La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

Christopher Payne, There Will Come Soft Rains (Il viendra des pluies douces) au Centre d’artiste Voix Visuelle

Nouvelles de l’AGAVF

Les membres de l’AGAVF élisent un nouveau conseil d’administration

Félicitations aux membres nouvellement élus et réélus au CA de l’AGAVF ! Les membres ont élu Laura Demers, agente aux communications et développement à la galerie du Nouvel-Ontario et reconduit le mandat de Rémi Belliveau à la présidence, ainsi que les mandats de Lou-Anne Bourdeau de la Maison des artistes visuels, Tam-Ca Vo-Van du Centre SAW et Nisk Imbeault de la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen de l’Université de Moncton qui se joignent à Émilie Grace-Lavoie, artiste-commissaire, membre du CA de la Galerie Sans Nom

 

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Christopher Payne – There Will Come Soft Rains (Il viendra des pluies douces)
du 1er mars au 2 avril 2022
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca

 

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Herménégilde Chiasson, Jacques Arseneault, Annie France Noël, Blake Morin, Carole Deveau, Angèle Cormier, Christine Comeau, Mario Doucette, Mathieu Léger, Pat Joy, Marjolaine Bourgeois, Maryse Arseneault et Jennifer BélangerAvec tout mon amour/ With all my love
Commissaire  : Alisa Arsenault
du 11 mars au 16 avril 2022.
vernissage et table ronde le vendredi 18 mars à 17h

140, rue Botsford, local 17
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

 

Symposium Art : entre émotions et langues

Du 5 au 7 avril 2022, le Bureau des regroupements des artistes visuels de l’Ontario (BRAVO) présentera le symposium ART : entre émotions et langues qui traitera de l’art, de la créativité et de la culture sous l’optique des neurosciences. L’événement sera offert et diffusé en direct (format hybride) à partir de l’Université de l’Ontario français. Trois jours de conférences et neuf conférenciers de renommée internationale, dont le Prof. Jean-Pierre Changeux, éminent neurobiologiste français spécialiste en neuroscience de l’art.  Les membres de l’AGAVF bénéficient d’un rabais de 33 % sur le prix du billet.
Inscrivez-vous dès maintenant  et utilisez le code promo BRAVOCULTURE2022 !

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Carolina ReisAu fil des connexions / Over Connections
Kieran Valde – Peinture interrompue
jusqu’au 10 mars 2022

101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Amy Ash, Marjolaine Bourgeois, Andrea-Jane Cornell, Zoé Fortier, Allie Gattor et Jacinthe Loranger – fait main | handmade
Commissaire : Alisa Arsenault
du 1er février au 27 mars 2022

Les « Greatest Hits » de l’Internet, Vol. 2 : Quatre vidéos  diffusées sur la chaîne YouTube de la GALRC

Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Obélies de mars – Performances et danses contemporaines avec Michèle Bouchard, Jonathan Roy, Nicole Haché (performances) et Jalianne Li, Joanie Roy, Anne Maryse Arsenault, et les Drôles de Moineaux (Monelle Doiron, Denis Lanteigne) (danses contemporaines)
Les 18 et 19 mars 2022

Mélanie ParentCe long voyage à l’intérieur
du 4 février au 18 mars 2022

220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)

Sonya Kelliher-Combs, Maureen Gruben  et Sissel M. BerghAlakkaajut (Plusieurs choses apparaissent) 
Commissaire : Taqralik Partridge
Exposition inaugurale du Labo nordique de SAW, nouvel espace de recherche et de production destiné aux artistes du monde circumpolaire
du 19 novembre 2021 au 5 mars 2022

67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Emily Critchbetween the rocks and flowers, i think of you
Aleya Michaud dans la salle sans sous
du 11 février au 11 mars 2022

140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

VU – Québec – 30 avril 2022
Méduse – Québec – 12 avril 2022
Dare-Dare – Montréal – 15 avril 2022
Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux – Moncton – 25 mars 2022
Prix Sobey pour les arts – 25 mars 2022

2. appels en anglais du Canada

Ed Video Media Arts Centre – Guelph – 31 mars 2022
Vector Festival  par InterAccess – Toronto – 18 mars 2022
Open Studio – Toronto – 21 mars 2022
Gathering Divergence Multi-Arts Festival and Conference – 25 mars 2022

3. appels internationaux

Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 15 mai 2022

4. résidences

Villa Belleville – Paris – 4 avril
CFMDC + Archive/Counter-Archive – 20 mars 2022
Studio Wordspace Residency – Winnipeg – 15 mai
Woodhaven Artist in Residence – Kelowna – 18 mars 2022
Altofest 2022 – Napoli – 21 mars 2022
Avatar-Mutek – 21 mars 2022

5. art public

Élargissement de la promenade Strandherd – Ottawa – 6 avril 2022
Toyota Eastern Canada Parts Distribution Centre – Clarington – 31 mars 2022
Public Art Mural Grant – Winnipeg – 15 mai
Indigenous Artist in the Park – Toronto – 27 mars 2022

6. pour commissaires

Incubateur en commissariat – AGAVF – 24 mai 2022
Musée des beaux-arts du Canada – symposium sur General Idea – 25 mars 2022
Curatorial Proposals – NAMARA Project Space – en cours
C Mag – 1er avril 2022
Centre canadien d’architecture – Programme de résidence pour commissaires émergents – Montréal – 25 mars 2022
esse art + opinion – 1er avril 2022

7. emplois

Professeur en sculpture – Université de Moncton – 29 mars 2022

Curator of Historical and Canadian Art – Art Gallery of Greater Victoria – 18 mars 2022
Program Coordinator – Indigenous Screen Office – 18 mars 2022
SNAP (The Society of Northern Alberta Print-Artists) – Direction générale – en cours
Operations coordinator – STEPS – 31 mars 2022
Executive Director – Media Arts Network of Ontario – 18 mars 2022
Artistic Director – ImagineNative – Toronto – en cours

 

 

1. appels en français du Canada

Appel de maquettes de livres

Date de tombée : 30 avril 2022


VU conçoit le livre comme un espace de création, une voie de matérialisation des images et des idées, une matière à réflexion. Lorsque consacré au photographique, le livre réfléchit et se déploie dans des formes qui vont du récit autobiographique à l’imaginaire fictionnel, du carnet de voyage ou d’exploration au livre d’histoire, du manifeste artistique au pamphlet. Dans le livre, les photographies se lisent et se parlent dans un espace qui leur est propre.
 
Repoussant les conventions plus traditionnelles du catalogue ou de la monographie, les artistes inventent par l’objet livre de nouvelles formes possibles pour la matérialisation de leurs projets photographiques. Les artistes explorent le livre autant par des concepts, des séquences, ou des modes narratifs que par l’importance que prend la matérialisation par une attention au papier, à l’encre ou à la reliure. Le livre permet un rapport tactile avec l’œuvre devenue nomade, en se retrouvant dans les mains de nombreuses personnes en divers lieux. Le livre fait vivre l’œuvre dans le temps, lui assure une pérennité dans l’univers de ceux qui lui font une place, dans des collections et bibliothèques autant publiques que privées. 
 
Avec ses publications, VU affirme sa vision du livre comme espace consacré au photographique, ainsi qu’aux histoires, problématiques et univers poétiques portés par les artistes. VU incite les artistes à développer leurs pratiques en explorant ce médium de création propre au photographique. Le livre est ainsi réfléchi de différentes façons non seulement par nos publications mais aussi par la présentation d’expositions, de formations, de tables rondes et de classes de maître consacrées à ce médium, par l’appui à la production par des résidences et par notre atelier annuel de maquettes de livres Assemblages, et par l’attribution de bourses de soutien aux artistes.

 

C’est dans ce contexte que VU lance son appel annuel de maquettes avec l’objectif de soutenir les projets d’édition de la communauté photographique. Les propositions sont sollicitées pour l’atelier de maquettes Assemblages et pour offrir deux bourses de soutien aux artistes. Bien que ce ne soit pas l’objet principal de cet appel, le comité d’édition pourrait aussi puiser dans les dossiers reçus pour intégrer un projet dans le programme régulier d’édition de VU.

L’appel s’adresse aux artistes du Québec qui s’intéressent au support livre comme médium de création. Le projet proposé devra être photographique et non publié.


Le dossier devra comprendre :

–    une lettre d’intention ou une description de projet (une page)
–    une documentation visuelle de votre projet, dans la forme que vous souhaitez : un pdf, un dessin, un collage, une maquette…
–    les maquettes physiques ne sont pas obligatoires mais encouragées
–    une démarche et un C.V.

 

Le comité d’édition se chargera d’attribuer différents types d’accompagnements :

    Assemblages : atelier annuel de création de maquettes de livres
o    résidence de trois semaines pour la création ou le développement d’une maquette
o    espace partagé entre deux artistes
o    développement professionnel (formation, classe de maitre…)
o    crédit d’impression 300 $
o    cachet de résidence 1100 $
o    hébergement pour le temps de l’atelier
o    allocation de déplacement de 90 $


    Bourse de soutien au développement 
o    résidence d’une semaine pour la création d’une nouvelle maquette, incluant un suivi artistique et technique du projet de l’artiste 
o    présentation de la maquette lors de l’atelier Assemblages 
o    bourse de 500 $
o    crédit d’impression de 500 $
o    hébergement pour 5 jours
o    allocation de déplacement de 90 $


    Bourse de parrainage
o    une rencontre d’accompagnement autour du projet de l’artiste abordant des aspects artistiques, techniques et logistiques d’un livre (concept, contenant, fabrication, design, éditeurs, distribution…)  
o    présentation de la maquette lors de l’atelier Assemblages 
o    bourse de 500 $
o    allocation de déplacement de 90 $


    Programme d’édition : il est possible que le comité d’édition puise dans les dossiers reçus à l’occasion de cet appel pour intégrer un projet dans le programme régulier d’édition de VU. 
o    soutien artistique et développement éditorial
o    suivi de production (graphisme et impression)
o    production du livre à hauteur de 10 000$
o    appui à la recherche d’autres sources financières
o    diffusion et distribution

 

Pour envoyer vos dossiers :

–    par voie numérique via WeTransfer à l’adresse appels [arobas] vuphoto [point] org
–    par la poste : 541, De Saint-Vallier Est, 4ème étage, Québec QC  G1K 3P9
–    prévoyez une enveloppe de retour préaffranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre maquette

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Méduse invite les artistes de la grande région de Québec à soumettre une œuvre pour sa nouvelle collection qui sera présentée dès septembre 2022 ! La coopérative est à la recherche d’œuvres en art actuel de toutes les disciplines. Pour être éligibles, les soumissionnaires doivent résider en ce moment sur le territoire de la grande région de Québec et correspondre à la notion d’artiste professionnel(le), émergent(e) ou établi(e). 
L’événement Facebook : https://www.facebook.com/events/1013829919255339/
Le site internet : https://meduse.org/fr/collection-meduse

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QU’EST-CE QUI VOUS TRAVERSE ?
APPEL À PROJETS 2022-2023
1er mars 2022 – 15 avril 2022 

Programmation : 1er juillet 2022 – 31 mars 2023

Cette année, nous avons décidé de nous écarter d’une thématique, pour orienter notre programmation 2022-2023. Nous voulons vous entendre dans ces temps graves. Quels sont vos soucis, quels sont vos besoins ? Nous souhaitons vous laisser l’espace pour que vous puissiez exprimer ce qui vous traverse et nous proposer un projet qui serait relié à vos intérêts et préoccupations.    

DARE-DARE offre : 

Soutien à la coordination, à la diffusion et à la promotion du projet 
Droits d’exposition ou honoraires professionnels (barèmes CARFAC)
Remboursement des matériaux de production

Assistance pour l’obtention des permis et autorisations nécessaires
Documentation photographique 
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 Votre dossier peut comprendre :  

Faites-nous parvenir votre proposition sous une forme qui vous convient, (texte, visuel ou audio), en portant attention à ces quatre points :

Expliquer votre pratique artistique
Expliquer vos besoins de soutien
Expliquer votre projet et sa faisabilité
Présenter votre approche en élaborant sur l’articulation/le dialogue entretenu avec le TERRITOIRE – l’ART et leurs enjeux.
►  Seuls les dossiers envoyés sous forme numérique seront considérés – dossier total de 15 Mg maximum

Formats acceptés : documents PDF, son mp3, vidéo mp4 (max 5 minutes), max 15 images JPG, site web

 Envoyer le tout avant le 15 avril 2022 (23h59) à : prog [arobas] dare-dare [point] org  

http://dare-dare.org/fr/evenements/quest-ce-qui-vous-traverse

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Appel aux artistes

Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux

Date de tombée : 25 mars 2022


Le Centre culturel Aberdeen invite les artistes résidant aux Nouveau-Brunswick à déposer un projet d’exposition d’art visuel et ainsi courir la chance de faire partie de la prochaine programmation de la Galerie d’art FCC. Trois projets seront sélectionnés par un comité de pairs, composé d’artistes professionnels, assurant une programmation diversifiée. 

Les périodes d’expositions sont les suivantes :

13 mai au 5 août 2022
4 novembre 2022 au 27 janvier 2023
3 février au 28 avril 2023
Les expositions sont d’une durée de 12 semaines.

Les cachets d’artistes respectent les tarifs CARFAC en vigueur.
 

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La Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux, située au 2e étage du Centre culturel Aberdeen à Moncton, Nouveau-Brunswick, est un espace voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté. Le Centre culturel Aberdeen aspire à respecter l’équité dans tous les aspects de l’organisation et reconnaît que les inégalités structurelles existent aussi dans le milieu culturel et artistique. Nous encourageons vivement les candidatures des communautés qui recherchent l’équité, des personnes qui s’identifient comme autochtones, noires, personnes de couleur, personnes handicapées, personnes de la communauté 2SLGBTQIA+ et/ou des personnes vivant des intersectionnalités. 

Vous avez jusqu’au 25 mars 2022 pour soumettre vos propositions. Prière d’envoyer les dossiers via la plateforme WeTransfer à l’adresse courriel suivante : locations [arobas] centreculturelaberdeen [point] com
 

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Le dossier doit inclure : 

le titre et la description détaillée du projet (deux pages maximum) ;
la démarche artistique de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum d’une page par artiste) ;
le curriculum vitæ (maximum de deux pages par personne) des principaux collaborateurs au projet ;
besoins techniques du projet ;
dix photos numériques et/ou vidéos d’œuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive.
Prière d’identifier chaque document avec votre nom complet et le titre du document en évitant les accents et les espaces (exemple : jean-leblanc_cv.pdf)
 

*Veuillez noter que l’espace d’exposition occupe tout le corridor du 2e étage et que les occupant•e•s et visiteur•e•s du Centre culturel Aberdeen y circulent tous les jours. Prière d’en tenir compte dans le développement de votre projet.

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Prix Sobey pour les arts – Mises en candidature
 
L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2022 est lancé !

Les dossiers de candidature seront examinés par un jury indépendant. Le jury est composé d’un représentant de chacune des cinq régions du Canada : les Provinces de l’Atlantique, le Québec, l’Ontario, les Prairies et le Nord, la Côte-Ouest et le Yukon, et d’un juré international. Le jury supervisera le processus de sélection des artistes de la liste préliminaire, la liste des finalistes, ainsi que le lauréat du prix. L’appel de candidatures 2022 est ouvert jusqu’au 25 mars 2022.

Le Prix Sobey pour les arts, aujourd’hui reconnu comme l’un des prix privés les plus généreux au monde pour les créateurs visuels contemporains, est ouvert aux artistes canadiens émergents de tous âges.

Cette année, un prix d’une valeur totale de 400 000 $ sera décerné : 100 000 $ au grand gagnant, 25 000 $ à chacun des artistes de la courte liste et 10 000 $ aux autres artistes de la longue liste. En outre, des œuvres des cinq artistes de la courte liste feront l’objet d’une exposition au Musée des beaux-arts du Canada, et le nom du gagnant sera annoncé lors d’une cérémonie de gala cet automne.

Date limite de dépôt des candidatures :
25 mars 2022
Tous les documents relatifs aux candidatures doivent parvenir au Musée des beaux-arts du Canada au plus tard à 18 h (HNE), le vendredi 25 mars 2022.

Le Musée des beaux-arts du Canada accepte les mises en candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2022 de la part d’agents, d’artistes et d’institutions reconnus, et fera parvenir au proposant un avis par courriel sur la suite donnée à la/aux candidature(s).

https://www.beaux-arts.ca/a-laffiche/prix-sobey-pour-les-arts/mises-en-candidature

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Ed Video Media Arts Centre
404 York Road
Guelph, Ontario N1E 3H4

Submission Deadline : March 31, 2022

Over the past year, we have acquired some unique and exciting tools for self-guided artist residencies. Including :

• 3D Printers and resources

• DMX (Digital Multiplex) Lighting Kit for lighting communication and control

• The ‘Electronics Minibar’ ; an extensive collection of components, tools, and supplies to build microelectronic projects

• A modular, Eurorack video synthesizer for generating and manipulating video signals for live performance or recording


Three residents will be selected to access this equipment from May-August 2022, for learning and creating at home on their own time. Artists will also receive a $1000 artist fee.

Apply using this google form

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Vector Festival is an experimental media arts festival dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice. The festival is proud to be a participatory and community-oriented initiative organized by InterAccess in Toronto, Canada.
 
InterAccess invites submissions of artworks to the festivals 2022 program, which will include screenings, performances, workshops, and digital projects taking place July 14–24, 2022. The festivals flagship exhibition is scheduled to take place at InterAccess from July 14–August 13, 2022.
 
Vector Festival does not charge submission fees. All artists selected for participation will receive fees in accordance with CARFAC and IMAA fee schedules, as well as support to apply for external funding.
 
We invite submissions of digital and new media artworks for the following festival programs :

–Flagship Exhibition : Digital and post-digital artworks, including new media installations, game mods, screen-based work, sound art
–Online Projects : Web-based projects and digital artworks that can be presented online, including interactive and time-based digital projects
–GIFs : Animated GIFs intended for presentation on public screens
–Screening : Experimental film, video, animation, and machinima works
–Performance : Performance-based proposals including lo-fi, chiptune, sound art, live coding, A/V performances, and telematic performances
–Workshops : Proposals for online and in-person workshops teaching emerging and experimental approaches in new media art and game art
 
For more information and to submit : http://vectorfestival.org
 
ABOUT INTER/ACCESS
Founded in 1983, InterAccess is a gallery, educational facility, production studio, festival, and registered charity dedicated to new media and emerging practices in art and technology. Our programs support art forms that integrate technology, fostering and supporting the full cycle of art and artistic practice through education, production, and exhibition. InterAccess is regarded as a preeminent Canadian arts and technology centre.

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Artists, dreamers, innovators and change makers : we want to work with you !
 
SummerWorks expands the possibilities of performance. In its 32nd year, our summer Festival, based in Toronto, Canada, is widely recognized as one of the most vital platforms for launching new performance in the country. We are currently seeking proposals for our Festivals next edition, taking place August 4th-14th, 2022. Proposals are encouraged from established and emerging creators, as well as curators, working across all disciplines and artistic traditions. In-person, digital, and hybrid performance projects will be considered.
 
APPLY NOW. No application fee. Guaranteed artist fees. 
http://summerworks.ca/2022-call-for-submissions/

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Open Studio – Toronto

Apply for an opportunity to exhibit within our Main Gallery & Project Space ! [2022-23 exhibition slots]

Apply by : Monday, March 21st, at 11:59 pm EST.

Lien

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The Gathering Divergence Multi-Arts Festival and Conference has been a powerful,
positive and supportive convening of arts practitioners geared towards sharing
strategies in the engagement of indigenous, racialized, deaf, disabled and mad,
women and other historically – marginalized artists and communities. This year,
Gathering Divergence Multi-Arts Festival & Conference Spring 2022 | Moulding The
Future : Rethinking Strategies for the Arts Sector Now will address emergent ways of
rethinking thsector as we emerge out of the pandemic, focusing on the
responsibility
of the sector to strategize, implement supportive systems that benefit IBPOC artists /
organizations and the Arts Sector at large.

Held over three days, the festival and conference will be hybrid (online / in-person)
and features panel discussions, showcase performances, workshops and
networking opportunities for arts organizations, artists and arts sector professionals
asking the same questions about sectoral change processes, monetizing digital
content, developing and embedding Safety / Permission in the Arts, all grounded
within the EDIP (Equity, Diversity, Inclusivity towards Pluralism).

What is the overall concept ?
Gathering Divergence Multi  » Arts Festival and Conference :

an interactive space where arts organizations artists and attendees share
dedicated to advancing performance, advocacy and pluralism in the arts
dialogue on common interests, experienced and strategies towards a better more
equitable and inclusive arts sector

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3. appels internationaux

Appel à participation 2022 : 35 Festival Les Instants Vidéo

Manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes (projections, installations, performances…)

Octobre / Novembre 2022
Marseille (et ailleurs)
Date limite : 15 mai 2022
 

De tout, il resta trois choses :
La certitude que tout était en train de commencer, la certitude qu’il fallait continuer,
la certitude que cela serait interrompu avant que d’être terminé.
Faire de l’interruption, un nouveau chemin,
faire de la chute, un pas de danse,
faire de la peur, un escalier,
du rêve, un pont,
de la recherche, une rencontre. Fernanda Sabino

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes (projections, installations, performances…). Il se tient à Marseille et dans la Région, ainsi qu’à l’international.

De nos questionnements pour 2022, surgissent ces trois points. Et nous voulions les partager avec vous

Les iconoclastes voulaient détruire les images pour en détruire leur signification. Pour des raisons morales, religieuses ou politiques, on détruit les images par peur que le sens qui s’y cache ne déclenche la fronde, la remise en question, le doute. Aujourd’hui, sous l’apparence du contraire, nous faisons la même chose mais au lieu de détruire les images même, nous les accablons de significations !
Nous vivons dans un monde de créateur.rice.s, d’influenceur.rice.s et de commentateur.rice.s. Le discours, le buzz, prend le pas sur l’oeuvre : ce qu’on en dit a tendance à avoir plus d’importance que l’œuvre elle même. La légende devient plus importante que l’image même.
La distinction entre les formes d’art propres aux classes populaires et d’autres formes d’art propres aux élites cultivées reste assez générale dans nos sociétés stratifiées. 
  Pour s’inscrire, c’est ici : https://filmfreeway.com/instantsvideo
Courant septembre, chacun.e des artistes sera informé.e de la sélection du festival.
Sachez que nous regarderons votre travail avec attention, étant conscient.e.s que la poésie électronique est fragile et délicate : un frémissement.
Nous attendons vos œuvres avec impatience

L’équipe des Instants Vidéo

Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.

Lien
 

 

 

 

 

 

4. résidences

Lancement des appels à projets pour des ateliers temporaires à la Villa Belleville pour une durée de 3 ou 6 mois de juin à décembre 2022.
Date limite d’envoi : 04 avril 2022
 
VOIR L’APPEL À PROJET ATELIERS TEMPORAIRES

 
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Artist Residency : CFMDC + Archive/Counter-Archive
A unique experience to engage with audiovisual archival materials.
Deadline : March 20th, 2022, 11:59pm EDT
Timeline : 3 months in Summer 2022

Location : Online, in person possible with COVID-19 protocols in place at CFMDCs
office

Archive/Counter-Archive (www.counterarchive.ca) and the Canadian Filmmakers
Distribution Centre (CFMDC) invite applications for an Artist in Residence.

The artist will create an artwork based on or inspired by audiovisual archives found
at CFMDC. The final work may be a short media work (sound or moving-image) or
take the form of an installation, presentation, mixed media performance, or curated
program. We have defined counter-archives as political, resistant, and community-
based. They are embodied differently and have explicit intention to historicize
differently, to disrupt conventional national narratives, and to write differences into
public accounts.

The artist residency is designed to give freedom and flexibility to the artist and their
relationship to the materials. It includes research and contact with CFMDC archivists
and access to scanning technologies. CFMDC will provide a fee for the artist and for
materials needed to complete the project (for example installation and screening
fees).

TO APPLY, PLEASE SUBMIT THE FOLLOWING IN ONE PDF BY March 20th,
2022, 11:59pm EDT :

Expression of Interest : Artists must simply describe why they are interested in the
residency and
speak to how their body of work and past experience would make
them a strong candidate to participate (maximum 500 words)* ;

CV (no more than 3 pages) ;

Artist website OR 5-10 samples of your work including still images and/or links to
media artwork.

*A project proposal is not required at this stage of application.

We welcome applications from emerging or established Canadian artists with
professional training or a history of public presentation of their work in a professional
context (i.e., galleries, film/media festivals, etc.). We strongly encourage Black,
Indigenous, POC, and 2SLGBTQIA+ artists to apply.

The artist residency is designed to give freedom and flexibility to the artist and their
relationship to the collection materials. It includes research and contact with
collections and programming staff, access to facilities, as well as $5,000 CAD
financial support for the artist, materials and subsistence.

Please note that this residency does not provide accommodation in
Toronto, but
provides some funding for travel and subsistence.

At the conclusion of the residency, the artist is expected to participate in a public
exhibition/event showcasing their residency work – their other work(s) outside of the
residency may be included. This may take the form of an artist talk, a public
workshop, a screening, etc.

Send questions & applications to : morgan [arobas] cfmdc [point] org, please use the subject line
CFMDC ACA Artist Call in your email.

ABOUT THE HOST : Canadian Filmmakers Distribution Centre (CFMDC) is a not-for-
profit, non-commercial media arts distributor. We specialize in independent, artist-
made work on film and video, including works from historically underrepresented
communities. CFMDC advocates for a holistic understanding of production,
distribution, and exhibition that prioritizes artist rights, accessibility, and the creation
of new audiences through education and critical thinking. We have one of the most
important collections of artist-made moving
image on film in Canada that includes
16mm, 35mm, and (s)8mm films.

This project is a SSHRC Partnership project involving over 14 community archives
and artist-run centres, as well as four universities (York, Queens, Concordia, and
Ryerson).

Archive/Counter-Archive is dedicated to researching and remediating audiovisual
archives created by women, Indigenous Peoples, the LGBTQ2+ community, and
immigrant communities. Political, resistant, and community-based, counter-archives
disrupt conventional narratives and enrich our histories.
https://counterarchive.ca/

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Studio Workspace Residency | 4 – 6 weeks
The Studio Workspace Residency is an opportunity for artists to create work and immerse themselves in WSW’s unique environment. This residency gives artists the gift of time, an uninterrupted period to live and work away from the stresses of daily life.
Deadline : May 15
Learn More

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Call for Applications : Woodhaven Artist in Residence
Faculty of Creative and Critical Studies, University of British Columbia, Kelowna

Deadline : March 18, 2022

The Woodhaven Artist in Residence Program invites applications from artists who are engaged in visual arts, digital arts, performance or community-based artistic practices for a 4-8 week paid residency opportunity between July 1 and August 31 in Kelowna at the Woodhaven Eco Culture Centre.

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Altofest 2022 : International Open Call
International

Altofest 2022
When & Where : 06th-19th June Napoli
Residencies + Program
International Contemporary Live Arts Fest

Applications may include one or more original and finished work, conceived for a formal space, already performed in front of an audience. Archived or repertory works that are to be reactivated are also eligible. The theme, content and duration are free. The proposed works must belong to live art (theatre, dance, performance, experimental and interdisciplinary formats). Incomplete performance projects or those still in the study or creation phase are excluded.

Professional artists can apply from all over the world, with no distinction among nationality, country of residence, language or age. Unfortunately, amateur groups cannot apply.

Deadline : 21st of March

To apply, please read the regulations here : https://www.teatringestazione.com/altofest/opencall2022_en/

To apply please send proposals via this this link : https://forms.gle/uiy5mhek9PC3gqpU9Contact
email info [arobas] altofest [point] net
website altofest.net
tel 003932003048

This is a paid opportunity.

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Résidence de création et de diffusion
Avatar-MUTEK
APPEL DE DOSSIERS
Date d’échéance > 21 mars 2022
 
De nouveau, cette année Avatar et MUTEK s’unissent pour lancer leur appel de dossiers pour la Résidence de création et de diffusion Avatar-MUTEK.

Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes de toutes origines, résidant au Canada.
La personne retenue sera accueillie en résidence chez Avatar, à Québec, pour la création d’une œuvre de nature performative.
Il peut s’agir d’une œuvre en cours de production ou d’une œuvre originale, faisant appel à toute forme de technologies (art audio, art électronique, œuvres audiovisuelles, pratiques expérimentales, synthèse modulaire, pratiques DIY, etc.). Cette résidence comprend la diffusion de l’œuvre lors de la 23e édition du festival MUTEK, qui aura lieu du 23 au 28 août à Montréal.
 

Date d’échéance : le 21 mars 2022

Conditions de résidence offertes par Avatar : 
– Cachet de production : 2 200 $.
– Période de résidence : du 1er au 22 août 2022, dates à confirmer conjointement avec l’artiste et Avatar. 
– Lieu de résidence : Avatar, Méduse (Québec).
– Hébergement et per diem pour les artistes de l’extérieur de la Ville de Québec.
– Transport pris en charge jusqu’à concurrence de 1 000 $.
– Soutien technique : 30 heures (avant et pendant la résidence).
– Accès aux studios et aux équipements d’Avatar.


Conditions de diffusion offertes par MUTEK :
MUTEK offre des conditions de diffusion optimales pour les artistes. Le lieu et la date exacts de la performance seront déterminés par l’équipe de programmation en fonction de l’œuvre créée. MUTEK a lieu à Montréal du 23 au 28 août 2022.
L’artiste recevra des droits de diffusion selon les barèmes du festival.
Le transport, l’hébergement sont couverts pour les artistes de l’extérieur de Montréal (durée en fonction de la date de la performance).
Chaque artiste reçoit une accréditation professionnelle pour MUTEK Forum (23-26 août 2022).
 

Les artistes intéressés doivent acheminer un dossier comprenant :
– une bio ou un CV,
– une description de projet,
– des exemples de réalisations antérieures (images, liens, fichiers joints).

L' »Objet » de votre courriel ou de votre WeTransfer doit avoir pour intitulé :
Résidence Avatar-MUTEK/Votre nom.
Ce dossier doit parvenir à l’adresse artistique [arobas] avatarquebec [point] org au plus tard le 21 mars 2022 à 23 h 59.

 

 

 

 

 

5. art public

Demande de qualification : Élargissement de la promenade Strandherd, Ottawa

Date limite : Le mercredi 6 avril, à midi (heure normale de l’Est)
Budget : 155 000$, taxe de vente harmonisée en sus
Personne ­ressource : Hannah Kingscote, agente d’art public à 613-244-4429, programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca
Formulaire de demande en ligne

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Open Call for Commission of Public Art :
Toyota Eastern Canada Parts Distribution Centre
Overview

The Visual Arts Centre of Clarington (VAC) invites practicing Ontario-based artists to submit their applications for Toyota Motor Corporation’s commission of public art at their Eastern Canada Parts Distribution Centre (ECPDC) in Clarington, Ontario.

The new ECPDC facility opened on December 8, 2020. The plant was built with safety, sustainability, and accessibility at the top of mind — playing an essential role in Toyota’s Canadian parts and service operations.

The 350,000 square-foot facility is built on a 30-acre parcel of land located near the corner of Baseline Road and Lambs Road in Bowmanville, Ontario. The centre provides direct access to major transportation routes that better serve Toyota and Lexus dealerships from Manitoba to Newfoundland.

The ECPDC connects to a 600-metre multi-use recreational trail that links Toyota’s new facility to the community’s existing Soper Creek Trail system — including a 400-metre path providing access to Clarington’s Waterfront Trail.

 

Close-up of site, Toyota Eastern Canada Parts Distribution Centre, Bowmanville, ON., photo courtesy of Toyota.

Thematic Prompt

“Open the frontiers of tomorrow through the energy of people and technology.”
Toyota leads the way to the future of mobility, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people. The proposed artwork should embody Toyota’s core principles of respect for people and the environment.

Budget & Terms

A maximum budget of $65,000 CDN dollars will be granted to complete the artwork. This budget is final and will not be increased under any circumstances. The artist(s)’s responsibility is to submit a project that stays within such a budget. The budget includes artist fees and materials required for the creation and permanent installation of artwork. The artist, or group of artists chosen, will be responsible for all stages of the artwork production, from its conception to its delivery to the Toyota site. The VAC will liaise and assist with the installation on-site according to the directions provided by the artist(s).

Payments to the selected artist(s) will be distributed according to the following schedule :

At the signing of the agreement : payment of 20 % or $13,000 CDN dollars.
On a date agreed between all parties demonstrating the progress of the artwork : 30 % or $19,500 CDN.
On final delivery and installation of the artwork at Toyota : the remaining total, $32,500 CDN.
Application Requirements

Practicing Ontario-based artists are invited to respond to this Open Call by submitting a single PDF document including :

CV (for each team member, if applicable)
Expression of Interest letter : brief artist statement outlining interest in the project, showing relevant experience, ability, and general artistic approach.
A proposed project for the Toyota site (concept, scale, material)
Sample projects – should indicate appropriate scale and complexity, relevance to the project
Images : Maximum ten (10) projects (you may include multiple images on one page), with captions including title, materials, dimensions, location, and commissioning body (if applicable).
Assessment and Design Criteria

Artist(s) must reside, or organizations must operate, within Ontario ;
Designs cannot contain advertisement or promotion for any commercial business, product, or viewpoint ;
Designs must be tasteful and cannot suggest any form of discrimination, profanity, or pornographic content ;
Designs may not include any breach of intellectual property, trademarks, brands, or images of illegal activity ;
Consideration should be given to the fact that the finished artwork(s) will be in the public domain and therefore remain at risk of vandalization ;
Installation of artwork(s) must not cause any permanent damage to the existing structures (benches, walking paths, etc.) or interfere with the movement of pedestrian traffic or public safety.
Proposals must demonstrate the ability to meet the installation date no later than October 31, 2022.
Selection Process

Applicants will be evaluated on the quality of past work, the artistic merit of the proposed concept, qualifications, and the ability to execute the project.
Proposals will be reviewed by a volunteer selection committee comprised of VAC Staff, Toyota Representatives, and community representatives.

Copyright and Ownership

The artwork created for this project will be owned by Toyota Canada. The artist must guarantee that the artwork is original and does not violate the copyright of any other person. The artist will retain the copyright of the work but will grant Toyota the exclusive right to exhibit the work in perpetuity and the non-exclusive right to reproduce images or videos of the artwork for non-profit purposes such as marketing and promotion, documentation, education and commercial broadcast purposes. Toyota may carry out conservation and maintenance as deemed necessary to protect the artwork and the premises and reserves the right to move or deaccession the artwork.

Acceptance of Submissions :

Submit electronic submissions by March 31, 2022.
The selection committee will review applications, and shortlisted proponents will advance to an interview process with members of the selection committee.
The VAC and Toyota will announce a final selection in May 2022.
The VAC and Toyota may, in their sole discretion, disqualify any or all proposals that :

Are not received by the stated closing date
Do not fulfill the Application Information & Design Criteria set out in this document
The VAC and Toyota reserve the right to withdraw the RFP, initiate a different selection process or re-issue the RFP at any time.

Applicants should deliver submissions via email to the VAC at Dionne Powlenzuk, (director [arobas] vac [point] ca) with the subject line “Public Art Committee” before the end of the day on March 31, 2022. Late submissions will not be accepted.

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Public Art Mural Grant | 4 weeks
The Public Art Mural Grant is a four-week residency in which an artist will create an original work for WSW’s mural wall. The mural space at Women’s Studio Workshop faces the Wallkill Valley Rail Trail (WVRT), which is an active outdoor public trail.
Deadline : May 15
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Indigenous Artist in the Park
Request for Proposals
Application deadline : March 27 at 11:59 pm (EST)
Learn more and apply here.

The Office of Social Innovation (OSI) at Ryerson University* invites Toronto-based
Indigenous artists to submit proposals for a five-month, site-specific visual arts
project hosted in Allan Gardens. Since the great melt of the last ice age more than
11,000 years ago, many diverse nations of First Peoples have lived in and cared for
this neighbourhood. This project is intended to acknowledge, reflect, and respond to
the continuous Indigenous presence in the area of Allan Gardens.

This residency is part of Imagine the Park, a year-long series of cultural events and
activities in and around the Allan Gardens neighbourhood presented by OSI.
Imagine the Park aims to foster a more welcoming, creative, well-resourced green
space for the wider Allan Gardens community.

Overview
The successful
artist or collective will receive a $20,000 honorarium over a five-
month residency, taking place from May 15 to October 15, 2022. The expected time
commitment is approximately 12 hours per week, with 4 hours or more per week
working in-person at Allan Gardens. We feel it is important for the community to be
aware of the artist(s) and their work and for the artist(s) to be familiar with the
community of park users.

Allan Gardens Park is a partially accessible space, with an accessible bathroom
under development. For indoor space, Imagine the Park will work with the successful
artist or collective to find a working space in the community that best fits their needs
and the needs of the proposed project.

Application Process
Applications are to be submitted here. The deadline for submissions is March 27,
2022, at 11:59 PM (EST).
http://https://www.ryerson.ca/social-innovation/initiativ

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

APPEL DE CANDIDATURES : INCUBATEUR EN COMMISSARIAT
4e édition
Date de dépôt : Le mardi 24 mai 2022

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< appel de candidature pour l’année 2022 (PDF)


L’AGAVF a lancé un appel aux commissaires émergent.e.s pour participer à la 4e édition de l’Incubateur. Ce prochain atelier intensif de commissariat sera offert selon une formule hybride débutant avec un rassemblement des participant.e.s sur une période de dix jours, au mois d’août 2022, dans un lieu à déterminer, suivi d’une série de rencontres virtuelles à l’automne 2022. L’objectif de l’Incubateur est de soutenir les personnes souhaitant développer des projets de commissariat et de stimuler les initiatives d’expositions ou d’événements visant à mieux faire connaître les arts visuels et les artistes des communautés francophones du Canada.
 


<Pour en savoir davantage sur l’Incubateur en commissariat
< Pour un aperçu des éditions antérieures de l’incubateur


CANDIDATURES ADMISSIBLES

L’incubateur en commissariat s’adresse aux commissaires émergent.e.s des communautés francophones et acadiennes ayant déjà réalisé au moins un projet de commissariat ou présentant un fort intérêt pour la conceptualisation et l’organisation d’exposition, ou encore pour l’écriture sur l’art concernant notamment le travail d’artistes de ces communautés. Des candidatures seront pré-sélectionnées par un comité incluant la commissaire-mentore et trois candidatures seront retenues suite à des entretiens téléphoniques.

Pour plus d’information sur le dossier de candidature, le processus de sélection, les frais d’inscription et autres informations pratiques, consulter l’appel (PDF)

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Call for Papers : General Idea Symposium
4 June 2022
National Gallery of Canada, Ottawa

Three heads were better than one : AA Bronson, Felix Partz, Jorge Zontal. As
members of General Idea (1969″1994), this trio  » who thought of themselves more
like a rock band than as an artist collective  » have had a huge impact on the
international contemporary art world.

The conceptual apparatus of their flagship enterprise, The 1984 Miss General Idea
Pavillion, though destroyed, has left a large imprint on culture. General Idea were a
mirror of their times and a view on the future. They were cultural anthropologists, like
Claude Lvi-Strauss ; semiologists, like Roland Barthes ; media savants, like Marshall
McLuhan ; and queer literary outsiders, like William Burroughs. They created a
complex system that functioned as myth. Fact and fiction always blended in their
work. So did irony and critique. They inhabited contemporary mass cultural and
media formats with witty sophistication : the beauty pageant, LIFE magazine,
television production. Their 1984 Miss General Idea Pageant was a parody of the
ritual elevation and demotion of art stars, figured within the dominatrix persona and
temporary reign of The Spirit of Miss General Idea. The Pavillion was an architecture
elevated through language, constructed purely as a performative fiction. They said it,
they did it. General Idea were social figures : artists with berets, businessmen with
plans. One moment they were architects designing and building the Pavillion, then
they were archaeologists sifting through its ruins. As cultural parasites they could
mutate with the times. Little did they know that eventually their viral methods would
be
mirrored in a real-world crisis : AIDS.

The forthcoming exhibition General Idea (3 June »20 November 2022) at the
National Gallery of Canada will cover the groups twenty-five years of collaboration.
It will include more than two hundred works, revealing the breadth of General Ideas
practice. The exhibition will be accompanied by a major publication  » the most
comprehensive source on the groups work to date.

In conjunction with the exhibition and the launch of the publication, the National
Gallery of Canada is organizing a symposium centred on General Ideas life and
work. We invite established and emerging scholars, art historians, curators, artists,
and architects to submit proposals for 20-30 minute presentations

Please send a 300-word abstract and CV to Philip Monk, Chair, and Adam Welch,
Associate Curator, National Gallery of Canada, at GIsymposium [arobas] gallery [point] ca. We
welcome abstracts and presentations in both English and French. Panelists will
receive a CAD 500 honorarium, round-trip
travel to Ottawa, two nights’
accommodation, and per diem.

The National Gallery of Canada is committed to collaborating with individuals who
reflect the diversity of Canadian society and welcomes proposals from all applicants.

Deadline for abstracts : 25 March 2022
Notification date : April 1, 2022
Deadline for complete papers from accepted participants : May 20, 2022

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Call for Submissions : Curatorial Proposals for NAMARA Project Space

Call for Submissions :
Curatorial Proposals for NAMARA Project Space, Toronto
Located in the Dupont Arts Building, NAMARA Projects is a new venue for research,
deliberation, and presentation of curatorial work.

NAMARA works around the fluctuating borders of the traditional art world. The
explorations conducted in the Project Space inform both independent and
commissioned presentations. Through our work, we celebrate thoughtful work by
contemporary artists ; challenge traditions, experimenting with untested methods ;
and welcome new collaborators and audiences.

NAMARA operates at the intersection of art and business worlds, wavering into both
sides at different times, and always in an effort to see that the following occurs :

Art professionals receive fair pay for their work.
Art finds audiences by way of generative brand
partnerships ; and engagement within
the traditional art community.
Brands enjoy the advantages of working with thoughtful art while maintaining best
practices and ethical standards.
Our projects include art professionals from under-represented and equity-seeking
groups.
There is no curation without art so the product of artistic labour is always the primary
focus.

We invite curators to respond to this open call for curatorial proposals. There is no
criteria nor deadline but we ask that your proposal is tailored to the space. Digital or
online components are also welcome. A maximum of four proposals per year will be
accepted.

SUBMISSION & INQUIRIES : INFO [arobas] NAMARA [point] CA
https://www.namara.ca/

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Call for Pitches

EXTRACTION

C152 – Summer 2022

Due : April 1, 2022


Everything is vulnerable to extraction : water, woods, metals, oils, emotions, labour, data, land, ideas, bodies, time. As we know, extraction is systemic—the political-ontological basis for the circulation of resources under neoliberal capitalism—and agents of such appropriation scarcely do enough to respect, heal, and replenish their sources. This issue explores artistic practices and adjacent bodies of knowledge that closely engage an array of extractive practices, interrogating their manifold consequences and attempting to demarcate non-extractive modalities. How are artists raising consciousness ? Intervening ? What are the possibilities for repair work when repair requires resources that exceed those allocated to inflict the damage ? For future-building ? How does the art world’s rapid pace, expectation of novelty, and thirst for emotional displays depend on the exploitation of individuals ? How does resistance play out ? What is ethical funding, and how could the arts (especially that of a country whose wealth relies so predominantly on profits gleaned from non-renewable resources) operate without “dirty” money ? How are artists forging generative practices from research, and the complex affective constellation of guilt, responsibility, and hope ?

Thematic feature, artist project, and column pitches accepted until April 1, 2022. We suggest pitching early to avoid disappointment. Review pitches, which are not required to be thematic, are accepted on a rolling basis.

Send pitches to pitch [arobas] cmagazine [point] com, with a subject line that starts with the word PITCH and goes on to indicate the submission type (review, essay, interview, One Thing, for example). Please include ~150 words about your subject and how you’ll approach it, including hyperlinks wherever relevant. An estimated word count is appreciated. If you have not written for us recently, include a link to your website—or a copy of your CV—and one or two writing samples (ideally ones written in a style similar to your pitched piece). Submitted work must be original ; we do not publish reprints nor adaptations of any kind.

Thank you for understanding that we are unable to reply to unsuccessful pitches.

Please see our submission and writer’s guidelines for more information.

Note : we do not accept pitches from platforms regarding their own programming.


Call for Reviews


Ongoing

We publish print and online reviews of exhibitions, publications, moving image works, performance artworks, symposia, and other projects sited in Canada, outside of Canada, and online. Reviews cover subjects that have occurred within three months of the pitch for an exhibition, performance, or symposium, and within two years for publications and moving image works.

Online :
325-375 words. Flat rate of $175. We welcome work from anyone anywhere, but are currently especially keen on reviews that address things happening outside Toronto, Vancouver, and Montreal. Writers may submit pitches or completed texts.

Print :
800-1000 words. Flat rate of $340. Writers may only submit pitches.

Please see our submission and writer’s guidelines for more information.

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Programme de résidence pour commissaires émergents
Visant à repenser et à réexaminer continuellement la portée et les limites du « commissariat en architecture », le CCA sollicite des propositions ayant des approches curatoriales innovantes et des formats expérimentaux.

Le programme de résidence pour commissaires émergents offre la possibilité de présenter et de réaliser un projet en lien avec les débats contemporains sur l’architecture, l’urbanisme, l’architecture du paysage, et les dynamiques sociales et culturelles au cours d’une résidence au CCA.

Le CCA est ouvert à un large éventail de propositions de projets curatoriaux. Les soumissions doivent présenter une approche curatoriale innovante, contribuant au débat contemporain sur l’architecture. Le CCA est à la recherche de propositions qui utilisent le projet curatorial comme outil pour générer des idées, remettre en question des positions pertinentes, introduire de nouveaux thèmes de recherche et critiquer les modalités actuelles. Ceci dans le but ultime de faire avancer la pensée nouvelle en architecture et sur l’environnement bâti. Une attention particulière sera apportée aux projets qui tendent à placer le discours sur l’architecture dans un contexte plus large couvrant plusieurs disciplines et pratiques, et qui sont aussi dirigés vers des domaines de connaissance peu explorés ou qui font appel à une pluralité et une diversité de points de vue.

Les propositions peuvent suivre de multiples trajectoires et prendre une forme aussi variée que celle d’un projet éditorial, d’un programme de séminaires ou de colloques, d’une série d’événements publics ou d’ateliers, d’un projet basé sur la collection, de la production de contenu pour le Web et les médias sociaux, d’un film documentaire ou d’une exposition physique ou virtuelle. Les pratiques interdisciplinaires et collaboratives sont encouragées. La proposition se doit d’expliciter le choix retenu et la relation entre format et contenu.

Le Programme de résidence pour commissaires émergents comprend une période de mentorat qui permettra aux candidats sélectionnés d’acquérir une compréhension de la culture et des processus curatoriaux du CCA. Le CCA choisira trois finalistes qui seront accompagnés à distance par l’équipe curatoriale du CCA pour une période d’un mois en mai-juin 2022. Pendant cette étape, les finalistes raffineront leur proposition de projet et recevront des rétroactions constructives. À la fin de cette période d’un mois, le CCA évaluera à nouveau les trois projets et en désignera un que l’institution approfondira et produira en collaboration avec le ou la commissaire émergent.e retenu.e. Les deux autres finalistes dont les projets ne seront pas réalisés se verront offrir la possibilité de publier leurs recherches sur le site Web du CCA. Le programme de résidence pour commissaires émergents est l’occasion pour des personnes motivées en quête d’expérience de réfléchir au rôle du discours architectural dans le contexte d’une institution culturelle. La personne choisie devra effectuer une résidence intensive de trois mois au CCA pour développer et mettre en œuvre le projet avec l’équipe du CCA.

Durant la résidence, le ou la candidat.e sélectionné.e se familiarisera avec les différents aspects institutionnels et la vision du CCA, aura l’opportunité d’explorer les ressources de l’institution et de ses collections, et développera sa vision curatoriale afin de mettre sur pied son projet. Le CCA fournira conseils et orientations afin de pourvoir à la réalisation du projet. La résidence devra se dérouler entre octobre 2022 et mai 2023. Le projet devra être terminé à l’automne 2023.

Le programme de résidence pour commissaires émergents du CCA vise à former une nouvelle génération de praticiens de la culture qui seront des bâtisseurs d’institutions et de communautés.

La date limite pour les candidatures est le 25 mars 2022, à 17h HNE (heure normale de l’est).
Admissibilité et conditions
Les architectes, journalistes, designers, critiques, historiens, photographes, artistes et autres chercheurs et professionnels qui sont nés le ou après le 1er janvier 1992 sont admissibles à ce programme, quels que soient leur nationalité et leur lieu de résidence.

Les trois finalistes recevront une allocation de soutien de 1000 $ CAN pour leur participation à la période de mentorat (approx. 10 h/semaine pendant un mois). Le ou la candidat.e retenu.e recevra 12 000 $ CAN couvrant les frais de voyage, de logement et de séjour pour la résidence de trois mois à Montréal. Ces paiements sont assujettis aux lois de l’impôt sur le revenu du Canada et du Québec. Les coûts de production du projet seront financés par le CCA. Les langues utilisées au CCA sont le français et l’anglais.

Les projets collectifs ou collaboratifs sont les bienvenus, mais la participation financière du CCA demeurera la même et devra être partagée au sein du collectif.

Tous les projets doivent être originaux, n’avoir jamais été présentés, publiés ou réalisés auparavant.

L’étendue du projet et le calendrier précis de la résidence seront déterminés en consultation avec les membres du comité curatorial du CCA. Il ne pourra être accepté plus d’un projet par candidature.
Candidature
Les propositions doivent être soumises sur le portail de candidature en ligne du CCA et comprendre les renseignements suivants, rédigés en français ou en anglais (fichiers PDF de 5 Mo maximum) :


• un énoncé d’intention (1000 à 1500 mots, accompagnés d’un maximum de dix images) avec description du projet et justification stratégique. Ce document doit aussi présenter clairement la vision curatoriale et le format choisi ;
• un curriculum vitae précisant la formation, les expériences professionnelles et en recherche, les langues de travail et tout autre renseignement pertinent ;
• une sélection représentative des projets réalisés qui permette de comprendre l’approche particulière du ou de la candidat.e ;
• les coordonnées de deux professeurs ou professionnels qui connaissent le ou la candidat.e et son travail, comme référence.

Seules les candidatures soumises via le portail en ligne seront acceptées.
Sélection
Le CCA sélectionnera les finalistes en fonction des critères suivants : originalité de l’énoncé d’intention et de l’approche, pertinence par rapport à la pensée et la pratique architecturales, expertise et parcours du ou de la candidat.e, faisabilité et adéquation avec l’orientation et la vision curatoriales du CCA.

Le CCA communiquera avec tous les candidats en mai 2022.

Une entente définitive ne pourra entrer en vigueur qu’une fois que le ou la candidat.e retenu.e aura obtenu toutes les autorisations requises de la part des autorités de l’immigration du Québec et du Canada.

Pour plus d’informations, veuillez envoyer un courriel à possibilitescuratoriales [arobas] cca [point] qc [point] ca.

La diversité de notre institution est au cœur de notre créativité et nourrit nos activités de recherche. Si toutes les candidatures sont les bienvenues, nous encourageons particulièrement celles qui proviennent de personnes handicapées, de personnes autochtones, noires ou d’autres personnes de couleur, ainsi que de personnes de tous genres et LGBTQ+. Les candidats ayant besoin d’accommodements à quelque étape que ce soit du processus de candidature peuvent communiquer par courriel à vsamson [arobas] cca [point] qc [point] ca pour bénéficier d’une assistance confidentielle.
Ce programme bénéficie du généreux soutien de Power Corporation du Canada.

Lien

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esse art + opinion

Appel de textes | Call For papers

No. 107 : Famille
Date de tombée : 1er septembre 2022

Principal fondement de l’organisation sociale et premier lieu de socialisation, la famille bénéficie d’une attention particulière dans les arts visuels depuis le début de l’histoire de l’art. Produire des images de la famille a permis de marquer une distribution traditionnelle et idéalisée des rôles, de renforcer des conventions et des valeurs, de faire valoir, à partir de l’intimité, de notre besoin fondamental de connexion et d’appartenance.

[…] Alors que l’art contemporain semble bien engagé dans une mise en examen des pratiques culturelles, la famille est réinvestie sous toutes ses formes. Puisant notamment dans le potentiel narratif du rituel photographique, nombre de pratiques actuelles revisitent ses traditions, ses lieux et ses tabous, interrogent ce qu’elle a d’indicible à partir des archives et inventent à partir d’expériences biographiques ou autobiographiques de nouvelles formes intimes de sociabilité. Pour ce numéro, Esse arts + opinions invite les auteur·es à réfléchir aux histoires de famille telles qu’elles sont réécrites en art actuel. Quels portraits les artistes proposent-iels ? Quel·les artistes choisissent de travailler en famille ? Comment le monde de l’enfance et la vie de famille sont-ils représentés ? Comment les artistes réactivent-iels les savoirs techniques ou ancestraux reçus en héritage ? Au moment où le grand rêve se fragilise, comment l’art traite-il de ses itérations contemporaines dans ses versions reconstruites ? L’art peut-il contribuer à la réinvention plus honnête et plus diversifié de ce que la tradition a constitué en mythe ?

 

No. 106 – Dossier Douleur

Date de tombée : 1er avril 2022

Au cours des dernières années, la question de la douleur, qu’elle soit physique ou psychologique, s’est retrouvée au premier plan des discours médiatiques et scientifiques, comme si l’on en était enfin venu à reconnaitre sa prévalence dans la population, particulièrement chez les femmes et les personnes trans, non binaires et marginalisées. De nombreuses personnalités publiques ont également parlé ouvertement de leur douleur chronique (Lena Dunham, Lady Gaga) et déstigmatisé une problématique touchant des millions de personnes dans le monde. Si la douleur fait aujourd’hui l’objet d’une relative attention médiatique, plusieurs artistes en art visuel en ont fait le sujet central de leur pratique par le passé. Des toiles de la peintre Frida Kahlo aux scarifications corporelles de la performeuse Gina Pane en passant par la pratique transgressive sadomasochiste de Bob Flanagan, toutes témoignent de l’extrême souffrance qu’implique vivre avec la douleur et la maladie au quotidien.

[…] En collaboration avec l’autrice Martine Delvaux, dont les travaux de recherche portent notamment sur la douleur chronique chez les femmes, ce numéro de Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir à la question de la douleur en art. Que peut l’artiste par rapport à la douleur et à ses multiples déclinaisons, dont la santé mentale, le capacitisme, et l’écoanxiété ? La douleur est-elle représentable, communicable ou partageable par l’art ? Si l’on dit que la douleur est indicible, impossible à traduire par des mots, l’est-elle par l’image, l’objet, le geste artistique ? Quelles œuvres traitent de la douleur de manière intersectionnelle, au croisement des enjeux de genre, de sexe, d’appartenance de classe et de culture ? Sous quels paramètres la douleur peut-elle être montrée, représentée, sans être récupérée à son tour par le capitalisme ? L’art peut-il avoir un effet thérapeutique ? Peut-il être l’expression d’une résistance au sens d’une resubjectivation qui passe par une reconfiguration ou réinvention du corps en tant que souffrant ?

 

Appel de textes + Politique éditoriale

 

 

 

 

 

7. emplois

L’Université de Moncton lance le concours suivant :

 

PROFESSEURE OU PROFESSEUR EN SCULPTURE (poste régulier pouvant mener à la permanence d’emploi)

La personne retenue aura une pratique professionnelle reconnue ainsi qu’une solide connaissance pratique des techniques et procédés traditionnels de la sculpture telle qu’avec le métal, le bois, la pierre et la céramique. Elle démontre également une compréhension approfondie des enjeux théoriques et critiques de son domaine et des formes contemporaines d’arts visuels de la sculpture. Elle sera enfin appelée à intervenir dans l’enseignement des disciplines de base en regard de la spécificité de sa pratique, tout en faisant montre d’une capacité à générer des liens avec les autres disciplines enseignées au Département des arts visuels. 

 

La description se trouve au lien suivant :

https://www.umoncton.ca/emploi/index.php?case=21&ID=19038&Type=2

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Curator of Historical and Canadian Art
Art Gallery of Greater Victoria

Deadline : March 18, 2022

The Curator of Historical and Canadian Art is responsible for assisting the Chief Curator with the implementation of the Art Gallery’s curatorial related activities with a focus on historical art including exhibitions, publications and acquisitions in accordance with AGGV’s policies and procedures.

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Role : Program Coordinator
Full-Time Permanent

Indigenous Screen Office
The Indigenous Screen Office (ISO) is an independent national advocacy and funding
organization serving First Nations, Inuit and Mtis creators of screen content in Canada.
The ISOs mandate is to foster and support narrative sovereignty and cultural
revitalization by increasing Indigenous storytelling on screens and promoting Indigenous
values and participation across the sector.

The ISO is a growing organization with an Indigenous team currently located in Ontario,
Quebec, BC and Manitoba. ISO operates as a virtual office and applicants for this role
can be based anywhere in Canada. ISO offers competitive salary and vacation time, a
comprehensive health benefits plan and a pension program for employees.

Title and Responsibilities
The Program Coordinator is responsible for coordinating administrative processes and
communications for ISO
funding programs. The Program Coordinator will report to the
Director of Funding Programs. As outreach and Program Coordinator, you will perform
duties and responsibilities as outlined in the job description.
https://iso-bea.ca/work-opportunity/were-hiring-fo

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SNAP (The Society of Northern Alberta Print-Artists) seeks applications for the
Executive Director (ED) role.

SNAPs ED provides leadership to staff and volunteer
committees as well as artistic guidance to programs and
the artistic community. The ED executes vital operational tasks including financial and human resources
management, facility management, planning and implementation of programs and
schedules, and employs strategic thinking that aligns with our organizations vision
and mandate. Applicants are encouraged to review SNAPs five-year Strategic Plan
to understand our mandate and organizational direction over the next few years :
snapartists.com/5-year-strategic-plan/

About SNAP

SNAP is a leading centre for printmaking in amiskwaciwskahikan (Edmonton,
Alberta) dedicated to advancing visual culture, working with artists, audiences, and
communities. Our artist-run centre has been in operation since 1982 and will
celebrate its 40th anniversary this year. SNAP provides critical space and resources
for printmaking production, exhibition, promotion, and education.

The ED role is vital to SNAPs long-term sustainability. With an emphasis on
inclusivity, equity, diversity, and access, the ED will be
a thoughtful leader in our
organization and an active participant in Edmontons art communities.

Job Details

35 Hours/Week. Some evenings and weekends required
15 days paid vacation (+ annual office closure between Dec 24-Jan 02)
Comprehensive employer paid Health Benefits plan
Annual Professional Development Budget
Salary : $50,000  » $58,000/year

Click here to download : ED call for applications pdf

Détails

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Operations Coordinator
Deadline to apply : March 31, 2022
Anticipated start date : May 2, 2022

STEPS is seeking a creative and organized problem solver with a passion for systems design, team building, and the role of the arts in building inclusive public spaces. This is a full-time hybrid position that allows for remote work and some responsibilities completed in person at our Toronto office.

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Executive Director, Media Arts Network of Ontario

Call for Applications :
Executive Director, Media Arts Network of Ontario
Part-time 28 hours (3.5 days) per week
Compensation : $46,000 per year ($31.60 per hour)
Three weeks vacation per year plus two weeks annual December closure
Extended health benefits provided
Place of work is remote from anywhere in Ontario
Start date April 2022

Applications due : March 18, 2022

The Media Arts Network of Ontario is seeking applications for the position of Executive Director to lead the organization. Founded in 2009 MANO has evolved into a unique arts-service organization providing mentorship, advocacy, and transformative leadership within the media arts and artist-run communities across Ontario. Working with approximately 70 member groups in all regions of Ontario MANO prioritizes outreach and responsive support for a broad range of organizational models, which informs its policy analysis and advocacy.

MANO is focused on developing responsive, innovative, and proactive initiatives that create meaningful opportunities for media artists and organizations. MANO is informed by the belief that community engagement with independent artistic practices improves quality of life by promoting cultural understanding and respect at all levels of society.

The position of Executive Director is part time with the possibility to expand hours as resources allow. As the leader of a small organization with limited resources the Executive Director will develop creative solutions to sector wide challenges and lead consensus building in the community.

Responsibilities include :

Leading policy analysis, advocacy, and lobbying efforts to advance the media arts and artist-run sectors in Ontario ;
Providing mentorship and support to cultural workers and develop programs to support organizations, collectives, and artists across Ontario ;
Grant management for core and project funding including, writing, tracking and reporting, managing budgets and cash flow, developing strategic projects to support community needs ;
Leading financial management of MANO and all associated projects ;
Managing staff and contractors in a collaborative environment ;
Working with members and the broader community to address challenges faced by the sector ;
Leading outreach and partnerships to expand the network and build the sector, including travel to constituencies across the province as needed ;
Continuing to spark new discourse, dialogue and collaboration among the network of Ontario media arts professionals ; seek new opportunities for funding, programming and outreach ; create new models for arts service delivery.
The successful candidate will have some or all of the following qualifications, please outline your experience (as applicable) in the cover letter of your application :

Extensive knowledge and experience of media art practices including film, video, sound art, digital media, video games, or related art forms ;
Minimum three years experience in a leadership position in the media arts or artist-run sector, including collectives, non-profits, and other organizing models ;
Strong grant writing and project development experience, with knowledge and record of success accessing public sector arts granting programs ;
Interest and experience in advocacy, policy development, and government relations ;
Experience in outreach and community organizing, and ability to work with and represent a diverse constituency across all regions of Ontario ;
Experience providing mentorship and training, experience designing mentorship and training programs an asset ;
Strong understanding of anti-oppression and equity frameworks ;
Strong facilitation experience, both online and in person ;
Financial management experience in a non-profit or related context ;
Ability to self-direct and set ongoing goals and objectives ;
Capable of collaboratively managing a team of staff and contractors ;
Experience with conflict resolution and mediation ;
Strong communication skills ;
Multilingualism is an asset, English is the primary language of MANO’s work ;
The Media Arts Network of Ontario (MANO) is Ontario’s arts service organization dedicated to furthering the work of media arts centred organizations, collectives, and the independent artists they represent. MANO is focused on developing responsive, innovative, and proactive initiatives that create meaningful opportunities for media artists and organizations.

MANO is an equal opportunity employer that encourages applications from members of equity seeking communities.

To apply please submit a cover letter and curriculum vitae as a single pdf attachment to jobs [arobas] mano-ramo [point] ca by Friday, March 18, 2022.

We thank all applicants for their interest, only those selected for an interview will be contacted.

MANO and its work are made possible by the support of the Canada Council for the Arts, the Department of Canadian Heritage, and the Ontario Arts Council.

Lien

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ArtsPond / Étang d’Arts is hiring 12 equity-seeking curators and working leads for Together There, a new creative thought residency and exchange on digital justice in the arts in Canada from Spring 2022 to Spring 2023. Deadline to apply is March 1, 2022. Positions will remain open until filled.

Please take a look at these job opportunities if you have lived experience from one of four priority communities, including : Indigenous, Racialized (Black, Brown, and other people of colour), Outside the core (suburban, rural, remote), and Disability (D/deaf, blind, neurodiverse, and other disabled).

The opportunities and main responsibilities include :

Digital Justice Creative Thought Residency Curators
(4 positions, $10,625 flat fee each)

Co-design of a digital-first creative residency for 10 to 15 equity-seeking creators and producers from any artistic discipline in Canada from March to December 2022
Participant recruitment and mentorship
Knowledge stewardship and evaluation

Digital Justice Symposium Curators
(4 positions, $10,625 flat fee each)

Thematic and programmatic design for a digital-first symposium in Spring 2023 with approximately three dozen international guest speakers, pre-planning begins in Spring 2022
Guest speaker selection and support
Delegate outreach and project evaluation

Digital Justice Working Leads
(4 positions, $22,500 maximum at living wage of $28 to $38 per hour).

Creative knowledge seeking and stewardship of wisdom and insights from the Creative Thought Residency and Symposium from late Winter 2022 to Spring 2023
Participant liaising and support
Public outreach and general administration

About ArtsPond

Join our team and play a role in advancing equity and justice in Canada. ArtsPond is a caregiver and changemaker of a different sort. Our mandate is to nurture healthy ecosystems that bolster social, spatial, economic, ecological, digital, and accessibility justice in human, virtual, and natural life. We do so by fostering cooperative actions fusing the wisdom and values of social innovation and the arts.

Seeking accommodations as a person with a disability ? Schedule an exploratory information session one-on-one with ArtsPond’s Founder, President & CEO Jessa Agilo prior to or in lieu of sending a formal application.

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ImagineNative, Artistic Director

Location : Toronto, ON
Application Deadline : Open until filled
Employment Type : Full time
Salary/Rate : $70,000 – $80,000 + benefits

The Artistic Director reports to the Executive Director and is responsible for conceiving, developing and implementing the artistic vision and focus for imagineNATIVE’s Festival, year-round programming, and special artistic initiatives. The Artistic Director is responsible for securing and planning film, video, audio, digital, and other programming in keeping with imagineNATIVE’s mandate, artistic policy, and selection processes. This position requires someone who is enthusiastic, artist-first-minded, and is a team leader who works well through inter-departmental collaboration. Our ideal candidate would have a personal and professional knowledge of Indigenous communities (artistic, cultural, social), with experience working in an arts Festival environment and is passionate about Indigenous-made media arts.

Link : https://imaginenative.org/employment