La Liste: 24 juin 2016

trecarre2016-web

L’escampette de Diane Nadon au Trécarré

Programmation des membres de l’AGAVF

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Jeannine Belliveau, Michelle Blinn, Kathy Boudreau, Gail A. Comeau, Alain Philippe Gérard, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Diane Nadon, Valérie Nadon, Rina Perry, Dany Sheehy, Donna Stuart, Clarisse Thériault et Doris TheriaultZoom et tour de roue
jusqu’à la fin juin 2016
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Adel AbidinMichael
du 9 juin au 30 juillet 2016
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Émilie St-Hilaire et Allysha LarsenRE:VISION
du 16 juin au 30 juillet 2016
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
William RobinsonBrutalist Songs
Maggie Savoie, Katrine Noël et Christine Gollan – N’importe qui peut jouer de la guitare
Blake Michel Morin – The Book of Knowledge

du 13 mai au 1er juillet 2016
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Yanick SassevilleExil : voyage au centre de la terre
du 19 mai au 28 juillet 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Jon SasakiFrom the Ground to the Sky and Back Again
exposition du 27 mai au 30 juin 2016
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Exposition internationale d’estampe numérique miniature XI – Ottawa – en cours
Centre Clark – Montréal – 1er août
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
Circa art actuel – Montréal – 1er juillet
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Zocalo – Longueuil – 30 juin
Galerie du Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin
Skol – Montréal – 15 septembre

2. appels en anglais du Canada

Emerging Digital Artists Award – 15 septembre
Cinevolution Media Arts Society – 1er août
Art Gallery of Windsor – 5 août
TUFF – Toronto – 15 juillet
White Water Gallery – North Bay – 30 juin
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Rencontres internationales à Paris – 15 juillet
Faena Prize for the Arts – 10 août
International Video Art Festival Now&After – Moscou – 15 juillet
Prix Videoformes 2017 – 15 octobre
Videonale.16 – Bonn, Allemagne – 4 juillet

4. résidences

Blitz Residency – Valetta – 31 août
Astérides – Friche de Mai – Marseile – 11 juillet
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
Zocalo – Longueuil – 30 juin
White Water Gallery – micro-residency – sans date
Residency for Artists on Hiatus – 25 juin
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Minoru Complex – Richmond – 15 juillet
Nature’s Wild Backyard – Edmonton – 27 juillet

6. pour commissaires

Encura II – résidences de recherche – 15 juillet
TransX Transmission Art Symposium – 15 septembre
esse art+opinion – bibliothèque – 1er septembre
The Banff Centre – Studio Practicum Positions – 29 juin

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Thème : TARA DA-DA
On ne peut comprendre Da-Da. Il faut en faire l’expérience.

Richard Huelsenbeck, poète allemand, 1920

Le monde célèbre, en 2016, le centenaire du plus grand mouvement intellectuel et littéraire du siècle dernier. Un mouvement artistique avant-gardiste qui devint éventuellement le précurseur de l’art numérique.

En février 1916, en réaction à l’austérité du premier conflit mondial, le poète Hugo Ball et sa compagne inaugurent, dans le vieux Zurich, le Cabaret Voltaire. Rapidement, une poignée de fous et d’illuminés se joignent à eux. Leur euphorie donne naissance au matin de tous les possibles : un phénomène culturel et contre révolutionnaire qui fut appelé Dada.

D’entrée de jeu, le déroutant Dada, gonflé d’enthousiasme et d’absurdité, a soufflé sur les arts comme un vent nouveau. Il a su rallier la poésie, le théâtre, la danse et les arts visuels. Cosmopolite, Dada s’étend de Zurich à Paris, à New-York et ailleurs. Les dadaïstes se libèrent des conventions et à la suite de Picasso et Braque ils réinventent, entre autres propositions, la composition picturale.

Le principe du hasard et l’octroi d’une nouvelle signification aux objets trouvés guide leur démarche. Le ready-made – objets de fabrication commerciale exposés dans un contexte muséal – le collage et le photomontage font leur arrivée.

Voix Visuelle propose aux artistes participant à l’Exposition internationale d’estampes numériques miniatures 11 de travailler dans l’esprit de Dada, de s’imprégner de ce moment riche et déjanté de l’histoire de l’art moderne. De se familiariser avec cette période de liberté. De visiter les formes élégantes et incongrues de la sculpture, des costumes de danse et de théâtre Dada. De lire ou entendre un exemple de sa cacophonique poésie sonore et de s’inspirer de la liberté, et des jeux des dadaïstes.

Et de se rappeler que les temps sont merveilleux.

Marie Hélène Giguère, commissaire

CONDITIONS GÉNÉRALES
L’exposition est ouverte aux artistes professionnels de tous les pays sur le thème « TARA DA-DA». Ce thème a été choisi par la commissaire Marie Hélène Giguère et est développé dans le texte ci-dessus.

Téléchargez le formulaire de participation en format pdf (doit être imprimé et rempli à la main) ou format doc (remplissable à l’ordinateur une fois téléchargé).

Les conditions de participation sont expliquées dans la FAQ qui suit. Veuillez noter que ces conditions ont été modifiées par rapport aux années précédentes.
Les estampes soumises doivent être accompagnées d’une fiche d’identification (voir la page 3 du formulaire de participation) indiquant :
• le nom et le prénom de l’artiste;
• son pays de résidence;
• le titre de l’estampe;
• son année de création.
Les estampes doivent être reçues par les organisateurs au plus tard le 15 juillet 2016.

ENVOI DES ESTAMPES
Tout envoi doit contenir les quatre éléments suivants :

  1. Le formulaire d’inscription dument complété sur papier;
  2. Une fiche d’identification pour chaque estampe soumise dument complétée sur papier et fixée à l’arrière de l’œuvre;
  3. Les estampes elles-mêmes;
  4. Un cd comprenant :
    1. Une version numérique des estampes d’une résolution de 300 ppp, en format JPEG de qualité supérieure;
    2. Le formulaire d’inscription rempli, y compris les fiches d’identification.
    3. La fiche d’identification pour chaque estampe soumise.

Tout envoi doit être adressé à :
Voix Visuelle
262, chemin Montréal
B.P. 79023, VANIER RO
OTTAWA, ONTARIO
CANADA K1L 1A1

L’enveloppe doit clairement indiquer :
« Imprimé sans valeur marchande /Printed Matter with No Commercial Value »
« Ne pas plier/Do Not Fold »

•••••

APPEL DE DOSSIERS
POSTE AUDIO 

Date limite : 1er août 2016
Depuis plus d’une décennie, le Centre CLARK accorde une place à l’art audio dans sa programmation annuelle. Ainsi, le Centre invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions sonores pour le volet «poste audio». Les propositions peuvent être adaptées à notre poste d’écoute (situé à l’entrée de CLARK) ou dépasser les paramètres de ce dispositif. Les modes de présentation divers sont bienvenus : espace «cabane», dispositif personnel, interventions extérieures, parcours, infiltration urbaine, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de pratiques audios (expérimentales, électroacoustiques, radiophoniques, spoken word, improvisation, etc.). Quoiqu’ouvert à la performance musicale, le comité de sélection audio désire recevoir des projets de durée qui suivront l’horaire des expositions présentées en galerie.

CLARK offre un cachet de 250$ pour la diffusion du travail. Nous offrons aussi une aide au montage et, si nécessaire au projet, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK pour la fabrication de dispositif de présentation en bois.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit envoyer les éléments suivants :
– une courte description du projet (environ 150 mots)
– au minimum, un des trois éléments suivants : une bio, un cv d’artiste ou un texte de démarche
– matériel audio : lien internet (soundcloud ou autre) du projet proposé et de projets antérieurs
– matériel visuel si nécessaire (dans le cas d’une installation, par exemple) : jpg ou pdf
– une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu.

Date limite : 1er août 2016
Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org

•••••

APPELS DE DOSSIERS
de l’Atelier Circulaire
pour la saison 2017-2018
L’Atelier Circulaire invite les artistes à travers le monde à soumettre leur projet aux appels de dossiers de sa saison 2017-2018.

Date limite de soumission: 31 octobre 2016

PROJET D’EXPOSITION
Les artistes professionnels et les commissaires de partout à travers le monde, ayant un projet d’exposition intégrant les arts imprimés, doivent soumettre un dossier décrivant leur projet pour exposer à la Galerie de l’Atelier Circulaire.

Chaque année, la sélection des expositions ayant lieu à la Galerie de l’Atelier Circulaire est faite par un jury impartial, composé de membres et de personnalités reconnues du milieu des arts visuels. Veuillez noter que les cachets d’artistes pour les expositions sont payés selon la tarification de la CARFAC.

Plus d’informations sur cet appel

•••••

Artistes de la performance

Appel de dossiers

Programmation régulière

Date de tombée : 1er juillet 2016

Dans le cadre de sa programmation régulière, le CIRCA art actuel souhaite offrir des plages consacrées aux pratiques de la performance. En 2017, CIRCA accueillera les samedis, lorsque le Belgo fourmille de visiteurs, quatre performances les 18 mars, 6 mai, 21 octobre et 16 décembre.

Le CIRCA art actuel est un centre d’artistes dont le mandat est de diffuser les pratiques qui questionnent l’espace. Les problématiques de l’espace (espace social, personnel, géographique, culturel, politique ou environnemental) peuvent s’inscrire dans le réel, le fictif ou le virtuel. Dans les pratiques performatives, elles peuvent s’exprimer selon différents axes comme par exemple la manœuvre, le tableau vivant, l’art corporel et l’art relationnel.

CIRCA art actuel invite donc les performeurs individuels ou en collectif à venir investir les deux galeries du Centre. Les œuvres doivent être inédites ou ne pas avoir été présentées sur le territoire de la grande région de Montréal. Il est à noter que les deux salles d’exposition (Galerie I et Galerie II) seront entièrement vides et mises à la disposition des artistes. Un texte d’opuscule rédigé par un auteur présentera le travail du ou des performateur(s).

Les performances seront sélectionnées par le comité de sélection du volet Performance. Ce comité est formé de membres actifs, de membres du conseil d’administration, de la directrice et d’un membre externe invité. Le Centre se fait un devoir d’assurer une pluralité dans sa programmation. La pertinence du projet lié à la problématique de l’espace et la singularité de la proposition artistique sont les principaux critères de sélection des dossiers.

CONDITIONS GÉNÉRALES

  • Le cachet offert aux artistes est de 600 $ par performance.
  • Le performeur a accès aux salles d’exposition vides deux jours (jeudi et vendredi) avant la tenue de la performance. La performance se tiendra le samedi et le démontage doit être entièrement effectué le lendemain (dimanche) au plus tard.
  • Les membres actifs ou le personnel du Centre peuvent offrir un soutien technique de base.
  • Les dates des performances auront lieu les samedis suivants :
    • 18 mars 2017
    • 6 mai 2017
    • 21 octobre 2017
    • 16 décembre 2017

LE DOSSIER

Le dossier doit être entièrement contenu dans un PDF, il doit inclure les éléments suivants :

  • CV à jour
  • Texte de démarche (300 mots maximum)
  • Présentation du projet ou de l’intention de recherche comprenant
    • Une courte présentation de 300 mots maximum
    • La durée approximative de la performance
  • Quinze (15) images significatives de travaux récents incluant un descriptif des projets.
  • Nous vous invitons à nous transmettre des hyperliens vers vos vidéos de performance sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo.

La taille maximale du PDF est de 10 Mo.

Merci d’envoyer vos dossiers au circa [arobas] circa-art [point] com
avant le 1er juillet 2016.

Nous vous ferons parvenir un accusé réception deux semaines après la clôture de l’appel. Nous communiquerons avec les performeurs retenus d’ici le 15 août 2016.

Veuillez noter que la Galerie POPOP est exclue de cet appel.

Pour consulter les plans des galeries, cliquez ICI.

Pour plus d’informations :
www.circa-art.com / 514 393-8248 / circa [arobas] circa-art [point] com

•••••

APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2017/18CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

— PROJET D’EXPOSITION | 2017-2018
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente

Date limite — 1er octobre 2016

Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.

 FORME ET CONTENU DU DOSSIER
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 Une description du projet(environ 250 mots);
3 Une démarche artistique(environ 250 mots);
4 Un curriculum vitæ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres
récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp);
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins;
7 Une liste descriptive des oeuvres;
8 Tout autre document pertinent(Médias, blogue, site internet).

*Tout dossier incomplet sera refusé

 Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

http://caravanserail.org/appels-de-propositions/#appel1

*****

APPEL DE DOSSIERS /EXPOSITIONS 2017-2018/ /DATE LIMITE : 30 JUIN 2016

Zocalo, centre dédié à la recherche et à la création en art imprimé, invite les artistes à soumettre un projet d’exposition pour 2017-2018. Les propositions esthétiques qui questionnent et innovent seront privilégiées. Tous les dossiers reçus seront sélectionnés par un jury composé de représentants du centre et de professionnels du milieu des arts visuels. L’espace d’exposition se trouve dans les ateliers de travail.
Le dossier doit comprendre les documents suivants :
-5 à 10 images (fichiers compatibles MAC, format JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max)
— une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
— un curriculum vitae
— un court texte de démarche artistique et de projet d’expositionSeuls les dossiers complets seront considérés; un cachet sera versé aux artistes. Après la période d’exposition dans les ateliers, les œuvres paraitront sur le site Internet de Zocalo.
* Si le dossier dépasse 10 Mb, veuillez l’envoyer par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, We Transfer ou Hightail.
LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL à l’adresse suivante : info [arobas] zocaloweb [point] org
Objet : Appel de dossiers
Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la coordination au info [arobas] zocaloweb [point] org pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.
•••••
APPEL DE DOSSIERS
POUR LA SAISON 2017-2018 DE LA GNO
La Galerie du Nouvel-Ontario (GNO) invite les artistes à soumettre un projet d’exposition pour la saison 2017-2018.Mission artistique de la GNO
La Galerie du Nouvel-Ontario incarne une vision ouverte à l’ensemble des pratiques en art actuel, avec un intérêt particulier pour la création in situ, les installations et les performances. La GNO encourage et appuie les artistes dans un processus de création où le risque est accueilli. Par l’en tremise de ses projets rassembleurs et novateurs, la GNO stimule l’échange et le dialogue entre les artistes et avec le public. Consciente de son positionnement géographique ex-centrique, la GNO favorise les croisements d’idées, de langues et de cultures dans un contexte où la nordicité opère.Les expositions à la GNO
Dans le cadre de sa programmation d’expositions, la GNO favorise les projets inédits qui peuvent inclure la création sur place de nouvelles œuvres. En ce sens, elle peut accueillir les artistes pendant des courts séjours de prospection et de création.La GNO est à la recherche d’artistes qui s’intéressent à créer des projets qui vont à la rencontre de son public et de sa communauté. Fièrement enracinée à Sudbury, les projets que présente la GNO s’infiltrent dans le paysage local tout en étant façonnés en partie par les particularités du lieu.LES DOSSIERS DOIVENT ÊTRE SOUMIS PAR LE 30 JUIN 2016Les soumissions doivent inclure :

une description détaillée du projet d’exposition;
une démarche artistique;
un curriculum vitae;
dix images numériques d’œuvres récentes, avec description;
le cas échéant, cinq minutes de documentation vidéo pour les pratiques ayant un élément temporel (performance, installation vidéo, installation sonore, etc.), avec description.

S’il vous plaît envoyez les soumissions par courriel à info [arobas] gn-o [point] org avec « Soumission 2017-2018 » dans la ligne d’objet. Les documents doivent être envoyés en format Word ou en format PDF, les images en format JPEG et la documentation vidéo en format MOV. Nous acceptons aussi les liens vers les sites web (YouTube, Vimeo, Flickr, Dropbox, etc.).

Les dossiers envoyés par la poste ne seront pas retournés.
Galerie du Nouvel-Ontario
C.P. 242, succursale B
174, rue Elgin
Sudbury, ON  P3E 4N5

705-673-4927
1-877-358-6615
info [arobas] gn-o [point] org

•••••

APPEL DE DOSSIER / CALL FOR SUBMISSIONSDate de tombée —15 septembre 2016
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2017-2018.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos (Titre, année, médium, dimensions, collaborateurs)
Information générale :

L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.
Vous pouvez voir des images de la galerie en visitant la section “Programmation antérieure” de notre site internet.
SVP, envoyez vos dossiers en regroupant tous vos textes en un seul PDF par courriel à l’adresse suivante : programmation [arobas] skol [point] ca avec, comme objet :
PROJET PROGRAMMATION

Vous recevrez un accusé de réception et une réponse vous sera transmise par courriel deux à six mois après la réception de votre dossier.

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca

2. appels en anglais du Canada

Call for Applications, Emerging Digital Artists Award
JUNE 1 – SEPT 15

The Emerging Digital Artists Award (EDAA), presented in partnership
by Equitable Bank and EQ Bank, has launched its second call for
applications. The EDAA is dedicated to early-career, Canadian artists
who are working on-screen, and experimenting with the possibilities of
digitally rendered imagery. Applicants are encouraged to play with
moving image formats such as video, animation, and GIF art.

The call will stay open through the summer – deadline to apply is
September 15, 2016.

Learn more about the award and how to apply on our new website,
which features GIF work by Vancouver-based artist Nicolas Sassoon:
http://edaa.equitablebank.ca/.

•••••

Cinevolution Media Arts Society
Digital Carnival: Call for Submissions
Deadline: August 1st
Date: Sept. 3rd
More info: http://www.cinevolutionmedia.com/digital-carnival-call-
submissions/

Cinevolution’s Digital Carnival is back again at the Richmond World
Festival on September 3rd!

As the climax of our 2016 Your Kontinent Pop-up Media Fest
series, the 5th annual Digital Carnival will address a collective
“digital narration” with strong conceptualization and artistic
innovation.

WATER is the theme of this year’s program, highlighting social,
political, scientific, cultural and philosophical issues we are facing in
our community – the City of Richmond, nicknamed as Lulu Island
surrounded by rivers and beyond. Water is the main component
of both the earth and the human body; water is the source of life
and human civilization; water connects people all over the world,
and water is one of the most valuable natural resource on this
planet. Metaphorically, water plays an important role in ancient
Asian philosophies and rituals, symbolizing change, migration, and
interconnectedness of the universe.

We envision this year’s Digital Carnival as not only a celebration of
cutting edge digital technology and promising media artists, but
also an evening of innovative audio-visual storytelling, expanding
the viewer’s perspective and enriching the collective discourse
concerning the world in which we all live.

A total of 6 works will be selected. A $300 honorarium will be
awarded to each selected work.

Submission Deadline: Monday, August 1st, 2016

We are very pleased to announce that veteran media artist Wynne
Palmer will be the guest curator of this year’s program, and Sammy
Chien will be Digital Carnival’s featured artist!

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS
Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow
The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art
Art Gallery of Windsor, Windsor, ON

Submission Deadline: Friday August 5th, 2016 at 5pm
Exhibition Dates: September 29, 2017 – January 14, 2018
(results will be communicated in the fall of 2016)

Curated by Jaclyn Meloche, PhD, Interim Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Windsor
Guest Juror: Kirsty Robertson, PhD, Associate Professor, Western University, Canada

The Art Gallery of Windsor (AGW) is pleased to invite proposals for new or recent artworks for Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow, The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art which brings together examples of contemporary art made by artists in southwestern Ontario, Windsor-Essex, and Detroit surrounding the theme of downtown/s – downtown destruction and downtown renewal. In response to this theme, artists are to consider the many ways in which they experience, understand and frame the notion of downtown within their community in all its locational precarity and multiplicities.

The strategic plurality of the word downtown speaks to current and timely conversations about global architecture, culture and economic renaissance, topics that are changing the nature of what a downtown looks like, how it functions, and for whom. In an effort to expand the Art Gallery of Windsor’s notion of downtown and collaborate with other sites in and around the city, additional locations will serve as a stage for the presentation of art, such as the University of Windsor and its newly relocated School of Creative Arts, the Windsor Symphony Orchestra, the Windsor International Aquatic and Training Centre, and other sites to be determined. In the spirit of an intervention, we invite artists to submit recent works, or proposals for new work to be exhibited in a variety of spaces. Artists are encouraged to share their stories with us. We want to know how artists are responding and re-imagining their experiences and understandings of downtown in times of urban renewal. Works in all media will be considered, including sculpture, performance, video, audio, installation, photography, painting, drawing and digital media.

Application Guidelines:

  1. Eligibility: Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow, The Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art is open to artists living in southwestern Ontario, Windsor-Essex and Detroit.
  2. Artworks in all media created in the past two years are eligible.
  3. Applications must include the following:
    1. Cover page including name, address, city, postal code/ zip code, country, telephone, email and website (if applicable)
    2. Project title, and media
    3. 10 images or audio-visual documentation of previous work in the following formats (digital images: JPEG, maximum 1MB file size; maximum resolution 1024 X 768 pixels. Video must be viewable in Quicktime or Windows Media Player, maximum resolution 1024 X 768 pixels.) Clearly labeled CD, DVD or flash drive will be accepted.
    4. Please include a corresponding image list identifying the title, date, media and dimensions.
    5. CV and Artist statement (no more than 4 pages)
    6. Project description/ Proposal (no more than 500 words)
    7. Details of technical requirements for the work (i.e. services, necessary equipment including maintenance of the work)
    8. A stamped, self-addressed envelope – if you would like your support material to be returned to you.
  4. Artists included in the exhibition will be paid an artist fee in accordance with Canadian Artist Representation (CARFAC) guidelines.

Please send applications to:
The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art
Art Gallery of Windsor
401 Riverside Drive West
Windsor, Ontario, N9A 7J1
In person deliveries accepted at AGW Visitor Services, 2nd floor, between 11 am – 5 pm, Wednesday through Sunday only.

Inquiries:
Jaclyn Meloche, Interim Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Windsor
519-977-0013 ext 125
jmeloche [arobas] agw [point] ca

•••••

One Minute. Ten Years. Endless Imagination.North America’s Largest and Longest-running Commuter Film Festival
Annual Call for One-minute Silent films is Accepting Entries
Celebrating a decade of outstanding one-minute films from around the world, TUFF returns to Toronto subway platforms from September 10 – 18, 2016. For the price of a TTC token, a subway traveller becomes a movie goer, engaged by ultra-short films made for an urban public. There is no better way to wait for the next subway train. And there is no other film experience like the Toronto Urban Film Festival (TUFF).

Take Up the Challenge. Make a Minute that Counts. Share it with Millions.
TUFF’s Call for Entries is now open to Canadian and international filmmakers.
TUFF accepts all genres of silent, one-minute film, video, and animation.

TUFF pays screening fees of $100 per film and selected entries are eligible for cash prizes and awards with a top cash prize of $3,000. 2016 prize sponsors include: Sony Creative Software; Toon Boom Animation; Red Giant Software; William F White International; WIFT-T; Hot Docs; Inside Out Festival; Spacing Magazine.

FINAL submission deadline is July 15, 2016. www.torontourbanfilmfestival.com
TUFF is pleased to announce, Zaib Shaikh, City of Toronto’s Film Commissioner & Director of Entertainment Industries, will be the 2016 guest judge, award this year’s top prizes.

One Minute. Ten Years. Endless Imagination.
FINAL submission deadline is July 15, 2016. Visit the TUFF website for submission details, festival information and to view past films at www.torontourbanfilmfestival.com.

TUFF is produced and presented by PATTISON Onestop and supported by Art for Commuters.

Connect with Us!
Email – info [arobas] torontourbanfilmfestival [point] com
Facebook – https://www.facebook.com/torontourbanfilmfestival

•••••

Call for Submissions: Exhibitions

White Water Gallery (WWG) is seeking proposals from artists working in all media for the 2017/18 programming season.

Deadline: June 30, 2016

WWG is dedicated to presenting work by contemporary artists working in or across a variety of disciplines. The gallery strives to present experimental, alternative and/or critically engaged art that is relevant to diverse cultures and “wicked problems.”  The gallery welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives, with new or existing exhibition proposals.

We also encourage initiatives that seek to expand our programming beyond the gallery space, and welcome proposals for site-specific projects.

The Gallery Space  

White Water is an open concept gallery with a storefront window right on Main Street.

The exhibition space is about 1000 square feet in total (including the front entry area [20 x 15 = 300 sq ft] and the main area [35 x 20 = 700 sq ft]).  The tin ceilings are about 14 feet high, and there is a drywall lip at 10 feet high.  

This image was taken from the WWG storefront, during the process of installing the Point of No Return Collective show (2015).

SUBMISSION GUIDELINES

You will be asked to include the following:

  1. Proposal/Project Description (1 page maximum)
  2. Technical Requirements
  3. Artist/Curatorial Statement (250 words max)
  4. Artist Bio(s) (250 words max, each)
  5. Current CV (3 pages max)
  6. Visual Support Material with Support Material List (15 images max)

 Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should either be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application, or included on a USB or DVD. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

White Water Gallery will accept mailed submissions, but we prefer those submitted by email to: programming [arobas] whitewatergallery [point] com

Programming Process

Proposals are judged on artistic merit and project viability, as well as in relation to White Water Gallery’s mandate and programming focus.

All submissions to the Annual Call are vetted by a Programming Committee composed of: the Director, 3 working artists or curators from the region, and 1 invited artist or curator from outside of North Bay.  Based on this jury’s decisions, and taking budgetary and scheduling constraints into consideration, the Director makes final decisions in selecting each exhibition.

Please allow approximately 3 months after the deadline for the White Water Gallery jury to consider submissions.

NOTE: Submissions are accepted on an ongoing basis, and those received after the post-marked deadline will be held over until the next review.

MISSION

Established in 1974 and incorporated in 1977, the White Water Gallery has played a leading role in the promotion and dissemination of contemporary art and culture, both locally and nationally. As a not-for-profit Artist-Run Centre, the Gallery aims to facilitate a diverse range of artistic programming. [To be expanded.]

Exhibition Fees
The White Water Gallery is considered a Category 1 gallery and is classified as a small space by Canadian Artists Representation Copyright Collective (CARCC). We pay full artist fees in accordance with this designation and the CARCC guidelines. The current fee for a solo exhibition is $1,900, which does not include fees paid for additional activities that may be scheduled such as artist talks, panel discussions, or screenings. We also attempt to offset costs related to shipping, travel and accommodations, and encourage artists to apply for travel bursaries and/or exhibition assistance to cover any additional costs.

Find out more about CARCC’s fee schedule for artists: http://www.carcc.ca

If you have any questions regarding submissions, please contact: 
Serena Kataoka

Director

programming [arobas] whitewatergallery [point] com

http://whitewatergallery.com/calls/submissions/

•••••

Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

L’APPEL À PROPOSITION POUR LES PROCHAINES RENCONTRES INTERNATIONALES À PARIS
EST OUVERT JUSQU’AU 15 JUILLET 2016

Les Rencontres Internationales, parmi les principales manifestations en Europe dédiées aux pratiques contemporaine de l’image en mouvement, se dérouleront à Paris en décembre 2016. Elles proposent chaque année une programmation internationale inédite, réunissant des oeuvres d’artistes et de réalisateurs reconnus sur la scène internationale aux côtés de jeunes artistes et de réalisateurs présentés pour la première fois.
FILM, VIDÉO, MULTIMÉDIA
TOUT INDIVIDU OU ORGANISME peut effectuer une ou plusieurs propositions. l’appel à proposition est ouvert pour les cycles film, vidéo et multimédia, sans restriction de genre et de durée. Les propositions sont gratuites, sans limitation de provenance géographique > lire la suite

arrowFILMS ET VIDEOS
* Vidéo / Vidéo expérimentale
* Fiction, fiction exp. / Court, moyen, long métrage
* Documentaire, documentaire exp.
* Cinéma expérimental
* Animation

arrowMULTIMÉDIA
* Installation vidéo, installation multimédia
* Performance multimédia, concert multimédia
POUR FAIRE UNE PROPOSITION
JUSQU’AU 15 JUILLET 2016, CLIQUEZ ICI WWW.ART-ACTION.ORG/APPEL
Vous avez la possibilité de choisir entre deux modes d’inscription:
arrowFiche de proposition 100% en ligne, sans envoi postal
arrowFiche de proposition à imprimer, avec envoi postal

MERCI DE DIFFUSER CETTE INFORMATION le plus largement possible, auprès d’organismes de création, réseaux artistiques, sociétés de production, artistes et réalisateurs avec lesquels vous êtes en relation.

http://www.art-action.org/site/_news/16/call/fr.htm

•••••

2016 applications open

Application deadline: August 10, 2016

www.faenaart.org
Faena Art, the international nonprofit organization led by Ximena Caminos, today launched the open call for the 2016–17 Faena Prize for the Arts. A biennial international juried prize, the Faena Prize for the Arts recognizes artistic experimentation, encourages post-disciplinary and temporal exploration, and promotes inquiry of the infinite links among art, technology and design. Project proposals should be submitted online at www.faenaart.org/faenaprize by August 10, 2016. Winning proposals will be produced for exhibition at Faena Art Center Buenos Aires in 2017.

Under the coordination of Ms. Caminos, the 2016 selection jury will include: Carlos Basualdo, Keith L. and Katherine Sachs Senior Curator of Contemporary Art at the Philadelphia Museum of Art; Achim Borchardt-Hume, Director of Exhibitions at the Tate Modern; Caroline Bourgeois, curator of the François Pinault Foundation; independent curator Jesús Fuenmayor; and Victoria Noorthoorn, Director of Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

This year’s edition of the Faena Prize for the Arts calls on artists or groups of artists from all over the world to develop proposals for original projects that engage with the concept of time and duration while also interacting with the monumental architecture of the Faena Art Center in a significant way.

Considered one of the most prestigious art prizes in the Americas, Faena Prize winners are awarded a total of 75,000 USD; 25,000 USD of which is allocated to the artist in unrestricted funds with a 50,000 USD budget for production to realize their proposal. The resulting work will be exhibited at the Faena Art Center Buenos Aires with the possibility of being adapted for Faena Forum in Miami Beach. Two special mentions will also be awarded, each with a 1,000 USD prize.

Previous Faena Prize winners are Cayetano Ferrer (2015), Fundación Vairoletto (2013), Martín Sastre (2012). Special mention awards have been granted to Nicolas Gullota (2015), Pablo Rasgado (2015), Santiago Sierra (2013), Sebastián Díaz Morales (2013), and Wilfredo Prieto (2012).

Eligibility
Artists, both individuals and collectives, 18 years old and above are eligible to apply. Project proposals should be submitted online before August 10, 2016. Submissions may include interdisciplinary projects, installations, performances, paintings, sculptures, photographs, film or video, and work in design or architecture that reflects on, responds to and/or occupies the Faena Art Center in a profound and impactful way.

Review process
While maintaining the open call, this year’s Prize will feature a Nominating Committee that will include curators and museum directors from around the world. These nominations will be anonymous and will be reviewed by the Faena Prize jury along with all open call submissions.

The Nominating Committee will include: Abdellah Karroum, Director of Mathaf: Arab Museum of Modern Art, Qatar; Fernanda Brenner, Artistic Director of PIVÔ, São Paulo; Jessica Morgan, Director of Dia Art Foundation, New York; Lucrecia Palacios, Curator at Malba, Buenos Aires; Philippe Pirotte, Director of Portikus and Biennale de Montréal; and Franklin Sirmans, Director of Perez Art Museum Miami. The Nominating Committee will be coordinated by curator, Jesus Fuenmayor.

About Faena Art
Faena Art is a nonprofit organization that houses and produces post-disciplinary and time-based experiences. A catalyst for innovative, site-specific and immersive creative practices, Faena Art is a transformative bridge across the Americas, between the South and the North, the popular and the experimental. At the Faena Art Center Buenos Aires and at Faena Forum in Miami Beach, Faena Art fosters new models for performative social interaction that transcend the traditional boundaries of art, science, philosophy and social practice. Ximena Caminos is the Artistic Director and Chair of Faena Art.

•••••

INTERNATIONAL VIDEO ART FESTIVAL NOW&AFTER’16 / CALL FOR ENTRIES

Open Call for submissions
Deadline: 15 July, 2016
Application Fee: NoneVideo artists from all over the world are invited to submit their works for the sixth edition of International Video Art Festival Now&After that will be held at The State Darwin Museum
http://www.darwinmuseum.ru/ from October 29 till November 29, 2016.
International Video Art Festival Now&After is annually held in Moscow, Russia, and is traditionally hosted by a museum. During few weeks the festival program is shown as an integrated multi-channel video installation.Now&After’16 theme is  ECOLOGY WITHOUT BORDERSSUBMISSION – http://now-after.org/eng/zayavka.php?o=1

There is no entry fee.
All rights on videos remain property of authors.
Submitted videos must have been completed after January 1, 2013.
Running time is up to 15 min.
Entry form must be completed online.
Each applicant may send maximum 3 submissions.
All films selected for the competition program will be considered by the jury.
The results of the selection will be available on the Festival’s web site
www.now-after.org/ and on our Facebook page   http://www.facebook.com/pages/International-Video-Art-Festival-NowAfter/276626312385038?sk=wall
The authors of the best films will be awarded. The Festival’s Prize Fund is 120, 000 rubles.

TECHNICAL REQUIREMENTS
The required formats for videos are h264, .avi, .mov, .mpeg2,   (PAL).
The author should send 2-3 stills of each video   ( .jpg with dimension not less than 720 px X 576 px .)
Videos should have quality not less than 720px X 576px.

The Festival is organized by nonprofit organization Media Art Centre Now&After
Founding director&curator of International Video Art Festival Now&After is Marina Fomenko

For more information, please visit the festival’s website http://now-after.org/eng/

•••••

APPEL A PROJETS VIDEO
PRIX VIDEOFORMES 2017

Prix / VIDEOFORMES 2017  :

• Grand Prix VIDEOFORMES de la Ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Départemental du Puy de Dôme

Concours international ouvert à tous. Les œuvres présentées doivent témoigner d’une écriture originale innovante où la recherche artistique prime sur les moyens techniques utilisés.

DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 15 octobre 2016

Règlement et formulaire : ICI

•••••

VIDEONALE.16 – Festival for Video and Time-Based Arts
February 17–April 2, 2017

Deadline for submissions: July 4

Kunstmuseum Bonn
Friedrich-Ebert-Allee 2
D-53113 Bonn

T +49 228 692818
F +49 228 9085817
accreditation [arobas] videonale [point] org

www.videonale.org
v16.videonale.org
Facebook / Twitter
VIDEONALE.16 invites competition entries from around the world on the theme “PERFORM!”. The competition is open to all forms of moving image-based artworks (including single and multi-channel video and video installations). We also welcome performance and virtual reality projects.

Entries selected by our international jury of experts will be presented at the VIDEONALE.16 exhibition at the Kunstmuseum Bonn.

The deadline for entries is July 4, 2016.

You can find further information, as well as the entry forms, at v16.videonale.org
Theme
#Performance #Interaction #ExpandedSenses #Affect #SelfOptimization #BodyPolitics #Control #SelfImage #ExternalImage #SmartObjects #Immersion #Identity #Surveillance #Choreography #Participation #Space #Simulation #Manipulation

4. résidences

Open Call | Blitz Residency 2017

Applications now open for 2017 Blitz Residency – deadline 31 August 2016.

The Blitz residency programme provides the opportunity to live and work in Valletta and to develop individual projects while experiencing and engaging with city’s rich cultural heritage. Blitz is a unique space in the heart of the city that will be European Capital of Culture in 2018.

Guidelines + application form HERE

 

•••••

APPEL A CANDIDATURES
– session janvier/juin 2017 –

Date limite de réception des dossiers :
11 juillet 2016

Astérides soutient la jeune création en art contemporain par la mise à disposition d’espaces de travail, d’une bourse de recherche et de production, l’organisation de visites d’ateliers avec des professionnels. Elle programme également des expositions réunissant des artistes résidents et des artistes invités, réalise des éditions de multiples, des publications, organise des rencontres et des programmes d’échanges d’artistes en résidence à l’international. L’association reçoit parallèlement aux artistes, dans le cadre des workshops qu’elle organise au sein des ateliers deux fois par an, un critique d’art en résidence, invité à travailler avec les résidents.

http://www.asterides.org/spip.php?rubrique23

> Ateliers

Situés la Friche la Belle de Mai à Marseille, ils sont attribués pour des périodes de quatre à six mois.
Les ateliers ont une superficie de 90m2 environ, avec une hauteur sous plafond de 4,80m et une hauteur sous poutre de 4,10m. Ces espaces sont dotés d’un point d’eau et d’une connexion internet. Ils sont sécurisés grâce à une alarme anti-intrusion.
Les ateliers sont attribués vides, hormis la présence de petit mobilier : table et chaise.

> Allocation de résidence

Une allocation de résidence est prévue pour les artistes résidents. Son montant s’élève à 200 euros par mois (soit 1200 euros pour six mois).
L’artiste devra être inscrit ou en cours d’inscription de son activité auprès des organismes correspondants.

> Activités

Zone d’Expérimentation
À chaque session de résidence, Astérides reçoit un critique d’art/commissaire d’exposition en résidence pendant deux semaines. Sa présence s’articule autour d’un temps de travail commun et personnel avec les artistes en résidence. Ce travail est rendu public par l’organisation d’une présentation selon le format souhaité (exposition, conférence, performance, une publication).

Visites d’ateliers
Des professionnels sont invités à venir rencontrer les artistes et découvrir leur travail sur une période choisie en amont, et de préférence à la fin du temps de résidence.

Portes ouvertes
Le public est invité pendant une journée à rentrer dans les ateliers et découvrir le travail des artistes.

> Composition du dossier de candidature 

Un dossier artistique comprenant des visuels et des textes, (pour les vidéastes et performeurs, joindre des dvds ou liens web), une lettre de motivation (il n’est pas nécessaire de présenter un projet spécifique) et un cv.
Merci de remplir la FICHE DE RENSEIGNEMENTS

Le dossier peut être transmis par :

- Courriel
Les documents sont à envoyer, avant le 11 juillet 2016, en 4 fichiers PDF distincts à l’adresse contact [arobas] asterides [point] org avec pour objet “Résidence Astérides – session janvier/juin 2017”.
*Fiche de renseignements nommée : nom_prénom_FR
*Dossier artistique nommé : nom_prénom_DA
*Lettre de motivation nommée : nom_prénom_LM
*Curriculum Vitae nommé : nom_prénom_CV

- Voie postale à l’adresse suivante
Programme de résidences Astérides – session janvier/juin 2017
Friche la Belle de Mai 41 rue Jobin 13003 Marseille.
Dans ce cas, merci de bien vouloir prévoir une enveloppe suffisamment affranchie pour son retour.

Un accusé de réception vous sera envoyé par email lors de l’enregistrement de votre candidature.

http://www.asterides.org/IMG/pdf/Ficherenseignement_2017_light.pdf

•••••

APPELS DE DOSSIERS
de l’Atelier Circulaire
pour la saison 2017-2018
L’Atelier Circulaire invite les artistes à travers le monde à soumettre leur projet aux appels de dossiers de sa saison 2017-2018.

Date limite de soumission: 31 octobre 2016

Résidence d’artistes / Artist Residency

RÉSIDENCE D’ARTISTES
Les artistes professionnels qui souhaitent développer un projet en arts visuels, approfondir et partager leur connaissances en arts imprimés, doivent soumettre un dossier décrivant leur projet pour le programme de résidence à l’Atelier de production de l’Atelier Circulaire.

Cette résidence donne droit à:

un accès illimité à l’Atelier de production pendant un mois;
un cachet d’artiste de 600 $CA;
un crédit de 100 $CA au Magasin de l’Atelier Circulaire;
l’aide technique d’un imprimeur chevronné et/ou un encadrement artistique professionnel (25 h)
Plus d’informations sur cet appel

•••••

Zocalo, centre dédié à l’art imprimé, privilégie la recherche et la création en art actuel par son programme de Résidence d’artistes s’adressant aux professionnels désireux d’explorer de nouvelles avenues en art imprimé.Les artistes sélectionnés auront la possibilité de créer des œuvres ou de réaliser une édition dans l’une ou l’autre des techniques pratiquées au centre. Zocalo dispose d’espaces de travail permettant la réalisation d’estampes en impression numérique, en relief et en creux.

La sélection des artistes est faite par un jury indépendant selon les critères d’évaluation suivants :

  • L’intérêt et la pertinence du projet concernant la notion de développement des nouveaux langages de l’estampe;
  • La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offerts par le centre.

Cette résidence offre aux artistes :

  • Un cachet de production de 500 $;
  • Un accès aux ateliers de production pendant deux mois;
  • 25 heures d’assistance technique (valeur de 600 $);
  • L’achat de matériel jusqu’à concurrence de 100 $;
  • Une adhésion comme membre pour l’année en cours (valeur de 50 $).

Conditions :

  • Présentation devant les membres de l’atelier à la fin de la résidence;
  • Une à deux œuvres (selon le format) devront être déposées à l’atelier.
À noter que ce programme ne couvre pas les frais d’hébergement.

Le dossier doit contenir les documents suivants :

  • Une description du projet démontrant l’intérêt porté aux techniques de l’estampe, les besoins d’équipement et d’assistance et le temps de réalisation du projet;
  • Un court texte décrivant la démarche artistique;
  • Un curriculum vitae;
  • 5 à 10 images (format : JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max);
  • Une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre.

Si la taille du dossier dépasse 10 Mb, celui-ci doit être acheminé par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, WeTransfer ou Hightail.

Date limite : 30 juin 2016

lien

•••••

Artist Residencies

The White Water Gallery accepts proposals for “micro” residencies from 1 -3 weeks in length. These residencies are open to Canadian and International artists or groups interested in engaging our Northern Ontario community. Artist fees and travel are negotiated on a case by case basis and special funding may need to be secured in order to accommodate some projects.

Artists interested in applying for a micro-residency are asked to submit a detailed proposal to the White Water Gallery’s Programming Committee. Priority will be given to proposals that compliment the Gallery’s mandate and involve partnerships and collaboration through art creation, incubators, workshops and research.

All proposals must include:

  • Artist’s CV
  • One page Artist or Curatorial Statement
  • One page Project Description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
  • Support material: max. 10-20 jpegs on CD and/or max. one VHS or DVD
  • Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
  • SASE (Self addressed stamped envelope)*

White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send slides, photographs, original artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted without prior consent from the Gallery.

*Materials will not be returned unless an SASE is provided.

Please send proposals to:
White Water Gallery
Attn: Residency Program
P.O. Box 1491
North Bay, Ontario
P1B 8K6

•••••

Residency For Artists On Hiatus (RFAOH)Call for applications 2016/2017

RFAOH co-directors Shinobu Akimoto and Matthew Evans are pleased to invite international “artists on-hiatus” to apply to their third call for residents to participate in their ongoing project Residency For Artists On Hiatus (RFAOH).

Residency For Artists On Hiatus is a virtual yet functioning residency available to artists who, for one reason or another, are NOT currently making or presenting art. The residency exists in the form of a website only, and the residents are selected based on their proposals of “on-hiatus” activities (or non-activities). To be eligible to apply, artists must have previously created an independent body of work and have exhibited in a public context. Selected residents will be represented on a dedicated page within the RFAOH website, where they post periodic reports throughout their residency. A modest stipend will be awarded to successful applicants to assist in their on-hiatus endeavour. At the conclusion of their residency, residents are asked to submit a written report on how they benefited from or were otherwise influenced by this opportunity.

Since its launch in 2013, Residency For Artists On Hiatus has hosted twelve international “on-hiatus artists” with a broad range of backgrounds and projects. Through this opportunity to be free from the obligations of being an artist, they have explored the space between art-making and other creative endeavour, and the limits and liminalities of professionalism in the arts. Residency For Artists On Hiatus has also generated steady responses, including a growing community of followers, featured articles in various media, and invitations for presentations from art spaces worldwide.

We are excited to host a third cohort of residents, and continue our discourse surrounding the role of art within the wider culture. This year, we also look forward to the publication of “RFAOH Annual Reports”, which will document our operation and our residents’ “on-hiatus” activities. To know more about Residency For Artists On Hiatus, please visit: www.residencyforartistsonhiatus.org. Detailed information on how to apply can be found at www.residencyforartistsonhiatus.org/application.php

THE DEADLINE FOR APPLICATIONS IS JUNE 25, 2016

Residency For Artists On Hiatus continues to seek a host organization who may promote the residency through their own website, and/or assist in funding the programme. If your institution/organization is interested in supporting RFAOH, please contact us at info [arobas] residencyforartistsonhiatus [point] org

We would like to thank the organizations and individuals who have helped us in various ways over the last three years. We also sincerely thank Mr. Tehching Hsieh for accepting our invitation to sit on our advisory board. Without their support and encouragement, this third call for applications would have never happened.

RFAOH Co-directors
Shinobu Akimoto / Matthew Evans

www.residencyforartistsonhiatus.org
info [arobas] residencyforartistsonhiatus [point] org
twitter.com/_RFAOH
facebook.com/ResidencyForArtistsOnHiatus

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

Minoru Complex Entries and Arrivals Artwork
Request for Proposals (RFP)
Deadline: Friday, July 15, 2016, 4:00pm
The City of Richmond Public Art Program seeks an artist or artist
team to create an artwork for the entrance and arrivals zone of the
new Minoru Complex. The artwork may be a single piece, or a
series of sequential pieces to create a sense of journey and present
a unique narrative for multiple entry and arrivals zones.

The themes The artwork(s) may also address wayfinding and help
to express a visual connection for visitors and staff. Artists are
encouraged to consider and respond to Richmond’s island location
and its connection to water. However, literal use of water is not
proposed due to environmental, safety and maintenance concerns.

This is a two-stage open artist call. Following review by the
selection panel of the submitted artists’ statements of interest and
conceptual proposals, up to five artists will be shortlisted and
invited to develop their concept proposals and attend an interview.
An honorarium of $2,000 will be paid to each of the shortlisted
artists or artist teams.

Budget:
$200,000 CAD
Eligibility:
Open to professional artists and artist teams residing in Canada
Deadline:
Friday July 15, 2016, 4:00pm
Installation:
Fall 2017

•••••

Call to Canadian Artists :: Nature’s Wild Backyard

The Nature’s Wild Backyard public art competition, open to
professional Artists residing in Canada, is held in accordance with
the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and
Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton,
seeks an artist or artist team to create a two-dimensional visual art
installation on the exterior west wall of the Urban Barn within the
Urban Farm. This building is the first structure visitors will see when
approaching this zone from the south west. The long back wall
offers a large and highly visible canvas for an artist or artist team to
install a two dimensional artwork. This artwork will enliven the
structure while enticing and engaging visitors as they head to the
Nature’s Wild Backyard exhibits.

The Urban Barn’s vegetated roof provides off exhibit grazing
opportunities for the goats, while also allowing for the cultivation of
regionally significant grains and grasses. As the largest building in
Nature’s Wild Backyard, the Urban Barn will serve as a resting and
gathering space for visitors on hot summer and cold winter days.
The Barn also includes an indoor interpretive playspace, an “Ed-
Zoo-Cation” drop-in play space, and space for the Junior
Zookeeper program.

Budget:
$91,600.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, July 27 2016

Installation:
Spring/Summer 2018

For more information, please email Andrea Bowes, Public Art
Officer or phone (780) 424-2787 ext 230

We thank all artists for their interest and submissions to this call.

The Edmonton Arts Council is committed to equity in all aspects of
its work, and invites proposals from all potentially interested artists.

6. pour commissaires

Encura II: Open call for two research residencies

Call for applications

Hangar Barcelona in association with Curators’ Network is offeringtwo fully-funded one-month-residencies in Barcelona, Spain. They will take place from November 14, 2016 – December 18, 2016 and from January 18, 2017 – February 19, 2017.

The call is free of charge and open to all curators and researchers who currently do not live and work in Catalonia. Deadline for the submission of applications is July 15, 2016, midnight, Spanish time, CEST time zone.

The successful candidates will have the opportunity to work with the artist residents at Hangar Barcelona. They will also have the occasion to research the wider artistic context of Barcelona and Catalonia as well as to establish networks and dialogues with other local and international cultural agents.

Applicants should submit a proposal that fits into the general lines of work of Hangar and Curators’ Network. This proposal should also foresee a collaboration with at least four of the current artist residents of Hangar as well as a presentation of the outcomes in a format other than a classical exhibition.

The selected candidates are expected to realize the suggested project during the residency.

Eligibility
The call is open for all cultural agents who as part of their practice habitually work with artists, from a free-lance or institutional perspective (curators, researchers, art writers, …).

There is no age limit.

Applicants should currently not reside in Catalonia.

Only one application per person or collective permitted. Curatorial collectives have to assign one member as the resident.

The call seeks especially for participants who work with a high level of excellence, but do not yet have a consolidated international career, as one of the primary goals of Curators’ Network is to promote art-professionals who are still not well known in a larger international context.

Applicants should feel comfortable engaging in artistic discussions in English.

Submitted projects should include a working proposal with a group of at least four artists among the residents at Hangar. The projects can be both motivated by an already existing research strand of the candidates or can be articulated for this specific purpose. Each of the four chosen artists will receive a specific production budget of 400 € for the purpose of the proposed project.

The two successful applicants will be asked to present the results of their residency at the end of their stay at Hangar. This final presentation should seek new and original ways of presenting the research and the work with the artists, ideally also in a digital/online format.

The two successful applicants will also be required to narrate the process of the residency through the Art Spy blog at Curators’ Network and to seek opportunities to share their experience with their own local communities.

Applicants should indicate if they are available during both or during only one of the residencies: November 14, 2016 – December 18, 2016and from January 18, 2017 – February 19, 2017.

Terms of the residency
Hangar will provide the following for each residency:

In and outbound travel (up to 300 €)
Honorary (1185 € before taxes)
Accommodation (own bedroom in a four-room house located at Hangar residency space)
A working space and internet connection (Please bring your own laptop as no computer will be provided)
A production budget of 400 € per artist (1600 € overall) which will be collectively defined among resident, artists and Hangar production team.
Technical assistance for the activities that the candidates will undertake during their residency.
Curators’ Network will provide the following:

the two successful candidates will get a permanent profile and presentation space at Curators’ Network Database
the blog of the residents will be hosted through the art-spy section of Curators’ Network
the online presentation of the projects of the residents will be hosted and promoted through www.curators-network.eu
The successful candidates are required to arrange for their own visa and insurance in advance.

Required additional documents
Ensure that all required attachments are included. Incomplete or incorrect applications will not be considered. Please note that there is a 5MB limit for each archive that has to be uploaded. Please attach:

A project description (no template provided, please create your own document)

The selected candidates are expected to realize the submitted proposal during the residency. This proposal should include at least four of the current artists in residence of Hangar. The pdf therefore should include a description of the project, its relation to the proposed group of artists as well as related images, videos and texts if necessary.
One of the objectives of Curators’ Network is to explore new forms of presentation and dissemination of contemporary art, especially those involving the creation of new digital content. Applicants should therefore foresee within their project description the possibility to present their research in an other format than an exhibition.
A resume of your activity (no template provided, please create your own document):

A CV
A maximum of 10 examples of recent projects, with images, captions and a short description if necessary. You may include links to project websites and videos documenting the projects.
Any other documentation that you consider relevant (e.g. articles or other publications that have been written about you or by yourself)
Whereas the form has to be filled out obligatorily in English, the additional documents can also be submitted in Spanish. We strongly recommend to submit an English version, as several members of the international jury are not fluent in Spanish.

Dates, deadlines, procedure
Deadline: Applications should be submitted online not later than Sunday 15th of July at Midnight [Spain, CEST].
Jury: The resident will be chosen on the basis of the submitted applications. The jury will be composed of Curators’ Network council and the programme committee of Hangar.
Notification: The successful applicants will be notified latest by Saturday 29 of July 2016.
About Hangar
https://hangar.org/en

Hangar is a centre for art research and production located in Barcelona, Spain. Hangar’s mission is to support visual artists and other cultural agents during the different moments of their art production processes as well as to contribute to the best development of their projects. Hangar facilitates equipment, facilities, production assistance and a suitable context for free experimentation and knowledge transfer. Hangar is located in the Poblenou neighborhood in Barcelona and in a mid 19th Century that was originally designed for the textile industry. At present, and after the centre was extended to the adjacent warehouses, the buildings used by Hangar cover a total surface of 2,600 m2.

About Curators’ Network
http://www.curators-network.eu

Curators’ Network is a platform which works since 2010 for the interconnection and the exchange of the local knowledge and for the mutual benefit of all implicated art professionals and their institutions. The general aim of Curators’ Network is to foster the international promotion and interconnection of art professionals who live and work in environments that can be considered peripheral to the main centers of contemporary art. It seeks making visible these professionals on an international scale as well as transferring local knowledge to an international community and vice versa. The activities of Curators’ Network are real-life events that are always combined with tools of digital promotion.

Enquiries:
hablarenarte (Curators’ Network)

Flavia Introzzi or Georg Zolchow (flavia at hablarenarte.com // georg at hablarenarte.com)

Hangar

Marta Gracia or Sergi Botella (marta at hangar.org // sergi at hangar.org)

Info and Application form: www.hablarenarte.com

•••••

TransX Transmission Art Symposium
Call for Papers, Performances and Workshops/Tutorials
Deadline September 15, 2016

TransX Transmission Art Symposium Call for Submissions

New Adventures in Sound Art (NAISA) is pleased to announce the 2017 edition of the TransX Transmission Art Symposium
February 17 – 20, 2017

NAISA is now inviting submissions for papers, performances and workshops/tutorials:

Rooted in the earliest experiments with radio, Transmission Art has continued to flourish into the 21st Century with experiments using wireless communications technology over the past 100 years, including the exploration of a variety of mobile-based and digital platforms, and lesser-known forms of transmission, such as VLF. The terrain of transmission art is dynamic and fluid, always open to redefinition.

The TransX Transmission Art Symposium, part of the Deep Wireless Festival of Radio & Transmission Art, will focus on Transmission Art and Radio Art, with particular interest in contributions that summarize, examine or reframe traditions and histories of transmission art practices, technology, broadcasting, education and pedagogy. Additionally, we are very interested in presentations that go beyond the local contingent to give a sense of how new technologies of international transmission activity might be experienced. Proposed presentations, performances and Workshops/Tutorials that combine the themes of Transmission Art and our 2017 theme “Sound Response” are also especially welcome.

Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
568 Richmond St W, Toronto, ON M5V 1Y9
416 652 5115; naisa [arobas] naisa [point] ca

•••••

Appel de textes pour la collection «ÉCOSYSTÈME»

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite élaborer une collection de textes théoriques qui explorent les relations entre les arts actuels et les différentes sphères de l’activité humaine. De cette idée générale est né le projet de la collection ÉCOSYSTÈME, une collection de textes numériques, nourrie divers auteurs issus d’un vaste horizon de pratiques, de domaines de la pensée et de la recherche en création. Pour le premier volet de la collection ÉCOSYSTÈMES, LA CHAMBRE BLANCHE lance un appel de textes aux auteurs, praticiens et chercheurs concernés de près ou de loin par la question de la musique comme agencement de données audibles et de silences, comme  bruits et vibrations, comme formes d’œuvres sonores et pratiques de l’espace. La date limite pour soumettre votre proposition est le 30 septembre 2016.

Plus de détails sur notre site web

•••••

Appel de textes
Call for papers

Prochain dossier : Bibliothèque
Date limite : 1er septembre 2016

Dans le cadre de ce numéro, esse souhaite investiguer le rôle, le statut et la fonction de la bibliothèque dans l’art contemporain.

Pour l’appel de textes complet et la politique éditoriale

http://esse.ca/fr/appeltextesfr

•••••

The Banff Centre
Visual + Digital Arts
Walter Phillips Gallery

Call for Applications: Studio Practicum Positions, The Banff Centre

Studio Practicum programs are experiential learning opportunities that expand and enhance participants’ technical skills and increase knowledge in the various visual arts mediums supported by The Banff Centre. Under the supervision of experienced mentors, participants learn about maintenance and safe operation of studio facilities and by offering studio assistance to artists participating in creative residency programs. Participants receive a stipend living allowance and access to subsidized housing over the course of their program. These programs are ideal for recent graduates (undergraduate or graduate) wishing to gain professional experience within an institutional context.

Printmaking Studio Practicum
Dates: October 16, 2016 – September 9, 2017
Application Deadline: June 29, 2016

This program offers practical experience in the areas of screen-printing, intaglio, lithography, typography, digital printing and software, fibre, papermaking, and related techniques.

Sculpture Studio Practicum
Dates: October 16, 2016 – September 9, 2017
Application Deadline: June 29, 2016

This program offers practical experience in the areas of tool maintenance and safety, woodworking with hand tools and heavy equipment (table saw, band saw, planer, jointer, miter saw), metal working and metal casting (bronze and aluminum), kiln firing (electric, gas, raku, salt), and various ceramic techniques. Approximately 80% of the program will be based in the sculpture studio, with 20% of time spent working in the ceramics area.

Indigenous Studio Practicum
Dates: October 16, 2016 – September 9, 2017
Application Deadline: June 29, 2016

This program offers hands-on learning opportunities for Indigenous artists in photography/video, print and papermaking, and sculpture/ceramics. An Indigenous artist will be selected for one, or all, of these positions based on artistic merit and technical skill. Enrolment to this program is limited to individuals of Indigenous descent (status, non-status, Métis or Inuit).

Be the first to know of new program announcements, sign up for our Visual + Digital Arts Newsletter, follow The Banff Centre on Facebook, Instagram, and Twitter.

Visual + Digital Arts programs at The Banff Centre offer opportunities for artists to engage with world-renowned faculty and peers, and gain new insights into the development of their work. Access to facilities and expertise in photography, sculpture, printmaking, papermaking, ceramics, fibre, painting, digital media, video, and sound, as well as curatorial studies are available.

For more information:
Office of the Registrar
Email: VisualArts_Registrar [arobas] banffcentre [point] ca
Phone: 403.762.6180 or 1.800.565.9989
banffcentre.ca

© 2024 AGAVF

Theme by Anders NorenUp ↑