Florence Yee, Mais d’où viens-tu vraiment ? à la Galerie du Nouvel-Ontario

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Florence YeeMais d’où viens-tu vraiment?
du 1er au 30 juin 2018
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Guy ArsenaultSaynètes dans la picture window : peintures et dessins de Guy Arsenault
Commissaire: Maryse Arseneault
du 15 juin au 25 septembre 2018
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Brigitte Dion, Chantal Dupas, Emilie Lemay, Mélanie Rocan, KC Adams, Shelley Vanderbyl, Christine Kirouac, Kathy Levandoski, Amanda Onchulenko et Pauline BoutalWoman in A Garden / Femme dans un jardin
du 14 juin au 15 septembre 2018
Commissaires : Alexandra Keim & Lisa Desilets
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Jay CrockerBIBELOT
Maryse Arseneault et Mathieu LeBlanc – Guitar Mama En autant qu’tu me feed
Kimberley Conway / Suzanne Cormier / Lydia Mainville – N’importe qui peut jouer de la guitare
Marika Drolet-Ferguson
18 mai au 29 juin 2018
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Françoise SégardPerspective Survolée – A Bird’s Eye View
du 24 mai au 2 août 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
I. Bidal | J. Boivin | S. Boudreau | M.-F. Caron | S. Cazorla-Bak | M. Choquette | C. Cournoyer | E. D’amours | L. Davison | A. Del Ciotto | T. Di Francesco | N. Doré | L. Elbaz | M. Fiett | A. Francet Lemieux | C. Gallant | J. Gibson | D. Gospodinov | M. Green | C. Hoddinott | A. Howard | M. Idris | C. Jutras | M.-P. Lafrenière | F. Larrivée Levesque | J. Makhai | P. Martineau | S. J. Mayer Chartrand | O. Mullington | M. Ossaman | J. Perras | A. Peter | J. Peters | I. Pierre | A. Plater | A.-S. Racine | K. Robinson | A. Sommers | N. Tilus | S. Waite | K. Walker | E. ZarkadasVice numérique – Voix jeunes talents
du 7 juin au 3 juillet 2018

Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Nadia Tanguay, Barbara Kowalewski, Mireille Cloutier et Mireille Péloquin – Exposition des membres
du 29 juin au 3 août 2018
Vernissage: 29 juin à 19h
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Arprim, centre d’essai en art imprimé – Montréal – 1er novembre
Exposition internationale du sténopé numérique – Ottawa – 6 août
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Skol – Montréal – 28 août
Biennale internationale d’estampe contemporaine – Trois-Rivières – 9 septembre
Bombay Sapphire Artisan Series – 11 juillet
Galerie Diagonale – Montréal – 15 octobre
Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Voix Visuelle – Vanier – 15 août
Optica – Montréal – en tout temps
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Melissa Levin Emerging Artist Fund – 9 juillet
aceartinc. – Winnipeg – 1er août
International Conference on Residency Education – 6 juillet
Bombay Sapphire Artisan Series – 11 juillet
Humber Galleries – Toronto – 5 juillet
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Hamilton Artists Inc. – Photophobia Contemporary Moving Image Festival + Cotton Factory Residency Program – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Concours international d’architecture – Chartreuse de Neuville – 2 octobre
Festival for Video and Time-Based Arts – Bonn – 30 juin
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 30 juin

4. résidences

Forest City Gallery – Inaugural Artist / Curator / Writer Residency – 18 août
Banyan Commune Artist Residency Project – Guangzhou – 30 juin
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. pour commissaires

Art Gallery of Southwestern Manitoba – Brandon – 8 juillet
MacKenzie Art Gallery – Regina – entrevues débutent le 16 juillet
Symposium National des Artistes et Commissaires Autochtones – Halifax – du 10 au 13 octobre

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

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1. appels en français du Canada

Programmation 2019-2021 / 
Arprim, centre d’essai en art imprimé
1er novembre 2018
Montréal (Québec)

Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement (projet ponctuel, lancement de livre d’artiste, performance, etc.) pour les deux prochaines années de programmation, soit 2019-2020 et 2020-2021.

Arprim aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Le centre se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé. En tant que diffuseur de l’art actuel, il contribue à accroître la visibilité de pratiques émergentes en art imprimé en présentant des expositions, des événements, des actions hors les murs et en organisant des événements spéciaux.

Arprim s’engage à couvrir les frais reliés à la salle d’exposition, aux communications et au vernissage.

Le dossier doit comprendre:
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo
– une liste descriptive du visuel 
(PDF)

Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.

Envoyez votre dossier à : info [arobas] arprim [point] org 
(Objet du courriel : Dossier de proposition)

 

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Exposition internationale du sténopé numérique (3e édition)

Date de tombée pour recevoir les dossiers : le lundi 6 août 2018
L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle
67 Avenue Beechwood, Ottawa, Ontario, Canada
Du 21 septembre au 23 octobre 2018
Le vernissage aura lieu le jeudi 27 septembre à 17 h

Les corps éblouis
Capter une scène au sténopé, c’est un peu s’approprier cette rencontre éphémère d’un lieu et d’un temps, respecter en quelque sorte l’essence même de la photographie. Il s’agit d’un retour à l’image fondamentale, celle qui se forme d’elle-même, sans intervention humaine.
Depuis longtemps, il m’arrive d’imaginer qu’au fond d’une caverne, s’est forgée une représentation de l’espace arrosé de soleil, face à son entrée. Cette scène s’est inversée, s’imprimant lentement sur la paroi du fond, à l’abri des regards.
Voilà ce qui nous inspire pour ce troisième volet de l’Exposition internationale du sténopé numérique : nous ramener aux sources du médium, à l’époque où les premières images se formaient sans lentilles, en noir et blanc.
Le thème Les corps éblouis concerne bien sûr ce morceau de nature capté mais aussi l’image qui en résulte et le regard qu’on va lui porter. Pour qu’il y ait éblouissement, il importe que la lumière frappe un objet afin d’être ressenti par l’observateur, à son tour ébloui.
Les corps éblouis, en nuances de gris, voilà le défi!
André Paquin, Commissaire

Les dossiers doivent inclure :

Curriculum vitae (maximum 3 pages)
Texte de démarche artistique (150 mots)  sur le thème Le corps éblouis. Pour plus d’information visitez www.voixvisuelle.ca
Maximum 10 images en format JPEG (300 PPI, minimum 8,5 po x 11 po)
Chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre
Liste détaillée de la documentation visuelle (numéros, titres et annotations)
Chaque fichier JPEG doit laisser voir dans ses propriétés, les informations suivantes, relatives à la prise de vue :
Date de la prise de vue;
Modèle d’appareil photo;
Temps d’exposition;
Sensibilité ISO;
Longueur focale (soit f0 ou f-)

VEUILLEZ FAIRE PARVENIR VOTRE DEMANDE PAR COURRIEL À :
vv [point] stenope [arobas] gmail [point] com

Les dossiers seront évalués par André Paquin et les œuvres choisies seront imprimées par Voix Visuelle.

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APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2019-20
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

— PROJET D’EXPOSITION | 2019-2020
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2018

Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.

— FORME ET CONTENU DU DOSSIER*
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 Une description du projet (environ 250 mots);
3 Une démarche artistique (environ 250 mots);
4 Un curriculum vitæ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes (fichiers JPEG, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp);
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins;
7 Une liste descriptive des oeuvres;
8 Tout autre document pertinent (médias, blogue, site internet).

*Tout dossier incomplet sera refusé

L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

— Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org

Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

— SPÉCIFICITÉS DE LA SALLE D’EXPOSITION

Située dans un ancien cinéma, la salle d’exposition de Caravansérail a gardé l’inclinaison du plancher d’origine ainsi que la hauteur du plafond. Les propositions doivent donc tenir compte de cette réalité.

Centre d’artistes Caravansérail
274, avenue Michaud,
Rimouski (Québec)
G5L 6A2
CANADA

http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/

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APPEL DE DOSSIER
CALL FOR SUBMISSIONS

Date de tombée — 28 août 2018, avant minuit

Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2019-2020.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunis sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et critiques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images, et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.

Tous les participants recevront une réponse d’ici le 14 décembre 2018.

Pour créer votre dossier en ligne cliquez ici
*Nous accordons une grande valeur à la diversité culturelle et nous encourageons les candidats à mentionner s’ils sont issus de l’immigration, membres de minorité visible, ou Autochtone.

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322   skol [arobas] skol [point] ca

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Appel de dossiers de la BIECTR

Du 1er juin au 9 septembre 2018
Inscription

La Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières, la plus grande manifestation entièrement consacrée à l’estampe au Canada, lance son appel de dossiers pour sa 11e édition qui sera présentée du 16 juin au 8 septembre 2019 à Trois-Rivières.
Règlements
Date limite :
9 septembre 2018
L’appel de dossiers s’adresse aux artistes professionnels qui utilisent les techniques de l’estampe dans une démarche contemporaine. L’inscription se déroulera du 1er juin au 9 septembre 2018. Le formulaire d’inscription et les règlements en français, anglais et espagnol sont également disponibles sur notre site web www.biectr.ca. Le formulaire d’inscription peut être rempli et retourné en ligne ou par la poste

Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières
58, rue Raymond-Lasnier
Trois-Rivières (Québec)
Canada, G9A 2J6
819.370.1117

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La BOMBAY SAPPHIRE® Artisan Series est une compétition conçue pour découvrir les nouveaux excellents artistes visuels d’Amérique du Nord.

LES SOUMISSIONS SONT ACCEPTÉES

Les artistes peuvent soumettre leur œuvre d’art en ligne et l’exposer lors d’événements dans des galeries d’art aux É.-U. et au Canada. Les gagnants régionaux auront la chance de présenter leur œuvre à la foire d’art SCOPE Miami Beach, l’une des plus grandes foires d’art au monde.

Les organisateurs de l’Artisan Series, qui en est maintenant à sa 9e année, sont fiers de continuer leur collaboration avec Artsy, le marché et le site de publication en ligne numéro 1 dans le monde pour découvrir des œuvres d’art. Le collaboration offre aux artistes émergents une plateforme efficace pour partager leur travail avec certains des meilleurs commissaires d’exposition, collectionneurs et amateurs d’art du monde.

La créativité nous inspire à repousser les frontières de notre imagination en combinant de nouvelles idées et formes d’art pour créer des œuvres uniques au monde. Partagez votre créativité et participez à l’Artisan Series du 14 mai 2018 au 11 juillet 2018.

Les soumissions pour la compétition de cette année sont maintenant acceptées. C’est le moment de se faire découvrir. C’est le moment de stimuler la créativité.

https://www.bombaysapphire.com/ca/fr/artisan-series/

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Galerie Diagonale

PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
ARTISTES ET COMMISSAIRES
Date de tombée: 15 octobre

Centre de diffusion en art contemporain situé au cœur du quartier dynamique du Mile End, Diagonale présente annuellement un programme d’expositions, de résidences et de conférences. Les commissaires et les artistes en arts visuels et médiatiques sont invités à soumettre leurs projets pour la programmation régulière de la galerie.

L’appel de dossiers s’adresse à l’ensemble des projets artistiques au sein desquels s’inscrit la fibre (matière et/ou concept).

Rassemblés dans un document PDF n’excédant pas les 12 meg, le dossier doit comprendre :

•                Curriculum vitae
•                Démarche artistique
•                10 à 15 images
•                Liste descriptive des images envoyées
•                Proposition de projet
•                Dossier de presse, s’il y a lieu

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel à coordination [arobas] artdiagonale [point] org

5455 av. de Gaspé, rdc/espace 110
Montréal (Qc)
H2T 3B3 Canada

* Merci de noter que même si le 15 octobre tombe un dimanche, la date de tombée est tout de même conservée
** Merci de noter que nous ne proposons pas d’assistants techniques pour les montages et démontages. Les artistes choisis doivent être autonome et/ou engager quelqu’un pour leurs besoins techniques.

http://www.artdiagonale.org/appels-de-dossiers.html

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APPEL AUX ARTISTES
TREIZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE

Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la TREIZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 9 novembre au 11 décembre 2018.

On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 15 août 2018.

L’édition 2018 de l’exposition porte le thème SPAME TEMPOREL. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.

Le commissaire, Henriette Ethier, fera la sélection des œuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

Les informations et les formulaires sont sur le site web.

Le Centre est situé au 67, avenue Beechwood (2e étage) à Vanier, et est ouvert de 11 h à 16 h, du mardi au samedi.

Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

Le Centre d’artistes Voix Visuelle remercie le Conseil des arts de l’Ontario, Patrimoine canadien, la Ville d’Ottawa et la Fondation Communautaire d’Ottawa de leur appui.

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OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

Pour soumettre un projet en tout temps

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 parties

1. Informations personnelles
2. A propos du projet
Fournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
3. Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
4. 10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image

4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.

5445 avenue de Gaspé, espace 106
Montréal, Québec H2T 3B2 CANADA
Téléphone : 514 874 1666

http://www.optica.ca/info/dossier.php

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:

director [arobas] forestcitygallery [point] com

http://www.forestcitygallery.com/submissions

 

 

2. appels en anglais du Canada

CALL FOR SUBMISSIONS
THE MELISSA LEVIN EMERGING ARTIST AWARD

APPLICATION DEADLINE: MONDAY July 9, 2018, Midnight
Two Awards of $3000 each!

APPLY
The Melissa Levin Emerging Artist Fund will help take your artistic practice to the next level:

You will develop skills and enrich your knowledge of textiles in the context of historic and contemporary textile practices;
You will increase your access to resources and opportunities that will support your efforts to explore, take artistic risks, and advance your practice and creative ability in ways likely to generate long-term artistic and career development.
The award is geared to help emerging artists conduct self-directed activities such as art production, apprenticeships, residencies or research. If the applicant desires, the Textile Museum of Canada will support a customized program of research, including access to the library, exhibitions and permanent collection of over 14,000 global artifacts, exposing the successful applicants to new worlds of inspiration.

Applications will be assessed on the connection made between the written proposal and the direction of the applicant’s art practice and previous work. Award recipient(s) must be prepared to present an illustrated talk at the Textile Museum of Canada on their experience, within one year of the completion of the proposed course of activity.

WHO CAN APPLY?
Emerging artists from all disciplines are encouraged to apply, including artist collectives and collaborative projects. Artists may be working in any medium. For the purpose of this award, an emerging artist is defined as one who has begun to make an impact in their chosen field through exhibitions, community arts engagement or public presentations, and has been practicing professionally for at least three years. Applicants must be a Canadian citizen or permanent resident in Canada.

HOW TO APPLY?
Submit the following in ONE email to MLEAA [arobas] textilemuseum [point] ca:

500 word (maximum) statement on your proposed course of research and how it connects to textiles and previous/current directions of your art practice.
50 word (maximum) summary of how you propose to use the funds.
Two-page (maximum) resume with clear indication of exhibition record, community arts engagement or public presentations in a professional context.
Up to 10 jpeg images (maximum 72 dpi; maximum file size of 250kb) of your work that relate to your application; or film/video clip or video documentation of work no more than 3 minutes total running time. Please provide link to on-line video.
Project start date and a finish date, with project completion no later than October 31, 2019.
Include your name, mailing address, phone number, email address and website URL.
Application must be received before midnight on July 9, 2018.
Award recipients will be notified by September 30, 2018.
Incomplete applications will not be considered.

ABOUT
Melissa Levin (1958–2015) was an artist, mentor and teacher whose career as a textile and costume designer was synonymous with her exuberant love of colour and pattern. This fund was established in honour of Melissa’s passion for mentoring emerging artists, with generous donations made by family, friends and communities. | melissalevinartist.com

JURORS
Nina Levitt is a visual artist and a professor in the Department of Visual Arts & Art History at York University. Nina initiated this program in honour of Melissa Levin, her life partner.
Sarah Quinton is Curatorial Director at the Textile Museum of Canada.
Omar Badrin is a Toronto-based interdisciplinary artist who obtained his MFA from OCADU in 2015. Omar received an Honorable Mention for the Melissa Levin Emerging Artist Award in 2017.

Please direct any questions via email to MLEAA [arobas] textilemuseum [point] ca. No phone calls please.

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aceartinc.’s Open Call for Applications to the Regular Exhibition Program

Deadline: 1 August 2018

aceartinc. exhibits 5 major exhibitions a year by contemporary visual artists and is dedicated to diversity in its programming. To this end we encourage applications from all contemporary artists and curators, groups and collectives in all visual arts media.

This Artist Run Centre is passionate about the work being produced by contemporary artists and arts writers and critics in Canada and abroad. Many successful, well known and not so well known Canadian artists have shown work at ace early in their careers- we are an established (but not establishment) part of the unique ecosystem of Canadian contemporary art.

For this call, aceartinc. will only accepts digital submissions via our website form. We do not accept paper applications. Guidelines can be found at www.aceart.org/submissions.

Give Chantel or hannah a call at 204 944 9763 or email us with your questions, gallery [arobas] aceart [point] org.

aceartinc., 2-290 McDermot Avenue, Winnipeg, Manitoba R3C 0T2

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The International Conference on Residency Education (ICRE) presents:
The Body Electric, an annual digital art exhibition
In-partnership with the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada
(RCPSC) and AMS Phoenix
Call for submissions closes on Friday July 6, 2018 at 23:59 EST

Exhibition Dates: October 18-20, 2018

Submission URL: http://www.royalcollege.ca/rcsite/events/icre/exhibits-sponsorship-icre-e

Since 2014, The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada has
partnered with The Body Electric digital art exhibit, presented annually at the
International Conference on Residency Education. The Body Electric showcases art in a range of media, including photography, drawing, painting, sculpture,
and film. The Body Electric understands art as an intervention that explores,
disrupts, deepens and reimagines medicine. It offers a set of practices for meaning-making, looking, and reflecting, through which we can stand in new relations with the subjects and objects of health care.

This year, The Body Electric jury is looking for visual art submissions that reflect the ICRE 2018 theme,

The Learning Environment and Residency Education: The Evolution of Training
within medicine and healthcare. You are invited to approach the theme broadly from various experiential and critical perspectives, such as:

Healthcare environments
The environment
Learning

Visual art can be submitted in any medium, but will be represented digitally.

The Body Electric
Hours of Operation: 9AM-5PM EST
Email Address:bodyelectric [point] corpselectrique [arobas] gmail [point] com
Exhibition Website:http://www.royalcollege.ca/rcsite/events/icre/exhibits-
sponsorship-icre-e
The Body Electric Website:https://thebodyelectric-lecorpselectrique.ca
Twitter:@TBE_ICRE
Instagram: TBE_ICRE

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Bombay Sapphire Artisan Series and Artsy invites emerging Canadian artists to submit to win a trip to Miami and the chance to work with Artsy for a collaborative exhibition in New York

CALL FOR SUBMISSIONS: BOMBAY SAPPHIRE ARTISAN SERIES

Submission Deadline: July 11, 2018
Enter at www.bombaysapphire.com

BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series, in partnership with ARTSY, is now searching for the best new emerging artist in North America. In its third year, BOMBAY SAPPHIRE is inviting all Canadian visual artists over the age of 25 to submit their best art work online for a chance to win three trips to Miami, show their work at SCOPE MIAMI BEACH and a $10,000 USD stipend for an Artsy curated exhibition in New York City in 2019.

BOMBAY SAPPHIRE Artisan Series stirs creativity in all and celebrates artists by connecting them to the world’s top art curators, collectors and galleries through the partnership with Artsy.

How it works:

Submissions Period: Open until July 11, 2018 all Canadian artists over the age of 25 can submit multiple pieces of visual art. Each photo of work will represent one entry. BOMBAY SAPPHIRE will accept any format of visual art, with the exception of film and video.

Judging Period: An Artsy jury will review all entires submitted based on the following criteria i) line; (ii) composition; (iii) creativity and originality; (iv) execution of the technique and level of difficulty of the process; and (v) originality of the work. Winners will be notified via email and will win a gallery event in either Toronto, Vancouver or Montreal. The events will be held between August 2018 and October 2018 where one winner will receive a trip to Miami to participate in SCOPE MIAMI BEACH.

Miami Art Week: Three Canadian artists will be selected to exhibit the winning work at SCOPE MIAMI BEACH and participate in the Artsy Grand Finale party. The judging committee will evaluate all the works presented during the event based on the evaluation criteria and will select one grand prize winner and one second place winner. In addition, participants will have the chance to select the winner of the audience award through a vote.

Details and rules of the competition can be found at www.bombaysapphire.com

It’s time to leave your mark on the art world.

For further information contact:
Deanne Moser
Pomp & Circumstance PR
647-888-9388

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Call for Collaborators

Humber Galleries, Toronto
Deadline: July 5

Inviting proposals for collaborative exhibitions and public workshops at the North Space and L Space galleries in 2018/2019. Those who are affiliated with Humber College, based in Etobicoke, and/or identify as emerging artists are encouraged to apply.

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com

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Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.

Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.

Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.

 

Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018

Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.

For an extended description and submission guidelines, click here.

Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE

The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.

For more information, or questions about the submissions process, please contact:

Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355

Submissions

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

CONCOURS INTERNATIONAL D’ARCHITECTURE
La Chartreuse de Neuville
(Hauts-de-France)
Date limite d’inscription : 2 octobre

La Chartreuse de Neuville, en partenariat avec la Fondation d’entreprise Wilmotte, lance un concours international d’architecture pour l’extension d’une partie de ses bâtiments. Successivement monastère, communauté d’artistes, refuge pour exilés de guerre, asile psychiatrique, la Chartreuse est depuis 2016 Centre culturel de rencontre, et nécessite donc des équipements complémentaires pour assurer sa mission d’innovation sociétale et artistique.

La limite de dépôt des fichiers est fixée au mardi 2 octobre à 18h (heure française).

https://www.lachartreusedeneuville.org/le-concours-d-architecture.html

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Call for entries for Videonale.17
Festival for Video and Time-Based Arts
February 21–April 14, 2019

Deadline for submissions: June 30, 2018

Videonale
c/o Kunstmuseum Bonn
Friedrich-Ebert-Allee 2
53113 Bonn
Germany

T +49 228 692818
F +49 228 9085817
accreditation [arobas] videonale [point] org

v17.videonale.org
www.videonale.org

Videonale.17 – Festival for Video and Time-Based Arts invites artists from around the world to submit their work on the theme Refracted Realities for the competition of the festival, which will take place in Bonn, Germany from February 21 to April 14, 2019. Around 35 works selected by an international jury will be presented in an exhibition at Kunstmuseum Bonn as individual presentations. The opening is accompanied by an extensive four day festival program, featuring panels, lectures, discussions with the artists, performances, workshops and master classes. One of the works selected for the exhibition will receive the Videonale Award of the fluentum collection, worth 5,000 EUR.

Deadline for submissions: June 30, 2018
Apply now at: v17.videonale.org

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APPEL À FILMS // CALL FOR FILMS // RISC 2018

La 12e édition des Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) se déroulera du 23 au 28 novembre 2018 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts, moyens et longs métrages (documentaire, fiction, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, et dont le thème et/ou la démarche témoignent d’une forte proximité (ou affinité) avec des champs de la recherche scientifique (mathématiques, informatique, physique, chimie, biologie, sciences du vivant, sciences et techniques, épistémologie des sciences, médecine, environnement, sciences économiques et politiques, histoire, architecture, urbanisme, sociologie, anthropologie, ethnologie, linguistique, sciences de l’éducation, etc.), en présence des cinéastes et de chercheur.e.s invité.e.s à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un Prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un Prix du Public court métrage, un Prix du Jeune public et un Prix des lycéens.

L’inscription des films se fait cette année via la plateforme Docfilmdepot (créée par l’association Ardèche Images), partenaire du festival :

DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 30 JUIN 2018

http://festivalrisc.org/risc-2018-12e-edition/

 

 

 

 

 

4. résidences

Forest City Gallery
Inaugural Artist / Curator / Writer Residency

Deadline: August 18

Forest City Gallery’s inaugural artist/curator/writer residency is looking to support one visiting artist or collaboration (up to 3 individuals) for a two-month-long residency period in London, Ontario.

FCG is partnering with H.B. Beal Secondary School to allow artists, writers, and curators to produce, educate, discuss, and collaborate with the next generation of artist leaders in London, ON. H.B Beal High School is known for BealArt, an arts-focused educational institution, complete with many various production facilities and studios. The BealArt program has university articulation agreements with universities across Canada. Grade 12+ (1 and 2 years after grade 12) courses at Beal Art include Studio Practice (one year intensive) and Specialist (one year intensive) that prepare students for post-secondary and professional practice.

Selected residency participants will be expected to discuss their respective practice with students and interested adolescents in order to contextualize, educate, and inform about the various issues and themes present. This would take place through workshops, art talks, critiques, studio visits, and other activities during the duration of the residency. Two (2) London-based artists and one (1) Ontario-based artist will be selected for the residency.

Support: Two months of free studio space. Chosen artist/s will be awarded a stipend of $1300 (CAN). Accomodations in a private apartment in a central location will be given to out-of-London artists. Monthly City Bus Pass provided. Scheduled access to printmaking equipment, ceramic equipment, woodshop, mechanical shop all with a range of basic hand tools and resources. Artists will participate in public programming in the form of an artist talk or workshop, open studio tours, or other discussed/proposed outreach initiatives

Costs: Artists will be responsible for covering costs associated with purchase of materials, shipment of artwork/supplies, travel costs, and subsistence expenses.

Location: London, Ontario, Canada (The traditional territory of the Anishinaabek, Haudenosaunee, Huron-Wendat, Attawandaron and Lenape Indigenous peoples).

Host: Forest City Gallery — Forest City Gallery (FCG) is an artist-run centre founded on artistic autonomy with a commitment to excellence in programming exhibitions and events that reflect and address recent developments in cultural production. FCG serves to foster and support contemporary art, promoting dialogue amongst local, regional, and international arts communities. FCG represents artists of all disciplines and career levels with a focus on emergent artists and practices.

Duration: 6-7 weeks, Oct – Dec 2018

Eligibility: Open to London and surrounding region-based (Ontario) artists working in a range of disciplines including but not limited to the visual arts, music, composition, new media, interdisciplinary arts, curatorial, and writers. Artists from all levels in their career who exhibit a strong professional work ethic and a collaborative attitude are invited to apply.

URL: http://forestcitygallery.com

Contact director [arobas] forestcitygallery [point] com for more information.

Deadline: August 18

Submission information:

Proposal (300 word max): Describe the nature of the work you would like to produce while in residence. Please express, if applicable, why you would like to carry out this work in London, in/with BealArt, and/or with the support of Forest City Gallery.

Artist Statement: (300 word max): Describe your overall practice and how it relates to the specific interests you are pursuing in your proposed program of work for the residency.

CV – no longer than 2 pages

Contact information: Address, email and phone number.

Images: 20 images/files max (including links to urls for video or animation). Please submit images as Jpegs and all written documents as PDFs in a compressed/zip file. Images may not exceed 72dpi. Maximum file size per image is 1mb, and may not exceed 1024 x 768 pixels.

Using the subject line FCG Residency Submission – “your name”, please send submissions to:
info [arobas] forestcitygallery [point] com

https://forestcitygallery.com

Home

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Open call: Banyan Commune Artist Residency Project 2018-2019
May 10–June 30, 2018

Guangdong Times Museum
Times Rose Garden III
Huang Bian Bei Road, Bai Yun Avenue North
510095 Guangzhou
China
Hours: Tuesday–Sunday 10am–6pm

T +86 20 2627 2363
contact [arobas] timesmuseum [point] org

timesmuseum.org

About Banyan Commune
The city border in flux, where seats Guangdong Times Museum, sees the shaping of the archetypal suburban landscape of the Pearl River Delta enabled by hybrid forms of urbanization and complex demographics. Diverse communities coalesce in this land of variegated attributes: native rural populations, the new middle-class drawn by real estate development, and migrant workers gathering around small manufacturing concerns, all growing in symbiosis—such is the surrounding and context of the museum. In the new round of urban planning, the Huangbian community that houses the museum is under renovation to be the Design Capital of Guangzhou, one of the largest industrial clusters of design in Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area. Undergoing a process of swift gentrification, how would the museum and art witness, engage in and respond to such a zealous social transformation?

Banyan Commune is a unique phenomenon of community life and civil culture in southern China, a gathering place traditionally served as a community center for the neighborhood. The Banyan Commune is a community art project initiated in 2016, which space has witnessed the seasonal changes, day-and-night alternate of the surrounding neighborhood while serving as the window for connecting the museum to public.

The artist will act as a host of this temporary public space, using the Huangbian neighbourhood as research subject to foster continuous dialogue, understanding, and communication about the actual context of the museum. Reflecting on the role of the contemporary art museum in a residential community while constructing organic relations between the institution and the surrounding place, Banyan Commune intends to generate a trace for the ever-changing region of South China in the process of urbanization. The selected projects for 2017-2018 were What It Meant to Me Will Eventually Be a Memory by Bangkok based artist Henry Tan, and We Are Singing the Song of Our Time by Ye Hui (open to public on June 2nd).

 

The Banyan Commune welcomes proposals by local and international artists and collectives for bi-annual, month-long residencies. Proposed projects should be visual, participatory, and public engaging in nature, including installation, video, sounds, performance, and events among others. Selected artist or artist collective will be provided with:

–Accommodation and workspace with basic living facilities
–Round-trip economy-class flight or train tickets to Guangzhou
–Living expenses during the residency
–Production budget of up to 50,000 RMB (appox. 7,500 USD)
–Assistance with applying for extra grants or sponsorships
–Project assistant, support for academic research and translation, etc.

Application requirements

–Project proposal, including the statement, working schedule, presentation plan, and a detailed plan of project realization
–Applicant’s portfolio
–Description of assistance needed for realizing the project

To apply
Please combine all your application files into a single PDF file and e-mail to banyan [arobas] timesmuseum [point] org (For video please include it as a web link.)

Application deadline: June 30, 2018

Reviewing process
The proposed projects will undergo two rounds of reviewing committee evaluation. Committee is composed of the curatorial and public programmes departments of Times Museum. The first round will be within one month after the deadline for application. Five proposals will be selected for the second round of review. Selected artists will then need to provide further plan within 15 days. Two proposals will be selected for the residency each year. The finalists will be published on the museum’s website and other media. All applicants will receive email notification regardless of whether they are selected.

Please note
Before submitting your application, it’s suggested that the artist do local research on the city of Guangzhou and the context of the surrounding community of Times Museum.

The Banyan Commune project focuses on locality, and we encourage the participating artists to collaborate with various local institutions, researchers and other artists into the proposal.

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

 

5. pour commissaires

Curator

Art Gallery of Southwestern Manitoba, Brandon
Deadline: July 8

Reporting to the Executive Director, the successful candidate will be responsible for developing and producing contemporary art exhibitions and related publications, and working collaboratively with other staff to provide innovative public programs and effective communications strategies.

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MACKENZIE ART GALLERY
engaging people in transformative experiences of the world through art

The MacKenzie Art Gallery is hiring a Director of Programs
Full-Time, Out-of-Scope Position, Contract position (five-year term)

A full job description can be found at www.mackenzieartgallery.ca

Primary Purpose

Reporting to the Executive Director & CEO, the position is responsible for leading a team in executing the strategy and related annual plan in all program areas, ensuring high standards of excellence.

About the Position

The Director of Programs is a new position at the MacKenzie Art Gallery that will support the Executive Director & CEO in leading the development, implementation and evaluation of the overall program of the MacKenzie Art Gallery in accordance with the Gallery’s Mission, Vision and strategic and business plans. Responsibility encompasses the curatorial and education departments, working towards implementing a synergy between these areas in order to create a cohesive, collaborative structure for all programs. Programs include exhibitions, public programs, learning and interpretive programs, publications, classes, artist residencies, commissions, collections and all other public-facing interactive, experiential and research activities.

As a member of the management team, this position works with all areas of the Gallery and critically contributes to long-term strategic planning for the organization, anticipating challenges and developing long-term opportunities and sustainability. In accordance with the Gallery’s Mission, Vision and strategic and business plans, this position plays a leading role in guiding the organization’s ongoing operations and evaluation, serving a leadership role in creating a positive work environment, enabling staff to contribute their best, fostering an appreciation for the arts and a culture of philanthropy and total development.

According to these areas of accountability it is expected that the position will allocate time roughly as follows: 50% program development and research; 25% human resources management and administration; 25% fund development. The Director of Programs is expected to curate approximately one major project every two years.

This position supervises the following staff: Head Curator, Coordinator of Public Programs and Community Engagement, Coordinator of Learning Initiatives, and Exhibitions Manager.

Profile of the Candidate

The candidate will actively contribute to the goal of re-imagining what a 21st century art museum can be. The ideal candidate will have a minimum five years experience in senior level leadership of arts organizations and demonstrated specialist knowledge and experience in a number of key areas:

1. Indigenous Art

The MAG has excelled at the advancement of Indigenous art and artists with approximately 80 exhibitions over the past forty years. The MacKenzie seeks a candidate for Director of Programs who will contribute to a sustained development of contemporary Indigenous art, strengthening the MacKenzie’s growing reputation as an international leader in the art of First Nations, Métis and Inuit peoples in a global context.

2. Community Engagement

The ideal candidate will articulate a compelling narrative that integrates curatorial excellence and interpretive, learning and engagement practices from conception to implementation, with a focus on visitor experience and building meaningful connections with diverse communities. The candidate will demonstrate innovative approaches to bridging curatorial practice with community engagement and be instrumental in growing diverse audiences for the museum.

3. Research and Education

The candidate will have demonstrated experience in curating, research and pedagogy, and be comfortable in addressing a range of educational and literacy modes and opportunities from youth to life-long-learners. This position will provide support to the post-secondary academic community as a recognized leader in the visual arts nationally, and contribute to university-level initiatives and funding opportunities. A thorough knowledge of fine arts research, including demonstrated familiarity and success with practice-based research coordination, and advanced education funding opportunities that will assist the Gallery in extending its scope and diversifying revenue and research-oriented outcomes. The candidate should have a track record of publication in the arts.

4. Administration, Supervision and Development

The candidate will have experience in supervising staff, and building, monitoring and reporting on budgets and grant applications. They are comfortable with principals of fund-development and philanthropy and have demonstrated competency in partnerships and donor relationships, based on trust, respect, accountability, and transparency.

Education: PhD or Masters degree in a related discipline or equivalent education and experience.

Salary Information: The starting salary will be commensurate with education and experience.

Benefits: This position includes a comprehensive benefits package.

Term: This position is intended to commence by fall 2018 for a five-year term.

The MacKenzie Art Gallery is committed to maintaining an inclusive culture and building a diverse workforce that includes women, Aboriginal, Inuit and Métis peoples, persons with disabilities and members of visible minorities who have traditionally been and are currently underrepresented in the Canadian workforce. We welcome applications from all qualified candidates.

HOW TO APPLY: This posting will remain open until the position is filled. Interviews will commence on July 16th, but only those candidates to be interviewed will be contacted. The MacKenzie thanks all applicants for their interest.

Interested candidates should submit the following in their application:
1. Cover letter
2. Curriculum vitae
3. Max. 500 word Vision Statement for this opportunity
4. A curatorial/critical writing sample of up to 1000 words.

Email: jackie [point] martin [arobas] mackenzieartgallery [point] ca
Please include “Director of Programs” in the subject line of all applications sent via email.

Or mail to:
MacKenzie Art Gallery
Attn: Jackie Martin, Director of Finance and Operations
3475 Albert Street
Regina, SK
Canada
S4S 6X6

Inquiries regarding this position can be directed to Jackie Martin, Director of Finance & Operations, at (306) 584-4250 ext. 4275.

The successful candidate must submit a satisfactory Criminal Record Check prior to employment.

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The Aboriginal Curatorial Collective / Collectif des commissaires autochtones (ACC-CCA) est fier d’annoncer le 8ième Symposium National des Artistes et Commissaires Autochtones qui aura lieu à Halifax, NS, sur le territoire Mi’kmaq, du 10 au 13 octobre 2018. Ces 4 jours de conférences d’artistes, discussions, présentations et célébrations artistiques rassemblera des représentant.es de partout au Canada et à travers le monde dans une région locale afin d’explorer, de créer et de discuter de tout ce qui touche aux arts autochtones.

ACC/CCA | Toronto Office, 414-401 Richmond St W., www.acc-cca.com,
Toronto, M5V 3A8 Canada (416)559-2178