La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Amanda McAvour à la Galerie du Nouvel-Ontario

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Amanda McAvour
 – home away from home / second chez-soi
du 24 février au 31 mars 2012
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Marie-Ève Martel – L’effet Gold Rush
du 15 mars au 26 avril 2012
Ginette Pelletier-Laforge – galerie communautaire
du 12 au 29 mars 2012
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie Sans Nom (Moncton)
Mitch MitchellDistance Arc
Guy Gautreau Goussier derechef
à la Salle sans sous
du 9 mars au 13 avril 2012
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick

 

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
Paul Walty – Hélène Roy 
du 10 mars au 17 avril 2012
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Makiko K. Clark, Denise Comeau, Cecil Day, Marcelle Belliveau, Rolande Comeau, Jane Burney Racine, Jay LeBlanc, Angelina Comeau, Flora Doehler, Ruth Rideout, Margo Tassi, Ivan Blades, Bonnie Baker, Susan Muise, Cecil Day, Elizabeth Manuge, Diane Rosati, Karen Boudreau, Sheila LeBlanc, David Cain, Bonnie Parker, Dan Earle, Pierre Ferron, Imelda Currans, Susan Muise, Virginia Stoddard
– Tradition et innovation
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
André Michel – Au pays des Innus
du 14 février au 5 avril 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Garry Neill Kennedy – Oeuvres photographiques / Photographic Works, 1969-2011
du 18 janvier au 1er avril 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Galerie Glendon (Toronto)
Exposition annuelle des étudiants des classes d’art de Glendon
du 19 au 31 mars 2012
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery

 

1. appels en français du Canada

Galerie Sans Nom – Moncton – 15 avril 2012
Maison des artistes boîte lumineuse – Saint-Boniface – 30 mars 2012
Voix Visuelle – Vanier -15 septembre 2012
Panache art actuel – Sept-Îles – 2 avril 2012
Évènement triennal d’Est-nord-est – Saint-Jean-Port-Joli – 30 avril 2012
Les Territoires – Montréal – 10 mai 2012
Concours de peintures canadiennes – 9 mai 2012
Prim, centre de production – Montréal – 18 avril 2012
2-22 œuvre d’art performatif – Montréal – 13 avril 2012
Le Cercle – Québec – 7 mai 2012

2. appels en anglais du Canada

Eastern Edge – St-John’s – 31 mars 2012
Charlotte Street Arts Centre – Fredericton – en cours
Nocturne: art at night – Halifax – 13 avril 2012
SoundFjord sound//space – en cours
Rick Burns Gallery at Gallery Connexion – Fredericton – 31 mars 2012
Klondike institute of art & culture – Dawson City – 1er avril 2012
Kennedale Waste management Facility Public art project – Edmonton – 12 avril 2012
Khyber – Halifax – 31 mars 2012
Video Pool – Winnipeg – 1er avril 2012
Visualeyez – Edmonton – 27 avril 2012
Triennale internationale des arts textiles en Outaouais – Gatineau – 30 mars 2012
Plug In ICA – Winnipeg – 1er avril 2012
Platform – Winnipeg – 3 juillet 2012

3. appels internationaux

Art on wires festival – Oslo, Norvège – 31 mars 2012
MUU for ears – Finlande – 31 mars 2012
Virtual Worlds – Darmstadt, Allemagne – 2 avril 2012
Hiroshima 2012 International Animation Festival – 1er avril 2012
Visionen 2012 festival for sound and new media arts – Hannover, Allemagne – 31 mars 2012

4. résidences

Imago – Moncton – 15 mai
PACT Zollverein – Essen, Allemagne – 18 juin 2012
V2_Lab – Rotterdam – en cours
Théâtre La Voûte – 1er juin 2012
Atelier Topaz – Opasatika, Ontario – en cours
Embedded – Sound and Music – Angleterre – 2 avril 2012
MUU Studio – Espoo, Finlande – 31 mars 2012
EMPAC – 14 mai 2012
sundaymorning@ekwc – en cours
Grand Canyon National Park – 1er avril 2012
Verbeke Fondation – Westakker, BE – en cours

 

1. appels en français du Canada

 

Galerie Sans Nom

La Galerie Sans Nom sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2012/2013.

Date limite: dimanche 15 avril 2012

Les dossiers devront comprendre :
– lettre d’intention
– titre et description détaillée du projet
– besoins techniques du projet
– curriculum vitae et une courte biographie
– dix à quinze exemples de travaux récents (format numérique)
– liste détaillée du matériel d’appui
– enveloppe de retour affranchie (si vous souhaitez ravoir votre dossier)
– dossier de presse (facultatif)

La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.

La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires canadiens. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.

Galerie Sans Nom
140 rue Botsford, #13 & 16
Moncton, NB E1C 4X5
Canada

Catherine Arseneault
Coordonnatrice des communications et des projets spéciaux
Galerie Sans Nom
140, rue Botsford, #13 & 16
Moncton, NB E1C 4X5
(506) 854-5381
www.galeriesansnom.org

•••••

Appel aux artistes – la Boîte lumineuse
Date de tombée le 30 mars 2012

Nous sommes présentement à la recherche d’une image ou œuvre 2-dimensionnel pour remplacer celle qui figure dans la boîte lumineuse près du stationnement, côté Ouest du jardin, en ligne avec la rue Aulneau.

L’image soumise doit respecter les dimensions (6x4pieds)
·         L’image choisit sera posé dans la boîte lumineuse à la mi-octobre 2011 et demeurera pendant six mois.
•    Un comité de sélection prendra la décision finale. Un cachet de $300 sera payé à l’artiste choisi.
•    La MDA s’occupera des coûts d’impression et d’installation de l’image.

*À noter que les images soumises peuvent être à basse résolution, mais pour assurer une qualité d’impression suffisante la taille d’image originale ne devrait pas être plus petite que200ppi à 4×6 pieds ou 300ppi à 2×3 pieds.

Pour faire demande, S.V.P. envoyer jusqu’à trois photos numériques d’images que vous proposez pour la boîte lumineuse, ainsi qu’un paragraphe explicatif à reneesaurette [arobas] mts [point] net avant le vendredi 30 mars 2012.

La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Winnipeg, MB R2H 0G4
204. 237. 5964

La Maison des artistes visuels francophones

•••••

Voix Visuelle accepte des projets d’exposition en art visuel actuel.
Date limite : 15 septembre 2012

Voix Visuelle verse des cachets d’exposition selon les tarifs de CARFAC.

Toute présentation de dossier doit être rédigée en français et entièrement soumise sur CD ou DVD. N’envoyez pas aucun document sur papier.
Les demandes doivent comprendre 
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo

Les images numériques doivent être
• en format JPEG
• compatibles PC
• 72 dpi, ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre

Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre CD OU DVD. 

Veuillez faire parvenir votre demande à :

Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood
Ottawa, Ontario
K1M 1L7

•••••

Programmation 2012-2013 / Panache art actuel
2 avril 2012
Sept-Îles (Québec)

La Virée de la culture est une structure de diffusion novatrice et souple pour les artistes professionnels en arts visuels à travers un réseau alternatif de salles d’exposition dans huit lieux sur la Côte-Nord.
Appel de dossiers
Panache art actuel invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet pour la programmation 2012-2013 de la Virée de la culture.
Panache art actuel a pour mission de regrouper les artistes professionnels en arts visuels pour dynamiser le milieu de l’art actuel nord côtier. Panache s’intéresse à la mise en valeur des singularités nord côtières telles que les notions de rapprochement/éloignement et d’espace/temps. Dans une volonté de rapprochement et d’ouverture au monde, le regroupement organise des manifestations d’arrimage en lien avec l’actualité culturelle et sociale. Un de ses mandats est de promouvoir la diffusion d’expositions itinérantes sur l’ensemble de son territoire, via la Virée de la culture. Panache se veut une plate-forme de dialogue entre l’artiste et la population, une réflexion sur l’humain, le territoire et ses paradoxes.

Contenu du dossier
Un curriculum vitae
Un texte résumant la démarche artistique
Une description du projet
Documentation visuelle
Deux (2) copies CD ou DVD des documents ci haut mentionnés
Une enveloppe pré adressée et affranchie si le retour du dossier est souhaité
Formulaire d’inscription*
Facultatif : Publications et dossier de presse (sélection)

Soumission du dossier
Envoyer votre dossier à :
PANACHE art actuel, 500, boul. Laure, Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Date limite : 2 avril 2012, le sceau de la poste en faisant foi.
Panache art actuel respecte la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais de transport, ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.
NOTE IMPORTANTE : Les lieux de diffusion seront attribués aux exposants après la sélection des dossiers. Pour la programmation 2012-2013, les artistes membres de Panache représenteront au maximum 75% des dossiers retenus.

* Le formulaire d’inscription est obligatoire et permet d’évaluer les besoins en espace et en équipements.
Télécharger le formulaire ici : FORMULAIRE.pdf
http://www.mrcn.qc.ca/CLIENTS/1-mrcn/docs/upload/sys_docs/FORMULAIRE.pdf

•••••

APPEL DE PROJET POUR COMMISSAIRE, ÉVÉNEMENT TRIENNAL D’ EST-NORD-EST ÉTÉ 2013
* Le masculin est utilisé uniquement afin de faciliter la lecture de l’appel.
Est-Nord-Est est actuellement à la recherche d’un commissaire, afin de préparer un événement thématique qui se tiendra en 2013.
Outre les résidences régulières, Est-Nord-Est est aussi reconnu pour la qualité et l’ampleur de ses événements thématiques réalisés tous les trois ans. Depuis 1992, huit résidences-événements ont été développées auxquelles participent des artistes et commissaires majeurs : Métissages, commissarié par Lise Labrie et Domingo Cisneros ; Les lieux communs, commissarié par Gaston St-Pierre ; La Cueillette, commissarié par Marie Fraser ; Les Intrus commissarié par Mona Hakim et Franck Michel, La Ruche coordonné par Franck Michel, Amener l’eau au moulin coordonné par Nathalie Lafortune ; Histoires de paysages commissarié par Franck Michel ; Perdre le nord, commissarié par Marie-Ève Beaupré.
Le plus récent événement tenu en 2010, Perdre le nord, a accueilli plus de mille visiteurs. L’événement multidisciplinaire déployait en trois jours une programmation audacieuse qui articulait une réflexion sur la perte de repères tant au point de vue psychologique, géographique, qu’écologique. Une partie des artistes participants ainsi que la commissaire ont bénéficié d’une résidence de production leur permettant de développer un projet inédit.
Est-Nord-Est, résidence d’artistes offre un soutien à la recherche et à l’expérimentation en art contemporain dans un milieu d’échange professionnel unique. Sa programmation régulière se compose de résidences d’artistes, de commissaires et d’auteurs en art actuel. Cinq participants sont en résidence simultanément, ce qui favorise les échanges et la création. Outre son rôle de soutien et fort de sa spécificité, Est-Nord-Est participe activement à la compréhension et à l’appréciation de l’art actuel par la mise en valeur du processus créateur auprès de différents publics.
Modalités
Le commissaire sélectionné aura à sa disposition un budget de 26 000 $ (au minimum) et recevra un cachet de 4 000$ afin d’élaborer un projet de résidences-événements. Le cachet au commissaire sera versé en trois parties, respectant les temps de recherche, de conception et de réalisation du projet. Le commissaire aura le support de l’équipe en place afin de le soutenir dans la coordination des activités. En co-collaboration, il aura la responsabilité d’établir la programmation, de rédiger les textes promotionnels et réflexifs et de déposer certaines demandes de subventions.
Le commissaire aura la possibilité d’effectuer ses recherches sur place afin d’approfondir son projet et de lui permettre de mieux connaître la résidence et l’équipe de travail. Pour ce faire, Est-Nord-Est offrira au commissaire sélectionné un budget de déplacement et de frais permettant à ce dernier d’effectuer des séjours de prospection dès l’été 2012.
Dossier de candidature
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf ou PDF);
- Une lettre d’intention (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf ou PDF);
- Un pré-projet incluant une thématique, une liste d’artistes envisagées, et un échéancier (maximum trois pages en .doc / .rtf ou PDF) ;
- Une enveloppe de retour préaffranchie pour le retour des documents (si désiré);
- Tout autre document pertinent à la considération du dossier (écrits, publications antérieures, documents qui alimentent la thématique proposée, etc.)
Date limite: 30 avril 2012
Envoi des dossiers par courrier (le cachet de la poste faisant foi) ou par courriel (MAX 7 MO) d’ici le 30 avril 2012
Les réponses seront transmises par courriel d’ici juin 2012.
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
a/s Ariane Lord, directrice
335, de Gaspé Ouest Saint-Jean-Port-Joli, Québec G0R 3G0
ou par courriel à l’adresse courriel suivante :
direction [point] estnordest [arobas] videotron [point] ca
Pour plus d’informations sur notre centre d’artistes, visitez notre site Internet au www.estnordest.org ou contactez-nous au 418-598-6363.
Nous ferons parvenir un accusé de réception courriel à tous les candidats et nous communiquerons seulement avec les candidats retenus.

•••••

APPEL À PROJETS D’EXPOSITION  |  PROGRAMME MAPPE
Pour les expositions d’août à décembre 2012
Les Territoires est une galerie à but non lucratif qui, par le biais de ses expositions, projets et évènements, présente toutes les pratiques artistiques et se positionne comme un lieu de diffusion et d’échanges. Le programme MAPPE est un programme d’exposition et de mentorat qui fournit aux artistes de la relève les outils essentiels au démarrage et au développement de leur carrière. Les Territoires est située au 5e étage du Belgo à Montréal. La galerie accepte maintenant les propositions de projets d’exposition pour l’automne 2012. La date limite pour les expositions d’août à décembre 2012 est le jeudi 10 mai 2012.

Date limite : jeudi 10 mai 2012 (sceau de la poste)
Artistes éligibles : moins de 6 années de pratique professionnelle
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Le programme MAPPE inclus :
– une exposition;
– des actions de communications des expositions;
– une discussion avec la directrice générale afin de préparer le montage et le commissariat de l’exposition;
- une mise en contact avec des professionnels du milieu des arts;
- une rencontre afin d’évaluer avec l’artiste la valeur marchande des œuvres de l’artiste et son positionnement dans le marché de l’art;
- une rencontre afin de discuter des stratégies de développement de carrière avec la directrice générale de la galerie;
- une immersion dans le monde du marché de l’art avec les œuvres en vente dans la galerie : l’artiste touche 100 % des ventes;
- une page permanente sur notre site Internet;
- une programmation de conférences données par les artistes exposants ou les commissaires, si souhaitée.

Le coût du programme MAPPE est de 1 500 $ CA  TTC.
Il est également possible de participer au programme en n’exposant que dans l’une des deux salles d’exposition. Le programme est alors de :
Le Territoire Est : 1 000 $ CA TTC
Le Territoire Ouest : 800 $ CA TTC

Mode d’emploi pour soumettre votre projet

Votre proposition de projet doit inclure :

– la période d’exposition souhaitée;
– un CV;
– vos coordonnées ainsi que votre courriel;
– une description du projet d’exposition (500 mots);
– des documents visuels du projet proposé et de projets antérieurs : 10 à 15 images
jpegs sur CD et/ou vidéo sur DVD avec une liste descriptive des images;
– une enveloppe affranchie pour le retour du dossier, si souhaité.

Faire parvenir vos soumissions de projets à :
Les Territoires / Projet d’exposition
372, rue Sainte-Catherine Ouest, suite 323
Montréal (Québec) H3B 1A2 Canada
ou par courriel : info [arobas] lesterritoires [point] org

Pour plus d’information : info [arobas] lesterritoires [point] org

•••••

Annonce de la période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes

La période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes est maintenant commencée. Des prix totalisant 55 000 $ seront accordés ; le lauréat national recevra 25 000 $, et les deux gagnants d’une mention honorable recevront un prix de 15 000 $ chacun.

Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC fait connaître des artistes canadiens émergents. Dans le cadre de ce concours parrainé par la Canadian Art Foundation, un jury composé de membres respectés du monde canadien des arts visuels sélectionnera cinq œuvres dans les régions de l’Est, de l’Ouest et du Centre du Canada, pour en arriver à un total de 15 finalistes.

Les noms des finalistes seront annoncés le 29 juin 2012 et ceux des gagnants seront dévoilés à l’occasion d’une réception qui aura lieu le 29 novembre 2012 à la galerie Power Plant de Toronto.

Date limite de présentation des candidatures : le mercredi 9 mai à 17 h (HE)

Pour obtenir de plus amples renseignements sur le Concours de peintures canadiennes de RBC, entre autres sur la manière d’y participer, veuillez consulter le site www.rbc.com/concoursdepeintures.

Pour obtenir de plus amples renseignements, veuillez communiquer avec :
Jackie Braden, Marque et communications, RBC, 416 974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com

Personne-ressource, artistes :
Deborah Dexter, conseillère, Concours de peintures canadiennes de RBC, 416 277-4068

•••••

PRIM, centre de production

Appel de projets
Date limite de dépôt : 18 avril 2012 Programme Aide à la création
PRIM offre un rabais de 50% sur le taux horaire du coût d’utilisation des équipements de production et de postproduction HD audio (bruitage, enregistrement et mixage son) et vidéo ainsi que sur les services suivants : transfert, transcodage et conversion SD/HD. Ce programme s’adresse aux artistes en audio, vidéo, film et arts numériques.
Toutes les propositions de productions indépendantes sont admissibles, tous genres et toutes durées. Plusieurs projets acceptés par dépôt.
Informations et formulaires : www.primcentre.org

•••••

Concours pour une œuvre d’art performatif au 2-22
date limite: 13 avril 2012
Montréal (Québec)

Concours national d’intégration des arts à l’architecture et à l’environnement
Dans la foulée de la construction et de l’aménagement de l’édifice du 2-22, le ministère de la Culture, des Communications et de la Condition féminine et Art actuel 2-22 annoncent la tenue d’un concours national pour la création d’une œuvre d’art performatif qui devra s’approprier l’architecture même de l’édifice.
Projet
Le programme d’intégration consiste à concevoir une œuvre d’art performatif exclusive, à la présenter au 2-22 et à la documenter. L’intervention artistique devra viser un impact significatif sur le grand public en ce qui a trait à la sensibilisation à l’art actuel et à la performance.
L’œuvre proposée sera inédite et devra inclure la présence de l’artiste en action. L’artiste doit prévoir une prestation répartie sur cinq ans, soit en exécutant la même performance présentée une fois l’an ou un ensemble d’interventions annuelles constituant une seule œuvre fragmentée dans le temps.
Budget
Le budget global disponible pour l’étape de proposition d’œuvres et pour la réalisation de l’œuvre gagnante est de 130 000 $.
Chacun des trois artistes invités à soumettre une proposition d’œuvre recevra une somme forfaitaire de 4 000 $ à la suite de la présentation de sa proposition au comité de sélection.
L’artiste dont la proposition sera choisie bénéficiera d’une somme de 118 000 $ pour la recherche, la conception et la présentation publique de son œuvre ainsi que pour la documentation de chacune des étapes de son travail.
Conditions d’admissibilité
Pour que sa candidature soit considérée admissible, le candidat doit :
•    avoir la citoyenneté canadienne ou le statut de résident permanent
•    avoir sa résidence principale au Québec depuis au moins 12 mois
•    avoir le statut d’artiste professionnel
•    avoir une pratique principale en arts visuels ou en métiers d’art
•    déposer un dossier de candidature complet et en français.
Dossier de candidature
Le dossier de candidature complet, en français, doit être transmis au plus tard le 13 avril 2012.
Il doit comprendre :
•    un curriculum vitæ d’un maximum de trois pages, pour un artiste individuel et un collectif permanent. Dans le cas d’un collectif non permanent, le curriculum vitæ de chaque membre doit être joint au dossier
•    un dossier visuel, constitué de 10 à 15 photos ou vidéos numériques d’œuvres récentes, et une liste descriptive
•    une lettre d’intérêt, dans laquelle figurent les motifs justifiant le dépôt de la candidature et soulignant succinctement l’approche générale d’intervention qui serait possiblement retenue pour l’œuvre d’art performatif demandée (maximum de deux pages).
Pour des explications détaillées sur le contexte du concours, le programme d’intégration et les modalités d’inscription, téléchargez le document Concours pour une œuvre d’art performatif au 2-22 (format PDF, 157 ko, 11 p.).

•••••

Exposition / Le Cercle
7 mai 2012
Québec (Québec)

Mission de SU Création
SU Création est une organisation sans but lucratif qui a sa base dans la Ville de Québec. Elle oeuvre au niveau local, et souhaite étendre son action à l’échelle régionale, nationale et internationale. Axée sur la réalisation d’un réseau de structures physiques et numériques, SU Création est une structure souple de co-création qui mise sur la contribution de l’individu citoyen. Par la médiation culturelle et artistique, elle questionne l’intégration du langage numérique à même le lieu public et, plus largement, dans l’espace social contemporain.
Appel de dossiers
/// Soumettre un dossier
SU Création invite les artistes professionnels et de la relève en Arts (arts visuels, numérique, arts vivants, pluridisciplinaires) à soumettre leur projet de création qui investira le lieu du Cercle à Québec (http://www.le-cercle.ca), préférablement dans sa globalité. Les artistes pourront présenter une proposition à titre personnel, en collectif et/ou en vue d’une collaboration avec d’autres lieux. Les propositions d’art actuel sont libres et peuvent utiliser tous médiums de création.
/// Critères de sélection
La pertinence de l’oeuvre doit s’inscrire dans la mission de SU Création
Le projet de création doit également s’inscrire dans le lieu Le Cercle, envisageant le ou les différents espaces d’expositions : la galerie (sous-sol), la mezzanine, l’aquarium, les écrans géants
Toutes nouvelles manières de voir, de sentir ou de concevoir le réel : libre, exploratoire, sage, expérimental ou extravagant
/// Le dossier doit comprendre
– Courte biographie
- Texte de démarche artistique
- Description du projet de création1
- Visuels du projet et/ou de projets antérieurs : 10 à 15 images imprimées ou numériques (en pièces jointes courriellien vers site internet, CD ou DVD) avec une liste descriptive des images (titre, médium, dimensions, année de réalisation)
- une adresse postale de retour, un email et un numéro de téléphone pour vous joindre
FACULTATIF : si vous désirez un retour de votre dossier, inclure une enveloppe affranchie avec coordonnées
Le Comité de sélection de SU Création analysera avec soin chaque proposition et vous tiendra informé de sa décision.
Faire parvenir votre dossier par courriel ou par la poste
À l’attention de SU Création 228 Rue Saint-Joseph Est Québec, QC G1K 6A8 Ou par courriel : exposition [arobas] le-cercle [point] ca T : 418 948 7684

Date limite Les dossiers devront nous parvenir avant le 7 mai 2012

2. appels en anglais du Canada

Eastern Edge

SINCE 1984 Eastern Edge has facilitated critical dialogue concerning issues in contemporary art and society, actively encouraging artists whose work speaks to feminist, queer, multicultural, and other socially and politically diverse perspectives.
MAIN GALLERY
DEADLINE MAR 31
5 annual exhibitions + 1 members exhibition 6 week duration each
Individuals, groups, collectives and curators in all visual arts media may apply; professional fees paid and accommodations provided (3 night minimum); travel and per diems dependent on funding.
All documents should be sent in a .zip folder via email (subject “submission”) or on one cd. Documents should be in .pdf or.doc format – no paper and no power point documents please.
For individual artists and collectives:
•    2 page CV
•    100 word bio
•    1 page artist statement
•    1 page project proposal (including technical requirements)
•    detailed numbered Image list
•    10 images (jpeg. 768 x 1024 px) applicable to 
your proposal and / or quick time video (max 5 minutes) and/or wav files for audio 
For curators:
•    2 page CV
•    100 word bio
•    1 page curatorial proposal
•    1 example of published critical writing
•    Visual support material welcome if applicable 
at this stage, following same guidelines as individual artists. 
ART MARATHON FESTIVAL 
DEADLINE MAR 31 
mid-August every year 
Highly participatory, the Art Marathon complements Eastern Edge’s yearly programming by offering artistic diversity with a focus on community outreach and audience participation.
Individuals, groups, collectives and curators in all visual arts media may apply; professional fees paid, travel paid, and accommodations provided (3 night minimum); per diems dependent on funding.
Artists are encouraged to propose a variety of contemporary art actions, both large and small, which could include:
•    performances (site-specific or staged)
•    local community collaboration (interactive 
works)
•    video/sound/off-site installation
•    related workshops (for all ages or specific) 
Please note: artists applying to participate in the closing Art Marathon event (24 hours of live art making onsite) apply in a separate form at a later date. 
Please follow the guidelines for Main Gallery submissions. 
PIN-IN GALLERY 
SUBMIT ANYTIME 
small button art
up to 6 shows a year 2 month duration 
Individuals, groups, collectives and curators in all visual arts media may apply; $50 fee paid;100 buttons made in house,10 go to artist. 
Please include:
•    images of proposed button design
•    CV
•    short bio
•    project/button image statement 
ALL PROPOSALS 
may be sent via email to easternedgegallery [arobas] gmail [point] com
or by post to the following address: 
Submissions (indicate category) Eastern Edge Gallery
PO Box 2641, Station C
St. John’s NL A1C 6K1 
For more information contact Michelle Bush at easternedgegallery@gmail. com, call 709 739-1882, or visit www.easternedge.ca

•••••

Call for Video Art and Digital Portfolios – Charlotte Street Arts Centre

The Charlotte Street Arts Centre is seeking submissions of contemporary video art and digital images from New Brunswick filmmakers and artists for display on our lobby screen.

The purpose of this call is to promote artists and their work to the public. The selected artworks will be displayed for one month.

This opportunity gives local artists the ability to have their artwork shown in a high traffic venue in Fredericton. All artists are encouraged to submit videos or digital portfolios.
* Please note, videos and digital images must be suitable for all ages.

Please include:
Short artist bio
Artist Statement/description of the artwork
Images of the video or artwork

Please mail your submissions to:
Charlotte Street Arts Centre
Attention: WhiteFeather
732 Charlotte Street, Room 200
Fredericton, NB
E3B 1M5

FOR MORE INFO:
director [arobas] charlottestreetarts [point] ca
(506) 454-6952

Submissions are received on an ongoing basis.


WhiteFeather
Executive Director,
Charlotte Street Arts Centre

The Charlotte Street Arts Centre opens the doors of creative expression to all.

732 Charlotte Street, Room 200
Fredericton, NB  E3B 1M5
506.454.6952 | office
506.454.6956 | fax
506.238.5402 | cell
www.charlottestreetarts.ca

•••••

Halifax, Nova Scotia – The Nocturne Programming Committee is announcing the call for independent projects for the 5th annual Nocturne: Art at Night celebration, to be held Saturday, October 13, 2012. Last year’s event included more than 100 art projects and over 20,000 people attended the one-night festival.

To apply, artists must complete and submit the Independent Project form at nocturnehalifax.ca/artist. The application requires project details, including budget considerations and location, as well as supporting images and the artist’s résumé. If an application is accepted, the accompanying images and description will be used for promotional purposes leading up to and during the event.

Applicants are invited to submit a maximum of two different independent project proposals. The applications will be reviewed by a juried panel of local arts professionals and artists, selected by the Nocturne Programming Committee. All applicants will be notified of the result of their application.

The deadline to apply is **Friday, April 13, 5 pm**. Incomplete and late applications will not be reviewed.

There will be two information sessions for interested artists on Tuesday March 13 and Wednesday March 28, both at 6 pm at The Hub, 1673 Barrington Street.

About Nocturne: Art at Night

Nocturne: Art at Night is a fall festival that brings art and energy to the streets of Halifax between 6 p.m.-midnight. This year’s event will take place on October 13, and we are celebrating the fifth anniversary! The completely free annual event showcases and celebrates the visual arts scene in Halifax. Nocturne, designed and planned by volunteers, is an opportunity for everyone to experience the art of Halifax in a whole new light. The Nocturne Program Guide and iOS app provides details about exhibitions in galleries and public spaces throughout the city. For more information, visit nocturnehalifax.ca.

Contact: Rose Zack
Chair, Nocturne: Art at Night
rose4nocturne [arobas] gmail [point] com
(902) 219-8461
nocturnehalifax.ca

•••••

SoundFjord is currently organising “SOUND//SPACE”, a ‘pop-up’ independent record store+, for the humongous V22 space at Bermondsey, during their Summer Club, from May-July 2012.
The space will be a record store plus a cosy hub for conversation across genre (from experimental music and sound art, to jazz and exploratory music), Sound//Space will showcase the most creative individuals and labels within the industry, and will also feature talks, masterclasses, sound/music workshops and performances related to the labels involved.

SOUND//SPACE, as a centre for sonic exploration, will be a place to: 
a.) buy independent and hand-made music and sound art. 
b.) look at album covers and works curated by labels. 
c.) meet like-minded individuals, artists/musicians, label owners, and to discuss interests. 
d.) listen to sound samples from records, CDs and similar media. 
e.) experience unusual live music and sound art. 
f.) learn – via workshops and lectures. 
g.) join in – via talks with artists and folk in the business.
h.) have fun, have a go!! e.g with instruments brought to the space e.g. theremin, synths, hand made instruments.

SoundFjord is eager to talk with: 
a.) individuals making hand-made releases.
b.) independent labels that are interested in promoting/selling their releases in the shop.
c) labels that would like to curate performances by artists signed to their labels.

SoundFjord is also interested in speaking to those who: 
a.) produce workshops related to sound/music production; specific technologies/software; electronics; film-sound; Foley; field recording; radio/podcasting; soundwalks; instrument making; or other skills/practices of interest.
b.) conduct lectures/talks on current trends in experimental music; alternative methodologies for music production e.g. visual scores; cross cultural platforms; history of technology; ethnomusicology; or other matters of interest.
c.) are signed to independent labels, are free to perform during May-July, and are based in the UK (or who have funding to travel).
d.) are looking for arts administration and arts marketing experience!! 

Contact us at the email address below detailing how you’d like to be involved ASAP.
helen [at] soundfjord [dot] org [dot] uk (Add “Sound//Space” to the subject bar)

N.B. Please feel free to pass this information on to your colleagues and other interested parties.

•••••

The Rick Burns Gallery at Gallery Connexion

CALL FOR PROPOSALS

Artists and curators are invited to submit proposals for upcoming exhibitions in the Rick Burns Gallery, Gallery Connexion’s main exhibition space. Proposals will be for March 2013 to February 2014 programming.

Deadline for proposals: March 31, 2012.
Email submissions must be received by 9pm.
Post submissions (on CD/DVD only) must be postmarked by the deadline date.

Exhibition proposals should include the following:

• 10 – 20 images of proposed or recent work — JPEG, 300 dpi

• Numbered image list, including title, medium, dimensions, year — PDF

• Curriculum vitae (3 pages maximum) — PDF

• Artist statement (250 words maximum) — PDF

• An exhibition proposal including space and equipment requirements and description of proposed work (250 words maximum) — PDF

• Publications, reviews, or other support material (optional) — hard copy or PDF

• A self-addressed, stamped envelope if sending by mail and return of materials is required

Proposals can be emailed to: connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca with ‘Proposal – Rick Burns Gallery’ in the subject line.

Proposals can be sent via post (CD/DVD only) to:

Gallery Connexion,
PO Box 696,
Fredericton, New Brunswick
E3B 5B4
CANADA

Disclaimer: Gallery Connexion is not responsible for lost items. If sufficient postage is not included on a self-addressed, stamped envelope the materials will not be returned.

Gallery Connexion welcomes submissions from artists of any discipline regardless of educational background, gender, race, or sexual orientation. The gallery also welcomes proposals from independent curators. Gallery Connexion does not show undergraduate student work.

Gallery Connexion is committed to paying artist’s fees as outlined in the CARFAC fee schedule.
The current rates are as follows:

• $1600 for a solo show

• $250 for an Artist Talk/Workshop Fee under 4 hours

• Up to $200 for return shipping


For more information on CARFAC please go to:


http://www.carcc.ca/feeschedules.html

Gallery Connexion annually programs 4-5 exhibitions. Proposals may be sent anytime. The committee meets once a year to review submissions.

For more information please contact the gallery at (506) 454-1433 or connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca
Gallery Connexion

Chestnut Complex, 440 York St, Fredericton
Tues. to Fri. 12-6pm and Sat. noon  to 4pm
FREE ADMISSION!

Mail: PO Box 696, Fredericton NB, E3B 5B4
P: (506) 454-1433  E: connex [arobas] nbnet [point] nb [point] cawww.galleryconnexion.ca

•••••

CALLS FOR SUBMISSIONS
Klondike Institute of Art & Culture (KIAC), Dawson City, Yukon
 
1. EXHIBITION PROPOSALS
2. ARTIST IN RESIDENCE
 
DEADLINE: APRIL 1, 2012
www.kiac.ca
 
1. EXHIBITION PROPOSALS – ODD Gallery, Dawson City, Yukon
We invite professional artists and curators of all experience to submit proposals for exhibitions of contemporary visual art. The ODD Gallery is housed in the main Klondike Institute of Art & Culture building. We are accepting proposals for general exhibitions in 2013 as well as proposals towards our yearly thematic project The Natural & The Manufactured. The ODD Gallery supports CARFAC-recommended exhibition and artist talk fee rates, and offers shipping support. Please visit http://www.kiac.ca/oddgallery/submissions/ for more information.
 
2. ARTIST IN RESIDENCE – Klondike Institute of Art & Culture, Dawson City, Yukon
We invite artists of all experience to submit proposals for a work-creation, development or research tenure of 4 to 12 weeks in our Macaulay House residence in 2013. The residence accommodates two artists at a time, and features private studios and bedrooms, as well as a shared living space and kitchen. We are accepting proposals for general residencies, as well as two specific residencies: our Dawson City International Short Film Festival Residency and our yearly thematic The Natural & The Manufactured Residency. Please visit: http://www.kiac.ca/artistinresidence/ for more information.

Klondike Institute of Art & Culture
Box 8000, Dawson City, YT, Y0B 1G0
867.993.5005
kiac [arobas] kiac [point] ca
www.kiac.ca
Follow us on Facebook 
 
Contact: Tara Rudnickas, ODD Gallery and Residency Program Director
gallery [arobas] kiac [point] ca
(867) 993 5005

•••••

Calls to Artists – Request for Proposals
Kennedale Waste Management Facility Public Art Project
The Kennedale Waste Management Facility public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget: $5,000 CAD per artist for two selected designs (a total of 3 artists will be selected) 

Deadline for Submissions: 4:30 pm on Thurdsay, April 12th, 2012 

Installation: June 2012

Download the complete call and supplemental information here: http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

Suzanne Harris
Communications Officer
edmonton arts council

p: 780.424.2787 ext 235

edmontonarts.ca

•••••

The Khyber, Halifax, NS is seeking proposals for the 2013-2014 exhibition season in our main gallery space. The Khyber exhibits in all media, solo or curatorial. please send your submissions by !!!|||>> MARCH 31ST <<|||!!!

Submissions must include:

– A written proposal
– A current C.V.
– Images on CD or DVD *do not send original works of art
– An artist statement
– A self addressed stamped envelope

Submissions can be sent by mail to:

The Khyber
c/o Selection Committee
1588 Barrington Street
Halifax, NS
Canada
B3J 1Z6

* For more information and images of The Ballroom Gallery space please visit our website  www.khyber.ca
* We currently do not accept proposals via email.
* Unsuccessful applicants will be notified via email

The Khyber
1588 Barrington st.
Halifax, Nova Scotia
B3J 1Z6
(902) 422 9668
Khyber.ca

•••••

Video Pool: Call to New Media Artists, Deadline April 1
MEDIA PRODUCTION FUND – Deadline April 1, 2012
MPF: Call for Submissions
Deadline: April 1, 2012
The Media Production Fund is set up to assist members in the production of new media projects. The program is geared towards mid-career and established artists.
Recipients will receive the following from Video Pool:
•    An Annual Access Fee for use of Video Pool suites and equipment (a $550 value)
•    A Maximum of $1750 to be used toward project costs ($1250 available initially and $500 available upon receipt of a completed final report)
•    Exhibition of the completed work at a Video Pool-hosted event on April 1st, 2013.
If you have any questions, please contact Andy Rudolph – Education and Outreach Coordinator

For more information, visit http://www.videopool.org
You can find more information about Video Pool on the Winnipeg Cultural Map here.

•••••

Visualeyez 2012 performance
The Thirteenth annual Visualeyez festival of performance art happens from 10–16 September 2012 in the downtown core of Edmonton, Alberta, exploring on the curatorial theme of loneliness.

Visualeyez takes place over a period of seven days and it is required that all invited artists are able to attend for the entire length of the festival. Artists experience the work of other artists; engage in discussion groups, meals and other activities that enhance the work of individual artists and the performance art community within Canada and beyond. It is important that prior to submitting that artist is available for a minimum of six days during the festival. Please visit visualeyez.org for the past festival information.

Curator and Founder of Visualeyez, Todd Janes states, “Visualeyez 2012 builds upon notions of an ever-expanding and more urban city. This theme will explore issues such as emotional versus social isolation, chronic and transient states of loneliness within the city and our inter-relationships with crowds, emptiness and intimacy. I want to present artists that will explore the theme of loneliness and enhance dialogues regarding the societal issues, community connectivity and understanding of the concept and its impact on individuals and society as a whole.”

Proposals should include: a CV; artist statement; a detailed description of the work you wish to present, or explore; and support material that can include images, video, print or digital documentation of your work, catalogues, and press.

The deadline for submission is Friday, 27 April 2012.

If you would like your materials returned to you, please also include sufficient postage or courier materials. Artists shall be contacted by mid-June 2012 regarding the status of their proposals.

Proposals by post to:

Visualeyez 2012
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248 106 Street, Edmonton, Alberta Canada T5J 1H5
Attention: Todd Janes, Executive Director

Proposals by email to: todd [point] janes [arobas] latitude53 [point] org.

Please be courteous of image size and materials that you are sending. Please place Visualeyez 2012 submission in the subject line

Visualeyez is supported, in part by Canada Council for the Arts, The City of Edmonton, Alberta Foundation for the Arts, The Province of Alberta, The Edmonton Downtown Business Association and Latitude 53.
http://www.visualeyez.org/

•••••

CALL TO ARTISTS: la Triennale Internationale des Arts Textiles en Outaouais 2013
open to: Canadian, international, experienced and emerging textile & fibre artists
for: la Triennale Internationale des Arts Textiles en Outaouais 2013
submission deadline: March 30 2012 
info: www.moonrain.ca

•••••

Plug In ICA: Call to Visual Artists, Deadline April 1
Summer Institute 2012 Call for Applications

Plug In ICA is now accepting applications for our 2012 Summer Institute featuring faculty, curator Sylvie Gilbert (Montreal) and artist Andrew Kearney (London, UK).

July 3 to July 29, 2012

Winnipeg, Manitoba 

Deadline for applications: April 1, 2012

The Summer Institute is an international post-graduate artist residency for professional artists working in all disciplines. Up to ten artists, architects, designers, curators and other creative professionals will share a collegial, open-studio environment. This critical discursive opportunity will take place in Plug In ICA’s new purpose-built facilities, with an adjoining workshop, art research library, gallery, bookshop and café. Plug In ICA is located at the perimeter of the University of Winnipeg campus, adjacent to the Winnipeg Art Gallery, and in the heart of an urban environment.

Participants are encouraged to pursue their own practices and projects within the context of a shared/collegial/collaborative environment. Faculty and staff provide support and feedback to participants in the program, and work to foster productive and rewarding professional development opportunities. Participants may instigate and participate in collaborative projects, or work independently.

The Institute will host other visiting curators throughout the residency to conduct studio visits with artists.
Sylvie Gilbert is currently the director of Artexte in Montreal, a centre dedicated to the study, the documentation and the interpretation of documents produced in the field of contemporary visual arts. The various positions she has held in arts organizations, museums and public galleries, have included senior curator at the Walter Phillips Gallery and the Banff International Curatorial Institute at the Banff Centre (2004-2008), and director/curator of the Liane and Danny Taran Gallery at the Saidye Bronfman Centre for the Arts in Montreal (2001-2004). Gilbert acted as the Canadian Commissioner for Catherine Richards for the Sydney Biennale (2004). She has curated numerous exhibitions, the most recent include: alt.publication.artists.contemporary.mtl.ottawa.gimli, Pickpocket Almanack Project, Artissima, Italy (2010); Derek Sullivan and Gareth Long: The Illustrated Dictionary of Received Ideas (2010); Bureau de Change (2008); Micah Lexier’s Touch Paper Once: Selected Documents from the Walter Phillips Gallery Archive 1976 – 2007 (2008); Garry Neill Kennedy: Simple Functionalism (2008); Dagmara Genda: Screamers and Bangers: The Wallpaper Project (2008), and Comic Craze (2006) among others. She has also edited numerous publications including the latest two issues of Supplément, a periodical published by Éditions Artextes.

Andrew Kearney, a mixed media installation artist, was born in Limerick, Ireland in 1961. He studied fine art at Limerick College of Art and Design, and then went on to Chelsea College of Art and Design, where he obtained an MA in sculpture. He won the Barclays Young Artist award at the Serpentine Gallery, London, in 1992. The same year, he was awarded a fellowship at the PS1 studios of contemporary art in New York. Kearney moved back to London in 1993, where he developed an installation for the Douglas Hyde Gallery, Dublin. The following year he developed other installations for the Irish Museum of Modern Art, Dublin, the Camden Arts Centre, London and the Ottawa Art Gallery, Ontario. Site-specific work led to collaborative architecture and public art projects, including a commission for Heathrow Terminal One, with architect, Nicholas Grimshaw, and the Public Art Development Trust. In 2001 Kearney worked with Glen Howell architects on their “Millennium Project” for Westminster Council and on the “Courtyard Interface” for South Thames College, London and the Public Arts Commission Agency. In 2001/2002 he completed two large installation projects in Ireland, “With Intent”, Limerick and “Illumination” at the Boiler House in Ballymun, Dublin. In 2004 he was commissioned to develop an artwork entitled, “Art Wall”, in the new chambers of Limerick County Council. In 2004 Kearney completed his second residency on the ”Informal Architecture” program at the Banff Centre for the Arts. Last year he completed a three-year research program funded by the AHRC at Middlesex College of Art, London. The project looked at the ways in which we inhabit a purpose built environment of an art campus and how that space changes its role as the needs of its users change with new technologies. Two books were published: “Phase 2”, 2007 and the “Spaces Buildings Make”, 2008, culminating in an installation on the South Bank – part of the London Architecture Biennale.  In recent years he has worked on projects such as interactive lighting for the Wexford Opera House in Ireland, entitled, “Liquid Mountain” 2009, Hull, England, and “Art in Empty Spaces” 2010, Tate Britain, 2011.

For more information and to apply, please visit http://www.plugin.org/summer-institute/apply

The Summer Institute has been made possible by the generous support of The Winnipeg Foundation, RBC Foundation, and Francofonds.
Plug In would also like to acknowledge the ongoing support of the Manitoba Arts Council, the Canada Council for the Arts, the Department of Canadian Heritage, the Winnipeg Arts Council, the Province of Manitoba Department of Culture, Heritage and Tourism, The Winnipeg Foundation, our donors, members, and volunteers.

•••••

PLATFORM: Call to Filmmakers & Video Artists, Deadline July 3
Call For Submissions: palimpsest

PLATFORM announces a call for submissions for film + video in response to the theme of the palimpsest. A screening will be presented in conjunction with PLATFORM’s palimpsest year and will take place in the Artspace Building.

Taking our cue from the historical phenomenon of the palimpsest as a scroll or text that is written only to be erased in order to make room for the inscription of new ideas, PLATFORM is currently in a year-long investigation into how photography and its sister media, film and video, can act as contemporary palimpsests or re-writable texts. Winnipeg is a prairie city where you can see a snowstorm coming three days away. The flatness of our location holds with the possibility that we take in not only the periphery but also the past and future. palimpsest, should not be mistaken as a sentimental elucidation about the past. It explores a rhizomatic vision of past, present, and future in various simultaneous possibilities.

Specifications:

– Film +/or video of all genres accepted / multiple submissions welcome
– Artist fees will be paid
– Emerging/Established artists are invited to submit
– 10 minutes per title maximum
– Submissions must be received on dvd
– Submission material will not be returned
– e-mail submissions with links are also accepted with “Palimpsest call” in the subject line

Key Dates:

Deadline: 03 July 2012
Notifications: 28 September 2012
Screening: Friday 30 November 2012

More info / to submit: info [arobas] platformgallery [point] org / http://www.platformgallery.org

3. appels internationaux

Call for entries
Deadline: 31 March 2012
Art on Wires Festival
30 April – 5 May Oslo/Norway

The Art.on.Wires Festival is now looking for submissions of workshops, artworks and presentations.
Art.on.Wires is an annual arts and science festival for young and innovative artists, researchers and creative professionals who work in the fields of new media art, information technology, and communication design. From 30. April to 5. May 2012 we set up a temporary laboratory in Oslo, Norway with the aim of creating, exploring and researching emerging forms of artistic expression enabled by new media technology.
Interested individuals and groups can apply online to one or more of the following calls:
Volunteers:
http://art-on-wires.org/2012/03/art-on-wires-2012-is-now-looking-for-volunteers/
Artists and Artworks:
http://art-on-wires.org/2012/03/call-for-artists-and-artworks/
Workshop Proposals:
http://art-on-wires.org/2012/03/call-for-workshop-proposals/
AOW Talks:
http://art-on-wires.org/2012/03/call-for-aow-talks/
We are looking forward to your submission. Deadline is Saturday, March 31 2012, 23:59h. All submissions are reviewed by a program committee and decisions will be announced on April 7, 2012.
http://art-on-wires.org/

•••••

External Opportunities | Exhibition (Call for Submissions)
MUU FOR EARS – a series of sound events in MUU studio, June/August 2012
produced by Artists’ Association MUU | www.muu.fi
MUU FOR EARS will provide an opportunity for sound artists from outside Finland to showcase sound art and experimental music projects as part of an international sound event at MUU studio in June 2012. MUU is looking for a wide range of material such as sound installations, experimental musical improvisations, remix and sample compositions, sound sculptures and live performances, as well as other ways of making sound and music. The MUU studio is a black box of 10 m2. The space is suitable for one or two installations. MUU will cover travel to Finland, accommodation and a small artist fee.

Deadline: 31 March 2012

•••••

ARTS,DESIGN & VIRTUAL WORLDS CYBERWORLDS 2012
25-27 SEPTEMBER 2012, DARMSTADT, GERMANY
Fraunhofer Institute for Computer Graphics Research http://www.gris.tu-darmstadt.de/cw2012
SUBMIT YOUR ARTWORK PAPER UNTIL 2 APRIL 2012 TO
http://www.gris.tu-darmstadt.de/cw2012/2011/frames/submissions.html
in the Category “Special session:Arts,Design and Virtual World”
NEW: Selected Paper in a Cambridge Book publication
——————————————
INTRODUCTION
Virtual Worlds are information spaces and communities that immensely augment the way we interact, participate and receive information throughout the world. Virtual Worlds seriously impact our lives and the evolution of the world economy by taking such forms as social networking services, 3D shared virtual communities, and assively multiplayer online role-playing games.

OBJECTIVE
The goal of the Arts,Design and Virtual Worlds is to analyze and trace the advancements of new Art and Design theories and practices in Virtual Worlds. Arts,Design and Virtual Worlds is a special session at the 2012 International Conference on Cyberworlds(CYBERWORLDS 2012, http://artsvirtualworlds.artsmachine.com)

PUBLICATIONS
– Arts,Design & Virtual Worlds papers will be published within the CYBERWORLDS 2012 Conference proceedings and related international journal special issues.
http://www.gris.tu-darmstadt.de/cw2012

– Arts,Design & Virtual Worlds Authors of selected papers will be asked to write an article for a special issue of the IJACDT International Journal of Art,Culture and Design Technologies.
http://www.igi-global.com/calls-for-papers-special/international-journal-art-culture-design/41032

– Session Papers and artworks will be part of the online ARTS&DESIGN VIRTUALWORLDS digital collection and they will be exhibited worldwide.

– Selected Paper will be part in a forthcoming Cambridge Book publication

•••••

Call for entries
Deadline: 1 April 2012
Hiroshima 2012 – International Animation Festival
Hiroshima International Animation Festival is a biennial manifestation held in Hiroshima City in August, endorsed by Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA). Under the spirit of Love & Peace, the festival has been dedicating to the advancement of visual media art culture in general, by promoting international cross-cultural exchanges through the development of animation art.

The Festival is calling for entries for its 2012 edition, scheduled for 23-27 August, 2012 at Aster Plaza in Hiroshima.
Hiroshima Festival is a comprehensive animation festival featuring several competition programs.
No Entry Fee
International Animation Festival – HIROSHIMA 2012
4-17 Kako-machi, Naka-ku,
Hiroshima 730-0812
JAPAN
phone: +81-82-245-0245
fax: +81-82-245-0246
http://www.hiroanim.org/en2012/e03compe/3-01e.html

•••••

Call for entries
Deadline: 31 March 2012
Visionen 2012: Festival for Sound and New Media Arts
The biennial “Visions” Festival engages this discrepancy by presenting leading international artists in Germany in a forum that also addresses the theoretical foundations of the relationship between music and media arts. The festival aims to offer both artists and art theorists a platform for the presentation of their works, ideas and use of new technologies to the general public. “Visions” also offers young composers an open forum in which they can engage with new media art forms and, in particular, with the interaction of music with the visual arts.

The 2012 “Visions” Festival is therefore calling for submissions of works in Music and Media Arts which feature video and music: video art, visual music, animation, contemporary or electronic music with visual components, experimental video.
Please send applications to:
MUM e.V.
De-Haen-Platz 12
30163 Hannover, Germany.
Contact:
info [arobas] gemart [point] de
http://www.gemart.de/competition.html

4. résidences

APPEL RÉSIDENCE – IMAGO

Appel d’offres/ résidence de création à l’atelier d’estampe Imago.
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le  mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et
incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes  pour  travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines.
Imago absorbera les frais de transport, l’hébergement et donnera un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projet  doivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour
– un texte de démarche artistique
– un texte décrivant le projet de recherche
– 10 images numériques d’oeuvres
récentes,
– une enveloppe de retour pré-affranchie

Date limite:
le 15 mai 2012

•••••

Call for entries
Deadline: 18 June 2012
PACT Zollverein Residence
PACT Zollverein has been supporting residencies for the development of artistic projects and productions since 2002. The Residency Programme is open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or music.

The recipients are offered a work space and local accommodation, and according to individual need, they can take advantage of various kinds of production support, such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.
PACT Zollverein
Residenzen
Katharina Charpey
Bullmannaue 20a
D-45327 Essen
Fon +49 (0)201.289 47 12
Fax +49 (0)201.289 47 01
residenz [arobas] pact-zollverein [point] de
http://www.pact-zollverein.de/en/artists-centre

•••••

Residency
V2_Lab offers an international residence program for professional media artists.

The program currently consists of two fully funded and technically supported residencies a year (full residency) and irregular residency positions in the form of providing a workplace within the V2_Lab (support residency).
Full Residencies
To acquire a ‘full residency’ position, artists may propose research and development projects within the topics specified in (and following the detailed guidelines of) V2_’s calls for residency projects. These calls are sent out and announced on this website twice a year.
Get an impression of the variety of Artist-in-Residence projects.
Support Residencies
‘Support residencies’ are open to artists worldwide and especially aimed at experienced professionals that can work autonomously but may benefit from the expertise and technology available in the V2_Lab. These residencies are not funded, but solely open the lab for use by external parties. Specific calls for these residencies are sent out and announced on this website.
To get an impression of our Support Residencies, please have a look at our yearly Summer Sessions program.
Calls
Check http://www.v2.nl/call to get all information on current calls for projects.

V2_ is an interdisciplinary center for art and media technology in Rotterdam (the Netherlands). V2_’s activities include organizing presentations, exhibitions and workshops, research and development of artworks in its own media lab, distributing artworks through its Agency, publishing in the field of art and media technology, and developing an online archive.

•••••

Programme de résidence 2012-2013
 
Le Théâtre La Voûte est fier de vous présenter son programme de résidences 2012-2013. La direction appuiera 6 projets dans l’un ou l’autre de ces domaines :

· Théâtre
· Danse
· Humour
· Art visuel
· Jeunesse
· Variétés
· Cirque

Pour une valeur maximale de 50% du budget total, une salle pouvant accueillir de 60 à 100 personnes, du personnel technique, de l’équipement et une connexion à notre réseau sans fil seront mis à votre disposition. L’équipement inclut sonorisation complète, éclairage, deux caméras et table de montage vidéo numérique, écran de projection, rideau de mi-scène, accrochage multiple, machine à fumée, piano droit ainsi que loge avec douche. Nous vous offrons aussi la prise en en charge de la billetterie, ainsi que la conception d’accessoires et d’affiches.

Les projets acceptés bénéficieront de temps de répétition dans le théâtre et du temps de diffusion en plus de figurer dans notre programmation annuelle et de profiter de la visibilité que nous offrons à ces spectacles. 

Exigences

· Les demandes doivent être déposées avant le 1er juin 2012 pour une réalisation entre septembre 2012 et juin 2013.
· Les candidats retenus devront faire partie d’un groupe auto-géré, d’une coopérative d’artiste légalement constituée ou de la relève dans le domaine choisi. 

· Déposer un dossier de demande dûment rempli:
· 1 formulaire par membre
· Résumé du projet
· Budget prévisionnel complet
· Échéancier réaliste
· Liste des partenaires financiers
· Estimation de la vente des billets


Inscriptions 

Pour obtenir un formulaire d’inscription ou pour de l’information supplémentaire, veuillez communiquer avec nous au 514-525-4345 ou par courriel au info [arobas] clownexpress [point] qc [point] ca.

Le théâtre La Voûte, Clown Express, Les Folies Mineures et Les Productions Ensemble sont un organisme d’économie sociale non subventionné à but non lucratif ayant pour mandat de promouvoir les arts de la scène et la création d’emploi chez les artistes, en plus de véhiculer des valeurs de bonne citoyenneté dans les familles.

•••••

Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/

•••••

Residencies
Embedded | Artist Residency for early career artists
Embedded is Sound and Music’s artist development programme. Funded by The Esmée Fairbairn Foundation, Embedded places a selection of artists from a range of disciplines into real-world artistic contexts with leading national creative organisations. Aimed at talented artists at an early stage in their career, Embedded is a bespoke programme, providing practical hands-on experience and significant creative opportunities.
As part of Sound and Music’s Embedded programme, we are currently offering three residency calls:
The Pitt Rivers Museum cares for the University of Oxford’s collection of anthropology and world archaeology. The museum’s holdings include objects, photographs, manuscripts, sound recordings, and film. Oxford Contemporary Music produces and presents new music and sound based events and installations in a wide variety of settings. Download the application pack for this call here.
The Forestry Commission England is responsible for protecting, expanding and promoting the sustainable management of woods and forests and increasing their value to society and the environment. The organisation looks after a diverse range of environments, more than 1,500 forests and woods in England, including 40 key forests and 24 visitor centres. Download the application pack for this call here.
Fast becoming known for its inventive, individual and dynamic programming, Manchester Camerata has been performing high quality chamber orchestra music for almost 40 years. Camerata is truly a product of its creative environment – a twenty first century orchestra in one of the most exciting cities in the world. Download the application pack for this call here.
http://soundfjord.us2.list-manage.com/track/click?u=f13d6af9db4f6ba107b3f9479&id=d0a626e68a&e=9f00389cea

Sound and Music is seeking to attract the widest possible range of artists to apply to these residencies. This trio of calls is designed to attract everybody from composers working with musicians in ensemble contexts to artists interested in creating installed work in the natural environment. The only excluding artistic criteria is that you must work with sound and listening as part of your ongoing practice. Artists may apply for more than one call but may only take up one residency if selected.
These calls close at 15:00 | 02 April 2012

•••••

Artist-in-Residency
MUU Studio | www.muu.fi
Consists of a one-month stay at the Tapiola Guest Studio, located in Espoo, 8 km from the centre of Helsinki. The residency is located in a park-like setting just beside the sea. The studio has a total area of 83 m2, plus a living balcony of 15 m2.
Residency time August 1-31, 2012. The residency is organised in cooperation with The Finnish Artists’ Studio Foundation.
www.ateljeesaatio.fi
The residency includes an artists talk at the MUU gallery. MUU is also interested in arranging a sound workshop in August, and are looking for proposals for the workshop. A salary will be paid for conducting the workshop.
The residency also includes an opportunity to perform at the newly open Sound Gallery Akusmata, curated and organized by Petri Kuljuntausta.
MUU will cover travel to Finland, accommodation and a small artist fee.
Deadline: 31 March 2012
MUU FOR EARS is produced and organized by the Finnish national Artists’ Association MUU in cooperation with Petri Kuljuntausta’s sound gallery, Akusmata.
sound_opencall_150212.doc

•••••

EMPAC (Experimental Media and Performing Arts Center)

Disciplines: Curating/Research, Media Art, Multi Media, Music
Duration: Depending on the project
Paid by host:
Each project will have its own specific model for the financial structure necessary to support the residencies, research, production and potential presentations or performances. EMPAC may provide accommodation for artists, and have a limited budget available for stipends and to support residencies. EMPAC may collaborate with co-producers, commissioners, presenters, grant agencies and foundations to secure funding.
Application Guidelines and Criteria:
•    1/ Download and read the Artist-in-Residence guidelines to make sure we can support your project.
•    2/ Download and read how to apply and follow the instructions.
Deadline: Proposal deadlines: January 17, 2012 May 14, 2012 September 17, 2012

The Curtis R. Priemn Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) is dedicated to advancing research and artistic production at the intersection of technology, media and the time-based arts (media arts, video, music, dance, theater, etc.). The combination of artist-driven content with contemporary media and performing arts technology in the field of time- based arts stands in the center of the artistic research and production activities of EMPAC. EMPAC’s goal is to provide an environment to support the realization of works at any stage from inception to completion. This means that an EMPAC residency can support works which take a long period of time to develop and which may need different resources at different phases of the production. The Artists in Residence program is available to individuals, groups, ensembles or collectives to develop new approaches and new works in the time-based arts. EMPAC is also offering a Scholar and Researcher in Residence Program. Visiting scholars and researchers will participate in the formation of an intellectual community in scientific and engineering disciplines that may also engage perceptual and artistic knowledge and practice.

Studio information:
EMPAC has three acoustically isolated spaces that become dedicated to a particular artist or researcher while in residence at EMPAC. They are ideal as a study, office, work, or rehearsal space, or for contained work using computers for audio or video. Each studio has an equipment closet to house noisy electronics. There are shared kitchen facilities for the Residency Studios.
Accommodation information:
EMPAC may support residencies with accommodation in the EMPAC artist residency housing, a building with four apartments.

•••••

sunday morning @ ekwc

Apply now for 2013
Right now sundaymorning@ekwc takes proposals for 2013. Deadline for this round of applications has been set to January 8, 2012. Applicants will be informed before April 1st about the results of the selection procedure.
Artist-in-residence centre
Sundaymorning@ekwc  annually welcomes about 45 artists, designers and architects to experiment with ceramics for a continuous or phased period of three months. Sundaymorning@ekwc  offers studios, workplaces, living space, the most advanced equipment and the support of a team of specialists.
Residencies
Living and working amongst other artists, designers and architects, will lead to inspiration and experiment.  If you have tried ceramics before, you will be amazed by the wide range of facilities. If ceramics is new to you, ekwc’s  team of supervisors will guide you through the ceramic process.
Applications
A participant can apply for a regular residency at sundaymorning@ekwc only once. A second residency is possible by renting a project studio. Of the 45 annual vacancies, 8 are reserved for recently graduated art students. All applicants will be assessed by the selection committee.
Types of residencies
Sundaymorning@ekwc offers two distinct types of residencies: regular residencies and project residencies. The regular residencies are devided into individual residencies; residencies for young participants and Cad/Cam residencies. The project residencies are devided into ceramics project residencies and Cad/Cam project residencies.
Guidelines
Guidelines individual residency
Guidelines young participants
Guidelines Cad/Cam residency
Guidelines project residency ceramics
Guidelines project residency Cad/Cam
Options for multiple residencies
Any type of regular residency is granted only once. A second residency is possible either through a different type of residency or through a project residency.
Read more on sundaymorning.ekwc.nl

•••••

Grand Canyon National Park (NPS) Artist in Residence

Fee: $30.00 (Grand Canyon National Park (NPS) Artist in Residence)
Entry Deadline: 4/1/12

Grand Canyon National Park invites application proposals from professional artists working in all genres and traditions for our Artist-in-Residence program. Giving artists three weeks of focused project time in exchange for 3 hours of public programming, the north rim has 4 -6 solo or artistic couple opportunities May – October, while the south rim hosts a year-round program for solo artists and small collaborative groups. For complete program information please visit our website at:
www.nps.gov/grca/supportyourpark/air.htm

•••••

Verbeke Foundation: Culture, nature & ecology

The Verbeke Foundation, founded by art collectors Geert and Carla Verbeke-Lens, is a private art site. Culture, nature and ecology go hand in hand in the Verbeke Foundation. With 12 hectares (29.7 acres) of scenic area and 20,000 m² (4,9 acres) covered spaces, the Foundation is one of the largest private initiatives for contemporary art throughout Europe. The Verbeke Foundation focus is on experiment and production in arts and science and provides in a workshop, a laboratory for new media and lots of space.

www.transartists.org/air/verbeke-foundation
Deadline: ongoing

Location: Westakker, BE