Laura Saint-PierreLe musée de l’histoire à venir, à la Maison des artistes visuels francophones

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Laura Saint-PierreLe Musée de l’histoire à venir /  Museum of Future History
du 10 janvier au 23 mars 2019

Marc BeaudryVisages et paysages du Grand Nord canadien / Portraits & Landsapes of the great Canadian North
du 10 janvier au 2 février 2019

Ekene MadukaDe retour à la maison / Walk Back Home
du 7 février au 2 mars 2019
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

David Champagne – Étrange janvier insulaire
du 17 janvier au 10 mars 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook

Galerie Sans Nom (Moncton)

tournée PERFform avec : Linda Rae Dornan, Mathieu Léger, Luc A. Charette, Gillian Dykeman, Monelle Doiron et Denis Lanteigne
du 24 janvier au 2 mars 2019
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Carole BaillargeonAinsi…
du 12 décembre 2018 au 6 février 2019
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Richard Barlow, Ana Carvalho, Kaitlyn Collyer, Anna Davidson, Annie Ewaskio, Julie Forgues, Adam Fung, Fritz Horstman, Stephan Jahanshahi, George Philip LeBourdais, Greg Lock, Claire Mulley, Aly Ogasian et Claudia O’Steen, Sarah Schalk, Kate Schutt, Ester Volpon, Helena Wadsley, Ron Wild, Ryo Yamauchi et Anders ZanichkowskyAu delà du Nord /Beyond the North
Commissaires : Julie Forgues

Lou SheppardRequiem pour les régions polaires
du 25 janvier au 31 mars 2019
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Elisabeth MarierLe temps noué
du 8 novembre 2018 au 12 janvier 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Art en boîte – activité bénéfice
le 14 février 2019
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

 

FORUM TRAJECTOIRES 20 ans après…

C’est à Ottawa que l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) tiendra son prochain Forum Trajectoires, du 27 au 30 janvier 2019.

Cela fait vingt ans que l’AGAVF – et le réseau qu’elle incarne – affirment leur existence et s’imposent dans le milieu des arts visuels pour faire valoir à la fois la présence des artistes et des organismes de la Francophonie canadienne et leur contribution spécifique au développement des arts visuels au pays.

C’est la première fois depuis 2003 que l’AGAVF réunira autant de participant.e.s, dont un important contingent de la jeune génération. Plus de 50 personnes, dont 22 de moins de 35 ans, seront accueillies à Ottawa, du 27 au 30 janvier par la Galerie SAW Gallery, hôte de l’événement, dans la nouvelle Cour des arts.

Les deux premières journées du forum seront consacrées de façon plus large aux « trajectoires » passées et aux perspectives d’avenir. Les deux journées suivantes permettront d’aborder plus en profondeur certaines problématiques actuelles, comme le commissariat, la diffusion ou la littératie numérique. Enfin, un moment important a été réservé pour discuter des liens avec les Peuples autochtones.

Au final, nous espérons que toutes ces discussions permettront de dégager des pistes d’action et de réflexion aussi bien innovantes que stimulantes qui sauront en mesure de propulser l’AGAVF et son réseau… dans les vingt prochaines années !

 

Lise Leblanc, directrice générale

Consultez le programme de l’évènement (PDF)

Téléchargez le communiqué (PDF)

 

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le pays, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Galerie Sans Nom – Moncton – 5 mars
Musée du Montréal juif – 10 février
Maison des artistes visuels francophones – St-Boniface – 4 février
OBORO – Montréal – 15 février
Langage Plus – Alma – 31 janvier
festival MUTEK – Montréal – 31 janvier
Festival Phénomena – Montréal – 1er février
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier
Atelier Presse Papier – Concours livre d’Artiste – 1er mars
Centre de diffusion Presse Papier – Trois-Rivières – 15 mars
Culture Trois-Rivières – 30 janvier
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Art City – Winnipeg – 25 février
Common Waters – Cambridger Art Galeries and BRIDGE – 18 février
Stride Gallery – Calgary – 31 janvier
Vector Festival – Toronto – 1er février
Contemporary Art Forum Kitchener and Area – 1er mars
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

STARTS Prize of the European Commission – 1er mars
International art exhibition for new technology – Ghent, Belgique – 31 mars

4. résidences

Northern Ontario Mobile Residency – 31 janvier
Artist Residency at The Bentway – 15 février
Glenfiddich Artists in Residence Prize – 25 janvier
L’Atelier de l’île – Val-David – 31 janvier
La Box – Bourges – 1er avril
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship – 31 janvier
Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq – 15 avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

5. art public

Pride Public Art Project – Coquitlam – 29 janvier
Southeast Community Centre – Oakville – 1er mars

6. pour commissaires

Middlebrook Prize for Young Canadian Curators – Art Gallery of Guelph – 14 février
Résidence de recherche – Artistes, chercheurs et commissaires Sourds – Vidéographe – Montréal – 28 février
Ciel variable – emploi coordonnateur à l’édition – 4 février
Centre Sagamie – Alma – 15 mars
Prix Sobey – appel de candidatures – 1er mars
International Open Call for Exhibition Proposal – apexart – 1er mars
Inter art actuel – appel aux textes – 1er avril
La Box projet curatorial  – Bourges – 1er avril
Galerie R3 – Trois-Rivières – 30 janvier

 

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1. appels en français du Canada

APPEL DE DOSSIERS / CALL FOR SUBMISSIONS
 

(ENGLISH FOLLOWS)

La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa saison de programmation 2019 – 2020.

La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. Nous invitons tout particulièrement les artistes qui appartiennent à des communautés sous-représentées et marginalisées à déposer un projet.  

La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.

Modalités de soumission :
• Lettre d’intention (nom complet + coordonnées + site web + courte description)
• Titre et description détaillée du projet proposé
• Besoins techniques du projet
• Démarche artistique + courte biographie
• Curriculum vitae à jour
• 10 à 15 exemples de travaux récents accompagnés d’une liste détaillée
> images : format jpeg / 72dpi
> audio et vidéo : liens URL – 5 minutes maximum

Soumettre le tout en un seul PDF à galeriesansnom [arobas] gmail [point] com et inscrire «Appel 2019» comme objet. Pour plus d’informations : veuillez joindre Annie au même courriel.

Date de tombée : 5 mars 2019 – 23h59 (Heure de l’Atlantique)

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Appel de dossiers : Programmation 2019-2020 du Musée du Montréal juif

Le Musée du Montréal juif invite les artistes individuels ainsi que les collectifs d’artistes à soumettre une proposition d’exposition pour sa série 2019‑2020 qui s’intitule dedans/dehors

Date limite : le 10 fevrier 2019 à 23h59, heure normale de l’Est.

http://museemontrealjuif.ca/fr/2018/12/19/appel-de-dossiers/

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Appel de projet ! Programation galerie principale
La Maison des artistes visuels francophones vous invite à soumettre une proposition d’exposition professionnelles pour la période de programmation 2020-2022 pour la Galerie d’art contemporain.

CRITÈRES :
– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre- avoir la capacité de travailler et communiquer en français
* Une attention particulière sera accordée aux projets et pratiques de studio qui touchent des sujets contemporains.
* Bien que les artistes de partout sont invités à soumettre des projets, une attention particulière sera accordée aux propositions des artistes du Manitoba, de l’ouest canadien et des artistes provenant de milieu rural.

SOUMETTEZ PAR COURRIEL :
appels [point] mda [arobas] gmail [point] comObj et: Appel de dossiers 2020-2022
Date de tombée: le lundi 4 février, 2019

PROCESSUS DE SÉLECTION :
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de La Maison.

DOCUMENTS À SOUMETTRE :
Le dossier doit être entièrement contenu dans un seul PDF (La taille maximale du PDF est de 10 Mo.) et transféré par Dropbox ou WeTransfer et doit inclure les éléments suivants :

Démarche artistique (max. 250 mots)

Description du projet d’exposition (max. 500 mots)

10 images de travaux récentListe détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)

Curriculum vitae (max. 2 pages)

Dossier de presse (facultatif)

** Il est aussi possible de transmettre des hyperliens vers vos vidéos (d’un maximum de 10 minutes cumulées) sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo. Pour soumettre une combinaison d’images et de vidéo(s), tenez compte que chaque minute de vidéo équivaut à une image.
Pour plus d’information contactez Lou-Anne Bourdeau, coordonnatrice à la programmationprogrammation [point] maison [arobas] gmail [point] com

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Date de tombée : le 15 février 2019 à 16h59

OBORO lance son appel de dossiers pour la programmation 2020 et 2021. Vous pourrez soumettre votre dossier par le biais de notre boîte de dépôt en ligne qui sera ouverte à partir du 15 janvier 2019 à midi. Les modalités de soumissions et tous les détails sont déjà en ligne ici. Trois appels seront lancés : pour les expositions, les projets spéciaux et un appel ciblé sous le thème Art sonore et tactilité : le haptique comme exploration du vivant.

OBORO
4001, rue Berri, local 301
Montréal (Québec) Canada H2L 4H2
Tél. : 514-844-3250
Courriel : oboro [arobas] oboro [point] net
Site Web : www.oboro.net

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Language Plus – Alma

DATE LIMITE : 31 janvier 2019

Le comité de sélection de Langage Plus se réunit une fois par année. La date limite pour la réception des dossiers pour la programmation régulière est le 31 janvier de chaque année, la date de réception du courriel faisant foi.

Les grands axes de la direction artistique de Langage Plus concernent :

+ L’identité individuelle et collective;
+ Le territoire et son appropriation;
+ L’art en rapport avec la vie, son ancrage dans la communauté et son devenir;
+ Les propos sur l’art actuel et son développement.

DOCUMENTS REQUIS

Un document PDF rassemblant :
+ Un curriculum vitæ;
+ Une description détaillée de l’exposition ou du projet soumis;
+ Un exposé de la démarche artistique (1/2 à 1 page);
+ Une liste descriptive du matériel visuel d’appui;
+ Un dossier de presse (facultatif).

Un matériel visuel d’appui comprenant :
+ De 10 à 20 images numériques (JPG, JPEG, GIF, TIF ou PNG);
+ Tout autre document audiovisuel pertinent transmis par lien URL Dropbox, Viméo, WeTransfer ou autre (identifier clairement les liens dans un des documents PDF, sans oublier les mots de passe d’accès s’il y a lieu).

Veuillez noter qu’il est de la responsabilité des artistes que les documents visuels et/ou sonores soient compatibles avec les logiciels (Mac) du centre, communiquez avec nous si nécessaire. Une liste des équipements disponibles peut être fournie aux artistes sur demande, en vue de la préparation d’un projet d’exposition.

FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :

residences(a)langageplus.com avec comme objet du courriel PROGRAMMATION RÉGULIÈRE. Seuls les dossiers envoyés par courriel (ou via Dropbox, WeTransfer, etc.) seront acceptés.

Le centre invite les artistes aux habiletés, genres et statuts divers, ainsi que les artistes issu(e)s de la diversité culturelle ou de groupes marginalisés à soumettre leur dossier.

https://www.facebook.com/events/473496799846767/

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L’appel à projets est officiellement lancé pour la 20e édition du festival MUTEK qui aura lieu à Montréal du 20 au 25 août 2019 ! Les artistes québécois.es et canadien.ne.s qui explorent de nouvelles avenues esthétiques en création numérique et en musiques électroniques sont invité.e.s à nous soumettre leurs candidatures dès à présent.

Avec l’intention de poursuivre nos initiatives en faveur de la parité et de l’inclusion lancées l’année dernière avec le projet Keychange :: Amplify, nous encourageons en particulier les soumissions d’artistes féminines, s’identifiant comme femmes ou non binaires, ainsi que celles d’artistes d’origines autochtones.

Veuillez noter que cet appel s’adresse UNIQUEMENT aux artistes de nationalité canadienne (résidant au Canada ou à l’étranger) et aux artistes étrangers résidant au Canada.

Nous sommes particulièrement intéressés par :

Les performances musicales en direct inédites, principalement électroniques
Les performances audiovisuelles numériques innovantes qui explorent le rapport entre l’image et le son et qui forment une entité cohérente et originale
Les installations urbaines et les projets de mapping architectural
Les créations multimédias ainsi que les installations interactives et audiovisuelles qui s’adapteraient à l’espace public et s’intègreraient à l’aménagement des sites du festival
Tout autre type de projet qui repousse les limites de la création numérique
MUTEK a pour mission de présenter des performances en direct. Par conséquent, les mixes ne seront pas considérés.

Nous encourageons fortement les candidat.e.s à accompagner leurs soumissions de supports vidéo et/ou d’enregistrements audio de leurs performances.

La date limite de soumission pour MUTEK 2019 est fixée au 31 janvier 2019.

En raison du volume important de soumissions, seul.e.s les artistes sélectionné.e.s seront contacté.e.s. Nous aimerions remercier toutes et tous les candidat.e.s pour leur intérêt !

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Appel à projets: Festival Phénomena 2019
Appel à projets
Festival Phénomena — 15 au 26 octobre 2019

Direction artistique: D. Kimm

Date de tombée: 1er février 2019
Thème Phénomena 2019: Transmission
Thème Phénomena 2020: Générosité

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables et extravagants. Le Festival présente des cabarets, des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des happenings, de la danse performative, des installations et des événements éclatés et poétiques. La 8e édition de Phénomena aura lieu du 15 au 26 octobre 2019. Voir des extraits de la dernière édition.

L’expérimentation et la prise de risques sont au coeur de notre travail. Phénomena s’intéresse aux artistes professionnels qui ont une démarche très personnelle, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous offrons une tribune aux artistes qui prennent des risques, qui sont rigoureux et qui se remettent en question. Nous présentons des créations hybrides, poétiques et hors-normes, qui demeurent touchantes et authentiques. Une partie de la programmation est déjà planifiée par la directrice artistique et le reste se fera à la suite de l’appel à projets.

Notre quartier général est La Sala Rossa, une salle charmante et ancienne qui n’est ni un théâtre ni une boîte noire. C’est une salle modestement équipée sur le plan technique, qui se prête bien aux spectacles de style cabaret et peut accueillir autour de 220 spectateurs, ce qui permet une proximité avec le public. Les spectacles présentés à La Sala Rossa le sont souvent pour une seule représentation et regroupent plusieurs artistes. Nous avons aussi des soirées partagées au cours desquelles peuvent être présentées des courtes formes.

Nous sommes à la recherche de créations qui ont dépassé l’étape du laboratoire, sans nécessairement avoir connu une large diffusion. Il nous apparaît essentiel de voir le travail des artistes que nous programmons, c’est pourquoi nous travaillons désormais sur un cycle de 2 ans. Nous vous encourageons à nous présenter vos projets à l’avance et à nous inviter à différentes étapes de votre processus. Ceci nous permettra de mieux vous épauler et de nous assurer de la cohérence dans notre programmation.

Fidèle à sa mission, Phénomena est intéressé à présenter les artistes de la diversité, qu’elle soit autochtone, multiculturelle, LGBTQQIP2SAA ou de personnes vivant avec un handicap. Malheureusement La Sala Rossa est difficilement accessible aux personnes à mobilité réduite, mais nous avons d’autres lieux possibles. N’hésitez pas à nous faire part de vos idées.

Nous accueillons les propositions de l’extérieur du Québec, mais nos budgets sont modestes et vous devez pouvoir mettre en place des ressources pour contribuer aux frais de déplacement.

Avec la thématique Transmission en 2019, nous voulons travailler sur la rencontre et l’échange: à cet effet nous recherchons des propositions qui rassemblent et font collaborer des artistes issus de communautés différentes ou de générations différentes. Avec la thématique Générosité en 2020, nous voulons rendre hommage aux artistes qui travaillent souvent dans l’ombre, aux concepteurs, aux artistes organisateurs ou aux artistes ayant déjà une carrière bien entamée, qui ont beaucoup donné à la communauté et que nous souhaitons continuer de faire entendre.

Faites-nous parvenir votre dossier qui doit comprendre:

Un CV ou la description de votre compagnie;
La description du projet (2 pages), incluant le lieu et la forme envisagée, les collaborateurs confirmés, la durée, les besoins techniques et les ressources déjà mises en place;
Des liens vers des vidéos et photos illustrant votre travail;
Un échéancier avec vos étapes de travail.
Dites-nous aussi pourquoi votre projet devrait être présenté au Festival Phénomena. Nous avons une mission artistique et nous cherchons des projets qui s’inscrivent dans cette mission et qui peuvent faire évoluer le Festival. Nous acceptons les dossiers rédigés en français et en anglais et joués dans toutes les langues.

Attention, nous aurons un autre appel à projets pour la Parade Phénoménale qui aura lieu le 5 octobre 2019!

Faites parvenir votre dossier à D. Kimm, directrice artistique à d [point] kimm [arobas] electriques [point] ca et à Charlie Julien, adjoint à la direction à admin [arobas] electriques [point] ca. Si vous avez des questions, contactez Charlie Julien par courriel ou au 514-495-1515.

Pour télécharger l’appel à projets en version PDF:

Date de tombée: 1er février 2019

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Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.

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CONCOURS – livre d’artiste
PRIX FRANCINE-TURCOTTE 2è éd.

Date limite:  1er mars 2019
Trois-Rivières, 1 novembre 2018 – L’Atelier Presse Papier présente le lancement officiel du concours livre d’artiste de la deuxième édition du Prix Francine-Turcotte.  Le but étant toujours de reconnaître, supporter et promouvoir le livre d’artiste comme œuvre à part entière.

INSCRIPTION:
Les règlements et le formulaire sont disponibles via notre site Web

suivre ce lien:  https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers/

Renseignements
Atelier Presse Papier
819.373.1980
presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

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Appel de dossiers régulier
Date de tombée : le 15 mars de chaque année

Le Centre de diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifestent par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Une attention particulière sera portée aux dossiers qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects :

L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.

Le dossier de présentation doit inclure :

Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
De 10 à 15 reproductions numériques des œuvres (format JPG, maximum 1000 pixels de haut et/ou de large ; maximum 100 dpi)
Veuillez noter que les artistes choisis doivent attendre un minimum de 5 ans avant de refaire une demande d’exposition.

Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.

Les documents peuvent être envoyés par la poste ou par courrier électronique.

Les dossiers soumis ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe pré-affranchie soit incluse dans la demande.

Téléchargez le plan de la salle

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
(819) 373-1980

presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

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APPEL DE DOSSIERS 2020-2021
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2020-2021. Avec deux centres d’exposition, un volet en art public et différentes actions sur le territoire, CULTURE TROIS-RIVIÈRES travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.

Situé en plein coeur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières. Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.

Le Centre culturel Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques. Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). Considérant le caractère multidisciplinaire du lieu, les expositions ne peuvent occuper l’espace au centre de la salle.
Les photos et informations sur les salles d’exposition sont disponibles sur
notre site web : CULTUR3R.COM

Le dossier doit inclure :

Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle* avec description (10 à 15 images sur support numérique);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse;
Enveloppe suffisamment préaffranchie et pré-adressée pour le retour du dossier, s’il y a lieu.
* La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les oeuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis.

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2019

Pour information ou pour soumettre un dossier :

CULTURE TROIS-RIVIÈRES

1425, place de l’Hôtel-de-Ville, C.P. 368

Trois-Rivières, Québec, G9A 5H3

artsvisuelsc3 [arobas] v3r [point] net*

* Pour les dossiers de plus de 8 MO, utilisez We Transfer.

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OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

 
 
 
 
 
 
 

2. appels en anglais du Canada

Juried Call for Proposals: Professional Guest Artists

Art City invites North American based artists to submit proposals to lead art
workshops at our Winnipeg studio in 2019/20.

Eligibility
The Professional Guest Artist Series is designed for contemporary artists to share
their practices in a community context. It is a collaborative process with a high level
of engagement by participants of all ages, so workshop content must be appropriate
for youth participation.
The majority of Art City participants are from Indigenous and Newcomer
backgrounds. Artists and knowledge keepers that self-identify with these groups are
strongly encouraged to apply.
Artists must have a demonstrated proficiency in the medium the proposed workshop
is based on or must communicate technical support requirements. (i.e. If proposing a
video workshop, the artist must know how to use video equipment and editing
software or communicate their need for technical support.)

Selection Process
A Jury of Art City staff, Board, and past guest artists select proposals.
Art City also seeks input from our Youth Council, a group of young Art City
participants.
All artists will be contacted after the jury has deliberated. Please allow for a period of
6 to 8 weeks after the submission deadline to hear back about the status of your
proposal.

Fees/Expenses
Selected guest artists will receive artist fees of $2,140 for a five-day workshop.
Travel, accommodations, and a $40/day per diem will be provided artists outside of
Winnipeg.
Selected guest artists will be required to obtain a Criminal Record Check and Child
Abuse Registry Check, or the equivalent in the jurisdiction in which the artist is
based, the cost of which is eligible for reimbursement by Art City.
While proposals from pairs or groups of artists will be considered, please note that
no additional artist fees are available (i.e. artists must share fees).

Submission Deadline: Monday, February 25, 2019

For more information and how to apply, please download the application package by
visit our website: http://www.artcityinc.com/get-involved/

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Common Waters
a discussion on the future of community and environment

Submission Deadline: February 18, 2019

Many cities, countries, and peoples, are tied together by water – by our shared experience, memory, and use of it. Cambridge Art Galleries and BRIDGE invite our local communities to contribute to this major collaborative project of community art, events, and conversations about our common waters. Common Waters will consist of a diversity of outlooks and opinions that discuss the future of community and our relationship to water.

Common Waters, the theme for this project, addresses our relationship with each other and our environment. In our increasingly divided world, we have a responsibility to actively engage with our community at home and abroad to strengthen human solidarity. From the connective banks of the Grand River to the oceans we share, we must look to each other for compassion and empathy as our identities evolve in our global world. The treaty land we live on is a chance for us to come together as a community, creating provocative conversations about how we can work together, make, learn, understand and look for solutions to the problems facing all of us in our shared world today.

Common Waters is a platform for us all to discuss the future we want, and to connect with each other through these discussions. Focused on water, these discussions are a way to talk about ways we connect in both a local and wider context.

We want to hear your voices and see your proposal for a piece of this collaborative initiative: local community members, traditional knowledge keepers, artists, designers, scientists. We are looking for submissions that challenge the boundaries of traditional exhibitions and look beyond, to new ways of thinking and talking with each other about our world and water. This may include installations, performances, conversations, workshops, art pieces, gatherings, activities, and anything else. If you have an idea, or something to say, propose it! Be ambitious, be creative, be limitless.

Guided by BRIDGE Centre for Architecture and Cambridge Art Galleries, Common Waters is looking to both the local and the wider community for ideas, enriching the discussions and focusing the series on relevant issues. Using the Design at Riverside Gallery, the BRIDGE Storefront on Main Street, and the streets of Galt, Common Waters has the potential to engage and inspire a range of community members and participants. Happening between June 17 and September 22, this activation extends past our local community, sparking discussions and a new understanding of our shared waters and our agency in the world. Common Waters is a catalyst; the first of many events that will question the nature of community and our relationship with our communal world.

In your submission, be sure to include an estimate of budget (if applicable), the skills and support you bring to the project, and how it engages the idea of community and water. On our end, we bring the expertise, financial support, and space that you need to explore your idea. We welcome all proposals, especially from Indigenous, deaf and blind, and marginalized communities. Please visit our website https://www.common-waters.com/about/ to submit your ideas by February 18th at 5:00pm.

If you require assistance with your application, please do not hesitate to reach out to us. For more information, please contact us at bridge [arobas] waterlooarchitecture [point] com.

SUBMISSION REQUIREMENTS

Title
Contact information
Anything about yourself that you’d like us to know
300 words about the idea and intention
Please include an estimated budget and the proposed format
Please include how the idea engages our core theme of Common Waters, however you wish to define it
Up to 5 images or alternative media that illustrate the concept
Please upload your proposals here.

Media Contact
Karly Boileau
Gallery Assistant
Idea Exchange, Queen’s Square
1 North Square, Cambridge, ON  N1S 2K6
519.621.0460 x160
kboileau [arobas] ideaexchange [point] org
ideaexchange.org/art

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CALL FOR SUBMISSIONS

2019 CALL FOR SUBMISSIONS
Stride Gallery is accepting submissions for the Main Space. Proposals
received by 5pm (MST) on Thursday, January 31, 2019 will be
considered for 2020 and 2021 programming.

Artists are encouraged to follow the guidelines and to email the
submission package in .zip format to submissions [arobas] stride [point] ab [point] ca with
the subject line:

ATTN: CALL FOR SUBMISSIONS JANUARY 2019.

FAXED, MAILED, OR INCOMPLETE SUBMISSIONS WILL NOT BE
REVIEWED.

Stride’s Main Space occupies two connected storefronts. As a heritage
building, the space features 15-ft tin tile ceiling and hardwood floors.
There is a media screening room in the lower level that may be utilized
as part of the exhibition.

Stride also supports offsite projects that involve the production and
dissemination of contemporary art outside the context of a formal
gallery space. These projects are assessed and programmed on a
case-by-case basis, dependent upon available resources.

Please refer to the website to learn about Strides mandate and
exhibition history.

Submission package must include all the following items in a single .zip
file labelled as lastname_firstname.zip. Submission packages that do
not follow these guidelines will not be considered by the Programming
Committee.

Successful applications will be notified by or before May, 2019.

Required materials:

Project proposal

– Clearly communicate your intentions for the exhibition at Stride
Gallery

– Must be formatted as a pdf – maximum 1 page

Artist statement

– Must be formatted as a pdf – maximum 1 page

Curriculum vitae

– Please include your most current and relevant education and
exhibition history as well as accurate contact information.

– must be formatted as a pdf – maximum 2 pages

– for collaborative and group projects please submit one cv per artist

Visual support material

– a maximum of 10 images – please include recent documentation or
visuals that are relevant to the proposed exhibition.

– images should be in .jpeg format and no larger than 1 mb each in
size.

– if audio or video documentation is necessary for your proposal please
include a valid url link with a maximum of five minutes running time.

Visual support inventory

– A list of images with corresponding file names and relevant
information regarding title, media, size, and date.

– Must be formatted as a pdf

All of these material must be compressed into a single .zip file labelled
with the artists last and first name. Please email the package to
submissions [arobas] stride [point] ab [point] ca with the subject line ATTN: CALL FOR
SUBMISSIONS 2019. Submissions that fail to do so will not be
accepted.

TIPS

– Be sure that all documents include your name, a working title for the
proposed exhibition, and complete contact information; phone number,
email address, website, and postal address

– Feel free to integrate point forms or diagrams in the project proposal if
it gives more clarity.

– Including a floor plan is optional but encouraged. This will give us a
better understanding of your vision for the exhibition.

– If the work has not been made yet, a diagram or study helps.

ACCESS

– Stride does not have a loading bay. All shipments of artwork must fit
through the main door (92″X32″)

– The gallery space is partially accessible. The bathrooms are located
in the lower level that is only accessible by stairs.

INSTALLATION SUPPORT & A/V EQUIPMENT

A limited selection of tools and a/v equipment can be provided by the
gallery. Other requirements may be negotiated or may be the
responsibility of the exhibiting artist. Contact the gallery staff for further
details about equipments available.

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OPEN CALL FOR SUBMISSIONS
VECTOR FESTIVAL 2019

Deadline: February 01, 2019

Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing experimental new media art that draws on digital game technologies and wide-ranging creative media practices. Presenting exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector Festival is organized by InterAccess in Toronto, Canada, and acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practices. The festival organizers are particularly interested in featuring artworks that critically explore the artistic use of emerging digital technologies.

Each year, a substantial number of exhibited works are drawn from an international open call. Vector Festival curators Katie Micak and Martin Zeilinger therefore invite submissions of artworks to the festival’s 2019 program, which will include a feature exhibition at InterAccess throughout July and August, along with offsite screenings, performances, workshops and digital projects. The festival will take place July 11-14, 2019. Please note that Vector Festival does not charge submission fees to artists applying to participate.

The curators are seeking works for the following programs:

Flagship Exhibition
Artworks including interactive installations, experimental game mods, sculptural work, screen-based work, sound art, etc.

Online Projects
Web-based projects and digital artworks that can be presented online, including experimental interactive and time-based digital projects.

Festival Screening
Experimental film/video/machinima works.

Performance
Performance-based proposals including sound art, live coding, chipmusic, A/V performances, including telematic performances and interventions in virtual and public spaces.

GIFs
Animated GIFs intended for presentation on public screens.


SUBMISSION REQUIREMENTS

Project description (as a separate pdf), including:Documentation, maximum five images and one video. (Preferably, the proposal will include links to online images or streamable video; as an alternative, images/video can be attached as zip file).
Detailed description of technical requirements (please outline materials provided by the artist and materials required from the exhibiting venue).
Please indicate at the top of the project description if there is a thematic, conceptual, or historical connection to the Toronto region, or if you have a biographic connection to the area.
Artist biography and statement (1 page maximum as a separate pdf)
Current CV (3 pages maximum as a separate pdf)
Please note that submissions that do not follow the required submission format may be rejected.

Send your submissions by February 01, 2019 (midnight EST) to vector [arobas] interaccess [point] org. Please format the subject line as follows: Vector 2019 submission / <Festival component> / <Artist name> / <Title of submitted work>. Attachments should not exceed 15MB.

All artists selected for participation will receive artist fees, as well as support to apply for external funding.

About Vector Festival

Vector Festival is a participatory and community-oriented initiative dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice. The festival was founded in 2013 as the “Vector Game Art & New Media Festival” by an independent group of artists and curators: Skot Deeming, Clint Enns, Christine Kim, and Katie Micak, who were later joined by Diana Poulsen and Martin Zeilinger. From the start Vector Festival was unique in its inclusion of game-based work alongside new media disciplines. In 2015, Vector Festival announced that longtime presenting partner InterAccess would take over responsibility for the festival as part of its regular programming, with members of the original organizing team, Skot Deeming and Martin Zeilinger, returning as festival curators. Originally held in February, since its fourth iteration Vector Festival takes place during the summer months to encourage participatory public events and outdoor interventions.

About InterAccess

Founded in 1983 as Toronto Community-Videotex, InterAccess is a non-profit gallery, educational facility, production studio, and festival dedicated to emerging practices in art and technology. InterAccess’s mission is to expand the cultural significance of art and technology by fostering and supporting the full cycle of art and artistic practice through education, production, and exhibition. Annually we execute multiple exhibitions, a full curriculum of skill-building and critical theory workshops, and a broad range of discursive events that explore the impact of technology on the social, political and cultural aspects of contemporary life. Our studio space facilitates the circulation of skills and techniques required to produce the work we exhibit in our gallery space.

For more information contact:
Festival Curators, Katie Micak and Martin Zeilinger
vector [arobas] interaccess [point] org

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CAFKA.20: CALL FOR PORTFOLIOS

CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area invites contemporary artists working in the public space to apply to the CAFKA.20: Call for Portfolios. The CAFKA biennial exhibition is open to Canadian and international artists. Deadline for submissions is midnight, March 1, 2019.

Looking to streamline the assessment process, CAFKA is announcing that for the 2020 biennial it will limit its Open Call consideration to artist portfolios only. Artists applying to the CAFKA.20: Call for Portfolios will no longer be required to submit detailed proposals. Following the committee’s deliberations, selected artists will be contacted and asked to propose detailed projects.

The CAFKA biennial exhibition of contemporary art in public spaces initiates conversations around public space and the social and critical functions of art. It galvanizes the community of artists and contemporary art lovers in the Waterloo Region who dedicate countless volunteer hours in support of the exhibition. Since its inception in 2001, CAFKA has produced five annual exhibitions, six biennial exhibitions, and four special projects. Over the past 17 years CAFKA has produced and exhibited 229 projects by 209 artists from across Canada and around the world.

In 2007 CAFKA supplemented its Open Call with an invitational component, where artists identified by the Program Committee are also invited to participate in the exhibition. The final exhibition line-up is comprised of both invited artists and artists selected from the Open Call.

To go to the CAFKA.20: Call for Portfolios application form directly, please follow this link: https://www.cafka.org/forum/cafka20-call-portfolios.

CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area
Globe Studios, 141 Whitney Place, #7
Kitchener, Ontario, CANADA  N2G 2X8

www.facebook.com/cafka.cafka
www.twitter.com/@_CAFKA
www.instagram.com/cafkabiennial/
www.youtube.com/user/CAFKATV/videos

Media Contact Information:
Gordon Hatt
519.744.5123
gwhatt [arobas] cafka [point] org, www.cafka.org

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

 
 
 
 
 
 
 

3. appels internationaux

STARTS Prize of the European Commission: Submissions accepted until March 1st 2019
 
20,000 euros will again await the winners of the STARTS Prize 2019. Innovative collaborations and projects at the interface of science, technology and art can be submitted until March 1st. The worldwide Open Call is part of the STARTS Initiative of the European Commission and is issued by Ars Electronica, BOZAR and Waag.

Winners can look forward to prize money of 20,000 euros

This is an open call for entries in conjunction with an initiative launched by the European Commission: STARTS. The name stands for innovation at the nexus of Science, Technology and the ARTS.

Two prizes – € 20,000 each – will be bestowed this year:

 

One for artistic exploration and artworks where appropriation by the arts has a strong potential to influence or alter the use, development, or perception of technology

One for innovative collaboration between industry or technology and the arts that opens new pathways for innovation.
 
This competition specifically seeks: 

Trailblazing forms of collaboration and projects essentially characterized by both technology and art; strictly artistically or strictly technologically oriented projects are not what STARTS is looking for.

Any and all artistic works and practices having to do with innovation in the areas of technology, business and/or society. This competition is not limited to a particular genre such as media art and digital art.

All forms of technological and scientific research that are inspired by art or in which artists are integrated as catalysts of new ways of seeing things. This includes but is not limited to information & communications technology.

Artists or artists’ collectives, creative professionals, researchers and companies throughout the world. This competition is not limited to citizens of EU-member states.

A project can also be submitted to the STARTS Prize via Prix Ars Electronica.
 
Several special events are being planned to honor and showcase the projects singled out for recognition with a STARTS Prize: 

Awards ceremony

Presentations featuring the prizewinning projects in the form of exhibitions and talks at the 2019 Ars Electronica Festival in Linz, the BOZAR in Brussels, Belgium and at Waag, Amsterdam

Worldwide presentations featuring the prizewinning projects at various events of partner institutions
 
STARTS INITIATIVE:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-art-starts-platform
https://www.starts.eu/

STARTS PRIZE:
https://starts-prize.aec.at
Previous STARTS Prize winners: https://starts-prize.aec.at/en/winners2018/

The entry deadline is March 1, 2019.

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Call for entries
NTAA’19
International art exhibition for new technology
November 2–24, 2019

Application period: November 1, 2018–March 31, 2019

Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium

www.ntaa.be
www.zebrastraat.be
Facebook

Entry forms and guidelines will be available from November 1 at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.

Organisation: Liedts-Meesen Foundation

The professional jury is composed of:
The Liedts-Meesen Foundation, Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Stef Van Bellingen (consultant for Zebrastraat / artistic leader vzw WARP), Paul Dujardin (artistic director BOZAR), Nick Ervinck (artist, winner of the update_2 public award), Yves Bernard (artistic director iMal), Alain Thibault (artistic director ELEKTRA), Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission) and Karen Helmerson (program director for electronic media, film & visual art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)).

Zebrastraat
During the last few years, Zebrastraat Ghent has developed into a stimulating knowledge centre with a strong interest in art. Every two years we organize a biennial called update_, and the New Technological Art Award (NTAA) contest, which tries to fill in a gap in the mainstream art world, by paying attention to the technological developments that drive our global culture.

NTAA selects and presents creations in which the culture-forming role of technology occupies a central place. Low or high tech, intuitive or experimental, the creations always draw our attention to actual innovative trends. The exhibition of achievements of the selected winners is a compass that orients you to the relevant temporal and resilient use of technology in the artistic sector.

The mision of NTAA
NTAA’s mission is to expand the scope of temporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.

General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with NTAA’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.

This international competition is open to all age groups and to all nationalities. Artists can present their candidacy for one art work less than two years old at the time of its submission, but which may already have been exhibited. English is the working language.

There is no artist fee. Free accommodation for the artists is available at Zebrastraat.

The 20 projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2019.

Prize
A cash award of 5,000 EUR will be allocated to a work and its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next exhibition. There will also be a public prize and a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.

For more information, contact art consultant Annelies Geenen, annelies [arobas] zebrastraat [point] be.

 

 

 

 

 

 

4. résidences

Call for media artists:
Northern Ontario Mobile Residency

N2M2L is excited to announce the Northern Ontario Mobile Residency program launching August 2019. Media artists will have the opportunity to explore the vast land of Northern Ontario from a mobile live/work studio with fully funded residencies. 2019 will be a pilot year offering 2 fully funded 1-2 week residencies. Self funded residency options will be available in 2020 – details to come spring 2019.


Our Vision:

Our residencies will encourage media artists to connect with northern locales and communities and reflect on ideas of land, geography, and identity. We envision this program adding to the national media arts discourse by connecting northern communities to contemporary media arts practices and promoting our expansive region to Canadian artists by overcoming regional limitations.

Priority will be given to Indigenous artists and artists with contemporary practices that critically centralize the landscape.


Our Mission:

Based in North Bay Ontario, the Near North Mobile Media Lab creates opportunities for artists and audiences to engage with media arts in northern Ontario regardless of class, age, gender, race, ability, or sexual orientation. N2M2L facilitates educational workshops, presents exhibitions, screenings and festivals, and provides support to our membership through equipment rentals, project assistance, and mentorships. Far from the centres of population in Ontario, our collective continues to encourage our peers and youth in their explorations of electronic media, in developing their film-making skills, and through the professional presentation of their art works.


Accessibility:

Given the unique nature of this particular program, accessibility is limited. Although there is a ramp at the rear of the RV, doorways are quite narrow.

Duration: 1-2 weeks
Season: August 15 – October 12, 2019
Location: Northern Ontario

Application deadline: January 31st, 11:59pm, 2019


Included:

Live/Work use of the Mobile Lab
Fuel expenses up to 3000 kms
Serviced Campsite Fees
Stipend of $1500
Travel to North Bay up to $500
Driver’s Insurance
Audio/Visual Media Equipment [list of N2M2L inventory]

Eligible Proposals:

Canadian Artists
New Media or Time-Based Practices, or works produced with digital technology
Project falls within the season and duration limits

Ineligible Proposals:

Fine and Visual Arts such as painting, sculpture, print-making, etc.
Works that do not physically or conceptually locate themselves within northern Ontario

Submission Process:

Create a Drop Box account: www.dropbox.com/register
Create a folder labeled as Firstname_Lastname_RV2019 and load the following listed documents as a single PDF also saved as Firstname_Lastname_RV2019
Share the folder with Alexander Rondeau: arondeau [point] digital [point] creator [arobas] gmail [point] com (Drop Box provides instructions on folder sharing).
Submission materials (all in one single PDF):
A 500 word project proposal letter. In your letter, please consider how the mobile facet of this residency will benefit your project and your practice, how northern Ontario plays an important role in your proposal, and be sure to mention if you plan to work collaboratively with any specific northern community/ies. Please also indicate the dates in which you would like to use the RV for a 1-2 week period, if you will need driver assistance, and where you would like to take the RV during your residency.
10-15 images of work samples – if you are including work in progress samples related to your proposal, please clearly indicate this in your image list. Image files should be saved as a jpg format, audio files as an MP3 file, and video works should be uploaded to Vimeo with a link for jurors to access your work. Please clearly indicate which section of video or audio clips you wish to present jurors for a viewing maximum of 5 minutes and a listening maximum of 5 minutes.
An image list indicating title, year, medium, and dimensions (if applicable).
An up to date curriculum vitae, an artist biography (max. 200 words). Please remember to include contact information such as your email address and phone number.
Application deadline: January 31st, 11:59pm, 2019


FAQ

How many funded residencies will you host per year?
Our programming committee will choose 2 artists for 2019. More residency options will be available for 2020 onwards – details to come in the spring.

Do I have to know how to drive an RV?
Options include independent or driver assisted by N2M2L staff. For independent drivers, timelines should allow for a one-day tutorial on safety and proper RV operation. Driver insurance included. For self-driven residencies a valid Ontario ‘G’ Driver’s License or equivalent is required.

How are artists chosen?
Residencies will be offered to artists selected by our programming committee based on viability and artistic merit.

What is included in the Living Space?
Click here for a list of what’s included and what to bring.

Where can I go?
Anywhere in Northern Ontario, defined as north of Parry Sound, accessible by RV. See map for reference.

http://www.n2m2l.ca/livework/

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Call for Applications: Artist Residency at The Bentway
INAUGURAL ARTIST RESIDENCY PROGRAM AT THE BENTWAY: SOUND & THE CITY

CALL FOR SUBMISSIONS RELEASED: January 7, 2019
DEADLINE: Friday, February 15, 2019
INFORMATION SESSION: January 27, 2019, 2-4pm
RESIDENCY DURATION: April – August 2019

The Bentway Conservancy is thrilled to announce its inaugural Artist Residency program. The inaugural artist residency will focus on the acoustic environment of The Bentway. The hum of the Gardiner above, the rush of passing trains to the north, the occasional cannon blasts from the Fort York grounds and the general buzz from the surrounding city make The Bentway site rich acoustic territory. The selected artist or collective will be asked to explore The Bentway as an instrument, and to experiment with the varied sonic environments along its length.

The residency aims to expand the way we think about the sounds that shape our creative experience in the city, the parameters defining sound art and the types of projects contributing to the discipline.

The selected artist will be provided with a monthly stipend and support from NAISA (New Adventures in Sound Art). Applicants don’t need a background in sound art to be considered.

The Bentway’s 2019 Artist Residency is presented by RBC.

Download the full call for applications >>
Submit your application online >>
Download the materials list excel file >>
RSVP to information session >>

 

The Bentway Conservancy
1183 King St., W., Suite 200 (office)
Toronto ON, M6K 3C5
hello [arobas] thebentway [point] ca
416-304-0222
@thebentway

Call for Applications: Artist Residency at The Bentway

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Glenfiddich Issues Call to Canadian Artists to Enter Competition
for the Coveted 2019 Glenfiddich Artists in Residence Prize


Glenfiddich® Single Malt Whisky is inviting artists living and working in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2019 Glenfiddich® Artists in Residence Prize. The summer residency is valued at over $20,000, covering the cost of travel, accommodation, living expenses and materials during the three-month stay.

The Canadian winner will be one of eight artists worldwide to be awarded the coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to take inspiration from the unique setting in the beautiful Scottish Highlands, just up the hill from a 12th century castle. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.

“The idea of asking artists to come to the distillery, to extend the highland hospitality because you have great confidence in the location of Glenfiddich as a unique and special place – not just the spirit you produce, but the people and community that make it as well,” said program curator Andy Fairgrieve in a recent interview.

President of OCAD University Dr. Sara Diamond adds “Through its commitment and support of the arts, the Artist-in-Residence Prize gives artists not only the monetary value of their residency but provides such a fertile platform in the lovely Scottish Highlands.”

Dr. Diamond is long-standing member of the distinguished jury, which also includes Michelle Jacques, Chief Curator at the Art Gallery of Greater Victoria; Michelle Schultz, Executive of Latitude 53 in Edmonton; Ivan Jurakic, Director of the University of Waterloo Art Gallery; Stefan Hancherow, Associate Art Curator for RBC; and the Canadian 2008 Glenfiddich® Artists in Residence Prize recipient, artist Dave Dyment.

This jury selects from over 200 submissions each year and creates a list of ten finalists, which will be announced in late February. From this shortlist, the Glenfiddich® Artists in Residence program curator Andy Fairgrieve selects the winner based on their compatibility with the other participating artists and the strength of their proposal.

Visual artists of all disciplines are invited to apply for the residency, which in the preceding 17 years has hosted painters, sculptors, filmmakers, illustrators, animators, photographers, and performance artists.

“We don’t want to be restrictive in any sense in the media people are working in, or the projects they want to do,” says Fairgrieve. 2017 winner Lee Henderson notes « Although I had a well-formed plan beforehand, most of what I produced at Glenfiddich grew from ideas I had while I was there – a testament to the generative richness of the site. »

Fairgrieve underscores that, « this ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering and experimental heritage of Glenfiddich®, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as creatively free as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”

“I am in admiration of the program’s commitment to bringing together artists of many generations and from all over the world,” said 2018 winner Vanessa Maltese. “The numerous support structures offered by the programme (space, time, funding, interpersonal support) are invaluable and directly contributed to an overall generative experience.”

To date, the Glenfiddich® Artist-in-Residence Prize has sponsored a hundred and thirty-four artists – from twenty countries – since its inception in 2002. Past Canadian recipients include Daniel Barrow, Myfanwy MacLeod, Damian Moppett, Annie Pootoogook, Jon Sasaki, Eleanor King, Lee Henderson, and Vanessa Maltese.

The Canadian Artist in Residence winner will be announced in March 2019.

Online submissions open Saturday December 8, 2018 and must be received by midnight Eastern Time Friday, January 25, 2019 (Robbie Burns day).

For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence


Contact: artistsinresidencecanada [arobas] glenfiddich [point] ca

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L’Atelier de l’île accueille chaque année quatre artistes en résidence.

Un jury formé d’artistes et de professionnels de l’art analysent les dossiers.

Les artistes que nous avons le plaisir de recevoir en 2017-2018:

Récemment: Yannick De Serre et Richelli.

Adeline Rognon, Barbara Sotério, Cassandre Boucher.

Les artistes que nous avons eu le plaisir de recevoir en 2016-2017: Dominique Robert, Karine Locatelli et Julie Bellavance, en duo, Jacques Arseneault, et Chloé Beaulac.

 

Avantages
Les artistes sélectionnés ont droit aux avantages suivants :

Accès gratuit aux équipements de l’Atelier, 24 heures par jour et 7 jours par semaine durant la période de résidence
Obtention d’une adhésion de membre en règle pour une année
Encadrement technique pour la durée du séjour (2 jours)
Conditions
L’artiste s’engage à remettre à l’Atelier deux copies par édition des œuvres réalisées durant le séjour
Les frais de matériaux, d’hébergement et de déplacement sont à la charge de l’artiste.
L’artiste s’engage à être disponible avant le 31 mars de l’année suivante (2019).
CATÉGORIES DE RÉSIDENCE
Artistes professionnels (minimum 10 ans de carrière)

Durée de la résidence : 2 semaines

*** Suite à une perte de financement, nous ne pourrons malheureusement plus donner de cachets aux artistes reçus en résidence en 2018. Fidèle à notre mission, nous continuerons à fournir tous les efforts pour offrir une expérience enrichissante et un accueil optimal aux artistes.

Cette résidence s’adresse aux artistes ayant une compétence reconnue en estampe contemporaine et qui sont en mesure de travailler sans l’aide d’un technicien.

À la fin de son séjour, l’artiste sera invité à donner une conférence sur son travail (cachet de 100,00$.)

Artistes en début de carrière (minimum 2 ans de carrière)

Durée de la résidence : 2 semaines

L’artiste retenu doit être en mesure de réaliser ses matrices et l’impression de ses œuvres de façon autonome.

PRÉSENTATION DE DOSSIER
Curriculum vitae (maximum 5 pages)
Démarche artistique (maximum 250 mots)
Dossier visuel : 10 photos d’œuvres récentes (fichiers JPG 300 dpi.)
Fiche d’identification des images (titre de l’œuvre, dimensions, techniques utilisées, année de réalisation)
Description du projet à réaliser en atelier (maximum 750 mots)
Une enveloppe préaffranchie pour le retour du dossier si désiré.

Date limite de dépôt de dossier :  31 janvier 2019 !
Le dossier complet, sur support numérique (CD ou clé USB), doit être expédié à :
ATELIER DE L’ÎLE / RÉSIDENCE
1289, rue Jean-Baptiste-Dufresne,
Val-David (Québec) J0T 2N0 CANADA

Les dossiers numériques sont aussi acceptés en envoyant un courriel contenant des liens vers un dossier complet via Dropbox, WeTransfer.

Pour plus de renseignements:
Téléphone : 819-322-6359
Courriel: art [arobas] atelier [point] qc [point] ca

Les candidats recevront un courriel de réception de leur dossier avant la fin de février 2018.

http://atelier.qc.ca/residences-dartistes/

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Appel à résidences La Box 2019-2020

Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.
Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_candidature.pdf

Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par email au format PDFavant le 1er avril 2019 à residencesartisteslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr

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Call for submissions:
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden)
and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship

Submission deadline: January 31st, 2019

Eligibility:The Brucebo foundation supports emerging and early-mid career artists. Eligible applicants must be Canadian Citizens who have studied fine arts within the last ten years. Self-taught artists with less than ten years of exhibition experience may also apply.

Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Swedenhas offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships date back to the post-impressionist era in Europe, where two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, met in Paris, married and after many years on the European continent, settled on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarshipand The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.

The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarshipfunds a three-month working residency – starting June 1 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship includes the use of the studio cottage, and a stipend of 50 000 SEK(approx. $7,300 CAD), which covers travel expenses from Canada – Gotland (return). The scholar also has the option to extend their stay until October 1. Upon leaving the island, the artist is requested to donate an artwork made during their summer residency with the Canadian Collection at the Brucebo museum.

The William Blair Bruce Travel Scholarshipprovides 30.000 SEK(approx. $4,400 CAD) for a European research sejourn, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art related research project. As a final part of the ‘travel scholarship’ the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.

Deadline for applications:January 31, 2019. See the application guidelines and download the application form at http://www.bruceboscholarships.ca/apply/

For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.ca

The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Jessica Auer. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com

An information session will be held in Montreal on January 8th, 2019 at 12:30 pm at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776 (Via Office of the Dean of Fine Arts, EV 2.705)

Contact Information:
Jessica Auer, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
http://www.bruceboscholarships.ca/

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Compass Live Art: Artist Residencies 2019 Open Call
Compass Live Art invites residency proposals from artists working in any medium whose practice is based in public engagement – artists who are interested in collaborating with the public to make work.

Selected artists will be invited to Leeds in 2019 to develop ideas over 2-3 weeks through a mixture of studio time and public facing activity.

Projects may be inspired by a particular theme, idea or inquiry or a particular place or community. They must hold the public at their heart and require interaction and engagement to complete or animate them.

These residencies will be run with a view to possible commissioning of new artist projects for presentation in Compass Festival 2020.

We envisage supporting two artists’ residencies, one for a UK based artist and one for an international artist through support from Leeds 2023.

For more information and to make a submission, please visit the link below

CONTACT
email info [arobas] compassliveart [point] org [point] uk
website https://compassliveart.org.uk/compass/news/artist-residencies-2019
tel 07866604924

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Appel à candidature : Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq

Public
Avoir publié un ouvrage minimum à compte d’éditeur. 
Sont concernés toutes les disciplines artistiques, tous les genres littéraires et tous les domaines du savoir.
Francophonie : écrire en langue française (sans nécessité qu’elle soit langue natale).

Date Limite
15 Avril 2019

Lieu
Mauges-sur-Loire (49)

Lien
http://www.maisonjuliengracq.fr/spip.php?rubrique6

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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Date de tombée 15 avril 2019
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

 

 

 

 

 

 

 

 

5. art public

Call to Artists: Pride Public Art Project

Request for Proposals (RFP 2018-29)

The City of Port Coquitlam seeks proposals for an artist-led, community-engaged
public art project that recognizes and celebrates Port Coquitlams LGBTQ2+
community, and its presence and contribution to the social fabric of the city.

The City has a vision to be a happy, vibrant, safe community with healthy and
engaged residents, and is guided by values and principles of accessibility, diversity
and inclusion for all members of the community. The Pride Public Art project
presents artists with an opportunity to develop an artwork that builds on these
values, deepening relationships, creating a visual marker of presence of the
LGBTQ2+ community, while providing a space for reflection, opportunities for
dialogue and fostering inclusivity and community pride. The artist or artist team will
lead the development and creation of the artwork and will engage members of the
community in the artmaking process.

Deadline: January 29, 2019, 2:00pm (Pacific Time)

Budget: $17,500

How to submit a proposal:

This call is open to professional artists and artist teams. Qualified artists will
demonstrate an ability to work collaboratively with a community group, organization
or public. Artists identifying as LGBTQ2+ are strongly encouraged to apply.

Download the call with all the information you need to submit a proposal:
https://www.portcoquitlam.ca/business-development/purchasing/current-
opportunities/

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Public Art Opportunity
Southeast Community Centre
Town of Oakville

Request for Expressions of Interest
Deadline: Friday March 1, 2019 at 4 p.m. EST
Budget: $90, 000 CAD (maximum)

The Town of Oakville invites artists to submit Expressions of Interest (EOI) to create a permanent indoor public artwork for the galleria of the Southeast Community Centre. The successful artist will have their work featured at the north entrance of the new facility.

Professional Canadian artists and artist-led teams are invited to submit Expressions of Interest (EOI) by March 1, 2019.

An artwork proposal is not required at this time. This is a two-stage process.

During stage one of the competition, applicants will be reviewed on the basis of the merit of past work, professional qualifications and experience. Refer to submission details in the EOI document. In stage two shortlisted artists will be required to submit an artwork concept proposal and model. Short listed artists will be paid an artist fee of $1500 to develop their proposals. The selected artist will then enter a contract with the Town of Oakville for the artwork creation and installation phase of the project. The successful artist will have a maximum budget of $90,000 to create the artwork.

The public art concept will be selected by a specially-convened independent committee made up of visual arts professionals, community representatives and town staff. The project will be awarded in June 2019, installed during the summer of 2020 and unveiled when the Southeast Community Centre opens to the public in September 2020.

The Town of Oakville is redeveloping the former Oakville Trafalgar Memorial Hospital (OTMH) lands that will see a new community centre, neighbourhood park, future residential area and seniors-oriented housing block to meet the needs of Oakville residents. The project is being rolled out in phases with the building of the Southeast Community Centre (SECC) and neighbourhood park as a first priority. The anticipated opening date of the SECC and park is Fall 2020.

The SECC will have a contemporary building design that respects the heritage character of the surrounding neighbourhood as well the designated high school. It will include a 25-metre lap pool, a warm water pool, a double gymnasium, a fitness centre with a running track, multipurpose meeting rooms and space for intergenerational programming.

Download the EOI document here

For more information contact: Tonia Di Risio, Program Supervisor – Culture, 905-845-6601 ext. 4614 or email: public [point] art [arobas] oakville [point] ca

Visit oakville.ca for information about arts and culture in Oakville.

https://www.oakville.ca/culturerec/public-art-and-exhibitions.html

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

C Magazine is pleased to announce the inaugural C Magazine Editorial Fellowship, a unique ten-month residency for independent research and experimentation in the field of visual arts publishing and is the only such opportunity offered by an art magazine in Canada. By providing core space and resources to diverse voices from a variety of backgrounds and at various stages in their careers, the Fellowship aims to enrich the visual arts community and expand historical, social and cultural understandings of Canadian contemporary art.

The C Magazine Editorial Fellowship establishes an important new platform in its consideration of innovative models for editorial development in line with C Magazine’s reputation as an experimental visual arts institution known for nurturing, showcasing and creating dialogue around artistic practice and criticism. 

Founded in 1984 and based in Toronto, C Magazine is an independent contemporary art and criticism periodical dedicated to providing a dynamic forum for debate and insight into significant ideas in the visual arts. C Magazine fosters the development of emerging talent, promotes excellence in writing and creative practice and commissions new work that reflects the diversity of Canadas’s arts communities. C  sees these as necessary elements in fostering a vital and timely document of our times. C is published quarterly by C The Visual Arts Foundation, a non-profit charitable organization established to present ideas, advance education and document contemporary visual art and artist culture.   
 

 

 

Application deadline February 14, 2019
 

 


Role Description
The C Magazine Editorial Fellowship provides a supportive context for professional development over a ten-month period, and the unique opportunity to contribute significantly to an established independent contemporary art publication in Canada. Working closely with the C Magazine Editor to realize the magazine’s artistic mandate and editorial goals, the Editorial Fellow delivers their individual perspective through a thematic program that sits somewhere between the artist-led and the institutional. The Fellow researches and develops, commissions and edits a series of feature texts across three consecutive issues of the publication, building on C’s strong reputation for smart, imaginative and challenging content on and around contemporary art and criticism. In addition to their editorial contributions, the Fellow programs a discursive event related to some aspect of their thematic content.

For 35 years, C Magazine has introduced diverse, emerging artists and writers and often overlooked art practices to a national and international audience. C Magazine aims to educate and provide an important forum for discussion of the social, political, and historical forces at play within our cultural environment and current visual arts practices. Responding to the challenges and requirements of a small, independent organization, the Editorial Fellow supports these goals and contributes purposefully to C’s publishing program, its growth and its long-term vision, while furthering its legacy and mission. The Fellow reports to the Editor and is responsible to the authority of the Board of Directors of C The Visual Arts Foundation.

Structure

The Editorial Fellowship is comprised of research, commissioning and editing periods, during which the successful applicant is in regular conversation with the editor of C Magazine. The Fellow works closely with the editorial team to deliver the series of texts and any additional activities and attends monthly all-staff meetings and quarterly meetings of the Editorial Advisory Committee, in person or remotely. The Fellow is supported and complemented by the magazine’s leadership team of Editor and Executive Director/Publisher, and together they ensure an influx of diverse new voices and consistency in the delivery of content and educational programs.

Responsibilities

Editorial Program

To work closely with the Editor to ensure that C Magazine realizes its mandate and editorial goals, and to contribute to their further development.
To develop the theme and ‘Call for Proposals’ for each issue, with final approval of the Editor.
To research and commission feature articles for 3 issues of C Magazine (~10,000 words, with more than half being Canadian content), corresponding with contributors to solicit and develop texts, set fees, and do so in adherence to specified timelines, budgets and editorial structures.
To update records pertaining to each commissioned article, including fees, potential copyright expenses and first draft deadlines as soon as an assignment has been confirmed.
To write the Editorial note.
To prepare received texts for publication, providing writers with substantive edits that suggest cuts for length, sequencing and consistency of editorial style and voice.
To ensure final texts are delivered on budget and to a high standard.
To proofread the magazine galley.
To attend quarterly Editorial Advisory Committee meeting to discuss upcoming themes and commissions.
To execute one program in relation to the theme or content of their issues, at a point of their choosing during the Fellowship, budget permitting.
Fundraising

To assist with applying for funding for events related to their editorial program.
To support and help develop community partnerships.
Marketing and Audience Development

To build the magazine’s network of contributors.
To support and develop the national and international profile of the magazine
To work with the Publisher to nurture C’s local, national and International audiences and partnerships and forge new ones.
To contribute marketing texts related to each issue of C Magazine as needed.
Public Representation

To promote C Magazine at a national and international level, acting as an ambassador for the organization.
To understand and raise awareness of the magazine’s position within an established network of independent contemporary visual art spaces and publications.
To actively mentor the emerging writers, curators and artists they work with.
Maintaining Staff and Volunteer Relations

To maintain a professional atmosphere in accordance with the Ontario Code of Human Rights, and adhere to C’s Accessibility Policy and Equity Policy (forthcoming)
Qualifications
Education and Experience

Master’s degree in art history or critical and curatorial studies, or closely related studies; or equivalent qualifications, education and experience relevant to the role.
Minimum 5 years of experience in writing and editing, directly related to contemporary visual art and related practices.
Experience commissioning and editing contemporary art writing for publication.
Experience with working collaboratively and responsibly as part of a creative team.
Experience with developing productive working relationships with artists, writers and art world peers.
Experience, an established presence and well-developed professional networks in the Canadian art community.
Established presence in the international art community, with well-developed networks.
Required Skills and Knowledge

Superior writing and substantive editing skills.
Demonstrable ability in assessing texts submitted for publication in a contemporary art context; experience in assessing pitches is an asset.
Extensive knowledge and interest in contemporary Canadian and international art, in a range of media and disciplines.
Excellent verbal and written communication skills.
Advanced planning and organizational skills.
Self-directed with proven ability to prioritize, assign and execute multiple tasks simultaneously and meet numerous ongoing deadlines.
Well-developed ability to research, gather and evaluate information, and to teach others.
Computer skills for an MS Office, Adobe, Dropbox and Google Suite environment.
Knowledge of editorial guidelines and standards, including The Chicago Manual of Style and The Canadian Press Stylebook. 
Additional Requirements

Available to attend occasional evening meetings, and events if logistically possible.
Ability to work effectively with colleagues, board members, and partners.
Personal qualities of integrity, credibility and sound judgment.
Responsible, ethical and accountable. 
Positive and professional, with a hands-on and constructive personal style.
Creative, innovative and resourceful in developing and executing ideas and concepts.
An interest in the mission of C Magazine and the ability to represent us in your communities.
Understanding the important role of funders, sponsors and donors in the arts.
Demonstrated dedication to the advancement of contemporary visual art.
 

 

How to Apply
 

 

Deadline for application: Thursday, February 14, 2019 – 5 PM EST
Expected interview dates: February 23, 25 or March 2, 2019

Applications must be submitted as one pdf, emailed to hr [arobas] cmagazine [point] com with the subject: “Search Committee.” Receipt of your application will be acknowledged, but late applications will not be considered. Include only the following in your application:

Letter of interest (two pages maximum)—must include a clear expression of thematic interests and the arc of your research past, present and future
CV (four pages maximum)
Two writing samples (maximum 2500 words combined)
Two referees (name, position, telephone and email address)
Voluntary self-identification form, (optional)
Candidates will be selected for assessment based on their letter of interest and CV. This fellowship is open to candidates who reside outside of Ontario and internationally; however Canadian citizens, Permanent Residents and Indigenous peoples in Canada are given priority. We thank all applicants in advance. Only those qualified for an interview will be contacted. 

Assessment will include an interview, reference checks and an assigned substantive editing task. Candidates selected for assessment will also be asked to submit a proposal (two pages maximum) for two to three thematic issues of C Magazine. Please refer to the C Information for Writers guide and archive.cmagazine.com to better understand the style and scope of C Magazine. 

C Magazine strongly values diversity, including gender and sexual diversity, within its community and welcomes applications from all qualified individuals. Candidates otherwise assessed as equal will receive priority for this hiring if they belong to a designated group and return the voluntary self-identification form, applicable to Indigenous people, racialized/visible minorities, people with disabilities and women. C Magazine is committed to fostering a diverse and inclusive work environment and to providing employment accommodation in accordance with the Ontario Human Rights Code and the Accessibility for Ontarians with Disabilities Act. If contacted for an interview, please communicate if you require accommodation. 

The physically accessible office of C Magazine is at 401 Richmond Street W, Toronto, Ontario.

Contact Information
Kate Monro, Executive Director and Publisher
info [arobas] cmagazine [point] com 

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2019 Middlebrook Prize for Young Canadian Curators
Call for Submissions

Founded in 2012, the Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is awarded annually to an emerging Canadian curator who is under 30 with the aim to foster social innovation and curatorial excellence in Canada. Hosted and administered by the Art Gallery of Guelph, the winner is selected by a jury of arts leaders and receives a $5,000 honorarium, an exhibition at Art Gallery of Guelph, and mentorship from the curatorial team at the AGG and jury members.

Submissions will be accepted until February 14, 2019, at 5 pm. The winner will be announced in early March 2019 and the exhibition will be presented from September to December 2019 at the Art Gallery of Guelph. Proposals should emphasize contemporary Canadian art with attention to audience and public relevance.

Applications must include:

Letter of introduction: applicants should articulate their curatorial values and philosophy, as well as what the Middlebrook Prize means to them as a career-building opportunity
One-page exhibition proposal: proposal must include contact information, curatorial statement, list of artists, and description of potential outreach programming
Exhibition budget up to $10,000: budget must include artist fees (per CARFAC fee schedule for Category II institutions), shipping via an accredited art transportation company, any special technical or equipment requirements for the exhibition, a description of unique or unusual installation requirements, and projected travel/accommodation expenses for artists/curator
One sample of critical writing: curatorial essay or published article/review, for example
Curriculum vitae: current, maximum 3 pages
Support images (10): with descriptions (artist name, title, date, medium, dimensions) inclusive of 5 images supporting exhibition proposal and 5 images documenting past curatorial work
Floor plan: detailing the proposed layout of works (download the floor plan)
Notes:

The award winner must be under 30 years of age by December 31, 2019 and is required to demonstrate proof of age on signing of the exhibition contract
The Prize is open to Canadian citizens, as well as non-Canadians currently living and working in Canada who are residents in Canada for the full term of the Prize (March through December 2019)
Important Dates:

Call for Submissions: January 4 – February 14, 2019
Winning Curator Announcement: March 2019
Exhibition Dates: September 12 – December 15, 2019

Applications are to be submitted in a single PDF document, with the subject line Middlebrook Prize, to info [arobas] artgalleryofguelph [point] ca

The Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is funded by the Centre Wellington Community Foundation’s Middlebrook Social Innovation Fund, The Guelph Community Foundation: Musagetes Fund, and by private donations.

For more information about the prize as well as past winners and their projects, please visit middlebrookprize.ca.

Art Gallery of Guelph
358 Gordon Street
Guelph, ON N1G 1Y1
artgalleryofguelph.ca
519-837-0010

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Résidence de recherche
Artistes, chercheurs et commissaires Sourds
 
Appel de dossiers

jusqu’au 28 février 2019
 
 

Afin de multiplier les points de vue sur l’image en mouvement, Vidéographe offre une résidence de recherche aux artistes, chercheurs et commissaires Sourds. Cette résidence se veut versatile afin de répondre aux besoins de la personne sélectionnée.

Les artistes pourront utiliser cette opportunité pour expérimenter en vue de créer une nouvelle œuvre ou, de manière plus large, pour nourrir leur pratique. Les chercheurs, chercheuses ou commissaires sont invités à effectuer une recherche à partir des œuvres de notre collection vidéo. Leur recherche peut notamment être thématique, formelle ou historique et peut porter sur le corpus d’un ou plusieurs artistes.

La résidence sera suivie d’une présentation publique au cours de laquelle la personne sélectionnée présentera sa recherche.

Cette résidence s’adresse aux personnes Sourdes résidant à Montréal. La personne retenue recevra un montant forfaitaire de 2 000 $. Les artistes auront accès aux équipements de Vidéographe. Les chercheurs, chercheuses et commissaires pourront travailler dans les bureaux de Vidéographe ou en ligne via notre site Vithèque.com. Ils ou elles seront accompagnés par notre équipe dans leurs recherches dans le catalogue. Comme l’équipe de Vidéographe ne connaît actuellement pas le LSQ ou l’ASL, nous utiliserons les services d’interprètes, SRV Canada VRS, et le français ou l’anglais écrit.

Une seule personne sera sélectionnée dans le cadre de cet appel. Un comité de sélection évaluera les propositions en considérant la faisabilité du projet par rapport aux ressources dont nous disposons, l’intérêt et la rigueur de la proposition et les retombées anticipées pour l’artiste, chercheur, chercheuse ou commissaire.

 

Vous pouvez nous faire parvenir votre proposition en LSQ (vidéo), français (écrit), ou anglais (écrit). Pour soumettre votre dossier, veuillez nous faire parvenir :

Une description de votre projet (1 000 mots ou 5 minutes maximum);
Votre curriculum vitae;
De la documentation visuelle ou textuelle de projets antérieurs ou qui permettent d’illustrer votre proposition maximum 15 images (max : 1024 px de large, 72 dpi) ou 10 minutes de vidéo.
Si vous envoyez des vidéos, veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu.

DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 28 février 2019

 

À noter :
Si vous avez des questions relative à notre collection ou désirez un accès temporaire aux œuvres via Vithèque afin de préparer votre proposition, veuillez en faire la demande à notre conservatrice Karine Boulanger à collection [arobas] videographe [point] org

Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Un accusé de réception sera émis.
Merci d’indiquer RÉSIDENCE DE COMMISSARIAT dans l’intitulé de votre courriel et d’envoyer votre dossier à info [arobas] videographe [point] org

Résidence de rechercheArtistes, chercheurs et commissaires Sourds

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Ciel variable est à la recherche d’un coordonnateur à l’édition. Voici les détails : http://cielvariable.ca/offres-emploi/

Date limite de dépôt des candidatures : le lundi 4 février 2019

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Le Centre SAGAMIE lance un appel aux commissaires. Dans un esprit de collaboration, nous sommes intéressés à soutenir vos projets de recherche sous forme d’expositions, de publications, d’événements ou de projets laboratoire.

Dans un premier temps, nous invitons les commissaires à nous partager leurs champs privilégiés de recherche. Selon les propositions reçues, la participation des commissaires pourrait s’allier à des projets déjà en cours au Centre SAGAMIE ou faire l’objet de nouveaux développements à notre programmation.

Le présent appel est inclusif aux différentes communautés culturelles, aux Premières Nations, aux différents genres et aux différents groupes d’âge, y compris les premières expériences et les artistes agissant à titre de commissaire.
 

 

Les commissaires intéressés ont jusqu’au 15 mars 2019 pour nous faire part de leurs intérêts en nous faisant parvenir un dossier comprenant un Curriculum Vitae et un texte décrivant leurs champs de recherche.

• Vous pouvez aussi inclure si vous le souhaitez :

• Des textes que vous avez déjà écrits en tant que commissaire.

• Des images de projets que vous avez commissariés.

• Des projets concrets que vous désirez réaliser.


Nous faire parvenir le tout par courriel à 
mathildesagamie [arobas] cgocable [point] ca

SAGAMIE édition d’Art · 50 rue Saint-Joseph C.P. 2037 · Alma, Qc G8B 5W1 · Canada

https://www.sagamie.com/

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L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2019 est lancé !

Le Prix Sobey pour les arts est le prix le plus prestigieux décerné aux artistes canadiens de 40 ans et moins. Conjointement administré par la Fondation Sobey pour les arts et le Musée des beaux-arts du Canada, ce prix annuel, créé en 2002, offre à nos jeunes talents un soutien exceptionnel grâce à une aide financière importante et une reconnaissance à l’échelle nationale et internationale.
 
Le Musée des beaux-arts du Canada accepte présentement les dossiers de candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2019 que souhaitent lui envoyer les agents, artistes et institutions reconnus. Les lignes directrices et les règles d’admissibilité du concours sont énoncées sur le site web ou téléchargeable ici-même. La date butoir des soumissions est le vendredi 1 mars 2019, à 18 h (HNE). Les dossiers peuvent être envoyés par courriel à sobey [arobas] beaux-arts [point] ca ou par la poste à Prix Sobey pour les arts, a/s Musée des beaux-arts du Canada, 380, promenade Sussex, Ottawa, Ontario, K1N 9N4.
 
Le Musée des beaux-arts mettra sur pied un jury composé de cinq conservateurs(trices) représentant des régions du Canada et d’un représentant international. Ce jury sélectionnera les 25 artistes de la liste préliminaire, les cinq artistes finalistes et le/la lauréat(e). Veuillez noter que le prix fait appel à un processus de mises en candidature et que seuls les dossiers complets seront pris en considération.
 
Nous comptons sur votre participation, espérant recevoir vos mises en candidatures très bientôt !
 
Merci de votre collaboration,
L’équipe d’administration du Prix Sobey pour les arts

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International Open Call for Exhibition Proposals 2019-20
Curatorial opportunity

Application period: February 1–March 1, 2019

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA

apexart.org


apexart’s International Open Call is soliciting exhibition proposals from February 1-March 1, 2019. The four proposals with the highest scores will be presented by the organizers in the countries specified as part of apexart’s 2019-20 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online for any international (or domestic) location outside of New York City and its metropolitan area.

The submission process
Proposals should describe compact, focused, idea-driven, and original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and should be submitted in English.

The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowdsourced voting system utilizes many jurors to individually review a small subset of proposals. An international jury composed of 300+ individuals from a wide variety of professional backgrounds rate the proposals based on interest, content, and the organizers’ ability to communicate their ideas. To make the system as fair as possible, proposals are anonymous and randomized for each juror, which ensures that each submission receives the same consideration. apexart does not influence the decisions of the jury in any way.

The results
The organizers/curators of the four highest-ranked proposals will each receive an exhibition budget of up to USD 11,000 and will work closely with the apexart team to turn their ideas into apexart exhibitions. Exhibition organizers are expected and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into strong, focused, noteworthy, and relevant exhibitions.

To submit an exhibition proposal, visit apexart.org/opencalls.php between from February 1-March 1, 2019.

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APPEL AUX TEXTES
Numéro 133 • Hasards, accidents: l’heureux imprévu
 

Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre.

Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?

 

Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre. Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?

Les hasards de l’existence provoquent aussi bien infortunes que fortunes. Avec l’implication d’heureux imprévus, que nous plaçons en tête dans cet appel à contribution, est mise en relief une dimension qui est au cœur de la définition du terme sérendipité, soit la possibilité de faire une découverte importante, notamment scientifique, par hasard, par erreur ou par accident. Cette découverte correspond à quelque chose d’essentiellement bénéfique ou utile, comme celle de l’aspirine, de la pénicilline, du téflon ou du velcro. Pour paraphraser le mathématicien Henri Poincaré réfléchissant au rôle de son inconscient dans ses raisonnements, il s’agit d’effectuer une découverte sur notre manière de découvrir ou encore de trouver quelque chose d’important que nous ne cherchions pas, telle l’Amérique pour Christophe Colomb.

☛ Texte complet

Date limite : 1er avril 2019

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Appel à projet curatorial La Box 2019-2020

Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville de Bourges, dans le centre de la France à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant(e)s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés.
L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui n’adviennent que si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques. Son enseignement propose un contexte d’études et de recherches dont les méthodes sont toujours à réinventer pour inciter à la réflexion, aiguiser la curiosité, apprendre à être disponible, multiplier les discussions, articuler la mise en pratique avec les analyses critiques.

La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’Ensa. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateurs développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignants et les étudiants, pour permettre à ces derniers de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteurs de la scène contemporaine.

Télécharger le dossier de candidature au format pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_projet_curatorial_2019-2020.pdf

Le dossier de candidature doit être envoyé par email au format PDF à curateurslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr avant le 1er avril 2019
Pré-sélection de 6 dossiers : avril 2019
Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : mai 2019
Première proposition de calendrier pour novembre 2019 : juin 2019

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Artistes et commissaires / Galerie R3
30/01/2019
/ Trois-Rivières (Québec)

Appel de dossiers aux artistes et commissaires.
Date de tombée : 30 janvier 2019

Réception des dossiers par courriel seulement.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Liste descriptive des images
Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG
1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).
Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.).
S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».
*Les droits d’auteur alloués pour exposition sont de 1 996 $.

Pour infos ;  galerie-art [arobas] uqtr [point] ca  tél. : 819 376 5011 # 3231.