La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

RE:FLUX festival de musique et d’art sonore du 24 au 30 mai. Photo: Annie France Noël

 

 

Nouvelle de l’AGAVF

Participez à une enquête importante !

Le Ministère du Patrimoine canadien mène un sondage pour dresser un portrait plus complet et actualisé de la communauté artistique et de la création dans l’ensemble du Canada.

Le Sondage économique auprès des artistes et des créatrices/créateurs de contenu canadiens a été lancé en ligne le 10 mai 2021 et restera accessible pour une durée de 6 semaines.

Les données recueillies dans le cadre de ce sondage permettront d’éclairer les politiques publiques et les programmes futurs et existants du gouvernement fédéral, en veillant à ce que le Ministère continue de s’adapter à la réalité du secteur de la création. Ce sondage présente une occasion cruciale pour les artistes et les créatrices/créateurs de contenu de faire entendre leurs voix. Cela vous inclut !

Répondez de façon anonyme et n’oubliez pas de partager le lien avec les membres de vos réseaux :

Lien vers l’enquête en français : https://www.canada.ca/fr/patrimoine-canadien/campagnes/artistes-createurs-contenu-canadiens.html

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie Sans Nom (Moncton)

festival de musique expérimentale et d’art sonore RE:FLUX
du 24 au 30 mai 2021 en ligne
festivalreflux.com

 

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Angèle Cormier + Menoncle Jason, Angie Richard + Wolf Castle , JD Cool + Julie Doiron, Jennifer Bélanger + Paranerd, Pat Joy + AllumetteRe:Print
du 24 mai au 30 juin 2021
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
atelierimago.com

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Marika Drolet-Fergusonpoints de repère
du 28 mai au 4 juillet 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Louis-Charles DionneMémoire de forme | Traces de manipulation – Material Memory | Traces of Manipulations
du 8 avril au 5 juin 2021

Chris Dorosz – Maison de matière sombre / Dark House Matter
du 10 juin au 21 août 2021

101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Sandrine Duquenne, Émerise LeBlanc-Nowlan et Florence Renson – Exposition annuelle des finissantes en arts visuels 2021
du 15 avril au 30 mai 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
umoncton.ca/umcm-ga

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
depuis le 15 mars 2021
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
ccfm.mb.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Michael FernandesAvant et après la voiture électrique
résidence à domicile et sur Instagram @beforeandaftertheelectriccar
depuis le 14 janvier 2021

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Projet jusqu’en juin 2021

Stefan St-Laurent – SVP nourrir les animaux
Réécoutez la conférence virtuelle

54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
gn-o.org 

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Nicole Blundell, Frances Caswell-Routhier, Renée Chevalier, Monique Handfield, Hélène Lefebvre et Richard RobescoAppartenance
Commissaire: Raymond Aubin
Exposition virtuelle
depuis le 4 mars 2021
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca

 

 

 

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Pages manquantes – Cambridge Art Galleries – 13 juin
Exposition extérieure au carré Isidore-Hurteau – Longueuil – 30 mai

2. appels en anglais du Canada

Vancouver Outsider Arts Festival – 31 mai
Plateforms – Vancouver – 9 juin
Mount Pleasant Community Art Screen – Vancouver – 11 juin
Neutral Ground – Calgary – 1er juin
Small File Media Festival – Vancouver – 4 juin
Emerging Digital Artists Award – 15 juin

Craft Ontario – Toronto – 7 juin

3. appels internationaux

Marvelous Art Gallery – Istanbul – 31 mai
artmagazineneium – Istanbul – 16 juin
Phileas – a fund for contemporary – Vienna – 10 septembre

4. résidences

Centr’Elles, comité d’action des femmes d’Avignon – 4 juin
Centre d’artistes Voix Visuelle – Ottawa – 15 juin
Griffin Art Projects Residency – North Vancouver – 15 juin
Villa Saint-Louis Ndar – Sénégal – 20 juin
Open Studio – 31 mai
Centre Sagamie – 15 juin

5. art public

Bus Rapid Transit – Saskatoon – 28 mai
Richmond Public Art – 17 juin
Quad Phase II – York University – 31 mai
Mississauga’s Sculpture Court – 30 mai
Platforms – Vancouver – 3 juin
481 UNIVERSITY UNITED BLDG – Toronto – 11 juin
art public autochtone – Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada – Ottawa – 12 avril et 31 mai

6. pour commissaires

emploi direction générale – Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 28 mai
curatorial residency program – Vancouver et Paris – 18 juin
Associate Indigenous Curator, City of Calgary – 15 juin
Ar(n)t Write – 1er juin
AdMare – appel aux commissaires en art actuel – 20 juin
VTape – Curatorial incubator – Toronto – 1er juin

 

1. appels en français du Canada

Appel à projets : Missing Pages [Pages manquantes]
Nous sommes à la recherche de projets pour la réalisation d’œuvres originales, de présentations, d’ateliers et de programmes interactifs qui seront mis en ligne dans le cadre de Missing Pages [Pages manquantes] en septembre 2021.

Date limite pour déposer les projets : le dimanche 13 juin 2021
Tous les détails ici.

Sous la gouverne de BRIDGE Centre for Architecture + Design et de Cambridge Art Galleries | Idea Exchange, Missing Pages est un projet en ligne, axé sur la collectivité, qui privilégie des voix sous-représentées dans nos institutions du savoir. Qu’il s’agisse d’une archive, d’une université ou d’une bibliothèque, les répertoires publics d’histoires sont censés nous dire qui nous sommes. Cependant, il ne fait aucun doute qu’ils oublient et excluent certaines expériences et connaissances. Cette série d’œuvres et de programmes publics en ligne met l’accent sur les récits personnels et collectifs qui façonnent nos communautés, à la fois localement et internationalement, et qui n’apparaissent pas dans les collections de documents.

Nous invitons les artistes de tous niveaux, du Canada et de l’étranger, à soumettre leurs projets. Les candidats et candidates retenus recevront un cachet d’artiste en accord avec le barème CARFAC en cours, et une aide à la production pouvant aller jusqu’à 500 $. Toutes les personnes ayant déposé un projet seront avisées des résultats au début de juillet.

Pour soumettre un projet
Veuillez soumettre votre projet en ligne, en incluant :

Titre et description du projet
Budget pour l’aide à la production, si demandée
Biographie et/ou CV
Matériel de soutien : 5 à 10 images/fichiers multimédias/liens pertinents représentant le projet proposé ou du travail antérieur
Contact
Karly Boileau, assistante en galerie, Cambridge Art Galleries
519 621-0460, poste 160
kboileau [arobas] ideaexchange [point] org

BRIDGE Centre for Architecture + Design est une initiative étudiante visant à combler l’écart entre les corps étudiant et professoral, les anciennes et anciens étudiants et la communauté de Cambridge en Ontario. Œuvrant avec nos collègues de la Waterloo Architecture Students Association, de Treaty Lands Global Stories et On Empathy, nous tentons de dépasser les murs de brique de l’École d’architecture. Nous apprécions l’inclusion, la transparence et les récits qui façonnent la vie des gens qui nous entourent. Nous aimerions vous entendre – quelle est votre histoire ?

Cambridge Art Galleries | Idea Exchange présente de œuvres d’art contemporain des deux galeries de la ville de Cambridge, soit Preston et Queen’s Square. Nous desservons nos communautés régionales et élargies en proposant des programmes d’art contemporain qui favorisent le dialogue culturel critique. Nos activités artistiques s’adressent aux gens de tous âges et de toutes compétences, dans le but de les accueillir et de les autonomiser.

Cambridge Art Galleries est situé sur une terre traditionnelle occupée par les peuples autochtones depuis d’innombrables générations. Nous reconnaissons qu’elle fait partie de la Proclamation de Haldimand, la terre traditionnelle des Six Nations de la rivière Grand et de la Première Nation Mississaugas of the Credit.

 

•••••

APPEL DE DOSSIERS 
 Date limite —30 mai 2021
 Titre : Perspectives excentrées
Exposition extérieure au carré Isidore-Hurteau, Longueuil (Québec), du 5 au 29 août 2021

Présentation au Zocalo, centre d’artistes, Longueuil (Québec) à en septembre 2021

Présentation virtuelle à l’automne 2021

Organisé par Zocalo centre d’artistes

Commissaire invitée : Marie-Pier Bocquet, historienne de l’art, autrice et travailleuse culturelle
 

Date limite : 30 mai 2021
Faites parvenir votre proposition à Celia Destemberg, coordonnatrice
info [arobas] zocaloweb [point] org
 

Le projet

Perspectives excentrées est un projet de production et de diffusion de l’image imprimée traitant de l’art en banlieue, initié par Zocalo, centre d’artistes. Le centre se positionne comme partenaire des artistes pour réaliser des œuvres imprimées avec ses propres équipements. Il invite les artistes à soumettre une à deux propositions d’estampes et images numériques qui seront imprimées par le centre à des fins d’exposition.

L’exposition possède deux volets : une présentation extérieure au carré Isidore-Hurteau à Longueuil, orientée autour de la présentation de drapeaux, de bannières ou de fanions, qui occupent l’espace public. Les œuvres peuvent prendre une forme installative ou il peut s’agir d’images bidimensionnelles seulement. La commissaire invite les artistes à réfléchir à la mise en exposition et aux dispositifs de présentation des œuvres, en prenant appui sur les images du carré Isidore-Hurteau jointes à cet appel.

Le second volet concerne la présentation des œuvres dans une salle d’exposition de Longueuil, à l’automne 2021. Les œuvres peuvent prendre des configurations différentes pour la présentation en intérieur, à la convenance de l’artiste. Les œuvres seront également présentées en simultané dans une exposition virtuelle accessible par le site internet de Zocalo.

Orientations thématiques 

Le centre et la commissaire invitent les artistes à réfléchir aux singularités de l’art hors des grandes métropoles et aux influences des territoires limitrophes sur la pratique artistique. Par l’usage du drapeau ou de la bannière comme véhicule de communication, symbole puissant d’affirmation identitaire, le projet s’intéresse également aux aspects de revendication, de détournement d’usage, et de ludisme de cet objet dans l’espace public.

En adéquation au site de diffusion, soit un parc au cœur de la ville de Longueuil, première banlieue de Montréal, les propositions peuvent adopter des postures critiques, humoristiques, poétiques, etc. au choix de l’artiste, qui devra démontrer la pertinence de son intervention dans le site prévu pour les œuvres et vis-à-vis de la thématique.

Conditions de production :

Les œuvres seront imprimées par Zocalo, qui fournit le support d’impression.
Les œuvres seront imprimées avec une imprimante à jet d’encre. Les images pourront être imprimées en plusieurs sections pour en créer de plus grandes.
Chaque œuvre ou section devra avoir un format maximal de 22 x 30 pouces.
Les artistes demeureront propriétaires des œuvres à l’issue de l’exposition.
Conditions de participation :

Les artistes sélectionnées recevront un cachet de 1 400$ CAD
L’installation des œuvres sera prise en charge par l’équipe de Zocalo, centre d’artistes. L’artiste peut y participer à sa convenance.
Les fichiers numériques des œuvres choisies par la commissaire devront être livrés au plus tard à la fin juin 2021 pour impression.
Votre dossier doit comprendre :

Une proposition de projet, incluant la description de l’œuvre proposée, la cohérence avec la thématique ainsi qu’un plan sommaire des besoins techniques (matériaux, formats, etc.)
Un texte de démarche (max. 1 page)
Un curriculum vitae (max. 2 pages)
Un maximum de 10 images JPG. Il peut s’agir des images numériques proposées, d’une maquette du projet ou encore d’images tirées de la pratique antérieure de l’artiste, selon le cas.

Plan d’aménagement du carré Isidore-Hurteau
Vue à 360° du carré Isidore-Hurteau
 Pour plus d’information :

Celia Destemberg, coordonnatrice

Zocalo, centre d’artistes

info [arobas] zocaloweb [point] org / 450 679-5341

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Vancouver Outsider Arts Festival
Fall 2021

Are you an artist or performer 19 years and older residing in
the Metro Vancouver area?
Do you face internal or external barriers to sharing what you do? Want to learn more
about being a working artist, and connect with other artists and audiences? Ready to
show/sell/perform
your work?

VOAF is dedicated to supporting self-identified outsider artists who are committed to
creative practices and experience exclusion

Organizations working with socially excluded artists please contact us about group
exhibition opportunities.

Applications for Visual and Performing Outsider Artists Open Now thru May 31, 2021.

For more info and to apply please visit
http://www.cacv.ca/vancouver-outsider-arts-festival-2021/

•••••

Platforms: We Are Here, Live – Artist Call

The City of Vancouver is welcoming submissions for Platforms: We Are Here, Live, a
public art program which will commission temporary artworks for existing platforms
throughout
Vancouver.

The program focuses on artists working in video and two-dimensional media and each
commissioned artist will receive $5,000 for the creation, editing and design of the
artwork.

The City hopes to feature up to twenty Vancouver-based artists and Musqueam,
Squamish and Tsleil-Waututh artists, who are grappling with the issues revealed by the
COVID-19 pandemic. Emerging artists and those new to working in the public realm are
encouraged to apply.

Learn more: https://vancouver.ca/parks-recreation-culture/platforms-public-works.aspx

•••••

CALL FOR SUBMISSIONS: MOUNT PLEASANT COMMUNITY ART SCREEN

Through the inaugural year of the Mount Pleasant Community Art Screen, the
curatorial vision has been centralized on the broader theme of PLACE; largely as place
in its literal geographical perimeters on the stolen, unceded territories of the
Musqueam, Squamish and Tsleil-Waututh nations, as a part of one of so-called
Vancouvers earliest neighbourhoods. However, this theme has also evolved to
encompass a continuing community and network of makers holding deep knowledge of
the areas histories, holding visions of the future, and holding ground as the landscape
rapidly shifts in the Mount
Pleasant neighbourhood.

The MPCAS will continue to honour its initial framing of PLACE; as a community
screen we are beholden to how we are on the land and how we wish to reflect the
communities we envision this screen to be for. In this continuing work, we also invite
and encourage submissions which speak towards the ambiguity of place–of
displacement, diaspora, digital and contested space, as well as artists whose work has
been inextricably shaped by their time in the communities of this PLACE.

We accept a wide variety of media works and formats to a maximum of 10 minutes,
including video, film, animation, gif and photography. The MPCAS is programmed by
grunt gallery.

Details and submission forms can be found here: https://www.mpcas.ca/participate/

Deadline for MPCAS submissions: June 11th, 2021.

•••••

Neutral Ground Artist-Run Centre
Call for Proposals: Main Gallery & Window Gallery
DEADLINE: June 1, 2021

Located on Treaty 4 Territory, Neutral Ground is a not-for-profit, artist-run-centre that
presents contemporary visual and media art. From the
gallery in downtown Regina, Saskatchewan, we connect audiences to the work of
emerging and mid-career artists, and from established artists experimenting with new
directions in their practices.

Neutral Ground invites contemporary, professional artists and curators to submit a
proposal for exhibitions, projects, or performances in any media. Neutral Ground
welcomes exhibition proposals from all professional artists regardless of ability, age,
culture, ethnicity, citizenship, gender identity, or race. (Please note that proposals from
artists based outside of Canada will be considered only as budget and resources
allow.)

Thanks to funding from the Canada Council for the Arts, Sask Arts and the City of
Regina, Neutral Ground pays artist fees in accordance with the CARFAC fee schedule
for level 1 gallery exhibitions.

Proposals received prior to 11:59 pm on June 1st will be assessed by a jury in
consideration for the 2022-23 programming season. Proposals will be accepted for
both the Main Gallery and the Window Gallery. Neutral Ground presents 4-5 exhibitions
per year in our Main Gallery, as well as additional performances and special events.
The Window Gallery presents up to 6 presentations per year. Please carefully review
the features of each space when drafting a proposal. See ‘Full call for Proposals’ for
physical descriptions and floor plans. Artists are limited to one solo exhibition in a
three-year period and work that has been shown previously in Regina is not
eligible.

Full call and Proposal Requirements
APPLY ONLINE

Questions about application details as well as inquiries into the feasibility of proposals
may be directed to Programming Director Amber Phelps Bondaroff:
program [arobas] neutralground [point] sk [point] ca

•••••

Call for work: Second Annual Small
File Media Festival, www.smallfile.ca
Submission Deadline: June 4, 2021

Movies dont have to be big to be bingeworthy! All your favorite genres”cat videos,
ASMR,reality TV, n media formalism, sexual emancipation, animism and more!”look
and sound great in a tiny file size that streams without damage to the planet.
Streaming media are calculated to cause over 1% of our global carbon footprint and
rising fast. During the coronavirus pandemic, folks bingeing on streaming media
consumed untold terawatts of electricity and produced choking
megatons of greenhouse gas emissions. Large-file media are killing the planet!
Use your artistic voice to contribute to climate change action and cool down the planet.
The SFMF makes HD, 4K, and 5G look unnecessary! Unsexy! So pre-pandemic!
Immersion is so overrated! Small- file movies are exquisite, intensive, inexpensive,
attractive, creative, and fun. We encourage you to experiment with low-energy
technologies and deconstruct the fetishization of the pristine image. Small- file movies
are not faithful, theyre promiscuous!

Submit through info [arobas] smallfile [point] ca or visit us at smallfile.ca. You can also copy your
movie onto a USB and mail it to us. Great for groups! Send to Small File Media
Festival, SFU School for the Contemporary Arts,
149 W. Hastings St., Vancouver, BC V6B 1H4, Canada. We will return your USB.
Questions? Contact us at info [arobas] smallfile [point] ca

•••••

The Emerging Digital Artists Award (EDAA) is pleased to announce the 2021 Call for Applications is now open.

The EDAA is Canada’s major award for critical experimentation in digital media, co-presented by EQ Bank and Trinity Square Video. The 2021 edition launches with guest judges Cat Bluemke, Ashley Jane Lewis, and Suzanne Morrissette, a new visual identity by featured artist Khadija Aziz, and a prize structure that recognizes early-career digital artists for their exceptional work more than ever before.

Launched in 2015, the EDAA was established to celebrate early-career media artists working actively and creatively with digital technologies, awarding a single grand prize and four finalist prizes each year. In response to the COVID-19 pandemic, the 2020 EDAA shifted its structure by increasing the prize amount in lieu of an in-person award ceremony, awarding all five finalists a grand prize. The 2021 EDAA will continue to award five grand prizes, with other additional prize offerings detailed below.

For the 2021 EDAA:

Five artists will each be awarded a $5,000 prize;
Their award-winning works will be featured in a group exhibition at Trinity Square Video, as well as online, September 10-October 2, 2021
Each artist will receive a one-year Production Membership to Trinity Square Video; and
One of the five artists will earn a dedicated spot in Trinity Square Video’s 2022 Themed Commission residency program
Artists within the first five years of their professional careers are encouraged to apply. We welcome submissions of screen-based works that are not only created with digital technologies, but also speak to the concerns, ethics, and constructs of digital space. Artwork submissions may include, but are not limited to: images, videos, animations, GIFs, websites, games, applications, and immersive technologies.

To submit your work for consideration, follow these steps:

Read full details on How to Apply, and don’t skip out on the Terms and Conditions
Check out our Past Awards to learn more about previous winners and finalists
Fill out the Online Application which includes a 200-word statement about your artwork, a short artist biography, and artist CV
Deadline for Applications: Tuesday, June 15, 2021, by 11:59 pm EST.

Questions about the EDAA can be sent to edaa [arobas] eqbank [point] ca.

Be sure to follow us on social media for updates, backgrounds on the 2021 guest judges and featured artist, and much more!

site web

Instagram: @edaa_eqb
Twitter: @edaa_eqb

•••••

Proposals for the 2022 Exhibition Season
Craft Ontario, Toronto

Deadline: June 7, 2021

Inviting proposals in all craft media by active Craft Professional Members at any stage of their careers, for solo and two-person exhibitions at the Craft Ontario Gallery in 2022.

Read more

 

 

 

 

3. appels internationaux

Marvelous Art Gallery

Open Call For Online Exhibition
 
Category: Online Exhibition, Publication
 
Location: Istanbul, Turkey
 
Deadline: May 31, 2021

https://www.wooloo.org/opportunity/entry/417079

•••••

Artmagazineium

Open call for submission to our June issue
 
Category: Drawing, Mixed Media
 
Location: Istanbul, Turkey
 
Deadline: June 16, 2021

https://www.wooloo.org/opportunity/entry/417157

•••••

Call for applications for international funding collaborations in 2022

Application deadline: September 10, 2021

Phileas – A Fund for Contemporary Art
Schleifmühlgasse 1
1040 Vienna
Austria

www.phileasprojects.org
Instagram

Phileas is a philanthropic organisation based in Vienna, Austria, that enables ambitious projects within the field of contemporary art. Its activities focus primarily on international exhibitions by Austrian and Austrian-based artists.

Phileas co-produces new works and their presentation in museum exhibitions and biennials, as well as accompanying publications and symposia. Where possible, its support is extended to enable the acquisition of the works for public collections.

The deadline for applications for 2022 project collaborations is September 10, 2021. Applications must be submitted by institutions. Applicants will be informed of a decision in November 2021. For further details, please see our application form.

In addition to funding collaborations on exhibitions, Phileas provides curatorial assistance to museum and biennial curators and organises funded research trips to Austria to visit artists’ studios, foundations and museums. Phileas also assists museum trustee and patron groups with planning and organizing trips to Austria. Please contact visit [arobas] phileasprojects [point] org for further information.

Phileas was founded in 2014 by Jasper Sharp and Moritz Stipsicz. Its programme is managed by Margherita Belcredi, Hannah Marynissen, Christina Panholzer and Salvatore Viviano.

In 2021 Phileas is co-producing the following international projects:

–Ana Hoffner’s participation at the 5th Kochi-Muziris Biennale
–Angelika Loderer’s participation at the 5th New Museum Triennial
–Gernot Wieland’s participation at the 3rd Bienal de America del Sur
–Ines Doujak’s participation at the 11th Liverpool Biennial
–John Gerrard’s participation at the 13th Gwangju Biennale
–Philipp Fleischmann’s participation at the 34th Bienal de São Paulo
–(Artist to be announced) participation at the 17th Istanbul Biennial

–Friedl Kubelka vom Gröller’s exhibition at MACRO, Rome
–Katrin Hornek’s exhibition at ar/ge kunst, Bolzano
–Lazar Lyutakov’s exhibition at Simian, Copenhagen
–Paul Renner’s exhibition at the Contemporary Arts Museum, Houston
–Philipp Timischl’s exhibition at the Fondation Fiminco, Paris
–Sophie Thun’s exhibition at Kim? Contempoary Art Center, Riga

 

 

 

4. résidences

Centr’Elles, comité d’action des femmes d’Avignon lance un appel de dossiers pour une résidence d’artiste dans ses locaux.
 

APPEL DE DOSSIERS – DATE LIMITE 4 juin 2021
 

Dates de la résidence : 1er – 31 juillet 2021

Lieu de création : Espace FéminiTHÉ, Centr’Elles

Lieu d’hébergement : Résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague

Cette résidence de création est ouverte à une femme artiste professionnelle ou en voie de professionnalisation en art actuel, qui souhaite amorcer ou poursuivre une exploration à partir de son propre vécu en tant que femme, l’histoire des femmes ou différents aspects de la féminité, expérimentée ou perçue.
 

EN SAVOIR PLUS | SOUMETTRE UNE PROPOSITION
 

CONDITIONS
Cachet de résidence de 1000 $
Accès à un espace de travail dans les locaux de Centr’Elles (espace pour ateliers de groupes, table, wifi, surface de travail protégée) et sur réservation à l’atelier technique de Vaste et Vague (espace atelier, four à céramique, presse à imprimer).
Hébergement sans frais à la résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague : chambre avec accès à une cuisine toute équipée, buanderie, salon-atelier, vélo communautaire et cour extérieure. La résidence est située à distance de marche de l’épicerie, des cafés et de la plage.
Montant forfaitaire de 400 $ pour le matériel et les frais de transport.
Promotions sur les médias sociaux et dépliant imprimé.
*À noter que la résidence d’artistes se trouve à 10 km de Centr’Elles. Il est possible d’utiliser le vélo de la résidence mais il existe peu de services de transport en commun dans ce secteur, la possibilité de se déplacer en voiture est donc facilitante.
 

 
Informations :
Centre d’artistes Vaste et Vague
Anjuna LANGEVIN, directrice
direction [arobas] vasteetvague [point] ca

Centr’Elles
Donna Lévesque, agente de développement des communautés
community [arobas] centrellesfemmes [point] com
418 364-3157 ou 1 888 364-3157

•••••

Le Centre d’artistes Voix Visuelle invite les artistes visuels de la région à soumettre leur dossier pour une résidence d’artiste en recherche-création. 
 La sélection sera effectuée par un jury de pairs, selon les critères d’évaluation suivants :L’originalité, la force et la pertinence du propos
La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offertes par le Centre
La capacité d’adaptation et d’autonomie
Les candidats intéressés doivent soumettre :Un curriculum vitæ (maximum 3 pages)
10 images de leurs œuvres et / ou l’adresse URL Vimeo d’une durée maximale de 5 minutes
Liste descriptive des œuvres (titre, date, dimension et technique)
La description de leur démarche artistique (maximum de 300 mots)
Une lettre d’intention décrivant : le projet de recherche proposé, l’échéancier pour les quatre semaines de la résidence, la pertinence du projet de résidence dans le cadre de leur démarche artistique (maximum de 500 mots)
Les dossiers de candidature doivent être envoyés par courriel en un seul fichier PDF, au plus tard le 15 juin 2021 à l’adresse suivante : voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
En raison de la pandémie, Voix Visuelle ne peut pas garantir une résidence avec accompagnement à l’artiste sélectionné. Par contre, le Centre s’engage à offrir le soutien nécessaire à l’artiste pour l’avancement de son projet. 
 
Période de disponibilité du Centre: en juillet et août 2021
Cachet : 1500 $
Matériaux : 300 $
Accès aux équipements du Centre (caméra 3D, réalité virtuelle, projecteur, IPad, ordinateur et logiciels disponibles)
 
 
 
Renseignements :
voixvisuelle [arobas] gmail [point] com

Voix Visuelle · 67 Beechwood Avenue · Ottawa, On K1M 1L8 · Canada

•••••

Griffin Art Projects Residency

1180 Welch Street
North Vancouver, BC
www.griffinartprojects.ca

Griffin Art Projects is committed to providing support, resources, solidarity and profile
for local BIPOC artists. This is a studio-only residency intended for artists living in the
metro-Vancouver area. This residency award is offered in conjunction with Worldings:
thinking through decolonial futures: a collaborative, multi-layered project that includes
an exhibition of the work of South African artist William Kentridge curated by
Baldissera, as well as a public program and residency series that will explore the
unique artistic
perspectives and histories that exist between the Canadian and South
African experience as seen through the eyes of artists, writers, curators and activists.
This program will focus on resiliency through the lens of the historical events of the last
year, and the ways in which solidarity, resistance and advocacy are remitted in hope,
for their capacities to elicit lasting structural change and collective care.

The successful applicant receives:

2 months of rent-free studio space in Griffin Art Projects residency building In August
and September 2021.

A residency artist fee of $2000.00

The opportunity to share the works created throughout the residency during a virtual
open studio event organized and promoted by Griffin Art Projects.

The opportunity for professional development and networking opportunities in
Vancouver and beyond.

The opportunity to participate in a series of monthly virtual mentorship sessions with
Griffins onsite and online Worldings residents throughout the
months of August and
September.

How to apply:

Griffin Art Projects accepts submissions in a variety of formats! If a text-based
application is not your preference, we also accept audio and video submissions, which
we can record for you upon request and need. Artists who wish to apply through
audio/video recordings, or those who would like application assistance are asked to get
in touch with us at info [arobas] griffinartprojects [point] ca.

Proposals should include:

A project description: What do you propose to do throughout your residency? (About
500 words for written applications, or 2-4 minutes for those applying through
audio/video).

A short Bio: Tell us about yourself. This can include where you are situated, your
artistic background, your interests, as well as any relevant projects and/ or
experiences. Feel free to include your CV and a link to your website, if applicable.
(About 200 words for written applications, 1-2 minutes for audio/video applications).

10 ” 20 images of recent works
saved as jpegs. Film and/or sound works can be sent
as attachments or as online links.

An image description list that includes the name, dimensions, year and medium of
each work.

Feel free to send your application as a We-Transfer, or through a file sharing platform
such as Google Drive or Dropbox, but be sure to send us a direct email first to let us
know.

All submissions should be sent to info [arobas] griffinartprojects [point] ca by June 15th, 2021

ELIGIBILITY:

Griffin Art Projects is a non-profit art gallery and artist residency operating on the
traditional, ancestral and unceded territories of the sl”ilwtatmx(Tsleil-Waututh),
Skwxw7mesh-ulh Temxw (Squamish) and Slh Tmxw (St:l) Nations, and this
residency award is intended to present and highlight work by BIPOC artists living in the
Metro-Vancouver area.

Griffin Art Projects accepts applications from visual artists working in a variety of
mediums, including but not limited to painting, drawing, sculpture, photography,
installation,
performance, video and film, new media etc. Please note that Griffin Art
Projects does not provide access to specialized tools and equipment. Residency
projects may include creative research, development and production of new or ongoing
works. This is a studio-only residency, and does not include a living space.

•••••

La Villa Saint-Louis Ndar ouvre son appel à candidatures des résidences 2021-2022 jusqu’au 20 juin 2021 ! A vos candidatures, postulez! Plus d’informations sur https://villandar.ifs.sn/#candidatures

•••••

Call for Submissions!
Deadline for all applications: May 31, 2021, at 11:59 pm EST
Open Studio is an Artist-Run Centre (ARC) dedicated to contemporary print. We offer accessible, inclusive and affordable printmaking facilities, programs and services for artists and the public from across Canada and abroad. We are committed to engaging and supporting equity-seeking groups, including those who identify as Black, Indigenous, People(s) of Colour (BIPOC); Two-spirited, Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Transsexual, Queer, Intersex, Asexual, Pansexual (2SLGBTQIAP+); and Deaf Persons, Persons with Disabilities and Persons Living with Mental Illness.

Open Studio offers several calls for submissions throughout the year for various opportunities such as exhibitions, residencies, fundraising events and other programs. Most of our opportunities are open to the public, and some are open only to our membership. If you would like to find out how to become an Open Studio Artist Member, please click here. All public calls are open to our Artist Members except for the Visiting Artist residencies.

Have questions? Need help with your application? We’re happy to help! Please send us an email with the subject heading “Call for Submissions”.

Apply now for Open Studio’s Residencies and Scholarship Opportunities!

•••••

Appels de dossiers 

 15 juin

Le Centre SAGAMIE lance son appel de dossiers pour sa programmation 2022. Cette invitation comprend la Résidence de micro-édition et la Résidence de recherche/création sur l’image numérique.

SAGAMIE invite les artistes en art actuel de toutes disciplines à proposer des idées de recherche sur les questions entourant l’image, sa création et sa diffusion. Ces résidences peuvent s’inscrire à différentes étapes dans le processus créatif de l’artiste. Cet appel est inclusif et ouvert aux individus de tout groupe et de toute provenance.
  

Résidence de recherche/création
Axées sur le traitement numérique de l’image et sur son impression grand format, cette résidence permet aux artistes d’initier et/ou de réaliser des projets avec de l’aide technique et des retours critiques. Elle offre la possibilité d’élaborer des stratégies singulières pour générer, transformer ou diffuser l’image dans son travail.

Le centre offre aux artistes les moyens techniques de développer de nouveaux langages à partir d’un vocabulaire numérique pertinent et actuel. Les artistes sont accueillis dans nos lieux de productions et sont soutenus par l’équipe de manière continue dans une vision à long terme.
  

Appliquer à la recherche/création
  
 

Résidence de micro-édition
Cette résidence offre la possibilité de réfléchir la publication en tant qu’espace autonome de création. Elle permet l’expérimentation sur place en développant autant le contenu littéraire que l’objet/livre lui-même. Ce moment de recherche laisse place à l’innovation, aux pratiques transversales et aux hybridations.

L’artiste pourra mettre en forme un petit nombre d’exemplaires de son projet duquel il reste l’éditeur tout en profitant d’un soutien technique personnalisé ainsi que des connaissances et des savoir-faire spécialisés. Notre laboratoire contient une presse numérique, des équipements de reliure, de multiples matériaux d’impression et un espace de production propice à l’élaboration des projets.

Appliquer à la micro-édition

 

 

 

 

 

5. art public

2021 Request for Qualifications – Bus Rapid Transit (BRT) Artist on Public Art Design Team

The City of Saskatoon is accepting applications online for the BRT Artist on Public Art Design Team.

Due to COVID-19, we will be not accepting submissions by mail. All appendices are to be hosted on a third party platform like YouTube, Vimeo, Dropbox or on your own website. Be sure to include the appropriate URL in your application. In the application form you will need to paste the URL of your materials into the last 5 fields of the form. Please read the following items before filling out the form:

Closing Date: Friday, May 28, 2021 at 2:00 p.m.

•••••

Richmond Public Art: Call to Artists

The City of Richmond Public Art Program is seeking an artist or artist team to create a
legacy public artwork in Minoru Park. The public artwork will serve to create a sense of
arrival at the north-east entrance to Minoru Park located at 6131 Bowling Green Road.
This is a two-stage open artist call. Following review of the submissions, the Selection
Panel will recommend up to three
shortlisted artists. Shortlisted artists will be invited to
develop concept proposals and attend an interview. An artist fee of $500, plus applicable
taxes, will be paid to each of the shortlisted artists or artist teams. For more information
and to apply, visit:
www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.

Project Budget: $30,000 CAD

Eligibility: Professional artists residing in British Columbia

Deadline: June 17, 2021 at 5:00 p.m.

Completion: Fall 2022

•••••

Public Art Call for Credentials: Quad Phase II Student Residences Project, York University

Plaza: Potential Artwork Location

PUBLIC ART CALL FOR CREDENTIALS
THE QUAD PHASE II: STUDENT RESIDENCES AT YORK UNIVERSITY
4700 Keele Street, Toronto
A. BACKGROUND

Public Art Management, on behalf of FCS Development Corp., is issuing this Request for Credentials (RFC) to all professional artists, as the first stage of a two-stage public art competition for The Quad Phase II student residences project on the campus of York University in Toronto, Canada.

The public art program for The Quad Phase II offers two exciting opportunities:

A Landmark Artwork Commission Opportunity to create a landmark art installation within a significant community open space. This is ideal for an experienced, visionary and reliable artist. The successful candidate will develop a concept that may comprise one of more elements for the “art zone”. The work should engage the public and serve as a community “identifier”. While situated on the York University campus, this location will serve as a community hub, a gathering and socializing space for students, workers, residents in the surrounding community and visitors alike.
A Mentorship Opportunity for an artist to develop and explore their interest in public art. The successful candidate will learn about public art “from the ground up” by direct engagement with experienced public art managers. The mentoring opportunity will be an opportunity for new artist voices to be nurtured including those from equity-seeking and/or Indigenous communities. The candidate should be an artist who has interest in but no experience or knowledge of public art processes.
B. ELIGIBILITY

This is a two-stage, open competition for professional artists born or living in Canada.

Artist: Per the Canada Council’s guidelines, a professional artist is defined as someone who:

Has specialized art training (not necessarily in academic institutions)
is recognized as a professional by their peers (artists working in the same artistic tradition)
has a history of public exhibitions as an artist
has produced an independent body of work
C. OPPORTUNITY 1: LANDMARK ARTWORK COMMISSION:

Three candidates will be identified as Finalists for the Landmark Artwork Commission Opportunity. Finalists will be fully briefed, receive competition guidelines and project information and will be paid an honorarium for their complete and compliant invited submission (to include a design concept and a detailed budget). The Selection Panel, composed of practicing arts professionals and the developer will hear design presentations from each candidate and recommend a winner.

Budget: The total Budget for the Landmark Commission is $300,000. CDN to include: artist fees and administration, travel, engineering, design, supply and fabrication of artwork, insurance, delivery, and installation. The goal is to commission art that is iconic, impactful, durable, and requiring minimal maintenance.

D. OPPORTUNITY 2: MENTORSHIP:

Up to 3 candidates will be Finalists who submit to juried interviews for the Mentorship Opportunity. The goal is to identify an artist who has an emerging interest in exploring the possibilities of working in public art.

Budget: The Mentorship Fee (to be paid in installments) is $25,000. CDN.

HST is over and above these amounts.

E. SUBMISSION REQUIREMENTS:

1. LANDMARK ARTWORK COMMISSION:

At this Stage 1, we are inviting all interested artists to submit a single document in pdf format. This document must be labeled with the name and contact information of the artist and must include:

A letter of Interest speaking of your interest in this project
A current CV of the artist
Images of up to a maximum of six (6) past projects/installations/artworks (up to a maximum of 3 images for each project, if necessary) noting the materials, location, commissioning body and project cost;
The names and contact information of two references (preferably related to projects completed within the past 6 years)
Note to all Proponents: Please do not submit concept proposals at this stage.

2. MENTORSHIP OPPORTUNITY:

Artists interested in the Mentorship Opportunity should submit:

A letter of Interest explaining how a mentorship program would benefit you
A current CV
Images of recent work illustrating the development of your work over the past 5 years. This should be accompanied by a clear description of the work, the materials used, size and your design intent.
F. SUBMISSION REQUIREMENTS + DETAILS:

The deadline for this Call for Credentials is May 31, 2021 5:00PM EST.

All inquiries for this Call for Credentials must be sent via email to: quadpublicart [arobas] gmail [point] com

Only emailed communications to this address will be accepted. No telephone inquiries are permitted. If the file size exceeds 25MB, email via a file transfer service (preferably Wetransfer or Google Drive).

Artists are solely responsible for the timely submission of their entries. Incomplete submissions will be subject to disqualification. All submission materials will be retained by Public Art Management and FCS Development Corp.

We thank all respondents for their submissions but regret that only advancing proponents will be contacted. Beyond formal notification to finalists, Public Art Management and/or FCS Development Corp. will not enter into any correspondence regarding the artist selection process nor the decision concerning advancing candidates.

G. SCHEDULE:

Call for Credentials: May 21, 2021
Submissions Close: May 31, 2021 (email) by 5:00 PM EST
Finalists Selected: By June 11, 2021
Briefing and Concept Phase: June 17- Aug. 30, 2021
Presentation to Jury: week of Sept. 7, 2021
Artist Contracts executed: by Sept. 20, 2021
Final Landmark Artwork Designs Complete: on or before January 2022
Installation Completed: July 1, 2022

LAND ACKNOWLEDGEMENT

Tkaronto now known as Toronto, is under Treaty #13 and is home to many Indigenous Nations from across Turtle Island, including the Inuit and the Metis. It is the traditional territories of the Huron-Wendat, the Anishnabek, the Chippewa, the Haudenosaunee Confederacy and most recently, the Mississaugas of the Credit River First Nations.

We are all Treaty people. Many of us have come here as settlers, immigrants, newcomers in this generation or generations past.

We would also like to acknowledge those who came here involuntarily, particularly as a result of the Trans-Atlantic Slave trade. And so, we honour and pay tribute to the ancestors of African Origin and Descent.

•••••

City of Mississauga – Request for Proposals
Temporary Public Art: Skate Park Digital Murals

DEADLINE: Sunday, May 30, 2021 by 11:59 p.m. EST.

The City of Mississauga’s Public Art Program invites emerging Mississauga artists or artist teams to submit proposals to create original digital artwork for Mississauga’s Sculpture Court, a multi-use ramp and skateboarding park in downtown Mississauga (300 City Centre Drive).

Artists are asked to propose artwork that considers the park users and engages viewers in a conversation that explores the relationship between urban design/architecture and community. Artwork should engage Mississauga’s residents and skate park users in a dialogue of how they view and interact with the public realm and evoke a sense of community belonging.

Click here to register for an Information Session to learn more about the project on Thursday May 6, 2021.

Submissions to this call are due May 30, 2021. The commissioned artist(s) will be expected to complete the project by July 2021.

Total budget for this project is $4,000 CAD + HST

To learn more about this opportunity, including technical requirements, eligibility criteria and submission requirements, review the full Call to Artists here.

We encourage applications from individuals that represent the full diversity of communities in Canada, including complexities of intersecting identities such as ability, age, citizenship, class, gender, race and sexual orientation.

•••••

Platforms: We Are Here, Live | Artist Call

3 juin

The City of Vancouver is welcoming submissions for Platforms: We Are Here, Live, a
public art program which will commission temporary artworks for existing platforms
throughout Vancouver.

The program focuses on artists working in video and two-dimensional media and each
commissioned artist will receive $5,000 for the creation, editing and design of the
artwork.

The City hopes to feature up to twenty Vancouver-based and xmky”m
(Musqueam), swxw7mesh (Squamish) and slilwta (Tsleil-Waututh) artists, who are
grappling with the issues revealed
by the COVID-19 pandemic. Emerging artists and
those new to working in the public realm are encouraged to apply.

Learn more: https://vancouver.ca/parks-recreation-culture/platforms-public-works.aspx

•••••

DAVPART INC.
481 UNIVERSITY UNITED BLDG – PUBLIC ART COMPETITION
Call to Artists
Davpart Inc., on behalf of 481 Uni Investments Inc., through their public art consultant, Brad Golden + Co, is holding a Two-Stage Competition to select an artist to develop a permanent public artwork as part of their United BLDG project, located at the prominent intersection of the corner of University Avenue and Dundas Street in Downtown Toronto. The project is the tallest heritage façade retention project in North America.

The artwork will be integrated with the glass components of the colonnade lighting (please see attached drawings) and will be based on the theme of “communication”. The selected artwork will recognize the existing, historic, restored carvings on site, designed by Elizabeth Winnifred Wood and carved by Louis Temporale, as well as the previous use of the building as the McLean Hunter Publishing’s original headquarters. Artists are encouraged to conduct their own research to familiarize themselves with the site.

The budget for the completed and installed artwork, not including artist fees, is $120,000 (plus HST). Davpart Inc. will pay for costs related to the production and installation of the artwork up to $120,000. The selected artist will be paid a fee of $50,000 to develop their artwork, to produce any digital files required to print their work onto glass and to oversee printing, production and installation of their work.

Submissions will be reviewed by an independent selection committee convened for this project who will create a list of prequalified proponents. From this prequalified list, the building developer will select of up to seven (7) artists to prepare site-specific design proposals for the designated art site. Shortlisted artists will be paid a $2,500 honourarium (plus HST, if applicable) to create an artwork proposal which they will present to the competition jury. The competition jury will be comprised of the selection committee plus two representatives of the building developer.

 

Shortlisted artists will be issued a detailed RFP, with complete information about the project. Artist presentations, via teleconference, will take place in the Summer of 2021, specific time and date to be determined.

Questions regarding the competition should be sent by email to:
publicart [arobas] davpart [point] com.

Interested Canadian artists are invited to submit the following materials for consideration by the competition jury. Indigenous artists and artists from equity seeking communities are encouraged to submit.

Resumé and artist statement describing general approach to the site and theme
10 images (maximum) of recent, relevant work (artist teams are to submit a maximum of 10 images total)
An annotated image list including the title, date, materials, dimensions and commission amount of each work
Do not submit design proposals as they will not be reviewed.

Digital images must be:

pdf or jpg, RGB format, no larger than 1 MB per image
images to be named with the number corresponding to the image list
Please do not submit:

materials that require software, plug-ins, extensions or other executables that need to be downloaded or installed
Emailed submissions should be addressed to: publicart [arobas] davpart [point] com

Emailed submissions must be received by 11 June, 2021 at 3:00 p.m.

•••••

Appels aux artistes

Installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada : art public autochtone

Échéance fixée pour le dépôt des offres :   
Le lundi 12 avril 2021 à 16 h (HNE) (mentorat de l’art public autochtone)
Le lundi 31 mai 2021 à 16 h (HNE) (tous les autres appels aux artistes)

Budget :                                                                    
Projets de marché dont la valeur est comprise entre 45 000 $ et 425 000 $, taxe de vente harmonisée en sus

Personne-ressource :                                          
Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones (Indigenouspublicart [arobas] gmail [point] com)

Si vous préférez parler directement à Dawn Saunders, veuillez lui adresser un courriel pour coordonner la date et l’heure du rendez-vous téléphonique.

 

Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones, a mis au point le Programme des arts autochtones pour l’installation partagée de BPO/BAC, qui rendra hommage aux arts autochtones créés par des artistes autochtones du Canada, en fera la promotion et en assurera le rayonnement. Ce programme permettra d’intégrer les œuvres d’art public d’artistes autochtones locaux, régionaux et nationaux (Premières Nations, Inuits et Métis) partout à l’intérieur et à l’extérieur de l’installation. L’art autochtone sera intégré dans l’installation afin de créer un espace accueillant et inclusif représentant la vigueur, les traditions et la modernité des œuvres des artistes autochtones.

La Ville d’Ottawa invite les artistes autochtones à déposer leurs offres pour les projets de marché suivants :

Déclaration d’intérêt pour le mentorat de l’art public autochtone;
Demande de propositions à l’intention des artistes inuits qui souhaitent offrir des œuvres d’art existantes pour le Programme d’achats directs;
Demande de propositions à l’intention des artistes et équipes d’artistes algonquins souhaitant offrir des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art pour la salle polyvalente autochtone, la salle de lecture pour les enfants et le verre fritté à l’extérieur et la pellicule de verre à l’intérieur;
Demande de propositions à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent proposer des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art à l’intérieur de l’entrée de la station Pimisi et des sculptures extérieures;
Demande de qualification à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent offrir des services de conception et d’installation d’œuvres d’art sur les sept piliers extérieurs.
 

Installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada : projets de marché d’art public autochtone

 

L’installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada est appelée à devenir une destination phare, bâtie selon les valeurs et les passions communes des institutions partenaires : le savoir, l’histoire, la découverte, la culture, la créativité, la collaboration et les connexions. Cette collaboration innovante entre une bibliothèque publique et la bibliothèque et les archives nationales permettra d’offrir une expérience enrichie aux clients et aux visiteurs, en réunissant diverses collections, en aménageant des salles d’exposition et d’événements et en permettant d’avoir librement accès à des millions de documents et au riche patrimoine documentaire canadien. L’installation sera construite selon la certification LEED de niveau Or au minimum et sera accessible grâce au TLR et à des sentiers polyvalents pour les cyclistes et les piétons. Pour en savoir plus, veuillez consulter le site https://inspire555.ca/fr/.

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

Appel de candidatures
Directeur.trice général.e d’Est-Nord-Est

Date limite de réception des candidatures : 28 mai 2021
Entrevues : semaine du 31 mai 2021
Date d’entrée en fonction : Dès que possible, juin 2021
  

Est-Nord-Est, résidence d’artistes :
 
Fondé en 1992 et situé à Saint-Jean-Port-Joli (Québec), en bordure du fleuve Saint-Laurent, Est-Nord-Est est un lieu de recherche et de production en art actuel dont l’objectif premier est d’offrir un espace et du temps d’expérimentation ainsi qu’un accès privilégié à des ressources et des savoir-faire locaux diversifiés à une communauté internationale d’artistes et d’auteur.e.s. Est-Nord-Est est un acteur important de l’art actuel en dehors des grands centres, qui promeut la valeur que représente le processus de création dans les pratiques artistiques contemporaines. Le centre est un lieu d’exploration invitant les résident.e.s à investir librement de nouveaux territoires de création, sans qu’un objectif de production prédéterminé ne soit lié à un impératif de diffusion. Son offre de résidences répond à un besoin manifeste des artistes et des auteur.e.s établis et émergents du champ des arts visuels du Québec, du Canada et de l’international, pour lesquels bénéficier d’un contexte entièrement voué à la recherche est essentiel au développement professionnel de leur pratique.

Originairement situé à la rencontre des pratiques contemporaines de la sculpture et celles qui relèvent d’un savoir-faire traditionnel régional, Est-Nord-Est est aujourd’hui ouvert à toutes les disciplines et pratiques en arts visuels (artistes) ainsi qu’aux pratiques de l’écrit dont le travail porte sur des notions, démarches ou enjeux relatifs aux arts visuels actuels (auteur.e.s). Le centre encourage l’expérimentation de nouvelles techniques et méthodologies, ainsi que la réflexion in situ qui émerge du cadre spécifique de la résidence (géographie, contexte rural, lieu de création).
  

Contexte :
 
Depuis l’été 2019, Est-Nord-Est accueille les artistes et auteur.e.s dans un nouveau bâtiment qui réunit sous un même toit espaces de travail et de vie. Le projet majeur d’immobilisation réalisé, il désire maintenant se consacrer pleinement au développement et à l’approfondissement de sa mission en tant que centre d’artistes dédié à la recherche et à l’expérimentation, ainsi qu’à la valorisation du processus de création dans les pratiques artistiques actuelles.
 
L’équipe d’Est-Nord-Est fait tout en son pouvoir pour créer un climat de travail harmonieux. Elle valorise le dialogue et les échanges entre les collègues, en encourageant le partage des expériences, des idées, des connaissances et des expertises. Elle recherche des personnes dont le savoir-être est en concordance avec le désir d’Est-Nord-Est de se démarquer par la singularité et la qualité de son accueil.
 
Travailler au sein d’Est-Nord-Est nécessite un fort sentiment d’engagement de la part des employé.e.s. La charge de travail est rythmée par le déroulement des quatre résidences annuelles. C’est dans ce contexte que la nouvelle direction générale commencera son mandat, alors que se joindra une direction artistique dès l’automne 2021.
 

Poste de direction générale :
 
Sous l’autorité du conseil d’administration, la direction générale d’Est-Nord-Est poursuit le développement de l’organisme dans le respect de sa mission. Elle veille à l’élaboration et à l’implantation des orientations stratégiques adoptées par le conseil et soutient la mission, la vision et les valeurs de l’organisation. Elle s’assure qu’Est-Nord-Est ait les ressources financières, humaines et matérielles nécessaires à ses activités.
 

Principales responsabilités :

Assurer la direction administrative d’Est-Nord-Est, notamment élaborer les stratégies de financement et effectuer les demandes de subventions
Mettre en œuvre les grandes orientations du centre telles que définies par le conseil d’administration et soutenir la direction artistique dans la réalisation de son mandat
Gérer les ressources humaines, financières et matérielles
Représenter l’organisme
Assurer la mise en œuvre du plan de communication de l’organisme et assurer la qualité des contenus

Compétences requises et aptitudes souhaitées :

Diplôme universitaire de premier cycle dans un programme approprié 

Expérience minimale de 3 ans au sein d’un organisme culturel dans un poste de direction
ou expérience appropriée dans le milieu culturel
Bonne connaissance du milieu des arts visuels actuels et/ou des écosystèmes culturels nationaux (structures, réseaux, etc.) 

Excellente maîtrise du français écrit et parlé, bonne connaissance de l’anglais
Habiletés à développer et à entretenir des liens de confiance
Habiletés relationnelles et communicationnelles permettant de mobiliser l’équipe et les partenaires
Intérêt à participer à la vie communautaire du centre

Conditions de travail :

Poste de 30h par semaine, 52 semaines par année
2 semaines de vacances (4%), et 2 semaines payées dans le temps des fêtes
Salaire entre 21$/h et 24$/h selon l’expérience
L’employeur contribue à un RVER (Régime volontaire d’épargne retraite)
Lieu et espace de travail magnifiques!
 

Pour soumettre votre candidature merci de faire parvenir votre curriculum vitae ainsi qu’une lettre de motivation à :
 
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
A/s Caroline Gagné, présidente
candidatures [arobas] estnordest [point] org
 
 
Pour plus d’informations : 418-598-6363

Téléchargez en pdf

•••••

The Polygon Gallery, Griffin Art Projects, and Cit internationale des arts join forces, with
the support of The Embassy of France in Canada and the Centre Culturel Canadien /
Canadian Cultural Centre, to launch a curatorial residency program, alternating annually
for four years between
Paris and Vancouver.

The aim of this program is to provide opportunities to develop curatorial projects and
foster cultural exchange in response to contemporary art contexts in France and Western
Canada respectively.

The inaugural program will launch in October 2021, with a three-month residency at the
Cit internationale des arts, in the Marais district of central Paris.

The Residency is open to Canadian curators living in Alberta, British Columbia,
Saskatchewan, the Northwest Territories, and the Yukon.

Find out more and apply: https://thepolygon.ca/news/announcing-the-launch-of-the-paris-
vancouver-curatorial-residency/

•••••

Call for Submissions: Associate Indigenous Curator, City of Calgary

This is My Mother’s Vision, by Joane Cardinal-Schubert (1987), The City of Calgary Public Art Collection

Overview

The City of Calgary’s Public Art Program is seeking an Associate Indigenous Curator to play a supporting role to the Indigenous Curator. The Associate Indigenous Curator will focus on implementing opportunities for artists and helping the Indigenous Curator build relationships with Indigenous and non-Indigenous communities in and around Calgary. This position will work in close collaboration with the Indigenous Curator, the Moh’kinsstis Public Art Guiding Circle and Public Art Program staff.

Those with connection to the Treaty 7 region in Southern Alberta, specifically the Blackfoot Confederacy (Siksika, Piikani and Kainai); Îethka Nakoda Wîcastabi First Nations (Chiniki, Bearspaw and Wesley First Nations); the Tsuut’ina First Nation; historic Northwest Métis and Métis Nation of Alberta, Region 3; and/or Indigenous urban Calgarians, First Nations, Inuit, and Métis who have made Calgary their home are encouraged to apply.

All work to be performed in Calgary and area.

The contract is for 5 months at 35 hours per week for a consultant fee of $21,000 (not including GST), all inclusive.

The deadline for submissions is 4:30:59 pm MST on Monday, May 31, 2021.

The anticipated start date is July 15, 2021.

Please review the call for submissions for full details.

How to submit package

Email submission package to publicart [arobas] calgary [point] ca and attach all the required documents in a single email.

Notes:

Late submissions will not be considered. Please do not wait until the last minute to apply, as there are absolutely no exceptions to late submissions not being considered.
Documents should be in Word or PDF format.
Email subject line should include: Associate Indigenous Curator Call
Note that the maximum file size for an email is 10 MB.
All emailed files must be compatible with a PC.
Links to posted media or content will not be viewed. All content must be contained within the email.
Submission package

Eligible submissions will contain:

Letter of interest (maximum of 1000 words);
Current resume / Curriculum Vitae with applicable examples of work in related areas, educational experience and contact information.
Evaluation criteria

A: Letter of interest: 40 points

Why this opportunity interests the curator and how the curator’s Indigenous background and practice will contribute to this project: 15 points
Understanding of local Indigenous history and Indigenous art history; demonstrated ability to build/maintain relationships with Treaty 7, Métis and urban Indigenous communities: 15 points
Experience with Social Media feeds (in particular feeds curated by the applicant): 5 points
Interest in public art: 5 points
Applicants with the ability to build relationships within Treaty 7 Nations will score higher.
Applicants with knowledge of Treaty 7 history and the relationship with the city of Calgary will score higher.
B: Applicable examples of work in related area and educational experience (resume/Curriculum Vitae): 60 points

Relevant communications experience: 10 points
◦  Writing / blog samples / social media guest curator feed (social media takeover)
Relevant curatorial experience: 20 points
◦  Demonstrated ability to implement art programs and projects;
◦  Demonstrated ability to conduct research, write, and organize programs and/or events through an Indigenous world view;
◦  A minimum two years of related experience is preferred.
◦  Applicants with experience in curating Indigenous art programs and/or methodology will score higher
Educational qualifications: 10 points
◦  Bachelor’s Degree in fine art, art history or arts management, or an equivalent combination of education and experience will be considered;
Ability to meet project goals and objectives: 20 points
◦  Demonstrated ability to prepare, monitor and manage budgets;
◦  Ability to work independently and in a team environment;
◦  Demonstrated organizational and planning skills;
◦  Proven ability to prioritize, manage and complete concurrent projects;
◦  Ability to manage various stakeholder relationships;
◦  Excellent communication skills, both verbal and written;
◦  Strong working knowledge of MS Office.
Selection process

All eligible submissions are reviewed by a selection panel consisting of members of the Moh’kinsstis Public Art Guiding Circle and a representative from the Public Art Program.

The selection panel will shortlist applicants based on how their submissions meet the application criteria listed above.

Three references will be requested for short-listed curators. References should include at least two work-related contacts, preferably a supervisor, but can also include a community leader, such as an Elder. References should include company name, current contact name, including current telephone number, address and email address. The City reserves the right to contact references without prior notification. References from City of Calgary staff members will not be counted as part of the required references.

Shortlisted curators will be invited to an in-person / online interview with the selection panel. The same evaluation criteria will be used as in the shortlisting stage.

Key dates

Date of issue: April 19, 2021
Deadline for questions to publicart [arobas] calgary [point] ca: 4:30 pm MST on Wednesday: May 26, 2021
Submission deadline: 4:30:59 pm MST on Monday May 31, 2021
Shortlist: June 7, 2021
Finalist interviews: June 11, 2021
Anticipated project start: July 15, 2021
Project completion: December 15, 2021
Dates are subject to change.

For more information

See all Public Art Program opportunities on our web page at Public Art Opportunities (calgary.ca).

•••••

Ar(n)t Write is pleased to announce a call for submissions for the online and printed
publications of artists writing about other artists!

Ar(n)t Write is an artist-run public platform for artists to share casual style writings. The
aim of the platform is to reinforce artistic communities and encourage a variety of writing
approaches about art-making.

All selected submissions will be posted on Ar(n)t Write website and instagram page. A
portion of selected submissions will be printed as part of the Ar(n)t Write Zine.

The current deadline is June 1st.

To submit please follow the guidelines on our website:

https://arntwrite.wixsite.com/home/submit

•••••


APPEL AUX COMMISSAIRES EN ART ACTUEL

DU QUÉBEC ET DES MARITIMES

 

Date limite pour soumettre une proposition : 20 juin 2021 à 17h (heure avancée de l’Atlantique)

 

AdMare, centre d’artistes en art actuel des Îles-de-la-Madeleine lance un appel à projets destiné aux commissaires indépendant·e·s en art actuel du Québec et des Maritimes, en collaboration avec la Société de conservation des Îles-de-la-Madeleine (SCÎM).

Le·la commissaire sélectionné·e réalisera une résidence de 2 à 3 semaines à AdMare en octobre 2021 et assurera la direction artistique d’une programmation spécifique de résidences d’artistes et de diffusion de projets en art actuel mettant en valeur les sites naturels protégés par la SCÎM.

Cette programmation s’inscrit dans le contexte d’une tradition d’événements-résidences organisés par AdMare afin de créer un lieu d’échange entre les collectivités artistique et insulaire des Îles-de-la-Madeleine et d’ailleurs (faire avec, 2013; Le Chant des pistes, 2016; SEULS et ENSEMBLE, 2021). De pair avec le centre, les commissaires et les artistes proposent des projets dont la démarche contextuelle, relationnelle, performative, furtive, infiltrante ou éphémère favorise la rencontre avec les communautés locales et le territoire.

Dans cette perspective, le·la commissaire est invité·e à concevoir une programmation qui pose un regard attentionné et approfondi sur la nature, de l’infiniment petit à l’infiniment grand, et qui permet de tisser des liens entre celle-ci et l’humain par une approche bienveillante.

Au cours de sa résidence, le·la commissaire précisera son approche commissariale et sélectionnera de quatre à huit artistes ou collectifs qui seront accueilli·e·s – chacun·e à leur tour, sur une période d’une à deux années – en résidence à AdMare pendant un mois. Les projets des artistes seront réalisés au cours de cette même période et devront avoir pour ancrage le vaste réseau d’aires naturelles protégées par la SCÎM. L’organisme fournira un accompagnement en ce qui a trait à la biodiversité des milieux protégés et à leurs repères écologiques ou géographiques d’intérêt, en plus d’offrir une tournée de reconnaissance et une cartographie des lieux.

 

Conditions d’accueil et accompagnement :

 

Volet 1 – Séjour en résidence du·de la commissaire – 2 à 3 semaines

–       Cachet de résidence de 4 000 $ (incluant l’écriture du projet de commissariat, la sélection des artistes et la corédaction de deux demandes de subvention);

–       Frais de déplacements jusqu’à 750 $;

–       Hébergement sur place pendant toute la durée du séjour;

–       Soutien artistique et logistique (accompagnement dans l’exploration du réseau artistique local et de la communauté);

–       La SCÎM offrira au·à la commissaire une visite de ses sites et de la documentation à leur sujet.

 

Volet 2 (conditionnel à l’obtention de financement) – Direction artistique et réalisation du projet

–       Cachet pour la direction artistique de l’ensemble de la programmation (suivi avec les artistes, écriture de textes, etc.) de 4 000 $;

–       Soutien à la gestion financière et logistique et à la promotion de la programmation;

–       Hébergement et coordination de l’accueil des artistes;

–       Documentation photographique des projets;

–       La SCÎM offrira aux artistes une visite de ses sites et de la documentation à leur sujet.

 

Volet 3 (conditionnel à l’obtention de financement) – Publication

–       Édition d’une publication au terme du projet.

 

 

Soumettre un projet

–       Votre dossier devra comprendre, en un seul fichier pdf :

 

●      Une description du projet de commissariat proposé en lien avec les mandats d’AdMare et de la SCÎM et un texte de démarche déclinant vos axes de recherche privilégiés (700 mots);

●      Votre curriculum vitae (maximum 3 pages);

●      Une biographie (150 mots);

●      Veuillez indiquer si vous souhaitez procéder à la sélection des artistes par un appel de projets ou par invitation. Dans ce dernier cas, vous pouvez fournir une liste des artistes pressenti·e·s;

●      La description des images fournies dans le dossier visuel.

 

–       Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images de projets antérieurs (format JPG, 72 ppp, n’excédant pas 1 Mo). Des hyperliens vers des extraits vidéo ou audio (3 minutes maximum) peuvent être inclus au dossier. Ne pas joindre de fichiers vidéo ou audio.

–       Le formulaire d’inscription dûment rempli.

 

Faites parvenir votre dossier par Wetransfer à l’adresse info [arobas] admare [point] org d’ici le 20 juin 2021 à 17 h.

 

À noter que la langue de travail est le français et que le·la commissaire devra pouvoir communiquer minimalement dans cette langue. Le territoire des Îles étant mal desservi par les transports en commun, il·elle devra aussi être en mesure de se déplacer de façon autonome sur place.

 

Toutes les personnes ayant soumis un dossier recevront un accusé de réception. La comité de sélection sera composé de la directrice artistique, d’un membre du comité de programmation d’AdMare et d’une représentante de la SCÎM. Le·la commissaire sélectionné·e sera contacté·e au début du mois de juillet 2021.

 

 

À PROPOS D’ADMARE

 

AdMare promeut l’art actuel aux Îles-de-la-Madeleine.

Avec une programmation régulière d’expositions individuelles et collectives, des résidences, des événements artistiques d’envergure et des projets de publication, AdMare offre aux artistes un espace de ressourcement, d’exploration, d’échange et de réflexion en relation avec le territoire et la communauté dans laquelle il opère.

→ En savoir plus

 

 

À PROPOS DE LA SOCIÉTÉ DE CONSERVATION DES ÎLES-DE-LA-MADELEINE

 

La Société de conservation des Îles-de-la-Madeleine est un organisme à but non lucratif créé en 1997 afin de protéger les milieux naturels exceptionnels et la beauté des îles de la Madeleine.

La Réserve naturelle des Demoiselles, l’Île Boudreau et le parc des Sillons font partie des 63 terrains protégés à ce jour. En plus de la conservation, la SCÎM mène des activités de gestion, d’éducation ou d’interprétation sur des sites d’intérêt accessibles au public en plus de promouvoir la conservation des sites naturels au moyen de conférences, publications, visites guidées et autres moyens d’information.
→ En savoir plus

 

Pour toute autre information, contactez-nous par courriel à l’adresse info [arobas] admare [point] org

•••••

Vtape
CALL FOR PROPOSALS
The Curatorial Incubator, v.17: On the Other Side – It’s Heaven
“Heaven is a place where nothing ever happens.” – David Byrne

What a year it’s been.

Boredom, loneliness, grief and fear have invaded our waking and dreaming lives. As we near the end of this seemingly endless series of lockdowns, then openings, then lockdowns, then partial openings, ad infinitum, we looking for a break. We want our Incubatees to look to the Vtape holdings and find works that offer a version of heaven. It could be a spiritual vision, or a material one. It could be humourous or deeply serious, committed or skeptical.

Participants in The Curatorial Incubator, v.17: On the Other Side – It’s Heaven will have an opportunity to hone their curatorial skills in the media arts in a number of important ways: attending specialized workshops conducted by arts professionals; conducting independent research using the rich resources available through Vtape; writing a curatorial essay for their program of selected titles, with invaluable editorial assistance provided by arts professionals; and, finally, presenting their curated program to the public.

If your proposal is selected for production, you will receive fees for both curating and writing and a budget to cover the screening fees for the titles that are included in your program.

Research phase (June – July 2021) includes:

workshops conducted by professionals specializing in media arts,
free access to the vast research facilities on site at Vtape, with over 6000 titles by 900+ artists and over 2500 articles on video art, and
extensive access to the Vtape on-line preview resource available only to curators and authorized researchers.
Presentation phase (September – October 2021) includes:

an exhibition of all the curated programs with an introduction by the curator, and
a fully illustrated catalogue of all the programs with curatorial essays.
SUBMISSION DEADLINE: TUESDAY, JUNE 1, 2021

Proposals must include:

an up-to-date c.v.;
a statement of intention (1 page in total) that outlines your interest in video and media artwork and why you want to be part of The Curatorial Incubator, v.17 – On the Other Side – It’s Heaven.
NOTE: your statement of intention does NOT have to include a list of titles you would include. Rather it should try to clarify your overall area of interest. You will have lots of time to do your research to find the titles you want to include if you are selected for this program.
examples of critical writing your have done (published or non-published)
examples of any curatorial or organizational work you have done
indicate your availability for workshops on June 12-13, 2021 (days)
And don’t worry; you won’t be held to your original proposal but keep in mind that the jury will need to get an idea of what kind of work you are going to be searching for. Surprises are to be expected along the way. That’s what research is all about.

Send applications by email only:

Lisa Steele, Creative Director, Vtape
401 Richmond St. West, #452, Toronto, ON M5V 3A8
lisas [arobas] vtape [point] org

 

www.vtape.org