La Liste: 8 juillet 2016

7806003c-a495-49f4-838c-80e6590e9084

Michael de Adel Abidin à la Galerie SAW Gallery

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Adel AbidinMichael
du 9 juin au 30 juillet 2016
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Angelina Comeau, Annette Comeau, Rose-Marie Comeau-Maher, Noella De Mille, Élaine Deveau, Émile Dugas, Berthe Dirren, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Diane Nadon, Nora Robichaud, Dany Sheehy, Dianne SuretteD’images et de mots
juillet et août 2016
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Émilie St-Hilaire et Allysha LarsenRE:VISION
du 16 juin au 30 juillet 2016
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Yanick SassevilleExil : voyage au centre de la terre
du 19 mai au 28 juillet 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Suzanne CormierAu quotidien
du 11 juillet au 11 août 2016
vernissage: vendredi 22 juillet à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Exposition HB – 1er septembre
Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 22 juillet
FICFA volet arts médiatiques – Moncton – 4 août
OBORO – Montréal – 23 septembre
Exposition internationale d’estampe numérique miniature XI – Ottawa – en cours
Centre Clark – Montréal – 1er août
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
Circa art actuel – Montréal – 1er juillet
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Skol – Montréal – 15 septembre

2. appels en anglais du Canada

aceartsinc – Winnipeg – 2 août
Duration & Dialogue II Performance Art Festival – Toronto – 30 septembre
Emerging Digital Artists Award – 15 septembre
Cinevolution Media Arts Society – 1er août
Art Gallery of Windsor – 5 août
TUFF – Toronto – 15 juillet
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Rencontres internationales à Paris – 15 juillet
Faena Prize for the Arts – 10 août
International Video Art Festival Now&After – Moscou – 15 juillet
Prix Videoformes 2017 – 15 octobre

4. résidences

Blitz Residency – Valetta – 31 août
Astérides – Friche de Mai – Marseile – 11 juillet
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
White Water Gallery – micro-residency – sans date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Piscine Crestview – Ottawa – 11 août
Urban Mural – Edmonton – 4 août
Minoru Complex – Richmond – 15 juillet
Nature’s Wild Backyard – Edmonton – 27 juillet

6. pour commissaires

Orange, l’Évènement d’art actuel – Saint-Hyacinthe – 1er septembre
Encura II – résidences de recherche – 15 juillet
TransX Transmission Art Symposium – 15 septembre
esse art+opinion – bibliothèque – 1er septembre

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

 

1. appels en français du Canada

exposition HB

La revue HB prépare un projet d’exposition qui sera présenté en janvier 2017. Dans le cadre de cette initiative, nous cherchons des projets qui toucheront à des aspects spécifiques de la pratique du dessin. Nous invitons les artistes à nous présenter des propositions installatives ou in situ se déployant dans une salle d’exposition ainsi que des projets d’animation ou encore qui empruntent aux technologies numériques (dessin 3D, hologramme, jeux vidéo, réalité augmentée, etc.). Les oeuvres sélectionnées feront partie d’une exposition de groupe. Le lieu d’exposition sera divulgué cet automne !

Toute personne voulant soumettre une proposition doit nous faire
parvenir les documents suivants :
• Un curriculum vitae;
• Une description de l’oeuvre proposée;
• De 10 à 20 images (jpeg, max : 1024 px de large, 72 dpi) ou une vidéo. Pour les vidéos, veuillez nous envoyer un lien URL et n’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu. Vos images et vidéos doivent être le tout clairement identifiées et accompagnées d’une liste descriptive. Les vues d’ensemble ou d’installation sont encouragées;
• Des plans ou croquis si nécessaires;
• Vos coordonnées.

Les dossiers peuvent être soumis en français et en anglais.
Dossiers can be submitted in French and English.

Date limite pour votre soumission : 1er septembre 2016
Veuillez soumettre votre dossier par courriel à : hb [arobas] revue-hb [point] org

Seul.es les artistes sélectionné.es seront contacté.es.
Veuillez noter que nous respectons les normes CARFAC pour le versement des cachets d’artistes.

Si vous désirez obtenir plus d’informations, veuillez nous contacter à : hb [arobas] revue-hb [point] org
For more information, please contact : hb [arobas] revue-hb [point] org

•••••

LA 30e ÉDITION DU FICFA AURA LIEU DU 10 AU 18 NOVEMBRE À MONCTON ET DIEPPE AU NOUVEAU-BRUNSWICK, CANADA

Objectifs
Le Festival international du cinéma francophone en Acadie (FICFA), est organisé par Film Zone Inc., un organisme sans but lucratif qui a pour mission de promouvoir et de rendre accessible le cinéma de la Francophonie internationale aux francophones et francophiles de l’Atlantique tout en faisant connaître le cinéma acadien en Acadie et dans la Francophonie.

Il a pour objectifs de développer l’intérêt pour le cinéma francophone au sein de la communauté acadienne et francophile du Nouveau-Brunswick et de l’Atlantique, de développer l’intérêt pour le cinéma francophone en milieu scolaire, de contribuer au développement et de promouvoir l’industrie cinématographique acadienne, et d’encourager les partenariats avec d’autres festivals francophones.

Programmation cinéma
Période de soumissions : 18 avril au 22 juillet 2016

Le FICFA est un festival généraliste de films issus des pays de la Francophonie. Par sa programmation diversifiée, alliant films grand public et films d’auteur, regroupant fiction, documentaire et animation en court, moyen et long métrage, le festival souhaite présenter un panorama de la production cinématographique francophone récente.

En plus de la place importante accordée aux films acadiens, la programmation regroupe plus d’une centaine de films et vidéos sélectionnés pour leur apport significatif au cinéma francophone international. Le festival encourage la participation de productions indépendantes.

Pour toute information concernant la programmation cinéma, veuillez communiquez avec Marie-Renée Duguay, directrice de la programmation, à l’adresse suivante : directionprog [à] ficfa.com (L’écriture de l’adresse a pour seul but d’éviter les robots-réseaux. Veuillez utiliser l’arobase lors de l’écriture d’un message)

Compétition
Le FICFA a une section compétitive dans laquelle des prix La vague sont décernés par un jury composé de cinq professionnels de l’industrie pour les catégories Meilleur long métrage de fiction international, Meilleur long métrage de fiction canadien, Meilleur moyen ou long métrage documentaire et Meilleure œuvre acadienne moyen ou long métrage (Prix La vague Léonard-Forest). Le jury court métrage, composé de trois professionnels de l’industrie, décernera les prix La vague dans les catégories Meilleure œuvre acadienne court métrage, Meilleur court métrage canadien (Prix La vague UNIS) et Meilleur court métrage international. Un prix Coup de cœur du festival sera décerné par vote du public parmi l’ensemble des films présentés.
Conditions d’admission
Seules sont admissibles les œuvres issues de pays ou de régions membres de la Francophonie (selon Organisation Internationale de la Francophonie), produites au plus tôt en 2015 (les oeuvres produites en 2014 ou avant sont inadmissibles) et n’étant pas sorties en salle avant l’automne 2015, qui n’ont pas été soumises auparavant au FICFA et qui n’ont pas été diffusées à la télévision au Canada (sauf exception pour les courts métrages et les films acadiens et de la Francophonie canadienne hors-Québec). Les films disponibles pour visionnement public en ligne ne sont pas admissibles.
Modalités d’inscription
Une œuvre est considérée inscrite lorsque le formulaire électronique est dûment rempli et enregistré et que le lien pour le visionnement de l’œuvre est reçu avant la date limite d’inscription, soit le 22 juillet 2016. Notez que, pour les fins de soumission, nous acceptons seulement les liens pour le visionnement en ligne (privés et protégés par mots de passe). Si, pour une raison quelconque, il vous est impossible de fournir un lien pour le visionnement en ligne, veuillez contacter Marie-Renée Duguay à l’adresse directionprog [à] ficfa.com afin de discuter des options de visionnement.

Le FICFA n’a aucun frais d’inscription.

•••••

VAM (volet Arts médiatiques)
Période de soumissions : 18 avril au 4 août 2016

En plus de sa programmation cinéma, le FICFA possède un volet dédié aux arts médiatiques (numériques et analogues). Veuillez noter que les projets d’artistes dont les vidéos d’art, les installations et les performances doivent être soumises au VAM.
En plus des informations soumises en ligne, les soumissions au VAM doivent inclure les éléments suivants :
  • Cv/bio de l’artiste
  • Description de l’œuvre proposée
  • Exemples d’œuvres
  • Description des besoins techniques
  • Enveloppe préaffranchie pour le retour du matériel (au besoin)
Pour toute information concernant le VAM, communiquez avec Angèle Cormier, commissaire, à l’adresse suivante : angelecormier [à] gmail.com (l’écriture de l’adresse a pour seul but d’éviter les robots-réseaux. Veuillez utiliser l’arobase pour écrire un message)
Seules sont admissibles les œuvres issues de pays ou de régions membres de la Francophonie (selon Organisation Internationale de la Francophonie), produites au plus tôt en 2015 (les oeuvres produites en 2014 ou avant sont inadmissibles) et n’étant pas sorties en salle avant l’automne 2015, qui n’ont pas été soumises auparavant au FICFA et qui n’ont pas été diffusées à la télévision au Canada (sauf exception pour les courts métrages et les films acadiens et de la Francophonie canadienne hors-Québec). Les films disponibles pour visionnement public en ligne ne sont pas admissibles.
Modalités d’inscription
Une œuvre est considérée inscrite lorsque le formulaire électronique est dûment rempli et enregistré et que le dossier de l’œuvre ou projet est reçu avant la date limite d’inscription, soit le 4 août 2016.
Veuillez faire parvenir le matériel exigé ou votre copie de visionnement à :
FICFA – VAM
A/S Angèle Cormier
140, rue Botsford, bureau 21
Moncton, NB
E1C 4X5 CANADA
Les dossiers contenant du matériel audiovisuel venant de l’extérieur du Canada doivent être expédiés avec la mention suivante sur l’enveloppe : Sans valeur marchande, pour usage culturel seulement.
Le VAM n’a aucun frais d’inscription.
Le VAM n’accepte aucun envoi en port dû et ne peut être tenu responsable en cas de perte ou de détérioration du matériel envoyé pour la présélection. Le festival NE RETOURNE PAS les copies de visionnement ni les dossiers.
Les participants sélectionnés seront avisés par le festival au plus tard le 30 septembre et devront fournir tout le matériel promotionnel nécessaire.
Il est de la juridiction du festival de décider du nombre, des lieux, dates et heures de projection/installation/présentation, etc.
Le festival assume les frais d’expédition du retour des œuvres et matériaux ainsi que les frais d’assurances dès leur arrivée au bureau du festival et ce jusqu’au moment de l’expédition. Le festival ne retourne PAS les dossiers de soumission.
•••••

2018 et 2019 à OBORO – expositions, résidences, projets spéciaux

Nous sommes heureux de lancer juste avant l’été notre nouvel appel de dossiers 2018 et 2019. Artistes et commissaires de tous horizons, proposez-nous un projet d’exposition, de résidence ou un projet spécial. Retrouvez tous les détails sur notre site Web. Au plaisir de découvrir vos propositions !

Date de tombée : le 23 septembre 2016, à 23 h 59

OBORO
4001, rue Berri, local 301
Montréal (Québec) Canada H2L 4H2
Tél. : 514 844-3250
Télécopieur : 514 847-0330
Courriel : oboro [arobas] oboro [point] net
Site Web : www.oboro.net

[en savoir plus]

•••••

Thème : TARA DA-DA
On ne peut comprendre Da-Da. Il faut en faire l’expérience.

Richard Huelsenbeck, poète allemand, 1920

Le monde célèbre, en 2016, le centenaire du plus grand mouvement intellectuel et littéraire du siècle dernier. Un mouvement artistique avant-gardiste qui devint éventuellement le précurseur de l’art numérique.

En février 1916, en réaction à l’austérité du premier conflit mondial, le poète Hugo Ball et sa compagne inaugurent, dans le vieux Zurich, le Cabaret Voltaire. Rapidement, une poignée de fous et d’illuminés se joignent à eux. Leur euphorie donne naissance au matin de tous les possibles : un phénomène culturel et contre révolutionnaire qui fut appelé Dada.

D’entrée de jeu, le déroutant Dada, gonflé d’enthousiasme et d’absurdité, a soufflé sur les arts comme un vent nouveau. Il a su rallier la poésie, le théâtre, la danse et les arts visuels. Cosmopolite, Dada s’étend de Zurich à Paris, à New-York et ailleurs. Les dadaïstes se libèrent des conventions et à la suite de Picasso et Braque ils réinventent, entre autres propositions, la composition picturale.

Le principe du hasard et l’octroi d’une nouvelle signification aux objets trouvés guide leur démarche. Le ready-made – objets de fabrication commerciale exposés dans un contexte muséal – le collage et le photomontage font leur arrivée.

Voix Visuelle propose aux artistes participant à l’Exposition internationale d’estampes numériques miniatures 11 de travailler dans l’esprit de Dada, de s’imprégner de ce moment riche et déjanté de l’histoire de l’art moderne. De se familiariser avec cette période de liberté. De visiter les formes élégantes et incongrues de la sculpture, des costumes de danse et de théâtre Dada. De lire ou entendre un exemple de sa cacophonique poésie sonore et de s’inspirer de la liberté, et des jeux des dadaïstes.

Et de se rappeler que les temps sont merveilleux.

Marie Hélène Giguère, commissaire

CONDITIONS GÉNÉRALES
L’exposition est ouverte aux artistes professionnels de tous les pays sur le thème « TARA DA-DA». Ce thème a été choisi par la commissaire Marie Hélène Giguère et est développé dans le texte ci-dessus.

Téléchargez le formulaire de participation en format pdf (doit être imprimé et rempli à la main) ou format doc (remplissable à l’ordinateur une fois téléchargé).

Les conditions de participation sont expliquées dans la FAQ qui suit. Veuillez noter que ces conditions ont été modifiées par rapport aux années précédentes.
Les estampes soumises doivent être accompagnées d’une fiche d’identification (voir la page 3 du formulaire de participation) indiquant :
• le nom et le prénom de l’artiste;
• son pays de résidence;
• le titre de l’estampe;
• son année de création.
Les estampes doivent être reçues par les organisateurs au plus tard le 15 juillet 2016.

ENVOI DES ESTAMPES
Tout envoi doit contenir les quatre éléments suivants :

  1. Le formulaire d’inscription dument complété sur papier;
  2. Une fiche d’identification pour chaque estampe soumise dument complétée sur papier et fixée à l’arrière de l’œuvre;
  3. Les estampes elles-mêmes;
  4. Un cd comprenant :
    1. Une version numérique des estampes d’une résolution de 300 ppp, en format JPEG de qualité supérieure;
    2. Le formulaire d’inscription rempli, y compris les fiches d’identification.
    3. La fiche d’identification pour chaque estampe soumise.

Tout envoi doit être adressé à :
Voix Visuelle
262, chemin Montréal
B.P. 79023, VANIER RO
OTTAWA, ONTARIO
CANADA K1L 1A1

L’enveloppe doit clairement indiquer :
« Imprimé sans valeur marchande /Printed Matter with No Commercial Value »
« Ne pas plier/Do Not Fold »

•••••

APPEL DE DOSSIERS
POSTE AUDIO 

Date limite : 1er août 2016
Depuis plus d’une décennie, le Centre CLARK accorde une place à l’art audio dans sa programmation annuelle. Ainsi, le Centre invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions sonores pour le volet «poste audio». Les propositions peuvent être adaptées à notre poste d’écoute (situé à l’entrée de CLARK) ou dépasser les paramètres de ce dispositif. Les modes de présentation divers sont bienvenus : espace «cabane», dispositif personnel, interventions extérieures, parcours, infiltration urbaine, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de pratiques audios (expérimentales, électroacoustiques, radiophoniques, spoken word, improvisation, etc.). Quoiqu’ouvert à la performance musicale, le comité de sélection audio désire recevoir des projets de durée qui suivront l’horaire des expositions présentées en galerie.

CLARK offre un cachet de 250$ pour la diffusion du travail. Nous offrons aussi une aide au montage et, si nécessaire au projet, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK pour la fabrication de dispositif de présentation en bois.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit envoyer les éléments suivants :
– une courte description du projet (environ 150 mots)
– au minimum, un des trois éléments suivants : une bio, un cv d’artiste ou un texte de démarche
– matériel audio : lien internet (soundcloud ou autre) du projet proposé et de projets antérieurs
– matériel visuel si nécessaire (dans le cas d’une installation, par exemple) : jpg ou pdf
– une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu.

Date limite : 1er août 2016
Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org

•••••

APPELS DE DOSSIERS
de l’Atelier Circulaire
pour la saison 2017-2018
L’Atelier Circulaire invite les artistes à travers le monde à soumettre leur projet aux appels de dossiers de sa saison 2017-2018.

Date limite de soumission: 31 octobre 2016

PROJET D’EXPOSITION
Les artistes professionnels et les commissaires de partout à travers le monde, ayant un projet d’exposition intégrant les arts imprimés, doivent soumettre un dossier décrivant leur projet pour exposer à la Galerie de l’Atelier Circulaire.

Chaque année, la sélection des expositions ayant lieu à la Galerie de l’Atelier Circulaire est faite par un jury impartial, composé de membres et de personnalités reconnues du milieu des arts visuels. Veuillez noter que les cachets d’artistes pour les expositions sont payés selon la tarification de la CARFAC.

Plus d’informations sur cet appel

•••••

APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2017/18CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

— PROJET D’EXPOSITION | 2017-2018
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente

Date limite — 1er octobre 2016

Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.

 FORME ET CONTENU DU DOSSIER
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 Une description du projet(environ 250 mots);
3 Une démarche artistique(environ 250 mots);
4 Un curriculum vitæ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres
récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp);
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins;
7 Une liste descriptive des oeuvres;
8 Tout autre document pertinent(Médias, blogue, site internet).

*Tout dossier incomplet sera refusé

 Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

http://caravanserail.org/appels-de-propositions/#appel1

•••••

APPEL DE DOSSIER / CALL FOR SUBMISSIONS

Date de tombée —15 septembre 2016
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2017-2018.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos (Titre, année, médium, dimensions, collaborateurs)
Information générale :

L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.
Vous pouvez voir des images de la galerie en visitant la section “Programmation antérieure” de notre site internet.
SVP, envoyez vos dossiers en regroupant tous vos textes en un seul PDF par courriel à l’adresse suivante : programmation [arobas] skol [point] ca avec, comme objet :
PROJET PROGRAMMATION

Vous recevrez un accusé de réception et une réponse vous sera transmise par courriel deux à six mois après la réception de votre dossier.

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca

2. appels en anglais du Canada

aceartinc.
Call for Submissions to the Regular Program

Deadline: 2 August 2016

aceartinc. exhibits 5 major exhibitions a year by contemporary visual artists and we welcome submissions from all emerging contemporary artists and curators working in any media.

The gallery also runs several ongoing projects and hosts numerous one-offs; amongst other things we are the proud home of Flux Gallery and the Cartae Open School. This Artist Run Centre is passionate about the work being produced by contemporary artists and arts writers and critics in Canada and abroad. Many successful, well known and not so well known Canadian artists have shown work at ace early in their careers- we are an established (but not establishment) part of the unique ecosystem of Canadian contemporary art.

Selections for the Regular Program are made by a jury consisting of Winnipeg-based artists/curators/critics, ace staff and board. The ace jury reviews submissions within the context of aceartinc.’s mandate and goals and our available resources. aceartinc. will pay CARFAC exhibition fees to artists; travel and accommodation, one-way shipping and per-diems will also be provided. A writer is commissioned to write a response to the Regular Exhibitions via the Critical Distance writing program, which is published online and anthologised in PaperWait.

aceartinc. is dedicated to diversity in its programming and to this end encourages applications from all contemporary artists and curators, groups and collectives in all visual arts media. But we only have the chance to exhibit you if you apply. Please apply.

Full guidelines are on www.aceart.org/submissions.

Please call 204 944 9763 or email gallery [arobas] aceart [point] org if you require other assistance regarding your submission.

aceartinc. is located on the second floor of 290 McDermot Avenue, Winnipeg, Manitoba, R3C 0T2

•••••

DURATION & DIALOGUE II PERFORMANCE ART FESTIVAL 2017
KATZMAN CONTEMPORARY

The Duration & Dialogue Collective is proud to announce a call for submissions for the Duration & Dialogue II Performance Art Festival at Katzman Contemporary, curated by Natasha Bailey, Dario Del Degan, and Johannes Zits. Duration & Dialogue II will run from January 27 to 29, 2017, exploring the theme of “duration.”

This call is for performance art submissions that explore the theme of “duration” within a maximum time frame of 12 hours. Artists are also welcome to propose live stream performances from remote locations.

To enlarge the focus on performance art and to further promote the dialogue of aesthetics within our contemporary context, artists participating in this festival will be paired with an industry professional to lead a post-performance discussion with audience members.

Artists selected to perform in the Duration & Dialogue II Performance Arts Festival will be paid a small honorarium for their participation. All production costs are the responsibility of the artists; however, the gallery will offer its resources as available.

Proposals should include:
-a CV-an artist statement
-a detailed description of the work you wish to present or explore
-any relevant support material

Please send files as PDFs. You may include images, videos, print, or digital documentation of your work as links, PDFs, or image files. Please be courteous of image size and materials that you are sending. Ensure that attachments total to less than 10MB; if more space is required for time-based or intermedia work, you may provide a link to a Dropbox.

Send your proposal by email to info [arobas] katzmancontemporary [point] com with a subject line of Duration & Dialogue II.

The deadline for submissions is FRIDAY, SEPTEMBER 30, 2016 by midnight. Artists selected to participate will be contacted by Monday, October 17, 2016 by 5:00pm.

http://www.katzmancontemporary.com

•••••

Call for Applications, Emerging Digital Artists Award
JUNE 1 – SEPT 15

The Emerging Digital Artists Award (EDAA), presented in partnership
by Equitable Bank and EQ Bank, has launched its second call for
applications. The EDAA is dedicated to early-career, Canadian artists
who are working on-screen, and experimenting with the possibilities of
digitally rendered imagery. Applicants are encouraged to play with
moving image formats such as video, animation, and GIF art.

The call will stay open through the summer – deadline to apply is
September 15, 2016.

Learn more about the award and how to apply on our new website,
which features GIF work by Vancouver-based artist Nicolas Sassoon:
http://edaa.equitablebank.ca/.

•••••

Cinevolution Media Arts Society
Digital Carnival: Call for Submissions
Deadline: August 1st
Date: Sept. 3rd
More info: http://www.cinevolutionmedia.com/digital-carnival-call-
submissions/

Cinevolution’s Digital Carnival is back again at the Richmond World
Festival on September 3rd!

As the climax of our 2016 Your Kontinent Pop-up Media Fest
series, the 5th annual Digital Carnival will address a collective
“digital narration” with strong conceptualization and artistic
innovation.

WATER is the theme of this year’s program, highlighting social,
political, scientific, cultural and philosophical issues we are facing in
our community – the City of Richmond, nicknamed as Lulu Island
surrounded by rivers and beyond. Water is the main component
of both the earth and the human body; water is the source of life
and human civilization; water connects people all over the world,
and water is one of the most valuable natural resource on this
planet. Metaphorically, water plays an important role in ancient
Asian philosophies and rituals, symbolizing change, migration, and
interconnectedness of the universe.

We envision this year’s Digital Carnival as not only a celebration of
cutting edge digital technology and promising media artists, but
also an evening of innovative audio-visual storytelling, expanding
the viewer’s perspective and enriching the collective discourse
concerning the world in which we all live.

A total of 6 works will be selected. A $300 honorarium will be
awarded to each selected work.

Submission Deadline: Monday, August 1st, 2016

We are very pleased to announce that veteran media artist Wynne
Palmer will be the guest curator of this year’s program, and Sammy
Chien will be Digital Carnival’s featured artist!

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS
Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow
The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art
Art Gallery of Windsor, Windsor, ON

Submission Deadline: Friday August 5th, 2016 at 5pm
Exhibition Dates: September 29, 2017 – January 14, 2018
(results will be communicated in the fall of 2016)

Curated by Jaclyn Meloche, PhD, Interim Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Windsor
Guest Juror: Kirsty Robertson, PhD, Associate Professor, Western University, Canada

The Art Gallery of Windsor (AGW) is pleased to invite proposals for new or recent artworks for Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow, The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art which brings together examples of contemporary art made by artists in southwestern Ontario, Windsor-Essex, and Detroit surrounding the theme of downtown/s – downtown destruction and downtown renewal. In response to this theme, artists are to consider the many ways in which they experience, understand and frame the notion of downtown within their community in all its locational precarity and multiplicities.

The strategic plurality of the word downtown speaks to current and timely conversations about global architecture, culture and economic renaissance, topics that are changing the nature of what a downtown looks like, how it functions, and for whom. In an effort to expand the Art Gallery of Windsor’s notion of downtown and collaborate with other sites in and around the city, additional locations will serve as a stage for the presentation of art, such as the University of Windsor and its newly relocated School of Creative Arts, the Windsor Symphony Orchestra, the Windsor International Aquatic and Training Centre, and other sites to be determined. In the spirit of an intervention, we invite artists to submit recent works, or proposals for new work to be exhibited in a variety of spaces. Artists are encouraged to share their stories with us. We want to know how artists are responding and re-imagining their experiences and understandings of downtown in times of urban renewal. Works in all media will be considered, including sculpture, performance, video, audio, installation, photography, painting, drawing and digital media.

Application Guidelines:

  1. Eligibility: Downtown/s: Urban Renewal Today for Tomorrow, The Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art is open to artists living in southwestern Ontario, Windsor-Essex and Detroit.
  2. Artworks in all media created in the past two years are eligible.
  3. Applications must include the following:
    1. Cover page including name, address, city, postal code/ zip code, country, telephone, email and website (if applicable)
    2. Project title, and media
    3. 10 images or audio-visual documentation of previous work in the following formats (digital images: JPEG, maximum 1MB file size; maximum resolution 1024 X 768 pixels. Video must be viewable in Quicktime or Windows Media Player, maximum resolution 1024 X 768 pixels.) Clearly labeled CD, DVD or flash drive will be accepted.
    4. Please include a corresponding image list identifying the title, date, media and dimensions.
    5. CV and Artist statement (no more than 4 pages)
    6. Project description/ Proposal (no more than 500 words)
    7. Details of technical requirements for the work (i.e. services, necessary equipment including maintenance of the work)
    8. A stamped, self-addressed envelope – if you would like your support material to be returned to you.
  4. Artists included in the exhibition will be paid an artist fee in accordance with Canadian Artist Representation (CARFAC) guidelines.

Please send applications to:
The 2017 Art Gallery of Windsor Triennial of Contemporary Art
Art Gallery of Windsor
401 Riverside Drive West
Windsor, Ontario, N9A 7J1
In person deliveries accepted at AGW Visitor Services, 2nd floor, between 11 am – 5 pm, Wednesday through Sunday only.

Inquiries:
Jaclyn Meloche, Interim Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Windsor
519-977-0013 ext 125
jmeloche [arobas] agw [point] ca

•••••

One Minute. Ten Years. Endless Imagination.North America’s Largest and Longest-running Commuter Film Festival
Annual Call for One-minute Silent films is Accepting Entries
Celebrating a decade of outstanding one-minute films from around the world, TUFF returns to Toronto subway platforms from September 10 – 18, 2016. For the price of a TTC token, a subway traveller becomes a movie goer, engaged by ultra-short films made for an urban public. There is no better way to wait for the next subway train. And there is no other film experience like the Toronto Urban Film Festival (TUFF).

Take Up the Challenge. Make a Minute that Counts. Share it with Millions.
TUFF’s Call for Entries is now open to Canadian and international filmmakers.
TUFF accepts all genres of silent, one-minute film, video, and animation.

TUFF pays screening fees of $100 per film and selected entries are eligible for cash prizes and awards with a top cash prize of $3,000. 2016 prize sponsors include: Sony Creative Software; Toon Boom Animation; Red Giant Software; William F White International; WIFT-T; Hot Docs; Inside Out Festival; Spacing Magazine.

FINAL submission deadline is July 15, 2016. www.torontourbanfilmfestival.com
TUFF is pleased to announce, Zaib Shaikh, City of Toronto’s Film Commissioner & Director of Entertainment Industries, will be the 2016 guest judge, award this year’s top prizes.

One Minute. Ten Years. Endless Imagination.
FINAL submission deadline is July 15, 2016. Visit the TUFF website for submission details, festival information and to view past films at www.torontourbanfilmfestival.com.

TUFF is produced and presented by PATTISON Onestop and supported by Art for Commuters.

Connect with Us!
Email – info [arobas] torontourbanfilmfestival [point] com
Facebook – https://www.facebook.com/torontourbanfilmfestival

•••••

Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

L’APPEL À PROPOSITION POUR LES PROCHAINES RENCONTRES INTERNATIONALES À PARIS
EST OUVERT JUSQU’AU 15 JUILLET 2016

Les Rencontres Internationales, parmi les principales manifestations en Europe dédiées aux pratiques contemporaine de l’image en mouvement, se dérouleront à Paris en décembre 2016. Elles proposent chaque année une programmation internationale inédite, réunissant des oeuvres d’artistes et de réalisateurs reconnus sur la scène internationale aux côtés de jeunes artistes et de réalisateurs présentés pour la première fois.
FILM, VIDÉO, MULTIMÉDIA
TOUT INDIVIDU OU ORGANISME peut effectuer une ou plusieurs propositions. l’appel à proposition est ouvert pour les cycles film, vidéo et multimédia, sans restriction de genre et de durée. Les propositions sont gratuites, sans limitation de provenance géographique > lire la suite

arrowFILMS ET VIDEOS
* Vidéo / Vidéo expérimentale
* Fiction, fiction exp. / Court, moyen, long métrage
* Documentaire, documentaire exp.
* Cinéma expérimental
* Animation

arrowMULTIMÉDIA
* Installation vidéo, installation multimédia
* Performance multimédia, concert multimédia
POUR FAIRE UNE PROPOSITION
JUSQU’AU 15 JUILLET 2016, CLIQUEZ ICI WWW.ART-ACTION.ORG/APPEL
Vous avez la possibilité de choisir entre deux modes d’inscription:
arrowFiche de proposition 100% en ligne, sans envoi postal
arrowFiche de proposition à imprimer, avec envoi postal

MERCI DE DIFFUSER CETTE INFORMATION le plus largement possible, auprès d’organismes de création, réseaux artistiques, sociétés de production, artistes et réalisateurs avec lesquels vous êtes en relation.

http://www.art-action.org/site/_news/16/call/fr.htm

•••••

2016 applications open

Application deadline: August 10, 2016

www.faenaart.org
Faena Art, the international nonprofit organization led by Ximena Caminos, today launched the open call for the 2016–17 Faena Prize for the Arts. A biennial international juried prize, the Faena Prize for the Arts recognizes artistic experimentation, encourages post-disciplinary and temporal exploration, and promotes inquiry of the infinite links among art, technology and design. Project proposals should be submitted online at www.faenaart.org/faenaprize by August 10, 2016. Winning proposals will be produced for exhibition at Faena Art Center Buenos Aires in 2017.

Under the coordination of Ms. Caminos, the 2016 selection jury will include: Carlos Basualdo, Keith L. and Katherine Sachs Senior Curator of Contemporary Art at the Philadelphia Museum of Art; Achim Borchardt-Hume, Director of Exhibitions at the Tate Modern; Caroline Bourgeois, curator of the François Pinault Foundation; independent curator Jesús Fuenmayor; and Victoria Noorthoorn, Director of Museo de Arte Moderno de Buenos Aires.

This year’s edition of the Faena Prize for the Arts calls on artists or groups of artists from all over the world to develop proposals for original projects that engage with the concept of time and duration while also interacting with the monumental architecture of the Faena Art Center in a significant way.

Considered one of the most prestigious art prizes in the Americas, Faena Prize winners are awarded a total of 75,000 USD; 25,000 USD of which is allocated to the artist in unrestricted funds with a 50,000 USD budget for production to realize their proposal. The resulting work will be exhibited at the Faena Art Center Buenos Aires with the possibility of being adapted for Faena Forum in Miami Beach. Two special mentions will also be awarded, each with a 1,000 USD prize.

Previous Faena Prize winners are Cayetano Ferrer (2015), Fundación Vairoletto (2013), Martín Sastre (2012). Special mention awards have been granted to Nicolas Gullota (2015), Pablo Rasgado (2015), Santiago Sierra (2013), Sebastián Díaz Morales (2013), and Wilfredo Prieto (2012).

Eligibility
Artists, both individuals and collectives, 18 years old and above are eligible to apply. Project proposals should be submitted online before August 10, 2016. Submissions may include interdisciplinary projects, installations, performances, paintings, sculptures, photographs, film or video, and work in design or architecture that reflects on, responds to and/or occupies the Faena Art Center in a profound and impactful way.

Review process
While maintaining the open call, this year’s Prize will feature a Nominating Committee that will include curators and museum directors from around the world. These nominations will be anonymous and will be reviewed by the Faena Prize jury along with all open call submissions.

The Nominating Committee will include: Abdellah Karroum, Director of Mathaf: Arab Museum of Modern Art, Qatar; Fernanda Brenner, Artistic Director of PIVÔ, São Paulo; Jessica Morgan, Director of Dia Art Foundation, New York; Lucrecia Palacios, Curator at Malba, Buenos Aires; Philippe Pirotte, Director of Portikus and Biennale de Montréal; and Franklin Sirmans, Director of Perez Art Museum Miami. The Nominating Committee will be coordinated by curator, Jesus Fuenmayor.

About Faena Art
Faena Art is a nonprofit organization that houses and produces post-disciplinary and time-based experiences. A catalyst for innovative, site-specific and immersive creative practices, Faena Art is a transformative bridge across the Americas, between the South and the North, the popular and the experimental. At the Faena Art Center Buenos Aires and at Faena Forum in Miami Beach, Faena Art fosters new models for performative social interaction that transcend the traditional boundaries of art, science, philosophy and social practice. Ximena Caminos is the Artistic Director and Chair of Faena Art.

•••••

INTERNATIONAL VIDEO ART FESTIVAL NOW&AFTER’16 / CALL FOR ENTRIES

Open Call for submissions
Deadline: 15 July, 2016
Application Fee: NoneVideo artists from all over the world are invited to submit their works for the sixth edition of International Video Art Festival Now&After that will be held at The State Darwin Museum
http://www.darwinmuseum.ru/ from October 29 till November 29, 2016.
International Video Art Festival Now&After is annually held in Moscow, Russia, and is traditionally hosted by a museum. During few weeks the festival program is shown as an integrated multi-channel video installation.Now&After’16 theme is  ECOLOGY WITHOUT BORDERSSUBMISSION – http://now-after.org/eng/zayavka.php?o=1

There is no entry fee.
All rights on videos remain property of authors.
Submitted videos must have been completed after January 1, 2013.
Running time is up to 15 min.
Entry form must be completed online.
Each applicant may send maximum 3 submissions.
All films selected for the competition program will be considered by the jury.
The results of the selection will be available on the Festival’s web site
www.now-after.org/ and on our Facebook page   http://www.facebook.com/pages/International-Video-Art-Festival-NowAfter/276626312385038?sk=wall
The authors of the best films will be awarded. The Festival’s Prize Fund is 120, 000 rubles.

TECHNICAL REQUIREMENTS
The required formats for videos are h264, .avi, .mov, .mpeg2,   (PAL).
The author should send 2-3 stills of each video   ( .jpg with dimension not less than 720 px X 576 px .)
Videos should have quality not less than 720px X 576px.

The Festival is organized by nonprofit organization Media Art Centre Now&After
Founding director&curator of International Video Art Festival Now&After is Marina Fomenko

For more information, please visit the festival’s website http://now-after.org/eng/

•••••

APPEL A PROJETS VIDEO
PRIX VIDEOFORMES 2017

Prix / VIDEOFORMES 2017  :

• Grand Prix VIDEOFORMES de la Ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Départemental du Puy de Dôme

Concours international ouvert à tous. Les œuvres présentées doivent témoigner d’une écriture originale innovante où la recherche artistique prime sur les moyens techniques utilisés.

DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 15 octobre 2016

Règlement et formulaire : ICI

 

 

4. résidences

Open Call | Blitz Residency 2017

Applications now open for 2017 Blitz Residency – deadline 31 August 2016.

The Blitz residency programme provides the opportunity to live and work in Valletta and to develop individual projects while experiencing and engaging with city’s rich cultural heritage. Blitz is a unique space in the heart of the city that will be European Capital of Culture in 2018.

Guidelines + application form HERE

•••••

APPEL A CANDIDATURES
– session janvier/juin 2017 –

Date limite de réception des dossiers :
11 juillet 2016

Astérides soutient la jeune création en art contemporain par la mise à disposition d’espaces de travail, d’une bourse de recherche et de production, l’organisation de visites d’ateliers avec des professionnels. Elle programme également des expositions réunissant des artistes résidents et des artistes invités, réalise des éditions de multiples, des publications, organise des rencontres et des programmes d’échanges d’artistes en résidence à l’international. L’association reçoit parallèlement aux artistes, dans le cadre des workshops qu’elle organise au sein des ateliers deux fois par an, un critique d’art en résidence, invité à travailler avec les résidents.

http://www.asterides.org/spip.php?rubrique23

> Ateliers

Situés la Friche la Belle de Mai à Marseille, ils sont attribués pour des périodes de quatre à six mois.
Les ateliers ont une superficie de 90m2 environ, avec une hauteur sous plafond de 4,80m et une hauteur sous poutre de 4,10m. Ces espaces sont dotés d’un point d’eau et d’une connexion internet. Ils sont sécurisés grâce à une alarme anti-intrusion.
Les ateliers sont attribués vides, hormis la présence de petit mobilier : table et chaise.

> Allocation de résidence

Une allocation de résidence est prévue pour les artistes résidents. Son montant s’élève à 200 euros par mois (soit 1200 euros pour six mois).
L’artiste devra être inscrit ou en cours d’inscription de son activité auprès des organismes correspondants.

> Activités

Zone d’Expérimentation
À chaque session de résidence, Astérides reçoit un critique d’art/commissaire d’exposition en résidence pendant deux semaines. Sa présence s’articule autour d’un temps de travail commun et personnel avec les artistes en résidence. Ce travail est rendu public par l’organisation d’une présentation selon le format souhaité (exposition, conférence, performance, une publication).

Visites d’ateliers
Des professionnels sont invités à venir rencontrer les artistes et découvrir leur travail sur une période choisie en amont, et de préférence à la fin du temps de résidence.

Portes ouvertes
Le public est invité pendant une journée à rentrer dans les ateliers et découvrir le travail des artistes.

> Composition du dossier de candidature 

Un dossier artistique comprenant des visuels et des textes, (pour les vidéastes et performeurs, joindre des dvds ou liens web), une lettre de motivation (il n’est pas nécessaire de présenter un projet spécifique) et un cv.
Merci de remplir la FICHE DE RENSEIGNEMENTS

Le dossier peut être transmis par :

- Courriel
Les documents sont à envoyer, avant le 11 juillet 2016, en 4 fichiers PDF distincts à l’adresse contact [arobas] asterides [point] org avec pour objet “Résidence Astérides – session janvier/juin 2017”.
*Fiche de renseignements nommée : nom_prénom_FR
*Dossier artistique nommé : nom_prénom_DA
*Lettre de motivation nommée : nom_prénom_LM
*Curriculum Vitae nommé : nom_prénom_CV

- Voie postale à l’adresse suivante
Programme de résidences Astérides – session janvier/juin 2017
Friche la Belle de Mai 41 rue Jobin 13003 Marseille.
Dans ce cas, merci de bien vouloir prévoir une enveloppe suffisamment affranchie pour son retour.

Un accusé de réception vous sera envoyé par email lors de l’enregistrement de votre candidature.

http://www.asterides.org/IMG/pdf/Ficherenseignement_2017_light.pdf

•••••

APPELS DE DOSSIERS
de l’Atelier Circulaire
pour la saison 2017-2018
L’Atelier Circulaire invite les artistes à travers le monde à soumettre leur projet aux appels de dossiers de sa saison 2017-2018.

Date limite de soumission: 31 octobre 2016

Résidence d’artistes / Artist Residency

RÉSIDENCE D’ARTISTES
Les artistes professionnels qui souhaitent développer un projet en arts visuels, approfondir et partager leur connaissances en arts imprimés, doivent soumettre un dossier décrivant leur projet pour le programme de résidence à l’Atelier de production de l’Atelier Circulaire.

Cette résidence donne droit à:

un accès illimité à l’Atelier de production pendant un mois;
un cachet d’artiste de 600 $CA;
un crédit de 100 $CA au Magasin de l’Atelier Circulaire;
l’aide technique d’un imprimeur chevronné et/ou un encadrement artistique professionnel (25 h)
Plus d’informations sur cet appel

•••••

Artist Residencies

The White Water Gallery accepts proposals for “micro” residencies from 1 -3 weeks in length. These residencies are open to Canadian and International artists or groups interested in engaging our Northern Ontario community. Artist fees and travel are negotiated on a case by case basis and special funding may need to be secured in order to accommodate some projects.

Artists interested in applying for a micro-residency are asked to submit a detailed proposal to the White Water Gallery’s Programming Committee. Priority will be given to proposals that compliment the Gallery’s mandate and involve partnerships and collaboration through art creation, incubators, workshops and research.

All proposals must include:

  • Artist’s CV
  • One page Artist or Curatorial Statement
  • One page Project Description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
  • Support material: max. 10-20 jpegs on CD and/or max. one VHS or DVD
  • Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
  • SASE (Self addressed stamped envelope)*

White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send slides, photographs, original artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted without prior consent from the Gallery.

*Materials will not be returned unless an SASE is provided.

Please send proposals to:
White Water Gallery
Attn: Residency Program
P.O. Box 1491
North Bay, Ontario
P1B 8K6

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

La Ville d’Ottawa invite les artistes à soumettre leurs propositions pour la conception, la fabrication et l’installation d’une œuvre d’art à la piscine Crestview, située au 58, rue Fieldrow.

• Date limite : le jeudi 11 août 2016, à 16 h
• Budget : 17 000 $, TVH en sus

Pour obtenir de plus amples renseignements :
Œuvre d’art public pour la piscine Crestview http://ottawa.ca/fr/residents/culturevive/art-public/oeuvre-dart-public-pour-la-piscine-crestview
613-244-4261
programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca

•••••

Call to Canadian Artists :: Urban Mural Opportunity (RFP)

The Urban Mural public art competition, open to experienced exterior urban mural artists or teams experienced with community engagement and who reside in Canada, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Urban Mural is located just north of the new Rogers Place development and east of the MacEwan University LRT station and park. The LRT line under the MacEwan Station park is ventilated by a large 5-sided concrete fresh air vent that stands out prominently against the charcoal grey walls of the Rogers Place Community Rink. The inclusion of urban art on the vent is a perfect opportunity to dynamically add to the “outdoor gallery” developing around Rogers Place and MacEwan LRT station.

Remarkably visible and central, this structure, transformed into a permanent mural–in-the-round, will help to make the park space and areas around the station a downtown destination accessible to all Edmontonians. Therefore it is very important for the imagery to be locally derived, authentic to the communities, as well as embracing the principles of great design and contemporary art-making best practices. The expectation is that imagery will be inspired by, and with, workshop participants as well as the youth artists being mentored by the lead artist(s).

Budget:
$40,000.00 CAD (Maximum. See page 4, Art pportunity and page 5, Budget)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, August 4, 2016

Successful Candidate Notification:
End of August, 2016

Community Engagement:
Prior to September 23, 2016

Installation Begins:
September 23, 2016

For more information, please email Chelsea Boida, Public Art Officer or call 780.424.2787 ext 229

The Edmonton Arts Council is committed to equity in all aspects of its work, and invites roposals from all potentially interested artists.

Click here to download the call

•••••

Minoru Complex Entries and Arrivals Artwork
Request for Proposals (RFP)
Deadline: Friday, July 15, 2016, 4:00pm
The City of Richmond Public Art Program seeks an artist or artist
team to create an artwork for the entrance and arrivals zone of the
new Minoru Complex. The artwork may be a single piece, or a
series of sequential pieces to create a sense of journey and present
a unique narrative for multiple entry and arrivals zones.

The themes The artwork(s) may also address wayfinding and help
to express a visual connection for visitors and staff. Artists are
encouraged to consider and respond to Richmond’s island location
and its connection to water. However, literal use of water is not
proposed due to environmental, safety and maintenance concerns.

This is a two-stage open artist call. Following review by the
selection panel of the submitted artists’ statements of interest and
conceptual proposals, up to five artists will be shortlisted and
invited to develop their concept proposals and attend an interview.
An honorarium of $2,000 will be paid to each of the shortlisted
artists or artist teams.

Budget:
$200,000 CAD
Eligibility:
Open to professional artists and artist teams residing in Canada
Deadline:
Friday July 15, 2016, 4:00pm
Installation:
Fall 2017

•••••

Call to Canadian Artists :: Nature’s Wild Backyard

The Nature’s Wild Backyard public art competition, open to
professional Artists residing in Canada, is held in accordance with
the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and
Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton,
seeks an artist or artist team to create a two-dimensional visual art
installation on the exterior west wall of the Urban Barn within the
Urban Farm. This building is the first structure visitors will see when
approaching this zone from the south west. The long back wall
offers a large and highly visible canvas for an artist or artist team to
install a two dimensional artwork. This artwork will enliven the
structure while enticing and engaging visitors as they head to the
Nature’s Wild Backyard exhibits.

The Urban Barn’s vegetated roof provides off exhibit grazing
opportunities for the goats, while also allowing for the cultivation of
regionally significant grains and grasses. As the largest building in
Nature’s Wild Backyard, the Urban Barn will serve as a resting and
gathering space for visitors on hot summer and cold winter days.
The Barn also includes an indoor interpretive playspace, an “Ed-
Zoo-Cation” drop-in play space, and space for the Junior
Zookeeper program.

Budget:
$91,600.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, July 27 2016

Installation:
Spring/Summer 2018

For more information, please email Andrea Bowes, Public Art
Officer or phone (780) 424-2787 ext 230

We thank all artists for their interest and submissions to this call.

The Edmonton Arts Council is committed to equity in all aspects of
its work, and invites proposals from all potentially interested artists.

6. pour commissaires

APPEL DE CANDIDATURE
6e ÉDITION – Automne 2018

Commissariat d’exposition et d’art performance
DATE LIMITE : 1er septembre 2016

ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe lance un appel de candidatures
aux commissaires d’exposition et d’art performance pour la 6e édition de l’événement,
qui aura lieu en septembre et octobre 2018.

ORANGE 2018 : L’AGRICULTURE

Pour de plus amples informations sur cet appel,
veuillez consulter le document en pièce jointe ou visitez : http://www.expression.qc.ca/orange/index.html

•••••

Encura II: Open call for two research residencies

Call for applications

Hangar Barcelona in association with Curators’ Network is offeringtwo fully-funded one-month-residencies in Barcelona, Spain. They will take place from November 14, 2016 – December 18, 2016 and from January 18, 2017 – February 19, 2017.

The call is free of charge and open to all curators and researchers who currently do not live and work in Catalonia. Deadline for the submission of applications is July 15, 2016, midnight, Spanish time, CEST time zone.

The successful candidates will have the opportunity to work with the artist residents at Hangar Barcelona. They will also have the occasion to research the wider artistic context of Barcelona and Catalonia as well as to establish networks and dialogues with other local and international cultural agents.

Applicants should submit a proposal that fits into the general lines of work of Hangar and Curators’ Network. This proposal should also foresee a collaboration with at least four of the current artist residents of Hangar as well as a presentation of the outcomes in a format other than a classical exhibition.

The selected candidates are expected to realize the suggested project during the residency.

Eligibility
The call is open for all cultural agents who as part of their practice habitually work with artists, from a free-lance or institutional perspective (curators, researchers, art writers, …).

There is no age limit.

Applicants should currently not reside in Catalonia.

Only one application per person or collective permitted. Curatorial collectives have to assign one member as the resident.

The call seeks especially for participants who work with a high level of excellence, but do not yet have a consolidated international career, as one of the primary goals of Curators’ Network is to promote art-professionals who are still not well known in a larger international context.

Applicants should feel comfortable engaging in artistic discussions in English.

Submitted projects should include a working proposal with a group of at least four artists among the residents at Hangar. The projects can be both motivated by an already existing research strand of the candidates or can be articulated for this specific purpose. Each of the four chosen artists will receive a specific production budget of 400 € for the purpose of the proposed project.

The two successful applicants will be asked to present the results of their residency at the end of their stay at Hangar. This final presentation should seek new and original ways of presenting the research and the work with the artists, ideally also in a digital/online format.

The two successful applicants will also be required to narrate the process of the residency through the Art Spy blog at Curators’ Network and to seek opportunities to share their experience with their own local communities.

Applicants should indicate if they are available during both or during only one of the residencies: November 14, 2016 – December 18, 2016and from January 18, 2017 – February 19, 2017.

Terms of the residency
Hangar will provide the following for each residency:

In and outbound travel (up to 300 €)
Honorary (1185 € before taxes)
Accommodation (own bedroom in a four-room house located at Hangar residency space)
A working space and internet connection (Please bring your own laptop as no computer will be provided)
A production budget of 400 € per artist (1600 € overall) which will be collectively defined among resident, artists and Hangar production team.
Technical assistance for the activities that the candidates will undertake during their residency.
Curators’ Network will provide the following:

the two successful candidates will get a permanent profile and presentation space at Curators’ Network Database
the blog of the residents will be hosted through the art-spy section of Curators’ Network
the online presentation of the projects of the residents will be hosted and promoted through www.curators-network.eu
The successful candidates are required to arrange for their own visa and insurance in advance.

Required additional documents
Ensure that all required attachments are included. Incomplete or incorrect applications will not be considered. Please note that there is a 5MB limit for each archive that has to be uploaded. Please attach:

A project description (no template provided, please create your own document)

The selected candidates are expected to realize the submitted proposal during the residency. This proposal should include at least four of the current artists in residence of Hangar. The pdf therefore should include a description of the project, its relation to the proposed group of artists as well as related images, videos and texts if necessary.
One of the objectives of Curators’ Network is to explore new forms of presentation and dissemination of contemporary art, especially those involving the creation of new digital content. Applicants should therefore foresee within their project description the possibility to present their research in an other format than an exhibition.
A resume of your activity (no template provided, please create your own document):

A CV
A maximum of 10 examples of recent projects, with images, captions and a short description if necessary. You may include links to project websites and videos documenting the projects.
Any other documentation that you consider relevant (e.g. articles or other publications that have been written about you or by yourself)
Whereas the form has to be filled out obligatorily in English, the additional documents can also be submitted in Spanish. We strongly recommend to submit an English version, as several members of the international jury are not fluent in Spanish.

Dates, deadlines, procedure
Deadline: Applications should be submitted online not later than Sunday 15th of July at Midnight [Spain, CEST].
Jury: The resident will be chosen on the basis of the submitted applications. The jury will be composed of Curators’ Network council and the programme committee of Hangar.
Notification: The successful applicants will be notified latest by Saturday 29 of July 2016.
About Hangar
https://hangar.org/en

Hangar is a centre for art research and production located in Barcelona, Spain. Hangar’s mission is to support visual artists and other cultural agents during the different moments of their art production processes as well as to contribute to the best development of their projects. Hangar facilitates equipment, facilities, production assistance and a suitable context for free experimentation and knowledge transfer. Hangar is located in the Poblenou neighborhood in Barcelona and in a mid 19th Century that was originally designed for the textile industry. At present, and after the centre was extended to the adjacent warehouses, the buildings used by Hangar cover a total surface of 2,600 m2.

About Curators’ Network
http://www.curators-network.eu

Curators’ Network is a platform which works since 2010 for the interconnection and the exchange of the local knowledge and for the mutual benefit of all implicated art professionals and their institutions. The general aim of Curators’ Network is to foster the international promotion and interconnection of art professionals who live and work in environments that can be considered peripheral to the main centers of contemporary art. It seeks making visible these professionals on an international scale as well as transferring local knowledge to an international community and vice versa. The activities of Curators’ Network are real-life events that are always combined with tools of digital promotion.

Enquiries:
hablarenarte (Curators’ Network)

Flavia Introzzi or Georg Zolchow (flavia at hablarenarte.com // georg at hablarenarte.com)

Hangar

Marta Gracia or Sergi Botella (marta at hangar.org // sergi at hangar.org)

Info and Application form: www.hablarenarte.com

•••••

TransX Transmission Art Symposium
Call for Papers, Performances and Workshops/Tutorials
Deadline September 15, 2016

TransX Transmission Art Symposium Call for Submissions

New Adventures in Sound Art (NAISA) is pleased to announce the 2017 edition of the TransX Transmission Art Symposium
February 17 – 20, 2017

NAISA is now inviting submissions for papers, performances and workshops/tutorials:

Rooted in the earliest experiments with radio, Transmission Art has continued to flourish into the 21st Century with experiments using wireless communications technology over the past 100 years, including the exploration of a variety of mobile-based and digital platforms, and lesser-known forms of transmission, such as VLF. The terrain of transmission art is dynamic and fluid, always open to redefinition.

The TransX Transmission Art Symposium, part of the Deep Wireless Festival of Radio & Transmission Art, will focus on Transmission Art and Radio Art, with particular interest in contributions that summarize, examine or reframe traditions and histories of transmission art practices, technology, broadcasting, education and pedagogy. Additionally, we are very interested in presentations that go beyond the local contingent to give a sense of how new technologies of international transmission activity might be experienced. Proposed presentations, performances and Workshops/Tutorials that combine the themes of Transmission Art and our 2017 theme “Sound Response” are also especially welcome.

Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
568 Richmond St W, Toronto, ON M5V 1Y9
416 652 5115; naisa [arobas] naisa [point] ca

•••••

Appel de textes pour la collection «ÉCOSYSTÈME»

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite élaborer une collection de textes théoriques qui explorent les relations entre les arts actuels et les différentes sphères de l’activité humaine. De cette idée générale est né le projet de la collection ÉCOSYSTÈME, une collection de textes numériques, nourrie divers auteurs issus d’un vaste horizon de pratiques, de domaines de la pensée et de la recherche en création. Pour le premier volet de la collection ÉCOSYSTÈMES, LA CHAMBRE BLANCHE lance un appel de textes aux auteurs, praticiens et chercheurs concernés de près ou de loin par la question de la musique comme agencement de données audibles et de silences, comme  bruits et vibrations, comme formes d’œuvres sonores et pratiques de l’espace.

La date limite pour soumettre votre proposition est le 30 septembre 2016.

Plus de détails sur notre site web

•••••

Appel de textes
Call for papers

Prochain dossier : Bibliothèque
Date limite : 1er septembre 2016

Dans le cadre de ce numéro, esse souhaite investiguer le rôle, le statut et la fonction de la bibliothèque dans l’art contemporain.

Pour l’appel de textes complet et la politique éditoriale

http://esse.ca/fr/appeltextesfr

© 2024 AGAVF

Theme by Anders NorenUp ↑