La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

La Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen présente Habitat de Valerie LeBlanc & Daniel H. Dugas

 

Nouvelle de l’AGAVF

couverture de la publicationLa toute nouvelle publication de l’AGAVF Faire vibrer les communautés à l’art contemporain. Pistes pour une médiation vivante et engageante s’adresse aux équipes des centres d’art contemporain qui veulent favoriser l’appréciation de leur programmation par des publics de toute provenance et de tout niveau de connaissance de l’art actuel.

Pour en savoir plus et télécharger Faire vibrer les communautés (PDF)

 

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Daniel H. Dugas et Valerie LeBlancHabitat
Commissaire : Jonathan Lamy
Présenté dans le cadre du Volet arts médiatiques
du Festival international du cinéma francophone en Acadie
du 6 novembre au 20 décembre 2020
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga 

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

Nadine Belliveau, Nadine Blinn, Zita Boudreau, Angélina Comeau, Annette Comeau, Denise Comeau, Noella DeMille, Alain Philippe Gérard, Jay LeBlanc, Mona McDonald, Diane Nadon, Isao Sanami-Murrill, Dany Sheehy, Dianne Surette, Jan Swaren, Claude Edwin TheriaultIsolement
jusqu’en février 2021
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

J. Aird-Bélanger, A. Asselin, R. Aubin, M. Barti, J. Bertrand, B. Bogart, C. Boucher, Csaba, R. Chevalier, C. Cooper, L. Daigle, C. Dallaire, M. Des Aulniers, A. Dworzak-Subocz, L. Finet, P. Franzini, C. Gendron, D. Gérin, V. Goddard, O. Golub, F. Ikonomidou, R. Kempen, I. Kobayashi, D. Krasi, D. Lamontagne, M. Le Bohec, D. Leclerc, M. Manu, M. Márquez, E. Montenegro, J. Muscat, A. Paquin, M. Périat, O. Petca, Y. Porlier, H. Pouillon, R. Robesco,  N. Ross, S. Rossen, S. Swinimer, V. Tytor, G. Vallée, J. M. Van Hees, P. Walty – L’intelligence artificielle
en novembre 2020
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Caitlin Wilson – Finding Trees
JD Cool – Sans titre
jusqu’au 19 février 2021
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick

www.galeriesansnom.org

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Danielle Saulnier et Serge V. RichardOsmose et Magie intime
du 4 novembre 2020 au 10 janvier 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
du 8 octobre au 28 novembre 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

6 membres sélectionnés au programme “Courts Toujours !” de CineFranco 2020.
Découvrez la sélection des 23 et 25 novembre !

“Court de rattrapage” avec nos 6 membres sélectionnés à CinéFranco :
Valérie Lecomte – https://bit.ly/courtderattrapageValérieLecomte
Julie Lassonde – https://bit.ly/CourtdeRattrapageJulieL
Nicole Blundell – https://bit.ly/CourtderattrappageNicoleBlundell
Quitterie Hervouet – https://bit.ly/CourtdeRattrapageQuitterie
Jean Marc Larivière – https://bit.ly/CourtdeRattrapageJeanMarc

Conversation avec Joseph Bitamba sur le film “Petit Pays” d’Éric Barbier :
https://vimeo.com/481767101

Le Labo est de nouveau recommandataire de l’aide aux expositions du CAO.
Vous avez un projet d’exposition à financer ?
Soumettez votre projet : Aide aux expositions, programme ouvert (2020-2021)

www.lelabo.ca  

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Exposition depuis février 2020
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org  

 

COVID-19

Plus de détails.

 

 

linktwitterfacebook

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Colloque Les Arts et la Ville – 18 décembre
Occurence – Montréal – 27 novembre
Daïmon – Gatineau – 21 décembre
La Centrale Galerie Powerhouse – Montréal – 6 décembre
Culture Trois-Rivières – 1er février
La Bande vidéo – Québec – 6 décembre
Dazibao – Montréal – 1er décembre

2. appels en anglais du Canada

Eyelevel Gallery – Halifax – 18 janvier
Craft Ontario – Toronto – 7 juin
Video Outs – Vancouver – 28 février
A Handmaid Assembly – Sackville – 5 janvier
COVER ME – Records, Cassettes & Artists – Vancouver – à partir du 21 novembre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

European Media Art Festival – 31 décembre
Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre

4. résidences

Studio Residency Program – Brookly – 18 décembre
Acts of Care – Public art residency – Calgary – 28 novembre

5. art public

Gathering and Togertherness – Banff – 6 janvier
Glenora Park Public Art – Edmonton – 21 décembre
Murale sur la façade de l’Institut maritime du Québec – 27 décembre
Monument national LGBTQ2+ – Région de la capital nationale – 5 janvier
Programme d’art public de l’O-Train – 30 novembre
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada – Région de la capitale nationale – 16 décembre

6. pour commissaires

Emploi – Curator of exhibitions and public programs – Gallery 44 – 29 novembre
Emploi – direction générale – Atelier Circulaire – Montréal – 29 novembre
A Handmaid Assembly – 5 janvier
Vie des arts – MOntréal – 3 janvier
M HKA/Van Abbemuseum Research Fellowship – 6 décembre
Assistant professor in creative technologies – York University – 15 janvier
Résidence de commissaire – Le Lobe – 11 décembre
Images Festival 2021 – Guest Program – no fixed deadline
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Esse – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre

 

1. appels en français du Canada

Appel à contribution / Colloque annuel Les Arts et la Ville
18 décembre 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
Construisons ensemble la programmation du Forum 2021, le premier de la trilogie.

Que vous soyez issu du milieu culturel, municipal, de la santé, communautaire, des affaires, de l’éducation, de la recherche ou que vous vous sentiez interpellé à titre de citoyen, vos idées nous intéressent!

Votre contribution peut, par exemple, être une conférence, un atelier, une table ronde ou un projet présenté sous la forme d’une « affiche scientifique ». Elles pourra inclure plusieurs intervenants. Tout autre type d’animation innovante sera aussi la bienvenue.

Vous avez jusqu’au 18 décembre, à 16 h, pour soumettre votre proposition.

Avant de commencer, assurez-vous d’avoir en main :
– un court résumé de votre contribution (500 mots maximum)
– une courte présentation de l’expérience des intervenants (500 mots maximum)

Votre proposition sera examinée par un jury externe. Celui-ci se concentrera d’abord sur les sujets, les approches et la complémentarité de la programmation. Si votre proposition est acceptée, nous prendrons contact avec vous à compter du 1er février 2021.

Au plaisir de vous retrouver dans la programmation du Forum 2021 pour que nous puissions réfléchir et changer le monde ensemble!

En savoir plus

•••••

Programmation 2021-2023 / Occurrence
 
 
/ Montréal (Québec)
 
OCCURRENCE invite présentement les artistes, collectifs et commissaires à soumettre un projet pour sa programmation s’échelonnant sur la période de l’automne ​2021 à l’automne ​2023. Le centre est à la recherche de propositions couvrant tous les horizons, qu’il s’agisse de projets d’exposition, de commissariat, de conférence ou de vidéoprojection. Occurrence souhaite avoir une programmation diversifiée qui s’inscrit dans des réflexions actuelles sur les arts. C’est pourquoi les artistes émergent.e.s autant que les artistes établi.e.s sont les bienvenu.e.s à déposer leurs dossiers. Occurrence encourage également les Autochtones, les membres de minorités visibles et les personnes en situation de handicap, à participer à l’appel.

Il est à noter que le centre comporte deux espaces d’exposition et que chaque proposition retenue sera présentée dans l’une des deux salles, sinon, il-elle occupera les deux espaces en solo. Le jumelage des projets qui seront présentés sur la même plage d’exposition se fera à la discrétion des membres du comité de sélection.

Tous les dossiers doivent comprendre
• Un court texte de démarche
• Une description de votre projet
• Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
• Un maximum de ​15​ images numérotées et/ou un lien vers des extraits vidéo ​(8 min max)​
• Une liste détaillée de vos images et/ou vidéos

Informations
• L’appel est ouvert aux artistes et aux travailleur.euse.s culturel.le.s de tous âges et de tous les niveaux d’expérience.
• Les dossiers seront évalués par un comité de pairs qui est renouvelé à chaque année.
• Occurrence paie les droits de diffusion et les honoraires selon les taux recommandés par CARFAC.
• Une aide technique au montage est offerte.
• Pour les installations vidéo, chaque artiste doit être autonome et donc prévoir sa propre aide technologique, le cas échéant.
• Un plan de la galerie est disponible sur notre site.

Faites parvenir votre dossier
info [arobas] occurrence [point] ca ou par la poste au 108-5455 De Gaspé, Montréal, QC, H2T 3B3 Date limite : 27 novembre​ 2020 à 23h59
Si vous avez des questions, n’hésitez pas à nous contacter à l’adresse ​info [arobas] occurrence [point] ca ou par téléphone au 514 907-4535.
Occurrence, espace d’art et d’essai contemporains
5455 De Gaspé , # 108,
Montréal (Québec) H2T 3B3

•••••

Œuvre de projection numérique / DAÏMÔN
21 décembre 2020
 
/ Gatineau (Québec)
 
Le Centre de production DAÏMÔN et le Salon du livre de l’Outaouais, lancent un appel aux artistes des milieux des arts littéraires, médiatiques et numériques. Les artistes sont invités à proposer une œuvre de projection numérique mettant en valeur l’univers de la littérature, de la poésie et/ou des mots.

CONTEXTE

À nous la rue, allons lire ensemble dehors ! Du jeudi 25 au dimanche 28 février 2021, le Salon du livre de l’Outaouais (SLO) débarque en ville ! Afin de présenter un Salon innovant et sécuritaire dans le contexte de la pandémie actuelle, l’équipe du SLO propose une formule renouvelée qui investira le centre-ville de Gatineau (Vieux-Hull).

Pour une troisième année consécutive, le Centre de production DAÏMÔN et le Salon du livre de l’Outaouais s’associent à Vision Centre-Ville et au Restaurant Piz’za-za en vue de favoriser la diffusion des arts médiatiques dans l’espace public et contribuer au rayonnement de la littérature au sein de la communauté locale.

CONDITIONS

L’œuvre proposée correspond aux objectifs de l’appel de projet, soit la mise en valeur de la littérature, de la poésie, des mots ;
L’œuvre proposée est une œuvre originale dont les droits sont détenus par l’artiste ou le collectif d’artistes ;
L’œuvre est d’une durée minimale de 5 minutes. Les œuvres narratives doivent être d’une durée maximale de 10 minutes ;
L’œuvre doit être disponible en haute résolution ;
L’œuvre doit être compréhensible en langue française. Au besoin, une œuvre originale dans une autre langue devra être sous-titrée en français ;
L’artiste ou collectif dont l’œuvre sera sélectionnée, recevra une somme forfaitaire de 1800$, comprenant tous les droits de diffusion ainsi que les droits de cession à des fins promotionnelles.
PROPOSEZ VOTRE ŒUVRE

Soumettez votre œuvre, un bref descriptif (max 300 mots) ainsi que votre cv artistique à l’adresse courriel soumission [arobas] daimon [point] qc [point] ca.  Les œuvres doivent être soumises au plus tard le lundi 21 décembre 2020 à 17h00. Pour toute question, n’hésitez pas à contacter notre équipe à l’adresse info [arobas] daimon [point] qc [point] ca.

Daïmõn
78, rue Hanson,
Gatineau (Québec) J8Y 3M5

•••••

APPEL DE DOSSIERS PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2021-2022


La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leur carrière. Notre programmation s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale et est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus par les comités de sélection formés de membres actif.ve.s du centre.

La Centrale invite les artistes et commissaires à tous niveaux de leur carrière à soumettre des projets d’expositions, de commissariats, de performances et projets numériques en lien avec le mandat du centre. Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par CARFAC. Nous soutenons aussi financièrement les artistes et professionnel.le.s qui habitent hors Montréal.

NOTE : À cause de la pandémie et des reports d’expositions et d’activités que celle-ci a provoquée, les comités de sélection devront malheureusement sélectionner un nombre de projets inférieur aux années précédentes.

VOTRE SOUMISSION DE PROJET DOIT INCLURE :

Un curriculum vitæ
Un texte de présentation incluant une description du projet (max. 500 mots)
Un texte de démarche artistique
Un court texte (max. 200 mots) expliquant de quelle manière votre projet dialogue avec le mandat de La Centrale
DOSSIER VISUEL :

Documentation visuelle (15 à 20 images en format numérique)
Pour les œuvres vidéo, veuillez envoyer un lien (VIMEO ou Youtube) ou un fichier MP4, MOV (Max. 10 min)
Une liste descriptive (titre, médium, dimensions et année)
À NOTER :

Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques.

Les documents doivent être en JPEG, PNG et/ou PDF
Les documents doivent être identifiés selon la forme suivante : 202122_Nomdel’artiste_PROG
Les images devront être identifiées selon la forme suivante : 202122_Nomdel’artiste_Image01
Les formats des images ne devraient pas excéder 1 MB par image et vidéo. Le dossier au total ne devrait pas excéder 2 GO.
Veuillez envoyer vos soumissions par WeTransfer à l’adresse suivante : dossier [arobas] lacentrale [point] org avec dans l’objet du courriel Programmation 2021-2022. Vous recevrez un courriel de confirmation par WeTransfer lorsque votre dossier sera téléchargé.

Les soumissions tardives et/ou incomplètes ne seront pas acceptées.

https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-programmation-reguliere-2021-2022/

•••••

APPEL DE DOSSIERS 2022-2023
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2022-2023.  Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis. 

Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
 

Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières.  Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel. 
 

L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques.  Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art). 
 
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2021
 
Pour information ou pour soumettre un dossier :

Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *

*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.

•••••

Sujets à risque / La Bande vidéo
6 décembre 2020
 
/ Québec (Québec)
 
OUVERT AUX ARTISTES CANADIENS SEULEMENT

La Bande Vidéo invite les artistes canadiens en arts médiatiques à créer une oeuvre vidéo d’une durée maximale de 2 minutes. Seront privilégiées les oeuvres à caractère expérimental ou d’animation qui explorent le langage vidéographique de manière originale. Les oeuvres sélectionnées seront diffusées par la suite dans le cadre d’un programme spécial.

Plongés dans une crise sociale et sanitaire mondiale sans précédent depuis le printemps 2020, les abonnés aux réseaux sociaux en ligne sont inondés chaque jour de chroniques filmées, d’exposés faits maison et de performances artistiques aux mises en scène bricolées qui abordent de manière réaliste ou pastichielle des sujets de réflexion et de révolte imposés par la pandémie : isolement, discours conspirationnistes, peur de la maladie, solidarité, anxiété, solitude, endettement, etc. Plus que jamais nous avons vu comment de façon compulsive, rafraîchissante et vivante, la vidéo s’impose comme le lieu nécessaire de l’exutoire, du défoulement ou de l’humour; du drame ou de la beauté.

Forte d’une tradition dissidente depuis ses tout débuts, La Bande Vidéo cherche avec cet appel à renouer avec certaines de ses origines où furent particulièrement encouragés les voix discordantes et les regards corrosifs et sans concession sur les tendances du jour et les tragédies. En regard de l’histoire artistique de notre centre, et dans le contexte actuel qui nous essouffle, La Bande Vidéo veut exposer le médium vidéographique comme l’outil de la révolution et du débordement; de la complainte et du narcissisme. L’instrument de la réinvention du monde ou celui de l’inutile.

Par cet appel à la thématique ouverte mais inspirée, aux contraintes artistiques absentes, hormis la durée imposée dans le processus et la durée de diffusion, La Bande Vidéo veut stimuler la création vidéographique d’ici et consigner dans un contexte plus serré l’inventivité d’une vidéographie professionnelle actuelle. Depuis la fange boueuse, où les démiurges unissent le duct tape et la broche pour donner vie aux personnages d’animation, de partout jusqu’aux espaces expérimentaux où la lumière et la couleur mêlées deviennent langage, nous voulons voir jaillir toute la diversité des oeuvres nouvelles les plus prometteuses générées par cette année de tous les dangers.

Considérations techniques

Les oeuvres soumises doivent avoir été produites entièrement
ou en partie au cours de l’année 2020. Elles doivent être terminées en date du 6 décembre.

Des droits de diffusion conformes aux normes en vigueur seront offerts aux artistes dont l’oeuvre a été sélectionnée.

Votre fichier vidéo doit être transmis par courriel avec l’objet Sujets à risques. Appel à l’attention de Sébastien Hudon, directeur artistique de La Bande Vidéo, à art [arobas] labandevideo [point] com. Nous vous suggérons d’utiliser la plateforme Vimeo ou WeTransfer

Votre courriel qui accompagne le fichier doit comporter le titre de l’oeuvre, un synopsis ou une description (maximum de 70 mots) et un mot de passe de visionnement s’il y a lieu.

Seul.e.s les artistes dont l’oeuvre a été retenue seront contacté.e.s

Pour toute question, vous adresser à Sébastien Hudon à art [arobas] labandevideo [point] com ou au 418-522-5561

Date limite:  Le 6 décembre 2020 à minuit.

La Bande Vidéo
541, de Saint-Vallier Est, B.P.2,
Québec (Québec) G1K 3P9

•••••

Performance et image / Dazibao
1 décembre 2020
 
/ Montréal (Québec)
 
Appel à propositions

Dazibao recherche des propositions d’artistes dont la pratique a pour objet ou explore les relations entre performance et image. Les artistes sont invité·e·s à faire une simple présentation de leur travail (texte de démarche et matériel de soutien). La soumission d’une œuvre ou d’un projet spécifique est facultative.

Il pourrait s’agir, entre autres :
— D’œuvres/pratiques qui prennent en considération le rôle que jouent les images dans la performativité individuelle ou sociale
— D’œuvres où l’image performe
— D’œuvres où l’image est performée
— D’œuvres dont la performance intègre des images, de manière plastique ou conceptuelle
— D’œuvres/pratiques qui tiennent compte des différents rapprochements entre l’image et la performance
— De photos, vidéos, œuvres web, œuvres sonores, œuvres live ou en ligne
— De partitions ou de scripts
— D’œuvres qui s’inscrivent dans la durée
Date de tombée : 1er décembre 2020

Conditions de soumission

— Nom
— Coordonnées
— Site web (facultatif)
— Texte de démarche artistique (500 mots maximum)
— Description du projet, si un projet spécifique est en cours de développement (facultatif, 500 mots maximum)
— CV
— Matériel de soutien (jusqu’à 20 images, jusqu’à 5 liens vidéo — durée de visionnage maximale de 10 minutes)
— Liste des images (pdf, instructions ou mot de passe pour le visionnement des vidéos)

Seules les soumissions reçues via le formulaire en ligne seront acceptées. Pour toute question, veuillez écrire à info [arobas] dazibao [point] art.

En savoir plus
Dazibao
5455 de Gaspé, espace 109,
Montréal (Québec) H2T 3B3

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Major Projects: Call For Submissions
Deadline: January 18th

Join Sally Wolchyn-Raab, Eyelevels Artistic Director for a Zoom info session and Q&A on December 18th at 6PM. Register online at 
https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_WZ6HSErURTCnZgS_jQ2Zkg

We have made some changes to our annual Call For Submissions which are now viewable on our website! http://eyelevel.art/submissions

Eyelevel supports 1-2 Major Projects every year, which are off-site, itinerant (roaming/mobile) and/or time-based projects by emerging and mid-career artists. Major Projects are well-supported programs that are made possible by project grants. In addition to artist fees above CARFAC minimums, Eyelevel provides additional support such as travel, childcare, material costs, space in one of our studios and other artist needs. These projects are larger in scale and include interpretive/engagement activities such as commissioned writing, workshops, community art builds and artist talks.


Artists applying for a Major Project are encouraged to think in-depth about how they want to be supported by Eyelevel, and consider additional public activities to make their proposed project as inviting and accessible as possible.  

Eyelevel does not operate a formal gallery space, applications for Major Projects should consider our model of programming from an artistic and logistical standpoint. Eyelevel programs 1-2 years in advance, with all major projects occurring between June and November.


Applications for Major Projects are accepted from artists and groups at all stages of their careers who meet Canada Council’s definition of a professional artist – joint/group applications or guest curatorial applications will also be considered.



***

HOW TO APPLY:
Eyelevel accepts applications to Major Projects in multiple formats. Our preference is for artists to apply with the google form. Proposals can also be emailed to Eyelevel in written, audio or video form, and pitched to Eyelevel in the form of a zoom interview, which will be recorded for the jury. 

To apply online: 
Fill out the google form, and follow instructions on how to submit your support material. https://forms.gle/FAN9qj68e4RuNqry9

To schedule a zoom pitch: 
Contact Sally Wolchyn-Raab, Eyelevel’s Artistic Director at director [arobas] eyelevel [point] art or call or text Eyelevel’s cell phone at 902-425-6412 to schedule a time for a 30-minute pitch of your ideas. Please schedule this time before the deadline (Jan 18).

To email your application: 
Email the following items to director [arobas] eyelevel [point] art with the subject line “2021 Major Project Submission”
A written proposal as a .doc or .pdf file – Important: instead of a classic artist statement/project proposal, please respond to the prompts below.

Maximum 8 items of support material (audio, video, images). Please make sure that all of your support material is compatible with MacOSX. Large files can be submitted through WeTransfer, a shared google drive or dropbox folder, or included as a link to a streaming platform such as SoundCloud, Vimeo or YouTube. Title all files with your name in the order you want them viewed (ie: 01YourName.jpg)

A support material inventory as a .doc or .pdf file. An inventory is a list of all of the files that you are sending us in order and should include all relevant information to help the jury understand your work. This can be the title of the work, the year it was made, any collaborators, location, dimensions, materials etc. What you include in your inventory is up to you. Any YouTube, Soundcloud or Vimeo links can be included here. 


A website, blog or social media account can be submitted in lieu of support material. In this case, please include some instructions for the jury on what to view (and what not to view). 

***

Written Proposal Prompts:
Tell us a little about yourself and your work (max 200 words)

What format(s) does your project take? (residency, presentation, publishing project, workshop, artist talk, etc) Eyelevel welcomes applications for residencies, publishing projects, performances, exhibitions, etc. Applicants should be aware that Eyelevel does not have a white-wall gallery, and borrows a variety of different kinds of spaces for exhibitions and events. We also operate a studio/residency space as well as a bookstore. 

Who is your intended audience?  Do you have any space requirements for this project? If so, what are they?  (200 words max) Eyelevel is mandated to present work in unconventional spaces. Determining suitable spaces varies on the content of your work and can include spaces that are; public, outdoor, indoor, closed, formal, informal, site-specific, etc.

What’s your inspiration for this proposal? (Approximately 250 words max) We encourage work that stems from lived experiences. 

What is the current stage of your ideas? What work (if any) will you need to do in order to complete your proposed project?  (Approximately 250 words max) Your proposal can include work that is not yet started, completed, and anywhere in-between. 

Do you require any support from Eyelevel in the creation/execution of your project? If so, please explain? (100 words max) Eyelevel is able to provide support in various methods such as finding and booking venues, providing studio space, production budgets, access to special equipment or mentorship and facilitation. 

Are you interested in being considered for group projects or other programs such as HEAT WAVES?    
Is there any other information you wish to share to support your proposal? If so, please use this space (200 words max)

We welcome questions! Reach out to Eyelevel’s Artistic Director, Sally Wolchyn-Raab at director [arobas] eyelevel [point] art or 902-425-6412

•••••

Proposals for the 2022 Exhibition Season
Craft Ontario, Toronto

Deadline: June 7, 2021

Inviting proposals in all craft media by active Craft Professional Members at any stage of their careers, for solo and two-person exhibitions at the Craft Ontario Gallery in 2022.

Read more

•••••

VIDEO OUT CALL FOR SUBMISSIONS: Inter- Multi- Trans-
CALL FOR SUBMISSIONS
DEADLINE: Sunday, Feb 28, 2021
FREE

Three prefixes that are open to and overlap in any number of
concepts. For Video Outs
latest thematic call-for-submissions, Inter- Multi- Trans- invites works that are conceived
through more than one focal point, whether in content, context, and/or presentation. How
can one mediate plural perspectives? What can we find in between these perspectives?
Where do we intersect and where do we fall short?

To submit, please send a weblink of the work (Wetransfers not accepted), a short
synopsis, and an artist bio to distribution [arobas] vivomediaarts [point] com. Digital (including digitized
film) submissions only, maximum two submissions per artist. Video Out accepts works for
screen, installation, and web-based contexts. Selected works will be presented in a
program in Spring 2021, and added to Video Outs distribution collection.

Send your submission with the subject: Inter-Multi-Trans-LastName by February 28th,
2021.
https://www.vivomediaarts.com/news/video-out-call-submissions-inter-multi-trans

•••••

A Handmade Assembly
We invite Artists and Writers from across Canada and abroad to submit proposals for an upcoming publication exploring the theme of the Handmade.

Deadline for submissions: January 5, 2021

The origins of this publication are rooted in a long-running annual event hosted by Struts Gallery and the Owens Art Gallery that brought together artists, curators, and makers from the region and beyond to lead discussions, facilitate workshops, initiate projects, exhibit work, and share in a common thread—the handmade.

A Handmade Assembly originated in response to an increased interest in the handmade, deskilling, and DIY aesthetics that emerged in contemporary art practices near the beginning of the decade. The topic continues to appeal to artists exploring the extraordinary potential of craft processes, materials, and techniques, both for their capacity to speak directly and viscerally and for their political and historical potency.

For its tenth and final iteration, the long-running programme will be re-envisioned as an ambitious, bilingual book project that parlays nine years’ worth of inquiry into a comprehensive volume, with the goal of providing a multi-faceted view of the role of the handmade in contemporary art, while also extending these discussions to a new format.


CALL FOR PROPOSALS: Artists Projects in Print
Deadline: January 5, 2021

A Handmade Assembly has always encompassed a wide range of artistic practices and areas of research, including photography, performance, mending practices, food culture, collage, printmaking, flower arranging, and the intersection of new technologies with traditional craft approaches. We invite artists working in all disciplines to consider how the broad theme of the “handmade” might translate to a project on the printed page. Artists may document existing projects or produce new works. We encourage play within the format of the book, including handmade tactile elements, instructional works, creative writing, printed cut-outs, pull-out and tipped-in materials (bearing in mind cost, labour and edition size), etc.

Submission Format for Artists:

Please submit the following materials via WeTransfer to info [arobas] strutsgallery [point] ca with the subject heading: A Handmade Assembly

One-page (max.) description of the proposed project and the themes addressed
Up to 10 images of past work
Descriptions for each image including: title, date, materials, dimensions, etc.
A brief biography (250 words)
A brief artist statement (250 words)
Curriculum vitae (max. 3 pages), including contact information.
Artists will be paid fees consistent with the current CARFAC fee schedule. We encourage applications from IBPOC, LGBTQ2S+, disabled, and neuro-diverse artists.

A Handmade Assembly is made possible through support from the Canada Council for the Arts and the New Brunswick Department of Tourism, Heritage and Culture.

•••••

Call for Submissions
COVER ME – Records, Cassettes & Artists
Hotam Press Bookshop/Gallery is now accepting artwork for our upcoming exhibition COVER ME: Records, Cassettes & Artists.

From Nov 21, 2020 to Jan 31, 2021, our gallery will be transformed into a record shop/discotheque/listening space. We would like to bring together artwork made with or inspired by music of all genres. Vinyl records, cassette tapes, and paraphernalia such as drawings, prints, fanzines, clothing and multiples are all welcome.

Please send us your work by mail (no deadline/until end of show). All accepted works will be available for sale on consignment (70/30) unless otherwise arranged.

For inquiries, our contact email is: hotampress [arobas] gmail [point] com

HOTAM PRESS
BOOKSHOP/GALLERY
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G5
bookshopgallery.hotampress.com

•••••

BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!

Please send us the following:

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications:

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website: :

https://www.ethnoculturalarts.com/

•••••

AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

•••••

Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

 

 

3. appels internationaux

CALL FOR ENTRIES

The Call for Entries for 34th European Media Art Festival is open.

Deadline: 31 December 2020

Films, videos, installations and performance projects or expanded media works – we look forward to receiving your entries for European Media Art Festival No. 34!
The festival takes place from 21 to 25 April 2021. For five days, Osnabrück will become an international and trend-setting platform for media art and a meeting place for artists, curators, gallerists and students. The exhibition at Kunsthalle Osnabrück will be on view until 30 May 2021.

Our selection committee and curators will review the submissions in the coming months and develop the programme for the upcoming festival. The full programme will be available on our homepage www.emaf.de from mid-March 2021.

At the festival, two juries will select the winners of the “EMAF Media Art Award of German Filmcritics (VDFK)”, the “Dialogue Award” given by the German Ministry of Foreign Affairs and the “EMAF Award” for a trend-setting work in Media Art.

We warmly invite you to submit your works!

Please use the online forms to submit all your entries by 31 December 2020 at the latest.

Please find further information and the submission documents at https://submissions.emaf.de.

•••••

Ouverture des candidatures à la compétition vidéo /

Video competition submissions are open
2 sites au choix pour s’inscire / You can choose between 2 websites to register:
videos.videoformes.com/register
www.shortfilmdepot.com

Information: www.videoformes.com/festival-2021
Deadline: 20.10.20
 
•••••
 
Appel à candidatures / Open call: VIDEO ART ACADEMY 2021

// for Art Schools, Universities, etc.
 and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
 et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement

VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.

VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.


Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020

Site web

 

 

 

 

 

4. résidences

Call for applications: inaugural Studio Residency Program in New York

Application deadline: December 18, 2020

Amant Foundation
315 Maujer Street
Brooklyn, New York 11206
United States

www.amant.org



Amant Foundation is launching an Open Call for its NY Residency Program, a newly established international studio residency program beginning in September of 2021, with three iterations—Fall, Winter, and Spring. We host artists at all stages of their careers and across a wide array of disciplines from the visual arts, literature, performance, filmmaking, and cultural theory.

The program is committed to providing the residents with the full experience of living and working in New York by facilitating their connections to major institutions and key figures in the city’s world-renowned professional art scene. During their period at Amant, artists are expected to develop and promote their projects on their own terms. We also strongly encourage residents participate in Amant´s own on-going in-house programs and activities, especially through the sharing of ideas internally and publicly in various formats. Amant also highly values and promotes openness to cross-disciplinary conversations.

The Residency:
The Amant complex includes individual studios, exhibition galleries, a library/reading room, a café/bookstore as well as a fully outfitted performance space suitable for rehearsals and other activities. There is also a large communal meeting and dining area with access to a courtyard garden. The residency covers round-trip economy flights and airport transfers to NY and a monthly stipend to offset the costs of accommodation, transport, day-to-day expenses, and a research grant for executing projects. Please be advised the Amant studios are not residential.

Timeline:
December 18, 2020: Application Deadline
March 1, 2021: Final selection announced for the three iterations

3 months in either of the following timeframes:
>From the beginning of September to the end of November, 2021
>From the beginning of January to the end of March, 2022
>From the beginning of April to the end of June, 2022

The Jury:
The candidates will be selected by a professional committee that includes Amant’s senior internal team and three external advisors: Lauren Cornell, Director of the Graduate Program and Chief Curator at the Center for Curatorial Studies, Bard College, NY; Elvira Diangany-Ose, The Showroom Director, London; and Reem Fadda, Director of Abu-Dhabi Cultural Center, Abu-Dhabi.

Documents required to apply:
Applicants should submit a specific project proposal outlining their research interests and intentions during the residency. Applications must be submitted in English.

The submission should include the Application Form and a Portfolio that contains:

-A CV/Resume, which should be no longer than four pages and emphasizes only your most significant achievements, publications, exhibitions, etc.
-Images of your work (up to 10), which should include captions and short descriptions.
-For videos/films, and sound recordings, please provide links (up to 5).
-Samples of published writing (up to 15 pages total) are required for those applying as a writer, historian, or theorist.

For more information on how to apply and to download the application

About Amant Foundation
Amant Foundation is an international arts organization that fosters artistic experimentation and dialogue across disciplines through residencies and public programming at its two locales: the New York City borough of Brooklyn and the Tuscan village of Chiusure in the heart of Siena province.

Amant offers an interdisciplinary program of residencies, exhibitions, performance, workshops and film & lecture series that support the work of practitioners across diverse creative fields. Amant is also committed to participating in cultural partnerships with like-minded organizations and institutions in the US and abroad while also being resolutely committed to encouraging local community engagement through programming that explores and expands our understanding of contemporary art and culture.

•••••

Acts of Care: Public Art Residency
Alberta Public Art Network, Calgary

Deadline: November 28

Artists living in Alberta are invited to submit qualifications to participate in a four-month research-based residency, responding to the topic of the 2021 APAN Summit, Acts of Care. Up to five artists will be chosen for this opportunity.

Read more

 

 

 

 

 

 

5. art public

Town of Banff | Gathering and Togetherness – Call for Submissions | JAN 6


The Town of Banff is pleased to announce a call to all professional emerging, mid-
career, or established Canadian artists that
explores, complement, expands upon,
and/or challenges the theme of “Gathering and Togetherness”. The work will be installed
on newly revitalized and pedestrian-friendly Bear Street, also home to several small
locally owned businesses and galleries The total commission award for this 3-D public
art project is $85,000 CAD (all-inclusive).

Beyond the commission award budget of $85,000, a $10,000 budget exists for the
creation of a structural slab to support the piece.

Deadline for submission is January 6, 2021.

For more information visit: https://banff.ca/1153/Call-to-Artists

http://https://banff.ca/1153/Call-to-Artists

•••••

Glenora Park Public Art, Call for Expressions of Interest
ONE Properties and Revera Retirement Living invite Expressions of Interest for emerging, mid-career, and established Canadian artists and artist teams for the design and creation of an artwork or artworks to be set within the outdoor park across from Glenora Park Retirement Residence in Edmonton, Alberta. The artwork or artworks selected for this location will reflect one or more relevant themes: ideas of home, shelter, family, generations, connection, and/or community. The artwork or artworks will be located within the custom landscaped park across from the Glenora Park residence that overlooks Edmonton’s beautiful River Valley.

BUDGET – $150,000 CAD (including fees, design, production, installation)

ANTICIPATED TIMELINE

Deadline for Submissions – December 21, 2020 at 4pm MT
Shortlisted Interviews – January 2021
Shortlisted Proposals – April 2021
Finalist Selected – May 2021
Installation – Spring 2022

The selected piece(s) of public art will be enjoyed from the upper levels of the building, as well as experienced within the park itself. It will activate this social space by creating opportunities for residents, visiting family members, and the broader communities to gather, connect, share stories, reflect, and create memories.

The artwork or artworks can be installed in any location in the park that does not interfere with movement through pathways or obstruct the view of Edmonton’s River Valley. The artwork may be a sculpture or sculptural series and can be kinetic or interactive. The artist or artist team will be selected to design and create artwork that is appropriately integrated into the park site.

Our goal is that this public art project will engage with the Glenora Park community and activate the park. It will contribute to the larger vision of connecting residents to each other, to the broader community, and to bring generations together. As with most successful public art projects, the community in which the art is situated and the site’s historical, cultural, and natural context must be taken into account. The artist or artist team will understand and respect the dignity of the Glenora Park residents and will envision an artwork or artworks that honours and inspires the lives and experiences of seniors especially.

 

To view the full Glenora Park Public Art Call, including design and submission requirements, please go to: ellencunninghamartconsulting.ca/current-projects

Questions? Please contact Art Consultant Ellen Cunningham: cunninghamartconsulting [arobas] gmail [point] com

•••••

Murale sur la façade de l’Institut maritime du Québec / Caravansérail
27 décembre 2020
 
/ Rimouski (Québec)
 
Située à Rimouski et inaugurée il y a maintenant 75 ans, l’Institut maritime du Québec (IMQ) est la plus vieille école maritime du Canada et la seule à offrir un parcours académique francophone en Amérique du Nord.

Dans le cadre de sa campagne de financement, la Fondation de l’IMQ reçoit un soutien financier majeur des partenaires du pilotage. Pour les remercier de leurs généreuses contributions, l’IMQ souhaite investir son bâtiment par une murale qui offrira une grande visibilité aux partenaires du pilotage.

Les propositions recherchées doivent rendre hommage au métier de pilote en relatant l’histoire de l’Institut et en soulignant son apport à la région. Celles qui seront finalistes sauront relater une histoire de savoirs, de maîtrise des eaux et du climat, de contacts et d’échanges avec d’autres peuples marins, et ce par un langage visuel générant un fort sentiment d’appartenance auprès de la communauté maritime et rimouskoise.

Quelques mots sur le métier de pilote

Le métier de pilote est pratiqué depuis plus de 150 ans. Jusqu’en 1959, Rimouski détient son propre poste de pilotage. Le pilotage du Saint-Laurent consiste à assurer la conduite d’un navire pour l’amener sécuritairement à sa destination. Les pilotes jouent donc un rôle essentiel dans la distribution des produits et l’approvisionnement de la société. Ils sont recrutés parmi des capitaines expérimentés qui, une fois sélectionnés, doivent entreprendre une formation de plus de deux ans menant au certificat de pilotage (Métro 2020).

Dans l’iconographie du monde maritime, l’échelle du pilote est emblématique pour ce métier. Elle réfère au transbordement du pilote, une opération délicate et même périlleuse lorsque les conditions météorologiques s’emportent. Il s’agit du moment où le pilote gravit la coque d’un navire à l’aide d’une échelle pour monter à bord et réaliser son mandat.

En savoir plus
 
Caravansérail
274, rue Michaud,
Rimouski (Québec) G5L 6A2

•••••

Appel aux équipes de design
Monument national LGBTQ2+
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 5 janvier 2021 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 4 825 000 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00930037

•••••

Programme d’art public de l’O-Train – Demande de propositions (DDP)

Réflexion-Inflexion Projet d’intervention artistique

Aperçu
Date de clôture : à 16 h (HAE) le 30 novembre 2020
Budget total : 700,000 $ CA + TVH en sus
Renseignements : Katherine [point] Ingrey [arobas] ottawa [point] ca

La Ville d’Ottawa lance cette demande de propositions (DDP) dans le cadre du Programme d’art public afin de sélectionner une équipe d’artistes, un atelier d’artistes ou cabinet d’artistes‑conseils compétents et chevronnés afin d’élaborer et de mettre en œuvre une stratégie complète de l’art citoyen. Cette stratégie de l’art citoyen s’inscrit dans l’évolution communautaire locale qui se déroule dans le secteur du parc linéaire Byron et du chemin Richmond à Ottawa.

•••••

Appel aux équipes de design
L’œuvre d’art commémorative d’Affaires mondiales Canada
 
Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 16 décembre 2020 à 15 h HNE

Budget : pas moins de 2 611 250 $
(coûts de design, décontamination et construction)

Le ministère du Patrimoine canadien invite des équipes à présenter leurs qualifications et des exemples de leurs travaux antérieurs dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases.

Le document de Demande de qualifications est disponible sur le site achatsetventes.gc.ca.

Cliquez sur le lien suivant pour obtenir le document :

https://achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-20-00926505

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

Call for Applicants
Curator of Exhibitions and Public Programs | Full-time position

Deadline: November 29, 2020 by 5 PM. Late applications will not be
considered.

Gallery 44 is a dynamic space and a leading artist-run centre led by a
dedicated group of artists, curators and educators. We are seeking a
highly motivated and enthusiastic individual to join our team. The
Curator of Exhibitions and Public Programs works on behalf of the
Board, staff and members of Gallery 44, in consultation with the
Exhibition Programming Committee, to develop and administer Gallery
44s exhibitions and public programs. The main responsibilities of this
position are to oversee two exhibition spaces (the Main Gallery and
Vitrines), and coordinate the publishing program, which includes
exhibition catalogues. The Curator also coordinates all other exhibition-
related programs, as well as auxiliary public programs, which may take
a variety of forms such as performances, lectures, artist talks, reading
groups, screenings, et cetera.

Major Responsibilities Include:

Programs: In
consultation with the Exhibition Programming Committee
and the Executive Director, the Curator develops and implements all
exhibitions-related programming as well as auxiliary public programs,
including, but not limited to, artist talks, panel discussions, tours and
accompanying publications. The Curator of Exhibitions and Public
Programs coordinates with guest curators and writers, and they
themselves curate and/or write about exhibitions. Additionally, this
position oversees the artist-in-residence and writer-in-residence
programs, with support of the Executive Director and gallery staff.

Promotion: Assists in the promotion of exhibitions and public programs,
contributing to marketing plans, producing press materials, overseeing
the production of promotional materials and updating the website.

Administration: Coordinates calls, submissions, and submission
reviews, assists with grant-writing by preparing information specific to
exhibition programs, liaises with artists,
prepares contracts and
contributes to annual and project budgets, coordinates shipping and
oversees exhibition installation. Sits on the Gallerys Access and
Inclusive Action Committee, and contributes to tasks related to its
annual work plan, including ongoing research, policy development and
review, and liaising with community advisors. The Curator of
Exhibitions and Public Programs also trains and supervises interns to
assist with administrative tasks.

General Office: Assists in day-to-day office duties such as answering
telephone and walk-in inquiries, talking to student groups, assisting
with G44 member inquiries and transactions, assisting with mailings,
attending staff meetings, and other general office tasks as needed.

For full call visit: https://www.gallery44.org/calls/curator-of-exhibitions-
and-public-programs

*****

OFFRE D’EMPLOI
Direction Générale

Date limite : 29 novembre 2020
Fichier PDF :  https://bit.ly/3q0IQmW
L’Atelier Circulaire est à la recherche d’une personne consciencieuse et dynamique pour occuper le poste de direction générale.

BUT DU POSTE
Veiller au bon fonctionnement de l’organisme, à son rayonnement et à son développement, conformément aux grandes orientations définies par le CA et les membres. Elle a la responsabilité de définir des stratégies de représentation auprès des bailleurs de fonds, d’assumer la gestion opérationnelle, d’organiser des activités en collaboration avec son équipe et de gérer les ressources humaines, le budget et les finances de l’organisme.

TÂCHES ET RESPONSABILITÉS
► Diriger l’organisme conformément à la vision et au plan stratégique définis en partenariat avec le conseil d’administration
► Assurer la gestion administrative, comptable et financière de l’organisme
► Avec la collaboration de la coordination artistique, planifier les activités, les événements et les communications qui assureront l’atteinte des objectifs de l’organisme
► Assurer un leadership auprès de l’équipe, des membres et des bénévoles, et gérer les ressources humaines
► Développer le budget annuel et gérer les ressources financières
► Préparer les demandes de subvention en collaboration avec les membres de son équipe et être à l’affût des nouvelles possibilités de financement
► Assurer une gestion inclusive et éthique de l’organisme
► Garantir le respect des normes et des exigences gouvernementales.

FORMATION, EXPÉRIENCE ET PROFIL RECHERCHÉ
► Détenir un diplôme universitaire dans un domaine pertinent ou une expérience de gestion équivalente
► Posséder plusieurs années d’expérience pertinente
► Avoir une bonne connaissance du milieu des OBNL et des organismes de bienfaisance
► Avoir une connaissance du milieu culturel, plus particulièrement des centres d’artistes et des arts visuels
► Posséder une facilité à établir et à maintenir des relations interpersonnelles et posséder d’excellentes aptitudes en communication
► Avoir une capacité à travailler seul et aussi à agir en leader au sein d’une équipe motivée et motivante
► Faire preuve d’un très bon esprit de décision, d’efficacité, de rigueur et de transparence
► Posséder de très bonnes capacités linguistiques en français, à l’oral comme à l’écrit, et maîtriser l’anglais à l’oral comme à l’écrit
► Maîtriser la suite Office, suite Google, SAGE, etc

CONDITIONS DE L’EMPLOI
Poste permanent de 32 heures / semaine
Salaire à déterminer selon l’expérience du candidat ou de la candidate et l’échelle salariale de l’organisme.

ENTRÉE EN FONCTION
Décembre 2020

LIEU DE TRAVAIL
5445, av. de Gaspé, espace 105
Montréal (Québec) H2T 2B2

POUR POSTULER
Les personnes intéressées ont jusqu’au dimanche 29 novembre 2020 inclusivement pour soumettre leur candidature en faisant parvenir une lettre d’intention, un curriculum vitae à : ca-ac [arobas] ateliercirculaire [point] org avec l’objet « Poste de direction générale ».

L’Atelier Circulaire valorise la diversité des personnes qu’elle embauche et sert. La diversité, pour l’organisme, c’est favoriser un milieu de travail où les différences individuelles sont reconnues, appréciées, respectées et valorisées, de façon à développer le plein potentiel et à mettre à profit les talents et les forces de chacun.

Pour obtenir plus d’information sur l’Atelier Circulaire, consultez le site ateliercirculaire.org

•••••

A Handmade Assembly
We invite Artists and Writers from across Canada and abroad to submit proposals for an upcoming publication exploring the theme of the Handmade.

Deadline for submissions: January 5, 2021

The origins of this publication are rooted in a long-running annual event hosted by Struts Gallery and the Owens Art Gallery that brought together artists, curators, and makers from the region and beyond to lead discussions, facilitate workshops, initiate projects, exhibit work, and share in a common thread—the handmade.

A Handmade Assembly originated in response to an increased interest in the handmade, deskilling, and DIY aesthetics that emerged in contemporary art practices near the beginning of the decade. The topic continues to appeal to artists exploring the extraordinary potential of craft processes, materials, and techniques, both for their capacity to speak directly and viscerally and for their political and historical potency.

For its tenth and final iteration, the long-running programme will be re-envisioned as an ambitious, bilingual book project that parlays nine years’ worth of inquiry into a comprehensive volume, with the goal of providing a multi-faceted view of the role of the handmade in contemporary art, while also extending these discussions to a new format.


CALL FOR PROPOSALS: Critical Texts, Essays, Interviews, Creative Writing, etc.
Deadline: January 5, 2021

A Handmade Assembly has dedicated nine years towards pushing back against dominant art narratives that marginalize craft practices and has worked to foster and support an appreciation of the myriad art forms encompassed by the term handmade. We invite writers to interpret the topic of the “handmade” broadly, with the aim of presenting a multi-faceted view of the role of the handmade in contemporary art. Writers are encouraged to propose critical, historical or interpretive essays, interviews, creative writings, and so forth that address the intersection of contemporary art and the handmade. Ideally, we are seeking texts ranging from 500 to 1000 words.

Submission Format for Writers:

Please submit the following materials via WeTransfer to info [arobas] strutsgallery [point] ca with the subject heading: A Handmade Assembly

A brief one-page (max) proposal for an essay, interview or other text work
OR
A completed piece that has not been previously published (max. 1000 words);
Two writing samples which demonstrate your style and interests;
A brief biography of no more than 250 words;
Curriculum vitae (max. 3 pages), including contact information.
Writers will be paid $1.00/word for a word count of up to 1000. We encourage applications from IBPOC, LGBTQ2S+, disabled, and neuro-diverse writers.


A Handmade Assembly is made possible through support from the Canada Council for the Arts and the New Brunswick Department of Tourism, Heritage and Culture.

•••••

Numéro de printemps 2021 / Vie des Arts
3 janvier 2021
 
/ Montréal (Québec)
 
Date de tombée : 3 janvier 2021

Rubriques récurrentes du numéro 262 – Printemps 2021

Pour son numéro de printemps 2021, Vie des Arts est à la recherche de propositions pour ses rubriques récurrentes (Actualités, Critiques et Livres) seulement.

Vous avez vu une exposition, assisté à un événement ou une manifestation artistique, lu un livre sur l’art récemment, ou vous voulez nous faire part d’un enjeu concernant les arts qui vous tient à cœur ? Envoyez-nous vos intentions pour la rédaction d’un article pour les rubriques suivantes :

Actualités : nouvelles brèves (sans notes de bas de page) collées à l’actualité des arts visuels au Québec et au Canada. Le style d’écriture est plus informatif qu’analytique, et les textes sont écrits de manière à mettre en perspective un enjeu d’actualité ciblé (portée sociale, politique ou collective d’un sujet sur l’art) ou font part d’une nouveauté du milieu de l’art (prix, nominations, nouveaux programmes, etc.).

Comptes rendus : couvertures d’expositions ou d’événements en cours ou terminés au plus tard deux mois avant la date limite de l’appel de propositions actif. L’objectif de ces couvertures est de faire comprendre les thèmes soulevés par l’exposition ou l’événement, en relation avec le corpus des artistes. L’auteur-e est invité-e à développer un point de vue original sur les œuvres et faire preuve d’un engagement discursif avec son sujet en orientant son propos autour d’une idée ciblée et en évitant une approche strictement descriptive. L’utilisation de citations et de concepts théoriques est suggérée pour appuyer la discussion des œuvres, et l’emploi des notes de bas de page doit être limité.

Livres : comptes rendus (sans notes de bas de page) d’une publication sur l’art parue au courant de la dernière année. Le style d’écriture est descriptif et vise à résumer l’ouvrage et à le situer dans le contexte actuel.

Vie des Arts priorise les propositions de sujets qui reflètent l’écriture de son auteur-e : en d’autres termes, votre proposition doit être dynamique et nous donner un aperçu de votre style de rédaction !

Dans l’optique de favoriser une pluralité de voix et de regards sur l’art actuel, Vie des Arts souhaite lancer une invitation spécifique, mais non exclusive aux personnes autochtones et racisées afin qu’elles puissent soumettre une proposition d’article.

Toutes les soumissions pour les rubriques récurrentes doivent être en un seul document Word ou PDF, et inclure le sujet anticipé, une description de l’angle critique qui sera utilisé pour la rédaction selon la rubrique envisagée (250 mots); ainsi qu’une courte biographie de l’auteur-e (40 mots), et être envoyées à redaction [arobas] viedesarts [point] com avant le 3 janvier 2021. Nous ferons un suivi avec les propositions pressenties et les textes finaux, suivant l’entente préalablement prise avec la rédaction, devront être rendus au courant du mois de février 2021.

Vie des Arts
5605, avenue de Gaspé, bureau 603
Montréal (Québec) Canada H2T 2A4

https://viedesarts.com/

•••••

Open Call: M HKA / Van Abbemuseum Research Fellowship
Submission deadline: December 6, 11pm CET

vanabbemuseum.nl
www.muhka.be
www.internationaleonline.org

M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerp and Van Abbemuseum, Eindhoven, are pleased to announce a Research Fellowship for an artist, curator, writer or thinker. The research grant will facilitate a period of research for up to 12 months, leading to manifestations of the research in two projects presented by M HKA and Van Abbemuseum respectively in 2021: Rewinding Internationalism: The 1990s and Today (Van Abbemuseum) and Eurasia: A Landscape of Mutability (M HKA). Both exhibitions take place within the context of the four-year programme Our Many Europes, by the museum confederation L’Internationale.

We are looking for a speculative, ambitious research project that can speak across and between the frameworks of the two exhibitions. Researchers are welcome—though not required—to look to the archives, collections or local context of M HKA and the Van Abbemuseum as starting points for the research. We are looking for a research project that offers dialogical perspectives to analyse, question and form methodologies for exploring the designated research areas.

Research Areas and Methodologies
We invite proposals that address the following research areas and methodologies:
-Critical engagement with the constructs of internationalism, transnationalism, globalisation and Eurasia.
-A focus on microhistories, rather than master narratives that serve to illuminate the concepts, histories and visions explored in the research.
-Projects that consider or use the site of the exhibition to mobilise the research.
-Speculative thinking / practice in relation to the transhistorical, multipolarity and mutability.
-Cultural networks of exchange (historical, current or futuristic) that facilitate the exploration of the terms above.

About the Grant
Should they wish, researchers will be given open access to the museums’ archives and networks to be negotiated on an individual basis. They are expected to present an internal seminar for museum colleagues at the start of their research (either in person or online). Research proposals should identify and account for potential restrictions to the project caused by COVID-19. We similarly encourage imaginative, critical ways of working from / through distance. The research (as artistic project or curatorial proposal) will form part of the exhibitions Eurasia and Rewinding Internationalism. The grant consists of EUR 10,000 research fee + a maximum of EUR 5,000 production budget. Limited presentation budgets will be discussed separately with M HKA and the Van Abbemuseum.

Proposals should be sent to researchfellowship [arobas] vanabbe [point] nl by December 6, 2020.

Please send proposals in PDF format, including:
-Research outline (maximum 1000 words. It is not necessary at this stage to describe in detail how a project might be presented in exhibition form.)
-Biography (maximum 500 words including relevant research experience)
Images may be embedded in the PDF but should not be sent as separate files.
Files should be labelled: L’I RESEARCH FELLOWSHIP_YOURNAME.

Proposals will be reviewed by:
Nick Aikens, research curator, Van Abbemuseum.
Nav Haq, associate director, M HKA.
Joanna Zielinska, senior curator, M HKA.

Furthter information on the grant and the exhibitions can be found here.

About L’Internationale
L’Internationale is a confederation of seven modern and contemporary art institutions which proposes a space for art within a non-hierarchical and decentralised internationalism, based on the values of difference and horizontal exchange among a constellation of cultural agents, locally rooted and globally connected. It brings together seven major European art institutions: Moderna galerija (MG+MSUM, Ljubljana, Slovenia); Museo Reina Sofía (Madrid, Spain); MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Spain); Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA, Antwerp, Belgium); Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (Warsaw, Poland), SALT (Istanbul and Ankara, Turkey) and Van Abbemuseum (VAM, Eindhoven, the Netherlands), and its partners are HDK-Valand Academy (Gothenburg, Sweden) and the National College of Art and Design (NCAD, Dublin, Ireland).

About Our Many Europes
Our Many Europes is a four-year programme (2018–22) comprising exhibitions, public programming, heritage exchange and institutional experimentation across the L’Internationale confederation. The programme takes the 1990s as a starting point when our current Europe was born. It aims to think speculatively about the role of culture as a driving force in showing who and how we are in the world. This program is co-funded by the Creative Europe programme of the European Union.

•••••

Two positions: Assistant Professor in Creative Technologies, York University

Creative Technologies
School of the Arts, Media, Performance & Design,
York University
The School of the Arts, Media, Performance & Design (AMPD), York University invites two (2) highly qualified candidates to apply for professorial stream tenure-track appointments in Creative Technologies at the Assistant Professor level, to commence July 1, 2021. Salary will be commensurate with qualifications and experience. All York University positions are subject to budgetary approval. The successful applicants will be based at the new York Markham Centre Campus when operational (expected in Fall 2023) and become a member of the first cohort of resident faculty members. Between July 1, 2021 and the opening of the campus, the appointees will assume a combination of teaching responsibilities at York’s Keele campus and contribute to the development of academic and research programming planned for the new Markham Centre Campus.

York University’s Markham Centre Campus offers state-of-the-art facilities to provide innovative job-ready academic programming and research focusing on core themes of technology and entrepreneurship as applied in different contexts, disciplines and professional fields. Building on York University’s academic presence in the City of Markham, the new campus presents a unique opportunity to enhance and innovate programming across the arts, sciences and engineering and to experiment with new experiential education formats and partners that will provide the York Region with excellent undergraduate degree offerings that integrate emerging technologies, entrepreneurship, and civic leadership. Programs are designed to provide transferable 21st-century skills that are at the core of future economic competitiveness and community development in Markham, York Region and across Ontario. Collaboration with York University’s existing research strengths in the core areas of the new campus and dynamic engagement with the area’s businesses and industries will create an innovative, cross-disciplinary research culture for solving complex problems that transcend traditional disciplines.

Requirements: A Ph.D. or an M.F.A. with a substantial record of professional experience in the arts and technology, broadly defined; candidates should demonstrate potential for excellence in teaching and curricular development, with a developing record of scholarly research and publication and/or professional practice that emphasizes community engagement. We are particularly interested in candidates who will contribute to the intellectual and cultural diversity of the York community and can engage the communities of Markham and surrounding regions.

The successful candidate will be expected to engage in outstanding, innovative, and, as appropriate, externally funded research or research creation at the highest level.

We seek two promising artists, teachers, and researchers who are committed to inclusive program development that builds upon the historic strengths in the arts at York to develop a compelling new curriculum at the intersection of the arts, community, and technology for Canada’s next generation of artistic and cultural leaders. One of North America’s leading schools for the arts, AMPD offers undergraduate and graduate degree programs in Cinema and Media Arts, Computational Arts, Dance, Design, Music, Theatre, Visual Arts and Art History, Theatre and Performance Studies. The Markham Centre Campus undergraduate program will engage students in emerging areas of artistic creation and research within a unique learning environment focused on socially responsive technologies, experiential education, collaboration with emerging creative industries, and community-engaged arts practice. This position will begin with a two-year term at York’s Keele campus before moving to the Markham Centre to lead programs in a new building created specifically for the campus there. In the interim, the successful candidates will be affiliated with the departments that best suit their research and teaching interests. Candidates must provide evidence of research excellence of a recognized international calibre as demonstrated in: the research statement; a record of publications (or forthcoming publications) with significant journals in the field; presentations at major conferences; awards and accolades; and strong recommendations from referees of high standing.

The position may involve graduate teaching and supervision, as well as undergraduate teaching and the successful candidate must be suitable for prompt appointment to the Faculty of Graduate Studies.

Evidence of excellence in teaching will be provided through: the teaching statement; teaching accomplishments and pedagogical innovations including in high priority areas such as experiential education and technology enhanced learning; teaching evaluations; and strong letters of reference.

York University champions new ways of thinking that drive teaching and research excellence. Through cross-disciplinary programming, innovative course design, diverse experiential learning and a supportive community environment, our students receive the education they need to create big ideas that make an impact on the world. Located in Toronto, York is the third largest university in Canada, with a strong community of 53,000 students, 7,000 faculty and administrative staff, and more than 300,000 alumni.

York University has a policy on Accommodation in Employment for Persons with Disabilities and is committed to working towards a barrier-free workplace and to expanding the accessibility of the workplace to persons with disabilities. Candidates who require accommodation during the selection process are invited to contact Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.

York University is an Affirmative Action (AA) employer and strongly values diversity, including gender and sexual diversity, within its community. The AA Program, which applies to women, members of visible minorities (racialized groups), Aboriginal (Indigenous) people and persons with disabilities, can be found at www.yorku.ca/acadjobs or by calling the AA line at 416-736-5713. Applicants wishing to self-identify as part of York University’s Affirmative Action program can do so by downloading, completing and submitting the form found at: http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/self-identification-form. All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadian citizens, permanent residents and Indigenous peoples in Canada will be given priority. No application will be considered without a completed mandatory Work Status Declaration form which can be found at http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/work-authorization-form.

The deadline for receipt of completed applications is January 15, 2021. A letter of application with an up-to-date curriculum vitae, a statement of research and teaching interests, three letters of reference and teaching evaluations should be sent to: Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.

•••••

Images Festival 2021 

Call For Submissions!
 
 
GUEST PROGRAM SUBMISSIONS
 
Images welcomes proposals from Guest Programmers and Curators for cinema screenings and exhibitions!
 
If you have an idea for a project that responds to our distinct vision, we would love to hear it.
 
 
For more information, please click here.
 
Entries for GUEST PROGRAM projects are accepted on a rolling basis.
Images Festival 309-401 Richmond St W
T: +1 416 971 8405 | E: images [arobas] imagesfestival [point] com
 
•••••

Appel de textes – À l’est de vos empires
 
 
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.

Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.

On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).

Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.

Site web

•••••

Esse

No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021

[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.

La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?

 

Appel de textes + Politique éditoriale

•••••

Appel à contribution

La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.

L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.

Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.

Lien