La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

Consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Faite-là circuler! Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Amirali Ghasemi et Raheleh Saneie: La photographie iranienne contemporaine en tension avec la tradition. à la Galerie SAW Gallery (Ottawa)

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
La photographie iranienne contemporaine en tension avec la tradition
Amirali Ghasemi (Téhéran) et Raheleh Saneie (Ottawa). commissaire Andrea Fitzpatrick
du 26 avril au 9 juin 2012
vernissage: jeudi 26 avril de 20h à 2h
conférence: samedi 28 avril à 14 h
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

 

Galerie Sans Nom (Moncton)
Fonograph
 par Joshua Schwebel
N’importe qui peut jouer de la guitare
avec des musiciens de la région
Broadcasting for Reels: Sounds (Extra)Ordinary
 du commissaire Chris Myhr.
expositions du 27 avril au 2 juin 2012
vernissage des expositions débute vers 19 h avec une conférence d’artiste à 19 h 30
RE:FLUX
festival de musique et d’art sonore

du 25 mai au 2 juin
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
Jocelyn Philibert
Du 5 mai au 12 juin 2012
Vernissage : le samedi 5 mai à 13h
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Olivier MasmonteilPlace
du 21 avril 2012 au 18 mai 2012
foire d’art alternatif de sudbury – l’art au pied carré
du 8 au 12 mai 2012
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Marie-Ève Martel – L’effet Gold Rush
du 15 mars au 26 avril 2012
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
José Luis TorresCumbersome situations encombrantes
du 17 avril au 3 juin 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Alisa Arsenault, Valérie Aucoin-Laflamme, Vanessa Bezeau, Cynthia Gagnon, Joey Robin Haché, Mario LeBlanc, Renée-Claude Marquis, Françoise Morin, Christine Pitre, Geneviève SivretLa fin s’en vient
Exposition annuelle des finissantes et des finissants du Département des arts visuels de l’Université de Moncton
Organisée en collaboration avec le Département des arts visuels de l’Université de Moncton
13 avril au 27 mai 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Acquisitions de la Banque d’œuvres d’art du Nouveau-Brunswick 2009-2010:
Jack Bishop, Joel Boudreau, Luc Charette, Angèle Cormier, Kyle Cunjak, Darren Emenau, Yvon Gallant, Bruce Gray, Henrik Gringhuis, Susan Judah, Herzl Kashetsky, Mathieu Léger, Adam MacDonald, Freeman Patterson, Peter Powning, Neil Rough, Roméo Savoie, Cliff Turner et Istvan Zsako
jusqu’au 22 mai 2012
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

 

1. appels en français du Canada

Voix Visuelle – Ottawa – 15 septembre 2012
Évènement triennal d’Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 30 avril 2012
Concours de peintures canadiennes RBC – 9 mai 2012
revue .dpi – Montréal – 11 mai 2012
Programme d’art public de la ville d’Ottawa – 28 mai 2012
EXMURO intégration de l’art au mobilier urbain – Québec – 15 mai 2012
Concours pour une oeuvre d’art contemporain à la place d’accueil du site Glen au Centre universitaire de santé McGill (CUSM) – Montréal  – 18 mai 2012
Concours pour une œuvre d’art contemporain à l’Institut de recherche du Centre universitaire de santé McGill (CUSM) – Montréal  – 18 mai 2012

2. appels en anglais du Canada

Milton Centre for the arts, Holcim Gallery – Milton – 30 avril 2012
Fibreworks 2012 – Cambridge – 31 mai 2012
Visualeyez – Edmonton – 27 avril 2012
Platform – Winnipeg – 3 juillet 2012
Toronto Outdoor art exhibition – 10 mai 2012

3. appels internationaux

International multi media art festival – Yangon, Myanmar – 31 mai 2012
Young curators, young ideas – New York –  27 avril 2012
Sound Development City – Berlin, London et Zurich – 27 avril 2012
Project anywhere – en cours
MiniArtVideoFest – Budapest, Hongrie – 15 mai 2012

4. résidences

Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 mai 2012
Tokonoma residency – Kassel, Allemagne – 30 avril 2012
Résidence hors les murs de l’Institut français – 20 mai 2012
PACT Zollverein Residence – Essen, Allemagne – 18 juin 2012
Atelier Topaz – Opasatika, Ontario – en cours
EMPAC – Troy, ÉUA – 14 mai 2012
Distillery residency – South Boston, ÉUA – 1er mai 2012
The Rockefeller Foundation Bellagio Center’s Residency Program – Italie – 1er mai 2012
Artist in résidence – Buenos Aires – 30 avril 2012
Oboro – Écrire sur l’art sonore – Montréal – 15 mai 2012
Joya: arte + ecologia – Eastern Andalucia, Espagne – en cours
ARCUS – Ibaraki, Japon – 30 avril 2012
Aomori Contemporary art center AiR – Aomori, Japon – 25 mai 2012
ArtFunkl – Manchester, Angleterre – 7 mai 2012
Atlantic Center for the arts – 18 mai 2012
Appel à résidence autour de la lithographie, l’estampe, la typographie et les arts du livre – Ussel, France – en cours

5. divers

L’Office national du film: «Silence, on coupe» au Studio Ontario et Ouest pour la francophonie canadienne

1. appels en français du Canada

Voix Visuelle accepte des projets d’exposition en art visuel actuel.
Date limite : 15 septembre 2012

Voix Visuelle verse des cachets d’exposition selon les tarifs de CARFAC.

Toute présentation de dossier doit être rédigée en français et entièrement soumise sur CD ou DVD. N’envoyez pas aucun document sur papier.

Les demandes doivent comprendre
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo

Les images numériques doivent être
• en format JPEG
• compatibles PC
• 72 dpi, ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre

Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre CD OU DVD. 

Veuillez faire parvenir votre demande à :

Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood
Ottawa, Ontario 
K1M 1L7

•••••

APPEL DE PROJET POUR COMMISSAIRE, ÉVÉNEMENT TRIENNAL D’ EST-NORD-EST ÉTÉ 2013
* Le masculin est utilisé uniquement afin de faciliter la lecture de l’appel.
Est-Nord-Est est actuellement à la recherche d’un commissaire, afin de préparer un événement thématique qui se tiendra en 2013.
Outre les résidences régulières, Est-Nord-Est est aussi reconnu pour la qualité et l’ampleur de ses événements thématiques réalisés tous les trois ans. Depuis 1992, huit résidences-événements ont été développées auxquelles participent des artistes et commissaires majeurs : Métissages, commissarié par Lise Labrie et Domingo Cisneros ; Les lieux communs, commissarié par Gaston St-Pierre ; La Cueillette, commissarié par Marie Fraser ; Les Intrus commissarié par Mona Hakim et Franck Michel, La Ruche coordonné par Franck Michel, Amener l’eau au moulin coordonné par Nathalie Lafortune ; Histoires de paysages commissarié par Franck Michel ; Perdre le nord, commissarié par Marie-Ève Beaupré.
Le plus récent événement tenu en 2010, Perdre le nord, a accueilli plus de mille visiteurs. L’événement multidisciplinaire déployait en trois jours une programmation audacieuse qui articulait une réflexion sur la perte de repères tant au point de vue psychologique, géographique, qu’écologique. Une partie des artistes participants ainsi que la commissaire ont bénéficié d’une résidence de production leur permettant de développer un projet inédit.
Est-Nord-Est, résidence d’artistes offre un soutien à la recherche et à l’expérimentation en art contemporain dans un milieu d’échange professionnel unique. Sa programmation régulière se compose de résidences d’artistes, de commissaires et d’auteurs en art actuel. Cinq participants sont en résidence simultanément, ce qui favorise les échanges et la création. Outre son rôle de soutien et fort de sa spécificité, Est-Nord-Est participe activement à la compréhension et à l’appréciation de l’art actuel par la mise en valeur du processus créateur auprès de différents publics.
Modalités
Le commissaire sélectionné aura à sa disposition un budget de 26 000 $ (au minimum) et recevra un cachet de 4 000$ afin d’élaborer un projet de résidences-événements. Le cachet au commissaire sera versé en trois parties, respectant les temps de recherche, de conception et de réalisation du projet. Le commissaire aura le support de l’équipe en place afin de le soutenir dans la coordination des activités. En co-collaboration, il aura la responsabilité d’établir la programmation, de rédiger les textes promotionnels et réflexifs et de déposer certaines demandes de subventions.
Le commissaire aura la possibilité d’effectuer ses recherches sur place afin d’approfondir son projet et de lui permettre de mieux connaître la résidence et l’équipe de travail. Pour ce faire, Est-Nord-Est offrira au commissaire sélectionné un budget de déplacement et de frais permettant à ce dernier d’effectuer des séjours de prospection dès l’été 2012.
Dossier de candidature
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf ou PDF);
- Une lettre d’intention (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf ou PDF);
- Un pré-projet incluant une thématique, une liste d’artistes envisagées, et un échéancier (maximum trois pages en .doc / .rtf ou PDF) ;
- Une enveloppe de retour préaffranchie pour le retour des documents (si désiré);
- Tout autre document pertinent à la considération du dossier (écrits, publications antérieures, documents qui alimentent la thématique proposée, etc.)
Date limite: 30 avril 2012
Envoi des dossiers par courrier (le cachet de la poste faisant foi) ou par courriel (MAX 7 MO) d’ici le 30 avril 2012
Les réponses seront transmises par courriel d’ici juin 2012.
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
a/s Ariane Lord, directrice
335, de Gaspé Ouest Saint-Jean-Port-Joli, Québec G0R 3G0
ou par courriel à l’adresse courriel suivante :
direction [point] estnordest [arobas] videotron [point] ca
Pour plus d’informations sur notre centre d’artistes, visitez notre site Internet au www.estnordest.org ou contactez-nous au 418-598-6363.
Nous ferons parvenir un accusé de réception courriel à tous les candidats et nous communiquerons seulement avec les candidats retenus.

•••••

Annonce de la période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes

La période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes est maintenant commencée. Des prix totalisant 55 000 $ seront accordés ; le lauréat national recevra 25 000 $, et les deux gagnants d’une mention honorable recevront un prix de 15 000 $ chacun.

Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC fait connaître des artistes canadiens émergents. Dans le cadre de ce concours parrainé par la Canadian Art Foundation, un jury composé de membres respectés du monde canadien des arts visuels sélectionnera cinq œuvres dans les régions de l’Est, de l’Ouest et du Centre du Canada, pour en arriver à un total de 15 finalistes.

Les noms des finalistes seront annoncés le 29 juin 2012 et ceux des gagnants seront dévoilés à l’occasion d’une réception qui aura lieu le 29 novembre 2012 à la galerie Power Plant de Toronto.

Date limite de présentation des candidatures : le mercredi 9 mai à 17 h (HE)

Pour obtenir de plus amples renseignements sur le Concours de peintures canadiennes de RBC, entre autres sur la manière d’y participer, veuillez consulter le site www.rbc.com/concoursdepeintures.

Pour obtenir de plus amples renseignements, veuillez communiquer avec :
Jackie Braden, Marque et communications, RBC, 416 974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com

Personne-ressource, artistes :
Deborah Dexter, conseillère, Concours de peintures canadiennes de RBC, 416 277-4068

•••••

.dpi 24 : Fashion/Textile/Technologie
Rédactrice en chef invitée : Ying Gao

Remise des résumés et bios: 11 mai 2012
Remise des textes sélectionnés: 25 mai 2012
Date de parution: 8 juin 2012

Interface entre notre corps et le monde extérieur, le vêtement participe aujourd’hui de la construction des identités qu’elles soient sexuées, genrées ou culturelles. Dans cette mise en culture du corps, le vêtement fait plier le matériau biologique sous ces exigences technologiques. Entre extension imaginaire du soi et prothèses chimériques, les technologies collent à même la peau du vêtement pour se fondre avec lui.

Depuis le Sexy Robot de Thierry Mugler (collection automne-hiver 1995/1996), la mode aujourd’hui s’électronise. Des prouesses hypertechnologiques de Yin Gao (Living Pod, 2008), d’Hussein Chalayan avec sa Video Dress composée de plus 15 000 Leds (2008) ou grâce aux chaussures à talons munies de GPS (The Aphrodite Project, 2000-2006), les textiles électroniques et les vêtements intelligents reconfigurent les relations d’intimités entre les individus et leurs corps. À travers ces nouvelles configurations hybrides au XXIe siècle, ce numéro de .dpi veut réfléchir aux enjeux pratiques et théoriques de créations artistiques où fusionnent la mode, les nouvelles technologiques et les textiles.

Nous vous invitons ainsi à soumettre un texte (article, reportage, chronique, entretien, étude de cas, etc.) ou un support multimédia (balado-diffusion, vidéo, audio, média sonore, animation, design, etc.) qui répondent au thème de ce numéro. Nous encourageons les contributions offrant du contenu média; notez bien que les auteures et artistes sont responsables de tous les droits d’auteur attachés à ce contenu.

Les propositions doivent inclure un texte qui résume le projet (300 mots) et une biographie (100 mots).
Les soumissions peuvent se faire en français ou en anglais.
Compensation : de 100 $ à 175 $ (selon le nombre de soumissions acceptées) et un public à l’échelle mondiale de votre travail.
Veuillez envoyer vos soumissions à: revuedpi at gmail.com

dpi.studioxx.org

•••••

Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa lance un APPEL AUX ARTISTES POUR UN PROJET D’ART PUBLIC

Réfection de la rue Rideau

Dans le cadre de son Programme d’art public, la Ville d’Ottawa invite les artistes à soumettre leurs propositions pour l’élaboration, la conception et l’installation d’une œuvre d’art public commandée qui sera intégrée au projet de réfection de la rue Rideau.

L’appel aux artistes intégral, notamment admissibilité, exigences pour la conception du projet d’art public, site, critères de sélection, est sur le site Web de la Ville à ottawa.ca/lesarts.

Le budget total de cette commande est de 135 000 $, TVH en sus. Le budget du projet doit inclure tous les coûts exigés pour la conception, la fabrication et l’installation du projet.

Les soumissions doivent être reçues par la poste ou en mains propres au plus tard le lundi 28 mai 2012, à 16 h

Une séance d’information aura lieu au 172, avenue Guigues, Centre communautaire Routhier, au salon du 1er étage, le mercredi 25 avril 2012, de 17 h 30 à 18 h 30, pour expliquer aux demandeurs potentiels les exigences particulières de l’emplacement et du projet.

Pour plus de renseignements :
Site Web : http://www.ottawa.ca/fr/rec_culture/arts/resources/opportunities/index.html
Courriel : melissa [point] black [arobas] ottawa [point] ca
Téléphone : 613-244-4261

•••••

Projet dʼintégration de lʼart au mobilier urbain. / EXMURO
15 mai 2012
Québec (Québec)

EXMURO arts publics invite les artistes oeuvrant dans le domaine des arts visuels à soumettre des propositions en vue de lʼintégration dʼoeuvres 2D sur 18 colonnes lumineuses ceinturant le Jardin Saint-Roch de Québec.
Les oeuvres sélectionnées seront reproduites sur vinyle autocollant transparent ou translucide et installées sur les colonnes lumineuses pour une période dʼenviron un an. Les propositions doivent tenir comptes de la dimension des surfaces dʼexposition, de la forme de la structure et du fait que la surface est rétroéclairée.
Chaque colonne offre une surface dʼexposition de 52 x 100 pouces (132 X 254 cm) divisée en quatre segments de 13 x 100 pouces (33 X 254 cm). Nous invitons les artistes intéressés à consulter la page web suivante afin de visualiser les surfaces dʼexposition décrites ci-haut. Vous y trouverez des images du projet Aux quatre coins… dʼailleurs de Serge Clément réalisé en 2011.
http://exmuro.com/index.php/projet/aux-quatre-coins-dailleurs/
Le dossier doit comprendre :
• une description du projet (2 pages max)
• un texte de démarche artistique (1 page max)
• un curriculum vitæ à jour
• un maximum de 20 images en format jpeg (nʼexcédant pas 1024 x 768 pixels à 72 ppi)
• un devis technique et/ou maquette présentant un aperçu de la proposition
• tout autre document jugé pertinent
Le dossier doit être acheminé par la poste sur support DVD seulement à lʼadresse suivante :
EXMURO arts publics
485 boul. Langelier, bur. 402, Québec (Québec)
G1K 5P3
Date de tombée : 15 mai 2012
Pour tout renseignement complémentaire

t: 418.529.0909

info [arobas] exmuro [point] com
Note. La réalisation de ce projet est conditionnelle à lʼoctroi du financement nécessaire.

Fondé à Québec en février 2007, EXMURO arts publics est un organisme à but non lucratif qui a pour mandat la diffusion et la promotion des arts visuels actuels et de la littérature dans lʼespace public urbain.

•••••

Concours pour une oeuvre d’art contemporain à la place d’accueil du site Glen au Centre universitaire de santé McGill (CUSM)
18 mai 2012
Montréal (Québec)

Place d’accueil du site Glen au Centre universitaire de santé McGill.
Projet
Un espace au sol circulaire est réservé à l’installation d’une sculpture monumentale dont les qualités, tant conceptuelles que plastiques et esthétiques, lui conférera un caractère identitaire et signalétique. En synergie avec son environnement, l’œuvre devra susciter un fort sentiment d’accueil, de fierté et d’humanité.
Dossier de candidature
Le dossier de candidature complet, en français, doit être transmis au plus tard le 18 mai 2012.
Pour des explications détaillées sur le contexte du concours, le programme d’intégration et les modalités d’inscription, téléchargez le document Concours pour une œuvre d’art à la place d’accueil du CUSM (format PDF, 5 mo, 11 p.).
http://www.mcccf.gouv.qc.ca/fileadmin/documents/integration_architecture/DocumentCUSM_Oeuvre01.pdf

•••••

Concours pour une œuvre d’art contemporain à l’Institut de recherche du Centre universitaire de santé McGill (CUSM)
18 mai 2012
Montréal (Québec)

Projet
L’œuvre pour l’Institut de recherche doit être une sculpture aérienne qui prendra place dans la partie supérieure de l’atrium. Fragmentée ou d’une seule pièce, l’intervention artistique pourra tirer profit de la lumière naturelle provenant de lanterneaux disposés au niveau de la toiture. Sur le plan conceptuel, l’artiste devra notamment prendre en compte l’esprit de recherche, de découverte et d’innovation qui anime les usagers du lieu et la notion de synergie qui caractérise leur travail.
Dossier de candidature
Le dossier de candidature complet, en français, doit être transmis au plus tard le 18 mai 2012.
Pour des explications détaillées sur le contexte du concours, le programme d’intégration et les modalités d’inscription, téléchargez le document Concours pour une œuvre d’art à l’Institut de recherche du CUSM (format PDF, 4 mo, 11 p.).

2. appels en anglais du Canada

Call for Submission – Deadline Extension Monday, April 30
Access the Arts: Redefining Arts Accessibility
A see-it, feel-it, hear-it arts experience
Curator: Alisha Linseman
Coordinator: Darren Cooper
Dates: May 30 – June 17, 2012
Location: Milton Centre for the Arts, Holcim Gallery
1010 Main Street, Milton, Ontario, L9T 6H7
The Milton Centre for the Arts is currently accepting submissions for an upcoming exhibition to address the topic of making art accessible, as part of National Access Awareness Week 2012. Accessibility is a general term used to describe a product, device, service or environment that is made available to as many people as possible, and is universally beneficial to all people at the same time and location.
The incentive of this exhibition is not only to inhabit the gallery space, but to activate it and make it accessible to all. The exhibition will feature artwork addressing the topic of accessibility by showcasing pieces that provide multi-sensory art experiences. The aim is to provide an interactive and engaging exhibition for an audience with diverse abilities.
Emerging and established artists with and without disabilities, community groups and other organizations are welcome to submit artwork using various mediums, including drawing, painting, sculpture, photography, print making, video installation, sound pieces and new media.
For more information on accessibility at the Milton Centre for the Arts, visit www.miltoncentreforthearts.ca/en/AboutYourCentre/Accessibility.asp.
Submission criteria:
•    Artwork must be ready to display.
•    Visual artwork must be accompanied by a supplement piece to make the piece accessible to persons with a visual impairment, such as a description or a sound file.
•    Artwork must be conceptually-based around the theme of accessibility and will be exhibited within a collective or group setting.
•    Submitted artwork must fall under one or more of the follow categories:
o Multi-sensory: Artwork that can be experienced through a combination of touch, sight and sound.

o Tactile: Pieces that feature a variety of shapes, textures and materials so the artwork can be experienced through the sense of touch.

o Auditory: Audio pieces that allow the artwork to be experienced using the sense of sound.

o High Contrast: Visual artwork featuring light colours on a dark background.

o Focused on Accessibility: Pieces addressing the topic of accessibility.
Artists are encouraged to:
•    Express the limitless possibilities within the creation of art
•    Propose work that explores the use of technology in relation to the accessible and interactive potential of art
•    Provide work that is socially and critically engaging
•    Consider the following focus themes for submitted artwork: educational and awareness-building
Please submit the following for consideration:
•    5 slides (with a red dot indicating top, left corner of image) or a CD of your current or proposed work with an image list that includes the work title, medium, size, and date. Please do not send original artwork.
•    Sound or video files submitted on a CD, DVD, or flash drive
•    CV and artist statement
•    Self-addressed stamped envelope with appropriate postage for the return of slides or CDs (The Milton Centre for the Arts assumes no responsibility for images sent without return postage.)
Please note: image files must be correctly oriented and submitted in JPEG or GIF files only, and are not to exceed 800 pixels in dimension.
Artwork will be selected based on the above criteria, the number of submissions and the Milton Centre for the Arts mission and vision. We thank all who submit, but only successful applicants will be contacted.
Each participating artist will be limited to two pieces for this show. Artists selected for the exhibition will be notified via email and/or telephone on Thursday, May 3, 2012 to confirm participation and arrange for the drop off of artwork prior to the installation day on Monday, May 28 at 9:00 a.m.
Deadline for Submissions:
Monday, April 30, 2012, 5:00 p.m.
Submit application and required information to:
Call for Submissions
c/o Alisha Linseman, Supervisor, Recreation, Arts Programs
Milton Centre for the Arts
1010 Main Street
Milton, Ontario
L9T 6H7
For additional exhibition information, email arts [arobas] milton [point] ca or call 905-875-5399, ext. 4905.

•••••

FIBREWORKS 2012
A biennial juried exhibition of Canadian fibre art
September 29 – November 9, 2012
CALL FOR ENTRY
Fibreworks, now in its 14th edition, is a biennial juried exhibition of contemporary Canadian fibre art. It is a showcase of the most current and versatile approaches to fibre as a medium in form and production. This exhibition is one of the largest group shows in Canada dedicated specifically to fibre based works and serves as a survey of the artists currently working in the medium. As many as 35 artists participate in the exhibition with works selected by an independent jury. All works selected for the exhibition are eligible for the Juror’s award and may be purchased by Cambridge Galleries as part of its permanent collection dedicated exclusively to Canadian fibre art.
CONDITIONS OF ENTRY
1. Open to all Canadian artists. Limit of 3 entries per artist. Deadline for entry is: Thursday, May 31, 2012 (postmarked).
2. Eligible works include any artwork where fibre or textile is the principle element. All work must have been completed by the artist within the last two years. The work must be of reasonable size, ready to install and available to ship within Canada.
3. Each entry may be represented by up to 3 images including details. Each image must be numbered and include the name of the artist and title of each artwork. Please submit images on CD, saved as RBG compatible JPEG files — image size: 1024 x 768 pixels, resolution: 72 dpi.
4. Please include a brief statement (150 words max.) describing each submitted artwork and a 1 page CV. Submissions will not be returned.
5. Download and complete in full Fibreworks Entry Form from www.cambridgegalleries.ca (PDF file can be found on the main page of the gallery website).
5. Final selections will be made at the discretion of the jurors. All decisions are final. Selected artists will be notified by August 15, 2012.
6. Finalists will receive an honourarium of $75 for each artwork selected. Shipping and insurance of the selected works is covered by Cambridge Galleries.
7. The Jurors’ Award will be announced at the opening reception on Saturday, September 29 at 2:30 pm.
Return Entries to:
FIBREWORKS 2012
c/o Cambridge Galleries
1 North Square, Cambridge, Ontario, Canada, N1S 2K6
T: 519.621.0460
F: 519.621.2080
www.cambridgegalleries.on.ca
Cambridge Galleries are supported by the membership, the City of Cambridge, the Canada Council for the Arts and the Ontario Arts Council.

•••••

Visualeyez 2012 performance
The Thirteenth annual Visualeyez festival of performance art happens from 10–16 September 2012 in the downtown core of Edmonton, Alberta, exploring on the curatorial theme of loneliness.

Visualeyez takes place over a period of seven days and it is required that all invited artists are able to attend for the entire length of the festival. Artists experience the work of other artists; engage in discussion groups, meals and other activities that enhance the work of individual artists and the performance art community within Canada and beyond. It is important that prior to submitting that artist is available for a minimum of six days during the festival. Please visit visualeyez.org for the past festival information.

Curator and Founder of Visualeyez, Todd Janes states, “Visualeyez 2012 builds upon notions of an ever-expanding and more urban city. This theme will explore issues such as emotional versus social isolation, chronic and transient states of loneliness within the city and our inter-relationships with crowds, emptiness and intimacy. I want to present artists that will explore the theme of loneliness and enhance dialogues regarding the societal issues, community connectivity and understanding of the concept and its impact on individuals and society as a whole.”

Proposals should include: a CV; artist statement; a detailed description of the work you wish to present, or explore; and support material that can include images, video, print or digital documentation of your work, catalogues, and press.

The deadline for submission is Friday, 27 April 2012.

If you would like your materials returned to you, please also include sufficient postage or courier materials. Artists shall be contacted by mid-June 2012 regarding the status of their proposals.

Proposals by post to:

Visualeyez 2012
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248 106 Street, Edmonton, Alberta Canada T5J 1H5
Attention: Todd Janes, Executive Director

Proposals by email to: todd [point] janes [arobas] latitude53 [point] org.

Please be courteous of image size and materials that you are sending. Please place Visualeyez 2012 submission in the subject line

Visualeyez is supported, in part by Canada Council for the Arts, The City of Edmonton, Alberta Foundation for the Arts, The Province of Alberta, The Edmonton Downtown Business Association and Latitude 53.
http://www.visualeyez.org/

•••••

PLATFORM: Call to Filmmakers & Video Artists, Deadline July 3
Call For Submissions: palimpsest

PLATFORM announces a call for submissions for film + video in response to the theme of the palimpsest. A screening will be presented in conjunction with PLATFORM’s palimpsest year and will take place in the Artspace Building.

Taking our cue from the historical phenomenon of the palimpsest as a scroll or text that is written only to be erased in order to make room for the inscription of new ideas, PLATFORM is currently in a year-long investigation into how photography and its sister media, film and video, can act as contemporary palimpsests or re-writable texts. Winnipeg is a prairie city where you can see a snowstorm coming three days away. The flatness of our location holds with the possibility that we take in not only the periphery but also the past and future. palimpsest, should not be mistaken as a sentimental elucidation about the past. It explores a rhizomatic vision of past, present, and future in various simultaneous possibilities.

Specifications:

– Film +/or video of all genres accepted / multiple submissions welcome
– Artist fees will be paid
– Emerging/Established artists are invited to submit
– 10 minutes per title maximum
– Submissions must be received on dvd
– Submission material will not be returned
– e-mail submissions with links are also accepted with “Palimpsest call” in the subject line

Key Dates:

Deadline: 03 July 2012
Notifications: 28 September 2012
Screening: Friday 30 November 2012

More info / to submit: info [arobas] platformgallery [point] org / http://www.platformgallery.org

•••••

TORONTO OUTDOOR ART EXHIBITION CALL FOR SUBMISSIONS FOR ART NOW
DEADLINE FOR SUBMISSIONS: APRIL 27TH, 2012 @ 5PM
Now in its second year ART NOW celebrates TOAE’s continued support of contemporary art forms. ART NOW is a response project to the intersection of public, private spaces and commercial/non-commercial art practice. ART NOW is a public project activated by TOAE’s evolving mandate to accurately reflect the face of contemporary art given the challenges of the commercial art fair context.
TOAE invites interdisciplinary emerging artists working in video, installation, performance and interactive public projects to propose new and innovative artwork that explores current issues and ideas shaping contemporary art. We encourage applications that are site-specific installation, sculpture, video & integrated media, and performance art. With the exception of technology-based artwork, all other works should be suitable for installation outdoors.
TOAE is pleased to announce guest Swapnaa Tamhane, a Toronto-based multi-media artist, and curator will lead the ART NOW selection committee.
The exhibition will take place at Nathan Phillips Square from July 6, 7 and 8, 2012.
SUBMISSION GUIDELINES
Your name, address, telephone number and email contact;
Artist Statement (ONE page);
A proposal describing the intended work to submit for the exhibition (ONE page);
Ten jpg images* or a dvd/motion file of the work to be exhibited;
Support material description (title, year, medium, duration);
A brief bio (150 words maximum) and CV (two pages maximum);
Artists proposing new work should include examples of previous work, especially if it is relevant to the proposed project.
*Jpg images are to be sized to a maximum of 1024 X 768 pixels and 300 dpi
Selected artists will be notified by MAY 10, 2012.
All selected artists will be expected to install and tear down their own work. Artists must provide all materials for installation; media based artists must submit screening quality DVD. Artists are also encouraged to be present during the three-days of the exhibition to greet the public and answer any questions about their work.
Based on the acceptance of pending funds, an honorarium will be given to artists whose submissions are accepted.
TOAE will only contact selected artists. Submission packages are only returned if a self-addressed stamped envelope is included. TOAE will not accept submissions by fax or email.
Submissions are to be received by 5 pm at the following address:
ART NOW 2012
Toronto Outdoor Art Exhibition
401 Richmond St. West, Suite #264
Toronto, ON Canada M5V 3A8
T 416.408.2754
E toae [arobas] torontooutdoorart [point] org
W www.torontooutdoorart.org
The Toronto Outdoor Art Exhibition is Canada’s largest annual juried outdoor art exhibition held annually in July at Nathan Phillips Square, City Hall Toronto.
DEADLINE FOR SUBMISSIONS: APRIL 27TH, 2012 @ 5PM

3. appels internationaux

Opening Call for international artists
INTERNATIONAL MULTI MEDIA ART FESTIVAL
Instituted of French in Yangon ,Myanmar.
From: New Zero Art Space, Yangon, Myanmar
Date: NOVEMBER 23-25,2012.
Dead line for proposal: 31-May -2012
Subject: International applicants are welcome for
International multimedia art festival
Painting, installation, performance art, documentary, photo art and video art
If you are interested in this international multimedia festival in Yangon, Myanmar, please send us:
*a CV
*five-photo of your art work
*for video art :  three- video art work
Detail   Seduced

•    You can send your video art Work by  DHL and by post
•    You can’t send by mail.(Because our country’s  condition is not possible to       download all files)
•    If you want to send your art work photos by mail, don’t forget maximum size is 1 MB.
•    It is not possible to accept over 1 MB.
•    But, for photos, we can accept by mail.

Financial conditions

•    We will provide Hotel fee and daily food.
•    We can’t provide Air ticket and other cost.
•    Artists are responsible for all other expenses, including the costs for
travel, visa and materials.
•    But if you need some grant for other foundation and government , we can send invitation letter.

If you have some questions for this Project, you can mail to  ayekoart [arobas] gmail [point] com.
You can check our activity  at www.newzeroartspace.com

New Zero Art Space
No.54. E-1, Boyarnyunt Street, Dagon Township,
Yangon, Myanmar.
New Zero Art Studio and Office
No.202, Alanpya Paya Road, United Condo, Dagon Township,
Yangon, Myanmar.
Email: ayekoart [arobas] gmail [point] com
newzero [point] org [arobas] gmail [point] com
Phone: 0973129520/ 095000802

•••••

Young Curators, New Ideas IV 
Open Call for Curatorial Proposals
mrandmrsolu.com
mr. & mrs. amani olu, in conjunction with Meulensteen, are accepting curatorial proposals for Young Curators, New Ideas IV, opening at the gallery on June 7, 2012. Below is a brief about the exhibition along with submission guidelines. If you have questions, please do not hesitate to contact amani olu at sir [arobas] mrandmrsolu [point] com or visit mrandmrsolu.com.
Young Curators, New Ideas
Young Curators, New Ideas IV is an experimental group exhibition that broadly examines the intersection between curatorial practice and modes of artistic production. YCNI seeks to provide a venue for emerging curators to develop their practice, experiment with ideas, form relationships with artists and expand their presence within the contemporary art community. In the past, YCNI has supported projects by Karen Archey, Jon Feinstein, Laurel Ptak, Jose Ruiz, James Shaeffer, Lumi Tan and Cleopatra’s, to name a few.
Submission Guidelines
Deadline: Friday, April 27, 2012, 6PM, PST
Notification: Tuesday, May 1, 2012
For consideration, please send the following to sir [arobas] mrandmrsolu [point] com.
+ One-page curatorial proposal limited to no more than three artists
+ Curatorial CV
+ 250-word or less bio for each artist
+ Five images for each artist
Image Submission
+ Submit each image as a low-resolution, 72dpi, .jpg
+ Resize each image to 600 pixels in width (not in height or length)
+ Rename each image with the proposed artist’s name (ex. john_doe1.jpg, john_doe2.jpg, john_doe3.jpg, etc.)
Please do not send high-resolution images (300dpi), CMYK or TIFF files.
Submission Organization
A correct submission includes:
+ One-page exhibition proposal
+ Curatorial CV
+ One document with artists’ bios
+ Images (If you are proposing more than one artist, then organize each artist’s set of images in a respective folder)
Create zip file of the above contents, rename the file with your name and send as an attachment to sir [arobas] mrandmrsolu [point] com.
Additional Details
+ Each curator will receive a small stipend, and transportation, installation and administrative support
+ Curators from all geographic locales are encouraged to apply
+ Be ambitious: Meulensteen is a 7,000 square foot space located on the ground floor in Chelsea, NYC
+ Each proposal should be theoretical, based on +/- 150 square feet of available space.  No two spaces will be the same.  All work will need to be packed and available for pick-up in the Greater NYC area by June 1st, and install will occur June 4th–6th.
amani olu (b. 1980) is an independent curator, writer, essayist and co-founder and executive director of Humble Arts Foundation, a New York based 501c3 committed to supporting and promoting new art photography. He is producer, designer and co-curator of The Collector’s Guide to New Art Photography Vol. 2, published by Humble. In addition to his work as a non-profit arts director, he also organizes the annual Young Curators, New Ideas exhibition. olu’s 2012 curatorial projects include: Young Curators, New Ideas IV at Meulensteen; Welcome to Tomorrow, Syracuse University’s MFA Thesis Exhibition at Dumbo Arts Center; Small Works at Magenta Foundation’s Flash Forward Festival in Boston and The Invisible Line, a solo presentation by artist Ellen Jong at Allegra LaViola. His projects have been reviewed and featured in publications such as The New York Times, The New Yorker, ARTnews, Time Out NY, Code, and AM New York, as well as online at Art in America, Bomblog, Cool Hunting, Daily Serving and Flavorwire. olu recently penned the catalog essay for Welcome to Tomorrow, Syracuse University’s 2012 MFA Thesis Exhibition and for Herald, Rashaad Newsome’s debut exhibition at Marlborough Chelsea. His writing includes interviews with William Eggleston and Gottfried Helnwein, and profiles on K8 Hardy, Elad Lassry, Rashaad Newsome and David Benjamin Sherry. He lives and works in New York and is a proud member of New Art Dealers Alliance (NADA).
Meulensteen is a contemporary art gallery representing several conceptually rigorous emerging and established artists.  Formerly known as Max Protetch, in the fall of 2009 the gallery was acquired by Edwin Meulensteen, under whose leadership the gallery continues to push conceptual and geographic boundaries in exhibition programming. Following an extensive renovation of its three exhibition spaces, the gallery reopened in September of 2010 as Meulensteen.  Recent exhibitions include Italian artist Andrea Galvani’s first New York City solo exhibition entitled A Few Invisible Sculptures; Ann Pibal’s DRMN’ featuring a catalogue essay by Robert Storr; Oliver Herring’s Areas for Action, an ambitious month-long series of performances; and In a Perfect World…, a group exhibition curated by James Elaine showcasing a new generation of Chinese artists.
For additional information, please contact amani olu at sir [arobas] mrandmrsolu [point] com.

•••••

Call for Application: 
Sound Development City
APPLY NOW!
Information and application at www.sound-development-city.com
Sound Development City is a new Sound Development project which enables a close exchange between artists of various backgrounds.
In the course of summer expeditions to Berlin, London and Zurich, selected artists from the areas of music, performance and other cultural fields experience and revive urban spaces. The dernier cri is the focus of these expeditions – it allows for an independent exploration of themes and modes of expression in the perception of the three cities. The work resulting from this exploration will in part be shown in public.
Participants are chosen on the basis of their application. Deadline for applications is 27 April 2012.
The number of participants is limited to 10. Participation for the selected artists is free of charge and made possible by Sound Development. www.sound-development-city.com
“All the rage – the dernier cri: How can we joyfully subvert the latest hype? And what happens when the phrase is taken literally? Images of war and revolution emerge before the mind’s eye, but also the global emblems of the financial crises and the occupy movement. The ‘latest’ cry is also the final one, the end – which in turn gives rise to a new beginning. In the interstice between we look for: new positions and unexpected approaches.” (Andalus/Dada, Artistic directors)

•••••

Project Anywhere: Call for Proposals
Project Anywhere is a vehicle for the dissemination and peer validation of advanced practice-based artistic research at the outer limits of location-specificity.

Application fee: None
It is now relatively commonplace for contemporary art to transcend the spatial, temporal, geographic and technical limitations of conventional exhibition contexts. Meanwhile, artist academics still struggle with the problem of validation for practice-based research outcomes. Consequently, Project Anywhere aims to:
1. Provide a vehicle for the dissemination of art at the outermost limits of location-specificity.
2. Facilitate peer validation for practice-based research in the arts with a view to addressing lingering bias toward the journal-based paradigm for assessing research quality.
To submit a proposal for peer consideration to Project Anywhere, please supply the following materials in a single zipped folder (not exceeding 8mg):
1. Title of project
2. Location(s) for project
3. Time/duration (if known – this can be updated later)
4. A detailed project proposal 
5. Any images, files (must be under 8mg in total), and/or links
Please send proposals to projectanywhere [arobas] gmail [point] com
Please supply your name and contact details within the body of the email (NOT within the project proposal folder).
Project Anywhere encourages individual and collaborative projects (and is also open to partnerships with other institutions at a project level). We are currently looking for participation from artists, institutions, and academics with a view to building a robust international network of projects and blind peer reviewers. Please note that our full blind peer review system will be in place from 2013. Proposals for our 2013 program will be accepted anytime during 2012.

Home Page

•••••

Call for artists:
MiniArtVideoFest, Budapest, Hungary 2012  (MAVF, Budapest)
The A.I.R./HMC VideoFest is now accepting submissions for the 2012 Festival. Categories: narrative feature length, documentary feature length, short form and animation.
Submitters can go to www.hungarian-multicultural-center.com  for more details and official submission procedure.

Submitters can write for more details to bszechy [arobas] yahoo [point] com
Extended DEADLINE May 15, 2012

Link to your site: http://www.hungarian-multicultural-center.com/id88.html

4. résidences

APPEL RÉSIDENCE – IMAGO

Appel d’offres/ résidence de création à l’atelier d’estampe Imago.
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le  mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes  pour  travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines.
Imago absorbera les frais de transport, l’hébergement et donnera un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projet  doivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour
– un texte de démarche artistique
– un texte décrivant le projet de recherche
– 10 images numériques d’oeuvres
récentes,
– une enveloppe de retour pré-affranchie

Date limite:
le 15 mai 2012

•••••

TOKONOMA Residency Kassel, Germany (Deadline: April 30th, 2012)
Location: Kassel, Germany
Deadline: April 30th, 2012

Duration of Residency: 30/04/12 june – september 2012
Eligibility Requirements: young artist / student
TOKONOMA – platform for young art and clubcultre – hosts a residency program for young artists and art students from Europe and abroad during documenta 13 in Kassel, Germany.
We offer several residencies from June to mid September 2012, each lasting between 2 and 3 weeks.
Right now, we are looking for young artists working in all fields of fine and applied arts including performance, new media, and music.
If you want to apply, visit www.supertokonoma.de, download the Application Form and send your complete Application back via email: tilman [arobas] supertokonoma [point] de
or standard mail to:
TOKONOMA
Artist In Residence
c/o Tilman Hatje
Johannesstr. 6
34121 Kassel
Germany
DEADLINE IS APRIL 30th 2012
If you have any questions, feel free to email us.
www.supertokonoma.de

•••••

Appel à candidature : Programmes de résidences Hors les Murs de L’Institut Français

Les programmes de résidences internationales de l’Institut français soutiennent, de manière significative, la création dans toutes les disciplines, favorisant la mobilité des créateurs français en leur permettant de séjourner à l’étranger et également d’accueillir des créateurs étrangers en France.

Cette immersion leur offre la possibilité d’une mise en perspective dans une dynamique créative et contribue de manière décisive à enrichir le travail et donnent parfois naissance à des projets de collaboration inattendus.

Les résidences d’artistes, d’écrivains, de cinéastes et plus généralement de professionnels de la culture revêtent une importance capitale dans la dynamique de promotion de la diversité culturelle, placée au cœur des missions de l’Institut français.

Ces dix dernières années, plus de mille créateurs ont été accompagnés (152 en 2010) à travers des différents programmes. De grands noms de la culture contemporaine sont passés par ce dispositif.

http://residences.institutfrancais.com/hlm/formulaire-inscription.htm

Le site de l’Institut Français : www.institutfrancais.com

date: 20 mai 2012

•••••

Call for entries
Deadline: 18 June 2012
PACT Zollverein Residence
PACT Zollverein has been supporting residencies for the development of artistic projects and productions since 2002. The Residency Programme is open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or music.

The recipients are offered a work space and local accommodation, and according to individual need, they can take advantage of various kinds of production support, such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.
PACT Zollverein
Residenzen
Katharina Charpey
Bullmannaue 20a
D-45327 Essen
Fon +49 (0)201.289 47 12
Fax +49 (0)201.289 47 01
residenz [arobas] pact-zollverein [point] de
http://www.pact-zollverein.de/en/artists-centre

•••••

Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca

•••••

EMPAC (Experimental Media and Performing Arts Center)

Disciplines: Curating/Research, Media Art, Multi Media, Music
Duration: Depending on the project
Paid by host:
Each project will have its own specific model for the financial structure necessary to support the residencies, research, production and potential presentations or performances. EMPAC may provide accommodation for artists, and have a limited budget available for stipends and to support residencies. EMPAC may collaborate with co-producers, commissioners, presenters, grant agencies and foundations to secure funding.
Application Guidelines and Criteria:
•    1/ Download and read the Artist-in-Residence guidelines to make sure we can support your project.
•    http://empac.rpi.edu/residencies/AIR_guidelines.pdf

•    2/ Download and read how to apply and follow the instructions.
•    http://empac.rpi.edu/residencies/AIR_howto.pdf
Deadline: Proposal deadlines: January 17, 2012 May 14, 2012 September 17, 2012

The Curtis R. Priemn Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) is dedicated to advancing research and artistic production at the intersection of technology, media and the time-based arts (media arts, video, music, dance, theater, etc.). The combination of artist-driven content with contemporary media and performing arts technology in the field of time- based arts stands in the center of the artistic research and production activities of EMPAC. EMPAC’s goal is to provide an environment to support the realization of works at any stage from inception to completion. This means that an EMPAC residency can support works which take a long period of time to develop and which may need different resources at different phases of the production. The Artists in Residence program is available to individuals, groups, ensembles or collectives to develop new approaches and new works in the time-based arts. EMPAC is also offering a Scholar and Researcher in Residence Program. Visiting scholars and researchers will participate in the formation of an intellectual community in scientific and engineering disciplines that may also engage perceptual and artistic knowledge and practice.

Studio information:
EMPAC has three acoustically isolated spaces that become dedicated to a particular artist or researcher while in residence at EMPAC. They are ideal as a study, office, work, or rehearsal space, or for contained work using computers for audio or video. Each studio has an equipment closet to house noisy electronics. There are shared kitchen facilities for the Residency Studios.
Accommodation information:
EMPAC may support residencies with accommodation in the EMPAC artist residency housing, a building with four apartments.

•••••

THE DISTILLERY RESIDENCY — Summer 2012
Applications due May 1, 2012 by 12 noon
The Distillery Residency is an 8 week free workspace-only residency running from June 18th  to August 17th  at The Distillery, a former rum distillery and arts building in South Boston, MA. Residents will be given a 240 sq/ft studio space to work in for the duration of their residency and will be provided a materials budget up to $800 depending on the scope of their project. The studio is a work space only, out of town residents are responsible for finding local accommodations during their stay.
Expectations:
The resident will produce a new project that explores the history, architecture, aesthetics, or culture of the building site and surrounding community. The artist-in-residence’s project will result in a public product at the end of the residency period. This public product is broadly defined and could include a site specific project, an exhibition (with documentation), a publication, public lecture, website, or many other options, subject to approval by the residency administration. All residents would have the option of exhibiting in The Distillery Gallery or Proof Gallery as well as myriad other potential sites depending on the scope of the project. Residency staff will be available to assist with project development in relation to the site.
1. Residents will be expected to post regularly on a blog affiliated with the residency.
2. Residents are expected to give one public lecture sometime during their stay at The Distillery. The residency administration will assist with scheduling and publicizing this lecture.
3. Residents are expected to make themselves available for studio visits with the other artists in the Distillery building. It is our hope that residents will be able to function as an asset to our community through dialogue and sharing of work.
4. Documentation of the resident’s work and public lecture will be archived on The Distillery Residency’s website, along with their contributions to their blog. Residents will be responsible for providing high quality documentation of all work.
About The Distillery:
The Distillery is 108,000 sq. ft former rum distillery built in the mid 19th century, sitting on a 1.6 acre city block in South Boston, MA. It has 65 commercial spaces, accommodating artists, craftspeople, a large variety of small businesses, and galleries, including Proof Gallery and the Distillery Gallery. The Distillery aims to operate with an environmentally sustainable approach, supporting community gardening, car-sharing, energy reduction, as well as pioneering the use of used vegetable oil to heat the building. Two new Passive House buildings are currently being designed to be built adjacent to the historic building, furthering The Distillery community’s aims of developing an environmentally sustainable habitat for living and working.
More information can be found at The Distillery’s website www.distilleryboston.com
Artists with an interest in site, urban environments, history, climate change, and links between the arts and activism are encouraged to apply, and we welcome both local and national/international artists as well as collaborative teams. We broadly interpret the role of the artist/designer/thinker, and we hope to hear from ambitious applicants at any stage of life and career.
The Distillery Residency is directed by Emily Isenberg and Rebecca Gordon in connection with the management of The Distillery.
Members of the selection committee:
Rebecca Gordon – Residency co-director
Emily Isenberg – Residency co-director
Brian Friedberg – Visual Arts Manager, Mills Gallery, Boston Center for the Arts
Mark Linga – Educator at MIT List Center
Joyce McDaniel – Artist and Faculty at the School of the Museum of Fine Arts
Kate McNamara – Director and Chief Curator at Boston University Art Galleries
To Apply:
Please email the following materials to distilleryresidency [arobas] gmail [point] com:
– URL(s) of website(s) with examples of recent artwork, especially site-specific projects. If images are not online please combine into one attached pdf.
- Less than one page describing artistic practice and approach to producing site specific projects.
- Narrative bio highlighting relevant education, exhibition history and or projects, residencies, awards. Please include current location.
Please email with any questions.
Applications due May 1, 2012 by 12 noon
Successful applicant will be notified by email May 15th.
http://distilleryresidency.org/

•••••

The Rockefeller Foundation Bellagio Center’s Residency Program, Italy
Open Call for Applications 
Deadline: 01 May 2012
Application fee: none
The Residency Program allows for focused work, uninterrupted by the professional and personal demands of daily life. In addition to time for dedicated work on individual projects and for reflection during the day, building new connections and collegial interaction with other residents is a defining characteristic of the Bellagio experience.
During a residency, people of diverse expertise and backgrounds come together in a thought-provoking, creative, collegial environment that helps create change and have impact on a wide range of world issues. Residents include an international group of academics, writers, artists, scientists, journalists, non-governmental organization practitioners, researchers, and policymakers. Meals and informal presentations of residents’ work afford an opportunity for dynamic discussion and engagement with each other. The combination of quiet time for individual, focused work and connections with such a diverse community is unparalleled.
The Rockefeller Foundation Bellagio Center’s mission is to promote innovation, creativity, and impact-oriented solutions to critical global problems. Residencies and conferences at the Center, located in Northern Italy, support work in the Foundation’s key issue areas: global health; climate change resilience; urbanization; social and economic security; as well as food, water, and housing. In addition, the Center welcomes proposals from all fields that advance the Foundations’ long-standing mission to promote the well-being of humankind.
To apply, and for more information, please visit http://www.rockefellerfoundation.org/bellagio-center
http://www.rockefellerfoundation.org/news/publications/rockefeller-foundation-bellagio-center

•••••

´ACE Artist in Residence Center Open Call 2012, Buenos Aires, Argentina.
Deadline: April 30, 2012
Looking for an excellent place to experience life and create art in a new location?
Considering a meaningful and multi-layered cultural exchange and meeting new creative people?
Wanting to  explore your artistic practices within another community; meeting new artists, curators, creating a body of work  using new materials and techniques?
Come to ´ACE! Your time and space for reflection, research, presentation and art production!
How to apply
http://www.proyectoace.org/additional_info

•••••

Oboro

Écrire sur l’art sonore – une superbe résidence!
Pour la seconde année consécutive, nous avons le plaisir de nous associer à esse arts + opinions afin de proposer une résidence de recherche et d’écriture sur l’art sonore. Le thème cette année : Les contextes de diffusion. Studio de travail et accompagnement inclus pendant deux semaines.
Date de tombée : le mardi 15 mai 2012 (par courriel seulement)
http://www.oboro.net/email/1112/ecrire_art_sonore_2012_fr.pdf

•••••

Joya: arte + ecología is an artists’ residency and opportunity based at Cortijada Los Gázquez, a ‘creative retreat/eco-guest house’ in the ‘Parque Natural Sierra María – Los Vélez’ in Eastern Andalucía.
Cortijada Los Gázquez, is an ‘off-grid’ location built around entirely ecological principles. We are thus particularly interested in hearing from artists whose work engages with issues of ecological sustainability. However applications are sought from artists working in a wide range of media who could respond to the unique environment of Los Gázquez. 

The Cortijada Los Gázquez is now inviting artists to submit applications for the residency commencing in the autumn of 2011 through to autumn 2012.

Artists will have sole use of a thirty square meter studio and 20 hectares of land for a one to two week period. Accommodation and meals are included as is collection and return to the nearest public transport system. Resident artists will be featured on the Joya: arte + ecología web page, which will include biographical information and images. The work undertaken during the residency will also be documented and entered into our archive.

In return resident artists will be required to open their studio to Cortijada Los Gázquez’s ‘creative guests’ and talk with them about the issues that concern their work and their experiences as professional artists.

On completion of the residency artists will be asked to donate a small piece of the work they have created during the residency to the Joya project.

http://www.losgazquez.com/en/joya/

•••••

ARCUS Artist Residency in Ibaraki Japan (Application Deadline: April 30th, 2012)
CALL FOR APPLICATION ENTRY
FOR ARCUS PROJECT 2012 IBARAKI ARTIST-IN-RESIDENCE PROGRAM
DEADLINE APRIL 30, 2012
We are pleased to inform that the call for the Artists-in-residence program of ARCUS Project 2012 IBARAKI has been opened. We look forward to receiving the applications of the artists those who have enthusiasm for realizing their creative projects at ARCUS.
For applying, please download Program Outline and Application Guideline first, and read them carefully.
Click on this link: http://artrubicon.ca/71636/arcus-artist-residency-in-ibaraki-japan-now-open-for-applications/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+http%2Fartrubiconcom+%28Art+Rubicon%29
You will find an ONLINE APPLICATION FORM
Program Outline (PDF)
Application Guideline (PDF)
The screening process will be conducted in two stages. Only those applicants who pass the preliminary selection (Stage 1) will be submitted to the final selection (Stage 2), which is carried out by a different jury of international curators each year. International jury members as listed below:
※Positions held are accurate as of time of selection.
ARCUS Studio
2418 Itatoi, Moriya, Ibaraki 302-0101 Japan
TEL +81 297 46 2600
http://www.arcus-project.com/en/residence/

•••••

Aomori Contemporary Art Center: Artist In Residence Program 2012/ Autumn
25 mai 2012
The Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) is surrounded by the rich woods. It opened in December 2001 aiming at the place of new creation where nature and art live together. At this institution, twice a year — spring and autumn, we have an ‘Artist-in-Residence’ (AIR) program system that invites artists to reside in Aomori, and produce works. We aim at offering the opportunity of various appreciation of art, the exchange activities with artists and citizen, and making the original art culture of Aomori-City.
In the Autumn AIR program, we invite artists who play active part in the contemporary art field from all applicants. We support the residence work and holding the exhibition. At the same time, we set up the workshop and lecture by artists for audience to play a part of help to understand art deeply and promote international exchange through art.
Invitation artists can receive the following support. Accommodation and studio (shared space) is provided artists for creative activities.
Aomori Contemporary Art Centre
152-6 Yamazaki Goshizawa
Aomori City Aomori Japan
tel.+81-17-764-5200
fax.+81-17-764-5201
acac-1(@)acac-aomori.jp
http://www.acac-aomori.jp/en/index.html

•••••

ArtFunkl Artist Residency – Scribus & Metamorphosis, Manchester, UK (DEADLINE:7 May 2012)
Deadline: Friday 7 May 2012, 6pm (UK time)
Residency Programme – Scribus
ArtFunkl is delighted to offer the new Scribus series of Residencies for writers or digital media artists. This is part of a long term plan to expand the scope and number of residencies taking place at ArtFunkl, in order to create a more diverse community of connections, both within the ArtFunkl network, and within the environment of the city of Manchester.
Deadline: Friday 7 May 2012, 6pm (UK time)
Residency Programme – Metamorphosis
The Metamorphosis series of residencies is conceived of as a regenerative development following on from the success of the first residency programmes at ArtFunkl. It is aimed at artists who are enthusiastic about working within the Manchester environment, and who are energetic about making connections in this context.
More info: http://www.artfunkl.com/

•••••

2012 Artist Residency Programs: Atlantic Center for the Arts, (Deadline May 18, 2012)

Since 1982, Atlantic Center’s residency program has provided artists from all artistic disciplines with spaces to live, work, and collaborate during three-week residencies. Located just four miles from the east coast beaches of central Florida, the pine and palmetto wooded environment contains award-winning studios that include a resource library, painting, sculpture, music, dance and writers’ studios, a black box theater, and digital computer lab.
Each residency session includes three master artists of different disciplines.
The master artists each personally select a group of associates – talented, emerging and midcareer artists – through an application process administered by ACA. During the residency, artists participate in informal sessions with their group, collaborate on projects, and work independently. The relaxed atmosphere and unstructured program provide considerable time for artistic regeneration and creation.
Atlantic Center for the Arts provides housing (private room/bath with work desk), weekday meals (provided by ACA chef) and 24-hour access to shared studio space. Financial Aid is available to qualified applicants.
For more information on how to apply, please visit www.atlanticcenterforthearts.org, or emailprogram [arobas] atlanticcenterforthearts [point] org or telephone ACA at (386) 427-6975 or (800) 393-6975 (domestic US only.)

•••••

Appel à résidence autour de la lithographie, l’estampe, la typographie et les arts du livre (Ussel)
La ville d’Ussel souhaite accueillir en 2012 un artiste au sein de ces ateliers pour une résidence autour de la lithographie, l’estampe, la typographie et les arts du livre en général.

Ouvert en 1976 le musée est consacré à l’histoire, aux arts et aux traditions populaires d’Ussel.
Il possède une section Imprimerie, située 18 rue Michelet, (dans une vielle maison usselloise du XVIIe siècle) organisée en deux salles :L’imprimerie typographique, comprenant du matériel provenant de l’ancienne imprimerie LOMBARTEIX, active à Ussel de 1912 à 1994 et l’imprimerie lithographique comprenant le matériel de l’imprimerie DUMOND, (1928-1980) qui compte notamment une presse lithographique Brisset.
L’atelier de lithographie est animé chaque été par un graveur professionnel à l’occasion de stages de mi-juillet à mi-septembre.

Finalités: La résidence doit permettre la production d’œuvres gravées et / ou imprimées (hors eau-forte) réalisées dans le cadre d’une recherche artistique personnelle. Le travail réalisé par l’artiste participe à la valorisation de la création artistique utilisant la gravure et éventuellement la typographie en renouvelant l’image de ces techniques auprès des publics. Dans le contexte de la résidence, l’artiste participera à des ateliers de pratique artistique en direction de tous les publics. A l’issue de la résidence et, en accord avec l’artiste et les organisateurs, une exposition sera organisée par le Musée pour valoriser le travail réalisé et/ou les travaux réalisés dans le cadre des ateliers de pratique artistique.

Modalités : L’artiste dispose d’un temps de travail pour mener à bien cette recherche et bénéficie du matériel et des outils de la structure qu’il pourra utiliser en dehors des ateliers de pratique artistique. Il participera à l’animation de l’atelier de lithographie seul ou en collaboration avec l’artiste lithographe animateur des stages de lithographie. Les temps de participation aux ateliers de pratique artistique seront précisés à l’artiste par les organisateurs sous la forme d’un planning.

L’artiste aura accès à l’atelier pour réaliser son travail personnel le matin jusqu’à 14 heures et le soir après 18 heures ainsi que les samedis et les dimanches de 9 h à 18 heures.
Le Musée pourra, en accord avec l’artiste, utiliser l’image des œuvres réalisées dans le cadre de la promotion de ses activités.
Durant la résidence, des rencontres professionnelles et des visites sur d’autres lieux d’art contemporain seront proposées à l’artiste par le Musée et la DRAC.

Conditions d’accueil et de rémunération : l’hébergement de l’artiste est pris en charge par la Ville d’Ussel. Une bourse de résidence sera versée à l’artiste. A cette indemnité forfaitaire de résidence s’ajoutera une aide pour l’achat de matériel spécifique.

Durée : de 1 à 2 mois entre le 14 juillet et le 30 septembre 2012.

Modalité de sélection : dossier contenant un CV, une lettre de motivation expliquant le projet de résidence que le candidat souhaite développer ; une documentation photographique

Musée du pays d’Ussel,
12 Rue Michelet
19200 USSEL
France
05 55 72 54 69 musee [arobas] ussel19 [point] fr

Responsables : Elisabeth Dravet, responsable du musée,
Patrick Sauvat : artiste lithographe, animateur de l’atelier lithographique

5. divers

L’Office national du film: «Silence, on coupe» au Studio Ontario et Ouest pour la francophonie canadienne

De prime à bord, il faut comprendre la structure de l’ONF en français. Il existe une maison-mère à Montréal ainsi que deux studios régionaux : Acadie, et Ontario et Ouest. Il importe aussi à rappeler aux lecteurs qu’il existait, jusque dans les années soixante-dix, un Studio Ouest et Studio Ontarois, mais que la valse des compressions a forcé leur fusion.
Du côté du Studio Ontario et Ouest, ce sont deux postes clés qui sont éliminés avec les compressions. Compte tenu du fait qu’il n’y a que trois personnes travaillant au Studio, et que ces derniers ont la lourde charge d’administrer les projets de l’ONF à l’échelle de l’Ontario, de l’Ouest ainsi que du Grand Nord, toute coupe ayant pour objet d’éliminer des postes au bureau de Toronto ou dans le dessein de fusionner (encore une fois!) le Studio Ontario et Ouest avec le Studio Acadie est, pour le moins que l’on puisse dire, inquiétant.
Avec ces compressions, il ne resterait qu’une seule personne sur place en Ontario. Bien que, techniquement, cela réfute les allégations d’une fermeture du Studio, nul besoin d’un bac en gestion pour comprendre qu’un local vide avec une seule personne pour répondre à des téléphones indique, au final, que le Studio prendra la forme d’une coquille vide. Sans productrice sur les lieux, on est en droit de se questionner à savoir si le programme Tremplin existera toujours. D’ailleurs, comment espérer mettre sur pied les projets en partenariats avec la communauté — comme c’était le cas avec TonDoc et ses nombreux partenaires, dont Santé Canada, l’AFO, la FESFO et d’autres — sans productrice au bureau de Toronto?
Tiré de «Flaherty à l’ONF : “Silence, on coupe!” » d’Andréanne Germain publié sur www.TaGueule.ca