La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
Visitez l’AGAVF www.agavf.ca
Twitter: @agavf
Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Triennale du sténopé numérique. La mémoire de la lumière
artistes: Doris Lamontagne, Eva Aurich, Frances Caswell Routhier, Geoffrey Gurd, Gilles Masse, Guy Glorieux, Guy Lafontaine, Izabel Barsive, Jadikan, Jocelyne Bélanger, Johanne Lafrenière, Joseph Muscat, Lluís Ivern, Lorraine St-Arnaud, Michel Claverie, Paul Walty, Renée Chevalier
commissaire: André Paquin
du 20 septembre au 21 octobre 2014
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Amanda Dawn Christie – Land Lost
Commissaire : Mireille Bourgeois
du 8 octobre au 30 novembre 2014
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Jasmina Cibic – The fruits of our land
Commissaire: Jason St-Laurent
du 12 septembre au 15 novembre 2014
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Ariane Thézé – Continuums
commissaire: Elia Eliev
du 12 septembre au 18 octobre 2014
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Yvette Cenerini– Émouvoir
du 11 septembre au 11 octobre 2014
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
ATSA – Dix ans d’urgence
du 21 septembre au 3 octobre 2014
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Philippe Blanchard – Lumière concrète
du 21 octobre au 22 novembre 2014
à la Galerie Glendon, Collège Glendon,
Université York, 2275, avenue Bayview, Toronto ON M4N 3M6
www.lelabo.ca
Galerie Glendon (Toronto)
Daniel Tomasini – Les couleurs vives de l’air – En los vivos colores del air
du 29 septembre au 11 octobre 2014
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
1. appels en français du Canada
Atelier Graff – Montréal – 7 novembre
Maison des arts de Laval – 1er décembre
Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain – 6 novembre
Verticale centre d’artistes – Laval – 16 novembre
Skol – Viva art action – Montréal – 31 octobre
Skol – Montréal – 17 novembre
L’Œil de Poisson – Québec – 15 octobre
Galerie de l’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
Oboro – Montréal – 20 octobre
Centre des arts et de la culture de Dieppe – 15 octobre
VUphoto – Québec – en tout temps
TO2015 – Toronto – 31 décembre
Représentation canadienne à la 15e exposition internationale d’architecture – Biennale de Venise – 15 octobre
2. appels en anglais du Canada
Gallery 44 – Toronto – 7 novembre
Daniels spectrum hallway Galleries – Toronto – 15 décembre
New Adventures in Sound Art – Toronto – 15 novembre
Videodrunk – Toronto – 15 octobre
Martha Street Studio – Winnipeg – en ce moment
3. appels internationaux
The lying on the floor, abandoned to lie – Videonale 2015 – 31 décembre
European media art festival – Osnabrueck – 5 décembre
Kunsthal Charlottenborg – Copenhagen – 13-20 novembre
Festival des architectures vives – France – 5 décembre
apexart – New York – 1er novembre
Connecting Cities: InVISIBLE and VISIBLE Cities – 31 octobre
Media Art Biennale WRO – Pologne – 10 décembre
Gyeonggi International Ceramic Biennale – 7 novembre
Rencontres Traverse Video – Toulouse – 15 octobre
4. résidences
Kansas City Artists Coalition for exhibition & the international residency – 15 octobre
Musée Picasso – Antibes – Centre international de Valbonne – 3 novembre
La Fragua Artist Residency – aucune date
Pulau Ubin AiR – Singapour – 10 octobre
L’Œil de Poisson – Québec – 15 octobre
L’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
VUphoto résidence d’artiste – Québec – 15 octobre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5.art public
George M Sullivan Power Plant – Anchorage, Alaska – 17 octobre
Tuscany LRT Station Community Cultural Development Public art project – Calgary – 30 octobre
West Toronto Railpath + Ritchie Avenue Art project – 24 octobre
Faut que ça bouge – région Capitale nationale du Canada – 3 novembre
McMichael Outdoor Bench Project – Kleinburg – 3 novembre
6. divers
L’art visuel s’écrit, avec Marie-Ève Beaupré
1. appels en français du Canada
S’exposer aux intempéries
1- Salle Alfred-Pellan – 400 m2 – 20 cimaises amovibles – éclairage de scène
2- Foyer du théâtre – 25 m2Date limite : 1er décembre 2014
Envoyez les dossiers par la poste à :
Maison des arts de Laval – Salle Alfred-Pellan
APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
1395 boul. de la Concorde O.
Laval, Québec H7N 5W1
APPEL DE CANDIDATURES
Le Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain de La Fondation Hnatyshyn et du Groupe Banque TD (2014)
Date limite des demandes : 6 novembre 2014
Survol
D’une valeur de 10 000 dollars, le Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain sera décerné annuellement par la Fondation Hnatyshyn et le Groupe Banque TD pour récompenser un commissaire émergent de moins de 35 ans dont les réalisations suscitent une présence publique et une reconnaissance par les pairs. Le lauréat sera sélectionné par un jury de spécialistes de l’art.
Critères d’admissibilité – Proposants de candidatures
Le candidat doivent être recommandé par un commissaire canadien établi ou un professeur respecté du domaine de la conservation.
Critères d’admissibilité – Candidats
Pour être admissible, le candidat doit avoir organisé et préparé au moins deux expositions et doit être
- un commissaire émergent dont les réalisations font état d’une formation spécialisée (non obligatoirement acquise dans un établissement d’enseignement), d’une présence publique et d’une reconnaissance des pairs;
- recommandé par un commissaire canadien établi ou un professeur respecté du domaine de la conservation (Le candidat peut lui-même débuter la demande mais doit faire appel à un proposant admissible pour completer la demande.);
- âgé de moins de 35 ans au 31 décembre de l’année en cours;
- citoyen canadien ou avoir le statut de résident permanent;
- être un commissaire émergent dont le travail démontre un potentiel et
- un caractère réfléchi,
- une pertinence,
- une sélection exemplaire d’œuvres,
- Une clarté visuelle,
- des liens visuels et contextuels solides,
- un engagement du public – méthodes, rétroactions, critiques, et
- des expositions ayant un impact (sur la communauté, le monde de l’art, la pratique de conservation).
Comment faire une demande
Veuillez visiter le https://curatoraward.myreviewroom.com pour proposer un candidat et remplir une demande.
Pour de plus amples renseignements sur le programme : www.rjhf.com.
Contribution à la collectivité de la Banque TD
La Banque TD investit dans les collectivités afin de changer le cours des choses là où elle exerce ses activités et là où ses clients et employés vivent et travaillent. En 2013, la TD a versé plus de 74,7 millions de dollars pour venir en aide à des organismes communautaires au Canada, aux États-Unis et au Royaume-Uni. Au Canada, ses priorités sont l’éducation et l’initiation aux finances, la création d’occasions pour les jeunes, ainsi que l’environnement. Pour en savoir davantage, visitez le www.td.com/responsabilites-de-lentreprise.
À propos de la Fondation Hnatyshyn
La Fondation Hnatyshyn est un organisme de bienfaisance privé, mis sur pied par le regretté et très honorable Ramon John Hnatyshyn, vingt-quatrième gouverneur général du Canada, afin d’aider les artistes émergents et établis de toutes les disciplines dans leurs études et leur formation, et qui fait la promotion auprès du public canadien de l’importance des arts dans notre société. Ses programmes sont financés par des dons du gouvernement, de fondations, d’entreprises et de particuliers. Le ministère du Patrimoine canadien a versé 5 millions de dollars en appui à la Fondation.
Pour de plus amples renseignements :
Kim Lymburner
Directeur exécutif
La Fondation Hnatyshyn
(613) 233-0108
director [arobas] rjhf [point] com
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Verticale – centre d’artistes lance un appel aux artistes en art actuel pour la programmation régulière de l’année 2015-2016.
Verticale – centre d’artistes s’intéresse aux cycles de diffusion atypiques, aux processus de création, aux spécificités des arts visuels dans un contexte d’éclatement disciplinaire. Expositions, installations, interventions, déambulations, performances, ces pratiques nécessitent des modes de diffusion adaptés et flexibles.
Verticale propose aux artistes de contribuer à une réflexion sur le territoire et sur sa construction symbolique. À travers des œuvres critiques, percutantes ou discrètes, les artistes ont un rôle important à jouer dans un espace social en transformation.
Verticale souhaite répondre aux besoins des artistes et accompagner leurs démarches de création.
Cliquez ici pour les détails complets
Verticale centre d’artistes
412-397, boul. des Prairies O.
Laval (Québec) H7N 2W6
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APPEL DE DOSSIERS
VIVA! Art Action
Programmation de Skol : Artiste en des temps dangereux
Date limite — 31 octobre 2014
Le Centre des arts actuels Skol lance un appel de dossiers aux artistes (de la relève et plus établi.e.s) du Québec et des provinces voisines pour sa programmation dans le cadre de l’événement VIVA! Art Action qui aura lieu en octobre 2015. Cette année, Skol offre une résidence pré-VIVA! en duo dans la petite salle de la galerie. Il s’agit d’un espace de réflexion et d’expérimentation d’une durée d’une semaine, qui vise à favoriser l’échange et le partage entre deux artistes choisi.e.s et jumellé.e.s par le comité de programmation. La résidence consistera à déterminer ensemble, par exemple, un sous-thème commun, un fil conducteur, un défi à relever, une contrainte, ou tout simplement d’échanger sur leurs pratiques respectives. En s’appuyant sur « l’esprit commun » qui habite la programmation de Skol depuis deux ans sous l’appellation Artiste en des temps dangereux, la résidence mènera à deux projets performatifs individuels ou en duo, présentés dans le cadre de la programmation officielle de VIVA! Art Action.
Skol offre un cachet de 600$ pour la performance, un cachet de 350$ pour la résidence, ainsi qu’un per diem de 7 jours.
Les artistes sont invité.e.s à proposer leur dossier en expliquant comment ils et elles feraient l’usage de cette structure, en lien avec leur démarche artistique. Les propositions peuvent être de l’ordre de la performance, de la manœuvre, de l’infiltration ou de toutes autres formes performatives, de longue ou de courte durée.
Prenez note que la prochaine édition de VIVA! n’aura pas lieu dans le Bain St-Michel et que le nouvel emplacement sera dévoilé au printemps 2015.
Merci de nous faire parvenir votre dossier par courriel à l’adresse perf [arobas] skol [point] ca en incluant les documents suivants* :
- Quelques lignes sur votre projet, sur vos intuitions et vos pistes de travail, ainsi que sur le rôle de la résidence offerte dans le développement de votre projet
- Votre texte de démarche artistique
- Une documentation visuelle de votre travail (vidéo et/ou photos et/ou liens Vimeo, Youtube etc.)
- Une liste descriptive des documents visuels
- Votre CV
*Si cette forme de proposition vous semble contraignante ou « contre-nature » par rapport à votre projet, sachez que nous sommes ouverts à d’autres modalités de présentation. Si tel est votre cas, veuillez communiquer avec le comité perf par courriel :
Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca
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APPEL DE DOSSIER / CALL FOR SUBMISSIONS
Date de tombée — 17 novembre 2014
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2015-2016.
Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.
Les expositions en galerie et autres projets seront réunis sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.
La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.
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Tous les dossiers doivent comprendre :
- Un court texte au sujet de votre pratique artistique
- Un texte présentant votre projet
- Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
- Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
- Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :
- L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
- Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
- Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
- Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF. Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peut choisir de vous offrir les deux salles ou l’une d’entre elles.
SVP envoyez vos dossiers en regroupant tous vos textes en un seul PDF
par courriel à l’adresse suivante : schabot [arobas] skol [point] ca
avec, comme sujet : PROJET PROGRAMMATION
Une réponse vous sera transmise par courriel deux à six mois après la réception de votre dossier.
Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca
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EXPOSITION
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PROJET MULTIDISCIPLINAIRE OU HORS LES MURS
DATE DE TOMBÉE: 15 OCTOBRE 2014
L’Œil de Poisson, centre de production et de diffusion en art actuel et multidisciplinaire, invite les artistes et commissaires à soumettre leur projet pour la programmation 2015-2016 (grande galerie et petite galerie). Soutenant les artistes émergents et établis, le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques et stimule des transferts ou des rencontres entre disciplines. Les artistes sélectionnés reçoivent des droits d’exposition suivant les normes du CARFAC et ont accès gratuitement à nos ateliers de production pour une période d’un mois précédant leur exposition.
CONTENU DU DOSSIER
Dans un fichier .zip (10 mo maximum et évitez les sous-dossiers)
• Curriculum vitae (max. 3 pages)
• Texte de démarche (max. 250 mots)
• Biographie (max. 250 mots)
• Description du projet proposé (max. 500 mots)
(Précisez l’espace souhaité : Grande galerie ou petite galerie)
• Documentation visuelle (max. 15 images au format JPEG, 72 dpi)
• Documentation de vidéos (liens YouTube, Vimeo ou autre diffuseur Web) – 10 minutes max.
Note : La documentation vidéo doit demeurer en ligne jusqu’en janvier 2015.
• Dossier de presse (facultatif)
Soumission de dossiers par courriel à info [arobas] oeildepoisson [point] com
OBJET: Appel de dossiers 2015-2016
* Notez qu’aucun dossier papier ne sera accepté.
* Pour les plans et dimensions des galeries: oeildepoisson.com
L’Œil de Poisson
Quebec, Qc G1K 3P9
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LA GALERIE DE L’ATELIER CIRCULAIRE
La galerie de l’Atelier Circulaire a comme mandat de promouvoir et de diffuser le travail d’artistes établis et de la relève qui œuvrent dans le domaine des arts imprimés.
Dans le cadre de sa programmation 2015-2016, la galerie de l’Atelier Circulaire invite les artistes et les commissaires à soumettre un dossier pour un projet d’exposition. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique et/ou conceptuel (techniques traditionnelles ou nouvelles technologies).
Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations, veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels
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OBORO est fébrile de ré-ouvrir ses appels de dossiers pour la saison 2014-2015 après deux années bien remplies à honorer les appels précédents. À compter d’aujourd’hui et jusqu’au 20 octobre 2014, 17 h, soumettez vos projets aux programmes d’Expositions, et de Résidences pour artistes locaux. Les détails de l’appel des Ateliers studios Saguenay-Montréal seront divulgués dans les prochaines semaines.
www.oboro.net/fr/page/appels-de-dossiers
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APPEL AUX ARTISTES ET AUX COMMISSAIRES
Date limite : 15 octobre 2014
Le Centre des arts et de la culture de Dieppe (CACD), ouvert au public depuis septembre 2010, incontournable institution artistique et culturelle de la Ville de Dieppe ; il est un lieu rassembleur ancré dans sa collectivité dont la mission est de renforcer l’identité culturelle de la jeunesse et de la communauté environnante en encourageant la créativité et la participation aux activités artistiques et culturelles.
La Galerie du CACD présente au public, dans un espace judicieusement conçu (voir plan détaillé de la salle en format PDF), des expositions illustres de qualité artistique. Les productions artistiques choisies sont nourries de recherche et de questionnement théorique. Ces vitrines contribuent d’une part à l’épanouissement des artistes reçus et, par le fait même, insufflent à la communauté des occasions de découvertes et d’expériences variées en arts visuels. La salle d’exposition du CACD se démarque par ses installations techniques à la fine pointe de la technologie. Toutes les disciplines sont éligibles et considérées.
Le Centre invite les artistes et les commissaires à soumettre leurs projets d’exposition pour la programmation 2015-2016 et 2016-2017. Les dossiers doivent êtres affranchis par la poste au plus tard le 15 octobre 2014.
Votre dossier doit comprendre :
– Une description précise du projet d’exposition (env. 500 mots);
– Votre démarche artistique (env. 500 mots);
– Votre curriculum vitæ et/ou biographie;
– Un maximum de 20 images numériques numérotées (JPG);
– Une liste détaillée de vos images ou vidéos avec très courtes descriptions (année, format);
– Une revue de presse pertinente, catalogues, publications;
– Une enveloppe-retour préaffranchie et préadressée si vous désirez récupérer votre dossier.
Veuillez poster votre dossier à l’adresse suivante, à l’attention de:
Luc Gaudet, directeur général
Centre des arts et de la culture de Dieppe
331, avenue Acadie
Dieppe, Nouveau-Brunswick
E1A 1G9
Modalités:
-Le sceau de la poste considéré comme étant la date de réception du dossier;
-les dossiers envoyés par courriel ne seront pas acceptés;
-submissions can also be sent in English;
-les dossiers seront évalués par un jury de pairs, et seuls les artistes retenus suite aux recommandations du comité seront contactés par écrit;
-la programmation peut s’étaler sur des périodes de douze à trente-six mois;
-la durée ciblée de chaque exposition est de trois mois;
-la rémunération est prévue selon les taux CARFAC en vigueur.
Le CACD désire remercier tous les postulants.
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VU invite les artistes oeuvrant en photographie à soumettre un projet pour sa programmation à venir. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions de projets issus d’autres disciplines sont aussi les bienvenues lorsque celles-ci témoignent d’un questionnement sur la photographie.
*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.
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Inscrivez-vous dès maintenant si vous souhaitez présenter un spectacle avant ainsi que pendant les Jeux panaméricains et parapanaméricains
TORONTO, le 23 mai 2014 — Les musiciens, artistes et interprètes souhaitant se faire remarquer sur la scène internationale peuvent maintenant postuler pour faire partie des Jeux de 2015 à Toronto.
Le Comité d’organisation de Toronto pour les Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto (TO2015) recherche des personnes talentueuses pour aider la foule à taper du pied, à danser dans les rues et à s’ébahir lors des plus grands Jeux multisports jamais accueillis par le Canada.
Les artistes individuels et les compagnies impliquées dans la musique, le théâtre, la danse, la création parlée, les arts visuels, la mode, la littérature ainsi que dans les représentations en lien avec le sport, sont invités à postuler aux offres d’emploi rémunérées ou bénévoles à TORONTO2015.org/fr/registre-des-artistes.
Les artistes et interprètes d’origines diverses et ayant un handicap sont encouragés à postuler. Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 31 décembre 2014.
Les possibilités de représentation peuvent inclure des événements et annonces avant les Jeux et des célébrations et événements communautaires lors de PANAMANIA, festival présenté par CIBC.
TO2015 examinera tous les candidats intéressés et prendra des décisions en fonction du besoin, de l’expérience, du talent et du budget.
À propos de TO2015
TO2015 a la responsabilité de préparer, de gérer et d’assurer le déroulement des Jeux. Notre mission est d’animer les esprits en célébrant le sport et la culture. Les Jeux panaméricains de 2015 à Toronto se dérouleront du 10 au 26 juillet, et les Jeux parapanaméricains, du 7 au 15 août.
TORONTO 2015 est financé par le gouvernement du Canada, la province de l’Ontario ainsi que par d’autres partenaires et commanditaires. La CIBC est le partenaire principal des Jeux.
Pour en apprendre davantage au sujet des Jeux, consultez le site TORONTO2015.org.
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Appel de propositions Représentation canadienne à la 15e Exposition internationale d’architecture, Biennale de Venise, 2016 "http://conseildesarts.ca/fr/arts-visuels/biennale-de-venise" Le Conseil des arts du Canada invite les organismes et bureaux à soumettre des propositions pour participer à une conversation internationale sur l’architecture contemporaine, par le biais d’une exposition présentée à la prestigieuse Biennale de Venise de juin à novembre 2016. Date limite : le 15 octobre 2014 Lignes directrices et formulaires de demande "http://conseildesarts.ca/~/media/files/visual arts/formulaire_venise_2016_ 6mai.pdf?mw=1382" Pour plus de renseignements, contactez : Brigitte Desrochers Agente de programme 1-800-263-5588 (sans frais) ou 613-566-4414, poste 5270 brigitte [point] desrochers [arobas] conseildesarts [point] ca
2. appels en anglais du Canada
Calls for Submissions at Gallery 44
Open Call for Submissions
EMERGING, MID-CAREER AND ESTABLISHED ARTISTS AND CURATORS
gallery44.org/submissions
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi-faceted and ever-changing art form. For our open and ongoing call, we encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists and curators who are innovative in their use of materials and approach to photography. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society. We accept general submissions at anytime throughout the year. Proof 22 Call for Emerging Canadian Artists Exhibition dates: June 5 – July 4, 2015
SUBMISSION DEADLINE: November 7, 2014
Proof 21 exhibition documentation by Morris Lum. (left) Megan Morman’s Art Party (right) Brett Gundlock’s El Pueblo gallery44.org/submissions Proof is Gallery 44’s annual exhibition of photo-based work by Canadian emerging artists reflecting a range of current concerns and practices in contemporary photography from across the country. Proof is often one of the first exhibitions in a professional context for an emerging artist as was the case for artists such as Karin Bubas, Janieta Eyre, Isabelle Hayeur, Germaine Koh, Nicholas Pye, Althea Thauberger, and Andrew Wright.
Gallery 44 Submission Guidelines
Please submit the following items 1. through 8. on a disk by mail or by email as a zipped folder to submissions [arobas] gallery44 [point] org (images as .jpeg, video as .mov and documents as PDFs):
• 10-12 images (both single image views and installation views) representing a recent body of work or a specific project. Image files should be no more than 1024 pixels wide. Please do not send original work and do not use CD sticker labels
• An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
• A maximum one-page artist’s statement, curatorial statement, or other written description
• A maximum one-page physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required, equipment needed and/or provided, and any unusual installation requirements
• A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition). CV must include full contact information. And any other supporting material you would like to include (web links, reviews, catalogues, etc.
• Clearly indicate if you are applying as an artist or curator and if you are applying for the gallery or vitrines
• A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage for mailed submissions. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately
• You may also mail submissions to the gallery, please address your submission to the Head of Exhibitions & Publications
Please note:
• Be sure to zip all files together including images and supporting documents
• Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations
• Gallery 44 gives priority to works that have not been exhibited in Toronto
• Gallery 44 handles all material with care; however we cannot accept responsibility for loss or damage of materials
• Incomplete submissions will not be reviewed
• Due to the volume of submissions we receive please allow 4 to 6 months to receive a response
• Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule for works exhibited

For more information please contact:
Noa Bronstein, Head of Exhibitions and Publications
(416) 979-3941 noa [arobas] gallery44 [point] org Gallery 44 Centre for Contemporary Photography 401 Richmond Street West, Suite 120 Toronto, Ontario M5V 3A8 www.gallery44.org
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Call for Submissions: 2015-2016 Exhibitions
at Daniels Spectrum Hallway Galleries in Regent Park, Toronto
Daniels Spectrum: a cultural hub in Regent Park, is currently seeking exhibition proposals for the 2015-2016 season of Hallway Galleries programming. This is a unique opportunity for emerging and mid-career curators to present exhibitions from local artists that not only reflect the multifaceted culture of the Regent Park community but also encourage dialogue and celebrate the importance of arts and culture. We also welcome the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. The deadline for submissions is December 15, 2015.
The Hallway Galleries at Daniels Spectrum encompass more than 2,500 sq.ft. of exhibition space on the first and second floors and are open to the public daily (Mon–Fri 8 am–9 pm, Sat–Sun 10 am–6 pm) with free admission. The nature of the space lends itself to casual browsing by people who work in the building, attend events and classes, or hang out in the lounge. More than 40,000 people from across the city visit the facility each year.
Exhibitions in the Hallway Galleries have included Building Black by Lego artist Ekow Nimako, Outburst’s (mus)interpreted, curated by young Muslimah women, and the upcoming Remnants of Regent Park by the Cabbagetown Regent Park Community Museum.
Note: No commissions are taken for sales generated via the exhibition and works submitted do not have to be available for sale. Artists may display prices and contact information beside their images.
APPLICATIONS
Curators can submit their application through an online form which will ask for:
- A physical description of the proposed exhibition, including: number of works, space required, equipment needed and/or provided, any unusual installation requirements (1 page max)
- An artist statement or curatorial statement (1 page max)
- A curriculum vitae, resume or biography of the curator and artist(s) involved
- 10-12 images that are representative of the works you would like to display
- An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
- Any other supporting material you would like to include, ie. web links, reviews, catalogues
The form takes approximately 20 minutes to complete.
Click here to fill out the Online Application Form. Incomplete submissions will not be accepted.
The deadline for submissions is December 15, 2015. All applicants will be notified of next steps in February 2014.
SELECTION PROCESS
Applications will be reviewed by Daniels Spectrum’s Curator elle alconcel and shortlisted with the recommendations from the Programming Advisory Committee. We are specifically seeking exhibitions that:
- Reflect the values of Daniels Spectrum: excellence in artistic creation, inclusivity and participation, celebrating our diverse community, collaboration and social engagement
- Show originality and innovation in the use of space, materials and approach to visual arts
- Showcase local artists and curators
- Showcase aboriginal artists and curators, and artists and curators of colour
QUESTIONS
If applicants have any questions or require assistance with the submission process, please contact elle alconcel, Curator, Daniels Spectrum at elle [arobas] torontoartscape [point] on [point] ca
About Daniels Spectrum
Daniels Spectrum is a platform for cultural exchange and collaboration, with programming rooted in Regent Park and open to the world. It is a place where people come to be inspired, to learn, to share, to create. It showcases artistic talent, acts as an incubator for creativity and a workshop for social and cultural innovation. This 60,000 square foot facility buzzes with energy from community members, artists, social entrepreneurs and the general public. It is home to seven tenant organizations including ArtHeart Community Art Centre, Centre for Social Innovation, COBA Collective of Black Artists, Native Earth Performing Arts, Pathways to Education, Regent Park Film Festival and the Regent Park School of Music. The facility also features several performance, event, exhibition and public spaces.
Daniels Spectrum is managed by Artscape, a not-for-profit urban development organization that makes space for creativity and transforms communities. artscape.ca
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2014 Call For Submissions HEAR n o w HERE
Deadline November 15, 2014
Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art
Go to naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme HEAR n o w HERE for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2015 programming in Toronto, Canada.
sharawadji is defined as “An aesthetic effect that characterizes the feeling of plenitude that is sometimes created by the contemplation of a sound motif or a complex soundscape of inexplicable beauty.” in the list of sonic effects proposed by Jean-François Augoyard and Henry Torgue in their book Sonic Experience: A Guide to Everyday Sounds (McGill-Queen’s University Press, 2005).
HEAR n o w HERE is meant to contemplate on this idea of sharawadji, on the ephemeral quality of that moment in sound, never to happen in quite the same way ever again. Being sometimes full of promise, sometimes quite shocking, often of unknown origins and being of irregular form, it is that sonic experience that cannot quite be described in the same way as it is experienced. But you can try.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme HEAR n o w HERE. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme HEAR n o w HERE for performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on November 15, 2014. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee.
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Call for Short Films Videodrunk Deadline: October 15th Between November 20-22, The White House Studio Gallery in Toronto will be hosting Videodrunk, a celebration of independent and experimental short film. We have 15 slots in our program open and welcoming all to submit. Submit your short films (between 5-25 minutes) to us by October 15th. All genres and styles are welcome. When submitting please include the following info and a link to the film -Film's name -Director's Name -Country of Origin -Year of Release -Run Time -Genre -Any previous screenings Please send all submissions and questions to videodrunkfest [arobas] gmail [point] com Only the makers of films selected to screen will be notified. Notifications will be sent out by October 31st. videodrunk.wordpress.com •••••
Martha Street Studio Call for Submissions: Main Gallery
Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions.
If you wish to submit an application to exhibit your work, or are a curator with a proposal for a show, please email your submissions to, gallery [point] printmakers [arobas] mymts [point] net with the subject line ‘Gallery Submission 2014′
You will be sent an email confirmation with one week of submitting your application. If you do not receive an email please resend the application or contact us by phone. If you are unable to send your submission by email you can mail it to-
Martha Street Studio c/o Gallery Programming, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2.
Items to include in your submission
· Project proposal (1 page)
· CV (max 2 pages)
· Up to 12 jpeg images
(1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)
· Corresponding image list including title, medium/description and date
· Optional: Additional support material such as essays or reviews (max 2 items)
All text must be saved as a PDF, preferably in one file.
3. appels internationaux
open call – take part and build up following project.
PAErsche, the E.P.I. Zentrum and the Künstlerforum Bonn/D organize together the second diagrammatic exhibition:
The lying on the floor, abandoned to lie
The topic of this experimental and research exhibition are the views of
lying – sitting – standing – walking – jumping – flying/falling – carrying:
what the human is doing and how
The exhibition take place February 2015
The exhibition is included in the Videonale 2015. Some video-essays for this topic are in the production. (Roland Bergére)
The exhibition is not a commercial exhibition, the exhibition is the knowledge in the performance art owed. It is a network to bind the different artistic works in a diagrammatic overview.
The matter for this exhibition will generated in three ways
a – we invite cordial performance artists and theorists to send documents about this topic. text, photos, (till A3) and exceptional video
b – the performance archive Black Kit generate material from the history in performance and performiung arts
c – the research project Anthropigtnostical Dishes generated material from an anthropological and ethnographical perspective of human movments of this topic.
See the website from the first exhibition:
http://thelyingonthefloorabandonedtolie.blogspot.co.at/
See the website of the performance art archive:
http://www.asa.de/asa_broschure.pdf
See the website of Künstlerforum Bonn
http://www.kuenstlerforum-bonn.de/typolight/index.php/das_kuenstlerforum_bonn.html
Deadline – 31. December 2014
You have questions – don’t be scary to come back to me.
Warmest greetings and big hope for your participation
Boris Nieslony / Paersche, E.P.I. Zentrum
Susanne Grube / Künstlerforum Bonn
Roland Bergére / Radical-Egal Video
Send the material to
Boris Nieslony
Atelierhaus
Boltensternstrasse 16 V6
D – 50735 Köln
Allemagne
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28th EUROPEAN MEDIA ART FESTIVAL OSNABRUECK
April 22 – 26, 2015 Festival
April 22 – May 25, 2015 Exhibition
www.emaf.de
// CALL FOR ENTRIES
// WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 05 DECEMBER 2014 !
// INFOS AND APPLICATION DOCUMENTS ARE AVAILABLE AT WWW.EMAF.DE
// We look forward to receiving your entries to the European Media
Art Festival competition, with new works. You’re invited to send us
films, videos, installation- and performance projects or expanded
media works. Please use the online forms for all submissions.
// EMAF is one of the most influential forums of international Media
Art. As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries
and an audience of experts the festival has a great impact on the
topics and aesthetics of Media Arts.
Each year the festival offers its visitors a current overview of
experimental films, installations, performances and new digital
formats, ranging from personal and political subjects or formal
experiments to provocative statements from the pulsating area of
“Media Art – Society”. The Festival sees itself as a place of
experimentation and a laboratory where extraordinary works,
experiments and ventures are created and presented.
// AWARDS
At the festival an international jury will select the “EMAF
Award” for a trend-setting work in Media Art, the “arte creative
Newcomer Award”, the “EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik”
and the “Dialog Award” of the German Ministry of Foreign Affairs
for the promotion of intercultural exchange.
// CINEMA
Experimental shorts and feature films, music videos, new
forms of narration and documentation as well as specials and
retrospectives.
// EXHIBITION
From 22 April to 25 May 2015 the festival will present
current media installations in the Kunsthalle Dominikanerkirche and
other locations in Osnabrueck.
// EXPANDED MEDIA
Artistic projects in media-arts, performances, digital music and
sound projects, as well as the latest concepts of expanded cinema.
// MEDIA CAMPUS
The contact and project exchange forum for new projects,tendencies
and concepts from the media universities, academies of art and
design colleges of Europe.
// CONGRESS
Theoretical debates covering the various issues of the festival
in talks, workshops, artist presentations and panel discussions.
We warmly invite you to shape and discover the trends of experimental
media-arts in Osnabrueck in April 2015.
// Concept and directors board: Hermann Noering, Alfred Rotert,
Ralf Sausmikat
Contact/Address/Postal:
European Media Art Festival
Lohstrasse 45 a,
D-49074 Osnabrueck
phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58,
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
mail: info(at)emaf.de
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The Spring Exhibition 2015—open call
Submission dates: 13–20 November 2014
Exhibition organized by Charlottenborg Fonden
Exhibition held at Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen
www.springexhibition.com
The Spring Exhibition (Forårsudstillingen) is one of the most important open submission exhibitions in Europe, and has been held annually in Copenhagen since 1857. It originated as an exhibition showing new works by Danish artists and now features participants from many countries. Over the years it has included early works by such renowned international figures as Alvar Aalto, Per Kirkeby, Olafur Eliasson, Superflex and many others. The exhibition is organised by Charlottenborg Fonden.
Submissions
Submissions to the Spring Exhibition 2015 can be made by artists of any nationality and country of residence, aged over 18 years. Submitted artworks may fall into a wide range of genres associated with art, architecture and design—including painting, drawing, sculpture, installation, photography, video, film, performance, design, craft, animation, sound and new media. Submissions are made digitally in the period 13–20 November.
Jury
The jury of the Spring Exhibition is made up of artists and other art and design professionals from the Nordic countries and beyond. It is intended that the Spring Exhibition 2015 will include a broad range of competencies from the fields of art, architecture and design, and the jurors have been selected accordingly. In 2015 the jury among others will be Emil Westman Hertz (artist, Denmark), Philip Groezinger (artist, Germany) and Ditte Hammerstrøm (designer, Denmark). For further information: www.springexhibition.com
Jury awards
As well as selecting the works, the jury also nominates ten artists for two special jury awards: The National Solo Award and The International Solo Award. The awards recognize overall artistic quality and present-day relevance, and are granted on the opening day of the exhibition. The solo awards are accompanied by an invitation to exhibit at the following Spring Exhibition 2016.
Exhibition
The exhibition is held at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, one of the largest and most beautiful spaces for contemporary art in Europe, and the dates of the next exhibition are 22 January–1 March 2015. The exhibition allows a considerable number of artists to participate in a major international project and has over the years provided the first significant platform for many emerging artists, while also presenting important new pieces by more established figures.
Further information
Read more about the Spring Exhibition here: www.springexhibition.com
For additional information, please contact:
Mette Skov, Exhibition Coordinator, Charlottenborg Fonden
T +45 4028 2941 / mette [arobas] charlottenborg-fonden [point] dk
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Festival des architectures vives
Les appels à candidatures sont donc lancés !
* L’un pour réaliser 10 interventions dans le cadre du FAV Montpellier.
* L’autre pour réaliser 8 interventions dans le cadre du FAV La Grande Motte.
Comme chaque année le FAV proposera un parcours aux visiteurs, sorte de découverte architecturale.
A Montpellier il se déroulera dans des cours d’hôtels particuliers du centre ville,
tandis qu’à La Grande Motte il investira l’espace public de la cité en bord de mer
à l’architecture si caractéristique de Jean Balladur.
L’événement aura lieu en Juin.
La date butoir du dépôt des candidatures est fixée au
vendredi 5 décembre 2014.
Pour en savoir plus sur les candidatures
et participer, rendez-vous sur le site du FAV
où vous pourrez télécharger le dossier de candidature.
TÉLÉCHARGER LE DOSSIER DE CANDIDATURE
http://festivaldesarchitecturesvives.com/
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Unsolicited Proposal Program
Applications open: October 1–November 1, 2014
apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
www.apexart.org
apexart opens our 18th season of the Unsolicited Proposal Program, which uses democratic processes to determine our upcoming exhibition season.
– Submit a proposal for an idea-driven group exhibition.
– Submissions consist of text up to 500 words. No images or links accepted.
– apexart assembles an international jury of over 100 creative professionals who vote on submissions online.
– apexart’s custom-made computer script crowd sources these votes and determines which three proposals received the highest scores.
– Those three winners receive financial and administrative support from apexart to mount their exhibitions in our Manhattan space.
To submit an exhibition proposal, check the Unsolicited Proposal Program page for the link starting on October 1.
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CONNECTING CITIES: InVISIBLE and VISIBLE Cities 2015. Call For Proposals
European Urban Media Network for Connecting Cities is a network of European institutions that aims to foster the circulation of artistic and cultural contents throughout European urban screens and mediafacades.
Our today’s modern cities are hybrid structures in which technology is invisibly interweaved in the perception layers of our everyday lives. With the curatorial theme of InVISIBLE and VISIBLE Cities we want to develop an awareness on the changes which are hardly visible to the eyes and are underlying our nowadays cities.
Please submit your project proposal until 31 October, 2014.
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Test Exposure at the 16th Media Art Biennale WRO 2015, Poland
Open Call
Deadline: December 10, 2014
Application fee: none
The WRO Media Art Biennale is the major forum for new media art in Poland, and one of the leading international art events in Central Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories and building a critical perspective toward emerging issues in culture, art, society and technology.
The previous edition of the WRO Biennale—WRO 2013 Pioneering Values Biennale—was held at 18 sites around the city of Wrocław: museums, galleries, art house cinemas, department stores, old factory halls and public space, where the works of over 200 artists were shown. The exhibitions, concerts, performances, video projections, installations and conferences were attended by more than 1,000 accredited guests and over 110,000 visitors. The WRO Catalog is available both in print and online. – www.wrocenter.pl/en/biennale-wro/wro-2013-pioneering-values/
WRO 2015: Test Exposure
The aim of the WRO 2015 Biennale is to give exposure to new media art experiments, individual explorations and approaches investigating the potential of art both to affect and to reflect emerging issues in culture.
Artists are invited to submit works that take on the risks of innovation, inquiry and imagination, using original observations, contemporary technologies and procedures in the process of creating inventive forms, interpreting the present and revising the notion of the future (which no longer seems to be a clearly defined project).
The WRO 2015 Test Exposure Biennale is a testing ground for creative, unconstrained investigations of art’s potential to react to the present and to anticipate future challenges.
To submit a work, – wro2015.wrocenter.pl/entry/
Imagining, reflecting, cultivating, projecting, testing!
Artistic director: Piotr Krajewski
WRO Media Art Center Foundation / The WRO Art Center
ul. Widok 7
50-052 Wrocław
Poland
T +0048 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
www.wro2015.wrocenter.pl
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8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015
The 8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015
Submission period September 1 – November 7, 2014
Application fee: none
ENTRY OPEN for International Competition
Artists around the world are invited to take part in the international competition organized by the Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015 for the spring of next year.
The International Competition of GICBiennale 2015 whole-heartedly welcomes works by artists that re-interpret traditional values of ceramics in truly unique ways, breaking away from the conventional dichotomy of ceramics as design and ceramics as art. Ceramic artists are pushing the boundaries of ceramics ever outward, and the boundary between ceramics as design and ceramics as art is increasingly becoming blurred. This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand its territory by discovering artworks of mixed materials and made by techniques of other genres and ceramics fused with other genres of art, not to mention the values inherent to ceramics.
The International Competition of GICBiennale 2015 will be an opportunity to display your imagination and creativity to the fullest. Come and join this competition that will open the future of ceramics, presenting diverse issues facing us today including political, societal, religious, cultural, and environmental issues along with aesthetic values.
In previous competition, we had 1,875 artists from 71 countries who submitted 3,362 artworks. This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand from its territory.
The Grands Prize will receive $48,100 with solo exhibition opportunity for GICB 2017.
For more information: www.kocef.org/eng/
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Traverse Video programme films, videos, installations, performances et photographie plasticienne
Appel a projet
Sens du lieu, lieu du sens
TRAVERSE VIDEO 2015
18 eme edition – Mars 2015 a Toulouse
L’ceuvre consideree en relation voire en interaction avec l’environnement, se concoit en fonction de ce lieu particulier. Des artistes confrontent ainsi leur travail au lieu, ils l’articulent au lieu, ils le pensent avec le lieu qui devient une de ses composantes a part entiere.
Ainsi le lieu nest pas cet ecrin vide a remplir impunement, mais il est un element prendre en compte pour l’etre-ceuvre…ce n’est pas effacer l’œvre puisque c’est sa resistance a l’espace qui la fait ceuvre. Plus elle peut reveiller un espace, lui ouvrir d’autres possibilites… L’interrelation peut se modular ou provoquer le
contre point.
L’inclusion physique dans le lieu reveille differemment le sensoriel.
L’inclusion dans le lieu reveille differemment l’approche.
Rencontres d’art experimental, Traverse Video programme films, videos, installations, performances et photographie plasticienne.
La selection s’opere obliqatoirement:
-pour les films et videos: sur support DVD (format DVD-Vicleo a reproduire sur un lecteur DVD), accompagne de la fiche PAPIER d’inscription avec synopsis.
Dans un deuxieme temps, pour les videos selectionnees, des fichiers de donnees seront demandes (video en format HD Codec H264 si possible).
-ajouter pour les performances et les installations, un cahier des charges
extremement précis avec poids et dimensions des elements.
-pour la photographie, des reproductions avec ‘indication du format originel.
Un formulaire d’inscription specifique au medium est a imprimer depuis notre site, il doit etre joint a votre envoi. Nous ne pourrons renvoyer les supports et dossiers que s’ils sont accompagnes d’une enveloppe timbree a votre adresse.
Les Rencontres Traverse Video debuteront le mercredi 18 mars 2015, nous recevrons vos propositions jusqu’au mercredi 15 octobre 2014 inclus.
En esperant de nombreuses reponses, nous vous convions a consulter notre site:
www.traverse-video.org
Traverse Video – 17 avenue des Mazades
31200 Toulouse – France -Tel:+ 33 (0)5 62 26 48 51
info [arobas] traverse-video [point] org / www.traverse-video.org
4. résidences
Kansas City Artists Coalition Proposals for Exhibitions & the International Residency 2014
VIEW MORE INFO
APPLY TO THIS CALL
Call Type: Proposals
Eligibility: International
City: Kansas City
State: Missouri
Fee: $0.00
Entry Deadline: 10/15/14
Days remaining to deadline: 15
Kansas City Artists Coalition (KCAC) is seeking proposals for exhibitions in each of the four galleries. This application can also be used to apply to the International Residency.
https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2059
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RESIDENCE: Musée Picasso
date limite : 3 novembre 2014
Le musée Picasso d’Antibes et le Centre International de Valbonne co-organisent une résidence artistique de trois mois dédiée aux arts visuels.
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La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.
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RESIDENCY: Pulau Ubin Artists-in-Residency Programme 2014-2015
Deadline date: October 10, 2014; City: Singapore; Source: The Artists Village
The Artists Village is conducting an open call for artists and non-artists to apply for the Artists-In-Residency programme (AIR) located on the island of Pulau Ubin. We welcome applications from various disciplines, e.g. dancers, musicians, art critics, writers, curators, environmentalist, scientists, etc to apply and to engage themselves in working with the natural environment on Pulau Ubin. Applicants are highly encouraged to propose projects relating to the environmental, natural and communal content on the island Pulau Ubin.
The Artists-in-Residency programme consists of two phases. For the first phase, the programme offers applicants the option of up to a maximum of 3 months residency on the island. Due to work commitments of local applicants, we hope that with this flexibility, we can provide the artists ample time to perform in-depth researches into their projects. During their residency, applicants are committed to give artist talk(s) on their progress in their researches, conduct a workshop and present their works for an end-residency exhibition.
Phase Two of the programme offers applicants the added opportunity to take part in a 1-month exchange programme with one of our collaborating partners in China, Vietnam and South Korea. This exchange will provide applicants a chance to experience living in another country and form interactions and communications with the foreign art communities.
We have a vision to use the island as a canvas to create art and it is an attempt to attract cultural and art practitioners to work in close contact with this relatively untainted natural environment in Singapore. Through this residency, we hope to provide a chance for artists to develop different perspectives from the experience of living on the island and at the same time, inculcate new outlook towards working in and with nature along with eco-friendlier art practices in this unique residency.
This residency programme is open to Singapore Citizens and Permanent Residents only. For more information and submission details, please visit the website. This project is organized by The Artists Village and is supported by the National Arts Council of Singapore.
www.tav.org.sg/artistsinresidency/opencall.html
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RÉSIDENCE DE TROIS MOIS
DATE DE TOMBÉE: 15 OCTOBRE 2014
L’Œil de Poisson, centre d’artistes de la ville de Québec (Canada), offre la chance à un artiste de diffuser son travail dans la grande galerie suite à une résidence de recherche et de production. Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques et stimule des transferts ou des rencontres entre disciplines.
Cette résidence se déroule sur une période de trois mois (mi-octobre à mi-janvier). Celle-ci s’adresse aux artistes qui ont besoin d’utiliser nos ateliers de bois et/ou de métal pendant toute cette durée, que ce soit dans le cadre d’une pratique installative, sculpturale, multidisciplinaire. Tout en préparant son projet, l’artiste aura accès aux équipements du centre de même qu’à un grand espace de travail commun où plusieurs artistes de la région de Québec travaillent sous la supervision d’une équipe de techniciens chevronnés.
Le centre offre l’hébergement avec per diem pour une période de trois mois. L’artiste doit défrayer son transport jusqu’au centre.
CONTENU DU DOSSIER
Dans un fichier .zip (10 mo maximum et évitez les sous-dossiers)
• Lettre de motivation
• Curriculum vitae (max. 3 pages)
• Texte de démarche (max. 250 mots)
• Courte biographie (max. 250 mots)
• Texte descriptif du projet de résidence (max. 500 mots)
• Documentation visuelle (max. 15 images au format JPEG, 72 dpi)
• Documentation de vidéos (liens YouTube, Vimeo ou autre diffuseur Web) – 10 minutes max.
Note : La documentation vidéo doit demeurer en ligne jusqu’en janvier 2015.
• Dossier de presse (facultatif)
Soumission de dossiers par courriel à info [arobas] oeildepoisson [point] com
OBJET: Résidence 2015-2016
* Notez qu’aucun dossier papier ne sera accepté.
L’Œil de Poisson
Quebec, Qc G1K 3P9
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RÉSIDENCES D’ARTISTES
L’Atelier Circulaire invite les artistes professionnels du Québec, du Canada et de l’étranger, avec au minimum une formation de base en arts imprimés, à soumettre un dossier pour le programme de résidence d’artistes.
L’Atelier Circulaire occupe un espace lumineux de 10 000 pi2 et fournit un lieu de travail et de l’équipement spécialisé pour la gravure en creux, la lithographie, le relief, la sérigraphie et l’impression numérique.
La résidence inclut :
– accès aux ateliers pour une durée consécutive d’un mois;
– cachet d’artiste de 600 $;
– un cachet de 100$ pour l’achat de matériel au magasin de l’atelier;
– aide technique d’un imprimeur et/ou encadrement professionnel (25 heures).
Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels
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vuphoto
Résidences d’artistes suivies d’expositions
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
• une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
• une description du projet (1 page max)
• un texte de démarche artistique
• un curriculum vitae
• tout autre document pertinent
• pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
• un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Expositions
VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une quinzaine d’expositions. Les artistes sont invités à soumettre un projet d’exposition en spécifiant l’espace qu’ils souhaiteraient occuper.
Résidences d’artistes
Pour les artistes oeuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création, pouvant mener ou non à une exposition. VU privilégie les propositions inédites de projets à développer à Québec – que ce soit pour faire des prises de vue, des explorations techniques, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche.
Le centre offre un soutien artistique, technique et financier aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit pour leurs dépenses dans les espaces de production. Ceux-ci sont dotés d’équipements complets dont des scanneurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels.
Publications
VU souhaite recevoir des propositions de projets de publication qui concordent avec sa vision du livre comme un espace de diffusion à part entière, et qui contribuent à renouveler le discours critique sur la photographie.
Projets spéciaux
Le centre encourage toute autre proposition qui n’entrerait pas dans le cadre des expositions, résidences ou publications.
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
- une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
- une description du projet (1 page max)
- un texte de démarche artistique
- un curriculum vitae
- tout autre document pertinent
- pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
- un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel viaWeTransfer à l’adresse
artistique [arobas] vuphoto [point] org
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
George M Sullivan Power Plant 2A Expansion Project
VIEW MORE INFO
APPLY TO THIS CALL
Call Type: Public Art
Eligibility: International
City: Anchorage
State: Alaska
Fee: $0.00
Entry Deadline: 10/17/14
Days remaining to deadline: 17
Number of Applications Allowed: 2
Project: George M. Sullivan Power Plant 2A Expansion Project
Deadline for Entries: Friday, October 17, 2014 10:00 pm
Contact: Curator of Public Art, 1% for Art, (907) 343-6473
Amount of Commission: $250,000
Eligibility: International Call
Site Description
The art selection jury for the project intends to commission one art installation to be permanently installed on the front façade of the power plant located in east Anchorage along the Glenn Highway. The most prominent location for placement of artwork discussed by the jury is the top 20’ of the front façade of the new plant that measures 232’ long. The art selection jury will consider other suggested exterior sites.
www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2110
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Tuscany LRT Station Community Cultural Development Public Art Project
Seeking a professional artist with established public art experience for a CCD Public Art Project at the new station.
@ City of Calgary
Deadline: OCTOBER 30
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REOI: West Toronto Railpath + Ritchie Avenue Art Project
An open public art competition to create an outdoor art mural to be installed on noise walls at two locations.
@ City of Toronto, StreetARToronto (StART) and Metrolinx
Deadline: OCTOBER 24
http://www.akimbo.ca/74259
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Appel de propositions
Exposition d’art public participatif Faut que ça bouge! inspirée des sports canadiens
Lieu :
Région de la capitale du Canada
Date limite :
Le 3 novembre 2014, 16h00, HNE
Ouvert aux artistes ou professionnels du design canadien (citoyen canadien ou résident permanent)
Patrimoine canadien est à la recherche d’artistes canadiens ayant des idées novatrices pour la création d’installations participatives inspirées des sports canadiens sous le thème Faut que ça bouge!. Les concepts doivent comprendre des éléments de participation permettant au public de bouger et d’interagir avec l’œuvre. L’exposition sera présentée
du 30 janvier au 16 février 2015.
Les documents de l’Appel de propositions sont disponibles uniquement dans le site achatsventes.gc.ca. Cliquez sur le lien suivant pour obtenir les documents : achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-14-00653549
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Call for Proposals
The McMichael Outdoor Bench Project
a 30th Anniversary Project of
the McMichael Volunteer Committee.
The McMichael Canadian Art Collection is seeking proposals from artists or designers for a unique McMichael bench, created with inspiration from the site and collection. This project is being led by the McMichael Volunteer Committee to celebrate and commemorate its 30th anniversary.
The McMichael Volunteer Committee is a dedicated team of McMichael members, from all walks of life, who share a passion for the arts and are committed to volunteerism. Volunteers organize events and raise funds, both to enhance the visitor experience and to support children’s education at the McMichael.
Deadline for Submission:
4:00 pm on November 3, 2014
Project Goals:
Design a unique McMichael outdoor bench to be available for commemorative naming for donors wishing to honour or pay tribute to a family member or friend that had an affiliation with or love for the organization. The functional outdoor bench would be installed in specific locations through the McMichael grounds and designed to withstand the rigors of an unsupervised public environment.
Location:
10365 Islington Avenue, Kleinburg, Ontario L0J 1C0 ( map )
Site Description:
McMichael, located within the incomparable setting of 100 acres of beautiful conservation lands, offers visitors the unique opportunity to enjoy Canadian art in a sprawling 85,000 sq. ft. complex of galleries situated amidst nature. Floor-to-ceiling windows enable visitors to take in marvelous views of the densely wooded Humber River Valley as they enter and exit the gallery spaces.
The stunning woodlands that surround the McMichael feature outdoor sculptures and nature trails that underwent a $4.2 million grounds enhancement in 2011. Through a network of outdoor paths and hiking trails, visitors can explore the Sculpture Garden and the unique cemetery where six of the Group of Seven members and gallery founders Robert and Signe McMichael are laid to rest.
Project Remuneration:
One or more selected submissions will receive a $1,000 honorarium to cover:
- Concept and plans for the designed bench that include a list of all materials (type, quantity) and suppliers, costing to produce one and multiples of the bench
- Fees for design work
- Supplies needed for a scale model of the bench
All proposed benches must be of a scale and material suitable for outdoors and designed to withstand the elements as well as use by visitors of all ages.
The commemorative feature (plaque, plate) needs to be incorporated into the design of the bench and should be made of materials that can be easily added after the bench has been produced.
Size, Material Selection Criteria:
- Compatibility with the site and function of the space.
- Highly durable, safe, low maintenance, theft-proof materials to withstand the natural elements.
- Artistic excellence, innovation, creativity and originality as demonstrated by submitted materials.
- Appropriateness and relevance of style.
- Compliance with accessibility guidelines, ensuring no barriers to accessibility.
- The final cost of producing a bench should not exceed $2,000.
Other considerations:
- McMichael is a LEED Silver facility, so selection of materials should be in keeping with this rating if possible
Selection Process:
The McMichael Bench Project Selection Panel will consist of the McMichael Canadian Art Collection CEO and up to two other MCAC staff members, including the Facilities Manager, up to three members of the McMichael Volunteer Committee and three external members with furniture design and landscape architecture expertise: Heidi Earnshaw, Heidi Earnshaw Design; Moira Wilson, Acting Manager, Parks + Open Space Planning, Parks Development, City of Vaughan; and Carolyn Woodland, Director, Planning and Development, Toronto and Region Conservation.
Application Procedure:
Please submit the following in PDF format to BenchProject [arobas] mcmichaelvolunteers [point] com by: 4:00pm on November 3, 2014
- Written design brief on the idea behind the bench
- Images – maximum 2 MB per image
- Link to online presence or portfolio attached to submission
Selected Submission(s) receiving a $1,000 honorarium will be required to provide:
- Concept and plans for the designed bench that include a list of all materials (type, quantity) and suppliers, costing to produce one and multiples of the bench (maximum for each bench not to exceed $2,000)
- A scale model of the bench
- Oversee the fabrication and delivery of the required number of commissioned benches.
McMichael reserves the right to replace the benches when they have reached the end of their useful life or become damaged due to vandalism or wear.
Projected Schedule
- September 29, 2014: Deadline for Questions
- October 3, 2014: Circulation of Responses to Questions
- October 6 and October 8, 2014: Site tour of bench locations at McMichael
- November 3, 2014: Submissions Due
- December 5, 2014: McMichael Bench Project Panel Selection and artists notified
- May 2015: Installation
Please RSVP to the contact below if you’d like to attend one of the two below dates/times for a Site tour of bench locations:
- Monday October 6 at 10:00am
- Wednesday, October 8 at 2:00pm
Mary Hookey, President
McMichael Volunteer Committee
Messages: McMichael Volunteer Line 905-893-1121, extension 2269
Email: BenchProject [arobas] mcmichaelvolunteers [point] com
Web: mcmichaelvolunteers.com/mcmichael-outdoor-bench-project/
6. divers
L’art visuel d’écrit avec Marie-Ève Beaupré!
L’art visuel s’écrit est un document Web qui comprend six capsules vidéo présentant six intervenants, critiques et commissaires en arts visuels. L’AGAVF souhaite, par cette présentation, favoriser l’écrit et le commissariat en arts visuels dans les communautés francophones minoritaires du Canada.
Cette semaine, découvrez la capsule avec Marie-Ève Beaupré!
L’AGAVF vous invite à consulter les outils qu’elle propose sur son site à : www.agavf.ca/dossiers/artvisuelecrit.html