Roméo Savoie, CERA ALBA à la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Roméo SavoieCERA ALBA: L’alliage de l’éphémère à l’éternel
commissaire: Paul Édouard Bourque
du 31 mai au 30 juillet 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Frank Cole, Allen Deleary, Luc Desjardins, Mike Dubue, Rah Eleh, Donna James, Ramses Madina, Caroline Monnet, Rehab Nazzal, Andrée Préfontaine, Meredith Snider + Bear WitnessThe Last Picture Show
commissaire : Jason St-Laurent
du 26 mai au 30 juin 2017
vernissage: vendredi 26 mai de 19h à 23h suivi d’une soirée dansante

67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Hannah Doucet, Gillian King et Alexis LavoiePeau
du 11 mai au 17 juin 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Camille Bernard-Gravel Construire la pluie
Sumira Bothé, Marcel LeBlanc et Tracey RichardN’importe qui peut jouer de la guitare
Catherine Arseneault – swallowing saudade
James Fitzgerald – incidents and accidents
du 19 mai au 23 juin 2017
Maryse ArseneaultHelp Phone / Au bout du fil
du 25 mai au 4 juin 2017
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Génération Visuelle
du 27 mai au 13 juin
67, avenue Beechwood (2e étage)

Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Tanya Lukin Linklater, Darlene Naponse, Deanna NebenionquitBeshaabiiganan (Lignes)
du 1er juin au 8 juillet 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Elaine Berglund, Melanie Liles, Gordon Ramsey et Clayton Sauvé

du 26 mai au 10 juin 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Luc CharetteLa Guerre des Toiles
du 14 avril au 30 juin 2017
220 boulevard Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne SuretteHors confort
depuis le 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Emerging Digital Artists Award – 10 juillet
Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 28 juillet
FICFA volet arts médiatiques – Moncton – 11 août
Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
Orange, l’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe – 15 juin
aceartinc. – Winnipeg – 1er août

2. appels en anglais du Canada

Emerging Digital Artists Award – 10 juillet
Visuals Initiative of South Asia (V.I.S.A.) – Arts Festival – Brampton – 16 juin
Sheridan College – Mississauga – 4 juin
Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition – 30 juin
Surrey UrbanScreen – 16 juin
Artspace – Peterborough – 16 juin
One on One Gallery – Medicine Hat – 14 juillet
NAISA – Sonic Reflections – Toronto – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
The Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – en cours

3. appels internationaux

Traverse Vidéo – Toulouse – pas de date
Cultures of Silence: Invisible Violence – 30 juin
Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc – France – 21 juin
International Videoart Festival – Buenos Aires – 6 août
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) 2017 – Marseilles – 15 juin
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 3 juin

4. résidences

UNIDEE – University of Ideas at Cittadellarte – Fondazione Pistoletto – 4 juin
Pythéas Research Institute / Calanques National Park / Camargo Foundation Program – Cassis – 22 juin
Arteles Creative Center – Hämeenkyrö, Finlande – 30 juin
Vermont Studio Center – 15 juin
VIDEOFORMES – Clermond-Ferrand – 10 juin
Résidence – Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Trafalgar Park Community Centre – Oakville – 15 juin
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août

6. pour commissaires

La chambre blanche – Québec – 4 juin
New Art Center Curatorial Opportunity Program – Massachusetts – 3 juin
FACETTES – appel à contribution – en cours
Inter, art actuel – Québec – 1er juin
esse arts+opinions – Montréal – 1er septembre

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Emerging Digital Artists Award

Le prix Emerging Digital Artists Award (EDAA) [Prix pour les artistes numériques de la relève] de la Banque Èquitable souligne le travail exemplaire d’artistes de la relève dans le domaine des arts numériques. Ce prix traduit l’intérêt que nous prenons à la création de nouvelles occasions d’innovation numérique.

Date limite

Il faut soumettre sa candidature avant 23 h 59, heure de l’Est, le 10 juillet 2017.

http://edaa.equitablebank.ca/accueil.html

•••••

Festival international du cinéma francophone en Acadie

L’appel de films de la 31e édition du Festival international du cinéma francophone en Acadie est lancé. Nous acceptons les soumissions de films de la Francophonie internationale jusqu’au 28 juillet.
Pour plus d’informations sur la soumission de films:
•••••
Festival international du cinéma francophone en Acadie
VAM (volet Arts médiatiques)
En plus de sa programmation cinéma, le FICFA possède un volet dédié aux arts médiatiques (numériques et analogiques). Veuillez noter que les projets d’artistes dont les vidéos d’art, les installations et les performances audiovisuelles doivent être soumises au VAM.
Le formulaire ici-bas est uniquement pour les soumissions au volet Arts médiatiques du FICFA. Pour les inscriptions à la programmation cinéma (ou programmation régulière), veuillez suivre ce lien.
Dans le cas des vidéos, les soumissions sont considérées complètes une fois le formulaire est remplis et soumis. Pour les installations, performances et autres types d’œuvres, les soumissions au VAM doivent inclure les éléments suivants :
– Cv/bio de l’artiste
– Description de l’œuvre proposée
– Exemples d’œuvres
– Description des besoins techniques
Conditions d’admission
Seules sont admissibles les œuvres issues de pays ou de régions membres de la Francophonie (selon Organisation Internationale de la Francophonie), produites au plus tôt en 2016 (les œuvres sorties en 2015 ou plus tôt sont inadmissibles) et n’étant pas diffusées avant l’automne 2016, qui n’ont pas été soumises auparavant au FICFA. Dans le cas des films (vidéos d’art uniquement), ces œuvres ne doivent pas avoir été diffusées à la télévision au Canada. Les films disponibles pour visionnement public en ligne ne sont pas admissibles.
Modalités d’inscription
Une œuvre est considérée inscrite lorsque le formulaire électronique est dûment rempli et enregistré et que le dossier de l’œuvre ou projet est reçu avant la date limite d’inscription, soit le 11 août 2017.
Le VAM n’accepte pas les documents ou copies de visionnement physiques. Les dossiers et copies de visionnement soumis pour la présélection doivent être en format numérique exclusivement.
Le VAM n’a aucun frais d’inscription.
Les participants sélectionnés seront avisés par le festival au plus tard le 22 septembre 2017 et devront fournir tout le matériel promotionnel nécessaire.
Il est de la juridiction du festival de décider du nombre, des lieux, dates et heures de projection/installation/présentation, etc.
Le festival assume les frais d’expédition du retour des œuvres et matériaux ainsi que les frais d’assurances dès leur arrivée au bureau du festival ou lieu de diffusion et ce jusqu’au moment de l’expédition.

http://www.ficfa.com/soumettre-vam

•••••

Appel de dossiers

/Expositions 2017-2018/

/Date limite : 9 juin 2017/

Zocalo, centre dédié à la recherche et à la création en art imprimé, invite les artistes à soumettre un projet d’exposition pour 2017-2018. Les propositions esthétiques qui questionnent et innovent seront privilégiées. Tous les dossiers reçus seront sélectionnés par un jury composé de représentants du centre et de professionnels du milieu des arts visuels. L’espace d’exposition se trouve dans les ateliers de travail.

Le dossier doit comprendre les documents suivants :

  • 5 à 10 images (fichiers compatibles MAC, format JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max)
  • une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
  • un curriculum vitae
  • un court texte de démarche artistique et de projet d’exposition

Seuls les dossiers complets seront considérés; un cachet sera versé aux artistes. Après la période d’exposition dans les ateliers, les œuvres paraitront sur le site Internet de Zocalo.

* Si le dossier dépasse 10 Mb, veuillez l’envoyer par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, We Transfer ou Hightail.

LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL à l’adresse suivante :
info [arobas] zocaloweb [point] org
Objet : Appel de dossiers

Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la coordination au info [arobas] zocaloweb [point] org pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.

Emplacement : ZOCALO – 80, rue Saint-Jean, Vieux-Longueuil

Horaire : lundi au vendredi de 9 h à 12 h et 13 h à 17 h

Information : 450.679.5341 – info [arobas] zocaloweb [point] org

Zocalo

•••••

APPEL DE DOSSIERS
6e ÉDITION
ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe
Présenté du 15 septembre au 28 octobre 2018

DATE LIMITE : jeudi 15 juin 2017

Saint-Hyacinthe, le 4 avril 2017 – La 6e édition de ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe, se tiendra en septembre et octobre 2018. Pour l’occasion, ORANGE confie la direction artistique aux jumelles Isabelle et Marie-Ève Charron. Fort de ses expertises combinées, le duo veut permettre un arrimage plus grand entre les pratiques artistiques, les acteurs agricoles et la communauté scientifique agronomique. Les commissaires proposent la notion de traçabilité comme fil conducteur entre agriculture et art.

http://www.expression.qc.ca/orange/index.html

•••••

Appel de soumissions

Présentement, nous ne pouvons accepter que des soumissions en anglais.

Les documents nécessaires pour la Programmation régulière :

Le jury recevra un disque de votre projet; assurez-vous de suivre nos consignes en ce qui concerne la grandeur du fichier et le titre. Pour vous renseigner sur aceartinc., rendez visite à notre site Web ainsi qu’à nos plateformes sociales (Facebook, Instagram, www.aceart.org).

Votre soumission devrait comprendre :

  • Une lettre d’accompagnement
  • Un énoncé d’artiste et/ou de commissaire (une page)
  • Un projet. À noter : si le projet est en cours de développement, veuillez fournir du matériel d’appui relié au projet.
  • Un CV mis à jour avec vos coordonnées actuelles (2 pages)
  • La cédule des activités (s’il y a lieu)
  • Une liste d’équipement ou de besoins techniques précis (s’il y a lieu)
  • Une liste d’images (pas plus d’une page)
  • Votre matériel d’appui

Les soumissions qui ne sont pas conformes à nos consignes risquent d’être excluses de notre processus de sélection.

Afin de réduire les déchets de papier et se conformer au 21ième siècle, aceartinc. privilégie les soumissions numériques.

Créez deux fichiers PDF séparés : un qui comprend votre lettre d’accompagnement, votre énoncé d’artiste, votre projet, votre CV, votre liste d’images et votre cédule d’activités/liste d’équipement. Le deuxième fichier comprendra votre matériel d’appui. Indiquez votre nom en entier sur vos fichiers. Mettez-les en attache et envoyez-les par courriel à gallery [arobas] aceart [point] org.

Matériel d’appui

aceartinc. est seulement compatible avec les MACs.

Vous pouvez inclure jusqu’à 20 images (un total de 20, y compris pour les soumissions de groupe), présentées préférablement dans un document PDF.

Les images individuelles doivent être en format jpeg de 72 ppp, 1024 x 768 pixels, 500 k (.5 MB) RGB ou SRGB seulement. Nous ne considérerons pas des images plus grandes.

Pas d’exposés en PowerPoint s.v.p.

Les vidéos peuvent être soumises par l’entremise d’un lien Vimeo, YouTube ou d’autres sites Web facilement accessibles. Voir ci-bas pour plus de clarifications par rapport à chaque partie de la soumission.

Les vidéos soumises sur DVD doivent être compatibles avec NTSC et ne doivent pas durer plus de 5 minutes et être prêtes à visionner.

Les vidéos CD-R doivent être accessibles via Quicktime, RealPlayer ou VLC.

Les pistes audio sont acceptables uniquement en format MP3, WAV ou AIFF.

Pas de classeurs, de chemises ou d’agrafes (seulement des trombones S.V.P.).

Pas plus de 2 imprimés : ceci comprend des essais, des critiques, des documents d’œuvres d’art non-originales qui ne peuvent pas être décrites autrement, soit en diapositive, soit en format vidéo. PAS DE LIVRES S.V.P.

Aucune œuvre d’art originale.

Veuillez ne pas envoyer de courrier enregistré qui exige une signature.

Les soumissions ne seront pas renvoyées, alors n’envoyez pas de matériel qui ne peut pas être remplacé.

Date limite : 1er août 2017

2nd Floor, 290 McDermot Avenue, Winnipeg, MB R3B 0T2 | tel: (204) 944-9763 | email: gallery [arobas] aceart [point] org

aceart.org

 

2. appels en anglais du Canada

Emerging Digital Artists Award (EDAA) 2017

The Emerging Digital Artists Award (EDAA) is currently accepting applications for its 2017 award program. Founded on a desire to support and celebrate digital innovation in the arts, the EDAA caters to early-career artists who are working on-screen, and experimenting with the possibilities of digitally rendered imagery. Applicants are encouraged to play with moving image formats such as video, animation, and GIF art. Get inspired by visiting our website, which features various animations by Toronto-based Niki Sehmbi—our 2017 artist partner, whose eye-catching works can be seen across EDAA 2017 advertising.

This year, our feature artist is not the EDAA’s only exciting collaboration. For the first time, Equitable Bank and their digital banking operation, EQ Bank, are presenting the EDAA in partnership with a local arts organization. Trinity Square Video is Canada’s oldest media arts centre, and an ideal partner for the EDAA given their ongoing commitment to fostering the development of media arts in Canada through their exhibitions and other community programming. A space in Trinity Square Video’s annual Themed Commission program will be reserved for the EDAA 2017 winner, and all finalists will receive a year-long membership to the centre.

If you’re an emerging digital artist based in Canada, apply to the EDAA by completing an online application. The call will remain open until July 10, 2017.

What happens after I apply?

Applications will be juried by this year’s digital-savvy judging panel, including artists Erin Gee and Jennifer Chan, a representative of Trinity Square Video, and Equitable Bank’s resident art curator. Works will be considered against four main criteria:

  • relevance, defined by the ways the work engages digital media in its process, presentation, and content;
  • technique and demonstrated familiarity with the media;
  • aesthetics, or the stylistic choices made by the artist in the work; and
  • the 250-word written statement submitted with the application.

Based on their excellence in all areas, five finalists will be selected and invited to show their work in an exhibition at Trinity Square Video in Toronto from September 28 – October 12, 2017. All will be paid for their participation in the exhibition, in addition to the monetary prizes offered. Finalists will be contacted in August 2017.

The award winner will be announced at the EDAA’s closing event on October 5, and offered a $5,000 monetary award. The award includes Equitable Bank’s acquisition of the winning artwork, which will be displayed on-screen in our company’s head office in Toronto. The remaining four finalists each receive a $1,000 award.

Learn more about the EDAA and eligibility by visiting our website, following us on Twitter @edaa_eqb, or sending a line to edaa [arobas] eqbank [point] ca.

•••••

Visuals Initiative of South Asia (V.I.S.A.) – Arts Festival would like to invite Artists from across Canada to make digital submissions for our annual Art Festival and Exhibition – “Creative & Cultural Celebrations” aimed at promoting South Asian Art. V.I.S.A. – Arts Festival is a curated exhibition and welcomes all levels of local and regional artists across Canada. We intend exhibiting a variety of two and three-dimensional art across all media including painting, drawing, photography, printmaking, textiles, sculpture and mixed media. Select participating artists will have the opportunity to offer free workshops of their art form to public during the exhibition. Please mention if interested in this opportunity in your email.
ALL SUBMISSIONS ARE FREE!

IMPORTANT DATES

Deadline for entry: June16th, 2017 (11:59 pm Eastern Time)
Notification of Selection: on or before June 20th, 2017
Accepted Works Drop-off: July 9th, 2017, 10 am – 12 Noon
Exhibition Dates: July 9th 2017 – July 15th, 2017
Pick-up Date: July 15th, 2017, 3 pm – 6 pm
SUBMISSION GUIDELINES FOR SELECTION

Each digital submission allows an artist the opportunity to submit up to 3 images of original works of which, up to 2 will be selected for display.
We are accepting digital entries only. Send submissions via email to Aparna Rangnekar – visaartsfestival [arobas] gmail [point] com with “Creative & Cultural Arts Festival Submission” in the subject line OR to download entry form click here
Name images with your first and last name, followed by a number. Example: Janedoe01. Along with the images your submission must include a list with details of your artwork such as title, medium, size in your email. Image files should have a minimum resolution of 72 dpi.
Results will be emailed no later than June 20th, 2017 with further information. The curator will appraise work in accordance with the exhibition theme while looking for innovative work that successfully represents the objective of the art festival along with technical skill, form and concept.

FINAL SUBMISSION

All works accepted to the show must be ready for display. Work must be dry and ready to be hung. V.I.S.A. – Arts Festival reserves the right to reject unacceptable framing, works not ready to hang or works which are misrepresented on the digital submission.
If you are accepted, by submitting your entry you give V.I.S.A. – Arts Festival the right to publish your images for publicity purposes (credits to the artist will be included) for the current year and within all future promotions.
Delivery to and pick up from the exhibition venue of one’s own artwork is the responsibility of the artist. Final Works will be accepted if they are mailed or shipped, but costs incurred are the artist’s responsibility. Shipping insurance and that of the artwork is the responsibility of the applicant.
No entry may be withdrawn once it has been accepted. All artwork must be on display and cannot be removed from the exhibition for the entire duration of the festival even if the artwork is sold.

ABOUT THE CURATOR

In a career spanning over two decades Aparna Rangnekar has created works of art across a variety of styles, genres and substrates as a mode of exploring form, texture and different mediums. Her early works have been an assortment of abstract and expressionist experimentation and now has returned to her original passion of creating large scale murals over the last few years. Aparna’s unique style of using vibrant colours and bold textures to create striking compositions that have a childlike simplicity have fast become her signature.

An art educator at the Milton Centre for the Arts, Aparna is engaged with various art groups in the community and serves on the board of Arts Milton, a not-for-profit organization that promotes, facilitates and catalyzes Arts and Culture engagements in the community of Milton. She has facilitated several community art projects in the Greater Toronto Area and has over the past five years conceptualized and facilitated multiple community art projects for Ontario Culture Days in Milton.
ABOUT US

Visuals Initiative of South Asia (V.I.S.A) – Arts Festival is a new initiative by Arts & Culture Initiative of South Asia (ACISA), the organizers of the very successful Vibrant Brampton South Asian Cultural Festival aims at fostering cross cultural understanding that is integral to Canada.

V.I.S.A. – Arts Festival and exhibition aims at introducing the unique flavour of South Asian art with an underlying objective of bringing together Canadian artists from different cultures in celebration of 150 years of multiculturalism in Ontario and Canada. The event showcases South Asian culture as it evolves in this country and integrates with Canadian values.

Aparna Rangnekar
Festival Director & Curator
23 Windmill Blvd
Brampton ON – L6Y 3B9
Canada
Tel: 647 823 7774
Website: www.visaartsfestival.ca
Facebook: www.facebook.com/V.I.S.A.ARTSFESTIVAL/

•••••

Sheridan College
2017 Temporary Contemporary | Call For Proposals

Submission Deadline:
June 4, 2016

Launched in 2012, the Temporary Contemporary program is an annual
installation of a contemporary artwork on one of Sheridans campuses.
The program offers an opportunity for creators to incubate and
implement new ideas through exchange with Sheridans vibrant
interdisciplinary community. Previous participants have included Derek
Sullivan, Roula Partheniou, Jon Sasaki, and Rhonda Weppler and
Trevor Mahovsky. The 2017 Temporary Contemporary program invites
proposals from Indigenous artists across Canada to envision and
implement an installation at our Hazel McCallion Campus in
Mississauga. Sheridan is committed to developing a purposeful
response to the Truth & Reconciliation Commission of Canadas Calls
to Action. To that end, the 2017 Temporary Contemporary program will
focus on bringing voices together in conversation around Indigenous
experiences and values.

SITE
Sheridans Hazel McCallion Campus is located on the traditional
territorial lands of the Mississaugas of the New Credit First Nation,
Anishinaabe Nation, Huron-Wendat, and the Haudenosaunee
Confederacy.
Please propose a work, executed in any medium (including
performance), situated with specificity in one of the indoor public
spaces of the Hazel McCallion Campus B-Wing.

FACILITIES + RESOURCES
The selected artist will have a home in the Centre for Indigenous
Learning and Support as well as the Institute for Creativity while
undertaking their project at Sheridan. We have a wide range of
technical resources and facilities across our campuses. Within a
defined scope, Sheridan can offer some support in developing and
building your work. Some examples of resources to consider:
Crafts Studios: Glass, Textiles, Woodworking, Ceramics, Industrial
Design
Advanced technologies such as immersive and augmented realities
Advanced Manufacturing technologies (rapid prototyping, waterjet
technology, laser, CNC)

ENGAGING STUDENTS
Consistent with Indigenous traditional teachings, our selection panel
seeks projects with a holistic approach to learning through the creative
process. A key component of the Temporary Contemporary program
will be to engage and mentor students across disciplines. Please
identify in your project description how you will involve students in the
process of creating and installing your work. We would like to
understand how you would inspire and guide students through sharing
your practices, journey, and experience as a professional artist. Some
possibilities could include workshops, or participation in the visioning
and fabrication of your work.

PUBLIC TALK
The artist who is selected to implement their project at Sheridan will
participate in a public talk that engages with Sheridan and its
communities about what was learned and what was shared through the
creation of the work.

SELECTION PROCESS + BUDGET
The selection panel will identify a shortlist of three proposals from the
applicant pool. We will invite the shortlisted artists to Sheridan to tour
our facilities and meet our panelists. During their visit, each candidate
will present their proposal and respond to questions from the panel.
The three shortlisted candidates will be awarded an honourarium of
$500 for travel expenses and time. The final successful candidate will
be provided with a $15,000 budget to cover all expenses of the project.
Our selection panel will be comprised of Sheridans Centre for
Indigenous Learning and Support Manager and Indigenous Initiatives
Coordinator, members of Sheridans Indigenous community, Sheridan
faculty, and Sheridans Creative Campus Galleries Curator.

SUBMISSION GUIDELINES
Submission deadline: June 4, 2017
All proposal materials should be collated into a single PDF and
submitted to galleries [arobas] sheridancollege [point] ca
Proposal Checklist:
Project description (maximum 500 words)
A sketch or other visual representation of the proposed work
Artist Statement (maximum 300 words)
Curriculum Vitae
Itemized budget indicating how the $15,000 would be allocated
(including all costs for fabrication, transportation, and mentorship of
students)
Description of the proposed site for the work, including dimensions and
technical details about construction and installation (maximum 500
words)
List of Sheridan resources you would like to access to implement the
project, including detailed notes about how you would like to use them
Proposed timeline for the project (final installation must occur after
September 2017 and before March 2018)

QUESTIONS/CONTACT
galleries [arobas] sheridancollege [point] ca

https://www.sheridancollege.ca/academics/faculties/animation-arts-and-design/temporary-contemporary.aspx

•••••

Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition Call for Proposals

The Art Gallery of Burlington is welcoming proposals from professional ceramists for its annual ceramic exhibition in the Dan Lawrie Family Courtyard for the summer of 2018.

The Annual Courtyard Installation at the AGB is a site specific installation of ceramic work (some mixed media is permitted as long as the work is primarily ceramic), that reflects some aspect of the space, ranging from the architecture, to the plantings, to the social interaction contained within the space. The artist is encouraged to engage with the water feature and is asked that much of the work is installed on the ground cover and the walls. This exhibition space is used as a public area within the building, including a space for people to eat lunch, private receptions and weddings; the artist is asked to consider that the installation does not interfere with these other uses. This exhibition is open to mid or late career artists with a proven exhibition record.

The Dan Lawrie Family Courtyard at the Art Gallery of Burlington is an enclosed open space measuring approximately 49.6 x 59 feet (16 x 17 metres) with a total area of 2907 square feet, divided between 1406 square feet of hard surface and 1501 square feet of plantings. A water feature with a fountain with three jets flows into a pool with a stone slab bridge. There are three entrances to the courtyard which is on two levels. There is a broad set of three stairs and a wheel chair accessible ramp connecting the different levels. Three walls of the courtyard are one story tall with textured concrete walls and windows (making the installation viewable from inside the building), and the fourth wall is two and a half stories tall with textured concrete and is suitable for a wall mounted installation. There are four trees in the plantings and various low growing ground cover.

Interested applicants should submit the following by June 30, 2017:

  • One page presenting the theme of the proposed exhibition
  • List of all works proposed, and drawings and/or descriptions
  • CV of artist(s)
  • 10 images
    • .jpg file format
    • Maximum of 1MB
    • Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
    • RBG or Gray Scale
  • List of images
  • Requirements for installation
  • Purpose of exhibition (if any)

Email submissions accepted. Please send your proposals to:

Dr. Denis Longchamps, Artistic Director & Chief Curator
Art Gallery of Burlington
1333 Lakeshore Road
Burlington, Ontario
L7S 1A9

Tel: 905-632-7796 ext. 303
Email: denis [arobas] agb [point] life

•••••

Open call for submissions – Surrey UrbanScreen
Illuminate Surrey’s UrbanScreen with your digital, interactive art!
Surrey Art Gallery invites Call for Proposals for UrbanScreen
Submission Deadline: June 16, 2017

Imagined by artists and built by the City, Surrey’s UrbanScreen is Canada’s largest non-commercial outdoor urban screen dedicated to presenting digital and interactive art after dark. Surrey Art Gallery invites proposals for site-specific and responsive digital artworks for exhibition on Chuck Bailey Recreation Centre’s west façade at 13458 107A Avenue in Surrey. The deadline is Friday, June 16.

Submission Guidelines:
Proposals are to include a one-page introduction with links to additional information hosted on a website. Submit this one-page introduction via email with the subject line “UrbanScreen Proposal” to artgallery [arobas] surrey [point] ca. Files should be no larger than 1MB. For more information, visit surrey.ca/urbanscreen. Proposals will be reviewed by curatorial staff with support of the UrbanScreen Advisory Committee. Receipt of proposals will be acknowledged by a return email.

About UrbanScreen :
UrbanScreen uses high-powered data projectors to illuminate the entire west wall of the Chuck Bailey Recreation Centre with imagery generated by computers. Since its launch in 2010 as the Public Art feature of this recreation facility in Surrey’s City Centre, the Surrey Art Gallery has curated and partnered with artists and organizations to present a rotating program of exhibitions and events at UrbanScreen during an annual season that runs from September to May.

Artworks shown have been created using technology as diverse as the virtual piano, gaming engines, unmanned aerial video copters, and generative image and video databases, with interactive works using text messages to change content, the gyroscope and accelerometer of mobile devices to create movement, and the motion of SkyTrains and the tidal levels of the Fraser River to trigger the presentation and performance of the artworks. To find out more about past exhibitions, visit surrey.ca/urbanscreen.

Beginning 30 minutes after sunset and ending at midnight, UrbanScreen is seen by visitors to the Recreation Centre and adjacent Youth Park, as well as SkyTrain passengers travelling between Gateway and Surrey Central stations (30,000+ people daily).

More information about UrbanScreen is available at surrey.ca/urbanscreen or email artgallery [arobas] surrey [point] ca

•••••

Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.

Artspace maintains two submission deadlines: June 16, 2017 & December 8, 2017

In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.

Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).

SUBMISSION GUIDELINES

All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.

You will be asked to include the following:

Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.

If you have any questions regarding submissions, please contact:

Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/

•••••

Artist Call for Submission

One on One Gallery invites artists and designers to apply for a solo exhibition of their work in any media, to be accompanied with a visiting artist talk and studio/class visits. The proposed exhibitions are scheduled for the fall semester from November 9 to November 30, 2017, with the reception held on November 23, 2017, and the winter semester from March 2 to March 28, 2018, with the reception held on March 22nd, 2018. Proposals should consider the size and dimensions of the gallery space. Go to www.mhc.ab.ca/OneonOneGallery to view the gallery floor plan. At this point we do not accept group exhibition proposals.

One on One Gallery is an integral part of the Visual Communications Program at Medicine Hat College. Our Bachelor of Applied Arts (Visual Communications) degree program is one of a kind, in that we offer a blend of both fine arts and design. We use our One on One gallery as a teaching tool to enhance our student’s education by inviting professional artists and designers to showcase their work and bring contemporary and exciting ideas to our community. The gallery has over 2400 running feet of wall space, a state of the art lighting system, tall ceilings, and hardwood floors. It’s a very professional, clean, and exciting space.

An artist fee of $3000.00 will be awarded to the selected candidate. All travel, shipping costs and arrangements (delivery both ways) are to be covered by the selected candidate.

The artist must be in attendance for the reception where they will give an artist talk. They are also required to fulfill studio visits either the day before or after the reception date. These stipulations will be based on a contractual agreement and must be fulfilled before the artist fee is awarded.

Submission Deadline:
Before the end of the day of Friday, July 14, 2017 local time. You will receive an acknowledgement of your submission shortly thereafter. Final notification will be made in early September.

Proposal Requirements:

Exhibition proposal
Artist’s statement
Curriculum Vitae
15 digital images of proposed or recent work
Video or Audio work in Mac-compatible formats
Image list (title, medium, date, and size)
Contact information

The entire exhibition proposal is to be sent only by E-mail with all written material in one PDF file attachment and all images in a separate single PDF file attachment sbeierbach [arobas] mhc [point] ab [point] ca. We will not accept submissions by mail. Please make sure the size of all attachments does not excede15MB. If you require more space for larger files, time-based or intermedia work, please provide a link via DropBox or Vimeo.

•••••

NAISA is pleased to launch its
2017 Call For Submissions SONIC REFLECTIONS
Deadline June 30, 2017
www.naisa.ca

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other

Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Sonic Reflections for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2018 programming.

Sound by its nature reflects in different ways depending on the environment in which it is experienced. These reflections help to give a place its character but they also can obscure elements of an environment. NAISA would like to celebrate the opening of its new facility – NAISA North Media Arts Centre – in South River Ontario with programming that is reflective of the past as well as using that reflection to inform future possibilities. For its 2018 programming, NAISA is interested in submissions that address the notion of Sonic Reflections and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Sonic Reflections. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 30, 2017. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.
Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca

Follow us on:
Facebook www.facebook.com/NAISASoundArt
Twitter www.twitter.com/NAISASoundArt
You Tube www.youtube.com/user/NAISAtube
Soundcloud www.soundcloud.com/NAISA
NAISA Radio www.naisa.ca/naisa-radio/

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

•••••

The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.

Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.

Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

3. appels internationaux

Traverse Vidéo

21ème édition – Mars 2018 Toulouse
L’expérimental est déjà commencé ?
Une fausse question puisque vous le composez, le travaillez, le désirez mais une question réitérée par ceux auxquels nous voulons le faire découvrir, partager, faire aimer.

Une affirmation qui joue et qui entraînera certains à penser à Lemaître en cet écho de Le film est déjà commencé ? action cinématographique pour briser les limites de l’écran et faire film. Comment refuser cet écho puisque la programmation veut reconnaître des œuvres matrices de l’expérimental et revenir aux sources mais aussi retenir des propositions qui s’inquiètent du matériau, du médium, qui pensent l’œuvre dans sa matérialité.

Sans adoration du passé mais dans sa connaissance, envoyez- nous des travaux qui prouvent la vitalité, la ténacité de ceux qui font en expérimental.

Alors la forme fait sens.

COMMENT NOUS SOUMETTRE UN PROJET POUR 2018 ?
Pour s’inscrire, il suffit :
De remplir le formulaire en cliquant sur un des liens suivants :

VIDÉO

INSTALLATION

PERFORMANCE

PHOTOGRAPHIE
De préparer les documents à joindre
De nous renvoyer par courrier le formulaire rempli et signé accompagné des documents demandés à l’adresse suivante :
17 avenue des Mazades
31200 Toulouse
http://traverse-video.org/appel-a-projets-2018/

•••••

Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.

By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.

The following questions can help as a guide: How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualized in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?

More information on how to apply: http://analco.cc/en/open-calls2017/
Facebook event: www.facebook.com/events/149620532226635/

*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive. This project is generously supported by Kone Foundation.

Deadline: June 30, 2017

•••••

Appel à candidatures / Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc
2e édition du Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc, dite Grotte Chauvet
Le Concours a pour objectif d’offrir au photographe lauréat l’opportunité exceptionnelle de pénétrer dans la Grotte pour y mener un reportage photographique destiné plus particulièrement à la jeunesse.

Dans un objectif pédagogique, il permettra ainsi au plus grand nombre d’accéder, à travers le regard d’un artiste, à ce trésor inestimable réalisé il y a plus de 36 000 ans et réunissant plus de 450 peintures d’animaux dans un environnement remarquablement protégé.

Ce Concours est organisé par l’Association pour la Mise en Valeur de la Grotte ornée du Pont-d’Arc, dite Grotte Chauvet, avec le parrainage du ministère de la Culture et de la Communication, en partenariat avec la DRAC Auvergne-Rhône-Alpes et le Syndicat Mixte Grand Projet La Caverne du Pont-d’Arc, et en lien avec la conservation de la Grotte.
CRITÈRES DE PARTICIPATION : L’appel à candidatures est ouvert à tout photographe professionnel sans considération d’âge ni de nationalité. Les candidats devront concevoir un projet en couleurs, réalisable dans la cavité et justifier de leur aptitude à produire en milieu fragile et souterrain. Le jury désignera le lauréat sur la qualité et l’originalité de son projet photographique dans sa dimension documentaire, artistique et pédagogique, ainsi que sur sa faisabilité au sein de la Grotte.

LE JURY : Présidé par Luc Ferry, il réunit autour de la conservatrice de la Grotte des préhistoriens et des personnalités qualifiées du monde de la photographie et de l’éducation.

CALENDRIER : Ouverture du concours : 1er avril 2017 / Clôture des candidatures : 21 juin 2017 / Proclamation du lauréat : automne 2017 / Réalisation du projet dans la Grotte: hiver 2017-2018

CONTACT ET INFORMATIONS : Les dossiers de candidatures et le règlement du prix sont disponibles sur www.assolagrotte.org ou contact [arobas] assolagrotte [point] org .

•••••

call: FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
Deadline: 6 August 2017

FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
November 2017

Conditions

1- PARTICIPANTS
Artists wishing to participate must be over 18 years old.

2- WORKS
a) Each artist or group of artists may submit up to two works.
b) Video installations will not be accepted.
c) No works are accepted with a date prior to 2015.
d) The works may be submitted on AVI, MOV, MP4 or MPEG. The file should be labeled with title,
length and author.
You can send a download link to the video file that can be found in any of the currently used
standard formats (AVI, MOV, MP4 or MPG) and must be encoded with any of the following codec:
H.264 AVC or MPEG-4 MPEG 2-4. We recommend that the file does not exceed 1GB (one gigabyte)
in size, for easy downloading of the video. We recommend a minimum height of frame 720.
e) The recommended maximum duration of 20 minutes.
f) The theme will be free.
g) May not be submitted works that have been presented in previous editions of FIVA
h) The video must be spoken or subtitled in Spanish

3- IS REQUIRED TO ACCOMPANY ALL WORKS
a) Application form signed by the artist (below these lines).
b) Biography professional of the artist or artists.
c) A brief synopsis of works.
d) Still digital image (jpg 300 dpi).

4- ADMISSION
a) All works in digital record will become part of the Festival files for use in cultural presentations,
where the festival will not receive commercial revenue and always provided as part of the
dissemination strategy, both of FIVA as the participating artists.
b) All works will become part of files Festival for use in cultural performances, non-commercial
purposes and as part of the event.
c) The jury is composed by: Valentina Montero Peña (Chile), Antonio Weinrichter López (Spain)
and Rodrigo Alonso (Argentina).

5- DATE OF DELIVERY
Works can be submitted by download link until August 6 of 2017.

6 – SHIPPING ADDRESSES THE MATERIAL
The download link should be sent to one of the following addresses:
info [arobas] fivafestival [point] com [point] ar or fivafestival [arobas] gmail [point] com

7- RETURNS
The works submitted to the festival will not be returned to their authors. All works will become
part of the video library of the Festival and may be presented for cultural and / or educational
(in any not commercial case) by broadcast channels that the direction of the festival deems
appropriate.

8- COMMENTS
The organizers reserve the right the exhibition of the works that may be harmful to human rights.
Taking part in the festival implies full acceptance of these rules.
NOTE: The omission or misrepresentation of any information requested generated exclusion from
the competition.
The applications that are not complete will not be considered accepted.
http://www.fivafestival.com.ar

Entry Form

AUTHOR (A):
1- Name and surname (clarify if works are made by a group and appoint all members):
2- Nationality:
3- Country of residence:
4- Postal address:
5- E-mail:
6- Phone:

ABOUT THE WORK
1- Original Title:
2- Categories: Single Channel Video Dance Video performance Other
3- Years of realization:
4- Color Black and white
5- Duration in minutes:
6- Format of projection:
7- Sound: Mono Stereo Silence

AGREEMENT
Video Art Festival FIVA Buenos Aires is a nonprofit event, the Subscription of his work for possible
inclusion in the Festival implies your accordance with the bases thereof, as well as the assignment
of rights reproduction and exhibition of works, in whole or in part, in relation to all activities of
dissemination and promotion of the festival and the artists both in format physical as digital.
The artist assumes all responsibility to third parties for any claim of authorship or originality of the
work presented.

Date
Signature of artist

FIVA SEVENTH EDITION
International Festival of Video Art
NOVEMBER 2017
BUENOS AIRES ARGENTINA
http://FIVAFESTIVAL.COM.AR
INFO [arobas] FIVAFESTIVAL [point] COM [point] AR

•••••

Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) 2017

La 11e édition des RISC se déroulera du 24 au 29 novembre 2017 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts et longs métrages (documentaire, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, parcourant différents domaines scientifiques (des sciences fondamentales aux sciences humaines et sociales) en présence des cinéastes et de chercheurs invités à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un prix du jeune public, un prix des lycéens et pour la deuxième année, le prix du film de doctorant (et post-doctorant) en région PACA.

Appel prolongé au 15 juin

RISC 2017

•••••

30e Festival Les Instants Vidéo – Novembre 2017
APPEL à PARTICIPATION ouvert sur notre site www.instantsvideo.com

Date limite d’inscription : samedi 03 juin 2017

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes, monobandes, installations, performances, multimédias…

NOS DÉSIRS FONT DÉSORDRE

Chères et chers artistes, réalisateurs, poètes et performeurs,

Que voulons-nous faire avec vous pour le 30e anniversaire des Instants Vidéo ?
Manifester notre joie d’être plus vivants, plus combatifs, plus insolents que jamais.

Avoir 30 ans en 2017 !
Quelle aubaine !
Il y a cent ans, une révolution ébranla le monde et suscita dans le cœur de l’humanité opprimé un immense espoir. Si le projet social et politique qu’elle portait n’a pas tenu ses promesses, il n’en est pas de même de celles des avant-gardes artistiques et poétiques qui germèrent dans la tourmente de ce début du XXe siècle. L’art vidéo est la fille indomptable de ces passions créatrices.
Désorientés par l’idéologie marchande qui fabrique de l’oubli, ils sont rares qui encore y songent à ces artistes qui voulurent détruire les vieux langages pour ouvrir la voie à de nouveaux possibles. Nous rendrons hommage à celui qui a le mieux incarné ces enthousiasmes révolutionnaires dont nous avons tant besoin pour irriguer notre présent asséché, le poète électronique Gianni Toti qui nous a tiré sa révérence il y a dix ans.
Depuis leur fondation, les Instants Vidéo en ont entendu des chants funéraires annonçant la mort des arts vidéo ensevelis sous des linceuls langagiers passagers tels que images en mouvements, art numérique… L’art vidéo n’a cessé d’embrasser toutes les technologies de l’image, toutes les disciplines artistiques, tous les styles, non par souci d’adaptation à son temps et aux modes esthétiques, mais pour en rire. Pour le plaisir jubilatoire de distribuer des gifles aux goûts du public cultivé, normé, satisfait. C’est pourquoi, nous rendrons aussi hommage à Jacques Rouxel, le père des Shadoks : « Pour qu’il y ait le moins de mécontents possibles, il faut toujours taper sur les mêmes ».
Bref, l’art vidéo est un état d’esprit.

Que vous soyez artistes vidéo ou numériques, expérimentaux, poètes électroniques, performeurs shadokiens, militants révolutionnaires, amants dogmatiques de la liberté, danseurs sur les étoiles, ripailleurs, voyous ou rêveurs de sensualités inédites, nous ne serons jamais de trop pour souffler les trente bougies d’un festival qui n’a qu’un seul objectif : accompagner les désirs qui font désordre.

Les Instants Vidéo Numériques et Poétiques
depuis les rêves-rives de la Méditerranée marseillaise.
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin – 13003 Marseille
+33 (0)4 95 04 96 24 inscription [arobas] instantsvideo [point] com
www.instantsvideo.com

 

4. résidences

UNIDEE – University of Ideas at Cittadellarte – Fondazione Pistoletto
RESO’ NETWORK: OPEN CALL FOR 4 GRANTS RESIDENCIES
Deadline: 4 Jun, 2017

Disciplines: Activism, Architecture, Art Education, Choreography, Community, Concept & Theory, Critical studies, Curatorial, Dance, Design, Digital, Experimental, Film & Video, Fine art, Installation, Journalism, Land Art, Light and Projection, Media Arts, Painting, Performance, Philosophy, Research, Social Practice, Sound, Textile, Theater, Urbanism, Visual Arts, Writing.

Location: Italy, Colombia, Israel , Various

Deadline: 4 Jun, 2017

Duration: 6-9 weeks

Eligibility: see below

Support: Travel reimbursement to and from the residency venues and VISA costs. The travel costs should be economy class tickets only; Accommodation; small budget for production

Costs: –

URL: http://www.reso-network.net/

Program Description:

The RESÒ network is happy to announce the open call for the seventh edition of the International Artistic Residency programs and educational programs based in the Piedmont Region, Italy. For this year, mutual exchanges is in partnership with Artport (Tel Aviv, Israel) and lugar a dudas (Cali, Colombia), each hosting an artist residing in Piedmont for a 6-9-week period between September and November 2017. RESÒ Lab also proposes a three-week reciprocal residence in collaboration with the CAIRN Art Center (Digne Les Bains, France).

Deadline for ALL OUT and IN submissions: 4th of June 2017.
See specific residencies below for more info.

RESò 7 _ residency OUT

1) RESò 7 _ residency OUT program at: lugar a dudas, Cali (Colombia)

The RESò 7 residency at Cali includes 6-9 weeks to be scheduled between September and November 2017 (weeks have to be agreed in line with availability of both the artist and lugar a dudas).
– For information: http://www.lugaradudas.org/#/

– You are eligible to apply: if you are an artist, curator, researcher, creative professional, (etc.) based in Piedmont regardless of nationality and age. The conditions of the grant specify that dates of the calendar regarding the residency are fixed and no change can be accepted at any time. Once the artist signs the agreement it is mandatory to respect the dates given. English is required.
– Selection: The final selection, made by the Colombian institution and based on the Italian pre-selection given, will be released on 30th of June 2017.

–> Dowload the application form here: http://www.reso-network.net/
And then submit your application to: info [arobas] reso-network [point] net

2) RESò 7 _ residency OUT program at: Artport, Tel Aviv (Israel)

The RESò 7residency at Tel Aviv includes 6 – 9 weeks to be scheduled between September and November 2017 (weeks have to be agreed in line with availability of both the artist and Artport).
For information: http://www.artportlv.org

– You are eligible to apply: if you are an artist, curator, researcher, creative professional, (etc.) based in Piedmont regardless of nationality and age. The conditions of the grant specify that dates of the calendar regarding the residency are fixed and no change can be accepted at any time. Once the artist signs the agreement it is mandatory to respect the dates given. English is required.

* NB: As Artport is transitioning to its new space, they are currently only offering residencies for international curators or non-studio based artists. The residency will include a live-and-work space in an apartment.

– Selection: The final selection, made by the Israeli institution and based on the Italian pre-selection given, will be released on 30th of June 2017.

–> Dowload the application form here: http://www.reso-network.net/
And then submit your application to: info [arobas] reso-network [point] net

RESò 7 _ residency IN

1) RESò 7 _ residency IN program at: Cittadellarte – Fondazione Pistoletto, Biella, Italy

The RESò 7 residency includes 6 – 9 weeks to be scheduled between September and November 2017 at Cittadellarte – Fondazione Pistoletto, Biella, Italy (weeks have to be agreed in line with availability of both the artist and the institution).
– For information: http://www.cittadellarte.it

– You are eligible to apply: if you are an artist, curator, researcher, creative professional, (etc.) based in Colombia regardless of nationality and age. The conditions of the grant specify that dates of the calendar regarding the residency are fixed and no change can be accepted at any time. Once the artist signs the agreement it is mandatory to respect the dates given. English is required.
– Selection: The final selection, made by the Italian institutions and based on the Colombian pre-selection given, will be released on: 30th of June 2017.

–> Dowload the application form here: http://www.reso-network.net/
And then submit your application to: info [arobas] lugaradudas [point] org

2) RESò 7 _ residency IN program at: Fondazione Spinola Banna per l’Arte, Poirino, Italy

The RESò 7 residency includes 6-9 weeks to be scheduled between at Fondazione Spinola Banna per l’Arte, Poirino, Italy (dates have to be agreed in line with availability of both the artist and the institution).
For information: http://www.fondazionespinola-bannaperlarte.com/new/en/

– You are eligible to apply: if you are an artist, curator, researcher, creative professional, (etc.) based in Israel regardless of nationality and age. The conditions of the grant specify that dates of the calendar regarding the residency are fixed and no change can be accepted at any time. Once the artist signs the agreement it is mandatory to respect the dates given. English is required.
– Selection: The final selection, made by the Italian institution and based on the Israeli institution’s pre-selection given, will be released on 30th of June 2017.

–> Dowload the application form here: http://www.reso-network.net/
And then submit your application to: artport [arobas] artportlv [point] org

More Info: http://www.reso-network.net/

•••••

Camargo Foundation
Pythéas Research Institute / Calanques National Park / Camargo Foundation Program
Deadline: 22 Jun, 2017

Disciplines: All Disciplines, Community, Concept & Theory, Critical studies, Curatorial, Experimental, Research, Science, Social Practice, Urbanism.

Location: Cassis, France

Deadline: 22 Jun, 2017

Duration: 1 month (Jan-Feb 2018)

Eligibility: Applicants must be professionally active artists. Priority will also be given to artists from or who have worked before in cities where there is a peri-urban national park, notably: Rio de Janeiro (Brazil), Cape Town (South Africa), Nairobi (Kenya), Taipei (Taiwan), Tokyo (Japan), Sydney (Australia).

Support: An overall one-time stipend of 2 000 EUR will be granted to each selected project to cover expenditure associated with the residency (including food and daily expenses). Funding for basic transportation to and from Cassis is available. In the case of air travel, basic coach class booked far in advance is covered.

Costs: 0

URL: http://camargofoundation.org/fileadmin/user_upload/guidelines/Call_Calanques_2018_ENG.pdf

Program Description:

The Pythéas Research Institute, the Calanques National Park, and the Camargo Foundation invite artists to submit applications for an art & science residency, in order to think, create and work on the Human/Nature relationship. Eight international artists or collectives will be hosted at the Camargo Foundation for a one month residency in January-February 2018.
Accompanied by researchers, officers and users of the Calanques National Park, selected artists will be invited to re-invent links between the nature and the inhabitants of the Marseille metropolitan area.

More Info: http://camargofoundation.org/fileadmin/user_upload/guidelines/Call_Calanques_2018_ENG.pdf

•••••

Silence Awareness Existence
Thematic residency program for artists, scientists & deep minds
1 and 2 month residencies in Dec 2017 – Mar 2018
at Arteles Creative Center in Hämeenkyrö, Finland

Silence Awareness Existence is a thematic residency program in Finland for artists, scientists and creatives, engaged in the theme on various fields. The program brings together international artists and professionals from different backgrounds. Artistic, scientific, meditative and existentialistic approaches are all equally embraced.

Read more & apply online: www.arteles.org

Arteles / Arteles Creative Center
www.arteles.org
tel. +358 341 023 787
Hahmajärventie 26
38490 Haukijärvi
Finland

•••••

VSC’s June 15th, 2017 fellowship application is now open!

ALL artists & writers are automatically considered for a VSC Fellowship. Every VSC residency includes a private room, private studio space, and all meals. Apply: https://vsc.slideroom.com/

The Vermont Studio Center is a vibrant, diverse community of artists situated in Vermont’s northern Green Mountains. Each month we welcome more than 50 writers and visual artists from across the country and around the globe to our historic campus along the Gihon River in the town of Johnson, Vermont.

Residencies range from 2 to 12 weeks and offer residents unrestricted time for creative work, along with daily opportunities to engage with fellow artists. Our monthly program includes slide nights, readings, open studios, gallery openings, and optional studio visits and conferences with our Visiting Artists and Writers.

Admission is competitive and based on review of a portfolio or manuscript. For a complete list of our special awards (many include stipends) & eligibility requirements, visit: http://vermontstudiocenter.org/fellowships

Contact info:
Email: info [arobas] vermontstudiocenter [point] org
Phone: 802.635.2727

•••••

APPEL à CANDIDATURE – RÉSIDENCES D’ARTISTES
à destination des artistes œuvrant dans le domaine de l’art vidéo et des arts numériques.

La DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand & VIDEOFORMES recherchent des artistes pour une résidence dans un établissement scolaire du secondaire (Académie de Clermont-Ferrand : Allier, Cantal, Haute-Loire, Puy-de-Dôme).
Contexte

La DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand et VIDEOFORMES travaillent en partenariat en vue d’organiser quatre résidences d’artiste durant l’année scolaire 2017-2018. Ces résidences se dérouleront dans un établissement scolaire de l’enseignement secondaire de l’académie et devront tisser des partenariats avec les autres acteurs de proximité (écoles, lieux et acteurs culturels,) afin que la résidence d’artiste s’inscrive pleinement dans le développement culturel du territoire concerné.

I – Principe des résidences

La résidence d’artiste dans un établissement scolaire est une opportunité offerte à un artiste pour lancer ou poursuivre une recherche personnelle.

Les résidences auront lieu durant l’année scolaire 2017-2018 (hors congés scolaires). L’organisation concrète des plages d’interventions sera laissée à l’appréciation de chaque établissement en concertation avec l’artiste.

Durant la résidence, 30 % du temps doit être consacré à la médiation entre les différents partenaires et l’artiste. Ces interventions pourront prendre la forme d’ateliers de pratique, de présentations publiques, de conférences, etc., pendant le temps scolaire ou extra scolaire. Les 70 % restant seront consacrés par l’artiste à sa recherche.

Ces résidences visent à amener les jeunes à questionner leur rapport au monde, en mettant en perspective les propositions artistiques, porteuses de sens, avec les enjeux de l’époque contemporaine. En s’appuyant sur sa démarche de création et les ateliers de pratique qu’il animera dans le temps scolaire ou périscolaire, l’artiste en résidence sensibilisera ainsi les jeunes, et plus largement les publics concernés sur le territoire, au fait artistique et à ses prolongements. Il/elle mènera une démarche de création, sans obligation de résultat, et d’éducation artistique en direction de publics scolaires ou de publics ciblés sur le territoire d’implantation de l’établissement scolaire.

Les résidences se dérouleront sur une durée de huit semaines. La répartition de ces semaines durant l’année scolaire 2017-2018 sera modulée en fonction du projet pédagogique des établissements scolaires et des nécessités liées au champ de création de l’artiste.

Du début de sa résidence à son terme, l’artiste sera en contact étroit avec VIDEOFORMES qui en assure le suivi et proposera – selon les possibilités du moment – des rencontres, présentations publiques ou expositions.

II – Hébergement, restauration, conditions matérielles

L’hébergement de l’artiste se situera au sein même de l’établissement dans un logement meublé et doté des éléments de confort courants.

L’artiste en résidence disposera d’un atelier au sein de l’établissement, équipé d’une connexion internet haut débit accessible 24h/24. Dans l’établissement, un enseignant sera désigné comme référent (interlocuteur privilégié) et s’impliquera activement dans le suivi de la résidence.

III – Champ artistique

Seuls les champs de la création de l’art vidéo et des arts numériques sont éligibles à ce programme de résidences.

La résidence invite à appréhender le travail de création de l’artiste dans un dialogue avec les acteurs du territoire concerné, de telle sorte que l’art soit source d’une approche critique de l’époque et de ses enjeux.

IV – Honoraires de l’artiste et frais divers

Le montant de l’allocation s’élève à 5000 euros (charges sociales incluses). Les fais de déplacement de l’artiste sont à sa charge. L’allocation sera versée par l’association VIDEOFORMES.

Un budget de production artistique n’est pas prévu pour la création qu’il ou elle pourrait mener durant sa résidence.

V – Dossier de candidature et modalités de sélection des artistes

Sélection des artistes :

courant Juin 2017 : le comité de sélection (composé de représentants de la Drac, de la Daac et de VIDEOFORMES) examinera l’ensemble des dossiers de candidature. Il retiendra tous les artistes qui répondront au niveau d’exigence artistique et éducative nécessaire à la réussite d’une résidence. Ces artistes doivent avoir exercé leur activité professionnelle dans le domaine concerné depuis au moins 3 ans.
Cas particulier des artistes vivant en Auvergne : ceux-ci ne pourront être en résidence que sur un établissement situé hors du département où ils vivent ou travaillent habituellement.

La sélection s’appuiera sur un dossier de candidature comprenant :

un panorama des productions récentes,
un curriculum vitae (intégrant les informations sur le statut professionnel) dans lequel les artistes mentionneront leur parcours artistique et, éventuellement, les différentes expériences de résidences ou d’interventions en milieu scolaire ou extra-scolaire qu’ils ont pu mener,
une note expliquant en quoi ce projet de résidence croise les enjeux liés à leur pratique artistique.
Le dossier pourra contenir des reproductions, des vidéos, des maquettes sonores, et tout document que l’artiste jugera utile de communiquer au comité de sélection. Dossiers sur supports physiques et numériques seront acceptés (sur clé USB).

Une fois le processus de sélection achevé et quelle qu’en soit l’issue, les dossiers seront retournés aux artistes, qui auront pris soin de fournir une enveloppe affranchie au tarif en vigueur.

Les artistes devront adresser leur candidature avant le 10 JUIN 2017, par courrier à :

VIDEOFORMES, LA DIODE, 190-194 boulevard Gustave Flaubert, 63000 CLERMONT-FERRAND

Résidences

•••••

/Résidence 2017-2018/ /Date limite : 9 juin 2017/

Zocalo, centre dédié à l’art imprimé, privilégie la recherche et la création en art actuel par son programme de Résidence d’artistes s’adressant aux professionnels désireux d’explorer de nouvelles avenues en art imprimé.

Les artistes sélectionnés auront la possibilité de créer des œuvres ou de réaliser une édition dans l’une ou l’autre des techniques pratiquées au centre. Zocalo dispose d’espaces de travail permettant la réalisation d’estampes en impression numérique, en relief et en creux.

La sélection des artistes est faite par un jury indépendant selon les critères d’évaluation suivants:

  • L’intérêt et la pertinence du projet concernant la notion de développement des nouveaux langages de l’estampe;
  • La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offerts par le centre.

Cette résidence offre aux artistes :

  • Un cachet de production de 500 $;
  • Un accès aux ateliers de production pendant deux mois;
  • 25 heures d’assistance technique (valeur de 600 $);
  • L’achat de matériel jusqu’à concurrence de 100 $;
  • Une adhésion comme membre pour l’année en cours (valeur de 50 $).

Conditions :

  • Présentation devant les membres de l’atelier à la fin de la résidence;
  • Une à deux œuvres (selon le format) devront être déposées à l’atelier.

À noter que ce programme ne couvre pas les frais d’hébergement.

Le dossier doit contenir les documents suivants :

  • Une description du projet démontrant l’intérêt porté aux techniques de l’estampe, les besoins d’équipement et d’assistance et le temps de réalisation du projet;
  • Un court texte décrivant la démarche artistique;
  • Un curriculum vitae;
  • 5 à 10 images (format : JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max);
  • Une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre.

Si la taille du dossier dépasse 10 Mb, celui-ci doit être acheminé par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, WeTransfer ou Hightail.

Zocalo

80, rue Saint-Jean
Vieux-Longueuil (Québec)
J4H 2W9

450 679.5341
info [arobas] zocaloweb [point] org

•••••

Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

 

Public Art Opportunity

Trafalgar Park Community Centre

Town of OakvilleRequest for Expressions of Interest

Deadline: Thursday, June 15, 2017 at 4 p.m. EST

Budget: $90, 000 CAD (maximum)The Town of Oakville invites artists to submit Expressions of Interest

(EOI) to create a permanent outdoor public artwork as part of the

redevelopment of Oakville Arena and Trafalgar Park. The successful

artist will have their work featured at the north entrance of the

redeveloped facility which will be renamed the Trafalgar Park

Community Centre.

Professional Canadian artists and artist-led teams are invited to submit

Expressions of Interest by June 15, 2017.

An artwork proposal is not required at this time. This is a two-stage

process.

During stage one of the competition, applicants will be reviewed on the

basis of the merit of past work, professional qualifications and

experience. Refer to submission details in the EOI document. In stage

two shortlisted artists will be required to submit an artwork concept

proposal and model. Short listed artists will be paid an artist fee of

$1500 to develop their proposals. The selected artist will then enter a

contract with the Town of Oakville for the artwork creation and

installation phase of the project. The successful artist will have a

maximum budget of $90,000 to create the artwork.

The public art concept will be selected by a specially-convened

independent committee made up of visual arts professionals,

community representatives and town staff. The project will be awarded

in November 2017, installed during the summer of 2018 and unveiled

when the Trafalgar Park Community Centre opens to the public in

September 2018.For more information contact: Tonia Di Risio, Program Supervisor ”

Culture, 905-845-6601 ext. 4614 or email: public [point] art [arobas] oakville [point] caVisit oakville.ca for information about arts and culture in Oakville.

•••••

RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)

Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris

APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.

maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd

6. pour commissaires

Recherche – centre de documentation / La Chambre Blanche

Québec (Québec)

Appel de propositions – Résidence de recherche
Date limite : 4 juin 2017

LA CHAMBRE BLANCHE est un centre d’artistes voué à l’expérimentation des pratiques en arts visuels et en arts numériques. À sa fondation en 1978, le collectif a créé un centre de documentation offrant aux artistes, aux étudiants et aux amateurs d’art une collection substantielle d’ouvrages disponibles en consultation sur place et pour l’emprunt.

Le centre de documentation de LA CHAMBRE BLANCHE compte plus de 5000 documents – monographies, catalogues d’expositions, périodiques, dossiers d’artistes, essais, vidéos, cédéroms – reflétant principalement les intérêts du collectif, soit l’installation, les pratiques in situ et la résidence d’artistes. Il est la mémoire du collectif, mais aussi celle de tous les centres d’artistes avec lesquels LA CHAMBRE BLANCHE entretient des liens, sans oublier les musées et autres institutions qui se consacrent à la diffusion de l’art actuel. (centrededoc.chambreblanche.qc.ca)

Le centre de documentation est alimenté par un vaste réseau d’échanges avec des éditeurs d’ici et de l’étranger. Aussi, grâce à ses abonnements à plusieurs périodiques, le centre de documentation assure une information à jour aux usagers.

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite stimuler l’intérêt pour l’analyse et la réflexion en arts actuels, en offrant une résidence de recherche au centre de documentation. Nous invitons les artistes, auteur(e)s et commissaires québécois(es) à soumettre leurs propositions pour une résidence de recherche au centre de documentation de six à huit semaines, pour la programmation 2017-2018.

Le centre offre :
• Une résidence de recherche au centre de documentation de six à huit semaines
• L’hébergement à LA CHAMBRE BLANCHE
• Des honoraires de résidence de 1000 $
• Une aide à la recherche
• Les frais de transport
• La possibilité de publier un texte dans le Bulletin Web de LA CHAMBRE BLANCHE

La proposition doit comprendre :
• une proposition de projet de recherche
• un curriculum vitæ à jour
• un court texte décrivant la démarche de l’artiste ou de l’auteur(e)
• une sélection d’écrits rédigés par l’artiste ou l’auteur(e)

Faire parvenir votre proposition par courrier électronique à LA CHAMBRE BLANCHE au plus tard le 4 juin 2017 à l’adresse suivante: recherche [arobas] chambreblanche [point] qc [point] ca

Seuls les dossiers numériques seront acceptés.
Tous dossiers de plus de 12 Mo seront rejetés.

•••••

New Art Center Curatorial Opportunity Program 2017

VIEW MORE INFO
APPLY TO THIS CALL

Call Type: Exhibitions
Eligibility: International
State: Massachusetts
Entry Deadline: 6/3/17
Days remaining to deadline: 2
Number of Applications Allowed: 2
The New Art Center’s Curatorial Opportunity Program (COP) is currently accepting proposals for contemporary art exhibitions involving two or more artists and at least one public program.

This open-call program supports independent curators of contemporary art by making diverse visions possible in a non-profit and alternative exhibition space. The program investigates contemporary culture through the visual arts, exhibits strong curatorial voices, and encourages the timely examination of new ideas and perspectives. Curators of accepted proposals receive a 1,000 USD stipend as well as administrative, installation, marketing & P.R. support.

Requirements:
– Proposals must include works by two artists or more.
– Proposals must include one public program with an educational component; more than one is encouraged.
– Curators can choose to include their own work in their proposal, but in some cases, they may be asked to eliminate their work from the proposal if the panel feels that such a cut would strengthen the exhibition.

https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=3975

•••••

Appel à contribution d’écriture pour la revue FACETTES
La revue
FACETTES est un espace de collaboration, de débat et de recherche de la scène artistique
transfrontalière franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles).
Éditée par 50° nord réseau transfrontalier d’art contemporain, cette revue annuelle et gratuite
examine les données et enjeux de la création contemporaine dans le champ des arts plastiques et visuels. Chaque numéro est l’occasion de s’interroger sur une thématique, de l’explorer sous
différentes perspectives, de porter des regards croisés sur ce qui fait l’actualité de l’art.
FACETTES affirme l’exigence de son contenu dans la multiplicité des approches et des points de vue. Artistes, designers, critiques d’art, commissaires, universitaires, jeunes chercheurs et autres acteurs du monde de l’art sur la scène eurorégionale et européenne, contribuent ainsi au développement de la revue.

Contributions recherchées
FOCUS
Textes critiques sur / entretiens avec des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles) ou y ayant exposé récemment et entretiens avec des professionnels de ce même territoire.

CARTES BLANCHES
Créations plastiques à destination des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles)

DOSSIERS
Réflexion dépassant le cadre du territoire, essais, analyses critiques et mises en perspectives : politique culturelle, philosophie de l’art, histoire de l’art contemporain et des pratiques curatoriales…

•••••

Appel de textes
Call for papers
esse 92 : Démocratie
Date de tombée : le 1er septembre 2017
Esse vous invite à soumettre des articles investiguant les préoccupations liées à la thématique de la Démocratie. Pour plus d’informations, consultez l’appel de textes.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr?goal=0_2f3e0c07fc-a5fbcfa180-254647501&mc_cid=a5fbcfa180&mc_eid=fd37d45cb6