La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Nouvelles de l’AGAVF
Créer des liens entre les communautés à travers l’art contemporain au Sommet des arts de l’Arctique
La première prestation de la série aura lieu dans le cadre du Sommet des arts de l’Arctique qui se tiendra sur les territoires traditionnels de la Première Nation Kwanlin Dün et du Conseil des Ta’an Kwäch’än à Whitehorse, au Yukon, du 27 au 29 juin 2022 et sera animée par l‘artiste multidisciplinaire et musicien Geronimo Inutiq (Iqaluit/Winnipeg). L’activité fera vivre à des communautés une expérience de création participative prenant la forme d’un talkshow radiophonique, coanimé en français avec l’artiste franco-yukonnais Christophe Ballet. Pour l’occasion, l’AGAVF met à contribution l’Association Franco-Yukonnaise (AFY) pour créer les liens avec les structures locales et rejoindre leurs communautés. Les étudiants du secondaire (de 12-18 ans) pourront notamment participer aux ateliers de production radio pilotés par Geronimo Inutiq et l’entendre sur le rôle des radios communautaires dans les communautés inuites du Nord. Les étudiants seront encouragés à explorer les parallèles avec les radios communautaires dans les communautés minoritaires (francophones, acadienne et de la Nation Métis).
Programmation des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Annie France Noël – Les Baby Blues
Jen Funk – douce vilaine
du 2 juin au 30 juillet 2022
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Adele Mason, Alexandre Ketcheson, Ama Ouattara, Anna Tamblyn, Catherine Garcia Cournoyer, Charlotte Marchand, Anasofia Emmond Pola, Flavie Roy, Florane Jules Pollock, George Nor, Jamila Said, Justin Armeur-Tsorba, Katia Neufeld, Klara Hrycaj, Léonie Charette, Laurence Emmanuelle Rochon, Anna Korobkow, Raven Martin et Solanne Bianchi Melchin, Lucien Martin, Mathieu Bednar, Mercredi, Mia Szabo, Molly Smith, Muram Idris, Olivia Peltzer, Olivier Lacroix, Phrasie Le Sann, Pierre-Luc Boulet, Romain Deshaies, Ryann Shaer, Sacha Kreuser, Samuel Jean, Sarah M. et Rahaf A., Dr Simon Latour, Thalye Cornellier, Theo Eutenier, Toby Allard, Tristan Morin-Lemieux et Tristan Surprenant Nolan – voix jeunes talents
commissaire: Valentin Bureau
du 28 mai au 5 juillet 2022
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Elyse Portal, Magali Alanis Rodriguez Beaudoin, et Camille Tremblay Beaulieu – Contre vents et marées
Commissaire : Laura Demers
du 10 juin au 22 juillet 2022
27, rue Larch
Sudbury, Ontario
gn-o.org
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Fanny Souade Sow
artiste en résidence
Shahla Bahrami, Atticus Campbell Gordon, Craig Commanda, Kenneth Emig, Marisa Gallemit, Claudia Gutierrez, Rachel Kalpana James, Don Kwan, Sam Loewen, Troy Lovegates, Feza Lugoma, Mélanie Myers, Michèle Provost, Katherine Takpannie, Guillermo Trejo + Andi Vicente – Exposition du Prix SAW de création
Du 6 mai au 16 juillet 2022
Many Moons – série de concerts vidéo en ligne avec Nick Schofield, fanclubwallet, Simon Provencher, HTBSLE, Silla and Rise et City Fidelia
du 17 juillet au 22 août 2022
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Christi Belcourt, Denis Taman Bradette, Laura Demers, Mariana Lafrance, Kaylee Meyer, Sylvie Pilotte et Laura St Pierre – Les objets trouvés du Paradis | Paradise Lost and Found
Commissaire/curator : Carolina Reis
du 23 juin au 30 octobre 2022
Marjorie Beaucage, Katia Café-Fébrissy et Thirza Cuthand – Présentées en projection extérieure
le 29 septembre 2022
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Sans Nom (Moncton)
Dominik Robichaud – Dialogue avec l’inconscient/Dialogue with the Inconscious
En résidence à la Salle Sans Sous
dans le cadre de RE:FLUX 2022
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Profs. Samphire Green & Djinn Proxy, The Binder Institute – Bird[s] in [cyber]Space
du 8 juin au 18 juillet 2022
collaboartion: Festival RE:FLUX
140, rue Botsford, local 17
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Marlène Laberge – Ces lieux qui nous habitent
du 12 mai au 3 juillet 2022
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Galerie Sans Nom – Moncton – 15 juillet 2022
Voix Visuelle – Ottawa – 15 août 2022
Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier – Trois-Rivières – 29 juin 2022
2. appels en anglais du Canada
Fruit Loops II – Galerie Sans Nom et Struts Gallery – 1er juillet
Light Based Artwork – Mississauga – 18 juillet
InterAccess Current – Toronto – 8 juillet 2022
Fort Gallery – Fort Langley – 30 juin 2022
3. appels internationaux
Symposium international de la création numérique – 24 juin 2022
4. résidences
Open Studio – 28 juin 2022
5. art public
Richmond Animal Shelter Public Art Project – 11 juillet 2022
The Etobicoke Civic Centre Public Art – 7 juillet 2022
Unionale – Toronto – 6 juillet 2022
StreetARToronto – 30 juin, 30 juillet et 30 août 2022
6. pour commissaires
esse art + opinion – 1er septembre 2022
7. emplois
Commissaire – Bill Reid Gallery – en cours
Administrateur.trice en art – Le Labo – Toronto – 8 juillet 2022
Program Director – Ed Video Media Arts Centre – Guelph – 15 juillet 2022
Coordination de la programmation et des communications – Regart centre d’artistes en art actuel – Lévis – 26 juin 2022
Coordination de la formation et des programmes de médiation – Vidéographe – Montréal – 24 juin 2022
Codirection générale et artistique – Galerie Clark – Montréal – 25 juillet 2022
Gestionnaire projets et réseaux sociaux – Esse art + opinion – 29 juin 2022
Direction générale – AGAVF – 7 septembre 2022
Researcher/Archivist – Toronto – 2 août 2022
1. appels en français du Canada
La Galerie Sans Nom (GSN) lance fièrement son premier appel aux artistes depuis 2019.
Artistes et collectifs, ainsi que commissaires, sont invité·es à proposer des projets d’art actuel qui abordent la thématique de la diaspora.
⇀ Pour déposer un dossier remplir le formulaire au lien suivant.
⇀ Date de tombée 15 juillet 2022 — 23h59 (heure de l’Atlantique)
⇀ Les résultats seront dévoilés à toustes les candidat·es par le 15 août 2022.
⇀ Seulement deux (2) projets seront retenus et les expositions seront présentées en février et août 2023.
⇀ Du feedback sur les propositions non-retenues n’est malheureusement pas possible en raison du grand nombre d’applications reçues et des capacités de la GSN.
⇀ La GSN s’engage à payer les frais d’exposition recommandés par CARFAC (2 205$), un cachet de conférence (350$), et les frais de déplacement et de transport d’œuvres jusqu’à concurrence de 2000$.
⇀ La GSN vous offre également de l’aide technique et accès à une gamme de matériaux et d’outils.
⇀ Si vous avez besoin d’aide ou un soutien en terme d’accessibilité nous ferons de notre mieux pour vous appuyer dans vos démarches par le biais d’approches variées.
⇀ Pour toute question / requête d’accessibilité communiquez avec Annie au direction [arobas] galeriesansnom [point] org ou par téléphone au 506 854 5381
•••••
Voix Visuelle
APPEL AUX ARTISTES
Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la DIX-SEPTIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE.
L’édition 2022 de l’exposition a pour thème Transformations. La commissaire d’exposition, Andrée Préfontaine, fera la sélection des œuvres et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.
Date butoir: 15 août 2022
Les informations et les formulaires sont sur le site Web (http://voixvisuelle.ca).
•••••
Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier: programmation 2024
Le Centre de Diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifeste par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.
DATE LIMITE: 29 JUIN 2022
2. appels en anglais du Canada
FRUIT LOOPS II: TOO FRUITY TOO LOOPY | Call for Submissions: | JUL 1
A Collaboration between Galerie Sans Nom & Struts Gallery
Deadline: Friday, July 1st at 11:59PM
Galerie Sans Nom and Struts Gallery are seeking submissions to the newest iteration of
the FRUIT LOOPS video art screening series. A collaboration between Galerie Sans Nom
and Struts Gallery, FRUIT LOOPS II: TOO FRUITY TOO LOOPY is a mlange of
LGBTQ2SIA+ videos and filmed performances exploring gender performativity and
celebrating masquerade, personas, and other fluid forms of identity. Galerie Sans Nom
and Struts Gallery welcome
submissions from artists at any stage of their career.
Galerie Sans Nom and Struts Gallery are dedicated to paying artist fees and uses the
IMAA fee schedule as a guide when presenting media artworks.
More info at strutsgallery.ca
•••••
Call to Artists for Light Based Artwork
The City of Mississauga is seeking new or existing light-based artwork to be a part of Light Up the Square 2022 – an annual outdoor, multi-week destination festival of lights in Mississauga’s downtown core! Apply now.
We are looking for interactive and/or light-based artworks – sculpture, installation, multimedia, projection, performance, and digital/virtual projects such as VR and AR experiences – that can activate the space.
Find more information about the opportunity and how to apply see the Application Guidelines.
Eligibility: This is a public competition open to artists and artist/artist-led teams, designers, artist collectives, and/or digital media groups nationally and internationally.
Budget: Between three and ten proposals will be accepted as part of the LUTS 2022 program. Selected works will receive a minimum fee of $1,000.00 CAD + HST and up to $5,000.00 CAD + HST, depending on the project.
Deadline: Submissions will be accepted until July 18, 2022, at 11:59 pm EDT.
For more information contact Philippa French, Public Art Curator via email at philippa [point] french [arobas] mississauga [point] ca or via phone at 416-457-8510
•••••
CALL FOR WORKS: IA Current Exhibition
Curated by Talia Golland
Deadline: July 8, 2022 (11:59pm EDT)
Curated by Talia Golland, the 2022 IA Current exhibition will explore themes of digital materiality: the embodied and tactile experiences of using consumer technology, the physical infrastructures that support the internet, and the physical experiences mediated, referenced, and suggested through the intrinsic metaphors of digital space.
A call for works is now open for projects which draw aesthetic, material, and metaphoric lines of connection between digital and physical spaces, objects, and experiences. Artists working across new media and hybrid practices are invited to apply, with a particular interest in installation-based work in which new media techniques are combined with other mediums.
Questions for consideration:
What architectures, spaces, and objects are suggested by the visual and operational metaphors of past and present personal computer technologies and devices?
What are the physical actions and movements implied by and/or involved in the search, the scroll, the point and click, the copy+paste?
What new dynamics of spectatorship are constructed when interface imagery and digital objects are untethered from monitors and screens, reconfigured spatially and/or recreated materially?
What are the affective, emotional associations of the aesthetics of the earlier internet(s)?
Within the delineated structures of current and bygone operating systems, where can we locate personal experiences, memories, archives?
Keywords:
internet aesthetics, digital imagery, embodied experience, personal archives, consumer technology, interfaces, networked infrastructure, space, materiality, memory, nostalgia
Submission Requirements:
Project description (<250 words)
Artist statement (<250 words)
Documentation (maximum 5 images and 1 video; please provide URLS)
A detailed description of anticipated technical requirements (please outline materials provided by the artist and materials expected from InterAccess)
Current CV (<3 pages)
Artist biography (<100 words)
Please send your submissions to iacurrent [arobas] interaccess [point] org using the subject line “IA Current Artwork Submission”.
This exhibition will prioritize members of marginalized and equity-seeking groups, and we especially invite applications from BIPOC and 2SLGBTQ+ artists.
We recognize that the application process involves free labour which can create barriers. If you have questions about applying, or require accommodations, please contact iacurrent [arobas] interaccess [point] org.
Exhibition Details:
This exhibition will take place at InterAccess (950 Dupont St., Unit 1, Toronto) from September 7 – October 8, 2022
Selected artists will be notified in mid-July 2022
All artworks must be ready for exhibition by August 11, 2022
All participating artists will receive a CARFAC fee
The InterAccess Current (IA Current) program supports the professional development of emerging curators and artists interested in new media and electronic practices. Each year, InterAccess selects an emerging curator, who works closely with InterAccess staff to conceptualize and execute an exhibition of works by emerging artists. “Current” refers to the now, of course, but it is also an energetic charge that causes light, heat and all manner of electronic life; an apt metaphor for emergent creative practices within the ever-expanding field of new media.
Founded in 1983, InterAccess is a non-profit gallery, educational facility, production studio, festival, and registered charity dedicated to emerging practices in art and technology. Our programs support art forms that integrate technology, fostering and supporting the full cycle of art and artistic practice through education, production, and exhibition. InterAccess is regarded as a preeminent Canadian arts and technology centre.
Contact
950 Dupont St., Unit 1
Toronto ON M6H 1Z2
416-532-0597
interaccess.org
info [arobas] interaccess [point] org
•••••
Open Call for Submissions
Fort Gallery I September 2022- December 2023
SUBMISSION DEADLINE JUNE 30, 2022
Fort Gallery is a non-profit, artist-run center situated on the banks of the Fraser River,
in the historic town of Fort Langley, on unceded q”ic”y” (Katzie), q”‘:n””n” (Kwantlen),
Mthekwi (Matsqui), and semyame (Semiahmoo) territory.
Fort Gallerys mission is to cultivate public appreciation for contemporary art and to
support the work of contemporary artists. To achieve this, we prioritize providing artists
with resources. Artists are given exhibition space, critical direction, artist fees,
administrative support, photographic documentation, and technical support required to
realize their projects. Each artist has different needs, and we strive to address these
individually. By lowering barriers, we hope to encourage artists to take risks and
experiment with their practices.
We are seeking proposals for
solo and group exhibitions and exhibitions organized by
artists, independent curators or collectives for our October 2022- December 2023
programming year. Exhibitions run 6-8 weeks.
The Fort Gallery welcomes and encourages submissions from emerging and
established artists of all abilities, ages, cultures, ethnicities, citizenships, gender
identities, and races. We welcome submissions of ideas/proposals, completed works,
and works in progress.
Selected exhibitions will receive CARFAC fees. For group exhibitions, the solo
exhibition fee will be split between all participating artists.
More info + submission guidelines here: http://www.fortgallery.ca/call-for-
submissions.html
Info session on submissions: May 26, 7-8pm on Zoom. Email
Margaret [point] Campbell [arobas] fortgallery [point] ca before 5pm on Wed May 25 to receive the Zoom
link.
3. appels internationaux
PROLONGATION – Appel à candidatures pour la 28ème édition du Symposium International de la création numérique, ISEA2023
Organisé par Le Cube et l’EnsadLab, le laboratoire de recherche de l’École des Arts Décoratifs, cet événement majeur de la scène mondiale des arts numériques, des industries créatives et de l’innovation culturelle prendra place à Paris du 16 au 21 mai au Forum des images, et dans toute la France tout au long du printemps 2023, sur le thème de la Symbiose.
Artistes, chercheurs, créateurs, vous pouvez encore intégrer la programmation officielle et prendre part à ISEA2023 en candidatant en ligne !
Pour candidater vous avez jusqu’au :
- Programmation artistique : 24 juin 2022 à 16h (heure française)
- Programmation académique : 9 novembre 2022 à 16h (heure française)
Retrouvez tous les détails de cette édition et les conditions de participation sur le site de l’appel à candidatures : www.isea2023-proposals.org
4. résidences
Open Studio is dedicated to engaging and supporting all individuals and prioritizes applications from members of equity-deserving communities, including racialized persons: Black, Indigenous, People(s) of Colour (BIPOC); persons with disabilities, persons living with mental illness, and persons of all sexual orientations, and gender identities/expressions.
As part of Open Studio’s ongoing commitment to becoming a more equitable, diverse, and inclusive organization, we are excited to share that our next calls for residencies and exhibitions are directed to artists who identify as Black, Indigenous, and People(s) of Colour. Our Visiting Artist Residency call is directed specifically to Black artists interested in print. This will result in an upcoming year of public programming (running September 2023 – July 2024) that will celebrate and support the work of BIPOC creators working across print-based media.
All applications are due: Tuesday, June 28, 2022, at 11:59 pm EST
COVID-19 Update: Accommodations will be made for health and safety protocols in the studio as necessary. The production phase of our residencies would begin in the fall of 2022 at the earliest and may be delayed until the spring of 2023. Residencies with exhibitions would be scheduled for 2023-24.
Further details on each opportunity are available in the link below. Have questions? Please send us an email.
5. art public
Richmond Animal Shelter Public Art Project, Call to Artists
The Richmond Public Art Program is seeking an artist or artist team to create a public
artwork as part of the renovation and expansion of the Richmond Animal Shelter (12071
No. 5 Road). The public artwork will function as a wayfinding feature and create a sense
of arrival and welcome at
the entrance to the site and facility.
Budget: $35,000
Eligibility: Artists residing in British Columbia
Completion: March 2023
Deadline: July 11, 2022
For more information and to apply, visit:
https://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm
•••••
Request for Qualifications
Call to Artists
The Etobicoke Civic Centre Public Art
RELEASE: June 7, 2022
CLOSING: July 7, 2022
1. ETOBICOKE CIVIC CENTRE: INTRODUCTION
The Etobicoke Civic Centre (ECC) is a new civic centre in the former suburb of Etobicoke located on a 13.8 acre property bounded by Kipling Avenue to the west, Bloor and Dundas Streets to the north and the TTC/CPR rail corridor to the southeast. The ECC is situated on the Ancestral territory and gathering place of the Anishnaabe, the Haudenosaunee, the Tionontati (Petun), the Wendat, and the treaty territory of the Mississaugas of the Credit.
Locally known as the Westwood Theatre Lands and “spaghetti junction,” the notoriously complicated “Six Point Interchange” where Kipling Avenue, Bloor Street and Dundas Street intersect is currently undergoing a major reconfiguration. Situated at the heart of the new community being built, the ECC will replace the existing municipal buildings at 399 The West Mall and incorporate a new civic hub and a civic square.
Following an international competition, design of the civic centre was awarded to internationally acclaimed architect, Henning Larsen and Adamson and Associate Architects and PMA Landscape Architects (the “Design Team”). Completion is expected for the winter of 2027/2028.
Four public art commissions are in design development having been awarded to Indigenous artists.
Conceived as an “integrated civic hub” this mixed-use development will feature municipal offices, a Council Chamber, civic offices and a citizen services centre, multi-purpose meeting rooms, a daycare centre, a community recreation centre with a pool and running track, a Toronto Public Library District Branch, an art gallery, and a large outdoor civic square surrounded by ample new sustainable landscaping. CreateTO, in collaboration with the City of Toronto’s Economic Development and Culture division and the Indigenous Affairs Office initiated the Public Art Program as an integral component in the design and development of the new ECC. The project is now being implemented by Corporate Real Estate Management of the City of Toronto, with the assistance of advisors Karen Mills and Rebecca Baird.
2. INVITATION: PUBLIC ART OPPORTUNITY
The City of Toronto is committed to reflecting the diversity of all Canadians and especially the residents of Etobicoke, in this public art program. Our goal is to strengthen the connection between public art and civic engagement ultimately striving to build connectedness amongst our communities.
The City’s 10-Year Public Art Strategy aims to harness the potential of public art to advance city-building priorities such as equity and inclusion, environmental resiliency, reconciliation with Indigenous communities, and place-making, among others. We welcome and encourage artists with lived experience as a member of Indigenous, Black, or racialized communities to apply for this opportunity to help contribute to the vision of public art in Toronto that is accessible and reinforces neighbourhood character.
Professional, experienced artists born or living in Canada are hereby invited to submit their qualifications as the first stage in a two-stage process to commission public art for the ECC.
Two opportunities are presented:
Suspended artwork to be installed in the Atrium of the ECC
Wall mounted artwork for the wall adjacent to the Library entrance.
Artists are invited to submit their credentials for the consideration of the art expert Selection Panel who will identify Finalists to advance to the second, Concept Stage. No ideas nor submission of existing works will be considered.
3. APPLICATION PROCESS
Kindly email eccpublicart [arobas] gmail [point] com to receive the Application Form and to be considered.
Online “How to Apply” sessions will be conducted on June 14 from 9:00 AM to 9:30 AM and June 15 from 9:00 AM to 9:30 AM. Email us for an invitation.
4. FINALISTS FOR THE OPPORTUNITY
Up to 4 pre-qualified candidates will advance as Finalists for each opportunity. The Finalists will be paid for their complete and compliant Concepts. Finalists will be provided with an Opportunity Brief prior to development of their Artwork Concepts.
5. GOALS FOR THE ARTWORK
The spectacular Atrium has been designed as a warm, active, welcoming space that reflects the character of the community and that serves as the central hub leading visitors to the wide array of services and activities provided in the ECC. The atrium will be a community gathering space: full of light and featuring a strong connection to the natural environment in terms of materials and views.
The Library will serve residents and visitors. As a hub for learning, the library will symbolize learning and personal enrichment.
The Artworks should:
Serve as a symbol celebrating the richness and diversity of Toronto and in particular, the Etobicoke area
Charm, engage the community at large and the general public by fostering connection and dialogue; it should be readable and interesting to those with art expertise and to those without art expertise
Serve as welcoming elements inviting exploration by visitors and staff
Serve as intuitive wayfinding landmarks when negotiating through the complex
The Artworks should be iconic, impactful, durable and require minimal maintenance
Requirements: Artworks must be integrated into their locations with attention to design and technical considerations such as weight, UV resistance, ease of maintenance, use of fire rated materials and impact on facility operations.
The Artworks must be unique. We will not consider acquiring editioned works or versions of existing works.
6. ELIGIBILITY
We are inviting interested experienced professional artists, born or living in Canada, to submit their credentials for consideration as part of the first stage of a two-stage public art process.
Proponents must be experienced professional artists with a strong history of public exhibition, a background including training as artists including equivalent informal or traditional training, and curator, community or peer recognition as artists.
Architects and designers / design studios are not being considered for this project.
To secure the Application Form please contact:
eccpublicart [arobas] gmail [point] com
7. KEY DATES
Closing Time for emailed RFQ Submissions is 5:00 PM EST, Thursday July 7, 2022.
Late Submissions will not be accepted.
•••••
Unionale: Request for Artist Proposals
Submission deadline: July 6, 2022 at 5 p.m.
Project Overview
The City of Toronto invites practicing artists (including artist teams and collectives) to
submit their proposals for the first edition of Unionale, a new public art thoroughfare
currently under construction in Union Station.
The artist(s) will be selected through an open, one-stage competition. The finalist will
be awarded an artist contract and will be paid a fee of $25,000.00 (+HST) for design
and consultation services (including contract administration, project management,
travel and other incidental expenses), working closely with staff of Economic
Development & Culture and the Union Station programming team; and other
partners to refine their concept proposal to the requirements of the site and other
conditions for project realization.
City of Toronto staff are organizing the Call for Artists,
facilitating a jury and project
selection. Collaborating with the artist and the design team, the Union programming
team will manage all aspects of the production of the work, including budget,
scheduling, coordination with the design team and general contractor, and
installation.
http://www.artworxto.ca/event/unionale
•••••
StreetARToronto (StART) invites street, mural and graffiti artists or artist collectives to participate in the 2022 Just Us Art Project.
StART has received requests from artists interested in doing more projects in support of Black Lives Matter and justice for Indigenous Peoples. In response, this “Just Us” Art Call is for concepts for mural projects or activations that highlight social injustice, equity, race relations and community engagement. StART is collaborating with NIA Centre for the Arts and 7th Generation Image Makers for the 2022 Just Us Art Project.
StreetARToronto programs and projects are designed to celebrate the City of Toronto motto “Diversity Our Strength” and foster a greater sense of belonging among all. StART welcomes and actively seeks out partners for initiatives that support and reflect these values.
Artists interested in applying to this program can do so by visiting this submittable link.
StreetARToronto Just Us Art Project Requirements
For this Request for Concept Descriptions, the City of Toronto is seeking submissions from street, mural and graffiti artists or artist collectives who have access to a wall exposed to city streets with written authorization from the property owner granting the artist permission to paint their mural concept on the wall.
All projects must be located in Toronto.
The goal of this Request for Concept Descriptions is to establish a roster of projects eligible to participate in the StART “Just Us” Art Project. An Advisory Panel will select up to 10 projects from the roster to receive up to $3,000 toward the creation of their project.
Background and Objectives
“Just Us” art call is a request for mural art proposals in support and recognition of Black lives and the rights of Indigenous Peoples, produced by StreetARToronto (StART) in collaboration with Nia Centre for the Arts and 7th Generation Imagemakers. The “Just Us” art call seeks mural concepts that create awareness surrounding social injustice, equity, race relations and community engagement. Project proposals should speak to historic and current social issues and movements within Black, Indigenous and BIPOC communities, and the importance, benefits and opportunities to build a better future through inclusion, collaboration and knowledge sharing.
About StreetARToronto
StreetARToronto (StART) is a suite of innovative programs specifically designed for streets and public spaces, and has been successful in working with artists to produce vibrant, meaningful, community engaged street mural and graffiti art. StART programs encourage active transportation (walking and cycling), make our streets more inviting and safe, showcase local artists, mentor emerging talent, and create opportunities for positive engagement among residents, business, artists, arts organizations and City staff. While based on themes relevant to local sites and neighborhoods, StART artworks and artists also reflect the City of Toronto motto: Diversity Our Strength and foster a greater sense of belonging among all. An initiative of the City of Toronto, Transportation Services Division, StART has become a leader in significant mural, street and graffiti art installations since its inception in 2012.
About Nia Centre for the Arts
Nia Centre for the Arts is a Toronto-based non-profit dedicated to promoting, showcasing and preserving Afro-diasporic art. Since 2009, Nia Centre has created meaningful cultural, artistic experiences rooting in Black traditions. In 2020, the Centre launched construction to transform their facility into Canada’s first professional multidisciplinary Black arts centre. Learn more at niacentre.org.
About 7th Generation Image Makers
7th Generation Image Makers is a dynamic, youth-led Aboriginal community arts program operating within Native Child and Family Services of Toronto. Since 1995, 7th Generation has provided quality and accessible art and media based programming in a culturally supportive and safe environment to Toronto-based youth and youth at-risk. Learn more here.
Overview of Artist Selection Process
Artist submissions will be received on a rolling basis at the end of each month on May 30, June 30, July 30, and August 30 2022. Applicants will be notified on or around June 15, July 15, August 15, September 15, 2022.
Submissions will be reviewed by an Advisory Panel composed of at minimum: two representatives with an arts equity and inclusion background and one StART staff who will select up to 10 concepts to receive funding toward the installation of their mural.
Eligibility
Artist applicants must reside in the City of Toronto.
Artist applicants must be at least 18 years old.
City of Toronto employees are not eligible to apply
How To Apply
Artists interested in applying to this program can do so by visiting this submittable link.
Rolling proposal deadlines: May 30, June 30, July 30, August 30, 2022.
Commissions for proposals received by May 30 @ 11:59PM will be awarded by mid-June 2022.
For more information visit toronto.ca/streetart or contact us at streetart [arobas] toronto [point] ca
6. pour commissaires
esse art + opinion
Appel de textes | Call For papers
No. 107 : Famille
Date de tombée : 1er septembre 2022
Principal fondement de l’organisation sociale et premier lieu de socialisation, la famille bénéficie d’une attention particulière dans les arts visuels depuis le début de l’histoire de l’art. Produire des images de la famille a permis de marquer une distribution traditionnelle et idéalisée des rôles, de renforcer des conventions et des valeurs, de faire valoir, à partir de l’intimité, de notre besoin fondamental de connexion et d’appartenance.
[…] Alors que l’art contemporain semble bien engagé dans une mise en examen des pratiques culturelles, la famille est réinvestie sous toutes ses formes. Puisant notamment dans le potentiel narratif du rituel photographique, nombre de pratiques actuelles revisitent ses traditions, ses lieux et ses tabous, interrogent ce qu’elle a d’indicible à partir des archives et inventent à partir d’expériences biographiques ou autobiographiques de nouvelles formes intimes de sociabilité. Pour ce numéro, Esse arts + opinions invite les auteur·es à réfléchir aux histoires de famille telles qu’elles sont réécrites en art actuel. Quels portraits les artistes proposent-iels ? Quel·les artistes choisissent de travailler en famille ? Comment le monde de l’enfance et la vie de famille sont-ils représentés ? Comment les artistes réactivent-iels les savoirs techniques ou ancestraux reçus en héritage ? Au moment où le grand rêve se fragilise, comment l’art traite-il de ses itérations contemporaines dans ses versions reconstruites ? L’art peut-il contribuer à la réinvention plus honnête et plus diversifié de ce que la tradition a constitué en mythe ?
7. emplois
Bill Reid Gallery, Curator
Location: Vancouver, BC
Application Deadline: Ongoing
Employment Type: Full-time
Salary/Rate: $55,000 – 60,000
The Gallery is seeking a full-time Curator to facilitate exhibition and public education programs that are driven by Indigenous priorities and values. This position acknowledges that Indigenous knowledge, lived community experience, and respectful relationships are key to furthering the Bill Reid Gallery’s vision and mandate.
Link: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2457/3259/files/Job_Posting_-_Curator_2022.pdf?v=1654641041
•••••
Le Labo est la recherche d’un·e administrateur.trice en art pour se joindre à son équipe permanente. Vous souhaitez soutenir le travail d’artistes francophones sous-représenté·es dans le milieu des arts médiatiques à Toronto? Vous voulez vous investir au sein d’une structure artistique à Toronto? N’hésitez plus, rejoignez-nous au 401 Richmond
Date limite: 8 juillet
📣Recrutement: administrateur.trice en art
•••••
Job Posting: Program Director, Ed Video Media Arts Centre
Salary: $38,220
Location: Guelph, Ontario
Employee Benefits: flexible work hours, hybrid work model, health insurance, professional development, annual wage increase
Employment Type: Full-time
Job Focus: Administrative, Creative
Career Level: Emerging to Mid-Level professional
Date posted: Jun 15, 2022
Application Deadline: Jul 15, 2022, 5pm EST
Anticipated Interview Dates: Jul 22 to Aug 1
Anticipated Start Date: Sept 1, 2022
Ed Video Media Arts Centre is looking for a Program Director to lead artistic programming across digital and physical platforms, that promotes and engages with independent media art in Canada.
The successful applicant will be expected to coordinate a minimum of six public programming events per year that reflect a diversity of media arts practices and artists across Canada. Working in collaboration with current staff, and community partners the Programming Director will seek out exciting and diverse media artworks for presentation as a cohesive programming season. The Program Director’s expertise, experience and knowledge of contemporary Canadian media arts will assist Ed Video in presenting diverse and provocative examples of media arts practice that will generate dialogue and stimulate the practice of Canadian artists.
KEY RESPONSIBILITIES
Exhibition Duties
Curating or supervising the curation of a minimum of six public programming events per year that reflect a diversity of media arts practices and artists across Canada.
Finding locations, partners and artists for exhibitions, locally, nationally and internationally
Supervising installation and take down of exhibitions
Assisting artists and curators with event preparation
Supervising the set-up of any tech for shows
Promoting Ed Video to artists
Documenting exhibitions for future promotion and to meet grant requirements
Being the OAC Exhibition Assistance program recommender for Ed Video
Production Duties
Assisting with supervision of the Equipment Residency Program
Administrative Duties
Coordinating calls for submissions
Writing programming grants (with Executive Director, as necessary)
Managing programming budget
Determining volunteer needs for events
Promotion of events through social media and traditional forms of promotion (press releases, posters, flyers, etc.)
Coordinating with other artists run centres, galleries, and exhibit spaces, as well as liaising with other local arts organizations and artists
Preparing artist contracts, expense reports, and other administrative tasks of exhibitions
Submitting receipts for all expenses in a timely manner
Preparing reports to the Board
Preparing documentation materials of Ed Video shows – photo galleries, catalogues, etc
Shared duties for all Ed Video Staff Members
Answering phone and taking messages
Maintaining office cleanliness
Supervising co-op student (with Executive Director)
Assisting members with the sign out of equipment (with Technical Director)
Invoicing or receiving payments from members, virtually, in person and by phone, for equipment rentals or other services
Checking and responding to email regularly
Promotion Ed Video through press releases, community interaction and social media
QUALIFICATIONS AND REQUIREMENTS
We are seeking someone with combined artistic, managerial and administrative experience, flair, inclination and aptitude. The ideal candidate has a strong background in contemporary media arts and would thrive in a work environment that combines flexibility, structure, self-direction and collaboration.
The following qualifications would be helpful:
2+ years of experience working in roles of responsibility and leadership in media arts or a related field, including substantial experience in creative, managerial and administrative areas:
Understanding of and commitment to equity, diversity and inclusion practices and policies
Background and interest in media arts, interdisciplinary, visual arts and/or curatorial practices
Success in writing arts grants and knowledge of arts funding
Experience managing staff, artists, learners, and volunteers
Experience providing mentorship and guidance to emerging artists,
History and evidence of a compelling artistic and/or curatorial practice
Substantial education or learning background in a relevant field
Strong written and verbal skills in English, with other languages an asset
Strong computer skills
Ability to assume leadership and take initiative, as well as collaborate and support others.
Requirements:
Available for occasional evenings and weekend commitments
ADDITIONAL INFO
Ed Video is situated on the traditional lands of the Attawandaron, Anishinaabek, and Haudenosaunee Peoples and the treaty lands of the Mississaugas of the Credit. Ed Video’s full-time home base presence is at 404 York Road in Guelph, ON. Note that we do not have a gallery at this location, so work will be required at other work sites relevant to Ed Video projects and activities, including potentially international exhibitions.
While we are interested in your education and qualifications, we are also interested in your life experience in the art world. Ed Video believes that we all have different paths, and that passion is a great driver in the arts. We value diversity, are committed to providing an inclusive workplace for all and especially encourage members of underrepresented groups to apply. Please consider applying, even if you aren’t able to check every box above.
Ed Video is an equal opportunity employer. We value the blending of diverse peoples and ideas. We welcome applications from all qualified candidates. We strongly encourage candidates from diverse backgrounds, including those who may need accommodations, to apply to join our team. We are a caregiver, family and child friendly organization. We appreciate and will acknowledge receipt of all applications, though we will only follow up with those who are short-listed. We thank all applicants for their interest in this position.
HOW TO APPLY
Please forward a cover letter, resume and/or CV to Elizabeth Dent, Executive Director, liz [arobas] edvideo [point] org
ORGANIZATION PROFILE
Ed Video instigates and enables the creation, exhibition, critical thinking and interpretation of independent media arts. Since 1976, we have helped members create video-based projects that represent the diversity, spirit, and viewpoints of the people in our region. We offer skill-enriching workshops at a variety of experience levels, make video production equipment available to rent at rates that are affordable for users at all levels, and curate and present an extensive local, regional, national, and international exhibition program.
•••••
Coordination de la programmation et des communications / Regart, centre d’artistes en art actuel
26 juin 2022
/ Lévis (Québec)
Date limite pour déposer sa candidature : 26 juin 2022
Implanté à Lévis depuis 1986, Regart, centre d’artistes en art actuel diffuse les œuvres d’artistes professionnel·les dans ses deux galeries situées dans le secteur de la Traverse à Lévis. Le Centre assure une présence dynamique des pratiques artistiques hybrides auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec. Par des interventions originales de promotion et de diffusion, Regart œuvre au développement et au rayonnement des pratiques en art contemporain et actuel tout en maintenant des liens privilégiés avec la communauté.
Regart est présentement à la recherche d’une personne créative et passionnée d’art actuel pour coordonner les étapes d’élaboration de sa programmation et mettre en œuvre la stratégie de communication du Centre.
La personne sélectionnée aura le plaisir de faire partie d’une petite équipe en transformation où chacun·e est appelé·e à faire des tâches variées et valorisantes. La personne recherchée aura plus spécifiquement la responsabilité de coordonner le comité de programmation, les membres du jury, l’accueil des artistes invités et la rédaction des textes de présentation. La personne sélectionnée aura aussi la responsabilité des communications (médias sociaux, infolettres, relations de presse).
PRINCIPALES RESPONSABILITÉS
Sous l’autorité de la direction générale, la personne sélectionnée aura la charge de :
Coordonner le comité de programmation et le jury indépendant ;
Rédiger les contenus artistiques ;
Exécuter le plan de communication (graphisme, médias sociaux, infolettre, relations de presse, affichage, publicités, signalétique, appels de dossiers, vernissages) ;
Accueillir des publics en galerie ;
Accueillir les artistes de la programmation (en collaboration avec la coordination technique, des équipements et des salles d’exposition) ;
Participer à accomplir d’autres tâches en soutien à la mission (vie associative, montage des expositions et médiation culturelle)
EXIGENCES, COMPÉTENCES ET HABILETÉS NÉCESSAIRES
Passion pour l’art actuel ;
Diplôme d’études universitaires ou expérience pertinente ;
Très bonne capacité rédactionnelle et excellente maîtrise du français ;
Bonne maîtrise de l’anglais ;
Habilités relationnelles, de communication et de réseautage ;
Capacité à travailler en équipe dans un espace à aire ouverte ;
Sens accru de l’organisation et de la gestion du temps ;
Dynamisme, créativité, débrouillardise et capacité d’adaptation aux différentes tâches liées au poste ;
Connaissance du milieu des centres d’artistes et du milieu culturel de Lévis et de Québec, un atout.
Connaissance de WordPress, Mailchimp, AirTable, Photoshop, Illustrator et InDesign et la suite Office, un atout ;
Détenir un permis de conduire, un atout ;
Résider sur le territoire de Lévis, un atout.
CONDITIONS DE TRAVAIL
24 heures par semaine, réparties du mercredi au dimanche ;
18 à 20 $/h, selon expérience.
Disponibilité certains soirs pour des événements ponctuels, dont les vernissages ;
La date prévue d’entrée en poste : dès que possible.
Toute personne intéressée est priée d’acheminer son CV accompagné d’une lettre d’intention à
N.B. : Seules les personnes retenues pour une entrevue seront contactées
centreregart.org/offre-demploi
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 rue St-Laurent,
Lévis (québec) Canada (Québec) G6V 3B4
1+418.837.4099
info [arobas] centreregart [point] org
http://www.centreregart.org/
•••••
Coordination de la formation et des programmes de médiation / Vidéographe
24 juin 2022
/ Montréal (Québec)
Vidéographe est un centre d’artistes voué à la recherche et à la diffusion des formes expérimentales de l’image en mouvement. Nous distribuons des courts, moyens et longs métrages et des installations vidéo d’artistes indépendants québécois et étrangers. Vidéographe est actif sur les marchés commerciaux, éducatifs et institutionnels.
Vidéographe reconnaît la richesse de la diversité culturelle, sexuelle, identitaire et linguistique québécoise. Nous encourageons ainsi les personnes issues de groupes traditionnellement sous-représentés, de minorités ou de groupes marginalisés à soumettre leur candidature.
SOMMAIRE DE LA FONCTION
La coordination de la formation et des programmes de médiation assure l’organisation, la promotion et le suivi des activités de formation, de médiation et les programmes de soutien aux artistes. Iel est également responsable du suivi des adhésions des membres, de l’accueil des visiteurs et de la gestion des comptes avec les fournisseurs.
En savoir plus
Vidéographe
4550, rue Garnier ,
Montréal (Québec) H2J 3S7
+1 514.521.2116
info [arobas] videographe [point] org
http://www.videographe.org
•••••
Codirection générale et artistique, volet programmation / CLARK
25 juillet 2022
/ Montréal (Québec)
ENTRÉE EN POSTE / MI-AOÛT
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est à la recherche de sa prochaine Codirection générale et artistique, volet programmation.
Sous l’autorité du conseil d’administration et en étroite collaboration avec sa collègue codirectrice et les membres, la Codirection générale et artistique, volet programmation, développe la vision et les activités du Centre tout en veillant à la planification stratégique et à la gestion administrative des activités et des opérations. Elle supervise et coordonne la programmation et est responsable de la gestion des ressources humaines (environ 6 personnes). En plus de ses tâches spécifiques, la Codirection générale et artistique, volet programmation, contribue à mener à terme les projets du centre et définit les grands enjeux de son développement. En constant dialogue avec l’équipe et les membres, la Codirection développe des projets et se fait la gardienne de la vision artistique du Centre. Cette personne polyvalente est dotée d’un excellent leadership et agit comme un moteur essentiel à la synergie et au dynamisme de CLARK.
Exigences
Entre 5 et 10 ans d’expérience pertinente en lien avec le poste.
Études universitaires en arts visuels, histoire de l’art ou muséologie.
Études ou expérience professionnelle en gestion, un atout.
Compétences requises
Intérêt indéniable pour l’art actuel et connaissance du milieu
Leadership
Connaissances en gestion des ressources humaines et financières
Excellent sens de l’organisation
Très bonne gestion du stress et respect des échéanciers
Expérience en gestion de projet et capacité à gérer les priorités
Maîtrise du français et de l’anglais parlé et écrit; rédaction efficace
À l’aise dans un environnement MAC
Connaissance de la Suite Office, de la Suite Google et des plateformes de visioconférence
Connaissance des logiciels Photoshop et InDesign, un atout
Conditions d’emploi
– 30 heures par semaine
– Tarif horaire entre 22$ et 24$ (selon l’expérience) à l’entrée en fonction, avec augmentation annuelle prévue selon la politique salariale en vigueur
– Six semaines de vacances (juillet et vacances des fêtes)
– Date d’entrée en fonction : début ou mi-août 2022, à discuter
– Les entrevues auront lieu les 1, 2 et 3 août 2022. Merci de confirmer votre disponibilité à ces dates (en présence ou en ligne) ou de proposer une solution alternative, le cas échéant.
Veuillez soumettre votre candidature par courriel, en y joignant votre CV ainsi qu’un paragraphe ou une lettre de présentation (une page maximum) au plus tard le 25 juillet 2022 à l’adresse rh [arobas] centreclark [point] com.
Veuillez noter que seules les personnes sélectionnées pour une entrevue seront contactées.
Le Centre CLARK adhère au principe d’égalité d’accès à l’emploi; une attention particulière sera accordée aux candidatures de personnes issues des communautés racisées et autochtones.
Centre d’art et de diffusion CLARK
5455, avenue de Gaspé Espace 114,
Montréal (Québec) H2T 3B3
+1 514.288.4972
info [arobas] clarkplaza [point] org
https://centreclark.com
•••••
Gestionnaire projets et réseaux sociaux / Esse
29 juin 2022
/ Montréal (Québec)
Les éditions Esse sont à la recherche d’une personne créative et dynamique pour occuper un poste de Gestionnaire projets et réseaux sociaux (Gestionnaire PRS).
Les éditions Esse publient Esse arts + opinions, une revue d’art actuel bilingue couvrant diverses pratiques artistiques incluant les arts visuels, les arts de la scène, les arts numériques et toutes formes d’interventions à caractère social, in situ ou performatif. La revue se veut une publication engagée, proposant des textes d’actualité dans le domaine de l’art multidisciplinaire, de même qu’un outil d’information, de communication et de recherche.
Mission
En collaboration avec la Responsable du marketing, la personne retenue devra planifier, produire et diffuser les communications des Éditions Esse, principalement sur les réseaux sociaux et à travers des infolettres. Ses objectifs principaux sont de maintenir les standards de présence numérique de Esse et de participer au développement de ses stratégies de visibilité. Le ou la Gestionnaire PRS sera aussi appelé.e à appuyer la Direction pour la planification logistique et la réalisation de l’encan-bénéfice annuel des Éditions Esse.
Tâches et responsabilités
Collaborer à l’image de marque et créer des contenus numériques originaux
Élaborer un calendrier de publications pour les médias sociaux
Rédiger les infolettres et gérer la liste de diffusion
Suivre et analyser les indicateurs de performance clés et optimiser les stratégies
Assurer le suivi de l’échéancier logistique de l’encan-bénéfice annuel
Autres tâches connexes liées à l’encan-bénéfice annuel
Effectuer une veille médiatique sur les sujets jugés pertinents
Le profil de l’emploi
Personnalité créative, avec un sens esthétique développé
Excellentes habiletés communicationnelles et interpersonnelles
Capacité à gérer le stress et les imprévus avec flexibilité et ouverture
Enthousiasme pour la culture web et les réseaux sociaux
Compétences recherchées
Formation communication/marketing numérique ou tout autre domaine pertinent (les candidatures avec expérience professionnelle équivalente seront aussi considérées)
Expérience de travail dans le milieu culturel, volet évènementiel un atout
Excellentes capacités rédactionnelles en français et en anglais
Connaissance des principaux outils de planification et de publication pour les médias sociaux (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter) et des principaux indicateurs de performance
Maîtrise des fonctionnalités MailChimp (import/export, segmentation, etc.)
Maîtrise niveau intermédiaire de la suite Adobe Creative (Photoshop, InDesign)
Compétences en montage vidéo et diffusion YouTube un atout
WordPress, Airtable un atout
Entrée en fonction
Flexible (au plus tard fin-août)
Lieu de travail
Flexible télétravail/présentiel (2025 rue Parthenais, Montréal), selon préférences
Conditions de l’emploi
Poste permanent. 28 heures par semaine (lundi au jeudi – variable autour de l’encan-bénéfice annuel), salaire d’entrée 18$-21$ selon expérience. Six semaines de vacances par année après probation.
Pour postuler
Les personnes intéressées ont jusqu’au mercredi 29 juin 2022 inclusivement pour soumettre leur candidature en faisant parvenir leur curriculum vitae et une lettre de motivation à admin [arobas] esse [point] ca, avec l’objet « Gestionnaire PRS ».
Esse a toujours eu à cœur la représentation des communautés minoritaires dans ses pages – communautés LGBTQ+, autochtones, racisées, neurodivergentes, etc. Nous encourageons les personnes issues de ces communautés à s’auto-identifier si elles le désirent au moment de soumettre leur candidature et nous nous engageons à reconnaître la spécificité de leur expérience dans le processus d’embauche.
Veuillez noter que seules les personnes retenues seront contactées.
Date limite : 29 juin 2022
esse
C.P. 47549, comptoir Plateau Mont-Royal,
Montréal (Québec) H2H 2S8
+1 514.521.8597
revue [arobas] esse [point] ca
https://esse.ca/
•••••
C’est avec confiance que l’Association des groupes en arts visuels francophones amorce une transition de son leadership et sollicite l’aide de notre réseau pour diffuser le plus largement possible l’appel à candidatures au poste de direction générale.
Date limite pour envoyer une candidature: 7 septembre 2022
•••••
Sur Gallery is Hiring!
We are a Toronto-based, not-for-profit arts organization dedicated to the implementation of art projects, which promote Latinx/Latin American art in Canada with an emphasis on artistic excellence, critically engaged artistic practices, and hemispheric networks of exchange. Sur Gallery is Toronto’s first space dedicated to the implementation of art projects, which showcase and promote contemporary Latin American artistic practices. Initiatives critically engage with contemporary art providing the opportunity for national relevance and we develop global networks of exchange. Sur Gallery is a project of LACAP (Latin American Canadian Art Projects). To learn more about us visit: www.lacap.ca, www.surgallery.ca, or www.surgalleryvirtual.ca.
To apply for the positions below please email info [arobas] surgallery [point] ca with your cover letter, resume and 2 references.
Please note that both roles are Hybrid. We have a flexible working arrangement that includes remote working options for staff. However, the Operations Manager role is required to be onsite during exhibitions.
Position: Researcher/Archivist
Start Date: September 2022
Part time: $25/hr. 20 hr./week, 6 months
*Hybrid Position.
DEADLINE: August 2, 2022
Job Description:
Reporting to the Director/Curator, the Researcher/Archivist (RA) will be acquiring, storing and researching textual material, pictures, maps, architectural documents, electronic materials, films and videos, sound recordings, and multimedia materials of Latin American Artists in Canada. For the duration of the contract the RA will be sourcing and gathering this information in order to create a database of Latin American Artists in Canada. This database will be hosted virtually and it is the responsibility of the RA to arrange and maintain it. The RA will be self-confident, highly organized, with strong interpersonal, communication skills and show a positive attitude.
The primary responsibilities of the RA include:
Historic research to update databases.
Support the development of the database by researching, sourcing and preparing images, writing copy, and sourcing information.
Creating an online database of Latin American/Latinx artists in Canada
Qualifications:
Successful completion of postsecondary education in a related discipline
Have experience working in heritage, museums, or galleries
Have proven research skills
Have a strong attention to detail
Proficiency in website maintenance, social media marketing, database maintenance, word processing, and excel.
Proficiency in Typo 3, and basic web builders (ex: Format)
High level of professionalism
Experience using online communication platforms such as Zoom.
Proficiency in Spanish/Portuguese/French is an asset
Knowledge and familiarity of contemporary Latin American art and artists is an asset.
Core Competencies Required for Success:
Results-Oriented – Ability to work well in hectic yet creative environment. High degree of flexibility, ability to maintain deadlines under pressure.
Self-Management – Demonstrates initiative and works independently with minimal supervision.
Communication – Strong oral and written communication skills. Demonstrated skills in interpersonal relations, communication and problem solving
Proficiency with MAC – Computer software and applications competency