L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Voix visuelle présente L’intelligence artificielle. Image: Expectation de C. Boucher

 

 

Nouvelle de l’AGAVF

couverture de la publicationLa toute nouvelle publication de l’AGAVF Faire vibrer les communautés s’adresse aux équipes des centres d’art contemporain qui veulent favoriser l’appréciation de leur programmation par des publics de toute provenance et de tout niveau de connaissance de l’art actuel.

Pour en savoir plus et télécharger Faire vibrer les communautés (PDF)

 

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

J. Aird-Bélanger, A. Asselin, R. Aubin, M. Barti, J. Bertrand, B. Bogart, C. Boucher, Csaba, R. Chevalier, C. Cooper, L. Daigle, C. Dallaire, M. Des Aulniers, A. Dworzak-Subocz, L. Finet, P. Franzini, C. Gendron, D. Gérin, V. Goddard, O. Golub, F. Ikonomidou, R. Kempen, I. Kobayashi, D. Krasi, D. Lamontagne, M. Le Bohec, D. Leclerc, M. Manu, M. Márquez, E. Montenegro, J. Muscat, A. Paquin, M. Périat, O. Petca, Y. Porlier, H. Pouillon, R. Robesco,  N. Ross, S. Rossen, S. Swinimer, V. Tytor, G. Vallée, J. M. Van Hees, P. Walty – L’intelligence artificielle
en novembre 2020
67, avenue Beechwood Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Atelier d’estampe Imago (Moncton)

Carole Deveau et Patrick McfarlaneHekas Hekas…
du 12 au 20 novembre 2020
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Janine-Annette LittmannLa durée / The Line as Time
du 8 octobre au 21 novembre 2020
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Daniel H. Dugas et Valerie LeBlancHabitat
Commissaire : Jonathan Lamy
Présenté dans le cadre du Volet arts médiatiques
du Festival international du cinéma francophone en Acadie
de novembnre 2020 à janvier 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga  

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Résidences boîte blanche:

Séamus Gallagher
du 3 au 18 novembre 2020

Mathieu Boucher Côté
du 19 au 26 novembre 2020
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick

www.galeriesansnom.org

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Danielle Saulnier et Serge V. RichardOsmose et Magie intime
du 4 novembre 2020 au 10 janvier 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
du 8 octobre au 28 novembre 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

Être une femme artiste en 2020. «Le jeu des 2 questions»
avec Lise Beaudry, Maria Legault, Martine Côté et Quitterie Hervouet

Chroniques de Quarantaine avec Josiane Blanc
www.lelabo.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Clayton H WindattFINDINGTRACKZERO
causerie le lundi 16 novembre de 17h à 18h

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Exposition depuis février 2020
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org  

 

linktwitterfacebook

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

La Centrale Galerie Powerhouse – Montréal – 6 décembre
Culture Trois-Rivières – 1er février
La Bande vidéo – Québec – 6 décembre
Dazibao – Montréal – 1er décembre

2. appels en anglais du Canada

COVER ME – Records, Cassettes & Artists – Vancouver – à partir du 21 novembre
Monitor 14 – SAVAC – Toronto – 20 novembre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

European Media Art Festival – 31 décembre
Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre

4. résidences

Studio Residency Program – Brookly – 18 décembre
Vidéographe – 50e anniversaire – 15 novembre
Kasahara Gabriola Trust Artist Residency – Gabriola Island – 16 novembre
Acts of Care – Public art residency – Calgary – 28 novembre
Engramme – Québec – 16 novembre

5. art public

Monument national LGBTQ2+ – Région de la capital nationale – 5 janvier
Regal Road Bridge Enhancement – Burlington – 13 novembre
Programme d’art public de l’O-Train – 30 novembre
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada – Région de la capitale nationale – 16 décembre

6. pour commissaires

M HKA/Van Abbemuseum Research Fellowship – 6 décembre
(no)borders issue – easteast.world – 20 novembre
Assistant professor in creative technologies – York University – 15 janvier
Direction générale – Musée régional de Rimouski – 22 novembre
Résidence de commissaire – Le Lobe – 11 décembre
Images Festival 2021 – Guest Program – no fixed deadline
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Esse – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre

 

1. appels en français du Canada

APPEL DE DOSSIERS PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2021-2022
Événement Facebook

La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leur carrière. Notre programmation s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale et est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus par les comités de sélection formés de membres actif.ve.s du centre.

La Centrale invite les artistes et commissaires à tous niveaux de leur carrière à soumettre des projets d’expositions, de commissariats, de performances et projets numériques en lien avec le mandat du centre. Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par CARFAC. Nous soutenons aussi financièrement les artistes et professionnel.le.s qui habitent hors Montréal.

NOTE : À cause de la pandémie et des reports d’expositions et d’activités que celle-ci a provoquée, les comités de sélection devront malheureusement sélectionner un nombre de projets inférieur aux années précédentes.

VOTRE SOUMISSION DE PROJET DOIT INCLURE :

Un curriculum vitæ
Un texte de présentation incluant une description du projet (max. 500 mots)
Un texte de démarche artistique
Un court texte (max. 200 mots) expliquant de quelle manière votre projet dialogue avec le mandat de La Centrale
DOSSIER VISUEL :

Documentation visuelle (15 à 20 images en format numérique)
Pour les œuvres vidéo, veuillez envoyer un lien (VIMEO ou Youtube) ou un fichier MP4, MOV (Max. 10 min)
Une liste descriptive (titre, médium, dimensions et année)
À NOTER :

Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques.

Les documents doivent être en JPEG, PNG et/ou PDF
Les documents doivent être identifiés selon la forme suivante : 202122_Nomdel’artiste_PROG
Les images devront être identifiées selon la forme suivante : 202122_Nomdel’artiste_Image01
Les formats des images ne devraient pas excéder 1 MB par image et vidéo. Le dossier au total ne devrait pas excéder 2 GO.
Veuillez envoyer vos soumissions par WeTransfer à l’adresse suivante : dossier [arobas] lacentrale [point] org avec dans l’objet du courriel Programmation 2021-2022. Vous recevrez un courriel de confirmation par WeTransfer lorsque votre dossier sera téléchargé.

Les soumissions tardives et/ou incomplètes ne seront pas acceptées.

https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-programmation-reguliere-2021-2022/

•••••

APPEL DE DOSSIERS 2022-2023
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2022-2023.  Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis. 

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
 

Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières.  Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel. 
 

L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques.  Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). 
 
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2021
 
Pour information ou pour soumettre un dossier :

Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *

*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.

•••••

Sujets à risque / La Bande vidéo
6 décembre 2020
 
/ Québec (Québec)
 
OUVERT AUX ARTISTES CANADIENS SEULEMENT

La Bande Vidéo invite les artistes canadiens en arts médiatiques à créer une oeuvre vidéo d’une durée maximale de 2 minutes. Seront privilégiées les oeuvres à caractère expérimental ou d’animation qui explorent le langage vidéographique de manière originale. Les oeuvres sélectionnées seront diffusées par la suite dans le cadre d’un programme spécial.

Plongés dans une crise sociale et sanitaire mondiale sans précédent depuis le printemps 2020, les abonnés aux réseaux sociaux en ligne sont inondés chaque jour de chroniques filmées, d’exposés faits maison et de performances artistiques aux mises en scène bricolées qui abordent de manière réaliste ou pastichielle des sujets de réflexion et de révolte imposés par la pandémie : isolement, discours conspirationnistes, peur de la maladie, solidarité, anxiété, solitude, endettement, etc. Plus que jamais nous avons vu comment de façon compulsive, rafraîchissante et vivante, la vidéo s’impose comme le lieu nécessaire de l’exutoire, du défoulement ou de l’humour; du drame ou de la beauté.

Forte d’une tradition dissidente depuis ses tout débuts, La Bande Vidéo cherche avec cet appel à renouer avec certaines de ses origines où furent particulièrement encouragés les voix discordantes et les regards corrosifs et sans concession sur les tendances du jour et les tragédies. En regard de l’histoire artistique de notre centre, et dans le contexte actuel qui nous essouffle, La Bande Vidéo veut exposer le médium vidéographique comme l’outil de la révolution et du débordement; de la complainte et du narcissisme. L’instrument de la réinvention du monde ou celui de l’inutile.

Par cet appel à la thématique ouverte mais inspirée, aux contraintes artistiques absentes, hormis la durée imposée dans le processus et la durée de diffusion, La Bande Vidéo veut stimuler la création vidéographique d’ici et consigner dans un contexte plus serré l’inventivité d’une vidéographie professionnelle actuelle. Depuis la fange boueuse, où les démiurges unissent le duct tape et la broche pour donner vie aux personnages d’animation, de partout jusqu’aux espaces expérimentaux où la lumière et la couleur mêlées deviennent langage, nous voulons voir jaillir toute la diversité des oeuvres nouvelles les plus prometteuses générées par cette année de tous les dangers.

Considérations techniques

Les oeuvres soumises doivent avoir été produites entièrement
ou en partie au cours de l’année 2020. Elles doivent être terminées en date du 6 décembre.

Des droits de diffusion conformes aux normes en vigueur seront offerts aux artistes dont l’oeuvre a été sélectionnée.

Votre fichier vidéo doit être transmis par courriel avec l’objet Sujets à risques. Appel à l’attention de Sébastien Hudon, directeur artistique de La Bande Vidéo, à art [arobas] labandevideo [point] com. Nous vous suggérons d’utiliser la plateforme Vimeo ou WeTransfer

Votre courriel qui accompagne le fichier doit comporter le titre de l’oeuvre, un synopsis ou une description (maximum de 70 mots) et un mot de passe de visionnement s’il y a lieu.

Seul.e.s les artistes dont l’oeuvre a été retenue seront contacté.e.s

Pour toute question, vous adresser à Sébastien Hudon à art [arobas] labandevideo [point] com ou au 418-522-5561

Date limite:  Le 6 décembre 2020 à minuit.

La Bande Vidéo
541, de Saint-Vallier Est, B.P.2,
Québec (Québec) G1K 3P9

•••••

Performance et image / Dazibao
1 décembre 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
Appel à propositions

Dazibao recherche des propositions d’artistes dont la pratique a pour objet ou explore les relations entre performance et image. Les artistes sont invité·e·s à faire une simple présentation de leur travail (texte de démarche et matériel de soutien). La soumission d’une œuvre ou d’un projet spécifique est facultative.

Il pourrait s’agir, entre autres :
— D’œuvres/pratiques qui prennent en considération le rôle que jouent les images dans la performativité individuelle ou sociale
— D’œuvres où l’image performe
— D’œuvres où l’image est performée
— D’œuvres dont la performance intègre des images, de manière plastique ou conceptuelle
— D’œuvres/pratiques qui tiennent compte des différents rapprochements entre l’image et la performance
— De photos, vidéos, œuvres web, œuvres sonores, œuvres live ou en ligne
— De partitions ou de scripts
— D’œuvres qui s’inscrivent dans la durée
Date de tombée : 1er décembre 2020

Conditions de soumission

— Nom
— Coordonnées
— Site web (facultatif)
— Texte de démarche artistique (500 mots maximum)
— Description du projet, si un projet spécifique est en cours de développement (facultatif, 500 mots maximum)
— CV
— Matériel de soutien (jusqu’à 20 images, jusqu’à 5 liens vidéo — durée de visionnage maximale de 10 minutes)
— Liste des images (pdf, instructions ou mot de passe pour le visionnement des vidéos)

Seules les soumissions reçues via le formulaire en ligne seront acceptées. Pour toute question, veuillez écrire à info [arobas] dazibao [point] art.

En savoir plus
Dazibao
5455 de Gaspé, espace 109,
Montréal (Québec) H2T 3B3

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Call for Submissions
COVER ME – Records, Cassettes & Artists
Hotam Press Bookshop/Gallery is now accepting artwork for our upcoming exhibition COVER ME: Records, Cassettes & Artists.

From Nov 21, 2020 to Jan 31, 2021, our gallery will be transformed into a record shop/discotheque/listening space. We would like to bring together artwork made with or inspired by music of all genres. Vinyl records, cassette tapes, and paraphernalia such as drawings, prints, fanzines, clothing and multiples are all welcome.

Please send us your work by mail (no deadline/until end of show). All accepted works will be available for sale on consignment (70/30) unless otherwise arranged.

For inquiries, our contact email is: hotampress [arobas] gmail [point] com

HOTAM PRESS
BOOKSHOP/GALLERY
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G5
bookshopgallery.hotampress.com

•••••

Open Call: Monitor 14
Programmed by Rasha Salti
Apply by 20 November 2020

SAVAC is pleased to announce the 14th edition of our long-standing experimental film and video program MONITOR, which will be programmed by Rasha Salti. MONITOR is dedicated to the presentation of experimental short films and videos that initiate dialogue around the shifting nature of politics, economies and landscapes across the Global South and its diasporas. For it’s 14th edition, we invite artists and filmmakers to submit independent and innovative short films and videos that explore the aesthetic and form of the moving image and its relation to narrative. MONITOR 14 encourages new, experimental and risk-taking work that challenges the viewer’s active engagement. Selected works will be screened in June 2021 in Toronto, Canada and subsequently tour across Canada and South Asia.

Guidelines

Works must be under 20 minutes and produced in or after 2018. Submissions from first time directors are welcome. Artist fees will be paid. Submissions must include all of the following:

Name of artist or director
Address, phone, email, website
Title of work
Date of production (no earlier than 2018)
Brief synopsis of the work (300 words max)
Brief biography of the artist (200 words max)
Artist CV
3 High-resolution production stills


Submissions

Submissions should be sent to submissions [arobas] savac [point] net. The subject line must follow this format: MONITOR14_ARTISTLASTNAME. The email should include a URL link to the artist/director’s YouTube/Vimeo account – please provide passwords if necessary and make the link downloadable. The deadline for submission is Friday 20 November 2020.

We recommend all applicants read more about the scope of SAVAC’s programming and consult past editions of MONITOR for reference. Please note that only selected artists will be contacted by early 2021. Inquiries can be sent to Artistic Director Toleen Touq at toleen [arobas] savac [point] net with the subject title: MONITOR 14.

Rasha Salti is a researcher, writer, and curator of art and film. She lives and works between Beirut and Berlin. Salti co-curated several film programs for institutions dedicated to art and film, including the Lincoln Center, the Museum of Modern Art in New York, the Jeu de Paume museum. She also worked as a programmer for several film festivals, including the Abu Dhabi International Film Festival and the Toronto International Film Festival. Since 2017, she is the commissioning editor for La Lucarne at ArteFrance, a program dedicated to experimental documentary. Her curatorial projects have been exhibited at museums worldwide including the MACBA (Barcelona), the Haus der Kulturen der Welt (Berlin), Museo de la Solidaridad Salvador Allende (Santiago de Chile), and the Sursock Museum in Beirut.

SAVAC (South Asian Visual Arts Centre) is a non-profit, nomadic artist-run organization dedicated to fostering imaginative thought among artists and curators of colour and integrating them into the Canadian contemporary arts ecology through frameworks of self-representation.

 

Suite 450
401 Richmond St. W.
Toronto, ON M5V 3A8

savac.net
toleen [arobas] savac [point] net
416 542 1661

•••••

BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!

Please send us the following:

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications:

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website: :

https://www.ethnoculturalarts.com/

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

 

 

3. appels internationaux

CALL FOR ENTRIES

The Call for Entries for 34th European Media Art Festival is open.

Deadline: 31 December 2020

Films, videos, installations and performance projects or expanded media works – we look forward to receiving your entries for European Media Art Festival No. 34!
The festival takes place from 21 to 25 April 2021. For five days, Osnabrück will become an international and trend-setting platform for media art and a meeting place for artists, curators, gallerists and students. The exhibition at Kunsthalle Osnabrück will be on view until 30 May 2021.

Our selection committee and curators will review the submissions in the coming months and develop the programme for the upcoming festival. The full programme will be available on our homepage www.emaf.de from mid-March 2021.

At the festival, two juries will select the winners of the “EMAF Media Art Award of German Filmcritics (VDFK)”, the “Dialogue Award” given by the German Ministry of Foreign Affairs and the “EMAF Award” for a trend-setting work in Media Art.

We warmly invite you to submit your works!

Please use the online forms to submit all your entries by 31 December 2020 at the latest.

Please find further information and the submission documents at https://submissions.emaf.de.

•••••

Ouverture des candidatures à la compétition vidéo /

Video competition submissions are open
2 sites au choix pour s’inscire / You can choose between 2 websites to register:
videos.videoformes.com/register
www.shortfilmdepot.com

Information: www.videoformes.com/festival-2021
Deadline: 20.10.20
 
•••••
 
Appel à candidatures / Open call: VIDEO ART ACADEMY 2021

// for Art Schools, Universities, etc.
 and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
 et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement

VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.

VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.


Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020

Site web

 

 

 

 

 

4. résidences

Call for applications: inaugural Studio Residency Program in New York

Application deadline: December 18, 2020

Amant Foundation
315 Maujer Street
Brooklyn, New York 11206
United States

www.amant.org



Amant Foundation is launching an Open Call for its NY Residency Program, a newly established international studio residency program beginning in September of 2021, with three iterations—Fall, Winter, and Spring. We host artists at all stages of their careers and across a wide array of disciplines from the visual arts, literature, performance, filmmaking, and cultural theory.

The program is committed to providing the residents with the full experience of living and working in New York by facilitating their connections to major institutions and key figures in the city’s world-renowned professional art scene. During their period at Amant, artists are expected to develop and promote their projects on their own terms. We also strongly encourage residents participate in Amant´s own on-going in-house programs and activities, especially through the sharing of ideas internally and publicly in various formats. Amant also highly values and promotes openness to cross-disciplinary conversations.

The Residency:
The Amant complex includes individual studios, exhibition galleries, a library/reading room, a café/bookstore as well as a fully outfitted performance space suitable for rehearsals and other activities. There is also a large communal meeting and dining area with access to a courtyard garden. The residency covers round-trip economy flights and airport transfers to NY and a monthly stipend to offset the costs of accommodation, transport, day-to-day expenses, and a research grant for executing projects. Please be advised the Amant studios are not residential.

Timeline:
December 18, 2020: Application Deadline
March 1, 2021: Final selection announced for the three iterations

3 months in either of the following timeframes:
>From the beginning of September to the end of November, 2021
>From the beginning of January to the end of March, 2022
>From the beginning of April to the end of June, 2022

The Jury:
The candidates will be selected by a professional committee that includes Amant’s senior internal team and three external advisors: Lauren Cornell, Director of the Graduate Program and Chief Curator at the Center for Curatorial Studies, Bard College, NY; Elvira Diangany-Ose, The Showroom Director, London; and Reem Fadda, Director of Abu-Dhabi Cultural Center, Abu-Dhabi.

Documents required to apply:
Applicants should submit a specific project proposal outlining their research interests and intentions during the residency. Applications must be submitted in English.

The submission should include the Application Form and a Portfolio that contains:

-A CV/Resume, which should be no longer than four pages and emphasizes only your most significant achievements, publications, exhibitions, etc.
-Images of your work (up to 10), which should include captions and short descriptions.
-For videos/films, and sound recordings, please provide links (up to 5).
-Samples of published writing (up to 15 pages total) are required for those applying as a writer, historian, or theorist.

For more information on how to apply and to download the application

About Amant Foundation
Amant Foundation is an international arts organization that fosters artistic experimentation and dialogue across disciplines through residencies and public programming at its two locales: the New York City borough of Brooklyn and the Tuscan village of Chiusure in the heart of Siena province.

Amant offers an interdisciplinary program of residencies, exhibitions, performance, workshops and film & lecture series that support the work of practitioners across diverse creative fields. Amant is also committed to participating in cultural partnerships with like-minded organizations and institutions in the US and abroad while also being resolutely committed to encouraging local community engagement through programming that explores and expands our understanding of contemporary art and culture.

•••••

Résidence de création du 50e anniversaire de Vidéographe
 
Appel aux artistes


Date limite de soumission :
15 novembre 2020
 
 

 

En 2021, Vidéographe fêtera 50 ans d’engagement continu envers la recherche, le rayonnement, le partage et la communauté de la vidéo et des pratiques expérimentales de l’image en mouvement. Sans cesse animé par le feu légué par ses fondateurs et fondatrices, Vidéographe poursuit et développe des initiatives afin de demeurer un centre d’artistes foisonnant où se rassemblent, expérimentent, s’entraident et se forment des artistes de générations et d’horizons variés.
Dans le cadre de son 50e anniversaire, Vidéographe propose une résidence au cours de laquelle des artistes établis/mi-carrière et des artistes émergents seront jumelé.e.s pour produire de nouvelles œuvres. Nous espérons ainsi susciter des rencontres et contribuer à établir des ponts intergénérationnels au sein de notre communauté.

Nous invitons les artistes québécois.e.s et canadien.ne.s à soumettre une proposition indiquant la manière dont ils et elles envisagent ce travail collaboratif ainsi que ce qui les intéresse dans ce processus. Les artistes sélectionné.é.s seront invité.e.s à une rencontre de groupe au cours de laquelle les jumelages seront déterminés collectivement.

Cette résidence vise la création de monobandes qui pourront prendre différentes formes parmi lesquelles : art vidéo, animation, arts numériques, essai vidéo, documentaire, vidéo danse. Nous envisageons des œuvres de 5 à 20 minutes afin d’en faciliter la circulation, mais sommes ouvert.e.s à d’autres durées.
Vidéographe reconnaît la richesse de la diversité culturelle, sexuelle, identitaire et linguistique québécoise et canadienne. Nous encourageons ainsi les personnes issues de groupes traditionnellement sous-représentés, de minorités ou de groupes marginalisés à proposer des projets.

 

Conditions de réalisation
Chaque artiste recevra des honoraires de production de 5 000 $. Un budget de production pour la location d’équipements et d’experts externes (ex : mixage sonore, étalonnage) sera également alloué à chaque duo. Les œuvres seront produites en 2021-2022. Elles seront par la suite mises en circulation via notre service de distribution et intégrées à la collection. Les artistes conserveront les droits sur leur œuvre.
Veuillez noter que ce projet fera l’objet d’une demande de subvention. Sa réalisation est tributaire de l’obtention de cette dernière.

 

Soumettre une proposition
Vous pouvez nous faire parvenir votre proposition en français (écrit), ou anglais (écrit), LSQ ou ASL (vidéo). Pour soumettre votre dossier, veuillez nous faire parvenir :

Une proposition expliquant votre intérêt pour le projet et votre approche de la création en collaboration (1 000 mots ou 5 minutes maximum);
Votre curriculum vitae;
De la documentation visuelle ou textuelle de projets antérieurs ou qui permettent d’illustrer votre proposition, maximum 15 images
(max : 1024 px de large, 72 dpi) ou 10 minutes de vidéo.
Si vous envoyez des vidéos, veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu.

 

DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 15 novembre 2020

Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Merci d’indiquer RÉSIDENCE 50e dans l’intitulé de votre courriel et d’envoyer votre dossier à Charlie Carroll-Beauchamp à info [arobas] videographe [point] org.

•••••

Kasahara Gabriola Trust Artist Residency
Gabriola Arts Council (GAC), Gabriola Island, BC

Deadline: November 16

Emerging and established artists working in a wide range of disciplines, are invited to apply for a self-directed ocean front residency on Gabriola Island, BC.

Read more

•••••

Acts of Care: Public Art Residency
Alberta Public Art Network, Calgary

Deadline: November 28

Artists living in Alberta are invited to submit qualifications to participate in a four-month research-based residency, responding to the topic of the 2021 APAN Summit, Acts of Care. Up to five artists will be chosen for this opportunity.

Read more

•••••

Hors-du-commun / Engramme
16 novembre 2020
 
/ Québec (Québec)
 
Dû aux travaux à Méduse, Engramme a dû déménager dans les anciens locaux de la Maison Jaune rue Christophe Colomb Est. Bien heureux de retrouver des locaux rénovés en 2021, nous sommes tout de même privés de notre galerie d’exposition pour cette année de programmation.

C’est à cette occasion que sont nées 3 résidences qui sortent de l’ordinaire.

La résidence Octopus : recherche et diffusion en galerie (peut-être, qui sait?)
La résidence Guérilla : recherche et diffusion sauvage…
La résidence Classique : recherche dans un atelier pas si classique !

DATE LIMITE : 16 novembre 2020

En savoir plus

Engramme
Postal : 501, rue de Saint-Vallier Est
Galerie : 510, rue de Côte d’Abraham
Québec (Québec) G1K 3P9

 

 

 

 

 

5. art public

Appel aux équipes de design
Monument national LGBTQ2+
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 5 janvier 2021 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 4 825 000 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00930037

•••••

Call for Artists!
Regal Road Bridge Enhancement
Deadline: November 13, 2020
Budget: $6,000 CAD (design only)

The City of Burlington invites professional artists to submit design proposals for a series of laser-cut steel panels that will enhance the bridge located on Regal Road (Burlington, Ontario). Artists are asked to submit a proposal for ten (10) designs that will be used to produce custom laser-cut panels that will be installed on the concrete sidewalls of the bridge. The designs should be related in theme and aesthetic so that the panels work together as a series. The successful artist will be awarded $6,000 for their designs. All costs and tasks associated with the fabrication, installation and maintenance of the panels will be paid for by the City of Burlington.

Application Requirements

Application Form
Artwork design sketches: Submit three (3) preliminary design sketches that are representative of the style and theme of the proposed artwork.
Artist Statement: Submit a brief statement outlining the inspiration for your design (500 words maximum).
Curriculum Vitae: Outline recent qualifications and artistic activities (4 pages maximum).
Artwork Samples: Submit a maximum of eight (8) images of your past artwork.
Image List: A list of the artwork samples submitted. Please include: title of artwork, materials, dimensions, date and location of artwork (if applicable).
Important! Please download the full RFP document for important project details and submission requirements. Click HERE to download the RFP (pdf).

To learn more and apply visit:
burlingtonpublicart.com

Contact
Kim Selman
Tel: 905-548-0111
Email: kim [arobas] cobaltconnects [point] ca

•••••

Programme d’art public de l’O-Train – Demande de propositions (DDP)

Réflexion-Inflexion Projet d’intervention artistique

Aperçu
Date de clôture : à 16 h (HAE) le 30 novembre 2020
Budget total : 700,000 $ CA + TVH en sus
Renseignements : Katherine [point] Ingrey [arobas] ottawa [point] ca

La Ville d’Ottawa lance cette demande de propositions (DDP) dans le cadre du Programme d’art public afin de sélectionner une équipe d’artistes, un atelier d’artistes ou cabinet d’artistes‑conseils compétents et chevronnés afin d’élaborer et de mettre en œuvre une stratégie complète de l’art citoyen. Cette stratégie de l’art citoyen s’inscrit dans l’évolution communautaire locale qui se déroule dans le secteur du parc linéaire Byron et du chemin Richmond à Ottawa.

•••••

Appel aux équipes de design
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 16 décembre 2020 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 2 611 250 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00926505

 

 

 

 

 

6. pour commissaires


Open Call: M HKA / Van Abbemuseum Research Fellowship
Submission deadline: December 6, 11pm CET

vanabbemuseum.nl
www.muhka.be
www.internationaleonline.org

M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerp and Van Abbemuseum, Eindhoven, are pleased to announce a Research Fellowship for an artist, curator, writer or thinker. The research grant will facilitate a period of research for up to 12 months, leading to manifestations of the research in two projects presented by M HKA and Van Abbemuseum respectively in 2021: Rewinding Internationalism: The 1990s and Today (Van Abbemuseum) and Eurasia: A Landscape of Mutability (M HKA). Both exhibitions take place within the context of the four-year programme Our Many Europes, by the museum confederation L’Internationale.

We are looking for a speculative, ambitious research project that can speak across and between the frameworks of the two exhibitions. Researchers are welcome—though not required—to look to the archives, collections or local context of M HKA and the Van Abbemuseum as starting points for the research. We are looking for a research project that offers dialogical perspectives to analyse, question and form methodologies for exploring the designated research areas.

Research Areas and Methodologies
We invite proposals that address the following research areas and methodologies:
-Critical engagement with the constructs of internationalism, transnationalism, globalisation and Eurasia.
-A focus on microhistories, rather than master narratives that serve to illuminate the concepts, histories and visions explored in the research.
-Projects that consider or use the site of the exhibition to mobilise the research.
-Speculative thinking / practice in relation to the transhistorical, multipolarity and mutability.
-Cultural networks of exchange (historical, current or futuristic) that facilitate the exploration of the terms above.

About the Grant
Should they wish, researchers will be given open access to the museums’ archives and networks to be negotiated on an individual basis. They are expected to present an internal seminar for museum colleagues at the start of their research (either in person or online). Research proposals should identify and account for potential restrictions to the project caused by COVID-19. We similarly encourage imaginative, critical ways of working from / through distance. The research (as artistic project or curatorial proposal) will form part of the exhibitions Eurasia and Rewinding Internationalism. The grant consists of EUR 10,000 research fee + a maximum of EUR 5,000 production budget. Limited presentation budgets will be discussed separately with M HKA and the Van Abbemuseum.

Proposals should be sent to researchfellowship [arobas] vanabbe [point] nl by December 6, 2020.

Please send proposals in PDF format, including:
-Research outline (maximum 1000 words. It is not necessary at this stage to describe in detail how a project might be presented in exhibition form.)
-Biography (maximum 500 words including relevant research experience)
Images may be embedded in the PDF but should not be sent as separate files.
Files should be labelled: L’I RESEARCH FELLOWSHIP_YOURNAME.

Proposals will be reviewed by:
Nick Aikens, research curator, Van Abbemuseum.
Nav Haq, associate director, M HKA.
Joanna Zielinska, senior curator, M HKA.

Furthter information on the grant and the exhibitions can be found here.

About L’Internationale
L’Internationale is a confederation of seven modern and contemporary art institutions which proposes a space for art within a non-hierarchical and decentralised internationalism, based on the values of difference and horizontal exchange among a constellation of cultural agents, locally rooted and globally connected. It brings together seven major European art institutions: Moderna galerija (MG+MSUM, Ljubljana, Slovenia); Museo Reina Sofía (Madrid, Spain); MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Spain); Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA, Antwerp, Belgium); Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (Warsaw, Poland), SALT (Istanbul and Ankara, Turkey) and Van Abbemuseum (VAM, Eindhoven, the Netherlands), and its partners are HDK-Valand Academy (Gothenburg, Sweden) and the National College of Art and Design (NCAD, Dublin, Ireland).

About Our Many Europes
Our Many Europes is a four-year programme (2018–22) comprising exhibitions, public programming, heritage exchange and institutional experimentation across the L’Internationale confederation. The programme takes the 1990s as a starting point when our current Europe was born. It aims to think speculatively about the role of culture as a driving force in showing who and how we are in the world. This program is co-funded by the Creative Europe programme of the European Union.

•••••

Call for submissions: (no) borders issue
October 29–November 20, 2020

easteast.world
Instagram / Facebook / Twitter

EastEast magazine invites artists, researchers, scholars, thinkers, and writers to offer up projects and stories based around the theme of its upcoming issue, (no) borders.

A border is a real or imaginary line in space or in time that separates one object or phenomena from another. It is an invariable certainty dividing two “somethings.” Borders can be spatial, temporal, qualitative and quantitative, speculative.

The pandemic has made state borders much more tangible for everyone regardless of their status, but at the same time, it has enhanced the hierarchies that define who is allowed to cross which border. Today we see that many states are talking about full transparency and openness, but actually there is a trend towards tighter borders between countries. The world crisis reinforces both real and metaphysical, cultural and social barriers. The essence of the boundaries blurred by globalization is gaining strength again. If we look at history, all borders are constantly changing, lands are merging and getting split, gates are being set up and taken down. Borders function in a state of simultaneity; they are ghostlike, and yet more real than real.

What is the function and meaning of borders? Which borders are benign and which are malign? How can we cross real and imaginary borders? Who sets the borders? Is it possible to live in a world without borders? How can we overcome the borders of individualistic society? How do humans and nonhumans live within and without borders? EastEast is offering a platform for those willing to research these questions and experiment with the idea of (no) borders.

To participate in the open call, please send a 300-word abstract introducing your text or project to hi [arobas] easteast [point] world. The authors of three winning proposals will be invited to develop them into full-scale materials that will be published in EastEast in February 2021. Each finalist will receive an honorarium in the amount of 250 USD. At least five other authors will get a chance to have their materials featured in EastEast’s special sections.

The deadline for applications is November 20, 2020.

EastEast is a bilingual (English and Russian) online magazine on history and contemporary culture. It is a nomadic home, a mixed language, a constellation of trade routes that carry data, ideas, flavours, and materials for constructing the future. The project was launched in July 2020 and changes its theme on a quarterly basis. EastEast’s inaugural issue was dedicated to Home, the current one is Dream. We feature essays, critical reflections, interviews, film-screenings, texts on material culture, music, and are open to many more experiments.

EastEast is published by the Moscow-based Cultural Creative Agency. CCA brings together an intellectual approach and aesthetic vision in order to build new ways of representation for cultures, countries, and their people. Its vision is to open up a cartography of solidarity across borders. While studying the diversity of human societies in time and space, CCA links the local and the global, the material and the spiritual, and the past and the present in a search for commonalities, offering various approaches to understanding and responding to contemporary challenges.

•••••

 

Two positions: Assistant Professor in Creative Technologies, York University

Creative Technologies
School of the Arts, Media, Performance & Design,
York University
The School of the Arts, Media, Performance & Design (AMPD), York University invites two (2) highly qualified candidates to apply for professorial stream tenure-track appointments in Creative Technologies at the Assistant Professor level, to commence July 1, 2021. Salary will be commensurate with qualifications and experience. All York University positions are subject to budgetary approval. The successful applicants will be based at the new York Markham Centre Campus when operational (expected in Fall 2023) and become a member of the first cohort of resident faculty members. Between July 1, 2021 and the opening of the campus, the appointees will assume a combination of teaching responsibilities at York’s Keele campus and contribute to the development of academic and research programming planned for the new Markham Centre Campus.

York University’s Markham Centre Campus offers state-of-the-art facilities to provide innovative job-ready academic programming and research focusing on core themes of technology and entrepreneurship as applied in different contexts, disciplines and professional fields. Building on York University’s academic presence in the City of Markham, the new campus presents a unique opportunity to enhance and innovate programming across the arts, sciences and engineering and to experiment with new experiential education formats and partners that will provide the York Region with excellent undergraduate degree offerings that integrate emerging technologies, entrepreneurship, and civic leadership. Programs are designed to provide transferable 21st-century skills that are at the core of future economic competitiveness and community development in Markham, York Region and across Ontario. Collaboration with York University’s existing research strengths in the core areas of the new campus and dynamic engagement with the area’s businesses and industries will create an innovative, cross-disciplinary research culture for solving complex problems that transcend traditional disciplines.

Requirements: A Ph.D. or an M.F.A. with a substantial record of professional experience in the arts and technology, broadly defined; candidates should demonstrate potential for excellence in teaching and curricular development, with a developing record of scholarly research and publication and/or professional practice that emphasizes community engagement. We are particularly interested in candidates who will contribute to the intellectual and cultural diversity of the York community and can engage the communities of Markham and surrounding regions.

The successful candidate will be expected to engage in outstanding, innovative, and, as appropriate, externally funded research or research creation at the highest level.

We seek two promising artists, teachers, and researchers who are committed to inclusive program development that builds upon the historic strengths in the arts at York to develop a compelling new curriculum at the intersection of the arts, community, and technology for Canada’s next generation of artistic and cultural leaders. One of North America’s leading schools for the arts, AMPD offers undergraduate and graduate degree programs in Cinema and Media Arts, Computational Arts, Dance, Design, Music, Theatre, Visual Arts and Art History, Theatre and Performance Studies. The Markham Centre Campus undergraduate program will engage students in emerging areas of artistic creation and research within a unique learning environment focused on socially responsive technologies, experiential education, collaboration with emerging creative industries, and community-engaged arts practice. This position will begin with a two-year term at York’s Keele campus before moving to the Markham Centre to lead programs in a new building created specifically for the campus there. In the interim, the successful candidates will be affiliated with the departments that best suit their research and teaching interests. Candidates must provide evidence of research excellence of a recognized international calibre as demonstrated in: the research statement; a record of publications (or forthcoming publications) with significant journals in the field; presentations at major conferences; awards and accolades; and strong recommendations from referees of high standing.

The position may involve graduate teaching and supervision, as well as undergraduate teaching and the successful candidate must be suitable for prompt appointment to the Faculty of Graduate Studies.

Evidence of excellence in teaching will be provided through: the teaching statement; teaching accomplishments and pedagogical innovations including in high priority areas such as experiential education and technology enhanced learning; teaching evaluations; and strong letters of reference.

York University champions new ways of thinking that drive teaching and research excellence. Through cross-disciplinary programming, innovative course design, diverse experiential learning and a supportive community environment, our students receive the education they need to create big ideas that make an impact on the world. Located in Toronto, York is the third largest university in Canada, with a strong community of 53,000 students, 7,000 faculty and administrative staff, and more than 300,000 alumni.

York University has a policy on Accommodation in Employment for Persons with Disabilities and is committed to working towards a barrier-free workplace and to expanding the accessibility of the workplace to persons with disabilities. Candidates who require accommodation during the selection process are invited to contact Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.

York University is an Affirmative Action (AA) employer and strongly values diversity, including gender and sexual diversity, within its community. The AA Program, which applies to women, members of visible minorities (racialized groups), Aboriginal (Indigenous) people and persons with disabilities, can be found at www.yorku.ca/acadjobs or by calling the AA line at 416-736-5713. Applicants wishing to self-identify as part of York University’s Affirmative Action program can do so by downloading, completing and submitting the form found at: http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/self-identification-form. All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadian citizens, permanent residents and Indigenous peoples in Canada will be given priority. No application will be considered without a completed mandatory Work Status Declaration form which can be found at http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/work-authorization-form.

The deadline for receipt of completed applications is January 15, 2021. A letter of application with an up-to-date curriculum vitae, a statement of research and teaching interests, three letters of reference and teaching evaluations should be sent to: Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.

•••••

Offre d’emploi – Emploi régulier à temps plein

Directrice générale | Directeur général

 

Le Musée régional de Rimouski se consacre à l’art contemporain, à l’histoire régionale et à ce qui lie la science aux pratiques sociétales. Le musée est un lieu d’échange; à la fois un catalyseur et un incubateur, il met en évidence les enjeux qui nous situent comme individus dans une communauté locale et globale.

Le Musée régional de Rimouski cherche une personne dynamique pourvue d’une vision stratégique. Elle est capable de motiver son équipe, a des connaissances en financement, des habiletés relationnelles, des capacités à entretenir de saines relations de travail avec ses partenaires et des habiletés à développer et à entretenir des liens de confiance avec la communauté. Elle saura démontrer une ouverture au débat d’idées et au partage des valeurs du milieu artistique. 

La direction générale assume l’entière responsabilité de la gestion et la mobilisation de ses ressources humaines, matérielles et financières ainsi que la direction artistique et stratégique.

Salaire offert : Selon le traitement salarial en vigueur.

Date d’entrée en fonction : entre la fin janvier et la fin mars 2021

Les personnes intéressées doivent faire parvenir leur dossier de candidature incluant une lettre d’intention et un curriculum vitae, au Musée régional de Rimouski, à l’attention de Gervais Sirois, Président du conseil d’administration, avant le 22 novembre 2020 à 17 h à l’adresse courriel suivante : administration [arobas] museerimouski [point] qc [point] ca et voir l’offre détaillée sur le site du Musée, https://museerimouski.qc.ca/2020/10/18/appel-de-candidature-directrice-generale-directeur-general/

Par souci d’inclusion et de représentativité, le Musée régional de Rimouski encourage les personnes sous-représentées dans les postes de gestion des institutions muséales à soumettre leur candidature. Seules les candidatures retenues seront contactées pour une entrevue.

 

Merci de partager cette offre d’emploi dans vos réseaux respectifs.

 

35, rue Saint-Germain Ouest

Rimouski (Québec) G5L 4B4

Courriel : communication [arobas] museerimouski [point] qc [point] ca

Téléphone : 418 724-2272 poste 107

 

•••••

Images Festival 2021 

Call For Submissions!
 
 
GUEST PROGRAM SUBMISSIONS
 
Images welcomes proposals from Guest Programmers and Curators for cinema screenings and exhibitions!
 
If you have an idea for a project that responds to our distinct vision, we would love to hear it.
 
 
For more information, please click here.
 
Entries for GUEST PROGRAM projects are accepted on a rolling basis.
Images Festival 309-401 Richmond St W
T: +1 416 971 8405 | E: images [arobas] imagesfestival [point] com
 
•••••

Appel de textes – À l’est de vos empires
 
 
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.

Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.

On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).

Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.

Site web

•••••

Esse

No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021

[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.

La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?

 

Appel de textes + Politique éditoriale

•••••

Appel à contribution

La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.

L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.

Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.

Lien