La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: www.twitter.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faite-là circuler! Abonnement courriel gratuit. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Galerie Sans Nom (Moncton)
Valerie Salez – Fourth nature
Geneviève Violette – Purgatory as purification
du 14 septembre au 19 octobre 2012
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Symposium d’art/nature: Moncton 2012
Ned Bear, Danyèle Alain, Michael Belmore, Jean-Denis Boudreau, Paul Griffin, Gilbert LeBlanc, Rose-Marie E. Goulet, Christopher Varady-Szabo, Ensemble Deschênes/Gibson
du 28 septembre au 7 octobre 2012
au Parc écologique du Millénaire et dan la ville de Moncton
www.ArtNatureMoncton.ca
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Frédéric Lavoie – Fantomatique
du 24 août au 29 septembre 2012
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Anyse Ducharme – arti/fiction realities
du 7 septembre au 13 octobre 2012
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Chantel Mierau, hannah_g et Stéphane Oystryk – Éveil dans la ville
Du 6 septembre au 25 octobre 2012
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Jules Villemaire – Les régions émotives
Commissaire : Stefan St-Laurent
Du 15 septembre au 23 octobre 2012
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Katia Gosselin – Interpellations
du 23 août au 14 octobre 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
BRAVO (Ontario)
Nuit blanche Ottawa
22 septembre 2012
www.nuitblancheottawa.ca
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Manuel Chantre – Double
Du 29 septembre au 20 octobre 2012
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Magali Babin,
Scott Rogers,
Scenocosme – Lieux inusités / Uncommon Ground
Du 26 septembre au 4 novembre 2012
Natalie Morin en résidence
jusqu’en octobre 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Glendon (Toronto)
25 sept.au 7 oct./ Sept.25 to Oct.7
Carlos Aranha, Carmen S. Buteler, Marta Beatriz Cáceres, Julio Ferrer, Nahúm Flores, Lisette González, Erik Jerezano, Edgar Francisco Jiménez, Jesús Mora, Elbia Polanco, Osvaldo Reyes, Hugo Slepoy, Marcelo Suaznábar, Fredy Suárez – Itinerarios / Itinéraires / Itineraries
Commissaires invitées : LiLia FauLkner, eLizabeth iturbe
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Donald Boudreau – Un œil sur le passé
jusqu’au 30 septembre 2012
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
1. appels en français du Canada
Occurence – Montréal – 23 octobre 2012
Agence Topo – Montréal – 15 octobre 2012
Sporobole – Sherbrooke – 1er octobre 2012
Materia – Québec – 1er octobre 2012
Œil de poisson – Québec – 15 octobre 2012
Mutek – Montréal – 15 octobre 2012
Galerie Sans Nom – Moncton – 15 janvier 2013
Centre Sagamie – Alma – 30 septembre 2012
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Biennale internationale d’estampe contemporaine Trois-Rivière – extension 12 octobre 2012
Galerie Trois Points – Montréal – 1er octobre 2012
2. appels en anglais du Canada
Galery 44 – Toronto – 15 octobre et 1er novembre 2012
Latitude 53 – Edmonton – 30 septembre 2012
Yamana Gold – Toronto – 12 octobre 2012
3. appels internationaux
Beers.Lambert Award for emerging art – 31 décembre 2012
Southern Panoramas – 15 octobre 2012
Fondation François Schneider – 15 décembre 2012
Journal for artistic research – 30 septembre 2012
Shenzhen & Hong Kong Bi-city Biennale of urbanism/architecture – 24 septembre 2012
Future Nostalgia – Fribourg – 15 octobre 2012
Telfer Galery – Glasgow – 1er octobre 2012
4. résidences
International Photographer in Residence Programme 2013 – Channel Islands – 15 octobre 2012
Platform – Vaasa, Finlande – 30 septembre 2012
Bemis Center for Contemporary Arts – Omaha, États-Unis – 30 septembre 2012
La Petite Escalière – Paris – 15 octobre 2012
Women’s Studio Workshop: Art-in-Education Workspace Combo Residency – Rosendale, États-Unis – 15 octobre 2012
Atelier Topaz – Opasatika – en tout temps
Divina Sonus Ruris – Portugal – 30 septembre 2012
5. divers
Institutions by artists
1. appels en français du Canada
Occurence
Appel de dossiers
Programmation 2013-2014
Date limite : 23 octobre 2012
Occurrence lance un appel de dossiers pour sa programmation automne 2013 – hiver 2014 et invite les artistes intéressés à soumettre un projet.
Occurrence a pour mandat de représenter avec force la recherche dans le domaine des arts visuels et médiatiques, tout en maintenant une expertise reconnue dans le champ photographique. Cet intérêt marqué porté à la photographie se manifeste dans le cadre de la programmation annuelle du centre, tant par la présence d’approches classiques de l’image que par la mise en valeur de pratiques photographiques expérimentales. Accueillant et sollicitant une diversité de points de vue, aussi bien sur les plans pratique que théorique, Occurrence réunit chaque année un comité composé d’artistes, d’historiens de l’art et d’auteurs. Ce jury a pour mission d’établir la programmation, de concert avec le conseil d’administration. Cette formule génère des regards multiples et permet la présentation du travail de talents émergents ainsi que de celui d’artistes plus aguerris. De manière ponctuelle, et lorsque le corpus des artistes s’y prête, Occurrence produit des publications. Un des objectifs majeurs d’Occurrence est notamment le développement de liens avec des centres d’ici et de l’étranger. La galerie est en effet initiatrice et coordonnatrice de projets à l’échelle internationale, afin de favoriser la diffusion des œuvres d’artistes canadiens à l’étranger. Outre son rôle de diffuseur, la galerie cherche à contribuer au travail d’exploration artistique en tant que producteur.
Le dossier devra inclure :
• Une description du projet proposé
• Un curriculum vitae
• Une documentation visuelle (images JPEG – max. de 15 images) et/ou vidéo (extrait de 10 min. max.) sur CD ou DVD. Des liens internet peuvent être proposés
• Une fiche technique accompagnant la documentation visuelle ou vidéo
• Toute autre documentation pertinente
• Une enveloppe de retour pré-affranchie
Veuillez nous faire parvenir vos documents à l’adresse suivante :
Appel de dossiers 2013-2014
Occurrence, espace d’art et d’essai contemporains
5277 avenue du Parc,
Montréal, Québec
H2V 4G9
Att : Lili Michaud, directrice
Date limite d’envoi des dossiers : 23 octobre 2012
Pour plus d’information, n’hésitez pas à nous contacter :
info [arobas] occurrence [point] ca
T : 514.397.0236
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APPEL DE PROJETS : Sortir de l’écran
APPEL DE PROJETS
Soutien à la production et à la diffusion
en art numérique pour la série Sortir de l’écran
DATE LIMITE POUR LA
SOUMISSION DE DOSSIERS : 15 octobre 2012
Agence TOPO, centre d’artistes montréalais en nouveaux médias, lance un appel de projets dans le cadre de Sortir de l’écran / Spoken Screen. Cette série, initiée en 2007 avec le laboratoire NT2 de l’Université du Québec à Montréal (UQAM), présente des oeuvres [hyper]médiatiques qui incorporent un volet performatif et qui explorent le lien entre l’écran et l’espace hors de l’écran : lectures et interprétations poétiques, performances participatives, dispositifs interactifs, etc.
Pour ses prochains programmes de diffusion, Agence TOPO recherche des propositions d’oeuvres médiatiques qui comportent une dimension performative et/ou narrative favorisant l’exploration visuelle, sonore et textuelle, à la fois dans leurs volets physique et écranique.
Les projets retenus bénéficieront d’un soutien artistique, technique et technologique à la réalisation multimédia dans le cadre d’une résidence de quatre à huit semaines réparties selon les besoins des artistes et des projets. Les dates de diffusion prévues de la série sont au printemps et à l’automne 2013-2014.
Dans le but de respecter les échéanciers prévus, les projets en cours de réalisation et ceux qui démontrent un engagement solide de la part des artistes seront favorisés.
Les artistes intéressés par cet appel de projets et le contexte de production offert par Agence TOPO sont invités à soumettre leur dossier d’ici le 15 octobre 2012.
Télécharger la version PDF
Plus d’informations>>>
Présentation du dossier. Documents demandés :
– Énoncé d’intention (une page max.)
– Description des besoins techniques
– Proposition d’agenda de travail
– Aperçu de la démarche artistique
– Curriculum vitae (trois pages max.)
– Dossier de presse (trois pages max.)
– Documentation audiovisuelle (cd / dvd / web)
– Enveloppe de retour affranchie pour le retour des documents (si souhaité)
Les artistes sélectionné/es bénéficieront des éléments suivants :
– Cachet de production et de diffusion
– Frais de production
– Accès aux équipements informatiques et audiovisuels du centre
– Assistance à la réalisation (programmation et intégration multimédia)
– Accompagnement de projet
– Organisation d’un événement de diffusion
Nous n’acceptons pas les propositions envoyées par courriel ou uniquement accessibles d’un site web.
Éviter les couvertures ainsi que les documents boudinés et agrafés pour faciliter la photocopie.
Conditions de transport et de séjour
Les frais de transport et de séjour ne sont pas assumés par l’Agence TOPO. Dans le cas des artistes résidant hors Montréal, les frais de
transport et de séjour devront faire l’objet d’une entente spécifique. L’accueil en résidence pourra être conditionnel à la participation
financière de partenaires externes.
AgenceTOPO.qc.ca
Agence TOPO est un centre d’artistes en nouveaux médias dont le mandat est de produire, de diffuser et de distribuer des oeuvres multimédias
qui explorent les nouvelles narrativités et les croisements interdisciplinaires et interculturels. Voir la section Diffusion du site web pour les
séries 2007-2012 de Sortir de l’écran/Spoken Screen.
Information et envoi des dossiers
Éric Paillé, chargé de projets, Agence TOPO
5455, avenue de Gaspé, espace 1001, Montréal (Québec) H2T 3B3
T +1 – 514 279 8676 – agence [arobas] agencetopo [point] qc [point] ca – www.agenceTOPO.qc.ca
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Sporobole lance un appel de dossiers pour la programmation de septembre 2013 à septembre 2014
Date limite, le 1 octobre 2012
Orientation artistique :
Le centre Sporobole se positionne comme un pôle de diffusion et d’échanges dont les actions s’inscrivent dans les enjeux de l’art actuel. Le centre est un lieu phare de diffusion dans sa trame urbaine et régionale et, en ce sens, joue un rôle d’ouverture et de stimulation intellectuelle auprès de son public immédiat.
Sporobole tend à développer des activités de diffusion, de médiation et de recherche, en magnifiant la portée réflexive des pratiques diffusées suivant le principe d’étoilement, en considérant les expositions comme des plateformes permettant la convergence de différents enjeux disciplinaires, intra et extra artistiques. Les activités du centre visent de cette manière à ouvrir un dialogue entre les artistes, leurs pairs , des chercheurs issus d’autres disciplines, et différents publics.
Sporobole est ouvert à toutes disciplines autant d’artistes de la relève que d’artistes à mi-carrière. Quelle que soit l’orientation du travail, le centre est particulièrement attiré par les pratiques qui prennent avantage de son espace d’exposition et qui proposent une réflexion multipistes favorisant la création de liens entre l’art actuel et la société.
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* il est possible de soumettre votre dossier par courriel à l’adresse suivante : programmation [arobas] sporobole [point] org
avec des liens vers les images ou avec l’envoi courrier d’un CD ou d’un DVD
Toutes les demandes doivent comprendre :
– Une description de votre projet (1 à 2 pages)
– Votre démarche artistique (maximum une page) et votre CV
– Une documentation visuelle avec sa fiche descriptive (CD, DVD ou lien Internet).
– Inclure une enveloppe pré affranchie si vous désirez le retour de votre dossier si posté via le courrier régulier.
Sporobole offre un droit d’exposition suivant les barèmes de la CARFAC
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Programmation 2012-2013 / MATERIA
1er octobre 2012
Québec (Québec)
Centre MATERIA, espace d’exposition. Photo : Idra Labrie, 2008
Le Centre MATERIA, dont le mandat est de diffuser et promouvoir la recherche et la création dans le domaine des métiers d’art actuels, aux plans national et international, souhaite recevoir vos dossiers pour sa programmation 2012-2013 !
Contenu du dossier à présenter
• Description du projet
• Démarche artistique
• Curriculum vitae récent (maximum 4 pages)
• Images d’œuvres récentes, entre 5 et 10, en format.jpg de 72dpi (1024 X 768px) ou 300dpi
• Liste détaillée des œuvres présentées (titre, date, matériaux et dimensions de chaque pièce)
• Tout autre document pertinent, tel qu’esquisses, revue de presse, etc.
• Une enveloppe de retour affranchie si votre dossier est envoyé par la poste et que souhaitez le récupérer
Salle d’exposition de 162 m2, plan disponible au :
http://www.centremateria.com/upload/plan_MATERIA%20F%2020072008%20pdf.pdf
Merci de faire parvenir votre dossier, de préférence par courriel, à
programmation [arobas] centremateria [point] com
ou par la poste
MATERIA – Comité de programmation
367, boul. Charest Est, bureau 701, Québec (Québec), G1K 3H3
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APPEL DE DOSSIERS
DATE DE TOMBÉE (DEADLINE) : 15 OCT. 2012
L’Œil de Poisson, centre de production et de diffusion en art actuel et multidisciplinaire, invite les artistes et commissaires à soumettre leur projet d’exposition pour la programmation 2013-2014 (Grande galerie, Petite galerie et Entrée vidéo). Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques, désirant accueillir autant les artistes émergents qu’établis.
Les artistes sélectionnés reçoivent des droits d’exposition suivant les normes du CARFAC et ont accès gratuitement à nos ateliers de production pour une période d’un mois précédant leur exposition.
CONTENU DU DOSSIER :
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Curriculum vitae (max. 3 pages)
•
Texte de démarche (max. 250 mots)
•
Description du projet proposé (max. 500 mots)
(précisez l’espace souhaité : Grande galerie, Petite galerie, Entrée vidéo)
•
Documentation visuelle (max. 15 images au format JPEG, 72 dpi)
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Documentation de vidéos (liens Youtube, Vimeo ou autre diffuseur Web)
Note : La documentation vidéo doit demeurer en ligne jusqu’en décembre.
•
Dossier de presse (facultatif)
FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :
info [arobas] oeildepoisson [point] com
Titre du courriel (objet) : Appel de dossiers
Au plus tard le 15 octobre.
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APPEL À PROJETS MUTEK 2013
L’appel à projets pour la 14ème édition de MUTEK est ouvert! Veuillez noter que
cet appel s’adresse uniquement aux artistes canadiens domiciliés au Canada ou ailleurs.
Veuillez noter que cet appel s’adresse uniquement aux artistes canadiens domiciliés au Canada ou ailleurs. Pour la portion internationale de la programmation du festival, MUTEK contactera directement les artistes et / ou leurs représentants.
Les artistes qui travaillent sur des projets inédits explorant de nouvelles avenues esthétiques en création numérique et en musiques électroniques sont invités à nous soumettre leurs candidatures. Nous sommes particulièrement intéressés par :
• Les performances musicales en direct
• Les performances audiovisuelles numériques
• Les projets multimédias, incluant les installations urbaines interactives et les projets de mapping architecturaux
Nous encourageons fortement les candidats à accompagner leur soumission d’enregistrements live de leurs performances. Veuillez également prendre note que MUTEK étant voué à la présentation de performances en direct, les mixes de DJ ne seront pas considérés.
La date limite de soumission pour MUTEK 2013 est fixée au 15 octobre 2012, mais nous vous invitons à nous contacter le plus tôt possible puisque nous sommes déjà à mettre sur pied la structure du programme.
Veuillez nous faire parvenir vos soumissions à l’adresse courriel suivante : soumission [arobas] mutek [point] org
Et/ou par voie postale régulière à:
MUTEK / PROJETS 14e ÉDITION
C.P. 855 – Succursale Desjardins
Montréal (Québec) H5B 1B9
Canada
Notez que nous ne serons pas en mesure de confirmer la réception de toutes les soumissions. Les prises de contact se feront uniquement avec les artistes dont les projets auront été retenus. L’équipe de MUTEK remercie d’avance tous les artistes qui portent intérêt au festival et qui soumettront ainsi leur candidature.
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Galerie Sans Nom
GSN sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires
2012/2013
APPEL DE DOSSIER
Date limite : 15 janvier 2013
Les dossiers doivent comprendre :
• lettre d’intention
• titre et description détaillée du projet proposé
• les besoins techniques du projet
• curriculum vitae et une courte biographie
• 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
• liste détaillée du matériel d’appui
• enveloppe de retour affranchie (si vous souhaitez ravoir votre dossier)
• dossier de presse (facultatif)
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford St, Locaux 13 et 16
Moncton, NB E1C 4X5
T. 506.854.5381 F. 506.857.2064
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Centre SAGAMIE
Appel de projets
Nouvelle date limite: 30 septembre 2012
(SVP, notez qu’il n’y aura plus d’appel en janvier)
Les artistes, les auteurs et les commissaires sont invités à nous proposer leurs projets de résidences, de publications et d’expositions.
1- RÉSIDENCES D’ARTISTES
Dans un contexte de recherche et de création en art actuel, ces résidences visent à soutenir les artistes dans le développement de nouvelles œuvres liées aux enjeux actuels de l’image. Nous offrons aux artistes un soutien technique et financier favorisant la production de projets artistiques novateurs, dans lesquels l’exploration avec le traitement numérique de l’image et l’expérimentation avec l’impression numérique grand format sont priorisées.
2- PUBLICATIONS
Nous développons les projets de publication en étroite collaboration avec les artistes et les auteurs afin de favoriser la recherche créatrice et la réflexion théorique. Considérant le livre comme un espace de création artistique et littéraire à investir, notre programme éditorial comprend des livres d’artistes, des monographies et des livres synthèses qui font le point sur des thématiques spécifiques en art contemporain.
3- EXPOSITIONS
Situé au centre-ville d’Alma, notre centre d’exposition est un lieu de médiation qui propose au public un regard éclairé sur l’art actuel. Espace d’essai ouvert à tous les artistes en art visuel, le centre favorise le métissage des pratiques, l’exploration de l’image et ses contextes d’intégration. Le cachet CARFAC/RAAV est versé aux artistes.
VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :
1- Votre curriculum vitae (maximum 3 pages)
2- Votre démarche artistique (maximum 1 page)
3- La description du projet proposé (maximum 1 page)
4- La documentation visuelle (maximum 20 images)
SVP nous faire parvenir une version imprimée (incluant le visuel) de votre dossier et une version numérique sur CD ou DVD.
SVP indiquer pour quel programme(s) vous appliquez.
SVP inclure une enveloppe de retour pré-affranchie, si le retour du dossier est souhaité.
Poster avant le 30 septembre 2012 (le timbre de poste du lundi, 1er octobre en faisant foi) à :
Centre SAGAMIE
50, rue St-Joseph, C.P. 517
Alma, Québec, Canada
G8B 5W1
Pour en savoir plus sur cet appel de projets, visiter : http://www.sagamie.com
ou communiquer avec Nicholas Pitre, directeur: sagamie [arobas] cgocable [point] ca 418 662-7280
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APPELS DE DOSSIERS
Dans le cadre de la programmation 2013-2014, Caravansérail invite les artistes
à soumettre leur dossier dans l’un ou l’autre des appels de dossiers suivants.
1. Exposition | 2013-2014 Artistes de la relève et ceux dont la pratique est émergente Date limite ~ 1er octobre 2012 (cachet postal / date d’envoi) Le centre recherche des artistes qui œuvrent à renouveler les pratiques, qui démarchent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, qui développent des stratégies de diffusion inédites et des pratiques qui tiennent compte des spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
2. Projet ponctuel ou spontané
Artistes de la relève, mi-carrière et établis
Dépôt en tout temps
Il est possible de présenter une demande pour un projet ponctuel spécifique (lancement de livre d’artiste, performance, commissariat, conférence, formation, projet hors les murs, etc.) pouvant s’inscrire dans le cadre de nos activités.
*Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, l’atelier inclus, sont à aires ouvertes.
Pour obtenir le plan de la salle et la description de des équipements, consultez le www.caravanserail.org.
Le volet Résidence de recherche et production se fera cette année sur invitation.
FORME ET CONTENU DES DOSSIERS
Votre dossier doit nous être transmis sur CD / DVD ou par courriel.
L’ensemble des documents textes doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.
Votre dossier doit inclure :
~ vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
~ une description du projet (environ 250 mots); ~ une démarche artistique (environ 250 mots);
~ un curriculum vitæ; ~ un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’œuvres récentes (fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi. Le CD ou DVD doit être lisible sur MAC);
~ s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins ;
~ une liste descriptive des œuvres;
~ tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’une des adresses suivantes :
Programmation 2013-2014 / Caravansérail
274 avenue Michaud, Rimouski (Qc) G5L 6A2
coordination [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ?
Contactez-nous.
http://www.caravanserail.org/contact/
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8e Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières.
Les règlements et formulaire d’inscription seront accessibles sur notre site web à compter du 1er juin. www.biectr.ca
Date limite : EXTENSION 12 octobre 2012
Mélina St-Ours
Adjointe à la direction
Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières
58, rue Raymond-Lasnier
Trois-Rivières (Québec) G9A 2J6
1 (819) 370-1117
Info [arobas] biectr [point] ca
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Projet K-Town / Galerie Trois Points
1er octobre 2012
Montréal (Québec)
La Galerie Trois Points invite les artistes de toutes les générations à soumettre une vidéo ou une animation afin de participer à la toute première de l’événement montréalais K-Town. Initié par deux artistes torontois, Meera Margaret Singh et Luke Painter, K-Town s’inspire de l’univers un tant soit peu kitsch et mélodramatique du karaoké pour donner la chance aux artistes de réaliser des vidéos ou des animations sur la chanson de leur choix.
La Galerie Trois Points vous offre l’opportunité d’enrichir le répertoire actuel de K-Town, qui contient déjà une cinquantaine de titres. Les projets sélectionnés seront ajoutés à l’inventaire de chansons et pourront être performés lors des événements K-Town où les participants sont encouragés à chanter leurs chansons favorites.
Les événements K-Town ont eu lieu en divers endroits jusqu’à maintenant : Angell Gallery (Toronto), Xpace (Toronto), Ed Video (Gelph), Spark Contemporary Art Space (Syracuse) et The Rhubarb Festival (Toronto). Une soirée est également prévue à la Gallery 44 Centre for Contemporary Photography (Toronto).
La soirée K-Town est prévue le 30 novembre prochain à la Galerie Trois Points à Montréal. Nous vous suggérons fortement de proposer des chansons francophones afin d’enrichir le répertoire de karaoké.
Veuillez envoyer votre DVD gravé à l’adresse suivante :
Projet K-Town
Att. Émilie Grandmont Bérubé
Galerie Trois Points
372, rue Sainte-Catherine Ouest, espace 520
Montréal (Québec) H3B 1A2
Les propositions devront être reçues au plus tard le 1er octobre 2012 à 17h.
Pour plus d’informations, visitez le site web de K-Town : www.ktownart.com
Si vous avez des questions, écrivez à l’adresse suivante : info [arobas] galerietroispoints [point] qc [point] ca
*Veuillez noter que l’événement est commissarié par la Galerie Trois Points et qu’une sélection devra être faite parmi les dossiers reçus.
Galerie Trois Points
372, rue Sainte-Catherine Ouest, espace 520
Montréal (Québec) H3B 1A2
www.galerietroispoints.qc.ca
info [arobas] galerietroispoints [point] qc [point] ca
Important
Les vidéos et animations doivent respecter la forme de présentation du karaoké : les paroles doivent défiler dans le bas de l’écran de sorte que les participants puissent les lire pendant qu’ils chantent.
Afin d’éviter que votre candidature soit rejetée automatiquement et dans le but d’éviter les doublons, nous vous suggérons de jeter un œil au répertoire K-Town existant en visitant le site web du projet www.ktownart.com.
Spécificités techniques :
Format :
– Les vidéos et animations soumises doivent être en format 4 : 3 (1024 x 768) ou 16 : 9 (1920 x 1080).
– Les paroles doivent défiler dans le bas de l’écran, soit aux tiers de l’image environ.
– Les vidéos doivent être en haute résolution et CODEC H.264 avec la compression à 100%.
– Toutes les vidéos doivent être soumis en fichier QuickTime de haute qualité (avec l’extension de ficher .mov). Utiliser la compression H.264 à 100%
Supprimer la voix
Plusieurs moyens sont disponibles pour supprimer les voix pour ne conserver que la trame sonore de la chanson choisie.
1. Il est possible de créer complètement le contenu vidéo, c’est-à-dire que l’artiste doit faire la vidéo, synchroniser le son et créer les titres pour que les participants puissent chanter de façon synchronisée à la manière traditionnelle des karaokés.
Vous pouvez jeter un œil à ce démo qui explique comment retirer la trame vocale d’une chanson en utilisant le logiciel Audacity, gratuit et facile d’utilisation. Ce logiciel ne fonctionne toutefois pas toujours parfaitement. Il est aussi possible d’utiliser Adobe Audition qui fait sensiblement la même chose.
http://www.youtube.com/watch?v=PqXiKYG3J7M
Une autre suggestion pourrait être Wavosaur, un site bilingue qui permet de faire le même travail. http://fr.wavosaur.com/
2. La seconde option suggérée est de choisir une chanson directement sur le site de Karaoke Channel. Il y a près de 800 chansons en français disponibles sur ce site. Il y a plusieurs autres sites web de ce type, il est recommandé d’effectuer une recherche web.
http://www.thekaraokechannel.com/store
Vous pouvez parcourir la sélection de chansons disponibles et choisir celle avec laquelle vous souhaitez travailler. Les chansons peuvent être achetées pour 2,00$. Le fichier MP4 consiste en un arrière-plan noir, la trame musicale et les parles qui défilent. Une fois que la vidéo est réalisée, vous pouvez remplacer le fond noir par votre vidéo (key out) en conservant les paroles.
En parcourant la liste des artistes, il est possible de cliquer sur les différentes chansons disponibles et en faire jouer un court extrait (play video sample) en cliquant sur le bouton à gauche du titre de la chanson.
Si vous rencontrez des problèmes techniques, n’hésitez pas à nous contacter directement.
ktownart [arobas] gmail [point] com info [arobas] galerietroispoints [point] qc [point] ca
2. appels en anglais du Canada
Proof 20 | Call for Submissions
New! | Emerging Canadian Curators | Oct. 15
Emerging Canadian Artists | Nov. 1
Proof is Gallery 44’s annual exhibition of photo-based work by Canadian emerging artists reflecting a range of current concerns and practices in contemporary photography from across the country. Proof is often one of the first exhibitions in a professional context for an emerging artist as was the case for artists such as Karin Bubas, Janieta Eyre, Isabelle Hayeur, Germaine Koh, Nicholas Pye, Althea Thauberger, and Andrew Wright.
To mark Proof’s 20th anniversary in 2013, Gallery 44 is extending the scope of the exhibition to engage emerging Canadian curators. We are calling for curators from three zones in Canada (see below), in order to gain a better representation of emerging artists from across the country. Each curator’s program will highlight a selection of 3–5 artists from their geographical area and be presented in the Proof 20 exhibition at Gallery 44 in June/July 2013. Mindful that an open call to submit proposals for exhibition is an important opportunity for emerging artists, Gallery 44 will still hold an open call for artist submissions for Proof 20. We will require selected curators to review and choose from these submissions when developing their final exhibition program for Proof 20. Curators will also be encouraged to use their knowledge of photo-based artists in their zone to bring forward the best of Canadian photo-based practices.
Zone 1: British Columbia, Alberta, Yukon, North West Territories
Zone 2: Nunavut, Saskatchewan, Manitoba, Ontario
Zone 3: Quebec, Nova Scotia, New Brunswick, Prince Edward Island, Newfoundland
Submission guidelines for curators visit www.gallery44.org/proof20curators
Submission guidelines for artists visit www.gallery44.org/proof20artists
Gallery 44 defines an emerging artist or curator as someone in the early stages of their career, regardless of age.
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi-faceted and ever-changing art form. We encourage the submission of exhibition proposals from artists in the early stages of their careers for this annual group exhibition. Consistent with our overall programming objectives, this exhibition highlights the work of artists who are innovative in their use of the medium and approach to subject matter. Proof is not intended to represent a particular theme but rather to reflect a range of current concerns and practices in contemporary Canadian photography.
Information on previous Proof exhibitions can be found on Gallery 44’s website at www.gallery44.org/previous_exhibitions and database at http://www.gallery44database.org
Visit www.gallery44.org/submissions for a floor plan of the gallery
Contact for submissions:
Alice Dixon, Head of Exhibitions and Publications
(416) 979-3941 | alice [arobas] gallery44 [point] org
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond Street West, Suite 120
Toronto, Ontario M5V 3A8
www.gallery44.org
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Latitude 53 Submissions, Edmonton: Next Deadline September 30
Latitude 53 Society of Artists is a not-for profit artist-run centre. Its purpose is to encourage contemporary artistic endeavors, to foster experimental cultural development, and to stimulate dialogue within the art community. A forum for dialogue about contemporary art practices is provided through exhibitions, criticism and projects.
Latitude 53 is willing to take risks in its programming and is fully prepared to support experimental ideas. Through the presentation of content-oriented art, our programs generate dialogue, political debate, and large-scale public awareness and discussion. Through proactive programming, which combines ongoing selections with a standard submission process that can remain flexible and responsive to current events in our community and elsewhere, we feel we can serve our community by providing more interesting, radical and provoking exhibitions.
Latitude 53 has a non-discriminatory exhibition policy and pays full artist fees in agreement with the CARFAC Schedule.
View the gallery floor plan
• MAIN SPACEArtists and curators are invited to submit individual or group proposals in any media for the upcoming programming year. The projects for this space will be reviewed and selected by a peer jury. Submission deadline is twice a year: April 30 and September 30.
• ProjEX ROOMLatitude 53 will not be accepting submissions for the ProjEx Room space for the 15 October 2012 nor the 15 January 2013 deadlines. Questions regarding this may be directed to Todd Janes, Executive Director attodd [point] janes [arobas] latitude53 [point] org
Artists and collectives (emerging to established) are invited to submit proposals of projects in any media. This site is specifically for members, other artists, and cultural producers to exhibit works in progress, ideas that are in the middle stages of development, projects exploring and expanding the parameters of new media, or work that comments on current sociopolitical issues and for artists to receive critical discourse about their work. Projects are programmed on an ongoing basis as to remain flexible and timely.
The ProjEx Room is an initiative of Latitude 53 that showcases the work of artists and cultural producers experimenting with visual culture. This work is often in process and provides the artist opportunities to expand upon their research and development in and generates dialogue between artists and audiences about the work. At this current time, Latitude 53 is unable to provide travel assistance so artist should consider this limitation prior to submitting for a space within the ProJEX Room space.
The projects for this space will be reviewed and selected by the Executive Director. Submission deadlines: 15 January; 15 April; 15 July; and 15 October.
PROPOSAL REQUIREMENTS:
• Project description
• Artist or Curatorial statement
• Curriculum Vitae (4 pages maximum)
• 15 digital images of proposed or recent work
on a Compact Disc (JPEG format, 300 dpi, 6×6 inches, RGB)
• Digital Video Disc or Compact Disc for video or audio work
• Image List (including title, medium, date and size)
• Web address/URL if available
• Press kit (4 pages maximum)
• Contact information (mailing address, phone number and email)
• Self-Addressed Stamped Envelope (for return of submission materials)
We do not accept:
• Email submissions
• URL’s exclusively as support material
• Original artwork
• Slides, VHS tapes or audio cassette
• PowerPoint format
• Fax submissions
Please print out all written material and do not staple. Do not include any other files in your digital image disc except for your images.
Send submissions to:
MAIN SPACE:
Programming Committee
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street, Edmonton, AB
T5J 1H5 Canada
ProjEX ROOM:
Todd Janes, Executive Director
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street, Edmonton, AB
T5J 1H5 Canada
For more information, contact us at program [arobas] latitude53 [point] org or (780) 423 5353
http://www.latitude53.org/gallery/submissions
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Yamana Gold (Toronto, ON): Call to Visual Artists, Deadline October 12
Passion to Perform
Art Competition 2012
THE INVITATION
Yamana Gold is one of the world’s leading gold mining companies, with operations and projects based throughout the Americas. The passion to perform is at the centre of our entrepreneurial culture and business strategy, constantly motivating over 8,500 colleagues who are committed to delivering value through Yamana Gold’s core principles:
– Sustainability.
– Dependability.
– Respect for the environment and our communities.
– Safety of our colleagues
Our strategic focus is to develop, construct and manage assets in a dependable manner and we contribute to the sustainable development of the regions and communities in which we operate through significant investments in local infrastructure, technology, health and education. At Yamana Gold, we consider investing in the quality of life of our workforce and their families to be very important.
“Passion to Perform” is a competition which celebrates the success of Yamana Gold, and we are looking forward to engaging creatively in a way that reflects our company’s diversity and core values.
We invite you to create a work of art entitled “Passion to Perform”, inspired by our company and core principles. Please use this title as a guide only; there is no need for literal interpretation or for entrants to feel restricted by any artistic spirit or flair.
The submitted artworks can be in the form of paintings, photography, sculptures and drawings.
Winning submissions will be displayed on a range of communication materials, as well as in our corporate offices in Toronto, Canada.
PRIZES
The following three prizes will be awarded. First prize $6,000, second prize $2,500 and third prize of $1,000.
THE JUDGES
The judges have been invited from a range of backgrounds;
– Representative from the Art Gallery of Ontario (AGO)
– Members of the Board of Directors of Yamana Gold including the CEO
– Mrs. Jane Marrone, artist and competition founder
ENTRY PROCESS
The competition is open to any person practicing art. The initial entry is online, followed by a second round of short listed works before final selection.
The panel of judges will initially review initial entries through an online digital submission process. Following this, approximately 35 short listed artists will be invited to deliver their actual works through a regional collection process sponsored by the company.
Only works that are short listed from the initial digital submission will be reviewed for final judging. Notifications and instructions on the regional collection process will be sent to the short listed artists only via email.
KEY DATES
12 October: Deadline for online email entries, by 5pm EST.
26 October: Results of initial entry, including short listed notices and instructions on mailing of works are emailed to artists by this date.
2 November: Results of final round of judging and award notices
RULES AND CONDITIONS OF ENTRY
Works entered must be an original composition created by the entrant. There is no maximum size or specific dimensions for the work.
Entrants should submit digital images of the art work in PC compatible jpg file(s) with a resolution of 300 DPI or higher. The website for digital submissions is
All entrants will be required to agree to the waiver and disclaimer found in the electronic submission form in order to enter the competition.
All of the short listed works will be transported to the corporate offices of Yamana Gold in Toronto, Canada, using regional collection centres set up by the company with reputable courier firms. The cost of shipment and insurance of the short listed entries will be borne by the company.
The entrant must specify the price of works in the online registration form as part of the initial online entry. This price will form the ‘catalogue selling price’ (in the event the corporation wishes to acquire the work). This price is independent of shipping and insurance which will be borne by the company.
Notwithstanding the foregoing paragraph, submissions that are awarded any of first, second or third prizes become the property of Yamana Gold and none will be returned.
All artists and participants by applying to the competition, agree to participate in media interviews and any other public relation events to promote their work and the competition.
Any questions regarding the art competition, please write to artwork [arobas] yamana [point] com
3. appels internationaux
Beers.Lambert Award for Emerging Art
7th June 2012 – 31st December 2012
Beers.Lambert Contemporary announces a new award for emerging artists worldwide: the First Annual Beers.Lambert Award for Emerging Art is a prize awarded to up to 8 emerging, contemporary artists working in all disciplines and open to artists internationally.
As one of its primary operating initiatives, Beers.Lambert’s artist-support program has always believed in nurturing emerging artists and celebrating excellence in emerging contemporary art. Now, our newest initiative coincides with our gallery relocation to its brand new space on Baldwin Street at Old Street in the heart of the East London. The Beers.Lambert Award for Emerging Artwas born and devised as a method to recognize outstanding achievement and/or promise in the arts and to present emerging artists with a unique exhibition opportunity in London, and offer international exposure to under-represented artists to help them succeed.
The award is fully intended to acknowledge and celebrate an outstanding group of artists in each of the primary artistic disciplines by offering (monetary and non-monetary) recognition for international emerging artists who can be seen as shaping the direction of contemporary art through commitment and dedication to their artistic practice. The purpose of the award is to recognize progression, innovation, excellence and ‘general talent’ in 4 predominating artistic fields: painting and drawing; photography and 2D; sculpture, installation and 3d; as well as a final multidisciplinary category that acknowledges video art, performance, new-media, and other formsthat may defy classification. By way of open call and juried selection, the award will be given to two artists working within each discipline – one primary and one secondary recipient will be awarded in each category to a total of 8 awarded artists – who not only meet, but excel within the given criteria. The 4 primary award recipients will each receive $1,000USD and the 4 secondary award recipients will each receive $250USD. Furthermore, all 8 of the awarded artists (primary and secondary) works will be exhibited at Beers.Lambert Contemporary in 2013, and their work will be featured extensively on our website and other such promotional material. One or more of the awarded artists will be offered a solo exhibition with the gallery in the Fall 2013 exhibition programme.
* To get involved in the futures of promising emerging artists and become a sponsor or donor for this award, please contact info [arobas] beerslambert [point] com
http://beerslambert.com/projects/award
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Open call:
Southern Panoramas 2013
18th International Contemporary Art Festival SESC_Videobrasil
Application period: 16 July–15 October 2012
http://www.videobrasil.org.br/
From 16 July until 15 October 2012, artists from the southern circuit may submit up to three works in any languages or formats.
The International Contemporary Art Festival SESC_Videobrasil celebrates its 30th anniversary in 2013, and affirms its position as one of the major Brazilian initiatives for the dissemination of art. It so happens because it has always been a trailblazer, at first by dedicating to video art in a fledgling context and later by paying attention to artistic production from the geopolitical Southern countries, which are peripheral or only circumstantially settled into the art main system. The Southern Panoramas exhibition, the central segment of the Festival, toasts the art of that circuit, which covers Latin America, Caribbean, Africa, Eastern Europe, the Middle East, Oceania, and Southern Asia.
The Festival once again places itself under the sign of change in its 18th edition, a stance which has characterized its trajectory from the 1980s until now. Dynamism and restlessness mark the commitment to being ever-attentive to contemporary issues which in different ways guide the artistic experience in contemporaneity. For that reason, the Festival reinvents itself constantly: it reconfigures, expands, and improves its modes of selection, exhibition, and reflection.
In this 18th edition, Southern Panoramas comprises not only works submitted and selected via open call, but also works made by guest artists. While the entry-based selection always brings an important element of surprise, risk, and renewal, the input of guest artists adds vigorous tensing-up relationships to the show’s curatorial construction, deeming its proposal denser. The central idea behind this new setup is to articulate a curatorial process that is guided by issues and contexts originated by the submitted works.
Open 16 July through 15 October 2012, the Southern Panoramas call selects artists from those regions. Works in any languages or formats can participate. The exhibition, which is due to take place as of October 2013, will include awards for residency in international partner institutions. The application process for selection is totally online. Access Videobrasil website from 16 July to learn more about the Festival and the Southern Panoramas show, and participate with up to three projects.
Undertaking: SESC and Associação Cultural Videobrasil
http://www.videobrasil.org.br/
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Appel à candidature : Fondation François Schneider
Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Dans les catégories « installation » et « sculpture », Les artistes ont la possibilité de présenter soit des œuvres existantes soit des projets. Pour les quatre autres disciplines, seules des œuvres existantes peuvent être présentées.
Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :
Une enveloppe de 150 000 € pour l’acquisition de sept œuvres.
Parmi les candidats, seront choisis :
d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », un lauréat par discipline, donc au total six artistes qui bénéficient chacun de 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre, et d’autre part une œuvre dans l’une des 6 disciplines, considérée par le grand Jury International comme la plus prometteuse, sera élue « Talent d’Eau ». Son créateur recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
Date: 15 décembre 2012
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Journal for Artistic Research
Submit before Sept 30, 2012 for JAR3, or after this date, for
future issues.
The Journal for Artistic Research invites submissions to its third
issue.
The Journal for Artistic Research (JAR) is a peer-reviewed,
biannual journal, whose goal is to publish original research
from artists of all disciplines and promote the renegotiation of
art’s relationship to academia by coupling an innovative
approach to publishing with peer-reviewing and scholarly rigour.
A free, online resource, the journal attracts an international
readership. For its third issue, JAR invites original submissions
from artists worldwide, with or without academic affiliation, who
wish to reflect on and expose artistic practice, processes and
research in exchange with a group of engaged peers and, thus,
contribute to the ongoing debate about research in the arts.
With the aim of displaying and documenting practice in a
manner that respects artistic modes of presentation, JAR uses
the Research Catalogue (www.researchcatalogue.net), which
provides a free-to-use online writing space where text can be
woven together with image, audio and video material. The
Research Catalogue also enables collaboration, allowing
multiple authors to work on the same document simultaneously.
The result is a journal that promotes experimental approaches
to ‘writing up’ and provides a unique ‘reading’ experience, while
carefully fulfilling the expectations of a peer-reviewed
academic journal.
It is the aim of the journal to makes use of the multi-media and
social capabilities of the web to draw attention to the activities
of a growing community of artistic researchers worldwide. JAR is
guided by an editorial board that works with a large panel of
international editors and peer reviewers from the field of artistic
research.
Deadlines for JAR3:
JAR issues are non-thematic; submissions are assessed by the
editorial board, in a rolling fashion, as they are submitted.
While JAR2 is in preparation, we invite submissions for JAR3
between now and the end of September 2012.
To submit an article, contributors are required to register for an
account on the Research Catalogue, and use the writing space
to layout and expose their research. JAR provides editorial
guidance and technical help with these processes.
Interested contributors should first contact the journal to initially
discuss the suitability of their material and receive advice on
progressing towards submission.
Send your correspondence to:
Barnaby Drabble, Managing
Editor, Journal for Artistic Research (JAR) barnaby.drabble@jar-
online.net
http://jar-online.net
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Shenzhen & Hong Kong Bi-city Biennale of Urbanism\Architecture (UABB)
UABB*Shenzhen 2013: “Urban Boarder” Curator wanted Proposal submission deadline: September 24th, 2012 www.szhkbiennale.org www.hkszbiennale.org
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Organized by Shenzhen and Hong Kong, the Urbanism \ Architecture Bi-City Biennale (UABB) promotional event will be held right after the opening events of the Hong Kong Exhibition at the 13th Venice International Architecture Biennale (Venice, Italy, August 27th, 2012). Organizer committees from both sides will present the new epoch: “Common Title, Common Statement, Common Theme of UABB” and announce that a Curator is wanted for 2013 UABB*Shenzhen.
The 2013 UABB academic committee proposed a general direction for the theme of 2013: “Urban Boarder,” and the chief curator candidates are invited to develop their unique 2013 biennale theme based on this general direction.
Notes on “Urban Boarder”
2013 UABB Academic Committee
The precondition of “Urban Boarder” is the pluralistic value of cities.
The world’s speedy urban development and urbanization embodied a kind of ‘main stream’ trend and similarity. However, the diversity, differentiation and uniqueness of cities is being ignored, or even perspectives: in the context of sociology, it implies the margin of urban space, brink groups, and non-mainstream life style; in the context of political science, it implies the adjustment in the system of organizing urban public resources and the ways such resources are distributed; in the context of urban geography, it also refers to the UGB (Urban Growth Boundary), areas in-between, and the relationship between city and nature.
2013 UABB will take “Urban Boarder” as its theme, which would reveal the diverse possibilities of urban culture, urban space, urban life style and their related issues.
For more information please refer to Curator wanted for 2013 UABB*SZ.
http://www.szhkbiennale.org/2011/?p=2071&lang=en
The final deadline for the proposal submission is September 24th, 2012. Academic committee will be held the following week to review the proposals and vote.
To obtain relevant documents and consult information about the Curator wanted of UABB*SZ, please contact: Shenzhen Biennale of Urbanism\Architecture Organizer Committee Office
Ms. Mi Lan, Ms. DONG Chaomei: T 86 755 83953209
lan [point] mi [arobas] szhkbiennale [point] org / CM [point] dong [arobas] szhkbiennale [point] org
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Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques qui traitent de:
FUTURE NOSTALGIA
http://belluard.ch/fr/about/news/call-proposals-2013/
Au cours du dernier siècle, les processus de modernisation se sont fortement accélérés et la globalisation a entraîné des modifications importantes à travers le monde, de sorte que la nostalgie, d’une époque et d’un espace perdus, est devenue un phénomène global.
L’idéalisation issue du souvenir nostalgique prend souvent les traits d’un retour en arrière et alimente parfois la résurgence de discours nationalistes dangereux. Cependant, la nostalgie ne concerne pas uniquement le passé, elle peut aussi être prospective, créative et critique. Pouvons-nous repenser la nostalgie ? Pouvons-nous dévoiler la dynamique qui caractérise ce sentiment ? Et comment pouvons-nous nous rattacher au passé, à une époque où il est impossible que soit valable demain ce qui l’est aujourd’hui ? Demain est si radicalement différent d’aujourd’hui qu’il échappe déjà aux forces vives de notre imagination.
FUTURE NOSTALGIA est une oscillation entre ce qui a été, ce qui est et ce qui pourrait être. Le passé offre une multitude de potentialités, de possibilités ou de développements. Plutôt que l’ultime manifestation d’un désir incertain, la nostalgie peut être vue comme une façon de se projeter vers l’avenir.
Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets qui questionnent, proposent ou provoquent la FUTURE NOSTALGIA: interventions expérimentales, travail performatif, installations ou actions stimulantes pour la ville de Fribourg, Suisse, et ses habitants, pour l’art et la société.
• L’appel est ouvert aux artistes ainsi qu’aux spécialistes d’autres domaines, aux habitants de la ville de Fribourg et d’ailleurs dans le monde, aux individus et aux groupes.
• Les projets sélectionnés seront réalisés dans le cadre du Belluard Festival 2013. Les projets peuvent avoir lieu sur une des scènes du festival, dans un autre site de Fribourg ou dans l’espace public.
• Les projets seront sélectionnés par un jury constitué de praticiens issus des différents domaines des arts et d’experts d’autres champs.
• Les projets sélectionnés seront ensuite développés durant une résidence à Fribourg, en collaboration avec des spécialistes issus de différents champs professionnels.
Règles
• Chaque projet est présenté sur 3 pages A4 ( concept, plans, dessins, photos… ). S’y ajoute une page supplémentaire avec budget et indications personnelles ( CV, nom, adresse postale, e-mail, téléphone ).
• Les dossiers peuvent être rédigés en anglais, allemand ou français ( les dossiers en allemand et en français doivent comprendre un résumé en anglais de 1000 caractères ).
• Les dossiers sont envoyés au plus tard le 15 octobre 2012 ( le cachet postal faisant foi ) à Belluard Bollwerk International, Concours 2013, CP 214, 1701 Fribourg, Suisse ou par e-mail à info [arobas] belluard [point] ch avec « CONCOURS 2013 » comme sujet ( 23:00, heure suisse ).
• Les résultats sont communiqués au plus tard à la mi-décembre 2012.
• Le jury se réserve le droit de ne pas commenter sa décision.
• Le matériel envoyé ne sera pas retourné.
• Chaque projet sélectionné reçoit un budget artistique minimum de CHF 2’500.-, plus un budget de production pour la réalisation du projet et sera présenté durant le Belluard Festival 2013.
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Les participants sont disponibles pour
• Une résidence avec mentoring à Fribourg en février 2013 avec des spécialistes des arts et de champs parentés (dates exactes à confirmer).
• Une période de production à Fribourg en juin 2013.
• La présentation du projet pendant le Belluard Festival 2013, du 21 juin au 7 juillet 2013 (dates exactes à confirmer).
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The Telfer Gallery: Call for Proposals 2013
Deadline
Monday 01 October 2012 at 17:00
CALL FOR PROPOSALS
We are currently seeking proposals for work to be considered for The Telfer Gallery’s 2013 programme. Residencies/exhibitions will run between February and December. Applicants from all creative disciplines are welcome to apply. The Telfer Gallery provides a platform for focused experimentation as well as a space for artists to explore and expand their practice. Within our 2011/12 programme, our residents have included practitioners of music performance and production and critical art practices; exhibitions ranging from sculptural and cross-disciplinary fine art collective work to product design, illustration and graphic design. Our programme has also encompassed a variety of practical and discursive workshop-based initiatives encouraging and exploring cross-platform and cross-discinplinary practice.
The Telfer will provide the following:
• A 60 square meter gallery space
• 24-hour access to gallery space
• A support network encompassing two project managers, gallery committee, and the surrounding 31 artist studios placed within the building
• Marketing and promotion of events including printed materials
• Optional discussion groups and critical development workshops
• Technical and installation support
Please send a detailed proposal outlining your project to gallery [arobas] the-telfer [point] com by Monday 1 October 2012. Applicants should include a summery of the project and any relevant images or video clips.
For more information on The Telfer Gallery and our previous events, please visit www.the-telfer.com.
www.facebook.com/thetelfergallery
@the_telfer
The Telfer Gallery
3rd Floor
84 Miller Street
Glasgow
G1 1DT
This opportunity is available in: International
For further information, please contact gallery [arobas] the-telfer [point] com (Natalia Palombo), or call 07739338347, or visit http://www.the-telfer.com. The deadline is Monday 01 October 2012 at 17:00.
4. résidences
International Photographer in Residence Programme 2013
Archisle: The Jersey Contemporary Photography Programme, hosted by the Société Jersiaise (Jersey Society) in the British Channel Island of Jersey aims to promote contemporary photography through an ongoing programme of exhibitions, education and commissions. The Archisle project connects photographic archives, contemporary practice and experiences of island cultures and geographies through the development of a space for creative discourse between Jersey and international practitioners.
Archisle is currently inviting applications for the position of Photographer in Residence launching in 2013. This is an exciting post commencing in April/May running for six months through to September/October 2013. The residency provides the following key benefits and opportunities:
• £10,000 bursary for the commission/production of a body of work and solo exhibition
• Studio space with access to inkjet printing and office/internet resources
• Living accommodation and (limited) expenses
• Travel costs (subject to approval)
A key focus of the Archisle project is to engage the residency programme with Jersey culture and community through audience and participatory involvement. In addition to the commission and exhibition of work responding to the cultural context of the island of Jersey, the resident will be contracted to teach photography one day per week (or equivalent) over the six month duration of the project. This teaching will be delivered in a workshop format to a range of educational and community groups. Applications are therefore encouraged from practitioners possessing the desire, enthusiasm and a proven ability to impart technical skills and develop critical understanding of contemporary photography across a diverse range of participants.
Applicants are requested to submit:
• Examples of recent work (min 10/max 20 images)
• Statement describing current practice
• Statement of objectives for the residency including an outline commission/exhibition proposal
• A current CV including details of past exhibitions/publications
• An estimate of travel costs to Jersey
Applications may be made by post or email to:
Archisle Photographer in Residence Programme 2013
Société Jersiaise
7 Pier Road
St Helier
Jersey, Channel Islands
JE2 4XW
Email: archisle
For email applications total file size must be no larger than 5 MB. Any enquiries/questions about the residency should be sent to the above email address.
CLOSING DATE: 15th October 2012.
Websites: www.archisle.org.je and www.societe-jersiaise.org
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RESIDENCY OPEN CALL: Platform
Deadline date; September 30, 2012; City: Vaasa, Finland; Source: Platform
We are looking for projects for our residency program which are based on the theme “The Beginning of the End or
Why the World Won’t End”. There are no restrictions on how you should use the theme in your project.
The main focus of Platform has been to present and produce contemporary art in Vaasa with emphasis on site specific
art, community art, or art projects that have some local connection. Since an important part of Platform’s activities are
creating local interaction it gradually made sense to emphasize the residency program. It turned out that the projects
and exhibitions made on site by artists who stayed a longer period in Vaasa seemed to work better – in the sense that
they got more local attention and usually also were more interesting to us.
Previously the residency has been divided into two different programs, an international and a Nordic. For the
International Program the selection was based on invitation conducted as a co-operation between similar art spaces or
initiatives around Europe – and sometimes also inviting previous artists in residence to suggest coming artists.
Co-operation partners have been Vector (Iasi, Rumänien), Skuc (Ljubljana), Space (Bratislava), Via (Dublin), Platform
Garanti (Istanbul) and 1:1 (Rome). The selection is now based on an open call, as the Nordic always was.
We offer the artist a stay in Vaasa for a minimum of 6 weeks up to a maximum of 4 months. However, the regular
period is 2 months. A studio space, accommodation, travel expenses (cheapest possible covered), and living expenses
are provided. We also offer a small production budget, which the artist may reimburse by presenting original receipts
of purchases, specifically connected to the current project.
The studio is located in an old military barrack in central Vaasa. It is a large space shared with the office of Platform,
and is divided by a wall. The building hosts also local artists. The accommodation is a big loft located in an old soap
factory, a 10-minute bike ride from the city centre. In addition, there is a bike, a set of tools and equipment available
for the artist. There is wireless broadband access in the studio.
The artist has a contact person who is in charge of necessary arrangements, but note that this is voluntary work so if
any additional assistance is needed it has to be agreed upon well in advance.
We ask the artist to realize a project, which can be presented either during the residency or at a later stage. After the
project is finished the artist should submit documentation of it, as well as press release text etc. The artist is also
expected to give a public talk about his/her work, which is normally done in the beginning of the stay, in order to get
to know people. We expect the artist to be able to communicate in English, Swedish or Finnish.
ARTIST IN RESIDENCY 2013
We are looking for projects based on the theme “The Beginning of the End or Why the World Won’t End”. There are
no restrictions on how you should use the theme in your project. Residencies can be applied for during the period of
March 2013 until end of March 2014. Please follow these instructions closely. Applications not following these
requirements will not be considered.
We require the artist to send a digital application to: info[a]platform.fi (with the subject RESIDENCY APPLICATION).
The application should be only one document, a pdf (or word document) that consists of the following. Please do not
paste any relevant information in the email:
1. an informal project plan or motivation letter, max one page. The aim of the letter should be describing the kind of
project you imagine doing in Vaasa and your motivation to apply for this residency. It should also include your
preferred period of time, as well as what time isn’t suitable at all.
2. description/images of 5 projects. For videos, please add direct links to websites, also included in the pdf.
3. a cv of max one page, including your contacts: name, address and email address.
4. please compress images and document to 72dpi. The application shall occupy no more than 2 MB. All submitted
material should be Macintosh compatible. The selection will be made by the board of Platform. All applicants will
receive a notification about the selection during October. Please note that the board is under no obligation to justify its
decision. Please note that we are a voluntary community and respond to emails every week, but not necessarily every
day, especially during summer.
haihatus [arobas] haihatus [point] fi
http://www.en.haihatus.fi
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The Bemis Center for Contemporary Arts offers artists-in-residence the gift of time, space, and financial support. Application deadline: September 30.
Because Exceptional Talent Deserves to be Supported.
Few programs exist either on the national or international level where the sole mission is to support the creativity of artists. From the beginning, the art-making process has been the highest priority at the Bemis Center for Contemporary Arts, where both the atmosphere and environment offer ideal situations for creative growth and experimentation. Artists from around the world come to the Bemis Center to work in this supportive community and confront new challenges.
The Bemis Center provides artists-in-residence with the gift of time, space and financial support.
TIME:
3 months of uninterrupted, self-directed work time.
SPACE:
* The Bemis Center is housed in two urban warehouses totaling 110,000 square feet in downtown Omaha, NE.
* Each artist is provided with a generously sized live/work studio with a private bathroom and kitchen, 24 hour access to facilities including a wood shop, approximately 6,500 square feet of installation spaces and a large sculpture fabrication facility.
* The recently renovated 10,000 square foot Okada Sculpture Facility features 12 foot garage doors, a kiln room with a 31″W x 42″L x27″D Bailey electric kiln, a clay mixing room, 176 square footventilated room, welding facilities and 6,000 square feet of openspace
SUPPORT:
$750 monthly stipend granted to each artists.
Are you ready for your residency?
JULY 2013 – DECEMBER 2013: Application Deadline: September 30, 2012
For more information and to apply, visit BemisCenter.org.
Our application is only online, please visit http://www.bemiscenter.org/residency/ to apply and for more information.
ABOUT THE BEMIS CENTER FOR CONTEMPORARY ARTS
The Bemis Center for was founded in 1981 by artists, for artists. As an artist-centered organization, the Bemis Center’s sole mission is to support contemporary artists of exceptional talent. In this spirit, the Bemis Center seeks to perpetually give the institution to artists working at the forefront of contemporary culture. In addition to our international artist-in-residence program, our exhibitions, projects and community arts programs provide direct support to artists’ process and catalyze their work to engage and challenge the public.
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Appel à candidatures | Résidence Printemps 2013
ARTISTES PLASTICIENS
Photographes et vidéastes sont notamment encouragés à présenter leur candidature.
Pour la résidence de printemps 2013, La Petite Escalère lance un appel à candidatures pour artistes plasticiens uniquement pour une résidence de une à quatre semaines à choisir entre le 30 avril et le 30 juin 2013.
Téléchargez le dossier de candidature | Résidence printemps 2013
LE CALENDRIER
Dates de la résidence PRINTEMPS 2013 : 29 avril – 30 juin 2013
Date limite de dépôt de candidature : le 15 octobre 2012
Rencontre avec les candidats pré-sélectionnés : avant le 15 décembre 2012
Sélection finale annoncée : au plus tard le 15 janvier 2013
LES DOSSIERS DE CANDIDATURE
Les dossiers de candidature devront être adressés exclusivement par voie postale, au plus tard le 15 octobre 2012 (cachet de la poste faisant foi) à l’adresse suivante :
Mathilde Simian
La Petite Escalère
c/o Art Process
52, rue Sedaine
75011 PARIS
FRANCE
Les dossiers de candidature doivent comporter les pièces suivantes :
◦ Fiche de renseignements à télécharger sur cette page
◦ Lettre d’intention (1 page maximum) développant ce que le candidat entend faire de son temps de résidence.
◦ Un CD/DVD comportant un choix de 30 images accompagnées de légendes (formats jpg ou pdf) présentant le travail du candidat avec un accent sur les 5 dernières années, ainsi qu’une version imprimée d’une sélection de 15-20 images.
◦ Deux lettres de recommandation de professionnels du milieu des arts plastiques (enseignants, critiques, historiens de l’art, conservateurs, commissaires d’expositions, artistes, etc.) pour les artistes avec une expérience professionnelle inférieure à 10 ans.
NB: tous les documents doivent être envoyés en une seule fois. Aucun rappel ne sera effectué et aucun document supplémentaire ne sera accepté. Tout dossier incomplet ou non conforme ne sera pas pris en compte. Aucun dossier ne sera restitué au terme de la sélection.
RENSEIGNEMENTS
Pour tout renseignement, vous pouvez nous envoyer un email en remplissant le formulaire disponible sur la page Contact de ce site.
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Women’s Studio Workshop: Art-in-Education Workspace Combo Residency
Two Deadlines: (POSTMARK) & (ONGOING)
Spring: October 15, 2012
Fall: March 15, 2013
Art-in-Education Workspace Combo Residency
Women’s Studio Workshop
Rosendale, NY
This opportunity is for artists with teaching experience and knowledge of intaglio, silkscreen, or hand papermaking who are interested in creating their own work while also working with local public school students.
Women’s Studio Workshop’s Art-In-Education Program, Hands On Art (HOA), is a collaboration with the Kingston City School District and is a model for arts education. HOA provides a high quality arts experience by bringing students to a professional artists’ workspace to spend concentrated time learning printmaking, papermaking, and book arts.
Fall Art-in-Education Workspace Combo Requirements: Must have teaching experience and knowledge in one of the studio areas: silkscreen, papermaking, or etching. Artists teach one day per week for four weeks and pay $300 for a four week Workspace Residency. In exchange they receive access to the studio of their choice, during non-HOA sessions. Fall Art-in-Education Workspace Combo artists work with high school students.
Spring Art-in-Education Workspace Combo Requirements: Must have teaching experience and knowledge in one of the studio areas: silkscreen, etching, or papermaking. The Residency is five weeks, during which artists teach two days per week for three weeks and work in the schools for two sessions. In exchange, residents receive housing and access to the studio of their choice during non-HOA sessions. Spring Art-in-Education Workspace Combo artists work with elementary and/or middle school students.
POSTMARK DEADLINES:
October 15 for Spring Art-in-Education Workspace Combo Residency
Notification Date: Applicants will be notified via email by December 1
Length of Residency: 5 weeks
Residency Occurs: The school year following application, March through May
March 15 for Fall Art-in-Education Workspace Combo Residency
Notification Date: Applicants will be notified via email by June 1
Length of Residency: 4 weeks
Residency Occurs: The school year following application, September-February
Visit website for complete details: www.wsworkshop.org/art-in-education-workspace-combo
Download Application Form: www.wsworkshop.org/art-in-ed-workspace-combo-residency-application.pdf
Women’s Studio Workshop
722 Binnewater Lane
PO Box 489
Rosendale, NY 12472
tel 845.658.9133
fax 845.658.9031
info [arobas] wsworkshop [point] org
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/
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Divina Sonus Ruris:
Residencies for Sound Art
Deadline: September 30th, 2012
Nodar Rural Art Lab is a program of in-situ creative labs in sound art developed in connection with landscapes and communities of the Gralheira Mountain Range, namely the rural community of Nodar, a small village in the center of Portugal.
Disciplines and media: Sound art, improvised music, electroacoustic composition, sound sculptures, intermedia installation, etc.
Expenses paid by artists:
Artists will only have to pay their trip to/from the region. The organization always tries to get some aid from the local institutions of the artists’ countries.
Artists will be provided with housing, audio and video equipment, food and a social space for the artists-in-residence to network with other artists and local publics. Other trips to local spots of interest or to the performance spaces are also supported.
Application form: www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/application-form
Binaural/Nodar is a Portuguese non-profit Cultural Organization founded in 2004 with the aim of promoting the exploration and research in sound and new media arts, focusing on the crossing of media and languages and on the articulation between the artistic production and the surrounding context, particularly through its activities in the rural areas of Nodar and the Gralheira Mountain Range (São Pedro do Sul municipality, centre of Portugal).
Nodar Rural Art Lab:
Binaural/Nodar
Nodar – Caixa Postal 119
3660-324 S. Martinho das Moitas
Portugal
Tel. +351 232 723 160
info[@]binauralmedia.org
Further info: ow.ly/bE2ga
5. Divers
Institutions by artists
Le Congrès
12 – 14 octobre, 2012
Goldcorp Centre for the Arts
Simon Fraser University
149 rue Hastings Ouest
Vancouver, Canada
Institutions by Artists est une rencontre internationale de trois jours qui a pour but de faire un bilan de l’histoire, des pratiques actuelles, et de la durabilité de l’autogestion artistique.
Nous avons réuni des artistes, commissaires, critiques et universitaires internationaux pour discuter, sonder et faire avancer les intérêts de l’autogestion artistique. La conférence se veut un catalyseur de nouvelles analyses et de positions divergentes sur les pratiques actuelles qui relèvent de l’autogestion des arts. Nous espérons que le format d’une conférence ponctuée d’exposés expérimentaux, d’éléments performatifs et de plateformes participatives sera propice à une réflexion engagée qui générera des questions et de nouvelles idées autour de l’autogestion artistique. Les pistes de réflexion proposées portent sur des notions telles que l’urbain et le rural, la fixité et la mobilité, et les idées de territoires local et virtuel. Nous nous sommes inspirés des nombreux artistes qui font preuve d’innovation en ce qui est de la gestion de leurs institutions et dans la façon dont celles-ci sont pensées, concrétisées, constituées, et utilisées. Ainsi, les thèmes de notre programme son conçus autour de questions relatives aux économies d’échange et de savoir, au temps et à l’espace institutionnels, ainsi qu’aux rapports d’intimité matérielle et virtuelle.
Tout au long de la semaine, les centres d’artistes autogérés de Vancouver présenteront des projets liés aux thèmes de la conférence. Cette série d’événements sera une occasion pour le public de rencontrer quelques-uns des artistes invités et de réfléchir aux dimensions et phénomènes multiples qui définissent l’autogestion artistique à l’échelle internationale. Les pratiques expérimentales seront mises en avant, dont la reconstitution de moments clés de l’histoire de l’autogestion artistique, les nouveaux moyens de diffusion, la réorientation de données et de systèmes et les modèles pédagogiques alternatifs.