Marianne Pon-LayusLes dernières filles à la Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Marianne Pon-LayusLes dernières filles / The Last Girls
du 19 avril au 9 juin 2018
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
RE:FLUX Festival de musique expérimentale et d’art sonore
du 31 mai au 3 juin 2018

Jay CrockerBIBELOT
Maryse Arseneault et Mathieu LeBlanc – Guitar Mama En autant qu’tu me feed
Kimberley Conway / Suzanne Cormier / Lydia Mainville – N’importe qui peut jouer de la guitare
Marika Drolet-Ferguson
18 mai au 29 juin 2018
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Florence YeeMais d’où viens-tu vraiment?
du 1er au 30 juin 2018
vernissage: vendredi 1er juin à 17h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Festival des arts visuels en Atlantique (Caraquet)
du 15 au 17 juin 2018
220, boulevard St-Pierre Ouest, Bureau 311
Caraquet, Nouveau-Brunswick
fava.laroutedesarts.com

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Françoise SégardPerspective Survolée – A Bird’s Eye View
du 24 mai au 2 août 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
I. Bidal | J. Boivin | S. Boudreau | M.-F. Caron | S. Cazorla-Bak | M. Choquette | C. Cournoyer | E. D’amours | L. Davison | A. Del Ciotto | T. Di Francesco | N. Doré | L. Elbaz | M. Fiett | A. Francet Lemieux | C. Gallant | J. Gibson | D. Gospodinov | M. Green | C. Hoddinott | A. Howard | M. Idris | C. Jutras | M.-P. Lafrenière | F. Larrivée Levesque | J. Makhai | P. Martineau | S. J. Mayer Chartrand | O. Mullington | M. Ossaman | J. Perras | A. Peter | J. Peters | I. Pierre | A. Plater | A.-S. Racine | K. Robinson | A. Sommers | N. Tilus | S. Waite | K. Walker | E. ZarkadasVice numérique – Voix jeunes talents
du 7 juin au 3 juillet 2018

Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Valérian MazataudEspace exploration
du 4 mai au 8 juin

Elaine Berglund, Doris Darbasie, Denise Parent et Isaiah RustExposition des membres
du 4 mai au 8 juin 2018
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Biennale internationale d’estampe contemporaine – Trois-Rivières – 9 septembre
Reveu HB – 15 juin
BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series – 11 juillet
Galerie Diagonale – Montréal – 15 octobre
Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Voix Visuelle – Vanier – 15 août
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series – 11 juillet
Emerging Digital Artists Award – 15 juin
Humber Galleries – Toronto – 5 juillet
New Adventures in Sound Art – Toronto – 4 juin
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Hamilton Artists Inc. – Photophobia Contemporary Moving Image Festival + Cotton Factory Residency Program – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Festival for Video and Time-Based Arts – Bonn – 30 juin
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 30 juin
Festival of Regions – Region Perg-Strudengau, Upper Austria – 20 juin

4. résidences

Slow Wave Small Projects – Colombie-Britannique – 15 juin
Branscombe House Artist-in-Residence Program – Richmond, Colombie-Britannique – 15 juin
L’Estive – Glassbox – Paris – 7 juin
Centre Sagamie – Alma – 15 juin
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Kelowna Police Services Building – 28 juin
The Nogojiwanong Project – Ontario – 8 juin
Metrolinx – Toronto – 4 juin

6. pour commissaires

Curator of Exhibitions and Public Programs – Gallery 44 – Toronto – 11 juin
SBC galerie d’art contemporain – Montréal – 10 juin
Commissaire autochtone – Centre Clark – Montréal – 25 juin
NYU Abu Dhabi Art Gallery – Émirats arabes unis – non précisé
Emploi Directeur/Directrice de la programmation – Collectif des commissaires autochtones – 8 juin
Curator-in-Residence – Bemis Center for Contemporary Arts – Omaha, NE – 1er juin
Conseil des arts du Canada – Prix GGArts – 1er juin

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Appel de dossiers de la BIECTR

Du 1er juin au 9 septembre 2018
Inscription

La Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières, la plus grande manifestation entièrement consacrée à l’estampe au Canada, lance son appel de dossiers pour sa 11e édition qui sera présentée du 16 juin au 8 septembre 2019 à Trois-Rivières.
Règlements
Date limite :
9 septembre 2018
L’appel de dossiers s’adresse aux artistes professionnels qui utilisent les techniques de l’estampe dans une démarche contemporaine. L’inscription se déroulera du 1er juin au 9 septembre 2018. Le formulaire d’inscription et les règlements en français, anglais et espagnol sont également disponibles sur notre site web www.biectr.ca. Le formulaire d’inscription peut être rempli et retourné en ligne ou par la poste

Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières
58, rue Raymond-Lasnier
Trois-Rivières (Québec)
Canada, G9A 2J6
819.370.1117

•••••

APPEL DE DOSSIERS
HB #8 – ÉCRITURES

Date limite pour la soumission des dossiers :
vendredi 15 juin 2018, minuit.

En préparation de son 8e numéro sous la thématique Écritures visant à mettre en lumière les manières plurielles dont l’écriture s’incarne dans les pratiques contemporaines du dessin, HB invite les artistes à lui faire parvenir un dossier.

Sur papier, le matériau textuel est souvent tiraillé entre l’expressivité du geste qui le fait apparaître et sa visée communicationnelle, entre la rigueur du langage et la sensualité de la matière qui lui donne forme. « No thought exists without a sustaining support » déclarait l’artiste conceptuel Mel Bochner1, où le « support » représente le langage comme système de signes partagés et intelligibles, mais aussi la matérialité de la feuille qui lui permet de faire œuvre. Ainsi, l’écriture se donne comme un double langage, discursif et pictural, où l’une ou l’autre de ces qualités peut avoir préséance. Si l’écriture, dans sa dimension conceptuelle, rend compte de la pensée, de la parole et du discours, son caractère graphique permet les jeux formels, le détournement, la transformation, voire la création de nouveaux codes et de nouveaux langages. S’invente alors un univers mitoyen où l’écriture comme art du trait peut devenir universelle, sans frontières ou barrières culturelles. Que le texte donné tel quel fasse l’objet de la représentation, ou qu’il s’inscrive dans une composition, une scène, une narration, ce huitième opus de la revue HB cherche à le mettre de l’avant, et à jeter un regard sur l’éventail des possibles que l’écriture apporte à la pratique du dessin.
1  Notecard (No thought exists…), 1969, encre sur fiche cartonnée

À propos d’HB
Éditions HB est un organisme à but non lucratif engagé à diffuser et à promouvoir, aux échelles locale, nationale et internationale, toutes les formes de pratiques en dessin actuel, principalement par le biais de publications, mais également par la production et la diffusion d’événements et d’activités. Principale activité de l’organisme, la revue HB est une plateforme de diffusion mobile, flexible et accessible à un large public. Élaborée par des commissaires et publiée deux fois l’an, HB délaisse le verbe pour s’appuyer sur la force des images et laisser toute la place aux œuvres. Suite de séquences visuelles, la revue structure au détour de chaque page un espace de réflexion et d’exploration autour de la pratique du dessin.

Toute personne voulant soumettre une proposition doit nous faire parvenir les documents suivants avant le vendredi 15 juin, minuit :

10 images, maximum, JPEG dans un fichier ZIP (72 dpi, maximum 1024 pixels de large) ;
Curriculum vitæ, incluant vos coordonnées, 3 pages maximum (PDF ou lien vers un site web) ;
Liste descriptive des images, incluant l’année de réalisation et les médiums utilisés (PDF).

Envoyez votre dossier à : revuehb [arobas] gmail [point] com (Objet du courriel : Dossier de proposition – HB #8).
Seul.es les artistes sélectionné.es seront contacté.es.
Veuillez noter que nous respectons les normes CARFAC pour le versement des cachets d’artistes.

Pour obtenir plus d’informations, veuillez nous contacter à revuehb [arobas] gmail [point] com

•••••

La BOMBAY SAPPHIRE® Artisan Series est une compétition conçue pour découvrir les nouveaux excellents artistes visuels d’Amérique du Nord.

LES SOUMISSIONS SONT ACCEPTÉES

Les artistes peuvent soumettre leur œuvre d’art en ligne et l’exposer lors d’événements dans des galeries d’art aux É.-U. et au Canada. Les gagnants régionaux auront la chance de présenter leur œuvre à la foire d’art SCOPE Miami Beach, l’une des plus grandes foires d’art au monde.

Les organisateurs de l’Artisan Series, qui en est maintenant à sa 9e année, sont fiers de continuer leur collaboration avec Artsy, le marché et le site de publication en ligne numéro 1 dans le monde pour découvrir des œuvres d’art. Le collaboration offre aux artistes émergents une plateforme efficace pour partager leur travail avec certains des meilleurs commissaires d’exposition, collectionneurs et amateurs d’art du monde.

La créativité nous inspire à repousser les frontières de notre imagination en combinant de nouvelles idées et formes d’art pour créer des œuvres uniques au monde. Partagez votre créativité et participez à l’Artisan Series du 14 mai 2018 au 11 juillet 2018.

Les soumissions pour la compétition de cette année sont maintenant acceptées. C’est le moment de se faire découvrir. C’est le moment de stimuler la créativité.

https://www.bombaysapphire.com/ca/fr/artisan-series/

•••••

Galerie Diagonale

PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
ARTISTES ET COMMISSAIRES
Date de tombée: 15 octobre

Centre de diffusion en art contemporain situé au cœur du quartier dynamique du Mile End, Diagonale présente annuellement un programme d’expositions, de résidences et de conférences. Les commissaires et les artistes en arts visuels et médiatiques sont invités à soumettre leurs projets pour la programmation régulière de la galerie.

L’appel de dossiers s’adresse à l’ensemble des projets artistiques au sein desquels s’inscrit la fibre (matière et/ou concept).

Rassemblés dans un document PDF n’excédant pas les 12 meg, le dossier doit comprendre :

•                Curriculum vitae
•                Démarche artistique
•                10 à 15 images
•                Liste descriptive des images envoyées
•                Proposition de projet
•                Dossier de presse, s’il y a lieu

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel à coordination [arobas] artdiagonale [point] org

5455 av. de Gaspé, rdc/espace 110
Montréal (Qc)
H2T 3B3 Canada

* Merci de noter que même si le 15 octobre tombe un dimanche, la date de tombée est tout de même conservée
** Merci de noter que nous ne proposons pas d’assistants techniques pour les montages et démontages. Les artistes choisis doivent être autonome et/ou engager quelqu’un pour leurs besoins techniques.

http://www.artdiagonale.org/appels-de-dossiers.html

 

•••••

APPEL AUX ARTISTES
TREIZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE

Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la TREIZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 9 novembre au 11 décembre 2018.

On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 15 août 2018.

L’édition 2018 de l’exposition porte le thème SPAME TEMPOREL. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.

Le commissaire, Henriette Ethier, fera la sélection des œuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

Les informations et les formulaires sont sur le site web.

Le Centre est situé au 67, avenue Beechwood (2e étage) à Vanier, et est ouvert de 11 h à 16 h, du mardi au samedi.

Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

Le Centre d’artistes Voix Visuelle remercie le Conseil des arts de l’Ontario, Patrimoine canadien, la Ville d’Ottawa et la Fondation Communautaire d’Ottawa de leur appui.

•••••

OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

http://www.optica.ca/info/dossier.php

•••••

La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

http://www.forestcitygallery.com/submissions

 

 

2. appels en anglais du Canada

Bombay Sapphire Artisan Series and Artsy invites emerging Canadian artists to submit to win a trip to Miami and the chance to work with Artsy for a collaborative exhibition in New York

CALL FOR SUBMISSIONS: BOMBAY SAPPHIRE ARTISAN SERIES

Submission Deadline: July 11, 2018
Enter at www.bombaysapphire.com

BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series, in partnership with ARTSY, is now searching for the best new emerging artist in North America. In its third year, BOMBAY SAPPHIRE is inviting all Canadian visual artists over the age of 25 to submit their best art work online for a chance to win three trips to Miami, show their work at SCOPE MIAMI BEACH and a $10,000 USD stipend for an Artsy curated exhibition in New York City in 2019.

BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series stirs creativity in all and celebrates artists by connecting them to the world’s top art curators, collectors and galleries through the partnership with Artsy.

How it works:

Submissions Period: Open until July 11, 2018 all Canadian artists over the age of 25 can submit multiple pieces of visual art. Each photo of work will represent one entry. BOMBAY SAPPHIRE will accept any format of visual art, with the exception of film and video.

Judging Period: An Artsy jury will review all entires submitted based on the following criteria i) line; (ii) composition; (iii) creativity and originality; (iv) execution of the technique and level of difficulty of the process; and (v) originality of the work. Winners will be notified via email and will win a gallery event in either Toronto, Vancouver or Montreal. The events will be held between August 2018 and October 2018 where one winner will receive a trip to Miami to participate in SCOPE MIAMI BEACH.

Miami Art Week: Three Canadian artists will be selected to exhibit the winning work at SCOPE MIAMI BEACH and participate in the Artsy Grand Finale party. The judging committee will evaluate all the works presented during the event based on the evaluation criteria and will select one grand prize winner and one second place winner. In addition, participants will have the chance to select the winner of the audience award through a vote.

Details and rules of the competition can be found at www.bombaysapphire.com

It’s time to leave your mark on the art world.

For further information contact:
Deanne Moser
Pomp & Circumstance PR
647-888-9388

•••••

CALL | Emerging Digital Artists Award | Call for Applications
Applications will be accepted until June 15, 2018.

The Emerging Digital Artists Award (EDAA) is now accepting applications to its 2018  program. The award is designed to foster experimentation in the work of early career artists and create opportunities for those working in digital media.

This year, the program welcomes Scott Benesiinaabandan, Tobias Williams, and Yifat Shaik as its invited judges, who will review artists applications with EQ Banks Lindsay LeBlanc and Trinity Square Videos Emily Fitzpatrick. The judges evaluate submissions under four key categories: relevance or relationship to the digital, technique, aesthetics, and a written statement.

Applications will be accepted until June 15, 2018. Once five finalists are selected, their works will be exhibited at Trinity Square Video this fall, with the announcement of the winner in early October. The winner receives $5,000, a membership to Trinity Square Video, and a reserved space in the artist-run centres Themed Commission program.

Find out more information on the program and eligibility at https://edaa.eqbank.ca/.
Questions about the EDAA can be sent to edaa [arobas] eqbank [point] ca

•••••

Call for Collaborators

Humber Galleries, Toronto
Deadline: July 5

Inviting proposals for collaborative exhibitions and public workshops at the North Space and L Space galleries in 2018/2019. Those who are affiliated with Humber College, based in Etobicoke, and/or identify as emerging artists are encouraged to apply.

Read more

•••••

2018 Call For Submissions OFF THE BEAT(EN) TRACK
Deadline June 4, 2018

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other
Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and the on-line application.

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Off The Beat(en) Track for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2019 programming.

A year ago, NAISA staff and its board of directors decided to move the organization from Toronto to the Village of South River, ON – very much Off the Beaten Track.

For its 2019 programming, NAISA is interested in submissions that address the ideas related to the theme Off The Beat(en) Track and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Off The Beat(en) Track. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 4, 2018. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

•••••

Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.

Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.

Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.

 

Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018

Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.

For an extended description and submission guidelines, click here.

Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE

The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.

For more information, or questions about the submissions process, please contact:

Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355

Submissions

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

Call for entries for Videonale.17
Festival for Video and Time-Based Arts
February 21–April 14, 2019

Deadline for submissions: June 30, 2018

Videonale
c/o Kunstmuseum Bonn
Friedrich-Ebert-Allee 2
53113 Bonn
Germany

T +49 228 692818
F +49 228 9085817
accreditation [arobas] videonale [point] org

v17.videonale.org
www.videonale.org
Facebook / Instagram

Videonale.17 – Festival for Video and Time-Based Arts invites artists from around the world to submit their work on the theme Refracted Realities for the competition of the festival, which will take place in Bonn, Germany from February 21 to April 14, 2019. Around 35 works selected by an international jury will be presented in an exhibition at Kunstmuseum Bonn as individual presentations. The opening is accompanied by an extensive four day festival program, featuring panels, lectures, discussions with the artists, performances, workshops and master classes. One of the works selected for the exhibition will receive the Videonale Award of the fluentum collection, worth 5,000 EUR.

Deadline for submissions: June 30, 2018
Apply now at: v17.videonale.org

•••••

APPEL À FILMS // CALL FOR FILMS // RISC 2018

La 12e édition des Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) se déroulera du 23 au 28 novembre 2018 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts, moyens et longs métrages (documentaire, fiction, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, et dont le thème et/ou la démarche témoignent d’une forte proximité (ou affinité) avec des champs de la recherche scientifique (mathématiques, informatique, physique, chimie, biologie, sciences du vivant, sciences et techniques, épistémologie des sciences, médecine, environnement, sciences économiques et politiques, histoire, architecture, urbanisme, sociologie, anthropologie, ethnologie, linguistique, sciences de l’éducation, etc.), en présence des cinéastes et de chercheur.e.s invité.e.s à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un Prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un Prix du Public court métrage, un Prix du Jeune public et un Prix des lycéens.

L’inscription des films se fait cette année via la plateforme Docfilmdepot (créée par l’association Ardèche Images), partenaire du festival :

DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 30 JUIN 2018

http://festivalrisc.org/risc-2018-12e-edition/

•••••

 

Call for projects for Festival of Regions 2019 
Social Warmth
June 28–July 7, 2019

Application deadline: June 20

Festival of Regions
Region Perg-Strudengau, Upper Austria

www.fdr.at
Facebook

 

 

 

 

4. résidences

Slow Wave Small Projects is a one-week intensive program that re-imagines
approaches to learning and art-making from feminist, activist, and
land-based perspectives. In August 2018, participants camp at the Old
Dogwood Society for Arts and Ecology, taking part in workshops, events, and
experiences facilitated by exceptional guest artists. This program strives
to centre the practices of artists who are low-income, disabled, queer,
trans, two-spirit, Black, Indigenous, or racialized. An honorarium is
provided to all program participants. More info at https://slow-wave.org

Slow Waves Small Projects takes place on the Coast Salish territories of
the Lekwungen, Snaw-Naw-As (Nanoose), Scia-new (Cheanuh), TSou-ke,
Malahat, WSNE-, S wan Msteyx (Tsawwassen), and the Hulquminum
Mustimuhw (Hulquminum speaking people) including Stzuminus (Chemainus),
Cowichan, Halalt, Lake Cowichan, Lyackson, and Penelakut nations. We are
grateful for the support of the Canada Council for the Arts and the BC Arts
Council.

Please keep in mind that selected participants will be camping for one
week. This site is semi-forested natural terrain and not wheelchair or
scooter accessible. Bathrooms exist in the form of composting toilets, some
requiring a short 30-40 second walk through a forest trail to access. It is
a 3 minute walk from parking to the guest area. More info on site
accessibility on Old Dogwoods website. https://www.old-dogwood.com/

Email an application in PDF format to slowwavesmallprojects [arobas] gmail [point] com.
Deadline June 15 2018.

Please include:

1) Name, address, phone number

2) Expectations of program, briefly

3) Something about yourself and your practice in 800 words or less.

4) Special needs or access requirements

•••••

 

CALL FOR ARTISTS | REQUEST FOR PROPOSALS

Branscombe House Artist-in-Residence Program

11-month Live-in residency in Richmond, BC, Canada

Deadline: June 15, 2018 at 11:59 PM

Online application, detailed artist call and program information at:
https://www.richmond.ca/culture/sites/branscombehouse/branscomberesidency/branscombe.htm

The City of Richmond Department of Arts, Culture and Heritage invites professional, community-engaged artists in all disciplines (including writers, composers, visual artists, musicians, theatre artists, video, multi-disciplinary, social practice and performance artists) to submit proposals for an 11-month live-in residency located on Canadas west coast, in Richmond, B.C.

The fourth annual Branscombe House residency will run from mid-January to mid-December, 2019.

Branscombe House is a beautifully restored Edwardian style house located in the
residential area of historic Steveston in Richmond. The self-contained two-bedroom artists suite upstairs is offered as an artist residence/studio with rent 100% subsidized in exchange for ~ 22 hours/month (240 hours total) of hands-on
community engagement.

The City will also provide in-kind marketing support, as well as facility/production support associated with public programs (including access to free use of cultural and performance spaces; basic workshop materials, print production, tech support, etc.) as negotiated and provide up to $1500 in materials reimbursement.

We are seeking proposals for interesting new projects and programs that promote meaningful community engagement through artistic opportunities. Artists passionate about working with diverse communities are especially encouraged to apply. For information about this years residency, visit richmond.ca/BranscombeResidency.

Questions? Contact Katie Varney, Community Cultural Development Manager,
kvarney [arobas] richmond [point] ca | 604-247-4941

•••••

L’ESTIVE – APPEL À PROJET RÉSIDENCE AOÛT-SEPTEMBRE 2018
Glassbox est une association à but non-lucratif qui accompagne et promeut la création contemporaine émergente. Gérée par des artistes et des curateurs, l’espace d’art du 4 rue Moret propose des formats hybrides de production et de diffusion. Glassbox permet à de jeunes artistes d’accéder à une forme de visibilité spécifique à chaque démarche en les invitant à concevoir et produire une œuvre avec l’équipe en place.

Les dossiers mettant en jeu l’ouverture sur le quartier et/ou les formes collaboratives seront privilégiées.
Les candidatures sont à retourner par mail uniquement à l’adresse suivante : glassbox [point] smart [arobas] gmail [point] com avec la mention « ESTIVE 2018 » en objet du mail. Les dossiers incomplets ne pourront pas être pris en compte.

DATE LIMITE DE CANDIDATURE
Les dossiers doivent parvenir à l’équipe Glassbox avant le 7 juin 2018.

http://www.glassbox.fr/wp-content/uploads/2015/09/ESTIVE_2018-1.pdf

•••••

Centre SAGAMIE
RÉSIDENCES D’ARTISTES

Appel de dossiers

pour les résidences se déroulant en 2019-2020

Date limite : 15 juin 2018

Le Centre SAGAMIE offre aux artistes en art actuel des résidences de recherche/création axées sur le traitement numérique de l’image et l’impression numérique grand format.

Situées à Alma, au coeur d’un milieu culturel dynamique, ces résidences permettent aux artistes de se ressourcer et de développer de nouveaux langages à partir d’un vocabulaire numérique pertinent et actuel. Ces résidences leur permettent d’initier et/ou de réaliser des projets qui questionnent l’image et d’élaborer des stratégies singulières pour la générer, la transformer ou la diffuser.

Accueillis en nos lieux de production, les artistes sont soutenus par notre équipe de techniciens-artistes, avec expertise et sensibilité, dans un laboratoire numérique comprenant quatre imprimantes grand format couvrant les principales technologies d’impression. Une vaste gamme de supports d’impression est mise à leur disposition afin de réaliser leurs expérimentations. Ces résidences de courtes durées sont à la fois intenses en créativité et favorables à la souplesse des horaires. Le centre offre également aux artistes un budget de production ainsi qu’un cachet.

VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :

1 • Votre curriculum vitae (max. 3 pages)
2 • La description du projet proposé (max. 1 page)
3 • La documentation visuelle (max. 20 images)

Par la poste ou par courriel :
emiliesagamie [arobas] cgocable [point] ca
(10Mo max. par courriel)

ou

Centre SAGAMIE
50, rue St-Joseph, C.P. 517
Alma, Québec, Canada
G8B 5W1

Pour en savoir plus sur cet appel de dossiers,
communiquer avec le directeur Nicholas Pitre.
sagamie [arobas] cgocable [point] ca
418 662-7280

Pour en savoir plus sur nos activités, visitez: http://www.sagamie.com

•••••

Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

Kelowna Police Services Building
City of Kelowna Public Art Program

Call-to- Artist: Expression of Interest and Qualifications (Stage 1)
By: City of Kelowna Public Art Program
Project: Kelowna Police Services Building
Budget: $120,000 CAD
Submit by: 4pm PT. June 28, 2018

The City of Kelowna, through its Public Art Program, announces the commissioning of a site-specific artwork to be located within a public plaza and forecourt space of the newly constructed Kelowna Police Services Building (KPSB). The artist is to be selected through a two stage process, as determined by the City’s public art selection committee.

The KPSB serves as the home for the local Royal Canadian Mounted Police (RCMP) detachment, as well as City of Kelowna staff that are responsible for city wide policing services and community outreach programs. A key design component of the new building is a public plaza / forecourt space that serves as the building’s main entrance. The artwork will be highly visible from the street, as well as from inside the building’s main reception area, and will serve as the main feature element within this pedestrianized space.

It is the collaboration between the City of Kelowna and the RCMP that makes for a unique opportunity to acknowledge the contributions of the Kelowna Police Services in creating a safe, healthy and vibrant community. No theme or material for the artwork has been determined and it can be either abstract or figurative. As part of an expression of interest artists are encouraged to explore their own ideas and thoughts in the form of a written brief.

A maximum budget of $120,000 CAD has been allocated for the commissioning of the artwork. This sum is inclusive of all Artists’ fees, technical consulting, insurance requirements, fabrication, installation, documentation, travel expenses and all other related costs. This call is the first of a two stage selection process. The call-out submission does not require the preparation of a proposal. Those artists interested are invited to submit their expression of interest to the City of Kelowna prior to the deadline closure 4pm PT. June 28, 2018.

Artist Eligibility and Document Link:

This competition is open to all professional artists and artist-led teams as defined by the Canadian Council for the Arts.

All enquiries pertaining to this call-out are to be submitted electronically by registering and accessing the project link https://kelowna.bonfirehub.ca/opportunities/13838 and going to the corresponding webpage, and using the Message section. Registered parties will be notified by an email of updates, changes and other responses to enquires.

facebook.com/cityofkelowna
twitter.com/cityofkelowna
instagram.com/cityofkelowna

•••••

Call to Indigenous Artists
Expressions of Interest (EOI) The Nogojiwanong Project

The Nogojiwanong Project Committee invites Indigenous artists or artist teams residing in Ontario to submit their credentials, examples of prior experience and a conceptual approach for a site-specific public artwork to be installed at Nogojiwanong—the Place at the Foot of the Rapids on the territories of the Michi Saagiig Anishinaabe Peoples.

Oversight of this project is being provided by a steering committee comprised of representatives from Alderville First Nation, Curve Lake First Nation, Hiawatha First Nation, the Mississaugas of Scugog Island First Nation, the Nogojiwanong Friendship Centre, the Niijkiwendidaa Anishnabekwag Services Circle and City staff.

Expression of Interest Deadline: June 8, 2018, Midnight

https://publicartprogrampeterborough.submittable.com/submit

•••••

EOI: Metrolinx Public Art Opportunities

Metrolinx, Toronto
Deadline: June 4

Professional artists are invited to submit credentials for consideration to the first stage of competition for several upcoming integrated public art opportunities in the Greater Toronto and Hamilton Area.

Read more

 

6. pour commissaires

Call for Applicants
Curator of Exhibitions and Public Programs
Full-time position

Gallery 44 is a dynamic space and a leading artist-run centre led by a dedicated group of artists, curators and educators. We are seeking a highly motivated and enthusiastic individual to join our team. The Curator of Exhibitions and Public Programs works on behalf of the board, staff and members of Gallery 44, in consultation with the Exhibition Programming Committee, to develop and administer Gallery 44’s exhibitions and public programs. The main responsibilities of this position are to oversee two exhibition spaces (the Main Gallery and Vitrines), and coordinate the publishing program, which includes exhibition catalogues. The Curator also coordinates all other exhibition-related programs, as well as auxiliary public programs, which may take a variety of forms such as performance lectures, artist talks, dinner parties, reading groups, and screenings.

Major Responsibilities Include:
Programs: In consultation with the Exhibition Programming Committee and the Director, the Curator develops and implements all exhibitions-related programming as well as auxiliary public programs, including, but not limited to, artist talks, panel discussions, tours and accompanying publications. The Curator of Exhibitions and Public Programs coordinates with guest curators and writers, and they themselves curate and/or write about exhibitions. Additionally, this position oversees the artist-in-residence and writer-in-residence programs, with support of the Director and gallery staff.

Promotion: Assists in the promotion of exhibitions and public programs, contributing to marketing plans, producing press materials, overseeing the production of promotional materials and updating the website.

Administration: Coordinates calls, submissions, and submission reviews, assists with grant-writing by preparing information specific to exhibition programs, liaises with artists, prepares contracts and the exhibitions and publications budget, coordinates shipping and oversees exhibition installation. The Curator of Exhibitions and Public Programs also trains interns to assist with administrative tasks.

General Office: Assists in day-to-day office duties such as answering telephone and walk-in inquiries, talking to student groups, reviewing budgets associated with exhibition programming, assisting with mailings, attending staff meetings, and other general office tasks as needed.

Requirements:

Strong knowledge of contemporary photography (preferably with an MA, MFA or equivalent in art history, visual culture, curatorial studies)
Experience in a non-profit art gallery or equivalent
Artistic or curatorial practice
Strong research skills
Excellent organizational skills and attention to detail
Strong administrative skills
Excellent interpersonal skills
Excellent writing, editing and oral presentation skills
Ability to work collectively and independently
Experience with Mac computer systems including office productivity suites, database software and Adobe Creative Suite
Assets:

Second language, preferably French
Publishing experience
Program development, public relations and communications experience and interest an asset
Salary: $36,500 plus benefits following a probationary period. This position is a one-year contract, with the expectation to renew, and carries an expected start date of July 24, 2018. The job entails working 35 hours per week, including some evenings and every-other Saturday.

Applications: Please submit a cover letter outlining your interest in the position and your relevant experience, a CV, three references, writing samples, and any other support material you feel is pertinent to jobs [arobas] gallery44 [point] org.

Deadline: June 11, 2018 by 5 PM. Late applications will not be considered.

Gallery 44 is committed to equity and diversity in all aspects of its operations. G44 welcomes applications from all qualified individuals and strongly encourages applications from members of equity-seeking communities, including women, racialized and Indigenous persons, persons with disabilities, and persons of all sexual orientations and gender identities/expressions. If you are contacted for an interview, please advise us of any accommodations needed to ensure you have access to a fair and equitable process.

We thank all applicants for their interest. Due to the volume of applications only those selected for an interview will be contacted.

About Gallery 44
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a charitable, non-profit, artist-run centre committed to supporting multi-faceted approaches to photography and lens-based media. Founded in 1979 to establish a supportive environment for the development of artistic practice, Gallery 44’s mandate is to provide a context for meaningful reflection and dialogue on contemporary photography.

Gallery 44 is committed to programs that reflect the continuously changing definition of photography by presenting a wide range of practices that engage timely and critical explorations of the medium. Through exhibitions, public engagement, education programs and production facilities our objective is to explore the artistic, cultural, historic, social and political implications of the image in our ever-expanding visual world.

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond St W, suite 120
Toronto, ON, M5V 3A8
www.gallery44.org
416.979.3941

•••••

SBC est fière d’annoncer un appel de dossier pour une résidence commissariale. Celle-ci se déroulera à la galerie d’octobre 2018 à décembre 2019.

Cet appel est ouvert aux commissaires ou aux collectifs d’artistes/commissaires qui souhaitent développer et réaliser une programmation d’expositions et d’événements culturels rigoureuse et expérimentale, d’un an à titre de commissaire en résidence à SBC. Les professionnels.elles possédant une expérience significative dans l’organisation et la programmation d’activités en art ou, plus largement, en culture seront considérés.ées.
Date limite pour postuler: le 10 juin 2018, 23:59

Début de la résidence: le 1 octobre 2018
Fin de la résidence: décembre 2019

SBC galerie d’art contemporain
372 Ste-Catherine Ouest # 507
Tiohtià:ke/Montréal, QC H3B 1A2 Canada

sbcgallery.ca

https://www.sbcgallery.ca/residence-commissariale

•••••

APPEL DE PROPOSITIONS POUR
COMMISSAIRES AUTOCHTONES :
programme vidéo

DATE LIMITE : 25 juin 2018
Depuis quelques années, le Centre CLARK présente des soirées de projections vidéos en invitant des commissaires ou en créant des partenariats. C’est dans cette lignée, que CLARK, en collaboration avec le Projet Tiohtià:ke de l’Aboriginal Curatorial Collective/Collectif des Commissaires Autochtones (ACC-CCA), souhaite initier un nouveau cycle de présentation d’œuvres vidéographiques. Pour ce faire, nous invitons les commissaires et artistes autochtones (Premières Nations, Métis ou Inuit) de n’importe quelle région du territoire que l’on nomme Canada à déposer un projet. La personne sélectionnée pourra travailler à partir du thème de son choix pour une présentation d’œuvres vidéographiques (expérimental, courts métrages, documentaires) d’artistes autochtones du Québec ou d’ailleurs. CLARK et le CCA encouragent la personne sélectionnée à accompagner la projection d’une discussion, mais celle-ci, ainsi que toute autre forme d’activité parallèle à la projection (performance, etc.), demeure à la discrétion du commissaire, en discussion avec les partenaires du projet.

Le Collectif des Commissaires Autochtones et le Projet Tiohtià:ke
Le CCA-ACC est un organisme de services nationaux dans le domaine des arts autochtones qui appuie, promeut et représente publiquement les commissaires, les artistes et les professionnels des arts au Canada depuis plus de 11 ans. Le projet Tiohtià:ke est un ambitieux cycle de deux ans de programmation organisé par l’ACC-CCA qui réunit des commissaires, des artistes et des écrivains autochtones à travers le Québec et le Canada et qui permet d’établir de nouveaux réseaux et relations par l’entremise de stratégies telles la formation d’une délégation de commissaires, des expositions, des résidences in situ et des événements. Tiohtià:ke, est le nom Kanien’kéha pour la ville de Montréal qui se traduit par: “Où les nations se divisent”. L’histoire orale nous dit que cet endroit est un site ancien pour créer, maintenir et célébrer les relations de nation à nation par le biais de cérémonies et de protocoles.

Le Centre CLARK
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et à la production de l’art actuel situé à Montréal. Aiguillé par un mandat appelant l’équilibre entre la production, la diffusion, le rayonnement, ainsi que la diversité culturelle, l’échange intergénérationnel, l’équité des sexes, des genres, des médiums et des états de carrière des artistes qu’il soutient, qu’il présente ou qu’il aide techniquement, le Centre se veut à l’affût des pratiques les plus novatrices, voire de la prise de risque chez les artistes qu’il diffuse dans sa programmation.

Candidature
La personne choisie recevra un cachet de commissariat de 750$, ainsi qu’une enveloppe budgétaire pour les cachets de diffusion et activité(s) parallèle(s). La personne choisie sera responsable de cette enveloppe en collaboration avec l’équipe du centre. CLARK s’occupera des communications et de la promotion du projet, et offrira une aide au montage; l’ACC-CCA fournira au/à la commissaire un mentorat, du soutien et des ressources.

Les propositions doivent contenir (sous la forme d’un document pdf):
– vos coordonnées (nom, courriel et numéro de téléphone);
– une courte description du projet (environ 300 mots);
– Un curriculum vitae précisant la formation et les expériences professionnelles, et un texte de démarche (environ 300 mots)

Date limite : 25 juin 2018
Date de la soirée de projection : Décembre 2018 (date à déterminer)
Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org

www.clarkplaza.org

•••••

Seeking Curator

NYU Abu Dhabi Art Gallery
Saadiyat Island
Abu Dhabi
United Arab Emirates

nyuad-artgallery.org
Instagram / Twitter

The University Gallery at NYU Abu Dhabi (NYUAD) is a non-collecting academic museum. Its exhibition program prioritizes curatorial, scholarly, and artistic experimentation, supporting publications and projects of local relevance and international significance. The program connects research and knowledge production, the region and NYUAD’s academic community.

The NYUAD Art Gallery seeks a curator to play a lead role in realizing its mission. The Curator conducts research and develops museum exhibitions that contribute to art historical interpretation and knowledge production. The Curator will also play a key role in generating outreach strategies, connecting into the university curriculum and out to the greater public, activating the exhibition content through programming, such as symposia, residencies, tours, and workshops. The Curator reports to the Chief Curator and Executive Director of the NYUAD Art Galleries.

Key responsibilities
Curate a major exhibition every other year, collaborate with with the Chief Curator and faculty and external guest curators on exhibition development, conduct research, and develop relationships for future exhibitions, write, publish, and present in public forums related to above areas of research.

As a senior member of the gallery team, the Curator is responsible for representing the gallery mission to various communities and in the public eye. The Curator will be responsible for helping draw out the content of exhibitions through programming around all exhibitions, whether guest-curated or generated in-house. This should include creative strategies for engaging different audiences, such as: artist and curator meetings/content development with faculty, student engagement, developing symposia, conferences, residencies, connecting to schools and community groups (in collaboration with the education department), developing series of public talks and events for different regional publics, including adult, family, Arabic-language, scholarly, and other.

The Curator will represent the NYUAD Gallery in the communities it serves (attend regional and international events and Campus internal events) to develop relationships that enable synergies and growth among our varied constituents.

Campus Art Collection: Research and develop curatorial texts for NYUAD’s budding campus-wide collection, advise, together with the Chief Curator, on acquisition strategies, oversee site-specific commissions to come.

Essential requirements:
-An advanced degree in Art History or related field
-Six years of relevant experience (or combination of graduate education and experience)
-At least one major exhibition curated, critically reviewed
-Sophisticated understanding of art, art history, art collections
-Demonstrated understanding of museum standards of production
-Excellent written and verbal communication skills; highly organized and capable of managing multiple tasks; creative and highly detail-oriented; demonstrated ability to interact with multiple constituencies, including internal and external to NYU and NYUAD

Desirable background:
-Knowledge of the MENASA region or related topics
-International Modern or Contemporary specialization
-Fluent written and spoken Arabic, or other language from the Middle East, North Africa, or South Asia

About the Art Gallery at NYUAD
The NYU Abu Dhabi Art Gallery presents curated exhibitions of art and culture across historical and contemporary topics, with a special emphasis on subjects of both regional concern and international significance. Its curatorial platform supports scholarly and experimental installations, artists’ projects, guest curators, and landmark exhibitions. Details of the exhibition program can be found here.

About NYUAD
NYU Abu Dhabi is a degree-granting research university with a fully integrated liberal arts and science undergraduate program in the Arts, Sciences, Social Sciences, Humanities, and Engineering. NYU Abu Dhabi, NYU New York, and NYU Shanghai, form the backbone of NYU’s global network university, an interconnected network of portal campuses and academic centers across six continents that enable seamless international mobility of students and faculty in their pursuit of academic and scholarly activity. This global university represents a transformative shift in higher education, one in which the intellectual and creative endeavors of academia are shaped and examined through an international and multicultural perspective. As a major intellectual hub at the crossroads of the Arab world, NYUAD serves as a center for scholarly thought, advanced research, knowledge creation, and sharing, through its academic, research, and creative activities.

Please include a CV, cover letter, exhibition history, and writing sample in an application through this link: Apply for this position

https://emea3.recruitmentplatform.com/appproc/index.cfm?event=createSessionAfterSessionClear&ID=Q5ZFK026203F3VBQB798MV7VA&jobboard=0&nPTID=1067&bSessionClear=true&nProfileIdFoundInAGP=

•••••

Offre d’emploi
Directeur/Directrice de la programmation
Collectif des commissaires autochtones

Type d’emploi : Temps plein (Permanent)

Salaire : 58,000$ – 68,000$ par année (basé sur expérience)
Location : Déterminé par le/la candidat.e choisi.e
Date limite : 8 juin 2018

Résumé du poste : Au sein de l’équipe de l’ACC-ACC, agissant en tant que gestionnaire et membre du personnel, le/la directeur/directrice de la programmation travaillera avec le directeur exécutif, le conseil d’administration et les organismes partenaires pour planifier, faciliter et coordonner de nombreux aspects de la programmation continue de l’ACC. Ce rôle nécessite un travail orienté vers le détail, de la flexibilité, de l’initiative et une approche collaborative très forte. Le poste est permanent avec des termes renouvelables d’un an et le/la candidat.e peut être basé n’importe où au Canada.

https://www.acc-cca.com/job-posting-director-of-programming-offre-demploi-directeur-directrice-de-la-programmation/

•••••

Open Call 2019 Curator-in-Residence Opportunity
RESIDENCY SESSION: January–December, 2019
Deadline– June 1, 2018
Application fee– There is no fee to apply.

Bemis Center for Contemporary Arts is now accepting applications from national and international curators for its Curator-in-Residence Program. Beginning January 2019, the successful candidate will participate in a one-year fully subsidized live/work residency as part of Bemis Center’s acclaimed Artist-in-Residence Program. S/he will originate and present three exhibitions and related public programs inclusive of local and national artists. The Curator-in-Residence will work alongside residency and curatorial staff and actively contribute to the overall vision of Bemis Center’s renowned exhibition program. As a residency, the Curator-in-Residence will have the space and freedom to work on research and curatorial projects independent of his/her exhibitions at the Bemis.

Competitive applicants will possess a strong knowledge of international contemporary art and a genuine interest in researching and responding to cultural production in Omaha and the region. The Curator-in-Residence is part of the cultural fabric of the city, serving as a professional resource for local artists and arts professionals, and as an ambassador of Bemis Center in the community. S/he will be an integral member of Bemis Center’s Artist-in-Residence Program, stimulating intellectual discourse surrounding contemporary art practice through studio visits, knowledge-sharing workshops, and other organized programs with fellow artists-in-residence.

Reporting to the Program Director, the Curator-in-Residence is a full-time temporary position that will work closely with the Exhibition Program team. S/he will be involved in all curatorial and administrative aspects of organizing three exhibitions over the one-year residency. Exhibitions should be original, conceptually rigorous, and exemplify the true breadth and experimentation currently defining contemporary art. The 2019 exhibition dates are: March 21–June 15, July 11–September 21, and November 21, 2019–February 15, 2020.

Duties include, but are not limited to: research, artist and donor relations, exhibition design and installation, writing/editing of scholarly texts and didactics, budgeting, conceptualizing and leading exhibition-related public programs, and tours.

The Curator-in-Residence studio is for single occupancy only; Bemis Center is unable to accommodate partners, children, and pets at this time.

There is no fee to apply. Submission of applications is only accepted online at bemis.slideroom.com.

About Bemis Center for Contemporary Arts
Founded in 1981, by artists for artists, Bemis Center for Contemporary Arts supports today’s artists through an international artist-in-residence program, temporary exhibitions and commissions, and innovative public programs. Located in the historic Old Market district, Bemis Center serves a critical role in the presentation and understanding of contemporary art, bridging the community of Omaha to a global discourse surrounding cultural production today.

Eligibility
Residency opportunities are open to national and international arts professionals 21+ years of age, showing a strong professional working history.

Students enrolled in an academic program during the time of requested residency are not eligible to apply.

Bemis Center welcomes internationally based arts professionals to apply. A working knowledge of English is helpful for international artists, as an interpreter will not be provided. Upon notification of acceptance to the residency, the selected individual will be responsible for preparing and submitting the required personal employment visa materials by August 2018. A P-3 visa is recommended. Please visit the USCIS website for more information: www.uscis.gov. Bemis Center will provide appropriate documentation and materials to supplement the visa application process. Due to the current state of temporary, immigrant travel policies to the United States, we are unable to guarantee approval. A visa does not guarantee entry into the United States. As an international call, Bemis Center strives to support applicants from any country.

Bemis Center for Contemporary Arts is committed to a policy of nondiscrimination and equal opportunity for all persons regardless of race, sex, color, religion, creed, national origin or ancestry, age, marital status, sexual orientation, gender identity, gender expression, and disability. If you have questions about accessibility, please contact the Residency Program Manager, Holly Kranker, at 402.341.7130 x 12 or hollyk [arobas] bemiscenter [point] org.

Qualifications

Master’s degree in curatorial or museum studies, art history, or related field; or five years equivalent professional work experience in the field;
A minimum of 1–2 years of curatorial experience in an academic, nonprofit, and/or commercial gallery setting;
Strong knowledge of international contemporary art and a keen interest in understanding and working with Omaha’s cultural landscape;
Excellent verbal and written communications skills;
Creative and strategic thinker with the capacity to take initiative and to work independently as well as a team player in a fun, yet demanding, arts organization.
The ideal candidate will understand and promote Bemis Center’s mission and, as an ambassador of the organization, perform all Bemis-related duties in a professional, responsible manner.
Application & Fee
Applications are only accepted online at bemis.slideroom.com. There is no fee to apply.

Benefits
The selected Curator-in-Residence will receive an annual amount of $36,600, which includes a monthly residency stipend, a travel/research transportation allowance, and a curatorial honorarium*. The selected Curator-in-Residence will be offered a relocation allowance up to $2,000.** Bemis Center provides free, onsite lodging in a sizable, well-appointed live/work studio with private bath and kitchen including complimentary utilities, laundry, WiFi, and free parking. The Curator-in-Residence will work within a fast-paced team environment with Bemis Center staff, volunteers, interns, and Board of Directors, and have access to a dedicated gallery: approximately 2,000 square feet; 12 1/2 foot ceilings, and concrete floors.

*Miscellaneous income is subject to reporting on Form 1099.
**Curator-in-Residence will organize personal travel and moving costs to and from Omaha, Nebraska.

Application Review Process
SlideRoom will confirm receipt of your submitted application. Applications are reviewed by a rotating panel represented by national and regional arts professionals such as artists, curators, academics, and/or critics. The review process will take 6–8 weeks from the application deadline. Notifications to all applicants will be sent via email after the selection panel has made its final decision.

Apply: bemis.slideroom.com

Deadline: 11:59pm CST | June 1, 2018

Notifications to all applicants will be made via email by August 1, 2018.

bemis.slideroom.com

Bemis Center for Contemporary Arts
724 South 12th Street
Omaha, NE 68102

bemiscenter.org

•••••

CAC – Prix GGArts

Membres des communautés des arts visuels, des arts médiatiques et des métiers d’art : joignez-vous au Conseil des arts du Canada pour promouvoir l’excellence artistique en soumettant une candidature aux prestigieux Prix GGArts. La période de mise en candidature est maintenant ouverte jusqu’au 1er juin !

Info : http://conseildesarts.ca/financement/prix/prix-du-gouverneur-general-en-arts-visuels-et-en-arts-mediatiques