La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Déjà, 1271 abonnés profitent de ce service. Visitez l’AGAVF:  www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

 

Olivier de Sagazan à la Galerie SAW Gallery

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Olivier de SagazanTransfiguration
performance le 2 septembre de 20h à 2h
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Roger LaFrenière– Parcours d’un artiste: Homestead-Pembina Mountain Region
du 18 août au 9 octobre 2011
vernissage: jeudi 15 septembre à 19h
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
François GaudetHippique
du 1er août au 10 septembre
vernissage: 9 septembre de 17h à 19h
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Fabriquer des nuages: Jacques Arseneault, Maryse Arseneault, Mark Bovey, Erik Edson, Mitch Mitchell et Yo Rodeo
commissaire: Jennifer Bélanger
du 15 juin 2011 au 11 septembre 2011
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Chantal Dupas et Matthieu Bohémier
Surface de l’obsession
du 28 juillet au 15 septembre 2011
219, boulevard Provencher à Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury) 
Jennifer Bélangertambours et trompettes
du 9 septembre au 8 octobre 2011
vernissage vendredi 9 septembre à 17 h
174, rue Elgin, Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
L’inconscient de l’œil par le sténopé numérique
première édition de sa Triennale du sténopé numérique
du 17 septembre au 25 octobre 2011
vernissage et lancement du catalogue: samedi 17 septembre à 13 h
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

 

1. appels en français du Canada

Maison des artistes – Winnipeg – 15 septembre 2011
FICFA +Spirafilm – Québec – 3 novembre 2011
Cédez le passage – Québec – 15 octobre 2011
Mesdames, à vos cellulaires – Vidéofemmes – Québec et Montréal – 20 septembre 2011
Oboro – Montréal – 1er octobre 2011
Maison des arts et de la culture de Brompton – Sherbrooke – 30 septembre 2011

2. appels en anglais du Canada

PAVED Arts programmation – Saskatoon – 15 septembre 2011
Gallery 44 (artistes + commissaires)- Toronto – 30 septembre 2011
Gallery 44 – (Commissaires) – Toronto – 30 septembre 2011
Open Studio (print media centre) – Toronto – 15 septembre 2011
Stolen Sisters Digital Initiative – 9 septembre 2011
York Community Recreation Centre (art public) – Toronto – 30 septembre 2011
Calgary Society of Independent Filmmakers – Calgary – 1er décembre 2011
Mail Art Exhibition – Richmond – 1er octobre 2011
Open Sky Gallery – Fort Simpson – 15 janvier 2012
Monitor 8 – SAVAC – Toronto – 16 novembre 2011

3. appels internationaux

Perfochoroni VII – VI Festival Internacional de Performance Choroní  – 30 septembre 2011
TotalArtJournal.com – en cours
Women & Performance – call for papers – 1er décembre 2011
Habeas Corpus Festival Performance – Córdoba, Argentine – 9 septembre 2011
Context Gallery – Derry, North Ireland – en cours
Soundfjord – London, Angleterre – 5 septembre et 18 septembre 2011
Photo d’hôtel, photo d’auteur – Paris – en cours
Dumbo Arts Center – Brooklyn, États-Unis – 12 septembre 2011
Living Wall – Schuylkill – Philadelphia, États-Unis – 16 septembre 2011
(sub)ruban projections (digital art et vidéo) – Eugene, États-Unis – 12 septembre 2011
Performance Art Event – Rotterdam, Pays-Bas – 12 septembre 2011
Biennale de Photographie et Architecture – Bruxelles, Belgique – en cours
Mini Print International Awards – Asia Pacific – 31 octobre 2011

4. résidences

Open Studio – Toronto – 15 septembre 2011
Festival de Cannes – Cinéfondation – Cannes – 9 septembre 2011
Est-Nord-Est (commissaires et auteurs) – Saint-Jean-Port-Joli – 15 novembre 2011
Est-Nord-Est (artistes) – Saint-Jean-Port-Joli – 15 novembre 2011
Lo Studio dei Nipoti Calabria –  Monasterace – 10 settembre 2011
Museum of Transitory Art MoTA – Ljubljana – 15 septembre 2011
Mooste KulalisStuudio – Mooste, Estonie – 15 septembre 2011
Bemis Centre for Contemporary Arts – 30 septembre 2011 et 28 février 2012
MAWA – Winnipeg – 28 octobre 2011
La Maison Garenne – Saint-Sauves-d’Auvergne – en cours
Sowing Seeds Artist Village Residency – Gelavas, Indes – 30 septembre 2011

5. divers

Jean-Denis Boudreau au 11e Symposium international d’art in situ aux Jardins du précambrien de Val-David

1. appels en français du Canada

La Maison des artistes: Appel aux artistes, Date limite 15 septembre

APPEL AUX ARTISTES CANADIENS

Pour le Jardin de sculptures
de la Maison des artistes visuels francophones inc.

Projet d’art public en sculpture administré par la Fondation de
La Maison des artistes visuels
Les amis des arts visuels du Manitoba inc.

RÉALISATION DE TROIS NOUVELLES ŒUVRES EXTÉRIEURES PAR UN ARTISTE :
PRÉ-SÉLECTION DES CANDIDATS

Date limite :                             15 septembre  2011
Budget:    90 000$ tout compris pour l’ensemble des trois œuvres

APERÇU DU PROJET
La Maison des artistes visuels invite les artistes professionnels canadiens à présenter des propositions pour trois nouvelles sculptures qui s’ajouteront au Jardin de sculptures dont l’élaboration a commencé en 2009 et qui est une initiative de La Maison des artistes visuels, située à Saint-Boniface, au Manitoba. Le Jardin comprend déjà des œuvres des artistes suivants : Michel de Broin (2009), Marcel Gosselin (2009), Madeleine Vrignon (2010), Joseph (Joe) Fafard (2011).

DATE LIMITE
Les dossiers de proposition complets doivent parvenir au plus tard  Nouvelle date  le 9 septembre 2011 à 16 h (date limite de réception, et non date du cachet de la poste).

Veuillez adresser les dossiers de demandes complets à :
Jury de sélection, Jardin de sculptures
La Maison des artistes visuels francophones inc.
219, boulevard Provencher
Winnipeg (Manitoba) R2H 0G4

La Maison des artistes se réserve le droit de ne retenir aucun dossier, aucune proposition ou aucun finaliste, et de mettre fin à un projet quel qu’il soit ou de l’annoncer de nouveau.

Veuillez consulter le site Web : http://www.maisondesartistes.mb.ca  pour vous informer de toute éventuelle mise à jour de l’appel aux artistes.

Pour tout renseignement supplémentaire ou toute question, veuillez communiquer avec :

Mme Renée Saurette, directrice artistique 204-237-5964 ou reneesaurette [arobas] mts [point] net

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Une belle opportunité pour un réalisateur acadien de tourner à Québec!

Moncton, N.-B., le 30 août 2011 – C’est avec grand plaisir que le Festival international du cinéma francophone en Acadie (FICFA) et Spirafilm invitent les réalisateurs acadiens à déposer leur projet de court métrage afin d’avoir l’opportunité d’aller le tourner dans la ville de Québec. La date limite pour s’inscrire est le 3 novembre 2011.

Par le projet de résidence d’artiste TOURNE À QUÉBEC!, le FICFA et Spirafilm souhaitent permettre à un cinéaste acadien de vivre une expérience de réalisation dans la ville de Québec avec une équipe de tournage constituée de membres de Spirafilm, une coopérative de cinéastes indépendants. Sur une période de séjour d’environ 6 jours, le réalisateur et son équipe tourneront un court métrage ne dépassant pas un total de dix minutes. Le projet de film proposé doit inclure une équipe (DOP, preneur de son, machiniste, électro, DA, comédiens) et le tournage doit être réalisable dans un délai de 3 jours de tournage. L’équipement et l’encadrement à Québec seront fournis par Spirafilm, la coordination du projet se fera par Spirafilm et le FICFA.

Conditions de participation :

– Le cinéaste doit être disponible pour le tournage qui aura lieu sur une période d’environ une semaine entre janvier et mai 2012.
– Spirafilm fournira au cinéaste les équipements nécessaires à la réalisation du tournage.
– Spirafilm et le FICFA remettront au cinéaste un cachet de 500$, un petit budget pour le tournage ainsi que des perdiems pour les journées de tournage à Québec.
– Spirafilm et le FICFA paieront le transport et l’hébergement à Québec (6 nuits).

Le but du projet TOURNE À QUÉBEC! est de permettre l’échange et le développement des compétences. Spirafilm et le FICFA recherchent donc un réalisateur ou une réalisatrice acadien(ne) qui possède déjà une expérience de réalisation et qui désire parfaire son apprentissage et pour qui ce projet s’inscrit dans sa démarche artistique. Comme les deux organismes oeuvrent dans le cinéma indépendant, une grande latitude sera laissée au réalisateur qui pourra expérimenter. Ce projet de résidence vise le partage et l’apprentissage, il est donc primordial que les candidats aient le désir et une facilité à travailler en équipe.

La date limite d’inscription est le 3 novembre et la candidature retenue sera annoncée le 26 novembre, lors de la soirée de clôture de la 25e édition du FICFA. Le tournage devra avoir lieu à Québec pendant une semaine entre janvier et mai 2012. La postproduction pourra se faire à Québec ou en Acadie et le film sera ensuite présenté en primeur à Québec et au FICFA à l’automne.

Pour vous inscrire, veuillez remplir la fiche d’inscription disponible sur le site Web du FICFA à www.ficfa.com et nous faire parvenir le matériel complémentaire demandé avant le 3 novembre à 17h. Pour plus d’information, vous pouvez contacter Marie-Renée Duguay à marie-renee [arobas] ficfa [point] com ou Catherine Benoit à adm [arobas] spirafilm [point] com.

Ce projet est rendu possible grâce à l’appui du programme de Coopération culturelle entre la Direction des Arts du Nouveau-Brunswick et Secrétariat aux affaires intergouvernementales canadiennes du Québec.

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A P P E L D E D O S S I E R S
Programmation 2012
Cédez le Passage invite les photographes émergents à soumettre un dossier
pour sa programmation 2011-2012. Tous types de proposition, tant celles
à caractère social, documentaire ou conceptuel, seront considérés. L’objectif
étant de présenter des projets variés, aux thèmes et démarches multiples.
Votre dossier doit comprendre:
* Entre 12 et 20 images (format jpeg max 500ko chacune) constituant
une série proposant un sujet ou un thème donné. Les portfolios
ne seront pas considérés.
* Une brève description du projet (max 300 mots).
* Un curriculum vitae permettant de vérifier votre éligibilité.
Vous devez nous faire parvenir votre dossier par courriel à l’adresse suivante:
soumission [arobas] cedezlepassage [point] com
Date de tombée: 15 octobre 2011
Tous les détails à: www.cedezlepassage.com/appels-de-dossiers/cedez.php
Cédez le Passage est un espace d’exposition virtuel conçu pour encourager la création et la diffusion du travail
des jeunes photographes québécois. En plus de son espace galerie, le site met en ligne une liste d’événements
photos, d’appels de dossier ainsi que de l’information utile afin de soutenir la relève dans ses démarches de diffusion.

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Mesdames, à vos cellulaires!

date de tombée: 2011/09/20

Pour la 40e édition du Festival du nouveau cinéma, Vidéo Femmes invite les réalisatrices de toute la planète à créer, sous le thème « 40 », de très courts métrages à partir de téléphones intelligents. Un jury, composé de professionnels du milieu, fera la sélection des œuvres qui seront projetées au FNC, en octobre prochain!
Le cellulaire comme moyen d’exploration vidéographique
Grâce à ce projet, Vidéo Femmes encourage l’exploration de ce médium aux accents d’instantanéité. Cet outil de création transforme désormais l’image vidéographique. Avec lui, on touche des endroits inaccessibles aux équipements traditionnels… On y mélange le direct à l’orchestré.
Les œuvres devront respecter les critères suivants:
être réalisées par une femme;
suivre la thématique « 40 »;
être tournées avec un cellulaire;
être d’une durée maximum de 2 minutes;
si le film est dans une autre langue que le français ou l’anglais, il devra être sous-titré en français ou en anglais par l’artiste.
Pour soumettre une œuvre, complétez le formulaire et faites-le parvenir à info [arobas] videofemmes [point] org avant le 20 septembre 2011.*
Pour toute question, veuillez contacter Vidéo Femmes à info [arobas] videofemmes [point] org ou au 418-529-9188.
*Les détails pour l’envoi de l’œuvre seront acheminés dès la réception du formulaire.
Québec
Montréal
videofemmes.org

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OBORO

Programmes d’expositions et de projets spéciaux

Date de tombée : 1er octobre annuellement

OBORO accueille des projets d’artistes, de commissaires, de collectifs d’artistes ou d’organismes qui souhaitent réaliser une exposition ou un projet spécial (conférence, lancement, table ronde, etc), principalement dans les champs des arts visuels, des arts médiatiques, des pratiques interdisciplinaires ou des nouveaux médias.

Les personnes et organismes intéressés à profiter de ce programme doivent nous faire parvenir le formulaire de soumission accompagné d’un dossier comprenant une description du projet aux plans artistique et technique. Nous vous invitons aussi à consulter le plan des espaces d’exposition et la liste des activités qu’OBORO a présenté au cours des dernières années avant de nous faire parvenir une proposition.

Pour de plus amples informations de même que pour connaître la procédure pour proposer un projet, consultez http://www.oboro.net/program/proposal_fr.html.

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APPEL DE DOSSIERS EN ARTS VISUELS
POUR LA PROGRAMMATION 2011-2012
Sherbrooke, le 5 août 2011 – En prévision de la programmation 2011-2012, la Maison des arts et de la culture de Brompton invite les artistes professionnels en arts visuels à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition en art contemporain ou tout autre projet spécifique pouvant s’inscrire dans nos activités (projet de commissaire, atelier ou conférence), et ce, avant le 30 septembre 2011.
Le dossier soumis peut tenir compte ou non des spécificités du lieu culturel et de son site, par exemple l’architecture s’inspirant de l’ancienne gare ou l’environnement extérieur (près des berges de la rivière Saint-François et du parc de la Rive). Tous les dossiers doivent contenir les éléments suivants :
Description du projet;
Démarche artistique;
Curriculum vitae;
Documents visuels d’oeuvres ou de travaux récents (10 images sur CD en format JPEG);
Liste descriptive (titre, média, dimensions, matériaux utilisés, ainsi que l’année de la réalisation du projet);
Dossier de presse abrégé;
Enveloppe affranchie.

La Maison des arts et de la culture offrira aux artistes sélectionnés la réalisation d’outils promotionnels, en plus de l’organisation d’un vernissage. Un cachet sera également remis aux artistes professionnels participants. Pour de plus amples informations, communiquez avec Josianne Bolduc au 819 846-1122 ou visitez le www.maculturebrompton.com. Les dossiers des artistes devront être adressés à :
Maison des arts et de la culture de Brompton
1, rue Wilfrid-Laurier
Sherbrooke (QC) J1C 0P3
La mission de la Maison des arts et de la culture est de rendre la culture accessible à la population sherbrookoise, tout en offrant une programmation riche et variée.

Renseignements : Josianne Bolduc
Directrice à la Maison des arts et de la culture de Brompton
819 846-1122
josiannebolduc [arobas] maculturebrompton [point] com

2. appels en anglais du Canada

PAVED Arts Annual Call For Submissions: Deadline September 15
PAVED Arts is a dynamic media production and presentation centre that supports experimental work in Photography, Audio, Video, Electronic and Digital Arts. We welcome proposals by contemporary artists, collectives and curators for exhibitions, screenings, media/new media performances, off-site and on-line projects.
PAVED Arts is a member of IMAA and ARCA and as such observes the CARFAC and IMAA artist fee schedules wherever applicable. Our newly renovated presentation facilities include a 1200 square foot main gallery space, an adjacent, acoustically-separated media gallery, and a programmable billboard space mounted onto the front facade of our building.
In the tradition of artist-run culture, PAVED Arts promotes the idea of the gallery space as a site for experimentation and risk-taking. Artists who engage our centre have benefited from the pliability of our resources as well as the critical dialogue that is encouraged. PAVED Arts is prominently located in the Riversdale district of Saskatoon, and draws from the strength and skills of a talented team environment.
Submissions should include:
•    A detailed project description (including artist statement if applicable)
•    Installation and technical requirements (including diagrams if applicable)
•    Current curriculum vitae
•    Support material illustrating the project and/or your previous work self-addressed, stamped envelope for return of material (if desired)

Accepted formats for support material:
•    NTSC video – VHS or DVD
•    Audio CD
•    Data CD-R, DVD-R
◦    must be in ISO cross-platform format
◦    must be numbered in the format: 01_title.jpg

Please feel free to include publications, press clippings or other information that is relevant to your proposal. URLs of web sites are also welcome, but the actual submission proposal must come to us as a physical package by mail. (Email submissions will not be accepted.)
PAVED Arts Gallery floorplans can be downloaded from this page: http://www.pavedarts.ca/index.php?page=floor-plan
For more information please visit our website at www.pavedarts.ca or contact David LaRiviere, Artistic Director: (306) 652-5502 ext.1 -or- artistic [arobas] pavedarts [point] ca.

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Gallery 44 | Call for Submissions from Artists and Curators
Annual deadline: September 30
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi faceted and ever-changing art form. We encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists and curators who are innovative in their use of materials and approach to subject matter. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society.
Submission Guidelines
Please submit the following by mail (Gallery 44 does not accept submissions by fax or email):
1. 10-12 images representing a recent body of work or a specific project. Image files should be no more than 1024 pixels wide and formatted for MAC. Time-based work should be in DVD format. Please do not send original work and do not use CD sticker labels.
2. An image list indicating title, year, medium and dimensions.
3. An artist’s statement, curatorial statement, or other written description.
4. A physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required, equipment needed and/or provided, and any unusual installation requirements.
5. A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition). And any other supporting material you would like to include (web links, reviews, catalogues, etc.)
6. A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately.
Please note:
Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. Please contact us to discuss your project. 
Gallery 44 gives priority to works that have not been exhibited in Toronto.
Gallery 44 handles all material with care; however we cannot accept responsibility for loss or damage of materials.
Late submissions will not be accepted. Submissions must be postmarked by the deadline. Please clearly label your envelope with the call for which you are applying.
Due to the volume of submissions we receive please allow 4 to 6 months to receive a response.
Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule.
Visit www.gallery44.org/submissions for a floor plan of the gallery and further info.
Contact for submissions:
Alice Dixon, Exhibition Coordinator
alice [arobas] gallery44 [point] org 416.979.3941
Gallery 44
401 Richmond Street West, Suite #120
Toronto, ON M5V 3A8
www.gallery44.org

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Gallery 44 Centre for Contemporary Photography

Call for Submissions
Emerging, Mid-Career and Established Curators
Deadline:
Friday, September 30, 2011 – 5pm
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to the advancement of photographic art. We encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established curators who are innovative in their use of materials and approach to subject matter. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society.

Submission Guidelines
Please submit the following (all documents must be submitted as digital PDFs):
1. A maximum of twenty slides or digital images (CD must be readable on MAC OSX) representing a recent body of work or a specific project. Digital images should be: RGB, jpeg format no larger than 1024 x 768 pixels. They should be numbered 01 to 20 (01_tree, 02_house, 03_car etc.) GALLERY 44 DOES NOT ACCEPT ORIGINAL ARTWORK.
2. An image list indicating title, year, medium and dimensions.
3. A curatorial statement or other written description.
4. A physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required and any unusual installation requirements.
5. A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition).
6. A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately.
Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. Please contact us to discuss your project.
Gallery 44 rarely selects work for exhibition that has already been exhibited in Toronto.
Gallery 44 will take reasonable care with submission materials; however, we cannot accept responsibility for damage or loss to original photographic prints. Gallery 44 does not accept submissions by fax or email.
Late submissions will not be accepted. Submissions must be postmarked by the deadline. Please clearly label your envelope with the call that you are applying for. Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule.

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Call for Submissions for Open Studio, Canada’s leading print media centre
* Open Studio Gallery Exhibitions Program
* Guest Renter Program
DEADLINE: Submissions for all programs must be received on or before 5:00 pm on Thursday, September 15, 2011.
For more information about each program and guidelines on how to apply, including digital submission requirements, please visit www.openstudio.on.ca.
OPEN STUDIO GALLERY EXHIBITIONS PROGRAM
Submissions are being accepted to exhibit in the Open Studio Gallery for the period between September 2012 and July 2013.
Open Studio is an artist-run printmaking centre that presents a wide range of print media-based works from traditional to experimental, including work that, although not produced using traditional printmaking techniques, shares through its conceptual concerns a relationship to printmaking. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, bookworks, digital and multi-media installation-based work. Proposals by individual artists, groups and curators will be considered. CARFAC Artist Fees are paid. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on « Submissions. »
Mail Application to:
The Gallery Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

GUEST RENTER PROGRAM
Each year, Open Studio accepts Guest Renters who are established printmakers. Guest Renters are responsible for securing their own funding to cover travel and accommodation expenses if necessary. Artists will also pay the appropriate studio area supply fee during their residency and will be required to sign the standard studio rental contract. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on « Residencies. »
Projects will be scheduled between September 2012 and June 2013.
Mail Application to:
The Guest Renter Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8
Open Studio 401 Richmond Street West, Suite 104 Toronto ON M5V 3A8
Phone/Fax: 416-504-8238
E-mail: office [arobas] openstudio [point] on [point] ca • Website: www.openstudio.on.ca

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National Call for Stolen Sisters Digital Initiative commission project for imagineNATIVE 2012
Deadline: September 9, 2011

The Stolen Sisters Digital Initiative (SSDI) is a call to Canada’s Indigenous artists to research, reflect and respond to the ongoing movement to fight discrimination and violence against Indigenous women in Canada.

Through the commission of four bold, new one-minute silent digital works that challenge artists in medium, form and content, these commissions aim to celebrate and honour the ‘Stolen Sisters’ contribution to their communities as powerful, generous, successful and talented Indigenous women.

imagineNATIVE is looking for unique and diverse perspectives, approaches, backgrounds and regional representations for both the submissions and the selection of the four artists’ projects.

For more information: www.imagineNATIVE.org

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City of Toronto 
Call to Artists for Expression of Interest (EOI) 
Permanent Public Art Work 
York Community Recreation Centre at Eglinton Avenue West and Black Creek Drive, Toronto

The City of Toronto’s Public Art Office works with staff across City of Toronto divisions and agencies, boards and commissions to identify exciting new opportunities for commissioning innovative contemporary artworks in the City’s public spaces. The City’s Parks, Forestry & Recreation Division has received approval from City Council to design and build a new community recreation centre in Ward 12, York South-Weston, on land immediately adjacent to the southeast corner of Eglinton Avenue West and Black Creek Drive.
Cultural Services views this large site as an opportunity to commission an artist or artist team to create an outdoor site-specific public art work that will anchor the main pedestrian entrances from Black Creek Drive and Eglinton Avenue West and serve as a focal point for this new community centre.
To be completed in 2012-13 the facility is designed by Perkins + Will Canada and will include a gym, indoor swimming pool and multi-purpose spaces. The project will serve the distinct neighbourhoods of Keelesdale, Weston-Mount Dennis and Rockcliffe and is seen to be pivotal to these surrounding culturally-diverse neighbourhoods of winding cul-de-sac streets, nearby former industrial sites, including the Kodak Lands (Photography Drive), and the verdant ravines of Black Creek, which flows southward along the eastern edge of the site. Landscaped grounds with new additional tree plantings will surround the new facility on all sides.
A specially convened independent Selection Committee made up of practicing arts professionals and community representatives will select the public art concept for this project through a two-stage open competition. The art production budget, including all fees, materials, technologies, fabrication and installation costs, is $235,850.00 (excluding HST).
For the first stage of the competition, Toronto Cultural Services invites local and national artists or artist teams to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following:
•    Resume(s) in text form
•    Artist(s) statement in text form outlining interest in the project and experience (max. 1 page)
•    6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
◦    jpg images on a PC compatible CD-R
◦    – each maximum of 1024 x 768 pixels
◦    – each resolution of 72 dpi
◦    – each maximum of 1 MB
◦    – each RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
◦    – caption each with number, your name and title of work
•    An « Image Information » sheet that details per image: number, artist(s) name, title, date, medium, dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
•    Be sure to label the CD-R with your name.
•    If desired, include a stamped, self-addressed envelope for return of submission material.
Submissions by email are NOT accepted.
Submissions must be received by Friday, 30 September 2011 at 4:00 p.m. via mail or hand-delivered to:
Toronto Cultural Services 
City Hall
100 Queen Street West 
East Tower, 9th floor 
Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth
Please note: Artists are NOT asked to submit proposals at this first stage of the competition. A short list of 3 to 5 artists will be selected during this first stage. For the second stage of the competition each artist will be paid a fee to develop a project proposal based on a Terms of Reference document provided by the Public Art Office of Cultural Services. A public open house exhibition of the short-listed designs and final design selection will be held at a date and place to be announced. The Public Art Office of Cultural Services in collaboration with Parks, Forestry & Recreation Division of the City of Toronto, administers the York Community Recreation Centre public art project.

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Calgary Society of Independent Filmmakers (Calgary, AB): Call to Filmmakers, Deadline December 1
The $100 Film Festival   2012 Call for Submissions  – Dec 1

Deadline for Entries:  December 1, 2011.
•      16mm or Super 8 Film under 22min
•      MUST provide a 16mm or Super 8 film print for screening.
•      Official Release date after December 1, 2009.

The Calgary Society of Independent Filmmakers is pleased to present the 20th annual $100 Film Festival from March 1-3, 2012.  The festival embodies the spirit of independent filmmaking and brings the experience of projected celluloid to our audience by only screening film prints.  It is one of only a handful of festivals left in the world that screens exclusively on Super 8 and 16mm film.  The $100 Film Festival does not charge any entrance fees and pays artist honorariums for all films selected for the festival.    The selected films will also be eligible for festival prizes.

To submit, download & e-mail or mail the entry form, along with either a digital submission of your film via our website, or a dvd (NTSC) copy to the address below.  Please note our new mailing address for festival submissions.

The Calgary Society of Independent Filmmakers
1231 – 9th Ave SE
PO BOX 46035
Calgary, AB  CANADA  T2G 0T0

Digital Submissions
(403) 205 4747
festival [arobas] csif [point] org
http://www.100dollarfilmfestival.org

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Open Call for Mail Art Exhibition and Swap
Open Call for Entries :
Richmond Art Gallery International Mail Art Exhibition and Swap

We invite artists from all over the world to contribute their work for the Richmond Art Gallery’s Mail Art Exhibition from November 17, 2011 – January 8, 2012. No jury, artists may submit up to 3 pieces. All works will be traded at the end of the exhibition.

Theme: Economy
Technique: OPEN
Size: 5″ x 5″ (120 mm x 120 mm) – only works of this size will be accepted
Include: Full name, Address, Country, Title of work, Medium, Year, E-mail address
Enclose: $3 CDN (or equivalent) for return postage and a Self-Addressed Envelope
Deadline: October 1, 2011

All works will also be exhibited online for one year.

Address entries to:
Mail Art Exhibition, Richmond Art Gallery, 7700 Minoru Gate, Richmond, BC V6Y 1R9 Canada

More information at: http://www.richmondartgallery.org/mail-art-2011.php

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From the Open Sky Creative Society

Call For Proposals:
Exhibition Programming for the Open Sky Gallery in Fort Simpson, NWT for 2012-13.

For more info and submission guidelines follow this link!
http://www.openskyfestival.ca/pdf/OSC%20Gallery_Call4Subs%202012-13.pdf.

Also check out our website www.openskyfestival.ca or friend « Open Sky » on Facebook.

Submission Deadline: January 15th, 2012

Thanks again,

Ryan Good
Programming Coordinator
Open Sky Creative Society
PO Box 575
Ft. Simpson, NT      X0E 0N0
Tel.(867) 695-3005    Fax:(867) 695-3005
www.openskyfestival.ca
Facebook page: « Open Sky »
http://www.myspace.com/openskycreativesociety

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Monitor 8 – Call for Short Film and Video Submissions: Deadline
November 16th, 2011

The South Asian Visual Arts Centre (SAVAC) is accepting short film
and video submissions for our 8th edition of Monitor. Monitor 8 is
dedicated to the presentation of experimental short films and
videos by/and/or about South Asians from Canada and around the
world. We invite independent and innovative short films and videos
that explore the aesthetic and form of the moving image and its
relation to narrative. Monitor 8 encourages new, experimental and
risk-taking work that challenges the viewer’s active engagement.
Submission details are available and you can learn more about the
program at:
http://savac.net/submissions/273-monitor-8-call.html

3. appels internationaux

CONVOCATORIA ECO – PERFOCHORONI VII
VI Festival Internacional de Performance Choroní 2011–2012
CAMBIOS CLIMATICOS

Convoca a
los artistas de la performance a enviar
Propuestas de acciones para  ¨sobrevivir¨  a los CAMBIOS CLIMATICOS
¿Sobrevivir?

¿Quienes últimamente no han pasado cerca por sequías, inundaciones, terremotos, deslaves, derrumbes, apagones, aludes, naufragios, huracanes, ventiscas, tormentas eléctricas, etc?
¿A cuantos de ustedes no les ha tocado despertar con la casa inundada, o se los llevo una marea, o se han pasado una semana o mas sin corriente a causa de la sequía extrema, o un torrencial aguacero que no se veía en medio siglo?
En fin, la convocatoria es a todos aquellos que habiendo pasado o no por la experiencia la tomen como materia prima del arte de acción y nos propongan algunas simples acciones que bien pudieran servirnos a todos para SOBREVIVIR, en una experiencia parecida.
Esperamos ansiosos sus propuestas. Estas pueden ser para todos los climas. Obviamente estamos en una zona intertropical, en el Caribe. Pero este año perfochoroni sube a la montaña y va a la playa, de modo que nos interesa especialmente aquellas acciones para sobrevivir a los cambios climáticos que puedan afectar al bosque nublado, al río, a la playa, o en una carretera donde los derrumbes son frecuentes y la contaminación ambiental no falta.
El CENTRO DE ARTE Y COMUNICACIÓN TURAGUA CACTu trabajará en conjuntos  con el Gabinete Cultural de Aragua, la Coordinación del IAEM Aragua, la Casa de la Cultura de Maracay y miembros de los comités de cultura de Consejos Comunales de Choroní.

VI FESTIVAL INTENACIONAL DE PERFORMANCE CHORONI
ECO – PERFOCHORONI

El Comité Organizador convoca a los artistas de la performance a participar en este Festival que se realizará en Choroni, Parroquia del Municipio Girardot, Estado Aragua, Venezuela. Los días  5 y 6 de enero 2012.
El festival tiene como tema: CAMBIOS CLIMATICOS. Durante dos días  se llevarán a cabo acciones  para  ¨sobrevivir¨  a los cambios climáticos
Los artistas enviaran sus propuestas antes del 30 de septiembre del 2011, la participación es unipersonal puede ser presenciales o acciones diferidas. Se incluye proyectos que se envíen desde el exterior y se puedan realizar en Choroní.
La inscripción se realizará via email perfochoroni [arobas] gmail [point] com, enviando sus propuestas, las cuales serán revisadas por el comité organizador y de selección, participarán las performances  que se consideren cumplan las bases, en lo que se refiere al tema y el espacio. Se seleccionarán 17 acciones presenciales.
En esta edición PERFOCHORONI sube a la montaña y va a la playa. El artista ideará su propuesta para un ambiente predeterminado.
Las propuestas deberán tener una breve descripción de la obra (concepto, espacio, características, dimensiones, duración), necesidades técnicas, un boceto de la acción, síntesis curricular e imagen del artista. Anexar imágenes de otras acciones realizadas.
El traslado de los artistas nacionales corre por cuenta de CACTu, dentro del Municipio Girardot, Estado Aragua; los artistas internacionales seleccionados se buscarán en el Aeropuerto Internacional de Valencia y al finalizar el Festival se trasladaran al mismo Aeropuerto. CACTu asume el transporte interno en Choroní.
El alojamiento y la comida será brindado por CACTu en el lapso del festival El hospedaje será en una casa de montaña, donde deberán traer sacos de dormir, carpas, chinchorros o colchonetas. Su ropa de cama y toalla.  La comida casera.
El Comité organizador dará un certificado y afiche – programa. No asume retribución económica.

Pedro Lopez Casuso                     Narvis Bracamonte
Director                                Productora
Agosto, 2011

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TotalArtJournal.com

Total Art Journal is a peer-reviewed journal that seeks to establish a
dynamic forum for interdisciplinary discourse grounded in the arts.
We are committed to nurturing new ways of understanding and
interrogating work that crosses the practice-theory lines endemic to
traditional academic and artistic worlds.

The journal takes its name from Alan Kaprow’s 1958 essay, “Notes on
the Creation of a Total Art,” and sees performance, understood as a
broad category of analysis, as central to the post-disciplinarity at
stake in the concept of a Kaprowian “Total Art.”  Grounded in local
attention, performance here names an approach rather than a discrete
artistic practice – an approach that brings with it new ways of doing
work at the intersections of art/life, theory/practice, and
academia/activism.  The editors seek submissions of innovative work
from any disciplinary background, although work dealing with new and
contemporary practices and work that challenges disciplinary
distinctions is especially welcome.

Total Art Journal is comprised of both an online edition and a print
edition. Our inaugural web-issue will appear Summer 2011.

We publish work in the following formats:

1)    Peer-reviewed essays of 4,000 – 6,000 words in length.

2)    Interviews in traditional and experimental forms, both
transcribed and in video format.

3)    Manifestos of 1,000 – 2,000 words.

4)    Reports written from the midst or in the aftermath of artmaking
and/or research practice.

We are also looking to develop other types/forms of projects and
welcome proposals for experimental and multi-format submissions.

Submissions:

The author’s name should appear only on the title page and in the file
name of the submitted document (e.g., jones.doc).  Please direct
inquiries and submit manuscripts to Natalie S. Loveless at
editor [arobas] totalartjournal [point] com.  For video, phototographic and web-based
project content please send inquiries to jeff [arobas] totalartjournal [point] com.
For safe delivery please write “TotalArtJournal Submission” in the
subject line.

We invite you to subscribe to our Facebook page:
http://www.facebook.com/pages/Total-Art-Journal/175901282459442

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CALL FOR PAPERS

Women & Performance:
a journal of feminist theory

Special Dossier: Born in Flames

2013 will mark the thirtieth anniversary of the release of Lizzie Borden’s 1983 film Born in Flames, a dystopic imagining of a near-future United States that is ten years past a socialist revolution. Far from a levelling of inequality, this socialist experiment is rife with persistent forms of racial and gender inequality. Over the course of its ninety minutes, Born in Flames follows a range of working class and multi-racial feminist political projects —including street patrols, pirate radio stations, community organizing campaigns, labor strikes, guerrilla warfare training, television station takeovers, and finally, in the closing shot of the film, a bombing. In tracing these projects, their overlaps as well as their contradictions, the film calls into question state-centered political utopias and foregrounds concerns about the persistence of sexism and racism in socialist practice and fantasy. Its genre-bending and visual grammar anticipated future experiments in narrative/documentary hybrids and remain surprising and affectively forceful today.
While Born in Flames received some attention from feminist film critics upon its release, the ways in which the film re-imagines feminist politics through queer, anti-racist, and (post)-Marxist politics have not been fully dealt with. More than a generation later, the political questions facing feminist, queer, and trans scholars and activists require exactly the kind of thinking produced and provoked by the film. For the special dossier, we would solicit pieces that focus on assessing the film’s significance and that historicize its critical reception. We would also seek essays that use the myriad issues raised by the film as launch pads for thinking Born in Flames along with other texts and cases; these issues would include state violence, political assassination, liberal reform, transnational anti-colonial solidarity, racial and gender subordination in Marxist theory and practice, queer and trans models of community organizing, armed struggle, media technologies, and feminist coalition-building.
Given its release during an important period of feminist revisioning of film theory, Born in Flames received limited but important attention from feminist film and media scholars, including pieces by Teresa de Lauretis (New German Critique, 1984) and Scott MacDonald (Feminist Studies, 1989), and a 1984 interview conducted by Anne Friedberg and published in the second issue of Women and Performance. Other than a consideration of Borden’s work in a 2000 book by Christina Lane, Born in Flames has been largely neglected both by film studies and by social and political theorists. With this special dossier, we seek to shed scholarly light on what remains a provocative and significant piece of experimental filmmaking. We also aim to put film and performance scholarship in explicit dialogue with political theory and social movement scholarship. Given Borden’s and the actors direct involvement in social movements, Born in Flames demands and requires such a cross-disciplinary consideration that foregrounds the co-articulation of media practice and political practice.
Submission details
Women and Performance invites critical essay or short performance texts that examine these or other questions relevant to a critical discussion of Born in Flames. Essays should be no more than 10,000 words in length and adhere to the Chicago Manual of Style, 15th Edition. Abstracts are welcome for review before the final deadline. Complete essays for consideration must be submitted by December 1, 2011. Please send all work to guest editors Craig Willse and Dean Spade via email (MSWord attachment): cwillse [arobas] gmail [point] com and spaded [arobas] seattleu [point] edu.
The full call for papers can be found here: http://bit.ly/BornInFlames

More information:
http://www.womenandperformance.org

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Convocatoria a artistas

Habeas Corpus Festival Performance
II edición 2011
Chateau CAC Centro de Arte Contemporáneo
Córdoba, Argentina

25 y 26 de noviembre  2011
Cuerpo como entidad social-política-simbólica-cultural-biomecánica

Convocatoria

Se convoca a artistas a presentar proyectos de performance art para ejecutarse en el marco de la segunda edición del festival de performance Habeas Corpus 2011.

Cuerpo como entidad social-política-simbólica-cultural-biomecánica

Esta segunda edición del festival Habeas Corpus tendrá como eje conceptual el cuerpo en diferentes situaciones en las que se desenvuelve en el marco de nuestro entorno social, resignificando su poder simbólico y performativo para indagar sobre la práctica artística y su recepción-circulación.

Los proyectos deberán tener en cuenta los diferentes espacios exteriores del CAC (ver plano): patio, galerías, atrio y jardín frente al edificio; el parque se utilizará solamente para el caso de propuestas diurnas y que no requieren implementos técnicos conectados a corriente eléctrica.
Se seleccionarán ocho propuestas, seis para artistas residentes en la Pcia de Córdoba y dos para artistas que residan en el resto de Argentina. (El festival Habeas Corpus II se completa con artistas invitados por el CAC).

Las piezas seleccionadas serán incluidos en la grilla de programación de la siguiente manera: tres proyectos para el primer día (viernes), en horario nocturno; cinco proyectos para el segundo día (sábado), dos en horario vespertino y tres en horario nocturno. Por ello se considerará su pertinencia según la hora del día posible para su ejecución, el espacio en el que se desarrollará. Evaluados los requerimientos de los proyectos se analizará la viabilidad, según disponibilidad técnica y de recursos varios del Chateau CAC.

De la Presentación de los proyectos

La convocatoria será a partir del día 8 de agosto hasta el día viernes 9 de septiembre de 2011. Los proyectos serán presentados vía e.mail a visual [point] chateau [point] cac [arobas] gmail [point] com y entregando una copia impresa, en sobre cerrado en Chateau CAC (Centro de arte Contemporáneo, Avenida Cárcano 1750, Chateau Carreras, Cordoba, Argentina) de lunes a viernes en el horario de 10 a 18 horas. Los artistas deberán completar y firmar la planilla de registro de presentación de proyecto, como comprobante de presentación y participación en la convocatoria. En el caso de los proyectos enviados por correo postal, el comprobante será el matasellos y se tendrá en cuenta la fecha del mismo para aquellos envíos que lleguen después de la fecha de cierre de la convocatoria, siempre y cuando el e.mail correspondiente haya sido recibido dentro del plazo estipulado.

El sobre deberá contener un CD, ficha impresa, en carpeta A4 con los siguientes datos (ver ficha):

a-      del Artista o Colectivo:
(1)  Apellido y Nombre, si es grupal, Nombre del Colectivo y Nombre y Apellido de uno de ellos que será el responsable y el interlocutor entre el grupo y el CAC;
(2)  Datos Personales (si es colectivo, de todos lo integrantes), DNI (para certificación), Domicilio, Contacto (teléfono, e-mail, web, red social, otros).
b-      Datos de la Pieza:
(1)  Título, Bajada o subtítulo, sinopsis (500 palabras máximo).
(2)  Imágenes de la misma. En la carpeta impresa dos (2) –de mínima- y tres (3) –de máxima; en el CD la cantidad que consideren pertinente.
(3)  Espacio-tiempo: indicar lugar elegido (se adjunta en la convocatoria un plano del Chateau CAC) y duración de la acción.
(4)  Requerimientos técnicos. En caso de que hubiere colaboradores en los proyectos, datos personales de los mismos Nombre y Apellido, DNI –para certificado-, contacto; rol o función como colaborador (por ejemplo: músico, o maquillaje, o cómplice en la pieza, o plomo, o…)

De los proyectos presentados, se seleccionarán teniendo en su pertenencia al lenguaje de la performance y su pertinencia a la presente convocatoria. Se tendrá en cuenta además, criterios mencionados en relación a la adecuación de los mismos en los espacios físicos propuestos y a los requisitos técnicos disponibles en el CAC; además de considerarse su calidad artística o poética y su viabilidad. Tal selección estará a cargo de un Jurado, conformado a tales efectos. El mismo estará constituido por un miembro vinculado a las prácticas artísticas y o a la teoría dentro del campo de la performance en el medio local, por un miembro del equipo de producción del festival Habeas Corpus y por una autoridad del Chateau CAC.

Una vez seleccionados los proyectos, se incluirán en el esquema de grilla de programación y se comunicará a los seleccionados para confirmar la ejecución del proyecto; caso contrario se seleccionará al proyecto que le sigue en orden de mérito dentro de la selección previa, y así hasta confirmar un participante.

La decisión del Jurado de Selección será inapelable.

El CAC no se compromete a brindar elementos de utilería tales como mesa/s, silla/s, u otros; pero puede proveer un flete general (dentro del radio de la ciudad Capital) para el traslado de estos implementos, en un día y horario fijo, pautado previamente, al que se deberán ajustar los interesados. El mismo está previsto tanto como para el traslado hacia el CAC para el festival, como el traslado desde el CAC una vez finalizado el evento. Dicho flete no incluye el traslado de personas en ningún caso, ni el CAC se compromete a traslado de artistas o colaboradores.

El CAC ofrece: prensa, difusión, gráfica impresa (postal) y virtual (blog del CAC, web de la Secretaría de Cultura, e-flyers, red social), espacios físicos, disponibilidad técnica y de recursos humanos.

Cualquier situación no prevista en la convocatoria, será resuelta por el Chateau CAC, sin necesidad de consultar previamente o solicitar opiniones u alternativas.

Fuente: Chateau CAC
http://chateau-cac.blogspot.com/2011/08/convocatoria-festival-de-performance.html

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ARTIST SUBMISSION GUIDELINES
The Context Gallery accepts exhibition and project proposals from artists on an ongoing basis
Proposals should include a current CV, a statement of your proposed work, a general statement about your art practice, and images or videos
Please mail submissions to: Context Gallery, 5-7 Artillery Street, Derry, BT48 6RG Irlande du Nord
Please include a self-addressed, stamped envelope; we cannot return submissions without your return postage. If you do not send a self-addressed envelope we will keep your information on our archive
We encourage you to submit visual material on inexpensive media such as CD-R or DVD-R, rather than slides
Do not send original artwork
Please clearly label all submission materials with your name and date, and include a contents page that clearly indicates all material included in the submission
Please take into account the size and parameters of the gallery space and include an itemised budget as well as any technical or equipment requirements
Download here the FLOOR PLAN
5-7 Artillery Street, Derry, BT48 6RG
Tel. +44 (0)28 71373538
info [arobas] contextgallery [point] co [point] uk

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Call for Recordings: 
SoundFjord in collaboration with Audio Gourmet currently seek 1-minute, unedited recordings for benefit album (details below). Open to musicians, artists and the general public! | Deadline: 05 September 2011 | Download further information/our call here.
Call for Scores: 
SoundFjord is currently seeking original alternative scores to be created/played at a benefit concert in association with Apiary Studios | Deadline: 18 September 2011 | Download further information/ our call here.
http://www.soundfjord.org/currentopportunities.htm

Soundfjord
Unit 3b – Studio 28
28 Lawrence Road
London N15 4ER
United Kingdom
http://www.soundfjord.org/

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Appel à candidature : Photo d’hôtel, Photo d’auteur

Depuis 2005, les « Hôtels Paris Rive Gauche », groupe de six hôtels de charme à
Paris, ont initié le projet artistique « Photo d’Hôtel, Photo d’Auteur », visant à soutenir la création artistique et la photographie contemporaine. Le concept du projet est simple : proposer chaque mois à un jeune photographe de passer une nuit dans un des hôtels Paris Rive Gauche et lui donner carte blanche pour réaliser une photographie unique et un texte inspirés par ce séjour.
La photographie sélectionnée, le texte et une présentation de l’artiste sont exposés sur la galerie en ligne des Hôtels Paris Rive Gauche : www.hotels-paris-rivegauche.com/galerie/fr.

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Open Call for Exhibitions 2012 – Dumbo Arts Center, DAC, Brooklyn
DAC Open Call 2012
Deadline: September 12th, 2011
After a brief respite, Dumbo Arts Center’s Open Call for Exhibitions is back!
We invite artists and curators from all levels of experience to submit proposals for 2012. 3-4 exhibitions will be chosen for production in our gallery space at 111 Front St. in Dumbo, Brooklyn.
For 2012, DAC will be organizing exhibitions around the theme of « Focus. » Artists and curators are encouraged to interpret the theme as they see fit.
We will consider all proposals, though we will admit a bias to installation, video, the very loud, the very quiet and/or the very small. Proposals can be for solo or group exhibitions. As DAC is a small (and nimble!) institution, artists and curators will have a very hands on role in developing and installing the show. Proposals that include elements of public programming are encouraged.
Application Guidelines
1. The deadline for proposals is September 12th, 2011.
2. Initial proposals should be a written statement only. The proposals should be presented thus:
A summary of the exhibition not exceeding 200 words
A detailed description, including how the exhibition addresses the theme, not more than 1500 words. 
Proposals should be submitted as PDFs.
3. All interested applicants should be familiar with DAC’s exhibition space.
4. Please do not include images, videos, CVs or links at this time. Proposals that do not follow this guideline will not be reviewed.
5. Proposals are to be emailed to gallery [arobas] dumboartscenter [point] org no later than midnight, September 12th, 2011.
7. If you have questions, please email us at gallery [arobas] dumboartscenter [point] org. No phone calls, please.
Selection Process
DAC will review all submissions and compile a shortlist of 10 applicants. Additional support materials, images, resumes etc. will be requested from these applicants of interest for Round II of the open call. The decision of Dumbo Arts Center is final. Applicants eligible for Round II be notified by November 1, 2012.
http://dumboartscenter.blogspot.com/2011/07/dac-open-call-for-exhibitions-2012.html

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The Living Wall Call for Entries at The Schuylkill Center, PA
The Living Room Show Call for Entries
Deadline: September 16, 2011
Call for Entries: The Schuylkill Center for Environmental Education seeks artists for an exhibition titled, “The Living Room” to open in November, 2011. Living installations will bring our gallery to life.
This fall, The Schuylkill Center plans to bring the outdoors in, transforming its gallery space into a “living room.” Both a perfect teaching tool about ecosystems and a needed scenery change for those of us with cabin fever, The Schuylkill Center invites artists to submit proposals of living art works, any handmade art object including plant life.
About The Environmental Art Department
The Environmental Art Department at The Schuylkill Center incites curiosity and sparks awareness for the natural environment through art, and works collaboratively to create exhibitions of the highest quality that attract, educate and inspire the public.
http://www.schuylkillcenter.org/departments/art/
About The Welcome Gallery
The Schuylkill’s Center Welcome Gallery is a public space located in the main building just past the reception desk. Welcome Gallery exhibitions are curated by Art Department Director and or by visiting curators or organizations. The Gallery’s curatorial concepts explore and reflect on environmental themes that relate to other Schuylkill Center departmental activities of Education and Land Restoration. Four to five exhibits are presented each year and include works created in all media. An exhibition statement accompanies the artwork and provides interpretive information about the exhibition and its connection to the environmental issues that it addresses.
Exhibitions are installed for approximately three months. Due to this being an exhibition of living objects, we ask each artist to consider methods by which these pieces will be maintained, and what support you can provide in this aspect of the work. In our small and busy gallery, submissions for wall installations and free standing objects may be better suited than floor pieces.
Application Details:
To apply, send 5 – 10 images as jpegs, a statement and a resume to artprogram [arobas] schuylkillcenter [point] org. The Schuylkill Center is open to submissions of living art objects of varying sizes, shapes and materials. In the proposal, include all dimensions, approximate weight, installation needs and a maintenance plan.
Staff will provide limited but consistent maintenance of art work (light watering if needed). Since art works are living objects, artists must be available to provide more extensive maintenance of their work during the duration of the exhibit if required.The Schuylkill Center has a limited number of pedestals for exhibition use. Artists are responsible for installation and piece-specific support. Include photos and dimensions of the support in your proposal.
All work is insured while on loan at The Schuylkill Center.
Deadline: Friday, September 16, 2011.
The Schuylkill Center for Environmental Education
8480 Hagy’s Mill Rd
Philadelphia, PA 19128
États-Unis
215-482-7300 x113
http://www.schuylkillcenter.org/

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We’re seeking submissions of digital art and video from emerging artists…
Eugene is ready for cutting-edge contemporary art and new media. (sub)Urban Projections, a digital art and media festival that re-purposes public space by projecting moving images in the back alleys of downtown Eugene, is our newest way of celebrating emerging artists, the Eugene community, and innovative possibilities for public art. We invite artists to submit short digital art, video, and media works to be included in downtown Eugene’s inaugural projection art festival!
Call to Artists/Submission Criteria 2011
Submission Form 2011 (to be included with your submission)
These submission materials pertain to pieces designed for straightforward playback onto blank building walls. If you are interested in projection mapping or more complex live/interactive projects, contact Roya at suburbanprojections [arobas] gmail [point] com to discuss possibilities.
SELECTION CRITERIA
Selection criteria includes feasibility, appropriateness for all ages/public display, adherence to time limit, and contribution to the festival’s goal of illuminating and invigorating downtown and re-imagining the concept of public space.
We are open to diverse interpretations of the video projection medium and theme, whether abstract, experimental, narrative, a series of stills, audio, silent, etc. Due to the public nature of the festival, we are not able to display work that contains any nudity or violence. Please contact us before submitting if you have any questions or concerns about content.
JURIED AWARDS
Submissions selected for the festival will be juried for three honorary awards (jurors TBD). The jury will consider the aesthetics of the work as well as how it speaks to the theme of engaging the community in re-imagining downtown Eugene’s public space. Awards will be announced on opening night.
1ST place: $1,000
2ND place: $500
3RD Place: $300
SUBMISSION REQUIREMENTS
Projectable media includes but is not limited to moving images, still images, videos with or without sound
•    Maximum two (2) submissions
•    Must not exceed 7 mins.
•    Appropriate for all ages
•    Formatted in h.264/.mp4 (audio must be in stereo sound)
•    No larger than 100 MB
DEADLINE: Monday, September 12, 2011 at midnight
Please e-mail the following to suburbanprojections [arobas] gmail [point] com:
1) A completed submission form for each piece (see download above)
2) Link to your file uploaded in .mp4 format to YouSendit.com
*YouSendIt provides free email capabilities for very large files. You do not need to sign up for an account to upload a file.
Email us at suburbanprojections [arobas] gmail [point] com if you’re interested in projection mapping or live/interactive projects or have any other questions about the submission process.
http://suburbanprojections.wordpress.com/submissions/

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Open call for performance art

PAE (Performance Art Event) starts this year with PAEkort.

This is a one-monthly event staging 2 performances on Wednesday evening at the Wolfart Projectspaces in Charlois Rotterdam, The Netherlands.

We invite artists of all kind who are interested in making performance art and need a space for experiment with audience. We are interested in proposal of all kind of performance art. Conventional theatre, dance, ballet and music are excluded. We especially welcome proposal from artists who have little experience with making performance art.

To apply, please send an application that should contain:

A. Full name, postal address, website (or other links), e-mail, phone number, date of birth, education, short CV.

B. Short text about previous work and artists statement (max 200 words).

C. Short description of the proposed performance. Including duration, materials and required equipment (max 200 words).

D. Documentation of previous works or other relevant material.

The application must be sent by email to performanceartevent [arobas] yahoo [point] nl

Proposals can be submitted until the 12th of September 2011.

Keep in mind that it’s a low budget event, but we have some financial compensation.

Source: Ieke Trinks
http://performanceartevent.nl
http://www.facebook.com/event.php?eid=209425819113754

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Appel à candidature : Biennale de « Photographie et Architecture » #4 (Bruxelles)

La biennale « Photographie et Architecture » est organisée dans le cadre des missions culturelles que se donne la Faculté d’Architecture La Cambre / Horta de l’Université Libre de Bruxelles. Ce cadre est important. Lorsqu’une école d’architecture prend l’initiative d’organiser une exposition de photographies, c’est à l’exercice du regard qu’elle invite l’ensemble de sa collectivité et des visiteurs.

En effet, la mission de pédagogue de son corps enseignant consiste prioritairement à faire émerger la conscience suivant laquelle faire de l’architecture, c’est avant tout lire et comprendre une situation spécifique avant de l’interpréter et de la transformer.

http://www.biphot.lacambre-archi.be/spip.php?rubrique111

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The Mini Print International Awards – Asia Pacific is now open for entires. Open to all printmaking techniques, in which artists from all over the world are encouraged to participate.
Judged by a jury of internationally respected experts
Five (5) works are awarded winners.
Prize Pool:  $25,000
Entries Close October 31st, 2011
www.miniprintinternational.com

4. résidences

Call for Submissions for Open Studio, Canada’s leading print media centre
* Visiting Artist Residency Program
DEADLINE: Submissions must be received on or before 5:00 pm on Thursday, September 15, 2011.
For more information about each program and guidelines on how to apply, including digital submission requirements, please visit www.openstudio.on.ca.

VISITING ARTIST RESIDENCY PROGRAM
Through this program, Open Studio is accessible to all professional artists, with or without printmaking experience, to explore and develop a new body of work through print media. Artists produce their work in the Open Studio facilities followed by a two-person Visiting Artist exhibition in the Open Studio Gallery. Please review our submission guidelines by visiting www.openstudio.on.ca and clicking on « Residencies. »
Projects will be scheduled between September 2012 and April 2013.
Mail Application to:
The Visiting Artist Committee
c/o OPEN STUDIO
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto, Ontario Canada
M5V 3A8

Open Studio 401 Richmond Street West, Suite 104 Toronto ON M5V 3A8
Phone/Fax: 416-504-8238
E-mail: office [arobas] openstudio [point] on [point] ca • Website: www.openstudio.on.ca

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Festival de Cannes – Cinéfondation
3, rue Amélie – 75007 Paris – France
Tel: 33 (0) 1 53 59 61 20
Fax: 33 (0) 1 53 59 61 24
E-mail : residence [arobas] festival-cannes [point] fr

La Résidence du Festival accueille chaque année une douzaine de jeunes réalisateurs qui travaillent sur leur projet de premier ou deuxième long métrage de fiction, en deux sessions d’une durée de quatre mois et demi (du 1er octobre à mi-février et de fin février à mi-juillet). 
Depuis sa création en 2000, la Résidence a accueilli plus de soixante-dix cinéastes en provenance d’une quarantaine de pays. Près de cinquante cinéastes issus de cette « Villa Médicis » du cinéma ont vu leurs films sélectionnés dans des festivals internationaux et distribués en salles. 
Elle met à leur disposition un lieu de résidence au cœur de Paris, un programme personnalisé d’accompagnement de l’écriture de leur scénario et un programme collectif de rencontres avec des professionnels du cinéma. 

Les résidents bénéficient également :
•    – d’une bourse de 800 euros par mois ;
•    – d’un accès gratuit à un grand nombre de salles de cinéma parisiennes ;
•    – de cours de français (facultatifs);
•    – de la possibilité d’assister à des festivals pendant leur séjour.
La sélection des résidents par un jury présidé par un réalisateur ou une personnalité du cinéma, se fonde sur la qualité des courts-métrages – ou du premier long métrage – déjà réalisés, sur l’intérêt du projet de long métrage en cours d’écriture et sur la motivation du candidat.

Article 1

La Résidence du Festival accueille de jeunes cinéastes ayant réalisé un ou plusieurs courts métrages, voire un premier long métrage, et travaillant sur un projet de long métrage (fiction uniquement).
Deux sessions ont lieu chaque année.
La durée de chaque session est fixée à 4 mois et demi.

Article 2

La prochaine session de la Résidence aura lieu du 1er mars au  15 juillet 2012.
Les cinéastes sélectionnés s’engagent à résider à la Résidence pendant toute la durée de la session.

Article 3

Les candidatures, composées :
– d’une copie du bordereau sur lequel figure votre référence code barre,
– des DVD des films – court et long métrage – déjà réalisés (n’envoyez pas de clips vidéo, ni bandes annonces)
– du projet en l’état actuel de développement(scénario ou traitement de 10 pages minimum)
– d’un synopsis
– d’une note d’intention (argumentaire technique, financier et artistique du projet)
– d’un curriculum vitae
– d’une copie du passeport


sont à envoyer au bureau de la Résidence du Festival – 3 rue Amélie 75007 Paris.
Les films envoyés, dont la langue n’est ni le français ni l’anglais, doivent être sous-titrés en français ou en anglais ou, à défaut, être accompagnés d’une liste de dialogues en français ou en anglais.
Les dossiers incomplets ne seront pas étudiés par le jury.
Tous les documents doivent être en français ou en anglais
Pour tout envoi express (DHL, FEDEX etc…)  mentionner « pour usage culturel seulement » et ne déclarer qu’une valeur symbolique de « 1€ » en précisant « sans valeur marchande. Si la totalité des frais de transport et taxes d’importation ne sont pas réglés en totalité la Cinéfondation s’octroie le droit de refuser le colis.

Vous recevrez un email de confirmation lorsque nous aurons enregistré votre candidature.
Le matériel ne vous sera pas retourné mais pourra être retiré jusqu’à fin novembre au bureau de la Cinéfondation.
La date limite de dépôt des dossiers est fixée au 9 septembre 2011 (date de réception des dossiers).

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Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2012
Nouveau! Résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel

Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré qui ore, à travers son programme de résidence, un soutien technique à la production et un contexte
critique pour les artistes engagés dans une démarche de recherche/création. Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de
la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel, Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts
visuels actuels. Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du euve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la
forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies uviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
An d’encourager la pratique de l’écrit sur l’art et du commissariat en art actuel au Canada, Est-Nord-Est intègre à sa programmation une toute nouvelle
résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel. Convaincu de l’importance de la mixité entre les oeuvres et les mots, Est-Nord-
Est vise par cette initiative à promouvoir la recherche et à stimuler des rapports étroits et féconds entre les artistes en résidence et les professionnels
qui oeuvrent dans la sphère de la médiation de l’art. Les espaces de travail et d’échange étant communs avec les artistes, les commissaires et auteur(e)s
pourront s’imprégner au plus près de « l’art en train de se faire ». La résidence permet ainsi aux commissaires et auteur(e)s de proter d’un environnement
de travail hors du quotidien, vivant et stimulant, propice au développement de leurs propres recherches. Aussi, ils/elles sont encouragé(e)s à
développer une réexion critique sur le travail des artistes et leur processus créatif en résidence.
Trois périodes de résidence sont oertes par année: au printemps, à l’été et à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre
artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou auteur(e) en art actuel. Les séjours des artistes sont d’une durée de huit semaines et ceux des commissaires
et auteur(e)s sont de quatre semaines. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les
Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Les commissaires et auteur(e)s bénécient de droits de résidence de 550$ pour une période de quatre semaines et d’un hébergement pour la durée de
leur séjour. Un cachet de 250$ est versé aux commissaires et auteur(e)s qui remettent un texte pour ns de publication par Est-Nord-Est (250 mots par
artiste en résidence). Ils ont aussi accès à un atelier individuel, aux dossiers des artistes résidents, à un soutien logistique, à certains équipements
informatiques… et à un vélo. La maison collective où loge le/la commissaire ou l’auteur(e) est la même que celle des quatre artistes en résidence et est
voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles de bain communes et une salle de lavage.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf ) ou PDF);
– Une lettre d’intention (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf ) ou PDF);
– Deux copies de textes publiés sur l’art actuel (compte rendu ou critique d’exposition, essai, texte d’opuscule, de catalogue ou de livre d’art, etc.);
– Une enveloppe de retour préaranchie pour le retour des documents;
– Le formulaire d’inscription dûment rempli.
Présentation
Printemps: du 28 mai au 22 juin 2012 / Été: du 30 juillet aPu 2é4 raiooûtd 20e12s / dAueto mrénes: iddu 8e onctcobere au 2 novembre 2012.
Modalités
Périodes de résidence
Soumettre un dossier
Date limite: 15 novembre 2011

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Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2012
Artistes en résidence
Périodes de résidence
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
335, avenue de Gaspé Ouest
Saint-Jean-Port-Joli (Québec) G0R 3G0 CANADA
estnordest [arobas] videotron [point] com
Information: 418 598-6363 / www.estnordest.org

Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré dont le mandat principal est d’orir aux artistes en processus de recherche un souten à la production par
le biais de résidences. Trois périodes de résidence sont oertes par année: au printemps, à l’été et à l’automne. Chacune de ces périodes permet de
réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou un(e) auteur(e) en art actuel. D’une durée de huit semaines, les séjours des artistes
orent l’occasion de s’extraire du quotidien an de travailler dans un espace culturel diérent, vivant et stimulant. La disponibilité des ressources
locales, l’accueil convivial et chaleureux, la qualité du soutien technique et logistique et la richesse des échanges entre artistes d’origines diverses
caractérisent les résidences.
Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du euve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence
de l’agriculture, de la forêt et des voies uviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
Est-Nord-Est fut fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel.
Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Les résidences à Est-Nord-Est s’adressent aux
artistes professionnels tant établis qu’émergeants et ce, de partout dans le monde. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis,
des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Les artistes bénécient de droits de résidence de 1100$ pour une période de huit semaines et d’un hébergement pour la durée de leur séjour. Ils ont
aussi accès à un atelier individuel, à une menuiserie, à un soutien technique et logistique, aux outils variés, principalement pour le travail du bois, mais
aussi pour le métal et la pierre, à certains équipements informatiques… et à un vélo. La maison collective où logent les artistes est la même que celle
du commissaire ou de l’auteur(e) en résidence et est voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles
de bain communes et une salle de lavage.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf ) ou PDF);
– Un texte de démarche artistique (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf ) ou PDF);
– Un texte de présentation du projet de résidence envisagé (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf ) ou PDF);
– Une documentation visuelle (maximum 20 images, formats .tiff ou .jpg et/ou vidéos sur DVD/CD-ROM);
– Une enveloppe de retour préaffranchie pour le retour des documents (timbres canadiens ou un minimum de six coupons internationaux);
– Le formulaire d’inscription dûment complété.
Présentation
Périodes de résidence Printemps: du 30 avril au 22 juin 2012 / Été: du 2 juillet au 24 août 2012 / Automne: du 10 septembre au 2 novembre 2012.
Modalités
Soumettre un dossier
Date limite: 15 novembre 2011

Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2012
Artistes en résidence
Périodes de résidence
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
335, avenue de Gaspé Ouest
Saint-Jean-Port-Joli (Québec) G0R 3G0 CANADA
estnordest [arobas] videotron [point] com
Information: 418 598-6363 / www.estnordest.org

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Lo Studio dei Nipoti Calabria Artists Residency
Call for Visual Artists
Calabria Artists Residency Funded for Spring 2012
Application Deadline: Sep 10, 2011
Seeking: Southern-Italian-American & native Southern Italian visual artists; 
various ages and areas of specialization
April 1-June 30, 2012 residency period 
1-3 month stay; 6 artists at a time
Cost: $0-$300/mo
Lo Studio dei Nipoti (studio of the grandchildren, nieces, nephews) has established a pilot
artists’ residency in collaboration with the town of Monasterace, on the Ionian Sea in Calabria, Italy. An important facet of the residency is the rich potential for positive engagement in the community. We believe that these particular artists bring valuable perspective to the increased racial and cultural diversity in southern Italy, with whatever work they choose to do while absorbing this complex and beautiful environment. Exhibition opportunities, collaborative opportunities; contribute to workshop for the community.
For complete prospectus, email roseart [arobas] iinet [point] com 
For more info visit www.lostudiodeinipoti.com

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Artist in Residency – Museum of Transitory Art MoTA, Ljubljana
MoTA Residencies
Deadline: 15 September, 2011
MoTA is the first Artist in Residency program in Ljubljana for media, sound or visual artists, who can live and work in the capital of Slovenia for a period of one month. MoTA accepts applications for production residencies for artists interested in transitory art. MoTA offers the opportunity to produce and exhibit art projects which research and experiment with: -transitions in space and time, transitions in legal, moral, ethical, political positions, transitions of digital into analog world.
Artists selected through this open call are offered full production support and a public showing of the work produced according to the nature of the project.
During the residency, a public presentation of the artist is required.
Each resident artist is also asked to donate an artwork to the MoTA museum collection.
More Information
http://www.motamuseum.com/RESIDENCY/open-call
About
http://www.motamuseum.com/About/museum-transitory-art

MoTA, Rožna dolina cesta II/36, 1000 Ljubljana 
mota [point] artists [arobas] gmail [point] com

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Open Residency Program – Mooste KulalisStuudio (MoKS) Estonia
MoKS AIR 2012
Deadline: September 15th, 2011
The MoKS Open Residency program has operated since 2002. We invite artists, researchers, organizers, to apply for a residency at MoKS.
What we are looking for: People who are interested about researching and carrying on experiments on sustainable models of operation. Be it either in soft or hardware, in social or physical structures, human interactive processes or engineering techniques- we are looking for creative models of sensitive change and evolvement. 
The studio is available to use free of charge from March 1st through November 30th. Residency periods can be arranged from 2 to 8 months.
Application deadline for the open AIR program is September 15th 
http://moks.ee/site/pmwiki.php?n=Residency.OpenStudio
Studio A Conditions 
Artists are expected to find their own means for travel and per diem for living/insurance costs for the residency. MoKS can help with some materials and special tools on previous mutual agreement. MoKS occasionally gives out artist grants for residency period, but it depends on MoKS current yearly budget. Visiting artists will be informed of grant options following their selection.
How to APPLY 
Download and complete the residency application form. 
http://moks.ee/files/moks_application_form.pdf
Please include also:
Curriculum vitae (a CV indicates your artistic experience, education or work experiences abroad) 
Brief text explaining your reasons why do you wish to participate in MoKS artist-in-residence program and your objectives for the residency period.
Please also give a brief overview about your organisational work. 
Artistic documentation: website links, photos, slides, CD-rom, DVD (PAL or NTSC) etc.
 
MOKS 
Evelyn Müürsepp 
Põlva maakond 
64601 Mooste 
Estonia 
tel: (+372) 5 138 599
moks [arobas] moks [point] ee
http://www.moks.ee/

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Bemis Center for Contemporary Arts Artist-in-Residence
Bemis Center for Contemporary Arts Artist-in-Residence
Because Exceptional Talent Deserves to be Supported…
Application Deadlines: September 30, 2011, February 28, 2012
Few programs exist either on the national or international level where the sole mission is to support the creativity of artists. From the beginning, the art-making process has been the highest priority at the Bemis Center for Contemporary Arts, where both the atmosphere and environment offer ideal situations for creative growth and experimentation. Artists from around the world come to the Bemis Center to work in this supportive community and confront new challenges.
The Bemis Center provides Artists-in-Residence with the gift of time, space and support.
TIME 3 months of uninterrupted, self-directed work time.
SPACE The Bemis Center is housed in two urban warehouses totaling 110,000 square feet. Each artist is provided with a generously sized live/work studio with a private bathroom and 24 hour access to facilities including a wood shop, installation spaces, dark room and a large sculpture fabrication facility.
SUPPORT $750 monthly stipend.
Are you ready for your residency?
JULY 2012 – DECEMBER 2012
Application Deadline: September 30, 2011
JANUARY 2013 – JUNE 2013
Application Deadline: February 28, 2012
http://www.bemiscenter.org/residency/residency_info.html

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ARTIST RESIDENCY: MAWA, Winnipeg
Artist Residency At MAWA Two deadlines: April 29, 2011 (for residencies in 2011) and October 28, 2011 (for residencies in 2012) MAWA is offering our urban, loft-style apartment to women visual artists for residencies of 2-4 weeks in duration. Applicants can use this space and time for research, reflection, networking and/or production. We will provide free accommodation and a $300 honorarium.
http://mawa.ca

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Appel à résidence : La Maison Garenne

La Maison Garenne, résidence d’artiste et lieu d’exposition temporaire à Saint-Sauves-d’Auvergne, accompagne une fois par an, un projet de recherche et de création artistique dans le domaine des arts plastiques.

Pour la Résidence 2012, le choix s’est porté sur le thème « mouvements ».
Cette thématique très ouverte, doit permettre à l’artiste de s’exprimer librement tout en tirant un trait d’union avec notre territoire.

Sancy Artense Communauté propose ainsi à un(e) artiste plasticien(ne) de poursuivre ses recherches personnelles, sur cette thématique « mouvements », dans le cadre d’une résidence longue de trois mois, qui se tiendra entre début mars et début juillet (selon les disponibilités de l’artiste). 

Durant la résidence, l’artiste poursuivra ses recherches personnelles, réalisera une œuvre et animera des ateliers et des rencontres auprès du public scolaire (école et collège) et du tout public.
L’œuvre réalisée sera présentée lors d’une exposition à l’issue de la résidence. 

Le dossier de candidature est à télécharger en ligne ou à demander par mail à l’adresse suivante : culture [arobas] sancy-artense [point] com.

Pour tous renseignements, n’hésitez pas à nous contacter au 04 73 21 79 79.

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SOWING SEEDS 2011
INTERNATIONAL ARTIST VILLAGE RESIDENCY
INDIA
It’s a great honor for us to invite visual and performing artists and art critics for the ‘Sowing Seeds Artist Village Residency’ in the most colorful State of India, which is known for its rich cultural tradition. The people themselves define the beautiful and varied aspects through different colors.
Visual artists, performing artists, art critics and local community will collaborate to create work about environment and social development in rural Rajasthan (INDIA).There will be opportunities for collaborative work that interacts with the rural environment.
“Sowing Seeds” is a project that intends to create dialogues and exchanges amongst artists beyond their national identity and serves as an opportunity for rural artists to meet, share and exchange ideas, visions, and diverse views in order to create a deeper understanding of art. It acts as a social environment developing and improving the artistic impressions of experts as well as emerging artists. As an alternative art space in INDIA, “Sowing Seeds” is geared to exchange the challenges required to organize such a contemporary artist village residency within rural areas and thus giving rise to a new era in art.
Sowing Seeds: sowingseed.wordpress.com/about/
The key to our Artist residency projects will be creating local community collaboration to create works related to environment and social development in the village Gelavas, Barmer, Rajasthan (INDIA)
The artist residency will bring together 15 international artists practicing in a wide variety of media, collaboration, outdoor sculpture, documentation, or performing to bring benefit to a specific site and share ideas and methods for a period of 14 days in the village of Barmer, Rajasthan (INDIA).
The artists residency will provide the selected artists with full lodging and food, work space, local transportation and a small material stipend.
Residency period
*     20th  December 2011 to 2nd  January 2012 [14-days]
Eligible applicants
* Young and emerging  visual artists, performing artists and critics – Artists who are able to stay at village Gelavas for the designated period of time
* Artists who are able to produce results of his or her residence activities, e.g. exhibitions, performances, concerts or presentations
* Artists who are able to communicate and collaborate with local people and participate in the exchange program,
How to apply
* Applicants should fill in all the required fields in the application form
* We will accept applications via e-mail
* Submitted information is only used for selection and not for any other purpose.
Deadline
* Applications must be received by 30 th September 2011.
* Applications received after the deadline will not be accepted.
* Applications will not be accepted if there is any deficiency or if required information is missing.
Results
* Results will be announced in the beginning of 15th October 2011
* All applicants, both successful and unsuccessful, will be informed of the results. A total of 15 artists will be selected.

Applications & inquiries should be addressed to
Email: kamanartfoundation [arobas] gmail [point] com
MOBILE NO +91-9892672877 or +91-9314722004

5. divers

Jean-Denis Boudreau au 11e Symposium international d’art in situ aux Jardins du précambrien de Val-David

11e Symposium international d’art in situ 2011, les Jardins du précambrien – Fondation Derouin (1301, Montée Gagnon, Val-David, Québec, Canada)
[jardinsduprecambrien.com]

FONDATIONS. La résidence d’artiste de Jean-Denis Boudreau s’est traduite par un vrai bagne : entre régime pénitentiaire et culture physique. Sans boulet aux pieds ni chaîne, l’artiste s’est imposé une performance jouant sur l’endurance digne d’un marathonien forcené. Son objectif récurrent : « devenir une meilleure personne ». Reclus dans la carrière Dubé à l’écart des Jardins du précambrien, Boudreau a concassé à la masse près de deux tonnes de pierres, accompagné d’une assistante docile et complice. La pierre en question est l’anorthosite typique du Canton de Morin et apparentée au granit. En artiste-colosse, Boudreau exécute sa peine : ouvrage titanesque renvoyant aux représentations des mythes d’Atlas et de Sisyphe. Dans son autoasservissement, l’artiste – dont la besogne en appelle à l’Âge de pierre – incarne en lui-même la fusion du dominant et du dominé. « Un geste gratuit » dira l’artiste, entre dépassement de soi, méditation et transcendance. « Quelle galère ! » répond l’écho. Les amas de pierres ont été par la suite transportés en contrebas d’un chemin escarpé des Jardins du précambrien. Arrangé au sol, ce large rectangle prend l’allure d’un tapis de pierre. Revival d’une installation du minimaliste américain Carl Andre en pleine nature ? Le cheminement de Boudreau nous rappelle indéniablement les œuvres du Land Art et des Earth Works. Toutefois, certains artefacts entourant le point de vue du visiteur (hamac, outils, cordage, poulie, boîte aux lettres) nous en détournent. Dans les faits, l’artiste assimile son œuvre de terrassement aux Driveways qui marquent l’entrée privative de nos maisons. L’automobile et l’habitat sont ici fantômes. Le panorama de Boudreau offre à la vue un chantier de construction où un développement urbain résidentiel fictif s’étale : une aberration visuelle dans le contexte de cet environnement naturel préservé de la région des Laurentides.

[sites.google.com/ site/ jeanlegenou]
[jardinsduprecambrien.com]

Texte : Emmanuel Galland, commissaire