La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones véhicule les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc. N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet, vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF sur internet: www.agavf.ca

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Anne-Marie Sirois - Fer à poil

Le Trécarré (Pointe-à-l’Église)
Anne-Marie Sirois – Sculptures de fer
3 août au 9 septembre 2010
finissage le 9 septembre à 17h
et lancement de son dernier livre: Pourquoi 100 Fers ?
suivi d’un Bavard’Art
Université Ste-Anne, Nouvelle-Écosse
artdelabaie.blogspot.com

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Biographies : un regard contemporain sur l’Acadie
avec les artistes: Elisabeth Hubault, Maryse Arseneault, Jean-Denis Boudreau, Herménégilde Chiasson, François Gaudet, André Lapointe, Mathieu Léger, André Alan Phelps, Stefan St-Laurent
commissaires invités: Jennifer Bélanger et Mario Doucette
du 16 juin au 29 août 2010
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton
www.umoncton.ca/gaum

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Bodies in Trouble – Corps en péril
avec: Jackson Couse (Ottawa), Maya Deren (New York, USA / É.-U.), Cristina García Rodero (Madrid, Spain / Espagne), Yves Klein (Paris, France), Hélène Lefebvre (Ottawa), Rocco Morabito (Miami, USA / É.-U.), Greta Pratt (Norfolk, VA, USA/ É.-U.), Lana Šlezić (Toronto), Paul M. Smith (London / Londres, UK / R.-U.), Jana Sterbak (Montréal), Alex Webb (New York, USA / É.-U.)
Commissaire : Stefan St-Laurent avec Stagiaire en commissariat : Theo Pelmus
Du 22 juillet au 3 octobre 2010
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (St-Boniface)
Véronique Malo – Espaces positifs
Du 30 juin au 20 août 2010
Shaun Morin – Récits fragmentés
Du 2 septembre au 17 novembre 2010
vernissage: 2 septembre à 19h
219, boulevard Provencher à St-Boniface
www.maisondesartistes.mb.ca

1. appels en français du Canada

Centre d’artistes Voix Visuelle – Vanier – 20 août 2010
Dazibao centre de photographies actuelles – Montréal – en tout temps
Festival d’arts médiatiques + de culture numérique HTMlles – Montréal – 13 septembre 2010
DAÏMÕN – Gatineau – 31 août 2010 et 31 janvier 2011

2. appels en anglais du Canada

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography – Toronto – 30 septembre 2010
Open Studio – trois programmes – Toronto – 15 septembre 2010
Mount Dennis Neighbourhood Project at Weston Road and Dennis Avenue – Toronto – 24 septembre 2010
Modern Fuel Artist-Run Centre – jeu de cartes! – 1er septembre 2010
Audio Art for Radio du Centre for art tapes – Halifax – 1er octobre 2010
Vancouver Women in Film Festival – 1 novembre 2010
Roadside Attractions – Toronto – en cours
TRUCK Contemporary Art – Calgary – 1er septembre
Platforms 2010 – Vancouver – 15 septembre 2010
Arbor Gallery – Toronto – multiples dates
QUEERnival – Ottawa – 24 août +
Front magazine – Vancouver – 17 septembre et 17 décembre 2010
A Golden Age / ZoomerShow 2010 – Propeller – Toronto – 10 septembre 2010

3. appels d’ailleurs

Cugnaux espace urbain – Cugnaux – 30 septembre 2010
Manifest’s – Cincinnati – en cours
The Prostitution of Art – Boston – 14 septembre 2010
ComPeung’s Artist-in-Residence Program – 1er novembre 2010
International Artist Residencies – Budapest, – 6 septembre 2010
GIGUK Gießen VideoArt Festival – Giessen – 31 août 2010
Animatron Festival – New York – 22 août 2010
Dome Lab 2010 – Perth – 3 septembre 2010
RÉSIDENCE DE CRÉATION MULTIMÉDIA – Beauvais – 2 octobre 2010

4. divers

Décès de Shirley Thomson

1. appels en français du Canada

Appel de dossiers

Le Centre d’artistes Voix Visuelle invite les artistes professionnels
à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de
programmation 2011-2012.

Date de tombée : Le vendredi 20 août 2010
Toute présentation de dossier doit être rédigée en français et
entièrement soumise sur CD ou DVD. N’envoyez pas aucun document sur
papier.

Les demandes doivent comprendre :
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo
Les images numériques doivent être :
• en format JPEG
• compatibles PC
• ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et
le titre de l’œuvre

Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on
vous retourne votre CD OU DVD.

Veuillez faire parvenir votre demande à :
Voix Visuelle
81, avenue Beechwood
Ottawa, Ontario
K1M 1L7
www.voixvisuelle.ca

•••••

DAZIBAO, CENTRE DE PHOTOGRAPHIES ACTUELLES

APPEL DE DOSSIERS
À COMPTER DE SEPTEMBRE 2010, DAZIBAO REÇOIT VOS PROPOSITIONS EN TOUT TEMPS

La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du conseil d’administration. Prière de n’envoyer votre dossier qu’une fois l’an.

VOTRE PROPOSITION D’EXPOSITION OU DE PUBLICATION DOIT COMPRENDRE :

1. un CD-ROM contenant un maximum de 20 images bien identifiées et accompagnées d’une description claire (titre, médium, dimensions et date) ou un DVD dans le cas d’une œuvre vidéo ; n’envoyez pas d’originaux
2. une description précise du projet
3. un texte expliquant votre démarche artistique
4. un curriculum vitæ

Veuillez noter que les dossiers ne sont pas retournés et que les réponses seront connues dans un délai maximum de six mois.

Envoyez à / Send to :
Appel de dossiers / Call for proposals
Dazibao, centre de photographies actuelles
335, Boul. De Maisonneuve Est, Bureau 329
Montréal (Québec) Canada H2X 1K1

•••••

Appel de dossiers

Le Festival d’arts médiatiques + de culture numérique HTMlles 2010 lance un appel de projets d’œuvres d’arts médiatiques sous la thématique de   pour sa 9ème édition qui aura lieu du 13 au 20 novembre 2010 à Montréal.

La date limite de soumission de projets est le lundi 13 septembre 2010, 21h00.

Lancé par le Studio XX en 1997 et évoluant aussi rapidement que les nouvelles technologies elles-mêmes, le festival HTMlles est une plateforme internationale dédiée à la présentation d’œuvres d’arts médiatiques indépendantes créées par des femmes et dévoilant la création technologique contemporaine sous toutes ses facettes, incluant mais non limité à : l’œuvre numérique à trame narrative, l’art Web, l’art vidéo ainsi que les courts-métrages, l’art audio et électronique, le jeu vidéo, l’installation, les médias localisé, l’animation 3D, la réalité virtuelle, les publications électroniques, le design, la performance et les pratiques interdisciplinaires.

Lieu de rencontre au carrefour de la créativité, de la technologie et d’un large éventail de perspectives féministes, le festival HTMlles se concentre sur la présentation publique d’œuvres d’arts médiatiques innovatrices, de tables rondes et d’ateliers de formation créant ainsi des connexions dynamiques entre le grand public, les artistes, les professionnels culturels, les commissaires, les producteurs, les éducateurs, les spécialistes, les étudiants et les technophiles.

HTMlles 2010 :

De l’IMAX à Canadarm, en passant par Softimage, MotionBuilder, Maya et le BlackBerry, les innovations technologiques canadiennes ont changé le monde. S’inspirant du récent projet du Studio XX, la Tournée Pipeline Trans-canadienne, et reflétant le rôle du Canada dans le contexte mondial, la neuvième édition du festival HTMlles mettra l’accent sur le travail d’artistes en arts médiatiques basés au Canada et au Québec et explorant les concepts de et . HTMlles maintient une vision internationale et une approche ouverte.

Que nous résistions ou accueillions avec véhémence un avenir interconnecté mondialement, n’est-il pas essentiel de mieux définir nos origines et d’explorer des valeurs communes ? Pouvons-nous en tout temps posséder plus d’une  , ou, au contraire, n’en posséder aucune ? Qu’en est-il des droits et libertés reconnus et sur quels territoires ?

Comme nation, comment pouvons-nous imaginer de nouvelles formes de connexions afin d’élargir les paramètres de citoyenneté, d’identité ou de langue, et approfondir notre compréhension de démocratie et interaction entre les communautés ?

Qu’est-ce qui définit un lieu d’appartenance ? À quel moment précis, comment appartenons-nous et à quoi ? Comment créer cet espace sûr et quand est-il venu le temps d’en sortir ?

Quel rôle les technologies numériques ainsi que les logiciels libres et open source (F/LOSS) jouent-elles dans la création d’un avenir durable ? Qu’est-ce que les technologies numériques révèlent sur l’état du monde naturel et sur notre perception du paysage ?

HTMlles est à la recherche d’œuvres médiatiques innovantes qui catalysent le développement et la richesse des pratiques québécoises ou canadiennes en matière d’arts médiatiques.

HTMlles invite les artistes du Québec et du Canada de tous niveaux de carrière ainsi que les commissaires à présenter leur projets. Les collaborations avec des artistes internationaux ou des œuvres internationales sur des artistes canadiennes sont aussi éligibles.

Les artistes émergents peuvent également déposer des projets vidéos pour le Concours Émergence du festival HTMlles.

Modalités de soumission

Les projets devront être soumis uniquement par courrier électronique et doivent inclure les informations suivantes dans un document sous format PDF :

+ Nom du (des) artiste(s) :
+ Adresse :
+ Numéro(s) de téléphone :
+ Adresse de courriel :
+ Biographie(s) (250 mots max) :

+ Titre :
+ Année de production :
+ Lieu de production :
+ Description du projet (500 mots max) :
+ Devis technique : 5 images maximum à inclure au document PDF : taille : 1024 X 768 pixels, 72 dpi
+ URL pour vidéo et/ou pour les projets audio

+ Les candidatures devront inclure le document complet sous format PDF et envoyé à : festival [arobas] htmlles [point] net.
+ Objet du courriel : Propositions Festival HTMlles
+ La date limite de soumission des projets est le 13 septembre 2010, 21h.

Dans les cas exceptionnels où la nature du projet ne permet pas l’envoi de la proposition par courriel, celle-ci peut être envoyée par voie postale à l’adresse suivante :

HTMlles 2010, 4001, rue Berri, espace 201, Montréal (QC), H2N 2N4, Canada

Veuillez noter que le festival HTMlles ne s’engage pas à retourner le matériel si la proposition est envoyée par la poste.

Une production du Studio XX

•••••

APPEL DE PROJETS
Prochaines dates de tombée : 31 août 2010 et 31 janvier 2011

Situé dans l’édifice La Filature – une ancienne filature industrielle magnifiquement rénovée -, DAÏMÕN offre des ressources de création, de production et de diffusion dans les domaines de la photographie et des arts médiatiques. 

Par ses programmes Artiste résident, Recherche et création, Photographie et impression numérique et Soutien aux premières œuvres, DAÏMÕN encourage les artistes à repousser les limites de leur pratique et à développer de nouvelles approches par le biais de l’image, de la vidéo, ainsi que des arts sonores et électroniques, y compris les pratiques installatives, interactives et performatives. DAÏMÕN privilégie les projets qui font valoir le jeu de plus en plus complexe des médias entre eux et qui interrogent les zones intermédiaires et non seulement les langages constitués des médias utilisés. Seuls les projets comportant un certain degré de recherche sont considérés. 

Avec son STUDIÕ, espace de production et de diffusion, DAÏMÕN favorise la mise en espace et la mise à l’essai d’œuvres d’envergure, ainsi que le développement des pratiques transversales. Des rencontres publiques y sont organisées régulièrement afin de permettre à la communauté de s’initier au travail des artistes accueillis en résidence. Ce STUDIÕ multifonctionnel est offert aux artistes pour l’expérimentation, la production et la présentation d’œuvres dont les composantes requièrent une infrastructure technique particulière. 

DAÏMÕN met à la disposition des artistes des équipements de tournage et d’enregistrement, et des salles de montage audio et vidéo numérique. Une chambre noire permet des développements argentiques de grand format (1m32) à partir de négatifs pouvant aller jusqu’à 280 mm. Un service d’impression numérique (EPSON Stylus 9600 Pro) est également disponible.

PROGRAMMES DE CRÉATION
Artiste résident
Recherche et création
Soutien aux premières œuvres
Recherche en photographie et en impression numérique

Artiste résident
Offert aux artistes professionnels de l’extérieur de la région Ottawa-Gatineau, ce programme veut promouvoir des échanges féconds entre les artistes d’ici et d’ailleurs. Il s’adresse aux artistes en mi-carrière et établis ou qui ont cumulé plus de cinq années de pratique dans un champ de recherche spécifique.

Le Centre fournit, pour la réalisation de chacun des projets, un séjour de 4 à 6 semaines incluant l’hébergement, l’accès aux équipements du Centre et les services d’un technicien (60 heures). Un cachet de 1 500 $ est versé à l’artiste. Certaines indemnités de déplacement ainsi que des indemnités quotidiennes sont également payées par DAÏMÕN. Tous les autres frais concernant la production de ces projets doivent être assumés par les artistes. DAÏMÕN organise une soirée-rencontre avec le public où l’artiste présente son travail antérieur et actuel.

Recherche et création
Ce programme est offert aux artistes professionnels de la relève, en mi-carrière ou établis. DAÏMÕN sélectionne six artistes par année, dont trois parmi les candidats de la région Ottawa-Gatineau et trois parmi les candidats en provenance de l’extérieur de la région. 

DAÏMÕN fournit, pour la réalisation de chacun des projets, un encadrement technique et artistique, l’accès aux équipements du Centre pendant une durée de quatre (4) semaines et les services d’un technicien (50 heures). Certaines indemnités de déplacement ainsi que des indemnités quotidiennes sont également payées par DAÏMÕN pour les artistes de l’extérieur. Tous les autres frais concernant la production de ces projets doivent être assumés par les artistes.

Photographie argentique et impression numérique
Ce programme vise à mieux soutenir la création sur support papier en chambre noire et en impression numérique. 

DAÏMÕN fournit, pour la réalisation de chacun des projets, un encadrement technique et artistique; l’accès aux équipements du Centre pour la réalisation des projets pendant une durée de trois (3) semaines et les services d’un technicien (15 heures). Certaines indemnités de déplacement ainsi que des indemnités quotidiennes sont également payées par DAÏMÕN pour les artistes de l’extérieur. Tous les autres frais concernant la production de ces projets doivent être assumés par les artistes. En photographie traditionnelle, les artistes doivent fournir leurs produits de développement et leurs papiers photographiques.

Soutien aux premières œuvres
DAÏMÕN maintient son soutien à la réalisation d’une première œuvre pour trois artistes de la région Ottawa-Gatineau. Les projets admissibles comportent la production d’une œuvre originale utilisant la vidéo, ou l’application de médias hybrides à des œuvres d’art.

Sont admissibles à ce programme, les artistes en début de carrière de la région Ottawa-Gatineau ayant une formation de base et voulant créer dans un contexte professionnel une première œuvre dans les champs de la pratique photographique, vidéographique ou des nouveaux médias. Les artistes professionnels de la région Ottawa-Gatineau ayant déjà une pratique artistique dans une autre discipline (peinture, sculpture, photographie, installation, etc.) et voulant développer une production en vidéo et/ou en nouveaux médias sont également admissibles.

DAÏMÕN fournit, pour la réalisation des projets un encadrement technique et artistique, l’accès aux équipements pendant une durée de trois (3) semaines et les services d’un technicien (30 heures). Tous les autres frais concernant la production de ces projets doivent être assumés par les artistes. 

PRÉSENTATION DES DOSSIERS
Les artistes intéressés sont invités à prendre connaissance des conditions des programmes de création et à faire parvenir un dossier comprenant:

- une indication claire du choix du programme;
- un résumé du projet (5 lignes);
- un énoncé de la démarche artistique (1/2 page maximum);
- une description du projet (1 page maximum);
- une description des besoins techniques et un échéancier de production (1 page maximum);
- un curriculum vitæ (3 pages maximum);
- une documentation d’appui * accompagnée d’une liste descriptive;
- une enveloppe affranchie pour le retour du dossier.
* La documentation d’appui doit faire état de la production artistique et non seulement du projet à réaliser. La documentation d’appui peut inclure un maximum de 10 images (fichiers numériques, diapositives ou photographies), une bande VHS, un CD, un DVD (max. 5 min), une adresse URL ou une publication.

Pour les candidatures au programme Artiste résident, un maximum de 20 images (fichiers numériques, diapositives ou photographies), une bande VHS, un CD, un DVD (max. 10 min), une adresse URL ou une publication.

Pour avoir accès aux services et aux équipements du Centre, les artistes dont les projets auront été sélectionnés devront devenir membres actifs au coût de 75$.

Les dossiers envoyés par courrier électronique ou par télécopieur ne seront pas considérés. 

Les dossiers doivent être acheminés à l’adresse suivante :
Centre de production DAÏMÕN 
78, rue Hanson
Gatineau (Québec)
Canada J8Y 3M5

DAÏMÕN remercie ses membres, le Conseil des arts et des lettres du Québec, le Conseil des Arts du Canada ainsi que le Service des arts, de la culture et des lettres de la Ville de Gatineau. 

Information:
Marie-Hélène Leblanc, directrice artistique
mhleblanc [arobas] daimon [point] qc [point] ca
www.daimon.qc.ca
819.770.8525 poste 302

2. appels en anglais du Canada

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond St West Suite 120 Toronto Ontario M5V 3A8 | www.gallery44.org

Call for Submissions from Artists and Curators
Annual deadline: September 30

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to the advancement of photographic art. We encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists and curators who are innovative in their use of materials and approach to subject matter. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society.

Submission Guidelines
Please submit the following:

1. A maximum of twenty slides or digital images (CD must be readable on MAC OSX) representing a recent body of work or a specific project. Digital images should be: RGB, jpeg format no larger than 1024 x 768 pixels at 300 dpi. They should be numbered 01 to 20 (01_tree, 02_house, 03_car etc.) GALLERY 44 DOES NOT ACCEPT ORIGINAL ARTWORK.

2. An image list indicating title, year, medium and dimensions.

3. An artist’s statement, curatorial statement, or other written description.

4. A physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required and any unusual installation requirements.

5. A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition).

6. A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately.

Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. Please contact us to discuss your project.

Gallery 44 will take reasonable care with submission materials; however, we cannot accept responsibility for damage or loss to original photographic prints. Gallery 44 does not accept submissions by fax or email.

Late submissions will not be accepted. Submissions must be postmarked by the deadline. Please clearly label your envelope with the call that you are applying for. Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule.

Please see Submissions on www.gallery44.org for a floor plan of the gallery and further information.

Contact for submissions:
Alice Dixon, Exhibition Coordinator
alice [arobas] gallery44 [point] org | 416.979.3941

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond Street West, Suite #120
Toronto, ON M5V 3A8

•••••

Call for Submissions for Open Studio, Canada’s leading print media centre

* Open Studio Gallery Exhibitions Program
* Visiting Artist Residency Program
* Guest Renter Program

DEADLINE: Submissions for all 3 programs must be received on or before 5:00 pm on Wednesday, September 15, 2010.

For more information about each program and guidelines on how to apply, including digital submission requirements, please visit www.openstudio.on.ca.

OPEN STUDIO GALLERY EXHIBITIONS PROGRAM
Submissions are being accepted to exhibit in the Open Studio Gallery for the period between September 2011 and July 2012.

Open Studio is an artist-run printmaking centre that presents a wide range of print media-based works from traditional to experimental, including work that, although not produced using traditional printmaking techniques, shares through its conceptual concerns a relationship to printmaking. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, bookworks, digital and multi-media installation-based work. Proposals by individual artists, groups and curators will be considered. CARFAC Artist Fees are paid. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Submissions.”

Mail Application to:
The Gallery Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

VISITING ARTIST RESIDENCY PROGRAM
Through this program, Open Studio is accessible to all professional artists, with or without printmaking experience, to explore and develop a new body of work through print media. Artists produce their work in the Open Studio facilities followed by a two-person Visiting Artist exhibition in the Open Studio Gallery. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Residencies.”

Projects will be scheduled between September 2011 and April 2012.

Mail Application to:
The Visiting Artist Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

GUEST RENTER PROGRAM
Each year, Open Studio accepts Guest Renters who are established printmakers. Guest Renters are responsible for securing their own funding to cover travel and accommodation expenses if necessary. Artists will also pay the appropriate studio area supply fee during their residency and will be required to sign the standard studio rental contract. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on “Residencies.”

Projects will be scheduled between September 2011 and June 2012.

Mail Application to:
The Guest Renter Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

Open Studio 401 Richmond Street West, Suite 104 Toronto ON M5V 3A8
Phone/Fax: 416-504-8238
E-mail: office [arobas] openstudio [point] on [point] ca • Website: www.openstudio.on.ca

•••••

City of Toronto
Call to Artists for Expression of Interest (EOI)
Permanent Public Art Work
Mount Dennis Neighbourhood Project at Weston Road and Dennis Avenue

Toronto Cultural Services works with staff across City of Toronto divisions and agencies, boards and commissions to identify exciting new opportunities for commissioning innovative contemporary artworks in the City’s public spaces.

Recently, with real estate development in Ward 11 (York South-Weston) generating Section 37 funds, street upgrades and a traffic calming enlarged sidewalk inserted at the corner of Weston Road and Dennis Avenue, this gateway site to the Mount Dennis neighbourhood has been chosen as the site of a new public art work to be commissioned by the City. The decision has been reached through extensive community consultations, which concluded that an artwork would define the site as a focal point, create a pedestrian friendly environment and encourage awareness of the neighbourhood’s collective heritages and identity.

With roots in a rural past, the Mount Dennis area became a burgeoning centre of mills for saw, wool and grist by the beginning of the 19th century. It gradually evolved into one of Toronto’s largest industrial hubs and for decades was dotted with hundreds of factories and rail yards surrounded by a thriving community of merchants and single home dwellers. But industry eventually left and the culturally diverse neighbourhood is now ripe for much needed revitalization.

Cultural Services views the unique context and parameter of this site as an opportunity to commission an artist or artist team to create a site specific public art work with light and new media components (Note: the bench in the photograph will be removed to accommodate the art work). The art production budget for this project including all fees, materials, technologies, fabrication and installation costs is $225,000.

For this first stage of the competition, Toronto Cultural Services is inviting local and national artists or artist teams to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following:

• Resume(s) in text form
• Artist(s) statement in text form outlining interest in the project and experience
• 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
jpg images on a PC compatible CD-R
each maximum of 1024 x 768 pixels 
each resolution of 72 dpi
each maximum of 1 MB
each RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
caption each with number, your name and title of work
• An “Image Information” sheet that details per image: number, artist(s) name, title, date, medium, dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
• Be sure to label the CD-R with your name.
• If desired, include a stamped, self-addressed envelope for return of submission material.

Submissions by email are not accepted.

Submissions must be received by Friday, 24 September 2010 at 4:00 p.m. via mail or
hand-delivered to:

Toronto Cultural Services
City Hall
100 Queen Street West
East Tower, 9th floor
Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth
E-mail: culture [arobas] toronto [point] ca

Please note: Artists are NOT asked to submit proposals at this first stage of the competition.

A short list of 3 to 5 artists will be selected during this first stage. For the second stage of the competition each artist will be paid a fee to develop a project proposal based on a Terms of Reference document provided to him or her by Toronto Cultural Services. A public open house exhibition of the short listed designs and final design selection will be held at a date and place to be announced.

Note that the artists selected for the short list must be prepared to consider the challenge and importance of working closely with the Mount Dennis community and its creative interests. This may take the form of on site community workshops involving organizations such as Urban Arts to inform the development of the artistic content.

The public art concept for the Mount Dennis Neighbourhood Project will be selected through a two stage open competition by a specially convened independent Selection Committee made up of practicing arts professionals and community representatives.

The Mount Dennis Neighbourhood Project is administered by the Public Art Office of Cultural Services in collaboration with Transportation Services, Public Realm, and Right-of-Way (ROW) of the City of Toronto.

•••••

Call for Art!
This fall, Modern Fuel Artist-Run Centre is excited to be launching our newly designed fundraising project – a deck of MF ARCards! This distinctly Kingstonian deck of cards will represent the creative strength of our community by reproducing the work of local artists and designers on the front of each card.
The cards will be sold as a collector and tourist item at various businesses throughout the city with all proceeds supporting Modern Fuel Artist-Run Centre. Projected to be one of our most significant fundraising events this year the cards will, at the same time, raise the profile of contemporary artists within Kingston and its environs.
Modern Fuel* is currently seeking images of new and/or past works to be included on a card in the deck together with the name of the artist. The submissions for this project will be considered on a first-come-first-served basis, however, publication of all submissions cannot be guaranteed. If an artist would like to request publication of their image on a particular card (for instance, the Queen of Hearts), these will also be distributed on a first-come-first-awarded basis. Multiple submissions will be permitted. If you would like to donate an image to the MF ARCards, you are invited to use the submission form on our website at www.modernfuel.org/deck  , which includes information on the specs and file format standards for the cards.
Deadline for submissions is September 1st, 2010. We will hold a launch event for the Card Deck in October 2010 where each artist in attendance can pick up their own free deck of MF ARCards!
Please do not hesitate to contact us with any questions and, as always, we thank you for your support.
* Modern Fuel is a not-for-profit Artist-Run Centre that supports innovation and experimentation in contemporary art. For over thirty years, we have been showcasing provocative work by emerging and mid-career Canadian artists from diverse cultural communities. Our members and visitors have come to expect high-quality programming that includes exhibitions, experimental concerts, workshops, lectures, and access to our New Media Workspace.

For More Info: www.modernfuel.org or modernfuel [arobas] bellnet [point] ca

•••••

Centre for Art Tapes | Call: Audio Art for Radio

Audio Art for Radio
Broadcasting for Reels: Success Through Failure

Sometimes you can’t do something right without doing it wrong. A mistake
can be an unplanned act of genius. Getting hopelessly lost can set you on
the right path.

Broadcasting For Reels is seeking works of audio art that address the idea
of “Success Through Failure.” Chosen entries will be aired on CKDU-FM in
Halifax and distributed to community radio stations throughout Canada.

Broadcasting For Reels is an audio art project presented annually by the
Centre for Art Tapes since 1993. The project accepts new audio work no more
then one year old up to a maximum of 10 minutes in length. Works should be
submitted as an audio CD or as a data file (wav, aiff or mp3) via email,
web transfer or disc. Only those selected will be notified. If you would
like your submission returned to you please include a self addressed,
stamped envelope.

Deadline for submissions is October 1, 2010. Artist fees will be paid.
Send submission with current CV and artist statement to:

Centre for Art Tapes
5600 Sackville Street, Rm. 207
Halifax, NS B3J 1L2
or
cfat [point] communication [arobas] ns [point] sympatico [point] ca

For more information contact (902) 420-4002 or visit
http://centreforarttapes.ca.

•••••

Vancouver Women in Film Festival (Vancouver, BC): Call to Filmmakers, Deadline November 1
6th Annual Vancouver Women in Film Festival – Nov 1
 
Seeks Film Submissions (Festival runs March 4-8, 2011)
For more information about eligibility criteria and how to submit, please visit:
http://www.womeninfilm.ca/WIFF_2011_Film_Submissions.html
August 3, 2010 (Vancouver, BC) – The 6th Annual Vancouver Women in Film Festival, scheduled to take place March 4-8, 2011 in Vancouver, Canada, officially launched its Call for Submissions today, looking for short and feature film submissions in all genres. The 2010 Festival received hundreds of submissions from all over the world.
All independent filmmakers (women and men) seeking a Vancouver premiere are encouraged to apply. Submissions featuring strong female characters and stories are encouraged. Eligible films must have THREE of the following (one woman may serve in more than one role): a woman as Writer, a woman as Producer, a woman as Director, a woman as D.O.P., a woman as Lead Actor, a woman as Lead Animator / Editor.
 
”There was such a breadth of vision, expression and storytelling in the submissions we received last year, I’m very excited to see what we’ll be presenting to our audiences in 2011,” says Festival Director and WIFTV Board Member, Roslyn Muir. “In addition, we’ll be bringing back New Media Day, originally introduced in our 2009 festival, where industry experts shed light on new trends and the future of filmmaking in Canada.” 
 
Last year’s opening night feature film, Penelope Buitenhuis’ “A Wake” went on to be part of Telefilm’s Perspective Canada screenings at the 2010 Cannes Film Festival. She was later nominated for Best Director at the DGC 2010 Awards. Writer-director Angelina Cantada, whose film “Let’s Play Boccia!” screened last year, went on to win the $10,000 Omni Television Diversity in Cultures Award at the 2010 Leo Awards in Vancouver.
 
The Festival is presented by Women in Film and Television Vancouver and is one of our key annual celebration events. In addition to offering independent filmmakers a professional screening opportunity, the festival also serves to build audiences and appreciation for relevant cinema by women.
The festival supports filmmakers with cash awards and artists’ fees. Last year, three filmmakers were the recipients of the Legacy Awards, representing $1500 in cash awards. Award-winning filmmaker Lulu Keating was the 2010 recipient of the Women In the Director’s Chair Feature Film Award, presented by Creative Women Workshops Association, represents industry leadership and support from some of the most significant companies in western Canada and is valued at nearly $100,000.
The early bird postmark deadline is September 1, 2010. The final submission deadline is November 1, 2010.  
 
For more information about eligibility criteria and how to submit, please visit:
http://www.womeninfilm.ca/WIFF_2011_Film_Submissions.html

•••••

Roadside Attractions Submissions Outline
We accept submissions for projects in any media with the provision that it is suited to the confines of the
space, the exception being two-dimensional work that may be better suited for wall or easel presentation.
Each exhibit is on display from the beginning of the month to its end.
We place free listings for each installation in various media. Each current month’s show is prominently
featured on our web page with a large image and statement regarding the work. Previous installations are
archived with smaller images, crediting the artist and linking to their website. A monthly e-newsletter is
sent out highlighting each installation.
Exhibiting at Roadside Attractions is absolutely free, however we cannot cover additional expenses
(shipping; materials specific to the installation; fabrication of plinths; etc.).
Venue’s dimensions: height 60″(152.4cm) x width 80”( 203cm) tapering to 70″(177.8cm) toward the
back) x depth 21”(53.3cm)

NOTES: The back enclosure is made of translucent white coroplast (corrugated plastic sheeting)
supported by a 1 x 2 pine framework. We don’t want holes in the coroplast but light items can be hung
from the top of the wall, as well there are screw eyes in the ceiling that can take more weight to suspend
objects. The space is limited but quite flexible. We can assist in all aspects of the installation but you
must pay for any special materials needed.
SUBMITTING IS EASY
Just send us:
• A project proposal describing the intended work
• An artist’s statement
• 5 jpeg images of recent work (72 dpi, 1024 x 768 pixels max.)
• Details regarding media, dimensions, date for each image
We’re not hugely interested in a CV but we’ll look at one if you send it. You can submit your entire
package to us by e-mail or post. We will send an e-mail confirming receipt of your submission.
E-mail your submission package to us at: info [arobas] weseeinc [point] com
You can also mail your package to:
WeSee Inc.
911 Davenport Rd.
Toronto, ON M6G 2B7
Canada
We will definitely return your disc to you if you include a stamped self-addressed envelope.
For more information please contact us by e-mail or by calling 416-538-3997.

•••••

TRUCK Contemporary Art in Calgary Call for Submissions
Submission Deadline: SEPTEMBER 1

TRUCK is a non-profit Artist Run Centre located in Calgary, Alberta. TRUCK welcomes proposals for new or recent work by contemporary artists, artist collectives, curators or collaborations practicing within and/or across disciplines and media.

Although TRUCK supports a full spectrum of artistic practices, programming generally focuses on contemporary art that situates the work of Calgary artists in a national and International context. Through the presentation of regional, national and international contemporary art, TRUCK contributes to the development and understanding of contemporary art in the Calgary community.

Please visit WWW.TRUCK.CA for more information about TRUCK’s submission process and to gain a greater understanding of the gallery programming and past exhibitions. TRUCK Contemporary Art in Calgary accepts submissions IN AN ELECTRONIC FORMAT ONLY. Please send all written support as a single PDF and a maximum of 15 images in JPEG form on one CD. DVDs may be included for video documentation. Please do not send any paper or include a return envelope. PLEASE DO NOT EMAIL SUBMISSIONS.

TRUCK’s Main Space submission deadline is September 1, 2010.
Please contact TRUCK’s Programming Coordinator Randy Niessen at programming [arobas] truck [point] ca or 403.261.7702 with any questions regarding submissions.

•••••

Call for Artists
City of Vancouver – Request for Ideas – Platforms 2010
Vancouver, British Columbia, Canada
Deadline for Proposals: Wednesday September 15, 2010, 4:00 pm
The Public Art Program invites artists to propose artworks for 2-D
platforms within the City of Vancouver to be presented during 2011, the
City’s anniversary year. The platforms include transit shelter ad space,
video screens and a large photographic work. Proposed artwork must be
newly created for the platform commission. The artist will supply a
high-quality digital file of the work and the City will be responsible
for the cost of production and installation.

More information:

Download the call at:
http://vancouver.ca/commsvcs/oca/PublicArt/artistopp.htm
Please send any questions to karen [point] henry [arobas] vancouver [point] ca

•••••

Call for Submissions – Arbor Gallery

Arbor Gallery is looking for new artists for three upcoming shows:

October Show – Costume Extravaganza!

Description: Since this show ends on Halloween, we’re featuring artwork involving costumes. Paintings, photos, sculptures, videos etc of people wearing costumes are all welcomed as well as actual costumes or costume elements you’d like to create for people (or animals) to purchase and wear. note: If you are creating costumes, please keep in mind when planning how to install your work, that the gallery does not have display manikins.
Dates of Show: Oct 15 – Oct 31
Vernissage: Oct 16th 3-5pm
Drop off work date: on or before 5pm on Sun Sept 26 (by appointment)

Gifted! Show – Annual ‘small works’ Christmas show
Description: This show featured ‘gifted’ artists and ‘giftable’ artworks. Size restriction is max 20 x 20 inches and there is a suggestion is to keep your prices around $100 or less since this is in keeping with most people’s gift budget. The gallery is also seeking arsenal goods for this show – handmade wood boxes, cutting boards, jewelry, scarves, etc. Unframed artworks will also be accepted into the gift shop area of the gallery. Please note that unframed works must be prepared for the show according to the gallery’s guidelines attached to the exhibition contract.
Dates of Show: Nov 3 – Dec 12
Vernissage: Nov 13, 3-5pm
Drop off work date: on or before 5pm on Sun October 24th (by appointment)

Jan 2011 – Weather
Description: The first show of 2011 and we’re going to do something about the weather instead of just talking about it. All seasons are accepted…
Dates of Show: January 12 – February 6 (4 weeks)
Vernissage: Jan 15, 3-5pm
Drop off work date: on or before 5pm Sun Jan 9 (by appointment)

To submit work: please familiarize yourself with how to exhibit with the gallery, by visiting www.arborgallery.org/submissions.php

Send submissions to arborgallery [arobas] gmail [point] com

In your email, please include:
-the show’s name in the subject line of your email.
-attach photos of the work you want to exhibit – OR – attach photos of past work similar to what you want to make for the show
-attach a short artist’s statement and a CV.

We regret that we cannot accept submissions by mail or hand delivery. Submissions must be by email and include images in .jpeg format.

•••••

QUEERnival is a new, monthly, open-stage variety show for queer and trans performance artists (dancers, drag artists, spoken word poets, musicians, story-tellers, etc) premiering this Tuesday, August 24th, at Umi Cafe (610 Somerset at Percy, in China Town).

If you are queer and/or trans and have a 5-minutes-or-shorter piece you would like to share, come to Umi Cafe this Tuesday, August 24th, and sign up for our open stage.

For our premier show, we are very please to present Zelda Marshal and some of her most regal friends as our feature performers.

Location — Umi Cafe (610 Somerset @ Percy) Ottawa
Doors/sign-up sheet — 7pm
Open Stage show — 8pm
Feature Performance — 9pm
Cost — $5/PWYC (but open-stagers get in free)

Additionally: We (organizers Allison Armstrong, Faye Estrella, and Glenn Nuotio) are looking for future Feature Performers for our monthly showcase of queer and trans talent. As such, if you are a queer and/or trans performer with a cd, a published chapbook, a short one-actor show, or a dance troupe that want some exposure, please don’t hesitate to contact us ( amazon_syren [arobas] yahoo [point] ca ) with your proposal for a 45-minute feature act.

Please Note: The Umi Cafe stage-area is very small and the sound equipment is limited. Please keep this in mind when considering how to stage your performance.

Looking forward to seeing you at our first show.

Sincerely,
Allison Armstrong (QUEERnival admin)

•••••

Front Magazine | Call for submissions | SEP 17

Front Magazine is looking for visual art, design, writing and
collaborations that address silence for our winter issue, and the
best of whatever you’re working on for our open themed spring
issue.

Image-based work is welcome. Written works, both artistic and
journalistic, are usually shortish (500-1,000 words), but
occasionally longer. Proposals are welcome and assignments
are sometimes available (please send a sample of your writing).

Front Magazine is Vancouver’s favourite 20-year-long cultural
exploration. It is published quarterly by the Western Front
Society in Vancouver and lovingly distributed free throughout the
Lower Mainland, and at better newsstands nationally. Read
issues of Front Magazine for free on Zinio.com.

Silence – Winter 2010
Deadline: September 17, 2010
Display dates: December 2010 – February 2011

Open theme – Spring 2011
Deadline: December 17, 2010
Display dates: March – May 2011

Submissions can be emailed to frontmagazine [arobas] front [point] bc [point] ca. For
full submission guidelines, please see
http://front.bc.ca/frontmagazine/submissions

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS

A Golden Age: An Exhibition Curated by Moses Znaimer

In collaboration with Propeller Centre for the Visual Arts

Deadline Friday September 10, 2010


Oct 30 – Oct 31, 9am – 5pm | At the ZoomerShow 2010

Direct Energy Centre, Exhibition Place | 100 Princes Blvd., Toronto, Ontario, M6K 3C3 Canada.

The term Golden Age originated in Greek mythology. It refers to the first in a sequence of Ages of Man. The Golden Age denotes the period of primordial peace, harmony, stability, and prosperity during which, it is said, humans lived among the gods, mingling freely with them, and living to a very old age – all the while keeping their youthful appearance and vitality.

According to media innovator Moses Znaimer, today’s new “Zoomer” generation is staying current, fit, healthy and engaged well past what used to be thought as the traditional age of “retirement”. In Mr. Znaimer’s own words “most Zoomers are active, contributing members of society. Just staying alive is not our preference; living well till we die is”

How does the concept of A Golden Age fire your imagination as a visual artist? Artists are encour- aged to explore this theme widely through the artistic medium of their choice.

Artists selected for this exhibition will be paid Carfac fees, will be eligible for a $2000 Best in Show Prize and a $1000 Peoples’ Choice Prize, and their work will be featured in Zoomer Magazine. Out of town artists will receive accommodation if they wish to be present at the ZoomerShow.

CALL FOR SUBMISSIONS:
An Art Exhibition Curated by Moses Znaimer In collaboration with Propeller Centre for the Visual Arts

Submissions should include the following:

  • One image only of the work you wish to exhibit burned on a CD: 200dpi, maximum 1 MB and saved as a jpeg; if you send more than one image, only the first image will be considered and no online e-mail submissions accepted.
  • Details about the work including: Your Name, Title, Year, Medium, Size & Value as well as a brief written statement about the work (maximum 80 words) stating how it relates to the exhibition parameters. Please use a 10pt. Helvetica font and save as a Word file (.doc) on the same disk. Include a hard copy with your submission as well.
  • A Curriculum Vitae and contact information which must include name, address, phone number, and e-mail; include as Word file (.doc) on CD as well as a hard copy on paper.
  • Non-refundable Entry Fee of $40 (CDN or US) cheque or money order made out to Propeller Centre for the Visual Arts.
  • A self addressed, stamped envelope for return of materials. Entry materials without a SASE will not be returned.

Deadline for Submissions: Friday September 10, 2010

Send Entry to:
A Golden Age / ZoomerShow 2010
c/o Simone Rojas-Pick, Gallery Administrator
Propeller Centre for the Visual Arts
984 Queen Street West

3. appels d’ailleurs

Appel à projet artistique Cugnaux espace urbain
La Ville de Cugnaux souhaite faire un appel à un artiste pour la
conception et réalisation d’une oeuvre
originale destinée à l’espace urbain et à l’Espace Paul Éluard. Le
projet doit avoir un lien avec les civilisations anciennes, l’histoire,
la mémoire, la quête des origines, les traces, la mémoire, les fouilles
archéologiques…

La réalisation proposée dans l’espace urbain doit être visuelle,
marquer visiblement l’espace urbain et avoir
un lien avec l’environnement et l’histoire du site ; elle est prévue
pour une installation éphémère d’une durée
de 3 mois maximum. Les créations monumentales sont privilégiées.
L’artiste doit tenir compte dans sa conception des conditions
climatiques et des éventuels actes de vandalisme.
Il est libre de choisir les matériaux dans la mesure où le
respect de l’environnement du site est garanti et qu’ils ne
présentent aucun danger pour les publics.

Le lieu d’implantation : un périmètre approximatif a été défini, qui
peut être étendu ou réduit selon le projet : Square Salvador Allende
(proche église)

La réalisation pour l’Espace Paul Éluard peut être, selon le propos de
l’artiste, être une introduction à l’installation dans l’espace urbain
ou un prolongement ou encore un autre projet autonome mais toujours sur
le même thème « art et archéologie », aucune technique n’est privilégiée.

Les conditions
Les conditions

L’artiste doit être autonome dans son travail, il peut bénéficier du
soutien logistique des services techniques
dans la mesure des moyens dont dispose la commune. La commune ne
dispose pas d’hébergement pour les artistes c’est pourquoi il est prévu
un budget pour celui-ci, elle ne dispose pas non plus d’atelier, mais
selon les modalités de réalisation des oeuvres, des solutions peuvent
être trouvées au cas par cas.

L’artiste s’engage :
– à concevoir la réalisation de l’oeuvre en conformité avec le projet
validé par la direction du service
Culture de la Ville de Cugnaux et dans le respect des délais indiqués
et de l’enveloppe budgétaire
allouée ;

– à assumer la responsabilité artistique du projet et à ce titre
supervise artistiquement et techniquement la réalisation de l’oeuvre ;
il se charge ainsi du choix et de l’achat du matériel dans le
respect de l’environnement du lieu d’implantation ;

– à fournir tous les visuels et les textes utiles pour les outils de
communication produits à l’occasion de
cet événement ;

– à répondre favorablement aux sollicitations des médias ou à se faire
représenter ;

– à être présent 15 jours ouvrés sur la commune de Cugnaux en continu
ou de façon fractionnée, le temps nécessaire pour le montage et la
rencontre avec les publics
(accueillir 10 groupes) ;
– à être présent au vernissage et au démontage de l’exposition.

budget global du projet s’élève à 15 000 €
Cette somme est répartie entre les postes suivants :
Le budget de production 13 000€

– les frais de production de l’oeuvre : création, achat et travail des
matériaux, réalisation l’acheminement vers le site, montage, assistance éventuelle

– les déplacements de l’artiste y compris ceux du repérage

– la mise en place de moyens par l’artiste pour assurer la maintenance
de l’oeuvre pendant la durée de l’événement en cas de dégradations
naturelles ou humaines de l’oeuvre

– la rémunération de l’artiste
Frais de résidence 2000€ : hébergement et la restauration pendant le temps de la
résidence.

Candidature

Les offres sont analysées et sélectionnées par un comité artistique
constitué par :

– Le Chef de projet arts visuels de la Ville de Cugnaux
– La Dac de la Ville de Cugnaux
– Un cadre du Service de l’Urbanisme
– Un cadre des Services Techniques
– Un professionnel de l’art contemporain extérieur à la commune
Le choix du comité est soumis par décision à M. Le Maire et à Mme
l’Adjointe au Maire, déléguée à
la culture.
Constitution du dossier
– un curriculum vitae
– une fiche de renseignements complétée
– un dossier de l’artiste des projets significatifs de son parcours artistique
– une notice explicative décrivant clairement le projet avec les
matériaux pressentis, le volume des
oeuvres, le nombre d’éléments la composant, les modalités de
fabrication et les modes d’intervention
sur l’installation si dégradations
– dossier visuel (perspective, esquisse des oeuvres, photo de
maquette, dessin informatique) sur
CDRom
– un texte bref exprimant la motivation d’intervenir dans l’espace
urbain de la Ville de Cugnaux
– un budget prévisionnel avec la répartition des frais de production
et la rémunération de l’artiste
(pour les frais de production et d’hébergement, des factures seront demandées)
– copie du certificat d’affiliation à la Maison des artistes, à
l’Agessa, attestation Urssaf pour les
associations ou toute pièce administrative et fiscale permettant de
prouver votre capacité d’éditer
des factures
– enveloppe affranchie au tarif retour du dossier
Après sélection de l’artiste : une convention est établie entre
l’artiste et la Ville de Cugnaux, la
somme allouée au projet sera versée à l’artiste en 3 versements : -1 à
la signature de la convention -2 à
l’inauguration de l’événement – 3 à la clôture de l’événement.

La date limite du dossier est fixée au 30 septembre 2010
Réponse au plus tard le 25 octobre
Renseignements complémentaires :
plans, photos, éléments historiques, etc.
Emmanuelle Hamon
Chef de projet arts visuels
Direction Service Culture
1, rue Vincent Auriol
31270 Cugnaux
tel : 05 62 20 68 01
emmanuelle [point] hamon [arobas] mairie-cugnaux [point] fr

fiche à télécharger
http://www.cnap.fr/files_infos/2_fiche-candidature-appelprojet.pdf

•••••

Seeking Works for Two Exhibits to Launch Manifest’s 7th Season
•Application Deadline

25.08.2010

1.
HEAD FIRST
An International Exhibit Featuring the Human Head

Full-color catalog produced.
http://www.manifestgallery.org/headfirst

2.
FIRST CONTEXTS: Where Art Comes From
An International Exhibit of Works Depicting, Documenting, or Describing the Places Where Artists Make Art

Full-color catalog produced.
For details on how to submit visit: http://www.manifestgallery.org/context

Manifest Creative Research Gallery and Drawing Center
2727 Woodburn Avenue
Cincinnati, Ohio 45206

http://www.manifestgallery.org

Mission Statement:
Manifest stands for the quality presentation, experience, and documentation of the visual arts, engaging students, professionals, and the public from around the world through accessible world-class exhibits, studio programs, and publications.

•••••

Call for Performers: The Prostitution of Art

PROPOSAL DEADLINE: 5PM, Tuesday September 14, 2010

MOBIUS seeks proposals for performances and durational pieces for Saturdays September 18, 8-10 pm & the 25, 4-6pm,
with possible extra slots for durational work starting at 11am,
to be included in the show

“The Prostitution of Art” at MOBIUS:
725 Harrison Avenue, Suite One, Boston, MA, USA – www.mobius.org

Proposals are encouraged from both students and established artists
working in the areas of contemporary theater, performance art, dance, music, interdisciplinary and hybrid forms.

Of particular interest are new Ideas, concepts, approaches or the physical embodiment of our theme
“The Prostitution of Art”

e-mail materials and/or questions to: j [point] ellis [arobas] mobius [point] org

(1) Send proposals of 300 words or less
(2) include Name
(3) with contact information (email address, telephone number, postal address)
(4) plus 20.00 application fee payable to MOBIUS,
if proposal is accepted for show’

Source: Mobius
http://www.facebook.com/event.php?eid=126210967425104

•••••

CALL FOR APPLICATIONS: ComPeung’s Artist-in-Residence Program 2011
Deadline date: November 1, 2010; Source: ComPeung

ComPeung’s Artist-in-Residence Program 2011 http://www.compeung.org/AIR.html

The ComPeung Artist-in-Residence Program is designed for local and international artists to live and work together
with our team and the local community. Interested artists are encouraged to apply by providing ComPeung with a
preliminary proposal of her/his/their artwork or project. As a work-in-progress we understand that the proposed project
might change in the process.

Our new deadline for residency applications January – June 2011 will be: November 1, 2010.
More information, please visit http://www.compeung.org

ComPeung
www.compeung.org
compeung [arobas] yahoo [point] com
Tel: +66 (0) 87 694 8483

PO Box 27 Doi Saket Post Office,
Chiang Mai, Thailand 50220

•••••

Call for artists: International Artist Residencies, Budapest, Hungary 2010

Monday, December 27, 2010 – Tuesday, January 11, 2011 –Deadline (must be received) by September 6. 2010*

The Hungarian Multicultural Center, Inc.® (HMC), 501(c)(3) non-profit organization, invites interested visual artists, writers, performers to submit application for its residency program in Budapest, Hungary.

For questions, application form please write to Beata Szechy
bszechy [arobas] yahoo [point] com
http://www.hungarian-multicultural-center.com

•••••

New Deadline for GIGUK Gießen VideoArt Festival: 31 august

The Festival is open to all international videoartists.
The Festival is dedicated exclusively to videoart.
Participation is free.
There is no theme.

Between all submitted videos, will be done a final selection based on vote of a Prejury composed by experts. The selected artworks will be screened on GIGUK 2010 on 30 October 2010 in Giessen/Germany.

CATEGORIES
• Clips : Viewing time should be maximum 7 minutes.
• One Minutes : Viewing time must be maximum 60 seconds.

DEADLINE
• The complete application should be received by 31 August 2010 at the latest.
• After the complete application has been received, you will be notified by E-mail.
• Applications, which will arrive after August 31, are NOT valid.

more –>> http://wolfwerke.de/GIGUK/blog/?page_id=75#english

•••••

Call for entries
Deadline: 22 August 2010
Animatron Festival
@ Hamptons International Film Festival
New York/NY – 7-11 October 2010
http://www.babelgum.com/animation-film-festival
BABELGUM LAUNCHES ANIMATRON FILM FESTIVAL, THE FIRST TRI-PLATFORM GLOBAL VIEWING AND VOTING ANIMATION COMPETITION, WITH CALL FOR ENTRIES
International Jury to Award Cash Prizes
in Five Categories at Hamptons International Film Festival
Short-Film Submissions Begin August 2 and Run Through August 22
New York / London (August 2, 2010) Digital broadcast network Babelgum announced today the first tri-platform (online, mobile and offline) competition for animation and anime, the Babelgum Animatron Film Festival. The competition will culminate in a special public screening program, The Hamptons Animation Showcase, at the 2010 Hamptons International Film Festival (HIFF) in October. Entries will be eligible for an Audience Award voted on by the public as well as cash prizes from a select jury of leaders in the animation, film, and television world, including RotoScope pioneer Tommy Pallotta (Snack and Drink, Waking Life, A Scanner Darkly), industry leader and visual-effects producer Charlotte Bavasso (Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events, Nexus Productions), and animators Pete Bishop (Bromwell High, Captain Star) and Isaac Littlejohn Eddy (Anatomy of a Dog Show, Capturing King), and Jeffrey Scher (Paper View, Lost and Found, Tulips), with others to be announced soon.
The submission period begins Monday, August 2, 2010 and continues through Sunday, August 22. Submissions will be available for global viewing at www.babelgum.com/animatron and on the free Babelgum mobile apps in mid September. Votes for the audience award can be placed online or via the mobile apps. Attendees at the Hamptons International Film Festival will also have a chance to cast votes for the Audience Awards, which will be tabulated together with online/mobile audience votes.
Building on this initiative, the Hamptons International Film Festival has partnered with Babelgum to co-present the Hamptons Animation Showcase, an eclectic animated shorts program at the 2010 Hamptons Film Festival, with additional support on marketing and media visibility for the Animatron Film Festival from Shooting People, the social network for independent filmmakers, and RingTales, a company that specializes in animating syndicated comic strips (Dilbert, The New Yorker). Juried by some of the biggest names in animation, with entries from around the globe, the Hamptons Animation Showcase screenings are scheduled to include select winners of the Animatron Jury Awards in five categories (Humor, Fantasy, Real Life, Anime and Minis). Following the initial screening, Babelgum and HIFF will hold an hour-long symposium on “The Future of Animation” at the Festival, featuring panelists from major studios and television networks, leading filmmakers, and some of the pioneers of an
imation.
Karol Martesko-Fenster, SVP & General Manager of Babelgum’s Film Division, stated, “The Animatron Film Festival is an exciting new event for the animation community, and the popularity of animation and anime among both domestic and international audiences makes the Hamptons International Film Festival environment an ideal live venue for our cross-platform competition, which will be freely accessed, viewed, and voted on by anyone in the world. Babelgum is already home to all kinds of ingenious, professionally produced animation, and in the months ahead, we’ll be striving increasingly to become the leading distributor of short animated films and serials on the Web and on mobile devices.”
“As a producer of animated films for over 20 years,” said RingTales co-founder Jim Cox, “I’m thrilled to be working with Babelgum on this exciting online and offline event, a long overdue showcase for the abundant talents of professional and budding animators hailing from around the world. The box-office success of feature films like Shrek and Toy Story 3 certainly underscores the mainstream appeal of studio features, but there’s a whole universe of brilliant, trailblazing filmmakers out there whose animated shorts are just waiting to be discovered.”
From London, James Mullighan, Creative Director at Shooting People,
said: “This festival promises to be great fun, not only for our members, among whom we count thousands of accomplished animators, but for anyone with a passion for animation or an interest in expanding the horizons of what great short filmmaking is all about. It was a pleasure to join forces with Babelgum on previous online competitions, so we look forward to reaching out again to our 35,000-plus member network for quality submissions.”
Eligible films will incorporate any known animation technique, including CGI, stop-motion, Flash, hand-drawn/cel, live-action mixed, claymation, paper-cut, Pixilation, RotoScope, 3D, machinima, and all others. There are no restrictions on production year or whether the film has been previously distributed or entered into any online and/or offline film festival. The award categories are as follows:
· HUMOR: Cartoons/animation that look at life slightly askew
· FANTASY: Sci-fi, horror, adventure, outer space, imaginary worlds, genre-based
· REAL LIFE: Animated documentary, RotoScope, interview-based films
· ANIME: Manga, Japanimation, comics-inspired
· MINIS: Under 60 seconds
The Babelgum Animatron Film Festival will award the following prizes:
. The Audience Awards will be given to an outstanding film in each category receiving the highest number of votes determined solely by the voting totals from the global online and mobile Babelgum and Hamptons audiences.
. The Jury Awards will be given to an outstanding film in each of the five categories, determined by members of the Jury. Five first-place winners will receive a $2,500 cash award and five second-place winners will receive a $500 cash award.
. The Grand Jury Award will be given to an outstanding film in any category, chosen by members of the Jury. The winner will receive a $5,000 cash award.
Submissions will be accepted starting today until 11:59 PM EST on August 22nd, 2010. Further information about the submission specifications and regulations, including deadlines for viewing and voting, are available at www.babelgum.com/animation-film-festivalhttp://www.babelgum.com/animation-film-festival
-ends-
About Hamptons International Film Festival The Hamptons International Film Festival was founded to celebrate the Independent film – long, short, fiction and documentary – and to introduce a unique, varied spectrum of international films and filmmakers to the public. The Festival is committed to exhibiting films that express fresh voices and differing global perspectives, with the hope that these programs will enlighten audiences, provide invaluable exposure for filmmakers and present inspired entertainment for all. For more information about the Festival, and to become a member, please visit our website at www.hamptonsfilmfest.org .
About RingTales (www.ringtales.com ) RingTales is a new media company founded by Jim Cox and Michael Fry that animates print comics for all digital media. RingTales holds the exclusive rights to animate Dilbert and the New Yorker Cartoons and several other popular comics including Pearls Before Swine, Bloom County, Over the Hedge, Cul de Sac, Lio, and Pooch Café. RingTales animations have been viewed over 180 million times since March 2007.
Jim Cox is a long-time feature animation writer and producer. His credits include co-executive producer on the 2006 DreamWorks Animation feature animated hit Over the Hedge, writer/producer on Ferngully, story on Disney’s Beauty and the Beast, and screenwriter on The Rescuers Down Under and Oliver & Company. Michael Fry is a four-time internationally syndicated cartoonist. He currently writes the comic strip Over the Hedge, which inspired the DreamWorks Animation film of the same name that earned $335 million dollars in worldwide box office.
About Shooting People (www.shootingpeople.org) Shooting People is the world’s largest networking organization dedicated to the support and promotion of independent filmmaking. Over 35,000 members in the UK and US share tips recommendations and news using Shooting People’s website, the nine Daily Bulletins to get their films cast and crewed, and individual Member Profiles to exhibit themselves and their work to their peers, the industry and the world.
Founded in 1998 by filmmakers Jess Search and Cath le Couteur, Shooting People’s patrons include Mike Figgis (Founder Patron), Sally Potter, Morgan Spurlock, Christine Vachon, Michael Nyman, Penny Woolcock, and Jason Solomons.
About Babelgumhttp://www.babelgum.com Babelgum is an integrated web and mobile video content platform free for users and supported by advertising available on-demand to a global audience. Babelgum Mobile is an original application currently available in the United States, UK, Italy, Germany, France and Spain which brings regionally tailored programming to smart phones – at present iPhone, iPod Touch, and Android – via 3G and WiFi (www.babelgum.com/mobile ).
Positioned between user generated video hubs and network TV-oriented destinations, Babelgum focuses on the third part of the ecosystem:
innovative, editorially curated and professionally produced content on very specific passions – music, comedy, film, animation, urban culture, nature, and the environment. Babelgum’s programming is comprised of exclusive original productions as well as independent and mainstream titles. Babelgum’s content partners include, among others, EMI, Sony Music, the New York Times, Funny or Die, PBS, BBC, VBS, Lonely Planet, Coolhunting, National Geographic, ContentFilm International, Shine Limited, Cinetic Rights Management, iThentic, Gong Anime, FilmBuff, WorkBook Project, Cinelan, Reverse Shot, Shooting People, Film Independent, Power to the Pixel, and the Spirit Awards as well as the Encounters, Los Angeles, and Hamptons film festivals.
The company has also set up a series of online contests to nurture independent film, music and art talent: the Babelgum Online Film Festival, the Babelgum Music Video Awards and the Babelgum Metropolis Art Prize, chaired respectively by Spike Lee (BOFF1 & 2), Michel Gondry, and Isabella Rossellini.
Babelgum is an independent and privately held company with offices in the UK, United States, and Italy.
For further information contact:
Shannon Treusch /Betsy Rudnick Falco Ink.
212-445-7100
Shannontreusch [arobas] falcoink [point] com 
Betsyrudnick [arobas] falcoink [point] com
Andrea Giannotti, Director Protagoras PR Acting Babelgum Media Relations Director UK + 44 7825 892 640 andrea [point] giannotti [arobas] babelgum [point] com

•••••

Call for entries
Deadline: 3 September 2010
Dome Lab 2010 
Presented by the Australian Network for Art & Technology (ANAT)
31 October – 5 November 2010 :: Perth, Australia.

WHAT
The emergence of destination cinema and the proliferation of large-format
screens in public spaces present a challenge – and opportunity – to
filmmakers and artists working in more traditional screen formats. At the
very least a new cinematic language is required, one taking account of the
audience’s very different experience of stories presented on “frameless”
screens. Fulldome, with its hemispherical screens and surround-sound, is an accessible and powerful test-bed enabling filmmakers and artists to
experiment with and develop this new language.
WHY
Reflecting its provenance, most fulldome content to date has been
educational and comprised of computer-generated animation, data
visualistion, or a combination of both. Now, however, there is a shifting
focus, with producers turning their sights to the entertainment potential of
live-action story-telling for large-formats such as fulldome.
Dome Lab is a world-leading intensive workshop investigating this potential and the specific challenges involved in creating compelling live-action narrative content for large format and frameless screens.
WHO
Filmmakers and artists excited by the chance to leap beyond the frame and
into the expansive creative potential of large-format, immersive screen
experiences are invited to apply. Participants will work alongside a team of
creative and technical luminaries including Academy-Award winner, Ben Shedd, 2010 Peter Rasmussen award-winner, Peter Morse and international fulldome pioneer, Hue Walker Bumgarner-Kirby.
Applicants must have a minimum of three years professional experience in
their field (except for SDA Subsidy applicants – see guidelines). Selection
will be based on skill-set, with a view to putting together four to five
small production teams. Accordingly, applicants from the full production
chain, including writers, directors, camera and audio operators, editors,
and designers are encouraged to apply.
HOW
Deadline for applications is 5pm CST, Friday 3 September 2010.
To view and download guidelines and an application form visit:
http://anat.org.au/news_items/312

•••••

APPEL À CANDIDATURES DE LA VILLE DE BEAUVAIS (60) RÉSIDENCE DE CRÉATION MULTIMÉDIA – SAISON 2010/2011
Consciente des enjeux de la création actuelle, la Ville de Beauvais développe depuis plusieurs années une politique de diffusion et de soutien dans le domaine des arts visuels. Plusieurs outils sont ainsi mis à la disposition des artistes :

– trois espaces de monstration au sein de l’Espace culturel – la Galerie Boris-Vian, la Galerie François-Mitterrand et la Salle basse de l’Auditorium Rostropovitch – où se succèdent au fil des mois, des expositions d’artistes de renom et de jeunes talents.

– les Ateliers et résidences d’artistes qui, depuis leur ouverture en juin 2004 dans une ancienne friche industrielle, permettent d’inscrire le processus artistique au coeur de la ville.

Autour des problématiques liées au développement des cultures numériques (résidence de création multimédia) ou de l’émergence de la scène artistique française (résidence photographique à destination des jeunes diplômés), l’ensemble des projets de production et d’exposition est conçu dans une logique de partenariat et de décloisonnement des pratiques.
Le projet
Initiée en 2007, la Ville de Beauvais organise en partenariat avec Le Labo – Espace Culture Multimédia, la quatrième édition de la résidence de création multimédia du 1er avril au 30 juin 2011. Ce projet bénéficie également du soutien de la Drac Picardie.

La résidence a pour vocation d’interroger l’usage des nouvelles technologies dans le champ de la création contemporaine, de prendre en compte les évolutions des modes de production d’oeuvres, le lien entre création et pratiques sociales ainsi que les croisements opérés entre les pratiques artistiques : nouvelles images, vidéo, installation, performance, composition musicale, jeux vidéo, projets pluridisciplinaires, etc. Ouverte à des artistes professionnels, confirmés ou émergents, la résidence offre ainsi un contexte de recherche et de rencontre idéal pour des créateurs souhaitant approfondir leur relation aux écritures numériques et multimédia.

Durant les trois mois, l’artiste est assisté par la Mission Arts plastiques de la Ville et l’équipe du Labo qui mettent à sa disposition les moyens techniques nécessaires à la réalisation du projet de résidence. Une exposition ou une manifestation dans l’un des espaces de monstration de la Ville sera organisée de novembre 2011 à février 2012. Un temps de rencontres est également prévu avec les différentes structures artistiques et culturelles de la
région.

En parallèle de sa résidence, l’artiste s’engage à se rendre disponible pour diverses actions de sensibilisation et de médiation auprès des jeunes publics :
– un atelier de création multimédia avec une classe du Lycée J. Hachette (option Arts plastiques),
– une rencontre avec les étudiants de l’Ecole d’Art du Beauvaisis et de l’Ecole d’Art et de Design d’Amiens,
– et une rencontre avec les publics du Blog 46.
Ces actions seront organisées sur la base d’un programme élaboré par la Mission Arts plastiques en accord avec l’artiste.

Sélection 2007/08 > Laurent Pernot > www.laurentpernot.net
Sélection 2008/09 > Romain Kronenberg > http://romainkronenberg.blogspot.com
Sélection 2009/10 > Thomas Léon > www.thomasleon.net
Moyens
Aux Ateliers d’artistes de la Ville, situés près de la gare de Beauvais :
– un studio privatif équipé,
– deux ateliers nus de travail de 106m2 et 53m2,
– et un atelier d’infographie équipé : un Power Mac G5 écran plat 20’’, une imprimante Laser A4, une imprimante jet d’encre A3 (30 x 40cm), un scanner, logiciels PAO et connexion internet adsl.
Au Labo, labellisé Espace Culture Multimédia par le Ministère de la Culture et de la Communication et situé au coeur du quartier Argentine* :

– un studio d’enregistrement et de mixage (en stéréo ou 5.1),
– un studio de création graphique et vidéo,
– ainsi qu’un accompagnement technique et spécialisé en programmation informatique (en c, c++, action script,
sur Isadora, vvvv).
* Le Centre culturel Argentine comprend trois équipements gérés par l’ASCA : l’Ouvre-Boîte, le cinéma Agnès Varda et Le Labo.

L’artiste sélectionné(e) bénéficie d’une bourse d’aide à la création de 2500 euros net, d’une allocation forfaitaire mensuelle de séjour (transport et alimentation), d’une rémunération complémentaire dans le cadre d’interventions pédagogiques ainsi que d’un budget de production défini sur présentation du projet, en concertation avec la Direction des affaires culturelles.
Candidatures
Les candidatures comprenant une note de présentation de la démarche artistique, des illustrations des travaux réalisés (CD d’images, revue de presse, publications, sites internet…), un curriculum vitae ainsi qu’une lettre de motivation doivent être adressées par courrier, avant le samedi 2 octobre 2010 à :

Direction des affaires culturelles – Espace culturel François-Mitterrand
Gaïdig Lemarié, Chargée de mission Arts Plastiques
rue de Gesvres
60000 Beauvais

Le comité de sélection se compose de Gaïdig Lemarié (Direction des affaires culturelles – Ville de Beauvais),Xavier Girard (responsable du Labo), Jean-Christophe Théobalt (Mission pour le développement des publics /Ministère de la Culture et de la Communication / DDAI), Renaud Chiron (responsable du Blog 46), Barbara Dennys(directrice de l’ESAD, Amiens) et Thomas Léon (artiste).

Les résultats seront communiqués à partir du 27 octobre 2010.

4. divers

Décès de Shirley Thomson
tiré de Radio-Canada.ca
http://www.radio-canada.ca/regions/ottawa/2010/08/11/007-deces-Shirley-Thompson.shtml

L’ancienne directrice générale du Musée des beaux-arts du Canada, Shirley Thomson
Une grande dame du milieu des arts est décédée mardi. Originaire de Walkerville en Ontario, Shirley Thomson a dirigé certains des plus grands musées et galeries d’art du Canada, dont le Musée McCord de Montréal et le Musée des beaux-arts du Canada, de 1987 à 1997.
Mme Thomson a aussi fait la promotion des artistes canadiens à titre de directrice du Conseil des Arts du Canada.
Elle a également dirigé la Commission canadienne d’examen des exportations de biens culturels à Patrimoine canadien.
Shirley Thomson était âgée de 80 ans.

•••••

L’excellent quotidien anglais The Gardian présentait le village des arts à Dakar au Sénégal.