?
VIDEO CALL : GETTING OUT OF ROUT(IN)E: LIFE AFTERWARDS?
Let’s not keep our creativity locked down!
Confined bodies but free minds: while longing to meet again, VIDEOFORMES calls on your talents as a videographer: make an experimental video! 
→ Explore, test, unleash your imagination and send us your videos by Wetransfer at: videoformes [arobas] videoformes [point] com
→ Technical constraints: 16:9 format in .mp4 or .mov. Maximum length: 3 minutes.
Your videos will be presented during the VIDEOFORMES 2021 festival!

Ne laissons pas notre créativité confinée !
Corps confinés mais esprits libres : en attendant de vous retrouver, VIDEOFORMES fait appel à vos talents de vidéaste : réalisez une vidéo expérimentale !
→ Explorez, testez, libérez votre imagination et envoyez-nous vos vidéos par Wetransfer à l’adresse : videoformes [arobas] videoformes [point] com
→ Contraintes techniques : format 16:9 en .mp4 ou .mov. Durée maximale : 3 minutes.
Vos vidéos seront présentées lors du festival VIDEOFORMES 2021 !


→ Deadline : 15/07/2020

•••••

BOOKED 2020
– Artists Book Fair

10-11 October 2020
Cable Factory, Helsinki
www.kaapelitehdas.fi

Open Call closes 16 August 2020.

BOOKED 2020 is a fair devoted to artists’ books, publications produced by small presses and related forms of art processes. It is being organized by MUU, Finland’s interdisciplinary art association, and will take place at Helsinki’s Cable Factory 10-11 October 2020.

The event will highlight works situated at the interface of literature and visual art and bring them to the attention of the public. The scope of the fair will include workshops, new text-based visual art projects and interviews with specialists in the field. Sound and performance art will also be featured.

As part of this project, BOOKED 2020 invites artists, performers, and exhibitors from Finland and abroad to participate in the fair by applying to our Open Call. Complete the proposal form – available through the link (below) – and tell us exactly what you, as a participant, could contribute to the fair’s unique program. You may apply as individual, group or organisation.

The fair will take place at Helsinki’s Cable Factory and be able to accommodate presentations, workshops, and diverse installations. We are particularly interested in presentations that are inclusive, short interventions and vibrant discussions that link text and spoken work with visual and performance art. We also want to include a selection of current publications on text works and sound art.

The event will be realized in cooperation with Konttori, the Cable Factory’s new public service space. Konttori will, among other things, include a café and a bookstore.

Performing artists will receive a small fee (100-300 €) and we will assist with travel expenses as needed.

The event is supported by Nordic Culture Point.

muugalleria(a)muu.fi, www.muu.fi

Inscription

•••••

Call for applications
Investec Cape Town Art Fair, Cape Town / South Africa
February 19–21, 2021


Application deadline: October 8

Investec Cape Town Art Fair
Cape Town International Convention Centre Convention Square
1 Lower Street
Cape Town
8001
South Africa

www.investeccapetownartfair.co.za

We are pleased to announce that applications for Investec Cape Town Art Fair 2021 are now open. The application guidelines and entry forms are accessible on our website here. Applications close on October 8, 2020.

Taking place between February 19-21, 2021, at the Cape Town International Convention Centre (CTICC), Investec Cape Town Art Fair offers an intimate experience of the largest contemporary art fair in Africa, in one of the world’s most vibrant art cities. With over 107 exhibitors, 22,000 visitors, 4800 VIPs and a supportive local art community, the fair provides a platform for collectors, galleries, curators, artists, and art journalists from around the globe to engage and create connections. Investec Cape Town Art Fair has proven to be the place where the fast-growing African art market and the international art world meet. The fair continues to attract the participation of prominent galleries from the region and beyond, with many international galleries presenting their artists within an African context alongside Africa’s leading contemporary art galleries.

With the emergence of COVID-19, the world is being driven into a state of uncertainty and the urgency of rebuilding. Therefore, Investec Cape Town Art Fair’s focus for its ninth edition is shared-support, collaboration and inspiring new initiatives to ensure momentum and establish a support system amongst exhibitors. We believe in the art fair model to bring people together to connect, converse and contemplate at the forefront of contemporary art. The 2021 edition of the fair looks profoundly to the notion of collaboration across aspects of Investec Cape Town Art Fair with the intention of opening up a dialogue and a shared support structure, with an exchange of ideas, research, artists, strategies and resources.

The fair’s curated sections contribute to its intimate engagement: Tomorrows/Today showcases artists who will be tomorrow’s leading names. The section will again be co-curated by Nkule Mabaso (Head Curator, Michaelis Galleries, South Africa) and Luigi Fassi (Artistic Director, MAN-Contemporary Art Museum, Italy). The Tomorrows/Today platform is meant to act as a forecast of future relevant practises and ideas. There is no knowable line that one crosses to move from emerging to established, therefore the section can present artists who have a track record but for whatever reason have not gained significant attention. SOLO: insight-out seeks to more fully explore the artistic practices of artists working locally and abroad, through curated solo presentations. In its fourth iteration, the section will explore how artists have reacted to the isolation period, as well as opening up a conversation about the effect that exchange and collaboration has in the artist’s production. The questions of how sharing has enriched the artist’s practice and how virtual contact has impacted their practice come to mind.

Investec Cape Town Art Fair is produced by Fiera Milano S.p.A, a global leader in exhibition management and the organisers of miart art fair.

In the fourth year of our partnership, Investec Cape Town Art Fair continues to leverage the support of our title sponsor, Investec. The fair offers collectors the unique opportunity to engage with a wide cross-section of the art world, through events in collaboration with our participating galleries and partnering art institutions. In addition, Investec Cape Town Art Fair will expand its public programme, giving all visitors an in-depth view of Cape Town’s ever-thriving contemporary art scene.

For more information on the application procedures please contact Hanna Noor Mahomed, hanna [arobas] fieramilano [point] co [point] za

•••••

Appel à contribution pour le n° 33 de la revue Marges : Art contemporain et institutions

Date limite : 15 juillet 2020

Le mot institution désigne, selon l’une des définitions les plus courantes, un « organisme public ou privé, régime légal ou social, établi pour répondre à quelque besoin déterminé d’une société donnée ». Cette définition suscite des images stéréotypées : bâtiments officiels, bureaux, fonctionnaires, textes réglementaires… Ces images s’étendent aux institutions artistiques, couramment associées à des lieux emblématiques – musées, théâtres, académies… –, ainsi qu’à des instances de subvention, de transmission ou de patrimonialisation de l’art. L’institution est parfois vue comme un pur instrument de contrainte normative, lieu de « récupération » voire de répression, opposée caricaturalement à la liberté, à la spontanéité ou à la subversion de l’art. La doxa ajoute parfois que les artistes se battent contre elles avant de les intégrer : signe d’une reconnaissance bien méritée ou de la pire des compromissions.

Lire la suite sur fabula.org

•••••

 

APPEL À VIDEO / VIDEO CALL

SORTIE DE ROUT(IN)E : LA VIE D’APRÈS ?
Ne laissons pas notre créativité confinée !
Corps confinés mais esprits libres : en attendant de vous retrouver, VIDEOFORMES fait appel à vos talents de vidéaste : réalisez une vidéo expérimentale !
→ Explorez, testez, libérez votre imagination et envoyez-nous vos vidéos par Wetransfer à l’adresse : videoformes [arobas] videoformes [point] com
→ Contraintes techniques : format 16:9 en .mp4 ou .mov. Durée maximale : 3 minutes.
Vos vidéos seront présentées lors du festival VIDEOFORMES 2021 !

VIDEO CALL : GETTING OUT OF ROUT(IN)E: LIFE AFTERWARDS?
Let’s not keep our creativity locked down!
Confined bodies but free minds: while longing to meet again, VIDEOFORMES calls on your talents as a videographer: make an experimental video!
→ Explore, test, unleash your imagination and send us your videos by Wetransfer at: videoformes [arobas] videoformes [point] com
→ Technical constraints: 16:9 format in .mp4 or .mov. Maximum length: 3 minutes.
Your videos will be presented during the VIDEOFORMES 2021 festival!

→ Deadline : 15/07/2020
 

 

 

4. résidences

 

Programmation 2020-2021 / Le Lobe
15 août 2020
 
/ Chicoutimi (Québec)
 
PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2020-2021

COMMISSAIRE – JULIE ANDRÉE T

Les artistes de TOUTES DISCIPLINES sont invité·e·s à déposer un dossier pour une résidence de quatre semaines, suivi d’une exposition de trois semaines à travers la thématique de la commissaire Julie Andrée T : le dépaysage.

Pour cette année, les artistes et collectionneurs sont invité·e·s à proposer, à soumettre des œuvres pour une exposition collective qui sera mise en espace par la commissaire au printemps 2021.

Aucune discipline, technique ou médiums privilégiés. Artistes, créateurs·rices et auteur.e.s de tous genres, de toutes générations et de toutes origines sont les bienvenu·e·s.

Les artistes peuvent proposer un projet de résidence qui explore le thème du dépaysage sous un ou plusieurs angles proposés par la commissaire ou faire part de sa propre compréhension du concept.

MOT DU COMMISSAIRE
La thématique : Dépaysage

Si le néologisme dépaysage a été utilisé ici et là dans la littérature, il ne semble pas avoir fait l’objet d’une étude approfondie, a contrario de la notion de paysage dont il découle. Pourtant, le dépaysage, qui nous ramène au sentiment de dépaysement, de l’acte de dépayser et de dépaysager soulève des enjeux actuels d’ordre politique, environnemental, social, philosophique et artistique. En effet, des milliers de personnes se déplacent pour fuir la guerre, des contextes sociopolitiques difficiles ainsi que des catastrophes naturelles et écologiques, conséquences des changements climatiques. Dépaysés malgré eux, ils vivent en permanence dans un état de déstabilisation territoriale et culturelle. Simultanément, des êtres humains, au nom de la gloire ou de quête personnelle, s’activent à dépaysager des lieux qui, jadis, étaient sacrés. Il suffit de se remémorer les images très médiatisées de la longue file d’alpinistes avec leur équipement haute performance et colorées faisant l’ascension de l’Everest à la queue leu leu. Ou bien, issue du même contexte, les montagnes de déchets que ses « explorateurs » laissent derrière eux et qui contribuent à la dévastation et au dépaysagement de ces lieux mythiques.

Qu’est-ce que le dépaysage ? C’est d’abord la défaillance du paysage. C’est la dislocation, la déconstruction, le dysfonctionnement, le démembrement des repères, des codes, des notions, des sentiments et expériences esthétiques du paysage. C’est la rupture, l’effondrement, l’insuffisance, l’affaiblissement de la relation entre la Nature et l’Humain. Pour Jean-Luc Nancy, « Lorsqu’on est transporté hors de son pays, on est dépaysé : on ne s’y retrouve plus, on est sans repère et sans coutume » (1988). Pour sa part, Alain Roger parle du sentiment de déréliction et d’exil que peut engendrer un voyage. Dans une nouvelle terre d’accueil, nous pouvons nous sentir rejetés « tel un corps étranger » (Roger, 1994) par manque de modèles culturels : déraciner et exiler. Comment ne pas se perdre dans un paysage autre, celui du cœur, de l’esprit. Le sentiment de dépaysement qui émerge couramment d’un déplacement s’exprimer aussi dans la sédentarité, dans un environnement connu, voir même dans son propre corps glissant vers un corps-dépaysage. Quoique souvent associé à un sentiment de déplaisir, « Le dépaysement réintroduit le mouvement dans ce qui s’était figé. Contre le risque du repli, il oblige à « sortir de chez soi », nous offrant la possibilité de penser notre existence et de penser le monde, puisqu’il nous amène à « déplier des questions enfouies sous d’illusoires convictions » (Jacques Poirier, 2018). Il nous permet de voir les choses autrement.

L’action, le geste, l’acte de dépayser peut-être envisager comme un « …besoin surréaliste de dépayser les objets, en les forçant dans un cadre inaccoutumé d’où ils fassent irruption par effraction dans la conscience somnolente, et la réveillent à un goût de mystère. » (Mounier, 1946) Le concept embrasse et sous-entend les notions connexes comme le déplacement, la désorientation, la délocalisation, le départ. Il peut être abordé, exploré à travers l’esthétique de la catastrophe, de la ruine, de l’éphémère, du sublime.

Repères pour la thématique : Dépaysage

Nous proposons aux artistes de développer un projet de résidence à travers la thématique : le dépaysage.

Quelques pistes de réflexion pour les artistes :
Déplacement
La désorientation
La délocalisation
Le départ
La catastrophe
La ruine
L’éphémère
Le sublime

Les résidences au LOBE s’entrecroisent, s’alimentent, se questionnent et se répondent. Il est donc attendu des artistes sélectionné.e.s d’échanger avec la commissaire durant leur séjour.

L’accompagnement et le soutien se font par l’équipe du LOBE.

CANDIDATURE

Les artistes de TOUTES DISCIPLINES sont invité·e·s à déposer un dossier avant le 15 août 2020.

Nous attendons (dans UN SEUL dossier PDF):

Les coordonnées complètes ;
une lettre de motivation (environ 250 mots) précisant le désir de faire une résidence au LOBE à travers la thématique de la commissaire Julie Andrée T ;
un curriculum vitae (3 pages maximum) ;
la présentation de la démarche artistique (environ 250 mots) ;
la description du projet de résidence sous la thématique : Dépaysage (environ 250 mots) ;
un dossier visuel présentant des réalisations récentes (un maximum de 15 images numériques et/ou un document vidéographique d’une durée maximale de 5 minutes) ;
une liste descriptive des œuvres ;
tout autre document jugé pertinent (publication, revue de presse)

À noter que les documents textuels doivent être en format PDF et que tout dossier incomplet sera refusé.

Par souci d’inclusion et de représentativité, le LOBE encourage les artistes sous-représenté·e·s dans le milieu des arts visuels actuels à déposer leurs dossiers.

CONDITION D’ACCUEIL

LE LOBE offre aux artistes:

– un soutien à la coordination, à la diffusion et à la promotion de la résidence;
– une résidence régulière d’une durée de quatre semaines durant la programmation de 2020-2021 avec une période d’exposition de trois semaines dans la continuité de chaque résidence.
– les frais de transport A/R à partir du Québec pour Chicoutimi, le remboursement partiel des frais de transport pour les personnes hors Québec;
– les droits d’exposition;
– les droits de diffusion;
– les frais de séjour;
– l’hébergement pour la durée de chaque résidence;
– les frais de matériaux;
– l’aide technique

Pour plus d’informations :

Voir le plan de la galerie du LOBE ici.

Cette année exceptionnellement, le LOBE accueillera deux résidences régulières. La première sera à l’automne 2020 et la deuxième à l’hiver 2021. Ces projections peuvent changées dépendant de la situation future encore inconnue.

Le Lobe
14, rue Bossé,
Chicoutimi / Saguenay (Québec) G7J 1L4

•••••

Call to Artists: Toronto Waterfront Artist Residency

Overview

The Waterfront BIA and Waterfront Toronto are seeking applications for an exciting Artist Residency opportunity. The 16-month residency will start in August 2020 with a period of community integration and research, and will culminate with the implementation of projects during 2021, which has been declared the Year of Public Art by Mayor Tory. Artists will have the chance to engage with current projects led by the BIA and Waterfront Toronto, as well as connect with members of the local community, in order to develop innovative and compelling art projects that are relevant to Toronto’s waterfront. This opportunity is open to all professional artists or artist teams in the Greater Toronto Area who have experience in art presented in the public realm and community-engaged art.

The aim of this residency is to create meaningful, experiential encounters with the community, to activate multiple underutilized spaces along the lakefront, and draw new audiences to the waterfront. Projects may include workshops, performances, events, urban interventions, and temporary or ephemeral installations. Interactive and participatory projects will be encouraged, as will projects that invite collaborations with artists from different disciplines. This residency will create an opportunity for artists to expand their practice and develop innovative ways to integrate art into the fabric of the city. It will also contribute towards the ongoing dialogue on public art and civic space, particularly during this singular time.

The COVID-19 outbreak has resulted in a constantly evolving present and an unforeseeable future. The approach to this Artist Residency will be rooted in the current times and must therefore involve flexibility, a willingness to improvise, and an ability to think of new ways of engaging the public and using our public spaces. If necessary, the artist must explore creative ways to engage with communities that are exciting and safe for everyone. These processes must take into consideration public health guidelines.

This project is an equal partnership between Waterfront Toronto and The Waterfront BIA. Funding and artist support will be provided by both organizations.

General Submission Requirements

Waterfront Toronto is inviting practicing professional artists to include in their submission:

Artist statement
Images of previous relevant work
Artist CV
References
This is a two-stage competition. Submissions will be reviewed by a jury convened for this project. Waterfront BIA and Waterfront Toronto intend to identify one successful Proponent to undertake this project.

Budget

The total commissioning amount for this project is $50,000 CAD, split into six phases over the course of the residency.

Timeline

Issue Call to Artists (Stage 1): June 17, 2020
Submission Deadline: July 22, 2020
Shortlist Interviews (Stage 2): August 10-15, 2020
Proponent Selection: Mid-August 2020
Contract issued: Late August 2020
Residency Start: Late August 2020
Research and planning period: Late August-December 2020
Inaugural community-engaged event: Fall 2020
Project implementation: January 2021-December 2021 (with a focus on shoulder seasons, i.e. outside the high season summer months)

For more information about the opportunity, including detailed submission requirements, download the complete call (PDF).

Submission Deadline: July 22, 2020, at 4:00pm EST.
Submissions sent after the deadline will be disqualified.

For questions please contact Katherine Hebb at katherine [arobas] waterfrontbia [point] com

This page is a letter of introduction only. Please read in full the Call to Artists, which contains instructions, evaluation criteria, submission requirements, and residency scope.

•••••

Appel à candidature : Résidence Bonus 2020

PUBLIC
Ce programme est ouvert à tous les artistes français ou étrangers, sans limite d’âge, maîtrisant l’usage oral de la langue française ou anglaise.


DATE LIMITE
26 juillet 2020

GAIN 
• de la mise à disposition d’un espace de travail de 27 m2 sur le site de Félix Thomas ou de 33 m2 sur le site de l’Îlot des Îles ;
• d’une allocation de résidence de 1400 €. Cette somme comprend les honoraires, per diem et une présentation du travail au public du projet de résidence ci-dessous décrit ;
• de frais de production à hauteur de 1000 € (dont frais de production liés à l’exposition) ;
• d’un budget de production de 500 € dédié à la réalisation d’une œuvre en impression Riso ;
• de la prise en charge des déplacements dans le cadre d’un budget forfaitaire et global de 400 € ;
• de son hébergement à Nantes pendant la résidence et la période de montage de l’exposition ;

 LIEU
Nantes

COÛT

PLUS D’INFOS
lien

 

 

 

 

5. art public

Call to Artists: New Commissions Addressing Equity in Public Space
Deadline for Submissions: July 24, 2020

Evergreen invites artists and artist collectives to submit proposals for temporary public art projects to be presented at Evergreen Brick Works in fall 2020.

Evergreen Brick Works is situated in the heart of Toronto’s Don River Valley and the broader city-wide ravine system. For the past four years, Evergreen’s public art program has engaged critical questions surrounding the urban landscape and the public realm, the future of cities, sustainability, Indigenous land relationships and connections between natural and built environments.

The events of the past 4 months, with the global impact of COVID-19 and worldwide protests in support of Black Lives Matter, have further politicized public space. The essential nature of accessible public green space has never been clearer. In this moment, conversations and events centered on racial inequities in public spaces are also being brought forward. Experiences of systemic racism and injustice lived by BIPOC communities in public spaces are driving new conversations, from pervasive police violence to the challenges faced by Black birders in urban parks. In 2020, this is inextricable from Indigenous land rights, environmental racism, public health, access to affordable housing, and more. These issues play out in parks, streets, playgrounds and public spaces across Toronto and many other global cities.

Proposed projects might address (but are not limited to) the following inquiries:

What role does public space play in imagining a better future in urban centres?
How can we imagine and create safe public spaces for all Toronto residents?
What stories, histories and voices are missing from Toronto’s green spaces?
How does the quality of public space differ across the city?
What might equitable access to the land look like?
How is this accomplished on shared Indigenous territories?
What would it look like to create the conditions for all to play, walk, run, bike, practice ceremony, sleep and birdwatch throughout public parks and the ravines?
How do notions of placemaking and placekeeping support in re-imagining public space?
What role can anti-monumental public art play in creating new narratives and experiences in public space?
Evergreen will support 2-3 artists in creating and presenting new public art works exploring these and other critical questions this fall at Evergreen Brick Works. Projects should be ephemeral in nature, and proposals are welcome across artistic media, from small-scale sculptural interventions, to performance, murals, land art, sound, text works, projections, and more.

This program is led by Kari Cwynar, Senior Curatorial Advisor at Evergreen.

ELIGIBILITY:

This program is open to professional artists in all stages of their careers, working independently or in collectives. Previous experience presenting work in public spaces is an asset, but not required. Given current travel restrictions, Evergreen is unable to support travel for this project and will prioritize local and Ontario-based artists.

SUBMISSION REQUIREMENTS:

Please include, in one PDF document:

A one-page statement of intent, describing the idea for the project, its engagement with the site and with the call for proposals, and connection to the artist’s practice
CV or resume
Images of past work, including links to website or video if applicable
Contact information for 2 references
BUDGET:

Artist fee: $4,000
Materials and production: up to $4,500

Selected artists will work with Evergreen staff to develop final project and budget.

ASSESSMENT PROCESS:

Submissions will be reviewed by the following jury:

Amy Lam, Artist
Yaniya Lee, Features Editor, Canadian Art
Wanda Nanibush, Curator, Indigenous Art, Art Gallery of Ontario

The jury will select 2-3 artists to develop their works for presentation in fall 2020.

Please send submissions to Julia Girmenia at jgirmenia [arobas] evergreen [point] ca by 6pm on July 24, 2020.

Projects will be assessed based on the following criteria:

Critical engagement with the site, with Toronto’s publics (virtual or in person) and with issues of equity in the public realm
Demonstrated ability of the applicant to carry out the project as outlined
Feasibility of the project given the specificities of the site
Financial viability of the project
Evergreen is committed to featuring an inclusive group of artists working in different artistic disciplines, and reflective of Toronto’s cultural, social, gender and geographic diversity.

PROCESS:

Selected artists will work with Evergreen staff to develop their final projects, final budgets and strategies for engaging audiences.
Evergreen will support artists as needed with research and information about the local landscape and ravine system.
TIMELINE:

June 29: Call for Proposals Announced
July 14: Q+A and application support for artists via Zoom
July 24: Deadline for Submissions
July 30: Announcement of Selected Artists
August-October: Project Development
October-November: Project Launch

ABOUT EVERGREEN:

Evergreen is a national not for profit organization dedicated to making Cities Flourish. Since 1991, Evergreen has been working to facilitate change through convening, collaborating and catalyzing ideas into action. Based out of our facility at Evergreen Brick Works, we’ve been running a series of programs with an emphasis on healthy urban environments in our schools, public spaces, housing, transit systems and communities themselves. Evergreen’s values are connection, innovation and sustainability, and we ensure that these are integral and highlighted in all of the projects and programs we work on.

Evergreen acknowledges that the Brick Works site is built on Indigenous territory, on the traditional homelands of the Wandat, Haudenosaunee, and Anishinaabek Confederacies. This territory is in relation to the Dish with One Spoon Covenant, an agreement between the Haudenosaunee and Anishinaabek Confederacies and allies to peaceably share and care for the resources around the Great Lakes. Toronto continues to be home to Indigenous peoples from many different nations across Turtle Island. Each day we are grateful to have the opportunity to live on these territories and to work within the community as a whole.

ABOUT EVERGREEN’S ART PROGRAM:

Evergreen’s Art Program engages residents of and visitors to Toronto with the Evergreen Brick Works site and surrounding ravine system via a series of site-responsive art projects with established and emerging contemporary artists. Evergreen’s approach to art is multi-pronged, inviting artists to activate underutilized sites, collaborate with Evergreen’s programs, partners and visitors, and tell the stories of site, the city and the surrounding river valley. To learn more, please visit the https://donrivervalleypark.ca/

FURTHER INFORMATION:

For information on this program please visit the full Call to Artists or contact Julia Girmenia: jgirmenia [arobas] evergreen [point] ca

To request an invitation to the artists’ Q&A Zoom call with Evergreen staff on July 14, or to receive an info sheet on the available sites at Evergreen Brick Works, please contact Julia.

•••••

Stadium LRT RFQ
Edmonton Arts Council

Deadline: August 3

Professional artists and artist teams/collectives residing in Canada are invited to submit qualifications for a public art project at the upcoming Stadium LRT Station redevelopment. Artists with a connection to this area of Edmonton are encouraged to apply.

Read more

•••••

Art public / Arrondissement de Saint-Laurent (CTMO)
10 juillet 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
La Ville de Montréal annonce la tenue d’un concours à l’intention des artistes professionnels en arts visuels constitués en équipe pour la conception et la réalisation d’une œuvre d’art réalisée en deux composantes pour le Centre de traitement des matières organiques situé dans l’ (CTMO Saint-Laurent).  

Ce concours d’art public, réalisée dans le cadre de la Politique d’intégration des arts à l’architecture et à l’environnement des bâtiments et des sites gouvernementaux et publics du gouvernement du Québec, vise la création d’une œuvre sculpturale et numérique réalisée par une équipe d’artistes professionnels.

L’ensemble de la proposition artistique devra refléter les enjeux et les valeurs liés aux activités du centre de compostage.

Le budget de réalisation de l’œuvre d’art est de 450 000$ avant taxes. Un jury de sélection retiendra un maximum de 4 équipes finalistes qui seront invitées à présenter une proposition. Chaque équipe recevra la somme de 6000 $ pour la préparation de sa proposition.

Le concours est ouvert aux artistes professionnels ayant la citoyenneté canadienne ou le statut d’immigrant reçu et qui résident au Québec depuis au moins un an.

Les artistes admissibles sont invités à répondre à l’avis de concours au plus tard le 10 juillet 2020 à 17h à l’adresse suivante : isabelle [point] riendeau [arobas] montreal [point] ca, en mentionnant en objet :

« Concours pour une œuvre d’art public intégrée au CTMO Saint-Laurent ».

Plus plus d’information sur le programme du concours et le règles de participation, consulter le document pdf joint.

isabelle [point] riendeau [arobas] montreal [point] ca, en mentionnant en objet : « Concours pour une œuvre d’art public intégrée au CTMO Saint-Laurent ». Plus plus d’information sur le programme du concours et le règles de participation, consulter le document pdf joint. https://artpublic.ville.montreal.qc.ca/2020/05/la-ville-de-montreal-lance-un-concours-pour-une-oeuvre-dart-public-integree-au-centre-de-traitement-des-matieres-organiques-a-saint-laurent-ctmo-saint-laurent/”>site web

 

 

 

6. pour commissaires

Organised Sound
An International Journal of Music and Technology

Call for Submissions
Volume 26, Number 2

Issue thematic title: Socially Engaged Sound Practices

Date of Publication: August 2021

Publishers: Cambridge University Press

Issue co-ordinators: Tullis Rennie (tullis [point] rennie [arobas] city [point] ac [point] uk)

Deadline for submission: 18 September 2020

https://www.cambridge.org/core/journals/organised-sound/information/call-for-submissions#

•••••

Appel à un(e) directeur(rice) général(e) à l’ARCA

Montréal 15 juin 2020 – La Conférence des collectifs et des centres d’artistes autogérés (ARCA) sollicite des candidatures pour le poste de directrice générale ou directeur général.
 
 
Fondée en 2004, l’ARCA regroupe plus de 180 centres d’artistes autogérés et collectifs à travers le Canada. L’ARCA, en concertation avec les neuf regroupements de centres d’artistes qui en sont membres, soutient le réseau des centres d’artistes autogérés et en défend les intérêts auprès des instances nationales.
 
La candidate idéale ou le candidat idéal est une personne déterminée et enthousiaste, possédant une connaissance approfondie du milieu canadien des centres d’artistes et une solide expérience de l’administration d’un organisme à but non lucratif. Cette personne est particulièrement douée pour les relations interpersonnelles, la recherche de consensus et la négociation, et fait preuve d’un engagement envers l’équité entre les genres et l’antiracisme. Elle est flexible et peut mener plusieurs dossiers de front. De plus, elle excelle en communications et maîtrise les deux langues officielles.
 
Sous l’autorité directe du conseil d’administration et en collaboration étroite avec celui-ci, la directrice générale ou le directeur général assume les responsabilités suivantes :
 

Diriger l’organisme et superviser l’ensemble des activités de l’ARCA, en constant dialogue avec ses membres;
Agir à titre de porte-parole et représenter l’organisme auprès des membres, du public, des médias, des partenaires et des bailleurs de fonds, et rédiger régulièrement lettres et autres communications;
Travailler de concert avec le conseil d’administration afin de déterminer les priorités stratégiques et le plan d’action, et superviser la réalisation de celui-ci;
Préparer les réunions de l’organisme et y participer, assister le conseil d’administration dans ses fonctions et informer celui-ci de l’avancement des affaires de l’organisme;
Repérer et préparer les demandes de subventions auprès des partenaires gouvernementaux, paragouvernementaux ou privés en favorisant la diversification des sources de revenus pour la pérennité de l’ARCA, et assurer l’exécution et le suivi de ces demandes;
Préparer les budgets courants et les suivis trimestriels, en collaboration avec le trésorier ou la trésorière, et superviser la production du rapport financier annuel et autres obligations légales de l’organisme;
Planifier, produire ou superviser la production de recherches et de ressources spécialisées au profit des membres;
Planifier les conférences nationales biennales en partenariat avec la région hôte (la conférence prévue pour 2020 a été reportée en 2021), et planifier des rencontres régionales ou communautaires en partenariat avec des initiatives ad hoc.
 
Il s’agit d’un poste à temps plein, de 35 heures par semaine en moyenne.
Le salaire de base est fixé à 42 000 $ par an.
Lieu de travail à déterminer.
 
Date limite pour le dépôt des candidatures : le 14 juillet 2020.
 
Veuillez faire parvenir une lettre de motivation (d’un maximum de deux pages), votre curriculum vitæ et vos références par courriel au comité d’embauche à cv [arobas] arca [point] art
Vous trouverez de plus amples renseignements sur l’organisme au www.arca.art.
Seules les personnes dont la candidature est retenue seront contactées. Merci de votre intérêt.

L’ARCA reconnaît qu’il existe au sein du secteur des centres d’artistes autogérés et de son organisation des barrières ayant une incidence sur les candidats appartenant aux groupes en quête d’équité. Nous encourageons les candidatures des personnes qui sont depuis longtemps sous-représentées dans notre secteur, plus précisément les personnes au genre fluide, queers, bispirituelles, autochtones, noires, de couleur, appartenant à une communauté de langue officielle en situation minoritaire ou handicapées. L’ARCA s’engage à offrir un milieu de travail plus sécuritaire et à accroître son soutien pour renverser les barrières qui freinent l’atteinte de l’équité et atténuer les problèmes liés à la précarité d’emploi.

Lien

•••••

Call for Indigenous Curator
The City of Calgary is seeking an Indigenous Curator to play a key role in developing and implementing opportunities for artists and help The City build relationships with Indigenous and non-Indigenous communities in and around Calgary.

This position will work in close collaboration with the Moh’kinsstis Public Art Guiding Circle, Public Art Program staff and the Indigenous Relations Office at The City of Calgary.

The City of Calgary recognizes and values diversity and inclusion; and unique dimensions of diversity including race, ethnicity, gender, disability, age, religion, sexual orientation, work style, communication style, learning preferences and others.

The competition will be open from June 8 to July 20. Click on this link for more information to apply calgary.ca/publicart

Deadline for Questions: 2020 July 16 at 4:30 pm MST
Questions/submissions to: publicart [arobas] calgary [point] ca
Submission Deadline: 2020 July 20 at 4:30 pm MST

Target Start Date: 2020 September
Target End Date: 2021 September

The contract is $70,000.00 plus up to $1,400 in travel expenses (maximum, inclusive of all fees; not including GST).

www.facebook.com/cityofcalgary
www.instagram.com/cityofcalgary
twitter.com/cityofcalgary

•••••

APPEL DE DOSSIERS 2020-2021
Accompagnement jumelé Articule
+ MAI (Montréal, arts interculturels)
pour commissaires en arts visual
Date limite : 15 juillet 2020
Pour tous les détails et pour soumettre une demande, consultez : http://www.m-a-i.qc.ca/callforsubmission/alliance/
articule est un centre d’artistes accessible dédié à l’expérimentation, l’interdisciplinarité et l’engagement social.
L’accompagnement jumelé articule + MAI soutient le développement artistique et professionnel des commissaires en arts visuels rencontrant des obstacles structurels et systémiques dans leur participation aux arts.
Cet accompagnement se déroule sur deux années :
2020-21 : Accompagnement du ou de la commissaire au sein du MAI. Le/la commissaire reçoit une allocation spéciale de fonds et un soutien sur mesure adapté à ses désirs, ses besoins, ses expériences et ses manières d’apprendre et de travailler.
2021-22 : Résidence de commissaire au sein d’articule et présentation du projet dans la programmation du centre d’artistes, avec cachet pour les artistes impliqué.es dans l’exposition et pour le/la commissaire.
articule a une Base d’unité, une liste de valeurs anti-oppressives qui accompagne son mandat. Nous demandons à tous.es les candidat.es de la lire avant de soumettre leur candidature (le document se trouve sur le site d’articule et dans l’appel sur le site du MAI dans la boite à outils).
Seules les candidatures individuelles sont acceptées.
Photo : Sarah Mihara Creagan_The Sisters Fart Corner_2019_articule_Photo Guy LHeureux
Projet financé dans le cadre de l’Entente sur le développement culturel de Montréal conclue entre la Ville de Montréal et le gouvernement du Québec, ainsi que par le Conseil des arts du Canada.

•••••

Appel à contribution

La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.

L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.

Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.

Lien

•••••

 

revue esse art+opinion

APPEL DE TEXTES – SOUMISSIONS

Les textes proposés peuvent être envoyés en format lettre US (.doc, .docx ou .rtf) à redaction [arobas] esse [point] ca avant le 1 septembre 2020 (dossier Nouveaux matérialismes). Veuillez inclure, à même le texte, une courte notice biographique (35-45 mots), un résumé du texte (80-100 mots), ainsi que votre adresse courriel et postale. Les personnes qui aimeraient d’abord soumettre un résumé d’intention (250 mots) sont invitées à le faire au moins 3 mois avant la date de tombée. Les propositions non afférentes aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (prière de référer au point 2 de la politique éditoriale ci-dessous). Un accusé de réception sera envoyé dans les 7 jours suivant la date de tombée. Si vous ne l’avez pas reçu, nous vous invitons à communiquer avec nous pour vérifier la réception de votre texte.

No 101 : Dossier Nouveaux matérialismes
Avant le 1er septembre 2020

S’il est aujourd’hui courant d’interroger l’hégémonie du visible et de remettre en question l’idée de la représentation comme condition préalable fondamentale de l’art, l’orthodoxie constructiviste portée par le poststructuralisme persiste à favoriser une approche discursive des pratiques artistiques au détriment de la matière et de son agentivité. Bien que le courant philosophique du réalisme spéculatif – aussi désigné sous le label ontologie orientée objet (OOO) – ait été un levier euristique incontournable pour réfléchir la relation de l’humain au monde des objets, cette notion est demeurée liée au langage, aux discours et à la culture, perpétuant l’idée d’une expérience de la matière purement représentationnelle. Comme le souligne à propos les historiennes de l’art et féministes Estelle Barrett et Barbara Bolt en introduction de Carnal Knowledge. Towards a “New Materialism” Through the Arts, cette lacune concourt encore aujourd’hui à reconduire une rhétorique des binarismes opposant matérialité et signification, nature et culture, objet et sujet. Depuis le tournant du XXIème siècle toutefois, des voix issues de disciplines multiples – et aussi « éloignées » que la physique quantique, les féminismes, l’écologie et les arts – s’élèvent et s’unissent pour plaider en faveur d’un renouveau des perspectives matérialistes pour réintégrer la matière dans le débat philosophique et dépasser, enfin, une interprétation polarisée et duelle du monde.

Ce qu’il est désormais convenu de rassembler sous l’appellation des « Nouveaux matérialismes » (de l’anglais New Materialisms) décrit un ensemble de postures à la fois théoriques et pragmatiques inscrites en réaction face au logocentrisme de la postmodernité. Ces postures vont critiquer vivement la tendance postmoderne à ne prendre en compte que la logique du langage comme modèle de référence et de signification du réel. Sans retourner à ce que Bruno Latour nomme le Grand Partage, c’est-à-dire une recherche ontologique objective typiquement moderne opposée au langage, les Nouveaux matérialismes s’attèlent plutôt à mettre sur pied une démarche éthico-onto-épistémologique (Barad: 1998) à même de pointer l’inséparabilité du monde matériel et discursif.

Véritable cristallisation de ces nombreux enjeux, l’art occupe une position enviable dans le débat, mettant simultanément la matière au profit du sens et la signification au service de la forme. Conscients de cette complémentarité co-constitutive et inhérente aux pratiques artistiques, nombre d’artistes, d’institutions muséales et d’évènements artistiques mettent aujourd’hui de l’avant l’évidence du « fait matériel » de l’art, proposant des réflexions autour de la notion d’objet ou de choséité, d’une expérience axée sur la polysensorialité et la matérialité des œuvres ou encore, tendent à mettre en lumière l’autonomie et la performativité de la matière à travers ses propres processus de transformation. Ces nouvelles sensibilités initient une esthétique matérialiste qui déplace l’expérience de l’objet d’art (et de sa technique) avec l’humain en une relation horizontale où sens et matière s’informent.

Portée par l’actualité de ces réflexions et de leurs implications tangibles pour la refonte d’une conception des arts dits « visuels », Esse arts + opinions invite les auteur.e.s et artistes à proposer des textes qui réfléchissent à la reconfiguration de la matière à l’aune de pratiques sociales, politiques, artistiques et scientifiques qui ne sont plus enfermées dans le spectre humain, mais relèvent de la « vie » tout entière, y compris le « non-vivant ». À cet égard, les avenues de réflexion sont à l’image des nouveaux matérialismes, soit tentaculaires, hybrides et critiques. Comment ces approches de la matière modulent-elles de nouveaux regards critiques face à l’asymétrie arbitraire entre beaux-arts et artisanat ? Comment cette sensibilité matérialiste se traduit-elle réellement pour les artistes et leurs œuvres ? À l’aube de cette époque que d’aucuns nomment anthropocène, comment les nouveaux matérialismes permettent-ils de déjouer une critique anthropocentrique (ou humaniste) des objets d’art et de leur contexte de production ? Dès lors, quelles places reste-il pour la critique et l’histoire de l’art dont la matière première est le discours ?

https://esse.ca/fr/appeltextesfr