La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

Couleur(s) de Reza Rezaï artiste d’inspiration : Xavier Mutshipayi – dans le cadre de l’exposition L’autre présentée au Centre culture franco-manitobain. Photo : Mike Peters

 

 

Nouvelle de l’AGAVF

 

L’AGAVF félicite Alex Keim, directrice de La Maison des artistes visuels francophones, pour son plaidoyer devant le Comité d’orientation permanent de la Ville de Winnipeg le 15 mars dernier, en faveur de la préservation de l’historique Hôtel de Ville de Saint-Boniface comme bien public. Lisez la suite.

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
du 8 octobre au 28 novembre 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca  

 

lecollectif (Vancouver)

Sylvie Roussel-Janssens, François Michaud, Ghislain Brown-Kossi, Marie-Pascale Lafrenière, Jérôme Baco, Valérian Denis, Chantal Cardinal et Serge BennathanEssentiel
collaboration : le Bureau des Affaires Francophones et Francophiles de SFU et le Conseil Culturel et Artistique Francophone de la Colombie-Britannique dans le cadre du Printemps de la francophonie
les 26, 27, et 28 mar 2021

STUDIO 17
2425, rue Manitoba
Vancouver, Colombie-Britannique
lecollectifcb.ca

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)

EJECT vidéoclub d’arts vivants
collaboration : La Nouvelle Scène, Théâtre du Trillium et Théâtre Catapulte
du 15 mars au 15 avril 2021
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Stephanie CastonguayCapter les fréquences optiques
résidence à domicile
du 19 avril au 25 avril

Michael FernandesAvant et après la voiture électrique
résidence à domicile et sur Instagram @beforeandaftertheelectriccar
depuis le 14 janvier 2021

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Projet jusqu’en juin 2021

Stefan St-Laurent – SVP nourrir les animaux
Réécoutez la conférence virtuelle

54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org 

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Christian MichaudAuto sapiens
Commissaires : Paul Édouard Bourque et Tanya Eindiguer
du 20 février au 3 avril 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga 

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Nicole Blundell, Frances Caswell-Routhier, Renée Chevalier, Monique Handfield, Hélène Lefebvre et Richard RobescoAppartenance
Commissaire : Raymond Aubin
Exposition virtuelle
depuis le 4 mars 2021
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Colette Balcaen, Réal Bérard, Shaneela Boodoo, Brigitte Dion, Danielle Koslowsky Fontaine, Roger Lafrenière, Chanelle Lajoie, Janine-Annette Littmann, Chase Martin, Xavier Mutshipayi, Dominique Rey, Melanie Rocan, Michel St-Hilaire, Janelle TougasEn conversation
Commissaires : Lou-Anne Bourdeau et Alexandra Keim
vidéos
jusqu’au 3 avril 2021
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Vanessa Moeller – Bean There, Done That. 2018-2020
Monica Chamberlain Inside the lines
du 5 mars au 30 avril 2021
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)

Evelyn Berg, Kyle St-Thomas et Josh Ajohn – Exposition
du 26 février au 9 avril 2021
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

 

Joyeux anniversaire au Labo qui souffle ses 15 bougies !

 

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

AGAVF – L’incubateur en commissariat – 3 mai
Centre d’art de Kamouraska – 31 mars
Dare-Dare – Montréal – 26 mars
60 secondes radio 2021 – 11 avril
Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier – Trois-Rivières – 15 avril
Verticale centre d’artiste – Laval – 1er avril
Les p’tites vues – Culture Trois-Rivières – 1er avril

2. appels en anglais du Canada

Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – 21 mars
Canadian Clay & Glass Gallery – Waterloo – 2 avril
VIFF – Vancouver – 23 avril
Craft Ontario – Toronto – 7 juin
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

Franklin Furnace Fund – New York – 8 avril

4. résidences

Appel aux artistes du Québec et des provinces de l’Atlantique – Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 9 mai
École national supérieure d’art de Bourges – appels aux jeunes artistes – 31 mars
La Chambre Blanche – Québec – 18 avril
Moving Image Lab – Meech Lake – 24 mars

5. art public

Call to Indigenous Artists for Collaborations at the Etobicoke Civic Centre – Etobicoke – 16 avril
BMO Convention Centre – Calgary – 30 mars
art public autochtone – Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada – Ottawa – 12 avril et 31 mai
Third Shift – Saint-Jean – 21 mars

6. pour commissaires

Incubateur en commissariat 3e édition – AGAVF – 3 mai
Artspace Artist Run Center  – emplois Artistic Director/Curator and Director of Operations and Development – ouvert jusqu’à ce que rempli
revue Vie des arts – 4 avril
revie Inter, art actuel – 1er mai
Commissaire – Pavillon de Malte – 5 avril
Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier – Trois-Rivière – pour commissaires – 15 avril
Digital America – online arts journal on internet culture – 22 mars
Prix Sobey pour les arts – 19 mars
Galerie La Box – Bourges – 31 mars
Cosmis Bulletin – 1er mai
Esse art + opinion – sportification – 1er avril
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours

 

1. appels en français du Canada

L’AGAVF lance un appel aux commissaires émergent.e.s pour participer à la 3e édition de l’Incubateur. Tous les détails ici.

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Centre d’art de Kamouraska
31 mars 2021
 
/ Kamouraska (Québec)
 
Le Centre d’art de Kamouraska est un centre d’exposition dont la mission est de diffuser et de promouvoir l’art actuel et ses multiples champs d’expression. Nous misons sur des approches innovantes d’initiation, d’éducation et de médiation culturelle afin de provoquer des rencontres entre créateurs, œuvres, spectateurs et communautés locale et artistique. Logé dans l’ancien palais de justice de Kamouraska, le Centre d’art possède plusieurs salles aux dimensions et à l’architecture variées. Notre programmation annuelle – son élaboration, sa direction artistique – puise son inspiration dans trois grandes orientations : le paysage, l’interdisciplinarité et le regard de créateurs sur d’autres créateurs.

PROGRAMMATION 2022
Date limite : 31 mars 2021

Pour cet appel de dossiers, nous souhaitons recevoir des propositions qui explorent les sons et les mouvements du paysage. Nous privilégierons les pratiques installatives et les œuvres qui impliquent le public.

Nous recherchons des projets d’exposition inédits et/ou des projets ayant déjà été diffusés – qui feront l’objet d’une adaptation en fonction de notre lieu – pour une diffusion en salles. Parmi les dossiers reçus d’artistes ou de collectifs d’artistes, le jury sélectionnera trois projets :

Un projet de résidence en recherche/création/production d’un maximum de 10 jours, suivi d’une exposition à l’été 2022
Deux projets d’exposition à l’été 2022
CONTENU DU DOSSIER

Chaque dossier doit comprendre les éléments suivants :

Une description précise du projet d’un maximum de 800 mots.
En gros, on veut savoir quelle est votre idée initiale et quel est le rendu visuel et/ou sonore prévu. Ici, on préfère que le texte soit clair plutôt que lyrique.

Entre 10 et 30 images, et/ou extrait(s) vidéo(s) d’une durée maximale de 15 minutes, et/ou extrait(s) sonore(s) d’une durée maximale de 15 minutes.
On s’attend à ce que ces fichiers illustrent bien le projet proposé et/ou qu’ils fassent valoir des projets antérieurs que vous avez créés et qui appuient votre proposition.

Une liste descriptive de tous les fichiers ci-haut. Histoire qu’on sache ce qu’on regarde et/ou ce qu’on entend.
Les spécificités techniques envisagées.
Précisez les matériaux que vous comptez utiliser, les dimensions du corpus ou de l’installation, l’équipement nécessaire, etc.
Votre CV et/ou le CV de tous les artistes du collectif.
Votre démarche artistique, d’un maximum de 500 mots.
On veut savoir vers quoi s’orientent vos recherches des dernières années, quels sont les thèmes qui vous animent, où vous puisez votre inspiration.
Élément bonus mais non obligatoire : un dossier de presse.
CONDITIONS POUR LES ARTISTES

Les artistes ou collectifs d’artistes dont les projets seront retenus auront droit à ces compensations :

Spécifiquement pour la résidence :

Cachet de résidence de 1 500$ max.
Frais de séjour couverts, soit hébergement, repas et transport
Espace de travail au Centre d’art
Pour tous les artistes :

Cachet de création ou d’adaptation de projet de 1 000$ max., en fonction du temps de travail
Droits d’exposition de 1 500$ (pour une expo solo) ou de 2 000$ (pour une expo collective)
Frais de production des œuvres ou d’adaptation du projet de 1 200$ max.
Rémunération au montage de 350$ max., en fonction du temps de travail
Soutien technique au montage
Frais de séjours couverts pour la période du montage
 Attention, attention.

Chaque dossier doit être soumis au plus tard le 31 mars 2021 de façon numérique, via WeTransfer, à l’adresse info [arobas] kamouraska [point] org. Les dossiers incomplets ou les dossiers papier ne seront pas évalués.

Des questions ? Écrivez-nous.

Centre d’art de Kamouraska
111, avenue Morel,
Kamouraska (Québec) G0L1M0
+1 418.492.9458
info [arobas] kamouraska [point] org
https://www.centredartkamouraska.ca/

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APPEL À PROJETS

UNE BIBLIOTHÈQUE VIVANTE en temps de pandémie

2 mars 2021 – 26 mars 2021

une activité du comité Espace Critique

Les bibliothèques sont des lieux foisonnants où livres, personnes et idées transigent et se transforment à travers des rencontres spatiales et temporelles. De nouvelles pistes se creusent dans les esprits et des notes intimes se déposent sur des marges qui prennent vie. Voulant offrir une collection hybride de tels chemins et histoires, DARE-DARE souhaite réunir sous forme de bibliothèque vivante une collection de 7 artistes prêt·e·s à se raconter !  

Inspirée par la tournure humoristique d’une proposition de Rebecca Schneider dans un article sur la performance et les nouveaux matérialismes, cet appel encourage les artistes à se transformer en livres vivants pouvant être “empruntés” tout en travaillant en continuité de leur propre recherche. Un programme d’emprunt qui permet de découvrir des artistes et leurs pratiques en les expérimentant de manière intime sera ainsi offert à la communauté de DARE-DARE. 

Dans ce contexte inédit, emprunter un·e artiste, c’est à la fois contourner l’isolement créé par la relation technologique quasi-exclusive entre le sujet-vivant et l’objet-écran, mais c’est aussi aborder avec un regard critique la condition économique précaire de l’artiste d’intervention et de performance vraisemblablement réduit à participer à de telles mesures. Si l’artiste y acquiert la double détermination de sujet et d’objet, il est certain que les relations encouragées par une telle initiative, elles, sont réelles, situées et sensibles. 

Cet appel est une carte blanche ayant pour seul objectif d’encourager les artistes à présenter leurs recherches actuelles, incluant par exemple les différents processus, réflexions et défis qu’il ou elle rencontre. Cela peut aussi être l’occasion de revenir sur des projets passés ou réfléchir à des projets à venir avec l’accompagnement et la bienveillance de l’emprunteur·euse.

La rencontre peut prendre la forme d’une marche, d’une petite performance ou intervention urbaine, ou n’importe quelle autre forme avec laquelle l’artiste et la personne se sentent à l’aise, en tenant compte des restrictions sanitaires en cours. Les artistes seront rémunérés à raison de 545 dollars pour leur participation.

 

Faites-nous parvenir votre proposition sous une forme qui vous convient, en portant attention à ces points :

• Un titre qui indique quel type de livre vous serez (récit, discussion, performance, etc.)

• Une courte présentation du projet proposé, en incluant la durée (environ de 30 minutes à 1h30)

  et le nombre de fois que l’artiste souhaite être emprunté·e (nous encourageons deux ou trois emprunts par artiste)

• Une courte bio

• Une ou des images de projets passés accompagnées d’une courte description

• La ou les langues de votre « livre »

 

Formats acceptés : documents PDF, son mp3, vidéo mp4 (max 5 minutes)

Date limite d’envoi : 26 mars 2021 (23h59)

Envoyez vos propositions à : prog [arobas] dare-dare [point] org

Les artistes sélectionné.e.s seront contacté.e.s le 29 mars 2021

et les emprunts/rencontres se dérouleront du 01 au 16 avril 2021.

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Le concours international 60 Secondes Radio 2021 est heureux de souligner la 10e Journée mondiale de la radio de l’UNESCO avec le lancement de sa 7e édition. 60 Secondes Radio invite les artisans de la radio et du son à produire une capsule de 60 secondes radio précises et récompensera les lauréats(tes) sélectionnés(es), des Transistors d’Or, d’Argent et de Bronze. Le concours est libre de toute thématique. La date de tombée est le dimanche 11 avril 2021, 23 h 59, heure de Montréal.

60 Secondes Radio est fier de compter sur ses partenaires de l’édition 2021 : la Commission canadienne pour l’UNESCO à Ottawa (CCUNESCO), le centre d’artistes en art audio et électronique Avatar à Québec, ainsi que des dizaines de radios et organisations internationales de diffusion. Ce concours témoigne des valeurs qui sont chères aux artistes radiophoniques, dans leur désir de communiquer, de parler à l’autre, mais aussi d’exprimer à travers l’art radiophonique de nouvelles manières de faire et d’entendre la radio. L’ADN de 60 Secondes Radio est fait dune passion pour la radio qui résonne aujourd’hui parmi les créateurs de presque tous les continents. « La créativité et la générosité des artistes du monde entier qui répondent à l’appel me comblent de joie et donnent du souffle à mes utopies », déclare Boris Chassagne, directeur de 60 Secondes Radio.

Du haut de ses cent ans, la radio et ses artisans ont su faire preuve de résilience.

60 Secondes Radio est ouvert à toutes les écoles de création radiophonique : création radiophonique, fiction, collage, sound art, dramatiques, docs de création, paysages sonores, propositions mutantes, radio cosmique, etc. Création artistique, innovation, originalité demeurent les critères de base qui guideront les jurys.

Inscription

AVATAR
541, rue de Saint-Vallier Est Bureau 562,
Québec (Québec) G1K 3P9
1 418.522.8918
 
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Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier : programmation 2022-2023

date limite le 15 avril 2021

Le Centre de Diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifeste par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, QC, G9A 2J2
Courriel : presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

Téléchargez

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Appel de dossiers

Programmation régulière 2021-2023

Verticale 

Première date de dépôt : 1er avril 2021

Deuxième date de dépôt : À venir (hiver 2022)

« L’impatience collective est palpable. De l’œsophage au gros intestin, de l’ischiojambier à la plante des pieds et des vertèbres cervicales jusqu’à l’amygdale, les respirations profondes ne suffisent plus à délier les tensions — et sont même déconseillées. »

Verticale — centre d’artistes (VCA) invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre leur projet dans le cadre de l’appel « Fermentation, science et fiction » pour sa programmation bisannuelle 2021—23. VCA désire s’ancrer dans les bouleversements fertiles du présent et dans la projection d’un futur incertain, quoique imminent. Il sait que, chez lui comme ailleurs, dans la lenteur et l’isolement, des processus se sont enclenchés. Car ces transformations en latence, au-dedans comme au-dehors, ont seulement l’apparence de l’inactivité. […]

Période de diffusion : entre septembre 2021 et août 2023 

VCA diffuse hors les murs. Le centre reçoit des projets qui prennent en compte l’espace physique et/ou social de la diffusion, et qui proposent une réflexion sur les types de lieux, de publics et/ou de contextes à aborder. Par conséquent, VCA accompagne les artistes dans le travail de prospection et d’intégration des œuvres, de manière à ce que la configuration choisie pour la diffusion soit signifiante pour chaque projet et pratique individuelle.

Première date de dépôt : 1er avril 2021

Deuxième date de dépôt : À venir (hiver 2022)

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LES P’TITES VUES :
APPEL DE FILMS 2021-2022
Culture Trois-Rivières invite les cinéastes et vidéastes professionnels et de la relève à soumettre leur court métrage en vue de la programmation automne 2021 – hiver 2022 de la série Les P’tites vues présentée à l’Espace Pauline-Julien.

Les projections Les P’tites vues ont comme objectif de présenter des films professionnels qui sauront surprendre et émouvoir le public tout en leur faisant découvrir des créateurs talentueux.

Les œuvres devront respecter les conditions suivantes afin d’être admissibles :
Durée qui varie entre 2 et 30 minutes ;
Avoir été produites après le 1er janvier 2016 ;
De langue française ou sous-titrées en français ;
Appartenant aux catégories : fiction, documentaire, animation ou film de genre ;
N’ayant jamais été présentées dans notre série Les P’tites vues.
Les œuvres à caractère haineux, présentant des images dégradantes ou sexuellement explicites seront automatiquement rejetées.
Le dossier doit inclure :Un synopsis court (3 à 5 lignes) ;
Une courte biographie du cinéaste/vidéaste (3 à 5 lignes) ;
Une image tirée du court métrage et le crédit s’y rattachant ;
Un lien de visionnement protégé par mot de passe ;
Un dossier de presse ou tout autre matériel promotionnel jugé pertinent (facultatif).
Les dossiers sont jugés selon la qualité du court métrage et son potentiel à rejoindre les différentes clientèles de l’Espace Pauline-Julien (enfants et adultes). Les cinéastes/vidéastes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux barèmes de diffusion du CQAM (Conseil québécois des arts médiatiques).
 

Lieu de diffusion dédié aux arts médiatiques, le mandat de l’Espace Pauline-Julien est d’offrir une programmation d’exposition en arts visuels et numériques, des installations immersives ainsi que des projections de courts métrages.
 
DATE LIMITE : 1ER AVRIL 2021
 
Pour information ou pour soumettre un dossier :
 
Catherine Thériault
Responsable du développement en arts médiatiques
819 372-4614, poste 1721
ctheriault [arobas] v3r [point] net *

*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Alternator Centre for Contemporary Art – Main Gallery and Project Gallery
Deadline : March 21, 2021

The Alternator Centre for Contemporary Art is now accepting exhibition proposals from
artists and curators for the 2022 programming of the Main Gallery and Project
Gallery.
The Alternator Centre for Contemporary Art is an artist-run centre located on unceded
syilx territory, in what is now called Kelowna, BC. Since 1989 the Alternator has shown
the work of emerging Canadian and international artists with an experimental
approach, particularly those engaged in social and cultural issues.
Works will be selected by our Programming Committee based on the following criteria :

Compatibility with the Alternator’s mandate

Quality of the artwork (with an emphasis on experimental approach)
Clarity of the written proposal
Production cost and availability

Further, the Programming Committee seeks diversity of perspective, medium and
theme when establishing our annual exhibition calendar.

We welcome submissions from under-represented artists of all backgrounds including,
but not limited to, Indigenous, Black, and racialized persons ; refugee, newcomer and
immigrant persons ; two-spirit, LGBTQ+ and gender non-binary persons, persons with
diverse abilities,
and those on low-incomes or living in poverty. We are committed to
ensuring equitable access to our submissions process. Please contact us if you require
any accommodations to participate.
We are committed to fostering artists’ professional autonomy and are proud to pay
successful applicants CAR/FAC fees. The deadline for applications will be March 21,
2021 (Midnight).
To see the full description of submission requirements for both the Main and Project
Galleries please visit

www.alternatorcentre.com/submit

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submissions from Canadian clay, glass and copper enamel artists for Confined, a national group exhibition.

In March 2020, Covid-19 brought all of us to a standstill. Many artists didn’t even have access to their studios. As Covid-19 continues to affect us all in our daily life, we invite clay, glass, and copper enamel artists to express in their art what the imposed confinement meant for them.

Mental health issues, anxiety, financial burden for some, but also time to reflect, conceptualise, create for others, the conflict and diversification of personal and professional life are possible themes…and more.

Multi-media works and those that incorporate new media within the use of clay, glass, and copper enamelling will be considered.

The selected works will be presented in the exhibition starting in January 2022. A publication will also be produced. The Gallery will provide an artist fee (as set out by CARFAC) to the selected artists and cover the costs of shipping and insurance for the duration of the exhibition.

We welcome submissions from all qualified applicants and encourage submissions from groups that are typically underrepresented in institutional spaces, including racialized and Indigenous individuals, LGBTQ2S+ identifying individuals, francophone individuals, Deaf persons, and persons with disabilities. If you require any accommodations during the submissions process, please contact assistant [arobas] theclayandglass [point] ca or 519-746-1882 ext : 235.

SUBMISSION DEADLINE
All materials must be emailed to assistant [arobas] theclayandglass [point] ca with the subject line “Confined” by Friday April 2, 2021. Notification of the results will be sent by June 2021.

SUBMISSION MATERIALS
In a single document, emailed to assistant [arobas] theclayandglass [point] ca, with the subject line “Confined”, please submit :

A written statement describing the work that you propose for the exhibition as well as its significance to the theme (50-100 words). Works in-progress and concepts for works to be completed will also be considered.
Up to 5 images of your work, including titles and dimensions of works. Provide sketches for works that have not yet been completed.
An artist statement describing your practice, interests, and what the concept of confinement means to you (up to 250 words).
A CV that includes, at minimum, your education as well as any relevant exhibition, publication, and installation history (maximum 3 pages).


ABOUT THE GALLERY
Located in Waterloo, Ontario, the Canadian Clay & Glass Gallery is Canada’s only gallery dedicated to the exhibition and collecting of contemporary Canadian clay, glass, and copper enamelling. Through exhibition programs, publications, clay and glass studios, and an archival centre and library, the Gallery supports research and creation by emerging, mid-career, and established artists. The Gallery is accessible, with the exception of exhibitions and events held in the John A. Pollock Family Courtyard, which is not fully accessible to visitors with particular mobility aids at this time.

We acknowledge that we live and work on the traditional territory of the Attawandaron, Anishinaabe and Haudenosaunee peoples. The Canadian Clay & Glass Gallery is situated on the Haldimand Tract, the land promised to the Six Nations that includes ten kilometers on each side of the Grand River.

For more information please contact :
assistant [arobas] theclayandglass [point] ca
519-746-1882 ext : 235

Follow us !
Instagram : @cdnclayandglass
Facebook : @theclayandglass
Twitter : @cdnclayandglass
YouTube : /TheClayAndGlass

The Canadian Clay & Glass Gallery
25 Caroline St. N.
Waterloo, ON
N2L 2Y5
www.theclayandglass.ca
519-746-1882

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VIFF ANNOUNCES 2021 FESTIVAL DATES & CALL FOR SUBMISSIONS

The Vancouver International Film Festival (VIFF) announced today that its 40th edition
will take place from September 30 – October 10, 2021. The landmark edition will
feature both in-cinema and online screenings, with approximately 100
features and 100
shorts to be screened in a showcase of exceptional films from around
the world. The scope of VIFF’s brick-and-mortar events will be determined in the
coming months as the organization continues to closely monitor the COVID-19
situation.

Submissions for the 2021 Festival are now open via FilmFreeway
www.filmfreeway.com/VIFF – for features, documentaries and short films, as well as
narrative-lead virtual and immersive content.

Featuring an extensive and diverse collection of contemporary Canadian cinema, VIFF
invites exciting new voices to share the spotlight with national treasures and fosters
enlightening dialogue. VIFF’s 2020 edition featured 65 Canadian features and shorts
playing in competition. 52 % of those selections were by female filmmakers and 45 %
were by BIPOC filmmakers. Likewise, it included international work from 65 countries,
including narratives that demonstrate originality, documentaries that change the way
we see the world, and short films that push
the form to its limits.

“The adversity presented by the pandemic hasnt just forced us to adapt our approach
to programming and presentation, its demanded that we re-envision how we
meaningfully engage with creators and connect audiences with vital work,” said Curtis
Woloschuk, VIFFs Associate Director of Programming. “We cant wait to bring our
collective inspiration to bear as we once again reinvent ourselves for our 40th edition.”

The 2021 VIFF will once again expand the frame to include conferences, talks,
workshops and other unique events that celebrate innovations in cinematic storytelling.
At VIFFs 2020 edition, these events included talks with the likes of Charlie Kaufman
(Im Thinking of Ending Things), Garrett Bradley (Time) and Eliza Hittman (Never
Rarely Sometimes Always), the VIFF Immersed Exhibition of narrative-driven VR
experiences, VIFF Labs, the VIFF AMP Music in Film Summit, and an evening of music
and conversation with Beverly Glenn-Copeland (Keyboard Fantasies).

Furthermore, VIFF is inviting immersive storytellers from British Columbia and around
the world to submit their narrative-driven Virtual and Augmented Reality (XR) content
to the International VIFF Immersed Competition. Finalists will be showcased at the
VIFF Immersed Exhibition during this year’s Festival. In 2020, the VIFF Immersed
Exhibition was hosted across six online channels ” making it the most widely
accessible festival platform for story-driven XR content.

Submissions are now open for all sections of the Festival :
features, documentaries, short films, and VIFF Immersed. More info can be found at
http://goviff.org/submissions. Projects can be submitted via FilmFreeway at
https://filmfreeway.com/VIFF.

Submissions Deadlines
Canadian and International Features, Documentaries, and Shorts, and VIFF Immersed
Early Deadline : April 23, 2021
Regular Deadline : May 28, 2021
Late Deadline : June 11, 2021

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Proposals for the 2022 Exhibition Season
Craft Ontario, Toronto

Deadline : June 7, 2021

Inviting proposals in all craft media by active Craft Professional Members at any stage of their careers, for solo and two-person exhibitions at the Craft Ontario Gallery in 2022.

Read more

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BIPOC Artist Instagram Project

CALL FOR SUBMISSIONS

During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.

EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG : @eahrconcordia *

Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today !

Please send us the following :

1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.

Required specifications :

maximum file size of 50 MB per image

JPEG or PNG format

Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).

2. Artist Biography (300 words maximum)

3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)

Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).

For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com

To learn more about EAHR, please visit our website : :

https://www.ethnoculturalarts.com/

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space ; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes : curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard ; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email : gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading : AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include :

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10) ; OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission : a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to :

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

 

 

3. appels internationaux

 

CALL FOR SUBMISSIONS : The Franklin Furnace Fund
Deadline : April 8, 2021 ; City : NYC, USA : Source : The Franklin Furnace
 
2020 is the 35th anniversary of the Franklin Furnace Fund. Initiated in 1985 with the support of Jerome Foundation, Franklin Furnace has annually awarded grants to early career artists selected by peer panel review to enable them to produce major performance art works in New York.
 
In the spring of 2008, Franklin Furnace combined the Franklin Furnace Fund for Performance Art and The Future of the Present programs into one, entitled the Franklin Furnace Fund. Franklin Furnace made the decision to combine these programs because during the last decade, artists have created works on every point of the spectrum between the body of the artist and the circulatory network of the Internet in the creation of temporal work.
 
The Franklin Furnace Fund is supported in 2021–2022 by Jerome Foundation and the NYC Department of Cultural Affairs in partnership with the City Council. Grants range between $2,000 and $10,000 based on the peer review panel allocation of funding received by Franklin Furnace. Artists from all areas of the world are encouraged to apply ; however, artists selected by the panel are expected to present their work in New York City. Full-time students are ineligible.
 
Franklin Furnace has no curator ; each year a new panel of artists reviews all proposals. We believe this peer panel system allows all kinds of artists from all over the world an equal shot at presenting their work. Every year the panel changes, as do the definitions of “early career artist” and “performance art.” So, if at first you don’t succeed, please try again.
 
Since 1985, the Fund has helped launch the careers of Jo Andres, Tanya Barfield, Jibz Cameron aka Dynasty Handbag, Lenora Champagne, Patty Chang, Papo Colo, Brody Condon, Nicolás Dumit Estévez, Karen Finley, John Fleck, Coco Fusco, Kate Gilmore, Pablo Helguera, Donna Henes, Murray Hill, Holly Hughes, Liz Magic Laser, Taylor Mac, Robbie McCauley, Jennifer Miller, Naeem Mohaiemen, Rashaad Newsome, Clifford Owens, Pope.L, Dread Scott, Pamela Sneed, Fiona Templeton and Diane Torr, among other fund recipients.
 
For more information about The Franklin Furnace Fund, please read the GUIDELINES.

 

 

 

 

4. résidences

Appel aux artistes du Québec et des provinces de l’Atlantique
Call for artists in Québec and Atlantic Canada

Date limite : 9 mai 2021
Deadline : May 9, 2021

 
ENE lance un appel de dossiers s’adressant aux artistes du Québec et des provinces de l’Atlantique. Quatre résidences de recherche de deux mois seront ainsi offertes pour compléter la programmation de l’automne 2021 et de l’hiver 2022. Les artistes choisis se joindront aux résident·e·s sélectionnés à la suite de l’appel de dossiers 2020.
Périodes de résidence

Automne : 13 septembre au 5 novembre 2021
Hiver : 31 janvier au 25 mars 2022

Plus d’informations

Soumission de dossier

Pour toute question, contactez l’équipe d’ENE à info [arobas] estnordest [point] org
 

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Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles Centre-Val de Loire, du Conseil Régional du Centre-Val de Loire et de la Communauté d’agglomération Bourges Plus. Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français.es ou étranger.ère.s de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiant.e.s ou tout autre partenaire extérieur.Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un.e représentant.e de la Direction Régionale des Affaires Culturelles Centre-Val de Loire, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre-Val de Loire, du directeur de l’Ensa, de trois enseignant.e.s de l’école, de la coordinatrice de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf

Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par email au format PDF avant le 31 mars 2021 – avant minuit à residencesartisteslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr

https://ensa-bourges.fr/index.php/fr/la-box/la-box-appel-candidatures/2771-appel-a-residences-la-box-2018-2019

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Recherche au centre de documentation / LA CHAMBRE BLANCHE
18 avril 2021
 
/ Québec (Québec)
 
LA CHAMBRE BLANCHE est un centre d’artistes voué à l’expérimentation des pratiques en arts numériques et en arts visuels. Suite à sa fondation en 1978, le collectif a créé un centre de documentation offrant à la communauté une collection substantielle d’ouvrages disponibles en consultation sur place et pour l’emprunt.

Le centre de documentation de LA CHAMBRE BLANCHE compte plus de 5000 documents – monographies, catalogues d’expositions, périodiques, dossiers d’artistes, essais, vidéos, cédéroms – reflétant principalement les intérêts du collectif, soit l’installation, les pratiques in situ et la résidence d’artistes. Il est la mémoire du collectif, mais aussi la mémoire de tous les centres d’artistes avec lesquels LA CHAMBRE BLANCHE entretient des liens, sans oublier les musées et autres institutions qui se consacrent à la diffusion des arts actuels. (centrededoc.chambreblanche.qc.ca)

Le centre de documentation est alimenté par un vaste réseau d’échanges avec des éditeurs d’ici et de l’étranger. Aussi, grâce aux abonnements à plusieurs périodiques, le centre de documentation assure une information à jour aux usager·ère·s.

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite stimuler l’intérêt pour l’analyse et la réflexion des arts actuels, en offrant une résidence de recherche au centre de documentation. Nous invitons les artistes, les auteur·ice·s et les commissaires québécois·e·s à soumettre leurs propositions pour une résidence de recherche de six à huit semaines dans le centre de documentation pour la programmation 2021-2022.

Le centre offre :
• Une résidence de recherche au centre de documentation de six à huit semaines
• L’hébergement à LA CHAMBRE BLANCHE
• Des honoraires de résidence de 1000 $
• Une aide à la recherche
• Les frais de transport

La proposition doit comprendre :
• une proposition de projet de recherche
• un curriculum vitæ à jour
• un court texte décrivant la démarche de l’artiste ou de l’auteur·ice

Faire parvenir votre proposition par courrier électronique à LA CHAMBRE BLANCHEau plus tard le 18 avril 2021 à l’adresse suivante : recherche [arobas] chambreblanche [point] qc [point] ca

Seuls les dossiers numériques seront acceptés.
Tous dossiers de plus de 12 Mo seront rejetés.

Facebook

LA CHAMBRE BLANCHE
185, rue Christophe-Colomb Est,
Québec (Québec) G1K 3S6

+1 418.529.2715
info [arobas] chambreblanche [point] qc [point] ca
http://www.chambreblanche.qc.ca

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Call for Applications : Moving Image Lab

Harbour Collective seeks applications from Indigenous artists working in media art for a Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec), Mon Aug 23 to Fri Aug 27, 2021.

The Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec) was previously set for August 2020, but has been moved to August 2021 due to COVID-19.

Applications process opens : Jan 4, 2021
Application deadline : Mar 24, 2021
Applications notified by : Apr 15, 2021
Lab dates : August 23 – 27, 2021
This call for applications is open to Indigenous artists (18+) working in any art form, interested in learning and expanding knowledge. Applicants should be able to work within an English lab environment.

ABOUT THE LAB
The Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec) is a pilot project of Harbour Collective and is funded by the Canada Council for the Arts.

It will provide an intensive opportunity for six emerging to established Indigenous artists from across Canada – with a priority on those living in low-resource settings – to engage in artistic reflection, dialogue, experimentation and exchange focused on personal moving image practices.

The week-long lab will include specialized seminars on :

artistic and creative development concepts in experimental moving image art practices
historical concepts connected to the site of the institute (Meech Lake)
technical concepts, including video and sound production and post production systems and workflows
working process concepts, including how to move past the ideas stage
LAB FACULTY
Howard Adler (Ottawa)
Cecilia Araneda (Winnipeg)
Jason Baerg (Toronto)
Cooper (Ottawa)
Penny McCann (Ottawa)
Learn more about the faculty here.

COSTS
There is NO FEE to apply !
Selected applicants will receive a full scholarship for tuition, room and board during the lab, as well as a $1,000 honorarium upon lab completion.
As space in the program is limited, applicants who are selected to participate in the lab will be asked to pay a $250 deposit to reserve their spot. This deposit will be reimbursed in full upon lab completion.
Selected applicants will be responsible for their own transportation to Ottawa. We will provide transportation from Ottawa to the lab site. 
Selected applicants will be responsible for providing their own external hard drive for media storage (recommended 1-2 TB minimum)
APPLICATION PROCESS
>> SUBMISSIONS FORM (click to open the form in a new window)

An application package includes :

Contact information
A current CV (Word or PDF)
A paragraph explaining what you are interested in achieving through the lab (type into form)
Two samples of recent art works (in any discipline)
Inquiries can be sent to program manager Liz Barron at info [arobas] harbourcollective [point] ca

Harbour Collective acknowledges the support of the Canada Council for the Arts for this program. 

 

 

 

 

 

 

 

5. art public

Request for Qualifications : Call to Indigenous Artists for Collaborations at the Etobicoke Civic Centre
RELEASE : March 16, 2021
DEADLINE : 5pm EST, April 16, 2021

1. ETOBICOKE CIVIC CENTRE : PROJECT OVERVIEW

The Etobicoke Civic Centre (ECC) is a new civic centre in the former suburb of Etobicoke is located on a 13.8 acre property bounded by Kipling Avenue to the west, Bloor and Dundas Streets to the north and the TTC/CPR rail corridor to the southeast. The ECC is situated on the Ancestral territory and gathering place of the Anishnaabe, the Haudenosaunee, the Tionontati (Petun), the Wendat, and the treaty territory of the Mississaugas of the Credit.

Locally known as the Westwood Theatre Lands and “spaghetti junction,” the notoriously complicated “Six Point Interchange” where Kipling Avenue, Bloor Street and Dundas Street intersect is currently undergoing a major reconfiguration. Situated at the heart of the new community being built, the ECC will replace the existing municipal buildings at 399 The West Mall and incorporate a new civic hub and a civic square.

Following an international design competition, design of the civic centre was awarded to internationally acclaimed architect, Henning Larsen and Adamson and Associate Architects and PMA Landscape Architects (the “Design Team”). Completion is expected for the summer of 2025.

 

Civic Square : Etobicoke Civic Centre
Rendering courtesy Henning Larsen / Adamson & Associate Architects

Conceived as an “integrated civic hub” this mixed-use development will feature municipal offices, a Council Chamber, civic offices and a citizen services centre, multi-purpose meeting rooms, a daycare centre, a community recreation centre with a pool and running track, a Toronto Public Library District Branch, an art gallery, and a large outdoor civic square surrounded by ample new sustainable landscaping. CreateTO, in collaboration with the City of Toronto’s Economic Development and Culture Division (EDC) and the Indigenous Affairs Office are advancing the Public Art Program as an integral component in the design and development of the new ECC.

More information about the site and the development is available at the CreateTO website at : www.createto.ca.


2. PUBLIC ART OPPORTUNITIES

CreateTO, in collaboration with the City of Toronto’s Economic Development and Culture Division (EDC) and the Indigenous Affairs Office (IAO), is inviting Indigenous artists (that is, Indigenous artists born or living in Canada) to submit their qualifications as the first stage in a two-stage process to commission public art through collaborations with members of the project Design Team for the forthcoming Etobicoke Civic Centre (ECC). This call also includes opportunities for interested Indigenous artists to participate in a paid mentorship program.

Art can visually express the range of human experience and reflect the cultural and demographic diversity of the community. Art is a powerful form of story‐telling – sharing, learning, giving pleasure, passing on memories – an instinct and practice as old as humanity.

There are three opportunities for commissioned Indigenous artists born or living in Canada to collaborate and work with select members of the distinguished, international design team in developing design concepts for these specific commissions. These are exceptional opportunities for the commissioned artists. Two paid Mentorships that enable artists to learn more about public art are also offered.

Design fees payable to the Commissioned Artist will encompass the collaboration process with the Design Team Member with the result being a comprehensive Art Plan (including the Concept, materials and production methods and precise locations) and a detailed Execution Budget.

Separate budgets are assigned to each opportunity to cover costs for production, materials, labour engineering, fabrication, insurance and delivery to the Site and necessary coordination activities. Finalists for each opportunity will be provided with the maximum amount available for execution.

The project Public Art Consultant Team will be available to assist Commissioned Artists with navigating the process through to completion of the Art Plan and execution Budget.

Opportunity 1 : Stone Carving
Design Fee : $25,000.

The opportunity consists of the development of a program of bas-relief (low carved) Indigenous imagery relevant to this territory, to be inscribed into boulders and large stone elements that are placed in key locations around the ECC. The choice of stone materials and placement within the Site will require collaboration with the Project Landscape Architect.

This opportunity will comprise a collaboration between the Commissioned Artist and the Landscape Architect resulting in an Art Plan and execution Budget. Upon approval of the Art Plan and execution Budget, the Artist will be offered a contract to supply and fabricate the Artwork. This collaboration will entail working with the Landscape Architect, with periodic review by an Elder.

Opportunity 2 : Sculpture Program for the Sacred Fire Vessel and East Garden
Design Fee : $50,000.

2.a. Sacred Fire Vessel : This opportunity consists of the design of the cover for a Sacred Fire Vessel to be placed in an exterior location. (The mechanical components will be commercially supplied to meet safety requirements.)
2.b. East Garden : This opportunity consists of designing small scale sculptural elements to be integrated into the East Garden at the ECC.

Opportunities 1 & 2 will be a collaboration with the Landscape Architect and will also entail periodic review by an Elder. Upon approval of the Art Plan and execution Budget, the Artist will be offered a contract to supply and fabricate the Artworks. Ultimately, the Commissioned Artist will be sculpting or directing the sculpting/production of the Artworks.

Opportunity 3 : Lead Artist : Wedding Chapel Co-Created Wallwork
Design Fee : $50,000.

3. A Co-Created, wall mounted indoor artwork is proposed for the interior Wedding Chapel. The artwork design and planning will be led by and designed by an Indigenous Artist and executed by a team of Indigenous participants (artists and craftspeople) assembled by the Lead Artist. This project will entail collaboration with a member of the Design Team.

The Lead Artist will act as the coordinator and visionary for the development of a Concept, and execution Budget, managing and leading the creative process for design, assembling and managing the team of Indigenous participants (artists and craftspeople) who will execute components of the design.

The execution Budget will be prepared as part of the Art Plan prepared by the commissioned Lead Artist. The project execution budget will include labour costs for Lead artist and Participants (artists and craftspeople), material costs, assembly and delivery costs, presentation costs (framing, including a protective cover, and installation). The Lead Artist will be responsible for all payments to be made from the execution budget including the assembly, framing and preparing the completed Artwork for installation at the Site.

Artists and Craftspeople who are interested in participating as an artwork “Maker” in this collaborative, co-created project may contact us at eccpublicart [arobas] gmail [point] com for details.

Opportunity 4 : Mentorships

Two (2) Paid Mentorship Opportunities are available to emerging artists who have an interest in learning more about public art as a discipline. The selected artists will learn about the processes involved in collaborating with architects, engineers, project managers, fabricators, public servants, and the community. The purpose of these mentorships is to increase the skills and knowledge of Indigenous artists who seek to pursue future public art opportunities. Final details of the scope and timing of these mentorships are to be determined.


3. HOW TO APPLY

Background Information about all Opportunities and application forms will be released on March 19, 2021 and are available by email to : eccpublicart [arobas] gmail [point] com (Attention : Karen Mills)

To be considered, you must apply directly through eccpublicart [arobas] gmail [point] com

Support is available to aid in assembling the submissions or in responding to questions.

We will be hosting two “How to Apply” sessions online on March 25, 2021 at 11:00 AM EST and again on Saturday March 27, 2021 at 11:00AM EST.


4. FINALISTS FOR EACH OPPORTUNITY

3 to 5 Candidates will be selected to advance as Finalists for each Commission opportunity including the Mentorships. Selection will be made by the ECC Public Art Jury and Working Group. Finalists will be invited to participate in Juried Interviews with an honorarium paid to Finalists for their participation.

Artists and craftspeople participating in the production of Commission #3 (Wedding Chapel Co-created Artwork) will be chosen by the Commissioned “Lead Artist”.


5. GOALS FOR THE INDIGENOUS ARTWORK

The Artworks should :

Honour the ongoing Indigenous presence on Turtle Island and invoke Indigenous Peoples’ connection to Mother Earth
Engage the community at large, including local and regional Indigenous communities and the general public, fostering connection and dialogue
Serve as welcoming elements inviting exploration by visitors and staff
Serve as intuitive wayfinding landmarks when negotiating through the complex
The Artworks should be iconic, impactful, durable and require minimal maintenance
Ultimately, the Indigenous art program aims to respect and honour all Indigenous people, First Nations, Inuit and Metis people, their elders, their knowledge keepers, both young and old, their ancestors and their valuable past and present contributions to this land.

The Artworks must be unique. We will not consider acquiring editioned works or versions of existing works.


6. ELIGIBILITY

We are inviting interested Indigenous artists, born or living in Canada, to submit their credentials for consideration as part of the first stage of a two-stage public art process. Recognition as an artist and Indigenous person by the Indigenous community and ability to demonstrate learnings from their own journey and teachings received are of importance.

Proponents must be Indigenous professional artists with a history of public exhibition as artists, a background including training as artists including equivalent informal or traditional training, and curator, community or peer recognition as artists.

Architects and designers / design studios are not being considered for this project.

We encourage all Indigenous artists, traditional makers and craftspeople born or living in Canada to contact us.

We have a helpful, supportive team in place, so please do not hesitate to submit your credentials even if you have not previously completed a public art commission.

Please note that these opportunities entail Indigenous Artist collaborations with the designated Design Team Member so we will not consider non-Indigenous team submissions.

To secure the “Call to Artists” package of information and submission forms, or if you have questions, please contact :

Karen Mills : eccpublicart [arobas] gmail [point] com


7. KEY DATES

“How to Apply” sessions will be held at 11 AM EST, Thursday, March 25, 2021 and at 11 AM Saturday, March 27, 2021.

Note that an additional session may be scheduled based on need.

The time(s) to be confirmed. Please contact Karen Mills at eccpublicart [arobas] gmail [point] com before 8:00 AM, March 23, 2021 to receive an invitation to participate.

Closing Time for emailed RFQ Submissions is 5:00 PM EST, April 16, 2021.

Late Submissions will not be accepted for any reason.

Please note, funding for the design and construction of ECC and all Public Art is subject to City Council’s approval. In the event that the ECC does not proceed, all artists commissioned work will be concluded and artists will be compensated for all work completed up to the date work has been suspended.

You may follow our progress by checking in at eccpublicart [arobas] gmail [point] com !

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Request for qualifications : public art for the new BMO Convention Centre in Calgary

Application deadline : March 30, 2021, 5pm

arttopublic.net


Created and owned by the City of Calgary, the Calgary Municipal Land Corporation is the master developer behind the dramatic transformation of East Village—a 49-acre brownfield site on the edge of Calgary’s downtown core within the Rivers District. Since 2007, CMLC has been helping achieve the City’s objectives for urban densification and community renewal, infrastructure investment and place making.

The Calgary Stampede is a world-class, year-round gathering place in the heart of Calgary. As a not-for-profit community organization that preserves and celebrates western heritage, culture and community spirit, they are driven by the core values of western hospitality, integrity, pride of place and commitment to the community.

In May 2019, CMLC and the Calgary Stampede announced the 500 million CAD expansion of the BMO Convention Centre located in Stampede Park at the southern end of the Rivers District.

CMLC seeks an artist or artists’ team to create an artwork or artworks for the new BMO Convention Centre in Calgary, Alberta. CMLC encourages all locally, nationally and internationally qualified artists and artists’ teams to apply. This is an unencumbered call open to all qualified artists. The public art design will beautify, activate and enliven the BMO Convention Centre. The successful artist/artists’ team will work with CMLC, CS and the design firm Stantec/Populous/S2 Architecture (SPS) to determine the best location(s) for public art at the convention centre complex.

Budget : 2.50 million CAD
Exterior : 2.25 million CAD
Interior : 250,000.00 CAD

Closing date for request for qualifications : March 30, 2021, 5pm MST

Project budget
The total project budget is 2.5 million CAD. The budget is inclusive of all artist and artists’ team fees, and any associated expenses for design, fabrication, shipping, insurance, site preparation, and installation cost.

Required submission materials for the request for qualifications :
–A statement about your interest in public art and how it should engage or respond to its environment and the viewer.
–Annotated image list—12 images with : date, title, media and dimensions of past work including current work. If the images reflect public work include the location of the project and the commissioning agency. Multimedia items (videos or sound clips that describe your work may be included as part of the annotated image list but not exclusively so. Links to web-based portfolios are encouraged.
–A selected biography (CV) including current contact information.
–If working as part of a team, brief resumes of each team member and a description of past experiences working together.
–Two to three reviews or news articles about past projects (optional).
–Two professional letters of reference.

Format and address
All documents in your submission must be PDF only and contained in a folder titled with name of artist or artists’ team. Documents may contain support material i.e. links to videos and websites. Please keep submissions to 50 MB. One submission per artist or artists’ team only ; multiple submissions will not be considered.

CMLC public art request for qualifications
C/O Art to Public at : info [arobas] arttopublic [point] net
Please click here to upload submissions.

Deadline
Proposals will be accepted until March 30, 2021 at 5pm MST. Reponses that do not fully meet the criteria above will not be considered at the sole discretion of the CMLC. Late submissions will not be accepted. Submissions will not be returned.

It is the respondent’s responsibility to request clarification of any item that is unclear or uncertain within the context of the RFQ package by contacting :

Art to Public/CMLC Public Art Manager : info [arobas] arttopublic [point] net / T +587 318 0601

Please click here to review the entire request for qualifications.

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Appels aux artistes

Installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada : art public autochtone

Échéance fixée pour le dépôt des offres :   
Le lundi 12 avril 2021 à 16 h (HNE) (mentorat de l’art public autochtone)
Le lundi 31 mai 2021 à 16 h (HNE) (tous les autres appels aux artistes)

Budget :                                                                    
Projets de marché dont la valeur est comprise entre 45 000 $ et 425 000 $, taxe de vente harmonisée en sus

Personne-ressource :                                          
Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones (Indigenouspublicart [arobas] gmail [point] com)

Si vous préférez parler directement à Dawn Saunders, veuillez lui adresser un courriel pour coordonner la date et l’heure du rendez-vous téléphonique.

 

Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones, a mis au point le Programme des arts autochtones pour l’installation partagée de BPO/BAC, qui rendra hommage aux arts autochtones créés par des artistes autochtones du Canada, en fera la promotion et en assurera le rayonnement. Ce programme permettra d’intégrer les œuvres d’art public d’artistes autochtones locaux, régionaux et nationaux (Premières Nations, Inuits et Métis) partout à l’intérieur et à l’extérieur de l’installation. L’art autochtone sera intégré dans l’installation afin de créer un espace accueillant et inclusif représentant la vigueur, les traditions et la modernité des œuvres des artistes autochtones.

La Ville d’Ottawa invite les artistes autochtones à déposer leurs offres pour les projets de marché suivants :

Déclaration d’intérêt pour le mentorat de l’art public autochtone ;
Demande de propositions à l’intention des artistes inuits qui souhaitent offrir des œuvres d’art existantes pour le Programme d’achats directs ;
Demande de propositions à l’intention des artistes et équipes d’artistes algonquins souhaitant offrir des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art pour la salle polyvalente autochtone, la salle de lecture pour les enfants et le verre fritté à l’extérieur et la pellicule de verre à l’intérieur ;
Demande de propositions à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent proposer des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art à l’intérieur de l’entrée de la station Pimisi et des sculptures extérieures ;
Demande de qualification à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent offrir des services de conception et d’installation d’œuvres d’art sur les sept piliers extérieurs.
 

Installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada : projets de marché d’art public autochtone

 

L’installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada est appelée à devenir une destination phare, bâtie selon les valeurs et les passions communes des institutions partenaires : le savoir, l’histoire, la découverte, la culture, la créativité, la collaboration et les connexions. Cette collaboration innovante entre une bibliothèque publique et la bibliothèque et les archives nationales permettra d’offrir une expérience enrichie aux clients et aux visiteurs, en réunissant diverses collections, en aménageant des salles d’exposition et d’événements et en permettant d’avoir librement accès à des millions de documents et au riche patrimoine documentaire canadien. L’installation sera construite selon la certification LEED de niveau Or au minimum et sera accessible grâce au TLR et à des sentiers polyvalents pour les cyclistes et les piétons. Pour en savoir plus, veuillez consulter le site https://inspire555.ca/fr/.

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THIRD SHIFT Call for Proposals
We are thrilled to announce that for the first time ever, THIRD SHIFT will have a theme ! “Traverse” means to travel across or through. It refers to movement, space, and change. For THIRD SHIFT 2021, we encourage projects that transcend boundaries, create intersections, relate to space and/or movement, or that exist at the margins. THIRD SHIFT : TRAVERSE aims to create bridges and form connections between virtually anything.

THIRD SHIFT is an annual festival of public contemporary artworks that takes place in Saint John, New Brunswick & Online. THIRD SHIFT 2021 will take place from August 19 – 22, 2021.

DEADLINE FOR SUBMISSION : March 21, 2021

SUBMIT TO : thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com with subject line THIRD SHIFT 2021

NEED HELP ? Application assistance is available !

Contact :
Kathleen Buckley
Executive Director, Third Space Gallery
thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com
506-721-2488

https://thirdspacegallery.ca/third-shift-2021-call-for-proposals-traverse/

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

L’AGAVF lance un appel aux commissaires émergent.e.s pour participer à la 3e édition de l’Incubateur. Tous les détails ici.

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Artspace Artist Run Center is inviting applications for the positions of Artistic Director/Curator and Director of Operations and Development

Artspace values a diverse workplace and strongly encourages people of colour, LGBT individuals, people with disabilities, members of ethnic minorities, and foreign-born residents to apply. We are committed to building a team that represents a variety of backgrounds, perspectives, and skills.

Artspace is an equal opportunity employer. Applicants will not be discriminated against for any reason, including race, colour, creed, sex, sexual orientation, gender identity or expression, age, religion, national origin, citizenship status, disability, ancestry, marital status, mental health or medical condition. All aspects of employment including the decision to hire, promote, discipline, or discharge, will be based on merit, competence, performance, and the needs of the organization.

Artspace is committed to providing accommodations throughout the recruitment process. If you require accommodation, please notify us and we will work with you to meet your needs : hr [arobas] artspace-arc [point] org

Artspace is Peterborough’s artist-run centre, a non-profit organization committed to the presentation of contemporary art and the support of artists. We change in response to the needs of artists and work to engage and develop audiences. Our programming is both national in scope and regional in spirit. As a part of our mandate to connect artists to the community and welcome a broad range of involvement, Artspace has a long history of employing vibrant and talented individuals from across the country. We offer the stability of strong infrastructure, alongside a dedication to experimentation allowing for creative development and new directions. The centre is a respected training ground and launching pad for a new generation of cultural workers.

Artistic Director/Curator
$40 000 Full time, 35 hours/week

Requirements
BFA, MFA, or MA degree in the Arts, and/or Arts Administration, or a BA with at least two years related work experience.

The ideal candidate will have garnered a wide range of experience in arts administration, curating, building strong professional relationships, financial management, grant writing, and teambuilding.

Reporting to the Board of Directors, the Artistic Director/Curator will :

Work alongside the Director of Operations and Development to fulfil the mandate of the organization
Research, write and compile all operating, special project and employment grant applications
Seek out new funding sources and develop partnerships to actively increase the centres operating and programing budgets
Oversee the annual call for submissions and selections, coordinate all exhibitions and special programs
Develop and guide short and long term operational planning and vision of the organization in collaboration with the Director of Operations and Development, and the Board
Lead all gallery preparations and installations in accordance with internal guidelines and government regulations
Recruit, hire, train, and oversee staff along with the Director of Operations and Development, and the HR committee
Attend regular Board meetings and report on all the programming activities of the center
Be flexible and available on some evenings and weekends for openings, meetings and other events


Skills Required

A strong knowledge of current trends in Canadian contemporary art
A background in the not-for-profit, culture related sector
Excellent oral and written communication skills
Strong computer skills, and proficiency with general office/design
software
Highly organized, self-directed, able to multi-task, work under pressure and meet deadlines
Ability to strategize short and long term goals and develop an innovative vision
Proven track record of seeing projects through to successful completion
A passion for inclusivity and understanding of regional arts challenges
The ability to implement curatorial standards for the exhibition of works and a working knowledge of archival and proper art handling procedures

Director of Operations and Development
$40 000 Full time, 35 hours/week

Requirements
BFA, MFA, or MA degree in the Arts, and/or Arts Administration, or a BA with at least two years related work experience.

The ideal candidate will have garnered a wide range of experience in arts administration, fundraising, building strong professional relationships, financial management, marketing and outreach, and teambuilding.

Reporting to the Board of Directors, the Director of Operations and Development will :

Work alongside the Artistic Director/Curator to fulfill the mandate of the organization
Develop and execute all fundraising activities of the organization including sponsorship, donation, events and drives
Seek out new funding sources and develop initiatives to actively increase the centres operating and programming budgets
Develop and distribute all publicity and marketing materials and strategies
Develop and guide short and long term operational planning and vision of the organization in collaboration with the Artistic Director/Curator, and the Board
Manage general operations of the organization including membership, building maintenance and communications
Recruit, hire, train, and oversee staff along with the Artistic Director/Curator, and the HR committee
Attend regular Board meetings and report on all the financial, fundraising and operational activities of the centre
Be flexible and available on some evenings and weekends for openings, meetings and other events
Skills Required

A strong understanding and proven ability to successfully implement marketing and communications strategies
A background in the not-for-profit, culture related sector
Excellent oral and written communication skills
Strong computer skills, and proficiency with general office/design software
Highly organized, self-directed, able to multi-task, work under pressure and meet deadlines
Ability to strategize short and long term goals and develop an innovative vision
Proven track record of seeing projects through to successful completion
A passion for inclusivity and understanding of regional arts challenges
The ability to successfully develop and implement fundraising strategies
How to Apply :
Qualified candidates are invited to submit by e-mail only to hr [arobas] artspace-arc [point] org a cover letter, current resume, writing sample and contacts for three professional references, using the subject heading : ATTN : ARTSPACE HIRING COMMITTEE _ Your Name. Only those candidates selected for an interview will be contacted.

Deadline for applications : Open Until Filled

For more information please contact :
Cyd Hosker
Board of Directors – Chair
hr [arobas] artspace-arc [point] org
(705) 748-3883

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Vie des arts
 Date de tombée : 4 avril 2021
 
Dossier 264 – Automne 2021
« La création sur le temps long : durée, lenteur, ralentissement »

Le dossier thématique « La création sur le temps long : durée, lenteur, ralentissement » cherche à identifier des démarches artistiques récentes qui s’appuient sur une réflexion sur la longue durée et les œuvres qui adviennent par le ralentissement, la lenteur, les processus ouverts, la succession en cycles ; celles qui visent une dérégularisation du temps, ou encore une décentralisation de l’expérience de la durée. Nous cherchons ainsi à identifier les significations culturelles de la lenteur, du temps et de la durée selon le prisme de la création artistique. Les propositions peuvent cibler les champs connexes de la techno-critique, de l’écologie, de l’animisme, de la santé mentale, du vieillissement ou de la généalogie.

Toutes les soumissions pour le dossier doivent comprendre une proposition de texte en lien avec la thématique, incluant le sujet anticipé (250 mots), la liste des artistes et des œuvres qui seront analysés dans le texte, trois extraits de textes antérieurs (publiés ou non) ainsi qu’une courte biographie de l’autrice ou de l’auteur (40 mots), et être envoyées à redaction [arobas] viedesarts [point] com avant le 4 avril 2021. Nous ferons un suivi avec les propositions pressenties et les textes finaux, suivant l’entente préalablement prise avec la rédaction, devront être rendus au courant du mois de juillet 2021 pour une publication dans le numéro 264 – Automne 2021.

Cliquez ici pour l’appel complet.


Rubriques récurrentes 
263 – Été 2021

Vous avez vu une exposition, assisté à un événement ou une manifestation artistique, lu un livre sur l’art récemment, ou vous voulez nous faire part d’un enjeu concernant les arts qui vous tient à cœur ? Envoyez-nous vos intentions pour la rédaction d’un article pour les rubriques Actualités, Critiques et Livres.

Toutes les soumissions pour les rubriques récurrentes non thématiques doivent inclure le sujet anticipé selon la rubrique envisagée, ainsi qu’une description de l’angle critique qui sera utilisé pour la rédaction (250 mots), trois extraits de textes antérieurs (publiés ou non) ainsi qu’une courte biographie de l’autrice ou de l’auteur (40 mots), et être envoyées à redaction [arobas] viedesarts [point] com avant le 4 avril 2021. Nous ferons un suivi avec les propositions pressenties et les textes finaux, suivant l’entente préalablement prise avec la rédaction, devront être rendus au courant du mois de mai 2021 pour une publication dans le numéro 263 – Été 2021.

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Inter, art actuel 138
Renoncements et anonymat

https://inter-lelieu.org/revue-inter/proposer-un-article/

Nous voulons comprendre la démarche des artistes qui ont renoncé à l’art. Ont-ils voulu se détacher des institutions dont le monopole économique et les structures spectaclistes surdéterminent les pratiques de création ?

Nous voulons jeter un éclairage sur les artistes récalcitrants, aux productions absentes ou discrètes, qui choisissent les milieux parallèles aux officines officielles, qui aiment à œuvrer dans le quotidien ou encore qui préfèrent l’anonymat. À la façon de Bartleby, le personnage de Melville, ils diraient : « Je préférerais ne pas. » Ces artistes, ils renoncent à se faire une place et un nom dans l’industrie culturelle pour favoriser une visée spirituelle, ou politique, ou strictement personnelle. Ils prennent peut-être aussi conscience qu’ils deviennent les produits d’un milieu qui est certes cool (éduqué, branché, urbain…), mais pas moins étroit. Ils fuient les lancements et boycottent les vernissages pour entamer un exode culturel vers des terrains de pratique sans vernis ni vedettes ou bien pour se libérer d’un milieu culturel qui exige de l’art qu’il soit soumis à l’obligation idéologique d’avoir une utilité sociale et une valeur morale. Alors, ils proposent des œuvres délinquantes et ringardes, anachroniques et intempestives.

Beckett n’avait de cesse de renoncer à l’écriture, Beuys annonçait sa dernière performance, Hsieh renonce à l’art… Le négatif, ce n’est pas l’affrontement, mais la défection ; ce n’est pas la lutte, mais le renoncement. Le renoncement serait une stratégie de lutte, selon Deleuze, contre un système qui maîtrise la totalité des codes. Il n’y aurait que le fiasco qui saurait résister au système hyperpuissant, surdéterminé et complexe qui récupère tous les affrontements. Il n’y aurait que l’anonymat qui rende possible une liberté.

Certains artistes renoncent à l’art pour se convertir à l’activisme. Certains croient pouvoir combiner les deux. D’autres, inversement, abandonnent le militantisme pour s’engager dans une démarche artistique personnelle, avec des préoccupations exclusivement esthétiques. Dans le dossier « Renoncements et anonymat » du numéro 138 de la revue Inter, art actuel, nous cherchons entre autres à comprendre comment ces artistes renoncent à la visibilité et à la reconnaissance, sans toutefois prétendre les sortir de la clandestinité. Nous acceptons les propositions anonymes.

Nous sommes notamment intéressés à savoir comment ils jouent avec l’idée de tout arrêter, le fantasme de renoncer à tout, mais également comment cette manifestation du désir peut les aider à supporter une situation. Parfois arrive un point critique qui mène au passage à l’acte, à une rupture salutaire. Dans ses Syllogismes de l’amertume, Emil Cioran – qui ne s’est pas suicidé – disait : « Sans l’idée du suicide, je me serais tué depuis toujours. » Il avait besoin de ce fantasme : la liberté de renoncer à lui-même.

Il existe aussi des artistes qui ne renoncent pas à l’art, mais dont la vie est marquée par des renoncements importants, lesquels se répercutent dans leur art : la viande, la télévision, la compagnie (conjoints, enfants, animaux…), les bourses, les temps libres, etc.

Il y a enfin les artistes qui renoncent à tout pour leur art et ceux, en revanche, qui renoncent à laisser une trace de leur passage sur terre – sauf dans la revue Inter.


Date de tombée : 1er mai 2021
Date de parution : été 2021

https://www.facebook.com/events/2884476955131626/

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Open call for a curatorial team
Malta Pavilion at the Venice Biennale 2022

Submission deadline : April 5, 2021

www.artscouncilmalta.org
Facebook

Due to the COVID-19 outbreak, the 59th edition of the Venice Biennale, formerly scheduled for 2021, was postponed to 2022. The international art show’s next iteration will now run for seven months, from April 23, 2022 to November 27, 2022.

Arts Council Malta, under the auspices of the Ministry for National Heritage, the Arts and Local Government, for the 3rd time running, has been entrusted to act as the Commissioner and the Contracting Authority of the Malta Pavilion at the Venice Biennale.

The Malta Pavilion is approximately 285 square metres with exposed brick walls. It is located at the Artiglierie in the Arsenale Area and it is the same location which hosted the Malta Pavilion during the 57th and the 58th Venice Biennales. The Curatorial Teams representing Malta at the 2017 and 2019 editions attracted considerable attention by the international press, with outstanding reviews. These included coverage in prestigious titles such as The Observer, which listed it as one of the five best pavilions, and The Culture Trip which also listed it as one of “The 10 National Pavilions You Can’t Miss at the Venice Biennale.”

Curatorial Team Requirements

The call is open to :
–Curatorial Teams with a strong international curatorial track record
–Multi-national Curatorial Teams that include Maltese individuals in the team as well as Maltese artists will be favourably considered.

Objectives
The Sustainable Development Goals are the blueprint to achieve a better and more sustainable future for all. They address the global challenges we face, including poverty, inequality, climate change, environmental degradation, peace and justice. Arts Council Malta believes that the arts can lead the way and have a constructive dialogue on sustainable development. Thus, proposals which adopt sustainable practices in line with these principles will be given preference.

Immersive and interactive narratives that are emotional, inspiring and thought provoking, reflecting the world’s new realities, as well as the Sustainable Development Goals will be preferred.

Guidelines
Guidelines for this Open Call can be found here.

Submission
Response to this Open Call is to be submitted to Arts Council Malta via the online system, by registering a new profile and applying here.

Arts Council Malta is the point of contact for this Open Call. Please refer any inquiries by sending an email to : venicebiennale [arobas] artscouncil [point] mt.

The deadline to apply is April 5, 2021 at noon CET.

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Centre de diffusion de l’Atelier Presse Papier : programmation 2022-2023

date limite le 15 avril 2021

Le Centre de Diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifeste par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, QC, G9A 2J2
Courriel : presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca

Téléchargez

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Digital America : an online arts journal on internet culture.

Digital America is now accepting submissions for Issue No. 17. We are excited to publish digital art, internet art, design, essays, video, audio, multimedia art, and new media art that digs deep into the cultural impact of our digitized world. What does it mean to be in an online “America,” in an increasingly globalized and interconnected world ? How does this cybernated world affect our lived experiences ?

We welcome artists to submit works from all corners of our digital and physical world. Artists who identify as people of color, D/disabled people, and/or members of the LGBTQIA+ community are especially encouraged to submit work for review.

For our submission guidelines, visit https://www.digitalamerica.org/submit/.

Submissions are due March 22nd, 2021.
Contact email : info [arobas] digitalamerica [point] org

https://rhizome.org/community/50817/

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Prix Sobey pour les arts – Mises en candidature
 
L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2021 est lancé !

Les dossiers de candidature seront examinés par un jury présidé par la directrice générale du Musée des beaux-arts du Canada, Sasha Suda. Le jury est composé d’un représentant de chacune des cinq régions du Canada : les Provinces de l’Atlantique, le Québec, l’Ontario, les Prairies et le Nord, la Côte-Ouest et le Yukon, et d’un juré international. Le jury sélectionne les artistes de la liste préliminaire, la liste des finalistes, ainsi que le lauréat du prix.

Le Prix Sobey élimine l’âge limite des candidatures. L’appel de candidatures 2021 est ouvert jusqu’au 19 mars 2021.


Le Prix Sobey pour les arts, aujourd’hui reconnu comme l’un des prix privés les plus généreux au monde pour les créateurs visuels contemporains, est ravi d’ouvrir la compétition aux artistes canadiens émergents de tous âges.

Cette année, des bourses totalisant un montant de 400 000 $ seront octroyées, dont 100 000 $ au grand gagnant, 25 000 $ à chacun des quatre autres finalistes et 10 000 $ aux vingt autres artistes figurant sur la liste préliminaire. En outre, les cinq artistes finalistes feront l’objet d’une exposition présentée au Musée des beaux-arts du Canada à l’automne 2021.

https://www.beaux-arts.ca/a-laffiche/prix-sobey-pour-les-arts

Téléchargez le formulaire

 

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Appel à candidatures 
/ Projet curatorial

La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’École nationale supérieure d’art de Bourges. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français.es ou étranger.ère.s. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invité.e.s choisi.e.s puis suivi.e.s par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateur.trice.s développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignant.e.s et les étudiant.e.s, pour permettre à ces dernier.ère.s de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteur.trice.s de la scène contemporaine.

Télécharger le dossier de candidature au format pdf

Le dossier de candidature doit être envoyé par email au format PDF à curateurslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr 
avant le 31 mars 2021- minuit


– Pré-sélection des six dossiers : avril 2021
– Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : mai 2021
– Première proposition de calendrier pour la programmation janvier/avril 2022 : juin 2021

 
LA BOX
BP 297, 9 rue Édouard-Branly
18006 Bourges cedex
T. : +33 2 48 69 78 81
la [point] box [arobas] ensa-bourges [point] fr
http://ensa-bourges.fr

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Cosmic Bulletin 2021
Call for papers

www.cosmos.art


The Institute of the Cosmos announces a call for papers for publication in the 2021 edition of the Cosmic Bulletin : an online journal influenced by the philosophy of Russian cosmism and its historical and contemporary manifestations. The Cosmic Bulletin seeks to propagate a series of radical imaginaries informed by a multitude of knowledge systems and sustained by collective experimentation.

The 2021 edition takes as its starting point Aleksander Svyatogor’s anarchist affirmation against localism : “If death (a restriction in time) is the primary root of evil in the life of the individual and society, then its secondary root is caused by a restriction in space, which is to say, the primary position accorded by one’s home, hometown, native land or state, and race. At the end of the day, even internationalism could be construed merely as a limitation in terms of the universe.”

In a 1918 pan-anarchist manifesto, brothers Abba and Wolf Gordin charged five societal institutions with humanity’s oppression : capitalism, the state, colonialism, the family unit, and the school. The remedies for this suffering, as well as for Svyatogor’s conception of internationalism, are inherently cosmist. A politics of interplanetarism would necessitate the abolition of the infrastructures that perpetuate statist violence and carceral logics.

To this end, our inquiries are ever-expanding :

What does total liberation look like beyond the confines of space and time ? How might we transcend socialization that privileges authoritarianism, tribalism, and gender binaries ? Where is the boundary between the safe haven of interplanetarism and the fantasy of escapism ? How might a radical politics of care redefine the science and technology of utopian world-building ? What exactly does emancipation demand ? And to what extent can we apply these urgent intellectual investigations to the present ?

We welcome all scholars, artists, activists, and autodidacts in all fields to contribute original studies, critical essays, theory and fiction pieces, and other cross-genre forms of experimental writing. We look forward to traveling together through spatio-temporal wormholes, loopholes, and rabbit holes.

The deadline for submissions is May 1, 2021.

Please email text as a Microsoft Word document to cosmos [arobas] e-flux [point] com. Cosmic Bulletin 2021 is co-edited by Anton Vidokle and Hallie Ayres.

 

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esse art + opinion

No. 103 – Dossier Sportification

Date de tombée : 1er avril 2021


Le sport amateur et professionnel a toujours occupé une place importante dans le domaine des arts. Dans tous les pays où le plaisir et la joie de l’activité sportive sont exaltés, que ce soit sur une patinoire ou un terrain de basketball, de soccer ou de cricket, des artistes comme des commissaires s’appuient sur les aspects matériels, thématiques et structuraux des sports individuels et des sports d’équipe pour créer et penser. À travers le prisme ludique et compétitif d’un maillot d’équipe, d’un ballon, d’une raquette, d’une piscine ou d’un terrain d’athlétisme, bon nombre d’artistes aujourd’hui cherchent à éclairer les points où se croisent les éléments esthétiques et sociopolitiques du sport, de sa pratique, de ses fanclubs, de son déploiement architectural et de sa culture en général.

Depuis longtemps, à titre d’ardents supporters, d’observateurs et observatrices ou participantes et participants, des peintres et des photographes choisissent de renvoyer une image déformée de scènes sportives familières ; des artistes de la sculpture et du textile métamorphosent des parties de l’équipement emblématique par des assemblages inusités ; d’autres remettent en question les codes du jeu et les attitudes typiques dans des performances ; et des artistes de la vidéo retournent l’objectif vers le spectacle en tant que tel, les médias de masse et le public. L’hypervisibilité du sport dans les arts témoigne de sa nature politique inhérente, de la séduction cinétique des corps en mouvement, de la chorégraphie sous-jacente au jeu, de la conception visuelle de la partisanerie, de l’envoutement de la victoire et de l’effet cathartique de la défaite.

[…] Les relations entre le sport et l’art contemporain sont multiples et variées. C’est dans cette optique que Esse arts + opinions invite les autrices et auteurs à fouiller de manière extensive la question du sport en tant que phénomène esthétique, politique, culturel et social étroitement lié aux arts visuels et aux arts de la performance. Qu’est-ce qui séduit dans le sport, quand on le considère comme un évènement frappant sur les plans visuel, dynamique et affectif ? Comment s’y prennent les artistes pour saisir les enjeux et les connotations sociopolitiques du sport et montrer les dessous de ce qu’on présente souvent comme un univers apolitique ? En quoi le culte de l’athlète est-il semblable (ou pas) à celui de l’artiste comme visionnaire héroïque ? Quels tropes, quels codes et quels vocabulaires de la culture sportive sont employés par les artistes, et à quelles fins ?

 

Appel de textes + Politique éditoriale

 

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Appel de textes – À l’est de vos empires

 
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.

Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.

On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).

Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.

Site web

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Appel à contribution

La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.

L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.

Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.

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