Carole Baillargeon – Ainsi… au Centre culturel franco-manitobain

Programmation des membres de l’AGAVF

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Carole BaillargeonAinsi…
du 12 décembre 2018 au 6 février 2019
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Richard Barlow, Ana Carvalho, Kaitlyn Collyer, Anna Davidson, Annie Ewaskio, Julie Forgues, Adam Fung, Fritz Horstman, Stephan Jahanshahi, George Philip LeBourdais, Greg Lock, Claire Mulley, Aly Ogasian et Claudia O’Steen, Sarah Schalk, Kate Schutt, Ester Volpon, Helena Wadsley, Ron Wild, Ryo Yamauchi et Anders ZanichkowskyAu delà du Nord /Beyond the North
Commissaires : Julie Forgues
du 25 janvier au 31 mars 2019
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Elisabeth MarierLe temps noué
du 8 novembre 2018 au 12 janvier 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Laura Saint-PierreLe Musée de l’histoire à venir /  Museum of Future History
du 10 janvier au 23 mars 2019

Marc BeaudryVisages et paysages du Grand Nord canadien / Portraits & Landsapes of the great Canadian North
du 10 janvier au 2 février 2019
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Maison des artistes visuels francophones – St-Boniface – 4 février
OBORO – Montréal – 15 février
Langage Plus – Alma – 31 janvier
festival MUTEK – Montréal – 31 janvier
Festival Phénomena – Montréal – 1er février
La Bande Vidéo – Québec – 20 janvier
VU, centre de diffusion et de production de la photographie – Québec – 15 janvier
Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 18 janvier
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier
Atelier Presse Papier – Concours livre d’Artiste – 1er mars
Centre de diffusion Presse Papier – Trois-Rivières – 15 mars
Culture Trois-Rivières – 30 janvier
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Stride Gallery – Calgary – 31 janvier
Vector Festival – Toronto – 1er février
Contemporary Art Forum Kitchener and Area – 1er mars
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

STARTS Prize of the European Commission – 1er mars
Frieze Artist Award – New York – 11 janvier
International art exhibition for new technology – Ghent, Belgique – 31 mars

4. résidences

The William and Isabel Pope Painting Residency – Halifax – 15 janvier
-slow tech- Studio XX – Montréal – 14 janvier
Glenfiddich Artists in Residence Prize – 25 janvier
L’Atelier de l’île – Val-David – 31 janvier
Guelph Artist in Residence – 11 janvier
La Box – Bourges – 1er avril
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship – 31 janvier
Résidence « Thereval, nouveau territoire, cherche identité » – France – 19 janvier
Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq – 15 avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

5. art public

Paid Public Art Mentorship – STEPS Initiative – Toronto – 14 janvier

6. pour commissaires

International Open Call for Exhibition Proposal – apexart – 1er mars
Inter art actuel – appel aux textes – 1er avril
Director – Kunstverein München – 11 janvier
La Box projet curatorial  – Bourges – 1er avril
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

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1. appels en français du Canada

Appel de projet ! Programation galerie principale
La Maison des artistes visuels francophones vous invite à soumettre une proposition d’exposition professionnelles pour la période de programmation 2020-2022 pour la Galerie d’art contemporain.
CRITÈRES :
– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre- avoir la capacité de travailler et communiquer en français
* Une attention particulière sera accordée aux projets et pratiques de studio qui touchent des sujets contemporains.
* Bien que les artistes de partout sont invités à soumettre des projets, une attention particulière sera accordée aux propositions des artistes du Manitoba, de l’ouest canadien et des artistes provenant de milieu rural.
SOUMETTEZ PAR COURRIEL :
appels [point] mda [arobas] gmail [point] comObj et: Appel de dossiers 2020-2022
Date de tombée: le lundi 4 février, 2019
PROCESSUS DE SÉLECTION :
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de La Maison.
DOCUMENTS À SOUMETTRE :
Le dossier doit être entièrement contenu dans un seul PDF (La taille maximale du PDF est de 10 Mo.) et transféré par Dropbox ou WeTransfer et doit inclure les éléments suivants :

Démarche artistique (max. 250 mots)

Description du projet d’exposition (max. 500 mots)

10 images de travaux récentListe détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)

Curriculum vitae (max. 2 pages)

Dossier de presse (facultatif)

** Il est aussi possible de transmettre des hyperliens vers vos vidéos (d’un maximum de 10 minutes cumulées) sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo. Pour soumettre une combinaison d’images et de vidéo(s), tenez compte que chaque minute de vidéo équivaut à une image.
Pour plus d’information contactez Lou-Anne Bourdeau, coordonnatrice à la programmationprogrammation [point] maison [arobas] gmail [point] com

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Date de tombée : le 15 février 2019 à 16h59

OBORO lance son appel de dossiers pour la programmation 2020 et 2021. Vous pourrez soumettre votre dossier par le biais de notre boîte de dépôt en ligne qui sera ouverte à partir du 15 janvier 2019 à midi. Les modalités de soumissions et tous les détails sont déjà en ligne ici. Trois appels seront lancés : pour les expositions, les projets spéciaux et un appel ciblé sous le thème Art sonore et tactilité : le haptique comme exploration du vivant.

OBORO
4001, rue Berri, local 301
Montréal (Québec) Canada H2L 4H2
Tél. : 514-844-3250
Courriel : oboro [arobas] oboro [point] net
Site Web : www.oboro.net

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Language Plus – Alma

DATE LIMITE : 31 janvier 2019

Le comité de sélection de Langage Plus se réunit une fois par année. La date limite pour la réception des dossiers pour la programmation régulière est le 31 janvier de chaque année, la date de réception du courriel faisant foi.

Les grands axes de la direction artistique de Langage Plus concernent :

+ L’identité individuelle et collective;
+ Le territoire et son appropriation;
+ L’art en rapport avec la vie, son ancrage dans la communauté et son devenir;
+ Les propos sur l’art actuel et son développement.

DOCUMENTS REQUIS

Un document PDF rassemblant :
+ Un curriculum vitæ;
+ Une description détaillée de l’exposition ou du projet soumis;
+ Un exposé de la démarche artistique (1/2 à 1 page);
+ Une liste descriptive du matériel visuel d’appui;
+ Un dossier de presse (facultatif).

Un matériel visuel d’appui comprenant :
+ De 10 à 20 images numériques (JPG, JPEG, GIF, TIF ou PNG);
+ Tout autre document audiovisuel pertinent transmis par lien URL Dropbox, Viméo, WeTransfer ou autre (identifier clairement les liens dans un des documents PDF, sans oublier les mots de passe d’accès s’il y a lieu).

Veuillez noter qu’il est de la responsabilité des artistes que les documents visuels et/ou sonores soient compatibles avec les logiciels (Mac) du centre, communiquez avec nous si nécessaire. Une liste des équipements disponibles peut être fournie aux artistes sur demande, en vue de la préparation d’un projet d’exposition.

FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :

residences(a)langageplus.com avec comme objet du courriel PROGRAMMATION RÉGULIÈRE. Seuls les dossiers envoyés par courriel (ou via Dropbox, WeTransfer, etc.) seront acceptés.

Le centre invite les artistes aux habiletés, genres et statuts divers, ainsi que les artistes issu(e)s de la diversité culturelle ou de groupes marginalisés à soumettre leur dossier.

https://www.facebook.com/events/473496799846767/

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L’appel à projets est officiellement lancé pour la 20e édition du festival MUTEK qui aura lieu à Montréal du 20 au 25 août 2019 ! Les artistes québécois.es et canadien.ne.s qui explorent de nouvelles avenues esthétiques en création numérique et en musiques électroniques sont invité.e.s à nous soumettre leurs candidatures dès à présent.

Avec l’intention de poursuivre nos initiatives en faveur de la parité et de l’inclusion lancées l’année dernière avec le projet Keychange :: Amplify, nous encourageons en particulier les soumissions d’artistes féminines, s’identifiant comme femmes ou non binaires, ainsi que celles d’artistes d’origines autochtones.

Veuillez noter que cet appel s’adresse UNIQUEMENT aux artistes de nationalité canadienne (résidant au Canada ou à l’étranger) et aux artistes étrangers résidant au Canada.

Nous sommes particulièrement intéressés par :

Les performances musicales en direct inédites, principalement électroniques
Les performances audiovisuelles numériques innovantes qui explorent le rapport entre l’image et le son et qui forment une entité cohérente et originale
Les installations urbaines et les projets de mapping architectural
Les créations multimédias ainsi que les installations interactives et audiovisuelles qui s’adapteraient à l’espace public et s’intègreraient à l’aménagement des sites du festival
Tout autre type de projet qui repousse les limites de la création numérique
MUTEK a pour mission de présenter des performances en direct. Par conséquent, les mixes ne seront pas considérés.

Nous encourageons fortement les candidat.e.s à accompagner leurs soumissions de supports vidéo et/ou d’enregistrements audio de leurs performances.

La date limite de soumission pour MUTEK 2019 est fixée au 31 janvier 2019.

En raison du volume important de soumissions, seul.e.s les artistes sélectionné.e.s seront contacté.e.s. Nous aimerions remercier toutes et tous les candidat.e.s pour leur intérêt !

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Appel à projets: Festival Phénomena 2019
Appel à projets
Festival Phénomena — 15 au 26 octobre 2019

Direction artistique: D. Kimm

Date de tombée: 1er février 2019
Thème Phénomena 2019: Transmission
Thème Phénomena 2020: Générosité

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables et extravagants. Le Festival présente des cabarets, des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des happenings, de la danse performative, des installations et des événements éclatés et poétiques. La 8e édition de Phénomena aura lieu du 15 au 26 octobre 2019. Voir des extraits de la dernière édition.

L’expérimentation et la prise de risques sont au coeur de notre travail. Phénomena s’intéresse aux artistes professionnels qui ont une démarche très personnelle, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous offrons une tribune aux artistes qui prennent des risques, qui sont rigoureux et qui se remettent en question. Nous présentons des créations hybrides, poétiques et hors-normes, qui demeurent touchantes et authentiques. Une partie de la programmation est déjà planifiée par la directrice artistique et le reste se fera à la suite de l’appel à projets.

Notre quartier général est La Sala Rossa, une salle charmante et ancienne qui n’est ni un théâtre ni une boîte noire. C’est une salle modestement équipée sur le plan technique, qui se prête bien aux spectacles de style cabaret et peut accueillir autour de 220 spectateurs, ce qui permet une proximité avec le public. Les spectacles présentés à La Sala Rossa le sont souvent pour une seule représentation et regroupent plusieurs artistes. Nous avons aussi des soirées partagées au cours desquelles peuvent être présentées des courtes formes.

Nous sommes à la recherche de créations qui ont dépassé l’étape du laboratoire, sans nécessairement avoir connu une large diffusion. Il nous apparaît essentiel de voir le travail des artistes que nous programmons, c’est pourquoi nous travaillons désormais sur un cycle de 2 ans. Nous vous encourageons à nous présenter vos projets à l’avance et à nous inviter à différentes étapes de votre processus. Ceci nous permettra de mieux vous épauler et de nous assurer de la cohérence dans notre programmation.

Fidèle à sa mission, Phénomena est intéressé à présenter les artistes de la diversité, qu’elle soit autochtone, multiculturelle, LGBTQQIP2SAA ou de personnes vivant avec un handicap. Malheureusement La Sala Rossa est difficilement accessible aux personnes à mobilité réduite, mais nous avons d’autres lieux possibles. N’hésitez pas à nous faire part de vos idées.

Nous accueillons les propositions de l’extérieur du Québec, mais nos budgets sont modestes et vous devez pouvoir mettre en place des ressources pour contribuer aux frais de déplacement.

Avec la thématique Transmission en 2019, nous voulons travailler sur la rencontre et l’échange: à cet effet nous recherchons des propositions qui rassemblent et font collaborer des artistes issus de communautés différentes ou de générations différentes. Avec la thématique Générosité en 2020, nous voulons rendre hommage aux artistes qui travaillent souvent dans l’ombre, aux concepteurs, aux artistes organisateurs ou aux artistes ayant déjà une carrière bien entamée, qui ont beaucoup donné à la communauté et que nous souhaitons continuer de faire entendre.

Faites-nous parvenir votre dossier qui doit comprendre:

Un CV ou la description de votre compagnie;
La description du projet (2 pages), incluant le lieu et la forme envisagée, les collaborateurs confirmés, la durée, les besoins techniques et les ressources déjà mises en place;
Des liens vers des vidéos et photos illustrant votre travail;
Un échéancier avec vos étapes de travail.
Dites-nous aussi pourquoi votre projet devrait être présenté au Festival Phénomena. Nous avons une mission artistique et nous cherchons des projets qui s’inscrivent dans cette mission et qui peuvent faire évoluer le Festival. Nous acceptons les dossiers rédigés en français et en anglais et joués dans toutes les langues.

Attention, nous aurons un autre appel à projets pour la Parade Phénoménale qui aura lieu le 5 octobre 2019!

Faites parvenir votre dossier à D. Kimm, directrice artistique à d [point] kimm [arobas] electriques [point] ca et à Charlie Julien, adjoint à la direction à admin [arobas] electriques [point] ca. Si vous avez des questions, contactez Charlie Julien par courriel ou au 514-495-1515.

Pour télécharger l’appel à projets en version PDF:

Date de tombée: 1er février 2019

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APPEL DE DOSSIERS
PROGRAMMATION 2019-2020

Date limite : 20 janvier 2019

La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéographique à soumettre un projet :
· d’exposition
· de résidence en réalité virtuelle
· de résidence-membre
· de laboratoire « Premières armes »

Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Elle offre aux artistes des outils de production, de diffusion et de distribution, en les incitant ainsi à porter une réflexion sur leur travail.

Notre centre soutient essentiellement des monobandes expérimentales et d’animation, ainsi que des installations vidéo et des projets en réalité virtuelle. Notre galerie demeure exclusivement dédiée aux arts médiatiques et plus précisément à l’installation vidéo.

EXPOSITION

Seuls les projets d’installation vidéo seront soumis au jury.

La BV assume les frais suivants :
· Un cachet d’exposition basé sur les normes CARFAC, en plus d’un soutien technique au montage.
· Un hébergement à l’artiste pendant le montage de l’exposition.

Il n’est pas nécessaire de devenir membre de La Bande Vidéo pour soumettre un dossier dans cette catégorie. Les projets nécessitant la technologie de la réalité virtuelle et de la vidéo 360 sont maintenant acceptés.

RÉSIDENCE EN RÉALITÉ VIRTUELLE

Dans le cadre de son programme de résidence en réalité virtuelle, La Bande Vidéo offre libre accès à ses studios de production et à ses nouveaux équipements pour une période de deux semaines à un mois en plus d’assurer un support technique et artistique constant. Notamment, sont disponibles des caméras numériques, casque de réalité virtuelle, caméra 360 et tout le matériel nécessaire au tournage, des espaces de production et des équipements de diffusion.

La Bande Vidéo assume les frais suivants :
· Une partie des frais de subsistance
· Si l’artiste réside à plus de 50 kilomètres du centre : hébergement pour la durée du séjour et une partie des frais de transport

Il n’est pas nécessaire de devenir membre de La Bande Vidéo pour soumettre un dossier dans cette catégorie.

RÉSIDENCE-MEMBRE

La Bande Vidéo invite les artistes membres du centre à soumettre un projet de résidence. Une plage de résidence est exclusivement réservée à un projet à être réalisé par un de nos membres producteurs ou membres actifs. Appliquer à cet appel permet à nos membres d’avoir un accès privilégié à notre programmation régulière.

Pour soumettre un dossier dans cette catégorie, il est nécessaire que la cotisation du membre soit en règle (payée au plus tard le 15 décembre 2018).

La BV assume les frais suivants :

· Une partie des frais de subsistance

· Si l’artiste réside à plus de 50 kilomètres du centre : hébergement pour la durée du séjour et une partie des frais de transport

LABORATOIRE « PREMIÈRES ARMES »

Laboratoire de création d’une durée de deux à quatre semaines destiné aux artistes de la Ville de Québec œuvrant dans d’autres disciplines mais qui veulent s’initier à la vidéo.

Pour ce laboratoire d’expérimentation, La Bande Vidéo met à la disposition de l’artiste un soutien technique quotidien et tous les équipements nécessaires à l’avancement de son projet.

DÉPÔT D’UN DOSSIER

Chaque dossier doit contenir :

Un fichier pdf comprenant :
· une courte biographie (entre 100 et 150 mots)
· un curriculum vitae
· un bref résumé du projet (entre 100 et 150 mots)
· une description détaillée du projet
· et un devis technique, s’il y a lieu

Si possible, visuel du projet déposé :
· photos (jpg, haute résolution)
· et/ou vidéos (liens Youtube, Vimeo ou autre diffuseur web)
· 10 à 20 documents visuels des œuvres précédentes de l’artiste :
· Tout autre document pertinent

Important :
·      Vous devez vous assurer que les liens web sont fonctionnels et qu’ils demeurent actifs jusqu’en juin 2019.
·      Veuillez mentionner le programme pour lequel vous désirez appliquer (exposition, résidence en réalité virtuelle, résidence membre, laboratoire « Premières armes »)

Les dossiers incomplets ou ne respectant pas les exigences demandées seront refusés.
Date limite de réception des dossiers : 20 janvier 2019
Les dossiers reçus après cette date ne seront pas retenus.

Les dossiers doivent être déposés par courriel :
info [arobas] labandevideo [point] com
Objet : Dossiers 2019-2020
Les dossiers envoyés par la poste ne seront pas retenus.
Nous acceptons les dossiers envoyés par wetransfer.

Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2019-2020 de La Bande Vidéo. Suite à l’appel de projets, la programmation annuelle est réalisée par un comité de sélection, formé d’artistes professionnels.

Les résultats seront annoncés au plus tard en juin 2019.

Informations :
info [arobas] labandevideo [point] com
​1-418-522-5561

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Appel de projets 2019-2020 / expositions, résidences, publications, projets spéciaux

VU, centre de diffusion et de production de la photographie

Date de tombée : 15 janvier 2019 (Veuillez noter qu’il s’agit de la seule date de tombée pour l’année 2019-2020.)

Dans son mandat, VU considère la photographie non seulement comme une finalité mais aussi comme un moyen d’activer des recherches, des pensées, des idéaux. Voulant affirmer le rôle du centre d’artistes comme espace de création, VU souhaite accueillir des projets et des pratiques d’artistes qui réfléchissent les façons de faire et de penser avec le photographique.

Après l’élan amorcé par Réfléchir ensemble (2016-2017), les orientations Inventer le risque (2017-2018) et Temps Libres (2018-2019) ont permis aux artistes et à VU de développer des réflexions communes qui ont résonné à travers les expositions présentées en galeries, les résidences, les échanges internationaux, les activités de rencontres et de discussions organisées dans notre centre.

À l’aube de plusieurs changements qui attendent VU en 2019-2020, nous souhaitons poursuivre notre engagement dans le partage et l’échange en considérant la présence du photographique dans ses formes les plus nuancées. Ainsi, nous maintiendrons notre programmation régulière d’activités en nous donnant pour défi supplémentaire de faire rayonner le médium autrement, autant dans la création que dans la diffusion. Afin d’imaginer cette prochaine programmation avec vous, nous invitons les artistes s’intéressant au photographique à partager leurs idées, leurs projets et leurs pratiques.

!! Attention nouvelle procédure !!

Pour faciliter le dépôt de votre candidature, merci de vous inscrire via notre formulaire en ligne

Votre dossier devra comprendre :
Une présentation de votre pratique/projet (maximum 2 pages)
Un curriculum vitæ à jour
Des images de votre travail

Un comité artistique consultera les propositions en vue de concevoir une programmation d’expositions individuelles et collectives, de résidences, de publications et de projets spéciaux qui nous seront inspirés par vous! N’hésitez pas à nous suggérer vos idées pour des conférences, tables rondes, performances, projections, projets hors les murs, ateliers, classes de maîtres, etc.

Pour vos propositions de résidences, voici les deux options possibles :
Résidence de recherche, exploration et création: résidence de 2 semaines dans les laboratoires de VU avec crédit d’impression de 500 $ et cachet de 500 $.
Résidence-exposition: résidence de 2 semaines avec crédit d’impression de 1 000 $.
Dans les deux cas, VU prend en charge l’hébergement des artistes pendant la durée de leur résidence; les frais de déplacement et de séjour sont à la charge des artistes.

*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour joindre les espaces de production de VU, composez le 418 640-2558 ou cliquez ici.

Pour toute question concernant l’appel de dossiers, contactez-nous à : communications [arobas] vuphoto [point] org
Nous n’acceptons plus de candidatures par courriel: seules les candidatures envoyées via notre formulaire en ligne seront étudiées.

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Centre d’exposition L’Imagier

Date limite :
18 janvier 2019
Le Centre d’exposition L’Imagier invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre une proposition de projet en vue de sa programmation 2019-2020 qui signera la réouverture officielle du Centre. Pour cet appel, L’Imagier encourage les pratiques artistiques rigoureuses; qu’elles s’incarnent dans des démarches conceptuelles, formelles ou relationnelles, et ce, sans se limiter à certains médiums. En accord avec son mandat pluridisciplinaire, une attention particulière sera portée aux projets qui redéfinissent les cadres de diffusion de l’art et qui interrogent sa fonction sociale et relationnelle. L’Imagier accorde une place importante à la pluralité des pratiques et à la représentation de la diversité, qu’elle soit culturelle, sexuelle, de genre ou d’âge.

Le nouveau concept architectural du Centre d’exposition L’Imagier propose dorénavant deux espaces de diffusion : la salle d’exposition principale (8,20m x 13,15m) et l’espace-écran extérieur. Ce deuxième volet permet aux artistes de diffuser une oeuvre ponctuelle sur l’écran de projection de la façade arrière de l’édifice.

L’Imagier verse des droits d’exposition qui respectent les barèmes RAAV/CARFAC. Les dossiers seront évalués par un comité de pairs.

Contenu du dossier :

Une indication claire du lieu d’exposition : l’espace-écran extérieur ou la salle d’exposition;
Curriculum vitae (max. 3 pages);
Démarche artistique  (1 page);
Proposition de projet (1 page);
10 images ou vidéos d’oeuvres récentes;
Liste descriptive des oeuvres;
Liste des besoins techniques (si nécessaire).
* Le dossier ne doit pas excéder 2GB

Envoi électronique :

Merci de faire parvenir votre dossier via WeTransfer à l’adresse info [arobas] limagier [point] qc [point] ca

S.V.P NE PAS envoyer de dossier directement à l’adresse info [arobas] limagier [point] qc [point] ca

Informations :

Karina Pawlikowski
Coordonnatrice des programmations
info [arobas] limagier [point] qc [point] ca

9 rue Front, Gatineau (Québec) J9H 4W8 / 819 684-1445

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Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.

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CONCOURS – livre d’artiste
PRIX FRANCINE-TURCOTTE 2è éd.

Date limite:  1er mars 2019
Trois-Rivières, 1 novembre 2018 – L’Atelier Presse Papier présente le lancement officiel du concours livre d’artiste de la deuxième édition du Prix Francine-Turcotte.  Le but étant toujours de reconnaître, supporter et promouvoir le livre d’artiste comme œuvre à part entière.

INSCRIPTION:
Les règlements et le formulaire sont disponibles via notre site Web

suivre ce lien:  https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers/

Renseignements
Atelier Presse Papier
819.373.1980
presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

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Appel de dossiers régulier
Date de tombée : le 15 mars de chaque année

Le Centre de diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifestent par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Une attention particulière sera portée aux dossiers qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects :

L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.

Le dossier de présentation doit inclure :

Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
De 10 à 15 reproductions numériques des œuvres (format JPG, maximum 1000 pixels de haut et/ou de large ; maximum 100 dpi)
Veuillez noter que les artistes choisis doivent attendre un minimum de 5 ans avant de refaire une demande d’exposition.

Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.

Les documents peuvent être envoyés par la poste ou par courrier électronique.

Les dossiers soumis ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe pré-affranchie soit incluse dans la demande.

Téléchargez le plan de la salle

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
(819) 373-1980

presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

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APPEL DE DOSSIERS 2020-2021
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2020-2021. Avec deux centres d’exposition, un volet en art public et différentes actions sur le territoire, CULTURE TROIS-RIVIÈRES travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.

Situé en plein coeur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières. Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.

Le Centre culturel Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques. Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). Considérant le caractère multidisciplinaire du lieu, les expositions ne peuvent occuper l’espace au centre de la salle.
Les photos et informations sur les salles d’exposition sont disponibles sur
notre site web : CULTUR3R.COM

Le dossier doit inclure :

Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle* avec description (10 à 15 images sur support numérique);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse;
Enveloppe suffisamment préaffranchie et pré-adressée pour le retour du dossier, s’il y a lieu.
* La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les oeuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis.

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2019

Pour information ou pour soumettre un dossier :

CULTURE TROIS-RIVIÈRES

1425, place de l’Hôtel-de-Ville, C.P. 368

Trois-Rivières, Québec, G9A 5H3

artsvisuelsc3 [arobas] v3r [point] net*

* Pour les dossiers de plus de 8 MO, utilisez We Transfer.

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OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

 
 
 

2. appels en anglais du Canada

CALL FOR SUBMISSIONS

2019 CALL FOR SUBMISSIONS
Stride Gallery is accepting submissions for the Main Space. Proposals
received by 5pm (MST) on Thursday, January 31, 2019 will be
considered for 2020 and 2021 programming.

Artists are encouraged to follow the guidelines and to email the
submission package in .zip format to submissions [arobas] stride [point] ab [point] ca with
the subject line:

ATTN: CALL FOR SUBMISSIONS JANUARY 2019.

FAXED, MAILED, OR INCOMPLETE SUBMISSIONS WILL NOT BE
REVIEWED.

Stride’s Main Space occupies two connected storefronts. As a heritage
building, the space features 15-ft tin tile ceiling and hardwood floors.
There is a media screening room in the lower level that may be utilized
as part of the exhibition.

Stride also supports offsite projects that involve the production and
dissemination of contemporary art outside the context of a formal
gallery space. These projects are assessed and programmed on a
case-by-case basis, dependent upon available resources.

Please refer to the website to learn about Strides mandate and
exhibition history.

Submission package must include all the following items in a single .zip
file labelled as lastname_firstname.zip. Submission packages that do
not follow these guidelines will not be considered by the Programming
Committee.

Successful applications will be notified by or before May, 2019.

Required materials:

Project proposal

– Clearly communicate your intentions for the exhibition at Stride
Gallery

– Must be formatted as a pdf – maximum 1 page

Artist statement

– Must be formatted as a pdf – maximum 1 page

Curriculum vitae

– Please include your most current and relevant education and
exhibition history as well as accurate contact information.

– must be formatted as a pdf – maximum 2 pages

– for collaborative and group projects please submit one cv per artist

Visual support material

– a maximum of 10 images – please include recent documentation or
visuals that are relevant to the proposed exhibition.

– images should be in .jpeg format and no larger than 1 mb each in
size.

– if audio or video documentation is necessary for your proposal please
include a valid url link with a maximum of five minutes running time.

Visual support inventory

– A list of images with corresponding file names and relevant
information regarding title, media, size, and date.

– Must be formatted as a pdf

All of these material must be compressed into a single .zip file labelled
with the artists last and first name. Please email the package to
submissions [arobas] stride [point] ab [point] ca with the subject line ATTN: CALL FOR
SUBMISSIONS 2019. Submissions that fail to do so will not be
accepted.

TIPS

– Be sure that all documents include your name, a working title for the
proposed exhibition, and complete contact information; phone number,
email address, website, and postal address

– Feel free to integrate point forms or diagrams in the project proposal if
it gives more clarity.

– Including a floor plan is optional but encouraged. This will give us a
better understanding of your vision for the exhibition.

– If the work has not been made yet, a diagram or study helps.

ACCESS

– Stride does not have a loading bay. All shipments of artwork must fit
through the main door (92″X32″)

– The gallery space is partially accessible. The bathrooms are located
in the lower level that is only accessible by stairs.

INSTALLATION SUPPORT & A/V EQUIPMENT

A limited selection of tools and a/v equipment can be provided by the
gallery. Other requirements may be negotiated or may be the
responsibility of the exhibiting artist. Contact the gallery staff for further
details about equipments available.

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OPEN CALL FOR SUBMISSIONS
VECTOR FESTIVAL 2019

Deadline: February 01, 2019

Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing experimental new media art that draws on digital game technologies and wide-ranging creative media practices. Presenting exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector Festival is organized by InterAccess in Toronto, Canada, and acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practices. The festival organizers are particularly interested in featuring artworks that critically explore the artistic use of emerging digital technologies.

Each year, a substantial number of exhibited works are drawn from an international open call. Vector Festival curators Katie Micak and Martin Zeilinger therefore invite submissions of artworks to the festival’s 2019 program, which will include a feature exhibition at InterAccess throughout July and August, along with offsite screenings, performances, workshops and digital projects. The festival will take place July 11-14, 2019. Please note that Vector Festival does not charge submission fees to artists applying to participate.

The curators are seeking works for the following programs:

Flagship Exhibition
Artworks including interactive installations, experimental game mods, sculptural work, screen-based work, sound art, etc.

Online Projects
Web-based projects and digital artworks that can be presented online, including experimental interactive and time-based digital projects.

Festival Screening
Experimental film/video/machinima works.

Performance
Performance-based proposals including sound art, live coding, chipmusic, A/V performances, including telematic performances and interventions in virtual and public spaces.

GIFs
Animated GIFs intended for presentation on public screens.


SUBMISSION REQUIREMENTS

Project description (as a separate pdf), including:Documentation, maximum five images and one video. (Preferably, the proposal will include links to online images or streamable video; as an alternative, images/video can be attached as zip file).
Detailed description of technical requirements (please outline materials provided by the artist and materials required from the exhibiting venue).
Please indicate at the top of the project description if there is a thematic, conceptual, or historical connection to the Toronto region, or if you have a biographic connection to the area.
Artist biography and statement (1 page maximum as a separate pdf)
Current CV (3 pages maximum as a separate pdf)
Please note that submissions that do not follow the required submission format may be rejected.

Send your submissions by February 01, 2019 (midnight EST) to vector [arobas] interaccess [point] org. Please format the subject line as follows: Vector 2019 submission / <Festival component> / <Artist name> / <Title of submitted work>. Attachments should not exceed 15MB.

All artists selected for participation will receive artist fees, as well as support to apply for external funding.

About Vector Festival

Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice. The festival was founded in 2013 as the “Vector Game Art & New Media Festival” by an independent group of artists and curators: Skot Deeming, Clint Enns, Christine Kim, and Katie Micak, who were later joined by Diana Poulsen and Martin Zeilinger. From the start Vector Festival was unique in its inclusion of game-based work alongside new media disciplines. In 2015, Vector Festival announced that longtime presenting partner InterAccess would take over responsibility for the festival as part of its regular programming, with members of the original organizing team, Skot Deeming and Martin Zeilinger, returning as festival curators. Originally held in February, since its fourth iteration Vector Festival takes place during the summer months to encourage participatory public events and outdoor interventions.

About InterAccess

Founded in 1983 as Toronto Community-Videotex, InterAccess is a non-profit gallery, educational facility, production studio, and festival dedicated to emerging practices in art and technology. InterAccess’s mission is to expand the cultural significance of art and technology by fostering and supporting the full cycle of art and artistic practice through education, production, and exhibition. Annually we execute multiple exhibitions, a full curriculum of skill-building and critical theory workshops, and a broad range of discursive events that explore the impact of technology on the social, political and cultural aspects of contemporary life. Our studio space facilitates the circulation of skills and techniques required to produce the work we exhibit in our gallery space.

For more information contact:
Festival Curators, Katie Micak and Martin Zeilinger
vector [arobas] interaccess [point] org

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CAFKA.20: CALL FOR PORTFOLIOS

CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area invites contemporary artists working in the public space to apply to the CAFKA.20: Call for Portfolios. The CAFKA biennial exhibition is open to Canadian and international artists. Deadline for submissions is midnight, March 1, 2019.

Looking to streamline the assessment process, CAFKA is announcing that for the 2020 biennial it will limit its Open Call consideration to artist portfolios only. Artists applying to the CAFKA.20: Call for Portfolios will no longer be required to submit detailed proposals. Following the committee’s deliberations, selected artists will be contacted and asked to propose detailed projects.

The CAFKA biennial exhibition of contemporary art in public spaces initiates conversations around public space and the social and critical functions of art. It galvanizes the community of artists and contemporary art lovers in the Waterloo Region who dedicate countless volunteer hours in support of the exhibition. Since its inception in 2001, CAFKA has produced five annual exhibitions, six biennial exhibitions, and four special projects. Over the past 17 years CAFKA has produced and exhibited 229 projects by 209 artists from across Canada and around the world.

In 2007 CAFKA supplemented its Open Call with an invitational component, where artists identified by the Program Committee are also invited to participate in the exhibition. The final exhibition line-up is comprised of both invited artists and artists selected from the Open Call.

To go to the CAFKA.20: Call for Portfolios application form directly, please follow this link: https://www.cafka.org/forum/cafka20-call-portfolios.

CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area
Globe Studios, 141 Whitney Place, #7
Kitchener, Ontario, CANADA  N2G 2X8

www.facebook.com/cafka.cafka
www.twitter.com/@_CAFKA
www.instagram.com/cafkabiennial/
www.youtube.com/user/CAFKATV/videos

Media Contact Information:
Gordon Hatt
519.744.5123
gwhatt [arobas] cafka [point] org, www.cafka.org

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

 
 
 
 
 
 
 

3. appels internationaux

STARTS Prize of the European Commission: Submissions accepted until March 1st 2019
 
20,000 euros will again await the winners of the STARTS Prize 2019. Innovative collaborations and projects at the interface of science, technology and art can be submitted until March 1st. The worldwide Open Call is part of the STARTS Initiative of the European Commission and is issued by Ars Electronica, BOZAR and Waag.

Winners can look forward to prize money of 20,000 euros

This is an open call for entries in conjunction with an initiative launched by the European Commission: STARTS. The name stands for innovation at the nexus of Science, Technology and the ARTS.

Two prizes – € 20,000 each – will be bestowed this year:

 

One for artistic exploration and artworks where appropriation by the arts has a strong potential to influence or alter the use, development, or perception of technology

One for innovative collaboration between industry or technology and the arts that opens new pathways for innovation.
 
This competition specifically seeks: 

Trailblazing forms of collaboration and projects essentially characterized by both technology and art; strictly artistically or strictly technologically oriented projects are not what STARTS is looking for.

Any and all artistic works and practices having to do with innovation in the areas of technology, business and/or society. This competition is not limited to a particular genre such as media art and digital art.

All forms of technological and scientific research that are inspired by art or in which artists are integrated as catalysts of new ways of seeing things. This includes but is not limited to information & communications technology.

Artists or artists’ collectives, creative professionals, researchers and companies throughout the world. This competition is not limited to citizens of EU-member states.

A project can also be submitted to the STARTS Prize via Prix Ars Electronica.
 
Several special events are being planned to honor and showcase the projects singled out for recognition with a STARTS Prize: 

Awards ceremony

Presentations featuring the prizewinning projects in the form of exhibitions and talks at the 2019 Ars Electronica Festival in Linz, the BOZAR in Brussels, Belgium and at Waag, Amsterdam

Worldwide presentations featuring the prizewinning projects at various events of partner institutions
 
STARTS INITIATIVE:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-art-starts-platform
https://www.starts.eu/

STARTS PRIZE:
https://starts-prize.aec.at
Previous STARTS Prize winners: https://starts-prize.aec.at/en/winners2018/

The entry deadline is March 1, 2019.

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Call for applications: Frieze Artist Award at Frieze New York 2019
Supported by the Luma Foundation
January 11, 2019

frieze.com

Applications are now being accepted for the Frieze Artist Award at Frieze New York 2019, curated by Courtney J Martin (Deputy Director and Chief Curator at the Dia Art Foundation). Welcoming applications from across the world, the Artist Award is an open call for an emerging artist to realize a major site-specific work at Frieze Art Fair, as part of the fair’s non-profit program. The Frieze Artist Award is supported by the Luma Foundation. The deadline for submission is January 11, 2019, at 5pm EST.

Frieze invites proposals for new, ambitious and site-specific works that respond to the dynamics of the New York fair in Randall’s Island Park. The Award includes a budget of up to 25,000 USD for production, research and development, artist fees and travel expenses.

Applicants will be judged on the innovative nature of their idea and its potential for realization. Proposals will be reviewed by a selection panel of prominent artists and curators (TBA); and the winner will be announced in February. Frieze New York will take place May 1–5, 2019.

For further information and how to apply for the 2019 Frieze Artist Award at Frieze New York, please visit frieze.com/fairs/frieze-new-york and artistaward.frieze.com.

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Call for entries
NTAA’19
International art exhibition for new technology
November 2–24, 2019

Application period: November 1, 2018–March 31, 2019

Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium

www.ntaa.be
www.zebrastraat.be
Facebook

Entry forms and guidelines will be available from November 1 at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.

Organisation: Liedts-Meesen Foundation

The professional jury is composed of:
The Liedts-Meesen Foundation, Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Stef Van Bellingen (consultant for Zebrastraat / artistic leader vzw WARP), Paul Dujardin (artistic director BOZAR), Nick Ervinck (artist, winner of the update_2 public award), Yves Bernard (artistic director iMal), Alain Thibault (artistic director ELEKTRA), Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission) and Karen Helmerson (program director for electronic media, film & visual art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)).

Zebrastraat
During the last few years, Zebrastraat Ghent has developed into a stimulating knowledge centre with a strong interest in art. Every two years we organize a biennial called update_, and the New Technological Art Award (NTAA) contest, which tries to fill in a gap in the mainstream art world, by paying attention to the technological developments that drive our global culture.

NTAA selects and presents creations in which the culture-forming role of technology occupies a central place. Low or high tech, intuitive or experimental, the creations always draw our attention to actual innovative trends. The exhibition of achievements of the selected winners is a compass that orients you to the relevant temporal and resilient use of technology in the artistic sector.

The mision of NTAA
NTAA’s mission is to expand the scope of temporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.

General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with NTAA’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.

This international competition is open to all age groups and to all nationalities. Artists can present their candidacy for one art work less than two years old at the time of its submission, but which may already have been exhibited. English is the working language.

There is no artist fee. Free accommodation for the artists is available at Zebrastraat.

The 20 projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2019.

Prize
A cash award of 5,000 EUR will be allocated to a work and its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next exhibition. There will also be a public prize and a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.

For more information, contact art consultant Annelies Geenen, annelies [arobas] zebrastraat [point] be.

 

 

 

 

 

 

4. résidences

Call for Applications: William and Isabel Pope NSCAD Painting Residency in Halifax, Nova Scotia

About
Since 2011, the Robert Pope Foundation and NSCAD University (Nova Scotia College of Art and Design) have jointly offered a 2 month long residency with studio and honorarium to an exceptional Canadian painter each year.

OPEN CALL FOR APPLICATIONS:

We invite emerging and mid-career painters to apply for this unique opportunity to work and exhibit in our dynamic art college environment.

Eligibility requirements
This residency is open to all Canadian painters who have completed an MFA or equivalent degree. MFA degree must have been completed prior to the residency’s start date.

Duration
2 months

Start Date
September 9th, 2019

Application due date
January 15, 2019

The William and Isabel Pope Painting Residency provides…

  • A painting studio (roughly 400 sq. ft.) accessible 24/7 at NSCAD University’s Fountain Campus
  • An $8,000 honorarium from the Robert Pope Foundation toward accommodation and living costs
  • Up to $500 for travel expenses (with receipts)
  • A two week solo exhibition at NSCAD’s Anna Leonowens Gallery scheduled to coincide with the residency itself

The resident artist will be expected to do studio visits with current MFA students and to give two artist talks— a slide talk for students and a gallery talk during their exhibition.


Submission Contents

Please send the following items in a single file in PDF format.
Maximum size: 20MB

  1. Artist CV

  2. Artist Statement
    max. 400 words

  3. Project Proposal
    max. 400 words

  4. References
    Provide names and contact information for 2 professional references. Letters not required. Shortlisted candidates will be notified before references are contacted.

  5. 15 Images of painting work
    Images must also be formatted to fit into single PDF file

  6. Image list
    List title, year, medium, dimensions and short descriptions if necessary for each of your images

  7. Contact information
    Provide your name, phone number, email address and website address.

All submissions must be sent by email to poperesidency [arobas] nscad [point] ca
For all other inquiries related to the residency please contact painting [arobas] nscad [point] ca

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Date limite : Le 14 janvier 2019 à 23:59 (heure de Montréal).

Début de la programmation : septembre 2019

Avant de soumettre une proposition, les candidat-e-s sont fortement encouragé-e-s à consulter le mandat, la liste d’équipement, la programmation antérieure et le plan du Studio XX.
 

– SLOW TECH –
 

Le Studio XX est un centre d’artistes féministe voué à l’exploration, la création et la production en arts médiatiques ainsi qu’à la réflexion critique autour des changements multiples qu’occasionne la culture numérique sur les sociétés*. Malgré ce positionnement avisé et ces bonnes intentions, l’appareillage technologique inhérent aux disciplines de son créneau artistique inscrit le Studio XX dans une quête consommatrice en discordance avec la crise environnementale actuelle. À la lumière de ce constat, le Studio XX s’imprègne des revendications, des observations, des réflexions ainsi que des valeurs transversales des écoféminismes. Il propose aux artistes et aux membres de sa communauté de prendre un recul technocritique.

Pour les trois prochaines années, le Studio XX sera Slow Tech. Plus qu’une thématique, cette posture se décline en trois axes :

— Environnement

L’empreinte écologique; la destruction, la conservation ou la restauration des écosystèmes; le rapport à la consommation; le développement durable; la décroissance; les bienfaits et les écueils de la science; l’étalement urbain; la mobilité, etc.  

— Temporalités

En cette ère d’accélération et de contractions des distances : les alternatives à la course au progrès et à la dernière mise à jour; l’obsolescence ou la pérennité; les relectures historiques/Historiques; la lenteur, le cycle de vie des dispositifs technologiques; les rythmes de vie et de travail imposés; le droit au temps, etc.

— Interactions

L’écologie; l’ancrage social dans divers milieux; la création de liens familiaux, intergénérationnels ou interculturels; la mise en réseau; la charge mentale et émotionnelle; la culture du soin, etc.

* Par culture numérique, nous entendons les pratiques de littératie numérique qui participent au développement d’une conscience avisée des langages et des possibilités offertes par l’usage des technologies. Ces pratiques se déploient dans un souci de démocratisation, d’empowerment et d’indépendance vis-à-vis du rapport de consommation et de contrôle sur les populations que les technologies et les géants du Web peuvent exercer.
 

ADMISSIBILITÉ

Les propositions doivent répondre au moins à l’un des axes thématiques de Slow Tech.
Nous recherchons des propositions inspirées, mais non limitées, par les féminismes, les perspectives écoféministes ainsi que par les questions de genre, de «race» et d’ascendance. 
Le Studio XX accueille des projets d’artistes, de commissaires et d’activistes s’identifiant comme femmes, queer, trans et gender fluid ainsi que de collectifs et d’organisations qui défendent des valeurs féministes.
Les propositions peuvent prendre diverses formes : expositions, performances, ateliers, événements/activités, tels que tables rondes et discussions, etc.
Le Studio XX privilégie les pratiques artistiques qui reposent sur l’utilisation des technologies informatiques, électroniques, numériques, sonores, interactives ou Web.
 
CRITÈRES DE SÉLECTION

qualité du travail artistique du-de la candidat-e
pertinence du projet dans le contexte des arts médiatiques
cohérence du projet avec le mandat du Studio XX
ancrage dans l’approche Slow Tech
une attention particulière sera portée aux propositions exploitant les dispositifs de réalité virtuelle et l’imprimante 3D dont dispose le Studio XX
 
CE QUE NOUS OFFRONS

En fonction des propositions retenues, le Studio XX verse des cachets, des honoraires ou des droits selon les barèmes recommandés par le CQAM et CARFAC.  

Les projets sélectionnés bénéficient d’un soutien logistique et technique défini avec l’équipe du centre.

Les matériaux et frais de production sont à la charge des candidat-e-s.

Nous sommes conscientes des contraintes que certaines personnes peuvent subir. Notre espace de diffusion et de travail est accessible aux personnes en situation de handicap. Toutefois, nous travaillons actuellement à améliorer l’accès à notre salle d’eau. Si vous avez la moindre question ou inquiétude à propos du Studio XX ou de sa capacité à vous accueillir, n’hésitez pas à nous contacter.
 

SOUMETTRE UN PROJET

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Glenfiddich Issues Call to Canadian Artists to Enter Competition
for the Coveted 2019 Glenfiddich Artists in Residence Prize


Glenfiddich® Single Malt Whisky is inviting artists living and working in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2019 Glenfiddich® Artists in Residence Prize. The summer residency is valued at over $20,000, covering the cost of travel, accommodation, living expenses and materials during the three-month stay.

The Canadian winner will be one of eight artists worldwide to be awarded the coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to take inspiration from the unique setting in the beautiful Scottish Highlands, just up the hill from a 12th century castle. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.

“The idea of asking artists to come to the distillery, to extend the highland hospitality because you have great confidence in the location of Glenfiddich as a unique and special place – not just the spirit you produce, but the people and community that make it as well,” said program curator Andy Fairgrieve in a recent interview.

President of OCAD University Dr. Sara Diamond adds “Through its commitment and support of the arts, the Artist-in-Residence Prize gives artists not only the monetary value of their residency but provides such a fertile platform in the lovely Scottish Highlands.”

Dr. Diamond is long-standing member of the distinguished jury, which also includes Michelle Jacques, Chief Curator at the Art Gallery of Greater Victoria; Michelle Schultz, Executive of Latitude 53 in Edmonton; Ivan Jurakic, Director of the University of Waterloo Art Gallery; Stefan Hancherow, Associate Art Curator for RBC; and the Canadian 2008 Glenfiddich® Artists in Residence Prize recipient, artist Dave Dyment.

This jury selects from over 200 submissions each year and creates a list of ten finalists, which will be announced in late February. From this shortlist, the Glenfiddich® Artists in Residence program curator Andy Fairgrieve selects the winner based on their compatibility with the other participating artists and the strength of their proposal.

Visual artists of all disciplines are invited to apply for the residency, which in the preceding 17 years has hosted painters, sculptors, filmmakers, illustrators, animators, photographers, and performance artists.

“We don’t want to be restrictive in any sense in the media people are working in, or the projects they want to do,” says Fairgrieve. 2017 winner Lee Henderson notes “Although I had a well-formed plan beforehand, most of what I produced at Glenfiddich grew from ideas I had while I was there – a testament to the generative richness of the site.”

Fairgrieve underscores that, “this ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering and experimental heritage of Glenfiddich®, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as creatively free as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”

“I am in admiration of the program’s commitment to bringing together artists of many generations and from all over the world,” said 2018 winner Vanessa Maltese. “The numerous support structures offered by the programme (space, time, funding, interpersonal support) are invaluable and directly contributed to an overall generative experience.”

To date, the Glenfiddich® Artist-in-Residence Prize has sponsored a hundred and thirty-four artists – from twenty countries – since its inception in 2002. Past Canadian recipients include Daniel Barrow, Myfanwy MacLeod, Damian Moppett, Annie Pootoogook, Jon Sasaki, Eleanor King, Lee Henderson, and Vanessa Maltese.

The Canadian Artist in Residence winner will be announced in March 2019.

Online submissions open Saturday December 8, 2018 and must be received by midnight Eastern Time Friday, January 25, 2019 (Robbie Burns day).

For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence


Contact: artistsinresidencecanada [arobas] glenfiddich [point] ca

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L’Atelier de l’île accueille chaque année quatre artistes en résidence.

Un jury formé d’artistes et de professionnels de l’art analysent les dossiers.

Les artistes que nous avons le plaisir de recevoir en 2017-2018:

Récemment: Yannick De Serre et Richelli.

Adeline Rognon, Barbara Sotério, Cassandre Boucher.

Les artistes que nous avons eu le plaisir de recevoir en 2016-2017: Dominique Robert, Karine Locatelli et Julie Bellavance, en duo, Jacques Arseneault, et Chloé Beaulac.

 

Avantages
Les artistes sélectionnés ont droit aux avantages suivants :

Accès gratuit aux équipements de l’Atelier, 24 heures par jour et 7 jours par semaine durant la période de résidence
Obtention d’une adhésion de membre en règle pour une année
Encadrement technique pour la durée du séjour (2 jours)
Conditions
L’artiste s’engage à remettre à l’Atelier deux copies par édition des œuvres réalisées durant le séjour
Les frais de matériaux, d’hébergement et de déplacement sont à la charge de l’artiste.
L’artiste s’engage à être disponible avant le 31 mars de l’année suivante (2019).
CATÉGORIES DE RÉSIDENCE
Artistes professionnels (minimum 10 ans de carrière)

Durée de la résidence : 2 semaines

*** Suite à une perte de financement, nous ne pourrons malheureusement plus donner de cachets aux artistes reçus en résidence en 2018. Fidèle à notre mission, nous continuerons à fournir tous les efforts pour offrir une expérience enrichissante et un accueil optimal aux artistes.

Cette résidence s’adresse aux artistes ayant une compétence reconnue en estampe contemporaine et qui sont en mesure de travailler sans l’aide d’un technicien.

À la fin de son séjour, l’artiste sera invité à donner une conférence sur son travail (cachet de 100,00$.)

Artistes en début de carrière (minimum 2 ans de carrière)

Durée de la résidence : 2 semaines

L’artiste retenu doit être en mesure de réaliser ses matrices et l’impression de ses œuvres de façon autonome.

PRÉSENTATION DE DOSSIER
Curriculum vitae (maximum 5 pages)
Démarche artistique (maximum 250 mots)
Dossier visuel : 10 photos d’œuvres récentes (fichiers JPG 300 dpi.)
Fiche d’identification des images (titre de l’œuvre, dimensions, techniques utilisées, année de réalisation)
Description du projet à réaliser en atelier (maximum 750 mots)
Une enveloppe préaffranchie pour le retour du dossier si désiré.

Date limite de dépôt de dossier :  31 janvier 2019 !
Le dossier complet, sur support numérique (CD ou clé USB), doit être expédié à :
ATELIER DE L’ÎLE / RÉSIDENCE
1289, rue Jean-Baptiste-Dufresne,
Val-David (Québec) J0T 2N0 CANADA

Les dossiers numériques sont aussi acceptés en envoyant un courriel contenant des liens vers un dossier complet via Dropbox, WeTransfer.

Pour plus de renseignements:
Téléphone : 819-322-6359
Courriel: art [arobas] atelier [point] qc [point] ca

Les candidats recevront un courriel de réception de leur dossier avant la fin de février 2018.

http://atelier.qc.ca/residences-dartistes/

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Call to Artists: 2019 City of Guelph Artist in Residence

Budget: $6,500
Deadline: Friday, January 11, 2019

The City of Guelph invites professional artists or artist collectives to submit Expressions of Interest (EOI) to be selected for the 2019 City of Guelph Artist in Residence program.

Community engagement is at the heart of this program, which is open to artists practicing in all art forms including visual, literary or performing arts, architecture and design, or media arts such as sound, video or photography.

This call follows a two-stage selection process, the first being an Expression of Interest.

View the full Call to Artists


*This is not a live-in residency*

Program Goals

  • Creatively animate public space(s) – indoor, outdoor and online
  • Provide opportunities for artists to engage with the public and showcase their creative practices
  • Broaden the community experience of the arts
  • Contribute to placemaking and civic pride


Roles
The City of Guelph will provide

  • Assistance with any necessary permits for public space(s) (as appropriate)
  • Access to municipal facilities and venues
  • An opportunity for presentation and celebration at the end of the residency
  • A budget which includes artist fees and funding to cover other costs directly related to the project
  • Promotional support (coordination of media releases, social media and promotional materials such as posters, postcards, signage etc.)
  • Recognition of the artist as the official City of Guelph Artist in Residence

The selected artist will

  • Commit to engaging community members in creative experiences
  • Deliver the selected project within the program’s timeline and budget
  • Provide regular progress updates to staff
  • Be available to speak with the media
  • Attend a debriefing session at the end of the residency period

As part of the program, the artist will be expected to undertake a selection of the following, to be agreed upon between the City and the Artist over Culture Days weekend, September 27-29, 2019.

  • Public talk
  • Public workshop or activity
  • Public exhibition/display of completed work


Scope of Work

The artist’s project for this collaborative, community-based arts initiative should engage the residents and visitors of Guelph, add significance to civic spaces, and promote an appreciation of contemporary art practices.

Expressions of Interest should outline the project concept briefly and indicate if the project is intended for a specific location.

While the artist’s process is as important as the resulting artistic products, projects should produce an outcome such as, but not limited to, a temporary installation, performance, recording, creative collaboration, exhibition or community experience that can be shared and celebrated with the public.


Eligibility Requirements

Artists or artist collectives working in any medium or discipline are eligible to apply. Artists should have proven experience engaging the public and working collaboratively with community members or other artists. They must be a Canadian citizen or a permanent resident of Canada, and be 18 years of age or older.

Previous City of Guelph Artists in Residence and City of Guelph employees are not eligible to apply. Preference will be given to Guelph-based artists.

Fundraising activities are not eligible.

Program Timeline

The anticipated program timeline is outlined below and is based on a residency term of approximately 80 hours.

  • January 11, 2019 – Stage One submission deadline (4 p.m.)
  • February 1, 2019 – Selected candidates invited to apply for Stage Two
  • March 1, 2019 – Stage Two submission deadline (4 p.m.)
  • March 19-21, 2019 – Review of submissions and interviews*
  • July 1 – September 30, 2019 – Approximate residency period

*Applicants are asked to reserve these dates in their calendars


Selection Process and Criteria

The recommended artist(s) will be chosen through a two-stage selection process. The City’s Public Art Advisory Committee and City staff will review proposals based on program goals and selection criteria.

Stage One – Expression of Interest: Artists will be scored based on their previous body of work and experience; capacity to engage the community; ability to deliver work of high artistic quality on time and on budget’, as well as their artist statement including a preliminary project proposal that is realistic and achievable and has a vision for community involvement.

Stage Two – Request for Proposals: Three shortlisted artists or artist collectives will each receive a $250 honorarium upon submission of a detailed project proposal, timeline and budget as part of Stage Two. Shortlisted artists will also be invited to participate in interviews as part of the review process.

Full details about the application and selection process are available at www.guelph.ca/airguelph


For additional information or questions please contact:

Jen Rafter, Cultural Program and Event Coordinator
Culture, Tourism and Community Investment, Public Services
City of Guelph
519-822-1260 extension 2629
jen [point] rafter [arobas] guelph [point] ca

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Appel à résidences La Box 2019-2020

Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.
Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_candidature.pdf

Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par email au format PDFavant le 1er avril 2019 à residencesartisteslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr

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Call for submissions:
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden)
and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship

Submission deadline: January 31st, 2019

Eligibility:The Brucebo foundation supports emerging and early-mid career artists. Eligible applicants must be Canadian Citizens who have studied fine arts within the last ten years. Self-taught artists with less than ten years of exhibition experience may also apply.

Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Swedenhas offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships date back to the post-impressionist era in Europe, where two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, met in Paris, married and after many years on the European continent, settled on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarshipand The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.

The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarshipfunds a three-month working residency – starting June 1 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship includes the use of the studio cottage, and a stipend of 50 000 SEK(approx. $7,300 CAD), which covers travel expenses from Canada – Gotland (return). The scholar also has the option to extend their stay until October 1. Upon leaving the island, the artist is requested to donate an artwork made during their summer residency with the Canadian Collection at the Brucebo museum.

The William Blair Bruce Travel Scholarshipprovides 30.000 SEK(approx. $4,400 CAD) for a European research sejourn, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art related research project. As a final part of the ‘travel scholarship’ the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.

Deadline for applications:January 31, 2019. See the application guidelines and download the application form at http://www.bruceboscholarships.ca/apply/

For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.ca

The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Jessica Auer. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com

An information session will be held in Montreal on January 8th, 2019 at 12:30 pm at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776 (Via Office of the Dean of Fine Arts, EV 2.705)

Contact Information:
Jessica Auer, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
http://www.bruceboscholarships.ca/

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Compass Live Art: Artist Residencies 2019 Open Call
Compass Live Art invites residency proposals from artists working in any medium whose practice is based in public engagement – artists who are interested in collaborating with the public to make work.

Selected artists will be invited to Leeds in 2019 to develop ideas over 2-3 weeks through a mixture of studio time and public facing activity.

Projects may be inspired by a particular theme, idea or inquiry or a particular place or community. They must hold the public at their heart and require interaction and engagement to complete or animate them.

These residencies will be run with a view to possible commissioning of new artist projects for presentation in Compass Festival 2020.

We envisage supporting two artists’ residencies, one for a UK based artist and one for an international artist through support from Leeds 2023.

For more information and to make a submission, please visit the link below

CONTACT
email info [arobas] compassliveart [point] org [point] uk
website https://compassliveart.org.uk/compass/news/artist-residencies-2019
tel 07866604924

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Appel à candidature : Résidence “Thereval, nouveau territoire, cherche identité”

La résidence accueillera 2 artistes
Chaque artiste développera son projet de manière individuelle et autonome. Les artistes seront accueillis sur des temps décalés mais auront des temps de présence communs pour découvrir collectivement le territoire, les partenaires, les publics et personnes ressources et restituer leurs
productions.

Les artistes sélectionnés seront complémentaires et issus de
préférence de disciplines différentes pour montrer la pluralité des modes d’expression artistiques.

Date Limite
19 janvier 2019
Gain
4.000 € + 1.000 €
Lieu
Thereval (50)
Lien
http://www.hebecrevon.fr/Donnees/Structures/81608/Upload/607969.pdf

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Appel à candidature : Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq

Public
Avoir publié un ouvrage minimum à compte d’éditeur. 
Sont concernés toutes les disciplines artistiques, tous les genres littéraires et tous les domaines du savoir.
Francophonie : écrire en langue française (sans nécessité qu’elle soit langue natale).

Date Limite
15 Avril 2019

Lieu
Mauges-sur-Loire (49)

Lien
http://www.maisonjuliengracq.fr/spip.php?rubrique6

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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Date de tombée 15 avril 2019
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

 

 

 

 

 

 

5. art public

Call for Artists: Paid Public Art Mentorship

The STEPS Initiative, Toronto
Deadline: January 14

Artists are invited to apply for this public art mentorship, offering a paid opportunity to gain valuable training and hands-on experience related to developing large-scale permanent public artwork under the mentorship of Steve Driscoll.

Read more

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires


International Open Call for Exhibition Proposals 2019-20
Curatorial opportunity

Application period: February 1–March 1, 2019

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA

apexart.org


apexart’s International Open Call is soliciting exhibition proposals from February 1-March 1, 2019. The four proposals with the highest scores will be presented by the organizers in the countries specified as part of apexart’s 2019-20 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online for any international (or domestic) location outside of New York City and its metropolitan area.

The submission process
Proposals should describe compact, focused, idea-driven, and original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and should be submitted in English.

The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowdsourced voting system utilizes many jurors to individually review a small subset of proposals. An international jury composed of 300+ individuals from a wide variety of professional backgrounds rate the proposals based on interest, content, and the organizers’ ability to communicate their ideas. To make the system as fair as possible, proposals are anonymous and randomized for each juror, which ensures that each submission receives the same consideration. apexart does not influence the decisions of the jury in any way.

The results
The organizers/curators of the four highest-ranked proposals will each receive an exhibition budget of up to USD 11,000 and will work closely with the apexart team to turn their ideas into apexart exhibitions. Exhibition organizers are expected and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into strong, focused, noteworthy, and relevant exhibitions.

To submit an exhibition proposal, visit apexart.org/opencalls.php between from February 1-March 1, 2019.

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APPEL AUX TEXTES
Numéro 133 • Hasards, accidents: l’heureux imprévu
 

Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre.

Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?

 

Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre. Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?

Les hasards de l’existence provoquent aussi bien infortunes que fortunes. Avec l’implication d’heureux imprévus, que nous plaçons en tête dans cet appel à contribution, est mise en relief une dimension qui est au cœur de la définition du terme sérendipité, soit la possibilité de faire une découverte importante, notamment scientifique, par hasard, par erreur ou par accident. Cette découverte correspond à quelque chose d’essentiellement bénéfique ou utile, comme celle de l’aspirine, de la pénicilline, du téflon ou du velcro. Pour paraphraser le mathématicien Henri Poincaré réfléchissant au rôle de son inconscient dans ses raisonnements, il s’agit d’effectuer une découverte sur notre manière de découvrir ou encore de trouver quelque chose d’important que nous ne cherchions pas, telle l’Amérique pour Christophe Colomb.

☛ Texte complet

Date limite : 1er avril 2019

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Call for applications for Director position

Application period: December 1, 2018–January 11, 2019

Kunstverein München e.V.
Galeriestr. 4
80539 Munich
Germany

T +49 89 20001133
info [arobas] kunstverein-muenchen [point] de

www.kunstverein-muenchen.de
Instagram

After more than four prolific years, Chris Fitzpatrick’s term as director of Kunstverein München e.V. will end in March 2019. As such, the board of the Kunstverein is seeking a new director, starting in summer 2019, to lead the Kunstverein München into the future.

Founded in 1823, Kunstverein München e.V. is one of the oldest and most established of the 300 Kunstvereine (art associations) in Germany. The institution’s mandate is to support diverse artistic practices by presenting solo and group exhibitions by international artists, and to promote and ensure the engagement of a diverse community within the local context. Augmenting this core activity, the Kunstverein hosts public talks and lectures, performances, screenings, and publications, as well as an array of social and educational activities geared towards its 1,300 members. In the recent past, previous directors Dirk Snauwaert, Maria Lind, Stefan Kalmár, Bart van der Heide, and Chris Fitzpatrick have worked with dedicated and energetic teams to present innovative contemporary art, critical curatorial concepts, and relevant discourse—gaining considerable national and international recognition for the Kunstverein. Kunstverein München is supported by its members and Munich’s local arts council and its role as a key contemporary art institution in Munich ranks it alongside major institutions such as the Pinakothek der Moderne, Haus der Kunst, and Lenbachhaus.

The director’s primary responsibility is to develop the institution’s artistic programming and communication. The position is also responsible (along with the Head of Administration) for the budget and general management of the institution. The director will also be responsible for continuing the development of the “Martina Fuchs Archiv” at Kunstverein München, in an ongoing collaboration with the Stadtarchiv, and for leading the institution into its 200-year anniversary in 2023.

The director reports to the board, which is elected by the members every two years.

The starting period for the position is summer 2019. The appointment is a negotiable five years.

 

Responsibilities
–Independently devise and lead the artistic program, including curating exhibitions, organizing new commissions and other programmatic activities and events; providing an intelligible overall vision and management; and providing a unique international perspective on contemporary art developments
–Plan and manage the budget, expenditure, and general fundraising, in collaboration with the Head of Administration and the treasurer of the board
–Oversee and direct the team (in collaboration with the Head of Administration) to execute the artistic and members programming
–Oversee and produce all communications ranging from press releases, invitations, the website, social media, and all printed or online publications
–Build strong relationships with art communities locally, nationally, and abroad including artists, galleries, art, film and literary academies, collectors and external funders to seek and enhance support for the Kunstverein’s programming
–Host workshops, master classes, and curatorial tours with local and international art academies

Requirements
–Experience in curating exhibitions, including artistic production, contracts and loans, shipping, and a pragmatic / hands-on familiarity with installing exhibitions
–Excellent written, spoken, and interpersonal communication skills. Public speaking is required
–Deep knowledge of international developments in contemporary art and a broad professional network
–Demonstrated ability to work closely and productively with artists within budgetary and time constraints
–Experience in managing budgets and overseeing administration and fundraising for contemporary art programming
–At least four years of professional experience in the field of contemporary visual arts
–Devise and attend member-related programming, including international trips with members
–Fluency in English is a prerequisite and German proficiency or fluency is a strong bonus; if not learning German is compulsory

The position of director at Kunstverein München is open to international applicants. To apply, please send an updated Curriculum Vitae and letter in either English or German describing your interest in the position in digital form to the chairman of the board, Dr. Ruediger Maass (ruediger [point] maass [arobas] gmx [point] de), no later than January 11, 2019. Short-listed candidates will be invited to submit a one-year program proposal (with budget), demonstrating a programmatic vision to the members of the board. Your application will be treated confidentially.

The first round of interviews will take place on February 9, 2019. The new director will be announced by the end of March 2019.

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Appel à projet curatorial La Box 2019-2020

Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville de Bourges, dans le centre de la France à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant(e)s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés.
L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui n’adviennent que si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques. Son enseignement propose un contexte d’études et de recherches dont les méthodes sont toujours à réinventer pour inciter à la réflexion, aiguiser la curiosité, apprendre à être disponible, multiplier les discussions, articuler la mise en pratique avec les analyses critiques.

La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’Ensa. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateurs développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignants et les étudiants, pour permettre à ces derniers de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteurs de la scène contemporaine.

Télécharger le dossier de candidature au format pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_projet_curatorial_2019-2020.pdf

Le dossier de candidature doit être envoyé par email au format PDF à curateurslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr avant le 1er avril 2019
Pré-sélection de 6 dossiers : avril 2019
Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : mai 2019
Première proposition de calendrier pour novembre 2019 : juin 2019

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Open call for Re–Directing: East Curatorial Residency and Seminar “Designing Futures”
Submissions deadline: January 6, 2019

Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art
2 Jazdów Street
00-467 Warsaw
Poland
Hours: Tuesday–Sunday 12–7pm,
Thursday 12–9pm

T +48 22 628 12 71
info [arobas] u-jazdowski [point] pl

u-jazdowski.pl

Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art and Biennale Warszawa invite professionals such as curators, organizers, researchers and art managers to apply for a one-month-long residency.

The Re–Directing: East is a peer-learning workshop, a curatorial seminar, extended site exploration and a research opportunity for a group of six individuals working together with the teams of U–jazdowski, Biennale Warszawa and local actors. The participants are expected to share their experience and understanding of respective artistic and socio-political contexts and to actively participate in the discussion on alternative models of the transnational collaboration as a form of practicing planetary commons. We’d like to widen our political imagination, formatted by both neoliberal TINA ideology, identity politics and right-wing politics of memory, and speculate about the possible future relations between the former Eastern Bloc, Middle East and North African countries, focusing rather on the commons, than on the cultural differences, discussing possibilities of creating alliances and forms of solidarity beyond the framework of nation-state. This curatorial residency is a platform for developing a possible working collaboration with U–jazdowski, Biennale Warszawa and other parties concerned in the years to come.

The residency will be devoted to work with curators and experts on a project of a new transnational institution, which would transgress the international initiatives based on the concept of nation states (such as the UN) and think about new models of representation and new democratic, equal and ecological futures. In the beginning of the residency the participants will take an active part in the transnational assembly in the frames of Biennale Warszawa, where they will give individual presentations.

The month-long residencies:
June 2019

Submission deadline:
January 6, 2019

The results will be announced by:
January 28, 2019

Selection will be based on the professional excellence of the applicant’s work, the relevance of past projects and interest of the applicant in relation to this year’s topic of the seminar and their one-page paper proposal – a draft of the presentation that aims to project an institution of the future and/or to propose a new, speculative model of relations between Central–Eastern Europe and Middle-East and North Africa.

We strongly encourage curators and researchers based in and/or working in the North African, Middle Eastern and Arab countries to apply.

Due to the programme agenda, aimed at creating collaboration opportunities, applicants must have sufficient command of English to communicate with the U–jazdowski’s and Biennale Warszawa’s staff as well as other residents and to take an active part in the public programme.

What we offer:
–Individual living space connected with working space
–A grant of 3200 PLN
–Reimbursement of travel costs
–Customised programme of lectures, presentations and study visits in and outside Warsaw
–Admission to the Biennale Warszawa and U–jazdowski programme
–The possibility to take an active part in the Biennale Warszawa 2019 transnational assembly
Please note that we do not cover visa fees or insurance costs connected to visa applications.

How to apply:
Please send an electronic version of your application in one document to the following e-mail: opencall [arobas] u-jazdowski [point] pl —preferred format: pdf (in English).

The application document should include:
1. professional work experience in the form of a portfolio containing descriptions of up to five projects
2. a cover letter
3. a paper proposal (max. 300 words), outlining the presentation which will be developed by the applicant prior to the residency and presented in the frames of the transnational assembly about future relations between Central–Eastern Europe and MENA region, which will happen in the beginning of the residency as a part of Biennale Warszawa.
4. your CV.
Please label the portfolio as follows: your surname_your name_application.pdf.

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Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.