L’installation Niagara falls in love dans l’exposition Sous-sols par Gabriel Fortin à la Galerie Sans Nom

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie Sans Nom (Moncton)
Gabriel Fortin – Sous-sols
jusqu’au 22 décembre 2017
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Colette BalcaenD’une fenêtre à l’autre
du 23 novembre au 23 décembre 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora-Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Renette Boissonneault, Claude Chaloux, Angélina Comeau, Annette Comeau, Noella de Mille, Alvina LeBlanc, Liz Lore, Rose-Marie Maher, Jane Melanson, Diane Nadon, Dany Sheehy et Dianne SuretteJe m’exprime par mon art
jusqu’à la fin février 2018
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Antoine Amnotte-Dupuis, Hannah Claus et Mariana LafranceTerritoire (Land)
du 25 octobre au 17 décembre 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Je m’épanche, donc je suis – Exposition internationale d’estampe numérique 12e édition
Artistes: Jocelyne Aird-Bélanger | Adrien Asselin | Noémie Avidar | Berko | Valérie Boivin | Patricia Bouffard-Lavoie | Gail Bourgeois & Pira Pirani | Renée Chevalier | Pál Csaba | Michael Cumming | Lillianne Daigle | Céline J. Dallaire | Krasi Dimtch | Richard Doutre | Agata Dworzak-Subocz | Marilyn Etchky | Laurence Finet | Denyse Gérin | Olena Golub | John Graham | Saeko Hanji | Florentia Ikonomidou | René Kempen | Isao Kobayashi | Denis Larouche | Denis Leclerc | Mandeep Singh Manu | Mónica Márquez | Louise Mercure | Joseph Muscat | Ralph Nevins | André Paquin | Martine Périat | Henry Pouillon | Josée Prud’homme | Izabella Retkowska | Anne Roulant & Gilles Guillaume | Carole Roy | Komi Seshie | Svetlana Swinimer | Gilles Vallée | Jozina Marina Van Hees | Michel Vautier | Michael Wagner| Pierre Woerner
Commissaire : Raymond Aubin
Du 2 novembre au 2 décembre 2017

Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Brigitte DionRésurgence
du 27 octobre 2017 au 4 janvier 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le Nouveau Louvre – activité bénéfice
du 25 novembre au 23 décembre 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Les miniatures show
du 1er au 24 décembre 2017
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Galerie du Centre culturel franco-manitobain – Winnipeg – 22 janvier
Festival Phénomena 2018 – Montréal -1er février
Optica – Montréal – 1er mars
L’Écart – Rouyn-Noranda – 29 janvier
Regart, centre d’artistes en art actuel – Lévis – 15 février
Galerie d’art R3 – Trois-Rivières – 15 janvier
Musée Laurier de Victoriaville – 1er avril
La Bande Vidéo – Québec – 15 janvier
Symposium international d’art contemporain de Baie Saint-Paul – 15 décembre
La Centrale – Montréal – appel à contribution en cours

2. appels en anglais du Canada

Hamilton Artists Inc. – Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program – plusieurs dates dès le 15 décembre
Trinity Square Video – Toronto – 15 décembre
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Istanbul Design Biennial – 15 décembre
Biennale arts et cultures numériques – Marseille et Aix en Provence – 17 décembre
Faena Prize for the Arts – 15 février
WMA Commission – Hong Kong – 15 décembre
Biennale ArtFareins – 31 décembre

4. résidences

Glenfiddich Artists in Residence Prize – Dufftown, Écosse – 25 janvier
atelier LUMA – Arles – 5 janvier
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship – 31 janvier
Sporobole – Sherbrooke – 22 décembre
John Willard Fibre Arts Residency – Art Gallery of Burlington – 15 décembre
Community Artist-in-Residence – Varley Art Gallery of Markham – 15 décembre
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Round Street Gateway Public Art Project – Lethbridge – 10 mars
Toronto Sculpture Garden – 29 janvier
StreetARToronto Underpass Program – 29 janvier
EOI: Tricar Azure, Public Art Opportunity – London – 20 décembre
Jasper Place Bowl and Grandstand – 23 janvier
Canadian Sculpture Competition at Kingsbrae Garden – St Andrews – 31 décembre

6. pour commissaires

Busan Biennale 2018 calls for Artistic Director – 15 décembre
Résidence Fogo Island Arts pour jeune conservateur – 21 décembre
Regart, centre d’artistes en art actuel – pour commissaires – Lévis – 15 février
Archives Research Travel Fund – New York – 15 décembre
esse arts+opinion – appel à textes – 10 janvier et 1er avril

7. divers

Le Labo est à la recherche d’une coordination de la technique et des services aux membres!

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

La Galerie du Centre culturel franco-manitobain

Appel aux artistes en arts visuels

Le Centre culturel franco-manitobain vous invite à soumettre une proposition d’exposition en arts visuels pour la période de programmation allant d’août 2018 à décembre 2019.

Le Centre culturel franco-manitobain abrite une galerie d’art depuis sa construction en 1974. Celle-ci occupe 1 550 pieds carrés au rez-de-chaussée de l’édifice, au cœur du lieu public. Au cours des années, la Galerie du CCFM a présenté plusieurs expositions importantes pour initier la communauté francophone du Manitoba aux arts visuels. Le Centre culturel franco-manitobain est présentement à la recherche de soumissions pour des expositions en arts visuels, pour la période de programmation allant d’août 2018 à décembre 2019. Tout artiste professionnel ayant terminé sa formation de base, ayant pratiqué son art pendant au moins un an depuis la fin de ses études, et ayant à son actif un corps d’œuvres pour exposition est invité à déposer sa soumission pour une exposition dans la Galerie

Visitez notre site web www.ccfm.mb.ca pour télécharger les formulaires de soumission.

Date d’échéance : Le lundi 22 janvier 2018

http://ccfm.mb.ca/evenements/la-galerie/

Centre culturel franco-manitobain
340, boul. Provencher
Winnipeg, Manitoba R2H 0G7
Tél : 204.233.8972 poste |ext . 421
www.ccfm.mb.ca

•••••

Appel de projets Festival Phénomena 2018

Date de tombée: 1er février 2018
Thème: Théâtre d’images

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables et extravagants. Le Festival présente des cabarets, des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des happenings, de la danse performative, des installations et des événements éclatés et poétiques. La 7e édition de Phénomena aura lieu du 12 au 26 octobre 2018.

L’expérimentation et la prise de risques sont au cœur de notre travail. Phénomena s’intéresse aux artistes qui ont une démarche très personnelle, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous offrons une tribune aux artistes qui prennent des risques, sont rigoureux et se questionnent. Nous cherchons à présenter des créations hybrides, poétiques et hors-normes, qui demeurent touchantes et authentiques.
https://www.electriques.ca/filles/fr/select/nouv/?id=7636

 

•••••

OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

Pour consulter le plan de la galerie, cliquez ici.OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

PROCÉDURES À SUIVRE :

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.

Pour soumettre votre projet en ligne selon le concours ouvert :
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton bleu INSCRIPTION de la page http://www.optica.ca/info/dossier.php et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 partiesInformations personnelles
A propos du projetFournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image
4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.
OPTICA avisera par courriel seulement les artistes et les commissaires sélectionnés.

5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca

•••••

Appel de dossiers
Programmation 2018-2019
Date limite : 29 janvier 2018

L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet pour sa programmation 2018-2019.

Seuls les dossiers soumis via le formulaire en ligne seront considérés.

Pour plus d’information: info [arobas] lecart [point] org

http://lecart.org/formulaire-appel-dossier/

•••••

Appel de dossier
Programmation 2018 – 2019
COLLABORATION
Artistes et commissaires indépendants
Date limite : 15 février 2018

Regart, centre d’artistes en art actuel

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, en vitrine et dans l’espace public, la programmation de Regart met en lumière des productions qui relèvent de l’hybridation et de l’expérimentation, où la qualité artistique et le discours théorique sont valorisés. En favorisant les projets novateurs, la recherche et les échanges, le centre a pour but d’être un espace ouvert, un champ des possibles où le dialogue avec les artistes et la médiation avec les publics sont fondamentaux.

Orientation artistique 2018-2019
COLLABORATION

Le centre d’artistes en art actuel Regart privilégie depuis deux ans des programmations dédiées aux expositions collectives et à la diversité dans le centre d’artistes : l’objectif étant d’ouvrir un espace de dialogue et de réflexion entre l’artiste et le centre.

La programmation 2018-2019 du centre demeurera en lien avec cette direction artistique.

Elle visera à principalement soutenir des approches collaboratives et des formes hybrides, où sont conciliées orientations et sensibilités de plusieurs domaines ou modes d’expression; où sont interrogées des limites; où sont proposées des méthodologies novatrices; où « l’Autre » sert d’inspiration, par le dialogue, par l’observation; où est affirmée la pluralité des réalités transversales de notre monde.

Regart invite ainsi les artistes et commissaires misant sur la pensée collaborative pour mettre en mouvement leurs pratiques, leurs réflexions et leurs méthodologies à soumettre un dossier pour sa programmation 2018-2019.

Le centre invite à soumettre des propositions mettant en exergue des arbitrages de forces, de motifs ou de concepts qui surprennent; se démarquant dans le paysage culturel par leurs points de départ; avançant de nouveaux modèles quant aux rapports « gens – espaces – choses ».

Dossier

Les artistes et les commissaires indépendants sont invités à nous présenter leurs dossiers.

Rassemblés dans un dossier identifié à votre prénom et nom :

1 document PDF incluant un curriculum vitae, une démarche artistique, une proposition de projet, une liste descriptive des images envoyées;
15 fichiers images (maximum)  / OU / une liste avec un maximum de 5 liens vidéo avec les mots de passe, s’il y a lieu.

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel ou par Wetransfer à : communications [arobas] centreregart [point] org.

* Aucun dossier envoyé après le 15 février ne sera accepté.
* Un accusé réception sera envoyé à toutes et à tous dans les 5 jours.
* Pour toutes informations supplémentaires, merci de contacter Amélie Laurence Fortin, Directrice générale et artistique à : direction [arobas] centreregart [point] org.
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956, rue St-Laurent
Lévis, Qc G6V 3P4
Canada
www.centreregart.org
418-837-4099

•••••

APPEL DE DOSSIER programmation 2018-2019

Date limite : 15 janvier 2018

Galerie d’art R3

Université du Québec à Trois-Rivières

www.uqtr.ca/galerie.art

Les artistes professionnels en arts visuels et numériques sont invités à déposer un projet d’exposition. Tout exposant est invité à présenter une conférence aux étudiants en arts.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ

Un texte de démarche artistique

Une description du projet proposé

Liste descriptive des images

Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG

1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).

Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».

 

*Le cachet pour exposition est de 750$ plus 250$ pour une conférence aux étudiants.

Réception des dossiers par courriel seulement.

Pour infos ; lorraine [point] beaulieu [arobas] uqtr [point] ca tél. : 819 376 5011 # 3231.

•••••

Le Musée Laurier de Victoriaville invite les artistes en arts visuels du Canada à présenter un dossier dans le cadre de  sa prochaine  exposition  estivale qui sera  présentée  du 31 mai au 9 septembre 2018 au Musée de l’Hôtel des Postes.

L’exposition La musique source d’inspiration, source de création cherche à démontrer l’importance de la musique dans la création artistique, comme sujet ou source d’inspiration. Pour représenter ce lien étroit entre ces deux arts, une cinquantaine d’œuvres créées en s’inspirant de pièces musicales ou de chansons seront présentées sur les deux étages du musée.

Les artistes en arts visuels intéressé(e)s peuvent soumettre un dossier complet composé de propositions d’œuvres de tous médiums, techniques, formats et styles. Seul(e)s les artistes qui auront une œuvre sélectionnée seront contacté(e)s.

Patrick-Olivier Meunier
Assistant aux collections et aux expositions

Musée Hôtel des Postes
949, boul. Bois-Francs sud
Victoriaville,  QC.  G6P 5W1
819-357-2185

Musée Laurier
16, Rue Laurier Ouest
Victoriaville, Qc  G6P 6P3
819-357-8655

https://www.culturemonteregie.qc.ca/appelsdossier/appel-de-dossiers-pour-projet-dexposition-musee-laurier/

•••••

 

APPEL DE PROJETS
PROGRAMMATION 2018-2019

La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo à soumettre un projet :

d’exposition
de résidence ou de résidence-exposition
de résidence-membre
Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Elle offre aux artistes des outils de production, de diffusion et de distribution, en les incitant ainsi à porter une réflexion sur leur travail. Notre centre soutient essentiellement des monobandes expérimentales et d’animation, ainsi que des installations vidéo.

Les projets sélectionnés seront inscrits à la programmation 2018-2019. La Bande Vidéo offre, selon les modalités de ses programmes de soutien, des cachets d’exposition, un support technique ainsi que des frais de subsistance, de transport et d’hébergement.

Date limite : 15 janvier 2018

LA BANDE VIDÉO, 541, de Saint-Vallier Est, B.P. 2, Québec (Québec) G1K 3P9, Tél. : 418 522-5561, Téléc. : 418 522-4041, info [arobas] labandevideo [point] com

http://labandevideo.com/iiix/call/

•••••

 

Symposium international d’art contemporain de Baie Saint-Paul

15 décembre 2017

Baie Saint-Paul (Québec)

L’Art & le politique

Le philosophe Bernard Stiegler énonce : « L’art est politique : l’esthétique est politique et le politique est esthétique. » Cette notion remonte à l’Antiquité[1] et demeure on ne peut plus percutante aujourd’hui. Le Symposium international d’art contemporain de 2018 fera suite au Sommet du G7, autre type de symposium, qui se sera tenu en juin, à La Malbaie à quelques kilomètres de Baie-Saint-Paul. Cette conjoncture n’est pas banale. Au G7 il aura été question, entre autres, de « faire avancer l’égalité des sexes, de lutter contre les changements climatiques et de promouvoir le respect de la diversité et de l’inclusion ».

Avec les bouleversements et les conflits armés qu’une partie de la planète subit et dont nous sommes les témoins quasi impuissants depuis la chute du mur de Berlin, les évènements de la Place Tienanmen et les attentats de septembre 2001, et plus près de chez nous le laborieux processus de réconciliation avec les nations autochtones et l’accueil des réfugiés, la donne et la dynamique politiques planétaires se sont complètement transformées. Les États-nations sont à se redéfinir, les théocraties et les régimes répressifs prennent l’avant de la scène géopolitique, l’économie globalisée et délocalisée a métamorphosé le marché de l’emploi et de la (sur)consommation, le capitalisme sauvage fait sa loi accentuant l’écart entre les riches et les pauvres, la sortie du Royaume-Uni de l’Union européenne (Brexit) suscite incertitude politique et économique pour l’Europe et pour les réfugiés. L’élection de Donald Trump aux États-Unis, avec les faits alternatifs qui sont légion et la montée des populismes font craindre le pire. Qu’arrivera-t-il de l’accord de Paris depuis que les États-Unis et ses climato sceptiques s’en sont retirés ?La radicalisation des jeunes adultes et le terrorisme frappent de plus en plus près de nous. Ce n’est plus un phénomène lointain qui ne nous touche pas. Comment appréhender un nouveau modèle sans tomber dans la paranoïa qui attise la propagande? Les artistes détiennent cette capacité à imaginer des voies de sorties à ce chaos bien réel, afin de nous faire émerger du marasme. Ils possèdent une lucidité et une intuitivité dont peu d’entre nous disposons. Pour les plus jeunes générations le cynisme ne semble plus une option. Alors que nous broyons du noir, sans minimiser la situation dans laquelle le monde se trouve actuellement, pourrions-nous, naïvement peut-être, porter « L’imagination au pouvoir ! »?

Toutes les disciplines artistiques sont les bienvenues. Voici, parmi tant d’autres, des pistes de réflexion reliées à la thématique :

La censure et l’atteinte à la liberté d’expression et artistique.
Les femmes utilisées comme armes de guerre….
Conséquences de la destruction d’une partie du patrimoine mondial de l’humanité.
Dystopies devenant réalités.
Mensonges, faits alternatifs et révisionnisme historique.
Réseaux sociaux, hacktivisme et art.
Stopper l’édification des murs et barbelés et accueil des réfugiés.
Une pratique artistique en zone de conflits.
L’art peut-il vraiment changer le monde ?

Date limite pour soumettre un projet: 1er décembre 2017

N.B. : La tradition du Symposium de Baie-Saint-Paul, depuis sa création, en 1982 par la regrettée Françoise Labbé, est de faire œuvrer les artistes devant public, dans un espace commun. Bien que cette façon de travailler est inhabituelle pour la majorité des créateurs, elle suscite néanmoins des échanges féconds entre les artistes eux-mêmes, dans une dynamique collégiale, et occasionne surtout des allers-retours très riches avec le public, qui permettent de démythifier la pratique artistique. Cette approche de médiation entre la création artistique et la réception publique représente en soi un geste politique.

N.B. : Les thématiques peuvent être évoquées sans nécessairement être prises de façon littérale.

Sylvie Lacerte, Ph.D.
Directrice artistique

[1]Notamment, Le Banquet de Platon (banquet : symposion en grec et symposium en latin)

https://symposiumbsp.com/appel-a-projets/

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.

Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.

Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.

Cannon Gallery
Deadline: December 15

The Cannon Gallery is juried internationally and seeks open proposals from both artists and curators at all levels of their careers. Exhibitions in the Cannon Gallery adhere to, and where possible exceed, recommended CARFAC compensation to artists. Applications may be project or practice based in scope. The Inc.’s exhibition schedule is committed through 2019. We receive a high volume of applications for this space and as such only those selected for an exhibition will be notified

 

James Gallery
Deadlines: December 15

Submissions to exhibit in the James Gallery are based on annual juried calls developed by the Programming Committee. You must be a member of Hamilton Artists Inc. to exhibit in this space. Submissions for 2018 programming are currently being accepted. Extended descriptions of the calls and additional information can be found HERE. Currently, the Inc. provides a modest honorarium to member artists exhibiting in this space.

Cannon Project Wall and ArcelorMittal Dofasco Courtyard
Deadline: December 15

These primarily project based platforms are juried similar to the Cannon Gallery as outlined above. The Cannon Project wall is an 8’ x 36’ billboard on the side of our building located at the corner of James St. N. and Cannon, seeing upwards of 10,000 vehicular and pedestrian traffic a day. The ArcelorMittal Dofasco Courtyard is a malleable outdoor space that also hosts a range of activities including an outdoor screening series and film festival. Installations should be freestanding in nature and not require any drilling into the surrounding walls or concrete. The Inc. is not responsible for damage to works mounted on the exterior project wall or in the courtyard.

Special Projects

New in 2018, pending funding, the Inc. would like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. Special Projects are meant to be responsive and will be assessed on a case-by-case basis to be mounted subject to available funding. Special projects provide an excellent opportunity for individuals to engage with topical social, political and cultural issues from an ‘undisciplined’ perspective.

Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018

Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.

For an extended description and submission guidelines, click here.

Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE

The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.

For more information, or questions about the submissions process, please contact:

Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355

Submissions

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS
VIDEO FEVER 2018

Trinity Square Video is proud to announce the sixth annual juried student video screening event, Video Fever.

If you are or have been an undergraduate student at a Toronto or surrounding area post-secondary institution (as far out as London and Kingston) in 2018 and you make videos, you qualify. Submissions must be single channel videos under 10 minutes in length and will be selected for screening by the Video Fever jury. Videos will be judged solely according to their artistic merit: we are looking for works that offer conceptual and formal innovations in their investigation into video as a critical medium. This is a professional, juried screening and all chosen artists will receive a screening fee and a free one-year membership to Trinity Square Video.

The screening will take place at Trinity Square Video Gallery in March 2018.
SUBMISSION DEADLINE: 15 December 2017.
Send your completed application package to tsvsubmissions [arobas] gmail [point] com.

SUBMISSION GUIDELINES:

More than one entry per artist is permitted.

All genres of video are accepted, but this is a contest for video artists, and emphasis will be given to innovative uses of medium, genre or content.

All entries must include a completed submission form sent to us by email.

Please do not send supplementary material. We only require the video and completed submission form.

Creation date of work must be 2017 or 2018.

Videos must be under 10 minutes and single channel only.

SUBMISSION REQUIREMENTS:

Submissions must include a completed submission form (download the form from the link below) and a means by which to preview the video work.

Submission forms are available here: Video Fever 2018 Application Form.

You must submit your submission form by e-mail. Attach the completed form as a .doc or .pdf to your e-mail. It is important to include both the last name of the artist in the subject line of your email. Format the subject line in the following manner: “VideoFever_Lastname”

Video links are the preferred preview method. Please include a link to a high-quality upload of your video on Vimeo or YouTube. Please include the password (if applicable). High quality QuickTime files can also be submitted via file sharing services.

OPTIONAL RESIDENCY APPLICATION:

Trinity Square Video will also be awarding one of the artists featured in Video Fever a summer commission. The winner of this residency will be granted a summer production residency at Trinity Square Video, which includes up to $1500 in production and post-production credit for their project, technical supervision and a crit with the Curator. If you would like to apply for this as well, please fill out the second page of the application with a short description of your proposed project.

FURTHER INFORMATION:

If you have any questions, please feel free to contact Trinity Square Video’s Curator Emily Fitzpatrick at tsvsubmissions [arobas] gmail [point] com or by phone at 416.593.1332.

•••••

 

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

3. appels internationaux

4th Istanbul Design Biennial
A School of Schools
September 22–November 4, 2018

aschoolofschools.iksv.org

Organised by the Istanbul Foundation for Culture and Arts (İKSV), the 4th Istanbul Design Biennial, titled A School of Schools, will be curated by Jan Boelen and held from September 22 to November 4, 2018.

In 2018, the 4th Istanbul Design Biennial will seek to consolidate the legacies of previous editions, and reinvent the biennial format into a productive process-orientated platform for researching, experimenting and learning. A School of Schools will manifest as a multi-platform biennial that uses, tests, and revises a variety of educational strategies to reflect on the role of design, knowledge, and global connectedness in contemporary Istanbul and beyond. The biennial will stretch both the space and time of the traditional design event, manifesting as a flexible year-long programme within which to respond to global acceleration, generating alternative methodologies, outputs and forms of design and education.

Initiating an open call from October 12, A School of Schools invites a broad range of designers and thinkers from around the world to explore eight themes: Measures and Maps, Time and Attention, Mediterranean and Migration, Disasters and Earthquakes, Food and Customs, Patterns and Rhythm, Currency and Capital, and Parts and Pockets. Focusing on the process as much as the outcomes, the biennial aims to create new knowledge, search for alternatives to implemented systems, and with radical diversity, push the boundaries of the design discipline.

The open call is extended to all designers, architects, scientists, engineers, chefs, craftspeople, activists and everyone else, who would either like to propose or participate in a school or learning experiment. The deadline for submissions is: December 15, 2017.

Curator Jan Boelen announced the theme and open call at a press meeting held on Thursday, October 12 at Salon İKSV. To watch the conversation about A School of Schools between Jan Boelen and Director of Istanbul Design Biennial Deniz Ova please visit here.

For the 4th Istanbul Design Biennial Jan Boelen is teaming up with Vera Sacchetti as Associate Curator and Nadine Botha as Assistant Curator.

The details of the 4th Istanbul Design Biennial programme will be announced in 2018. The media and professional preview of the biennial will be on September 20 and 21, 2018.

For more information and submit your application please visit: aschoolofschools.iksv.org

•••••

Chroniques 2018 / Biennale arts et cultures numériques

17 décembre 2017

Marseille, et Aix en Provence (France)

APPEL À PROJETS INTERNATIONAL

Production et diffusion d’œuvres numériques

En préparation de “Chroniques” – Biennale internationale dédiée aux arts et cultures numériques, Seconde Nature et ZINC créent une plateforme de production , soutenue par le Conseil Régional Provence-Alpes-Côte d’Azur, pour l’accompagnement à la production et à la diffusion d’œuvres originales.

Dans cette mission, nous nous entourons d’acteurs et d’institutions de la région PACA : Edis – fonds de dotation à Avignon, le FRAC Provence-Alpes Côte d’Azur, Diffusing Digital Art à la Galerie des Bains Douches à Marseille, Le Hublot, l’Entrepont au 109 à Nice, Les Capucins – Centre d’art contemporain à Embrun, Octobre numérique à Arles, les Fées d’Hiver à Crévoux, le 3bisF | Centre d’art et LabGamerz à Aix-en-Provence.

Ensemble, nous faisons appel aux artistes nationaux et internationaux pour la production d’une œuvre originale.

conditions à remplir pour postuler :

• Les propositions devront traiter d’une thématique en résonance avec les expositions de la biennale
• L’œuvre devra être terminée pour la Biennale Chroniques en novembre 2018
• Au delà de 10000 euros de budget de production de l’œuvre, il est demandé d’avoir un producteur délégué engagé dans le projet à la date du dépôt.

Apports de la plateforme pour la coproduction de l’œuvre :

• Apport financier : 8000 euros en moyenne pour chacune des œuvres. Le montant sera précisé en fonction de l’étude du budget prévisionnel présenté par le producteur. Cet apport inclus la cession de l’œuvre pour sa diffusion. .
• Accompagnement en logistique : déplacement des œuvres pour les différentes diffusions, stockage. • Accueil en résidence : espace de résidence en amont de la première diffusion et en fonction de l’évaluation des besoins du projet.

• Soutien technique : conseil et prêt de matériel pour la diffusion de l’œuvre – en fonction de l’étude de la fiche technique fournie par l’artiste
• Aide à la diffusion : dans les réseaux français et internationaux des arts et cultures numériques

Sont éligibles les projets utilisant les outils et technologies numériques sous différents formats tels que :

• Live Audio visuel
• Œuvre plastique visuelle et/ou sonore
• Installation pour l’espace public ou In situ
• Performance théâtrale, musicale ou chorégraphique

Sont exclues les propositions relevant de l’œuvre en ligne, de la création musicale enregistrée et du court métrage.

Si l’une de vos œuvres déjà produites correspond à notre thématique et que vous souhaitez nous la soumettre, merci d’envoyer un portfolio, un dossier artistique de l’œuvre proposée, la fiche technique et le prix de cession à : candidature [arobas] chronique-s [point] org

Clôture de l’appel : 17 décembre à minuit
Réunion du comité de sélection : début janvier 2018 – date à determiner

http://chronique-s.org/appel-projets-chroniques-2018/

•••••

Faena Prize for the Arts 2018 open call

Application deadline: February 15, 2018

www.faenaart.org

The Faena Prize is a building block of our ethos, and an example of our lasting commitment to multidisciplinary cultural production as the core and heart of the Faena District. We aim to identify and support the newest, boldest and most cutting-edge artists from around the world.
–Alan Faena, Founder and President of Faena Group.

The international nonprofit organization Faena Art announces the open call for the 2018 Faena Prize for the Arts. A biennial international juried prize, the Faena Prize for the Arts recognizes artistic experimentation, encourages post-disciplinary and temporal exploration, and promotes inquiry of the multiple links between art, technology and design. This year’s open call aims to summon multidisciplinary artists from across the world to imagine site-sensitive works that rethink performance and time-based practices, in dialogue with the physical and symbolic space of the Faena Art Center Buenos Aires while engaging with the cultural and urban conditions of the city of Buenos Aires. Projects that highlight the potential crossovers and synchronicities between the two spaces and two cities of the Faena District may ultimately be eligible for exhibition in both spaces. The winning proposal will be produced for exhibition at Faena Art Center Buenos Aires in 2019 and, if appropriate, may be exhibited at the Faena Forum Miami Beach.

Project proposals should be submitted online at www.faenaart.org by February 15, 2018.

Under the coordination of Ximena Caminos, Chair and Artistic Director of Faena Art, the 2018 selection jury will include: Carlos Basualdo, Chair Faena Circle and Keith L. and Katherine Sachs Senior Curator of Contemporary Art, Philadelphia Museum of Art; Andrea Bellini, Director of the Centre d’Art Contemporain Genève; Anita Dube, artist and curator of the Kochi-Muziris Biennale 2018, Pablo León de la Barra, Curator, Latin America, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, and curator of the exhibition for the 2016 Faena Prize winner Roger Hiorns; and Franklin Sirmans, Director of Pérez Art Museum Miami. The advisor to the Faena Prize is curator Jesús Fuenmayor.

Considered one of the most prestigious art prizes in the Americas, Faena Prize winners are awarded a total of 75,000 USD; 25,000 USD of which is allocated to the artist in unrestricted funds with a 50,000 USD budget for production to realize their proposal. The resulting work will be exhibited at the Faena Art Center Buenos Aires with the possibility of being adapted for Faena Forum Miami Beach. Two special mentions will also be awarded, each with a 1,000 USD prize.

While maintaining the open call, the Prize also features a Nominating Committee that will include fourteen curators and museum directors from around the world. These nominations will be anonymous and will be reviewed by the Faena Prize jury along with all open call submissions.

The Nominating Committee will include: Carla Acevedo-Yates (Assistant Curator, Eli and Edythe Broad Art Museum, USA); Fernanda Brenner (Artistic Director, Pivô, Brasil); Cosmin Costinas (Executive Director and Curator, Para Site, Hong Kong); José Diaz (Curator, The Andy Warhol Museum, USA); Elvira Dyangani Ose (Senior Curator, Creative Time, USA); Marina Fokidis (Founding and Editorial Director of South as a State of Mind Journal Greece); Juan Gaitán (Director, Museo Tamayo, Mexico); Natasha Ginwala (Curator and writer, India); Rita González (Curator and Acting Department Head, LACMA, USA); Teresa Iarocci Mavica (Director, V-A-C Foundation, Russia); Sharon Lerner (Curator, Museo de Arte de Lima MALI); Lucrecia Palacios (Curator, MALBA, Argentina); Claire Tancons (Curator, Sharjah Biennial 14); and Christine Tohmé (Director, Ashkal Alwan, Lebanon).

About Faena Art
Faena Art is a 501(c)(3) nonprofit organization that houses and produces post-disciplinary and time-based experiences. A catalyst for innovative, site-specific, and immersive creative practices, Faena Art is a transformative bridge across the Americas, between the south and the north, the popular and the experimental, activism and research. Faena Art fosters new models for performative social interaction that transcend the traditional boundaries of art, science, philosophy, and social practice. Ximena Caminos is Chair and Artistic Director of Faena Art.

•••••

Call for proposals: “Transition”
Submission deadline: December 15, 2017, 6pm HKT
Project period: June 2018–June 2019

commission.wma.hk

The WMA Commission is inviting entries for proposals from artists and photographers from both Hong Kong and the international community to create new research-based photography work in Hong Kong, focusing on the theme of “Transition”. Project proposals must contextually relate to both the theme and to Hong Kong. A five-member selection panel will choose the WMA Commission Recipient, who will be awarded a 250,000 HKD grant. The grant will contribute towards the production of the successful proposal and a public event featuring the completed work, which will be given a place in the WMA Collection. The WMA Commission is a part of the WMA programme.

By facilitating and supporting original, creative interpretations of “Transition”, the WMA Commission encourages a unique perspective on how Hong Kong is affected by the theme that has global implications, while increasing public awareness and knowledge. The 250,000 HKD grant covers artist fees, creation (including such activities as research, travel and production; resources such as an assistant or translator and daily expenses) and a public event. It does not include accommodation for overseas artists or venue costs for public presentation, which are covered by the organiser. Overseas participants should ensure that they are able to stay for at least one month for the project and also set aside time for the public presentation.

The selection panel includes (in no particular order):
–John Stanmeyer, photojournalist and educator
–Kurt Chan, Adjunct Professor, Department of Fine Arts, the Chinese University of Hong Kong
–Melissa Karmen Lee, public art curator and consultant
–Dr. Linda Chiu-han Lai, Associate Professor, School of Creative Media, City University of Hong Kong
–But Ho Ming, WYNG Foundation Trustee

Submissions should be made directly through the WMA Commission website. The selection panel will pick out a number of finalists to submit a full length proposal. Finalists will be interviewed by the panel in spring 2018.

Previous recipients of the WMA Commission include Chan Wai Kwong (“Poverty”) who held an exhibition at the Photocrafters, Lau Ching Ping (“Air”) who published the book Thin As Air, TRES Art Collective (“Waste”) released the book Ubiquitous Trash—Hong Kong Edition and held an exhibition at the Connecting Space and Puerta Roja in Hong Kong.

Application details
Potential applicants can reside and practice anywhere in the world. This grant is meant to enable further professional development and to support the creation of work that provides additional information and perspectives on the issue addressed. A successful applicant must have experience working independently and be resourceful in the development of his/her project. Website for submission: commission.wma.hk

About WMA
WMA is a series of non-profit programmes developed to spark awareness and engage the public on socially-relevant issues of great importance to Hong Kong. They include WMA Masters, WMA Commission, WMA Open, WMA Student and WMA Film. The programmes have been encouraging dialogues through selected annual themes, including “Poverty,” “Air,” “Waster,”  “Identity” and “Mobility” in the past. The theme for the current cycle is “Transition.”

For more information about WMA, please visit www.wma.hk.

•••••

 

Appel à candidature : Biennale ArtFareins 2018

date limite: 31 décembre 2017

http://artfareins.com/-La-Biennale-ArtFareins-2018-.html

 

 

4. résidences

Glenfiddich Issues Call to Canadian Artists to Enter Competition
for the Coveted 2018 Glenfiddich Artists in Residence Prize

Glenfiddich® Single Malt Whisky is issuing an Open Call to Artists currently living and working in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2018 Glenfiddich® Artists in Residence Prize. The three-month summer residency is valued at over $20,000 CDN per artist. Now in its 17th year, the program covers the cost of travel, living expenses and materials throughout the residency.

The Canadian winner will be one of eight artists worldwide to be awarded the coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to take inspiration from the unique setting in the beautiful Scottish Highlands. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.

“I found the distillery site and adjacent Dufftown to be places dense with history, and rich with potential for explorations both material and contemplative,” said the Canadian winner from 2017, artist Lee Henderson. “And the people are indescribably lovely and welcoming—living proof of Highland hospitality.”

President of OCAD University Dr. Sara Diamond adds “Through its commitment and support of the arts, the Artist-in-Residence Prize gives artists not only the monetary value of their residency but provides such a fertile platform in the lovely Scottish Highlands.”

Dr. Diamond is long-standing member of the distinguished jury, which also includes Michelle Jacques, Chief Curator at the Art Gallery of Greater Victoria; Kristy Trinier, Director of Visual, Digital and Media Arts at the Banff Centre; Ivan Jurakic, Director of the University of Waterloo Art Gallery; Stefan Hancherow, independent curator and Director of the 2015 Feature Art Fair, and the Canadian 2008 Glenfiddich® Artists in Residence Prize recipient, artist Dave Dyment.

This jury selects from approximately 200 submissions each year and creates a list of ten finalists. From this shortlist, the Glenfiddich® Artists in Residence program curator Andy Fairgrieve selects the winner based on the strength of their work, and compatibility with the other participating artists.

“We don’t want to be restrictive in any sense in the media people are working in, or the projects they want to do,” said Fairgrieve in an recent interview. “The Lee Henderson project last summer was a perfect example of the sort of project the I enjoy the most – being a playful yet thoughtful exploration into the duality of the word spirit. His interaction with the processes and people of the Glenfiddich Distillery was typical of the ethos we aim to achieve in our programme.”

Fairgrieve underscores that, “this ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering and experimental heritage of Glenfiddich®, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as creatively free as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”

The Glenfiddich® Artist-in-Residence Prize has sponsored well over a hundred artists since its inception in 2002. Past Canadian recipients have included artists working in a wide range of disciplines, including Daniel Barrow, Myfanwy MacLeod, Damian Moppett, Annie Pootoogook, Jon Sasaki and Eleanor King.

The Canadian Artist in Residence winner will be announced in March 2018.

Online submissions open Saturday December 2, 2017 and must be received by midnight Eastern Time Thursday, January 25, 2018 (Robbie Burns day).

For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence

William Grant & Sons Ltd

William Grant & Sons is an independent family-owned distiller founded by William Grant in 1887 and today still controlled by the fifth generation of his family. Named ‘IWSC Distiller of the Year’ in 2012 for the fifth consecutive year, William Grant & Sons distils some of the world’s leading brands of Scotch whisky, including the world’s favourite single malt Glenfiddich®, the handcrafted range of The Balvenie® single malts and one of the world’s best loved blended Scotches, Grant’s®, as well as selected other spirits, including Hendrick’s® Gin, and Sailor Jerry® Spiced Rum and Tullamore Dew®.

Contact: artistsinresidencecanada [arobas] glenfiddich [point] ca

•••••

atelier LUMA est un programme de la Fondation LUMA développé dans le cadre du centre de création, de production et de recherche en cours de construction à Arles en Méditerranée. Outil de production, mais aussi cercle de réflexion inscrit dans un réseau d’apprentissage, atelier LUMA a le plaisir d’annoncer le lancement de son premier appel à candidatures pour recruter ses prochains designers en résidence.

Situé dans le Parc des Ateliers à Arles, atelier LUMA imagine des façons innovantes et durables d’utiliser les ressources naturelles et culturelles de sa biorégion. De la valorisation des déchets agricoles à la promotion de l’artisanat traditionnel, ou simplement lieu de rencontres entre créateurs audacieux, atelier LUMA développe des solutions locales à résonance globale à même de générer une dynamique territoriale forte et pérenne. Le respect de l’environnement et l’économie circulaire se trouvent au centre de sa démarche, où le design est employé comme outil de transition.

Depuis sa création en 2016, atelier LUMA conduit des projets liés à six thèmes stratégiques : Précieux déchets, Mobilité vertueuse, Hospitalité de demain, Cuisine en partage, Produire (dans) la ville et Éducation circulaire.

En 2018, atelier LUMA élargit son champ d’action et lance un appel à candidatures en lien avec ses six thèmes stratégiques. Designers, architectes, ingénieurs, chercheurs et autres praticiens du monde entier sont ainsi invités à présenter leurs projets de recherche afin de bénéficier des savoir-faire et de l’expertise d’atelier LUMA.

Les propositions des candidats devront présenter des solutions innovantes en matière d’utilisation des ressources et des atouts locaux, allant de la stricte recherche matérielle aux services et impacts sociaux. Ces propositions devront également indiquer la direction que prendra la recherche et le type d’implication privilégié, étant entendu qu’atelier LUMA agira en tant que médiateur sur le territoire, en mettant en relation les designers avec les partenaires locaux et les ressources et en assistant les bénéficiaires de la bourse de recherche dans toutes les étapes de développement du projet.

Les recherches seront menées sur une durée d’un an, avec une période de résidence à Arles variable en fonction des projets. Les bénéficiaires se verront allouer, en plus de leurs honoraires de designers, les moyens nécessaires à la réalisation de leurs projets.

Les projets devront tenir compte des critères suivants :

1. Environnement
Le projet est-il respectueux de l’environnement ? A-t-il une faible empreinte environnementale ?

2. Utilisation des ressources locales
Le projet utilise-t-il les ressources locales, à la fois matérielles et humaines ? A-t-il le potentiel de stimuler le développement économique de la région ?

3. Hospitalité
Le projet encourage-t-il une attitude humble, respectueuse et inclusive ? Favorise-t-il l’excellence dans la qualité et le service ?

4. Culture et Éducation
Le projet encourage-t-il la découverte et/ou l’utilisation de nouvelles compétences, ou la redécouverte de savoir-faire traditionnels ? Favorise-t-il le partage des connaissances ? Utilise-t-il différents/nouveaux types de fabrication et de
production ?

5. Innovation et excellence
Le projet encourage-t-il les partenariats et les opportunités commerciales innovants ? Promeut-il l’excellence dans tous ses résultats ? Aura-t-il une incidence positive sur la ville et la région ?

À propos des bourses de recherche d’atelier LUMA
Les bourses de recherche d’atelier LUMA favorisent le développement de filières de recherche en design innovantes, articulées autour de la connaissance du territoire d’Arles et de la Camargue. Les bénéficiaires des bourses travailleront « en résidence » à Arles durant une période d’un an maximum. Ils collaboreront avec l’équipe d’atelier LUMA et son vaste réseau de partenaires locaux, et contribueront aux transformations que cette initiative met en œuvre sur son territoire.

15 Novembre 2017
Lancement de l’appel à candidatures

5 Janvier 2018
Clôture des candidatures

https://atelier-luma.org/opencall/

•••••

Call for submissions: Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden)
and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship

Submission deadline: January 31st, 2018

Eligibility: The Brucebo foundation supports emerging and early-mid career artists. Eligible applicants must be Canadian Citizens who have studied fine arts within the last ten years. Self-taught artists with less than ten years of exhibition experience may also apply.

Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Sweden has offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships date back to the post-impressionist era in Europe, where two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, met in Paris, married and after many years on the European continent, settled on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.

The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship funds a three-month working residency – starting June 1 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship includes the use of the studio cottage, and a stipend of 50 000 SEK (approx. $7,500 CAD), which covers travel expenses from Canada – Gotland (return). The scholar also has the option to extend their stay until October 1. Upon leaving the island, the artist is requested to donate an artwork made during their summer residency with the Canadian Collection at the Brucebo museum.

The William Blair Bruce Travel Scholarship provides 30.000 SEK (approx. $4,500 CAD) for a European research sejourn, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art related research project. As a final part of the ‘travel scholarship’ the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.

Deadline for applications: January 31, 2018. See the application guidelines and download the application form at http://www.bruceboscholarships.ca/apply/

For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.ca

The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts, Associate Dean’s Office in Montreal and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Corri-Lynn Tetz. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com

An information session will be held in Montreal on December 5th at 12 pm at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776 (Office of the Dean of Fine Arts)

Contact Information:
Corri-Lynn Tetz, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
http://www.bruceboscholarships.ca/

•••••

APPEL DE CANDIDATURES

Programme de résidence d’expérimentation, de formation et de production d’oeuvre en réalité virtuelle

Soutenant la pluralité des pratiques actuelles, nouvelles et critiques qui utilisent, questionnent, reconstruisent, ou revisitent l’idée même du numérique et de ses outils, Sporobole lance un nouveau programme de résidence d’expérimentation, de formation et de production en réalité virtuelle. Visant les artistes de toutes les disciplines, ce programme de résidence a pour objectif d’offrir aux artistes un espace d’expérimentation propice au développement de démarches artistiques et d’approches critiques en réalité virtuelle.

Le programme propose une approche équilibrée entre la formation théorique et pratique, le développement des connaissances, des enjeux, des limites et des possibilités du médium, l’expérimentation esthétique et technologique et des rencontres régulières avec des experts provenant de différents milieux liés à la réalité virtuelle.

Le programme de résidence, d’une durée de 9 semaines, accueillera 3 artistes. Une place est réservée pour les artistes de l’Estrie.

Sporobole

Lire la suite…

•••••

The John Willard Fibre Arts Residency

My sole purpose is to create something beautiful – something that will make someone happy and with any luck something that will outlive me. I also hope my art helps people to see…everybody LOOKS but do they really SEE?
– John Willard

The Art Gallery of Burlington has opened the call for the third John Willard Fibre Arts Residency for fibre artists.

About John Willard

After trying his hand at theatre costumes and set designs, John Willard worked for 23 years as a Publicity and Programming Assistant at the Oakville Library. In 1975 he came across an exhibition catalogue titled The Pieced Quilt that was the turning point in his artistic life and he began making quilts. With scissors, needles, threads and fabrics, he created his own designs. Some were inspired by traditional patterns he had deconstructed, others by historical events; his quilts are one of a kind. Not one to follow the rules of tradition, John turned the craft of quilting into a truly remarkable art form. John passed away on April 26 2014. Loving partner, brilliant artist, extraordinary teacher, special friend and wonderful man, he touched the lives of all who knew him.

About the John Willard Fibre Arts Residency

To celebrate the remarkable life of John Willard and to continue his legacy as a fibre art teacher, the John Willard Fibre Arts Residency Fund will enable artists access to one of the AGB resident fibre studios to develop a body of work for a solo exhibition. This exhibition will benefit from a small brochure including curatorial text, and will be presented in the RBC Gallery at the Art Gallery of Burlington.

The residency will provide:

  • $2000 honorarium
  • A solo curated exhibition with publication
  • 10 days in one of our fibre studios (dates to be confirmed)
  • Curatorial mentoring in person to the successful candidate from the beginning of the residency to the opening of the exhibition
  • Potential invitation to teach in our hands-on program or a specific workshop

This residency is for:

  • Professional artists (including recent graduates) in Fibre Arts
  • A self-motivated individual able to work in a communal environment (shared studios)

The AGB is open some evenings and weekends.

To apply, please send the following by December 15, 2017

  • Cover letter
  • Your resume or CV (maximum of 3 pages)
  • Proposal for the work you would like to do during your residency (maximum one page)
  • Up to 10 images
    • All work should be original
    • Do not include student work
    • Image format JPG: 1024 x 768 dpi
  • Two letters of reference

Previous recipients:
2015: Karen Cummings
2016: Chandra Rice

Send application to:

Denis Longchamps, Artistic Director & Chief Curator
Art Gallery of Burlington
1333 Lakeshore Rd
Burlington ON L7S 1A9

Telephone: 905-632-7796 x: 303

Or by email: denis [arobas] agb [point] life

•••••

Community Artist-in-Residence (CAIR) 2018

Varley Art Gallery of Markham
Deadline: December 15

Individual artists and collectives are invited to submit expressions of interest for a new year-long initiative to help develop, organize, and deliver a minimum of three original and innovative programs, based on the exhibitions on view at the gallery.

Read more

•••••

 

Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

Call for Proposals
Round Street Gateway Public Art Project
November 28, 2017

Project Intent
The City of Lethbridge Art Committee is seeking an Artist to design and fabricate a sculpture to be installed in a prominent Downtown Lethbridge gateway located at the NW corner of 5th Street (Round Street) and 6th Avenue South. The intent of the project is to provide a permanent piece of public art that creates a welcoming, appealing entrance to the Downtown and celebrates the presence of the Lethbridge Multicultural Centre, home of the Southern Alberta Ethnic Association. The highly visible Round Street location is a special gateway into the Downtown. Through a combination of public art and comprehensive landscaping, it is the intention to create an entry experience that reflects the unique environment, history and culture of the Downtown.

Background
Hard and soft landscaping components of the Round Street Gateway Plaza as well as required pedestrian and vehicular transportation functions were completed in 2016 in conjunction with the transformation of an obsolete Fire Station into the Lethbridge Multi-cultural Centre. The Southern Alberta Ethnic Association is the major, long-term tenant of the space and proponents should take that into consideration in the creation of the artwork.

A 10 foot X 10 foot square, which is situated approximately in the middle of the plaza has been allocated for the artwork. Although the space is somewhat constrained, due to the need to adhere to traffic safety precautions, an opening, that has been temporarily filled with removable brick pavers, has been created for the artwork. The project installation must be wholly contained within this space and should be designed in a manner that is conducive to public safety at this busy vehicle and pedestrian location.

Budget
All-inclusive budget for the Round Street Project is $75,000 plus GST.

Eligibility
The competition is open to qualified Canadian professional visual artists as defined by the Canada Council for the Arts.

Project Timeline

Proposal Release: November 28, 2017
Stage I Submission Date: March 10, 2018 @ 00:00
Invitation to Short List Artists: March 23, 2018
Stage II Final Submission: July 23, 2018
Installation Deadline: July 2019
The City of Lethbridge reserves the right to modify project timelines.

Proposal Submission:
Interested artists are invited to view complete RFP details, submit questions and submit proposals at:
https://lethbridge.bidsandtenders.ca/Module/Tenders/en/Home/BidsHomepage

This project is funded by the City of Lethbridge’s Public Art program; for more information, please review the City of Lethbridge’s Public Art Policy.

•••••

CALL FOR PROPOSALS:
TORONTO SCULPTURE GARDEN
115 King Street East, Toronto

Deadline: January 29th, 2018
Installations: May and October, 2018

Since opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG) commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of Toronto park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until 2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and the Louis L. Odette Family, benefactors who created the non-profit L.L.O. Sculpture Garden Foundation which funded and administered the exhibitions. Under the direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to work experimentally in public space, explore issues of scale and materials, and engage with the local community as well as visitors to the neighbourhood. For some, the expansion of their practice beyond the studio led to major public artworks elsewhere.

In 2018, the City of Toronto’s Arts & Culture Services intends to continue the legacy of excellence in the TSG with two new commissions. We are currently inviting proposals from artists for installations in May and October.

Proposals for both 2018 exhibitions will be selected by the TSG Selection Panel, which will meet in February 2018. Preference will be given to new work that responds to the site; only in exceptional cases will existing work be considered.

Budget: $30,000.00 CAD (+HST), which includes all artists’ fees, materials, installation and removal, transportation, insurance, and permits.

General Proposals Requirements:

Indicate whether your proposal is for the May or October installation, if you have a preference.
Drawings showing dimensions, materials and the location of the work on the site.
Brief description of your project.
Budget outline showing critical costs.
Annotated images of the proposal and any relevant previous work.
CV / Biography
For detailed information about proposal requirements and the TSG site, please visit www.toronto.ca/explore-enjoy/history-art-culture/public-art/city-owned-public-art/comp-sculpture-garden/

Contact:
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
416.395.0249

Clara Hargittay
Public Art Officer
416.392.4173

Arts & Culture Services | Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON  M5H 2N2

•••••

StreetARToronto Underpass Program – StART UP
Call to Artists for Expressions of Interest

Application Deadline: January 29, 2018, 4:30pm

The City of Toronto invites artists to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Underpass Program, StART UP.

StART UP will endeavor to provide opportunities for artists to create works of art that contribute to the program mandate to encourage active transportation (walking and cycling), make our streets more inviting and safe, showcase artists and create opportunities for positive engagement among residents, business, artists, arts organizations and City staff. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.

The goal of this Expression of Interest (EOI) is to obtain a roster of artists who will be eligible to participate in StART UP projects.

Background:
This EOI for the 2018 StART UP Artist Roster is part of a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with new and enhanced lighting, improved sidewalks and walking conditions, pigeon proofing, removal of weeds and the installation of mural or street art. This call pertains to the mural component of the program only. Qualified artists will be selected to be part of the StART UP Artist Roster, and the commission for each underpass mural will be awarded following a two-stage selection process outlined in the REOI (see link below). Artists are eligible to receive one StART UP commission every other calendar year.

Application Deadline: January 29, 2018 @ 4:30pm

Download the REOI application package:
http://bit.ly/2nF4Jfu

For further information or general questions please contact streetart [arobas] toronto [point] ca or visit StART’s website at www.toronto.ca/streetart

•••••

EOI: Tricar Azure, Public Art Opportunity

London Arts Council
Deadline: December 20

Professional artists residing in Canada are invited to submit expressions of interest to create a permanent artwork integrated into the landscape of the Azure Condominiums in downtown London, Ontario.

Read more

•••••

Call to Alberta Artists :: Jasper Place Bowl and Grandstand (RFP)

The Jasper Place Bowl and Grandstand public art competition, open to professional artists residing in Alberta, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton, is seeking an existing sculptural artwork by an Alberta based artist for the entrance plaza of the redeveloped Jasper Place Bowl and Grandstand. An existing sculpture that relates to the surrounding architectural shapes and concept is of interest, however alternate concepts are welcome.
Budget:
$38,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm MST Tuesday, January 23, 2018

Installation:
Spring 2019

For more information, contact the Edmonton Arts Council: Chelsea Boida at (780) 424–2787 ext. 229 / cboida [arobas] edmontonarts [point] ca

•••••

Canadian Sculptors! Apply today to be a part of the 2018 Canadian Sculpture Competition at Kingsbrae Garden!

Grand Prizes of $20,000 and $15,000!

Kingsbrae Horticultural Garden in St. Andrews, New Brunswick, is proud to announce the eighth in a series of competitions for sculptors.

Proposal Consideration and Registration is FREE!

Send in your proposal to be considered as a finalist and to have your work displayed in the Multi Award Winning Garden Attraction.

Learn more here…

DEADLINE TO APPLY: Sunday, December 31st, 2017 at 11:59 PM

Contact:
For more information about the Canadian Sculpture Competition and Kingsbrae Garden, please visit www.kingsbraegarden.com or contact Chris Flemming at 506 529-3335 / chris [arobas] kingsbraegarden [point] com.

Location:
220 King Street
St. Andrews, NB Canada
E5B 1Y8

http://sculpture.kingsbraegarden.com/

 

 

6. pour commissaires

Busan Biennale 2018 calls for Artistic Director

Application deadline: December 15, 2017

busanbiennale.org
Facebook / Instagram / YouTube

The Busan Biennale Organizing Committee (hereinafter referred to as the committee, executive director: Choi Tae man) is openly recruiting an artistic director who will be responsible for planning the Busan Biennale 2018. The application deadline is December 15, 2017.

The artistic director selected in early January of 2018 will play a leading role in comprehensively directing exhibitions of the Busan Biennale 2018. He or she will be responsible for presenting exhibition titles, selecting artists and artworks, drawing up a budget, and planning academic programs.

This open recruitment different from the common practice of selecting an artistic director through internal procedure by a recommendation committee and selection committee will be carried out to discover a new director who will raise new discourses, departing from fixed perspectives. The committee’s executive director Choi Tae man states, “The Busan Biennale Organizing Committee will be more flexible as an open artistic institution and simultaneously pursue transparency and rationality as its first priorities.” He adds that “Despite the short time to prepare for the Busan Biennale 2018, this open recruitment will offer curators at home and abroad an equal opportunity and will be a breakthrough in showcasing the biennale’s intention to proceed with a new vision.” In fact, the committee has discovered newly rising curators in the Asian region by selecting curators for the Asian Curatorial Exhibition, the Busan Biennale 2014 special exhibition through open recruitment.

The artistic director to be selected in early January 2018 through both open recruitment and recommendation
The committee is scheduled to select an artistic director for the Busan Biennale 2018 through open recruitment alongside candidate recommendation through the recommendation committee. The recommendation committee composed of artistic directors of previous Busan Biennales and curators who are currently active will recommend the most qualified candidates based upon their experiences of planning and curating exhibitions both at home and abroad. The committee will complete the selection of an artistic director for the Busan Biennale 2018 by January 6, 2018 and will begin its preparation for the biennale in earnest.

Requirements
–One who has planned and curated large-scale international exhibitions, biennales, or so.
–One who has the capability and will to realize Busan’s identity, history, culture, and future through exhibitions.
–One who has the logic and power of execution to raise new discourses in art of the times in an era of neoliberalism and the fourth industrial revolution.

For detailed information, click here.

The Busan Biennale is a biannual international contemporary art exhibition that has been held in every other year. Its predecessor is the Busan Youth Biennale that was voluntarily organized by Busan’s local young artists in 1981. Unlike other biennales, the Busan Biennale has represented Busan’s urban identity and also presented experimental and dynamic exhibitions. The Busan Biennale 2018 is scheduled to be held in the second half of 2018.

•••••

APPEL DE CANDIDATURES – ARTISTES ET CONSERVATEURS DE LA RELÈVE

APPEL DE CONSERVATEURS ÉMERGENTS
Résidence Fogo Island Arts pour jeune conservateur

Date limite : le jeudi 21 décembre 2017

La Fondation Hnatyshyn – Résidence Fogo Island Arts pour jeune conservateur offre à un jeune conservateur canadien (âgé d’au moins 25 ans et d’au plus 30 ans) l’occasion de travailler en résidence pendant six semaines à la Fogo Island Arts, un lieu d’art contemporain situé à Terre-Neuve. Pendant leur résidence, les participants peuvent travailler et interagir avec le personnel de la Fogo Island Arts, des artistes canadiens et internationaux en résidence ainsi que des membres de la communauté..

Postulez en ligne : http://www.rjhf.com/programmes/fogo/lignes-directrices.php

APPEL D’ARTISTES ÉMERGENTS DE L’ATLANTIQUE
Résidence pour artiste émergent du Canada atlantique au Banff Centre

Le troisième concours annuel invite les demandes.

Date limite : 31 janvier 2018

D’une valeur de 30 000 $ par année (avec un engagement de trois ans), la Résidence pour artiste émergent du Canada atlantique découle d’un partenariat entre le Banff Centre et la Fondation Hnatyshyn, et bénéficie du soutien financier de la Fondation Harrison McCain. Le programme vise à renforcer les liens culturels entre l’est et l’ouest du Canada en offrant à un artiste émergent en arts visuels du Canada atlantique l’occasion de créer une nouvelle œuvre, en huit semaines, au cœur de l’environnement inspirant du Banff Centre.

Postulez en ligne :
www.banffcentre.ca/fr/programmes/résidence-d’artiste-émergent-de-la-région-de-l’atlantique/201706

APPEL DE CANDIDATURES – CONSERVATEURS ET ARTISTES ÉMERGENTS
Les Prix Fondation Hnatyshyn – Groupe banque TD Bank du commissaire émergent en art canadien contemporain et de l’artiste en arts visuels

Date limite : vendredi 22 décembre 2017

Les Prix d’une valeur de 10 000 $ sont décernés annuellement à l’appui de commissaires et d’artistes émergents de moins de 35 ans dont les réalisations suscitent une présence publique et une reconnaissance des pairs.

Postulez en ligne :
http://www.rjhf.com/programmes/td-commissaire-artiste-emergent/lignes-directrices.php

Contact :
Directeur général
La Fondation Hnatyshyn
admin [arobas] rjhf [point] com
(613) 233-0108

www.rjhf.com

•••••

Appel de dossier
Programmation 2018 – 2019
COLLABORATION
Artistes et commissaires indépendants
Date limite : 15 février 2018

Regart, centre d’artistes en art actuel

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, en vitrine et dans l’espace public, la programmation de Regart met en lumière des productions qui relèvent de l’hybridation et de l’expérimentation, où la qualité artistique et le discours théorique sont valorisés. En favorisant les projets novateurs, la recherche et les échanges, le centre a pour but d’être un espace ouvert, un champ des possibles où le dialogue avec les artistes et la médiation avec les publics sont fondamentaux.

Orientation artistique 2018-2019
COLLABORATION

Le centre d’artistes en art actuel Regart privilégie depuis deux ans des programmations dédiées aux expositions collectives et à la diversité dans le centre d’artistes : l’objectif étant d’ouvrir un espace de dialogue et de réflexion entre l’artiste et le centre.

La programmation 2018-2019 du centre demeurera en lien avec cette direction artistique.

Elle visera à principalement soutenir des approches collaboratives et des formes hybrides, où sont conciliées orientations et sensibilités de plusieurs domaines ou modes d’expression; où sont interrogées des limites; où sont proposées des méthodologies novatrices; où « l’Autre » sert d’inspiration, par le dialogue, par l’observation; où est affirmée la pluralité des réalités transversales de notre monde.

Regart invite ainsi les artistes et commissaires misant sur la pensée collaborative pour mettre en mouvement leurs pratiques, leurs réflexions et leurs méthodologies à soumettre un dossier pour sa programmation 2018-2019.

Le centre invite à soumettre des propositions mettant en exergue des arbitrages de forces, de motifs ou de concepts qui surprennent; se démarquant dans le paysage culturel par leurs points de départ; avançant de nouveaux modèles quant aux rapports « gens – espaces – choses ».

Dossier

Les artistes et les commissaires indépendants sont invités à nous présenter leurs dossiers.

Rassemblés dans un dossier identifié à votre prénom et nom :

1 document PDF incluant un curriculum vitae, une démarche artistique, une proposition de projet, une liste descriptive des images envoyées;
15 fichiers images (maximum)  / OU / une liste avec un maximum de 5 liens vidéo avec les mots de passe, s’il y a lieu.

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel ou par Wetransfer à : communications [arobas] centreregart [point] org.

* Aucun dossier envoyé après le 15 février ne sera accepté.
* Un accusé réception sera envoyé à toutes et à tous dans les 5 jours.
* Pour toutes informations supplémentaires, merci de contacter Amélie Laurence Fortin, Directrice générale et artistique à : direction [arobas] centreregart [point] org.

Regart, centre d’artistes en art actuel
5956, rue St-Laurent
Lévis, Qc G6V 3P4
Canada
www.centreregart.org
418-837-4099

•••••

Open call for new Archives Research Travel Fund
Application deadline: December 15, 2017

Robert Rauschenberg Foundation
381 Lafayette Street
New York, NY 10003

www.rauschenbergfoundation.org
Download the art-agenda iPad App Share
We are excited to announce the Robert Rauschenberg Foundation Archives Research Travel Fund, a new opportunity for researchers and scholars interested in visiting the Rauschenberg Foundation and its Archives in New York City.  The Fund will provide partial support for travel expenses related to the visit.

The Robert Rauschenberg Foundation Archives, consisting of Robert Rauschenberg’s personal papers and the records from his Florida and New York studios, is the most comprehensive body of information on the artist’s life and career. The Archives Research Travel Fund supports continued scholarly and investigative use of these materials by funding individuals that demonstrate a compelling need to use the archives and addressing financial barriers that may prohibit onsite access to the Archives. In addition, the application is open to all individuals, thereby encouraging research opportunities that move beyond traditional art historical discourse.

We invite scholars, academics, artists, and other researchers who can demonstrate a compelling need to use the archival materials onsite at the Foundation to apply. To be eligible, applicants must:
–Reside 50 miles or more away from the Foundation
–Not have received a grant or other funding from the Foundation in the past 3 years
–Be at the graduate level and above or equivalent

All individuals eligible to travel in the United States are invited to apply. Please note, priority will be given to independent researchers or those affiliated with institutions with limited resources. Eligible travel dates are between March 1 to December 14, 2018.

Applications opened November 14, 2017, and the deadline to apply is December 15, 2017. More information, including eligible projects, selection criteria, and how to apply, can be found here or by downloading the application guidelines.

https://www.rauschenbergfoundation.org/grants/art-grants/archives-research-travel-fund

•••••

Appels de textes : N° 93 Esquisse et N° 94 Travail
Date de tombée : le 10 janvier 2018

Qu’est-ce qu’une esquisse ? La réponse la plus évidente : un dessin ou une peinture à l’état brut, non achevé. Selon la langue, le mot esquisse dispose de différentes significations et nuances, mais le mot porte en lui l’idée de démarche, de fluidité, de spontanéité.

Esse vous invite à soumettre des articles sur l’esquisse envisagée selon diverses perspectives et écoles de pensée. Nous recherchons des textes dont les auteurs saisissent à bras le corps les potentiels contenus dans l’idée d’esquisse. Quel rôle joue-t-elle dans l’art, aujourd’hui ? Que nous apprend-elle que d’autres formes plus abouties ne peuvent nous apprendre ? Comment le processus de l’esquisse est-il employé dans l’art collaboratif ou les pratiques sociales ? Sur quels fondements idéologiques repose-t-elle ? Ce sont quelques-unes des questions que Esse espère voir traiter dans ce numéro.

esse 94 : Travail
Date de tombée : le 1 avril 2018

Les métamorphoses du travail ont eu des incidences sur les activités marchandes et non marchandes des artistes, soit que leur pratique artistique s’inspire de leur vie de travailleur, soit qu’elle patisse de leurs activités de survie économique.  Esse invite les auteur.e.s à proposer des textes autour de ces questions dans le dossier Travail.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr

 

7. divers

Le Labo est à la recherche d’une coordination de la technique et des services aux membres!

Coordination de la technique et des services aux membres
Commencement : 15 février 2018
Durée : un an, renouvelable
Salaire : 20 $ / heure
Temps de travail : de 14h à 21 h par semaine
Date limite de candidature : lundi 22 janvier 2018

LE LABO
Centre d’arts médiatiques francophone de Toronto
Toronto’s Francophone Media Arts Centre
info [arobas] lelabo [point] ca / www.lelabo.ca / 647.352.4411

Studio 277, 401 rue Richmond ouest
Toronto ON M5V 3A8