Valérie

Valérie Nadon, D’où je viens – Le Trécarré, Pointe-de-l’Église

Programmation des membres de l’AGAVF

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Valérie NadonD’où je viens
en janvier et février 2016
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Pilar MaciasSouhaits
du 16 janvier au 16 février 2016
vernissage: 21 janvier à 17h
67, avenue Beechwood (2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
YoonJung Kim400 Suction Cups
Marika Drolet-FergusonPoème
du 22 janvier au 18 mars 2016
vernissage: 22 janvier à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Erica MendritzkiSinon, l’hiver / Snowed In and Felt Up
du 14 janvier au 20 février 2016
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Elizabeth RoyL’autre face
du 7 janvier au 26 février 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Guillaume Boudrias-PlouffeMines de rien pas pour cinq cennes
résidence du 15 au 22 janvier 2016
exposition du 22 janvier au 27 février
vernissage: vendredi 22 janvier à 17 h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Le Labo (Toronto)
Francis Montillaud – Monologues
du 22 janvier au 18 mars 2016
vernissage: vendredi 22 janvier, 17h
causerie: vendredi 22 janvier, 17h30
coprésenté avec le Goethe-Institut Toronto
au 100, av. University, North Tower 2e étage
Toronto ON M5J 1V6
www.lelabo.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Le Labo – Toronto – 29 février
Festival Phénoména – Montréal – 1er février
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er mars
Centre culturel franco-manitobain – Saint-Boniface – 18 janvier
Conseil des arts du Canada – Otttawa – 18 janvier
Galerie du Festival international de jazz de Montréal – 22 janvier
Regart – Lévis – 1er février
Association des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue – 31 janvier
Collection permanente d’œuvres d’art du Yukon – 29 janvier
Fibreworks Biennale-concours des arts canadiens de la fibre – 28 mars
L’Écart – Rouyn-Noranda – 15 janvier

2. appels en anglais du Canada

7a*11d International Festival of Performance Art – Toronto – 15 février
Third Space – Saint-Jean, Nouveau-Brunswick – 13 février
Flux Media Art Gallery – Victoria – 1er février
Art City – Winnipeg – 1er février
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Kunsthal Charlottenborg – Copenhagen – 18 janvier
Frieze Artist Award 2016 – 10 février
Festival International de Vidéo Danse de Bourgogne – France – 15 février
Galerie La Box – Bourges – 15 mars
Rome Media Art Festival – 15 janvier

4. résidences

Utopiana – Genève – 30 janvier
Glenfiddich® Artists in Residence Prize – 29 janvier
La Bande Vidéo – Québec – 18 janvier
Château de l’île de Vassivière – France – 29 janvier
La Box – Bourges, France – 15 mars
Résidence en art public – Casino Luxembourg – 16 février
Triangle’s Residency Program – Brooklyn – 15 janvier
ARNA – eco-oriented residency – Suède – 1er février
Spark Box national residency – 31 janvier
Atelier de l’Île – Gatineau – 31 janvier
Résidence – Piste Chilkoot 2016 – Whitehorse – 1er février
LoosenArt: Photography / Digital Graphic / Digital Illustration – 31 décembre
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Caldera Arts Center Artist Residencies – Oregon, États-Unis – dès mi-janvier 2016
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Hammond Stadium Park – Maple Ridge, Colombie-Britannique – 1er février
Public art installation -Pelham – 20 janvier
Churchill Connector Public Art Project – Edmonton – 3 mars
Davies Ramp public art competition – Edmonton – 3 mars
District of Squamish – 15 janvier
Cheng-Long Wetlands International Environmental Art Project – Taiwan – 15 janvier

6. pour commissaires

Award for Young Curators 2016 – 31 mars
Commissariat autochtone – Whitehorse, Yukon – 29 janvier
galerie La Box – Bourges, France – 15 mars
Re-Directing: East Curatorial Residency – Varsovie – 28 février

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Appel à projets
Programmation 2016-2017Date limite de soumission : 29 février 2016
Téléchargez ici l’appel à projet détaillé et la fiche d’inscription.

Le Labo, pôle dans le monde des arts médiatiques, est un lieu d’innovation qui favorise le rayonnement de ses artistes. Sa programmation annuelle se fait sur la base d’un appel à projets. Pour sa programmation 2017-2018, Le Labo cherche des œuvres qui interrogent sur le thème suivant :

L’humanité plurielle et ses comportements
” Droits humains, au-delà de nos multiples identités,
nous sommes tous une même espèce ”
Dans cet appel ouvert, les artistes canadiens francophones / francophiles dont le travail questionne les comportements et les débordements d’une humanité plurielle et contemporaine sont invités à proposer des projets en arts médiatiques. Parmi ceux sélectionnés au moins un projet devra émaner d’un artiste basé en Ontario.
Appel réservé aux artistes qui sont résidents du Canada.

Pour plus d’informations veuillez nous contacter au 647-352-4411 ou à soumissions [arobas] lelabo [point] ca ou visiter notre site web : www.lelabo.ca

Téléchargez ici la fiche d’inscription.

Information : www.lelabo.cainfo [arobas] lelabo [point] ca – 647 352 4411

•••••
Appel de projets Festival Phénomena (14 au 21 octobre 2016)
Date de tombée : 1er février 2016

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables… et même extravagants. Le festival présente des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des cabarets, des happenings, de la danse performative, de la performance art action, de la musique expérimentale et des installations faisant appel aux technologies numériques et analogues. La 5ième édition de Phénomena aura lieu du 14 au 21 octobre 2016.L’expérimentation et la prise de risque sont au cœur de notre travail et Phénomena s’intéresse aux artistes qui ont une démarche forte, qui prennent des risques et qui se questionnent, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux jeunes compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous cherchons à présenter des créations hybrides, poétiques et hors-normes qui demeurent touchantes et authentiques.Pour avoir un aperçu des merveilleux artistes que nous présentons, allez visionner la vidéo Festival Phénomena 2015 (extraits) :

En 2016, Phénomena aura pour thème Les corps extravagants. Ça vous parle? Faites-nous parvenir votre dossier qui doit comprendre un CV ou une note bio détaillée, la description du projet (2 pages maximum), dans quel cadre vous souhaitez présenter votre création, quelles ressources sont déjà mises en place, des éléments visuels illustrant votre travail, des liens vers des vidéos. Nous voulons aussi savoir ce qui vous motive à vouloir participer au Festival Phénomena. Il ne s’agit pas d’une demande de bourse ni d’une loterie. Nous acceptons les projets rédigés en français et en anglais et joués dans toutes les langues.

Attention! Pensez à votre affaire et pensez à nous. Évitez les courriels de 40Mo qui bloquent notre boîte de réception. Transformez vos documents en PDF (logiciel gratuit). Envoyez-nous des photos en JPEG de maximum 1Mo (on ne s’en va pas en impression). Expliquez votre projet de manière simple et concrète. Petit conseil : soyez personnel! C’est ça qui nous intéresse.

Plus d’informations : www.festivalphenomena.com
Courriel: manon [arobas] electriques [point] ca

Les Filles électriques
514-495-1515
lesfilles [arobas] electriques [point] ca
www.festivalphenomena.com

•••••

APPEL DE DOSSIERS
GALERIE SANS NOM ET SALLE SANS SOUS
DATE DE TOMBÉE : 1er MARS 2016
La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2016 – 2017. Les dossiers doivent être envoyés par l’entremise de notre formulaire web. Pour plus d’informations veuillez joindre Annie ou Rémi par courriel ou au 506.854.5381
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford | Locaux 13 et 16
Moncton, NB  E1C 4X5
•••••

Appel aux artistes en arts visuels

Le Centre culturel franco-manitobain vous invite à soumettre une proposition d’exposition en arts visuels pour la période de programmation allant de novembre 2016 à octobre 2017.

Le Centre culturel franco-manitobain abrite une galerie d’art professionnelle depuis sa construction en 1974. Celle-ci occupe 1 550 pieds carrés au rez-de-chaussée de l’édifice, au cœur du lieu public. Au cours des années, la Galerie du CCFM a présenté plusieurs expositions importantes pour initier la communauté francophone du Manitoba aux arts visuels.

Le Centre culturel franco-manitobain est présentement à la recherche de soumissions pour des expositions en arts visuels, pour la période de programmation allant de novembre 2016 à octobre 2017. Tout artiste professionnel ayant terminé sa formation de base, ayant pratiqué son art pendant au moins un an depuis la fin de ses études, et ayant à son actif un corps d’œuvres pour exposition est invité à déposer sa soumission pour une exposition dans la Galerie.

Date d’échéance : Le lundi 18 janvier 2016

Pour de plus amples informations et pour télécharger les formulaires requis, visitez notre site web : ccfm.mb.ca.

S’il vous plaît, faire parvenir vos soumissions et adresser toutes questions à :

Hélène Molin-Gautron, coordonnatrice de la programmation
Centre culturel franco-manitobain
340, boulevard Provencher, Saint-Boniface (MB) R2H 0G7
Téléphone : (204) 233-8972 poste 434
Courriel : programmation [arobas] ccfm [point] mb [point] ca

•••••

Le Conseil des arts du Canada sollicite l’expression d’intérêt des personnes intéressées à agir comme conservateur/conservatrice d’une exposition qui sera présentée à la salle d’exposition Âjagemô à compter de mai 2016.

À l’approche du 150e anniversaire du Canada, ainsi que du 60e anniversaire du Conseil des arts et du 45e anniversaire de la Banque d’art en 2017, cette exposition offrira une occasion d’utiliser la collection de la Banque d’art comme point de départ à une réflexion sur le passé et l’avenir du Canada par le truchement de l’art contemporain.

Veuillez cliquer sur le lien ci-dessous pour obtenir de plus amples renseignements.

Les propositions doivent parvenir au plus tard le mercredi 18 janvier 2016 à 15 h (HNE).

Expression d’intérêt

•••••

PROJET D’EXPOSITION

Galerie du Festival International de Jazz de Montréal

30 juin au 9 juillet 2016

Dans le cadre de sa programmation 2016, la Galerie du Festival International de Jazz de Montréal, présentée à l’Espace culturel George-Émile-Lapalme de la Place des Arts, invite les artistes professionnels québécois à soumettre un dossier pour un projet d’exposition.

La Galerie du Festival International de Jazz de Montréal a été fondée en 1996 et accueille annuellement plus de 10 000 visiteurs en provenance des quatre coins du monde.

DATE LIMITE: LE VENDREDI 22 JANVIER 2016

Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :

  • Une description physique de l’exposition proposée, y compris le nombre d’œuvres, l’espace requis et les besoins techniques (maximum 2 pages). Si nécessaire, nous vous invitons à consulter le document « Salle d’exposition – Devis technique » de la Place des Arts, fourni sur demande à l’adresse suivante : galerieloungetd [arobas] equipespectra [point] ca
  • un curriculum vitae
  • un dossier de presse (si applicable)
  • un court texte décrivant la démarche artistique
  • 10 à 15 images (format JPEG, environ 1024 x 768 pixels)
  • La documentation vidéo ou sonore (si applicable) peut être envoyée par lien Vimeo ou Youtube.
  • une liste descriptive présentant un échantillonnage des œuvres proposées avec titre, année, médium et dimensions
  • Échelle de prix des œuvres

Un projet d’exposition réalisé sous les thèmes de la musique et/ou de Montréal sera considéré comme un atout.

LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL SEULEMENT.
Les dossiers doivent être envoyés à l’adresse suivante: galerieloungetd [arobas] equipespectra [point] ca
avec l’objet : Exposition Galerie du Festival 2016

Si votre dossier a un poids supérieur à 12 MB, veuillez l’envoyer via un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox ou WeTransfer.

Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la Galerie Lounge TD (514-288-8882) pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.

La sélection sera effectuée par un comité. Le choix final sera communiqué par courriel dans les deux semaines suivant la fin du concours.

Les œuvres soumises dans le cadre de ce projet d’exposition seront disponibles pour la vente et prêtes à l’accrochage lors de leur livraison à la Galerie. Le partage des revenus entre la Galerie et l’artiste se fera selon les normes en vigueur.

[la galerie ne paie pas de cachet, mais offre un personnel de vente. la galerie paye une assurance, mais pas le transport des œuvres]

•••••

Appel de dossier 2016-2017
Prochaine date limite 1er février 2016

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, mais aussi hors les murs, sa programmation met l’accent sur des productions relevant de l’hybridation des formes d’expression et de l’expérimentation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions, où la qualité artistique et l’importance du discours théorique sont mises de l’avant.
Orientation artistique 2016-2017

Qu’en est-il des expositions collectives?

Avant d’être officiellement un lieu de diffusion en 1986, Regart a d’abord été un collectif d’artistes qui a exposé pour la première fois en 1984, à Lévis sur la côte du Passage. Depuis, beaucoup d’eau a coulé sous les ponts et nous voilà à l’ère des expositions solos dans une période où les Centres sont soumis à des compressions budgétaires, des réductions de plages d’expositions et des pressions de toutes parts. À force de jongler, avec ces diverses réalités nous nous sommes questionnés sur l’origine des centres d’artistes et leurs évolutions. Du collectif au lieu de consécration solitaire, nous voulons vous proposer un juste milieu.

Suite aux succès retentissants des dernières expositions collectives et des activités membres combinées à notre programmation régulière, nous reconnaissons l’importance et le potentiel de réanimer cette vive et inspirante opportunité des centres d’artistes d’être des lieux de rencontres et de mise en réseaux entre les artistes, de dialogue entre les œuvres, les membres impliqués dans le centre d’artistes, l’équipe du centre et son public.

C’est pourquoi, pour sa programmation 2016-2017, Regart souhaite développer une série de trois expositions collectives. Nous vous invitons donc, artistes et commissaires, à nous envoyer vos dossiers pour développer, avec nous, cette orientation unique dans la région de Chaudière-Appalaches et de Québec

Les artistes sont invités à nous présenter leurs dossiers en considérant qu’une ou des œuvres seront sélectionnées par un comité spécial qui assurera le commissariat avec la direction artistique de Regart.

Les commissaires indépendants qui travaillent autour de la question de l’exposition collective comme structure de leurs recherches sont également invités à nous présenter un projet d’exposition composé d’un maximum de quatre artistes de leur choix.

Vous êtes auparavant invités à visiter le www.centreregart.org afin d’obtenir de plus amples informations sur le centre, sur ses missions et mandats, le contexte géographique dans lequel il s’inscrit mais aussi les plans de salles (galerie, Vitrine des Membres et centre de documentation).

Afin de faciliter le traitement des demandes par le comité de sélection, vous êtes priés de nous faire parvenir votre proposition par courriel à l’adresse suivante: programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com.

Appel de dossiers

Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 Rue St Laurent, Levis, QC, Canada
Lévis, QC G6V 3P4
Canada

•••••

Invitation aux artistes professionnels et de la relève en arts visuels, aux commissaires et institutions qui désirent présenter un projet d’exposition.

L’Association des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue (ACEAT) lance son appel conjoint de propositions d’expositions s’adressant aux artistes professionnels et de la relève en arts visuels, aux commissaires et institutions. Depuis 1980, l’ACEAT constitue un réseau de diffusion professionnel qui regroupe cinq centres d’exposition distincts de l’Abitibi-Témiscamingue reconnus: le Centre d’art Rotary de La Sarre, le Centre d’exposition d’Amos, le Centre d’exposition de Val-d’Or, le Centre d’exposition de Rouyn-Noranda ainsi que la Galerie du Rift de Ville-Marie.

Un seul dossier déposé est nécessaire alors que l’ACEAT s’assure de faire le suivi auprès de chacun des centres.

La date limite est le 31 janvier 2016 (ou jour ouvrable suivant, cachet de la poste faisant foi). Aucun dossier ne sera accepté par courriel, tout comme aucun dossier ne sera retourné après analyse.

Le dossier doit comprendre les documents suivants sur support informatique (CD ou DVD):

  • Description détaillée du projet d’exposition
  • Visuel du projet avec description (entre 10 à 20 images)
  • Curriculum vitae
  • Démarche artistique
  • Dossier de presse numérisé (articles majeurs seulement)

Le formulaire peut être téléchargé à : www.lerift.ca/ galerie sous l’onglet soumettre un projet.

Faire parvenir votre dossier à

ACEAT A/S Marianne Trudel, secrétaire

222, 1re Avenue Est Amos (Québec)

J9T 1H3

Pour info. : Téléphone : 819 732-6070 poste 402, Courriel : exposition [arobas] ville [point] amos [point] qc [point] ca

•••••

NOUVEAU! Appel de propositions pour la Collection permanente d’œuvres d’art du Yukon
Date limite pour la présentation des dossiers : 29 janvier 2016
Pour présenter une œuvre :Télécharger les lignes directrices 64 Ko
Remplir le formulaire de proposition 176 KoFaire parvenir le formulaire à l’adresse suivante :
Comité d’acquisition, Friends of Yukon Permanent Art Collection
Section des arts, Direction des services culturels
a/s de la curatrice Ministère du Tourisme et de la Cultureo Par courriel : garnet [point] muething [arobas] gov [point] yk [point] cao En personne : 100, rue Hanson, Whitehorseo Par la poste :
C.P.  2703 (L-3)
Whitehorse (Yukon) Y1A 2C6

 

•••••

FIBREWORKS 2016
Biennale-concours des arts canadiens de la fibre
Du 9 septembre au 13 novembre 2016

Fibreworks 2016 est la 16e édition du concours biennal populaire d’art de la fibre. Fibreworks est une des expositions la plus vaste pour les œuvres en fibre au Canada et peuvent inclure jusqu’à 35 artistes. Toutes les œuvres sélectionnées sont éligibles pour le prix du jury et peuvent être achetés par Idea Exchange Art + Design pour sa collection permanente dédiée exclusivement à l’art de la fibre canadienne. L’exposition Fibreworks 2016 prend place au Galerie Queen’s Square du 9 septembre au 13 novembre 2016.

APPEL DE CANDIDATURES

CONDITIONS D’ADMISSION

La biennale est ouverte à tous les artistes canadiens. Chaque artiste peut soumettre un maximum de 3 oeuvres. La date limite est le lundi, 28 mars 2016.
Pour être admissibles, les oeuvres doivent comporter des fibres ou des matériaux textiles comme élément principal.
Les oeuvres doivent avoir été produites au cours des deux dernières années. Les oeuvres doivent être de dimensions raisonnables, prêtes à être installées et disponibles pour être expédiées à l’intérieur du Canada.
Chaque oeuvre proposée peut être illustrée au moyen d’un maximum de 3 images numériques, y compris les détails. Chaque image doit être numérotée et doit comporter le nom de l’artiste, ainsi que le titre de l’oeuvre. Prière de soumettre des images sur CD, sauvegardées en fichiers JPEG compatibles avec le système RVB. Dimensions des images : 1024 x 768 pixels; résolution : 300 ppp.
NB tout information soumis doit être en format numérique (Word et PDF accepté). Veuillez inclure un court texte (150 mots maximum) décrivant chaque oeuvre proposée, ainsi qu’un CV d’une page. Les dossiers de candidature ne seront pas retournés aux artistes.
La sélection finale sera complétée par le jury. Toutes les décisions sont sans appel. Les artistes sélectionnés seront avisés par 30 juin 2016.
Les finalistes recevront des honoraires de 100$ pour chaque oeuvre sélectionnée. Les frais de transport seront pris en charge par la galerie .
Le Prix du jury sera attribué lors du vernissage, le vendredi 9 septembre.
S’il vous plaît soumettre tous les documents et les images grâce à notre application en ligne à https://ideaexchange.submittable.com/submit/49885

Pour plus d’information: Cherie Fawcett, cfawcett [arobas] ideaexchange [point] org

IDEA EXCHANGE ART + DESIGN | QUEEN’S SQUARE GALLERY
1 North Square, Cambridge, ON N1S 2K6
T: 519.621.0460

•••••

L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition ou un projet de création in situ pour sa programmation 2016-2017.

Date limite pour envoyer son dossier : 15 janvier 2016

Composition des dossiers

Curriculum vitae (maximum 2 pages)

Description du projet d’exposition en lien avec la démarche artistique (maximum 1 page)

Documentation visuelle: de 15 à 20 images JPEG sur CD

(images n’excédant pas 1,0 Mo)

Documentation vidéo: format Quicktime sur DVD, ou un lien vers des extraits vidéo (Viméo, Youtube)

Une liste descritptive du matériel visuel

Tout autre document pertinent

 

2. appels en anglais du Canada

 

CALL FOR SUBMISSIONS FROM CANADIAN ARTISTS

The 11th edition of the 7a*11d International Festival of Performance Art will take place in Toronto from October 12 to 22, 2016. Curated and organized by a non-profit artist collective, the festival presents innovative and progressive contemporary performance art by local, national and international artists. This call for submissions is an invitation restricted to artists from Canada. We are looking for emerging, mid-career and established artists in Canada alongside international artists to showcase the breadth and depth of current contemporary performance art practice.

We pay artist fees that meet or exceed CARFAC guidelines, accommodation, and travel. We cannot accommodate dance, theatre, or circus troupes/companies. No email submissions please.

Application Guidelines: Please complete the following form and save it as a single PDF, and submit 10 images of your work and/or 5 minutes of video documentation on Vimeo or YouTube. Upload your materials to www.dropbox.com (you can set up an account for free) and send the links to performance [arobas] 7a-11d [point] ca. Please note: email submissions will not be accepted.

Upload the following information on a single .pdf to Dropbox. Submissions must include:
ARTIST INFO
-artist name
-email
-telephone
-mailing address

DESCRIPTION OF PROPOSED WORK
Provide a detailed description of the proposed work. Include:
-title (if applicable)
-duration
-materials
-type of venue (indoor, outdoor, proscenium, etc)
-technical Requirements (500 words max)
-description of performance (500 words max)

ARTIST STATEMENT
-please provide a description of how the proposed work fits into your overall practice. 300 words max.

RESUME
-please provide a short CV, 2 pages max.

BIO
-please provide a short biographical statement. 200 words max.

DOCUMENTATION
-please attach 10 images of your work and/or a link to 5 minutes of performance documentation on video. Images should be jpegs, saved at maximum 800 x 600 pixels. 5 minute video, linked through Vimeo or YouTube, with a password if needed. Caption document (include the title, dimensions, medium, date and other applicable information for each image)

INFO
www.7a-11d.ca
performance [arobas] 7a-11d [point] ca

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS – Core Programming

SUBMISSIONS DEADLINE: February 13th, 2016

Third Space Gallery invites artists to submit proposals for upcoming programming in 2016­/2017. Third Space continues its nomadic existence as an artist­run centre in Saint John, NB; we encourage artists to submit proposals for projects that need not exist within the traditional gallery space. New and experimental work is encouraged.

Third Space is seeking interdisciplinary submissions and is open to both short and long term projects as well as curated projects. Third Space Gallery is committed to representing local, regional and national professional contemporary artists and paying artist fees according to the CARFAC fee schedule.

Project submissions are reviewed and selected for core gallery programming by a volunteer committee comprised of Third Space Gallery members.

SUBMISSIONS CRITERIA:

Artists must meet the Canada Council’s definition of Professional Artist Please refer to page 5 of the program guidelines
A clear and concise description of project, including equipment requirements (maximum 700 words)
MAXIMUM 10 images (JPEG, 300 dpi)
Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (where applicable)
If including digital video and/or audio files (less than 5MG each) please include a weblink
Artist CV (maximum 3 pages)
Artist statement (maximum 250 words)
Proposals must be submitted electronically
In your cover letter please indicate if you can offer an artist­ talk, workshop or presentation, and to what age groups.

For more information about what is happening with Third Space, please visit our website at www.thirdspacegallery.ca. Proposals can be emailed to, thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com with ‘Submission 2016’ in the subject line. For more information please contact our Programming Chair, Emily Saab at tiersespace [arobas] gmail [point] com.

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS: FLUX MEDIA ART GALLERY

Flux Media Art Gallery is seeking submissions for our 2016-2017
programming year (October 1, 2016 – September 30, 2017). We are
looking for works of media art, defined as: film, video, sound art, and
net art. This also includes installation art, interactive art or performance
works focused around these forms.

Proposals will be adjudicated by a jury, and artists will be notified of the
results within two months.

Deadline for submissions is February 1, 2016

Please send the following information to fluxmediagallery [arobas] gmail [point] com

Artist’s name and contact information

A description of the proposed exhibition (500 words max.)

An artists’ statement (1 page max.)

A CV showing past exhibitions or screenings of work

Photo documentation of previous works, or links to works on line

Please indicate any technical support that may be required for
presentation of the work, including any equipment needs.

If you have questions about the submissions process, please contact
Catlin Lewis, Programming Director, at cat [arobas] medianetvictoria [point] org

“The Flux Media Art Gallery is dedicated to presenting innovative
media art works by local, national and international media artists. It is a
place for dialogue and the exchange of ideas surrounding media arts
practice, and an incubator for the creation of new works. Our
commitment to contemporary artists is inclusive of all generations,
cultures and communities.”

•••••

Art City invites local, national, and international artists to submit proposals to lead collaborative art workshops at our studio in 2016 and early 2017.

Art City is a drop-in community art studio located in West Broadway, a culturally diverse and densely populated neighbourhood in the heart of Winnipeg’s inner city. Art City is open free-of-charge for anyone (all ages), engaging an average of 28 participants per evening. The vast majority of those who come to Art City are youth between the ages of 6 and 13 years. Older youth, adults, and seniors also regularly participate in Art City programs.

Submission Deadline: Monday, February 1, 2016 (postmarked)

http://www.artcityinc.com/get-involved/

 

•••••

Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

 

Exhibition organized by: Charlottenborg Fonden
Exhibition held at: Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen

The Charlottenborg Spring Exhibition (Charlottenborg Forårsudstilling) is one of the most important open submission exhibitions in Europe, and has been held annually in Copenhagen since 1857. It originated as an exhibition showing new works by Danish artists and now features participants from many countries. Over the years it has included early works by such renowned international figures as Alvar Aalto, Per Kirkeby, Olafur Eliasson, Superflex and many others. The exhibition is organised by Charlottenborg Fonden.

Submissions
Submissions to the Charlottenborg Spring Exhibition 2016 can be made by artists of any nationality and country of residence, aged over 18 years. Submitted artworks may fall into a wide range of genres associated with art, architecture and design—including painting, drawing, sculpture, installation, photography, video, film, performance, design, craft, animation, sound and new media. Submissions are made digitally in the period January 11–18, 2016.

Jury
The jury of the Charlottenborg Spring Exhibition is made up of artists and other art and design professionals from the Nordic countries and beyond. It is intended that the Charlottenborg Spring Exhibition 2016 will include a broad range of competencies from the fields of art, architecture and design, and the jurors have been selected accordingly. In 2016 the jury will be FOS (artist, Denmark), Molly Haslund (artist, Denmark), Anton Alvarez (designer, Sweden), Anders Abraham (architect, Denmark) and Thorsten Sadowsky (curator, Switzerland). For further information: www.springexhibition.com

Jury awards
As well as selecting the works, the jury also nominates ten artists for two special jury awards: The National Solo Award and The International Solo Award. The awards recognize overall artistic quality and present-day relevance, and are granted on the opening day of the exhibition. The solo awards are accompanied by an invitation to exhibit at the following Charlottenborg Spring Exhibition 2017.

Exhibition
The exhibition is held at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, one of the largest and most beautiful spaces for contemporary art in Europe, and the dates of the next exhibition are March 10–April 17, 2016. The exhibition allows a considerable number of artists to participate in a major international project and has over the years provided the first significant platform for many emerging artists, while also presenting important new pieces by more established figures.

Further information
Read more about the Charlottenborg Spring Exhibition here: www.springexhibition.com
For additional information please contact:
Mette Skov, Exhibition Coordinator
Charlottenborg Fonden
T +45 4028 2941 / mette [arobas] charlottenborg-fonden [point] dk

•••••

Call for applications: Frieze Artist Award 2016, supported by LUMA Foundation

Deadline: February 10, 2016

www.friezeprojects.org

Today Frieze announces the Frieze Artist Award 2016, supported by the LUMA Foundation. Now welcoming applications, the Award is an international open call for an artist between 25–40 years of age to realize a major site-specific work at Frieze London 2016. The winning commission will be presented as part of Frieze Projects, the fair’s celebrated non-profit programme established in 2003, and curated by the newly appointed Raphael Gygax. Frieze Projects and the Frieze Artist Award are supported by the LUMA Foundation.

Entrance to the Award is by open submission. Proposals should be new works that respond to the dynamic environment of the London fair, and applicants will be evaluated on the innovative nature of their proposal and its potential for realization. Produced under the guidance of Curator Raphael Gygax and the Frieze Projects team, the Award will include a budget of up to 20,000 GBP for production, research and development, artist fees and travel expenses.

The closing date for applications is February 10, 2016 at 5pm GMT. Proposals will be reviewed by a selection panel including Marvin Gaye Chetwynd (artist), Beatrix Ruf (Director, Stedelijk Museum Amsterdam) and Bettina Steinbrügge (Director, Kunstverein Hamburg), chaired by Jo Stella-Sawicka (Artistic Director, Frieze fairs). The winner will be announced in the Spring of 2016.

The 2015 Frieze Artist Award was awarded to New York-based artist Rachel Rose, who created a scale model of the fair structure, in which lighting and sound design simulated the sonic and visual sense frequencies of animals inhabiting The Regent’s Park. In 2014, the inaugural Frieze Artist Award was given to Mélanie Matranga, whose project A to B coffee explored economic and emotional exchange in a series of online videos and an on-site café-installation at Frieze London.

Now in its third year, the Frieze Artist Award sits within a rich history of artist awards presented at Frieze London, including the Emdash Award (2011–2013) and the Cartier Award (2006–2010), which have made possible ambitious new commissions by artists including Cécile B. Evans (2013), Simon Fujiwara (2010), Jordan Wolfson (2009) and Mario García Torres (2007), among others.

Full details on how to apply for the Frieze Artist Award 2016 are available here. For application enquiries, contact projectsuk [arobas] frieze [point] com.

Please note, the dates of the fair have been changed. Frieze London will now run October 6–9, 2016, with a preview on Wednesday, October 5. Frieze London is sponsored by Deutsche Bank for the 13th consecutive year.

•••••

Le Festival International de Vidéo Danse de Bourgogne (France) est une plateforme annuelle qui promeut les films de danse, les œuvres d’art vidéo, ainsi que d’autres formes de cinéma expérimental qui explorent le mouvement au travers des corps, de l’animation, des objets et d’une large palette de méthodes compositionnelles. Nous sommes actuellement à la recherche de candidatures qui résonnent avec le thème Les Danses Macabres : la mort et l’image en mouvement.

date limite: 15 fevrier 2016
Gratuit

« Le cinéma ouvre sur la mort comme une fenêtre dans la cour » – André Bazin

Le thème peut être interprété de manière large. Au-delà des explorations de la mort via le mouvement, nous sommes intéressés par des œuvres de vidéo-danse qui examinent la mortalité par le biais de rituels, d’analogies et des sujets connexes, qui incluent mais ne sont pas limités à : les requiems, les ruines architecturales, les fantômes et la mémoire, le Gothique, le Romantisme, le Butô, le « complexe de la momie » d’André Bazin, l’absence / présence, la mort en tant que nouveau début ou transformation, etc.

DATE LIMITE POUR LES CANDIDATURES : le 15 février 2016. Nous n’acceptons que des candidatures liées au thème noté ci-dessus. Toutes les durées et tous les formats sont les bienvenus, bien que nous préférions les films courts du fait du temps de projection limité. Nous ne diffusons pas de documentaires ou de captations de spectacles vivants. Merci de remplir la fiche de candidature à :

http://videodansebourgogne.com/appel-a-candidatures/ ou contactez-nous à : info [arobas] videodansebourgogne [point] com

•••••

The Rome Media Art Festival is an event promoted by the Fondazione Mondo Digitale. The aim is to build up a field dedicated to the relationship between art and technology in order to enhance the value of artistic products made through digital means. The event is meant to be a bridge between research centers, schools, universities and companies, getting the younger generations closer to a new way of using and conceiving technology.Deadline: 15 January 2016

Call for artists: http://mediaartfestival.mondodigitale.org/call-for-artist/

4. résidences

 

Résidences d’artistes à Utopiana – appel à projets pour 2016-17

Utopiana met au concours une résidence d’artiste autour de la thématique suivante :

BioTopes / BioChores

L’instabilité créée par les activités débordantes des hommes exige l’émergence d’une « conscience biosphérique ». « L’absence de futur a déjà commencé » et « la fin du monde » se pose comme une forme de fabulation mythique, dans l’imaginaire contemporain. Comment apprendre à être touchés par cette situation ? Comment réinventer notre lien avec la terre/Terre ?

Quand Deleuze et Guattari écrivent dans Mille Plateaux que « le territoire serait l’effet de l’art » et « l’artiste le premier homme qui dresse une borne ou fait une marque », ils visent ce lien fondamental des hommes avec la terre et leur effort inlassable de s’y repérer et de le rendre habitable. Autrement dit, l’action des créateurs s’apparente à ce qui produit des changements dans des biotopes et qui les fait tendre vers de nouveaux équilibres.

Ce geste de réinvention reviendrait à inclure les humains dans les biotopes écologiques. Les descriptions de biotopes omettent de mentionner l’homme parmi les vivants, tels les champignons, les bactéries, les végétaux, les animaux, qui peuplent les écosystèmes, lesquels conservent leurs propriétés grâce à ces communautés diverses qui entretiennent une multitude de relations et d’échanges.

Or, pour intégrer les humains dans les biotopes, il faudrait penser selon l’image d’un bio-chore. En effet, le topos grec renvoie à une compréhension statique et délimitée de l’espace, tandis que la chora représente elle le lieu du devenir de l’être humain, sa matrice et son empreinte. Cette compréhension relationnelle de l’espace fait de la chora le lieu du « croître-ensemble des choses dans la concrétude du monde sensible. » (A. Berque). En devenant biochore, le biotope s’ouvre à la question du sens et des possibles, au travail créatif où se forge le commun de toutes les formes de vie, la forme humaine en interaction avec toutes les autres.

Comment travailler à un imaginaire qui inclut les hommes comme agents participant au même titre que les autres vivants à la production et aux soins d’un écosystème ? Comment un BioTope / BioChore peut-il accueillir d’autres communautés dans ses processus ?

Les candidats intéressés feront parvenir par courrier électronique à l’adresse <residence [arobas] utopiana [point] ch> un dossier complet comprenant :

une lettre de motivation comprenant notamment les disponibilités pour une résidence entre mars 2016 et décembre 2017 (max. 3 mois)
un projet incluant des activités participatives telles que workshops, conférences,etc…
un portfolio (photos, vidéos, audios…)
un CV.
Délai d’envoi des candidatures : 30 janvier 2016

Conditions de résidence:

Chaque candidature est étudiée par le Comité d’Utopiana. Utopiana offre un logement et une participation d’environ CHF 1’000.- par mois tout compris. Cependant et si cela est possible, nous encourageons chaque artiste à effectuer des recherches complémentaires de financement. Une fois le dossier accepté, un travail collaboratif est mis en place afin de réaliser au mieux le projet choisi. Les artistes en résidence peuvent compter sur un appui administratif de la part d’Utopiana.

Pour plus d’informations, écrivez-nous à l’adresse utopiana [arobas] utopiana [point] ch

Utopiana
ch. Mestrézat 7A
1202 Genève, Suisse
www.utopiana.ch

•••••

Glenfiddich® Single Malt Whisky is issuing an Open Call to Artists currently living and working in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2016 Glenfiddich® Artists in Residence Prize.

The Canadian winner will be one of only eight artists worldwide to be awarded the art community’s coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. The three-month residency, valued at $20,000 CDN per artist, represents our commitment to the arts and the communities it serves.

Now in its 15th year internationally and 13th in Canada, the Glenfiddich® Artists in Residence Prize attracts over 150 submissions across Canada from the visual arts. The prize covers the cost of travel, living expenses and materials throughout the residency. From the submissions, the jury creates a list of ten finalists from which curator Andy Fairgrieve selects the winner.

The distinguished jury for the selection of the Canadian Glenfiddich® Artists in Residence Prize includes Dr. Sara Diamond, President of OCAD University; Gaetane Verna, Director of The Power Plant; Kitty Scott, Curator of Modern and Contemporary Art at the Art Gallery of Ontario; Adelina Vlas, Associate Curator of Contemporary Art at the AGO; Kristy Trinier, Curator at the Art Gallery of Alberta; Sarah Robayo Sheridan, Curator of the Justina M. Barnicke Gallery; Stefan Hancherow, Director of the Feature Art Fair, and the Canadian 2008 Glenfiddich® Artists in Residence Prize recipient, Dave Dyment.

While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to take inspiration from the unique setting in the Scottish Highlands. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.

Fairgrieve underscores that, “the program’s ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering heritage of Glenfiddich®, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as pioneering as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”

Diamond adds “Through its commitment and support of the arts, the Artist-in-Residence Prize gives artists not only the monetary value of their residency but provides such a fertile platform in the lovely Scottish Highlands.”

The Glenfiddich® Artist-in-Residence Prize has sponsored over one hundred artists since its inception in 2002. Past Canadian recipients have included artists working in a wide range of disciplines, including Daniel Barrow, Myfanwy MacLeod, Damian Moppett, Annie Pootoogook, and Jon Sasaki (pictured above).

Online submissions open Saturday December 5, 2015 and must be received by midnight Eastern Time Friday, January 29, 2016.

For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence

•••••

Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Notre centre produit et diffuse essentiellement des monobandes expérimentales, des installations vidéo ainsi que des œuvres d’animation.
Pour artistes canadiens et internationaux
Exposition // Résidence // Résidence-exposition
Date limite : 18 janvier 2016
La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo, à soumettre un projet d’exposition, de résidence ou de résidence-exposition. Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2016-2017 de La Bande Vidéo. Il n’est pas nécessaire d’être membre de La Bande Vidéo pour appliquer à cet appel de dossiers.
Cliquez ici pour les détails.
•••••

RÉSIDENCE DE RECHERCHE ET DE CRÉATION
ARTS PLASTIQUES / ÉCRITURE / AUTRES DISCIPLINES
10ÈME SAISON : 20 JUIN – 30 OCTOBRE 2016

Date de limite de candidature : 29 janvier 2016

Le Centre international d’art et du paysage de l’île de Vassivière en partenariat avec le Centre for Contemporary Art de Derry-Londonderry (CCA) en Irlance du Nord lance un appel à candidatures ouvert aux artistes, écrivains et autres disciplines artistiques et scientifiques pour une résidence de 4 mois au Château de l’île de Vassivière (France) du 20 juin au 30 octobre 2016.

Les candidats sont invités à postuler pour une recherche spécifique en réponse à l’affirmation de l’architecte Rem Koolhaas : « La campagne se situe actuellement à la pointe des mutations … plus volatile que la plus accélérée des villes. »

Pour postuler à la résidence, vous pouvez télécharger l’appel à résidence sur notre site internet : www.ciapiledevassiviere.com

Coordinatrice des résidences : Lucie You
residences@ciapiledevassiviere / +33 (0)5 55 69 27 27

•••••
Appel à résidences La Box 2016-2017

Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.

Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf

Le dossier doit impérativement être envoyé par voie postale
avant le 15 mars 2016 à :

La Box _École nationale supérieure d’art de Bourges
Chloé Nicolas
Candidature Résidences
9 rue Édouard Branly
BP 297
18006 Bourges cedex
http://www.ensa-bourges.fr/index.php/fr/la-box/la-box-appel-candidatures/2771-appel-a-residences-la-box-2016-2017

•••••

L’appel international à candidatures pour les résidences d’artistes de 2017 est en ligne !

La date butoir pour l’envoi des dossiers est fixée au 16 février 2016. Un jury se réunira fin mai 2016 pour sélectionner les artistes pour 2017.

Casino Luxembourg
Forum d’art contemporain
41, rue Notre-Dame
L-2240 Luxembourg

http://www.casino-luxembourg.lu/fr/Artistes-en-residence

•••••

Applications are currently being accepted through our open call for Triangle’s 2016-17 Residency Program. Triangle offers free, spacious studios and a dynamic artistic community to support the development of projects with emphasis on dialogue and experimentation. Our studios are located at 20 Jay Street in Brooklyn, New York. Artists have the option to apply for a 3 or 6-month residency period:

3 MONTH RESIDENCY OPTIONS:

Jun 1 2016 – Aug 31 2016
Sept 1 2016 – Nov 30 2016
Dec 1 2016 – Feb 28 2017
Mar 1 2017 – May 31 2017

6 MONTH RESIDENCY OPTIONS:

Sept 1 2016 – Feb 28 2017
Dec 1 2016 – May 31 2017

Beyond workspace, regular gatherings, outings, public events, open studios, and visits from curators are organized. Administrative and peer support is provided for all participating artists. Unlike many other residency programs, Triangle does not emphasize professionalization or specific outcomes but rather allows artists space, context and community within which to focus on ideas, research and process.

International and US-based artists or collectives working in any medium or discipline may apply. Finalists are chosen by a jury of artists and curators. Ideal candidates show significant promise and dedication to their work and are at a moment in which access to studio space and a supportive community in NYC will be particularly meaningful and transformative to their practice.

Through our open call program free studio space is provided and residents are responsible for housing, travel, visa, materials, etc. Triangle’s staff can assist accepted artists with recommendations for accommodation or suggestions of outside funding opportunities to apply for. All residents are expected to spend a minimum of 15 hours a week working in their studio.

Applications are due by January 15, 2016 at 11:59 PM (EST) and all applicants will be notified of final decisions by March 1, 2016. Online application form is here.

•••••

ARNA (Sweden) > When art meets nature > Two residencies’ opportunities

ARNA’s artist in residency is an international hub where art meets nature, sparcing inspiration for designing a green future in vivid colors and creative ways. The residency’s goal is to create experiences with both “WOW & AHA”.

ARNA – ‘The spaces between’ – Call for eco-oriented residency in Sweden, 1st of October – 28th of October 2016

ARNA’s vision is for The Avian Kingdom to become the world’s first UNESCO biosphere area with Culture as the fourth dimension of sustainability. As part of this long term goal ARNA will create projects that demonstrate culture’s importance for a sustainable development. Our first project in this new line will be ‘See, this is where I live, including two residency periods.

The main aim for the project is to let the participating artists work processes inspire children, living in connection to a future UNESCO biosphere area, to see their home area with open minds.

The project offers 2 participating artists the following: Flights (return ticket to Copenhagen from where ever you live), Free accommodation (two artists share house and studio space) and allowance/economical support for living expenses during the stay 22€/day (85$/day).

Deadline: 1 February

Find all details online

•••••

SPARK BOX NATIONAL RESIDENCY AWARD + $1,000 DAWSON BURSARY

Imagine one full month to get a new project off the ground. One full month to think only about creating your work. One full month without distractions. This is what Spark Box Studio is offering to artists living and working in Canada: one full month at the Spark Box Studio Residency where you will be given a studio space and living space for FREE. In addition the selected artist will receive a $1,000 bursary which Spark Box Studio owners Chrissy and Kyle are offering in memory of their dear friend and artist Donald Dawson.

This residency opportunity is a unique way for established and emerging artists to cultivate new ideas, access a rich library of arts resources, and focus on their career.

Open to emerging, mid-career, or established Canadian artists. Open to visual artists, printmakers, photographers, performance artists, and filmmakers.

Deadline: January 31, 2016

For more information and the online application visit our website: http://sparkboxstudio.com/nationalaward/

Contact: 613-476-0337

•••••

L’Atelier de l’île est un centre d’artistes autogéré dédié à l’estampe et aux arts d’impression.
Nous offrons 4 résidences d’artistes par an, la date de tombée pour présenter un dossier est le 31 janvier de chaque année.
Toutes les informations nécessaires sont sur notre site internet :
•••••

Le Centre des arts du Yukon, Parcs Canada et le Service des parcs nationaux des États‐Unis sont à la recherche de trois artistes visuels ‐ un du Canada, un des États‐Unis, et un de la région (résidents du Yukon ou de l’Alaska) ‐ qui souhaitent participer à un parcours de création transfrontalière au parc historique national de la Ruée‐Vers‐l’Or‐du‐Klondike, en Alaska, et au lieu historique national de la Piste‐Chilkoot, en Colombie‐Britannique. Les organismes partenaires sont emballés d’offrir ce programme d’artistes en résidence unique de nouveau en 2014, pour la quatrième année consécutive.

Toutes les candidatures doivent arriver au plus tard le 1 février. Toutes les candidatures seront examinées par un comité constitué du représentants du Centre des arts du Yukon, de Parcs Canada, et du Service des parcs nationaux des États-Unis. La sélection des artistes se fera dans les quatre semaines suivant la date limite de soumission des candidatures.

Centre des arts du Yukon
À l’attention de : Résidence – Piste Chilkoot 2016
C.P. 16, Whitehorse, YT Y1A 5X9
Tél. : 867-667-8460
Téléc. : 867-393-6300
Courriel : chilkoot[AT]yac[DOT]ca

http://yukonartscentre.com/programs/chilkoot_trail_artist_residency_program

•••••

Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
www.atelierimago.com
Étant le seul centre de production en estampe au Nouveau-Brunswick, Imago se distingue par son interdisciplinarité, son ouverture sur d’autres médiums et sa capacité de sortir de son espace de travail pour rejoindre le public.

Date de tombée 15 avril/ Deadline April 15th. submissionsimago [arobas] gmail [point] com

•••••

Caldera Arts Center Artist Residencies, Oregon

Open to artists internationally
Deadline for 2016 General Residency: June 15 2016; for Artists in Schools Residency August 1
Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

Every winter from January through March, creative individuals and collaborative groups are awarded the gift of time and space at our beautiful Arts Center in the foothills of the Cascade Mountains near Sisters, Oregon, for month-long residencies.

Residencies are open to national and international artists in any discipline including 2-D, 3-D, installation, film, digital, photography, music, dance, theater, and literary, as well as creative thinkers in engineering, design, and the sciences, who have emerged and established themselves beyond university training. Caldera also accommodates parent-artists. In 2016, we are also opening additional residency opportunities to culinary artists.

APPLICATIONS

Applications for 2016 are now open through June 15, 2016. The applications process must be completed online through submittable.com. Apply here.

Those artists who wish to apply as collaborators must submit under the collaboration category. Mature, as well as emerging artists, are encouraged to apply. Artists in the United States, US citizens abroad, and international artists are eligible. Proposals for creative residencies must be compatible with available working studio spaces, facilities, and resources.

Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

If you are a parent-artist, please inquire directly with AiR Director, Elizabeth Quinn.

SELECTION PROCESS

Panels meet in late summer to review applications and invitations are made in early September. Artistic merit and promise are the basis for selections. While it is not required, an embrace of how art and nature communicate is encouraged at Caldera.

A panel of fellow artists and art professionals chooses 21-36 artists for residences each year. The panel changes annually in order to keep the program dynamic. Final awards of residencies are at the discretion of Caldera. In some special instances, artists are invited to participate without submitting an application.

Depending on funding, Caldera may make stipends available to attending residents. For more information about stipends, contact Elizabeth Quinn. Residents are responsible for food, travel, materials, and other expenses.

LIVING ENVIRONMENT

Residents are provided a private cabin (two walk-up log cabins and five A-frame cabins available) with sleeping loft, living room/work area, kitchenette, bathroom, and a porch overlooking Link Creek or with a view of Blue Lake from their windows. Cabins are heated by woodstove (with chopped wood provided) and electric heat. The kitchens have a coffeepot, two-burner stove, microwave, small refrigerator, dishes, and pots and pans. Once a week, dinner provided by Caldera, is shared as a group.

There is very little cell service at Caldera. Dependable service is a 20-minute drive away in Sisters. A landline is available to residents. A phone card is required for long-distance calls. Wi-Fi is available throughout the Hearth Building, studios, and cabins.

We regret that pets are not allowed. Caldera is a smoke-free environment.

Overnight accommodations are limited to invited residents only. Artists with children and a caretaker are the only exception. Studio time and teaching and presentation opportunities are only for artists invited through the application process. Accommodations for visitors are available in the local area community and range from 10 – 16 miles from Caldera.

»Click here for a virtual tour

WORK ENVIRONMENT

Residents are given 24-hour access to studios and the time and space to create.

They have access to the Hearth Building where there is rehearsal and performance space, a mixing board, sound booth, speakers, a projector and large screen, and a well-equipped commercial kitchen. There is also shared access to wet and dry studios that house a darkroom, two kilns, 18” x 36” etching press, and large blank walls.

By design, residents form a small community of 7–12 artists, depending on the group. Collaboration and exchange is encouraged.

Writers and others not needing an expansive space, work in their A-frames, which contain a large table and living area. A shared loft space in the Hearth Building is optional for writers and digital artists.

Visual artists work in one of Caldera’s two studios. Campbell Studio is a semi-private space that holds two studios for visual artists of all kinds. One side of Campbell Studio has two kilns, drying shelves, a work table, sink and counter; the other side has large walls, a work table, a large and small sink and counters. Studio B has large walls, a sink, counter, work table, a darkroom and the etching press. Both studios include natural light and large loft spaces above the main floor.

COMMUNITY OUTREACH

Artists are not required to finish a project during their residency, but they share their work with the local community at our Open Studios events at the end of each month. Open Studios are held at our Arts Center on the last Saturday of every residency. They are free and open to the public.

Artists are also encouraged to do outreach projects with Caldera youth and in neighboring schools in the area. There are opportunities to present work or to create workshops for youth.Occasionally calls for applications for teaching residencies are announced at Caldera. If you would like to be notified of these opportunities, please email AiR Director, Elizabeth Quinn.Go here, for past residents’ perspectives of a residency at Caldera. Read this, to help understand if a residency is right for you go to.

Blue Lake Drive
Sisters, Oregon 97759
United States

•••••

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

 

Hammond Stadium Park Public Art Call 2016: Deadline February 1

Canadian artists and artist teams are invited to submit an Expression of Interest to enter into a juried competition to create new permanent public artwork. The objective of the public artwork is to enhance the resident and visitor experience at Hammond Stadium Park through the placement of a new piece of public art that celebrates the history of sport and the unique heritage character of this park. Hammond is a place with a long historical association with the sport of baseball and the cedar sawmilling industry in Port Hammond. The year-round training facility for minor baseball is located in the historic community of Hammond. Built in 1951, Hammond Stadium was refurbished in 2014. Today the Hammond Stadium Park also includes a community centre, basketball court, tennis court, soccer field and outdoor pool. Deadline for submission is February 1, 2016 at 2:00PM (Local Time).

Artists are encouraged to familiarize themselves with Hammond Stadium Park by attending a non-mandatory site tour led by City staff on Saturday, January 16, 2016 at 1:00PM (local time). Artists will have an opportunity to learn more and ask questions. The Stadium is located at 20601 Westfield Avenue in Maple Ridge, BC and interested parties will meet at the main entrance of Hammond Community Centre.

The location of designed artwork is limited to the accessible areas outside of the playing field that includes the perimeter chain link fence & posts, paved concrete apron, asphalt path, score keepers cage, light posts and landscape between path and parking (see details in full RFEI on the BC Bid website). The proposed work will utilize the existing parameters of the site, accommodate baseball needs and allow for community engagement as part of the proposal. The artwork will need to be fabricated and installed by December 30, 2016.

Submissions are to be sent electronically to submissions [arobas] mapleridge [point] ca or by mail to the attention of Arts & Community Connections Manager, 11995 Haney Place, Maple Ridge, BC, V2X 6A9 by 2:00 pm (local time) on February 1, 2016. Full details including submission guidelines are available by downloading the complete Request for Expression of Interest document titled “RFEI-PL15-74 – Hammond Stadium Park – Public Art” from BC Bid at www.bcbid.gov.bc.ca or http://mrpmparksandleisure.ca/400/Public-Art-Calls.

•••••

PUBLIC ART COMMISSION – TOWN OF PELHAM
Public Art Installation as a Gateway Feature
Call for Credentials from Public Artists, Stage 1 of a 2 Stage Process

The Town of Pelham is issuing this Call to Public Artists (“Call”) to design, produce and oversee the installation of a public art commission for the East Fonthill Mixed-Use Centre.

Building upon the “Key Downtown Strategies”, the plan for the East Fonthill Mixed-Use Centre (outlined in the solid line on the key map) is important to the creation of a “Greater Downtown Fonthill” which envisions historic Canboro Road (Regional Road 20) as a mixed-use corridor connecting the villages of Fenwick, Fonthill and Ridgeville. As such, the Mixed-Use Centre will be a vibrant, pedestrian-oriented node, containing retail stores, a senior’s residence, a medical facility, a community centre and a public urban square. Through the planning and design of the streets, trails and open space, the Mixed-Use Centre will be connected to and integrated with the historic downtown area, where the Town Hall is located, and the new neighbourhoods that are to be developed to the south.

The public art is to be situated outdoors and near the southeast corner of Regional Road 20 and Rice Road (outlined in the dashed line on the key map). In this prominent location, anchored by a naturalized stormwater management pond, the commissioned art is to serve as a Town of Pelham gateway feature. The landscaping in the adjacent pond area will include native trees, shrubs and perennials as well as riparian plantings along the water’s edge. Along the top of the pond, a pedestrian walkway, an overlook area and seating will allow viewing opportunities as well as placement of interpretive signage.

STAGE 1 – CALL FOR ARTIST CREDENTIALS
This Call for Credentials is the first of a two stage process. For this stage of the “Call”, Submission Requirements are outlined below.

SUBMISSION REQUIREMENTS

  1. The deadline for submissions is January 20, 2016 @ 2pm.
  2. Applicants must be professional artists: recognized as such by their peers, have specialized training in the field, and have a history of public exhibition.
  3. Artist submissions must include:
    1. a cover letter indicating the artist’s interest and contact information (artist’s name, address, daytime telephone and fax number, evening telephone number (including area codes), email address and website address;
    2. an outline of the artist’s qualifications and experience;
    3. a PDF file (max. 5Mb) containing a CV and 6 embedded images of past work. Each image to clearly identify: title of artwork, location, media, size and other relevant information. For commissioned works, indicate commissioning body and reason for work; and,
    4. name and contact information for 2 project references.

EVALUATION OF SUBMISSIONS

  1. The submissions will be evaluated by an Art Selection Panel. The Panel will be comprised of a public art advisor, visual arts professionals and a landscape architect.
  2. Submissions will be evaluated on the basis of the following:
    • Strong, contemporary, innovative and original work
    • Demonstrated experience of the required scale, and permanent, sustainable public artworks
    • Confirmation of ability to work within a team environment
    • Proven record and ability to complete projects on time and within budgets (either public art commissions or museum and gallery projects).
  3. Based on their evaluation, the Panel will provide recommendations to the Town for the selection of short-listed artists to advance to the next stage of the “Call”.
  4. Three short-listed artists will be invited to participate in Stage 2 – to develop Public Art Proposals based on a Competition Brief.

SUBMISSION DELIVERY AND CONTACT INFORMATION
Submissions must be received not later than Wednesday, January 20 @ 2:00 pm. Artists are solely responsible for the timely receipt of their submissions.

Submissions must be sent by email/file transfer service to: Mara Bray, mbray [arobas] pelham [point] ca.
On the subject line clearly mark: Call to Public Artists

Questions concerning this process or the submission requirements should be submitted in writing to:

Mara Bray, Purchasing Coordinator
Town of Pelham
20 Pelham Town Square, P.O. Box 400
Fonthill, ON L0S 1E0
E: mbray [arobas] pelham [point] ca
P: 905-892-2607 x 310
F: 905-892-5055

STAGE 2 – PUBLIC ART PROPOSAL
The second stage of the ‘Call’ will involve the submission of a Public Art Proposal. The three short-listed artists will be invited to submit a Public Art Proposal based on a Competition Brief to be provided. Each short listed artist will be paid $2,000 to develop their Public Art Proposals.

Public Art Proposal will identify the best location for the public art installation in the area, include concept ideas for the Gateway Feature and include the word “Pelham”. Ongoing maintenance cost of the public art installation is to be estimated and included in the Public Art Proposals.

The Art Selection Panel will select an artist who will be commissioned by the Town of Pelham to develop the public art and to work with the project consulting team responsible for the planning, design and construction administration of the Mixed Use Centre.

It is expected that the art installation will:

  • have aesthetic qualities and be visually engaging
  • serve as a unique gateway to the new centre
  • have a day and night time presence
  • be visible and identifiable from a number of vantage points for pedestrians and motorists
  • be mindful of public safety
  • be durable and suitable for Pelham’s climate; and,
  • require minimal maintenance, be readily maintainable and age well over time.

BUDGET AND TIMING
The budget for the public art installation is in the order of $200,000 (exclusive of taxes) and is to include all fees, fabrication and installation costs. The project is expected to be completed by the summer of 2016.

http://www.akimbo.ca/89687

•••••

Call to Artists – Churchill Connector Public Art Project

The Churchill Connector public art competition is open to Canadian and International professional artists, and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$195,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, March 3, 2016

Installation:
August – November 2018

For more information, contact Robert Harpin: phone (780) 424–2787 ext 231 or email: rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca

http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

•••••

Call to Local, Canadian, and International Artists :: Valley Line Davies Ramp at 83 Street

The Davies Ramp public art competition is open to all professional Canadian and International Visual artists and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$195,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, March 3, 2016

Installation:
August – November 2018

For more information, please contact Andrea Bowes, Public Art Officer: 780.424.2787 ext 230 or email abowes [arobas] edmontonarts [point] ca

http://publicart.edmontonarts.ca/calls/

•••••

Call for Submissions – Permanent Public Art Installations
The District of Squamish
Squamish, B.C.
Eligibility: This opportunity is open to artists who have experience in
producing artworks for public spaces, and are available to meet the
project timeline
Budget for two or more permanent art installations: $15,000 (all
inclusive)
Submission Deadline: January 15, 2016

The District of Squamish is seeking submissions from artists with
experience in producing artwork for public spaces for the “Connecting
Squamish Neighbourhoods” project. The opportunity is to enhance the
connection between neighbourhoods in the District of Squamish by
creating linkages within the community through the design and
installation of two or more permanent public art installations, each
located within a different Squamish neighbourhood.

Locations have not been identified and should be proposed by the
artist. The installations should address and speak to site-specific
qualities of the natural environment in the selected locations and the
community as a whole. Additional public art projects may continue the
theme in the future and connect additional neighbourhoods.

Budget:

Up to $15,000 is available for two or more permanent art installations
(inclusive of conceptual and design development, documentation, and
all expenses for production and installation)

Link to Call: http://squamish.ca/assets/Public-Art/Connecting-
Squamish-Neighbourhoods-Call-for-Submissions.pdf

For additional information or questions please email the District of
Squamish at mgunn [arobas] squamish [point] ca

•••••

Cheng-Long Wetlands International Environmental Art Project (Taiwan)

The theme for 2016 is “Meet the Future in Cheng Long: The Next 30 Years”. Artists from all countries are invited to send a proposal for a site-specific outdoor sculpture installation that will raise public awareness about global warming and sinking land around the world and address what we want our environment to be for the future.

Selected Artists Receive: Award of NT$60,000 (about US$2,000), airfare, accommodations, food, local transportation, volunteer help and free local natural & recycled materials.

Deadline: 15 January 2016

Find all details online

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS – OUTDOOR SCULPTURE 2016

Oeno Gallery’s Sculpture Garden at Huff Estates opened on June 25, 2011 as a place dedicated to the exhibition of world class outdoor sculpture. The 4 acre garden has become a prized feature of the property and has received thousands of visitors to date.

The gallery invites artists to submit proposals for the garden’s 5th exhibition year. The property offers a wide variety of sites for placement. Areas to consider include the sculpture garden proper, the outdoor area by the winery, the zone immediately surrounding the gallery, and the pond (limestone quarry). Proposals will be reviewed and selected by the gallery.

Sculptures must be original, durable, and safe for viewing by the public in an unsupervised natural area. They must be able to withstand year-round weather conditions and tolerate strong winds. The work must also be available for sale. The artist is responsible for the transportation, installation and removal of their work. Interested artists are to submit proposals to Dana Charles: dcharles [arobas] oenogallery [point] com

Proposals must include:

Contact Information: Name, Address, Phone Number, E-mail, Website
Please provideArtist Statement and CV
Images (300 dpi, 1500 pixels wide) and a detailed description of the work
Other examples of existing work
Photo of artist
If submitting a project proposalDescription of the project and plan for installation
How this work will relate to/expand on current themes in your work
Images, sketches of the project
Estimated retail price of the work.

Deadline:
Interested artists should submit their proposals by December 15, 2015. Responses to proposals will be given by January 24, 2016. Accepted proposals must be ready for installation by mid May 2016 and must be on display for one year. The gallery may ask to extend the display for a longer period of time.

Please read the Oeno Gallery Sculpture Garden FAQ page and view the Sculpture Garden Map before submitting your proposal.
Thank you!

Dana Charles
Communications and Logistics Coordinator
dcharles [arobas] oenogallery [point] com
(613) 393-2216
About Oeno Gallery

Oeno Gallery is a commercial art gallery specializing in contemporary fine art. The gallery is located in Prince Edward County – 2 hours east of Toronto and 1 hour west of Kingston by car. The gallery and 4 acre sculpture garden are situated on Huff Estates Winery – voted as one of the top 20 wineries in Canada. The property also has an Inn, a seasonal patio restaurant, and is host to many events and concerts.

Recently named Best Contemporary Retail Gallery destination in Ontario by a prestigious tourist association, the gallery is one of the most popular stops on Prince Edward County’s Wine, Taste, and Arts Trails. More than 30 000 visitors come to the site throughout the year.

The gallery has actively pursued relationships with landscape architects, designers and clients who are interested in outdoor sculpture. Previously sold sculptures have ranged in price from $2 000 to $50 000.

For more information, please visit our website:
www.oenogallery.com

6. pour commissaires

Award for Young Curators 2016
MARCO / 49 Nord 6 Est / SFKM

Deadline: March 31, 2016

www.marcovigo.com
www.fraclorraine.org
www.sfk.museum.no
What is the competition about?
MARCO, Museo de Arte Contemporánea de Vigo, 49 Nord 6 Est—FRAC Lorraine, Metz and SFKM, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde have organized the Award for Young Curators. This award gives participants the opportunity to submit a topic of research and reflection which is of personal interest, and the possibility to bring it to fruition in the project venues at MARCO, at 49 Nord 6 Est-FRAC Lorraine, and at SFKM.

How does it work?
–The proposal must be within the field of contemporary artistic creation and is open to any creative forms.
–Experimental proposals including a collaborative dimension or a collective practice (with communities, social groups, multidisciplinary participants, etc.) are welcomed.
–The project may be accompanied or constituted by a program of activities in order to open a new space of reflection regarding the treated topic. The project may include works already in the Collection of FRAC Lorraine and the Collections of SFKM (to be discovered during the residency in Førde).
–The winning project will have a maximum budget of 20,000 EUR for each venue.
–The project will open at the first venue early in 2017.

Who can apply?
All curators born in 1975 and later are eligible to enter the competition. If the entry is a group project, one person will be chosen from that group to represent it and act as a mediator. Curators will not be allowed to participate as artists in the projects. No more than one project per entrant will be accepted. Entries must be previously unpublished and must provide for the participation of two or more artists or contributors.

The curator of the winning project will receive the sum of 6,500 EUR, tax included, as an honorarium. His/her travel expenses (for the residencies and installation periods in the three institutions) will be reimbursed, upon presentation of appropriate supporting documents, for up to 5,000 EUR, including taxes.

Where can I find the application guidelines?

Download the submission guidelines:
www.fraclorraine.org (Section: Travel / Somewhere Else)
www.marcovigo.com
www.sfk.museum.no

Submission / deadline
Entries must be exclusively and simultaneously submitted (PDF format) to the following email addresses—info [arobas] marcovigo [point] com, coordination [arobas] fraclorraine [point] org, and curator [arobas] misf [point] no—with the subject: “Award for Young Curators.” Applications received in only one venue will not be accepted. Projects must be written in English.

Deadline for the delivery of the projects: Midnight, Thursday, March 31, 2016
Applications received after this time will not be accepted.

Winner prize announcement
The jury will select the winning project in May 2016. The jury’s decision is final. The jury may declare the award void should they consider this necessary. The criteria for evaluating the entries will be based on the quality and the originality of the research project.

The jury’s decision will be announced before May 31, 2016 and all participants will be notified by email.

•••••

APPEL DE PROPOSITIONS DE COMMISSARIAT AUTOCHTONE

À l’occasion du Rassemblement national 2016 du Collectif des commissaires autochtones/Aboriginal Curatorial Collective, le CCA/ACC et le Centre des arts du Yukon (CAY) invitent les commissaires autochtones, inuits ou métis à soumettre des propositions de commissariat pour une exposition qui aura lieu à la galerie d’art publique du Centre des arts du Yukon, à Whitehorse, du 9 septembre au 19 novembre 2016. Le CCA/ACC valorise la transmission des connaissances et des expériences entre les commissaires autochtones, établis et émergents. Nous attendons avec impatience les propositions des commissaires désireux de parrainer un commissaire autochtone émergent du Yukon* et de s’acquitter des tâches liées à l’élaboration de l’exposition. Nous porterons attention aux dossiers soumis tant par les mentors que les mentorés, sous forme de candidature individuelle ou en équipe.

* Nous encourageons vivement la participation d’artistes du Yukon intéressés à réaliser, à titre de mentorés, un premier projet de commissariat.

Date butoir pour le dépôt des propositions : le 29 janvier 2016

CONTEXTE

Le Rassemblement national du CCA/ACC prévu au Yukon se déroulera sur le territoire traditionnel des Premières nations Kwanlin Dün et Ta’an Kwäch’än, du 28 au 30 septembre 2016. Des organismes à vocation artistique du Yukon, en partenariat avec les communautés autochtones, accueilleront cet événement. Cette rencontre favorisera l’établissement de liens entre les artistes ou commissaires autochtones du Yukon et ceux provenant de diverses régions d’un territoire mieux connu sous le nom de Canada. L’accent sera mis sur le partage des connaissances et la présentation d’artistes autochtones du Yukon dans le cadre de cercles collégiaux, de discussions dirigées et d’expositions. La thématique générale s’inspire de la métaphore du feu communal, qui réchauffe et nourrit, et du temps centré sur le partage, le repos et l’écoute.

Le Centre des arts du Yukon Arts mettra à la disposition de l’équipe commissariale une salle d’exposition (4 200 pi2) de catégorie A. Les mentor et mentoré sélectionnés auront accès à la collection permanente d’œuvres d’art du Yukon, à la collection du Centre des arts du Yukon et, au besoin, à la collection d’art autochtone contemporain du ministère des Affaires autochtones et développement du Nord, à Gatineau (Québec).

À PROPOS DES ORGANISMES PARTENAIRES

Fondé en 2005, le Collectif des commissaires autochtones/Aboriginal Curatorial Collective est un organisme national à vocation artistique qui soutient, promeut et représente publiquement les commissaires et artistes autochtones. Le CCA/ACC honore les connaissances autochtones à travers ses pratiques commissariales et artistiques. Nous partageons les recherches novatrices et les discours critiques relatifs aux arts et aux cultures autochtones. Nous créons un espace équitable pour les communautés artistiques autochtones dans un esprit de collaboration et d’échange. Le rassemblement prévu au Yukon constituera le septième événement de ce genre organisé par le CCA/ACC depuis 2005. Les colloques précédents se sont déroulés à Montréal (2014), Toronto (2011), Ottawa (2009), Vancouver (2008), Saskatoon (2007) et Winnipeg (2006).

Avec sa vue à flanc de falaise sur le centre-ville de Whitehorse, le Centre des arts du Yukon est le principal espace de diffusion des arts visuels et de la scène du territoire. Le CAY accueille des œuvres novatrices provenant de diverses régions du pays. Sa galerie d’art publique présente des expositions toute l’année, mettant en vedette l’art contemporain du Nord et du Canada. Le CAY tend à être un modèle de développement des arts dans le Nord et un stimulus pour un territoire vibrant et créatif.

CRITÈRES D’ADMISSIBILITÉ

Les candidats doivent être d’ascendance autochtone, métisse ou inuite. Les étudiants inscrits à temps plein à un programme de 1er cycle ou de cycles supérieurs ne sont pas admissibles à l’appel de propositions. Les artistes et commissaires professionnels reconnus par leurs pairs et qui ont complété un apprentissage de base, formel ou non, dans leur(s) discipline(s) disposent ici d’une occasion unique pour se faire valoir. Les dossiers de candidats du Yukon qui possèdent des antécédents, reconnus officiellement ou non, dans des « pratiques connexes » au commissariat seront aussi pris en considération.

EXIGENCES RELATIVES AUX PROPOSITIONS

La thématique de l’exposition nécessite l’inclusion d’artistes autochtones du Yukon, que la proposition fasse appel ou non à la participation d’autres artistes provenant du Nord ou du Sud du Canada.

PIÈCES À L’APPUI – MENTOR

Une lettre de présentation d’une page résumant votre proposition de commissariat et qui précise la nature de votre intérêt à devenir le mentor d’un commissaire autochtone émergent du Yukon;
une proposition d’un maximum de 1000 mots, avec description de votre démarche à titre de commissaire, de votre connaissance des artistes autochtones du Yukon et des moyens utilisés pour réaliser votre projet en lien avec les communautés locales et nationales;
et un curriculum vitae ou une biographie.
PIÈCES À L’APPUI – MENTORÉ

Une lettre de présentation d’une page où vous précisez votre intérêt à participer à ce projet;
un curriculum vitae ou une biographie;
et quelques exemples de votre production artistique ou de projet(s) de commissariat antérieurs.

CONDITIONS ET RESSOURCES FINANCIÈRES

Le budget total de l’exposition s’élève à un maximum de 10 000 $ et comprend les cachets d’artistes, ainsi que les frais de transport des œuvres, de promotion et de production d’une publication. Honoraires du mentor/commissaire : 3 500 $, plus les frais de déplacement (1 500 $) Honoraires du mentoré (Yukon) : 1 500 $

DESCRIPTION DE LA SALLE D’EXPOSITION

Située sur un même niveau, la salle d’exposition dispose d’une surface murale de 370 pi et d’un espace au sol de 4 200 pi2. Elle compte trois sections, séparées par des cloisons semi-permanentes.

panneauxdeplâtresurcontreplaquésde3⁄4pc,colombaged’acier
plafondsuspendude14pi
linoléumsurdallesdebétonausol
températurestableà20°C,humiditérelativede40%
projecteursàincandescencesurrails,de50à500lux(aucunelumièrenaturelle)

PROCESSUS D’EXAMEN ET DE SÉLECTION

Un jury constitué de pairs autochtones, ainsi que de représentants du CAY et du CCA/ACC examinera les propositions. La sélection s’effectuera en tenant compte de la qualité de la proposition de commissariat, de la disponibilité du mentor et des preuves de la capacité des candidats à mener à terme le projet proposé.

CANDIDATS RETENUS

Les candidats sélectionnés dans le cadre du présent appel seront invités à examiner d’autres possibilités de financement afin d’augmenter l’ampleur de cet événement, p. ex. les subventions des gouvernements fédéral, provincial ou territorial. Ils pourront disposer de lettres d’appui qui faciliteront leurs démarches.

Les candidats retenus en seront avisés le 26 février 2016.

Veuillez faire parvenir votre proposition par courriel à :

Mary Bradshaw
directrice-conservatrice
Centre des arts du Yukon
Tél.: 867-667-8485
CÉ: mary [point] bradshaw [arobas] yac [point] ca

INFORMATIONS SUPPLÉMENTAIRES

Teresa Vander Meer-Chasse
stagiaire en gestion des arts
galerie d’art publique/Centre des arts du Yukon
Tél.: 867-667-8460
CÉ: teresa [point] chasse [arobas] yac [point] ca
yukonartscentre.com / http://yukonartscentre.com/programs/acc

 •••••

date limite: 15 mars 2016
rémunéré

La galerie La Box est l’un principaux outils pédagogiques de l’École nationale supérieure d’art de Bourges. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de 10 ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités. Choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école, les curateurs développent un programme expérimental, intégrant la présence et la participation des étudiants, permettant à ces derniers d’être au plus près des acteurs de la scène contemporaine et de se confronter à la réalité de l’élaboration d’un projet d’exposition.

Une partie du programme d’expositions de la galerie La Box – janvier – mars – 2017 est confiée à un(e) curateur(trice), un(e) critique ou un collectif. Le projet doit répondre aux préoccupations de l’Ensa. Il n’y a pas de projet d’exposition prédéfini. Le rythme reste à l’initiative du (de la) curateur(trice) invité(e). Il est possible d’imaginer plusieurs expositions, ou une seule évolutive. Le commissariat est encouragé à proposer des échanges constructifs avec les partenaires locaux de l’Ensa (Emmetrop, Bandits-Mages, Ville de Bourges, collèges, lycées, etc.).

ICI appel_projet_curatorial (1)

•••••

Open call for Re-Directing: East Curatorial Residency
“The Making of Collective Agencies”

Application deadline: February 28, 2016

Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle
2 Jazdów Street
00-467 Warsaw
Poland
Hours: Tuesday–Sunday 12–7pm,
Friday 12–9pm

T +48 22 628 12 71
csw [arobas] csw [point] art [point] pl

csw.art.pl

The Artists-In-Residence Laboratory at the CCA Ujazdowski Castle in Warsaw invites art professionals such as curators, organisers, researchers and art managers to apply for a one-month long residency. The notion of “re-directing” refers here to a need to facilitate collaborations in-between art initiatives, which due to geopolitical conditions hasn’t had many opportunities to collaborate thus far. The Re-Directing: East Curatorial Residency is a peer-learning workshop, a curatorial seminar, extended site exploration and a research opportunity for a group of four to six individuals together with the CCA team and local participants. The participants are expected to share their experience and understanding of respective artistic and socio-political contexts, as well as to prepare themselves for participation in this year’s exploration of the topic “The Making of Collective Agencies.” This curatorial residency is a platform for developing a possible working collaboration with the CCA Ujazdowski Castle and other parties concerned in the years to come.

During the month long residency we want to (self) reflect on the curatorial practices that take place outside of formal institutions and which draw inspiration from critical, social, and collective modes of action for the commonwealth. The starting point will be to look at examples of social practices (e.g. cooperative work, like the Indonesian “gotong royong,” or the already non-existent Polish “communal work,” which has been replaced by modern forms of the “exchange platforms”), artistic (e.g. activities supporting the self-governance of artistic circles and also “alternative” institutions and forms of presentation and creation of art) and beyond, or post-artistic practices within politics, economics, and social life (protests, cultural resistance, informal education). We will utilize the presentations as well as the experiences of the participants to talk about the different strategies and consequences of entangling curatorial and artistic practices in collective actions and implementing within their frames political commentary regarding the position of specific collectives. The question of who and what collectives are, on behalf of those and within the frames of those which artistic statements are created will constitute another important issue.

The month long residencies: July 18–August 17, 2016
Submission deadline: February 28, 2016
The results will be announced by April 8, 2016

Selection will be based on the professional excellence of the applicant’s work and their plans for sharing the benefits of the exchange with artists and institutions in their home country / site of activities. Due to the programme agenda aiming at creating collaboration opportunities beyond the already existing cultural policies, we do not accept applications from individuals residing and working within the EU. Applicants must have sufficient knowledge of English to function independently and communicate with the A-I-R Laboratory staff and other residents.

We will be offering:
–Individual living space connected with the working space
–A grant of 3200 PLN / approx. 800 USD
–Reimbursement of travel costs
–Organizing a customised programme of lectures, presentations and study visits in Warsaw and beyond
–Organizing the final seminar including participants’ presentations created collaboratively during the residency
Please note that we do not cover visa fees or the insurance costs required for visa application.

How to apply
Please send an electronic version of your application in one document to the e-mail: air [point] opencall [arobas] gmail [point] com—preferred format: pdf (in English). The application document should include:
1. professional work experience in the form of a portfolio containing a description of maximum five projects
2. a cover letter
3. a paper proposal (max. 300 words). This should describe the presentation subject which you would like to develop in relation to this year’s topic “The Making of Collective Agencies.” The presentation will contribute to the seminar during the RDE residency.
4. your CV.
Please label the portfolio as follows: your surname_your name_application.pdf.

The project is implemented with financial support from the City of Warsaw.