La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF sur internet: www.agavf.ca

Nouvelles des membres de l’AGAVF

slag d'emilio portal @ GNO

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Emilio Portal – slag
jusqu’au 30 juin 2011
174, rue Elgin, Sudbury
www.gn-o.org

Galerie Sans Nom (Moncton)
Jennifer BélangerDes tambours et des trompettes
Alison S.M. Kobayashi et Jessica Vallentin –  Miss issauga
commissaire Jennifer Matotek  – Espace Audio-Vidéo
du 10 juin au 8 juillet 2011
vernissage: 10 juin à 20h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Erin O’Neill, récipiendaire de la Bourse Imago
à la Salle Sans Sous du 10 juin au 8 juillet 2011
vernissage vendredi 10 juin 2011 à 20h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
www.atelierimago.com
imagoartistruncentre.blogspot.com

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
take me to your leader — – lead me to your taker
Artistes : Ming Hon (Winnipeg), Divya Mehra (Winnipeg / New York), Hope Peterson (Winnipeg) + Jeanne Randolph (Winnipeg)
Commissaires : Free Associates (Kendra Ballingall, Joanne Bristol + Sigrid Dahle, Winnipeg)
Du 26 avril au 7 juillet 2011
offre d’emploi: commissaire – date limite: 24 juin 2011
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

Centre culturel franco-manitobain (Saint-Boniface)
Colette Balcaen – portraits
Du 12 mai au 18 juin 2011
340, boulevard Provencher à Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
François Mathieu – Joan Rzadkiewicz
du 7 mai au 14 juin 2011
appels de dossier en cours – 30 juin
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Fabriquer des nuages: Jacques Arseneault, Maryse Arseneault, Mark Bovey, Erik Edson, Mitch Mitchell et  Yo Rodeo
commissaire: Jennifer Bélanger
15 juin 2011 au 11 septembre 2011
vernissage le mercredi 15 juin à 17h
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

1. appels en français du Canada

Galerie du Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin 2011
Maison des artistes visuels – Saint-Boniface – 1er septembre 2011
Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 25 août 2011
Espace [im]média – Sherbrooke – 15 juin 2011
Sommet mondial Écocité 2011, SDC Vieux-Montréal et DARE-DARE – Montréal – 23 juin 2011
La Société d’art et d’histoire de Beauport – Québec – 23 juin 2011
Galerie d’art de Matane  – 30 septembre 2011
Prix du très court-métrage GEORGES-LAOUN-OPTICIEN-OBORO – Montréal – 22 août 2011
L’extase de Folie/Culture – Québec – 30 juin 2011
Voix Visuelle – Ottawa – 30 juin 2011

2. appels en anglais du Canada

aceartinc. – Winnipeg – 2 août 2011
Courvoisier Collective –  Toronto – 11 et 15 juillet 2011
Pop Montreal International Music Festival – 15 juin 2011
Images Off Screen – Toronto – 1er août 2011
Stride – Calgary – 17 juin 2011
Ethnographic Terminalia 2011 – Montréal – 24 jun 2011

3. appels internationaux

Festival des instants vidéo – Marseille – en cours
ING Discerning Eye – Surrey, Angleterre – 3 septembre 2011

4. résidences

3e Impérial – Granby, Canada – 15 juin 2011
The Art of hospitality de Tou Scene – Stavanger, Norvège – en cours
Thami Mnyele Foundation – Amsterdam, Pays-Bas – 24 juin 2011
Kinitiras Studio Residency – Athènes, Grèce – 26 juin 2011
Loumaria – Gerakas, Grèce – 25 juin 2011
Irish Museum of Modern Art – Dublin, Irelande – 30 septembre 2011
Hungarian Multicultural Center – Budapest, Hongrie – 6 août 2011
Art in motion – Sydney, Australie – 30 juin 2011
Kyoto Art Center – Kyoto, Japon – 30 juin 2011
Department of Visual Arts at the University of Western Ontario – London, Canada – 15 juin 2011
Indiana University Bloomington PIVA – Bloomington, États-Unis – 30 juin 2011

5. divers

Jo Fafard à la Maison des artistes à Saint-Boniface
Sarah Petite, artiste de Fredericton, remporte le prix CARFAC de défense des arts visuels

1. appels en français du Canada

La Galerie du Nouvel-Ontario
Appel de dossiers
Saison 2012-2013

La GNO appuie concrètement le développement du milieu et des formes d’expression en art actuel tout en offrant des occasions ponctuelles de réflexion ou de création.

La GNO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires à soumettre un projet d’exposition.

Documents devant accompagnés votre soumission
1. Un curriculum vitae
2. Une description détaillée de l’exposition/projet
3. Une démarche artistique
4. Dix diapositives ou images numériques d’oeuvres récentes avec description
5. Une copie numérisée de la demande serait grandement appréciée.
6. Une enveloppe pré-adressée et pré-affranchie

Faire parvenir votre dossier au :
Comité de sélection
La Galerie du Nouvel-Ontario
C.P. 242, Succursale B
174, rue Elgin
Sudbury (Ontario) P3E 4N5
visitez appel de dossiers et plan de la gno

Date limite : le 30 juin 2011

•••••

APPEL DE SOUMISSION DE PROJETS ARTISTIQUES
À LA MAISON DES ARTISTES VISUELS
date limite: 1er septembre 2011

Veuillez prendre note des directives suivantes et lisez attentivement les lignes directrices avant de remplir le formulaire.
• Votre demande doit être dactylographiée, imprimée ou écrite en lettre moulée à l’encre noire pour en faciliter la reproduction.
• Votre demande dûment remplie ne doit être ni reliée, ni insérée dans des couvertures plastiques, ni agrafée.
• Les formulaires envoyés par télécopieur ou par courriel ne seront pas acceptés.
• Les renseignements que vous nous fournirez seront révisés strictement par le jury de pairs

Documentation requise
• Démarche artistique
• Description du projet d’exposition
• Curriculum vitae, maximum de trois pages
• Un maximum de quinze images numériques sur un CD-ROM ou DVD-ROM
(les diapositives ne sont plus acceptées) Les images doivent être formatées selon les “Directives pour soumettre du matériel d’appui numérique’’.
o Pour les oeuvres qui ne se prêtent pas à des images numériques fixes, veuillez soumettre une compilation vidéo de 10 minutes au plus, sur CD-ROM ou DVD.
o Pour les oeuvres qui doivent être documentées à la fois sous la forme d’images  fixes et en format vidéo, vous pouvez soumettre 10 images numériques et ajouter un fichier vidéo de cinq minutes.
• Description détaillée du matériel d’appui numérique selon les instructions données.
• Matériel d’appui supplémentaire ou dossier de presse (facultatif)
• Enveloppe de retour suffisamment affranchie (sans quoi le dossier ne sera pas
retourné)

Directives pour soumettre du matériel d’appui numérique
Les demandes comportant du matériel d’appui numérique qui ne satisfait pas aux exigences ci-dessous seront jugées incomplètes et donc retirées du concours.
• Utilisez des fichiers en format .jpg seulement.
• Soumettez des images d’une résolution de 72 dpi seulement.
• Soumettez des images n’excédant pas 1 024 x 768 pixels
• Identifiez chaque image de vos initiales suivies du numéro qui correspond à celui de la
liste de description détaillée ( NC01, NC02, etc.)
• Sauvegardez les images directement sur CD-ROM ou DVD sans créer de dossier.
• Indiquez clairement votre nom sur tous les CD-ROM et les DVD que vous
soumettez.
• Si vous soumettez un fichier vidéo : Le fichier doit pouvoir être visionné au moyen de
l’un des plugiciels suivants : QuickTime, RealPlayer.

À ne pas envoyer:
• des diapositives;
• de présentations, quelle que soit leur forme (de style PowerPoint);
• de fichiers compressés (au moyen de WinZip ou de Stuffit, par exemple);
• d’hyperliens menant à des sites Internet joints à vos images;
• de matériel nécessitant le téléchargement ou l’installation d’un logiciel, d’un plugiciel,
d’une extension ou d’autres programmes exécutables;
• de fichiers par courriel;
Assurez-vous que votre matériel d’appui fonctionne bien avant de le soumettre. C’est à vous qu’il incombe de veiller à ce que toute votre documentation parvienne à La Maison des artistes intacte et dans un format approprié.

SOUMISSION DE PROJET ARTISTIQUE
La Maison des artistes visuels
219, boulevard Provencher, Saint-Boniface (MB) R2H 0G4
(204) 237-5964
www.maisondesartistes.mb.ca

•••••

Inscrivez votre film à la 25e édition du Festival international du cinéma francophone en Acadie!

Il est temps pour tous les réalisateurs, producteurs et distributeurs de films francophones de soumettre leurs œuvres pour la 25e édition du Festival international du cinéma francophone en Acadie (FICFA) qui se déroulera du 17 au 26 novembre 2011.

Le formulaire d’inscription sera disponible sur le site Web du FICFA au www.ficfa.com à partir du 6 juin. La date limite pour soumettre votre film est le jeudi 25 août 2011. Seuls sont admissibles les films et vidéos issus de pays ou de régions membres de la Francophonie, produit au plus tard en 2010 et n’étant pas sorti en salle avant l’automne 2010, qui n’ont pas été soumis auparavant au FICFA et qui n’ont pas été diffusés à la télévision au Canada (sauf exception pour les films acadiens). Une fois votre inscription en ligne effectuée, merci de nous faire parvenir une copie de visionnement à l’adresse suivante :
Festival international du cinéma francophone en Acadie
Coordination de la programmation
140, rue Botsford, bureau 21
Moncton, NB E1C 4X5
CANADA

Le DVD doit être expédié avec la mention suivante sur l’enveloppe : « Sans valeur marchande, pour usage culturel uniquement ». Merci de prendre en note que ce DVD ne vous sera pas retourné.

Le Festival international de cinéma francophone en Acadie (FICFA), est organisé par Film Zone Inc., un organisme sans but lucratif qui a pour mission de promouvoir et de rendre accessible le cinéma de la Francophonie internationale aux francophones et francophiles de l’Atlantique tout en faisant connaître le cinéma acadien en Acadie et dans la Francophonie.

Pour plus d’information, contactez Marie-Renée Duguay au (506) 855-6050 ou par courriel à l’adresse marie-renee [arobas] ficfa [point] com.

•••••

15 juin 2011
Programmation / Espace [im] média
Lieu : Sherbrooke (Québec) Canada

Espace [im] média, depuis sa première édition à l’automne 2007, est devenu l’unique manifestattion d’envergure en art médiatique en Estrie. À ce titre, elle vise à témoigner, à la fois, d’une pratique professionnelle possible et réelle de l’art médiatique dans notre région et de la nécessité de la situer, dans un contexte plus large, favorisant non seulement son développement, mais aussi le positionnement du travail des artistes de notre région sur la scène nationale et possiblement internationale.
    
L’évènement Espace [im] média s’articule autour d’une programmation mixte, à la fois par la nature des oeuvres présentées, performances audio vidéo, projections monobandes, installations audio-vidéo, que par le choix des artistes invités. Espace [im] média se veut un lieu d’expérimentation et de questionnement favorisant l’échange, voire la confrontation, entre les oeuvres d’artistes émergents et d’artistes établis, d’ici et d’ailleurs.
Il est possible de soumettre un maximum de trois vidéos.
Vous devez possèder les droits d’auteurs autant au niveau de l’image que de la trame sonore.
Des vidéos expérimentale non-narratives sont souhaitées.
Durée minimale de 2 minutes et maximales de 8 minutes. 
Pour les vidéos en ligne, il est possible d’effectuer une proposition par courriel à cette adresse:
sebastienpesot [arobas] yahoo [point] ca
Par la poste, tous les films doivent nous parvenir en QuickTime ou en Avi (.mov ou .avi).
Ces différents types de compressions sont recommandés:
H.264
Sans compression (None)
Apple ProRes 422
Animation
DV
Les vidéos doivent être soumis au plus tard le 15 juin, le cachet de la poste en faisant foi. Les artistes retenus seront contacté avant le 1er juillet 2011 (joindre une adresse courriel).
SPOROBOLE
c/o Espace [im] média
74 Rue Albert
Sherbrooke, QC
J1H 1M9
www.sporobole.orgwww.espaceimmedia.orgwww.espaceimmedia.org/2009

•••••

Appel de dossiers dans le cadre de l’événement Écocité ; sur le terrain
Une collaboration entre le Sommet mondial Écocité 2011, SDC Vieux-Montréal et DARE-DARE
Date de tombée : 23 juin 2011
Annonce des propositions artistiques retenues : début juillet 2011

Le Sommet mondial Écocité s’associe au centre de diffusion d’art multidisciplinaire de Montréal DARE-DARE et
à la Société de Développement Commercial Vieux-Montréal pour présenter l’événement artistique Écocité ; sur
le terrain. Celui-ci compte célébrer pendant 5 jours la diversité des nouvelles pratiques artistiques qui
investissent des contextes non traditionnels, en présentant une série de projets éphémères conçus
spécifiquement pour faire résonner les enjeux d’écoresponsabilité défendues lors de cette rencontre. Ainsi,
Écocité ; sur le terrain compte profiter de la présence à Montréal de nombreux experts internationaux, issus de
divers domaines professionnels, qui participeront à ce sommet en identifiant de nouvelles avenues afin de
mieux concilier l’humanité, l’écologie et l’urbanité.

Mise en contexte :
Du 22 au 26 août 2011, au Palais des Congrès de Montréal, se réuniront plus de 1000 délégués de tous les
continents pour une conférence internationale sur la ville écoresponsable de demain. Cette année, le Sommet
mondial Écocité est organisé par le Centre d’écologie urbaine de Montréal et ses partenaires. C’est dans le
cadre de cet événement qu’un comité a élaboré un volet artistique pour lequel est lancé le présent appel de
propositions.

Arts, culture et engagement écologique
La transformation de nos villes constitue un acte créatif à grande échelle. Tout le monde doit pouvoir imaginer
et façonner l’écocité de demain (une ville plus responsable) au fur et à mesure de son évolution. Dans le cadre
d’Écocité 2011, le milieu des arts, de la culture et l’environnement s’associeront pour partager leurs visions et
leurs actions sur l’écosociété de demain. Ces contributions diverses, à la fois à l’intérieur du Palais des congrès
(conférences interactives, ateliers, tables rondes, affiches, etc.) qu’à l’extérieur de ses murs (événement
Écocité ; sur le terrain et découverte de l’écocité émergente de Montréal), renforcent le Sommet Mondial
Écocité et permet son adaptation, de la même façon que la biodiversité dans un écosystème.

Écoresponsabilité
Le Sommet Mondial Écocité 2011 a pour objectif d’être un événement zéro déchet et carboneutre, pour limiter
son empreinte écologique sur Montréal. Les propositions artistiques seront conçues pour : limiter l’utilisation
de ressources non écoresponsables, promouvoir la valorisation des matières résiduelles, réduire la mise en
décharge des déchets ultimes, ne pas endommager l’espace public, encourager la gestion durable des forêts,
limiter les émissions de gaz à effet de serre (GES).

Pour plus d’informations sur le Sommet mondial Écocité 2011, consultez le site web : www.ecocity2011.com
Pour plus d’information sur le mandat et le type de pratique que diffuse DARE-DARE, consultez le site web :
www.dare-dare.org

•••••

Appel de dossiers
Rappel
Programme des expositions 2013-2014
Québec, arrondissement de Beauport, le jeudi, 2 juin 2011- La Société d’art et d’histoire de Beauport est actuellement en processus de cueillette de dossiers en vue de préparer son programme d’expositions 2013-2014. Les projets sélectionnés seront présentés à la salle Jean Paul-Lemieux de la bibliothèque Étienne-Parent, 3515, rue Clemenceau, dans l’arrondissement de Beauport.
Considérée comme une des plus belles salles d’exposition pour la grande région de Québec, l’espace est en mesure d’accueillir des projets d’envergure, avec la possibilité d’accrocher des oeuvres de grands formats ou une quantité importante de pièces de plus petites dimensions. Qu’il s’agisse d’expositions en solo ou des collectifs thématiques, tous les projets seront évalués selon des critères artistiques ciblant la qualité.
Les projets en sculpture et en métiers d’art sont aussi acceptés.
Les artistes sont donc invités à présenter leur dossier en y incluant :
– Un texte de présentation du projet d’exposition.
– Une présentation de la démarche artistique.
– Un c.v. du parcours artistique (pour les collectifs, un c.v. par artiste participant)
– Une dizaine d’images représentatives du travail du créateur (au moins 3 images par artiste
pour les projets en collectif).
Présenté sur cédérom avec une copie papier du dossier (sauf pour les images).
Le tout doit être acheminé avant le 23 juin à l’adresse suivante :
Société d’art et d’histoire de Beauport
(Expositions 2013-2014)
583, avenue Royale, C.P. 57033
Québec (Qué.) G1E 7G3

•••••

La Galerie d’art de Matane est un centre d’exposition en art actuel. Son mandat : la diffusion, la promotion et la vulgarisation de l’art actuel.  Elle diffuse des expositions d’une durée de 6 semaines en moyenne. Elle ne privilégie pas de pratique en particulier mais mise sur la diversité des pratiques et aime la nouveauté.

Les artistes professionnels en art actuel désirant exposer à la Galerie d’art de Matane pour l’année 2012-2013 sont invité(es) à faire parvenir leur dossier à l’adresse suivante :

520, avenue Saint-Jérôme, bureau 101
Matane (Québec)  G4W 3B5

Le dossier doit contenir :

Un Curriculum Vitae (maximum 2 pages)
Une démarche artistique
Une proposition d’exposition claire
10 images d’oeuvres faisant partie de l’exposition (format .jpg)
Une liste descriptive des images présentées
Un dossier de presse, s’il y a lieu
Une enveloppe de retour pré-affranchie

La date limite de réception de dossiers est le 30 septembre 2011.

Pour information :   418.566.6687

•••••

Prix du très court-métrage GEORGES-LAOUN-OPTICIEN-OBORO

Date de tombée : 22 août 2011

Avis aux créateurs canadiens de tous âges et de toutes disciplines!

Soumettez votre œuvre originale vidéo ou film de moins de 3 minutes avant le 23 août 2011 au concours du Prix du très court-métrage GEORGES-LAOUN-OPTICIEN-OBORO!

Les œuvres des six finalistes seront diffusées dans la vitrine de l’opticien Georges Laoun au 4012, rue Saint-Denis, à Montréal, et ailleurs au Québec au cours de l’automne 2011. Le nom du lauréat ou de la lauréate sera dévoilé-e le soir du cocktail de lancement.

Les finalistes recevront chacun 100$, et le lauréat ou la lauréate se verra remettre un prix en argent de 500$, ainsi que 1 500$ d’accès en équipement et aux studios du Laboratoire nouveaux médias d’OBORO.

Votre proposition doit inclure:
– une copie DVD d’un court-métrage de moins de 3 minutes réalisé après le 1er janvier 2011 ;
– un bref texte de présentation de l’œuvre ;
– le curriculum vitæ ainsi qu’une courte biographie de l’artiste;
– une enveloppe affranchie pour le retour de dossiers*.
* Veuillez noter que les dossiers sans enveloppe de retour ne seront pas conservés.

Faites parvenir votre proposition à :
Prix du très court-métrage Georges-Laoun-Opticien-OBORO
OBORO 4001, rue Berri, local 301, Montréal (Québec) H2L 4H2

Les finalistes seront avisés avant le 10 octobre 2011.

•••••

APPEL DE PROJETS

L’extase

Folie/Culture, organisme en art actuel qui suscite la réflexion sur des questions de santé mentale en empruntant des pistes de recherche inusitées, vous invite à soumettre vos projets les plus fous ! Vous êtes artiste professionnel ou un collectif d’artistes et vous avez des idées surprenantes, indomptables, extravagantes ? ça pourrait nous séduire ! Par son mandat ouvert, Folie/Culture favorise la pluridisciplinarité mais est également sensible à toutes les pratiques artistiques.

La spiritualité, la religion, la recherche du sens de la vie sont des notions importantes pour de nombreuses personnes aux prises avec des problèmes émotifs. Nous désirons aborder ces conceptions par la thématique de l’extase. Dans la quête du sens, les réponses viennent indifféremment de la raison pure ou des dérives de la raison. Or, quels sont les chemins de l’extase aujourd’hui ? Comment nommer et qualifier le retour du religieux, la génération spontanée de nouvelles églises et sectes, les pratiques corporelles du corps exalté, le refus de la raison, la montée du créationnisme, parallèlement à la croissance exponentielle des réseaux sociaux sur la toile sociale ?

Nous supposons, avec un brin d’ironie, que la vie est une pratique extatique et qu’il convient ici d’en explorer d’autres.

Nous vous demandons d’envoyer vos propositions pour :
1 / Appel de projets de performances pour la soirée de performances Extase, un chien écrasé qui scintille, prévue en mars 2012.
Et/ou
2 / Appel de projets de toutes disciplines (excluant la performance) pour l’évènement international Extase, la vie et autres pratiques extatiques, qui se déroulera les 18, 19 et 20 octobre 2012.

La sélection des projets se fera à l’automne 2011. Folie/Culture assurera le bouclage financier pour les projets ayant été retenus. Notez que nous n’avons pas de locaux ni d’équipement de production ou de diffusion, ce qui nous oblige à travailler en étroites collaborations et à réinventer les lieux de diffusion.

Votre dossier doit contenir : un curriculum vitæ, une courte biographie, une description de votre projet, votre démarche artistique, un CD ou DVD d’œuvres récentes (maximum 10) ainsi qu’une enveloppe de retour affranchie. La date limite de réception des projets est le 30 juin 2011.

Faites parvenir vos projets aux soins de :
Comité de programmation
Folie/Culture
281, rue De Saint-Vallier Est
Québec (Québec)  G1K 3P5

Folie/Culture
Adresse postale : 281, De Saint-Vallier Est  Québec (Québec)    G1K 3P5
Tel. : (418) 649-0999     Fax : (418)  649-0124
Courriel : cm [arobas] folieculture [point] org
Adresse bureau : 260 A, Arago Est Bureau 101
Visitez notre site Internet au www.folieculture.org

•••••

Sixième exposition internationale d’estampe numérique miniature
APPEL AUX ARTISTES
Du 5 novembre au 10 décembre 2011

Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la SIXIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 5 novembre au 10 décembre 2011.

On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 30 juin 2011.

L’édition 2011 de l’exposition porte le thème Le corps transformé. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’oeuvre présentée et le thème de l’exposition.

La commissaire, Katy Le Van, fera la sélection des oeuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

Les informations et les formulaires sont sur le site web.
Le Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood, Ottawa (Ontario) K1M 1L7
(613) 748-6954
voix_visuelle [arobas] hotmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

2. appels en anglais du Canada

aceartinc.
Annual Call for Submissions 
 2nd August | 2011
 
 
Annual Call for Submissions – Regular Programming
Due: Post marked no later than August 2, 2011
aceartinc is dedicated to cultural diversity in its programming and to this end encourages applications from contemporary artists and curators identifying as members of GLBT (gay, lesbian, bisexual and transgendered), Aboriginal (status, non-status, Inuit and Metis) and all other culturally diverse communities.  encourages proposals from individuals, groups and collectives in all visual arts media.
Regular Programming submissions are solicited through a general annual international call with a deadline of August 2nd.
The Selection Committee reviews submissions within the context of  aceartinc’s mandate and goals and makes recommendations to the board within 4 weeks of the deadline. [The Selection Committee is comprised of the Programming Coordinator, 1-2 Board Members, and 2 Community Members.]
The program is based on  aceartinc’s available material or personnel resources.  will pay CARCC fees to artists exhibiting through Regular Programming. Travel and accommodation, one-way shipping and per-diems will be provided where funding permits.  produces invitations and media release documents, maintains a Critical Distance writing program for response to projects, and documents all projects digitally and in other media as appropriate.
Please call (204) 944-9763 or email the gallery if you require other assistance regarding your submission.

•••••

Call for Submissions
The Courvoisier Collective
Deadlines:
Billboard/Path posters call July 11, 2011
Gallery Award call July 15, 2011
The Courvoisier Collective is seeking artwork submissions to be displayed on billboards and on PATH posters around the City of Toronto. In addition, runner-up submissions will be showcased in an exhibition at Gallery 1313, located at 1313 Queen Street West, from August 10 – September 4, 2011. The billboard winners will be selected by a jury of art curators and those pieces shown at the gallery will be chosen on the basis of jury votes and online votes.
Artists are asked to explore the theme of ‘Renewal’ in relation to the revolutionary role of art. The theme can be addressed in two contexts: 1) with respect to art’s capacity to revolutionize its own content and form, and/or 2) art’s potential to challenge the status quo.
Submitted artwork can use media such as photography, painting, mixed media, and printmaking. Submissions are to be sent through www.courvoisiercollective.com and require the inclusion of one (1) image in digital JPG, GIF, TIF, PNG format of the artwork, a title for the submission, an artist statement, dimensions, medium and all contact information indicated on the submission page.
Jury members include Phil Anderson (Executive Director Gallery 1313), Paul Lee (independent filmmaker, film producer, and curator/programmer), Marc Audette (photographer & teacher at Glendon & York Universities), Aries Cheung (artist, designer, illustrator, teacher) and Camilla Singh (artist and curator).
Please visit www.courvoisiercollective.com for more information, to make a submission and to view the contest rules and regulations.
For further questions please contact Rebecca [arobas] praxispr [point] com.

•••••

Pop Montreal International Music Festival (QC): Call to Filmmakers, Deadline June 15
CALL FOR SUBMISSIONS –
FILM POP
Pop Montreal International Music Festival
Sept. 21-25, 2011 | Montreal, Canada | http://www.popmontreal.com

Film Pop! is the film and multimedia section of the Pop Montreal International Music Festival, which celebrates its 10th edition from September 21-25th. In addition to premieres of new music-related features, we will also be showcasing short films, slideshows, repertory curated packages and more, and we are currently accepting  submissions for three components of the Film Pop! program, as described below.

There is no entry fee, and arrive-by deadline is Friday June 3, 2011. All submissions must be accompanied by a submission form. All submissions must be Montreal premieres and have been created after Oct.1, 2010.

——

1) Feature films and short films
Feature film submissions (52min +) can be documentaries about specific artists, labels, musical genres, movements or current issues related to music, or they may be narrative films with a strong musical component. Short film submissions should follow these same guidelines, with special preference given to short films that may fit into our proposed special program ‘Remake/Remodel’, a curated package of D.I.Y. dramatizations and unauthorized bio-pics of real musicians.

Feature and Short Film submissions must be sent on playable DVD. Other than the submission form and the DVD, no additional materials are required at this stage. If selected, we will contact you for images and any other press materials.

2) Slideshows
Among Film Pop’s special presentations for our 10th anniversary will be a slideshow program in which artists have 3-10minutes to present a live 35mm slideshow of their own creation. Slideshows can utilize a mixture of image and text, original and found images, and be accompanied by pre-recorded music, live narration, or live music (technical requirements permitting).

You do not need to physically submit a completed slideshow by the June 3 deadline, but you must submit a 250-word abstract, as well as 3 examples of past film/video/visual arts work. With your abstract please list any special technical requirements for your slideshow that exceed the standard set-up of 35mm slide projector, screen and CD player.

3) Installations
Film Pop! is accepting film/video-based installations with a musical focus for exhibition in our pop-up shop. The work may consist of several parts but must work as one unified piece. Preference will be given to installations with reasonable spacial and technical requirements, although if the artist is able to identify potential co-presenters who will assist with material and technical expenses, it is appreciated, and will help with the selection process.

By the June 3 deadline, artists must submit a 250-word description of the installation, photos of any previous exhibitions of the installation, as well as an itemized list of technical and material requirements (including electrical outlets, methods and volume of amplification, screens, video/film projectors, video decks, projected shipping costs for any materials) and the dimensions of the piece. Please note this installation will be sharing the space (roughly 1000-1200 square feet) with evening events, daytime screenings and media booths.

——

We will contact those artists whose work has been accepted for Film Pop 2011 no later than June 15th. Please note that due to limited timeslots, Film Pop is a very competitive program, so please send your submissions as early as possible.

Questions regarding the submission process should be sent to film [arobas] popmontreal [point] com

Please send submissions to:
Pop Montreal
Attn: Kier-La Janisse
5445, av de Gaspé
Montreal, QC H2T 3B2

•••••

IMAGES – OFF SCREEN – 2012 CALL NOW OPEN- Deadline August 1

25th Anniversary Images Festival will take place 12-21 April 2012

CALL FOR SUBMISSIONS : Images Off Screen

OFF SCREEN includes: gallery installations, live performances and online/new media projects.
FINAL deadline date: postmark 1 August 2011 (no entry fees!)

Artist fees (screening fees) paid for all works presented.

Forms, guidelines and new FAQ now available! Online forms are accessible on our website (link below)

ON SCREEN FILM/VIDEO for films and videos presented in the cinema :  Deadline is 17 October for filmmakers and curators  *A separate call with forms and guidelines will be posted later this summer.
http://www.imagesfestival.com/festival.php?misc_id=28

•••••

Please check the submissions page of the Stride website for more information.
www.stride.ab.ca/submissions.html
/STRIDE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 17, 2011
/THE STRIDE ART GALLERY ASSOCIATION
1004 MacLeod Trail SE
Calgary, AB   T2G 2M7
403 262 8507
info [arobas] stride [point] ab [point] ca
www.stride.ab.ca

•••••

International Call for Submissions: Ethnographic Terminalia 2011: Montréal
field, studio, lab
Submission deadline: 24 June 2011 @ 5pm PST.
www.ethnographicterminalia.org
ethnographicterminalia [arobas] gmail [point] com
The terminus is the end, the boundary, and the border; of course the terminus is also a beginning as well as its own place, its own site of experience and encounter.
Ethnographic Terminalia is an initiative that brings artists and anthropologists together to engage emerging research through installation and exhibition. As a platform from which divergent modes and methodologies of inquiry are articulated, Ethnographic Terminalia asks what lies within and beyond disciplinary territories, and how those boundaries shape the representation of cultural practice. Organized as a para-site to the annual Meetings of the American Anthropological Association, the gallery show will take place in Montréal, Canada, at Eastern Bloc Centre for New Media and Interdisciplinary Art (14-20 November 2011). Now in its third year, Ethnographic Terminalia represents a diversity of material, conceptual, and creative engagements with art and anthropology, capturing a multiplicity of mediums where anthropology and art intersect. These include: sound, drawing, sculpture, photography, printmaking, video, film, internet and multi-media, and engage both gallery spaces and site-specific locations.
Panamanian artist Humberto Vélez has accepted our invitation to anchor the 2011 exhibition with a video documentation of his collaborative work, The Awakening. The Awakening activates questions at the heart of collaboration, ethnographic methods of investigation, and aesthetic production emerging from his “Aesthetics of Collaboration” project developed with curator Emelie Chhangur at the Art Gallery of York University, the Mississauga New Credit First Nations, and Monkey Vault Gym Parkour artists in Toronto, Canada. In Ethnographic Terminalia 2011, Vélez’s work will be exhibited alongside work selected by the curatorial collective, and works produced by our local partnering organizer, Concordia University’s Center for Ethnographic Research and Exhibition in the Aftermath of Violence (CEREV), http://cerev.concordia.ca/.
We seek projects in any medium for inclusion in Ethnographic Terminalia 2011 that take up the theme:  field, studio, lab. These three locations––the field, the studio, the lab––comprise both their own communities of practice, and form sites of inquiry and production for artists and anthropologists. Field, studio, and lab are not only places where knowledge is produced, or ethnographic data gathered, but are spaces of everyday life and local cultural production; they are generative sites of encounter, negotiation, conflict, celebration, failure, disappointment and revelation—all of which can unsettle (or ossify) discursive, disciplinary, and methodological boundaries.
Submission Format:
Please compile into one Word-format (.doc) document: 
Personal contact information (email, phone, postal address)
Title of project
An artist’s statement of project (up to 300 words)
A biographical statement (100 words) 
A current CV or résumé
A technical proposal for installation of your piece and footprint with measurements (dimensions [in metric], as well as technical requirements. Please be as specific as possible about any technologies that you will require or provide)*
Submissions also should include:
3 digital images (sized 300 dpi 4×6”) of the proposed piece
A link to a website for video works
Please note that all submissions will become part of an archive that will be displayed as part of the web-based presence of this year’s exhibition. By submitting an application you are granting the Ethnographic Terminalia collective full permission to deposit a record of your submission in this archive, and any future publications resulting from Ethnographic Terminalia 2011: Montréal—field, studio, lab. This exciting dimension of the exhibition traces out the larger conversation around the exhibition, providing public visibility for projects that are not installed in the gallery due to logistics and space.
*Works need to arrive in Montréal between November 1-5 2011 to coordinate installation. If you are unable to work with these dates please indicate this in your proposal so that alternative arrangements can be made. Ethnographic Terminalia 2011: Montréal—field, studio, lab will run from 14-21 November 2011. The Opening Reception will take place on Friday 18 November 2011 at 7pm at Eastern Bloc Center for New Media. A public artist’s talk with Humberto Vélez will take place prior to the Opening Reception at 5:30pm. (Schedule of events is subject to change).
Email submissions and queries to: ethnographicterminalia [arobas] gmail [point] com
Ethnographic Terminalia:
2011 Principal Curators:
Kate Hennessy, School of Interactive Arts + Technology (SIAT), SFU (Vancouver, Canada)
Fiona P. McDonald, University College London (London, England)
Trudi Lynn Smith, York University (Toronto, Canada)
2011 Co-curators:
Maria Brodine, Columbia University (New York, USA)
Craig Campbell, University of Texas at Austin (Austin, USA)
Stephanie Takaragawa, Chapman University (Orange, USA)
Partnering Organizer:
Erica Lehrer, Concordia University (Montréal, Canada)

3. appels internationaux

Appel à candidature : Festival des Instants Vidéo

Le festival des Instants Vidéo (festival international d’art vidéo et multimédia) se veut un espace-temps ou se croisent des destinées, où se tissent de nouvelles cartographies de la création, où se dessinent de nouveaux axes vers des comètes toujours à réinventer…

Les Instants Vidéo Numériques et poétiques sont une association loi 1901, qui a hérité de la manifestation du Festival  fondée en 1988 à Manosque (Alpes de Haute Provence). Depuis 2004, l’association est basée à Marseille et cultive le nomadisme. Nous allons à la rencontre des publics et des artistes que nous aimons à nommer les poètes électroniques.
Chaque année, les organisateurs présentent une programmation internationale d’oeuvres d’art vidéo, de documentaires expérimentaux, d’installations vidéo, de CD ROM d’artistes, de performances…. Ils invitent aussi des poètes contemporains et organisent des conférences et des rencontres publiques…

http://www.instantsvideo.com

•••••

ING Discerning Eye 2011
Call for Entries 2011
Deadline for Entries: 3 September 2011
Artists are invited to submit works for the 2011 exhibition
Sponsored by ING Wholesale Banking, this is an exhibition of small works independently selected by six prominent figures from the art world: two artists, two collectors and two critics.
The 2011 selectors will include: Artists, Eileen Cooper RA and Lisa Wright; Collectors, John Pluthero (Chairman, Cable & Wireless Worldwide and founder of abstract critical) and John Deston (Gallery Manger, The Mall Galleries, London) and critics, Ossian Ward (Visual Arts Editor, Time Out, London) and Brian Sewell (Art Critic). They will each select and curate their own section of the exhibition.
The uniqueness of having each work chosen by an eminent individual, unlike in a group selected show, has earned the exhibition an excellent reputation among art lovers and collectors alike.  Work is selected by open submission and also from artists invited by the selectors. The works of lesser-known artists are given the opportunity to hang alongside the work of more established artists helping to connect hundreds of new artists with new audiences.
Painting, prints, drawing, photography and sculpture are accepted, the only criteria being that works should not exceed 20 inches in their largest dimension and that all works must be for sale. Artists may submit up to six works. An exhibition of selected works will take place at The Mall Galleries, London from 10 – 20 November 2011.
Deadline for Entries: 3 September 2011
Entry forms and information available to download online: www.parkerharris.co.uk or send a SAE to ING Discerning Eye, PO Box 279, Esher, Surrey, KT10 8YZ.
Works are submitted to regional collection centres with final hand in dates at the Mall Galleries, London on 2 & 3 September 2011. Please contact Parker Harris for further details.
For more information contact Parker Harris on: 01372 462190 or de [arobas] parkerharris [point] co [point] uk

4. résidences

R É S I D E N C E   +   A R T   I N F I L T R A N T
A P P E L   A U X   A R T I S T E S
Nous invitons les artistes en art actuel à explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte du programme de résidence du 3e impérial centre d’essai en art actuel.

Le prochain cycle de programmations du 3e impérial aborde la posture de l’artiste sous l’angle de l’étrangeté et du pouvoir catalyseur de l’art : invention du quotidien, habileté à créer des protocoles ludiques, inédits, à circuler dans des  réseaux inexplorés. C’est à partir de ces prémices de création que nous invitons les artistes en art actuel à venir explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte d’une résidence de cinq semaines.

Date de tombée: 15 juin 2011

Tous les détails sur > http://www.3e-imperial.org/soumission

3e impérial, centre d’essai en art actuel
164 rue Cowie, bureau 330
Granby, Québec, Canada
J2G 3V3
Tél. 450-372-7261
www.3e-imperial.org
25 ans d’art infiltrant !
>  http://www.3e-imperial.org/

•••••

TAOH

The Art of Hospitality – The main aim of the residency is to strengthen the production of new media, visual and performance art. You are offered free accomodation for a period for up til 2 weeks all year round. Tou Scene is situated by the sea side with only 10 minutes walking distance to the city center. The building has traces from its history as a beer brewery and inspire to site relational and spesific work. The residency and turqoiuse bunkbed is situated in a project room 25m2 with a garage door to a big outdoor area. You share a kitchen and shower with 12 artists in neigbouring studios. As a guest you are welcome to show work but this is optional, our main aim is for you to have time to work on your production. We do however expect a self presentation for the network and audience at Tou Scene during your stay. www.touscene.com

APPLY: send a short description of your work 20 words with name, e-mail, web references and your preferred dates of stay. There is no deadine for applications and no additional funding for travel expenses. Contact project manager: Anne-Marte Eidseth Rygh annemarte [arobas] touscene [point] com

http://annemarte.wordpress.com/taoh-residency/
http://www.touscene.com/prosjekt/taoh-residency

•••••

Thami Mnyele Foundation_Open Call for Artist in Residence.
Application deadline: June 24, 2011 at 4 pm (for residencies in 2012).
Established in 1992, the Thami Mnyele Foundation runs a unique three month artists-in-residence program in Amsterdam. The main objective of the Foundation is to advance cultural exchange between artists from Africa, the Netherlands and Amsterdam in particular. The Thami Mnyele Foundation is offering an urban, loft-style apartment plus studio to African visual artists for residencies of 3 months in duration. Applicants can use this space and time for research, reflection, networking and/or production.
We will provide return ticket, free accommodation and a 850 euro a month honorarium.
The Thami Mnyele Foundation apartment is fully furnished and includes a kitchen, a bathroom with shower, a double bed, a double futon/couch. All linens and cooking utensils are provided. The apartment is located on the second floor of an old school building in Amsterdam, The Netherlands. Artists from Africa or Diaspora at all stages of their careers are encouraged to apply.
Equal consideration will be given to emerging and established artists.
Applications must be received by June 24, 2011 at 4 pm.
Please apply following the application instructions at: http://www.thami-mnyele.nl/apply.html
We kindly required to apply via Internet filling in the online application form and uploading at least 10 images of your work.
In case of impossibility to apply via Internet please send by regular mail: – an artist’s c.v. – up to 10 images on CD or two videos on DVD, or other visual material.
Please send applications to: Pauline Burmann chairperson Thami Mnyele Foundation
Post Address: P.O. Box 10768 1001 
ET Amsterdam 
The Netherlands
www.thami-mnyele.nl 
info [arobas] thami-mnyele [point] nl

•••••

Deadline: 25/06/2011
Kinitiras Studio Residency Application Form
kinitiras studio is the place where life meets art and art meets life

Kinitiras Studio is a home for artists. It offers, according to international standards, small scale residencies for artists and theorists from all over the world, encouraging research, development and presentation of works in progress. The aim of the artistic residency centre is to bring the community closer to the performing arts, and to give to the artists the opportunity to approach a new audience. Through kinitiras studio artistic residency centre everyone has the chance to meet artists and new techniques from the performing arts. We have created an inspiring environment to promote multicultural understanding that allows innovation and creativity to flourish.
more information:
www.kinitiras.com

Download: 
http://www.resartis.org/gvcm/media/upload/kinitiras-residency-application_form-3.doc

•••••

Deadline: 25/06/2011
Koumaria 2011 Open Call
We call … For six artists from the fields of new media

Koumaria 2011 Open call (sept 29th 2011-oct. 09th 2011)
By the artist collective Medea Electronique

Portfolio

Dead Line June 25th  2011
We call …
For six artists from the fields of new media (musicians, dancers-performers, video artists, photographers, e.t.c.) wishing to participate in our 10 day residency in Greece creating a collective work that will be performed at the Onassis Cultural Center (www.sgt.gr) in Athens Greece. We will consider both the quality of the submitted work, and evidence of the willingness to both cooperate across art-forms, and contribute to the collective project.

The residency
Since 2009 the artist collective Medea Electronique has organizes annually a 10 day experimental artist residency, Koumaria, near Sparta in Greece, focusing on improvisation and new media practices.  Avant-garde artists from all over the world, inspired by the Greek natural landscape, create a multicultural and cross-media ‘dialogue’ culminating in a collective presentation in Athens at the end of the residency.

The goal of the residency is the creation of an educational experience for the participants that will inspire and exalt their future work. The cross-cultural dialogues that the residency engenders both create new artistic speculations and smelt older assumptions. Past residents have formed both lasting friendships and new artistic partnerships. Medea Electronique, being an eclectic art collective, is interested in people from diverse cultural and artistic backrounds. For us the residency serves as a model for future creative endeavors.

The residency is held at an organic olive oil farm at the foot of Mount Taigetos in Sparta. The residency, a modern and comfortable house, features dormitory-style bedrooms, large and comfortable common rooms (featuring fireplaces and magnificent views of the surrounding mountains and fields), two primary spaces for project development and practice, terraces, rooftop overlooks, and a large and modern kitchen.  The surrounding hills, mountains, villages and the not too distant sea, coupled with a vast expanse of sky, stars, and ever-changing mountain vistas, afford the residents amble space and opportunity for creative work.  Meals are taken communally, with an emphasis on fresh and local produce and traditional recipes. In this environment artists not only have the chance to live and work together in interaction with the Greek landscape but also to interchange their experiences on everyday life and culture.

The theme
This year, we decided to give the residency a theme. Rising from the core of the multicultural dialogue created each year at Koumaria, as well as the very nature of improvisation we decided to experiment on the meanings of identity and the ways we express it. Emanating from social phenomena such as globalization and cultural imperialism, as well as everyday life events, identity is at the center of many contemporary debates.
Giving questions as: what makes us different and what links us? What makes us what we are and what we are not? How easy is to adopt another identity or not? Who makes us who we are? We expect prospective residents to send some thoughts and ideas concerning possible improvisational projects on this theme. The Presentation
This year the presentation of Koumaria will be done in a three level basis named respectively:  passport to experimentation, the experiment, you can do it…

1) Small presentations of resident’s individual work (approx. 15 minutes of material) in any form they like (video, concert, performance, talk).This presentation must be submitted in advance of arrival at Koumaria.
2) Up to 5 communal projects that will be created in Koumaria based on ideas submitted to Medea Electronique prior to arrival at Koumaria (dead line 1st of September)
3) Workshops that will be commissioned to some specific residents.

We provide…
A.In terms of hospitality
1)    transportation to Sparta and back
2)    housing and food supplies in Sparta
3)    Internet connection while in Sparta residency
4)    housing in Athens during the presentations

Notes:
·           Rooms, Bathrooms in Sparta are shared
·           Cooking and cleaning the house during our stay is collective
·           The stay in Athens is arranged in a tidy hostel if other preferences exist, the amount (..) euro can be given to the resident and the booking should be on its own responsibility.

B. In terms of equipment
1) A Mac Pro with Logic and Final Cut, assorted plugins,
2) A 32-channel digital mixing desk, high-end monitoring (8 Channel Diffusion Set UP)
3)  A range of studio microphones and sound processors,
4)  2 digital recorders (Olympus LS11, Tascam HD2)

Notes:
·  You ought to bring your own equipment/instrument
·  All residents should be self sufficient in Computers

We do not provide…
Unfortunately no artist fee is to be given for the presentations/performances and no tickets from the countries of the residents in Greece and back, due to short budget.

Paperwork to submit
1)   A participation form

2)   A personal statement saying why you want to participate
3)  A small sample of your individual  work (site, demo, pictures e.t.c)
4) First draft ideas for projects on Identity theme

5)  Your C.V.
Please submit all inquires preferable online at

info [arobas] medeaelectronique [point] com

or at (Please only regular Post)

Manolis Manousakis
Feidiou 11 Gerakas
15344
Greece

•••••

Irish Museum of Modern Art, Dublin, Ireland (deadline: September 30, 2011)

The Artists’ Residency Programme studios are programmed approximately a year in advance. There are eight studio spaces, four upstairs studios and four larger downstairs spaces. Each studio has the possibility of accompanying accommodation space, either in self-contained apartments over the studios or in the accommodation block, the Flanker Building, which can house five artists at a time. The artist’s presence on the Programme is funded in terms of studio/accommodation, relevant administrative back-up and a bursary of €400 per month for the duration of the residency. Specific proposals may necessitate extra fund-raising with which the Museum may assist.

In the near future IMMA will confirm just one application deadline yearly to the ARP. During 2010 the ARP at IMMA is reviewing and changing its application and programming structure, this means that the application deadlines, 31 March and 30 September yearly, are now permanently suspended.

For further information on how to apply to the Artists’ Residency Programme please contact Janice Hough, Artists’ Residency Programme Coordinator, email:janice [point] hough [arobas] imma [point] ie
More information:
http://www.modernart.ie

http://www.modernart.ie/en/nav_11.htm

•••••

The Hungarian Multicultural Center, Inc. (HMC) , Budapest, Hungary (deadline: August 6, 2011)

The Hungarian Multicultural Center, Inc. (HMC) is a 501(c)(3) educational non-profit corporation, founded in 1990. HMC’s mission to bridge cultural, geographic, and linguistic divides by bringing people together through the arts in order to foster a greater understanding of world cultures.
The HMC’s cultural programs are film screening, concerts, workshops, seminars, exhibitions, videofestivals and artists residencies.
The INTERNATIONAL ARTIST-In-RESIDENCY PROGRAM was founded in 1995. HMC offers a unique opportunity for artists chosen from around the world: the opportunity to reside and work as a resident artist in an atmosphere designed to stimulate personal vision and encourage new and exciting artistic expressions.
Tuesday, December 26, 2011 – Wednesday, January 11, 2012 (Artist fee $950)
Deadline: (must be received) by August 6. 2011
(Fees may vary depending on the Euro-US Dollar exchange rate.)
More information: http://www.hungarian-multicultural-center.com/id69.html

•••••

Art In Motion, Sydney, AUSTRALIA (deadline: June 30, 2011)

Calling Creator Dancers, Choreographers, Artists and Writers.
Deadline June 30th, 2011 for Spring and Summer Months Sep through Feb.
“Art For Arts Sake”
Calling individual artists, creators, interested in 2 weeks to 1 month in the country at “Imagine” retreat. “Imagine” is located in rural NSW Australia, in the Great Lakes District, 3 hours North of Sydney.
Staying at “Imagine”.
Time and space in the country for 2 to 4 weeks of creative development and work.
This will be a time of creative space on farm land on the mid-north coast of Australia which is one of the holiday destinations for Sydneysiders in the summer months. Facing the spectacular views of the lake this is a space to feel free enough to focus on whatever project you aspire to as an artist. Conducive to creativity, will provide working facilities, ready to be used by individual visiting artists to stay and work ‘for art’s sake’
Creativity, Peace
The retreat exists to allow artists time to work without distractions. Located in a rural area, and there is no public interaction ( rules prohibiting anyone from interrupting artists in their studios between 9:00 and 5:00).
Travelling
Travel to and from the residency is to be paid by the artists. Time frame 28 days for full development of project and a showing of work. Artists in residence at any one time 2 to 5 residents.
“Art For Arts Sake”
Artist-in-residence programs are an opportunity to allow visiting artists to stay and work ‘for art’s sake’. The environment being conducive to creativity and working facilities, ready to be used by individual artists.
Applications
Open to artists from all nations, artists are requested to send in documentation, a curriculum vitae, a motivation and a necessary a project proposal.
How to reach
By train: Train to Newcastle then Bus to Pacific Palms
By plane: To Sydney, Taree, or Newcastle
By car: From Sydney, three and half hours.
more information: http://www.artinmotion.com.au/residency.html
Contact
Karen Kerkhoven
Art in Motion
1886 Coomba Rd, Coomba Park NSW 2428, AUSTRALIA
ph: 0408 118 648
email: imagineresidency [arobas] gmail [point] com
post: PO Box 155, Berowra NSW 2081, AUSTRALIA

•••••

Kyoto Art Center, Kyoto, Japan (deadline: June 30, 2011)

Kyoto Art Center provides Artist-in-Residence programs for emerging artist and art researchers who wish to cultivate artistic creativities in Kyoto. From 2012, we are going to launch a new Artist-in-Residence program. In this program there are two different categories, one is for performing artists, and the other is for visual artists. These two categories of this program will be held by turns every other year as following schedule.
AIR for Performing Arts 2012
This AIR is designed for artists and researchers in performing arts genre such as dance, music, theater, and so on.
Application deadline: June 30th 2011 
*Application must arrive no later than June 30th, 2011
The application can be downroaded on this website.
Support offered by Kyoto Art Center:
-Accommodation during the residency period. (Living expenses are not included.)
-Studio in Kyoto Art Center
*Presentation space availability  will be discussed after selection.
-JPY200,000 for an indivisual or a group for production and/or reserch.
-Publicity
-Assistance of a program coordinator
more information: http://www.kac.or.jp/bi/653

•••••

CALL FOR APPLICATIONS: Artist/Scholar-in-Residence (London, Ontario)
Deadline date: June 15, 2011; Source: Natalie Loveless
The Department of Visual Arts at the University of Western Ontario invites applications for an Artist/Scholar-in-
Residence to take place from September 01, through December 31, 2011. The Residency celebrates contemporary art
and innovative scholarly research in art history and visual culture. The competition is open to artists and scholars at
any stage of their career; emerging artists and junior scholars are encouraged to apply. Deadline for applications is
June 15, 2011. The successful candidate will be provided with a $5000.00 stipend, a paid one course teaching
allocation, assigned studio or office space, and an exhibition or public lecture opportunity in the Department’s ArtLab
Gallery. To apply please send a brief statement outlining your interest in and suitability for the Residency, along with a
CV, and a portfolio of work (images, audio/video files, etc), or an outline of a current research project and writing
sample to:
Joy James, Ph.D.
Chair, Department of Visual Arts
John Labatt Visual Arts Centre
The University of Western Ontario
London, ON N6A 5B7
CANADA
jjames53 [arobas] uwo [point] ca

•••••

Deadline: 30/06/2011
Indiana University Bloomington PIVA Residency

General 
• Name: Indiana University School of Fine Arts 
• Program for International Visiting Artist-in-Residence (PIVA) 
• Address: 1201 E 7th St 
• Bloomington, IN 47405-3501 USA
• Phone: 812-855-7766 
• Website: www.fa.indiana.edu 
• E-mail: faoffice [arobas] indiana [point] edu 
• Founded: 1865 
• Language: English 
• Disciplines: Ceramics, Digital Art, Graphic Design, Metalsmithing and Jewelry Design, Painting, Drawing, Photography, Printmaking, Sculpture and Textiles 
• Duration: 8 weeks

• Description: Co-sponsored by the Henry Radford Hope School of Fine arts and the Collins Living-Learning Center, Indiana University’s Program for International Visiting Artist-in-Residence (PIVA) hosts one emerging international artist/scholar during the second eight-week session of each fall and spring semester. Artists/Scholars live among the students and teach a studio practice course for Fine Arts and a theory course for the Collins Living-Learning Center. The Studio course meets two days a week for 2 hours and 45 minutes each day. This is a hands-on course teaching techniques and related concepts in any media you are expert in. The theory course meets two days a week for 75 minutes each day having an international scope which focuses on contemporary and cultural criticism. Artists/Scholars will also give an artist’s talk and are invited to exhibit work in progress.
Facilities 
• Technical information: State of the art workshops, labs and equipment 
• studio information: 350sq ft studio provided for artist-in-residence 
• Accommodation information: Artist/Scholar will be provided a one room guest room in Collins Living-Learning Center with attached bathroom, AC, mini fridge, microwave, coffeemaker, TV with DVD player, Macintosh computer and printer. Linens and housekeeping are provided as well as a $300 guest meal card for on-site dining hall. To learn more visit the website at: www.indiana.edu/~llc/
Finances 
• paid by host: $6850 stipend plus room and $300 meal card 
• paid by artist: travel associated fees, insurance and incidentals
Location 
Geographic description: Nestled in the rolling hills of Southern Indiana in the Midwestern portion of the United States. 1 hour from the state capital of Indianapolis, and 4 hours from the metropolitan city of Chicago. Indiana University Bloomington is the flagship campus squeezing a city’s worth of culture into a college town, bringing together a wealth of cultural resources and the perspectives and talents of students from all 50 states and more than 125 countries. IU Bloomington’s world-class performance spaces and museums, and outstanding programs in fine arts represent just a few of the opportunities for you to experience diverse ideas and forms of expression—and to create your own. For more information visit the website at www.iub.edu
Application http://www.indiana.edu/~finaweb/test/cms/fina/wp-content/uploads/2009/10/pivaapp.pdf

• deadline: June 30th, 2011 for Spring 2012 residency (March 1st-May 5th)

• criteria: The ideal candidate would have university level teaching experience, proficiency in English and be a self-directed person that enjoys working with students of all skill levels. Areas of concentration are selected on a rotating basis.

5. divers

Joe Fafard à la Maison des artistes à Saint-Boniface

Joe Fafard, Liza Maheu et Bastien Gilbert à l’arrivée de la 4e œuvre du Jardin de sculptures de la Maison des artistes à Saint-Boniface. Photo: Lise Leblanc

 

•••••

Sarah Petite, artiste de Fredericton, remporte le prix CARFAC de défense des arts visuels

Mardi 7 juin 2011 – L’association canadienne des artistes en arts visuels (CARFAC) a annoncé aujourd’hui que l’artiste de Fredericton Sarah Petite a remporté le Prix CARFAC de défense des arts visuels. Ce prix récompense un(e) artiste professionnel(le) ayant contribué de façon importante à la communauté canadienne des arts visuels. Sarah Petite a consacré près de dix ans de bénévolat au service des artistes en arts visuels, entre autres à titre de présidente de CARFAC Maritimes de 2006 à 2009. Parallèlement, elle a poursuivi ses activités d’artiste professionnelle, d’organisatrice d’ateliers et de porte-parole de la communauté des arts.

« Durant près d’une décennie, Sarah a défendu les artistes de façon exceptionnellement active, sur le plan régional et national, par son engagement au sein de CARFAC National et de CARFAC Maritimes », a déclaré Michael Pittman, membre du jury et représentant de CARFAC Terre-Neuve et Labrador.

La remise du Prix CARFAC de défense des arts visuels s’insère dans le programme du congrès annuel des artistes en arts visuels du Canada.

Remise du prix :
Samedi 11 juin 2011, 19h30
Galerie d’art de l’Université Dalhousie, Halifax

Sarah Petite

Établie à Fredericton, au New Brunswick, Sarah Petite, durant près de 10 ans, a conseillé les artistes professionnels des Maritimes à propos de leurs droits ainsi que du droit d’auteur. Après être devenue présidente de CARFAC Nouveau-Brunswick en 2002, elle a joué un rôle crucial dans le regroupement d’artistes du Nouveau-Brunswick, de Nouvelle-Écosse et de l’Île-du-Prince-Édouard pour fonder CARFAC Maritimes – qui est devenu le bureau régional de l’association nationale des artistes en arts visuels.

En tant que présidente de CARFAC Maritimes, Sarah Petite a sensibilisé des organismes de charité à l’éthique des enchères d’œuvres d’art, a compilé une base de données des musées, des galeries et des organismes du milieu artistique, a aidé à l’organisation du congrès national de CARFAC (Wired Studios Branchés) à Fredericton, tout en fournissant de nombreux services aux membres. Elle a également créé un comité francophone afin d’améliorer les services aux artistes francophones de la région. En collaboration avec l’Association acadienne des artistes professionnels(elles) du Nouveau-Brunswick, Sarah Petite a envoyé une lettre ouverte aux galeries et musées publics des Maritimes concernant les droits d’exposition payables aux artistes. Et tout cela, elle l’a accompli de façon bénévole !

Sarah Petite est une peintre à l’encaustique dont le travail a été exposé partout au Canada. Ses œuvres figurent dans plusieurs collections publiques et privées, jusqu’en Nouvelle-Zélande. Elle a été mise en nomination pour ce prix par la présidente de CARFAC Maritimes, Susan Tooke, et l’artiste Richard Rudnicki. « Sans Sarah Petite et son profond engagement envers l’organisme, CARFAC Maritimes n’existerait tout simplement pas », a rappelé Susan Tooke.

Prix CARFAC National de défense des arts visuels

Le premier prix décerné dans cette catégorie a été décerné en 2008 à Kim Ondaatje et Tony Urquhart à l’occasion de la célébration du 40e anniversaire de CARFAC. Sous leur gouverne, une nouvelle ère de militantisme artistique était née… avec ce prix, nous rendons hommage à tous les accomplissements des artistes qui, par la suite, ont amélioré la condition socio-économique des artistes en arts visuels ainsi que le bien-être de la communauté des arts visuels en général. C’est Marlene Creates, de Portugal Cove, à Terre-Neuve, qui a été notre lauréate en 2009, et Todd Janes, d’Edmonton, en Alberta, fut celui de 2010.