La Liste du 30 octobre 2020

la Maison des artistes visuels présente La durée de Janine-Annette Littmann

 

La Liste de l’AGAVF

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Janine-Annette LittmannLa durée / The Line as Time
du 8 octobre au 21 novembre 2020
James CulletonJe suis ici / I am here
du 8 au 31 octobre 2020
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Christopher Payne – artiste en résidence
67, avenue Beechwood Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Expérience spécifique d’une signification anormale
commissariat par Alisa Arsenault
du 9 octobre au 5 novembre 2020
de près et de loin
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Daniel H. Dugas et Valerie LeBlancHabitat
Commissaire : Jonathan Lamy
Présenté dans le cadre du Volet arts médiatiques
du Festival international du cinéma francophone en Acadie
de novembnre 2020 à janvier 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga  

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Résidences boîte blanche :

Samuel Landry et Xavier Gould
du 20 octobre au 3 novembre 2020
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick

www.galeriesansnom.org

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Raymonde Fortin –  Devenir forêt
du 19 septembre au 1er novembre 2020
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
du 8 octobre au 28 novembre 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

Être une femme artiste en 2020. « Le jeu des 2 questions »
avec Lise Beaudry, Maria Legault, Martine Côté et Quitterie Hervouet

Chroniques de Quarantaine avec  Jean-Christophe Foolchand
www.lelabo.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Exposition depuis février 2020
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org  

 

COVID-19

Plus de détails.

 

 

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Appels de dossiers

1. appels en français du Canada


Culture Trois-Rivières – 1er février
Réalisation de vidéos GGArts de 2021 – 1er novembre
Revues Ancrages et À ciel ouvert – Acadie et Ouest canadien – 6 novembre
La Bande vidéo – Québec – 6 décembre
Dazibao – Montréal – 1er décembre
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre

2. appels en anglais du Canada

Records and cassettes by artistes – Vancouver – 31 octobre
COVER ME – Records, Cassettes & Artists – Vancouver – à partir du 21 novembre
Monitor 14 – SAVAC – Toronto – 20 novembre
Images Festival – Toronto – 31 octobre
Myseum Intersections 2022 – Toronto – 2 novembre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

PACT Zollverein – Esse – 2 novembre
European Media Art Festival – 31 décembre
apexart – New York – 31 octobre
19th Media Art Biennale WRO 2021 – Wroclaw – 21 octobre
Vidéoformes – 20 octobre
Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre

4. résidences

Fondation Grantham – 31 octobre
Studio Residency Program – Brookly – 18 décembre
Vidéographe – 50e anniversaire – 15 novembre
Kasahara Gabriola Trust Artist Residency – Gabriola Island – 16 novembre
Acts of Care – Public art residency – Calgary – 28 novembre
Hexagram-UQAM – 2 novembre
Engramme – Québec – 16 novembre
Résidence pour artiste ou commissaire autochtone Centre Clark – Montréal – 1er novembre

5. art public

Monument national LGBTQ2+ – Région de la capital nationale – 5 janvier
Regal Road Bridge Enhancement – Burlington – 13 novembre
Programme d’art public de l’O-Train – 30 novembre
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada – Région de la capitale nationale – 16 décembre
Toronto Sculpture Garden – 26 octobre

6. pour commissaires

Head of development – Remai Modern – 2 novembre
L’Atelier circulaire – Montréal – 8 novembre
Direction générale – Musée régional de Rimouski – 22 novembre
Résidence de commissaire – Le Lobe – 11 décembre
Emploi – codirector – Truck Gallery – Calgary – 19 octobre
Performance Research – 2 novembre
Artcite Inc. – 3 novembre
Peripheral Review – 19 octobre
Curator – ArtworxTO – 19 octobre
Images Festival 2021 – Guest Program – no fixed deadline
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Esse – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre

 

1. appels en français du Canada

APPEL DE DOSSIERS 2022-2023
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2022-2023.  Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique ;
Description détaillée du projet d’exposition ;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images) ;
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif ;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis. 

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
 

Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières.  Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel. 
 

L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques.  Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). 
 
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2021
 
Pour information ou pour soumettre un dossier :

Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *

*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.

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Appel de propositions pour la réalisation de vidéos
afin d’honorer de grands artistes canadiens aux réalisatrices et réalisateurs
de la Colombie-Britannique, de l’Alberta, de la Saskatchewan, du Manitoba, de l’Ontario, du Québec, du Nouveau Brunswick, de la Nouvelle-Écosse et des Territoires du Nord-Ouest
 

Avis : en raison de la COVID-19 et l’incertitude liée aux restrictions de déplacements (qui pourraient se resserrer au cours des prochains mois), il est possible que les portraits vidéo GGArts 2021 ne puissent pas être réalisés sur place. Dans cette éventualité, ils devront être produits à distance, sans pouvoir rencontrer et filmer physiquement les gagnants.

Le Conseil des arts du Canada et l’Alliance des arts médiatiques indépendants (AAMI) s’associent de nouveau pour rendre hommage aux gagnantes et gagnants des Prix du Gouverneur général en arts visuels et en arts médiatiques (GGarts).

Nous cherchons à jumeler des vidéastes du Canada avec les gagnantes et gagnants des GGArts de 2021 pour créer un portrait vidéo artistique (3 minutes maximum) et une vidéo promotionnelle (30 sec). Nous encourageons aussi les centres de production et les vidéastes à conclure une entente sur les coûts des services et des équipements nécessaires pour réaliser ce projet.

La contribution des vidéastes mandatés pour ces portraits vidéo sera reconnue de multiples façons. Les portraits vidéo seront présentés sur le site web et la page YouTube du Conseil. Ils seront mis en valeur ou diffusés sur les médias sociaux, les sites web de partenaires et lors de divers événements. Les vidéastes retenus et les membres de l’AAMI sont aussi encouragés à diffuser ces œuvres sur leurs sites web et leurs réseaux sociaux.

Éléments clés de cette campagne nationale, ces vidéos visent à mieux faire connaître les gagnantes et gagnants, les arts visuels, les arts médiatiques et les métiers d’art au Canada.

Chaque œuvre doit être un portrait artistique de la gagnante ou du gagnant. La ou le vidéaste mandaté a le plein contrôle créatif de l’œuvre. Le portrait célébrera les réalisations de la gagnante ou du gagnant et les répercussions de son parcours sur la vie des Canadiennes et des Canadiens. Le Conseil se réserve le droit de diffuser les portraits vidéo à des fins promotionnelles. Les vidéastes mandatés conserveront les droits d’auteur et de propriété intellectuelle de leur œuvre et pourront l’utiliser à des fins de promotion de leurs réalisations.

Budget (max.) : 7 000 $
Date limite pour soumettre une proposition : dimanche 1er novembre, 2020
Date limite pour poser des questions au sujet de la demande : vendredi 23 octobre 2020
 


POUR CANDIDATER :

Consultez le site web : https://conseildesarts.ca/a-propos/demande-de-propositions
Si vous avez des questions, n’hésitez pas à contacter Sylvain Laporte au 1-800-263-5588 poste 5270 | 613 566- 4414 poste 5270

Veuillez fournir tous les renseignements dans un seul document PDF. Les propositions doivent être envoyées par courriel à Sylvain Laporte : sylvain [point] laporte [arobas] canadacouncil [point] ca

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Les revues de création littéraire À ciel ouvert (Prairies) et Ancrage (Acadie) unissent leurs efforts et procèdent à la préparation d’un numéro conjoint qui présentera des auteurs francophones des Prairie et de l’Acadie. La sortie de ce numéro spécial est attendue pour la fin janvier 2021. Le numéro proposera de nouvelles créations littéraires sous toutes ses formes.

Date limite pour soumettre un ou plusieurs textes : 6 novembre 2020. Précisez le titre du numéro dans l’objet du courriel.
Envoyez vos textes et vos œuvres visuelles à appel [arobas] ancrages [point] ca .

site web

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Sujets à risque / La Bande vidéo
6 décembre 2020
 
/ Québec (Québec)
 
OUVERT AUX ARTISTES CANADIENS SEULEMENT

La Bande Vidéo invite les artistes canadiens en arts médiatiques à créer une oeuvre vidéo d’une durée maximale de 2 minutes. Seront privilégiées les oeuvres à caractère expérimental ou d’animation qui explorent le langage vidéographique de manière originale. Les oeuvres sélectionnées seront diffusées par la suite dans le cadre d’un programme spécial.

Plongés dans une crise sociale et sanitaire mondiale sans précédent depuis le printemps 2020, les abonnés aux réseaux sociaux en ligne sont inondés chaque jour de chroniques filmées, d’exposés faits maison et de performances artistiques aux mises en scène bricolées qui abordent de manière réaliste ou pastichielle des sujets de réflexion et de révolte imposés par la pandémie : isolement, discours conspirationnistes, peur de la maladie, solidarité, anxiété, solitude, endettement, etc. Plus que jamais nous avons vu comment de façon compulsive, rafraîchissante et vivante, la vidéo s’impose comme le lieu nécessaire de l’exutoire, du défoulement ou de l’humour ; du drame ou de la beauté.

Forte d’une tradition dissidente depuis ses tout débuts, La Bande Vidéo cherche avec cet appel à renouer avec certaines de ses origines où furent particulièrement encouragés les voix discordantes et les regards corrosifs et sans concession sur les tendances du jour et les tragédies. En regard de l’histoire artistique de notre centre, et dans le contexte actuel qui nous essouffle, La Bande Vidéo veut exposer le médium vidéographique comme l’outil de la révolution et du débordement ; de la complainte et du narcissisme. L’instrument de la réinvention du monde ou celui de l’inutile.

Par cet appel à la thématique ouverte mais inspirée, aux contraintes artistiques absentes, hormis la durée imposée dans le processus et la durée de diffusion, La Bande Vidéo veut stimuler la création vidéographique d’ici et consigner dans un contexte plus serré l’inventivité d’une vidéographie professionnelle actuelle. Depuis la fange boueuse, où les démiurges unissent le duct tape et la broche pour donner vie aux personnages d’animation, de partout jusqu’aux espaces expérimentaux où la lumière et la couleur mêlées deviennent langage, nous voulons voir jaillir toute la diversité des oeuvres nouvelles les plus prometteuses générées par cette année de tous les dangers.

Considérations techniques

Les oeuvres soumises doivent avoir été produites entièrement
ou en partie au cours de l’année 2020. Elles doivent être terminées en date du 6 décembre.

Des droits de diffusion conformes aux normes en vigueur seront offerts aux artistes dont l’oeuvre a été sélectionnée.

Votre fichier vidéo doit être transmis par courriel avec l’objet Sujets à risques. Appel à l’attention de Sébastien Hudon, directeur artistique de La Bande Vidéo, à art [arobas] labandevideo [point] com. Nous vous suggérons d’utiliser la plateforme Vimeo ou WeTransfer

Votre courriel qui accompagne le fichier doit comporter le titre de l’oeuvre, un synopsis ou une description (maximum de 70 mots) et un mot de passe de visionnement s’il y a lieu.

Seul.e.s les artistes dont l’oeuvre a été retenue seront contacté.e.s

Pour toute question, vous adresser à Sébastien Hudon à art [arobas] labandevideo [point] com ou au 418-522-5561

Date limite :  Le 6 décembre 2020 à minuit.

La Bande Vidéo
541, de Saint-Vallier Est, B.P.2,
Québec (Québec) G1K 3P9

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Performance et image / Dazibao
1 décembre 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
Appel à propositions

Dazibao recherche des propositions d’artistes dont la pratique a pour objet ou explore les relations entre performance et image. Les artistes sont invité·e·s à faire une simple présentation de leur travail (texte de démarche et matériel de soutien). La soumission d’une œuvre ou d’un projet spécifique est facultative.

Il pourrait s’agir, entre autres :
— D’œuvres/pratiques qui prennent en considération le rôle que jouent les images dans la performativité individuelle ou sociale
— D’œuvres où l’image performe
— D’œuvres où l’image est performée
— D’œuvres dont la performance intègre des images, de manière plastique ou conceptuelle
— D’œuvres/pratiques qui tiennent compte des différents rapprochements entre l’image et la performance
— De photos, vidéos, œuvres web, œuvres sonores, œuvres live ou en ligne
— De partitions ou de scripts
— D’œuvres qui s’inscrivent dans la durée
Date de tombée : 1er décembre 2020

Conditions de soumission

— Nom
— Coordonnées
— Site web (facultatif)
— Texte de démarche artistique (500 mots maximum)
— Description du projet, si un projet spécifique est en cours de développement (facultatif, 500 mots maximum)
— CV
— Matériel de soutien (jusqu’à 20 images, jusqu’à 5 liens vidéo — durée de visionnage maximale de 10 minutes)
— Liste des images (pdf, instructions ou mot de passe pour le visionnement des vidéos)

Seules les soumissions reçues via le formulaire en ligne seront acceptées. Pour toute question, veuillez écrire à info [arobas] dazibao [point] art.

En savoir plus
Dazibao
5455 de Gaspé, espace 109,
Montréal (Québec) H2T 3B3

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Programmation / Atelier Circulaire
31 octobre 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
Projets d’exposition

La programmation de la galerie de l’Atelier Circulaire se compose principalement de projets d’exposition reçus via nos appels de dossiers. Les expositions, d’une durée minimale de 4 semaines, abordent des problématiques liées aux arts imprimés, que ce soit sur le plan des techniques d’impression utilisées, par la thématique traitée, ou dans le cadre conceptuel de la proposition.

Chaque année, la sélection des projets soumis est faite par un jury composé de deux artistes professionnels membres de l’Atelier Circulaire et de trois personnalités reconnues du milieu des arts visuels.

CONTENU DU DOSSIER

• Un court texte de démarche artistique générale de l’artiste et du projet en particulier
• Une description physique de l’exposition proposée, comprenant le nombre d’œuvres, l’espace requis et les besoins techniques (1 page max.)
• 10 à 15 images d’œuvres (format JPEG, RVB, d’environ 1024 x 768 pixels)
• La liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions des œuvres
• Un curriculum vitae d’artiste et une courte biographie

TRANSMETTRE SA CANDIDATURE

Les candidat.e.s intéressés doivent envoyer leur dossier à l’adresse courriel candidature [arobas] ateliercirculaire [point] org avec dans l’objet du courriel la mention « Projet d’exposition ».

Si vous ne recevez pas de courriel de confirmation suite à votre envoi ou si vous rencontrez des problèmes à l’une des étapes de transmission du dossier, n’hésitez pas à nous contacter à l’adresse courriel communication [arobas] ateliercirculaire [point] org

Événement Facebook

Plus d’informations sur ateliercirculaire.org

Atelier Circulaire
5445, avenue de Gaspé, espaces 105 & 517,
Montréal (Québec) H2T 3B2

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Call for Submissions
COVER ME – Records, Cassettes & Artists
Hotam Press Bookshop/Gallery is now accepting artwork for our upcoming exhibition COVER ME : Records, Cassettes & Artists.

From Nov 21, 2020 to Jan 31, 2021, our gallery will be transformed into a record shop/discotheque/listening space. We would like to bring together artwork made with or inspired by music of all genres. Vinyl records, cassette tapes, and paraphernalia such as drawings, prints, fanzines, clothing and multiples are all welcome.

Please send us your work by mail (no deadline/until end of show). All accepted works will be available for sale on consignment (70/30) unless otherwise arranged.

For inquiries, our contact email is : hotampress [arobas] gmail [point] com

HOTAM PRESS
BOOKSHOP/GALLERY
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G5
bookshopgallery.hotampress.com

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Open Call : Monitor 14
Programmed by Rasha Salti
Apply by 20 November 2020

SAVAC is pleased to announce the 14th edition of our long-standing experimental film and video program MONITOR, which will be programmed by Rasha Salti. MONITOR is dedicated to the presentation of experimental short films and videos that initiate dialogue around the shifting nature of politics, economies and landscapes across the Global South and its diasporas. For it’s 14th edition, we invite artists and filmmakers to submit independent and innovative short films and videos that explore the aesthetic and form of the moving image and its relation to narrative. MONITOR 14 encourages new, experimental and risk-taking work that challenges the viewer’s active engagement. Selected works will be screened in June 2021 in Toronto, Canada and subsequently tour across Canada and South Asia.

Guidelines

Works must be under 20 minutes and produced in or after 2018. Submissions from first time directors are welcome. Artist fees will be paid. Submissions must include all of the following :

Name of artist or director
Address, phone, email, website
Title of work
Date of production (no earlier than 2018)
Brief synopsis of the work (300 words max)
Brief biography of the artist (200 words max)
Artist CV
3 High-resolution production stills


Submissions

Submissions should be sent to submissions [arobas] savac [point] net. The subject line must follow this format : MONITOR14_ARTISTLASTNAME. The email should include a URL link to the artist/director’s YouTube/Vimeo account – please provide passwords if necessary and make the link downloadable. The deadline for submission is Friday 20 November 2020.

We recommend all applicants read more about the scope of SAVAC’s programming and consult past editions of MONITOR for reference. Please note that only selected artists will be contacted by early 2021. Inquiries can be sent to Artistic Director Toleen Touq at toleen [arobas] savac [point] net with the subject title : MONITOR 14.

Rasha Salti is a researcher, writer, and curator of art and film. She lives and works between Beirut and Berlin. Salti co-curated several film programs for institutions dedicated to art and film, including the Lincoln Center, the Museum of Modern Art in New York, the Jeu de Paume museum. She also worked as a programmer for several film festivals, including the Abu Dhabi International Film Festival and the Toronto International Film Festival. Since 2017, she is the commissioning editor for La Lucarne at ArteFrance, a program dedicated to experimental documentary. Her curatorial projects have been exhibited at museums worldwide including the MACBA (Barcelona), the Haus der Kulturen der Welt (Berlin), Museo de la Solidaridad Salvador Allende (Santiago de Chile), and the Sursock Museum in Beirut.

SAVAC (South Asian Visual Arts Centre) is a non-profit, nomadic artist-run organization dedicated to fostering imaginative thought among artists and curators of colour and integrating them into the Canadian contemporary arts ecology through frameworks of self-representation.

 

Suite 450
401 Richmond St. W.
Toronto, ON M5V 3A8

savac.net
toleen [arobas] savac [point] net
416 542 1661

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Images Festival 2021 
Call For Submissions !
 
ON SCREEN SUBMISSIONS
 
Images is now accepting entries for our ON SCREEN and ON SCREEN STUDENT Programs ! 
 
Our ON SCREEN Program brings together short, medium, and feature-length moving image works that question and challenge the boundaries of experimental and media art practice in the cinema. 
 
For more information, please click here.
 
The deadline for ON SCREEN entries is October 31, 2020. 
 
 
 
OFF SCREEN & LIVE SUBMISSIONS
 
Images continues to accept proposals for our OFF SCREEN & LIVE Programs !
 
Each year, we collaborate with over a dozen galleries, venues, and organizations to present incredible exhibitions and interdisciplinary live performances.
 
For more information, please click here.
 
Entries for OFF SCREEN and LIVE projects are accepted on a rolling basis.
Images Festival 309-401 Richmond St W
T : +1 416 971 8405 | E : images [arobas] imagesfestival [point] com
 

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Myseum Intersections 2022 – Call for Submissions
CALL FOR COMMUNITY EVENTS AND EXHIBITIONS
FESTIVAL DATES : April 1 – 30, 2022
DEADLINE : Nov 2, 2020 at 11pm EDT

 

Myseum of Toronto has launched a call for submissions for their seventh annual Myseum Intersections festival.

Myseum Intersections is an annual festival that will take place during the month of April 2022. The festival explores intersectional perspectives of Toronto through collaborative exhibits, events, and experiences. Intersections presents a wide array of programming intended to create dialogue on civic issues and inspire a deeper knowledge and appreciation of our city.

Project proposals can range from exhibitions to events such as walking tours, workshops, panel discussions, lectures, public programs, exhibition tours, community celebrations, interactive experiences, and performances. We prioritize participatory and co-created projects, and encourage collaborative partnerships between organizations, collectives and individuals.

To view past festivals and examples of Intersections projects from previous years, click here. For examples of past projects please see the Intersections 2019 festival booklet here, or browse projects and their photos here.

Myseum of Toronto will be hosting online information sessions taking place from 6:30pm-8:00pm EDT on September 9th, 2020 and October 7th, 2020. Participants only need to attend one of the two information sessions. To register click here.

To find out more in-depth information about Myseum Intersections 2022 and to submit an application, click here.

Should you have any accessibility concerns that might impact your ability to access or complete the digital submission form, please inform Sarah Tumaliuan (by email : saraht [arobas] myseumoftoronto [point] com or phone : 416-583-2030) in advance of October 19, 2020 to allow Myseum to appropriately accommodate your needs.

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BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG : @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today !

Please send us the following :

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications :

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website : :

https://www.ethnoculturalarts.com/

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space ; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes : curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard ; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email : gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading : AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include :

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10) ; OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission : a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to :

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

 

 

3. appels internationaux

PACT Zollverein

IMPACT20—Planetary Alliances
Symposium with Lars Blank, Rosi Braidotti & Johannes Paul Raether
November 12–15, 2020

Application deadline : November 2

PACT Zollverein
Bullmannaue 20a
45327 Essen
Germany

T +49 201 2894700
info [arobas] pact-zollverein [point] de

www.pact-zollverein.de

As a scientific and artistic think-tank, IMPACT20 criss-crosses perspectives from biotechnology, natural science, philosophy and contemporary art : Lars Blank, Rosi Braidotti and Johannes Paul Raether reflect on the conditions, metabolisms and relationships between the elements and protagonists on earth and how these impact on ecological, political, economic and technological developments. How can alliances that no longer place humankind at the centre of perception, shape and define new paths towards planetary coexistence ?

The symposium, which is taking place both online and at PACT, is made up of two modules : The lectures and talks by and with Lars Blank, Rosi Braidotti and Johannes Paul Raether and the Assembly, during which participants discuss their own projects. The working language is English.


Contributors
Prof. Dr. Ing. Lars M. Blank is head of the Institute of Applied Microbiology at the RWTH Aachen University. In his research he focuses on fundamental and applied aspects of microbial metabolism, and in particular on the interaction between the metabolic network and the introduced genetic and environmental perturbations.

As a pioneer of posthumanism and a feminist theorist, Prof. Dr. Rosi Braidotti is a seminal figure in contemporary philosophical discourse. As the boundaries between the human and its others are becoming increasingly blurred, through our digital lives and reproductive technologies, the question of what it means to be human is taking a new turn. Braidotti proposes new and affirmative ways of producing knowledge and building communities.

At the centre of artist Johannes Paul Raether’s work are constructed identities made up of language, technological skins, digital devices and bodies. As artificial aLivfeforms they pervade his BioBody but at the same time detach themselves more and more his « own » identity and address complex topics such as bio and reproduction industries, globalized tourism or occult substances in contemporary technology.


Application requirements
IMPACT20 is aimed at practitioners and theorists from the fields of the performing and visual arts, science, journalism, technology, political activism, social work and architecture. The selection is based on the quality of the submitted applications (CV, outline of Assembly contribution and, where applicable, work samples).

30 applicants will be selected to participate in an intense exchange engaging critically with the contributors and will have exclusive access to the lectures and talks (via Zoom). They are invited to present their own artistic work or research projects within the Assembly and will receive a presentation fee of EUR 250. The working language is English.

If we can facilitate participation through individual support (e.g. audio description, live transcription, simultaneous translation in sign language), we would be happy to clarify our options in a personal consultation and look forward to receiving details in the application form.

Please use our online form to submit your application. Highlight how your own research or projects which you will present in the Assembly connect to the positions proposed by IMPACT20. This year’s edition will be followed by an initiative supporting longer-term research projects by IMPACT participants. You will also find more information and the full schedule of IMPACT20 on our website.

Contact
Juliane Beck, PACT Zollverein, juliane.beck [​at​] pact-zollverein.de, T +49 (0)201 289 4712

 

A project within the framework of the Alliance of International Production Houses supported by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.

The Choreographisches Zentrum NRW Betriebs GmbH is funded by the Ministry of Culture and Science of the State of NRW and the City of Essen. Tanzlandschaft Ruhr is a Kultur Ruhr GmbH project and is supported by the Ministry of Culture and Science of the State of NRW.

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CALL FOR ENTRIES

The Call for Entries for 34th European Media Art Festival is open.

Deadline : 31 December 2020

Films, videos, installations and performance projects or expanded media works – we look forward to receiving your entries for European Media Art Festival No. 34 !
The festival takes place from 21 to 25 April 2021. For five days, Osnabrück will become an international and trend-setting platform for media art and a meeting place for artists, curators, gallerists and students. The exhibition at Kunsthalle Osnabrück will be on view until 30 May 2021.

Our selection committee and curators will review the submissions in the coming months and develop the programme for the upcoming festival. The full programme will be available on our homepage www.emaf.de from mid-March 2021.

At the festival, two juries will select the winners of the « EMAF Media Art Award of German Filmcritics (VDFK) », the « Dialogue Award » given by the German Ministry of Foreign Affairs and the « EMAF Award » for a trend-setting work in Media Art.

We warmly invite you to submit your works !

Please use the online forms to submit all your entries by 31 December 2020 at the latest.

Please find further information and the submission documents at https://submissions.emaf.de.

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apexart NYC Open Call 2020-2021
October 1–31, 2020

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA

www.apexart.org

apexart is accepting exhibition proposals for its NYC Open Call from October 1-31, 2020. The four winning proposals will become apexart exhibitions presented at apexart’s NYC space as part of its 2021-22 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online.

Four winning proposals will each receive an exhibition budget of up to USD 10,000, staff support, and be part of the next apexart exhibition season.

Submission process
Proposals should describe focused, idea-driven, original group exhibitions. No accompanying biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and must be submitted in English. Jurors rate proposals based on the idea and concept. See examples at https://apexart.org/opencallwinners.php

Selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowd-sourced voting system involves hundreds of internatioal jurors to review proposals. The jury composed of 400+ individuals from a wide variety of professional backgrounds—including students at over a dozen international universities—will assess the submissions. Proposals are juried anonymously and randomized to ensure that each submission receives the same consideration. apexart staff does not influence or affect the results of the jury in any way.

Results
The four highest-ranked proposals each receive an exhibition budget of up to $10,000 and complete staff support. Working with the apexart team, curators will realize their original ideas into apexart exhibitions. Exhibition curators are expected, encouraged and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into small, focused, noteworthy exhibitions.

To submit an exhibition proposal and learn more, visit apexart.org/opencalls.html between October 1-31, 2020.

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Open call : 19th Media Art Biennale WRO 2021
October 1–21, 2020

WRO Art Center
Widok 7
50-052 Wrocław
Poland

T +48 71 343 32 40

wro2021.wrocenter.pl
Facebook / Instagram / Vimeo

The program of WRO Biennale is open to artworks and various forms of expression and communication applying the artistic potential of new media, completed after January 1st, 2019.

Submissions dates : October 1–21, 2020


WRO 2021 : REVERSO
REVERSO is a call to look at what is happening now in art from the underside which, until recently just peeking through, is now becoming increasingly visible, from the reverse of a suddenly upended side, as well as being a device that saves the lives of climbers in case they suddenly fall off the rock, helping them convert an inevitable crash into a controlled rappel.

In search of a quality path and a redefinition of development : we call for REVERSO.

The shift requires to revise the status quo, to see what lies underneath, study things inside out, be inquisitive, and display sensitivity. This is the function of media art ; its chance to operate with the values that are specific to art, and through its capability of fostering unobvious relations while looking not for one method – but for a multiplicity of visions, concepts, and practices.

Opening events : May 12–15, 2021


WRO Biennale
The WRO Media Art Biennale is the major forum for media art in Poland and one of the leading international contemporary art events in Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms created using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories, and forming a critical perspective of emerging issues in culture, art, society, technology, and humanities.

The catalog of the previous edition is available here


Program director : Viola Krajewska
Artistic director : Piotr Krajewski

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Ouverture des candidatures à la compétition vidéo /
Video competition submissions are open

2 sites au choix pour s’inscire / You can choose between 2 websites to register :
videos.videoformes.com/register
www.shortfilmdepot.com

Information : www.videoformes.com/festival-2021
Deadline : 20.10.20
 
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Appel à candidatures / Open call : VIDEO ART ACADEMY 2021

// for Art Schools, Universities, etc.
 and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
 et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement

VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.

VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.


Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020

Site web

 

 

 

 

 

4. résidences

Appel à projets 2021
 
À qui s’adresse le prix de la Fondation Grantham
Le prix s’adresse aux artistes en arts visuels bénéficiant d’une reconnaissance confirmée par les pairs. Par arts visuels, le comité scientifique entend les pratiques reconnues comme telles professionnellement – pratiques photographiques, installatives, sculpturales, picturales et de performance -, ainsi que les pratiques en arts médiatiques, numériques et sonores.

Dotation
Le prix comprend une bourse de 10 000 $ assortie d’une résidence à la Fondation. Les frais de subsistance et de déplacement sont la responsabilité de l’artiste. La bourse est versée en trois versements : 50 % à l’arrivée, 30 % à la fin du séjour et 20 % à la fin des travaux entrepris à la Fondation.

 

Lieu de la résidence
La maison de la Fondation est située au bord d’une petite rivière, dans un boisé à l’orée d’une forêt, à Saint-Edmond-de-Grantham, à quelque 100 kilomètres à l’est de Montréal. Elle a été conçue par l’architecte Pierre Thibault.

Les artistes ont accès au boisé, à la rivière et à la forêt adjacente. Leur travail doit se faire dans le respect de l’intégrité des lieux.

 

Durée et dates de séjour de la résidence
Résidence en solo de quatre semaines, en continu. Les dates de séjour sont déterminées avec l’artiste.
 
Conditions de la bourse
L’artiste s’engage à réaliser une œuvre dont le sujet, les matériaux ou la démarche reconnaissent l’importance des enjeux esthétiques et planétaires de l’environnement à l’ère de l’anthropocène.

L’artiste s’engage à finaliser ses travaux au plus tard six mois après la fin de la résidence. L’œuvre reste la propriété de l’artiste. L’artiste conserve ses droits d’auteur, mais il ou elle autorise la Fondation à présenter l’œuvre sur son site web et sur ses sites collaboratifs. Lors d’expositions au Canada ou à l’étranger, l’œuvre produite devra être accompagnée d’un cartel précisant « avec le soutien de la Fondation Grantham pour l’art et l’environnement ».

Les travaux réalisés dans le cadre de la résidence feront l’objet d’une présentation par l’artiste sous forme d’une capsule vidéo produite par la Fondation. Propriété de la Fondation, le document vidéo vient en appui à la consolidation de l’ensemble des programmes de la Fondation.
 

L’appel à projets 2021 est ouvert du 15 août au 31 octobre 2020.

https://www.fondationgrantham.org/fr/appel-a-projets-artiste

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Call for applications : inaugural Studio Residency Program in New York

Application deadline : December 18, 2020

Amant Foundation
315 Maujer Street
Brooklyn, New York 11206
United States

www.amant.org



Amant Foundation is launching an Open Call for its NY Residency Program, a newly established international studio residency program beginning in September of 2021, with three iterations—Fall, Winter, and Spring. We host artists at all stages of their careers and across a wide array of disciplines from the visual arts, literature, performance, filmmaking, and cultural theory.

The program is committed to providing the residents with the full experience of living and working in New York by facilitating their connections to major institutions and key figures in the city’s world-renowned professional art scene. During their period at Amant, artists are expected to develop and promote their projects on their own terms. We also strongly encourage residents participate in Amant´s own on-going in-house programs and activities, especially through the sharing of ideas internally and publicly in various formats. Amant also highly values and promotes openness to cross-disciplinary conversations.

The Residency :
The Amant complex includes individual studios, exhibition galleries, a library/reading room, a café/bookstore as well as a fully outfitted performance space suitable for rehearsals and other activities. There is also a large communal meeting and dining area with access to a courtyard garden. The residency covers round-trip economy flights and airport transfers to NY and a monthly stipend to offset the costs of accommodation, transport, day-to-day expenses, and a research grant for executing projects. Please be advised the Amant studios are not residential.

Timeline :
December 18, 2020 : Application Deadline
March 1, 2021 : Final selection announced for the three iterations

3 months in either of the following timeframes :
>From the beginning of September to the end of November, 2021
>From the beginning of January to the end of March, 2022
>From the beginning of April to the end of June, 2022

The Jury :
The candidates will be selected by a professional committee that includes Amant’s senior internal team and three external advisors : Lauren Cornell, Director of the Graduate Program and Chief Curator at the Center for Curatorial Studies, Bard College, NY ; Elvira Diangany-Ose, The Showroom Director, London ; and Reem Fadda, Director of Abu-Dhabi Cultural Center, Abu-Dhabi.

Documents required to apply :
Applicants should submit a specific project proposal outlining their research interests and intentions during the residency. Applications must be submitted in English.

The submission should include the Application Form and a Portfolio that contains :

-A CV/Resume, which should be no longer than four pages and emphasizes only your most significant achievements, publications, exhibitions, etc.
-Images of your work (up to 10), which should include captions and short descriptions.
-For videos/films, and sound recordings, please provide links (up to 5).
-Samples of published writing (up to 15 pages total) are required for those applying as a writer, historian, or theorist.

For more information on how to apply and to download the application

About Amant Foundation
Amant Foundation is an international arts organization that fosters artistic experimentation and dialogue across disciplines through residencies and public programming at its two locales : the New York City borough of Brooklyn and the Tuscan village of Chiusure in the heart of Siena province.

Amant offers an interdisciplinary program of residencies, exhibitions, performance, workshops and film & lecture series that support the work of practitioners across diverse creative fields. Amant is also committed to participating in cultural partnerships with like-minded organizations and institutions in the US and abroad while also being resolutely committed to encouraging local community engagement through programming that explores and expands our understanding of contemporary art and culture.

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Résidence de création du 50e anniversaire de Vidéographe
 
Appel aux artistes


Date limite de soumission :
15 novembre 2020
 
 

 

En 2021, Vidéographe fêtera 50 ans d’engagement continu envers la recherche, le rayonnement, le partage et la communauté de la vidéo et des pratiques expérimentales de l’image en mouvement. Sans cesse animé par le feu légué par ses fondateurs et fondatrices, Vidéographe poursuit et développe des initiatives afin de demeurer un centre d’artistes foisonnant où se rassemblent, expérimentent, s’entraident et se forment des artistes de générations et d’horizons variés.
Dans le cadre de son 50e anniversaire, Vidéographe propose une résidence au cours de laquelle des artistes établis/mi-carrière et des artistes émergents seront jumelé.e.s pour produire de nouvelles œuvres. Nous espérons ainsi susciter des rencontres et contribuer à établir des ponts intergénérationnels au sein de notre communauté.

Nous invitons les artistes québécois.e.s et canadien.ne.s à soumettre une proposition indiquant la manière dont ils et elles envisagent ce travail collaboratif ainsi que ce qui les intéresse dans ce processus. Les artistes sélectionné.é.s seront invité.e.s à une rencontre de groupe au cours de laquelle les jumelages seront déterminés collectivement.

Cette résidence vise la création de monobandes qui pourront prendre différentes formes parmi lesquelles : art vidéo, animation, arts numériques, essai vidéo, documentaire, vidéo danse. Nous envisageons des œuvres de 5 à 20 minutes afin d’en faciliter la circulation, mais sommes ouvert.e.s à d’autres durées.
Vidéographe reconnaît la richesse de la diversité culturelle, sexuelle, identitaire et linguistique québécoise et canadienne. Nous encourageons ainsi les personnes issues de groupes traditionnellement sous-représentés, de minorités ou de groupes marginalisés à proposer des projets.

 

Conditions de réalisation
Chaque artiste recevra des honoraires de production de 5 000 $. Un budget de production pour la location d’équipements et d’experts externes (ex : mixage sonore, étalonnage) sera également alloué à chaque duo. Les œuvres seront produites en 2021-2022. Elles seront par la suite mises en circulation via notre service de distribution et intégrées à la collection. Les artistes conserveront les droits sur leur œuvre.
Veuillez noter que ce projet fera l’objet d’une demande de subvention. Sa réalisation est tributaire de l’obtention de cette dernière.

 

Soumettre une proposition
Vous pouvez nous faire parvenir votre proposition en français (écrit), ou anglais (écrit), LSQ ou ASL (vidéo). Pour soumettre votre dossier, veuillez nous faire parvenir :

Une proposition expliquant votre intérêt pour le projet et votre approche de la création en collaboration (1 000 mots ou 5 minutes maximum) ;
Votre curriculum vitae ;
De la documentation visuelle ou textuelle de projets antérieurs ou qui permettent d’illustrer votre proposition, maximum 15 images
(max : 1024 px de large, 72 dpi) ou 10 minutes de vidéo.
Si vous envoyez des vidéos, veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu.

 

DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 15 novembre 2020

Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Merci d’indiquer RÉSIDENCE 50e dans l’intitulé de votre courriel et d’envoyer votre dossier à Charlie Carroll-Beauchamp à info [arobas] videographe [point] org.

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Kasahara Gabriola Trust Artist Residency
Gabriola Arts Council (GAC), Gabriola Island, BC

Deadline : November 16

Emerging and established artists working in a wide range of disciplines, are invited to apply for a self-directed ocean front residency on Gabriola Island, BC.

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Acts of Care : Public Art Residency
Alberta Public Art Network, Calgary

Deadline : November 28

Artists living in Alberta are invited to submit qualifications to participate in a four-month research-based residency, responding to the topic of the 2021 APAN Summit, Acts of Care. Up to five artists will be chosen for this opportunity.

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APPEL À PROJETS HIVER 2021
Hexagram-UQAM lance aujourd’hui son appel à projets pour l’Hiver 2021. La date limite pour soumettre une proposition de résidence ou d’activité collective est le  02 novembre 2020.

Cet appel à contribution est la porte d’entrée du soutien à la recherche-création de l’antenne d’Hexagram à l’UQAM. Il vise à optimiser le partage des équipements, des locaux et de l’encadrement technique selon les ressources matérielles et personnelles disponibles.

Il comporte les volets suivants :
⋅ Programme de résidences
⋅ Organisation d’activités collectives

Modalités générales
⋅ Le soutien offert se limite au prêt d’équipement, à la préparation des locaux et à l’aide technique de base. Il ne comprend pas le soutien continu de la part du personnel. Les frais supplémentaires de formation ou d’accompagnement intensif seront facturés aux requérants selon les tarifs salariaux respectant les conditions en vigueur pour le personnel de l’UQAM.
⋅ Les besoins doivent être analysés et planifiés autant que possible avec l’aide de la coordination avant le dépôt de la demande.
⋅ Prochaine échéance : 2 novembre 2020
⋅ Informations : pomrenski [point] jason [arobas] uqam [point] ca

Plus de détails

⋅ Remplissez ce formulaire pour participer à l’appel à projets.

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Hors-du-commun / Engramme
16 novembre 2020
 
/ Québec (Québec)
 
Dû aux travaux à Méduse, Engramme a dû déménager dans les anciens locaux de la Maison Jaune rue Christophe Colomb Est. Bien heureux de retrouver des locaux rénovés en 2021, nous sommes tout de même privés de notre galerie d’exposition pour cette année de programmation.

C’est à cette occasion que sont nées 3 résidences qui sortent de l’ordinaire.

La résidence Octopus : recherche et diffusion en galerie (peut-être, qui sait ?)
La résidence Guérilla : recherche et diffusion sauvage…
La résidence Classique : recherche dans un atelier pas si classique !

DATE LIMITE : 16 novembre 2020

En savoir plus

Engramme
Postal : 501, rue de Saint-Vallier Est
Galerie : 510, rue de Côte d’Abraham
Québec (Québec) G1K 3P9

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APPEL DE RÉSIDENCE POUR ARTISTE
OU COMMISSAIRE AUTOCHTONE

DATE DE TOMBÉE : 1 NOVEMBRE 2020
RÉSIDENCE : 8 JANVIER AU 30 MARS 2021*


Programme de Résidence
Le Centre CLARK et l’Aboriginal Curatorial Collective/Collectif des Commissaires Autochtones (ACC-CCA) sont heureux de s’associer afin d’offrir l’opportunité d’une résidence au Centre CLARK pendant l’hiver 2020 (janvier-mars)* à un.e artiste ou un.e commissaire autochtone (Premières Nations, Métis ou Inuit) de n’importe quelle région du territoire que l’on nomme Québec. Cette résidence permettra à la personne choisie de travailler sur un corpus d’oeuvres et/ou faire des recherches liée à sa pratique artistique/de commissariat. L’artiste/commissaire aura donc un accès exclusif à un espace d’atelier individuel, en plus d’avoir accès à l’Atelier CLARK (atelier d’ébénisterie et de menuiserie) si il/elle le désire, tous deux situés dans le même édifice que le Centre CLARK. L’artiste/commissaire bénéficiera des ressources, des contacts et du support du Centre CLARK et de l’ACC-CCA afin de tirer le maximum de cette résidence et atteindre ses objectifs. Une rencontre avec le public est prévue dans l’atelier vers la fin de la résidence.

Soutien
La résidence de 3 mois est accompagnée de :
– 3000$ en honoraire de recherche
– 2250$ pour les per diem
– Les frais de déplacement, d’hébergement et de location d’atelier sont couverts pour la durée de la résidence.

Les propositions doivent contenir (sous la forme d’un pdf) :
– Une lettre d’intention d’un maximum de 500 mots
– Un CV
– Une sélection d’images (10 max) et de textes de projets déjà réalisés et/ou commissariés

Date limite pour soumettre un dossier : 01 novembre 2020
Dates de la résidence : 8 janvier au 30 mars 2021

Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org 

 
* La durée de trois mois pour la résidence est sous réserve de l’obtention d’un financement adéquat. Advenant un manque de financement, le Centre CLARK et l’ACC/CCA s’engagent tout de même à offrir une résidence d’un mois. 

* La tenue de la résidence est conditionnelle aux recommandations de la santé publique. 

 

 

 

 

5. art public

Appel aux équipes de design
Monument national LGBTQ2+
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 5 janvier 2021 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 4 825 000 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00930037

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Call for Artists !
Regal Road Bridge Enhancement
Deadline : November 13, 2020
Budget : $6,000 CAD (design only)

The City of Burlington invites professional artists to submit design proposals for a series of laser-cut steel panels that will enhance the bridge located on Regal Road (Burlington, Ontario). Artists are asked to submit a proposal for ten (10) designs that will be used to produce custom laser-cut panels that will be installed on the concrete sidewalls of the bridge. The designs should be related in theme and aesthetic so that the panels work together as a series. The successful artist will be awarded $6,000 for their designs. All costs and tasks associated with the fabrication, installation and maintenance of the panels will be paid for by the City of Burlington.

Application Requirements

Application Form
Artwork design sketches : Submit three (3) preliminary design sketches that are representative of the style and theme of the proposed artwork.
Artist Statement : Submit a brief statement outlining the inspiration for your design (500 words maximum).
Curriculum Vitae : Outline recent qualifications and artistic activities (4 pages maximum).
Artwork Samples : Submit a maximum of eight (8) images of your past artwork.
Image List : A list of the artwork samples submitted. Please include : title of artwork, materials, dimensions, date and location of artwork (if applicable).
Important ! Please download the full RFP document for important project details and submission requirements. Click HERE to download the RFP (pdf).

To learn more and apply visit :
burlingtonpublicart.com

Contact
Kim Selman
Tel : 905-548-0111
Email : kim [arobas] cobaltconnects [point] ca

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Programme d’art public de l’O-Train – Demande de propositions (DDP)

Réflexion-Inflexion Projet d’intervention artistique

Aperçu
Date de clôture : à 16 h (HAE) le 30 novembre 2020
Budget total : 700,000 $ CA + TVH en sus
Renseignements : Katherine [point] Ingrey [arobas] ottawa [point] ca

La Ville d’Ottawa lance cette demande de propositions (DDP) dans le cadre du Programme d’art public afin de sélectionner une équipe d’artistes, un atelier d’artistes ou cabinet d’artistes‑conseils compétents et chevronnés afin d’élaborer et de mettre en œuvre une stratégie complète de l’art citoyen. Cette stratégie de l’art citoyen s’inscrit dans l’évolution communautaire locale qui se déroule dans le secteur du parc linéaire Byron et du chemin Richmond à Ottawa.

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Appel aux équipes de design
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 16 décembre 2020 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 2 611 250 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00926505

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CALL FOR PROPOSALS :
TORONTO SCULPTURE GARDEN
Part of ArtworxTO, Year of Public Art 2021
115 King Street East, Toronto
Deadline for proposals : October 26, 2020
Programming Dates : February 1  » April 30, 2021

>From its opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG)
commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of
Toronto
park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until
2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and
the Louis L. Odette family, whose non-profit L.L.O. Sculpture Garden
Foundation funded and administered the exhibitions. Under the
direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to
work experimentally in public space, explore issues of scale and
materials, and engage with the local community as well as visitors to
the neighbourhood.

The 2021 Sculpture Garden projects will be part of the ArtworxTO
program, the Citys year-long celebration of public art. This will include
partnership projects guest-curated by Black Artists Networks in
Dialogue (BAND), from May to September, and the Toronto Biennial of
Art from October to December. To launch the years programming, the
City of Toronto is inviting proposals from Toronto-based curatorial
collectives, curators and arts organisations interested in programming
the TSG from
February to April, 2021.

In a unique opportunity, the Sculpture Garden is seeking proposals that
embrace the outdoors and bring light and life to the cold and darkness
of winter. The TSG is in the heart of the city, close to so many places
where the public previously gathered ; places of worship, restaurants
and bars, theatres and performance spaces, all of which have been
severely impacted by the pandemic. We are seeking work(s) that can
speak to the multiple narratives playing out in public spaces now,
historically, and in an imagined future.

As it will not be possible to install foundations, proposals are not
expected to be primarily sculptural. This is an opportunity for
performance- and event-based artworks (including music and other
audio works, film and video projection, and ephemeral installations)
which could also include a parallel online component. While the overall
program should be original, existing works may be included.

Competition Process
The successful
proposal will be selected by a specially convened
panel, made up of ArtworxTO advisory panel members.

Budget : $30,000.00 CAD (+HST), which includes, but is not limited to,
all artists fees, materials, project expenses, transportation, insurance,
and permits.

Applicants are welcome to raise funds from other sources, and the City
of Toronto has the ability to issue charitable tax receipts to potential
partners.

Timeline :
Call for Proposals : August 27  » October 26, 2020
Online Info Session : September 9, 2020 (time to be confirmed)
Deadline for proposals : October 26, 2020
Selection : Week of November 2, 2020
Program Duration : February 1  » April 30, 2021

All those interested in applying must email
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca for complete proposal and
submission requirements.

The Toronto Sculpture Garden is a partially accessible site.

Contact :
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
647.458.5657

Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON, M5H 2N2

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

Head of Development, Remai Modern

Job Description
Head of Development
Remai Modern Art Gallery Of Saskatchewan
Term : Permanent full-time
Posting Number : 505(292)
Remai Modern is an Employment Equity Employer.

CORE FUNCTION :
The position is responsible for securing major gifts to meet annual fundraising goals and for executing a development plan, including managing the Development Department, which meets the ongoing strategic, operational and capital needs of the Remai Modern (Art Gallery of Saskatchewan).

SCOPE AND MAJOR RESPONSIBILITIES :

Identifies, cultivates, solicits, secures, and stewards major gifts to meet museum targets.
Participates in the development of a comprehensive fundraising plan and implements that plan to meet the future and ongoing strategic, capital and operational needs of the Remai Modern.
Cultivates and engages the Art Gallery of Saskatchewan and Remai Modern Foundation Boards and volunteer leadership in the execution of the fundraising plan.
Develops and leads the execution of a comprehensive stewardship strategy to engage, inspire and secure annual and multi-year donors and sponsors, locally, nationally and internationally.
Develops major gifts and individual and planned giving programmes and solicits and secures donors to support the gallery through major gifts, bequests and other planned giving vehicles in cooperation with the Remai Modern Foundation.
Maintains relationships with existing donors and sponsors through active stewardship and creates and implements strategies to upgrade donors and sponsors.
Maintains a portfolio of prospective donors and sponsors to provide annual or multi-year gifts and sponsorships for a wide range of institutional priorities.
Implements and ensures delivery of other fundraising strategies for the plan, including fundraising and donor recognition events.
Ensures that other development print and electronic collateral materials are consistent with the corporate brand and produced in a timely manner.
Recruits, directs, supervises, trains, develops and evaluates the performance of assigned staff ensuring they are empowered to deliver meaningfully in their assigned areas (Annual, Major Gifts, Legacy, Sponsorship, and Grants ; Membership, Coordination and Administration).
Prepares and monitors revenue and expense budgets, and reports progress to the ED/CEO and Fundraising Oversight Committee ;
Ensures prospect, sponsor and donor information, and significant solicitor activity, is tracked and recorded into the Development database in a timely manner ;
Performs other related duties as assigned.
RELATIONSHIP :
Reports to the Executive Director/CEO.

QUALIFICATIONS :

Degree in a related field. A master’s degree and/or a Certified Fundraising Executive (CFRE) designation would be an asset.
Seven to nine years’ progressively responsible experience in developing, implementing and managing fundraising programs. Experience working in a gallery or museum preferred.
Knowledge of public sector, non-profit organizational operations and related governmental relationships.
Demonstrated ability to build and foster effective relationships with assigned staff, trustees, volunteers, artists, donors and sponsors.
Demonstrated ability to communicate effectively, orally and in writing, including the ability to create a persuasive case to garner support for key programs and projects.
Demonstrated ability to direct and support staff in achieving desired results.
Ability to maintain a high level of professionalism, discretion, and confidentiality and comply with the AFP Code of Ethical Standards and Donor Bill of Rights.
Demonstrated organizational and planning skills.
Skill in the use of a computer using the Microsoft Office Suite, financial accounting and computerized fundraising software.
SALARY :
$100,477.44 – $118,060.56 per annum (2019 rates)

CLOSING DATE :
November 2, 2020 (may be extended)

HOW TO APPLY :
Please submit your application online at :
https://www.saskatoon.ca/city-hall/careers-city/current-employment-opportunities/head-development

Preference will be given to those who self-identify as First Nation, Metis or Inuit.

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L’Atelier Circulaire est à la recherche d’une personne consciencieuse et dynamique pour occuper le poste de direction générale.

Nous cherchons quelqu’un qui veillera au bon fonctionnement de l’organisme, à son rayonnement et à son développement.

Envoyez votre candidature à ca-ac [arobas] ateliercirculaire [point] org 

Date limite : 8 novembre 2020

Offre d’emploi

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Offre d’emploi – Emploi régulier à temps plein

Directrice générale | Directeur général

 

Le Musée régional de Rimouski se consacre à l’art contemporain, à l’histoire régionale et à ce qui lie la science aux pratiques sociétales. Le musée est un lieu d’échange ; à la fois un catalyseur et un incubateur, il met en évidence les enjeux qui nous situent comme individus dans une communauté locale et globale.

Le Musée régional de Rimouski cherche une personne dynamique pourvue d’une vision stratégique. Elle est capable de motiver son équipe, a des connaissances en financement, des habiletés relationnelles, des capacités à entretenir de saines relations de travail avec ses partenaires et des habiletés à développer et à entretenir des liens de confiance avec la communauté. Elle saura démontrer une ouverture au débat d’idées et au partage des valeurs du milieu artistique. 

La direction générale assume l’entière responsabilité de la gestion et la mobilisation de ses ressources humaines, matérielles et financières ainsi que la direction artistique et stratégique.

Salaire offert : Selon le traitement salarial en vigueur.

Date d’entrée en fonction : entre la fin janvier et la fin mars 2021

Les personnes intéressées doivent faire parvenir leur dossier de candidature incluant une lettre d’intention et un curriculum vitae, au Musée régional de Rimouski, à l’attention de Gervais Sirois, Président du conseil d’administration, avant le 22 novembre 2020 à 17 h à l’adresse courriel suivante : administration [arobas] museerimouski [point] qc [point] ca et voir l’offre détaillée sur le site du Musée, https://museerimouski.qc.ca/2020/10/18/appel-de-candidature-directrice-generale-directeur-general/

Par souci d’inclusion et de représentativité, le Musée régional de Rimouski encourage les personnes sous-représentées dans les postes de gestion des institutions muséales à soumettre leur candidature. Seules les candidatures retenues seront contactées pour une entrevue.

 

Merci de partager cette offre d’emploi dans vos réseaux respectifs.

 

35, rue Saint-Germain Ouest

Rimouski (Québec) G5L 4B4

Courriel : communication [arobas] museerimouski [point] qc [point] ca

Téléphone : 418 724-2272 poste 107

 

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APPEL DE DOSSIERS // RÉSIDENCE DE COMMISSAIRE 2020-2021
Notre appel de dossier pour la résidence de commissaire est OUVERT ! 
Vous, artistes, penseur·se·s, théoricien·ne·s, critiques, une nouvelle aventure s’offre à vous au LOBE.

Vous avez jusqu’au 11 décembre 2020 pour nous faire parvenir votre dossier via le courriel adjoint [arobas] lelobe [point] com.

LA RÉSIDENCE DE COMMISSAIRE AU LOBE

Depuis 2015, une visée innovante, unique au Québec et même à l’international prenait son envol au LOBE : un projet de résidence de commissaire. Décloisonnant les disciplines et donnant la chance à des penseurs, à la fois artistes, critiques ou théoricien·ne·s, d’accroître leurs expertises et de rayonner dans un lieu commun au sein d’un organisme qui les soutient. 

Tout au long de la résidence, le·la commissaire alimente le milieu de l’art de nouvelles connaissances, de nouvelles pistes de réflexion en reflétant les tendances actuelles de l’art à partir de recherches et expérimentations thématiques. Ainsi, cette résidence devient un moteur essentiel dans le développement des savoirs au cœur des enjeux de l’art contemporain et plus spécifiquement de l’art actuel.

Cette nouvelle vision de la pratique en résidence (recherche/création/théorie) est une avancée majeure dans le domaine des arts actuels et a une portée notable sur le développement des enjeux liés à cette approche.

La résidence au centre d’artistes le LOBE est un épisode dans la carrière des artistes. Dans cette optique, le LOBE est guidé par l’optimisation de cette expérience de production de recherche/création en offrant aux artistes reçus un accueil chaleureux, confortable, convivial, adapté et professionnel. Suivant cette philosophie que l’expérience vécue stimule et influence la création, l’entrecroisement des résidences d’artistes et celle du commissaire en résidence provoquent des questionnements, bouscule et alimente les réflexions mutuelles à la fois critique et analytique.

LE RÔLE DU COMMISSAIRE AU LOBE

La singularité de cette résidence est de pouvoir redéfinir le rôle du commissaire, ses enjeux artistiques, théoriques, sociaux et institutionnels tout en développant une thématique personnelle, inscrite au sein des résidences régulières du LOBE. La résidence du commissaire consiste à mener une recherche-création soutenue sur une réflexion thématique. Il s’agit d’aller au-delà de la seule conception d’expositions regroupant des artistes, mais de faire émerger la dimension créative dans une perspective critique et expérientielle. 
 

Par ailleurs, le commissaire en résidence est responsable de produire un appel de dossier thématique orientant la programmation du LOBE tout au long de son séjour. Il fera également partie du comité de sélection pour la programmation 2021-2022. À noter que cette programmation concerne les résidences d’artistes en lien avec la thématique du commissaire à raison de trois résidences par année. Toute autre activité du LOBE n’inclut point la participation du commissaire choisi. Toutefois, le rôle du commissaire en résidence est de développer en collaboration avec le centre, des stratégies commissariales à travers les résidences. Dans l’optique d’inscrire, de transmettre et de faire rayonner sa recherche critique et théorique thématique, le commissaire produit à la fin de sa résidence un rapport final prenant la forme d’une conférence ou d’une table ronde. 

 

En écho avec nos orientations, les nouvelles tendances encore marginalisées, sous-traitées, voire anecdotique, les esthétiques nouveau genre, les influences de nouvelles actualités politique, économique, démographique, etc., les thématiques transdisciplinaires des commissaires, celles qui traversent l’ensemble des pratiques et disciplines actuelles, celles qui incitent à l’auto bousculement et à l’exploration, retiendront l’attention du comité de sélection.

DOSSIER À SOUMETTRE

Lettre de motivation – CV 
Intention de projet thématique en lien avec les orientations du centre (500 à 1000 mots)
Texte relatant le désir d’investissement envers la recherche (250 mots)
Suggestions d’artistes (2-3) en lien avec la thématique
Ébauche d’un appel de dossier thématique.
Des exemples de textes et publications antérieurs
Images et/ou vidéos de projets antérieurs (si applicable)
CONDITIONS

Durée : 1 an (juin 2021 — juin 2022)

Honoraire : 10 000 $/an


Le LOBE prend en charge les déplacements qui seront nécessaire lors de la résidence, ainsi que l’hébergement et des frais de séjour durant l’année. 

Prenez note qu’un séjour d’une durée de 3 jours sont à prévoir à l’hiver 2021.

La résidence requiert une présence accrue au centre tout au long de l’année en particulier lors des résidences d’artistes de la programmation et des événements du centre.
 

Pour de l’information sur la résidence de commissaire précédente, c’est par ici.
LA RÉGION DU SAGUENAY-LAC-SAINT-JEAN

Le rythme si particulier qui caractérise la vie du LOBE est aussi lié à sa position géographique à son éloignement ainsi que sa relative nordicité qui en fait un endroit idéal pour la résidence. Le LOBE est un lieu suffisamment loin pour faciliter cet état de grâce en garantissant le décrochage et le recul essentiel à un projet de recherche et de création in situ. Par ailleurs, un enracinement réel dans l’espace d’exposition permet des transformations encore plus radicales de la configuration des lieux lors de l’exposition.

Ainsi, le LOBE s’inscrit dans une région stimulante et active dans le domaine culturel par des institutions, organismes et intervenants divers et variés. Sa contribution au développement culturel du Québec et de la région du Saguenay-Lac-Saint-Jean est caractérisée par sa créativité, sa diversité et son rayonnement.
INFORMATIONS SUPPLÉMENTAIRES

** Cependant, en contexte de pandémie mondiale, Le Lobe s’accorde encore plus de flexibilité, d’adaptation, de solutions et de réflexion. Ce qui reste inchangé au LOBE, c’est notre mandat de soutenir, d’accompagner les artistes, et de croire que la culture, l’art, la littérature, le cinéma sont essentiels dans cet état d’urgence. ** 


Veuillez transmettre votre dossier au plus tard le 11 décembre

Seules les candidatures envoyées au courriel adjoint [arobas] lelobe [point] com seront considérées.

Le Lobe

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Co-Director
TRUCK Contemporary Art, Calgary

Deadline : October 19

Seeking a Co-Director to support the transition from a hierarchy-based staffing model to a lateral staffing model led by two Co-Directors, with the support of the TRUCK Board of Directors and contract staff positions.

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Call for Proposals

Vol. 26, No. 6 : ‘On Air’ (September 2021)

 

Issue Editors :

Evelyn O’Malley (University of Exeter)

Chloe Kathleen Preedy (University of Exeter)

 

Proposal deadline : 2 November 2020

 

Air is a fundamental aspect of our existence. Its vital role in sustaining life is matched by its phenomenological significance, defining our relationship to the world around us. As ‘the very medium that makes interaction possible’ (Ingold 2012 : 77), air shapes human modes of expression, including performance. Yet the necessity, the inescapability, of air can be a source of vulnerability, as long-standing concerns about air quality and the consequences of atmospheric pollution reflect. Such questions have recently taken on new significance : for all its devastating impact on lives and economies around the world, one much-discussed by-product of the COVID-19 pandemic is the improvement in urban air quality, while at the same time the spectre of airborne transmission has deepened and complicated public awareness of the air we breathe. Nonetheless, it remains easy to forget about this invisible, often intangible, element, even as its presence pervades every aspect of our lives.

 

Recently, artists and scholars have begun to engage more extensively with the matter of air. Performance can make the atmosphere and its operations visible, as in Teac Damsa’s touring production of Swan Lake/ Loch na hEala (2016–present), in which thousands of white feathers dance on the air currents ; Jennifer Turpin and Michaelie Crawford’s wind-powered kinetic sculpture Halo(2013) ; or Olafur Eliasson’s2003–4 Weather Project installation at Tate Modern. Fujiko Nakaya, who has been making air visible with her performing fog sculptures since the 1970s, presented London Fog #03779—featuring dance performances by Min Tanaka—outside the same gallery in 2017. Inside theatre buildings, air has shaped the material conditions in which audiences encounter performance. In 1952, for example, smog infiltrated Sadler’s Wells Theatre, halting a performance of La Traviata after the first act, while in 2018 Texas’s open-air Shakespeare Festival pumped air conditioning through the floorboards of the Miller Outdoor Theatre to help cool actors during scorching performances of The Comedy of Errors and Hamlet. In recent years, air quality has become a thematic subject of the stage and screen : Caryl Churchill’s radio play Not Not Not Not Not Enough Oxygen(1971) offered a dystopian evocation of London’s smog-filled future ; Ben Elton’s play Gasping(1990) addressed the corporatization of clean air ; the BBC’s SoICanBreathe season (2017), designed to raise awareness of global air pollution, featured numerous short films on the topic ; and the Camden People’s Theatre’s 2018 Shoot the Breeze encouraged Camden Council to adopt a new air pollution policy. Performance can also draw attention to air quality in more direct ways, with artists highlighting the risk of urban air pollution on a global scale : from the California-based project Particle Falls(2010), which used laser light scattering to track particulate matter, to Michael Pinsky’s Pollution Pods, which emulated the air of five different global cities while on display in Trondheim and London (2017–18). In another 2017 response, performance artist Brother Nut wandered Beijing for 100 days vacuuming up polluted air and turning it into bricks ; the start-up company Graviky Labs uses a similar technology to transform the particulate matter in polluted air into ink that is used by artists from Bangalore to Boston. Open-air performance offers a rich resource for exploring such questions of air quality and the impact of pollution, providing fresh perspectives on our historical and contemporary interactions with the air.

 

This issue, ‘On Air’, seeks to expand the scope of existing academic enquiry (Sharpe 2016 ; Staging Atmospheres 2017 ; Hamilton and Neimanis 2018 ; McCormack 2018 ; Welton 2018 ; Welton and Déchery 2020) by considering how performance might encourage more careful apprehension of this life-sustaining element. Our aim is to appreciate the diverse ways in which air is utilized, experienced and/or evoked within contemporary performance practices, asking questions about the unique relationship between air and performance and about how performance studies can contribute to an enhanced appreciation of the aerial environment : from the local air we breathe, to the atmosphere of our planet. We invite artists, cultural theorists, environmental historians, open-air theatre makers and scholars to contribute pieces that consider how air is conceived in a diverse range of performance contexts, and welcome proposals for articles, artist’s pages, creative pieces with associated multi-media, interviews or new writing. We aspire to envelop the place of performance in an environmental understanding of air, and to consider how attending to the matter of air might help performance studies and practice rethink itself.

 

Areas of potential interest and intersections with performance may include, but are not restricted to :

 

aerial modes of performance
aerial resources and renewable energy
air pollution and climate change
air shows, drones, and military technologies
air- and site-specific or immersive performance
air, health and bodies, including airborne contagion
airy dramaturgies
amphitheatre drama
applied and socially engaged performance
atmospheric ‘things’ and ‘envelopes’ (McCormack 2018), for example, balloons and bubbles
breath and the air
environmental histories of the air
environmental racism and contaminated air
geoengineering
geographies and aerographies
historical air in contemporary theatre
new materialist readings of air in performance
open-air performances
post-human and ‘transcorporeal’ approaches to the air (Alaimo 2010)
‘slow violence’ and air pollution (Nixon 2011)
urban and non-urban air
 

SCHEDULE :

Proposals : 2 November 2020

First Drafts : February 2021

Final Drafts : May 2021

Publication : September 2021

 

FORMAT :

Alongside long-form articles, we encourage short articles, provocations and other forms of creative response. As with other editions of Performance Research, we welcome artist’s pages and other contributions that use distinctive layouts and typographies, combining words and images, as well as more conventional essays.

 

ISSUE CONTACTS :

All proposals, submissions and general enquiries should be sent direct to Performance Research at : info [arobas] performance-research [point] org

 

Issue-related enquiries should be directed to the issue editors :

Evelyn O’Malley : E [point] OMalley [arobas] exeter [point] ac [point] uk

Chloe Kathleen Preedy : C [point] Preedy [arobas] exeter [point] ac [point] uk

 

 

General Guidelines for Submissions :

Before submitting a proposal, we encourage you to visit our website(www.performance-research.org) and familiarize yourself with the journal.
Proposals will be accepted by email (Microsoft Word or Rich Text Format (RTF)).
 Proposals should not exceed one A4 side.

Please include your surname in the file name of the document you send.
Please include the issue title and issue number in the subject line of your email.
Submission of images and other visual material is welcome provided that all attachments do not exceed 5 MB, and there is a maximum of five images.
Submission of a proposal will be taken to imply that it presents original, unpublished work not under consideration for publication elsewhere.
If your proposal is accepted, you will be invited to submit an article in first draft by the deadline indicated above. On the final acceptance of a completed article you will be asked to sign an author agreement in order for your work to be published in Performance Research.

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Artcite Inc. is a non-profit, artist-run centre with a 38 year history of
interdisciplinary, contemporary art presentation in the Windsor, Essex
County and Detroit area. The Board of Directors would like to invite
applications for the role of Executive Director.

Job Title : Executive Director
Position Type : Full-time contract, 3 years, 35 hrs/week (occasional
evening and weekends as required)
Reports to : Board of Directors
Salary : $50,000.00 (plus health and dental)
Anticipated Start Date : January 2021 (flexible)

Details about the position including a list of minimum qualifications,
responsibilities and how to apply can be found at
https://www.artciteinc.ca/jobs

Application Deadline : 3 November, 2020

Any inquiries can be sent by email to artcitepresident [arobas] gmail [point] com

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Fall Submission Deadline :
Monday October 19th at Midnight !


Peripheral Review is a website and publication based out of Toronto dedicated to the
documentation of and publishing critical writing on Canadian emerging artists,
exhibitions, performances and events.
We’re accepting submissions for pitches and completed reviews, essays and
experimental writing on Canadian artists, exhibitions and issues in contemporary art.
We prioritize and encourage submissions by writers and about artists who are
considered emerging, under-represented, Indigenous, LGBTQ2+, from diverse cultural
backgrounds or working in alternative practices and abilities.
Send any questions to peripheralreview [arobas] gmail [point] com


We are looking for :
Critical reviews of Canadian art exhibitions (or exhibitions which include a majority of
Canadian artists), performances (art, music, dance, theatre) and events. Submissions
must include title of the show, venue name and full
names of artists.
Feature Articles : Any long form essay or review longer than 3000 words. These will also
be considered for print-only publication in our annual print editions.
Long Reviews : Any long form review of an exhibition or event that is over 1000 words.
All published long reviews will also be published in the annual print issue.
Short Reviews : Any short form review of an exhibition or event that is under 1000 words.
All published short reviews will also be published in the annual print issue.
Experimental Writing : Any experimental style (poetry, etc.) that is in response to an artist
or exhibition. There is no word count limit on experimental pieces.
All submissions should include information or links to the exhibition and/or artists for
reference.
Include your preferred social media handles, links to websites, short bio (150 words
max), and if you have previously submitted the article anywhere else.
We pay successful submissions writers fees upon publication of the article.


FALL DEADLINE : All submissions should be sent to peripheralreview [arobas] gmail [point] com on
Monday October 19th by midnight EST.
For more information visit : https://peripheralreview.com/contact-ussubmissions/

With all submissions please format according to the submission guidelines. For general
inquiries please note your query in the subject line.

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Call for Curators : ArtworxTO 2021, Community Cultural Hubs

Mark Stoddardt, ReConnectedSTC, 2019

ArtworxTO : Toronto’s Year of Public Art 2021
Call for Curators : Community Cultural Hubs
Project Commencement : November 2, 2020
Curator Fee : $25,000.00 CDN + HST
Application Deadline : October 19, 2020

ArtworxTO is currently seeking curatorial proposals for ArtworxTO 2021, Community Cultural Hubs. Four (4) Curators will be contracted. Each Curator will be responsible for conceiving and delivering an 11 month-long program at one of four hubs across the city. A primary goal within this ArtworxTO program, both for artists and audiences, is to centre voices that have been traditionally marginalized in public art. This is an ideal opportunity to foreground the voices of BIPOC artists, curators, and creators of all kinds.

The full ArtworxTO Framework is available online here.

Scope of Work
Curatorial concepts for individual Community Cultural Hubs, will be generated through this open call for Curators, and developed and refined by the selected Curators in consultation with the ArtworxTO team. The overall direction for Hubs is guided by the ArtworxTO Team, supporting the central pillars of Toronto’s new 10-year Public Art Strategy (2020-2030) : “Creativity and Community – Everywhere”.

The program (and its related exhibitions, installations and events) will run from approximately January 30, 2021 to December 18, 2021.

The selected Curators will receive a Curator’s Fee of $25,000.00 CDN + HST and will have a minimum programming/production budget of $150,000.00 CDN to implement their program.

Each Hub Curator will be responsible for :

Artists and Art Installations in a local Community Hub with support from City of Toronto production staff
Programming and Events – relevant to the exhibition, local neighborhood and/or hub sponsor
Additional programming (talks, performances, workshops, screenings, live painting, etc.) will take place – in partnership and consultation with Hub community partners and sponsors
A short curatorial text as well as partake in discussions and panels
Collaborate with all related partners to develop and Educational Tool-Kit for the exhibition and related programs
Programming and Production support will be provided by the City of Toronto.

 

 

The Hubs :
Community Cultural Hubs will be a series of destination venues located within publicly accessible spaces spread across the city during Toronto’s Year of Public Art 2021.

Hubs will be located in at least 4 areas across the city of Toronto. We encourage local applicants grounded in these areas of the city and ask that applicants indicate clearly to which area they are connected.

Community Cultural Hub sites currently under consideration :

North York
Etobicoke
Scarborough
Downtown
Other areas will be added, should budget allow
The Hubs will form the central nervous system of ArtworxTO and serve to :

Feature dynamic art installations, events, and programming to engage local community artists and audiences, plus, promote cultural events in the immediate area and citywide.
Provide continually updated information about art programs, activities, and exhibitions in the hub(s) and throughout the city.


Qualifications :

This Curatorial role is designed as an opportunity for emerging curators ; individuals will have studied or worked in the curatorial realm with some relevant project work experience.
This is considered an ideal opportunity to foreground the voices of BIPOC curators.
Applicants will have knowledge and experience in contemporary visual art practices with a focus on Canada and Toronto.
Ideal candidates will have deep roots in Toronto and specifically one of the four local communities.
It is essential that applicants demonstrate an ability to work collaboratively in program development, as well as independently.
Ability to be available for a dynamic programming schedule at the hub throughout the year.


Application Requirements :

Exhibition proposal
Concept considerations
Programming proposal
Workplan
Anticipated Audience Experience
CV (2 pages) with a cover letter with your experience and interest
2 Letters of reference
Support Materials – Please submit previous curatorial work. You may submit up to 10 items of support material
Title all support materials with “You name_ Exhibition Title_jpeg1.pdf” and have them correspond with your materials list.
List of support materials- with content descriptions
Please submit 1-2 writing samples if existing
All application elements should consider how their proposed exhibition will reflect the themes of “Creativity and Community – Everywhere” and ArtworxTO’s interest in the unique role that public art plays in our city.

The ArtworxTO Peer Review Panel will assess :

Artistic merit of Exhibition and Programming proposal and supporting material
Strong aesthetic, conceptual elements, demonstration of artistic vision, innovation, interpretation and integration of contemporary art in the specific context of the curatorial thesis, the ArtworxTO and the Community Cultural Hub model.
Applicant’s demonstrated success in previous projects as a professional curator or equivalent
The feasibility of the project
A previously demonstrated ability, or appropriate project plan to execute a project of this scope and to work collaboratively with an existing project team

 

Equity, Diversity and Inclusion
The City is an equal opportunity employer, dedicated to creating a workplace culture of inclusiveness that reflects the diverse residents that we serve.

Accommodation
The City of Toronto is committed to creating an accessible and inclusive organization. We are committed to providing barrier-free and accessible employment practices in compliance with the Accessibility for Ontarians with Disabilities Act (AODA). Should you require Code-protected accommodation through any stage of the recruitment process, please make them known when contacted and we will work with you to meet your needs. Disability-related accommodation during the application process is available upon request.

Visit toronto.ca/artworxto for a complete application outline plus submission requirements and instructions.

For more information :
Email artworxto [arobas] toronto [point] ca or Call 311 for additional questions.
Follow us on Facebook, Twitter and Instagram via #ArtworxTO.
Toronto City Hall, 100 Queen Street West, East Tower, 8th Floor, M5H 2N2

About the City of Toronto
Toronto is Canada’s largest city, the fourth largest in North America, and home to a diverse population of more than 2.9 million people. It is a global centre for business, finance, arts and culture and is consistently ranked one of the world’s most livable cities. For information on non-emergency City services and programs, Toronto residents, businesses and visitors can visit www.toronto.ca, call 311, 24 hours a day, 7 days a week, or follow @cityoftoronto on Twitter, @cityofto on Instagram and @cityofto on Facebook.

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Images Festival 2021 
Call For Submissions !
 
 
GUEST PROGRAM SUBMISSIONS
 
Images welcomes proposals from Guest Programmers and Curators for cinema screenings and exhibitions !
 
If you have an idea for a project that responds to our distinct vision, we would love to hear it.
 
 
For more information, please click here.
 
Entries for GUEST PROGRAM projects are accepted on a rolling basis.
Images Festival 309-401 Richmond St W
T : +1 416 971 8405 | E : images [arobas] imagesfestival [point] com
 
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Appel de textes – À l’est de vos empires
 
 
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.

Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.

On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).

Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.

Site web

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Esse

No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021

[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.

La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?

 

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