À la Galerie SAW Gallery: Laakkuluk Williamson-Bathory, Timiga nunalu, sikulu (My body, the land and the ice), 2016.

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Christi Belcourt, Maria Hupfield, Ursula Johnson, Tania Willard et Laakkuluk Williamson-Bathory#callresponse
du 18 juin au 30 juillet 2017
2, avenue Daly

Frank Cole, Allen Deleary, Luc Desjardins, Mike Dubue, Rah Eleh, Donna James, Ramses Madina, Caroline Monnet, Rehab Nazzal, Andrée Préfontaine, Meredith Snider + Bear WitnessThe Last Picture Show
commissaire : Jason St-Laurent
du 26 mai au 30 juin 2017

67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Tanya Lukin Linklater, Darlene Naponse, Deanna NebenionquitBeshaabiiganan (Lignes)
du 1er juin au 8 juillet 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Roméo SavoieCERA ALBA: L’alliage de l’éphémère à l’éternel
commissaire: Paul Édouard Bourque
du 31 mai au 30 juillet 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Alexis Lagimodière-GriséExpositions intérieures
du 29 juin au 26 août 2017

Canada (We)ek! avec Leonard Bighetty
du 29 juin au 6 juillet 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Nadine Blinn, Renette Boissonneault, Claude Chaloux, Denise Comeau, Noella DeMille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Rose-Marie Maher, Jane Melanson, Diane Nadon, Valérie Nadon, Nora Robicheau, Dany Sheehy, Dianne Surette, Doris Thériault et Christine ThériaultTout en couleur
jusqu’en septembre 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Voix Jeunes Talents

du 17 juin au 4 juillet 2017
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Pilar MaciasVivacité territoriale
du 26 mai au 1er juillet 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Luc CharetteLa Guerre des Toiles
du 14 avril au 30 juin 2017

Présentation de l’artiste en résidence Myriam Jacob-Allard
du 29 juin au 5 juillet
220 boulevard Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Arprim – Montréal – 1er octobre
Voix Visuelle – Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Vanier – 15 août
Triennale Banlieue – Laval – 4 septembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Emerging Digital Artists Award – 10 juillet
Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 28 juillet
FICFA volet arts médiatiques – Moncton – 11 août
aceartinc. – Winnipeg – 1er août

2. appels en anglais du Canada

NASTY GRLS: Community (in) Action – Toronto – 15 octobre
Nautilus: Flotilla & Or Bookstore – 1er juillet
Hatch Gallery – Vancouver – 30 juin
Photophobia – Hamilton – 30 juin
Emerging Digital Artists Award – 10 juillet
Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition – 30 juin
Artspace – Peterborough – 8 décembre
One on One Gallery – Medicine Hat – 14 juillet
NAISA – Sonic Reflections – Toronto – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Biennale ArtFareins 2018 – 31 décembre
Cinekid – Amsterdam – 15 août
International digital arts festival – Clermond-Ferrand – 15 octobre
Traverse Vidéo – Toulouse – pas de date
Cultures of Silence: Invisible Violence – 30 juin
International Videoart Festival – Buenos Aires – 6 août

4. résidences

Résidence de peinture et dessin – Les Ateliers du Plessix-Madeuc – 10 juillet
Arteles Creative Center – Hämeenkyrö, Finlande – 30 juin
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Kinistinâw Park – Edmonton – 12 juillet
Artspace – Peterborough – 14 juillet
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août

6. pour commissaires

« Artist as an Object » film series – 29 octobre
Impakt – Utrecht – 15 juillet
FACETTES – appel à contribution – en cours
esse arts+opinions – Montréal – 1er septembre

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Appel de dossiers
Programmation 2018-2019 d’Arprim

Date limite:  1er octobre 2017

Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement (projet ponctuel, lancement de livre d’artiste, performance, etc.) pour la programmation 2018-2019 d’Arprim.

Arprim aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Le centre se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé. En tant que diffuseur de l’art actuel, il contribue à accroître la visibilité de pratiques émergentes en art imprimé en présentant des expositions, des événements, des actions hors les murs et en organisant des événements spéciaux.

Arprim s’engage à couvrir les frais reliés à la salle d’exposition, aux communications et au vernissage.

Le dossier doit comprendre:
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo
– une liste descriptive du visuel 
(PDF)

Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.

Envoyez votre dossier à : prog [arobas] arprim [point] org 
(Objet du courriel : Dossier de proposition)

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Appel — Exposition internationale d’estampe numérique miniature 12

Titre/Thème: Je m’épanche, donc je suis
Walter Benjamin l’a annoncé il y a 80 ans. Andy Warhol l’a mis en pratique il y a 50 ans. Et le philosophe de l’art contemporain Yves Michaud l’a récemment proclamé en ces termes : « Du côté des producteurs, des artistes, des fabricants et de ceux qui montrent, il ne s’agit pas de présenter des chefs-d’œuvre mais de marquer sa place, de se signaler et d’exister, y compris, comme souvent, dans la fiction d’une identité reconstruite et inventée. »

C’est le triomphe de l’esthétisme.

La 12e exposition internationale d’estampe numérique miniature invite les artistes à manifester leur vie intime et ordinaire, à jouer à Instagram en images numériques, à rendre la beauté étourdissante des choses vides de sens. Les thèmes abondent : égoportrait, quotidienneté dans sa plus grande banalité, superficialité des vécus, épatement des odyssées spectaculaires et kitch des objets familiers. Le point de vue sera sérieux ou ironique, léché ou brouillon, platement factuel ou étrangement imaginaire. L’important, partout et toujours, est de se mettre en scène et de se faire valoir.

Raymond Aubin, commissaire

CONDITIONS GÉNÉRALES
L’exposition est ouverte aux artistes professionnels de tous les pays sur le thème
«Je m’épanche, donc je suis». Ce thème a été choisi par la commissaire Raymond Aubin et est développé dans le texte ci-dessus.

Téléchargez le formulaire de participation en format pdf (doit être imprimé et rempli à la main) ou format doc (remplissable à l’ordinateur une fois téléchargé).

Les conditions de participation sont expliquées dans la FAQ qui suit. Veuillez noter que ces conditions ont été modifiées par rapport aux années précédentes.
Les estampes soumises doivent être accompagnées d’une fiche d’identification (voir la page 3 du formulaire de participation) indiquant :
• le nom et le prénom de l’artiste;
• son pays de résidence;
• le titre de l’estampe;
• son année de création.
Les estampes doivent être reçues par les organisateurs au plus tard le 15 juillet 2016.

ENVOI DES ESTAMPES
Tout envoi doit contenir les quatre éléments suivants :

  1. Le formulaire d’inscription dument complété sur papier;
  2. Une fiche d’identification pour chaque estampe soumise dument complétée sur papier et fixée à l’arrière de l’œuvre;
  3. Les estampes elles-mêmes;
  4. Un cd comprenant :
    1. Une version numérique des estampes d’une résolution de 300 ppp, en format JPEG de qualité supérieure;
    2. Le formulaire d’inscription rempli, y compris les fiches d’identification.

Tout envoi doit être adressé à :
Voix Visuelle
262, chemin Montréal
B.P. 79023, VANIER RO
OTTAWA, ONTARIO
CANADA K1L 1A1

L’enveloppe doit clairement indiquer :
« Imprimé sans valeur marchande /Printed Matter with No Commercial Value »
« Ne pas plier/Do Not Fold »

Appel — Exposition internationale d’estampe numérique miniature 12

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Triennale Banlieue / Maison des arts de Laval
4 septembre 2017
Laval (Québec)

UN TRIO DE COMMISSAIRES POUR UNE BANLIEUE EN DÉPLACEMENT
JULIE ALARY LAVALLÉE, JASMINE COLIZZA, NICOLE THIBAULT
ART ACTUEL, THÉÂTRE DE CRÉATION ET DIASPORA SUBURBAINE

Date de tombée : lundi 4 septembre 2017
Dates de l’exposition : été-automne 2018

Après le succès de Banlieue! ordre et désordre présenté lors des célébrations du 50e anniversaire de la Ville de Laval à l’été 2015, le projet Banlieue revient en 2018 sous la forme d’une triennale. Pour cette deuxième édition, il s’agit d’aborder la banlieue nord-américaine comme un lieu d’arrivée, un territoire de projections de tous les désirs.

Comme cette idée de mobilité trouve son prolongement dans l’expérience migratoire, la triennale propose d’aborder la banlieue comme un espace non homogène constitué de communautés multiples. Au Québec, les banlieues, longtemps considérées comme « cités-dortoirs », prennent de l’expansion au point de faire de l’ombre aux villes dont elles n’étaient au départ qu’une extension domiciliaire. Dorénavant, les gens s’y installent, s’y éduquent, s’y distraient ou y travaillent. Le tissu social se transforme depuis déjà quelques décennies. Des membres de communautés culturelles y prennent domicile, des jeunes professionnels fuient la grande ville afin d’esquiver la folie du marché de l’immobilier ou pour bénéficier d’occasions de travail inespérées. On s’expatrie des grandes villes, de la région, d’autres pays. La banlieue incite ainsi au déplacement, à la distance à parcourir. La banlieue n’est pas close sur elle-même, elle est connectée au monde grâce aux technologies tout en étant le reflet de diverses réalités sociales.

L’émancipation suburbaine annonce une souveraineté grandissante bien que dans l’imaginaire collectif, la banlieue symbolise des carences à bien des égards. Or, ces lacunes appellent à la transformation des espaces et à l’émergence d’une offre culturelle sans précédent. La banlieue est un matériau de tous les fantasmes. Elle est le réceptacle de projets imaginaires et critiques, ainsi que d’actions en vue d’en dynamiser son territoire et le rendre plus convivial et humain.

La triennale Banlieue en est une d’arts visuels, mais à l’instar de l’édition de 2015, une seconde discipline est invitée à prendre part à la réflexion. En 2018, la discipline théâtrale est à l’honneur. Défiant les conventions, l’espace et le temps, le théâtre est une forme d’expression de plus en plus poreuse aux autres disciplines artistiques. Le théâtre est un art vivant qui se renouvelle constamment, tout en demeurant particulièrement sensible aux mouvances culturelles et sociales. C’est avec cette envie d’entrer en dialogue que les arts visuels convient le théâtre.

SOUMISSION DE DOSSIER – OUVERT À TOUS ET TOUTES

AXES THÉMATIQUES
Les œuvres tant en arts visuels qu’en théâtre doivent tenir compte de l’un ou de plusieurs axes thématiques suivants en lien avec la banlieue :
•    Portrait démographique : les communautés culturelles, les diasporas, les groupes sociaux et les sous-cultures ;
•    Le rapport au déplacement, à la route, à la distance, au voyagement ;
•    Un lieu des possibles : le territoire et sa transformation, projets en lien avec les développements sociaux et culturels.

ARTS VISUELS
Projets recherchés : art relationnel, peinture, sculpture, installation, net art, art électronique et audio, art vidéo, performance, interventions publiques, etc.

Documents exigés :
–    vision et expérience personnelles de la banlieue (500 mots max) ;
–    description de l’œuvre réalisée ou projetée et lien avec la banlieue (500 mots max)
–    dix images numériques d’œuvres récentes identifiées (format jpg, 1 Mo max) ;
–    extraits vidéos (5 min max / mov, wmv, mpeg-4) ;
–    liste descriptive (titre, année, médium) ;
–    démarche artistique ;
–    curriculum vitæ.

THÉÂTRE
Projets recherchés : art relationnel, conte, poésie, performance, manifeste, intervention, théâtre documentaire, théâtre engagé, comédie, drame, etc. Petites formes, dispositifs scéniques simples et facilement adaptables, projets qui peuvent être mis en relation avec une ou plusieurs œuvres de l’exposition.

Documents exigés
–    vision et expérience personnelles de la banlieue (500 mots max) ;
–    description du projet de création (ligne dramaturgique, traitement dramatique, environnement scénique, pertinence du projet par rapport à la thématique de la banlieue,  étapes de création, etc. (500 mots max) ;
–    budget préliminaire ;
–    exemple d’un projet récent (projet d’écriture, d’interprétation ou de mise en scène) que vous avez réalisé ou auquel vous avez collaboré ;
–    démarche artistique ;
–    curriculum vitæ.

ENVOI DES DOSSIERS
Les dossiers devront être envoyés par WeTransfer au plus tard le 4 septembre à l’adresse courriel suivante : m-p [point] champagne [arobas] laval [point] ca.
Veuillez identifier chaque document avec votre nom complet et le titre du document en évitant les accents et les espaces (exemple : pierre-laroche_vision.pdf).

La Salle Alfred-Pellan (SAP) de la Maison des arts de Laval donne la parole à des artistes et à des commissaires reconnus et émergents de Laval et d’ailleurs. Elle encourage la création, la réflexion et les échanges. Son programme évolutif lui permet d’offrir des activités et des outils de médiation spécifiques pour chaque exposition et pour différents publics. La SAP offre un accompagnement muséologique aux artistes et aux commissaires pour les projets d’exposition.

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APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2018-19
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

— PROJET D’EXPOSITION | 2018-2019
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2017

Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.

— FORME ET CONTENU DU DOSSIER*
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 Une description du projet (environ 250 mots);
3 Une démarche artistique (environ 250 mots);
4 Un curriculum vitæ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres
récentes (fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp);
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins;
7 Une liste descriptive des oeuvres;
8 Tout autre document pertinent (médias, blogue, site internet).

*Tout dossier incomplet sera refusé

L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

— Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org

Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

http://caravanserail.org/appels-de-propositions/

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Emerging Digital Artists Award

Le prix Emerging Digital Artists Award (EDAA) [Prix pour les artistes numériques de la relève] de la Banque Èquitable souligne le travail exemplaire d’artistes de la relève dans le domaine des arts numériques. Ce prix traduit l’intérêt que nous prenons à la création de nouvelles occasions d’innovation numérique.

Date limite

Il faut soumettre sa candidature avant 23 h 59, heure de l’Est, le 10 juillet 2017.

http://edaa.equitablebank.ca/accueil.html

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Festival international du cinéma francophone en Acadie

L’appel de films de la 31e édition du Festival international du cinéma francophone en Acadie est lancé. Nous acceptons les soumissions de films de la Francophonie internationale jusqu’au 28 juillet.
Pour plus d’informations sur la soumission de films:
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Festival international du cinéma francophone en Acadie
VAM (volet Arts médiatiques)
En plus de sa programmation cinéma, le FICFA possède un volet dédié aux arts médiatiques (numériques et analogiques). Veuillez noter que les projets d’artistes dont les vidéos d’art, les installations et les performances audiovisuelles doivent être soumises au VAM.
Le formulaire ici-bas est uniquement pour les soumissions au volet Arts médiatiques du FICFA. Pour les inscriptions à la programmation cinéma (ou programmation régulière), veuillez suivre ce lien.
Dans le cas des vidéos, les soumissions sont considérées complètes une fois le formulaire est remplis et soumis. Pour les installations, performances et autres types d’œuvres, les soumissions au VAM doivent inclure les éléments suivants :
– Cv/bio de l’artiste
– Description de l’œuvre proposée
– Exemples d’œuvres
– Description des besoins techniques
Conditions d’admission
Seules sont admissibles les œuvres issues de pays ou de régions membres de la Francophonie (selon Organisation Internationale de la Francophonie), produites au plus tôt en 2016 (les œuvres sorties en 2015 ou plus tôt sont inadmissibles) et n’étant pas diffusées avant l’automne 2016, qui n’ont pas été soumises auparavant au FICFA. Dans le cas des films (vidéos d’art uniquement), ces œuvres ne doivent pas avoir été diffusées à la télévision au Canada. Les films disponibles pour visionnement public en ligne ne sont pas admissibles.
Modalités d’inscription
Une œuvre est considérée inscrite lorsque le formulaire électronique est dûment rempli et enregistré et que le dossier de l’œuvre ou projet est reçu avant la date limite d’inscription, soit le 11 août 2017.
Le VAM n’accepte pas les documents ou copies de visionnement physiques. Les dossiers et copies de visionnement soumis pour la présélection doivent être en format numérique exclusivement.
Le VAM n’a aucun frais d’inscription.
Les participants sélectionnés seront avisés par le festival au plus tard le 22 septembre 2017 et devront fournir tout le matériel promotionnel nécessaire.
Il est de la juridiction du festival de décider du nombre, des lieux, dates et heures de projection/installation/présentation, etc.
Le festival assume les frais d’expédition du retour des œuvres et matériaux ainsi que les frais d’assurances dès leur arrivée au bureau du festival ou lieu de diffusion et ce jusqu’au moment de l’expédition.

http://www.ficfa.com/soumettre-vam

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Appel de soumissions

Présentement, nous ne pouvons accepter que des soumissions en anglais.

Les documents nécessaires pour la Programmation régulière :

Le jury recevra un disque de votre projet; assurez-vous de suivre nos consignes en ce qui concerne la grandeur du fichier et le titre. Pour vous renseigner sur aceartinc., rendez visite à notre site Web ainsi qu’à nos plateformes sociales (Facebook, Instagram, www.aceart.org).

Votre soumission devrait comprendre :

  • Une lettre d’accompagnement
  • Un énoncé d’artiste et/ou de commissaire (une page)
  • Un projet. À noter : si le projet est en cours de développement, veuillez fournir du matériel d’appui relié au projet.
  • Un CV mis à jour avec vos coordonnées actuelles (2 pages)
  • La cédule des activités (s’il y a lieu)
  • Une liste d’équipement ou de besoins techniques précis (s’il y a lieu)
  • Une liste d’images (pas plus d’une page)
  • Votre matériel d’appui

Les soumissions qui ne sont pas conformes à nos consignes risquent d’être excluses de notre processus de sélection.

Afin de réduire les déchets de papier et se conformer au 21ième siècle, aceartinc. privilégie les soumissions numériques.

Créez deux fichiers PDF séparés : un qui comprend votre lettre d’accompagnement, votre énoncé d’artiste, votre projet, votre CV, votre liste d’images et votre cédule d’activités/liste d’équipement. Le deuxième fichier comprendra votre matériel d’appui. Indiquez votre nom en entier sur vos fichiers. Mettez-les en attache et envoyez-les par courriel à gallery [arobas] aceart [point] org.

Matériel d’appui

aceartinc. est seulement compatible avec les MACs.

Vous pouvez inclure jusqu’à 20 images (un total de 20, y compris pour les soumissions de groupe), présentées préférablement dans un document PDF.

Les images individuelles doivent être en format jpeg de 72 ppp, 1024 x 768 pixels, 500 k (.5 MB) RGB ou SRGB seulement. Nous ne considérerons pas des images plus grandes.

Pas d’exposés en PowerPoint s.v.p.

Les vidéos peuvent être soumises par l’entremise d’un lien Vimeo, YouTube ou d’autres sites Web facilement accessibles. Voir ci-bas pour plus de clarifications par rapport à chaque partie de la soumission.

Les vidéos soumises sur DVD doivent être compatibles avec NTSC et ne doivent pas durer plus de 5 minutes et être prêtes à visionner.

Les vidéos CD-R doivent être accessibles via Quicktime, RealPlayer ou VLC.

Les pistes audio sont acceptables uniquement en format MP3, WAV ou AIFF.

Pas de classeurs, de chemises ou d’agrafes (seulement des trombones S.V.P.).

Pas plus de 2 imprimés : ceci comprend des essais, des critiques, des documents d’œuvres d’art non-originales qui ne peuvent pas être décrites autrement, soit en diapositive, soit en format vidéo. PAS DE LIVRES S.V.P.

Aucune œuvre d’art originale.

Veuillez ne pas envoyer de courrier enregistré qui exige une signature.

Les soumissions ne seront pas renvoyées, alors n’envoyez pas de matériel qui ne peut pas être remplacé.

Date limite : 1er août 2017

2nd Floor, 290 McDermot Avenue, Winnipeg, MB R3B 0T2 | tel: (204) 944-9763 | email: gallery [arobas] aceart [point] org

aceart.org

 

2. appels en anglais du Canada

CALL: NASTY GRLS: Community (in) Action
Deadline date: October 15, 2017; City: Toronto, Canada; Source: WIAprojects

Exhibition: January 2018: NASTY GRLS: Community (in) Action

We are calling for images of socially-engaged community work. What do you do as a feminist, artist and researcher in your own communities?

EXHIBITION CALL: WIAprojects at Centre for Women’s Studies in Education, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto is showcasing women’s – and especially feminist – socially-engaged community activity in an exhibit in the CWSE Hallway Gallery this coming Jan. 2018. Our expectation is that the works will specifically explore where we, nationally, as women and/or as feminists are situated after Canada 150.

Who are you – Individual? Group? Collective? Are you from a rural area or urban center? How do you respond to and enliven the hopes, wishes, and activities of/in your communities? Who do you work with and how? How have you spoken to or/and facilitated in assisting with meeting the needs of a diverse population or a specific group? Do you have a powerful image that speaks to this work that you do?

We are asking for submissions of printed colour images on good quality photo paper in 4” x 6” (vertical or horizontal) format. You may send up to three images (indicate an order of preference) and we will try and show them all but, if space becomes limited, we may have to choose one. In order to defray costs we are asking for an administrative fee of $25 for the submission of one image ($10 for each individual image beyond the first one – up to total of $45 for 3 images) to cover framing, hanging, advertising and administrative costs. The image and cheque should be sent to: Nasty Grls, WIAprojects, 22588-264 Bloor Street West, Toronto, ON M5S 1V8.

Please send as well in an email to wiaprojects [arobas] gmail [point] com biographical information on yourself or your group or project, a description of your activity using the questions above as a framework and a 300 dpi jpg copy of your image(s) for publicity or catalogue purposes. Please send your text  as a one page word file for us to use to accompany your image(s) – maximum 200 words please for all! We suggest approximately 100 word bio and 100 word statement. This text will be oriented, printed and shown beside your image(s).

Once we receive your email and mailed submission, we will contact you via email to acknowledge receipt.

DEADLINE: Oct 15, 2017

www.wiaprojects.com

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CALL FOR PARTICIPANTS

Nautilus: Flotilla & Or Bookstore
Deadline for Submissions: July 1
Event September 21  » 24, 2017

Nautilus, an Or Bookstore kiosk in partnership with Flotilla 2017, is currently seeking
submissions of artists books, periodicals, criticism, ephemera and other printed matter
for sale and display in the shop in Charlottetown from September 21-24. Artists and
small presses are encouraged to apply.

The Or Bookstore is a project of the Or Gallery in Vancouver, BC. The shop specializes
in artists publishing and carries a range of books and printed matter including editions,
artists books, monographs, design publications, local publishing, criticism and theory
and journals and magazines. Our titles come from Fillip, New Documents, Publication
Studio, Sternberg Press, Tsunami Editions, Urbanomic, Motto Distribution and more.

Nautilus will privilege works that highlight the book as an artform.

Books will be sold on consignment, with 60% of the shelf price paid to the
artist/publisher and 40% to Or Bookstore following the event. Or Bookstore/Or Gallery is
not responsible for any normal shelf wear that may occur over the course of the project.

If you are interested in submitting material to be sold in the shop, please fill out this
application form no later than July 1, 2017.

Your submission will be reviewed and you will receive a response via email by July 31.

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The Hatch Gallery is looking for curatorial and artistic exhibition proposals for
September 2017 – April 2018. Please complete all three pages of the application and
email it to hatchgalleryubc [arobas] gmail [point] com by June 30th, 2017.

For questions or inquiries e-mail sacart [arobas] ams [point] ubc [point] ca

The Hatch Gallery is part of the AMS Student Society of Vancouver and is located at the
Nest on UBC Vancouver Campus.

http://hatchgalleryubc.tumblr.com/post/144510964893/hatch-gallery-submission-
application-2017-2018-the

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Call for Entries: Photophobia: Contemporary Moving Image Festival

Deadline: June 30, 2017

Notification can be expected in July. Screenings to be held August 10-12.

Photophobia is the 11th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. The Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. are once again partnering to showcase contemporary practitioners who test the boundaries of the medium in 2017. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free, festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc.

Submission Guidelines:

  • Submissions must be short format (15 minutes or less)
  • Work must not be more than 3 years old (2014)
  • All submissions must be digital Vimeo or Youtube links (private/password protected is acceptable and encouraged). Other formats will not be considered. Do not send the jury files using Wetransfer or any other transfer platform that has a time limit for hosting the files. Do not use dropbox or other cloud platforms.
  • No more than one submission per artist please
  • Films and videos should be independent projects, meaning that you, the artist, retain complete creative and artistic control of the project.

Please include in your submission:

  • Artist Bio (75 words max)
  • Artist CV (3 pages max)
  • Short description of your submission (150 words max)
  • Entry Information: Title; year completed; name; address; phone; email; role in production; format; length.

Email Submissions to:
Selections committee, Photophobia
photophobia [arobas] artgalleryofhamilton [point] com

* Note: Submissions (excluding video files) should be merged into a single pdf. Hard copy submissions will not be considered. Due to the high volume of applications, only those selected for the festival will be notified.

IMAA remuneration will be provided to successful applicants within 30 days of screening.

Art Gallery of Hamilton
123 King St W
Hamilton, ON
L8P 4S8
905.527.6610
http://www.artgalleryofhamilton.com

Hamilton Artists Inc.
155 James St N
Hamilton, ON
L8R 2K9
905.529.3355
http://www.theinc.ca

Contact:

Ryan Ferguson
Curator, Film Program
Art Gallery of Hamilton
ryan [arobas] artgalleryofhamilton [point] com

Caitlin Sutherland
Programming Director
Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca

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Emerging Digital Artists Award (EDAA) 2017

The Emerging Digital Artists Award (EDAA) is currently accepting applications for its 2017 award program. Founded on a desire to support and celebrate digital innovation in the arts, the EDAA caters to early-career artists who are working on-screen, and experimenting with the possibilities of digitally rendered imagery. Applicants are encouraged to play with moving image formats such as video, animation, and GIF art. Get inspired by visiting our website, which features various animations by Toronto-based Niki Sehmbi—our 2017 artist partner, whose eye-catching works can be seen across EDAA 2017 advertising.

This year, our feature artist is not the EDAA’s only exciting collaboration. For the first time, Equitable Bank and their digital banking operation, EQ Bank, are presenting the EDAA in partnership with a local arts organization. Trinity Square Video is Canada’s oldest media arts centre, and an ideal partner for the EDAA given their ongoing commitment to fostering the development of media arts in Canada through their exhibitions and other community programming. A space in Trinity Square Video’s annual Themed Commission program will be reserved for the EDAA 2017 winner, and all finalists will receive a year-long membership to the centre.

If you’re an emerging digital artist based in Canada, apply to the EDAA by completing an online application. The call will remain open until July 10, 2017.

What happens after I apply?

Applications will be juried by this year’s digital-savvy judging panel, including artists Erin Gee and Jennifer Chan, a representative of Trinity Square Video, and Equitable Bank’s resident art curator. Works will be considered against four main criteria:

  • relevance, defined by the ways the work engages digital media in its process, presentation, and content;
  • technique and demonstrated familiarity with the media;
  • aesthetics, or the stylistic choices made by the artist in the work; and
  • the 250-word written statement submitted with the application.

Based on their excellence in all areas, five finalists will be selected and invited to show their work in an exhibition at Trinity Square Video in Toronto from September 28 – October 12, 2017. All will be paid for their participation in the exhibition, in addition to the monetary prizes offered. Finalists will be contacted in August 2017.

The award winner will be announced at the EDAA’s closing event on October 5, and offered a $5,000 monetary award. The award includes Equitable Bank’s acquisition of the winning artwork, which will be displayed on-screen in our company’s head office in Toronto. The remaining four finalists each receive a $1,000 award.

Learn more about the EDAA and eligibility by visiting our website, following us on Twitter @edaa_eqb, or sending a line to edaa [arobas] eqbank [point] ca.

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Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition Call for Proposals

The Art Gallery of Burlington is welcoming proposals from professional ceramists for its annual ceramic exhibition in the Dan Lawrie Family Courtyard for the summer of 2018.

The Annual Courtyard Installation at the AGB is a site specific installation of ceramic work (some mixed media is permitted as long as the work is primarily ceramic), that reflects some aspect of the space, ranging from the architecture, to the plantings, to the social interaction contained within the space. The artist is encouraged to engage with the water feature and is asked that much of the work is installed on the ground cover and the walls. This exhibition space is used as a public area within the building, including a space for people to eat lunch, private receptions and weddings; the artist is asked to consider that the installation does not interfere with these other uses. This exhibition is open to mid or late career artists with a proven exhibition record.

The Dan Lawrie Family Courtyard at the Art Gallery of Burlington is an enclosed open space measuring approximately 49.6 x 59 feet (16 x 17 metres) with a total area of 2907 square feet, divided between 1406 square feet of hard surface and 1501 square feet of plantings. A water feature with a fountain with three jets flows into a pool with a stone slab bridge. There are three entrances to the courtyard which is on two levels. There is a broad set of three stairs and a wheel chair accessible ramp connecting the different levels. Three walls of the courtyard are one story tall with textured concrete walls and windows (making the installation viewable from inside the building), and the fourth wall is two and a half stories tall with textured concrete and is suitable for a wall mounted installation. There are four trees in the plantings and various low growing ground cover.

Interested applicants should submit the following by June 30, 2017:

  • One page presenting the theme of the proposed exhibition
  • List of all works proposed, and drawings and/or descriptions
  • CV of artist(s)
  • 10 images
    • .jpg file format
    • Maximum of 1MB
    • Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
    • RBG or Gray Scale
  • List of images
  • Requirements for installation
  • Purpose of exhibition (if any)

Email submissions accepted. Please send your proposals to:

Dr. Denis Longchamps, Artistic Director & Chief Curator
Art Gallery of Burlington
1333 Lakeshore Road
Burlington, Ontario
L7S 1A9

Tel: 905-632-7796 ext. 303
Email: denis [arobas] agb [point] life

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Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.

Artspace maintains two submission deadlines: June 16, 2017 & December 8, 2017

In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.

Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).

SUBMISSION GUIDELINES

All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.

You will be asked to include the following:

Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.

If you have any questions regarding submissions, please contact:

Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/

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Artist Call for Submission

One on One Gallery invites artists and designers to apply for a solo exhibition of their work in any media, to be accompanied with a visiting artist talk and studio/class visits. The proposed exhibitions are scheduled for the fall semester from November 9 to November 30, 2017, with the reception held on November 23, 2017, and the winter semester from March 2 to March 28, 2018, with the reception held on March 22nd, 2018. Proposals should consider the size and dimensions of the gallery space. Go to www.mhc.ab.ca/OneonOneGallery to view the gallery floor plan. At this point we do not accept group exhibition proposals.

One on One Gallery is an integral part of the Visual Communications Program at Medicine Hat College. Our Bachelor of Applied Arts (Visual Communications) degree program is one of a kind, in that we offer a blend of both fine arts and design. We use our One on One gallery as a teaching tool to enhance our student’s education by inviting professional artists and designers to showcase their work and bring contemporary and exciting ideas to our community. The gallery has over 2400 running feet of wall space, a state of the art lighting system, tall ceilings, and hardwood floors. It’s a very professional, clean, and exciting space.

An artist fee of $3000.00 will be awarded to the selected candidate. All travel, shipping costs and arrangements (delivery both ways) are to be covered by the selected candidate.

The artist must be in attendance for the reception where they will give an artist talk. They are also required to fulfill studio visits either the day before or after the reception date. These stipulations will be based on a contractual agreement and must be fulfilled before the artist fee is awarded.

Submission Deadline:
Before the end of the day of Friday, July 14, 2017 local time. You will receive an acknowledgement of your submission shortly thereafter. Final notification will be made in early September.

Proposal Requirements:

Exhibition proposal
Artist’s statement
Curriculum Vitae
15 digital images of proposed or recent work
Video or Audio work in Mac-compatible formats
Image list (title, medium, date, and size)
Contact information

The entire exhibition proposal is to be sent only by E-mail with all written material in one PDF file attachment and all images in a separate single PDF file attachment sbeierbach [arobas] mhc [point] ab [point] ca. We will not accept submissions by mail. Please make sure the size of all attachments does not excede15MB. If you require more space for larger files, time-based or intermedia work, please provide a link via DropBox or Vimeo.

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NAISA is pleased to launch its
2017 Call For Submissions SONIC REFLECTIONS
Deadline June 30, 2017
www.naisa.ca

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other

Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Sonic Reflections for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2018 programming.

Sound by its nature reflects in different ways depending on the environment in which it is experienced. These reflections help to give a place its character but they also can obscure elements of an environment. NAISA would like to celebrate the opening of its new facility – NAISA North Media Arts Centre – in South River Ontario with programming that is reflective of the past as well as using that reflection to inform future possibilities. For its 2018 programming, NAISA is interested in submissions that address the notion of Sonic Reflections and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Sonic Reflections. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 30, 2017. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.
Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca

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NAISA Radio www.naisa.ca/naisa-radio/

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

3. appels internationaux

Appel à candidature : Biennale ArtFareins 2018

date limite: 31 décembre 2017

http://artfareins.com/-La-Biennale-ArtFareins-2018-.html

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« Supernatural: Stories of Worlds to Come »
June 20–August 15, 2017

Cinekid
Kattenburgerstraat 5
1018 JA Amsterdam
Netherlands

www.cinekid.nl

Exploring present and future narratives through media art, with Capitaine futur as your tech guide

Three new media artworks will be commissioned by an international partnership comprising Cinekid, La Gaîté Lyrique and KIKK Festival, along with special partner WoeLab. The theme of the partners’ joint project, « Supernatural: Stories of Worlds to Come, » is an invitation to artists and designers to explore the transformations of the hybrid ecology era. The selected artworks will be announced on the 31st annual Cinekid Festival in October 2017 and will tour festivals and exhibition spaces in 2018 and 2019.

Cinekid, La Gaîté Lyrique, KiKK Festival and WoeLab—based in Paris, Amsterdam, Namur and Lomé, respectively—are pleased to announce Les Voyages de Capitaine futur. An open call for proposals for the project will launch on June 20 and close on August 15. The four partners, who specialise in media art and technology-based design with a focus on programming for young people, will present the three selected media artworks during an international tour of their festivals and exhibition spaces throughout 2018 and 2019.

Open call for the development of media art projects
The theme of the open call pertains to hybrid ecology—our technological environments are increasingly becoming natural elements in our lives. A host of singular species coexist in this new world: virtual animals, mutant plants, electronic viruses, insatiable computers, memory rocks, tentacular networks, autodidact algorithms, domestic robots, cybernetic forests and more. Is this new organic, composite world an intermediate stage of natural evolution or a « big bang » of singularities? What tools must we craft to survive, experience, adjust to and negotiate these new types of coexistence?

The call aims to elicit poetic visions, narrative approaches and fictional tales that recount a land where humans are no longer central and undergo a metamorphosis upon contact with heterogeneous beings.

Internationally renowned artists
The project partners expect a large number of international submissions to the open call. Past projects commissioned by the partners for festivals and exhibitions include works by internationally renowned artists such as Marshmallow Laser Feast, Zach Lieberman, Theodore Watson & Emily Gobeille, Artificial Nature, Kyle Mc Donald, Nils Völker and Benjamin Gaulon.

About Capaitaine futur
The central figure in the Les Voyages de Capitaine futur project is Capitaine futur, a recurring storytelling vehicle created by La Gaîté Lyrique that has already featured in a number of exhibitions. This new endeavour marks the imaginary explorer’s first international appearance as a protagonist of media art, of sorts. His role in the project brings to mind the philosophical tales, and literary characters of the works of Jules Verne and Casper David Friedrichs’ Der Wanderer, a symbol for romantic notions of the future of the world. Visit the website of Capitaine futur for more information about the open call, regulations and deadlines:

The four partners
Cinekid is one of the world’s oldest and most renowned annual festivals for children and young people, with programming on film, television, digital media and for professionals. The festival’s MediaLab holds a major exhibition of interactive artworks and installations. Cinekid is based in Amsterdam, with a presence across the Netherlands and internationally as part of special projects.

La Gaîté Lyrique is cultural institution in Paris that specialises in emerging forms of digital culture and the dialogue between art, technology, research and society.

KIKK is an annual international festival for digital and creative culture based in Namur, Belgium, which explores the intersections between art, science and technology.

WoeLab is a centre for technological democracy that spearheads a network of local tech hubs in its hometown of Lomé, Togo, and elsewhere in West Africa. The centre promotes the pooling of resources and knowledge, local collective action and technology reuse.

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CALL FOR PRIZE WINNING VIDEO COMPETITION
APPEL A PROJETS VIDEO
PRIX VIDEOFORMES 2018

INTERNATIONAL DIGITAL ARTS FESTIVAL : March 14 >17, 2018

Prix / VIDEOFORMES 2018 / AWARDS :

• Prix VIDEOFORMES de la Ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Départemental du Puy de Dôme

Prize winning competition open to all video and media makers. Works should be original and/or display
a personal approach.
Concours international ouvert à tous. Les œuvres présentées doivent témoigner d’une écriture originale
innovante où la recherche artistique prime sur les moyens techniques utilisés.
DEADLINE FOR SUBMISSION : October 15, 2017
DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 15 octobre 2017

Regulation and submission form : HERE
Règlement et formulaire : ICI

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Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.

By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.

The following questions can help as a guide: How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualized in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?

More information on how to apply: http://analco.cc/en/open-calls2017/
Facebook event: www.facebook.com/events/149620532226635/

*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive. This project is generously supported by Kone Foundation.

Deadline: June 30, 2017

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call: FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
Deadline: 6 August 2017

FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
November 2017

Conditions

1- PARTICIPANTS
Artists wishing to participate must be over 18 years old.

2- WORKS
a) Each artist or group of artists may submit up to two works.
b) Video installations will not be accepted.
c) No works are accepted with a date prior to 2015.
d) The works may be submitted on AVI, MOV, MP4 or MPEG. The file should be labeled with title,
length and author.
You can send a download link to the video file that can be found in any of the currently used
standard formats (AVI, MOV, MP4 or MPG) and must be encoded with any of the following codec:
H.264 AVC or MPEG-4 MPEG 2-4. We recommend that the file does not exceed 1GB (one gigabyte)
in size, for easy downloading of the video. We recommend a minimum height of frame 720.
e) The recommended maximum duration of 20 minutes.
f) The theme will be free.
g) May not be submitted works that have been presented in previous editions of FIVA
h) The video must be spoken or subtitled in Spanish

3- IS REQUIRED TO ACCOMPANY ALL WORKS
a) Application form signed by the artist (below these lines).
b) Biography professional of the artist or artists.
c) A brief synopsis of works.
d) Still digital image (jpg 300 dpi).

4- ADMISSION
a) All works in digital record will become part of the Festival files for use in cultural presentations,
where the festival will not receive commercial revenue and always provided as part of the
dissemination strategy, both of FIVA as the participating artists.
b) All works will become part of files Festival for use in cultural performances, non-commercial
purposes and as part of the event.
c) The jury is composed by: Valentina Montero Peña (Chile), Antonio Weinrichter López (Spain)
and Rodrigo Alonso (Argentina).

5- DATE OF DELIVERY
Works can be submitted by download link until August 6 of 2017.

6 – SHIPPING ADDRESSES THE MATERIAL
The download link should be sent to one of the following addresses:
info [arobas] fivafestival [point] com [point] ar or fivafestival [arobas] gmail [point] com

7- RETURNS
The works submitted to the festival will not be returned to their authors. All works will become
part of the video library of the Festival and may be presented for cultural and / or educational
(in any not commercial case) by broadcast channels that the direction of the festival deems
appropriate.

8- COMMENTS
The organizers reserve the right the exhibition of the works that may be harmful to human rights.
Taking part in the festival implies full acceptance of these rules.
NOTE: The omission or misrepresentation of any information requested generated exclusion from
the competition.
The applications that are not complete will not be considered accepted.
http://www.fivafestival.com.ar

Entry Form

AUTHOR (A):
1- Name and surname (clarify if works are made by a group and appoint all members):
2- Nationality:
3- Country of residence:
4- Postal address:
5- E-mail:
6- Phone:

ABOUT THE WORK
1- Original Title:
2- Categories: Single Channel Video Dance Video performance Other
3- Years of realization:
4- Color Black and white
5- Duration in minutes:
6- Format of projection:
7- Sound: Mono Stereo Silence

AGREEMENT
Video Art Festival FIVA Buenos Aires is a nonprofit event, the Subscription of his work for possible
inclusion in the Festival implies your accordance with the bases thereof, as well as the assignment
of rights reproduction and exhibition of works, in whole or in part, in relation to all activities of
dissemination and promotion of the festival and the artists both in format physical as digital.
The artist assumes all responsibility to third parties for any claim of authorship or originality of the
work presented.

Date
Signature of artist

FIVA SEVENTH EDITION
International Festival of Video Art
NOVEMBER 2017
BUENOS AIRES ARGENTINA
http://FIVAFESTIVAL.COM.AR
INFO [arobas] FIVAFESTIVAL [point] COM [point] AR

 

 

 

4. résidences

APPEL A CANDIDATURE
Résidence de peinture ou dessin
L’association Les Ateliers du Plessix-Madeuc propose une résidence du 25 Septembre au 11 Décembre
2017 au Musée Yvonne Jean-Haffen à Dinan à deux jeunes peintres ou dessinateurs.
Conformément aux objectifs de l’association, cette résidence vise à :
• Donner aux artistes les moyens matériels leur permettant de progresser dans leurs recherches, dans
un contexte typiquement breton
• Permettre aux habitants de la région d’être en contact avec des artistes professionnels et de mieux
appréhender l’art contemporain

Conditions de la résidence :
• Les 2 artistes bénéficient d’un logement et d’un atelier durant leur résidence
• Allocation de résidence de 2.000 euros ttc à chacun des 2 résidents sous forme de produits beaux-
arts pour la réalisation des œuvres qui seront présentées lors de l’exposition de fin de résidence
• L’exposition, accompagnée d’une publication, dure 9 jours et a lieu à l’Abbaye de Léhon. 40
exemplaires du catalogue sont remis à chacun des résidents
• Les artistes se rendent disponibles durant les manifestations publiques de l’association (Portes ouvertes, conférences, exposition)
• Les artistes acceptent de réaliser des interventions non rémunérées (3 jours maximum) auprès des
publics des Ateliers du Plessix-Madeuc (scolaires, personnes âgées ou handicapées, personnes en
insertion…)
• Les artistes feront chacun don à l’association de l’une des œuvres présentées lors de l’exposition
Conditions et modalités de candidature* :
• Être diplômé(e) d’une école de Beaux-Arts ou d’un diplôme équivalent
• Avoir 35 ans maximum
• Le dossier de candidature doit comporter :
– Une lettre de parrainage d’un(e) artiste confirmé(e) ou une personnalité du monde de l’art
– La fiche ci-dessous dûment complétée
– Un portfolio des travaux récemment réalisés ou se rapportant au projet de résidence (ce fichier ne doit pas dépasser 10 Mo)
Le dossier doit être envoyé avant le 10 Juillet 2017 par e-mail : contact [arobas] ateliersduplessixmadeuc [point] com
La réponse sera transmise aux candidats par mail avant le 23 Juillet 2017.
Tout dossier incomplet ne pourra être étudié.

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Silence Awareness Existence
Thematic residency program for artists, scientists & deep minds
1 and 2 month residencies in Dec 2017 – Mar 2018
at Arteles Creative Center in Hämeenkyrö, Finland

Silence Awareness Existence is a thematic residency program in Finland for artists, scientists and creatives, engaged in the theme on various fields. The program brings together international artists and professionals from different backgrounds. Artistic, scientific, meditative and existentialistic approaches are all equally embraced.

Read more & apply online: www.arteles.org

Arteles / Arteles Creative Center
www.arteles.org
tel. +358 341 023 787
Hahmajärventie 26
38490 Haukijärvi
Finland

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

 

Call to Canadian Artists :: Kinistinâw Park (RFQ)

The Kinistinâw Park public art competition, open to professional artists or artist teams residing in Canada, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton, seeks an artist or artist team to respond to a unifying architectural element, called “Common Thread,” within Kinistinâw Park.

The artwork may be substantially integrated into, or may enhance, the park elements that follow/are part of the thread. The call is open to substantial design integration and/or new installed elements such as light, sound, materials, transitions from overhead to underfoot, etc. Alternatively, the artwork may contrast or otherwise be in dialogue with the park components.

Budget:
$115,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm MST on Wednesday, July 12, 2017

Installation:
Spring 2018

For more information, contact Grace Law: phone (780) 424-2787 ext. 230 or email: glaw [arobas] edmontonarts [point] ca

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In conjunction with the City of Peterborough, Artspace is seeking proposals for the installation of a large-scale mural in Peterborough, Ontario.

Deadline: Friday, July 14th @ 5pm

This is an open call to all artists working or residing in Canada to create an outdoor contemporary mural to be installed on the south facing wall (approximate dimensions 65 x 15 feet) of 378 Aylmer Street in downtown Peterborough, Ontario.

The Aylmer Street Mural Project will support innovative proposals from both emerging and established artists working in a range of disciplines and medias. Artworks may be created directly on the wall or on panels affixed to it (Site Inspection Dependent). The mural will remain on site for a period of up to five years from execution, giving the property owner the option to renew the term thereafter in five-year increments.

Our previous mural installations have been great successes, and this project is part of the ongoing Public Art Initiative led by the City of Peterborough. The City of Peterborough’s Public Art Program helps to create culturally enriched public spaces that foster a sense of place and an emotional attachment to Peterborough’s urban and natural environment. The projects are intended to generate and continue interest and awareness of public art in downtown Peterborough.

The expected completion of the Mural Project is early October 2017.

The artist(s) whose work is selected for installation will be expected to make at least one site visit (travel and accommodations provided) prior to the installation of the work in September of 2017.

RELEVANT BUDGET INFORMATION

Artist Fees – $7,000
Travel – $1,000
Materials – $4,100

 

PROJECT TIMELINE

Submissions Deadline: July 14th, 2017 @ 5pm
Artist Notification: July 2017
Installation: September 2017
Project Completion and Public Launch: October 2017

 

SUBMISSION GUIDELINES

Artspace does not accept mailed or emailed submissions. All submissions should be made online through:

https://artspace-arc.submittable.com/submit/86658/aylmer-street-mural-project-2017

You will be asked to include the following:

Proposal/Project Description (1 page max)
Mock Up of Design
Technical Requirements
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Applicants who do not adhere to these criteria will be disregarded.

Visual support material should include images of previous work. Artists should clearly illustrate their intentions in the Project Description. Please include a mock-up of the proposed project.

Please select visual support material mindfully, as jury members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

If you wish to include video documentation, it should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the jury may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

 

PROGRAMMING POLICY

In addition to artistic merit, experience and viability, proposals will be judged in relation to the City of Peterborough’s Municipal Cultural Plan and Public Art Initiative. For more information please see:

Municipal Cultural Plan
Public Art Initiative

A jury chaired by Artspace’s Director + Curator Jon Lockyer and composed of two working artists or curators from the region, two member of the City of Peterborough Public Art Advisory Committee, and one member of the Peterborough community at large, will vet all submissions to the Mural Project.

All applicants will be notified of the jury’s decision by end of July 2017.

If you have any questions please contact:

Bec Groves
Associate Director – Programming and Development
Artspace
705-748-3883
bec [arobas] artspace-arc [point] org

Artspace
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

Web
www.artspace-arc.org

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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)

Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris

APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.

maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd

6. pour commissaires

Open call: « Artist as an Object » film series
Application deadline: October 29, 2017

info [arobas] nonterritorial [point] pro

www.nonterritorial.pro

“Artist as an Object” is an ongoing film series about emerging and established artists. The core idea of this series is to offer insight into the work and processes of the artists through interviews and non-technical presentations of their art.

Films will showcase artists who are pushing boundaries—aspiring artists who are advancing art in unexpected new ways and who dare to question its principles.

Our goal is to shed light on the ideas and motivations of artists and to help them share their unique views. We hope to achieve this by creating a different kind of cinematic experience: a sound-based series that puts emphasis on language.

Open call
Nonterritorial is accepting commissions for biopics, including submissions for the “Artist as an Object” series. This series focuses on artists who are working at the frontier of contemporary art and challenging the exhibition model.

Selected artists will have a chance to articulate their ideas on how they envision the future of art through film. The “Artist as an Object” series aims to serve as a bridge between artists working on similar issues and as a gateway for international exposure.

Nonterritorial pledges to store the biopics in an industry-standard archival format and to assist artists and patrons by providing the films in any encoding required.

How to apply
Please send a cover letter and a portfolio of your work, up to a maximum of 10 images. If you wish to be considered for the « Artist as an Object » series, please further elaborate on how your art practice questions the exhibition model. As an alternative to the portfolio, you may send a writing sample that you think is representative of your thoughts on the subject, along with a description of artworks that you would like to see produced.

All material must be submitted in PDF format. Artists and third parties working on behalf of artists can file an application via email: info [arobas] nonterritorial [point] pro

Who is eligible?
Everyone who wishes to commission a biopic is eligible to submit material. Artists who are questioning the exhibition model through their art practice or theoretical inquiry are especially welcomed to apply.

Additional information
Applications deadline for “Artist as an Object” series: October 29, 2017. Accepting applications for the engaged commissions all year round.

What is Nonterritorial?
Nonterritorial produces unique artworks in unusual settings. Through its network of partners and patrons, it generates opportunities for artists to engage with audiences in novel ways.

Nonterritorial is building a transactional model that is meaningful to all participants involved.

Nonterritorial is in the process of creating a healthy ecosystem for artists that do not rely on the exhibition model or otherwise do not fit within the existing structures.

Collection
Nonterritorial has a growing collection of works from contemporary artists who question accepted ideas about art. For instance, the belief that artworks require a self-contained object with a compositional space or that we cannot draw articulated experiences from objects and actions that are subordinated to useful ends.

Imma
Nonterritorial collaborates with Imma, an independent laboratory devoted to artistic research. Imma investigates alternatives to conventional modes of artistic reception and spectatorship.

When we think of artworks, we often think of objects hanging on the walls or laying on the floor of a gallery. But does it have to be this way?

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Open call: curatorial proposals for 2018 and 2019
Impakt
Lauwerecht 10
3514 BB Utrecht
The Netherlands

impakt.nl
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The Impakt Festival is the annual culmination of Impakt’s activities as an organisation that focuses on critical media culture: a five-day, multi-media festival with film screenings, conferences, talks, performances, exhibitions and presentations. Founded in 1988, the Impakt Festival takes place every autumn in the city of Utrecht, The Netherlands. Curatorial proposals can be submitted by curators individually or collectively and should revolve around a single, main theme. There are two options for this call:

You may propose a programme revolving around the themes Post Truth?, The Interface and Free, value without money.

More information on these themes is available on our website.

You may choose your own subject but the proposal needs to fit with the general mission of Impakt:
Impakt presents critical and creative views on contemporary media culture. We examine issues around society, digital culture, and media from various angles and within a range of disciplines in the arts, science, and technology. In our festival we analyse how technological developments influence society. We show how artists respond to the risks and chances the developments bring.

Impakt strongly calls for proposals that display an affinity with media culture, an interdisciplinary approach and a wide spectrum of views—avoiding an all-too-singular stance on the politics of the issues raised. We ask for proposals that include thought-provoking approaches and original formats. The nature of proposed programmes and subjects can range from: speculative futurist concepts, popular culture, new ideas about our digital landscape, the Internet, offstream culture in visual arts and the innovative and alternative use of technology.

Submission dates deadline: July 15, 2017
Notification selected proposals: August 1, 2017

How to apply?
The proposal consists of three elements:

–Outline of the theme
Your application should expand on the suggested topic and possible sub-themes. This section outlines the theme’s relevance, your general approach to it and suggestions as to how it can be addressed in a festival exploring media culture, arts and technology. It should express why your theme is topical, in need of exploration, and how it may contribute to the current discourse in the media, popular culture, academia and the arts.

–A curatorial proposal for the programme
A proposal can contain suggestions for a full festival programme, including screenings, a conference, an exhibition, performance and other alternative formats. It is also possible to send proposals for just one programme element of the festival, for instance a screening programme or a programme with panels and talks. The proposal should include a preliminary listings of artists, speakers, collaborations with other organisations, et cetera. Curators are encouraged to add new innovative programme formats and out-of-the-box approaches.

–A recent, proper CV of the curator(s) involved in the application.

In addition to these mandatory elements you have the option to add:
–Ideas for events and projects leading up to the festival. This may contain additional concepts for presentations, subthemes, experimental events, local connections and residencies.

Submission requirements
Please note the following.
–A proposal contains a minimum of 3 pages, and ideally has about 10 pages (pictures and CVs not included).
–Impakt handles submissions in discretion. Listed artists and speakers need not be confirmed. Where possible or relevant, do state your existing connections to the listed artists, collaborators or guests to outline the feasibility of the suggested plans.

Please check our website for additional information and how to apply: http://impakt.nl/festival/call-for-curatorial-proposals-the-impakt-festival-2018-2019/

About Impakt
Past Impakt Festival themes have included: Capitalism Catch-22 (2013), Soft Machines (2014), The Future of the Past (2015) and Authenticity? (2016). More details about previous festival themes can be found here.

The 2017 Impakt Festival takes place from October 25 to 29, 2017 and is themed Haunted Machines & Wicked Problems.

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Appel à contribution d’écriture pour la revue FACETTES
La revue
FACETTES est un espace de collaboration, de débat et de recherche de la scène artistique
transfrontalière franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles).
Éditée par 50° nord réseau transfrontalier d’art contemporain, cette revue annuelle et gratuite
examine les données et enjeux de la création contemporaine dans le champ des arts plastiques et visuels. Chaque numéro est l’occasion de s’interroger sur une thématique, de l’explorer sous
différentes perspectives, de porter des regards croisés sur ce qui fait l’actualité de l’art.
FACETTES affirme l’exigence de son contenu dans la multiplicité des approches et des points de vue. Artistes, designers, critiques d’art, commissaires, universitaires, jeunes chercheurs et autres acteurs du monde de l’art sur la scène eurorégionale et européenne, contribuent ainsi au développement de la revue.

Contributions recherchées
FOCUS
Textes critiques sur / entretiens avec des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles) ou y ayant exposé récemment et entretiens avec des professionnels de ce même territoire.

CARTES BLANCHES
Créations plastiques à destination des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles)

DOSSIERS
Réflexion dépassant le cadre du territoire, essais, analyses critiques et mises en perspectives : politique culturelle, philosophie de l’art, histoire de l’art contemporain et des pratiques curatoriales…

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Appel de textes
Call for papers
esse 92 : Démocratie
Date de tombée : le 1er septembre 2017
Esse vous invite à soumettre des articles investiguant les préoccupations liées à la thématique de la Démocratie. Pour plus d’informations, consultez l’appel de textes.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr?goal=0_2f3e0c07fc-a5fbcfa180-254647501&mc_cid=a5fbcfa180&mc_eid=fd37d45cb6